Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB promoveert Twente naar veilige categorie, Roda JC in de problemen

Laatste update:

De KNVB heeft FC Twente laten promoveren van categorie 1 naar categorie 2. Dat betekent dat de Tukkers op financieel gebied weer een voldoende scoren, terwijl Roda JC juist door de KNVB in zorgelijke categorie 1 is geplaatst. De licentiecommissie stelt de categorie-indeling ieder jaar samen op basis van de jaarstukken van het afgelopen seizoen en de prognosecijfers van het lopende jaar.

Ook NEC en FC Den Bosch zijn gepromoveerd naar categorie 2. Clubs in categorie 1 moeten aan hun financieel herstel werken en staan onder verscherpt toezicht van de KNVB. De Graafschap, Fortuna Sittard, RKC Waalwijk, Roda JC en VVV-Venlo bevinden zich nog in deze categorie. Achilles ’29 kan hier ook nog bijkomen, maar die club is voorlopig nog niet ingedeeld in een categorie. Het licentieproces ten aanzien van Achilles loopt nog.

Overigens bevinden Ajax, Feyenoord en PSV zich in de ‘veilige’ categorie 3, waarin clubs op financieel gebied als goed beoordeeld zijn. Ook AZ, SC Cambuur Leeuwarden, Excelsior, Go Ahead Eagles, FC Groningen, sc Heerenveen en Willem II zijn door de KNVB in categorie 3 ingedeeld.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Voor Ajax mag je wel een aparte categorie maken. Te gezond, investeer (nog) meer in de selectie of andere zaken. De halfjaarcijfers van gisteren lieten weer een gigantische winst zien en volgens mij gaven ze zelfs aan dat ajax niet meer afhankelijk is van CL voetbal?! Overigens wel apart dat Roda in categorie 1 zit met zo'n externe financier, iemand enig idee waarom?

28 februari 2017 om 15:56

Roda zit niet in de acute problemen na de overname van Schrouff en natuurlijk recent door Korotaev, maar heeft wel nog moeite om de begroting sluitend te krijgen. Daarom wordt er nu nog verlies gedraaid en ik denk dat dat de reden is dat Roda weer naar categorie 1 gaat. Schrouff gaf trouwens al eerder aan dit seizoen nog garant te staan voor gaten in de begroting, vanaf volgend seizoen moet Roda het op eigen kracht doen.

Het is volgens mij lang niet zo erg als het lijkt in ieder geval.

28 februari 2017 om 16:02

Staat Korotaev eigenlijk wel garant voor gaten in de begroting? Anders zou ik wel benieuwd zijn wat voor een scenario er is geschreven bij eventuele degradatie (gezien de stand op de ranglijst niet uitgesloten)

28 februari 2017 om 16:08

Ik weet dat Schrouff heeft aangegeven wat ik hierboven al zei: dit jaar nog garant, volgend jaar niet meer. Korotaev heeft aangegeven ook bij een degradatie sowieso bij Roda te blijven, maar wat zijn plannen precies zijn weet ik ook niet. Voorlopig is het wat dat betreft afwachten, maar ik denk niet dat hij zo snel opstapt. Hij komt vrij betrouwbaar en betrokken over.

28 februari 2017 om 16:23

Naja, het gaat niet zozeer om opstappen, maar het gaat erom wie de rekeningen betaald en hoe ver die rekening mag oplopen. Roda JC heeft gewoon het probleem dat de club in de basis nooit echt gezond is geworden. Na de degradatie hebben ze gegokt (met alle risico's van dien) op een snelle terugkeer die er met het nodige fortuin kwam. Daarna is het overleven geweest, een half dozijn spelers in de winterstop en zomerstop ... dat is pure overlevingsdrang in de hoop erin te blijven. Dat pakt tot op heden goed uit, maar zoals 2014 aantoonde kan het ook misgaan.

Feit is dat een structureel plan ontbreekt bij Roda JC, men spreekt eigenlijk alleen maar vanuit ambitie. Een routekaart hoe daar naar toe te werken op de middellange termijn ontbreekt volkomen. Veel verder als het lopende seizoen komt men telkens niet. En dat is zonde, minder ambitie en meer realisme zouden de club een stuk verder helpen. Hopelijk brengt Korotaev dat voor jullie, hoewel ik tot op heden ook van hem vooral ambitie heb gehoord. Maar goed, die man verdiend natuurlijk wel de tijd en kan ook niet toveren.

28 februari 2017 om 17:01

@nmgn85
'roda is vaak een grijze muis in de eredivisie op enkele leuke seizoenen in het verleden na'.

Kijk de statistieken erop na. Sinds het seizoen 2008/2009 gaat het niet zo goed, maar daarvoor is Roda altijd een redelijk stabiele subtopper geweest. Enkele jaren terug eindigde Roda zelfs nog zesde in de Eredivisie. Dat het nu niet goed gaat daar heb je gelijk in, dat je hoopt op degradatie mag, maar wat je eerder zegt is gewoon onzin.

28 februari 2017 om 17:09

@adzevedo

Dat klopt. Roda heeft de potentie om stabiel in de middenmoot/subtop mee te draaien maar de laatste jaren hebben de verantwoordelijken er een puinhoop van gemaakt. Nadat van Geel en van Veldhoven de club weer op het goede pad hadden gezet begonnen andere mensen de boel weer af te breken met slecht beleid en onbegrijpelijke keuzes.

Nu, enkele jaren later en een degradatie verder, is de situatie nog steeds niet stabiel. Collard is een goede financiã«le man maar heeft geen affiniteit man voetbal, Caanen heeft het afgelopen anderhalf jaar aangetoond ongeschikt te zijn als technisch directeur. Als je kijkt hoeveel spelers hij heeft aangetrokken en hoeveel er daarvan al weg zijn in dat anderhalve jaar, daar valt je echt de mond van open. Ook het hele verhaal rond zijn aanstelling is, zacht gezegd, vreemd.

Dat lange-termijn plan ontbreekt nog altijd en ik hoop de Korotaev de man is die hier iets kan neerzetten waarmee stabiel verder gebouwd kan worden.

28 februari 2017 om 17:10

"Enkele leuke seizoenen in het verleden"? Wij zijn altijd, sinds ons bestaan een stabiele eredivisieclub geweest, op de afgelopen 4 jaar na dan. Dat zijn bijna 40 seizoenen op het hoogste niveau.
Ik begrijp dat ons beleid en voetbal afgelopen jaren erg matig is, en is geweest. Daar ben ik het ook helemaal mee eens, dat moet nu dat er meer financiële ruimte is echt beter.
De reden waarom wij zijn terug gezet naar catagorie 1 is, omdat de cijfers gebaseerd zijn op vorig seizoen waar we de begroting niet gesloten hebben gekregen. Waardoor er verlies is gedraaid. Dit zal vanaf dit seizoen door de overname waarschijnlijk anders zijn.
Om nog even terug te komen na die enkele leuke seizoenen in het verleden.
Vandaag precies 15 jaar geleden stonden na 90 minuten met 0-1 voor in San Siro maar verloren we na penalty's😔

28 februari 2017 om 17:15

@Meliora.
Korotaev heeft heel duidelijk aangegeven dat hij vooral op lange termijn wil werken. Daar zijn we nu ook mee begonnen zoals je wel weet. Met de komst van Anelka die gaat scouten en het geld dat vrijkomt voor de jeugd opleiding. Die 1 miljoen euro voor handhaving was voor korte termijn, het opkrikken van de begroting moet ook op lange termijn gebeuren. Korotaev is echt bezig om vooruit te denken.
Het zegt al genoeg dat 2 nieuwe jongens bij de jeugd zitten. Namelijk Houri en Savic, dit zijn toch wel spelers die het niveau van het eerste elftal wel aankunnen.

28 februari 2017 om 19:35

Joh laat je niet zo opnaaien door iemand die kennelijk niet verder kan kijken dan 10 seizoenen geleden. Feit is dat het stadion altijd goed gevuld is (meen ik) in en wel meer clubs worstelen met een structureel plan om de boel gefinancieerd te krijgen.

28 februari 2017 om 15:59

Bij de halfjaarcijfers moeten we nog wat kanttekeningen maken :

1 Heel veel transferinkomsten die erin zijn meegenomen
2 Het tweede half jaar is altijd minder

Ajax kan rustig zonder CL inderdaad, hoewel het dan wel mogelijk is wanneer je investeert dat je een klein verlies draait. Dat is op zich ook niet zo erg, helemaal niet als je eigen vermogen inmiddels bijna 140 miljoen bedraagt en je nog tientallen miljoenen op de bank heb geparkeerd.

Wat betreft Roda JC, het gaat om de cijfers van het vorig seizoen en de prognose voor dit seizoen. De nieuwe investeerder is er pas net bijgekomen, dat zal wel meespelen vermoed ik.

28 februari 2017 om 16:16

In de 2e helft van het seizoen is het natuurlijk voornamelijk minder vanwege winterse transferperiode waarin minder verkocht wordt. Dankzij de aankoop van neres zal het waarschijnlijk wel minder worden natuurlijk, maar met de verkopen die gedaan zijn zal het uiteindelijk wel meevallen.

28 februari 2017 om 16:25

Klopt, de meeste transferinkomsten zijn vanuit de zomer. Maar wat ook meespeelt is dat je Europees vaak voortijdig bent uitgeschakeld heb ik begrepen.

De transfer van Neres is wel afgedekt dankzij de verkoop van Antonnuci, Gudelj en El Ghazi waardoor we per saldo nog steeds een netto resultaat over de winter overhouden.

Verder speelt mee of je kampioen gaat worden of niet, wordt je kampioen moet je een kampioensbonus uitkeren.

28 februari 2017 om 18:13

Inkomsten van seizoenskaarten komen in de zomer. Dat is de grootste post normaal gesproken (tenzij extreme verkopen, zoals Milik).

28 februari 2017 om 16:29

Misschien lees ik het verkeerd, maar het lijkt nu net of je verbaasd bent dat Ajax niet meer afhankelijk van CL voetbal is. Helaas zou geen enkele club in de eredivisie daar afhankelijk van moeten zijn. Volgens mij is Ajax best lekker bezig. En ze investeren nou ook niet echt weinig toch? (neres)

28 februari 2017 om 17:29

In zoverre verbaasd omdat de financiële man bij Ajax nog niet zolang geleden had aangegeven dat Ajax nog steeds afhankelijk was van CL voetbal om een positief resultaat te halen. Nu lijkt dat niet meer nodig te zijn. Maargoed laten we de jaarcijfers maar even afwachten. Aan de rest dank voor de uitleg over Roda.

1 maart 2017 om 12:26

Toch apart dan dat ajax met zo'n verschil in omzet 5 punten achter staan van een club met een veel lager budget.

Zou ik bijna verbaasd hebben gekeken als Ajax, Feyenoord, PSV en AZ in een andere categorie gezeten zouden hebben. Overigens vallen er twee dingen wel op : afgezien van Cambuur (wat vorig jaar nog Eredivisie speelde) zijn er geen clubs uit de Jupiler League in de gezondste categorie te vinden. Daarnaast valt het op dat de clubs in de probleemcategorieã«n voornamelijk clubs uit het zuiden van Nederland komen.

28 februari 2017 om 16:00

Ook opvallend dat clubs als gae, w2, Cambuur en excelsior er zitten. Tussen de topclubs en deze ploegen staan er heel wat

28 februari 2017 om 16:07

Ik vermoed dat het te maken heeft met dat ze recentelijk gepromoveerd zijn en dat ze terugvallen zodra ze degraderen. Dat is voor mij de meest waarschijnlijke verklaring. Dat maakt categorie 2 eigenlijk een te brede categorie.

Ik ben dadelijk heel benieuwd hoe dat moet gaan met Achilles, die ongetwijfeld gaan degraderen. Laten we hopen dat de overgang van betaald voetbal naar amateurvoetbal geen doodsoorzaak gaat worden voor een aantal onstabiele clubs onderin de Jupiler League.

28 februari 2017 om 16:07

Dat moet je ook wel in perspectief zien natuurlijk. Hoe hoog je begroting is, zegt niet alles over je financiele gezondheid.

28 februari 2017 om 16:15

@stefandefree

Absoluut, zeker als je zoals Excelsior een begroting op Jupiler League niveau hebt maar wel al jaren Eredivisie inkomsten.

Maar ik heb het idee dat gezond zijn in de Jupiler League een tamelijk lastige opgave is. Ik kan me herinneren dat Telstar en FC Volendam ook gezond waren. Misschien niet verkeerd om eens kritisch te kijken naar het evenwichtig tussen de Eredivisie en de Jupiler League. Zeker nu je dadelijk vanuit de Jupiler League naar de 5de klasse amateurs kan degraderen.

28 februari 2017 om 16:16

Wij zitten al jaren in de 3e categorie..

28 februari 2017 om 16:29

@harmr

Klopt inderdaad, heb net even de andere cijfers bekeken en jullie doen het inderdaad al jaren goed. Misschien dat andere clubs eens op bezoek kunnen gaan in Deventer, want jullie doen het aantoonbaar beter als concurrenten.

28 februari 2017 om 16:42

Bij ons is er een proces opgestart sinds het bijna fout ging in 2009 om structureel Categorie 3 te zitten. Mede dankzij vd Belt is dit gelukt en zitten voor de 8e keer op rij categorie 3. Cambuur is daarnaast groot genoeg om structureel gezond te kunnen blijven. Een begroting van 5.5m is vrij veel voor jupiler league begrippen, genoeg om mee te kunnen doen om te prijzen, en ook nu is de verwachting weer winst te maken.

28 februari 2017 om 17:22

@m_ssc

Goed om te horen, als Ajacied ken ik de ins en outs niet van alle clubs en dan is het goed om te lezen dat andere clubs ook bezig zijn met het zetten van goede stappen. Dat is bemoedigend om te horen, want enkele jaren terug zaten er meer clubs in de gezondste categorie. Erg jammer om te zien dat Volendam, Almere City, Mvv, Telstar, FC Oss en MVV zijn teruggevallen naar categorie 2.

Ik gun het geen enkele supporter om zijn club kwijt te raken door een faillissement zoals dat bij Haarlem, Rbc, Agovv en Veendam gebeurde. Vanuit dat perspectief heb ik financieel het beste voort met alle Nederlandse clubs, ongeacht welke club het betreft.

Dit betreft een meting in november. Op basis van de net ingeleverde stukken voor de meting van maart bevindt RKC zich in Cat. 2

28 februari 2017 om 17:16

inderdaad , dat is ook de uitleg van dir. Remco Oversier!

Valt me op dat Roda wel erg negatief door de media wordt benaderd sinds die investeerder zijn intrede daar heeft gedaan. Dat het bij andere clubs niet echt van de grond komt, wil nog niet zeggen dat het daar ook niet van de grond komt. Geef het een kans en we zullen zien of het wat wordt of niet maar om het meteen af te kraken met het wordt toch niks gaat toch wel erg ver. Gewoon ff afwachten en dan pas oordelen.

Gaat niet best met de clubs uit Limburg. Onvoldoende draagkracht vanuit sponsoren en supporters?

28 februari 2017 om 21:07

Denk eerder dat een gebrek aan fatsoenlijk beleid en visie de doorslag geeft in de slechte cijfers. Vaak is er toch wel een liefhebber te vinden die een tekort wil dichten. Hierdoor blijven bestuurders kijken naar de korte termijn en worden ze gemakzuchtig.

1 maart 2017 om 02:37

Beleid heeft er absoluut mee te maken. Bij alle drie de clubs in zuid-limburg. Bij MVV is het de laatste redelijk stil, Fortuna heeft een abonnement op een kwartaalbericht over grote problemen en bij Roda, waarschijnlijk omdat het de eredivisionist is komen regelmatig problemen naar buiten de laatste jaar 10-15 jaar.
De nieuwe positie is van voor de nieuwe investeerder maar wel weer een duidelijk signaal dat er eens structureel iets moet veranderen. Hoelang dat echter gaat duren? Het heeft 15 jaar geduurd sinds de bankencrisis en behoorlijk veel gekost (incl. een stadion).

Mooi om te zien dat de Noordelijke clubs het met gedegen beleid op eigen kracht weten te doen. Af en toe heb je er, zoals nu bij ons, een minder jaar tussen zitten maar dat hoort erbij. De lange termijn is wat telt en ik ben er trots op. Geen gedoe met staatsteun, fraude, malafide eigenaren, woekerleningen en wat dan ook. Ook FC Emmen schijnt het financieel steeds beter op orde te hebben. Hopelijk weten ze dit vol te houden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren