Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘De teloorgang van het Nederlandse voetbal is makkelijk verklaarbaar’

Laatste update:

Het Nederlands elftal wist zich niet te plaatsen voor het EK in Frankrijk en op Europees niveau spelen de topclubs ook al jaren weinig meer klaar. Co Adriaanse, voormalig trainer van onder meer AZ en FC Porto, heeft in gesprek met Reporters Online wel een verklaring voor het verval.

/

“Vroeger gingen de beste Nederlandse spelers naar echte Europese topclubs. Maar Ricardo Kishna, Jordy Clasie, Wesley Hoedt, Quincy Promes en noem ze allemaal maar op, spelen nu in de subtop, of in een B-land. Dus daar kan je niet teveel van verwachten. En ondertussen wordt de Nederlandse competitie steeds ‘jonger’ omdat de beste spelers worden weggekocht” , aldus Adriaanse.

De 68-jarige oud-verdediger stelt dan ook vast dat de Nederlandse topploegen ‘ervaring’missen en ziet Daley Blind als enige bij een topclub wekelijks in de basis staan. “Wesley Sneijder? Galatasaray staat zevende geloof ik, dat is een C-film. Arjen Robben is absolute top, maar z’n laatste wedstrijd is ook alweer een tijdje geleden. Dus de teloorgang van het Nederlandse voetbal is makkelijk verklaarbaar.”

Heeft Co Adriaanse gelijk?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Agjaa. Het heeft gewoon met geld te maken. Een promovendus in de Premier league, kan meer geld uitgeven dan de kampioen van Nederland...

7 mei 2016 om 13:08

Zelfs ploegen uit de Championship kunnen dat.

7 mei 2016 om 13:11

Maar waar ligt dat het probleem dat we al jaren geen toptalenten produceren? Dat heeft helemaal niets met geld te maken. We dachten dat onze opleiding waar techniek vooraan staat het beste was maar dat blijkt al lang achterhaald. Andere landen combineren techniek met veel loopvermogen, tactiek en veel krachttraining. Landen als Duitsland hebben onze basis uitgebreid naar een totaal pakket. En tuurlijk zijn dat veel grotere landen maar wat er de afgelopen 10 jaar uit de opleidingen zijn gekomen is er geen een een dragende speler bij een topclub geworden. Nog meer buitenlanders halen lijkt me niet de oplossing want zo komt er nog minder door en maak je het potentiele NL elftal nog minder

7 mei 2016 om 13:29

Toptalenten produceren we wel. Al jaren, maar doordat onze competitie zwakker is zijn er minder spelers waarin ze zich op kunnen trekken, die ze begeleiden, die zorgen voor stabiliteit in een team en door het lagere niveau spelen we minder wedstrijden in Europese competities.

7 mei 2016 om 13:32

Kijk naar een PSV dat jaren terug Champions League speelde. Een talent kan zich veel beter ontwikkelen in een team met spelers als Gomes, Alex, Park, Van Bommel, Cocu, Vennegoor of Hesselink. De ervaring, stabiliteit was aanwezig. Nou moet ik zeggen dat PSV het nu ook goed voor elkaar heeft, maar het is toch minder in kwaliteit en qua ervaring.

7 mei 2016 om 13:41

Ik geloof niet dat de talenten van een minder niveau zijn. Bazoer, Riedewald, Tete, Karsdorp, Kongolo, Indi, De Vrij, Wijnaldum, Boetius, Vilhena, El Ghazi, Zivkovic, Sinkgraven, Maher, Hendrikx, Willems, Van de Beek, Nouri, Bergwijn, Frenkie de Jong, Van Beek, Clasie, Blind, Strootman, Depay, Ola John, Ziyech, Janssen, Hoedt, Kishna, Promes, Luuk de Jong, Dost, Klaassen, Veltman, Bruma, Van Dijk, Van der Wiel, Affelay.. In de afgelopen 7/8 jaar en nu zijn er ruim voldoende spelers afgeleverd aan eerste elftallen in de Eredivisie met de potentie om zo goed te worden als een Frank de Boer, Mark van Bommel, Dirk Kuijt; hele, hele nuttige tot goede spelers voor absolute topclubs. Alleen Blind heeft dat waargemaakt tot nu toe. Dat er geen/weinig echte talenten tussen zaten als Robben, Van Persie, Sneijder, Van der Vaart dat klopt.

7 mei 2016 om 14:00

Psv was toen huis een team met weinig Eigen opleiding

7 mei 2016 om 14:55

Vd Wiel is 3e rechtsback van psg. Het is dat Aurier zich liet gaan in een filmpje dat op intetnet terecht is gekomen dus hij speelt af en toe

En dit wist natuurlijk nog niemand?! Wordt er vort moe van. Soms heb je goede lichtingen en soms slechtere. Simpel als wat. ....

7 mei 2016 om 13:07

Precies, allemaal paniek voetbal om niks. Dit zijn precies dezelfde verhalen als de eerste helft van de jaren 80.

7 mei 2016 om 13:30

Nou, dat dit top spelers zijn wist ik inderdaad niet. Allemaal middelmaat dat naar middelmaat buitenlandse clubs gaat. Geen van deze spelers zou bij de Nederlandse top in de basis staan. We hebben de afgelopen jaren gewoon een slechte lichting. Nu komt er al veel meer talent door. Zie van deze lichting echt wel een paar spelers de top halen. Overigens is Suarez nu echte top, en zijn Eriksen, Alderweireld, Vertonghen en van der Wiel bijna op dat niveau. Verder is het heel matig gesteld met wat er uit de eredivisie vertrekt.

7 mei 2016 om 13:52

Matig? Ligt eraan hoe hoog je de lat legt. Als je verwacht dat er jaarlijks een wereldtopper uit de Eredivisie komt dan heb je gewoon een realiteitscheck nodig want dat is nog nooit gebeurd.

Als je kijkt wat voor spelers uit de Eredivisie zijn gekomen de laatste pak weg 10 jaar doet bijna geen enkele kleinere competitie dat na.

7 mei 2016 om 23:08

Soms heb je 10 slechte lichtingen achter elkaar. Dan moet je wel even gaan nadenken of je misschien iets niet goed doet.

Captain Obvious. Ik zou het nog korter sameb vatten Co.

Voetbal draait om geld, Nederland is geen rijk voetballand en daarom is tegenwoordig FC Krasnodar al een stap omhoog. Uitblikers gaan naar middelmatige clubs toe, maar wel clubs die financieel veel aantrekkelijker zijn. Op deze manier wordt de kloof tussen het Nederlands en het topvoetbal steeds groter en groter.

Tegenwoordig komen spelers vaker met hangende pootjes terug van het buitenland in plaats van dat ze doorontwikkelen en naar het buitenland gaan. Ik denk Berghuis bijvoorbeeld ook aankomende zomer. Zo'n kerel moet noooit naar Watford gaan omdat het salaris beter is, die is gedoemd daar te mislukken.

Tja, we hebben nu gewoon een matige selectie.
De topspelers(oudjes dus) zijn allemaal in verval, en kunnen het fysiek niet meer aan.

En de jonkies stellen nu eenmaal niet veel voor. We hebben te maken met een mindere lichting, hopelijk staan we er weer over 5 a 10 jaar.
Het talent ontbreekt/ hebben andere interesse. Waar je voorheen altijd kinderen buiten zag, is het nu gewoon een stuk stiller...

7 mei 2016 om 13:32

Het is een treurige tijd. De spelers van de generatie van Sneijder heeft sinds 2010 niet meer echt gepresteerd. Alleen Robben maar die zit 3/4 van de tijd in de lappenmand. Hoe snel jongens als Van der Vaart, Sneijder en Stekelenburg zijn afgetakeld is echt stuitend om te zien.

7 mei 2016 om 13:39

Achja je mist de 25-30 jarige nu ja. Maar in 18-25 gaat het best prima. Veel spelers met potentie, alleen voorin is het wat weinig. Geef het een paar jaar, dan mag je toch wat verwachten.

Of misschien eens accepteren, dat Nederland even een paar generaties geen grote voetballers op aarde zet?

Voor 1970 was het ook niks met Nederland voetballand. Werd er verloren van Luxemburg bijvoorbeeld.

Er wordt momenteel teveel van de talenten verwacht omdat de oudere garde (precies de spelers die Europees kampioen werden bij Jong Oranje) hebben gefaald. Over een paar jaar verwacht ik dat 't algemene niveau hoger ligt, misschien spelen er dan weer wat spelers bij de absolute top.

Maar de kern van het probleem noemt Adriaanse niet. En dat is de transformatie van stadionsport naar televisiesport. Het zijn de televisierechten die er voor gezorgd hebben dat de inkomsten van clubs uit kleine landen zoals Nederland in toenemende mate achter blijven bij die van clubs uit grote landen zoals Engeland. Met name de uitvinding van betaaltelevisie heeft onze eredivisie de nek omgedraaid.

Zoals jaren geleden al de Noorse en Deense voetballers op jonge leeftijd hun vaderland verlieten op zoek naar clubs van niveau en kapitaal, zo zijn wij in Nederland ook afgezakt naar de rol van opleidingsinstituut voor de Europese middenmoot.

7 mei 2016 om 13:51

Inderdaad. Die Adriaanse trapt enkel open deuren in ..

De Eredivisie valt niet te redden, maar dat is geen verklaring voor het gebrek aan opkomend Nederlands talent en de teloorgang van het Nederlands Elftal. Kijk naar de Belgen, die zitten in hetzelfde schuitje maar hebben wel talloze spelers bij Europese topclubs en zeer veelbelovende aanstormende talenten.

7 mei 2016 om 14:12

Maar dat komt ook omdat Belgie nu een generatie heeft van het puurste goud. Echter is hun manier van opleiden volgens mij wel anders. Er wordt meer op fysiek gelet volgens mij.

7 mei 2016 om 15:14

België heeft een hele verandering ondergaan in de aanpak van jeugdopleidingen. Er zijn meerder factoren die invloed hebben op het Belgische succes (of hype).

De clubs in België werden zich meer bewust van het feit dat buitenlandse (top)talenten niet meer haalbaar waren. Dus ging men meer op eigen talent fixeren. In Nederland drong die probleemstelling veel later door, onder meer door de hogere budgetten. België heeft de laatste 10 jaar met veel minder budget de Courtois, Mignolets, Lukaku's en De Bruyne's opgeleid. Geld speelt dus niet echt een rol.

Dus waarom doen de Belgen het momenteel dan beter? Nederland is toch altijd een opleidingsland geweest? Wel, in België werd inderdaad meer op het fysieke gedeelte gelet dan op het tactische en spelmatige. Daar is echter verandering in gekomen en worden de nationale jeugdploegen nu meer gevormd naar het voorbeeld van de Duitse nationale ploegen waar alle facetten van het moderne voetbal samenkomen. In Nederland lijken jullie vastgeroest in de zogenaamde Hollandse school. Hoewel dit vaak mooi voetbal promoot, zorgt de Hollandse school steeds minder voor (europese) resultaten. Ik denk dat een hervorming van de speelwijze van Nederlandse jeugdploegen een must is.

Ten derde de ijzersterke generatie die de Belgen nu bezitten Grotendeels te wijten aan heel gelukkige timing. Als je kijkt naar de samenstelling van de ploeg nu en de ploeg van 20 jaar geleden zie je grote verschillen. Meer specifiek op etnisch vlak. Net zoals je bij Nederland veel spelers met een migratieachtergrond hebt, zie je nu ook bij de Belgen meer Lukaku's en Dembele's verschijnen. Door hun etnische en sociale achtergrond wordt het Belgisch voetbal verrijkt. Een Afrikaanse achtergrond gecombineerd met de voornamelijk Brusselse speelpleintjes lijkt momenteel het succesrecept te zijn. Die combinatie van kracht en techniek vormt een uitstekende basis voor de uitgangspunten van de jeugdopleidingen.

7 mei 2016 om 15:57

Ik denk dat wij juist terug moeten naar de Hollandse school, want zo spelen wij momenteel niet. Al jaren speelde wij met verdedigers die vooruit durfde te voetballen en regelmatig inschoof om een mannetje extra op 't middenveld te creëren.

De lef die wij toen hadden, missen wij momenteel. De huidige centrale verdedigers spelen alleen maar naar elkaar toe en anders terug naar de keeper. Zij weten totaal niet hoe ze moeten opbouwen en de medespelers te helpen door in te schuiven. Tevens halen ze al 't tempo eruit waardoor 't voor de tegenpartij makkelijk is te hergroeperen.

7 mei 2016 om 14:32

Jawel te beginnen met de verdeling van het tv geld

Elke zelfbenoemde kenner kan altijd heel makkelijk de problemen opsommen....en nooit iemand die heel concreet oplossingen opnoemt

Nee Co, dat is het gevolg van de teloorgang, niet de verklaarbare oorzaak. Er komt te weinig talent door en we lopen financieel achter op talloze landen. Ook in het koppie zit het bij veel spelers niet goed. Jonge spelers zijn in NL snel verwend en denken wat bereikt te hebben. Clubs zijn ook snel tevreden...kijk Feyenoord die nu spreekt over een goed seizoen. Ajax wat bij een kampioenschap weer twee weken gaat feesten terwijl we Europees voor aap zijn gezet. En nu denken we dat het weer in orde is om komend seizoen weer roemloos ten onder te gaan in Europa.

7 mei 2016 om 13:42

Klopt. Kijk alleen maar op de flanken, dat is al een tijdje armoedig. Zelfs Schaken heeft daar nog een tijdje gespeeld. Ik denk al snel terug aan 2007 toen Drenthe en Quincy bij Jong Oranje op de flanken speelden. Zoveel klasse en dreiging, geweldig om te zien. Zij hadden nu in de basis moeten staan. Of in ieder geval moeten concurreren met oa Babel en Elia in oude vorm.

Maar al deze spelers hebben het niet waargemaakt. Net als andere spelers die wel ontzettend veel potentie hadden.

Het probleem ligt em in een combinatie van factoren. Ten eerste is er sprake van een overgangssituatie: de generatie Van Persie etc zwaait af en de nieuwe mannen zijn gewoon (nog) niet zover. Tussen 78 en 88 was dat ook zo. Tussen pakweg 92 en 98 ook. En na 2000 was het ook weinig hosanna tot 2010. Ten tweede speelt geld natuurlijk een belangrijke rol, zeg maar eens nee tegen een middenmoter of B-land waar je een veelvoud verdient t.o.v. de Eredivisie. Ik zou ook voor het geld gaan. Ten derde, en dit is denk ik nog steeds de belangrijkste reden: de afschaffing van de maximaal 3 buitenlandse spelers regel. Als je maar 3 buitenlanders mag opstellen als een pakweg Chelsea, dan wacht je met kopen tot die speler zich ECHT bewezen heeft en 24/25 jaar is. Spelers blijven langer in de Eredivisie, spelen meer en gaan pas als ze er echt klaar voor zijn (uitzonderingen daargelaten). Als deze regel terugkomt gaat het Europese voetbal er heeeeeeel anders uitzien. (Maar zal wel niet gebeuren)

9 mei 2016 om 08:18

Turkse en Russische teams doen het volgens mij wel een stuk beter in Europa toch? Plus in Spanje is er meer geld om het locale talent te behouden. Hier niet. Los daarvan is het met EU regelgeving idd schier onmogelijk. Wel vind ik dat dat oneerlijk is, Uefa technisch. Rusland en Turkije (en Noorwegen bv) vallen dan onder andere regels dan de rest. Vind ik niet wenselijk.

Helaas een niet geheel juiste conclusie van ome Co. Het gaat er niet om dat ze daar spelen, het gaat erom waarom ze daar spelen. En die vraag kan simpel worden beantwoord dat ze niet goed genoeg zijn. De rest is slechts een gevolg

Aan vroeger denken hebben we niets.kom maar eens met oplossingen,co. En we zijn zelf ook een B-land,dus welke B-landen bedoel je precies..misschien moeten we de komende 10 jaar tevreden zijn met incidentele Europese hoogtepunten.iedereen weet deze hoogtepunten wel op te noemen van zijn favoriete club..

Top talent genoeg wat de eredivisie heeft voortgebracht, het heeft alleen een andere nationaliteit. Vertonghen, Vermaelen, Alderweireld, Mertens, Eriksen, Dembele, Chadli vul maar aan.. NL clubs halen teveel talent over de grens. Niks mis mee maar de knvb moet met alle eredivisie clubs om de tafel om eerst in NL te kijken en dan in het buitenland. KNVB heeft daarin gefaald.

7 mei 2016 om 14:52

Zegt Batistuta toch helemaal niet? Feit is wel dat deze spelers geen wereldtop zijn maar wel bij hoger aangeschreven clubs spelen dan hun Nederlandse generatiegenoten. Bovendien hebben ze niet de hulp nodig van Nederlandse coaches om bij deze clubs te geraken.

Blind speelt idd bij Man.U maar die staan ook 5e

wesly Hoedt is met lazio Roma 2e geworden
,Roel Brouwers speelt elke wedstrijd in de Bundesliga

Maar, hoe verklaaaaar je dat dan? Dit is alleen stating the obvious..

Helemaal met Adriaanse eens. De oplossing? Die is moeilijk te vinden. Misschien is een oplossing wel dat clubs niet meer zoveel spelers mogen contracteren. Want hoeveel spelers heeft een team zoals Chelsea wel niet? Als clubs minder spelers mogen contracteren blijven er dus meer goede spelers over die elders wel aan spelen kunnen toekomen.

De oplossing?
Verder kijken dan alleen maar spelers van ajax of die daar gespeeld hebben
Met deze 11 kun je zeker potten breken
1 Zoet
2 Janmaat
3 Douglas
4 V Dijk
5 pieters
6 vormer
7 pröper
8 Strootman (indien fit )
9 Janssen
10 wijnaldum
11 Linssen

7 mei 2016 om 20:55

Dat jij linssen in de basid elf zet zegt al meer dan genoeg, verder ben ik het wel met je eens dat Vormer een keer een uitnodeging verdient.

Toptalent in Nederland? Dat ben je 3 wedstrijden, daarna ben je een dragende speler en wordt je door eenieder op een voetstuk geplaatst.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren