Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Nederlandse topclubs strijden met Liverpool om ADO-talent

Laatste update:

De Daily Mail maakte eerder deze week bekend dat Liverpool druk bezig is met de komst van Abdallah Aberkane, maar de gevallen Engelse topclub heeft te maken met concurrentie. Volgens het Algemeen Dagblad kan de jeugdinternational van ADO Den Haag ook in Nederland hogerop: Ajax, PSV, Feyenoord en Vitesse zouden de jonge verdediger ook graag willen hebben.

Rob Meppelink ziet het met lede ogen aan. ADO raakt na dit seizoen ook jeugdinternationals Naoufal Bannis (Oranje Onder 14), Kees van Lindert (Onder 14) en Pascal Struijk (Onder 17) al kwijt, aan respectievelijk Feyenoord, PSV en Ajax. “Maar daar staat te weinig tegenover," vindt hoofd jeugdopleidingen Meppelink. “De verhoudingen zijn zoek."

Nu moet voor elk opleidingsjaar 13.500 euro worden neergeteld, maar dat is volgens Meppelink te weinig. Hij wil dat dit bedrag omhoog gaat en vindt dat spelers eigenlijk ook pas op hun achttiende prof mogen worden: “Die jongens verdienen meer bescherming. Ze worden vaak gek gemaakt door allerlei clubs", zegt Meppelink in het Algemeen Dagblad. Op 18 april vertegenwoordigt hij ADO, als de betaald voetbal organisaties bij elkaar komen in Zeist. “Dan zou ik dit bespreekbaar willen maken."

Aberkane is een vijftienjarige verdediger, die zowel centraal als op de flanken uit de voeten kan. Volgende maand wordt hij zestien jaar oud en dan mag hij dus een profcontract tekenen: bij ADO, maar ook bij een andere club.

De opleidingsvergoeding moet omhoog

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Volgens mij gaat ie naar Ajax de onderhandelingen met hem zijn al in verder stadium.

8 april 2016 om 07:52

Goeie zaak! Overigens kan ik heel goed begrijpen dat dit zeer frustrerend is voor clubs als ado...

8 april 2016 om 09:17

Pascal Struijk wel ja, net als nog een verdediger maar die komt van Volendam ( Boy Kemper is de naam meen ik ) de naam van deze jongen heb ik nog nergens zien opduiken dus ben best benieuwd wat je bronnen zijn, zou een goede zaak zijn want de B-jeugd heeft een hele matige verdediging ( de Ligt is een uitzondering)

Helemaal eens met Meppeling. Op deze manier is het helemaal niet interessant meer om spelers op te leiden. Je steekt veel geld, tijd en energie in ze en je krijgt er niks voor terug. De huidige regels zijn achterhaald en voldoen niet meer, tijd om deze dus te hervormen zodat het een stuk moeilijker wordt om andermans talenten weg te kapen.

8 april 2016 om 07:55

Een speler mag zelf ook bepalen welke route hij bewandelt. Wat zou jij doen; door blijven ontwikkelen bij ADO? Of door ontwikkelen bij Ajax waar vele grootheden zijn doorgebroken?

8 april 2016 om 08:11

Natuurlijk vinden Ajacieden zoals jij het wel best aangezien jullie wel een handje hebben van het wegkapen van talenten. Als dit zo doorgaat zullen de kleinere clubs minder tijd en moeite steken in het opleiden van spelers omdat ze toch voor een appel en een ei worden weggekaapt. Dat zal ten koste gaan van het Nederlandse voetbal. Natuurlijk heeft de speler wat te zeggen over waar hij speelt. Maar het moet vele malen lastiger worden gemaakt om zulke spelers weg te halen. Ik stel ten eerste een hogere opleidingsvergoeding voor, ten tweede een verplichte doorverkooppercentage van 50%. Zo zijn de kleinere clubs beter beschermd en mocht een speler daadwerkelijk vertrekken dan profiteren ze er tenminste van.

8 april 2016 om 08:36

Ruud jou reactie geeft dus precies aan hoe verziekt deze hele markt is. Want als er ook maar een spelers van ajax b1 of a1 overstapt naar Engeland schreeuwen jullie massaal moord en brand. Maar als vervolgens jullie club een speler binnen NL overneemt vlak voor het einde van zijn opleiding is het natuurlijk prima. Kunnen jullie weer massaal roepen hoe geweldig de opleiding is (lees: scouts) triest heel erg triest. Dit alles geeft maar weer aan hoe verschrikkelijk verpest het hele voetbal is. Nog een kleine vraag denk je niet dat voor veel jonge spelers en juist niet beter is om bij een club als ado/zwolle/heereveen door te breken? Waar je wel speeltijd krijgt en fouten mag maken.. Ook gek eigenlijk dat ajax elk jaar massaal spelers verhuurd.. oh wacht dit doen al deze clubs eigenlijk allemaal massaal (chelsea is het beste voorbeeld met +100 contractspelers)

8 april 2016 om 08:44

Ik probeer alleen duidelijk te maken dat de spelers vaak zelf weg willen naar een PSV, Ajax of Feyenoord. Dit is nou eenmaal lastig tegen te houden. Mijn reactie staat los van mijn clubvoorkeur, maar ik bedoel gewoon dat het niet realistisch is om toptalenten te behouden als ADO zijnde. Het is ook heel zuur voor een club, bij Ajax gaan ook geregeld toptalenten weg en dat doet ook pijn. Maar voorkomen is lastig

8 april 2016 om 09:48

Dat komt omdat de topclubs ze over het algemeen ook een, voor die leeftijd, dik salaris meegeven. Het is wel realistisch om ze te behouden. Je moet alleen de regels veranderen (internationaal). Anders gaat dit ten koste van de opleiding van nieuw talent omdat het niet interessant meer is om spelers op te leiden.

8 april 2016 om 08:19

Een serieuze vraag.

Hoe zou jij het willen zien?
Ik neem aan dat je een jonge speler niet met een wurgcontract wil behouden?

8 april 2016 om 09:54

Een algemene internationale regeling die het onaantrekkelijker moet maken voor clubs om talenten bij een andere jeugdopleiding weg te kapen. Hoeft geen contract te zijn die een speler ondertekend. Als clubs die de speler hebben opgeleid recht hebben op 50% van de transfer, dan verdienen de kleine clubs ook nog wat. Zo blijft hun jeugdopleiding rendabel en hebben ze geld om te investeren. Op die manier komt het niveau dichter bij elkaar en heb je daarmee een leukere competitie.

8 april 2016 om 19:02

Ja, zit wel wat in. Over de het percentage moet worden nagedacht. Start met 10procent plus 15 procent per jaar dat de desbetreffende speler in de jeugdopleiding heeft gezeten(met een max van 50procent).

8 april 2016 om 10:34

Niet eens. Dan gaan alle talenten naar het buitenland.

Grote gedeelte mee eens maar laat dan de bvo's dan ook meteen de amateur verenigingen betalen !! Daar komen tenslotte de talenten vandaan ;-)

8 april 2016 om 08:13

Dat is hetzelfde als appels met peren vergelijken. Amateurvoetbal doe je voor je plezier. Bij een profclub train je om daadwerkelijk prof te worden. Daarnaast krijgen ze al een vergoeding bij transfers.

8 april 2016 om 08:18

Maar een amateurclub bestaat ook niet van lucht, dus degelijk wel een goed punt

8 april 2016 om 09:45

Onzin, de leden betalen gewoon contributie als tegenprestatie dat ze de daar mogen voetballen. Amateur en profvoetbal kun je in deze kwestie niet met elkaar vergelijken.

Frustrerend voor een niet-topclub om al die jonge talenten al opgeschrokt zien worden. En daar staat dan veel te weinig tegenover.

En verder zou het goed zijn, als spelers onder de 17 jaar wereldwijd niet getransfereerd mogen worden. Maar goed, dat is wishful thinking.....

Het is nou eenmaal zo dat ADO lager in de pikorde staat dan de Nederlandse top. Ik als Ajacied zie ook hoe wij last hebben van rijkere clubs in het buitenland die onze talenten wegkapen. Dit was vroeger ook al het geval en dat zal zo altijd blijven.

8 april 2016 om 10:23

Dit was vroeger niet het geval. Of kun je concrete voorbeelden noemen? Dit is echt een trend van de laatste jaren en het voetbal zou er een stuk leuker op worden wanneer het lastiger wordt voor clubs om talenten bij anderen weg te kapen.

De Uefa dacht een goede regeling gemaakt te hebben tegen kinderhandel, maar in de praktijk is het alleen maar verslechterd. Want nu mogen ze vanaf 16 een contract tekenen, waardoor ze daarvoor geen contract hebben en de opleidende clubs dan ook een lage vergoeding krijgen. Het is te gek voor woorden dat een kind van 10 naar een club wordt gehaald, vaak in een ander land om daar in de opleiding gestald te worden. Ik denk zelfs dat als een kind heel jong is je niet kunt inschatten hoe goed hij eigenlijk kan worden, niet alleen is talent niet goed in te schatten, maar persoonlijkheid is helemaal niet goed in te schatten. Daarom denk ik dat er nog eens goed naar de regels gekeken mag worden.
Overigens ben ik er niet tegen dat een jongen die voetballer wil worden naar een betere voetbalschool wil. Dat gebeurt bij andere opleidingen ook. Je wilt gewoon naar de beste school. Maar dan wel op een leeftijd die bij een beroepsopleiding hoort.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren