Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De Eredivisie is leuk en spannend, maar is achttien clubs niet wat veel?’

Laatste update:

De Eredivisie wordt alweer jaren opgemaakt door achttien clubs en afgelopen zomer werd er zelfs door sommigen even gepraat om een uitzondering te maken voor De Graafschap en het seizoen in te gaan met negentien verenigingen. Volgens algemeen directeur van FC Groningen Hans Nijland was dit echter geen goed idee geweest, hij verwacht zelfs dat het aantal clubs in de toekomst terug gaat lopen.

/

“Natuurlijk, de Eredivisie is leuk, spannend en mooi. Maar als je kijkt naar de televisiegelden en de salarissen in de landen om ons heen, dan is onze achterstand enorm groot. De vraag die ik mij wel eens stel: is achttien clubs niet wat veel voor de Eredivisie?”, vertelt hij in het boek Weg met de Hollandse School. “Het zou mij niet verbazen als we in 2026 in een wat kleinere competitie spelen, waarbij ik me kan voorstellen dat ploegen wat vaker tegen elkaar spelen. Dat wij met FC Groningen bijvoorbeeld drie of vier keer tegen Ajax en Feyenoord spelen.”

Nijland geeft aan dat hij geen pasklaar antwoord heeft op de vraagstukken die spelen in de Eredivisie, aangezien Nederland maar een klein land is. Het zou hem echter niets verbazen als het aantal clubs in de toekomst omlaag gaat.

Denk jij dat het aantal clubs in de Eredivisie in de toekomst omlaag gaat?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel goed idee. Ik zou naar 15 gaan oid, en dan de top 6 nog extra tegen elkaar laten spelen voor het kampioenschap. Zo doet men ook meer ervaring op met hoge druk-situaties, want daar gaat het vaak mis mee in het Nederlandse voetbal.

4 september 2016 om 19:04

Allemaal leuk en aardig, alsof we met 16 clubs ineens een financiële inhaalslag kunnen maken....

4 september 2016 om 20:34

Met 16 niet, maar met 12 of 14 bijvoorbeeld wel. Dan hoeven minder clubs de TV gelden te verdelen en krijgen zo dus meer financiële armslag. Sowieso vraag ik mij af wat anders straks het bestaansrecht van de jupiler league en de 2e divisie nog is. Geen hond die daar naar kijkt, dus alleen maar goed als daar wat meer grotere clubs bij komen. Dan kijkt er in ieder geval nog iemand.

4 september 2016 om 20:49

Met 12 of 14 heb je verschrikkelijk veel minder wedstrijden. Alsof de tv gelden dan niet omlaag zullen gaan. Bizarre denkwijze dit.
De playoffs zijn al een idiote manier van Europees voetbal verdienen aangezien nog geen enkele playoff winnaar ooit de groepsfase van de EL heeft bereikt. Gewoon de nr 3 4 5 europa in. Zij hebben het meest constant gespeeld een jaar lang.

En nu we toch bezig zijn is het ook een goed idee om ervoor te zorgen dat de nummer 7 van de Jupiler League niet kan promoveren via playoffs.

Niet de vele clubs zijn het probleem in Nederland, maar de idiote opzet van de competities maakt ons een lachwekkend voetballand. Oh, en uiteraard al die kunstgrasvelden....

4 september 2016 om 22:30

Nec heeft de poulefase niet alleen gehaald maar ook overleefd door udinese en spartak te verslaan.

4 september 2016 om 22:50

7e valt wel mee, Heerenveen is ooit als 16e gepromoveerd

4 september 2016 om 19:46

Ja leuk en dan straks Vitesse in de CL omdat ze pardoes kampioen worden. Kijk naar Belgie. Verschrikkelijk. Een team dat na 32 wedstrijden bovenaan staat, op welke manier dan ook, is gewoon een terechte kampioen. Een andere competitieopzet ga je Europees qua puntverband echt niks mee veranderen, hoor. Of haalt Gent of Anderlecht ineens standaard de volgende ronde? Ja, Gent een keer. Maar PSV ook en die hadden dik van Gent gewonnen. Teams worden er niet beter of slechter van, het zou niks veranderen. Bij de scouting gaat het al mis. In mijn ogen scout je jonge spelers die een hoge bal dood leggen, niet jonge spelers die van pappie 5 scharen hebben geleerd. Dat pure talent; controle, inzicht, dat is wat er mist.

4 september 2016 om 20:35

Als ze kampioen worden zijn ze dus beter dan de rest en verdienen ze de CL te spelen. Dan krijgen dus de kleinere clubs ook CL miljoenen en dat zorgt weer voor meer concurrentie in de Eredivisie en een stijgend niveau.

5 september 2016 om 08:03

@suc6manet
Wat een onzin, wat nou als Ajax het hele jaar constant heeft gespeeld en twee keer van Vitesse heeft gewonnen. Aan het eind van het jaar krijgen ze een grote blessuregolf en moeten voor het kampioenschap nog een keer tegen Vitesse en verliezen de wedstrijd. Vind jij Vitesse dan de terechte kampioen?

5 september 2016 om 10:28

Inderdaad en dan krijgt de tegenstander van Vitesse een onterechte rode kaart en Vitesse een dubieuze penalty mee. Nee geweldig systeem die playoffs. Niet dus.

4 september 2016 om 22:31

Als je terug zou kunnen naar 12 clubs die 3 keer tegen elkaar spelen, 1x thuis, 1x uit en 1x op neutraal terrein, dan zou dat goed zijn voor het niveau van de competitie inderdaad. Dan kunnen de kleine clubjes, zoals Excelsior, Willem II, Go Ahead Eagles, Roda JC, Sparta en NEC mooi een divisie lager spelen en houd je meer wedstrijden tegen goede tegenstanders op het hoogste niveau over.
Echter zou ik nog liever een Beneliga met 16 clubs zien; 8 uit België en 8 uit Nederland. Dan heb je betere tegenstand en een grotere afzetmarkt, wat het niveau alleen maar ten goede komt!

5 september 2016 om 03:11

@marijn1990,

Werkelijk??,

Ik vind het een ontzettend stupide idee, en dat van een voorzitter van een voetbalclub, wat wil ie daarmee bereiken dan??, een afbraak competitie zoals in Schotland, serieus? met minder teams vaker tegen elkaar, ik kan je verzekeren dat dat de doodsteek word van de eredivisie, wie wil er nu als Groningen, Utrecht, Az, Fc Twente, Herenveen 4 x in 1 seizoen tegen ajax of psv spelen, als de TV gelden nog steeds naar positie worden verdeeld zullen de Topclubs dus altijd meer ontvangen, dus kom je in zo'n competitie ook niks dichterbij, alleen de verdeelsleutel word kleiner door minder teams, ik kan me ook niet voorstellen dat het publiek daar op zit te wachten, helemaal als je straks een beetje als kannonnenvoer word gebruikt net als in Schotland, als de kleinere clubs tegen Celtic of Rangers moeten, tis zoooo saai.

Veel!?!? Juist te weinig! Er zouden twee bij moeten. Dan wordt er meer gespeeld, hopelijk worden de spelers dan fitter. 3x 4 x spelen tegen dezelfde tegenstanders.. Dan wordt het ook nog saai. Niemand wordt er dan beter op, ook de grotere clubs niet

Kijk eens naar Engeland. Daar wordt veel meer getraind en veel meer gespeeld. En we zitten hier weer eens te zeuren.

Ongelooflijk. De sport wordt kapot gemaakt. Je moet met de tijd mee, niet andersom!

Daarbij zou ik eerder kijken naar een Benelux competitie. Dan is het terrein en de markt groter, betere tegenstanders. Kan het niveau alleen maar beter doen. Want het niveau en de werklust is namelijk echt dramatisch hier in de Eredivisie

4 september 2016 om 18:21

Vind het ook onzin om te zeggen dat er teveel wordt gespeeld, maar Engeland als v.b. pakken lijkt me niet het juiste idee. Veruit de rijkste competitie, maar presteren al jaren niks meer in Europa. Daar doen ze dus toch iets fout.

4 september 2016 om 18:33

Geen winterstop waardoor Engelse spelers uitgeput aan en toernooi beginnen.

4 september 2016 om 18:59

Zoals Bambino04 al aangeeft, geen winterstop, dat is 1.
Een nationale beker te veel, dat is 2.
En 3; meer grotere teams dus de wedstrijden zijn dan sowieso al veel belastender.

4 september 2016 om 21:28

@jordyb

Dat heeft ook te maken met hoe trainers omgaan met hun spelers. Sommige trainers zouden meer de breedte van hun selectie moeten benutten of hun selectie moeten inrichten op zoveel wedstrijden.

4 september 2016 om 18:22

Daar zijn de selecties oom een stuk breder. Beter ga je terug naar 16 en zorg je ervoor dat je het weekend voor Europese wedstrijden vrij bent zodat je fitter europees kan spelen

4 september 2016 om 18:23

Kijk eens naar het niveau van Nederlandse clubs en de Engelse clubs. Ons voetbal gaat vooruit door meer weerstand en daarbij helpt het niet om 2 clubs toe te voegen. Wanneer clubs vaker tegen Ajax, Feyenoord en PSV spelen zullen de inkomsten stijgen wat positief is voor het Nederlandse voetbal.

4 september 2016 om 21:06

Dan een stuk minder "speciaal" om wederom tegen Ajax, PSV of Feyenoord te verliezen... ;

4 september 2016 om 18:33

@fairplay87

Volledig mee eens. Ik denk dat zowel de Nederlandse als de Belgische competitie (ondanks de grotere reisafstanden) bij een Beneliga gebaat zouden zijn. Zoals je al aangeeft heeft een dergelijke competitie meer aantrekkingskracht, komen er wellicht meer financiële middelen beschikbaar voor de clubs in die competitie en verhoogt het de weerstand. Problemen waar je tegen aan gaat lopen zijn bijv. de verdeling van Champions Leauge en Europa League deelnamebewijzen, maar daar moet wel uit te komen zijn lijkt me. Wat mij betreft kan deze verandering niet snel genoeg plaatsvinden, want we raken steeds verder achterop bij de rest van Europa (zowel in competitieverband als internationaal).

4 september 2016 om 20:55

Inderdaad, een wedstrijd Anderlecht - Ajax of een wedstrijd (met alle respect) Excelsior - Ajax is toch wel even wat anders. Voor lagere clubs wordt het misschien lastiger het hoogste niveau te halen, maar de meesten zijn toch fan van een club uit de traditionele top drie. Dat een club als Watford al een hogere begroting heeft dan Ajax of PSV is niet echt goed voor de kansen in Europa. Als een Belgisch-Nederlandse competitie of een 'atlantic League' de zesde competitie kan worden achter Engeland, Frankrijk, Spanje, Italië en Duitsland dan kunnen de Nl'se clubs ook in Europa weer serieus meedoen.

4 september 2016 om 18:49

@fairplay87:
Je moet 't wel goed lezen. Het gaat niet om minder wedstrijden (misschien zelfs meer), maar met minder teams van een wat hogere kwaliteit dan Cambuur, Excelsior etc
Hij doelt op bijv. Schotland, waar je 3 of 4x tegen elkaar speelt, maar wel met maar 12 teams.
Dus je hele verhaal gaat nergens over, op 't Benelux deel na dan. En velen met je die de context compleet gemist hebben zo te zien ... zegt wat over 't niveau hier op VZ.

4 september 2016 om 21:07

Je hoeft het er niet mee eens te zijn, maar je laatste zinnen zijn compleet overbodig. Hork

5 september 2016 om 01:35

Ik ben het niet met je oneens. Alleen dat is niet waar Nijland het over heeft. Dus het heeft weinig met het artikel te maken.
Dat laatste is misschien overbodig, maar niet onwaar. Lees het artikel nog maar eens en durf te beweren dat jullie t over hetzelfde hebben. Is geen kwestie van mening, maar van feiten. Ik mag dan een hork zijn om het zo bot te zeggen, maar het niveau is hier natuurlijk niet best. En als niemand er wat van zegt wordt t ook niet beter. Erken t nou maar gewoon en lees de volgende keer eerst voordat je een mening vormt.
Nog los van dat je redenering niet klopt in mijn optiek. Meer wedstrijden zegt niks over fitter zijn. Dat bepaald training veel meer. Ik denk niet dat je met teams al telstar en helmond sport een fittere en sterekere competitie krijgt.

4 september 2016 om 20:50

Wat is dat nou weer voor een onzin, meer wedstrijden zorgt er helemaal niet voor dat spelers fitter worden maar juist extra vermoeid raken. Kijk inderdaad eens naar Engeland, waarom denk je dat de selecties in Engeland veel groter zijn ? Sterker nog, door het feit dat Nederlandse clubs beperkte salarisbudgetten hebben valt eerder te verwachten dat ze minder in de kwaliteit en meer in de kwantiteit moeten investeren. Echt waar, als er 1 punt is waarop de voetballerij compleet is verouderd is het denken dat veel meer wedstrijden / harder trainen resulteert een selectie die fitter is. De kans is groter dat het resulteert in overbelasting van de spelers.

Tegenwoordig staat trouwens ''met je tijd mee gaan'' kiezen voor de marketing technisch beste competitie om op die manier de hoogste winsten te generen. Noem mij op dit punt dan maar ouderwets, maar het voetbal is helemaal niet gebaat bij veel van die commerciële onzin. Nieuwe logo's voor een betere uitstraling waar geen supporter op zit te wachten, multifunctionele stadions die allemaal op elkaar lijken waar geen supporter zicht thuis voelt, en zelfs het aanpassen van clubkleuren of de naam is bij sommige clubs. Om nog even te zwijgen over het gedroogd wat de CL is geworden, een speeltje van de 4 grote competities, waarbij de topclubs (zeker de Zuid-Europese) hun duels graag willen afwerken op belachelijke tijdstippen omdat ze dan in Azië ook kunnen kijken.

Wat mij betreft moeten we het niet moeilijker maken dan het is, een competitie waarin iedereen 34 wedstrijden speelt en waarna er een eindstand komt. Mogelijk voor een of twee plekken strijden om degradatie / promotie maar daarmee mag het ook ophouden. Een Benelux competitie gaat niet werken omdat de topclubs van beide competities niet veel zullen groeien. Ze zullen iets meer TV geld incasseren, maar daar blijft het ook wel bij. Tegelijk zal de onderkant van de voetbalpiramide ontregelt worden. Ajax - Anderlecht of PSV - Club Brugge zijn misschien leuk. Maar niemand zit te wachten op NEC - Westerlo, daar zien ze liever streekgenoot De Graafschap komen.

We moeten stoppen met te denken dat de verdere commerciele benadering van het voetbal de sport enige goede dienst bewijzen. Verre van zelfs, om de mensen die wekelijks om de sport geven moeten fors betalen zodat de spelers, trainers, makelaars te voorzien van absurde bedragen geld. Dat heeft niks meer met goed voor de sport te maken, alleen voor de profiteurs van het verdienmodel.

4 september 2016 om 21:05

Moet je eens voorstellen, regelmatig affiches tussen Psv, Ajax, Feyenoord, Anderlecht, Club Brugge en AA Gent. Daarvoor kom je toch wel eerder naar een stadion.

Het lijkt mij echter moeilijk te realiseren. De twee competities samenvoegen betekent dat alle rechterrijtjes clubs van beide competities verplicht naar een tweede niveau moeten, en daar stemmen die clubs echt niet zomaar mee in. Ook in de tweede divisie moet je dan weer een hele hoop teams eruit gooien om daar plaats te maken voor de afvallers van de eerste divisie.

De een vind het teveel, de ander te weinig. Hou op met dat ziften en ga ballen! De hoeveelheid teams in de ED is bijzaak. Ik, als buitenstaander vind 18 juist te weinig, als ik kijk naar de grotere competities. 2 clubs erbij zou goed zijn.

4 september 2016 om 19:43

Het verschil is alleen dat de grotere competities ook iets grotere landen zijn en een iets hoger inwoneraantal hebben. In Nederland zijn 38 profteams gewoon veel en veel te veel. Iedereen moet hier dezelfde ruif eten. Het aantal beschikbare spelers met het vereiste niveau is veel lager. De tv gelden zijn stukken lager omdat er minder kijkers zijn (minder inwoners). Ik denk dat de eerste en eredivisie een mooie start zouden maken als je eens begint met 16 clubs per niveau. Kunnen in ieder geval die verschrikkelijke (mening, geen feit) er uit. Daarnaast horen we dan ook niet om de 3 weken dat er weer eens een club financiële problemen heeft.

Dat wij van FC Groningen dan af en toe op het tweede niveau uitkomen, en drie of vier keer per jaar tegen Telstar spelen.

Oude wijn in nieuwe zakken. Een discussie van 30 jaar geleden wordt weer opgehaald met als doel ... aansluiting bij de Europese top. Daar zijn we nu nog verder van verwijderd dan 30 jaar geleden.

Persoonlijk is een competitie a la Schotland een schrikbeeld.

4 september 2016 om 20:55

Ik vind persoonlijk de competitie van België een schrikbeeld, waarbij je na het afwerken van een hele competitie plotseling nog met de helft van de punten staat waarbij in twee maanden de ploeg met de beste vorm zomaar kampioen kan worden. Competitievervalsing puur sang, doen alsof de wedstrijden in april en mei 2x belangrijker zijn als de wedstrijden in november, januari of maart.

Dan nog liever Schotland, hoewel ik daar ook een fel tegenstander van bent. Waar gaat het over, laten we eerst eens kappen met die play-offs en gewoon weer 34 wedstrijden spelen om de beloningen uit de delen in de vorm van Europees voetbal.

5 september 2016 om 08:10

Ik weet niet waar jij het over hebt maar 30 jaar geleden was Nederland nog Europese top.

5 september 2016 om 17:49

Begin jaren '80 waren we daar mijlen van verwijderd en sneuvelden we bij bosjes in de eerste en tweede rond.

Als of het wat uitmaakt als de Eredivisie kleiner of groter wordt. Het gat wat ontstaan is is onoverbrugbaar groot geworden.

Over pak weg 10 jaar heb je wellicht nog 3 echt grote competities (spanje, Engeland en Duitsland) de rest hobbelt er gewoon een beetje achter aan.

Het ideale scenario zou natuurlijk zijn die 10 beste nederlandse teams + de 10 beste belgische teams, maar ik denk dat dat niet gaat gebeuren.

Helemaal niet te veel we moeten er minimaal 20 hebben in de Eredivisie!

4 september 2016 om 18:42

Waarom?

4 september 2016 om 19:06

Ik vind dat de Eredivisie beter kan worden als we 20 clubs hebben. Maar dat is mijn mening snap als mensen het er niet mee eens zijn.

4 september 2016 om 19:40

Nee inderdaad, leg het ons dan eens uit? Als FC Eindhoven en Volendam erbij komen gaat het niveau echt niet ineens omhoog!

4 september 2016 om 19:58

Dat zullen er veel zijn aangezien je nog steeds geen onderbouwing geeft

Mij lijkt het wel een goed idee om naar minder teams te gaan. Komt de kwaliteit van de eredivisie ten goede; vind op dit moment dat er te veel matige elftallen in de eredivisie spelen.

4 september 2016 om 18:48

Minder komt de kwaliteit helemaal niet ten goede, dan krijgen we straks een Schotland achtige competitie. Nog steeds geen bal aan, en een niveau om van te janken.

Je kan natuurlijk gaan vergelijken met andere landen zoals België (16) , Zwitserland (10), Oostenrijk (10), Schotland (10), waar duidelijk minder ploegen in de competitie spelen, maar ik denk dat Nederland een prima aantal profclubs heeft die ook goed draaien, goeie stadions enz. Nederland is ook een groter land dan opgesomde landen dus ik vind 18 best goed hoor.

Als je wil dat die kleinste clubs sterker worden omdat je meer uitdaging wil moet je als topclub zijnde maar overbodige talenten verhuren aan die clubs, zodat ze weerbaarder en sterker zijn.

4 september 2016 om 21:00

Helemaal mee eens, in Portugal hebben ze het trouwens ook een tijdje met 16 teams gedaan maar inmiddels zitten die ook weer op 18. Ik zou ook niet meer teams willen, dat lijkt me uiteindelijk ook niet ten goede te komen. Teveel wedstrijden tegen clubs als Willem II, Go Ahead Eagles en Cambuur gaan ook vervelen van de bovenste clubs. Met 18 clubs zitten we goed.

Nou als Groningen zo doorgaat zullen zij een van de eerste zijn die eruit gaan dan.

Dit is natuurlijk onzin naar mijn mening. 18 is gewoon ok. 20 zou het niveau omhoog krikken.

Als ik soms even naar de Zwitserse competitiestand kijk is dat toch ook niet leuk. Ze spelen 4x per jaar tegen elkaar. Lijkt me juist heel irritant.

Ik kan me zeker wel voorstellen dat we naar 16 zullen gaan in de toekomst. Met alle respect voor enkele hele leuke clubs/supportersschares, maar structureel gezien hebben bijvoorbeeld een Excelsior, De Graafschap, Go Ahead en Cambuur niks (meer) te zoeken in de Eredivisie.

4 september 2016 om 18:51

Wat een flauwekul dat die clubs niets in de eredivisie te zoeken hebben. Dat had je 10 jaar geleden zeker ook over Heracles en PEC geschreven? En 20 jaar geleden over AZ en Heerenveen?

4 september 2016 om 18:59

Wij hebben genoeg te zoeken in de eredivisie.
Ons stadion wordt op termijn uitgebreid naar 15.000 toeschouwers. Ben je altijd nog geen grote speler mee in de Eredivisie maar het toont wel aan dat het leeft bij ons in Deventer.
Ook is er bij ons in Deventer meer te beleven dan bij menig andere eredivisie club.

4 september 2016 om 19:35

Ben zelf heracles supporter maar je hebt wel gelijk.!!

4 september 2016 om 19:34

Volgens mij moet je niet zo dom praten want Excelsior doet het nu toe gewoon goed en met een beetje geluk blijft Go Ahead dit jaar ook in de Eredivisie. En Groningen bungelt nu onderaan dus ik moet nog maar zien hoe die het gaan doen.

4 september 2016 om 22:17

en denken dat groningen misschien wel eens kan gaan degraderen geloof je het zelf?

5 september 2016 om 21:34

Ach gossie ben je op je teentjes getrapt. Volgens mij zegt 10 van de laatste 11 seizoenen in het linker rijtje genoeg

4x per jaar tegen elkaar is echt niet leuk. Dan worden de topwedstrijden ook minder intensief en speciaal. Ik doe liever een samenwerking met de Belgen. Ipv 4x tegen Ajax of Psv, dat je dan oa 2x Anderlecht en 2x Club Brugge tegenkomt. Lijkt me veel leuker

Ik vind de ere divisie de leukste competitie, idd niet de beste maar wel de leukste. Het geld heeft het hele voetbal al maar de klote gebracht. Dus ipv van minder, doe maar juist 20 clubs

Nederland moet gewoon eens goed gaan analyseren wat een land als Portugal goed doet. Kleiner land, minder inwoners maar veel betere resultaten de afgelopen 15 jaar. Natuurlijk hebben ze hun link met Brazilië maar dat is echt niet de drijvende kracht achter het succes. Kijk bijvoorbeeld naar de opleiding van Sporting Lissabon, waarvan 8 spelers oid in de basis stonden tijdens de EK finale

4 september 2016 om 19:38

Het is al vaker gezegd. De privileges van Portugal: zaken in Zuid-Amerika, het niet hoeven betalen van salarissen van buiten de EU en uiteraard: leven op de portemonnee van de externe financiers. Ja zo kan ik het ook!

4 september 2016 om 21:47

Nee, maar dankzij die regels kunnen kleinere clubs daar wel een pak Brazilianen halen. Wat een Nederlandse club niet kan!

Prima de onderste 3 van dit moment er uit.!

4 september 2016 om 20:07

En wat gebeurd er dan? De eerste divisie clubs haken dan financieel helemaal nooit meer aan. Minder clubs die nog eigen spelers opleiden, meer aankopen uit het buitenland om de kwaliteit aan te vullen.

Goed idee! Hoe minder clubs, hoe hoger het niveau! Dat klinkt hard, maar is wel waar. Kijk maar naar Rusland.

Op zich een goed plan. Alleen moet je dan wel minimaal 2 en misschien zelf wel 3 ploegen rechtstreeks laten degraderen. Maar daar zullen Hans en consorten wel tegen zijn want dan komt z'n cluppie in gevaar bij een slecht seizoen en volgt degradatie... Dan blijven ze hun eigen hachje beschermen

Hans Nijland sjoemelt de tv-geld verdeelsleutel in zijn voordeel, wat ik niet kies vind. Ook als Az'er weet ik wat het is om in de eerste divisie te acteren. En weet hoeveel het voor veel supporters het betekent om weer te promoveren. Hans Nijland vergoot de kloof tussen rijke en arme clubs nog meer zodat de promovendi nooit echt aanhaken. We moeten juist naar 20 clubs. Veel eerste divisie clubs hebben hun jeugdopleiding gemarginaliseerd, daar moet een kentering in komen.

En de BENE-Beker & JC-Schaal. Dat vanaf de kwartfinales beker de 4 beste Belgische en de 4 beste Nederlandse clubs elkaar treffen. Méér status, meer kijkers en je kan de wedstrijdbeelden 2x verkopen. De Johan Cruijff schaal hetzelfde, kampioenen van BE en NE tegen elkaar.

Opzich is het geen slecht idee om met minder clubs te spelen waardoor het niveau hoger gaat worden. Ook de Belgie-Nederland competitie lijkt mij een goed plan. Op die manier krijgen onze topteams meer tegenstand en ontwikkelen ze sneller en beter. En dat is alleen maar goed.

Een nacompetitie systeem moet er alleen echt niet komen. Het team dat na 34 (of dus minder) wedstrijden bovenaan staat is gewoon de beste en niet het team dat toevallig heel goed was in April en Mei

Beneliga lijkt me wel wat met de 10 beste clubs van beide landen. De overige 8 in de jupiler league laten spelen. De onderste 8 in de jupiler league degraderen naar de topklasse enzovoorts. Alleen moet er een goede oplossing komen hoe het geregeld moet worden met clubs die degraderen en promoveren.

Laat hem een goed voorbeeld geven door FC Groningen vanaf komend seizoen in de Jupiler uit te laten komen. Makkelijk lullen als je al meedoet in de top 10 qua begroting.

Voor de kleine clubs zou het verkleinen van de Eredivisie een doodsteek zijn. Maar zolang ze in Groningen maar meer geld ontvangen, dat zal goed zijn voor hemzelf en niet persé het Nederlands voetbal

Met welk idee ? meer TV geleden en recettes omdat Ajax, Feyenoord en PSV vaker op bezoek komen ? Wees voorzichtig wat je wenst Hans want nu hebben ze je nog nodig om zoiets er door te krijgen zodat iedereen die in de Eredivisie blijft extra profiteert. Maar ja, als snel zal men misschien vanwege dit commercieel denken bij onze traditionele topdrie gaan denken dat een wedstrijd tegen Anderlecht ook meer genereert als tegen FC Groningen. En voor je het weet vecht je in een Beneliga in de degradatiezone. Tot de topclubs van Nederland en België besluiten dat het aantrekkelijker is om met 12 teams 4x tegen elkaar te spelen en zo speel je op het 2de of het 3de niveau in de voetbalpiramide waarbij je inmiddels niet meer tegen Ajax, Feyenoord of PSV uitkomt maar tegen Westerloo, Lierse, ADO den Haag en SC Heerenveen als beste tegenstanders.

Dit soort grapjes hebben we met de CL ook gezien, in het begin vonden we het eigenlijk wel leuk dat onze nummer 2 en zelfs nummer 3 ook mee mocht doen. Ten koste van de kampioen van Hongarije, Zweden, dan toch liever met onze gehele traditionele topdrie in de CL uitkomen. Plus dat onze subtoppers ook mochten dromen van de CL. En toen werd onze nummer 3 de nummer 3 van Engeland, gevolgd door de nummer 4 van Engeland die met onze nummer 2 strijd om een startbewijs. En over twee jaar is de helft gevuld met de 4 grote landen en daar zal het niet mee ophouden.

4 september 2016 om 23:40

2000 - 2001- 2002 -2003 uit mijn hoofd : de nummer 3 speelde voorronde CL en de nummers 1 en 2 waren rechtstreeks geplaatst.

Ik ben voorstander voor een competitie van 20 teams. Lekker 2 keer per seizoen tegen één van de andere 19 clubs. Dan heb je tenminste wedstrijden waarna je kan uitkijken ipv dat je Ajax of az 3 of 4 keer ziet langs komen per seizoen. Die wedstrijden gaan op den duur ook vervelen. Tevens een eerlijke verdeling van de tv-gelden. Nu worden ze berekend over de laatste 10 jaar. Daar hebben alleen de grote clubs baad bij. Dit moet je gewoon rangschikken naar de ranglijst van vorigjaar. De nummer 1-10% nummer 2-9% enz.. zo hou je de competitie spannender . Want dan levert een goed jaar ook financieel echt iets op.en blijven de clubs echt strijden tot het eind. En een benelux-beker omdat we dan in Europa toch misschien nog een beker kunnen winnen😎

door dit soort ideeen gaat het voetbal dus na de kloten maar alles voor de commercie

Als journalisten en clubbestuurders zeggen dat iets goed is voor "het Nederlands voetbal" dan bedoelen ze de grote clubs. Die vinden het blijbkaar maar niks dat ze TV-gelden moeten verdelen met kleinere clubs, ook al krijgen zij veel meer.
Stel nou dat het de komende jaren niks wordt met Europees voetbal, en met name Ajax en PSV minder geld krijgen uit Europees voetbal omdat ze niet rechstreekts geplaatst zijn. Dat zou de competitie juist leuker maken omdat de financiele verschillen kleiner worden. Twee clubs uit de eredivisie gooien lost niks op.

Nee dat is twee te weinig! We moeten naar een benelux competitie met 20 teams, waarom meer teams? Nou meer thuiswedstrijden (recettes), sponsorgeld (meer exposure ook buiten NL en Belgie), TV geld (leukere wedstrijden, meer kijkers).

Hansie moet je om advies vragen als je je troep wil slijten, een paard wil kopen op de markt of een sponsor wil inpakken. Als het om voetbal gaat moet je alleen niet bij hem wezen.

Het aantal clubs moet juist omhoog. Meer wedstrijden is meer inkomsten. Kijk nou eens om je heen. Alle grote landen hebben 18 of meer clubs. Landen met minder clubs zijn allemaal mickey mouse competities geworden. Dat wil je toch niet?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren