Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het grote probleem bij Ajax is dat er geen beleid is’

Laatste update:

Wijlen Johan Cruijff zette enkele jaren geleden een revolutie in gang bij Ajax en dat sorteerde effect. Nadat Martin Jol van het toneel verdwenen was arriveerde Frank de Boer en die bracht Ajax weer voorspoed, met vier opeenvolgende landstitels. Na vorig seizoen vertrok hij echter, toen de club tweemaal op rij het kampioenschap was misgelopen. Nu is het onrustig in Amsterdam en spreekt Keje Molenaar zelfs van ‘chaos’.

/

De oud-speler van Ajax zegt in het Algemeen Dagblad dat zijn club de koers van Cruijff verlaten heeft. “Het grote probleem van nu is dat er geen beleid is. Ongelooflijk. En áls je het al beleid noemt, dan is het ‘hapsnapbeleid’. Er staat meer dan honderd miljoen euro op de bank. Nou, applaus. Maar wat wil je ermee?”, vraagt Molenaar zich hardop af in de ochtendkrant.

Volgens Molenaar heeft Ajax in elke linie van het team een speler nodig die rond de 27 jaar is: daar ontbreekt het op dit moment aan. Cruijff was daar ook nooit op tegen, benadrukt Molenaar. “Achterin heb je bijvoorbeeld een knoert van een vent nodig. Zo eentje die niet in de kleedkamer past. Waar je speciale deuren voor moet laten maken.”

Denk je dat het Ajax op dit moment ontbreekt aan een gedegen beleid?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heeft gewoon 100% gelijk, zelfs als je een opleidingsclub wil zijn voor de Europese top heb je op elke linie ervaring nodig, anders leren die jonkies te weinig

3 september 2016 om 09:18

Sja Keje.. Als je 27 en goed bent kom je gewoon niet naar Ajax , zo reeel moet je ook zijn! Zulke toppers met sie leeftijd gaan allemaal voor het geld liever in het buitenland spelen.. Ik vind wel dat je gelijk hebt overigens! Ajax moet weer Ajax worden.. Maar zoals Rijkaard ooit terugkeerde, dat zie ik geen 1 van die spelers doen zoals Sneyder/Suarez/Zlatan/Eriksen.. Ajax moet gewoon veel geld neer gaan tellen voor grote talenten van rond de 20 jaar, daar kan je een grote slag mee slaan! Zo een Gabigol had een tussenstap bij Ajax moeten maken, prima voor zn ontwikkeling en Ajax zou er op verdienen ook! Neem eens risico, de fans zullen niet boos worden als het mislukt zolang Ajax maar wat probeert! Niet dat voorzichtige! Psv geeft ook miljoenen uit en die fans voelen zich gewaardeerd! Voetbal is van de fans

3 september 2016 om 09:37

Onzin, PSV bewijst dat het wel kan, kijk maar naar Schwaab en Moreno. Ook Feyenoord in mindere mate met Botteghin. Je moet misschien wat beter scouten, maar het is echt wel mogelijk.

3 september 2016 om 09:39

Botteghin en scgwaab zijn slechte voorbeelden. Schwaab zit op de rribune en bitteghin is gewoon niet goed genoeg voor ajax/psv. Moreno dpet het wel aardig maar die vind ik ook nog beter dan een riedewald

3 september 2016 om 09:44

Je hoeft ook geen wereld klasse spelers van 27 naar Ajax hoeven te brengen hoor, kijk wat PSV bijvoorbeeld doet door een Guardado te halen etc, een Moreno, een Schwaab goed genoeg voor de eredivisie, en spelen goed in de CL

3 september 2016 om 09:47

De wedstrijden die Schwaab heeft gespeeld waren gewoon goed en ik denk dat hij zich nog in de basis speelt.
Waarom zou Botteghin te slecht zijn voor Ajax? Is tot nu toe dit seizoen de uitblinker in de verdediging bij Feyenoord dat pas 1 goal tegen heeft. Hij is betrouwbaar en wint tenminste kopduels, ik heb hem liever in de verdediging staan dan een Veltman.

3 september 2016 om 09:50

Feyenoord bewijst helemaal noppes. Met alle respect, maar het is wachten op een terugval daar waar psv en Ajax vaak alleen maar beter worden. Feyenoord presteert zo vaak in het begin goed en opeens is het niets meer als de spelers er in gaan geloven.

3 september 2016 om 09:54

Aub zeg. Botteghin is een matige verdediger. Beter dan Veltman, wat een grap. Ook botteghin zal moeite hebben met het positiespel van Bosz. Die kan al helemaal niet presteren met ruimte in zijn rug. Kongolo oke dat is een versterking voor Ajax (maar weer een broekkie), de rest vd defence zal spelen.

3 september 2016 om 10:00

Vind jij serieus dat Ajax beter wordt? Ik vind ze in ieder geval qua spel enorm achteruitgegaan de afgelopen jaren... Ook wordt het gebrek aan ervaring ieder jaar weer groter. Milik en Van Der Hoorn worden vervangen door nog jongere spelers (traoré/cassiera en Sanchez), Van Rhijn vat weg en Cillessen is dan weliswaar vervangen door een leeftijdsgenoot met PL ervaring. Dan zou Westermann de ervaren aankoop moeten zijn, maar die wordt al door niemand eer serieus genomen.
En hoewel ik hoge verwachtingen heb van Ziyech, is het natuurlijk afwachten of hij de stap aankan. Ik verwacht zeker van wel, maar als hij vol wordt gestopt met allerlei dingen over het zogenaamde Ajaxsysteem, dan komt dat zijn spel niet ten goede!

3 september 2016 om 10:00

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomt. Overigens ging het daar ook helemaal niet om. Het ging over het transferbeleid en het halen van ervaring. Psv is daarin met Guardado, Schwaab, Moreno, de Jong wel succesvol in. Net zoals Feyenoord met Kuyt, el Ahmadi, Botteghin, Elia. Ajax is daar wat minder succesvol in met Westermann, Heitinga, Zimling...

3 september 2016 om 10:01

Ik weet niet of je dit seizoen hebt gekeken, maar de verdediging van Feyenoord speelt met ruimte in de rug. Ik heb liever een degelijke grote verdediger dan een Veltman die veel fouten maakt en geen kopduel wint

3 september 2016 om 10:06

Dus jij vindt Feyenoord succesvol qua ervaring en ze eindigen op 19 punten van een stel jonkies bij Ajax? Lol ben je serieus???? Jij Legt de lat wel heel erg laag voor je eigen club. Psv eens! Dat ontken ik zeker weten niet sterker nog ik geef het in ditzelfde artikel ook aan, maar je argumenten omtrent Feyenoord slaan nergens op.

3 september 2016 om 10:11

Bosz is een coach voor zijn eigen systeem. Ik verwacht niet dat hij ziyech volpropt met info net als de boer waarschijnlijk zal hebben gedaan. Daarnaast was milik volgens velen ook onervaren en bakte vd hoorn er volgens de buitenstaanders niets van. Kortom wat zeurt iedereen? Dezelfde mensen zeiden vorig seizoen al dat traore moest komen ipv de zogenaamd neppe milik. Nu dat hij voor een recordbedrag is verkocht is hij opeens matig vervangen. Vd hoorn is vervangen door Sanchez die al meer dan vd hoorn heeft gepresteerd. Hij moet overduidelijk wennen aan zijn directe omgeving en dat vraagt tijd.

3 september 2016 om 10:13

Dat is het juist. Botteghin is geen degelijke verdediger. Is pure middelmaat. Traag, af en toe lomp. Heeft wel een prima trap en is sterk. Maar ja zet een bewegelijke aanvaller op hem en hij weet het niet.

3 september 2016 om 10:16

Als je zo simpel conclusies trekt uit het puntenaantal mis je denk ik het punt wat hier gemaakt wordt. Want met jouw redenatie is Ajax op dit moment veeeeeel slechter dan Feyenoord, immers vijf punten achterstand na 4 wedstrijden is veel meer dan 19 punten na 34 wedstrijden. Als we dat even extrapoleren eindigt Ajax op 42.5 punt van Feyenoord.

3 september 2016 om 10:23

Zo zwart wit is het ook niet. Je moet vind ik ook kijken naar mogelijkheden, die hebben Ajax en Psv meer dan Feyenoord. Dat is geen excuus voor vorig seizoen, dat was erg slecht, dat geef ik toe. Maar als je kijkt naar de basis dit seizoen, staan die 4 ervaren spelers, van Feyenoord, die ik noem in de basis en spelen goed. Ajax heeft die spelers niet of ze spelen niet in de basis.

Mijn punt is dat er zeker wel ervaren, goede krachten te vinden zijn. Alleen zul je dan beter moeten scouten dan alleen een praatje te houden met een ex team genoot.

3 september 2016 om 10:33

Zelden zo een niets zeggende berekening gezien. Ik doel toch overduidelijk op het puntenaantal na het seizoen? Die is namelijk doorslaggevend. Ik geef daarnaast toch ook aan dat Feyenoord vaker goed begint? Zelfs vorig seizoen ook. Op een gegeven moment gaat het mis voor Feyenoord. Dat zijn de feiten. Of dat dit seizoen gebeurt, zal me niet verbazen ondanks die ervaring die er vorig seizoen ook was. We weten hoe het gaat. Als je wint heb je vrienden. 1 nederlaag en je zult zien hoe men meteen komt met allerlei argumenten waarom Feyenoord niet zo goed is als ze zelf denken.

3 september 2016 om 10:49

Blij dat je inziet dat het nietszeggend is, kijk met die gedachten ook even naar je eigen bijdragen, dat was namelijk exact mijn punt.

3 september 2016 om 11:00

Verklaar je nader aub. Ik kom namelijk niet met een gekke berekening. Dat punten puntenaantal qua achterstand is gewoon een keiharde feit. Het is niet een achterstand gebaseerd op zeg maar 17 wedstrijden maar gewoon 34. Kortom hoeveel beter zijn de ervaren krachten van Feyenoord tov de broekkies bij Ajax.

3 september 2016 om 11:02

Swaab zit niet op de tribune, word gewoon de helft van de wedstrijden gebruikt. Fijne speler! Dat is nu net het mooie van psv! De spelers zien in dat als ze even banken ze er vanzelf wel weer in komen!

3 september 2016 om 11:12

Je schermt met 19 punten achterstand, een achterstand die volledig in één slechte serie is gecreëerd en wilt aan de hand van dat puntenverschil het verschil in kwaliteit tussen de jonge spelers van Ajax en de oudere spelers van Feyenoord aantonen? Dat is een enorme houtje-touwtje redenatie aangezien er velen factoren verschillen.

Denk aan trainer, en de ervaring van die trainer en denk aan de begrotingen en het feit dat Ajax veel rijker is. Je hanteert een puntenverschil van 19 om je punt te maken, maar het ging om een serie van 7 verloren nederlagen waarin 21 punten zijn verspeelt. Je zou dus rustig kunnen stellen dat over 27 van de 34 wedstrijden afgelopen jaar Feyenoord beter was dan Ajax. Is net zo'n onzinnige redenatie overigens. En om nog even aan te geven hoe onzinnig het is om naar vorig seizoen te wijzen, Feyenoord heeft een nieuwe keeper, nieuwe linksback, nieuw duo centraal, nieuwe middenveld met Kuijt en Vilhena en Toornstra op rechts, een nieuwe rechtsbuiten met Berghuis en een nieuwe spits met Jorgensen. Kortom, je argument wankelt nogal als je het ophangt aan het puntenverschil vorig jaar. Ajax en PSV eindigden bijvoorbeeld ook vlakbij elkaar qua punten, maar er zullen er bar weinig zijn die dat puntenverschil recht vinden doen aan het daadwerkelijke kwaliteitsverschil tussen PSV en Ajax.

3 september 2016 om 11:21

Ervaring moet er toch juist voor zorgen dat je niet zo'n slechte serie hebt ? In hoeverre doet Feyenoord dat dan goed met ervaring halen als ze diepere dalen realiseren met " al die ervaring"?

3 september 2016 om 11:22

@FeyeBart12: Botteghin heeft het niveau van Feyenoord, maar niet van Ajax of PSV. Hij stond bij de tegengoal van Excelsior ook matig te verdedigen, greep totaal niet in bij Hasselbaink die daardoor de pass kon geven. Moreno is dan een beter voorbeeld. Speelde goed in de CL, maakt bijna geen overtredingen.

3 september 2016 om 11:29

Als Botteghin niet het niveau van ajax heeft, dan hebben riedewald, Tete, Veltman, dijks en viergever niet het niveau voor Feyenoord. Onzinnige vergelijkingen altijd.

3 september 2016 om 11:35

Wat is het verschil tussen Ajax en PSV dan vorig seizoen? 2 punten..

3 september 2016 om 11:45

Botteghin ajb zeg. Dat is wel een heel slecht voorbeeld. Ajax zoekt toppers met internationale ervaring zoals Guardado. Geen 2e rangs voetballer zoals Botteghin. Laat die jongen eerst maar eens minimaal een volledig seizoen bij Feyenoord bewijzen. Je had overigens beter een Kuijt als voorbeeld kunnen geven. Dat is een speler met veel internstiinale ervaring en daarmee ook iets toevoegd asn de groep. Een speler zoals Sneijder, Huntelaar of De Jong had ik graag gezien bij Ajax. Alleen Sneijder en De Jong zijn bang dat ze de hoge verwachtingen niet waarmaken in NL dus maar gewoon cashen in het buitenland. Ik zou daarom volgend seizoen Huntelaar en Anita terug proberen te halen. Of wellicht Siem de Jong als die een jaar lang blessurevrij blijft en goed gaat presteren bij PSV.

3 september 2016 om 11:47

@ Baardgradmus, leuk day je alles door je Feyenoordbril bekijkt maar Psv en Ajax zijn gewoon al jaren een ander niveau dan Feyenoord. Dat ze nu bovenaan staan veranderd daar niks aan. Al denk ik wel dat Feyenoord binnen enkele jaren wel weer op hetzelfde niveau zit.

3 september 2016 om 11:59

@Baardgrasmus: Tete, Riedewald en Veltman zouden directe versterkingen zijn voor Feyenoord. Ook al loopt het nu niet zo soepel in de verdediging van Ajax, die komen er wel. Dijks en Viergever hebben zowel het niveau niet van Ajax als Feyenoord.

3 september 2016 om 12:00

Het ging in eerste instantie over de verdediging, daarom gebruikte ik Botteghin als voorbeeld.

3 september 2016 om 12:02

Voetballend is Veltman zeker beter dan Bottighin verdedigend en man uitschakelen daar zou Veltman nog wat van Bottighin leren. Ajax trekt Westermann aan als ervaren kracht, extra ervaring op de tribune? Daar heb je echt wat aan.

3 september 2016 om 12:02

Echt niet. Veltman zou niet spelen ipv Botteghin en Riedewald al helemaal niet voor Kongolo. Tete zou je over kunnen discussieren, maar Karsdorp is aanvallend gezien heel belangrijk voor Feyenoord.

3 september 2016 om 12:06

Het spel van Ajax is al jaren des Ajax. Nu kunnen we roepen dat dit komt vanwege de (beperkte) financiële middelen ten opzichte van de grote clubs in Europa. Echter vind ik dit een drogreden. Je ziet dat het in de basis van de spelopvatting al niet goed zit. De functionele techniek is belabberd, de inspeelpass is veelal beroerd, het speltempo is laag, de individuele actie is belabberd. Ajax heeft volgens zeggen de beste opleiding, maar op welke basis? Ajax verwacht iets van Veltman als rechtsback wat hij niet kan, Dijks is een renpaard met oogkleppen. De middenvelder staan vaak zonder bal stil en zijn niet creatief. Ziyech beheerst de basis wel, en hopelijk kan hij wel voor wat spelvreugde en kwaliteit zorgen. Ben je er dan? Verre van, maar laten we het hopen dat men de bal zoveel mogelijk naar hem willen spelen. De tegenstander moet zich nu op zowel Ziyech, Klaassen en Younes richten.

3 september 2016 om 12:10

Waarom in hemelsnaam moet een verdediger ook goed kunnen voetballen? Waarom moet een verdediger ook kunnen opbouwen? Dat typisch hollandse gezeik ook...kijk s wat t ons gebracht heeft? Helemaal niets!!!

Begin eerst s met goed verdedigen, met een goeie basis....verdedigen is een kunst die wij nederlanders weinig tot niet beheersen

3 september 2016 om 12:25

@FeyeBart12: Ok, dat Kongolo er niet uitgespeeld zou worden door Riedewald dat kan ik mij indenken. Die twee zouden echter ook naast elkaar kunnen spelen. Bijvoorbeeld Kongolo als back en Riedewald als LCV. Veltman zou bij elke club Botteghin uit de basis verdrijven. Botteghin is vanuit de eerste divisie gestaag naar zijn top gegaan. Beter wordt hij niet meer. Terwijl Veltman alleen maar beter wordt, CL heeft gespeeld en international is. En Tete of Karsdorp? Ik denk dat Tete altijd de voorkeur krijgt simpelweg omdat hij verdedigend een stuk beter is als Karsdorp. Karsdorp zou hooguit in een 5-3-2 systeem a la Janmaat de voorkeur krijgen.

3 september 2016 om 12:33

@baardgrasmus

Bij Feijenoord roept men al jaren dat men minimaal gelijkwaardig is aan Ajax. En uiteindelijk staat men ieder jaar als de competitie is afgelopen weer vele punten achter. Dan kan je toch niet anders dan concluderen dat er iets niet klopt aan die redenering en dat men minder goed is dan men zelf denkt?. Ik denk dat jij dezelfde fout maakt als vele Feijenoorders en je rijker rekent dan jezelf bent. Daar hoef je je overigens niet voor te schamen omdat je daarin niet de enige bent en men daar bij Ajax ook een behoorlijk handje van heeft.

3 september 2016 om 12:35

Ajax presteert al seizoenen lang beter dan Feyenoord. Feyenoord staat nu ff leuk op 1. Wie zegt dat ze daar blijven? Al die ervaringen helpt Feyenoord al jaren niet, hoe zo opeens dit seizoen wel? Leuk al die nieuwe spelers bij Ajax of psv hadden ze waarschijnlijk niet gespeeld kortom wat is je punt? Vraag jezelf serieus af welke Feyenoorder er bij Ajax of psv in de basis had bestaan. Ik denk serieus alleen kongolo. Misschien ook elia en dan houdt het snel op. Nou daar heb je je ervaring...

3 september 2016 om 13:45

Heeft Veltman wel dat niveau dan

3 september 2016 om 13:49

@ Scepticus
Roept Feyenoord al jaren dat het minimaal gelijkwaardig is aan Ajax? Ik doe even een Sylvanatje Simons: waar heb jij dat hun horen zeggen dan?

@lee112
Je mist de verhouding in je verhaal: wellicht als Feyenoord deze ervaring niet had dat het voor plek 5 tot en met 10 moest strijden. Alleen het niveau ervaren spelers dat Feyenoord kan halen ligt lager dan het niveau ervaren spelers dat Ajax kan halen. En dat heeft weer puur met geld te maken.

3 september 2016 om 14:50

@luispedro1987

Er zijn zoveel spelers/trainers die dat in de media hebben geroepen: Ronald Koeman, Mario Been, Fred Rutten, Kongolo, Kuyt, Cabral en dit jaar nog Elia. Het is ieder jaar hetzelfde verhaal en het eindigt meestal in een anti-climax.

4 september 2016 om 12:07

Het is alleen in voorgaande seizoenen gebleken dat ajax door het seizoen steeds beter word en feyenoord juist steeds zwakker word

3 september 2016 om 09:20

Ook de ervaring die ze kopen (denk aan Heitinga en Westerman) mislukt ook. Ik had het mooi gevonden als bijvoorbeeld een Nigel de Jong terug was gekomen. Een speler die op puur karakter iets toevoegt.

Ik vind het niet eens puur wanbeleid. De gat tussen de Nlse en de Europese top gaat gewoon steeds groter worden. We kunnen het beter accepteren want je doet er niks aan. De gedachte dus om voor de jeugd te kiezen is niet zo gek.

3 september 2016 om 09:57

En toch zijn de clubs die je opnoemt kwalitief stuk sterker.

3 september 2016 om 12:04

@Kenmerkend: het feit dat de ervaren verdedigers die Ajax haalde het hebben waargemaakt, is omdat Heitinga en Westermann overduidelijk al enkele jaren (Heitinga zeker) op hun retour waren. Ze waren te traag en hadden te weinig wedstrijdritme. Kijk liever naar jongens van ongeveer 27 met ervaring. Dan kom je uit bij spelers als Moreno. Daar lopen er nog wel een paar van rond.

3 september 2016 om 09:53

Het probleem ligt veel dieper, het gaat al mis als de rijke clubs hele hordes spelers halen met topsalarissen en vervolgens gelijk weer verhuren. Die spelers willen al nooit meer een stap terug doen in salaris en worden daarom al onmogelijk te halen voor de subtop laat staan voor de clubs daaronder. De Fifa zou banden moeten stellen aan selectie en jeugdselectie grootte. Tevens zouden net getekenden ook niet verhuurd meer mogen worden. Transferperiodes alleen als er niet gespeeld wordt voor officiele gelegenheden in de zomer. Met een kleine ruimte tijdens de winter voor spelers die ergens weinig spelen.

3 september 2016 om 10:32

Ik ben benieuwd hoeveel Manchester City er heeft.

3 september 2016 om 11:39

Ja jammer dat Molenaar voor zijn advocaten kantoor koos en niet voor een functie bij Ajax. Heeft verstand van zaken en voetbal.
De vier titels verbloemde de situatie enorm bij Ajax. Het is toch al jaren duidelijk dat de selectie niet in evenwicht is. Vooral ook die verdediging van Ajax. Je hebt nu de pech dat die er nog jaren staat. Want er is geen club die bijvoorbeeld een Veltman zal aantrekken. Voor zowel ervaring als op het fysieke aspect wat Molenaar aanhaalt, is bij Ajax geen aandacht

3 september 2016 om 11:51

@ Hansje, ervaring heb je gelijk in, maar geen fysieke kracht? Sanchez is een beest. En Dijks is ook enorm sterk en wellicht fysiek 1 van de sterkste van de eredivisie.

3 september 2016 om 13:45

Dijks kan niet koppen (op zijn positie iets minder erg) en laat zijn tegenstander continu vrij. T gaat om een combinatie van.

3 september 2016 om 17:03

@hansje1969

Klein detail, maar wellicht wel belangrijk: Ajax heeft Veltman niet aangetrokken, maar zelf opgeleid.

3 september 2016 om 12:21

Heeft hij gelijk? Ik vraag het mij af. Was het niet Cruijff (zijn heilige) die voetballers aan de top wilde binnen een voetbalorganisatie?

Dan is eenmaal een dergelijk platform gecreëerd na heel veel moeite en dan is het weer niet goed. En waarom niet? De subjectieve pijn dat Jonk weg moest.

Op dit moment wordt juist beleid gevoerd. Ze hebben de weg ingezet om de jeugd (A1 en jong Ajax) op een hoger niveau te tillen. Dat is voor mijn gevoel zeker gelukt. Nu moet je cash gaan innen en doorverkopen zodat die 100 mio (die niet op de bank staat, maar Eigen vermogen betreft) een miljard wordt. Zo kan je op lange termijn gaan concurreren met een subtopper of topper in Europa. Hoe kan het dat Bayern zo dominant is? Omdat ze financieel veruit de sterkste waren (en zijn) en de beste spelers van de competitie konden lokken. Zij zijn het voorbeeld volgens Cruijf etc. Laten we dan niet allemaal korte termijn visie denken en huilen over een transfer tactiek (nee ik heb hem niet nodig, want bla bla bla. Vraagprijs naar beneden. En dan aanschaffen).

3 september 2016 om 13:50

Met een paar gerichte aankopen had je nu CL gespeeld. Daarmee doe je ook aan vermogens opbouw. De jonge spelers hebben een paar leiders nodig in het veld en niet op de tribune.

3 september 2016 om 17:10

@hansje1969

Je schrijft: "met een paar gerichte aankopen had je nu CL gespeeld. Daarmee doe je ook aan vermogens opbouw. De jonge spelers hebben een paar leiders nodig in het veld en niet op de tribune".

Dat is een aanname en als die aanname niet uit blijkt te komen en je meer geld hebt uitgegeven dan je kunt verantwoorden, heb je een probleem. Je kunt geen beleid voeren op basis van aannames, dat zou toch zo langzamerhand wel eens duidelijk moeten zijn.

3 september 2016 om 17:56

Met wat ervaring in je ploeg, was het al nooit fout gegaan bijvoorbeeld bij de graafschap uit op 8 mei. Toch niet al vergeten hoe de kleuterklas instortte toen de graafschap 1-1 maakte ruim een half uur voor tijd?
Maar in plaats van de Colombiaantjes had er inderdaad eerst gericht iets gekocht moeten worden ja om de selectie sterker te maken in plaats van 12 miljoen uit te geven aan twee Colombiaantjes voor de toekomst waarbij het de vraag is of ze het redden.
Toch redelijk normaal wat ik hier zeg?

Iedereen weet het beter. Altijd makkelijk schreeuwen vanaf de zijlijn. Maar toen men jc zijn beleid probeerde te volgen was het ook al niet goed.

3 september 2016 om 09:14

Wel hebben we zeker een sterke verdediger nodig hoor. Liefst een ervaren speler indd. Ik blijf er namelijk van overtuigd dat bruma vorig seizoen zo verdomd goed speelde in de cl, omdat moreno naast hem stond.

3 september 2016 om 09:46

Dat is ook gewoon zo, Bruma maakte foutjes die Moreno voor hem corrigeerde, je zag ook bij Nederland - Griekenland dat hij gewoon iemand nodig heeft die erg ervaren is anders heb je ook niks aan hem.

3 september 2016 om 09:29

Was Keje Molenaar niet een van de personen die dat plan van JC destijds steunde, en dan nu met dit verhaal komen?

Ik vind dit soort interviews zo ongeloofwaardig. Napraten van opvattingen die, toen het plan van JC werd geïntroduceerd, volledig terzijde werden geschoven, maar nu waarheid zijn geworden.

Er was wel beleid, maar dat was wensdenk-beleid, ongefundeerd droombeleid: met eigen jeugd gaan we weer bij de Europese top komen.

Daarmee werden alle regels van het moderne voetbal achteloos aan de kant geschoven, waardoor Ajax nu op alle fronten voorbij is gestreefd, zelfs in Nederland, waar men na vier landskampioenschappen in alle opzichten een onoverbrugbare voorsprong had kunnen opbouwen op ander clubs.

3 september 2016 om 10:00

Jc heeft altijd gezegd dat je geen middelmaat moet halen. Als je middelmaat haalt speel dan liever met een speler uit de eigen jeugd. Ajax moet maar ff gaan na denken over dat salaris plafond en over haar naam in het buitenland. Want de jeugd van tegenwoordig kent de naam Ajax niet meer. Azië/America zou bij god niet weten waar azjaks zou moeten liggen.

Ga gewoon een topper op elke linie zetten en gooi daaromheen jeugd spelers.

3 september 2016 om 10:26

Hiermee bewijs je alleen maar dat je het plan van cruijff niet goed kent.

3 september 2016 om 11:43

Ik ben altijd groot voorstander geweest voor een functie voor Keje Molenaar bij Ajax. Heeft veel meer inhoud dan Overmars en Van der Sar. Helaas koos Keje voor zijn eigen kantoor. Maar deze man heeft weldegelijk visie en roept niet maar wat

3 september 2016 om 14:04

Hij roept wel maar wat, Ajax heeft geen 100 miljoen op de bank, gewoon onzin.

3 september 2016 om 15:32

Ja Hans, maar Molenaar wil helemaal geen functie bij Ajax want hij is voorzitter van de club van tweedehands kaarten verkoop tegen woekerprijzen. En aangezien Ajax faliekant is tegen het opkopen van kaarten om ze duur door te verkopen, moest hij die functie opgeven en dat wil hij niet.

Iedereen kan roeptoeteren langs de zijkant maar de huidige leiding durfde het wel aan in tegenstelling tot Molenaar. Van een club zonder geld naar de rijkste club van Nederland binnen zes jaar. Onderweg nog even vier titels en twee tweede plaatsen gewonnen. En en passant verleden week nog even de beste speler van Nederland gekocht.

3 september 2016 om 17:46

En die beste speler die een week eerder niet nodig was????
Wat een kut beleid. Twee van die vier titels waren ook nog het kampioenschap van de armoe. De laatste titel werd gepakt terwijl er slechts tegen drie clubs zes punten werd behaald. Die titels hebben de huidige puinhoop heel erg verbloemd.
Met wat ervaring erbij hadden we gewoon de CL gehaald. Selectie is gewoon niet in evenwicht. Dus stop met ontkennen hiervan want dat lul je niet recht met dat er veel geld is

Ja dit roep ik al 10 jaar. Elke club zou dat moeten hebben. In de as moet oudere spelers of je moet echt een supertalent zijn

3 september 2016 om 09:52

Feyenoord en psv spelen wel met routine in de as. Die zijn wel tot die inzicht gekomen want ook zij speelden nog niet zo lang geleden met een gem leeftijd van 20

3 september 2016 om 15:35

Ja en denk je niet dat Ajax graag een as had willen hebben van Alderweirld, Verthongen, Eriksen en Suarez ?

Maar Ajax kan dergelijk spelers niet vasthouden, die gaan naar het buitenland, naar clubs als Liverpool en Tottenham. Dus blijf je zitten met of jonge gasten of B-garnituur.

Artikel nummer 100 over de zogezegde chaos bij Ajax. Als die chaos er niet is wordt hij inmiddels wel aangepraat door al deze zogenoemde "kenners". De helft schijnt Ajax een goed hard toe te dragen maar lijkt meer bezig te zijn om Ajax aan te vallen, of met een ander plan. Geen idee wat, je zou bijna denken dat nu Cruijff er niet meer is ze de mogelijkheid schoon zien om het huidige bestuur weg te jagen om de macht weer te grijpen.

Het was een chaos voor dit bestuur aankwam, nu hebben ze schoonschip gemaakt en willen ze doorgroeien. Geef het in ieder geval een kans. De selectie is echt zo slecht niet als het lijkt. Het team moet gewoon wennen aan de speelstijl van Bosz. Onder de Boer was balbezit heilig en werd er eindeloos achterin heen en weer getikt, nu moeten ze vooruit. Ja dat is lastig en wennen, meer ruimte in de rug, meer risico's, maar geef het tijd. Ik heb nog wel vertrouwen in dit Ajax en waar ze mee bezig zijn. Al zal het denk ik wel een hoop rust geven als ze eens aangeven waarvoor ze al dat geld aan het sparen zijn.

En die meer ervaren spelers zijn ook niet zomaar op te rapen. In die leeftijdscategorie heb je 3 soorten spelers: Spelers die niet goed genoeg zijn, spelers die te goed zijn en niet willen komen, spelers waarvan hun carrière in een slop zitten en weer omhoog willen. Je moet net geluk hebben dat je spelers uit die laatste categorie vind, dat lukt soms maar vaker niet dan wel. PSV heeft nu geluk met guardado en de Jong, maar dat moet ook maar net goed vallen. Het blijft een risico.

3 september 2016 om 09:31

Ik vind het wel grappig dat je het hap snap beleid van Ajax probeert te verdedigen en tegelijk het uitgekiende beleid van PSV afdoet als geluk.
Ajax laat zich aanpraten dat ze Zuid-Amerkanen nodig heeft en daar komen weer twee jonkies aan waarvan je moet afwachten of ze je verder brengen. Wellicht op termijn. Vervolgens Geeft Overmars aan dat Milik niet verkocht wordt en een week later is ie weg. Zyech hebben ze niet nodig bij Ajax, maar na een kansloze CL expeditie weten ze niet hoe snel ze bij hem aan moeten kloppen met het smoesje dat er belangstelling voor andere middenvelders van Ajax is.
Ik benoem slechts een paar voorbeelden, maar daar word je toch niet vrolijk van?

3 september 2016 om 09:49

Als jij millik een goed voorbeeld dsn zegt dat wel iets over je voorbeelden. Alsof er iets mis is met het accepteren van een bilod van 34 mln. Wat is daar nu een gebrek aan beleid aan? Dat is toch juist knap? Dat niet accepteren zou van wanbeleid getuigen maar ik hebbhet vermoeden dat jij oversl wanbeleid in ziet dat vind ke waarschijnlijk ook van krul

Dir colombianen past wel gewoon in het beleid van jonge spelers halen. Met veldmate hebben ze een beter netwerk in zuid amerika gekocht maar past gewoon binnem dat beleid. Zyech is idd geen beleid maar paniek. Westermann is ook door de buitenwacht aangepraat. Krul is een prima vervanger van cillessen; nl en ervaren. Traore is een prima huur als je een jonge spits hebt gehaald

3 september 2016 om 09:53

Ik noem het beleid van PSV geen geluk. Ik denk alleen wel dat je een beetje mazzel moet hebben als je er 3 tegelijk heb voor elke linie wat goed uitpakt.

Wat is er overigens hap snap aan het beleid van Ajax? Het eerste doel was om Ajax financieel weer gezond te maken, dat is gelukt. Daarnaast draait het Ajax beleid voornamelijk om jong talent in binnen en buitenland aan te trekken en deze op te leiden. Het maakt Ajax niet uit waar ze vandaan komen. De ene keer weten ze talent uit Scandinavië te halen en nu uit Zuid-Amerika. Iets wat ze al vaker proberen maar die spelers kiezen meestal direct voor de grote clubs of voor Portugal.

Wat betreft Milik, wie zegt dat het geen spel van Overmars was om de prijs op te jagen? Hij wist heus wel dat er wat speelde, dus misschien was dit een trucje om de druk te verhogen. Daarnaast kan geen enkele Nederlandse club een bod van 30mil+ weigeren, dat zou onverantwoord zijn. Dat verdien je zelfs niet terug met 1 jaar CL. Het zat waarschijnlijk in de planning om Milik volgend jaar pas te verkopen en 1 van de talentvolle spitsen dan door te schuiven, nu werd Milik deze zomer verkocht en vullen ze dat goed op door Traore te huren, weer een teken van goed beleid.

Ziyech oogt als paniek aankoop, hoogstwaarschijnlijk ook deels zo, maar kan wel uitgroeien als meerwaarde. Voor de rest is Cil verkocht, Ajax heeft hem wel eerst de belangrijkste wedstrijd laten keepen terwijl Barca dit liever niet wilde en heeft vervolgens een goede tijdelijk vervanger gehaald. Enige nadeel dat die nu nog niet fit is, maar een betere vervanger haal je in zo'n korte tijd niet meer.

3 september 2016 om 09:59

Het beleid van Ajax was er op gericht om conform het plan Cruijff weer in Europa (min of meer) mee te tellen. Daar heb je een uitgebalanceerde selectie voor nodig. Dan kan je stellen dat je beleid faalt.

3 september 2016 om 10:18

Ik wordt daar juist vrolijk van.
Laat zich aanpraten zuid Amerikanen nodig te hebben. Tuurlijk daarom halen ze een vent de de copa liberedores heeft gewonnen. Lukt PSV geen eens,met dat uitgekiende beleid. Is daarnaast nog eens een beer van een vent, enige wat ontbreekt is leeftijd. Wat stelt PSV daartegen over isimat. Nou nou

Daarnaast Ajax kan echt met geld smijten als ze willen. Zelfs als is Ziyech een paniekaankoop, dan is het wel een geweldige paniek. PSV die al die extra middenvelders nodig had, haalt de afval van Ajax (iets anders kan je het echt niet noemen, zei ajax ja dan was er geen de jong twee bij PSV) en Ajax haalt de beste middenvelder van de Nederlandse velden.

3 september 2016 om 11:10

Je bent wel lekker complimenteus als je Siem de Jong afval van Ajax noemt. Ook niet bepaald respectvol voor een oud-speler van Ajax.
Ajax kan helemaal niet met geld smijten. Ze hebben veel geld op de bank staan maar Ajax zal net zo goed elk jaar de begroting rond moeten krijgen en is van verkopen afhankelijk. om een goede sluitende begroting te krijgen. Met geld smijten zou dus zeer onverstandig zijn.

3 september 2016 om 13:52

Copa liberedores ja?

3 september 2016 om 15:41

@njfrom Vol

Ja dat heet beleid, moeilijk doen over uitgaande tranfsfers, heel hard roepen dat ze niet weg mogen en dat je het geld helemaal niet nodig hebt. Dan krijg je namelijk veel meer voor je spelers, voor Milik zelfs 35 miljoen.

Hetzelfde met Zyiech, die moest meer dan vijftien miljoen kosten, er zou al achttien geboden zijn. Nu pik je hem op voor 11 miljoen, want je hebt tenslotte genoeg middenvelders.

En daar wordt ik ontzettend vrolijk van, peperduur verkopen, goedkoop inkopen. .

En ja de CL was kansloos, maar wat wil je tegen de nummer twee uit de zesde competitie van Europa. De Eredivisie staat tien plaatsen lager. Dat maak je niet even goed met een paar aankopen, daar heb je langere tijd voor nodig voordat je dat gat hebt overbrugt.

3 september 2016 om 19:49

@speedy

Volgens het tijdschema van het alom geprezen Plan Cruiff zou Ajax 5 jaar nodig hebben om de doelstellingen van het Plan Cruijff te realiseren. 5 jaar na dato ..... verrek ... dat is Nu!

Voor een club met de potentie vaan Ajax vind ik dus dat het beleid faalt. Het faalt niet omdat er op individueel niveau slechte spelers worden gehaald. Nee, het beleid faalt omdat er nog steeds geen uitgebalanceerd team staat, bv met een goede mix van jong oud, talentvolle voetballers en over mijn lijk mentaliteit voetballers.

Jij geeft aan dat je daar tijd voor nodig hebt. Die tijd heb je gehad en als je ziet waar Ajax dan nu staat, kan ik niet anders constateren wat ik al eerder gezegd heb.

Ik begrijp oprecht niet dat ras-Ajacieden als jij daar content mee zijn.

zorg dat je op elke linie 1 ervaren speler hebt die het team kan dragen.. zo simpel is het eigenlijk.

neem psv als voorbeeld, moreno achterin, guardado op het middenveld en luuk de jong in de spits, mix het met een paar talenten en eredivisie toppers (propper, zoet, hendrix) en daar word je in de eredivisie kampioen mee.

Had bij ajax op het middenveld een nigel de jong of sneijder (proberen kan altijd) en een huntelaar of dost in de spits met achterin een type van der wiel en je deed mee!

3 september 2016 om 09:22

In principe zal Ajax zeker in Nederland dit seizoen meedoen, maar Europees had Ajax inderdaad op elke linie een Moreno, Guardado en een Luuk de Jong moeten hebben.

3 september 2016 om 09:23

Ja, maar je suggesties zijn geen van allen haalbaar, die verdienen allemaal minstens 2,5 keer zo veel als het maximum bij Ajax. Dat is denk ook het probleem bij Ajax, ze kijken naar spelers waarvan niemand verwacht dat ze haalbaar zijn, en komen uiteindelijk aan met Zimling, Westermann, Heitinga. Ik zeg niet dat Feyenoord de beste spelers aantrekt, maar voor Ajax waren spelers als Elia of El Ahmadi best haalbaar geweest. Eind 20 als je ze aantrekt, dat is belangrijk voor een team. Daar heb je meer aan dan een buitenlandse speler van in de dertig, die kent de competitie niet, kent de taal niet en is vooral bezig om zelf niet te verzuipen.

3 september 2016 om 09:36

Ja maar zowel elia als el ahmadi zijn nou juist niet van het niveau waar Ajax op zit te wachten hahaha dat is nog minder dan er nu staat

3 september 2016 om 09:49

Ik weet zeker dat Ajax El Ahmadi erg goed had kunnen gebruiken, in dat jaar haalden ze namelijk Nikki Zimling voor die plek. Met El Ahmadi had je in alles een betere speler gehad voor die plek.

Aan deze 'chaos' heeft Molenaar zelf meegewerkt. Sterker nog, wijlen Cruijff had vanaf dag één continue aanwezig moeten zijn. Hij had leiding moeten geven aan zijn revolutie. De meester zelf besloot zelf snel weer terug te keren naar Barcelona en van af afstand ging het dus helemaal mis. Dit mag ook wel eens gezegt worden in plaats van continue te klagen of met modder te gooien. Ik krijg echt genoeg van dit gezeik. Als men niet tevreden is dan moet men koppen bij elkaar steken en niet lullen in de media. Dat kan Molenaar ook als de beste.

3 september 2016 om 09:50

Helemaal met je eens... Probleem is alleen dat er zo veel egootjes rondlopen daar, dat niemand naar elkaar wil luisteren.

In het geval van het huidige beleid kan ik me ook niet voorstellen dat er nog mensen zijn die dit steunen. Het heeft zo overduidelijk gefaald...

3 september 2016 om 12:23

Ook volledig mijn idee. Ik wil niet zeggen dat het voor de revolutie beter was, maar de revolutie heeft ajax op directie niveau geen goed gedaan. Het is leuk oud ajax voetballers in dienst te hebben, maar in eerste instantie gaat het wel om kwaliteit en duidelijkheid. Je hebt nu allemaal oud voetballers die elkaar niet af willen vallen en vooral vrienden willen blijven.

Ik vind het inderdaad onbegrijpelijk dat de waarde van ervaring bij Ajax zo ernstig onderschat wordt. In 2013-2014 werd PSV met een veel te jong en onervaren elftal vierde met 59 punten. Maar iedereen werd een jaartje ouder, er werden twee spelers met wat internationale ervaring (guardado en De Jong) bij gezet en met verder ongeveer hetzelfde basiselftal werd PSV in 2014-2015 eerste met 88 punten.

Er lopen best wel wat oud-Ajacieden rond in grotere buitenlandse competities die nu wel de leeftijd hebben om zachtjesaan weer terug naar Nederland te willen. Waarom wordt daar niets mee gedaan?

volgens mij wilde De Boer die oudere/ervaren spelers wel kopen, maar dat werd toch altijd tegen gehouden door de rvc. ik begrijp hier eigenlijk niks meer van.
door dit soort meningen van prominenten binnen ajax, word en is het altijd een chaos.geweest.
dit hoort ook binnen de cultuur van ajax!! dit zal nooit zal nooit veranderen.

dat molenaar dit zegt is natuurlijk logisch he, was ook een van de beste vrienden van Cruijff.
maar het hapsnapbeleid waar die het over heeft, is dan ook al vanaf de tijd Co adriaanse.
ga maar even google, hoeveel spelers ajax heeft versleten.

Hij vergeet alleen dat het geld wat Ajax heeft op de bank staan, is juist goed om te laten staan zo kom je de rente lekker binnen.

3 september 2016 om 09:31

...hij zegt rente.....das zo jaren 90

3 september 2016 om 09:56

Lol ... de eernjaarsrente is zelfs negatief

Waarom kiest deze man altijd de media om zijn mening en standpunten over te brengen. Het is ook nooit goed. Los van het feit datet een kern van waarheid in zit. Verschrikkelijk dat deze mensen zo willen scoren. Ga dan een gesprek aan met de mensen waarvan je denkt die laatste het aangaat. Dit is in mijn ogen niet eens nieuws

Hoewel het makkelijk roepen is vanaf de zijlijn ben ik het wel eens met Molenaar, na Westermann die gewoon niet de capaciteiten heeft om bij Ajax te verdedigen (even los van een hele hoop slechte aankopen daarvoor) heb ik mij gewoon geschaamd voor de manier waarop Ziyech gehaald is. Niks ten nadele van de voetballer, maar eerst tig keer roepen dat Ajax hem niet nodig heeft en dan op het laatst met de slechtst denkbare onderhandelpositie hem dan alsnog halen omdat het water je aan de lippen staat (en dan zeggen dat er mogelijk middenvelders vertrekken).

Hij slaat hier precies de spijker op z'n kop, blijft dus de vraag staan....waarom staat er zoveel geld "vast" en waarom staan er geen kerels.

Vind het wel een beetje een open deur intrappen dit hoor....
Bedoel dat er een boot vol geld op de bank staat was al bekend,dat het beleid eigenlijks om te huilen is is bekend,kijk naar het verhaal Hakim Ziyech.
Dat je een beer achterin nodig bent is voor elke club gelijk.
Nee dit is een beetje oud nieuws Keje!

Een ervaren CV heeft men zeker nodig , want met Veltman zal het nooit wat worden , deze toont al 3 jaar lang aan dat hij altijd wel blundert , ook in het NL tegen de Grieken weer zwak .
Dijks is ook een doorsnee LB , en Tete is wel goed maar komt nu in een mindere periode dat wel vaker gebeurt met spelers die het eerste seizoen als een komeet omhoog stormen .
Spelers als Ruud Krol en Danny Blind waren leiders in de verdediging en zetten de lijnen uit en schoven mee naar voren , maar konden ook nog eens goed verdedigen .
En een sloper als Nigel de Jong had nu ook niet misstaan met zijn ervaring .

Ze hadden Tscheu La Ling bij Ajax moeten hebben, dan had Ajax nu veel verder geweest dan waar ze nu staan.

over scouting en vinden van ervaren spelers.
het is nou eenmaal zo dat bij elke club er een aantal zaakwaarnemers zijn, die altijd bij die clubs rondlopen.
zijn er bij elke jeugdwedstrijd t/m het eerste elftal. die zijn er om spelers zo snel mogelijk te ronselen en vast te leggen met contracten. je heb ook zaak waarnemers die in de bestuur kamer rondlopen en die van iedereen een tip krijgen om zo'n speler direct vast te leggen. deze tips worden gewoon gegeven door trainers, bestuursleden.
dit zou je ook kunnen zien als belangen verstrengeling, met andere woorden. als je mij deze speler geeft, dan krijg jij wat van mij!! (wat denk je Westerman gelinkt aan v.d. Vaart)
hierdoor worden er aankopen gedaan door clubs, die ze helemaal niet nodig hebben.
Dit is binnen Ajax een heel groot probleem!!!!!!

Met alle respect, maar Cruyff wilde alleen jeugdspelers. Ajax wilde dat niet. Daarom ging Jonk weg. Nu blijkt dat Cruyff en Jonk ongelijk hadden.

Dat Frank de Boer 4x kampioen is geworden met Ajax had niets te maken met het beleid-Cruijff. Sterker nog, het eerste kampioenschap kwam tot stand tijdens een vuile oorlog (m.a.w. Fluwele revolutie) binnen de club, het was juist een wonder dat het geen weerslag had op de spelersgroep.

Ik wil niet negatief doen over Cruijff, maar los van wat reorganisatie in de jeugd is er nooit wat terecht gekomen van zijn ''plan''. De kampioenschappen zijn puur te danken aan De Boer. Dus stop met die onzin alsof Cruijff Ajax 4 titels heeft gebracht.

3 september 2016 om 10:17

Helemaal met je eens. De verdienste van Cruyff wordt zwaar overdreven.

3 september 2016 om 12:26

De grote winsten die ze in het begin gemaakt hebben komen allemaal voort uit de voor Cruijff periode. Helaas willen de Cruijff aanhangers dit niet inzien.

Helemaal mee eens. Helaas dupeert Ajax hier niet alleen zichzelf mee, maar het gehele Nederlandse voetbal. Als er één jaar was geweest dat we met 2 clubs in de CL hadden moeten spelen...

Het geld op de bank is goed voor de bonussen van de bobo's. Het wordt niet of weinig besteed voor het herinvesteren in spelers. Ajax is geen voetbalclub meer maar een soort handelshuis. Dat kan toch nooit de bedoeling zijn geweest van Johan Cruyff. Het bestuur is duidelijk van deze lijn afgeweken voor eigen gewin.

3 september 2016 om 10:48

@siemjo

Wat jij hier beweert, is niets anders dan laster en nergens op gebaseerd. Zeker niet op feiten. Overmars heeft een prestatiecontract en verdient nog niet de helft van wat zijn voorgangers incasseerden. Daarnaast krijgt hij een bonus bij sportieve prestaties als een kampioenschap of plaatsing voor de CL. Dat jij hem die kennelijk misgunt zegt meer over jou dan over Overmars of de andere bestuurders. Bovendien is een bonus salaris en komt derhalve uit het salarisbudget. Kennelijk denk jij dat de bestuurders het geld op de bank zomaar in eigen zak kunnen stoppen en dat de RvC en de aandeelhouders dat zomaar laten gebeuren. Hoe kinderlijk naïef kun je zijn. Een bonus is gewoon een salarisafspraak dat je extra betaald wordt als bepaalde van tevoren gestelde gestelde doelen worden gehaald. De hoogte van de bonus wordt dan ook vooraf vastgesteld. Het is derhalve belachelijk om daar achteraf kritiek op te hebben.

Ajax wordt verweten dat ze niet aansluiten bij de Europese top. Maar welke Nederlandse club doet dat wel?

3 september 2016 om 12:04

@hangover96

Als Ajax in Europese wedstrijden achterin met vijf verdedigers zou spelen, zou de ploeg veel minder kwetsbaar worden en zou daarmee de kans op succes ook een stuk toenemen. Dat heeft Van Gaal met Oranje aangetoond. Het gebrek aan Europees succes is het gevolg van een gebrek aan realiteitsbesef bij Ajax. Ajax speelt het moeilijkste systeem dat er bestaat, terwijl het niet over spelers beschikt met voldoende kwaliteiten om dat systeem uit te voeren. Als je er dan toch aan vast houdt, kom je daar in de Nederlandse competitie meestal nog wel mee weg, maar moet je niet gek opkijken als je in Europese competities het deksel op de neus krijgt. In dat opzicht is men bij Ajax verschrikkelijk hardleers en kun je je afvragen hoe vaak de club nog op haar bek moet gaan, voor het kwartje eindelijk gaat vallen.

Ik baal dat Ajax geen kampioen is geworden en dus geen CL speelt, maar ik moet tegelijkertijd eerlijk erkennen dat PSV veel meer kans heeft om punten voor NL bij elkaar te sprokkelen en het voor NL dus beter is dat die club NL vertegenwoordigt in de CL, nu Ajax de CL opnieuw is misgelopen. En dat komt niet in de eerste plaats omdat de club zoveel beter materiaal zou hebben, maar heeft veel meer te maken met het realisme van club en trainer. Cocu zet er gewoon een vijfde verdediger bij als de situatie er om vraagt omdat de tegenstander sterker is, terwijl Ajax zelfs als de nood aan de man is, blijft vasthouden aan haar filosofie en die belangrijker vindt dan de uiteindelijke prestatie. Ik hou van mooi voetbal en ben daarom supporter van Ajax, maar ik ben tegelijkertijd van mening dat mooi voetbal van nul en generlei waarde is als dat geen resultaat tot gevolg heeft. Voetbal is geen toneelstukje, maar gewoon een sport en bij sport gaat het in de eerste plaats om winnen. In dat opzicht ben ik het volkomen eens met iemand als Marco van Basten. Ik lees de columns van MvB graag omdat hij bij het schrijven ervan altijd uitgaat van de realiteit. En dat is in NL niet altijd vanzelfsprekend.

3 september 2016 om 12:25

Er wordt helemaal niet verwacht dat Ajax aansluit bij de Europese top. Er wordt verwacht dat Ajax aansluit bij de subtop. Ajax moet mi op hetzelfde niveau kunnen komen als clubs als Sevilla, Porto, Villarreal; top Europa League dus.

In principe moet ajax (en ook psv) structureel de kwart- en halve finale van de europa league kunnen halen. Het kan dan 1 seizoen mee zitten en 1 seizoen tegen zitten, maar het lijkt mij niet onmogelijk. Op een goede dag kan Ajax en PSV de bovengenoemde clubs ook gewoon verslaan. Echter is het allemaal te wisselvallig en zijn goede dagen te spaarzaam.

PSV heeft vorig seizoen een seizoen gehad dat ze erg goed presteerde europees, Ajax was dramatisch. Over de gehele linie presteerde Ajax en PSV de afgelopen 5 jaar niet voldoende in Europa.

Die wisselvalligheid kan je er prima uithalen met ervaring. Schwaab, Moreno, Guardado zijn goede spelers voor Psv. Ook Ajax kan dit soort spelers halen, zoals ze in het verleden spelers hadden als Poulsen, Galasek, Van Halst, Gabri. Geen Europese toppers, wel spelers waar jongeren zich aan kunnen optrekken. Helaas wordt er in Amsterdam gedaan alsof deze categorie spelers niet meer haalbaar zijn omdat de grote competities meer geld te besteden hebben (vaak gepaard met een pruillipje). Dit is gewoon onzin.
Ik durf te wedden dat wanneer alle voetbalzoners die Football Manager spelen eens in de database gaan duiken er binnen een dag een lijst is met 10 haalbare centrale verdedigers en 10 haalbare middenvelders die ajax kan gebruiken.

3 september 2016 om 12:46

@pietverdriet

Ik hoop voor jou dat je het niet serieus meent dat een club als Ajax haar transferbeleid zou moeten afstemmen op een voetbalspelletje. Want dat is natuurlijk volslagen belachelijk in een business waar tientallen miljoen in omgaan.

Een van de wijsheiden van Johan Cruijff was dat hij kwaliteit belangrijker vond dan leeftijd. En die wijsheid heeft Ajax overgenomen. De club heeft bij het contracteren van iemand als Davison Sanchez gekozen voor kwaliteit omdat een speler met zijn kwaliteiten op 27 jarige leeftijd volstrekt onhaalbaar is. Dat is gewoon een keuze, die het gevolg is van het beleid. Het is volstrekt legitiem het daarmee oneens te zijn, maar het is volstrekt belachelijk om daar dan de classificatie wanbeleid aan te hangen met als enige argument dat jezelf een andere keuze zou maken.

3 september 2016 om 12:58

je onderschat de database van dat 'voetbalspelletje'. Legio clubs die het gebruiken voor de eerste selectie.
Daarnaast zeg ik nergens dat je die spelers blind moet kopen. Je moet ze gewoon live bekijken, maar je kan het echt prima gebruiken als eerste filtering.

En dat beleid is nu juist hetgeen waar kritiek op is. Afgelopen jaren is wel bewezen dat dat niet werkt, of niet? Met die beleidskeuze weet je ook dat je altijd 2 seizoenen vooruit kijkt voordat ze stabieler zijn en je wat van ze kan verwachten. Probleem, wanneer je 2 seizoenen verder bent is Sanchez goed, maar heb je zulke spelers op andere posities. Moet je weer 2 seizoenen vooruit kijken...

De discussie of zulke spelers op 27 jarige leeftijd haalbaar zijn of niet ga ik niet met je aan. Dat wordt een welles nietes spelletje. Ik denk namelijk dat ze prima te vinden zijn.

Hij heeft gelijk dat er te weinig ervaring in alle linies is te vinden. Nu is dat op te lossen door wat aankopen, Probleem is (zelfs de miljoenen op de bank bij Ajax) dat zoiets veel geld kost (in veel gevallen dan)..heel cru gezegd, maar in het buitenland koopt men voor het geld wat Ajax op de bank heeft 3 spelers (of nog minder) en het is op. Scouten op ervaren spelers is denk ik daarom een stuk lastiger dan op jong talent.om Europees aan te kunnen haken zou een Beneliga niet zo slecht zijn. een grotere competitie en daar zit denk ik dan ook een ander financieel plaatje aan vast.

Spelers van 27 jaar die dan ook nog een versterking zijn.....hoeveel zal dat moeten kosten. Dan bedoel ik qua salaris en transfersom......ook ten tijden van het beleid van Cruijff zat er in elke linie geen vent van 27 en stond er ook geen knoeperd van een verdediger

Weer zo iemand die een mening heeft die is gebaseerd op onwetendheid. Weer zo iemand die zijn oordeel baseert op de bankrekening van Ajax en met geen woord rept over de begroting, terwijl het FPP reglement gaat over de begroting en niet over de bankrekening. Keje begrijpt zelf kennelijk niet waar hij zijn handtekening onder heeft gezet, want het voeren van deugdelijk financieel beleid en dus niet meer uitgeven dan er binnen komt, komt uit de koker van Johan Cruijff. En hetzelfde geldt voor het standpunt dat kwaliteit belangrijker is dan leeftijd. Kennelijk staat Keje achter de ideeën van Johan Cruijff, terwijl hij hiermee zelf aangeeft dat hij ze niet heeft begrepen. En daar kan je best vraagtekens bijzetten.

3 september 2016 om 10:51

Barça, meen je dat nu. Die kopen gewoon met veel schulden

3 september 2016 om 11:02

@hangover96

Je schrijft: "'niet meer utgeven dan er binnenkomt' doet bijna elke club tegenwoordig (tot aan City en Barca toe), dat is niet echt een uitvinding van Cruijff, dat is een eis van de Uefa onder Ffp."

Ik zou voortaan even mijn huiswerk doen, voordat ik iets beweer. De ene na de andere club wordt door de Fifa onder curatele gesteld omdat men de FPP regels aan de laars lapt. In NL zijn 23 clubs ingedeeld in categorie 1 en 2 omdat hun begroting niet op orde is, terwijl slechts 12 clubs hun begroting op orde hebben en in de hoogste categorie zijn ingedeeld (bron: Knvb). Daaruit blijkt dat het volslagen onzin is wat je beweert.

Ik heb overigens nergens beweerd dat de FPP een uitvinding van Cruijff is. Die aanname komt volledig voor je eigen rekening. Ik heb alleen gesteld dat het na de revolutie onderdeel van het beleid is geworden om niet meer uit te geven dan er binnen komt. Dat was het voorheen niet gezien de miljoenen verliezen die er zijn geleden. Of de commissarissen heb al die jaren hun taken niet naar behoren uitgevoerd, dat zou natuurlijk ook kunnen.

3 september 2016 om 11:06

Laat me niet lachen zeg. FFP werkt voor geen meter, alle grote clubs weten de FFP regels te omzeilen, want die zitten vol met mazen en niet te handhaven regels.

Platini heeft zelfs het afgelopen seizoen gezegd dat de regel dat rijke eigenaren geen verliezen mogen dekken met geld uit eigen portemonne wordt geschrapt, omdat dit niet te controleren was. Die regel was juist het belangrijkste aspect van het hele Ffp, dat rijke eigenaren niet met eigen geld de clubkas mochten spekken. FFP is grotendeels uitgelopen op een farce. Kijk bijvoorbeeld eens op financialfairplay.co.uk, dat is een sportjurist die exact uitlegt wat er allemaal wel en niet goed is aan Ffp. Erg interessant.

3 september 2016 om 11:12

Die clubs draaien geen verlies, omdat de rijke eigenaren en/of sponsoren gewoon uit eigen zak het verlies opvangen. FFP is een farce.

3 september 2016 om 11:58

Die regel dat eigenaren verliezen niet mogen dekken met eigen geld is al lang opgeheven, waar heb je het over? Die regel wordt niet meer gehandhaafd, omdat het voor niemand te controleren was. Als een club als City verlies dreigde te gaan draaien belde de eigenaar gewoon een vriendje op die even sponsor werd voor een jaartje, precies voor het geld wat de club tekort kwam. Dat is in de praktijk ook exact wat er gebeurt bij City en Psg. Het enige waar FFP voor gezorgd heeft is dat clubs creatiever zijn geworden met boekhouden en het eigenlijk alleen maar een groter zootje is geworden.

En quitte draaien op papier is iets compleet anders dan daadwerkelijk operationeel gezond zijn. Zo heeft City bijvoorbeeld de afkoopsom van Mancini in de boeken gezet als spelerssalaris, om daarmee aan de salarisregels van de PL te kunnen voldoen. Ook zijn er voetbalclubs, zoals Leicester, die door vrienden van de eigenaar een postbusfirma (zonder website of telefoonnummer of wat dan ook) laten opzetten die dan een jaartje sponsort met het zakgeld van de eigenaar.

Als clubs het willen is het ontzettend makkelijk om op papier quitte te draaien en de FFP straffen te ontlopen. Dat wil niet zeggen dat ze financieel gezond zijn.

Dat elk land trouwens ook nog afzonderlijk nationale FFP regels heeft, maakt het er ook niet bepaald inzichtelijker en eerlijker op. In Engeland zijn er zelfs aparte regels voor de PL en het Championship.

3 september 2016 om 12:10

@hangover96

Je schrijft: "ik weet heel goed hoe FFP werkt, eerder dit jaar kwam de rapportage van de Uefa uit dat het aantal clubs dat verlies draait enorm gedaald is. Er zijn nog steeds clubs die dat niet doen, maar het Europese voetbal is overal veel gezonder geworden, niet alleen bij Ajax".

Die conclusie kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat de Uefa de regels onlangs heeft versoepeld. Als je ergens op een andere manier naar kijkt, krijg je ook vanzelf een ander beeld. De situatie die je schetst is in ieder geval niet van toepassing op NL, getuige het grote aantal clubs dat haar begroting niet op orde heeft.

3 september 2016 om 12:13

Google trouwens ook eens op Leicester Trestellar en lees het artikel van Guardian. Ook zo'n prachtig voorbeeld van hoe eigenaren de kluit belazeren.

Het grote probleem van Ajax is dat compleet belachelijke systeem met al die leden, aandeelhouders, besturen, algemene ledenvergaderingen, noem maar op. Het is één grote slangenkuil met vriendjespolitiek, smerige ellebogen en vooral je eigen hachie redden. Hoe kan daar nou lange termijnbeleid uit voortkomen? Dat is onmogelijk.

3 september 2016 om 11:04

@scotsman

Jij hebt kennelijk liever dat één persoon, zoals Munsterman bij Twente of Scheringa bij AZ, bepaalt wat er gebeurt?

3 september 2016 om 11:11

Het interesseert mij geen reet wat ze bij Ajax doen want het is absoluut mijn club niet, maar ik heb me weleens verdiept in dat hele systeem van Ajax van leden, hoe je lid wordt, aandeelhouders en stemmen en het is gewoon een belachelijk systeem.

3 september 2016 om 11:16

Een systeem zoals bij PSV en Feyenoord werkt toch ook goed?

3 september 2016 om 12:18

@scotsman

Dat systeem is al tientallen jaren hetzelfde en heeft de club tot de grootste van NL gemaakt en een uitpuilende prijzenkast bezorgd. En dat systeem zou nu ineens een probleem zijn? Ik heb de indruk dat dat jij tot die conclusie komt omdat je er niets van snapt en ik sluit ook niet uit dat het feit dat Ajax, zoals je zelf schrijft, absoluut je club niet is, er ook iets mee te maken heeft.

3 september 2016 om 17:31

"dat systeem is al tientallen jaren hetzelfde en heeft de club tot de grootste van NL gemaakt en een uitpuilende prijzenkast bezorgd."

Dat is al gelul van de bovenste plank, Ajax is pas in 1998 de beurs op gegaan. Zo lang bestaat dit systeem in zijn huidige vorm dus nog niet. En sindsdien is er niets dan gelazer op de werkvloer. De club valt in het ene interne conflict na het andere, bestuursleden rollen al ruziemakend over de grond. Met Cruijffs geweldige citaat: 'je zit alleen maar in het bestuur, omdat je zwart bent!' Nee, dit systeem zorgt er niet voor dat Ajax zoveel successen behaalt. Ik zou zelfs willen zeggen dat Ajax deze successen behaald heeft ondanks hun rare systeem en de interne onrust.

"en ik sluit ook niet uit dat het feit dat Ajax, zoals je zelf schrijft, absoluut je club niet is, er ook iets mee te maken heeft."

Dat mag je gerust uitsluiten, ik ben nooit onnodig kritisch op clubs waar ik niks mee heb. Ik weet donders goed dat er bij mijn eigen club ook genoeg om over te zaniken is en dat doe ik met plezier.

Erg jammer dat je zo persoonlijk moet worden, nergens voor nodig. In plaats van dat je inhoudelijk reageert loop je alleen maar te roeptoeteren met aannames over mij op basis van 1 enkel bericht. Met dat soort mensen ben ik snel uitgepraat.

Door de opheffing van de buitenlanderregeling kun je die leeftijdscategorie amper in Nederland houden, uitzonderingen zoals Guardado daargelaten.

Het is ook nooit goed, hoe Ajax het oook doet en eerst moest en zou men met eigen jeugd en jongere spelers doen, omdat men geen veel geld meer wou uitgeven, doen ze het is het ook weer niet goed. Nu moeten ze weer geld uit geven. Bemoei jullie er niet mee en laat Ajax het doen hoe zij het willen doen of ga zelf op die stoel zitten.

Noem maar ff een vlaar.. die past niet in de kleedkamer speelt altijd degelijk waarom heeft az zo een speler en ajax niet? Omdat az risico's durft te nemen....nee dan kom je met westermann aan die alleen maar kan lopen en grasprieten tellen.. iedereen weet dat ajax het beleid heeft van bananenrepubliek doen maar wat.. zonde want de potentie is aanwezig met 100 miljoen op je bankie

In geen enkele andere amusements-industrie zijn zoveel papegaaien te vinden als in het betaalde voetbal. Zelfs Hollywood kan daar nog wat van leren. Er is geen beleid, krakrakra. Wat een grap! Eerst werd een structureel begrotingstekort omgezet in een sluitende begroting, terwijl tegelijkertijd het eigen vermogen werd verzesvoudigd. De spelers die het hart moeten gaan vormen van het Ajax van de komende jaren werd voor lange tijd vast gelegd, zodat er in ieder geval hoge bedragen kunnen worden ontvangen als die spelers echt weg willen, en nu zijn 26 contractspelers afgevloeid zodat er weer ruimte is om echte kwaliteit te halen. En dat gebeurd dus ook. Nadat rechtsbuiten Bailey aangaf niet meer naar Ajax te willen, schakelde men over naar Ziyech, die ook rechtsbuiten kan spelen. Traore, van wie iedereen zei datet een directe versterking zou zijn voor Ajax vervangt Milik, aan wie velen twijfelde. Sanchez, 1 van de grootste Zuid-Amerikaanse verdedigende talenten vervangt vd Hoorn, die door velen niet goed genoeg werd bevonden.

In vijf jaar tijd heeft dit onervaren bestuur de financiële puinhopen opgeruimd, en staat er een selectie die een kwaliteitsimpuls heeft gekregen tof vorig seizoen en er zijn voldoende middelen beschikbaar om verder te bouwen.

En dat allemaal zonder beleid. Krakrakra. Papegaaien.

Wat een onzin, je hebt helemaal geen (lompe) speler nodig die niet door de deur past. Je moet juist tactisch slimme verdedigers hebben. Het liefst 1 die zijn tegenstander flink kan irriteren als het moet.
Kijk naar bijvoorbeeld Chivu, dat was toch ook geen dikzak van 2 meter maar gewoon een 'average size' speler. Toch de beste verdediger die ik persoonlijk heb meegemaakt bij Ajax. Als Sanchez zijn potentieel waarmaakt heb je ook een (wereld)topper. Wederom ook weer geen dikke reus maar gewoon normale lengte. Dat roepen om ervaring schijnt ook helemaal hip te zijn tegenwoordig, maar al haal je 10 Westerman's, daar gaat Ajax echt niet beter mee voetballen. Je hebt iemand nodig die zijn bek opentrekt, die zijn teamspelers op kan peppen om net dat beetje extra's te geven. En dat kan iemand van 35 zijn, maar ook evengoed iemand van 18

@spaanse Bas

Mensen die roepen dat er geen beleid is, verkopen complete onzin. Natuurlijk is er beleid, dat blijkt, zoals je terecht in je betoog opmerkt, uit de enorme structurele verbeteringen die er ten opzichte van de periode voor de revolutie zijn aangebracht. Ajax heeft door jaren deelname aan de CL vele miljoenen binnen gekregen en die niet, zoal veel opportunistische supporters graag hadden gezien en vorige bestuurders plachten te doen, meteen weer over de balk gesmeten, maar juist gebruikt om de jeugdopleiding en financiële positie te versterken en de begroting toekomstbestendig te krijgen. Die is dankzij die inspanningen nu ook zonder deelname aan de CL kostendekkend waardoor inkomsten uit uitgaande transfers na het mislopen van de CL niet meer behoefden te worden gebruikt om verliezen af te dekken, maar konden worden gebruikt om in de selectie te investeren. Als men dat niet had gedaan, had men dit seizoen nooit voor meer dan 25 miljoen in nieuwe spelers kunnen investeren. Ajax wordt wanbeleid verweten en in crisissfeer gedompeld, terwijl de club er sinds het terugtreden van het bestuur-Van Praag, niet zo goed heeft voor gestaan. Zelfs veel beter. Dergelijke beschuldigingen zijn dan ook volstrekt bespottelijk en zeggen meer over de personen die ze uiten dan over de personen aan wie ze zijn gericht.

Mensen die het financiële beleid van Ajax bekritiseren, zouden eens moeten stilstaan wat de oude Griekse wijsgeer Democritus ooit eens heeft gezegd: "als geen matigheid wordt betracht, zullen de grootste genoegens de grootste pijn met zich meebrengen". Daar weet men bij Feijenoord en Twente inmiddels alles van.

3 september 2016 om 11:49

@ scepticus

Vijf jaar succes beleid ontkennen na een slechte seizoensstart, da's pas paniekvoetbal ;-)

3 september 2016 om 13:44

Juist! Men heeft blijkbaar kritiek op een deugelijk financieel beleid, we plukken er nu duidelijk de vruchten van, in de opleiding maar ook in het eerste kan gewoon geinvesteerd worden nu het eens sportief tegen zit. En dat komen met, geen beleid?

De laatste club die lukraak ervaren spelers kocht was inderdaad Feyenoord, we weten allemaal hoe dat is afgelopen.. Ervaren spelers met kwaliteit zou een goede vervolgstap zij als er voldoende fin. fundament voor is, tot die tijd zijn die qua salaris en restwaarde vs. inkoopwaarde te duur. Fundament is qua reserves al gelegd, nu de begroting nog strucutureel omhoog krijgen.

3 september 2016 om 15:54

@lausho

Het meest bizarre van het hele verhaal is dat die lieden die zichzelf journalist noemen en Ajax van wanbeleid beschuldigen, zelf met Babel en Emanuelson op de proppen komen om het gebrek aan ervaring te compenseren. Aardige, zeer sympathieke jongens met een groot Ajax-hart daar niet van, maar die gaan -met alle respect- de problemen van Ajax echt niet oplossen. Daar zijn jongens van het kaliber Sneijder/van Persie nodig en die kan Ajax simpelweg niet betalen, als ze al bereid zijn in onze baby-competitie te komen voetballen.

Keje heeft gelijk dat Cruijff op zich niet tegen de komst van ervaren spelers was, maar hij vertelt er niet bij dat ze dan wel over de nodige kwaliteiten dienen te beschikken. En dan wordt het (vooral financieel) meteen een heel ander verhaal. Cruijff heeft het meermaals herhaalt dat hij kwaliteit belangrijker vindt dan leeftijd en bij Ajax is men duidelijk dezelfde mening toegedaan en heeft daar ook op ingekocht. Het is opvallend dat juist een van zijn vertrouwelingen daar nu kritiek op heeft.

Keje is duidelijk een supporter van voor de revolutie. Die wil een grote speler die niet in de kleedkamer past, waardoor Ajax de kleedkamer moet verbouwen en daarvoor onnodig geld over de balk moet smijten. Dat is duidelijk oude politiek.

3 september 2016 om 13:09

Hebben ze die Krul niet als keeper gehaald?
Tjongejonge Keje volg het nieuws nou eens goed.

Zo Keje is ook weer uit de dood opgestaan, neemt nul, komma nul verantwoordelijk en loopt lekker te stoken. Het plan Cruijff is helemaal niet verlaten, alleen anders geinterpreerd door de huidige directie dan door andere prominenten en bv. een kamp Jonk. Dat een andere interpretatie mogelijk was, dat zegt eigenlijk alles, het plan Cruijff was een paar A4tjes met prima ideeen, geen uitgewerkt plan, Cruijff was er zelf ook al niet om er verder invulling aan te geven net als deze Molenaar.

Mijn inziens volgen ze de ideeen prima op, bv. meer jeugd in het eerste, meer investeren in het eerste, individuele benadering (is weer een performance training met alle toptalenten van zowel eerste, jong als de A1 opgezet).

Verde staat er niet eens 100 miljoen op de bank, populaire pietpraat en notaire onzin. Ajac wil een sluitende begroting zonder CL en transfers, dat zorgt ervoor dat we niet op de opleiding moeten gaan bezuinigen en zorgt ervoor dat we plan Cruijff kunnen blijven uitvoeren. Daar is Molenaar dus op tegen? Pleit hij voor kopen, kopen en niet voor een sluitende begroting? Iedereen wil ervaren spelers met kwalitiet, maar dat past niet binnen de sluitende begroting.

Waarom haalt Ajax Alex niet? Hij is nu clubloos en dus transfervrij. Dan heb je die beer in de verdediging met veel ervaring!

Ajax heeft in de afgelopen jaren weldegelijk een goed beleid gevoerd. Het is niet altijd even zichtbaar maar dat betekent niet dat er niet is over nagedacht. In de afgelopen is er een sterke basis gelegd voor de toekomst. Financieel zijn alle problemen weggewerkt en een aardig spaarpotje opgebouwd om eventueel een nieuwe trainingscomplex te kunnen realiseren.

Daarnaast zijn er ook stappen gemaakt in de jeugdopleiding. Het veldspel van de a1 en jong Ajax is daarvoor het zichtbare bewijs.

Nu is het de bedoeling dat Ajax 1 dezelfde speelwijze gaat hanteren als jong Ajax en de a1. Als dat lukt dan zal de doorstroming van eigen talent ook een stuk soepeler gaan verlopen. Bij Ajax zie je weldegelijk dat er structurele verbetering wordt nagestreefd.

4 september 2016 om 10:06

Met die, in mijn ogen naïeve speelwijze ga je het in fysiek Europa gewoon niet redden. Het enige wat nog wel s kan, is dat je weer een pracht generatie hebt rondlopen, waar je een jaar of 3 van kunt genieten. Maar ook die pracht generatie is alweer dik 20 jaar geleden.

Keje heeft gelijk ruim 100 miljoen op de bank een trotse overmars maar hij vergeet dat ajax een voetbalclub is en geen spaarpot voor later. Het moet nu op het veld staan en niet op de bank! En ja achter is een goed voetballende reus nodig die in staat is de achterhoede te organiseren en rust aldaar te brengen. Die krijg je niet voor niets meneer overmars. Een achterhoede gevormd door goedwillende jonge dwergen levert dus het nu vertoonde resultaat helaas!

makkelijk langs de zijlijn wat roepen!!! kom uit je advocaten stoel en ga er wat aan doen. maar als het zo makkelijk was had hij het alvast wel gedaan.

Hoe vaak is het nou al 'chaos' geweest in de afgelopen 20 jaar??
Een voetbalclub wat eigenlijk een beursgenoteerd bedrijf is, kun je niet vanuit de voetbalgedachte runnen. Wat dat betreft ben ik erg blij met Gerbrands aan het roer. Die heeft het in zich en al op meerdere plekken bewezen, hoe je topsport combineert met bedrijfsvoering. Ook hij zal vast en zeker wat steekjes laten vallen links en rechts, maar management technisch was en ben ik een redelijke fan van de man.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren