Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'De markt is krankzinnig geworden, het voetbal moet echt gaan oppassen'

Laatste update:
/

Thomas Tuchel maakt zich ernstig zorgen over de ontwikkelingen op de transfermarkt. De coach van Borussia Dortmund kijkt met stijgende verbazing naar het geld dat wordt neergeteld voor voetballers en vaardigt een waarschuwing uit. Het is volgens hem een kwestie van tijd totdat de markt volledig explodeert.

“De markt is krankzinnig geworden”, zei hij in China, waar Dortmund zich voorbereidde op het nieuwe seizoen. “De prijzen zijn niet meer te controleren. Voor de mensen die naar het stadion komen is dit niet meer te bevatten.” Volgens Tuchel kan dat uiteindelijk de doodsteek betekenen voor het voetbal.

“We moeten oppassen dat we de mensen niet kwijtraken”, ging hij verder. “We spelen voor de fans, niet voor ons eigen ego. Er gaat te veel geld rond in de voetbalwereld. Overal waar dat het geval is, is het een kwestie van tijd tot het helemaal niet meer te controleren valt.”

Ben jij het met Thomas Tuchel eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En daar doet Dortmund gezellig aan mee hoor meneer Tuchel.
Schurrle, Gotze en Rode binnenhalen voor zo'n 80 miljoen euro is ook genoeg geld.

29 juli 2016 om 12:51

Maar tenminste uit geld dat is opgebracht door het verkopen van zelf opgeleidde spelers en niet het geld van een of andere rijke sjeik.

29 juli 2016 om 12:55

@karsten veel commentaar gaat deze zomer naar Juventus en United. Beide clubs hebben eigen geld en geen rijke sjeik oid.

29 juli 2016 om 13:02

United is eigendom van meen ik een rijke Amerikaan.

29 juli 2016 om 13:16

Natuurlijk is het vooral eigen geld en geen sjeik, maar dat is niet zo belangrijk. Het gaat om de bedragen die rondgaan en door United en Juve wordt hier weer een schepje bovenop gedaan.

29 juli 2016 om 13:21

@araman Ja, maar niet eentje die prive geld erin steekt. Sterker nog, hij haalt er geld dat United met voetbal verdient uit

29 juli 2016 om 13:24

@gooner4 De uitgaven blijven stijgen, evenals de inkomsten. Sterker nog, de inkomsten stijgen harden dan de uitgaven. Er gebeurt dus helemaal niets geks. Iedereen reageert alleen heel gek erop.

29 juli 2016 om 15:28

@araman man utd werd overgenomen door de glazer familie. deze familie heeft echter een lening aangegaan voor de club te kopen en heeft dan de lening op man utd's naam gezet. zo kreeg man utd door de overnamen uit het niets 500 milj euro schulden. (hiervoor heeft man utd nooit schulden gehad). man utd betaald nu de lening van de glazer familie jaarlijks af wat dus wil zeggen dat man utd hen geld oplevert. man utd heeft echter geen enkel sponsor contract met het bedrijf van de familie glazer waardoor zij de club dus geen geld toesturen. met andere woorden man utd maakt de rijke amerikaan rijker

29 juli 2016 om 12:52

Ja. Maar dat zijn dus wel even 3 Duits internationals waarvan eentje de WK-finale heeft beslist, om maar iets te noemen. Andere clubs betalen dit voor 1 speler of 2 middelmatige spelers. Dat verkracht de markt, niet dat wat Dortmund doet.

29 juli 2016 om 12:52

En wat Karsten zegt natuurlijk.

29 juli 2016 om 12:55

80 miljoen is uberhaupt niet te rechtvaardigen. Ook al beslissen ze 5 wk finales. Het voetbal wordt steeds saaier, de prijzen gaan omhoog. ik hoop dat het hele zooitje in elkaar zakt en er een salariscap komt.

29 juli 2016 om 13:17

Een salariscap is ook een droom van mij. Zou een geweldige maatregel zijn. Spelers gaan niet meer puur voor het geld naar andere clubs, de kleinere clubs worden weer sterker en ga zo maar door.

29 juli 2016 om 13:21

Uiteraard is 80 miljoen teveel. Echter, in deze tijden en vergeleken met de andere bedragen waar ik dus op doelde is dit zeer redelijk voor 3 internationals van het beste nationale elftal ter wereld.

Als je puur naar menselijke waarde gaat kijken zou er niet eens een noemenswaardige transfermarkt zijn. Het gaat ook om shirtverkoop en andere marketinggerelateerde opbrengsten rond zo'n transfer. Maar goed, 80 miljoen had je vroeger natuurlijk niet betaald voor zo'n trio, laat staan voor 1 of 2 spelers. Maar nogmaals: in deze tijd is het best schappelijk wanneer je voor dit bedrag 3 Duits internationals binnen hengelt.

29 juli 2016 om 13:23

@gooner4 Dat zou heerlijk zijn. Wellicht als het voetbal, zoals Tuchel al aankondigt, echt helemaal kapot gaat/is en het onhaalbaar is stadions nog vol te krijgen door de hoge toegangsprijzen en/of de afkeer van publiek kunnen zulke maatregelen een mogelijkheid worden. Maar alles moet blijkbaar eerst helemaal kapot, zoals met zoveel zaken.

29 juli 2016 om 13:34

@jorgen Het gaat niet kapot en de meeste clubs laten de toegangsprijzen niet evenredig meestijgen met de extreme inflatie in het voetbal. Onzin dus!

29 juli 2016 om 13:59

Ik heb het meer over 10 tot 30 jaar vanaf nu. Erg benieuwd hoe alles er dan voorstaat..

29 juli 2016 om 14:03

@jorgen Dan gaat het over nog grotere bedragen en kijken wij nog steeds lekker voetbal met zn allen.

29 juli 2016 om 18:23

Ja, en jij denkt dat alle prijzen dan nog hetzelfde zijn? Het zal mij benieuwen. Denk dat er veel meer gaat veranderen dan je nu voor mogelijk houdt.

29 juli 2016 om 18:24

@hangover Maar waarom zou de speler daar zelf dan mee instemmen wanneer een kleinere club zoveel voor hem wil betalen?

29 juli 2016 om 12:52

Klopt. Aan de andere kant: iemand moet het zeggen, en iemand bij een grote club heeft nu eenmaal meer bereik. Ik merk aan mezelf ook dat ik steeds meer moeite heb om voetbal te kijken door al het geld. Het gaat nergens meer over, zeker met China nu er ook nog bij.

29 juli 2016 om 12:52

Tja je word gedwongen om mee te doen, anders verlies je terrein. Dat bedoelt hij...

29 juli 2016 om 12:53

Daar heb je inderdaad een goed punt. Dacht bijna hetzelfde toen ik het las. Echter heeft Dortmund het te danken aan goed beleid, en niet aan zuikeroompjes en rijke eigenaren. Dortmund doet het op de goede manier en dan maakt het mij niet uit hoeveel een club uitgeeft.

29 juli 2016 om 12:54

Lol ja sinds er bedragen van 100m in het voetbal rondgaan, doet iedereen net of alle clubs die aankopen van 30-40-50 miljoen doen heel verstandig beleid voeren

29 juli 2016 om 16:45

@consy. Je hebt wel gelijk, maar denk dat Tuchel zich hiermee richt op de gehele voetbalwereld. Je moet wel meedoen als je prijzen op europees niveau wilt winnen

29 juli 2016 om 17:17

Valt ook wel mee hoor. Vroeger kostten een Overmars ook 40 miljoen. En het gaat daarbij om 3-spelers. Blijft veel, maar daar halen sommige clubs 1-matige-speler van (sterling bijvoorbeeld).

29 juli 2016 om 18:24

Tja je kunt ook lekker bij de kneusjes meedoen, en je ogen voor het geld van de PL sluiten en een langzame niets betekenen de dood sterven. Deze clubs zijn door het asociale prijs opdrijven verplicht om mee te doen.

En daar heeft tuchel groot gelijk mee. Waanzin! En ook totaal niet leuk meer. het voetbal wordt ook ongelooflijk voorspelbaar en verliest daarmee zijn charme!

29 juli 2016 om 12:54

Mee eens. Ook clubs die men al sinds jaar en dag kent glijden af en worden vervangen door 'nieuwe' clubs met een rijke eigenaar uit bijvoorbeeld Qatar, Rusland of China. Kort gezegd: de passie is aan het verdwijnen

29 juli 2016 om 13:00

voorspelbaar? absoluut niet.

- In Engeland strijden Chelsea, Man United, Man City, Arsenal, Spurs en Liverpool om het Kampioenschap
- In Spanje is Atletico erbij gekomen voor het kampioenschap en Valencia, Bilbao en Sevilla steeds sterker
- In China zijn er veel clubs die meedoen aan de chaos, maar die competitie is groeiende en compleet onvoorspelbaar.
- Europees gezien komen ploegen als Zenit, Dnipro, Porto, Benfica, Monaco, etc etc. steeds meer in de buurt van gevestigde clubs en beginnen ook steeds vaker te verrassen.

- De competities in Duitsland, Frankrijk en in mindere mate Italië zijn juist voorspelbaar doordat één club voornamelijk het geld controleert in plaats van meerdere clubs.

In mijn ogen is dit juist niet voorspelbaar....

29 juli 2016 om 13:09

Wat je zegt klopt niet. Spanje volg ik regelmatig maar, dat is even saai net als Duitsland in de afgelopen 10 jaar zijn er 4 verschillende kampioenen in beide landen. Dat de concurrentie even mee leuk doet zegt niks. Bilbao en Sevilla mogen sterker worden maar, de kans op een kampioenschap blijft hetzelfde.

29 juli 2016 om 13:19

Ik kan je zo de laatste 8 clubs CL voorspellen. En daarna de laatste 4 . Heb ik geen glazen bol meer voor nodig. Geld maakt zoals zovaak veel kapot. er is geen balans, er is geen salarycap. maar van mij mag je het onvoorspelbaar vinden. De Buli is totaal naar de klote.

29 juli 2016 om 13:27

Dat hoeft nog niet saai te zijn? Het blijf wel spannend, want als jij de Primera volgt dan weet je ook de laatste 3 jaar de kampioen pas op de 1 van de laatste wedstrijden bekend zou worden. In 2015/2016 zat tussen Barcelona, de nr.1 en Atletico Madrid nr.3, maar 3 punten. In 2014/2015 werd de kampioen maar met 2 punten meer kampioen. In 2013/2014 weer hetzelfde verhaal als afgelopen jaar, maar 3 punten verschil tussen nummer 1 en 3.
Best spannend dus...

29 juli 2016 om 13:30

Alsof je dat 10 of 20 jaar geleden niet kon voorspellen

29 juli 2016 om 13:40

Er zullen vast uitzonderingen zijn . Maar zowel Bayern als PSG waren al kampioen met de kerst.

29 juli 2016 om 13:40

nee, 20 jaar geleden won jouw club nog een x de Europa cup. Do you remember of ben je nog te jong hiervoor om te weten?

29 juli 2016 om 13:47

Ja en recentelijk is Atletico ineens bij de kanshebbers voor CL gekomen en heeft Leicester de titel gewonnen, evenals Montpellier een paar jaar terug. Dit zijn uitzonderingen, net als die Uefa cup was. En dat weet ik nog heel goed. Een van de leukste dingen die ik heb meegemaakt.

Dit laat maar weer zien dat mensen in de voetballerij het doorgaans bij voetbal moeten houden. Bizar dat zo'n publiek figuur zulke domme praat mag doen in de media. Wat explodeert er dan precies? Gewoon met de menigte meelullen zonder ook maar een seconde na te denken. Kan me niet voorstellen dat deze man zijn school afgemaakt heeft. En als dat wel zo is, dan is die school niet best ..

29 juli 2016 om 13:19

Eens. Wat zegt hij hier nou eigenlijk behalve dat er belachelijk veel geld in het voetbal omgaat? Welkom bij het kapitalisme, waar de markt bepaalt.

29 juli 2016 om 13:26

Tja dat zegt hij inderdaad. En dan nog een doembericht erbij dat het allemaal fout gaat zonder enige verdere onderbouwing.

29 juli 2016 om 13:31

Hij zegt dat mensen zich met toenemende mate gaan afvragen waarom er zoveel geld wordt uitgegeven aan een voetbalspeler. Tot op zekere hoogte is dat te verantwoorden, maar tegenwoordig is het veel te over the top. Mensen beginnen dit af te keuren, en zo begint het voetbal de connectie met de "normale" mens te verliezen.

29 juli 2016 om 13:35

Misschien moet je de volledige interview bekijken en wellicht kan je zelf ook wel bedenken wat hij ermee bedoeld? Toch?

29 juli 2016 om 13:45

Mensen beginnen het af te keuren omdat ze net als deze man niet nadenken. Ik vind dat een vooraanstaand figuur in het voetbal hier wel over na moet denken ipv het probleem alleen maar te vergroten met dit soort onzin.

29 juli 2016 om 14:00

Mensen zoals jij hebben dus liever dat je het onder de grote pet moet houden? Maar straks sta jij vooraan te janken, dat het voetbal naar de klote is gegaan.
Als er een probleem is, dan moet je je dat zo snel mogelijk melden inderdaad...
Als deze prijzen de pan uit rijzen dan is de fan de dupe, want waar ga je het geld vandaan halen??? Juist, bij de fan... seizoenskaarten, entreegelden, merchandise gaat alleen maar omhoog.

29 juli 2016 om 13:31

Jij noemt hem dom? Jij gaat er zomaar vanuit dat hij meelult, er niet over nadenkt en dat dit het hele gesprek is? Omdat hij een andere mening heeft? Ik zou iemand niet zo snel als dom bestempelen als je zelf zulke reacties plaatst....

29 juli 2016 om 13:38

Ik vind het niet alleen dom. Ik vind het zelfs onverantwoord. En hypocriet ook aangezien een jongen als Reus ook gewoon 10 miljoen verdient. Het zou hem sieren als hij mensen juist zou uitleggen hoe het in elkaar zit ipv dit populistische geschreeuw.

29 juli 2016 om 14:14

Hoezo hypocriet? Hij koopt toch geen spelers? Hij geeft toch geen salarissen? Dit is gewoon zijn mening, sinds wanneer mag iemand geen eigen mening meer hebben zonder dom genoemd te worden?

29 juli 2016 om 14:59

Oh grote Dante

Waarom denk je dat Reus 10 miljoen verdient?

Door de markt

29 juli 2016 om 15:38

Of je het er mee eens bent of niet, als je wilt overleven moet je mee gaan met de trend. En dat is wat deze man doet ondanks dat hij het kennelijk krankzinnig vind. Verder heeft hij wel een punt. Clubs die maar blijven uitgeven willen ook geld zien binnen komen. Nou wat ik niet precies hoeveel de kaartjes etc nou kosten, maar op een gegeven moment gaan de prijzen wel omhoog. Voor je het weet is het zo duur dat er groepen supporters zijn die zullen afhaken. Kijk alleen maar naar zo een voetbal shirtje. Een Barca shirt kost verdomme 70 euro of zo. Een Ajax of PSV shirtje kost ongeveer het zelfde. Ik ben dan een casual fan, maar ook ik wil wel zo een shirtje. Maar wanneer een simpele shirt zo veel geld kost dan haak ik af.

29 juli 2016 om 17:57

shirtjes die in lage lonen landen worden gemaakt ( bijv China) hoezo kinderarbeid en Mvo. En de shirtjes hier voor prijzen verkopen wat voor jan met de pet bijna niet op te hoesten valt

30 juli 2016 om 02:18

Blijft grappig dat mensen 80euro betalen om als wandelend reclamezuil te acteren.

29 juli 2016 om 13:31

Omdat hij een link legt tussen een ontaarde markt en kloof die er mogelijk ontstaat tussen het voetbalwezen (spelers, managers, marketing etc.)? Dit stukje is een vertaling van waarschijnlijk een veel omvangrijker interview dus ik ga hem niet ontkrachten of bevestigen. Maar helemaal onnozel is het niet.
Ik ben geen econoom (dus het is maar de vraag of ik hier spreekrecht heb),maar een markt met een inflatie van een paar honderd procent in een half decennium is uit zijn voegen gebarsten. De voetballerij op CL niveau is een karikatuur,een moderne tulpenmanie geworden. Jan modaal leeft in een compleet andere wereld.
Ik denk dat Tuchel dat probeert uit te drukken.

29 juli 2016 om 13:43

Ik vind juist dat hij deze kloof alleen probeert te vergroten op deze manier, en dat kan niet de bedoeling zijn. Zeker niet van iemand met een topsalaris bij een topclub die ook vele miljoenen uitgeeft. Het is net als Klopp die gisteren commentaar geeft op de hoge uitgaven terwijl hij net voor 6 jaar en 8,5 miljoen pond of zo getekend heeft. Verschrikkelijk!

Hij zou juist moeten uitleggen hoe het komt dat deze inflatie plaatsvindt, en dat het bijvoorbeeld voor de fans ook beter is als dat kapitaal naar de spelers gaat ipv naar rijke aandeelhouders. Om maar eens iets te noemen.

29 juli 2016 om 17:07

Iemand dom noemen terwijl je jezelf ook niet best duidelijk maakt. Zoals hij zijn mening heeft heb jij die van jouw.

Helemaal eens met Tuchel. Ook al moet hij met Dortmund ook de hand in eigen boezem steken, Maar de waanzin is compleet in de voetballerij. Het gaat niet meer om voetbal , maar alleen nog maar over geld geld en geld. Wie moet dat betalen, de tv kijker , wie haakt er straks af, de tv kijker, wat blijft er over : failliete clubs omdat ze volledig teren op de waan van de dag in casu tvgelden. Hier worden maar een paar mensen beter van , de zaakwaarnemer en een enkele (topper) voetballer. Waarom denk je dat FOX zo graag in het basispakket opgenomen wil worden bij de tv aanbiederrs, dat is niet uit luxe, maar omdat ze anders al die belachelijke bedragen niet meer uit kunnen betalen aan de clubs. In het basispakket is: vaste inkomsten.

Tuchel in China...

Voor promotie gaan ze naar Azie in de voorbereiding om vervolgens te klagen dat er geld van buitenaf naar Europa komt.

29 juli 2016 om 14:54

Ja het alternatief is dat Dortmund een grijze muis wordt. Ze zullen wel meemoeten, net als anderen. Het is aan de fifa of uefa om hier iets aan te doen. Niets doen kan ook maar dan krijg je nog grotere verschillen in het voetbal en zal het nog voorspelbaarder worden dan het nu al is. Onder een begroting van 150 miljoen ga je de CL niet meer winnen.

In de Europa League wordt nu al leuker en vrijer gevoetbald maar dat is ook een kwestie van tijd dat het daar ook zakelijker gaat worden.

Ik ben het met tuchel eens dat het huidige systeem er voor zorgt dat mensen zich tegen het voetbal gaan keren (iets waar ik al last van heb)

29 juli 2016 om 20:50

Helemaal mee eens en dat geld niet alleen voor voetbal. People are one.

En waarom stoppen zulke clubs dan niet zelf met die absurde bedragen? Ze kopen zelf ook spelers voor bizarre prijzen. Maar mooi dat iemand het eens uitspreekt nu hopen dat de FIFA eens een transferbudget opgeeft van zoveel miljoen per seizoen te besteden. Dan is het aan de club of ze in de zomer alles besteden of ook iets achterwege laten voor de winter. En mocht niet alles opgaan is het jammer en mag je volgend seizoen gewoon weer hetzelfde bedrag investeren. Dat is de enige manier om weer een grotere concurrentie strijd te krijgen voor de CL en de EL.

Helemaal mee eens en dat geld niet alleen voor voetbal. People are one.

Helemaal mee eens en dat geld niet alleen voor voetbal. People are one.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren