Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Schrikbarende spiermassa-statistiek legt makken Eredivisie pijnlijk bloot

Laatste update:

In Nederland wordt er door de critici nog wel eens met de term jonge juffrouwen verwezen naar de verdedigers die rondlopen op de Eredivisie-velden. Met weemoed wordt dan gememoreerd aan de tijden dat potige verdedigers als Theo Laseroms, Rinus Israël, Jaap Stam of de Braziliaan Alex heersten in de zestien meter. De lengte, maar vooral het gewicht en bijbehorende spierkracht van de spelers spelen een belangrijke rol in het ontzag dat een defensie inboezemt bij de aanvallers van de tegenpartij.

Is dit slechts nostalgie of staat Nederland er echt zo slecht op? Voetbalzone zocht het uit, haalde de feiten boven tafel en zette het fysiek van de vaderlandse top vijf af tegen de winnaars van de vijf grote competities van het afgelopen jaar.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Om een goed en eerlijk beeld te kunnen scheppen is er per club gekeken naar de vier belangrijkste verdedigend ingestelde spelers die in (de nabijheid) van de as opereren. Het fysieke aspect komt immers vooral naar voren in rechtstreekse (lucht)duels en de backs van de huidige generatie worden tegenwoordig ook afgerekend op hun opkomende kwaliteiten. Daarnaast is de rol in het elftal en het aantal speelminuten in het afgelopen seizoen meegenomen in het bepalen van de selectie.

Met deze criteria in de hand kom je tot een gemiddelde lengte van 1.84 meter en een gewicht van 77 kilogram voor speler uit de top van de Eredivisie (zie bijlage). Als je dat afzet tegen de cijfers van de kampioenen van de vijf grootste Europese competities, wordt het makken van de Nederlandse clubs pijnlijk duidelijk. Waar de lengte slechts twee centimeter hoger ligt in het buitenland, is het verschil in gewicht maar liefst vijf kilo!

Deze statistieken zijn allesbehalve geflatteerd, want het is maar goed dat de bijna 90 kilo zware Eric Botteghin met zijn 1733 Eredivisie minuten nog net binnen de criteria viel en de 62 kilo wegende Thulani Serero buiten beschouwing is gelaten. Daarnaast had het meerekenen Mike van der Hoorn, die in het laatste deel van het seizoen een basisplaats had, ook weinig verschil gemaakt. Ondanks zijn lengte van 1.90 meter weegt hij volgens de clubsite van Ajax slechts 81 kilo. Bij de selectie van de buitenlandse ploegen halen Leicester City en Barcelona het gemiddelde wat naar beneden. Bij Leicester zijn noodgedwongen twee centrale middenvelders meegerekend en Barcelona staat niet bekend om zijn krachtpatsers. Bovendien is het qua spel absolute buitencategorie.

/

Gezien het feit dat we er rustig vanuit kunnen gaan dat de meeste profvoetballers geen grote hoeveelheden overtollige vetreserve hebben, komt het er op neer dat de huidige generatie voetballers in Nederland meer dan vijf kilo (!) spiermassa inboet ten opzichte van de buitenlandse collega’s. In de medische wetenschap is de correlatie én causaliteit tussen het aantal kilo spiermassa en het spieruithoudingsvermogen, spierkracht, kracht van pezen en ligamenten, explosiviteit, stabiliteit, sprongkracht, herstelsnelheid, neuro-musculaire coördinatie, sterkte van de botten, verlaging van de bloeddruk en de vergroting van specifieke kracht in sport al decennia geleden vastgesteld. Nog los van het feit dat dit slechts een greep uit de lange lijst fysieke voordelen is, is het psychologische effect natuurlijk ook enorm. Het scheelt namelijk nogal of je in de tunnel naast iemand staat met het fysiek van een rugbyspeler of een balletdanseres.

Financieel gezien kunnen we het buitenland misschien al lang niet meer bijbenen, maar op het fysieke vlak zou dat geen probleem moeten zijn. Desalniettemin lopen we in Nederland klaarblijkelijk mijlenver achter op het gebied van goede individuele trainings- en voedingsprogramma’s die moeten zorgen voor een gezonde spiermassa. Vanzelfsprekend zijn er talloze andere factoren die iemand een goede verdediger maken, maar een topsportlichaam is absolute noodzaak op het hoogste niveau mee te kunnen en hoeft niet ten koste te gaan van snelheid en wendbaarheid. Nog los van de voor de hand liggende voordelen in de wedstrijd, wordt naast de kans op blessures ook de gemiddelde revalidatietijd ervan stevig verkleind. Het is een treurige conclusie dat dit facet van topsport in Nederland zo in de kinderschoenen staat.

/

Nemanja Gudelj lijkt een uitzondering te vormen. Als verdedigend ingestelde speler heeft hij met zijn 87 kilo een afgetraind topsportlijf. Na zijn overgang vorige zomer verkondigde hij ‘Het Olivera-dieet’ te volgen, vernoemd naar zijn moeder die voedingsdeskundige schijnt te zijn. In zijn betoog vertelde hij onder meer dat hij geen koffie drinkt ‘omdat je na elke kop zeven glazen water moet drinken om je vochthuishouding weer in evenwicht te krijgen’, Prachtig natuurlijk dat Nemanja er zo mee bezig is en de woorden van zijn moeder trouw volgt. Toch valt hij pijnlijk door de mand. Dat koffie een vochtafdrijvende werking heeft, is namelijk al jaren geleden een fabeltje gebleken. Met een dergelijke bewering toont Nemanja aan niet de juiste adviezen te krijgen en met huis-tuin-en-keuken-wijsheden te werken. Nu is koffieconsumptie niet zo boeiend voor spieropbouw en haalt hij onderaan de streep dus wel gewoon zijn doelen, maar hij is niet bepaald goed geïnformeerd.

Voetbal is te complex om de resultaten terug te beredeneren naar eenvoudige statistieken als lengte en gewicht. Vrijwel iedere topclub onderkent echter het belang van een stevige spiermassa. Ondanks het feit dat de gemiddelde leeftijd in Nederland lager ligt dan in de rest van Europa, mogen we van een volgroeide achttienjarige knul verwachten dat hij zijn trainingsarbeid in de sportschool voor elkaar heeft. Een trainer als Gertjan Verbeek wist dat als geen ander, maar werd in eigen land vaak verweten te veel arbeid te verlangen en is inmiddels werkzaam in de tweede Bundesliga.

Ondertussen babbelen we hier oeverloos verder over trainingsvormen, tactische varianten en hoe de jeugd het spelletje moet leren lezen. Tegelijkertijd versterkt aan de andere kant van de grens Bayern München zich met Mats Hummels; 1.92 meter lang en 92 kilogram schoon aan de haak.


Justus Dingemanse is fulltime presentator en programmamaker bij Voetbalzone en levert onder meer bijdrages in de vorm van exclusieve interviews, reportages, documentaires en programma's.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik lees deze artikelen met plezier! Ze laten vaak een andere hoek zien en niet de open deuren van een Lex Mulder!

De Knvb heeft dus wel een goede weg te pakken nu ze willen focussen op oa spiermassa. We wisten dat al maar erg leuk om het onderbouwt te zien zo!

28 mei 2016 om 08:43

Leuk artikel ja. Al werken we in NL ook met veel jeugd, die kunnen niet altijd zover zijn met spiermassa opbouw. Maar er zou wel veel meer aandacht voor mogen komen alsmede het conditionele aspect....als je het op andere fronten niet meer kunt winnen, kun je met compact verdedigen en veel kracht en werklust veel compenseren. Dat gebeurt niet omdat we denken dat het allemaal met tactiek en techniek ook wel lukt.

28 mei 2016 om 09:08

Eens, al is een Pogba bv ook op jonge leeftijd fysiek al een stuk verder! Volgens mij is een Ajax bv (andere NL clubs mss ook!) al die weg ingeslagen met meer fysieke training en oog voor het atletische lichaam ipv alleen maar techniek en balaanname

de winnaarsmentaliteit, het gif in het spel mag ook wel wat meer gepromoot worden. In NL vindt men dit al snel onsportief, dat zie je op de jeugdvelden, maar het is een oh zo belangrijk onderdeel! De grote-stad-mentaliteit zullen we maar zeggen

28 mei 2016 om 11:26

Komt gewoon omdat die topclubs vaak scouten op fysiek bij de jeugd (wat eigenlijk best dom is).

Jeugdspelers kan je nog niet veel fysieke training geven aangezien dat groeiproblemen kan geven.

28 mei 2016 om 11:26

Klopt idd dat wel veel jeugd hebben en die zijn misschien wel fysiek wat minder, maae zoals Curacao01 ook al zegt valt daar ook wel wat over te zeggen. Wat ik ook wel opvallend vind is dat de nederlanders gemiddeld de langste personen ter wereld zijn en dat we dan niet grote sterke verdedigers kunnen opleiden. Ik las eens dat bij Ajax de spelers voedingspakketten mee krijgen voor thuis, hoe kan het dan zo zijn dat er zo weinig grote afgetrainde spelers zijn bij Ajax. Nou staat het fysieke niet voor garantie, mar het is in het hedendaagse voetbal zeker belangrijk. Een voetballer heeft volgens mij alle ruimte en tijd om dagelijkse krachttraining te doen. Dat zou elke trainer toch in zijn trainingsschema moeten hebben.

28 mei 2016 om 12:22

Ik denk dat er op dit moment helemaal geen sprake is van krachttraining bij jeugd. Overigens ben ik het daar niet helemaal mee eens dat je jeugd nog niet veel fysieke training kunt geven. Waarom zou een jongen van 14 (die vaak qua lengte al volgroeid is) niet 3-4x in de week een uurtje naar de sportschool kunnen sturen? Op zijn 18e zal hij de 5kg spiermassa meer hebben dan zijn leeftijdsgenoten en hoeft hij dit alleen nog maar 'te onderhouden'.

De snelheid die je wint door lichter te zijn is in mijn ogen overrated t.o.v. de kracht en uithoudingsvermogen die je wint door spiermassa. Technisch leggen we het toch af tegen de Duitsers, Spanjaarden en zelfs Belgen en Engelsen, dus daarop focussen heeft niet langer zin.

28 mei 2016 om 12:53

@yputh,

Snelheid win je niet door lichter te zijn maar door meer krachtproductie te hebben in de werkzame spieren en een betere looptechniek. Sprinters zijn ten slotte ook 1 bonk spiermassa.

Uithoudingsvermogen win je dan juist weer niet door spiermassa. Spiermassa verbruikt zuurstof en energie. Hoe meer spiermassa hoe sneller je kapot bent. Daarom zijn marathonrenners juist van die magere kleine ventjes.

Technisch moeten we Juist(!) op focussen aangezien dat altijd ons kracht was en we juist daar keihard op achteruit zijn gegaan sinds 'de grote 4'.

Daarnaast is bijna niemand volgroeid op zijn 14de (niet dat dat uitmaakt voor krachttraining, zoland je maar voldoende eet). En is vrijwel niemand op zijn 18de dermate volgroeid dat slechts onderhouden voldoende is.

Al met al een hoop onzin dat je gepost hebt.

28 mei 2016 om 10:48

Alba 69 kg, Alves 70 kg beide 1,70 mtr
Bustquets 73 kg.
Zou ik toch graag zien in de eredivisie.
Spiermassa zegt niets. Wat je ermee doet wel.

28 mei 2016 om 12:25

Leuk dat je het noemt, maar daar hebben we helemaal niks aan. Die jongens liggen qua niveau mijlenver van de Nederlandse jongens. Daarnaast spelen ze in een competitie waar de nadruk ligt op tactiek en techniek en spelen ze in een team dat de nadruk legt op passing en het vermijden van fysiek contact. De verschillen zijn zo groot dat het nog net geen andere sport is dan wat ze in de Eredivisie doen.

28 mei 2016 om 13:04

Busquets, Alba en Alves spelen ook CL, WK en Ek/ca. En daar doen ze het ook gewoon prima. En hun naaste concurrenten in La Liga, de madrileense ploegen, zijn fysiek beestenploegen. Dat is een stuk sterkere oppositie dan waar het leeuwendeel van de Nederlandse spelers tegen speelt, namelijk de op alle vlakken matige Eredivisie spelers.

Misschien moeten we ons gaan richten op het produceren van spelers die wel het niveau van de Eredivisie ontstijgen. Er was een tijd dat er nog wat Nederlanders bij Barça speelden. Daar kunnen we nu alleen nog maar van dromen.

Maar nee, alles moet op fysiek en de winnende mentaliteit tegenwoordig. Lekker nog meer Wijnaldums, Depays en Klaassens produceren hier. Dan wordt het echt nooit meer wat met het Nederlands voetbal.

28 mei 2016 om 19:18

Maar als je die 2 dus bekijkt, zie je dat Kongolo hetzelfde weegt. Terwijl die bijna 20cm langer is. Alba en Dani Alves zijn voor hun lengte gewoon gespierd hoor.

28 mei 2016 om 17:20

Artikel is juist niks zeggend.
Kijk voor de grap eens alleen naar alle Kampioenen. PSV doet weinig onder voor de andere ploegen, alleen Juventus steekt er bovenuit en ook Bayern doet het een stuk beter. Maar Psg, Lester en Barca zijn gewoon vergelijkbaar met Psv.
Voor een volledig onderzoek zou je van elk land de top 5 moeten pakken, niet de top 5 van 1 land vergelijken met 5 kampioenen uit andere landen.

Toevoeging:
Een gemiddelde van 1.84 tegen 1.86 en dan stellen dat die van 1.84 5kg spiermassa mist t.o.v. de ander, hoe dom ben je dan? Die 2 cm weegt zeker niks? Kansloos onderzoek

28 mei 2016 om 18:51

Bovendien is dit onderzoek erg onbetrouwbaar. Toen ik las dat Ron Vlaar 80 kilo zou wegen ben ik al gestopt met lezen. Hij is 189 en heeft het lichaam van een gemiddelde portier van een druk bezochte discotheek. Die weegt minimaal tien kilo zwaarder. Ik ben net zo lang en weeg zelf al over de 80 kilo.

28 mei 2016 om 20:01

Klopt, voordat hij naar Engeland ging was dat misschien wel zo, maar toen hij terug kwam was hij een echte tank geworden van minstens 90 kilo inderdaad.

29 mei 2016 om 00:57

Is PSV dan ook niet de enige Nederlandse club die zich enigszins kon meten? En dat was mede door het succes van Bruma en Moreno, die allebei fysiek hun mannetje staan.

29 mei 2016 om 00:58

Vlaar is tijdens zijn blessure bij Feyenoord een tank geworden. Daar heeft hij heel veel tijd besteed aan krachttraining en was meteen te goed voor de Eredivisie.

28 mei 2016 om 21:22

Wat is er nou zo schrikbarend? 2 cm kleiner en 5 kilo lichter? Dat is toch niet zo vreemd? De gemiddelde leeftijd ligt ook zeker 6 jaar lager.

28 mei 2016 om 22:40

Ga, en dan is Gudelj nog 7 kilo zwaarder dan Vlaar gerekend. Wat een onzin.

Neem voor de volledigheid dan ook de leeftijd van de spelers hier even in mee!

28 mei 2016 om 08:52

Beetje knullig onderzoek als je het mij vraagt. Lijkt nogal subjectieve keuze welke spelers zijn genomen. Factoren als leeftijd worden niet meegenomen. Verder zegt gewicht lang niet alles. Kongolo weegt bijv. 70 kg in het overzicht. Behalve dat ik daar al twijfels bij heb is Kongolo fysiek echt niet heel zwak.

Lijkt vooral zon onderzoekje om "feiten" te zoeken bij een idee/vermoeden dat al bij iedereen speelt.

28 mei 2016 om 09:14

Hoe sterk denk je wel niet dat kongolo zal zijn als hij 10 kilo spiermassa aan zal komen? Natuurlijk zegt gewicht iets. Tenzij je verdedigend zo goed bent dat het amper wat uitmaakt.

28 mei 2016 om 09:15

Kongolo is fysiek juist wel zwak. Het gaat hier om de vergelijking met de top van het internationale voetbal. En niet met de eredivisie.
Ik denk dat met dit artikel de spijker op de kop wordt geslagen.
Tot en met O16/O17 komen we aardig mee. Daarna wordt de afstand met de top steeds groter. En laat dat nu de leeftijd zijn waar ze in de grote landen beginnen met meer fysieke inspanningen!

28 mei 2016 om 14:12

Dit is een eenzijdig onderzoek die hele relevante onderwerpen niet meeneemt. Tuurlijk is fysiek een element naar alleen als de balans perfect is anders hou je het geen 90 min vol. Maar wat dat je van basis techniek, voetbal intelligentie, tactisch vermogen en sprongkracht en dat zijn er nog maar een paar. Dit onderzoek is een open deuren onderzoek.

28 mei 2016 om 09:18

Het gaat om opleiding. Wij leveren nu geen 2e rangspelers meer, maar 3e rangs. Omdat ze fysiek slecht getraind zijn. Daar valt echt een hoop te winnen

28 mei 2016 om 12:27

Hoezo kan je op je 18e niet 85kg wegen met voldoende spiermassa? In de leeftijdscategorie 14-19 hebben ze juist de tijd om aandacht te besteden aan het fysieke aspect. Wanneer je eenmaal week in week uit 2 wedstrijden per week speelt, wordt het een stuk lastiger om nog 5kg spiermassa erbij te trainen.

Tja en daar kan je toch eigenlijk vrij gemakkelijk een verandering in brengen, en relatief snel ook.
Bij het begin van de nieuwe competitie kan iedereen toch wel een paar kilo zwaarder wegen?

28 mei 2016 om 10:13

Ja gewoon elke dag een team uitje naar de FEBO, dan zit het er zo aan

28 mei 2016 om 10:19

Het gaat om functioneel gewicht, namelijk het vergroten van spiermassa zonder dat je inboet op snelheid of wendbaarheid (zie de NBA). Dat train je niet zo maar erbij.

28 mei 2016 om 11:17

Nou dat weet ik niet, Zlatan zegt dat toen hij een half jaar bij Juve was hij kilo's aan spiermassa had bijgetraint.
Dus er moet iets mogenlijk zijn, zowiezo kan je bij de jeugd al beginnen nu.

@paippaip

Ja klopt dat dieet volg ik al jaren!

28 mei 2016 om 11:47

Overigens heeft een voormalig coach van de Zweedse atletiekbond openlijk zijn vraagtekens gezet bij de ontwikkeling die Zlatan fysiek had in zijn tijd bij Juventus. 10 kilo spiermassa aankomen in 6 maanden tijd is namelijk onmogelijk zonder het gebruik van verboden middelen.

Arnold Schwarzenegger claimt bijvoorbeeld dat hij in 1 jaar 11 kilo aan spiermassa is aangekomen. En dat is extreem. Volgens diverse studies is het heel zeldzaam dat topsporters meer dan 9 kilo spiermassa in een jaar aankomen.

Aankomen op zichzelf is niet lastig, het creëren van spiermassa ook niet. Maar ervoor zorgen dat je spiermassa functioneel blijft en je spel niet negatief gaat beïnvloeden is lastig en vergt een strakke planning, dieetschema's, speciale oefeningen en tijd. En dan nog zal niet iedere speler een topatleet worden, omdat je hiervoor ook genetische aanleg nodig hebt.

28 mei 2016 om 22:05

Juve heeft een verleden met doping. Zou me niks verbazen.

Persoonlijk denk ik dat een profvoetballer meer in zich zelf zou moeten investeren. Er zijn de laatste jaren al een aantal voetballers privé bezig met hun lichaam, maar naar mijn idee nog lang niet genoeg! Ik denk dat er dan ook voor iedere positie en lichaam wel wat te bedenken is, zonder dat de spiermassa ze in de weg zit.

Toch denk ik dat de jeugdigheid van de Nederlandse spelers ook een rol speelt. Je hebt nu eenmaal tijd nodig om spiermassa te kweken. Daarbij zie ik dat het bijvoorbeeld bij Ajax al beter gaat: spelers als Bazoer en Tete zijn fysiek sterker dan debuterende spelers een aantal jaren geleden, voornamelijk ook door het spelen in de Jupiler League. Daarbij hebben we gisteravond weer kunnen zien dat er wel degelijk een gebrek aan techniek is. Daarbij is het ook nog steeds niet onmogelijk dat we pech hebben met een generatie minder getalenteerde spelers. Verder ben ik ook bang dat het ronselen van jonge spelers door Engelse en Spaanse clubs ook een nadelig effect heeft. De grootste talenten verdwijnen op deze manier en gaan ten onder in jeugdopleidingen in het buitenland en komen in het beste geval terug als gemiddelde eredivisiespelers.

28 mei 2016 om 09:16

Of het komt door wat ze thuis te eten krijgen? Valt me namelijk allang op dat donkere jongens van nature fysiek sterker zijn dan de blanke jongens.

28 mei 2016 om 10:24

Dat heeft niks met voeding te maken, maar met genen. Kijk maar naar het aantal topsporters in de atletiek of de Amerikaanse sporten die Afrikaanse roots hebben. Dat is zeer hoog.

28 mei 2016 om 12:37

Denk toch echt ook voeding. Voor mezelf was het in het begin ook lastig om gewoonweg meer calorieën te eten. Om vervolgens aan het ijzer te hangen. Die donkere jongens met wie ik trainde hadden er geen moeite mee.

Wie of wat heeft dit artikel geschreven? Waar komen de gegevens vandaan? Vaag verhaal

Slecht onderzoek.. pak dan ook vijf topclubs uit England en Duitsland . Dit is appels met peren vergelijken

28 mei 2016 om 20:28

Precies mijn conclusie. Apart onderzoek zo.

Ik denk dat 1 aspect hier wordt vergeten en dat is leeftijd. Het valt me nl op hoeveel sterker en breder voetballers worden die naar het buitenland gaan, maar dat komt ook omdat ze een paar jaar ouder zijn. Voetballers in NL zijn relatief jong. Kijk naar de voetballers van Ajax op de lijst.

28 mei 2016 om 09:23

Broekkies die vanaf hun 15de jaar het krachthonk ingaan kweken echt wel genoeg spiermassa op latere leeftijd (19 jaar). Zie depay bijvoorbeeld. Het is maar hoe je als jonkie in mekaar zit. Ga je na je normale training achter je PlayStation of ga je gewoon voor jezelf extra trainen en spiermassa kweken.

28 mei 2016 om 09:29

Het gaat hier toch om selecteren en opleiden. In het buitenland zullen verdedigers onder de ca. 1.85 nauwelijks de top halen. Hetzelfde geldt voor keepers. Kleiner dan 1.90 moeten ze echt niet zijn. We moeten veel meer toe naar specialisatie. Als land kunnen we beter 2 spelers afleveren die snel groot en sterk zijn en regelmatig een 8/9 scoren dan 10 kleinere spelers die een 7 zijn.

28 mei 2016 om 13:12

Grappig dat je dit zegt terwijl Barça en Real jarenlang gespeeld hebben met keepers van respectievelijk 1m83 en 1m85. (valdes en Cassilas)

28 mei 2016 om 11:08

Het kan ook anders. Gimenez van atletico is 19 en fysiek erg sterk. Er moet voor verdedigers gewoon een focus komen op no nonsens verdedigen a la chiellini ipv dat een verdediger goede crosspasses moet kunnen geven en dergelijken

Fantastisch onderzoek. Waarom trainde Stefan de Vrij buiten Feyenoord om om sterker te worden? Ajax en PSV zijn hier al meebezig om het fysieke aspect belangrijker te maken. Nu de rest van nl nog anders wordt het nooit meer wat( spelers met exceptionele kwaliteiten uitgezonderd lees: Snijder Robben van persie

Daar had je geen onderzoek voor nodig maar dat er nu cijfers zijn scheelt wel. Kun je niks meer ontkennen. Ik zei het altijd al. ..ongelofelijk dat we daar wedstrijden op verliezen. Enige excuus is nog dat onze spelers vaak jonger zijn. Maar dan nog. ..ook op jongere leeftijd kun je er genoeg aan doen

Natuurlijk hangt veel van je bouw en leeftijd af - vergeet niet dat de gemiddelde leeftijd in Nederland ook veel lager ligt dan vroeger - maar het is glashelder dat er maar weinig om fysieke groei wordt gegeven in Nederland. Davy Proepper is in al die jaren Eredivisie toch een mager lichtgewicht gebleven. Zijn maatje Van Ginkel daarentegen speelde weliswaar niet veel in Engeland, maar kwam wel met een schouderpartij terug die hij in Nederland nog niet had. Wat ik met name opmerkelijk vind is dat Luuk de Jong en Bas Dost van die spierloze slungels blijven. Die zijn al 25 of ouder!!

28 mei 2016 om 10:38

Ja, zeker van Bas Dost zou je zeggen dat hij zich bij Wolfsburg helemaal uit de naad moet werken. Misschien verschilt dat ook per club in Duitsland maar Robben is bij Bayern toch wel wat fysieker geworden (voor een buitenspeler).

28 mei 2016 om 18:47

Denk dat het vooral aan de drive van de speler ligt. Wanneer het niet - zoals in Engeland en Italie - gewoongoed is binnen de club en voetbalcultuur, maken degene die een broertje dood hebben aan het krachthonk zich er makkelijk vanaf. Robben is een speler die all the way gaat, alles in het teken zet van het maximale. Bas Dost is niet bepaald een modelprof die het onderste uit de kan haalt; hoe hij dit jaar nog bijna klaagde over het wereldje van de voetballerij en al uitkeek naar de anonimiteit die hem na zijn carrière staat te wachten... volgens mij luister je dan vooral naar iemand die vooral de lusten wil en minder de lasten.

28 mei 2016 om 11:20

De lange slungelige spits ia gewoon een bepaald stijl spits. Zie Peter Crouch onder andere

28 mei 2016 om 18:49

Zlatan was een slungel. Cristiano Ronaldo was een lichtgewicht toen Manchester United hem ophaalde van Sporting. Vincent Kompany ging ook niet als een brok graniet naar Engeland... Wat wil je eraan doen om het maximale te bereiken. Peter Crouch en Bas Dost zijn toch niet van het soort dat het onderste uit de kan haalt?

Haha wat is dit zeg? Spiermassa concluderen uit lengte en gewicht? Mag toch hopen dat jullie ook weten dat dat letterlijk 0,0 zegt over spiermassa he?

Niet meer doen jongens dit, iemand die een beetje verstand hiervan heeft zal snel concluderen dat jullie volkomen uit je nek lullen in dit artikel.

28 mei 2016 om 11:33

Oja? Of nadenken voor je haat want dat zegt wel degelijk wat:
Ervan uitgaan dat spelers Y en X beide een vetpercentages van 10% hebben. Speler Y is 1,80 en weegt 80 kilo, speler X is 1,90 en weegt 80 kilo. Dan kan je 99% zeker zeggen dat Speler Y een beter fysiek heeft. Simpel

28 mei 2016 om 12:43

Ben bang dat jij hier degene bent die uit zijn nek lult.

Gewicht zegt vrijwel alles over de hoeveelheid spiermassa wanneer lengte en vetpercentage gelijk zijn. Het vetpercentage zal elkaar bij profvoetballers niet heel veel ontlopen. Het vetpercentage van de zwaardere spelers zal nog eerder lager zijn in vergelijking met de Eredivisie spelers dan hoger (want grotere clubs, sterker, fitter, etc)

28 mei 2016 om 17:15

Je mag inderdaad verwachten dat topsporters een laag vetpercentage hebben, maar gelijk zal dit nooit zijn.
Daarnaast heeft iedereen een andere bouw, forsere botten e.d. dit weegt wel mee maar zegt niks over spiermassa.
Ook heb je het verschil tussen tieners en twintigers, veel tieners hebben nog echt jongenslichaam terwijl wanneer ze in de twintig komen ze opeens man worden, forser worden, dit is ook niet meegenomen.

28 mei 2016 om 17:57

Ik beweer ook niet dat het gelijk is. Maar het zal niet meer dan enkele procenten van het lichaamsgewicht schelen, aangezien alle genoemde spelers zeker niet boven 12 uitkomen. En omdat de verschillen in vetpercentage niet significant groot zijn is gewicht wel een goede indicatie van de hoevelheid spiermassa. Dat is het punt.

Het verschil in massa tussen de skelletten van twee even lange personen zal nooit meer dan een paar kilo zijn. "big boned" is een fabeltje.

Dat forser en meer mannelijk worden is omdat er een cummulatieve toename van de hoeveelheid spiermassa is. Waar denk je anders dat dat verschil concreet vandaan komt?

Leg dan ook direct de leeftijden naast elkaar. Want waar dat in Nederland gemiddeld op jaar of 23 maximaal ligt, is dit in het buitenland 28. In die periode van je leven ga je ook juist meer kilo's pakken op massa.

ik heb hier twee dingen op aan te merken allereerst zijn de spelers in de eredivisie nog jonger en daarom nog niet helemaal uitontwikkeld in hun spiermasse en ten tweede als je lichaam twee keer zo groot wordt wordt de inhoud 8 keer dus als jij twee cm groter wordt zou het zomaar kunnen dat 4 kilo scheelt.

Botteghin 9 kilo zwaarder dan Vlaar?! Is Ron zo afgevallen of oogt hij gewoon sterker en gebruikt hij zijn lichaam goed?

On: Dit is denk ik het gevolg dat verdedigers teveel moeten meevoetballen. Hier is een beetje snelheid voor nodig en spiermassa zit vaak snelheid in de weg. We hebben meer aan een nieuwe generatie van Ron Vlaar's, al was Ron op de leeftijd van Sven van Beek zeker niet sterker heb ik het idee.

28 mei 2016 om 12:56

Ik zat er ook al naar te kijken en ik ben er vrijwel zeker van dat Ron Vlaar echt heel wat meer weegt dan 80 kilo. Hij is ongeveer net zo lang als ik zelf ben en zoals ik het een beetje inschat zit hij eerder rond de 90 kilo dan rond de 80.

Leuk artikel! doet me gelijk afvragen of dit inderdaad de oorzaak is dat Nederland niet meer mee kan met de top. Ben benieuwd hoe het 15 jaar geleden zat, toen Nederland nog wel wat voorstelde?

Vergelijk de glorie tijden met nu. Ik denk dat de oorzaak dan wat duidelijker wordt.

Eindelijk heeft iemand uitgezocht en bewezen wat ik al jaren beweer, soms is het leuk om gelijk te krijgen.
Een uitdrukking die ik al vaak gebruikt heb in reactie's op bv VI en ook hier is, "als je Nederlandse spelers ziet lopen zie je alleen maar knieen en elebogen", ook viel het mij vaak op dat Nederlandse spelers nadat ze naar het buitenland gingen er na een jaar ineens heel anders uitzagen.

Ben benieuwd wat de uitkomst van Bayern is als ze Lahm wèl meerekenen.

Kansloos artikel, stuk voor stuk noninformatie dat oppervlakkig blijft en ieder persoon met internet zo kan opzoeken. Dergelijke statistieken slaan nog ergens op als ze gespecificeerd worden en relatief van andere competities gezien kunnen worden. De conclusies en de laatste zin zijn helemaal een lachertje. Voelt alsof een 16 jarige zijn eerste stukje schrijft.

Een nietszeggend onderzoek.

Een elftal is zo sterk als de zwakste schakel, dus de gemiddelde lengte en het gemiddelde gewicht zegt helemaal niets.
In de statistiek mag je sowieso nooit werken met gemiddelden.
De gemiddelde mens heeft één borst en één bal.

Vergelijk lengte en gewicht van de top 5 van de eredivisie met de top vijf uit de vijfde klasse op deze wijze en je zou tot een precies omgekeerde conclusie komen.

Jongejonge. Om te janken zo'n artikel. Naar een vooraf gestelde conclusie schrijven door cherry picking en variabelen weg te laten.

Ik vraag me al lange tijd af wat er in de eredivisie fout gaat met de fysieke ontwikkeling bij spelers. Als je spelers als Eriksen, Andersen en Nouri ziet dan zie je dat ze bij Ajax in lange tijd nauwelijks fysieke progressie boeken terwijl Eriksen bij Tottenham in korte tijd fysiek veel sterker is geworden.

Overigens mag het natuurlijk niet gezegd worden, want voetbal is de schoonste en meest eerlijke sport die er bestaat, maar wellicht heeft doping ook wat te maken met het fysieke verschil tussen de Eredivisie en de rest van Europa.

Interessant stuk. Complimenten. Geen verrassende uitslag maar de vraag rijst wel, waardoor is deze achterstand ontstaan?

Dit is natuurlijk een vergelijking van likmevestje. Gaan we nu echt de spelers van AZ en Utrecht (met alle respect) vergelijken met dat van Juventus en Barca?

Het verbaad mij niets, dit artikel. Als je wedstrijden uit Engeland gaat vergelijken zie je gelijk een verschil in duelkracht en inzet lijkt het wel. Als je dan kijkt hoe je het Nederlandse voetbal omhoog moet gaan krijgen vind ik het dan vreemd te zien dat de inzet hier gewoon laag is. In engeland spelen ze voor de volle 100% en hier lijkt het wel 70%. Om nu de nadruk te gaan leggen op fysieke spelers lijkt mij ook niet direct de oplossing, dat is in de genen bepaald. Ik denk het meer een mentale kwestie is. Nederland was het land van Stylistische voetballers en branies, die ga je never nooit meer krijgen in dit voorgekookte en gestructueerde bestaan. Kinderen hebben tegenwoordig van alles tot hun beschikking en zijn liever lui dan moe. Het is een totale mens principe, waarbij je in je jeugd opstakels hebt gehad en daar zelf mee gedealt hebt. Voor veel kinderen is hun jeugd geen avontuur meer. Toen ik 8 was klom ik op daken van oude gebouwen en speelde ik complete films na. Ik kwam met allerlei situaties in aanraking, zoals politie achter je aan en dat soort gein. Nu komen kinderen hooguit 1 keer per week in de speeltuin. Mijn oordeel luid. Dat we in Nederland minder bezig moeten zijn met telefoons, internet, computer. Minder voortgekookte programma's op scholen en noem maar op. Voetbal clubs moeten gewoon back to basic met een vrije mentaliteit. Geen binnelandse transfers onder de 21. Geen buitenlandse transfers onder de 23. Een landelijke Cruyf Court competitie waarin iedereen mee mag doen tot 21 jaar. Dat je dus uit 1 dorp een team van 6 hebt en uit een grote stad wijkteams. Dat er dus jongens van Ajax C1 in het team zit bij een jongen van Dos kampen bijvoorbeeld. Dat kan dan allemaal op de woensdagmiddag en avond. En dit moet dan allemaal zo min mogelijk in goede banen worden geleid, zodat de jeugd zelf met die ervaringen dealt. Zo ga je denk ik in mijn ogen het niveau in Nederland omhoog krijgen.

Wordt Bert van Oostveen dan als proefkonijn ingezet?
Gewoon weer aan de bruine bonen met spek, jongens!
Is niemand van gekrompen.
Resultaten: Rinus Israel, Theo Laseroms, Hans Eijkenbroek, Aad Mansveld, enz.
Iedereen was gek van dat eten;-))

De statistieken heb je niet eens nodig om dat te zien, vergelijk de spelers stam/de wolf ect van vroeger en van nu Veltman/viergever etc. Alleen Ron Vlaar is nog een ouderwetse bikkel/tank.

28 mei 2016 om 19:46

Vlaar komt dan ook uit Hensbroek. Ik woon een paar dorpen verder, maar Hensbroek is echt een boerengat. Ik geloof wel dat hij daar elke dag stampot en boerenkool moest eten. Daar word je een beest van.

28 mei 2016 om 19:59

Hahaha lekker krachtvoer ipv van al dat hippie voedsel. Hij was inderdaad al redelijk stevig. Bij Aston villa is hij echt gegroeid qua spiermassa, maar moet ook wel in Engeland.

Ik vind de manier van vergelijken een beetje apart. Voor een echte eerlijke vergelijking had je de top 5 van NL versus de top 5 van iedere topcompetitie apart moeten doen. Nu zeg je als het ware dat Leicester, Bayern, Psg, Juventus en Barcelona zich stuk voor stuk zouden moeten meten met Utrecht, Feyenoord, Psv, Ajax AZ. En dat is natuurlijk onjuist.

Het verschil zal er ongetwijfeld blijven, maar het is toch even iets anders als je clubs als Leverkusen, Schalke en Gladbach meeneemt in de vergelijking. En voor Spanje zullen Villarreal en Bilbao ook niet aan dat gemiddelde zitten gok ik. Voor Italië is Fiorentina ook een hele andere club dan Juventus. Zo kan ik nog wel even doorgaan, mijn punt is duidelijk gok ik zo.

Deze vergelijkingen slaan natuurlijk nergens op. De conclusie dat deze 5kg verschil zou komen door spiermassa is wel erg kort door de bocht. Een verschil van 5kg kan komen door vele verschillende redenen. Sowieso is het niet duidelijk wanneer en hoe vaak de gewicht metingen zijn gedaan, als het één meting zou zijn en deze uitspraken dan te baseren op statistiek is natuurlijk de grootste onzin.

Daarnaast is er een aanname gedaan dat voetballers geen overtollige vet reserves hebben. Om dat even in perspectief te zetten, voor normale lichaamstypes wordt de grens gesteld op ongeveer 14-17%, voor een atletisch lichaam zit het tussen de 6% en 13%. Aangezien er veel verschillende lichaamstypes zijn onder de verschillende verdedigers is dit nog al een groot verschil om daar conclusies over te trekken. Aangezien geen van deze percentages "overtollige vet reserves" zijn.

Ook is er zoals vele ook zeggen hier geen rekening gehouden met leeftijd, sommige andere beweren echter weer dat jonge voetballers ook al het "kracht honk" in kunnen. Dit wordt vaak niet gedaan bij jonge spelers omdat het op jonge leeftijd makkelijker is om op techniek te trainen vanwege het feit dat er sneller dingen opgepikt worden. Later kan er altijd nog op spiermassa getraind worden. Sowieso wordt er in de medische statistiek altijd zoveel mogelijk gewerkt met vergelijkbare groepen. Daarin zou het dus raar zijn om een Wes Morgan (32 jaar) of Thiago Motta (33 jaar), te vergelijken met veel jongere spelers als Riedewald of Bazoer.

Natuurlijk is het ook vreemd dat er al geschreven wordt dat Barcelona qua spel een absolute buitencategorie is. Een team als Ajax wil graag ook op een dezelfde manier spelen met balbezit. Dat er een enorm verschil zit tussen niveau van deze teams, komt dat dan door de spiermassa of gewoon simpel weg door een verschil in niveau van de spelers?

Dit komt overeen wat alom in de wetenschap wordt aangenomen, je moet trainen wat je wilt trainen. Dus als er een beresterke verdediger is gewenst omdat dit past in het spel van een team, dan moet er inderdaad getraind worden op kracht. Als een team op een manier speelt waar meer uithoudingsvermogen nodig is dan is dit verschil in spiermassa misschien juist wel nuttig. Aangezien elke spier ook gevoed moet worden.

Kortom dit stuk waarin "voetbalzone de feiten boven tafel haalt" is gebaseerd op slechts de mening van de schrijver over dit onderwerp en heeft niks met feiten over spiermassa te maken.

Tesktueel oke, qua ondderzoeksvaardigheden en objectiviteit een totale farce.

Spieropbouw is ook genetisch vastgesteld. Er zit een groot leeftijdsverschil. Fysiek betekent niet per se beter. Je pakt er niet eens de top 5 per land bij.

Ik denk dat je conculusies ook helemaal anders waren geweest als je het goed had uitgevoerd. Noem je gudelj een uitzondering. Niet gek, deed zelf ook Karate en is ruim volwassen. Get your facts right.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren