Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Drie clubs houden Nederland nog strompelend achteraan op UEFA-lijst

Laatste update:

PSV stootte deze week door naar de knock-outfase van de Champions League en sprokkelde daarmee welkome punten voor Nederland op de coëfficiëntenlijst van de UEFA. Tegenover de knappe prestaties van de Brabanders staat echter nog steeds de sneue en, in twee van de drie gevallen ook de snelle aftocht van Vitesse, Go Ahead Eagles en FC Groningen in Europa.

/

Vitesse stuitte in juli en augustus op Southampton en moest meteen het hoofd buigen in Europa: twee nederlagen. De Arnhemmers haalden nul punten binnen, roept De Telegraaf in herinnering. Go Ahead mocht Europees meedoen dankzij de eindklassering in het fair play-klassement, maar kon geen vuist maken tegen Ferencváros. De club uit Deventer sprokkelde een half punt.

Bekerwinnaar FC Groningen haalde 1 punt binnen voor Nederland op de coëfficiëntenlijst in de groepsfase van de Europa League en AZ en Ajax deden het nog iets, maar niet veel beter. PSV schepte de nodige punten binnen, maar het probleem is dat de totaalopbrengst van 29,5 punt gedeeld moet worden door het aantal clubs dat meedeed en dat is liefst zes. Dat betekent dat Nederland het dit seizoen Europees gezien nog minder doet dan Liechtenstein en slechts een zeventiende plek in handen heeft op de ranking van dit seizoen.

Waren Vitesse, Go Ahead en FC Groningen niet van de partij geweest op de Europese velden, dan zou Nederland volgens informatie van de ochtendkrant zijn opgerukt naar een mooie zesde plaats. Alleen de clubs uit Spanje, Duitsland, Engeland, Rusland en Italië zouden het dan gemiddeld gezien beter hebben gedaan op de coëfficiëntenlijst.

Denk je dat PSV nog meer punten gaat pakken voor Nederland, na de winterstop?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ergens is het jammer als er dadelijk minder Nederlandse clubs in Europa actief zijn.

Het voordeel daarbij is dat je deze situatie dan minder snel krijgt: als we bijvoorbeeld alleen 3 Nederlandse teams in Europa hebben dan scheelt het een hoop als je alle behaalde punten moet delen door 3 ipv 6. Daar komt ook nog eens bij dat de andere landen om ons heen op de coëfficiëntenlijst dan weer het tegenovergestelde krijgen; die doen dan met een of twee clubs meer mee die waarschijnlijk net zo droevig presteren als onze eigen Nederlandse clubs. Binnen een paar jaar sta je dus weer op de 10e plek van die Uefa lijst en zal er dus op lange termijn niet veel veranderen.

10 december 2015 om 08:50

Zo jammer is het niet. Sommige clubs hebben er ook niets te zoeken en zetten Nederland structureel voor lul. Nu doet AZ het dit jaar ook niet echt geweldig, al heeft factor pech ook wel meegespeeld. Aan de andere kant kan je het niet vier keer op enkel pech gooien.

Maar wij hebben de andere jaren praktisch structureel overwintert in Europa. Vitesse, Groningen, ADO, Utrecht en GAE hebben de laatste jaren voor meer schade gezorgd dan ze goed hebben gedaan. Daar kan ik Feyenoord eigenlijk ook nog bij noemen. Die hebben het op vorig jaar na een aantal jaar echt dramatisch gedaan.

10 december 2015 om 13:44

Vitesse zou met het materiaal en de inbreng van Chelsea veel meer punten binnen halen komende jaren (vergelijkbaar met AZ de laatste jaren) ze hadden dit seizoen alleen pech met de loting...

ook moet ik t even opnemen voor Utrecht... want 2 jaar terug was het inderdaad dramatisch... maar 4 jaar geleden schakelden ze achtereenvolgend (met spelers als van wolfswinkel, mulenga, vorm en mertens wel is waar), SK Tirana (alb), FC Luzern (zwi) en het veel beter geachte Celtic uit... in de poule fase speelden ze vervolgens 2x 0-0 tegen Liverpool (thuis hadden ze moeten winnen met een onterecht afgekeurde goal van Wuytens), 3-3 en 0-0 tegen Napoli (wat toen al subtop van Italie was) en 1-1 tegen steaua Boekarest... enkel uit tegen Boekarest werd met 3-1 verloren...

wat ik hier mee wil zeggen: het kan wel.... alleen moeten we een voorbeeld nemen als Nederlandse clubs aan des tijds Utrecht en nu aan Psv, maar ook aan clubs als Basel, Rapid Wien en RB Salzburg... niet meer willen het (aanvallende) spel willen maken, maar vooral moeten inzetten op strijd en de beuk er in... helaas word dat in Nederland gelijk afgestraft door de scheidsrechters (met uitzondering van Bas Nijhuis) waar door we de "mietjes" van Europa blijven die al omvallen als ze n vingertje op hun rug voelen... kwalitatief en financieel leggen we het namelijk altijd af tegen de top, sub top en zelfs daar de subtop van in Europa...

10 december 2015 om 08:57

Op dat punt is het beter, anderzijds is het dan wel zo dat die drie tickets waarschijnlijk naar de top 3 gaan, en er voor clubs in de middenmoot al na 20 competitiewedstrijden nergens meer voor te strijden is

10 december 2015 om 09:26

Het is allemaal waar wat jullie zeggen. De subtop van Nederland voegt maar weinig toe aan ons puntenaantal in Europa. Nu moeten we alleen niet zielig gaan doen, want hier heeft namelijk elk land mee te maken. Kijk even naar alle landen die rond Nederland staan op de coeffientenlijst. Daarvan heeft elk land al 2 clubs verloren in de kwalificaties.
Het statement dat ze in dit artikel maken, dat we zonder Vitesse Groningen en GAE 6e zouden staan, is niet onwaar, maar dus wel onzinnig. Deze berekening kun je voor bijna elk land doen. Dat je berekent wat ons puntenaantal zou zijn zonder Gae, begrijp ik wel. We hebben namelijk niet om die extra ticket gevraagd.
Ook is het een beetje onzinnig alleen naar dit seizoen te kijken. PSV pakt nu heel veel punten (waarvoor dank), maar liet het in andere jaren vaak afweten. GAE vliegt er nu uit in kwalificatieronde 1, maar ik vind de uitschakeling van FC Utrecht tegen een Luxemburgse subtopper veel kwalijker. Desalniettemin, uiteindelijk komt het wel weer goed. Volgend jaar valt er een heel goed seizoen weg voor Nederland, maar het CL-ticket voor volgend jaar is al veilig (behalve als we nu alle wedstrijden verliezen en Rapid Wien de EL wint met maximaal 1 keer puntverlies). Vanaf volgend seizoen kan het dus nauwelijks slechter gaan worden.

Oh en nog een klein verzoek aan alle media: Stop met de vergelijking met Liechtenstein. Liechtenstein heeft geen eigen competitie, dus stuurt alleen de bekerwinnaar Europa in. Het aantal behaalde punten wordt dus gedeeld door 1. Die bekerwinnaar loot achtereenvolgens een subtopper uit San Marino, een subtopper uit Estland en worden in de 3e kwalificatieronde uitgeschakeld door Thun uit Zwitserland. Gevolg: Liechtenstein haalt in de kwalificaties veel punten en heef daarmee geruime tijd zelfs boven Engeland, Italie, Rusland, Portugal enz gestaan.

10 december 2015 om 11:47

Bedankt voor deze nuttige analyse! Goed om te zien dat sommigen zich echt verdiepen in het voetbal (in tegenstelling tot ondergetekende )

Clubs als GAE moeten Europa ook niet in. Dat fair play klassement slaat nergens op. Zo'n club zou je op een andere manier moeten belonen, daar heeft de club zelf ook meer aan.

10 december 2015 om 07:54

Is ook veranderd vanaf dit seizoen. De winnaar van het fair-playklassement krijgt vanaf nu een geldprijs i.p.v. een Europese ticket.

10 december 2015 om 08:07

Als de grote clubs gewoon hun plicht vervullen, en clubs als AZ maar ook zeker mijn Groningen wat punten sprokkelen. Dan maakt het niet uit dat bv een eagels Europa in gaat.
Voor fans is zoiets een geweldige beleving en mogelijkheid hun club Europees te zien spelen.
Voetbal wordt gespeeld voor de fans! En niet voor een puntenlijstje! En wat wil je als we wel veel punten pakken? Meer clubs uit eredivisie in Europa? Die allemaal weinig tot niks kunnen presteren?

10 december 2015 om 08:59

Op die manier krik je het hele niveau omhoog. Clubs die Europees spelen doen ervaring op, nemen dat mee in de Eredivisie en op die manier krijg je misschien weer wat meer aansluiting, kunnen we als Nederland weer laten zien dat er maar 5 competities groter zijn dan Nederland, en meer niet.

Het werkt ook 2 kanten op. Hoe meer punten je haalt, hoe meer Europese tickets.

10 december 2015 om 07:53

Voor meer tickets komen we absoluut niet in aanmerking, daar hoef je je geen zorgen om te maken denk ik..

10 december 2015 om 08:35

Zou gewoon is mooi zijn dat er 2 nlse clubs in de cl gaan spelen.
Ben je gelijk overal van af dat gezeik.

10 december 2015 om 10:37

Ach, een Europees toernooi met uitsluitend Engelse, Duitse en Spaanse clubs is ook niet leuk.

Voor GAE was het natuurlijk prachtig. Maar als je nu de gevolgen ervan leest dan baal ik er toch behoorlijk van. Een andere club Europa insturen geeft natuurlijk geen garanties, maar van GAE wist je in ieder geval al zeker dat het niks ging worden.

verdomme, dit doen we dus niet meer. Dit seizoen moeten Ajax, PSV en Feyenoord de plekken 1 t/m 3 verdelen. PSV of Feyenoord moet de beker winnen. AZ en Vitesse moeten 4e en 5e worden en de play offs winnen.
Dit is zo jammer. Clubs als GAE en Groningen, heel leuk deze wedstrijden, maar het heeft gewoon geen zin.

10 december 2015 om 08:19

Dan vind ik toch dat je heerenveen te kort doet door vitesse te noemen.heerenveen heeft voor nederland een stuk meer punten gepakt dan vitesse.

10 december 2015 om 08:36

Heerenveen stelt net zo weinig voor als Vitesse in Europa. Ajax, PSV, Az en Twente hebben de afgelopen 5 jaar de meeste punten behaald.

10 december 2015 om 08:58

Het probleem van Vitesse vind ik dat ze elk jaar weer opnieuw aan het team moeten werken voor het er echt staat. Kun je Bosz niet kwalijk nemen, maar wel het feit dat er zoveel spelers gehuurd worden. Maar feit is ook dat Vitesse er dit jaar ook weer eerder stond dan vorig jaar, dus ik zie Vitesse ook wel meedoen om Europees voetbal, en volgend jaar misschien verrassen.

10 december 2015 om 10:27

Weet je wat het probleem van Vitesse was, dat ze Southampton en Anzhi geloot hadden. 2 ploegen waar niemand in Nederland van gewonnen zou hebben. Tegen Petrolul was gewoon pech dat ze in de laatste minuut een van richting veranderde vrije trap tegen kregen. Krijg Vitesse(wat ze zelf ook moeten pakken) de kans in een groepsfase, ben jk er van overtuigd dat ze punten gaan pakken.

10 december 2015 om 14:47

Heerenveen heeft toch nog nooit een respectabel aantal punten behaald? Ze zaten in 2000/2001 in de Champions League, maar daarna misschien nog een keer in de Europa League, al kan ik me dat niet herinneren.
De enige ploeg (buiten de clubs die ik heb genoemd) die het nog redelijk goed heeft gedaan is FC Utrecht. Celtic uitschakelen in de voorrondes zal Vitesse of Twente niet lukken. En daarna in een loodzware poule met Liverpool, Napoli en Steaua Boekarest maar 1 keer verliezen, dat is een topprestatie.

12 december 2015 om 08:48

Heerenveen heeft meerdere keren overwintert. Dus ja heerenveen heeft meer punten gehaald.

10 december 2015 om 08:58

Vitesse heeft de afgelopen jaren het ook weleens laten afweten tegen kleine clubs. AZ kan momenteel ook geen potten breken en ook in de Eredivisie staan ze in het rechterrijtje. Daarbuiten hebben de topclubs ook ontzettend vaak laten afweten in Europa. Het is een Nederlands probleem en niet de schuld van de subtop dat we minder Europese punten pakken. En als je aan het einde van het seizoen Europees voetbal haalt dan verdien je dat ook gewoon. Hadden die andere clubs maar beter hun best moeten doen.

10 december 2015 om 09:32

Indirect is het wel de schuld van de subtop en de lager geklasseerde teams die meedoen, maar blijkbaar heb je het stuk maar half gelezen. Doordat die teams meedoen en hooguit een puntje pakken, gaat het gemiddelde van Nederland keihard achteruit. Had je die teams weggelaten en alleen de teams gepakt die wel punten pakken, had je een veel hoger gemiddelde. Zeg nou eerlijk, buiten de fantastische ervaring en je clubvoorkeur om, heeft FC Groningen ook maar iets te zoeken in Europa? Gezien de eindstand in de poule zeg ik absoluut 'nee'.

10 december 2015 om 10:01

Ik heb wel degelijk het hele stuk gelezen en ik beweer ook niet dat de subtop geheel onschuldig is. Maar het is ook niet zo dat de topclubs het zo fantastisch doen in Europa. Als de topclubs het niet hadden laten afweten tegen clubs als Red Bull Salzburg, Rapid Wien, Molde, Sparta Praag, Gent en noem maar op, hadden waren wij lang niet zo afgezakt. Groningen heeft inderdaad weinig in Europa te zoeken maar op basis van onze prestaties hebben wij het wel verdiend. De verschillen met de subtop in Nederland en in de overige landen zijn ook gewoon te groot. Braga heeft een begroting die twee keer zo hoog is als die van Groningen en die van Marseille is 5 a 6 keer zo hoog. Ondanks dat ik ook van mening ben dat we beter hadden moeten presteren kun je geen wonderen verwachten.

10 december 2015 om 15:49

Begroting als excuses: ongeldig verklaard.
FC Groningen heeft een begroting van 21,5 miljoen.
Sp. Braga: 18 miljoen.

Met min of meer dezelfde begroting heeft Sp Braga de finale van de EL behaald in 2011.
Braga is reeds geplaatst en zal vanavond rustig aan doen. Als ik zou moeten gokken dan zet ik mijn geld toch op Braga: betere collectief, meer inzet, tactisch beter en physiek sterker.

10 december 2015 om 23:12

Klopt niet. Begroting van Braga is 45 miljoen. Maar ja, Ajax lukt het niet eens om deze poule door te komen. Dan houdt het in Nederland al gauw op

Echt dom dat een club als gae europa league mag spelen

10 december 2015 om 08:17

GAE heeft het dan ook niet getroffen met de loting dit jaar. Ferencvaros is best een sterke ploeg voor GAE begrippen..
Vind het wel leuk dat er af en toe eens een Groningen of NEC oid Europa in gaan, maar het moet niet ten koste gaan van onze startbewijzen in Europa.

Zo goed voor het Nederlands voetbal is het resultaat van PSV dan ook niet, de resultaten van Gae, Vitesse en Groningen zijn eerder slecht voor het Nederlands voetbal.

10 december 2015 om 08:55

Ach een Groningen/twente zou best eens een keer kunnen stunten met een ingespeeld elftal... Kijk naar Nec, die overwinterden zelfs in 2008... Vervolgens hadden zij 5 jaar lang een hoger UEFA-coefficient dan Feyenoord, die keer op keer in de 1e ronde uitgeschakeld werden...

Het stelselmatig falen van Ajax en PSV in de Europa league helpt ook bepaald niet mee...

Maar het sturen van een Ado, Go Ahead, NAC of een volledig vernieuwd Vitesse dat heeft gewoon geen zin... Kun je beter die plek opgeven om vervolgens zoals een Oekraine met een kleiner aantal clubs het goed doen, om zo 2 Champions League plaatsen te bemachtigen...

10 december 2015 om 09:36

Het stelselmatig falen van ajax en psv??? Als die andere clubs de helft van de punten zouden halen die ajax en psv de afgelopen jaren behaald hebben, dan hadden we nu niks te klagen gehad.het zijn juist de clubs die er ieder jaar direkt uitvliegen die de schade veroorzaken. Daardoor moeten ajax en psv boven hun kunnen presteren om dat verlies goed te maken.

Als jullie dit bekijken, de voorlopige ranking voor volgend jaar (en soWieso kunnen jullie nog moeilijk 2 plaatsen winnen), ziet het er niet goed uit voor jullie http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html
Alleen de eerste twaalf mogen rechtstreeks nr CL en de bekerwinnaar in de poules vd EL laten starten...

Daarom moet er ook wat veranderd worden aan de opzet van de beker en competitie!

Ik snap wel dat de sterkste ploegen het verdienen, maar als een klein clubje een goed seizoen draait, pak een Heracles nu, wordt het meestal leeggeroofd en gaan ze ver verzwakt een nieuwe competitie in!

10 december 2015 om 08:56

Inderdaad, dan zie ik liever dat de beker winnaar mee draait in de play-offs o.i.d. Zijn toch weer wedstrijden op zich.

Dat is toch elk jaar zo. Beetje flauw om de schuld nu alleen bij GAE neer te leggen. Kijk maar op deze site http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/meth... voor de punten per team per jaar.

Dit is dus waarom de play offs om Europees voetbal en de directe plaatsing van de bekerwinnaar de doodsteek zullen zijn voor NL in Europa. Godzijdank zijn we inmiddels van het fair play gebeuren af. Gewoon absoluut drama om Go Ahead en Groningen zien te verzuipen in Europa waar ze niks te zoeken hebben, hoe sympathiek de clubs en de fans ook zijn. Dan volgt altijd het cliche argument dat de topclubs het de laatste jaren ook niet waar hebben gemaakt. Feit is gewoon dat clubs als Feyenoord, PSV en Ajax altijd meer kans hebben om punten binnen te harken dan de minder grote en -vermogende clubs.
Maak de eindklassering over het hele jaar gewoom bepalend voor de plaatsing en stuur je op dat moment sterkste ploegen Europa in. De play offs zijn een gedrocht, puur in het leven geroepen om meer wedstrijden en dus meer inkomsten voor o.a. FOX te genereren.

10 december 2015 om 09:39

Helemaal mee eens, alleen kom je dan waarschijnlijk op een punt dat je extra ploegen mag sturen door de stijging op de ranglijst en begint het weer van voor af aan. Alleen 2 direkte cl plaatsen zou wel erg welkom zijn voor nl. Dan stroomt er weer extra geld de eredivisie in.

10 december 2015 om 12:12

Jongen, dat gebeurt de eerste tien jaar niet. Het is nu al zo goed als zeker dat jullie in 2017 met de kampioen naar de voorrondes moeten! http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/method4/crank2017.html

10 december 2015 om 12:19

Dat zeg ik ook helemaal niet, snap zelf ook wel dat het voorlopig alleen maar minder zal worden gezien de matige prestaties in europa de laatste jaren. Volgend seizoen vervalt er een goed europees jaar, en dit jaar is ook niet best. Maar een plek minder in de eu league zou ik niet erg vinden. Dan kun je namelijk gemiddeld weer beter scoren.

Tja, het heeft natuurlijk ook te maken met de sterke tegenstanders die worden geloot in de play-offs. Als Vitesse geen Southampton had geloot dan had ik ze best kansrijk geacht om een plek in de groepsfase te bereiken. Maar nu ben je gewoon kansloos, alhoewel ze het nog best redelijk deden.

10 december 2015 om 10:31

Precies dit, 3 jaar daarvoor was het Anzhi die toen met bv Eto goede toppers hadden. Makkelijk praten van heel veel mensen hier, Vitesse had nog genoeg kansen tegen oa Anzhi en Southampton. Feyenoord ging er kansloos af en AZ kreeg een pak op de broek thuis tegen Anzhi dat jaar(0-5)

Ach onderaan die lijst blijft het om de jaren gewoon stuivertje wisselen. Nederland heeft maar een paar teams die in Europa wat kunnen betekenen en als je dan een keer een team Europa in stuurt die een leuk jaar draait is dat nooit goed. Als we minder plekken krijgen heb je daar minder last van en krijg je meer punten en heeft een ander land er last van omdat die dan ook mindere teams uit hun land Europa in krijgen en dan hetzelfde hebben als Nederland nu.

PSV laat zien hoe het moet, nadat ajax 4 jaar op rij geen enkele keer de knock-out fase haalde en dit jaar ook in EL weer laat zien hoe het niet moet.

10 december 2015 om 11:55

PSV heeft in de laatste jaren Europa League nou ook niet bepaald een fantastische indruk achtergelaten. Alsof de Nederlandse clubs de Europa League minderwaardig vinden (terwijl we doorgaans in de Champions League ook moeten mikken op plek 3 in de poule).

10 december 2015 om 12:25

Voordat je verder gaat met het bashen van ajax, toevallig heeft ajax de afgelopen 5 jaar tot nu toe inclusief het lopende seizoen nog steeds de meeste punten verzameld van alle nl clubs. Namelijk 56,9 tegenover 54,9 van psv. Waardoor ze op de 30e plaats staan in europa. Psv staat 32e. Over feyenoord zullen we het maar niet hebben. Daarbij komt ook nog dat ajax het in 4 van de 5 jaar moest doen in de cl tegen tegenstanders van wereldformaat, terwijl psv en andere clubs de punten tegen mindere goden konden pakken.dus om ajax nu af te branden en psv na 1 goed seizoen te hemel in te prijzen slaat nergens op!

10 december 2015 om 12:43

hap hap ajax kan niet voetballen

10 december 2015 om 12:48

Dat is niet toevallig. Als kampioen krijg je 4 bonuspunten omdat je mag starten in de CL. 4*4=16 punten die ajax "gratis" gekregen heeft. Vanaf seizoen 2017 moeten we waarschijnlijk beginnen in de voorronde CL.

Als je het totaal aantal punten optelt heeft Nederland gewoon meer punten gehaald als Griekenland, Turkije en Zwitserland, om maar eens een paar concurrenten te noemen, en slechts 0,5 minder punten dan België.

De pest is dat het Nederlandse puntentotaal gedeeld moet worden door 6, en van de concurrenten door 5. Eigenlijk presteert van de concurrenten alleen Oekraïne beter. (rusland en Portugal staan al mijlenver voor, en zie ik niet meer als concurrent).

Vergelijken met Liechtenstein slaat nergens op, dit land levert maar 1 club en mag dus alles delen door 1. Makkelijk punten scoren.

10 december 2015 om 12:15

Precies. Je kunt het eigenlijk competitie vervalsing noemen. Vitesse en go ahead hebben niet eens mee kunnen doen aan de groepsfase el. En toch worden ze meegerekend. En dan mag vitesse ook nog eens tegen southampton. En go ahead is helemaal lachwekkend. Dat is een fair play ticket. Dus je zou zeggen een beloning, maar in plaats daarvan is het eerder een straf. Want nu wordt het door 6 gedeeld. Wanneer wordt de knvb wakker!!

10 december 2015 om 15:56

Zo'n 20 jaar geleden ging het tussen Nederland en Portugal om plaats 6.
Ondertussen heeft Portugal zich in de strijd gemengd om de 5e plaats met Frankrijk en vorige jaar zelfs Italie gepasserd op de 4e plaats.
Nederland is ondertussen in een strijd gewikkeld met Lichtenstein. Sorry, in de middenmoot.
En geld is echt geen excuus. Nederlandse clubs hebben nooit tot de rijkste behoord maar dat was vroeger geen reden om niet met de groten mee te kunnen.

10 december 2015 om 22:16

Geld is wel degelijk een excuus. Waar Nederlandse clubs voorheen bij wijze van 50% van de begroting had van de grote Europese clubs, is dat nu nog maar 10-20%. En ik hoef je niet te vertellen dat dat een gigantisch verschil.

Nou jongens, voortaan alleen nog maar Ajax, Psv, Feyenoord en AZ Europa insturen. De rest van de clubs moeten maar voor spek en bonen meedoen in de competitie.

Wat een onzinnige vergelijking. Dan moet je ook de 3 slechtste ploegen van andere landen eruit filteren en dan sta je plots weer 15e.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren