Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Eto'o moet vrezen voor celstraf van tien jaar en krankzinnige boete'

Laatste update:
/

Samuel Eto’o zal volgens El Pais binnenkort voor de rechter in Spanje moeten verschijnen. De ex-speler van Barcelona zou volgens de Spaanse krant diep in de problemen zitten. Vanwege vermeende belastingfraude hangt hem een celstraf van tien jaar boven het hoofd plus een boete van veertien miljoen euro.

De Kameroense spits speelde van 2004 tot 2009 voor Barcelona. Vanaf 2006 tot en met zijn laatste jaar bij de Catalanen zou hij voor ongeveer 3,5 miljoen euro aan inkomsten hebben ontdoken bij de Spaanse fiscus. El Pais schrijft dat de inmiddels 35-jarige spits van Antalyaspor dat deed via ingewikkelde constructies bij zijn BV’s in Spanje en Hongarije.

Eto’o is niet de enige (ex-)speler van Barcelona die in de problemen is geraakt met de Spaanse belastingdienst. Lionel Messi verscheen eerder al voor de rechter, terwijl er woensdag tegen Neymar twee jaar celstraf werd geëist. Tegen Messi werd 21 maanden celstraf geëist. Veroordeelden zonder strafblad hoeven in Spanje overigens niet de cel in bij straffen van twee jaar of minder.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je kan me niet vertellend at Barca hier danniet gewoon bij helpt/advies geeft.
1x is toeval, 2x voordeelvan de twijfel, maar nu is het de 1 na de andere groot verdiener daar!

Kei en kei hard aanpakken zowel de spelers, de clubs en andere betrokkenen. Dan houden die geintjes vanzelf op en bedenkt de volgende zich weleven 2x voor hij het ook zal doen.

24 november 2016 om 11:46

Het lijkt me alsnog de verantwoordelijkheid van de spelers zelf. Het zijn geen kleine kinderen en ze wisten waar ze mee bezig waren. Als je geen raad weet met je inkomstenbelasting schakel je daar hulp voor in toch? Als het waar is, hoop ik dat ie langer dan 10 jaar moet zitten, die arrogante kwal. Hetzelfde geldt voor Neymar

24 november 2016 om 11:57

@voetbalf87 : je reageer wel erg overdreven vind je niet. Als hij schuldig is vind ik miljoenen boete op ze plaats maar om hem 10 jaar gevangenisstraf te geven vind ik te ver gaar. Er zijn moordenaars en pedofielen die minder krijgen

24 november 2016 om 12:04

In Nederland wel ja, in Spanje betwijfel ik.

24 november 2016 om 12:19

@voetbalf87;
de discussie is in principe interessant om te voeren. Wie is hier eindverantwoordelijk?
Wanneer de speler zoveel inkomsten heeft dat er heel veel reglementen om de hoek komen kijken wordt het een moeilijk vakgebied. Dan kun je van een 'leek' niet zomaar vragen even een formuliertje in te vullen.
Geen idee in hoeverre de overheid in Spanje hierin assisteert, maar wanneer je als burger in goed vertrouwen een dienst aanschaft bij een (commerciele) organisatie die gecertificeerd is op bijv het vakgebied van belastingen, waarom zou jij dan als speler zijnde nog eindverantwoordelijk zijn?

24 november 2016 om 12:27

@ricardo
Die moeten nog harder gestraft worden, maar dat is een andere discussie.
Deze opgeblazen vedettes die verdienen al bakken met geld en dan ook nog eens geld van de belasting achter houden.

24 november 2016 om 12:44

@ijsmuts
Moet je maar de laatste zin in de 2e alinea lezen: "El Pais schrijft...."
Als dat waar is , dan is het toch fraude met voorbedachte rade?
Ik snap wat je bedoelt als een commerciele partij jou beduveld, maar dat lijkt me in dit geval niet wat er gebeurd is.

24 november 2016 om 12:50

@gwn:

het 1 is niet met het ander te vergelijken.

Je onduikt de belasting voor miljoenen, in een land dat nogsteeds te kort heeft. en dus juist belasting geld nodig heeft. En dan doen juist degene die het kunnen missen en horen te betalen ze belazeren met opzet.

En Jan modaal maar betalend aar en armoe houden. Erger nog door dit soort gasten blijven jij en ik hier in Nederland ook betalen aan Spanje!

24 november 2016 om 12:54

Zou niet goed zijn als het hele team wat het "bedrijf" eto'o stuurt uit leken bestaat. Denk je echt dat hij dit zelf regelt. Hier hebben alle grote voetballers gewoon werknemers voor

24 november 2016 om 13:22

Het is natuurlijk wel erg toevallig dat het voornamelijk (ex-)Barcelona-spelers betreft. Ik snap de reactie van Capis dus wel. Ik wil niet gelijk zeggen dat de club hier zelf bij betrokken is, maar die spelers hebben duidelijk een aantal dingen gemeen. Het is natuurlijk geen toeval dat de spelers die fraude hebben gepleegd toch grotendeels bij dezelfde club spelen of hebben gespeeld.

Verder kan de buitenwereld wel zien hoe dom sommige mensen zijn. Zo verdien je tientallen miljoenen en dan nog moeite hebben met het afstaan van belasting en dan zelfs de wet overtreden om je eigen gierigheid aan te sporen. Als je dan ziet om wat voor bedragen het gaat, verdienen ze gewoon een boete die ook bij hen erg zeer doet.

Ik vind die wet sowieso wat vreemd. Een bakker zou bij ontduiking het bedrag niet op kunnen hoesten waardoor hij zijn tijd wel uit zou moeten zitten. De regel opzich is prima, maar werk dan met percentages in plaats van exacte bedragen. Nu komen de rijke mensen wel heel makkelijk weg met criminaliteit, want dat is het simpelweg. Zij doen het op een veel grotere schaal.

24 november 2016 om 13:31

Deze mensen hebben daarvoor mensen in dienst (meestal bij de zaakwaarnemer) het is niet zo dat ze zelf druk hun belastingformuliertje in zitten te vullen. Die gasten die dit doen werken altijd op het randje en met zoveel miljoen is over het randje heen gaan heel lucratief. Ik kan me niet voorstellen dat zo'n Eto'o zelf maar beslist laat ik hier maar eens voor een paar miljoen aan belasting ontduiken en daar niet.

24 november 2016 om 13:41

De directeur van mijn oude werkgever is er in Nederland ook voor opgepakt. Die had het in Luxemburg gezet zonder het aan tegeven.

En nee hij deed het niet zelf, want het is niet makkelijk. Maar wel met zijn toestemming en hij wist er van. Dat is met deze voetballers net zo.

Nee ze doen het niet zelf maar je kan er toch wel vanuitgaan dat ze er vanaf weten. Het is niet dat 5 jaar later ineens iemand naar ze komt heey je hebt nog 20miljoen in Panama staan...... Dat weet je zelf donders goed dat je het daar hebt staan ook.

24 november 2016 om 14:34

@capis

Geloof me, er worden bedragen door landen en mensen gefraudeerd waar 10.000 Eto'o's niet aan komen. Wij betalen niet voor dit soort types, wij betalen voor alles dat de overheden ons wijs maken voor te moeten betalen.

24 november 2016 om 17:19

Ik ga er vanuit dat deze spelers allemaal iemand hebben die alle financiële zaken verzorgd. Tussen beide partijen zijn afspraken gemaakt en bij twijfel wordt daar over gecommuniceerd, want de speler blijft juridisch eindverantwoordelijk neem ik aan.

24 november 2016 om 12:19

Ik vind het inderdaad ook raar, het zijn met name Barca spelers die in het nieuws komen m.b.t belastingsfraude. Het is allemaal wel heel dubieus.

24 november 2016 om 13:43

Klopt, en de spaanse regering is ook echt alles van Barca aan het uitgraven. Kan het iets te maken hebben met de haat richting cataloniã« en dat zij zich willen afscheiden van spanje, dat ze barcelona in de weg gaan zitten met rechtszaken?

24 november 2016 om 14:41

Misschien ja of misschien frauderen er veel spelers van Barca met belasting. Ik weet het niet zeker maar misschien heel misschien heeft het daarmee te maken.

24 november 2016 om 17:44

Je gaat me toch niet serieus vertellen dat een voetbalclub of werkgever een werknemer gaat fiscaal adviseren? Ten eerste zijn ze daar helemaal niet toe bevoegd en tweede betwijfel ik of voetballers in de organisatie in aanraking komen met de backoffice (en dus de fiscalist(en)).

Overigens is het wel opvallend dat dit zo vaak gebeurd in Spanje bij voetballers. Want het gebeurt net zo hard bij Real Madrid en andere clubs. Zijn Spaanse fiscalisten dan gewoon niet integer of capabel?

25 november 2016 om 10:42

100% dat dit gebeurt. Wanneer de contract bespreking is gaan ze wel zeggen dan hebben we nog fiscale voordelen dit en dat, dit gebeurt overal. Zie het met je eigen werk met reiskosten vergoedingen en dergelijke.

25 november 2016 om 21:38

Dit is echt te lachwekkend voor woorden. Je gaat toch reiskostenvergoeding (wat overigens helemaal niet in de basis een fiscaal voordeel is voor een werknemer) vergelijken met complexe fiscale structuren die dit soort vermogende particulieren opstellen om belasting te ontwijken? En nee, daar adviseert een werkgever niet in.

Kan iemand me uitleggen waarom Eto'o tien jaar zou krijgen en Messi 21 maanden? Ook lijkt de boete me buitensporig hoofd. Volgens mij gaat het bij Neymar om heel wat meer geld. En die hoorde twee jaar eisen.

24 november 2016 om 11:54

Wellicht vanwege de manier waarop hij het heeft gedaan? Ik ben geen deskundige, maar zou het kunnen dat in het in het geval van Messi en Neymar minder makkelijk te bewijzen was dat het doelbewust was gedaan? Dat het dus meer nalatigheid was. Want hier wordt gesproken over vermeende schimmige constructies via BV's waardoor het makkelijker hard te maken zou zijn dat er doelbewust belasting werd ontweken.

24 november 2016 om 11:58

Het zal wel loslopen qua straf, dat hebben we ook gezien met Messi bijvoorbeeld. Wellicht is die 10 jaar het maximale wat ze kunnen opleggen voor belastingontduiking en dat voetbalzone dat op die manier presenteert. Eto'o gaat echt niet voor 10 jaar de bak in omdat ie over inkomsten van 3,5 miljoen belasting zou hebben ontdoken.

24 november 2016 om 12:48

Ik denk ook dat het in de hoek zit die Master D noemt. De maximale strafbedreiging kan 10 jaar zijn, maar dat betekent niet dat de officier van justitie dat ook gaat eisen in deze concrete zaak.

Wat er verder relevant kan zijn, is hoeveel de speler weet van zijn eigen belastingaangifte. Als je het uitbesteedt en verder geen idee hebt, dan kan dat uitmaken voor de straf.

Diezelfde Eto'o die naar eigen zeggen nog geld krijgt van alles en iedereen waar ie ooit voor gewerkt heeft... de ironie.

Was dan in Monaco gaan voetballen vriend!

die gasten komen toch geen minuut lang vast te zitten, uiteindelijk vinden ze een maas in de wet en omzeilen ze het. En die boete? Dat kleingeld hebben ze zo afbetaald, even je gezicht laten zien bij een fifa 17 presentatie en het is weer terugverdiend...

Nou dan komt eto'o lekkers Spanje niet binnen. Case closed.

Wat is er toch daar in Barcelona aan de hand joh? En waarom wordt er voor hem 10 jaar gevraagd dan? Het kan ook gewoon allemaal verzonnen zijn maar toch

24 november 2016 om 12:51

Er staat niet letterlijk dat die 10 jaar gevraagd is. Ik denk dat het de maximumstraf is die voor dit vergrijp in de boeken staat. De eis van de officier van justitie komt dan later, en die zal ongetwijfeld lager zijn dan 10 jaar.

Wel goed voor de goodwill van Barcelona haha. Messi met belastingontduiking. Neymar met zijn rare praktijken via zijn vader zijn BV. En nu dit verhaal over Eto'O. Een keer kan toeval zijn, maar dit ruikt toch naar rare praktijken.

24 november 2016 om 12:28

Macherano geloof ik ook nog, toch?

24 november 2016 om 13:35

Zo vreemd is dat niet als je nagaat hoe erg de Spaanse topclubs afhankelijk waren van Spaanse particuliere banken. Het is nog nooit zuivere koek geweest daar, maar nu kan men toch een aantal dingen bewijzen (aldus de belastingfraude van een aantal spelers).

Vreemd toch dat actieve spelers een celstraf van 2 jaar krijgen (net genoeg om het niet te moeten uitzitten dus) en een ex-speler een straf van 10 jaar boven het hoofd hangt. Toch een beetje een dubbele standaard

24 november 2016 om 12:52

Die 10 jaar is zo te zien nog niet geeist. De eis komt pas later, en zal vast lager zijn dan die 10 jaar.

24 november 2016 om 12:54

Ja, want de Spaanse rechtbank kijkt alvorens tot veroordeling over te gaan eerst naar voor welke club je voetbalt.

De volgende van Barca al 😂

Terecht, iedereen moet gewoon betalen

Voetbal, geld en Spanje levert toch vaak vervelende verhalen op. De gemiddelde speler kan soms maanden op zijn geld wachten wat 2 jaar geleden al bijna tot een staking leidde. En topspelers worden in Spanje aangekocht en behouden via allerlei dubieuze belasting constructies. Lekkere hoor La Liga.

Het land dat heel Europa heeft besodemieterd bij het aangaan van de Euro. De boel belazeren is dus politiek gezien heel correct gedrag daar. Messi valt nog jaren aan te verdienen dus krijgt hij een lagere strafeis. Eto'o is al uitgespeeld in Spanje dus pakken ze bij hem zoveel als ze pakken kunnen. Het is lekker op vakantie gaan naar Spanje maar er wonen de grootste egoisten van ons continent.

Natuurlijk is Eto'o eindverantwoordelijk voor dit sort frantsen, maar ik geloof niet dat hij (of al die andere spelers) verstand hebben van het belastingsysteem. Die gasten hebben, net als Donald Trump trouwens, een leger aan adviseurs en cashmanagers in dienst. Zelf ik laat mijn belastingaangifte controleren/ invoeren door iemand die daar verstand van heeft. Als de specialist/ adviseur vervolgens met een voorstel komt waardoor ik minder belasting hoef te betalen, dan ga ik daarmee akkoord. Hij heeft er immers voor doorgeleerd en hij heeft er verstand van.

Hetzelfde geldt als ik naar de dokter ga en hij geeft advies over een of ander medicijn. Dan neem ik dat aan, vertrouwend op de kennis van de specialist. Ik kan het vervolgens wel nakijken, maar ik weet in alle eerlijkheid toch niet wat het allemaal betekend.

Daar komt nog eens bij dat voetballers over het algemeen vroeg zijn begonnen met voetballen in plaats van naar school gaan (uitzonderingen daar). Die zijn op het gebied van belasting gewoon totaal niet bekend. Laat staan in andere landen. Komt de moeilijkheid er ook nog eens bij dat die gasten overal geld binnen krijgen. Salaris van de club, variabelen uit sponsordeals. Ik zou het ook niet weten hoor

Mocht dit ook waar zijn dan is het toch wel erg zonde wat Barcelona doet met het reputatie van zo een mooie club en zulke grote helden van 't club die hier deel aan nemen. Aantal jaren geleden zag je bijna geen haters van Barcelona en vrij iedereen kon zien dat de spelers voetbal ademden en het beste spel toonden in Europa, maar tegenwoordig gebeuren er zulke gare dingen achter de schermen.

Ik zal het ook nooit begrijpen waarom sommige spelers die zulke belachelijke bedragen verdienen voor een extra aantal miljoen per jaar zulke risico's nemen.

Het is wel een trend zo te lezen. Deze man verdiende ooit 20 miljoen per jaar! Ik snap echt niet waarom ze het risico nemen.

Daar gaan we weer, als je alleen de zaken van de Barca spelers bekend maakt dan lijkt het alsof het probleem zich alleen bij Barcelona voordoet. Wat jullie hier in Nederland blijkbaar niet weten is dat legio spelers van alle clubs hier mee te maken hebben. Ook in de tv wereld van Spanje regent het aanslagen van de belastingdienst. Het meeste wordt naar voren gebracht om de aandacht af te leiden van de lopende rechtzaak tegen prinses Cristina.
De Belastingdienst in Spanje heeft wetten ingevoerd met terugwerkende kracht voor iedereen die zich vroeger liet belasten als BV. Dat mag niet meer. Maar waarom zie ik geen berichten over bv Casillas en Xabi Alonso? Die hebben zelfs constructies opgezet waarbij ze hebben geprobeerd zich als inwoner van Baskenland te laten belasten voor een onterecht voordeel.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren