Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Straf lijkt onvermijdelijk voor FC Twente na mededeling van KNVB

Laatste update:

FC Twente hoort dinsdag of het gestraft zal worden voor zijn samenwerking met Doyen Sports Group en daar kan de geplaagde club uit Enschede wel alvast op rekenen. Volgens Doyen zijn de documenten die onlangs op het internet openbaar werden gemaakt nep, maar de KNVB gaat ervan uit dat de contracten echt zijn, zo heeft de voetbalbond inmiddels laten weten.

/

Daarmee is het eigenlijk uitgesloten dat de licentiecommissie Twente spaart en geen straf oplegt, meldt TC Tubantia. De zwaarste straf die Twente kan krijgen is het verliezen van de proflicentie: andere sancties zouden een geldboete, puntenaftrek of een transferverbod kunnen zijn. Dinsdag wordt er dus meer duidelijkheid verwacht.

Twente overweegt overigens om een proces te starten tegen Doyen, omdat het contract dat de investeringsmaatschappij afsloot met de oud-voorzitters Joop Munsterman en Aldo van der Laan niet in de haak is. Doyen ontkent zoals gezegd dat het uitgelekte contract echt is. “We hebben Doyen daar vragen over gesteld, maar het is al een week muisstil. Als dat nog een week zo blijft, geven we de zaak in handen van juristen”, zegt Twente-bestuurslid Hein Trebbe.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
15 december 2015 om 01:33

Ik hoop dat ze hun licentie verliezen, is gewoon schandalig dat je zulke deals sluit, zet ze terug naar de jupiler league, kan me herinneren dat de Rangers in schotland 4 klasses terug gezet zijn door financieel wanbeleid en vage contracten... Volgens mij is dat bij twente ook het geval

15 december 2015 om 06:50

Hmja.. maar licentie is nog heftiger dan terug zetten naar jupiler league he? En straf je een club zo hard voor hoe 2 mannen gehandeld hebben? Zou ik persoonlijk erg zwaar vinden.

15 december 2015 om 08:19

Mee eens, terug naar de JL met puntvermindering. Daar krijgen ze de tijd om weer hun cluppie op te bouwen.

15 december 2015 om 08:41

Engelz,

er is idd waarschijnlijk maar door 2 mannen gehandeld, maar een hele club heeft ervan geprofiteerd!

Zal wel een voorwaardelijke licentie intrekking worden. En de maximale boete van 42,250 euro. Al vraag ik me af welke bewijslast de Knvb aandraagt en of deze langs de juridische correcte weg verkregen is (gehackte documenten waarvan de echtheid niet is vast te stellen....)
Voor alle Twentebashers... jammer maar helaas.

15 december 2015 om 00:14

Maar als Twente nu de licentie wordt afgepakt dan degraderen ze dus. Moet er dan nog een club direct degraderen uit de eredivisie? Is gewoon iets dat ik me afvraag.

15 december 2015 om 00:20

Gaat niet gebeuren. Dus beetje zinloos om over dat scenario te speculeren. Het lijkt me logisch dat Twente in dat (onrealistische) geval op plek 18 wordt gezet. en dat de nrs. 16 en 17 "gewoon" de nacompetitie spelen.

15 december 2015 om 00:22

Ik denk dat de nummer laatst dan gered is, correct me if i'm wrong. Ik geloof dan dat Twente in hun plek gaat degraderen.

15 december 2015 om 00:35

@ Rombomcu

Als de licentie wordt ingetrokken, worden ze uit de competitie gehaald en is het dus afgelopen. Van degraderen zal er in dat geval derhalve geen sprake zijn.

15 december 2015 om 00:45

Dan zou je dat kunnen opvangen met een versterkte promotie. Maar ja, dit raakt wel steeds verder van het topic.

15 december 2015 om 01:19

@taalbers

Ik denk dat dit gewoon in de discussie thuis hoort ondanks dat de kans niet groot is.

15 december 2015 om 12:32

@malloot

In dat geval gaat het flink wat teams punten kosten behalve de teams die verloren hebben van Fctwente. Dan krijg je een soortgelijk fenomeen als met het faillissement van Veendam en Agovv een paar jaar terug (daarom kon Cambuur promoveren). Dat riekt dan weer naar "competitievervalsing". Weet zelf niet wat het beste is. Punten in mindering of aan het einde van het seizoen gedwongen degradatie. Dan heb je geen competitievervalsing.

15 december 2015 om 13:27

@taalbers: je krijgt dan geen versterkte promotie tussen de Eredivisie en de Jupiler League, als FC Twente de licentie verliest (wat inhoudt: degradeert naar de hoofdklasse), dan spelen de nummers 16 en 17 'gewoon' play-offs. Een nummer 18 is er dan niet, dus het seizoen erop zou de Jupiler League dan een team minder hebben. Dat zal waarschijnlijk opgelost worden door een extra beloftenteam te laten instromen in de Jupiler League. Hierdoor valt uiteindelijk weer een plek open in de hoofdklasse, wat dan dus weer door FC Twente opgevuld zou worden.

Verder heeft Psver4ever gelijk: dit past prima binnen de discussie, omdat dit de gevolgen zijn van een van de mogelijke straffen.

15 december 2015 om 00:21

Jij bent erg hoopvol lol. Kan je mij het volgende verklaren!? Doyen wordt gehacked en er komen contracten van twente in het openbaar. Iedereen maar dan ook iedereen heeft daar inzicht op. Waarom mag de knvb het dan niet gebruiken het is namelijk gewoon een opnbaar document. Het is niet zo dat het rechtstreeks van een hacken komt. Juridisch denk ik geen probleem.(zie het als een fb bom dreiging en je wordt ook van je bed gehaald) 2 twente heeft zelf ook de papieren aan de knvb gegeven als de knvb nu zegt dat de gelekte documenten waarschijnlijk echt zijn. Dan hebben ze die info dus ook van twente gehad. En als laatst waarom zijn de heren met de noorderzon vertrokken als het niet echt was? Ik vind die twentebashers dus heel reëel. Daarnaast verwacht ik een hogere straf en zo niet dan denk ik dat twente ook nog de fifa op zijn dak krijgt.

15 december 2015 om 00:40

Omdat aan de echtheid van de documenten getwijfeld wordt. En met aanvoering van bewijslast moet altijd zeer zorgvuldig worden omgesprongen (vanwege het bovenstaande bijvoorbeeld). Ik zie het met een sisser (42,250 euro) en eventueel een voorwaardelijke intrekking aflopen.

15 december 2015 om 01:08

Ondanks dat de documenten nu openbaar zijn betekend het niet dat ze zomaar gebruikt mogen worden, aangezien ze via een niet rechtsgeldige weg verkregen zijn.

15 december 2015 om 02:18

Teveel amerikaanse films heb jij gekeken met je niet rechtgeldig verkregen .....

15 december 2015 om 05:14

Zo zo, poeh!

15 december 2015 om 07:05

Op het moment dat de knvb zelf de opdracht heeft gegeven om twente of doyen te hacken voor die contracten zijn ze niet rechtsgeldig. Op het moment dat de knvb niks te maken heeft met die hacks en die contracten iin het openbaar worden vertoond. Is het bewijs gewoon rechtsgeldig.

15 december 2015 om 07:47

Max heeft gelijk. Indien de Knvb de hack zou hebben gedaan, is het niet rechtsgeldig. Het internet is een openbare plek, waar de (niet beveiligde) informatie die er gedeeld wordt door iedereen gebruikt kan worden

15 december 2015 om 08:45

Daar kan hij gelijk in krijgen, als dat zo bepaald wordt door de rechter. Dus zou zeggen lees nog wat wetboeken voor je over Amerikaanse films begint.

15 december 2015 om 16:01

Er wordt volgens mij door niemand aan de echtheid getwijfeld. Ja, door Munsterman, maar om die nou betrouwbaar te noemen?

15 december 2015 om 07:31

Alle documentatie rondom de deal moest Twente vorige week overhandigen (dus rechtmatig verkregen). Ik denk dat daaruit is gebleken dat de gelekte documenten wel echt waren. Niet voor niets dat Twente ook stappen wil maken tegen Doyen.

15 december 2015 om 07:39

Puntenaftrek staat hier nu ook tussen maar ik dacht dat dat geen optie was.. Weet jij daar mee over? Dacht dat het of een boete was, of intrekken van de licentie. Dat laatste gaat sowieso niet gebeuren natuurlijk.

15 december 2015 om 07:45

Klopt, licentiecommissie kan geen puntenstraf geven. Echter kan de tuchtcommissie dat wel.

15 december 2015 om 09:05

Je doet nu alsof jouw mening een voldongen feit is. Denk dat je het iets te positief inschat allemaal zoals je zelfs door je eigen clubgenoten hierboven al op gewezen wordt. Ten eerste er zijn geen onrechtmatig verkregen documenten.

Het hacken op zichzelf mag niet, maar dat heeft Knvb zelf ook niet gedaan, het gebruik van documenten die in de openbaarheid zijn gekomen mag altijd. Ten tweede is de Knvb niet voor niks te rade gegaan bij Twente zelf. Ook zij zullen documenten overlegd hebben die zijzelf in het bezit hebben en hieruit zal dan wel degelijk, zoals in bovenstaand artikel blijkt, uit zijn gebleken dat de documenten echt zijn. Ten derde, als de Knvb, zoals wederom uit bovenstaand artikel blijkt, zeker lijkt te weten dat de documenten echt zijn, waarom zouden zij het dan met een sisser af laten lopen? De Knvb zou niet zo stellig beweren dat de documenten echt zijn op het moment dat zij dit niet zeker weten en hier ook de bewijslast voor hebben.

Ik begrijp dat je als Twente supporter de hoop hebt dat het met een sisser afloopt, maar het is een beetje onzin om het te doen laten overkomen als feit. Denk namelijk dat het meer hoop dat wijsheid is

15 december 2015 om 11:39

Het is ook nog geen voldongen feit dat die documenten echt zijn waarvan de tegenstanders van twente ook zomaar van uit gaan .misschien heeft dat ook met hoop te maken

15 december 2015 om 11:50

De Knvb vindt het blijkbaar wel een voldongen feit, anders spreken ze dat toch niet uit? Je kan als bond zijnde niet speculeren in zo'n geval, dus zullen de documenten die Twente heeft gegeven de echtheid van de gelekte documenten wel ondersteunen.

Ik zou ook maar eens gaan denken om je oud directeuren aan te gaan klagen. Het kan toch niet zo zijn dat directeruen een contract afsluiten en vervolgens weigeren hun opvolgers inzage in die contracten te willen geven. De oud directeruen weten toch precies hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit?

15 december 2015 om 00:16

Denk dat dat ook nog wel gaat gebeuren. Vandaag is er een crediteuren akkoord ondertekend waarbij alle schuldeisers een flink deel van hun schuld laten vallen. Dit is een voorwaarde door de gemeente gesteld, voor de garantstelling van 32 miljoen. De gemeente zal op zijn beurt ook achter Munsterman en Van der Laan aan gaan.

15 december 2015 om 00:36

Aanklagen kan altijd, de vraag is echter wat je daarmee feitelijk gaat bereiken.

Twente die Doen wilt aanklagen. Ik weet het niet hoor maar ik zou mijn geld stoppen in het aanklagen van munsterman en Aldo omdat je daartegen een zaak hebt. Twente heeft naar mijn mening geen zaak tegen doyen. Het contract is namelijk ook met twente afgesloten waarop de handtekening staat van de 2 eerdere genoemde heren. Dus je mag er van uitgaan dat er meer mensen binnen twente ervan af weten. Dus als het niet in de haak is heeft twente er bewust voor gekozen om er aan mee te doen. Volgens mij heb je dan geen sterke zaak tegen doyen. Ik denk eigenlijk dat ze dit roepen om de knvb/licentiecommissie op de verkeerde been te zetten.

15 december 2015 om 00:18

Eens, al weet je niet wat de inhoud van de klacht is. Ze reageren niet op mails en houden zich afzijdig. Misschien is dat de ten laste legging. Een contractueel inhoudelijke zaak lijkt mij inderdaad ook onlogisch omdat beide partijen hun handtekening gezet hebben. In zoverre ben ik het dus met je eens.

Nee.. nee.. nee.. Gewoon nee...

Beetje rare uitspraak van de Knvb. Ik neem aan dat ze dit zelf uitgebreid hebben onderzocht toch? Als Twente zegt dat ze nep zijn en de Knvb gaat er dan vanuit dat het echt is, dan neem ik aan dat ze ook enig bewijs hebben. Ik wil niet zeggen dat de documenten nep of echt zijn, maar ik mag toch niet hopen dat de Knvb aannames doet op basis van niks.

15 december 2015 om 00:31

Rare uitspraak? ??
Twente heeft niet gezegd dat ze nep zijn maar Doyen

15 december 2015 om 00:36

Bij Twente zijn de documenten niet eens bekend... (zie persconferentie Van der Belt)

15 december 2015 om 00:35

Precies, dat is ook wat ik bedoel te zeggen. Als je een straf wil uitspreken heb je daar goede bewijslast voor nodig. Het lijkt erop dat de Knvb er "vanuit gaat" dat ze echt zijn. Het zijn gehackte (en mee gerommelde) documenten... Ik vind het dan nogal opportunistisch om op grond daarvan straffen met een enorme impact te gaan uitdelen. Daarom denk ik ook niet dat een onvoorwaardelijke licentie intrekking reëel is.

15 december 2015 om 00:41

Dat er gehackt is, slaat slechts op het feit hoe de documenten boven water zijn gekomen. Dat wil echter zeker niet zeggen dat er gerommeld is met de documenten zelf. Er staan schijnbaar handtekeningen op van de vertegenwoordigers van FC Twente (munsterman / Vd Laan). Dat werkt niet bepaald in het voordeel van de club.

15 december 2015 om 00:43

Tja, het zou kunnen, maar het zou ook zomaar niet kunnen. Het is aan de aanklager om te komen met bewijs. De bewijslast kan niet zomaar worden omgedraaid.

15 december 2015 om 02:19

Twente supporters steken nog steeds hun kop in het zand....heel typisch

15 december 2015 om 07:32

Dit heeft niets met de kop in t zand steken te maken. Dat t niet goed gaat met onze club heeft elke Twente supporter ook wel in de gaten.
Maar Taalbers heeft gewoon gelijk dat men niet Twente kan straffen op grond van gehackte documenten die op internet zijn verschenen waarvan de vraag is of ze echt zijn.het is in Nederland wel zo dat men onschuldig is totdat t tegendeel bewezen is.
De sleutel tot de waarheid ligt bij Munsterman en van der Laan denk ik . Men moet die twee een onder ede horen (al weet ik niet of de Knvb dat kan)
De weinig rooskleurige situatie van Twente heeft niets met dit geval te maken. Het gaat hier om de fraude die eventueel doortwente (of zijn toenmalige voorzitters) is gepleegd.

15 december 2015 om 07:36

Stadjer

Ik ben er anders lang niet gerust op, wordt een spannende dag.

15 december 2015 om 07:40

Moet zeggen dat ik er ook niet gerust op ben hoor

15 december 2015 om 11:11

De KNVB kan helemaal niemand onder ede horen natuurlijk omdat de KNVB alleen gaat over de eigen competitie. Als blijkt dat Munsterman en vd Laan in strijd met de regels vd KNVB hebben gehandeld kan de KNVB daar de club voor straffen, maar als ze verder niets hebben gedaan dat in strijd is met de Nederlandse wet dan houdt het daar op.

Wat ik me kan voorstellen is dat ze aangeklaagd kunnen worden voor wanbestuur en mismanagement en vervolgens op hun bestuurdersaansprakelijkheid aangeklaagd kunnen worden. Dit moet dan via justitie en niet via de KNVB.

15 december 2015 om 11:34

Dat bedoel ik. Ik denk dat alleen Munsterman en van der Laan weten of deze documenten echt of vals zijn . Munsterman heeft al ontkent dat deze documenten bestaan maar of je daar veel waarde aan moet hechten......
De Knvb zal zeker moeten weten dat Twente wat strafbaars heeft gedaan als ze een zware straf gaan uitdelen. Ik denk niet dat de Knvb Munsterman voor wanbestuur kan aanklagen . Dat zou dan een zaak tussen Twente en Munsterman zijn.
Vlgns mij is wanbestuur niet strafbaar door de Knvb

15 december 2015 om 12:02

Natuurlijk kunnen "gehackte" documenten altijd als bewijs worden gebruikt.
Zou mooi zijn als het niet kon. Als je dan een keer iets zou doen wat niet door de beugel kon gooi je gewoon je bewijs op internet en zeg je dat je gehacked bent.

Dan zou je nooit meer gestraft kunnen worden :-)

15 december 2015 om 12:19

Ik geloof nooit dat je een club kunt bestraffen alleen op gehackte documenten die op internet verschijnen.die zijn te gemakkelijk te vervalsen
Je kunt dan wel een onderzoek instellen en als je daarin meer aanwijzingen vindt (of bewijs) dan kun je wel tot straffen overgaan.
Dus dat zal straks blijken

15 december 2015 om 16:10

Wanbestuur is waarschijnlijk wel strafbaar voor de KNVB, maar ik vermoed op een andere manier dan dit voor justitie zou gelden. De KNVB gaat alleen over zaken direct gerelateerd aan het NL betaald voetbal en de opties die ze hebben staan hierboven.

Daar helemaal los van staat een aparte rechtszaak die wellicht door medewerkers van FC Twente aangespannen zou kunnen worden tegen Munsterman en vd Laan. Als blijkt dat letterlijk alleen zij weet hadden van deze constructies en daar de RvC niet over ingelicht hebben kun je spreken van wanbestuur en kunnen ze wellicht hoofdelijk aansprakelijk gesteld worden. Maar dit gaat via justitie. De KNVB kan alleen individuen bestraffen met deelname aan de competitie of boetes.

Vergelijk het met het transferverbod dat Barcelona kreeg. De UEFA/FIFA kan niet voorkomen dat ze spelers aantrekken omdat dat te maken heeft met de EU regels omtrent vrij verkeer van personen, maar wel voorkomen dat die betreffende spelers worden ingeschreven voor competities waarover ze iets te zeggen hebben.

15 december 2015 om 08:20

Forzatwente,

Je moet aan één ding denken: Als Doyen beweerd dat ze nep zijn, waarom overhandigen zij dan niet het originele exemplaren aan de Knvb?

15 december 2015 om 14:49

Misschien rollen zij zo niet.

Geef ze een transferverbod. Ze kunnen toch alleen transfervrije spelers halen. Bij puntenaftrek gaan ze degraderen. Licentie intrekken vind ik te zwaar.

15 december 2015 om 00:42

Dat ben ik met je eens, alleen doet de Fifa dit geloof ik, en niet de Knvb. Twente is al heel ver gekomen met het opruimen van de puinhoop. Ook vandaag weer een mijlpaal met het bereiken van het crediteuren accoord. Een aan de beterende hand zijnde patiënt trek je de stekker ook niet uit de apparatuur. Daarnaast heeft de Knvb geen enkel belang bij een eredivisie zonder Twente. Dat zou een verschraling zijn van de toch al "tanende" competitie in Nederland.

15 december 2015 om 01:14

Verschraling van de competitie wil ik het niet noemen.
En voor een ieder die een mening heeft over de echtheid van de documenten...tenzij je ze zelf ondertekend hebt, hoor ik dus iedereen maar wat roepen.

Twente is een kat in het nauw. Doyen aanklagen is onzin. Gaat gewoon niet gewonnen worden en is maar voor het idee dat er opgetreden wordt en men goed bezig is.

Twente is helemaal niet goed bezig. Wederom moeten schuldeisers weer een deel laten vsllen. Moet de gemeente weer iets doen. Dat men voor het gemeentehuis stond is nog niet eens zo lang geleden.
Twente is een recividist. Hoe en waardoor her allemaal is fekomen maakt niet eens uit.
Het is gewoon weer hetzelfde riedeltje daar.

15 december 2015 om 06:10

Inderdaad, ze zijn in paniek en beginnen daarom maar over een zaak tegen Doyen. Totaal kansloos en grote onzin. Zoals je al zegt, aan de buitenwereld tonen dat je goed bezig bent.

Als die documenten nep waren dan hadden we Fc Twente wel wat feller gehoord. Dan hadden ze er alles aan gedaan om het verkeerde beeld recht te zetten. Het enige wat ik zie zijn nog wat stuiptrekkingen.

15 december 2015 om 06:41

Verschraling van de competitie? Hoezo dat dan? Het is geen subtop club meer, ze spelen schraal voetbal en er zijn alweer andere clubs die wel goed meedoen bovenin.

Niemand gaat ze missen als ze degraderen, behalve de tukkertjes zelf.

15 december 2015 om 07:09

@taalbers verschraling van de competitie? Hou toch op, ipv Twente komt bijvoorbeeld NAC, ook een mooie club. Twente moet zich niet groter wanen dan het is, want ze spelen nu al in de onderste regionen. Een gepaste straf zou zijn dat ze net als de Rangers in Schotland worden teruggezet naar de topklasse om van daaruit de boel opnieuw op te bouwen.

15 december 2015 om 10:37

Verschraling van de competitie? Dat draai je leuk om. Weet je wat verschraling van de competitie is, een club die op niet toegestane wijze spelers contracteert die ze eigenlijk niet kan betalen. En trouwens, met of zonder Twente, een premier league krijgen we hier toch nooit en dat moeten we ook niet nastreven. Twente moet een passende straf krijgen, licentie intrekken slaat nergens op, maar een simpele boete is ook niks. Moeilijke kwestie.

Als twente haar proflicentie verliest en ze worden uit de competitie gezet, worden dan alle resultaten tegen twente geschrapt? Zo ja dan zou ajax 2 punten op feyenoord uit kunnen lopen?

15 december 2015 om 02:24

Dit zal dan inderdaad het geval zijn. Maar ik verwacht niet dat de KNVB de licentie in zal trekken. Veel te zware straf. Eerder een aantal punten aftrek

15 december 2015 om 07:37

Daarbij komt dat alle cotracten waar fc twente als profclub in staat niet meer geldig zijn. Dus ook alleen spelers en sponsorcontracten zijn dan per direct opgezegd

Huppp terug naar de JL als "nieuw fc twente" of nog leuker "schuldenvrij fc twente"
Ik was er al van overtuigd dat na de glorietijden van twente er een diep dal aan zou komen maar dit is nog erger als ik had voorspeld. 80 mil schuld en risico op kwijtraken proflicentie. En nee ik heb er geen medelijden me. Ze hebben met dit soort contracten op de korte termijn veel voordeel (poen) gekregen en daarmee de competitie vervalst. Afstraffen die club.

15 december 2015 om 03:54

Zo is dat, oprotten met die oplichters.
Nu alles bekend is gaan ze zielig doen.

15 december 2015 om 06:42

Het is een beetje zoals AZ destijds, maar dan erger..

15 december 2015 om 08:37

AZ werd meegesleurd met de schulden van de DSB bank die waren niet van AZ

Twente heeft zelf wanbeleid gevoerd en nu rond de 80 miljoen schuld... Moet je nagaan dat AZ maar 50 was..... En AZ kreeg geen gemeente steun!!

15 december 2015 om 10:19

Stk87

Geloof me, niemand zit ook op jouw medelijden te wachten. En ook niet van de andere grote jongens hier die ervan kunnen genieten als een club kapot gaat.
Munsterman (die ook ik hoog had zitten) heeft ons genaaid en in naam van de club gehandeld, en niet als particulier. Ik zie het dus nog niet zo positief in als enkele medesupporters wat betreft de straf die komen gaat. We nemen de straf als kerels. Als dat betekent dat we volgend jaar JL moeten spelen, dan ben ik erbij op vrijdagavonden. Als de proflicentie wordt afgepakt dan zijn we pas echt genaaid en heb jij een topdag! Good for you!

Als supporter is dit natuurlijk zuur, maar wie hebben er nu allemaal zitten slapen bij die club. Een RvC die toezicht moet houden toch ook vooral? Er is geen belang bij het intrekken van de licentie, het is alleen wel de vraag of de Knvb een soort statement wil maken richting de clubs en partijen als Doyen. Als dat het geval is, dan kan er nog wel iets raars uitrollen. Daarnaast kan het ook nog zijn dat de Knvb zich weer als beste jongetje van de klas wil laten zien richting Fifa en Uefa. Zeker als van Praag nog ergens kans op een stoeltje maakt.

Best spannend...succes voor de Twente aanhang vandaag....

15 december 2015 om 08:27

joop was directeur en voorzitter van de RvC, hij controleerde zichzelf dus, en als je het niet met hem eens was werd je door joop op een of andere manier eruit gewerkt

In 2010 kon MVV met 8 punten in mindering beginnen aan een nieuw seizoen, ook toen was men al begonnen met het gezond maken en saneren van de club en ook toen was men bang voor een eventuele licentie intrekking n.a.v. financieel wanbeleid door een vorig bestuur. Het gaat in het geval van MVV weliswaar om een kleinere club en dus ook om veel kleinere bedragen, maar het zou mij niet verbazen als een vergelijkbare straf er nu ook uitrolt. Best zwaar maar alles is beter dan het kwijtraken van de licentie

15 december 2015 om 06:05

dit gaat wel wat verder . twente heeft mede door die contracten met doyen geld uit bijv de tv gelden gekregen waar ze eigenlijk geen recht op hadden . dat is competitie vervalsing , hoe je het ook draait en keert . andere ploegen die lager stonden hebben door hun minder inkomsten gehad . alles minder dan verplichte degradatie zou bullshit zijn .

15 december 2015 om 07:51

Die contracten met Doyen waren toen ze afgesloten werden niet verboden (nu wel ) het gaat erom dat er een bijlage zou zijn waarin twente een boete zou moeten betalen aan Doyen als een bepaalde speler niet verkocht zou worden (en dat was destijds wel verboden )en dat twente deze papieren niet bij de Knvb ingeleverd zou hebben . Dus Heeft twente hier geen geld aan verdient. Laat ik t zo zeggen zonder die bijlagen was Twente m.i. niet lager geeindigd

15 december 2015 om 08:25

je haalt 2 dingen door elkaar , 3d party en het invloed hebben van een investeerder op het beleid , dat heeft als het goed is nooit gemogen . tuurlijk heeft twente hier indirect geld aan verdiend . ze hebben door die contracten extra ( niet toegestane ) financiële armslag gekregen en hebben mede daardoor bijv spelers kunnen halen die normaal niet haalbaar waren . daar twente in die tijd ook top 5 speelde , hebben ze dus tv-gelden ontvangen die onrechtmatig zijn . ploegen die daaronder stonden hadden die extra financiële armslag niet omdat ze zich aan de regels hielden , daardoor is het competitie vervalsing . je eigent je wat toe waar je eigenlijk geen recht op hebt .

15 december 2015 om 08:34

Ben ik ook met je eens
Misschien was Doyen die contracten niet aangegaan als die bijlagen er niet bij waren
Dat ben ik wel met je eens

15 december 2015 om 08:44

als je naar de zwaarte kijkt van de overtreding en je kijkt wat er al aan straffen is uitgedeeld afgelopen seizoen , dan is een puntenaftrek van een punt of 9 lachwekkend . licentie intrekken schieten ze niks mee op dus lijkt mij een verplichte degradatie op zijn plaats .

Ik hoop dat hier 1 lijn in getrokken word door een flink aantal punten in mindering. Mvv 8 punten en daar was in vergelijking tot Twente nog weinig aan de hand. Als je Twente hier mee laat weg komen dan maak je jezelf belachelijk. Maar aangezien de Knvb zich zelf vaker belachelijk maakt zal dit vast en zeker met een sisser aflopend . Voorwaardelijke licentie en een kleine boete. Dus wederom een tik op de vingers.....

15 december 2015 om 15:39

En waarvoor kreeg MVV die 8 punten mindering?
En waar gaan de gelekte Doyen documenten over?

Je haalt een paar dingen door elkaar..

Wat mij betreft houden ze het bij een geldboete en voorwaardelijke intrekking van de licentie. Punten in mindering brengen of terugzetten naar de Jupiler League vind ik maar niets. De stand op de ranglijst moet bepaald worden door sportieve prestaties en niets anders. De fout is gemaakt op bestuurlijk niveau, dan is dat ook waar je een club pijn moet doen. Dat lijkt me beter dan het duperen van het elftal.

15 december 2015 om 08:28

die sportieve prestaties worden mede bepaalt door het financiële gedeelte . twente heeft geld gekregen waar ze eigenlijk geen recht op hadden , dat is competitievervalsing .

15 december 2015 om 11:18

En hebben vervolgens 7.5 miljoen terugbetaald aan Doyen...

Knvb gatver vanuit dat... Weten ze het nu zeker of doen ze maar gewoon een aanname. Zeer rare woordkeuze van de knvb.

15 december 2015 om 08:13

Ligt eraan wat de geleverde documenten hebben uitgewezen. Aan de hand daarvan hebben ze wellicht duidelijkheid.

15 december 2015 om 08:16

Knvb gaat vanuit dat....? Ik denk dat de Knvb wel degelijk om die contracten aan Doyen en FC Twente gevraagd heeft, maar als zij weigeren dan mag men aannemen dat die uitgelekte contracten wel degelijk echt zijn.

Hoop voor twente dat het geen afnemen is van de licentie, zou echt zonde zijn. Naar Ajax kijk ik graag naar hun, want ze spelen echt zonder gekke fratsen en houden het op voetbal.

Maar als Doyen ontkent dat de uitgelekte contracten nep zijn, waarom overhandigen zij dan niet een kopie van het originele contracten aan de Knvb? Als Doyen niets te verbergen heeft dan lijkt mij het probleem op deze manier opgelost.

het zal echt niet het laatste zijn wat er aan lijken uit de kast komt .

15 december 2015 om 08:37

Dat hoop ik dan wel. want ik denk als er nog een lijk uit de kast komt (b.v. belasting)dat Twente dat dan niet meer trekt en dat dat t einde is
Wat hebben ze er een zooi van gemaakt

Zeer nieuwsgierig wat voor straffen er gaan volgen. Intrekken licentie lijkt me niet zo snel te gebeuren en zou ook zonde zijn natuurlijk. Twente hoort erbij, al hoorden Veendam en Haarlem dat ook.....

Iemand meld hier net met trots dat er weer een mijlpaal is bereikt. Een crediteurenakkoord. Wauw zeg, enig idee wat dat betekend? Dat er schuldeisers afstand doen van hun vordering(of een deel daarvan). Wie wordt daar de dupe van? Juist, personeel van die schuldeisers en eventuele onderaannemers. Dankzij gerotzooi in de top van FC Twente belanden er weer een aantal in de WW. Zo trots zou ik dus niet op zijn!!

Ik denk wel dat er hard gestraft moet worden. Het gaat er volgens mij niet om dat Twente een contract heeft met Doyen, maar over het herhaaldelijk aanleveren van gegevens die niet blijken te kloppen. Dat kan de Knvb niet over zijn kant laten gaan. Ik denk dat daarover al flink irritatie is ontstaan.

Laat ik voorop stellen dat ik het sneu vind voor alle fc twente fans wat er gebeurd. Ik weet hoeveel de club leeft in de regio dus ik hoop van harte dat de licentie niet word ingetrokken. Maar ik hoop wel dat de knvb de club hard aanpakt. Het argument Joop en Aldo gaat erbij mij niet meer in! De zichzelf claimende nuchtere tukkers zijn ook blind gaan geloven in de mooie dromen en leugens van Joop een beetje helder mens wist dat het stadion aflossen in 2 a 3 jaar onmogelijk is. Zeker als de voorwaarde daarvoor kampioen worden en CL spelen zijn. Daarmee zouden de inkomsten gelijk kunnen worden geherfinancierd in het stadion en zouden zij zo het stadion en leningen terug betalen met deze garantiestelling en daar tegenover een hoog rente bedrag ging een gulle bank overeen. Die ipv de helpende hand en reëel advies gretig toestemde met deze voorwaarde. Ook Aldo zat erbij en knikte ja.
Daarna gingen ook de andere commissarissen akkoord want die kende de voorwaarde en wel grappig die roepen nu dat Joop het allemaal alleen deed nee dat kan niet! Niet alleen een voorzitter moet deze stukken tekenen daarvoor zijn minstens 6 handtekeningen nodig. Ook de financiële man ging mee.
Ook de supporters droomde kampioen, CL en grote talenten weg kopen bij grotere clubs (leroy Fer) en niemand die toen maar even helder kon nadenken en kon bedenken misschien gaat dit mis! Allemaal het plein op hossen en drinken feesten ! En nu de hallucinerende dampen zijn weg getrokken en de echte nuchterheid inslaat gaan alle vingers naar de man die hen liet feesten en de onwerkelijke droom voorhield!
Als je toen achter je club stond in goede tijden doe dat dan ook in slechte tijden het behalen van succes heeft een hoge prijs en zeker als je ruim boven je stand leeft. Als je weet dat je eeuwige nummer 4 bent omdat je gewoon niet groter kan worden waarom dan geloven in luchtkastelen?
Als ik fans hiermee tegen het zere been trap excuses maar ik zei het al 4 jaar geleden dat dit consequenties ging hebben en nu zitten ze. Ik ga ervanuit dat Twente een transferverbod krijgt, Doyen gestraft word, FC Twente 40 punten mindering krijgt en geen geldboete. Het eerste zou tevens betekenen dat de club geen bestaan meer heeft omdat ze het geld nodig hebben. Dan hoop ik dat optie 3 overblijft want dan voelen de andere clubs de verantwoordelijkheid en de reeks weg geruimde clubs de pijn wat minder.

15 december 2015 om 09:48

Waarom zou destijds een supporter van twente niet trots mogen zijn?.vindt dat zo n onzin. Je kunt de twente supporten misschien kwalijk nemen dat ze goedgelovig zijn geweest. Maar iedere supporter van welke club dan ook zou trots zijn geweest op wat Twente destijds gepresteerd heeft.
En natuurlijk zijn er supporters geweest die naast hun schoenen zijn gaan lopen, maar dat zijn lang niet alle supporters geweest. iedere club wil zoveel mogelijk succes hebben en willen supporters ook.
Ik zie ook niet in waarom een "kleine"club niet mag proberen bij de eerste 3 van Nederland te komen.
Echter heeft t bestuur van twente om dat te bereiken onverantwoorde dingen gedaan maar dat kun je de supporters moeilijk kwalijk nemen . die hadden vertrouwen in de man die hun t kampioenschap had gebracht.
Dus dat we nu op de blaren moeten zitten vind ik terecht . Maar voor t feesten destijds enz schaam ik mij echt niet dat zou iedere supporter hebben gedaan van welke club dan ook . Mocht b.v. Vitesse kampioen worden zal ook Arnhem te klein zijn en terecht
Kijk dat sommige supporters nu lol hebben dat mag en dat ze om een straf vragen heb ik ook begrip voor. Om Twente nu kapot te wensen heb ik minder begrip maar goed het zij zo

Als de documenten vals waren geweest was Van der Laan niet opgestapt. Ik kan me dus ook niet voorstellen dat hij niet van die documenten afwist. Munsterman wist er natuurlijk ook vanaf want er gebeurde niks binnen de club waar Munsterman niet van op de hoogte was.

Zou het jammer vinden als Twente zou verdwijnen, maar een fikse straf is wel op z'n plaats. Op alle prestaties van de afgelopen jaren zit nu toch een smet, dat wil je als supporter toch ook niet. Ook het veelgehoorde argument dat een eenling, of misschien twee mensen verantwoordelijk zijn en alleen zij gestraft moeten worden is natuurlijk kul. Dan zou je op geen enkel vlak een bedrijf meer kunnen straffen, er zit uiteindelijk altijd maar 1 met de eindverantwoordelijkheid. Ben benieuwd hoe dit gaat aflopen.

Wat als de licentie wordt ingetrokken? Kan Twente dan nog in beroep? En zo ja, spelen wij vrijdag dan wel?

15 december 2015 om 16:43

Ja, FC Twente kan dan nog in beroep. Je hebt altijd de mogelijkheid om 1x in beroep te gaan. Ben je het er dan nog niet mee eens, dan kun je daarna ook nog bij het CAS in beroep gaan.

Er is maar één reden waarom Twente met Doyen is gaan praten: ze hadden keihard geld nodig, zo snel mogelijk. Dat wist Doyen ook, dus Doyen heeft een aantal zekerheidsstellingen geëist: beslag op tv-gelden, invloed op de verkoop van spelers, alleen maar om er zeker van te zijn dat ze hun geld er uit zouden halen. Je gaat anders toch geen zaken doen met een club die in paniek op jacht is naar cash?

Verder is het natuurlijk tekenend dat Aldo er uit is gestapt binnen 12 uur nadat de documenten openbaar waren gemaakt door de hackers. Als ze vals waren geweest (en dat kan Aldo weten, want hij heeft ondertekend) was hij Juist blijven zitten, om aan te tonen dat ze vals waren. Maar nee, hij was direct weg. En liet al zijn geïnvesteerde geld onbeheerd achter bij Twente.......

En niemand, niemand binnen Twente heeft gevraagd waar dat geld ineens vandaan kwam en wat daar voor contract tegenover stond? Dat is volslagen onmogelijk, zeker als je financieel directeur of commissaris bent..

Het is jammer, het is zonde, maar deze hele zaak is zo mis dat de Knvb niet anders kan dan Twente keihard straffen.

Alles wat je daar zegt is waarschijnlijk waar. Maar het is geen bewijs. Dat van der Laan gelijk is opgestapt is zeker verdacht maar geen bewijs.dat twente geld nodig is is waarschijnlijk ook zeker waar en dat Doyen daarvan geprofiteerd heeft zal ook zeker maar ook dat is geen bewijs van de echtheid van deze documenten. Ik denk ook dat die documenten echt zijn. Maar er zal bewijs moeten komen dat deze documenten echt zijn . Anders zijn t aannames en daarop kun je Twente niet gaan straffen.zo werkt t nu eenmaal in Nederland.
Zoals ik al zei ik denk dat de sleutel tot de waarheid bij Munsterman en vanderlaan ligt. Als dan zou blijken dat deze bijlage s echt zijn dan kun je Twente gaan straffen zoals zovelen hier zo graag willen

15 december 2015 om 16:52

De rechtsgeldigheid van contracten wordt bepaald door de handtekeningen van de tekeningsbevoegden. Die handtekeningen staan echter gewoon onder dat contract, dus is het contract gewoon bewijsmateriaal. De Knvb mag er dus gewoon vanuit gaan dat het echt is, sterker nog: zolang er geen bewijs is van het tegendeel, dan moet je juridisch er zelfs vanuit gaan dat het contract echt is.

Indien FC Twente bestrijdt dat die contracten niet rechtsgeldig zijn, dan moet FC Twente dus zien te bewijzen dat de handtekeningen nep zijn of dat de handtekeningen niet van een tekenbevoegde man van de club is gezet. Dat laatste wordt gaat niet op, aangezien Munsterman en Van der Laan wel tekenvoegd waren. Dus dan blijft over dat de handtekeningen nep zouden zijn. Dat moet FC Twente dan zien te bewijzen.

15 december 2015 om 20:33

'het zijn documenten die op internet verschijnen. Met een beetje knip en plakwerk kun je echt wel documenten fabriceren met handtekeningen eronder die niet kloppen.

15 december 2015 om 20:43

Dat is de Knvb dus eerst gaan kijken om te zien of dat niet het geval is. Met als conclusie dat dat niet het geval is.

ze moeten gewoon dagaderen hun spel is echt slecht en gewwon veel punten aftrek

15 december 2015 om 12:23

Waarom zouden ze moeten degraderen dan . Als ze na dit seizoen genoeg punten hebben (met of zonder aftrek ) dan degraderen ze .Zo niet dan blijven ze terecht in de erdivisie. Ze staan nu ook nog niet onderaan

Zou erg jammer zijn om Twente te verliezen, maar ze moeten gewoon hard gestraft worden. Al die 'kenners' die Twente de hand boven het hoofd houden omdat het zo'n bolwerk is. bah. Straffen zoals dat is afgesproken en is dat het einde van de club dan hebben ze dat aan zich zelf te wijten. Het zou voor de regio heel erg zijn, maar eigen schuld dikke bult.

15 december 2015 om 15:40

Ik durf het niet te zeggen. Wordt onderhand wel een beetje gek van de spanning, haha.

Twente mag van mij blijven, maar een verplichte degradatie vindt ik een gepaste sanctie. Op dat gerommel bij Twente moet een passende straf staan.

Hoor net in de grachten dat het zou gaan om uitsluiting van europees voetbal voor komende 3 jaar? Wat een farce als dat waar is.

15 december 2015 om 16:43

Dat lijkt me niet. De kans dat Twente de eerste jaren Europees gaat spelen is nihil.

15 december 2015 om 16:57

FC Twente kan door 3 partijen gestraft worden: de Knvb, de Uefa en de Fifa.

Wat jij hebt gehoord is de straf die de Uefa kan opleggen (te samen met een geldboete).
De Knvb (en ook de Fifa) kan deze straf echter niet opleggen, want die gaan niet over de UEFA-competities.

De straf van de Knvb hangt af van wie de straf gaat opleggen: de licentiecommissie of de tuchtcommissie. De licentiecommissie kan (voorwaardelijk) de licentie intrekken en/of een geldboete geven. De tuchtcommissie kan een verplichte degradatie, een puntenstraf en/of een geldboete opleggen.

De Fifa kan een transferverbod en/of een geldboete opleggen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren