Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ koopt stadion terug: ‘Weinig clubs in Nederland kunnen dat zeggen’

Laatste update:

AZ is weer eigenaar van het AFAS Stadion. Na zeven jaar heeft de club het onderkomen teruggekocht van Stadion Alkmaar Beheer BV, zo maakt AZ donderdagmiddag wereldkundig via de officiële kanalen. Welk bedrag met de overdracht is gemoeid, is niet bekend.

AZ neemt niet alleen het stadion over, maar ook het veld voor het stadion en zeven omringende parkeerterreinen. De Eredivisionist was tot 2010 ook eigenaar van het stadion, maar ging vanwege financiële problemen bij hoofdsponsor DSB Bank over tot verkoop. Dat het stadion nu weer in eigen beheer is, noemt algemeen directeur Robert Eenhoorn een 'historische gebeurtenis'. "Er zijn niet veel clubs in Nederland kunnen zeggen dat ze het stadion in beheer hebben."

"Door de inspanningen van Dirk Scheringa is in Alkmaar in 2006 een fantastisch stadion verrezen. Tijdens een moeilijke fase van de club heeft een groep ondernemers met een groot AZ-hart geholpen door het stadion te kopen", vertelt Eenhoorn. "Nu was het moment daar om het stadion terug te kopen van Stadion Alkmaar Beheer BV. Richting de toekomst kunnen we hierdoor structureel met een betere exploitatie werken. We zijn dan ook zeer verheugd dat de club en stadion weer één zijn."

Doet AZ er goed aan het AFAS Stadion te kopen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed voorbeeld voor Ajax! Zeker rekening houdende met het feit dat er zoveel feesten worden gegeven in de arena.

13 april 2017 om 15:59

De waarde van de Arena kun je natuurlijk ook niet afzetten tegen die van het Afas stadion. De grondprijs in Amsterdam alleen al maakt het eigenlijk onbetaalbaar voor clubs uit Rotterdam/amsterdam/utrecht om een stadion in eigen beheer te krijgen.

13 april 2017 om 16:16

Je kunt ook bezitter van een stadion zijn zonder de grond onder het stadion te kopen, kijk maar naar PSV haha .
Maar klopt inderdaad is nu gewoon niet te betalen, wat dat betreft heeft PSV natuurlijk ook een voordeel omdat het stadion altijd op dezelfde plek heeft gestaan.

13 april 2017 om 18:05

De waarde van de grond in het centrum van Amsterdam is neem ik aan vele male hoger dan die van zuid oost en bijlmer?

13 april 2017 om 18:54

De grondprijzen in zuidoost zijn ook nog vrij fors hoor, kijk anders eens voor de grap wat voor enorme kantoorgebouwen er daar overal staan, en ook hoeveel het er zijn. Nee het centrum is nog weer stukken duurder, maar reken er maar niet op dat de grond in zuidoost voor een habbekrats verkocht wordt

13 april 2017 om 19:51

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de Vereniging van eigenaren van het stadion (stadion & grond) bestaat uit de Amsterdam Arena N.v. en de gemeente Amsterdam.

Waarbij de parkeerplaatsen, toegang betreft openbaar vervoer en wegen netwerk dat onderdeel is van de grond en toestroom van bezoekers toelaat eigendom zijn van de gemeente Amsterdam

en waarbij het stadion zelf (dus binnen bepaalde grenzen) wordt geleased door de Stadion Amsterdam C.V wat een dochter bedrijf is van Amsterdam Arena N.v.

en volgens mij is er toch ook een contract ergens dat de verkoop van Amsterdam Arena N.v. niet toelaat tot 2022? dit omdat het belang van multi-functionaliteit van de Arena van belang was bij de bouw van het stadion.

Met andere woorden, ik denk dus niet dat Ajax eigenaar kan worden van de grond en stadion maar dat men wel Amsterdam Arena N.v. wellicht kan uitkopen betreft haar aandelen.

13 april 2017 om 16:01

Zolang er geen sponsor is die bakken met geld gaat betalen om zijn naam te verbinden aan de Arena zal Ajax het stadion niet kopen, pas met een sponsor zal het daadwerkelijk geld opbrengen om het stadion op te kopen. Een Johan Cruijff Arena / stadion zal er dus ook nooit komen.

13 april 2017 om 19:56

Ik denk ook niet dat Ajax zit te wachten op die Johan Cruijf naam. Dat klinkt vervelend voor vele mensen maar ik denk dat Ajax gewoon het plan heeft Amsterdam Arena N.v. over te nemen (beheerder stadion) om met de gemeente amsterdam (onderdeel van de Vereniging van eigenaren en beheerder van de grond en parkeer gelegenheden) om een sponsor te vinden voor het stadion en centen te verdienen.

Ik denk dat Ajax al een aantal jaren lekker bij de les is en goed op de centen let om centen te maken.

13 april 2017 om 16:27

Daar zouden ze goed aan kunnen verdienen inderdaad, maar bedenk je wel dat daar heel veel bij komt kijken. Op dit moment regelt namelijk de eigenaar het verhuur voor feesten en zorgt ervoor dat Ajax op de speeldagen gewoon in het stadion kan. Waarschijnlijk hebben ze hier zelf ook al vaak genoeg onderzoek naar gedaan en ik denk dat zij geen zin hebben om al deze plichten op zich te nemen..

IS het stom als ik zeg dat ergens mij het gevoel besluipt dat het voor te weinig verkocht is?
Bedoel, ze hebben het ook verkocht, voor relatief gezien een habbekrats, gezien de druk die erop zat om te verkopen(wiki zegt 15 mil). Doordat de grond in 7 jaar duurder is geworden, zou ik er vanuit gaan dat het +- 20 mil is geworden.
Waar haalt AZ dat vandaan??

13 april 2017 om 15:58

Ene Vincent Janssen heeft dit denk ik betaald

13 april 2017 om 16:02

Hahahahaha, who knows who knows.
Nee, dat zal t niet zijn. Gezien een deel herinvesteerd is in de selectie.
Daarnaast zullen ze niet alles mogen investeren, maar is het ook voor een deel gaten vullen, dus nee zal m niet zijn denk.

13 april 2017 om 22:59

@conti zeker heeft Janssen dit betaald, de rest van het geld dat in de selectie is gestoken is afkomstig van Henriksen Johansson en Berghuis nog.

14 april 2017 om 08:18

Je gaat niet je volledige transferinkomsten besteden aan het kopen van een stadion. Dat is onverantwoord. Je dient namelijk ook je selectie op orde te houden. Iets wat AZ in mijn ogen goed doet.

13 april 2017 om 16:04

Het zelf in handen hebben van het stadion is op de lange termijn goedkoper dan het blijven huren. AZ is de laatste jaren financieel sterker geworden en ze hebben de zaken beter op orde, als je dan het geld hebt is dit geen slechte zet.

13 april 2017 om 16:18

Het lijkt me niet dat ze het voor heel veel onder de marktconforme prijs hebben verkocht, anders krijg je weer die verhalen over staatssteun en voor je het weet stelt de Europese Commissie een onderzoek in haha.

14 april 2017 om 07:23

Het is geen staatssteun omdat het stadion in handen was van particulieren / bedrijven. Die hadden het als ze dat hadden gewild kunnen verkopen voor het symbolische bedrag van 1 euro.

13 april 2017 om 16:23

20 miljoen is wel te doen voor een club als AZ. Ze hebben het uiteraard ook niet in 1 keer afbetaald, ga er maar vanuit dat er iets van een hypotheek bij zit. Een hypotheek is belasting technisch ook beter

13 april 2017 om 17:57

Denk eerder aan een boekhoudkundige truc met vriendjes idd
Anders kun je bedrag ook wel bekend maken.
Slim niettemin. Heerenveen zucht al jaren onder een relatief astronomische huur waardoor er financiële problemen zijn. Kunnen wel weer wat leren

13 april 2017 om 17:59

Ik verwacht dat er bij verkoop al een prijs is afgesproken. Zoals aangegeven is het stadion toen gekocht door mensen die AZ een warm hart toedragen. Die zullen met een minimale winst genoegen nemen.

Goed nieuws. Nu nog een nieuwe trainer en een bezem door de selectie, en dan kan er echt begonnen worden aan die "aanval op de top 3."

Welke andere Nederlandse clubs hebben het stadion in eigen beheer? FC Groningen?

13 april 2017 om 16:19

tot nu toe was alleen FC Twente eigenaar van eigen stadion. Weet nu niet of dat nog zo is, maar geloof het wel. Idee was het om het onder te brengen in een stichting als onderdeel van het crediteuren akkoord en de garantstelling van de gemeente, maar ik dacht te hebben gelezen dat dat deel niet meer nodig was.

13 april 2017 om 16:21

PSV is ook eigenaar van het stadion hoor. Ze hebben alleen de grond onder het stadion verkocht aan de gemeente.

Maar PSV krijgt gewoon alle inkomsten voor het verhuren van het stadion voor bijvoorbeeld de concerten van Guus Meeuwis.

13 april 2017 om 16:29

klopt..even PSV vergeten...is ook zo'n kleine club....

13 april 2017 om 19:48

Hoe werkt zoiets eigenlijk? Als je het stadion hebt, heb je toch ook de grond? En wat kan de gemeente ermee? stel ze willen op het grond een kantoor neerzetten, kunnen ze dan het stadion slopen omdat zij eigenaar van de grond zijn?

13 april 2017 om 23:27

Nou PSV pacht de grond van de gemeente, dus zolang PSV dat doet kan de gemeente natuurlijk niks doen met die grond. En die PSV pacht de grond voor de komende 40 jaar en ik neem aan de de gemeente de grond daarna gewoon weer terug verkoopt aan PSV

13 april 2017 om 16:20

PSV en FC Twente alleen volgens mij.

13 april 2017 om 17:06

Sparta heeft sinds 2011 ook het stadion in eigen beheer

13 april 2017 om 18:07

PSV

Hier mag de Knvb ook wel eens een compliment voor geven! Als je ziet waar AZ na het financiã«le debacle vandaan komt is dit een prima stap. Verstandig, nuchter beleid. Minstens net zo knap als de huidige prestaties van Feijenoord na hun (financieel) dieptepunt.

13 april 2017 om 16:33

bij deze gun ik AZ het kampioenschap.. aldus de knvb

ontopic.. heeft Az goed voor elkaar..

Mooi nieuws! Even een vraag; wordt Stadion Alkmaat beheer bv dan opgeheven of hoe werkt zoiets?(die hebben toch niks meer te doen?) Ben ik benieuwd naar

Om dit goed te kunnen beoordelen moet je weten of de aankoopprijs marktconform is (geweest) en wie eigenaar is van Stadion Alkmaar Beheer BV.

13 april 2017 om 22:10

Az heeft betaald wat ze ervoor hebben gekregen toen ze het verkochten (superdeal). Stadion Alkmaar beheer bv is een vennootschap van allemaal mensen die AZ-fan zijn of AZ in ieder geval een goed hart toedragen. Dus die hebben winst gemaakt op de huur die AZ betaalde, maar geen winst op de waardevermeerdering van de grond

Goed nieuws voor AZ en het Nederlands voetbal. Bij goed beleid zijn AZ en FC Twente op lange termijn toch de stabiele subtoppers samen met een paar andere clubs, al zal dat bij FC Twente trouwens nog wel een paar jaartjes duren om zich weer op te bouwen. Het is in mijn ogen belangrijk dat de subtop ook weer progressie boekt, want daardoor is het eigenlijk eenrichtingsverkeer geworden en zakt het niveau.

De topclubs houden altijd doorgroeimogelijkheden en het is erg jammer dat eerst Feyenoord, AZ en daarna FC Twente flink in de problemen zat/zit op financieel gebied. Dat is het niveau niet ten goede gekomen en ik hoop dat we over 5 jaar weer met alle clubs naar boven kunnen kijken. Dan is het erg belangrijk dat de subtop weer enigszins aansluiting vind, zodat daarna ook de middenmoot naar boven kan kijken.

13 april 2017 om 16:47

Hmm dat zie ik toch echt anders. Ik vind clubs als Nac, Willem II, Roda JC en NEC op zich van hetzelfde type als AZ. AZ heeft in mijn optiek echter een enorm goed beleid en bestuur gehad na het vertrek van Scheringa. FC Twente heeft samen met Heerenveen de logische rol als subtopper met daarna Vitesse, Groningen en Utrecht als goede middenmoot.

13 april 2017 om 16:51

Het gaat niet om het type club. Het gaat erom wat de doorgroeimogelijkheden zijn en daarin loopt AZ een flinke straatlengte voor op clubs als Nac, Willem II, Roda JC en Nec. Eigenlijk ook op de rest van de clubs en ik vind het dan ook vreemd dat ze het zo matig doen dit seizoen, als je ook naar de selectie kijkt.

13 april 2017 om 17:14

Die selectie is juist ronduit zwak. Er staan wekelijks 3 of 4 spelers in de basis die in de Topklasse niet zouden opvallen. Zet daar een tactisch onbenul als trainer bij en je krijgt deze ellende. Dat AZ desondanks 6e staat en een bekerfinale mag spelen zegt alles over het niveau van de Eredivisie.

13 april 2017 om 17:18

Ook daarin verschillen wij van mening. De doorgroeimogelijkheden lijken mij, een eventuele suikeroom daargelaten, beperkt. Subtop en het huidige toeschouwersaantal is mijn inziens het plafond voor AZ. Het doel moet zijn om deze periode van weelde zo lang mogelijk te laten duren. De mogelijkheden voor Nac, Willem II, Roda JC en Nec om te groeien qua prestaties, begroting en toeschouwers lijken mij zeer zeker aanwezig, maar niet zonder een sterk fundament zoals AZ al jaren heeft.

13 april 2017 om 17:26

@Peter
Bij AZ kwam er in de jaren 80 ook al 20 000 man kijken toen de Alkmaarderhout staanplaatsen had, daarbij was er in 2007/08 een wachtlijst van een paar duizend man voor een seizoenskaart. Toeschouwersaantallen gaan altijd gepaard met sportief succes dat is bij elke club zo, bekerfinale dit jaar bij AZ 18 000 mensen binnen enkele uren uitverkocht..

13 april 2017 om 17:34

Ik schrijf ook een eventuele suikeroom (als Wastora) daargelaten. Overigens zijn dat getallen die heel veel betaald voetbal clubs in hun hoogtijddagen weleens gehaald hebben.

Dan zal de Europese Commissie binnenkort wel weer een brief van die ene man die de afgelopen jaren ook o.a. Psv, Willem II en MVV beschuldigde van staatssteun ontvangen.

Verder goed nieuws. Een teken dat ze zich nu definitief hebben gesetteld in de subtop. Deze inkomsten zijn een groot voordeel t.o.v. andere subtoppers.

13 april 2017 om 17:37

Ze hebben het toch niet van de gemeente gekocht?

13 april 2017 om 18:56

Ik heb daar helemaal overheen gelezen. Foutje, bedankt.

13 april 2017 om 23:01

AZ heeft het stadion niet aan de gemeente verkocht en dus ook niet van de gemeente gekocht.

Mooie gelegenheid om weer te roepen dat we de top 3 gaan aanvallen om vervolgens 1 uit 18 te halen met dramatische vertoningen. En slechts 4 overwinningen in 15 thuisduels. Leuk hoor dat stadion maar stel eerst eens een fatsoenlijke trainer aan en haal de bezem door die povere selectie.

AZ was tot 2010 geen eigenaar van het stadion. Het werd door de club gehuurd van DSB Stadion BV wat een aparte BV binnen Scheringa's concern was. Na het faillissement werd het uit de failliete boedel gekocht door een groep ondernemers die AZ een warm hart toedroegen en werd het voor een fors lagere huurprijs aan AZ verhuurd.

Wat een fantastische prestatie van een fantastische club met een fantastische jeugdopleiding ook.

En ik ben niet eens Az fan. Kun je nagaan. Knap hoor.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren