Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Scheidsrechtersbaas steunt Nijhuis: ‘Jammer dat het op deze manier moet’

Laatste update:

Bas Nijhuis is de meest besproken scheidsrechter van de eerste weken van het nieuwe seizoen. De leidsman deelde vanwege commentaar drie rode kaarten uit in de wedstrijd tussen Roda JC Kerkrade en sc Heerenveen. Nijhuis kreeg kritiek, maar scheidsrechtersbaas Dick van Egmond steunt de leidsman.

/

“Dit is geen nieuwe regel, het is gewoon het uitvoeren van een bestaande regel”, laat Van Egmond optekenen in Voetbal International. “Is het goed dat Bas dit weer eens onder de aandacht heeft gebracht? Ja, omdat we hebben afgesproken dat je die kaarten moet geven als het nodig is. Nee, omdat het jammer is dat het op deze manier moet.”’

Volgens Van Egmond ging het de laatste seizoenen juist steeds beter met het commentaar van de spelers en trainers op de leiding. De laatste weken werd er door trainers weer meer kritiek gegeven, constateert de oud-scheidsrechter. Een trainer die voordeel heeft gehad bij een beslissing van een arbiter ‘hoor je niet’.

Bas Nijhuis heeft goed gehandeld door de rode kaarten uit te delen

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De kritiek lijkt toch voornamelijk van voetballers te komen. Als ik zo de reacties las hier op VZ, is het grootste deel van de mensen het er toch wel Nijhuis eens. Ik persoonlijk ook; die spelers moeten niet zo zeuren, en vooral dat maar door blijven gaan is heel irritant. Laat de aanvoerder naar de scheids gaan, en laat de rest zich gewoon lekker op het voetballen concentreren, dat blijkt af en toe al moeilijk genoeg te zijn.

21 september 2016 om 11:41

Kijk ik ben het met je eens! Maar dan had Nijhuis en alle andere scheidsrechters dit ook moeten doen. Als alleen nijhuis zo optreed worden die 2 ploegen benadeeld.
Wij krijgen 2 rode kaarten mede door praten nougoed, maar dan zie je Feyenoord PSV en daarbij maakt kuyt een wegwerpgebaar en blijkt iets op een boze toon richting de scheids te schreeuwen en hij komt daar wel mee weg. Dat vind ik dan weer scheef. Ookal is Kuyt de aanvoerder voor een wegwerpgebaar en een boze opmerking hadden de aanvoerders bij ons gewoon een kaart gekregen.
Als we dit systeem invoeren, moet elke scheids het bij elke wedstrijd nastreven! Het probleem is wel dat de fans vooral de eerste wedstrijden zich tegen de scheids gaan richten, ook wordt het verschil tussen de Eredivisie en andere competities wel erg groot.
KNVB beslis hier maar over!

21 september 2016 om 12:47

Klopt, het fluiten moet dan wel inderdaad consequent gebeuren en door alle scheidsrechters.

21 september 2016 om 12:48

Ik vind dat de scheids ook bekritiseerd moet kunnen worden. Op deze manier lijkt het een klein dictatuur op het veld. Scheidsrechters maken altijd fouten en soms beslissen ze daarmee wedstrijden, maar niemand tikt ze daarvoor op de vingers. Als je gaat schelden, vind ik geel op zn plaats. Anders moet je je gewoon kunnen uiten. Als de scheids de druk niet aankan van 22 man die praten dan zou ik aanraden om ander werk te zoeken. Dit is gewoon ronduit kinderachtig en overdreven. Doe wat aan kaarten aannaaien ipv deze onzin.

21 september 2016 om 13:43

Als je lekker wil debatteren op het veld zoeken ze maar een andere sport uit. Een scheidsrechter moet nu juist een dictator zijn. Laat die tweede kamer maar lekker rotzooien in Den Haag, dan kunnen de spelers het bij voetballen laten.

Het is pas goed als elke scheidsrechter in de eredivisie dit consequent doet. Nijhuis valt nu op, omdat hij het opeens strik neemt en de rest niet.

Ben voorstander dat spelers meer respect gaan tonen naar scheidsrechters, maar dat werkt alleen als elke scheidsrechter de touwtjes aantrekt.

Bij het voetbal moet men meer kijken naar het rugby. Daar accepteren ze de beslissing van de scheidsrechter en alleen de aanvoerder mag onder bepaalde voorwaarden met de scheids in een respectvolle manier in discussie gaan. Zo niet mag je vertrekken.

Een docent die geen orde kan houden flikkert er per les ook zo'n vijf leerlingen uit. Volgens het boekje allemaal terecht, maar dat wil niet zeggen dat de docent goed presteert.
Gevalletje actie-reactie...

21 september 2016 om 10:38

Dit is wellicht de beste vergelijking die ik hier in tijden heb gezien, for real. Het gevolg in de klas is dan ook opstandigheid of geforceerde gehoorzaamheid. Hoe dan ook wordt het er niet leuker op en de prestaties niet beter. Het verpest alleen de sfeer.

21 september 2016 om 11:44

Klopt soms moeten mensen gewoon een corrigerende tik krijgen!
Zo ging dat vroeger als kind maar ook bij de politie. In het voetbal gebeurt dat ook, maar met kaarten. Het is goed dat er zo opgetreden wordt maar dan moet wel elke scheids het doen!

21 september 2016 om 11:46

Op zich een leuke vergelijking maar wanneer een leraar er bij de ene klas vijf leerlingen uitstuurt en bij de andere klassen geen enkele, zou het dan niet (ook) aan de klas kunnen liggen? Ik heb even gekeken, maar Nijhuis heeft in de eredivisie vorig jaar 4 en het jaar daarvoor 5 rode kaarten gegeven en gaf ook niet bizar veel gele (61 en 51) kaarten. Dus ja, het is actie = reactie maar het feit dat je uit de klas gestuurd wordt wil natuurlijk niet zeggen dat de docent niet deugt....

Edit:
Voor degenen die interesse hebben (even de enter weghalen na 'ned':
http://www.voetbal.com/scheidsrechter/
ned-eredivisie-2015-2016/1/#redirect

21 september 2016 om 12:50

Absoluut. Maar als leraar mag je je ook afvragen of mensen eruit sturen wel altijd de juiste oplossing is voor leerlingen die de regels overtreden. Er zijn hogere doelen te dienen dan het naleven van regels, om het naleven van regels.

21 september 2016 om 19:21

Uiteraard moet je kijken of de oplossing wel de juiste is maar het meteen wijzen naar de leraar en in een slachtofferrol kruipen cq. hem een zondebok maken is ook een hele makkelijke uitvlucht.

21 september 2016 om 13:44

Soms moet je tijdens de eerste les er 5 uitgooien zodat het het rest van het jaar rustig is.

Ik vind het een goede actie van Nijhuis, maar hij had dit wel van te voren even aan mogen kondigen. Spelers waren nu al vijf speelronden vol aan het zeuren op de scheids zonder dat zij geel kregen. Nu beslist Nijhuis opeens dat hij geel gaat geven. Prima beslissing, maar beetje oneerlijk om dat van het ene op het andere moment te doen.

21 september 2016 om 10:38

Hier ben ik het mee eens. Ook moet iedere arbiter het vervolgens toepassen. Niet alleen Nijhuis. Ik denk dat het gezeur ook snel klaar is wanneer iedere arbiter consequent geel geeft voor iedere speler die komt zaniken terwijl hij geen aanvoerder is.

21 september 2016 om 11:06

Maar het gebeurt niet consequent. Ik zag bij PSV - Feyenoord, ik dacht Moreno, enorm te keer gaan tegen Blom. Die verblikte of verbloosde niet.
Dat hoefde van mij ook niet, want normale emotie moet er volgens mij bij kunnen horen.
Nijhuis pleit er voor, dat voetballers geen emotie mogen tonen. Hoe kan je nou, vol adrenaline, je emoties uitschakelen.
En vergeet niet als de scheids fout zit dit een enorme impact op een speler kan hebben.
Ze liggen ook nog eens onder een enorm vergrootglas.
Je zou kunnen beginnen met spelers die de hele wedstrijd bij de scheidsrechter lopen te zeuren.
En het moet wel binnen de fatsoensnormen blijven.
Er zijn trouwens scheidsrechters die zelf een overtreding oplossen dmv een gesprek.
Kletsen met de scheids kan wel degelijk voordeel opleveren. Van Bommel (een meester in het praten met de scheids) gaf toe dit expres te doen als onderdeel van het spel. Hij zei zelf dat hij dan altijd de grens opzocht.

21 september 2016 om 11:18

Normale emotie is iets anders dan schreeuwen of tekeer gaan tegen een scheidsrechter. Nijhuis pleit voor normale gesprekken met spelers op een normale toon, zoals jij ook aangaf.

Die fouten van de scheidsrechter kun je er gewoon makkelijk uithalen door een video-ref, dan ben je er gelijk vanaf. Dan wordt er niemand onrecht aangedaan en hoeft de scheids geen gele kaarten te geven voor schreeuwende spelers.

Spelers die de hele wedstrijd lopen te zeuren krijgen volgens mij nu ook al vaak geel. Ik vind dat je gewoon je mond moet houden, klaar. bij rugby en hockey doen ze toch ook gewoon normaal? Dat zijn ook sporters met emoties die ze in bedwang kunnen houden.

Enige kritiek is dat het niet consequent gebeurd ook door Nijhuis niet en dat het niet van te voren is aangekondigd dat ze er weer zo streng op gingen letten. Als ze het netjes hadden gecommuniceerd had je minder ophef gehad, want dan had iedereen geweten dat men er in Zeist klaar mee was. Nu kwamen die kaarten onverwacht.

Ik ben het in principe met Bas Nijhuis eens. Het was echter wel beter en eerlijker geweest als hij beide teams voorafgaande aan de wedstrijd gewoon even had gewaarschuwd dat hij als scheidsrechter van dienst wat protesteren betreft strikt de richtlijnen van de Knvb zou volgen. Oftewel direct geel bij het in woord en gebaar protesteren tegen een beslissing van het arbitrale trio. Nu werd in mijn ogen Roda JC onevenredig zwaar getroffen door het optreden van Bas Nijhuis. Terwijl in andere Eredivisieduels het protesteren door spelers gewoon werd getolereerd.

Ik was er bij afgelopen zaterdag en de manier van fluiten was gewoon tenenkrommend. Nijhuis neemt een aantal discutabele beslissingen waaronder de vrije trap die gegeven wordt waar de 1-0 uit valt. Langzaam maar zeker keert roda en het publiek zich tegen hem en verliest hij de controle over de wedstrijd. Dit was gewoon een gevalletje "even laten zien wie hier de baas is". Hij heeft schijt aan het roda publiek die een kaartje hebben gekocht en fluit de wedstrijd gewoon kapot. Natuurlijk is het "dom" van Roda en je moet je mond houden naar de leiding toe. Maar een tweede gele kaart voor een wegwerpgebaar? Ik heb zelden een scheids zo kinderachtig zien fluiten. Want dat was het. Kinderachtig. Even laten zien hoeveel macht meneer Nijhuis heeft. Sommigen onder ons zijn het vast eens met meneer Nijhuis maar mijn mening is dat voetbal bestaat uit emotie. Wanneer meneertje Nijhuis niet is opgewassen tegen een paar voetballers die het niet eens zijn met zijn genomen beslissingen moet hij een andere baan zoeken.

Edit Dammie:
Zie opmerking die ik je gestuurd heb

21 september 2016 om 11:08

Precies, leuke is nog daf Nijhijs zegt dat de spelers en supporters zich niet door de emoties moeten laten leiden en vervolgens raakt hij alles kwijt en volgt zijn emoties en deelt nog een onzinnige rode prent uit. Had de wedstrijd compleet niet onder controle. Zou hetzelfde zijn wanneer een politieagent mensen uit het niets neer zou schieten puur om 'controle' proberen te krijgen.. Dat is simpelweg niet de manier

21 september 2016 om 11:23

Hockey, rugby, ijshockey, tennis en volleybal zijn ook sporten met emotie, omdat ook deze worden beoefend door levende wezens die emoties hebben. Maar daar doen de spelers wel gewoon normaal tegen elkaar en tegen de scheidsrechters. Zelfs bij het boksen heeft de scheids het hoogste woord. We moeten niet doen alsof voetbal een uitzondering kan zijn daarop, scheidsrechters zijn mensen en al komen er elke wedstrijd twintig spelers op je afgerend omdat jij een beslissing maakt is dat gewoon belachelijk.

Hoe zo bestaat voetbal wel uit emotie, maar andere sporten niet?

Daar wil ik trouwens nog aan toevoegen, wat heeft het schreeuwen naar een scheidsrechter überhaupt voor nut? Ik heb werkelijk waar nog nooit gezien dat een beslissing wordt teruggetrokken na het zeuren.

21 september 2016 om 11:35

@azrsenal, ben het met je eens. Maar treed daar als scheidsrechter dan wel consequent en elke week tegen op. Dan is het, vermoed ik, heel gauw afgelopen met dat onzinnige geprotesteer tegen beslissingen van de scheidsrechter.

21 september 2016 om 11:38

Uiteraard moeten de regels elke week gehanteerd worden, niet de ene week wel en de andere week niet. Dat is denk ik met name het probleem van de arbitrage hier, zij kennen de regels wel, maar hanteren die regels niet consequent.

21 september 2016 om 11:35

Je haalt hier wat mij betreft een paar dingen door elkaar. Vooropgesteld ben ik het met je eens dat emotie tot op zeker mate binnen het voetbal hoort en dat daar best coulant mee omgegaan mag worden. Zoals iemand eerder schreef, vind ik het best een goede instelling dat je in de eerste 10 seconden iemand uit emotie laat reageren maar dat het daarna afgelopen moet zijn. Een wegwerp gebaartje moet wat mij betreft in principe ook kunnen als het direct na het fluit signaal gebeurt en met niet te veel misbaar er omheen.

Waar wij echter fundamenteel van mening verschillen is het punt ‘nijhuis heeft schijt aan het Roda publiek’en ‘even laten zien wie de baas is’. Natuurlijk gaat Nijhuis niet naar een wedstrijd toe om even zijn ego te pleasen en na afloop trots te vertellen dat hij drie man van het veld gestuurd heeft en nu lekker de halve wereld over zich heen krijgt. En net zo natuurlijk is hij er niet om het Roda publiek te entertainen en alleen maar beslissingen te nemen die naar hun zin zijn. Het laatste wat je moet doen als scheidsrechter, is het je laten beïnvloeden door de mening van subjectieve supporters op de tribune. Hoeveel voorbeelden hebben we wel niet van stadions waar wekelijks elk fluitsignaal in het nadeel van de thuisclub wordt aangegrepen om de scheidsrechter te beïnvloeden? Spreekkoren, fluitconcerten en andere uitingen zijn orde van de dag en daar moet je als scheidsrechter natuurlijk boven staan. Verder weten wij volgens mij niet wat er allemaal geroepen is en of het een optelsom was van gedragingen (hetzij van deze speler of van het hele team) of echt om het ene gebaar ging.

Daarnaast moet je als speler natuurlijk ook slimmer zijn en het niet zover laten komen. Natuurlijk kun je je niet wapenen tegen eventuele willekeur van een scheidsrechter maar je moet net als een scheidsrechter de wedstrijd aan moet voelen, ook zelf aanvoelen hoever je kan gaan. Persoonlijk vind ik een losstaand wegwerpgebaar niet persé een probleem maar ik kan me wel voorstellen dat het de druppel kan zijn en heb in het amateurvoetbal ook voorbeelden genoeg gezien van teams die dermate lang aan het zuigen en zeuren waren dat het duidelijk was dat de scheidsrechter zero tollerance toe ging passen. Dan kun je daarna gaan mopperen dat een rode kaart onterecht was, maar je kan je ook afvragen hoe het zover heeft kunnen komen en daar zijn doorgaans toch twee (of drie) partijen voor nodig.

21 september 2016 om 13:02

@dammie, ik ben het in grote lijnen eens met je.waar ik niet mee eens ben, is dat je stelt dat iets een optelsom is.
Zover ik weet is een overtreding geen kaart, een gele kaart of een rode kaart. Het zou niet zo moeten zijn dat 4 overtredingen die geen kaart zijn na de 5e overtreding wat geen kaart is toch een gele kaart zou opleveren. Nu ben ik geen scheidrechter maar het lijkt mij wat vreemd. Helaas zie je dit dan wel gebeuren.

Misschien niet helemaal een goede vergelijking, maar als ik aangehouden wordt door de politie en ik heb geen bel op mijn fiets, geen licht op mijn fiets en ik reed zonder handen, dan krijg niet voor de grote mond die ik dan geef een hogere boete omdat die ik ook die eerdere overtredingen heb gemaakt, ik krijg dan voor alle overtredingen de boete die daar aan vast hangt!

En terug naar de scheidsrechters, naar mijn inziens is het probleem dat ze niet consequent zijn, en niet zozeer de waar ze voor fluiten.

21 september 2016 om 18:29

Daar bem ik het op zich mee eens hoor; elke overtreding moet an Sich beoordeerd worden: Alleen bij zeiken denk ik dat het iets anders kan lopen omdat je als scheidsrechter tegen iemand kan zeggen dat het nu gewoon klaar is. Je wil ook niet pietluttig zijn maar net als bij tijdrekken geldt dat je er waarschijnlijk een paar keer mee weg komt maar dat er ergens een grens getrokken moet worden

21 september 2016 om 19:02

Ja klopt met commentaar op de leiding kan me voorstellen dat daar een optelsom in kan komen l. Maar dat is dan de enige vorm van overtreding waar dit in kan voorkomen. Maar helaas zie dys wel vaak dat die optelsom op toegepast wordt op normale overtredingen.

Voetbal is een overbelicht spelletje waar respect en normen en waarden soms ver te zoeken is. Bij geen enkele andere sport wordt zoveel gescholden , gespuugd en overtredingen gemaakt als in het voetbal. Ga maar eens naar een jeugdwedstrijd of ander amateurwedstrijd , plaatsvervangende schaamte krijg je van de opmerkingen die er op en langs het veld gemaakt worden. En daar is de betaalde tak debet aan. Dus dat scheidsrechter Nijhuis daar eindelijk eens consequent mee om gaat door rood te trekken , petje af.

Snappen ze dan niet dat het niet gaat on het handhaven van de regels! Ik vind het allemaal goed maar dan wel Consequent! Daar ligt het hele probleem, de ene week mag alles de andere week mag niets en krijg je gele en rode kaarten. Van mij mogen ze veel meer geel geven voor schwalbes, zeiken matenaaierij. Maar wel consequent!

Zelfde regels invoeren als bij rugby, achterlijk gedoe tegenwoordig. Goed van Nijhuis dit, alleen gebeurt het niet consequent.

21 september 2016 om 14:44

Precies... Moet ie eens elke wedstrijd bij ajax fluiten... Dan eindigde jullie geen enkele wedstrijd met 11 spelers!

21 september 2016 om 19:08

Lijkt me niet zo'n goed plan. Dan worden de takels wel erg hard .
Nee geintje, hebt natuurlijk gelijk dat voetballers meer respect voor scheidsrechters moeten hebben. Zag eens een filmpje waar 2 reuzen van rugbyers bij een scheidsrechter staan die minimaal 2 kopen kleiner is die ze aanspreekt en zeggen alleen ' sorry ref will nit happen again ' als 2 kleine kinderen afdruipen. Nou moet ik er wel bij zeggen dat het wel grotere persoonlijkheden lijken te zijn in get Rugby

Als hij fluit zoals hij bij PSV - Groningen deed en het liefst had laten doorvoetballen tot PSV de winnende had gemaakt, lok je toch echt commentaar uit. Daarbij naaide hij Bacuna ook gewoon zijn 2 gele kaart aan door diens reactie uit te lokken. Wil wel eens zien hoe hij om gaat met spelers als Dirk Kuyt, die loopt ook de hele wedstrijd te zeiken tegen de scheids als het niet bij hem loopt. Denk niet dat Nijhuis hem weg zou sturen. Nee, ik vind Nijhuis een nare en inconsequente scheidsrechter.

Scheidsrechters moeten zich realiseren dat het spelletje om de voetballers draait en niet om hen. Die eerste speler stuurde hij in mijn ogen terecht weg. Bleef maar zaniken en hield vervolgens ook zo opzichtig vast. Echter ergerde ik me enorm aan het tweede incident. Voetballers zullen altijd vanuit emotie reageren en als dat een keer gebeurt moet een scheidsrechter daarmee om kunnen gaan. Het zijn vaak mensen die het spelletje zelf niet gespeeld hebben en daardoor soms niet lijken te begrijpen wat een beslissing voor impact op een wedstrijd kan hebben.

Als veel lezers nu eens goed lezen, dan begrijpen jullie misschien ook eens het probleem. Zoals deze man in zijn statement zegt: het is goed dat nijhuis dit weer eens onder de aandacht brengt. Juist dat stukje, weer eens' was precies t probleem! Doe t dan ook altijd en op elk veld. Niet: weer eens random toevallig bij roda!

21 september 2016 om 14:48

Hij is daar bij PSV - Groningen al mee begonnen. Als Nijhuis zich nou eerst eens focust op zijn eigen prestaties, dan zal het commentaar op hem in het veld een stuk minder zijn.

In geen enkele sport zie je zoveel gemekker tegen scheidsrechters als in het voetbal. En niet alleen gemekker, maar ook vormen van spelbederf, theater, kaartennaaien en tijdrekken zijn in veel wedstrijden meer regel dan uitzondering. Prima als ze iets aan het gezeur tegen een scheids, maar het probleem is dat niet iedere scheidsrechter dit elke wedstrijd consequent doet. Als dat eindelijk eens gebeurt, dan kunnen we dit soort dingen gaan uitbannen. Ik vind dat het niet bij de sport hoort, de schwalbes, het gemekker voetbal, het tijdrekken en het kaartennaaien. Voetbal ligt echt mijlenver achter ten opzichte van andere sporten en is wat dat betreft hopeloos ouderwets. Hopelijk kan de invoering van de videoref ervoor zorgen dat we bijvoorbeeld minder schwalbes krijgen. Spelers zullen toch wel 2x nadenken voordat ze als eem neergeschoten zwaluw kermend ter aarde storten als ze weten dat dit soort gedrag onder een vergrootglas ligt.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren