Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Buitenland heeft geen ontzag meer voor Ajax: ‘De magie verdwijnt’

Laatste update:

Ajax speelt donderdagavond de eerste wedstrijd tegen FK Jablonec in de laatste voorronde van de Europa League. Nadat de club zich liet inpakken door Rapid Wien in de voorronde van de Champions League mag het nu niet weer fout aflopen. Het Algemeen Dagblad merkt echter dat er in het buitenland al weinig meer verwacht wordt van Ajax. De krant peilde de meningen over de grenzen en kreeg te horen dat het imago van de Amsterdammers meer en meer afbrokkelt.

/

Joan Valls Bassa van de Catalaanse zender TV3 kan het winnende team van Louis van Gaal uit 1995 uit het blote hoofd opnoemen en kent ook de illustere namen uit eerdere decennia. “Maar het Ajax van nu? Niemand hier in Barcelona die je één naam zou kunnen geven”, klinkt het. Hij krijgt bijval van Marc Degryse, oud-prof van onder meer PSV. De uitschakeling van Ajax tegen Rapid verraste hem niet.

Dat is misschien wel het pijnlijkst, zegt de Belg tegen de ochtendkrant. “Hier in België keken we altijd enorm op tegen Ajax. Maar Club Brugge, Anderlecht en misschien zelfs AA Gent zijn niet meer bang voor Ajax”, legt hij uit. Journalist Babak Milani van het Duitse BILD stelt dat een wedstrijd tegen Ajax voor een Duitse club vooral op papier nog eervol is. “Bang zijn de grote Duitse clubs niet meer. Ajax wordt vooral een club van de verhalen.”

Klaus Egelund tenslotte zegt dat Ajax het perfecte podium is en blijft voor talenten. Mede door de kromme financiële verhoudingen is de kloof tussen de Amsterdammers en de top van Europa groter geworden. “Het is volstrekt logisch dat Ajax er ook last van heeft. De pijnlijke conclusie is wel dat daarmee de magie van Ajax langzaam verdwijnt”, merkt de Deense verslaggever op. “Ook in Denemarken.”

Denk jij dat Ajax ooit weer een topclub in Europa zal zijn?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ja ik als feyenoorder vind dit allemaal toch een beetje makkelijk. Heel nederlands gaat erop achteruit. Feyenoord en PSV net zo goed.

19 augustus 2015 om 09:05

Ajax kan pas weer een top club in Europa worden als de Nederlandse clubs is een x niet worden leeg gekocht door de grote Europese clubs. Dat zelfde geld voor Feyenoord en PSV.

Ik blijf de verhoudingen met Nederlandse clubs in vergelijking met Engelse clubs ook raar vinden. Wat het financiële plaatje betreft. Want ook al zal een Nederlandse club eigendom van een rijke sjeik zijn. Dan nog kunnen wij de grote jongens niet kopen.

19 augustus 2015 om 09:15

Alle Zweeds en Deense clubs zullen ook sterker zijn als ze niet worden leeggekocht. Maar geef niet op. Porto en Basel zijn ook clubs die elk jaar in CL presteren. Als Ajax betere mix heeft tussen ervaring en jeugd. Kan Ajax ook gewoon 2e ronde CL halen. Maar goed focus ligt nu wel heel erg op jeugd. Als dit het beleid is prima, maar moet ajax niet zeuren als je door ploegen als Rapid word uitgeschakeld.

19 augustus 2015 om 09:39

We moeten eens ophouden met het wijzen naar het grote geld in Engeland. Engeland is niet onze concurrent. Het Nederlandse voetbal is al jaren aan een vrije val bezig op de coëfficiëntenlijst en we moeten ons afvragen hoe we het ondanks onze goede jeugdopleidingen afleggen tegen competities waar echt niet meer geld in om gaat dan de Eredivisie, zoals die in België, Tsjechië en nu zelfs Roemenië.

19 augustus 2015 om 10:54

Ajax kan een weer een topclub worden zodra ze open staan voor rijke investeerders, maar nee, ze moeten het eigenwijs houden en lekker met de jeugd proberen. Als ze een paar rijke investeerders weten te strikken kunnen ze dezelfde jongens een langer contract geven, dan zou het misschien wel kunnen.

Maar zonder investeerders/sjeiks wordt het slechter en slechter.

19 augustus 2015 om 11:09

Opvallend, niemand kent de namen van de Ajax spelers... Toch weten ze iedere zomer de betere eruit te pikken.

Jammer dat het team niet hun spelers vijf jaar kan behouden bewijs van spreken. Ik denk dat Ajax wel weer stappen vooruitgaat maken, maar geen reuze sprongen. Voor het eerst sinds jaren is er spraken van moordende concurrentie op veel posities. Met daarachter mogelijk een goede lichting. Dit is de hand van o.a. Overmars geweest. Ze waren aan het bouwen voor de toekomst en nu zijn de eerste effecten te zien. Hopelijk blijven ze doorpakken en de jeugd op topniveau houden door ook talenten elders over te nemen.

19 augustus 2015 om 11:12

Vinninhor9

Dat is wel erg kortzichtig. Je kunt ze wel een langer contract geven, met betere voorwaarden, maar dat zou Ajax nu ook makkelijk kunnen.
Het spelen in de eredivisie is gewoon niet interessant genoeg. Alle clubs moeten stappen maken.
Een topclub wordt je niet alleen door mee te draaien in de CL. Ook je eigen competitie moet sterk zijn. Interessant voor spelers om hierheen te komen. Interessante spelers staan garant voor hogere inkomsten.
Natuurlijk is geld belangrijk, maar een Sjeik bij Ajax verandert helemaal niets. Ook die kan niet op tegen het geld in de PL.

19 augustus 2015 om 12:23

Vinninho..

Alsof geld het probleem is met 110 miljoen op de bank. Investeerders zijn we totaal niet nodig. Een, in mijn optiek, vreemde reactie.

Ajax zou het salarisplafond omhoog moeten gooien of af moeten schaffen, de contracten verlengen waardoor spelers voor meer verkocht (kunnen) worden. Dat is, in mijn ogen, de enige manier om weer enige afsluiting kunnen krijgen met de subtop van Europa..

19 augustus 2015 om 12:50

Bwahaha zegt precies waar het opstaat. Kijk niet naar de topcompetities, want dat is de Eredivisie gewoon niet. Wij zijn een middenmoter die eigenlijk in de subtop mee zou kunnen draaien (gezien het geld, het talent, veel kennis en goede coaches). Je zou dus kunnen zeggen dat de Eredivisie ondermaats presteert en dat moet veranderen!

20 augustus 2015 om 02:44

Ajax moet gewoon ArenA van de gemeente kopen, ik denk dat ze meer dan 10 miljoen per jaar ofz betalen voor huur.. In plaats van dat ze het aan huur betalen gewoon salaris aan spelers van subtop kwaliteiten binnen halen en t jeugd behouden tot de leeftijd van ongeveer 24 a 26 jaar oud.. Dan kan ajax makkelijk kwart finale CL hale.. Goed voor Ajax, Eredivisie en Oranje !

19 augustus 2015 om 09:28

Klopt, maar Ajax is veruit de meest roemruchte club van Nederland over de landsgrenzen. Elke voetbalkenner heeft het over Ajax van de jaren 70 en jaren 90. Dat heb je bij Feyenoord en PSV gewoon wat minder.

19 augustus 2015 om 11:22

Echt? Dat is nu exact wat in het artikel staat, ze kunnen de spelers uit 95 zo opnoemen, maar nu kennen ze niemand meer, wat Feyenoord en PSV ermee te maken hebben ontgaat mij even.

En het is natuurlijk geweldig voor Ajax dat ze in Nederland op eenzame hoogte staan (zeker qua grote en al helemaal qua historie) maar daar heb je in Europa vrij weinig aan, zoals in het artikel wordt aangegeven, het ontzag is weg, Ajax is nu gewoon een tegenstander en niet meer het grote Ajax.

19 augustus 2015 om 09:32

Wat hebben PSV en Feyenoord er mee te maken?

Dat heel Nederland achteruit gaat is juist een grotere zorg nog. Wa shet nou nog alleen Ajax ne ehet is alles.

Ajax heeft altijd en nog wel een grote naam gehad zeker in het buiteland. Dat beginnen nu mooie verhalen uit het verleden te worden en niet meer het heden.

Teams zijn niet meer bang voor Ajax, en dna niet teams als Man U en bijv een Roma zelfs. Nee teams uit Oostenrijk en het Oostblok zijn dat ook al niet meer. Dat is toch wel erg jammer en zorgelijk om te zien.

Nederlandse clubs hebben ook al geen ontzag meer. Het niveauverschil tussen Ajax en bv Heerenveen,Groningen is al niet eens zo supergroot meer als dat t vroeger was. Toen kregen clubs met 5-0 om de oren. Nu kan ajax ook gewoon eens verliezen...zelfs Excelsior is niet eens altijd zo makkelijk

19 augustus 2015 om 09:00

Ajax heeft ook nooit een team dat 3/4 jaar bij elkaar blijft..niet gek natuurlijk met die achterlijke bedragen dat er in sommige landen doorheen word gesmeten. Maar houd ajax een keer een jaar of 3/4 hetzelfde team..zie ik ze ver komen. Maar goed..dromen zijn bedrog

19 augustus 2015 om 09:18

Ach ja, ze doen zelfs niks anders. Dus ja wat doe je eraan.

19 augustus 2015 om 09:19

Dat hebben die andere clubs toch ook niet? Dus onzin wat je nu verkondigd.

19 augustus 2015 om 09:19

Zelfs met een team dat 4 jaar bij elkaar blijft ga je het niet meer voor elkaar krijgen. daarvoor is de basis al te klein.

Met alleen NL talenten ga je het sowieso nooit meer redden en de "echte" buitenlandse talenten komen ook niet meer naar Nederland.

19 augustus 2015 om 09:25

Toch zie ik ze dan wel verder komen dan dat ze de laatste jaren zijn gekomen.

19 augustus 2015 om 09:43

Als je het huidige ajax bij elkaar houdt, al is het maar 2 jaar dan kun je echt wel wat. Bij ajax debuteerde onlangs cerny nog, groot buitenlands talent. Dus wat blijft er dan nog van je betoog over?

19 augustus 2015 om 09:52

Kijk gewoon even naar de verkopen van de laatste 5 jaar. Ook al had Ajax geen enkele speler "verkocht" dan nog had je geen selectie die serieus mee kan doen in Europa.

De enige spelers die nog een beetje op nivo spelen van de laatste 5 jaar zijn Blind en Eriksen. Daarbij nog "subtoppers"evt Vertongen, Alderwereld , Vanderwiel en De Jong.

Dan heb je het wel gehad.

Ook Cerny zal nooit een "wereldtopper" worden hoor. De "echte" talenten gaan echt al op 16 jarige leeftijd naar een topclub.

19 augustus 2015 om 10:08

@copr

Je mist Luis Suarez nog. Een van de beste spitsen van de wereld. En Anita.

Cillessen, Wiel, Alderweirld, Verthonghen, Blind, Klaassen, Eriksen, S. de Jong, Suarez, Milik, Fischer.

Bank: Vermeer, Tete, Veltman, Anita, Bazoer, Sinkgraven, El Ghazi.

Ik denk dat je hiermee wel een 2de ronde CL kunt halen.

Cerny niet? Oef dan heb je hem nog niet zien spelen. Ajax heeft hem goed gescout en leidt vaak nog beter op dan topclubs, ajax is de top ten aanzien van opleiden van talent. Niet voor niets deden we het zo goed in bv. de jeugd CL en op toernooien. Antonucci is weer een nieuwe en ook Muric is een groot talent, kijk zijn doelpunt tegen helmond sport maar eens terug. Meleg kwam ook maar maakt het nog niet waar. En wat te denken van Onana die barca inruilde voor Ajax. Kortom je betoog blijft niet overeind.

19 augustus 2015 om 09:20

dit komt doordat de nederlandse topclubs niet heel veel beter meer kunnen worden ( in meerdere opzichten). De subtop clubs kunnen nog wel doorgroeien (mits er goed beleid gevoerd wordt), waardoor het verschil kleiner en kleiner zal worden.

Nederlandse topclubs kunnen op geen manier concurreren met de buitenlandse (sub)topclubs, terwijl een nederlandse subtopper wel degelijk naar het niveau van de nationale top kan groeien

19 augustus 2015 om 09:52

Als iedereen dit verhaal kent, hoef je je ook niet druk te maken. Toch?

Er is ook gewoon niet meer tegen het buitenland op te boksen. Als een Nederlandse club een speler koopt van, laten we zeggen 10 miljoen euro dan is het een absolute toptransfer. Gisteren lees ik dat een club uit de second division, 12 miljoen euro op tafel wil leggen voor de spits van FC Utrecht. Een club uit de Engelse 2e divisie! Hoe kun je daar nou tegenop ??

19 augustus 2015 om 09:08

Ben het met je eens al zie je toch een Basel wat veel beter inkoopt en daardoor incidenteel in de CL nog eens kan doorstoten. Daardoor zijn ze weer aantrekkelijker voor spelers en kom je wel in een opwaartse spiraal. Ook die zullen nooit aanhaken bij de top maar hebben in mijn ogen (helaas) wel een paar strepen voor op Ajax

19 augustus 2015 om 09:10

@ kevinfoppe.

Die 12 mil. Is pure onzin.
Zal wel mooi zijn natuurlijk, want dan schrijft mijn club zwarte cijfers. Utrecht wil er naar verluiid 9 mil voor hebben, dus zal wel een kleine 7 of 8 mil worden. Utreg kennende....

Maar je hebt wel gelijk, Nederlandse clubs kunnen mede door de regels van de KNVB niet op tegen buitenlandse club. Het is toch ook van de zotte van engelsen 2e div. Clubs meer kunnen bieden en betalen dan Eredivisie clubs.

Nu een BPL promovendus meer televisiegelden krijgt per seizoen dan Ajax als clubvermogen heeft is het natuurlijk afgelopen. Dit wordt alleen maar erger. Aan ons de taak om te genieten van onze doelpuntrijke en knotsgekke eigen competitie!

19 augustus 2015 om 09:22

Zolang de menigte blijf betalen, zal er niks gaan veranderen. Alles draait om geld, en zolang de grote jongens er veel geld mee verdienen gaat dit nog heeeeeeeel lang duren.

19 augustus 2015 om 12:55

Jup, het is allemaal onze schuld.

Maar wij willen het spelletje volgen, dus blijven kijken. Maar als wij Nederlanders dat niet meer zouden doen dan halen die grote zenders hun schouders op, merken ze niet tot nauwelijks iets van.

Dus gewoon accepteren zoals het is, Excelsiorsupporters zullen toch ook niet ieder jaar klagen als Excelsior niet met de top 5 meedraait. Omdat dat gewoon niet het speelveld is van Excelsior, zo is dat voor de Eredivisie ook. Ons speelveld ligt 3 niveaus lager dan de rest van Europa.

19 augustus 2015 om 09:27

Inderdaad. Waar de slechtste van de beste wint en de keepers scoren met hakballetjes

Ja natuurlijk is er geen ontzag meer. Vroeger kende iedereen minstens 11 spelers van Ajax. En al die spelers zijn grote namen geworden. En toen speelde we nog voetbal. Nu lijkt het er niet eens op. Dan is het volledig terecht dat andere clubs geen ontzag meer hebben. En ook al zeggen bijvoorbeeld Bayern, Barca en Real Madrid spelen tegen Ajax is altijd lastig. Dat kan wel zo zijn. Maar alleen ik geloof er geen bal van dat het gemeend is. Dat zeggen ze alleen maar om ons in de waan te zetten dat we een kans zouden hebben tegen ze. Als we weer een beetje angst willen zaaien moeten we ten eerste betere spelers halen waar de naam van bekend is of die wat heeft laten zien in Europa. En dan moet dat salarisplafond van 1 miljoen weg. Dan kunnen we op z'n minst wat eerlijke weerstand bieden. Denk daar maar eens over na Frankie...

19 augustus 2015 om 14:30

Herinner me nog dat del piero, van juve, de spelers van ajax bambini ajax noemde tijdens een post-match interview, en dat was ook bijna 10 jaar geleden

Ik vind het maar een beetje een slap verhaal. Natuurlijk is het allemaal scheef gaan groeien door misselijke Uefa regels, belachelijke verdelingen met TV gelden en vooral door het Bosman arrest. Maar als Ajax een seizoen knap speelt in de CL is de ploeg er ineens weer? Ze hebben vreselijk veel pech gehad met lotingen afgelopen jaren, kwamen in de zwaarste poules, speelde daar gewoon nog heel goed voetbal, wonnen van ploegen als Barca, Milan, Man U... Het beruchte seizoen door de uitschakeling met het duel in Zagreb, de discutabele pingel tegen Milan? Anders waren ze 2 seizoenen op rij doorgedrongen tot de 8e finale in de Cl.
Het zal allemaal wel, de magie in Amsterdam blijft gewoon. Mochten Club Brugge, Anderlecht of AA Gent op bezoek komen dan is de kans dat ze verliezen gewoon 50. De laatste jaren heeft Ajax nog altijd van deze ploegen gewonnen nl...

19 augustus 2015 om 09:28

Het is geen slap verhaal, het is gewoon waar. Je kan het niet op pech blijven gooien, pech kan een keer maar niet al 4 jaar dat is gebrek aan kwaliteit. De CL nog daar gelaten, maar de 2 Oostenrijkse teams zijn een goed voorbeeld. 0,0 ontzach voor Ajax in de Arena, geen angst niks klappen er boven op. Het is niet meer wta het was.

Ajax kan ook nog winnen van Anderlecht en Brugge tuurlijk, dat kan Willem 2 ook wel. Maar vroeger was er gewoon angst voor Ajax, oww nee niet Ajax.

Je ziet het al in Nederland zelf. Vroeger warenteams als Cambuur en een Eagles onder de indruk als ze uit naar ajax of Feyenoord moesten. Gingen ze er heen met het idee de schade beperkt houden daar. Nu komen ze er heen met we kunnen er wat halen!

Dat is een wereld van verschil.

19 augustus 2015 om 09:52

Het is toch een beetje de waan van de dag. Er zijn nog steeds ploegen die het niet prettig vinden om Ajax te loten; OOk grote ploegen. Het zijn net die wat kleinere ploegen die denken dat er wat te halen valt, en dat was dan vaak ook nog zo. De tendens is dat Ajax het altijd lastig heeft tegen karakterploegen, ook morgen weer tegen Jablonek. Maar dat wil niet zeggen dat Ajax nooit meer kan aanhaken in de toekomst. Die angst boezemt Manchester of AC Milan momenteel toch ook niet in?

19 augustus 2015 om 10:16

Nou Brugge zei bijv op voorhand al dit gataheel moeilijk worden tegen Man U. We gaan gewoon genieten en maken er iets moois van.

Als ze Ajax hadden geloot hadden ze goede hoop tegenwoordig om door te komen.

AC Milan heeft dit ook ja, alleen die hebben wel kapitaal nog. Net als dit jaar worden er toch even flink dure en goede aankopen gedaan. Dat missen we gewoon in Nederland, de verschillen zijn zo veel groter dan de jaren 90.

We redden het niet meer met jonge jongens. De jonge jongens van nu zijn te jong. Jonger dan vroeger, toen werden jongens van 18/20 bij andere teams onder gebracht. Bijv bij Excelsior door feyenoord. Tegenwoordig moeten dat soort jongens het eerste al dragen.

19 augustus 2015 om 14:53

Bekkerz ik merk dat het je pijn doet dat ajax niets meer is. Maar geloof mij zowel grote als kleine ploegen zijn blij als ze ajax loten. Een team dat lekker naief aanvallend voetbal speelt met jonge jongens waar je waarschijnlijk gewoon van gaat winnen.

Ajax heeft geen pech gehad met de loting. Want als je steau boekarest, REe Bull salszburg, Slavia praag, Dnipro en Rapid wien niet kan verslaan dan ben je toch ook gewoon helemaal niets ?
Leuk als je keer wint van barca maar uiteindelijk zijn de echte clubs gewoon door gegaan naar de 2de ronde en werd ajax in de EL de ronde erna gewoon afgedroogt door een laagvlieger in europa.

Dat is zo logisch als het maar kan, als je niet presteert (2de ronde CL, halve finale Cl), dan vervaagt je naam. Ajax is echter nog wel een gewaardeerde club onder toptalenten, daar hebben we meer aan. Het mooie is wel dat je ook weer snel naam kan maken, kortom ajax haal de halve finale van de EL. Hoort wel tot de mogelijkheden.

Heel leuk en aardig maar dit is het resultaat van de algehele nivellering van de topclubs uit kleinere voetballanden. Door het bullshit financial fairplay programma blijven de grotere clubs of clubs met steenrijke eigenaren alleen maar beter en beter worden. Terwijl alles wat daaronder zit leeg gekocht wordt. Tegenwoordig kan Ajax z'n toptalenten boven de 24 absoluut niet meer behouden terwijl ze juist dan stabiel en echt goed worden. Ook de ervaren spelers die terug komen zijn van een bedroevend niveau. Waar Ajax vroeger nog een Rijkaard of Laudrup kon aantrekken zijn het tegenwoordig ervaren spelers van kleine clubjes zoals Zimling, Heitinga en Poulsen. Terwijl spelers die wel iets toe zouden kunnen toevoegen vanwege financiele zaken onhaalbaar zijn zoals Kjh, Sneijder of Nigel de Jong.
Er is maar één manier om het niveau structureel op te krikken en dat is door eigen spelers langer te kunnen binden en het salarisplafond op te krikken voor ervaren spelers. Hopelijk krijgt Ajax het binnenkort voor elkaar om Klaassen z'n contract te verlengen en zal dit voorbeeld gevolgd worden door anderen.

Ajax wordt zo meer een cultstatus zoals Nottingham Forrest en dergelijke. Er groeit nu een volledig nieuwe generatie op buiten Nederland voor wie Ajax onbekend is, en niks meer is dan een club als FC Kopenhagen.

19 augustus 2015 om 10:19

Inderdaad. Het blijft toch voor veel mensen moeilijk om te accepteren. Ik lees hier nog steeds veel comments dat grote clubs niet graag tegen Ajax spelen enzovoorts. Die mensen hebben niet door dat die clubs dat uit fatsoen op een persconferentie zeggen. Ze zeggen dit namelijk bij elke tegenstander. Feit is gewoon dat de buitenlandse jeugd Ajax al niet eens meer goed kent. De Nederlandse clubs moeten hun plaats kennen, en dat is absoluut niet meer aan de top.

19 augustus 2015 om 15:00

De Bieroloog
Dat is waar sommige willen het niet onder ogen zien. Ik ben zelf geboren en getogen amsterdammer maar ik ben realistisch. Ajax stelt niets meer voor.
Toen ajax uit de koker kwam bij Rapid wien of steau boekarest waren die clubs blij met ajax. Ze hebben liever ajax dan shakthar, fenerbace of sporting lissabon tegenover zich.

Als ajax een beetje de status van het huidige FC basel, Fc porto, benfica willen krijgen wat ik nog wel mogelijk acht. Dan moet Ajax toestaan dat er max 3 spelers in de selectie tot 2 / 2.5 miljoen mag verdienen. Daarnaast ook geld durven uitgeven aan spelers die het waard zijn ipv Sanogo huren en met alleen jeugd spelen. Koop 3 ervaren spelers of toptalenten geef die een goed salaris dan had je rapid in elk geval verslagen en een goede kans gehad op CL of in elk gebval ver te komen in de El.

19 augustus 2015 om 15:29

Hier ben ik het volledig mee eens. Het is erg jammer om te zien dat clubs blij zijn om tegen Nederlandse teams te spelen, maar het is helaas wel de realiteit.

Er zullen inderdaad wat oude rotten bij moeten. Nu ben je gewoon een opleidingsclub voor de Premier League. Bij Psv ging de vlag uit toen ze 27,5 miljoen kregen voor de Depay. Daar lachen ze zich rot om in Engeland. Telkens wanneer je eindelijk een fatsoenlijk team hebt dan wordt het weer direct leeg gekocht. Met een paar oudere spelers erbij die geen drang meer hebben om te vertrekken blijft in ieder geval de basis intact. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. Elk jaar 3 mislukkingen kosten bij elkaar ook een fortuin.

We moeten dit met zijn allen gaan los laten en accepteren. de realiteit is dat we helaas niet mee kunnen met het grote geld en dat is natuurlijk heel logisch. Wij zijn als Nederlanders natuurlijk nog altijd heel hoopvol en verwachten gewoon te veel van onze ploegen. Er zit meer geld in de Championship dan in de eredivisie. Bij de nummer 14 van Duitsland verdien je meer als bij de top 3 van Nederland. Als we al een talentje of goede speler hebben dan worden ze weg gekocht. IS het niet een grote ploeg die ze doet besluiten om weg te gaan, dan is het wel het salaris dat 3-4 x hoger ligt. Heel normaal overigens dat die jongens ook aan het leven na voetbal denken maar dit zorgt er wel voor dat wij niet langer mee kunnen doen op internationaal niveau. Laten we gewoon lekker de eredivisie blijven volgen en blij zijn als een Nederlandse ploeg overwinter in de CL of de 1/4 finale van de EL haalt. Dat moeten onze doelstellingen zijn. Internationaal Succes is nog maar op 1 manier te behalen. Via Oranje. Gelukkig zorgt Oranje er voor dat Nederland nog steeds als belangrijk voetbal land word gezien en op dat podium zullen Oekraïne en consorten ons toch echt niet voorbij gaan!

19 augustus 2015 om 10:41

Roafke
Dat ben ik niet helemaal met je eens.
Ik vind wel dat we de realiteit onder ogen moeten zien maar die niet moeten accepteren. We moeten blijven geloven en zoeken naar manieren om beter te worden. Daar zijn we Nederlanders voor. Ik denk zelfs dat we op de goede weg zijn al zie je dat op het veld nog niet terug.
ook moeten er nog een aantal zaken anders gedefinieerd worden in het Nederlands voetbal.
Ik heb wel eens het idee dat de laatste decennia de doelstellingen een tikkie vervaagd zijn in Nederland. en niet in de laatste plaats bij clubbestuurders maar ook bij de supporters.
Het lijkt soms belangrijker om een zo jeugdig mogelijk elftal te hebben en we hebben het maar over talent dit en talent zo. Ook lijkt het system van voetballen belangrijker dan daar waar het in de eerste plaats over moet gaan en dat is het "winnen van een wedstrijd."
Moet je maar eens kijken in al die praat programma's over voetbal hoe vaak het over de leeftijd gaat van een speller of van een elftal. Alsof dat het doel van de avond is. Wie heeft het jongste elftal.
Ik denk dat we in Nederland er in de 1e plaats voor moet gaan zorgen dat de clubs financieel gezond zijn. Nou dat lijkt beter en beter te gaan vooral bij de topclubs, met ajax als positieve uitschieter.
Ik denk ook dat het goed is dat de oude hierarchie tussen de clubs hersteld is cq wordt. Ik denk dat het een goede zaak zou zijn als talenten vanuit de provincie clubs weer via de top 3 naar het buitenland zouden moeten gaan., maar niet te vroeg. Dus ook de topclubs moeten niet te vroeg de talenten weghalen in de provincie maar dan moeten de provincie clubs meer open staan voor de traditionele top 3 om hun talenten uiteindelijk wel daar aan te verkopen, al dan niet met goeie doorverkoop voorwaarden. De Bvo's moeten met elkaar in overleg hierover. Ook in het voetbal polderoverleg zou ik zeggen, maar wel de rivaliteit in tact te houden natuurlijk.
Ook moeten clubs als de top 3 hun definitie's van het voetbal onder de loop nemen. Hoe win ik wedstrijden moet het uitganspunt worden. Niet, hoe jong is mijn elftal en waar kan ik nog verjongen. Het 4 3 3 system niet heilig verklaren.zeker niet internationaal.
En als laatste zou ik zeggen moet het nivo van trainingen in de jeugd omhoog. en dan bedoel ik niet technisch maar fysiek en qua intensiteit.
Dan denk ik dat we nog steeds zo af en toe een internationaal succes kunnen halen.
Als oosterijk en zwitserland, of all places, het kunnen dan moeten wij dat zeker kunnen.

19 augustus 2015 om 11:05

Feyenoord1k2

Wat je zegt is wel mooi, maar het is niet realistisch. Waarom zouden provincieclubs hun talenten aan de traditionele top 3 willen verkopen als clubs uit de 2e competitie uit Engeland al meer geld bieden? Om de topclubs te helpen? Wat krijgen ze daar voor terug? Die hebben daar niks mee te winnen. Zelfs als je afspreekt dat de topclubs meer geld betalen aan de provincieclubs en een groot doorverkoop percentage afspreken bij transfers, is er meer geld te verdienen door provincieclubs als ze direct aan het buitenland verkopen.

Dat alle topclubs zich meer richten op jeugd, is vooral omdat je alleen op dat gebied kan concurreren met de topclubs uit de wereld. Nouja, in theorie. Stel dat Ajax bijvoorbeeld eens gek doet en 3 spelers haalt van 20 miljoen euro per stuk, dan steek je er in Nederland wel boven uit, maar Europees stelt dat nog steeds niks voor. Een topclub uit Engeland of Spanje geeft die 60 miljoen uit aan 1 speler, en hebben meerdere spelers met zo'n waarde. Bij Ajax denken ze dan, in plaats van dat te doen, kunnen we beter zorgen dat we een heel team hebben dat van jongs af aan samen heeft gespeeld, onder de beste omstandigheden die je kan bieden, en hopen dat alles een keer goed valt en je een keer ver kan komen in Europa.

Door veel geld uit te geven valt er toch niks te winnen en is er niet te concurreren. PSV gaat de CL ook niet winnen na de afgelopen jaren tientallen miljoenen te hebben uitgegeven. Daarmee neem je alleen veel risico's. Ajax, Feyenoord en PSV hebben allemaal op de afgrond gestaan door dit te doen.

De jeugd is dus de oplossing. Maar in combinatie met hogere salarissen. Ik denk dat je daar verschil mee kan maken. Stel dat PSV spelers als Depay, Strootman en Wijnaldum langer aan zich had kunnen binden (door meer salaris), dan hadden ze al meer kans gehad om verder te komen. Of stel dat Ajax spelers als Eriksen, Suarez, Vertonghen nog 2 jaar langer had kunnen houden door betere contracten aan te bieden. Dan had het verschil kunnen maken.

19 augustus 2015 om 12:07

Dus jij denk dat PSV wel met MU had kunnen concurreren op salaris niveau.
Daar geloof ik dus helemaal niets van. Depay had toch wel weggegaan. Maar ik denk wel dat PSV goed bezig is juist omdat ze niet alles op de jeugd gooien. Gardado is daar een mooi voorbeeld van. Het kan wel maar je moet niet alles op de jeugd gooien want die gaan toch weg.al was het maar om het avontuur aan te gaan plus kunnen wij nu eenmaal niet concurreren met de diverse voorwaarden die ze in grote competities nu eenmaal hebben. En hoe jonger Ajax ze inzet hoe sneller ze weg zijn.natuurlijk moeten wij veel uit onze jeugdopleidingen halen maar nu lijkt het wel of dat het doel is. Het doel is winnen en hoe is minder belangrijk. Ajax moet niet de leeftijd heilig verklaren net als de speelwijze. Ajax moet winnen in Europa.dat moet centraal staan net als bij Feyenoord en PSV trouwens

19 augustus 2015 om 16:05

Nee ik denk niet dat PSV kan concurreren qua salaris met MU. Maar, Depay hoefde je in ieder geval niet meer te kopen. Die had je al in huis, ik denk persoonlijk dat je meer kans hebt om Depay langer aan je te binden door zijn salaris te verdubbelen (of meer), dan de kans om een speler te halen die net zo goed is. PSV gaat wel de Champions League in, dus het is niet zo dat PSV behalve meer geld niks te bieden had. En misschien klinkt 4 of 5 miljoen per jaar en CL met PSV wel super goed. Voor dat geld koop je geen gelijkwaardige speler. En die toptransfer had hij ook wel op zijn 22e of 23e kunnen maken. Guardado is natuurlijk een erg goede speler, maar zal echt niet het verschil maken in Europa. Daar hebben de meeste teams een Guardado op de bank zitten.

Dus waar het op neerkomt, spelers als Depay kan je niet naar Nederland lokken. Die moeten uit de jeugd komen (niet per se de eigen jeugd). En als je eenmaal zo'n jongen in je selectie hebt, probeer hem dan nóg langer bij je te houden met een hoog salaris. Dat lijkt mij de enige manier om te kunnen concurreren tegen Europese topclubs, en zelfs dan moet eigenlijk alles nog maar goed vallen.

Ik hoop ook echt dat bijvoorbeeld Ajax dit zometeen doet met spelers als Bazoer, Sinkgraven en El Ghazi als de interesse in die jongens groeit. Gooi dat salarisplafond flink omhoog, maar alléén bij verlenging, niet bij nieuwe spelers, want dat is altijd een gok. Spelers waarvan je al weet dat ze goed zijn bij Ajax.

20 augustus 2015 om 11:44

Gaat niet lukken omdat het niet eens altijd alleen om het salaris gaat.
Het gaat ook om de rand voorwaarden. Als je een groot talent hebt dan is de PL een uitdaging de ere divisie niet meer. Het avontuur.
Nee ik geloof dat het guardado concept. Wij verkopen onze talenten omdat dat proces niet tegen te houden is. Maar vullen onze selectie's aan met de kuijten en guardados van deze wereld. En natuurlijk hebben de toplanden de guardado op de bank. Maar de gemiddelde voetballer bij onze top 3 zit daar niets eens op de bank. Dus dan maar de bankgangers uit de top competities. Dat zal het gat niet dichten maar wel kleiner maken. Guardado is niet voor niets de beste speler op onze velden.

Ook in NL is er geen ontzag meer voor Ajax.
Voorheen kwamen clubs naar Amsterdam om de schade beperkt te houden tot 3-0 of 4-0. Tegenwoordig komt elke club om te voetballen tegen Ajax en dan kun je minimaal 1 punt eruit slepen.

De beleidsmakers en trainers mogen hier best eens over na gaan denken...

19 augustus 2015 om 12:01

Minder inderdaad, het niveau is dan ook geniveleerd. Ik vind het leuk dat ze wat meer voetballen en durven, krijg je leukere wedstrijden door, eerder moest Ajax tegen een muur voetballen. Bovendien onze resultaten thuis zijn gewoon goed, al jaren.

Natuurlijk wel met logische uitkomst, als er niet snel wat gaat veranderen zakken na de prestaties ook de naam van Ajax weg in de vergetelheid.

Dat is niet alleen in het buitenland hoor, in Nederland hebben ook heel weinig clubs ontzag voor Ajax, die tijden zijn voorbij, Ajax is al jaren middelmaat en dat is genoeg in NL om kampioen te worden, PSV versterkt zich 1x goed en het is gedaan met de reeks, ook dit seizoen zal Ajax geen kampioen worden, top 5 hooguit, moet je daar nu als een Willem II, Vitesse. Ado, Groningen, Heerenveen etc ontzag voor hebben?

19 augustus 2015 om 10:31

In Nederland wisselen Ajax en PSV elkaar af. De rest heeft misschien weinig ontzag, maar hebben geen enkele kans om zich er tussen te nestelen, zelfs Feyenoord ligt er ver achter. Het is Europees niet meer dan middelmaat, maar in Nederland steken ze ruim boven de rest uit. Maar om je vraag te beantwoorden, nee je hoeft geen ontzag voor Ajax te hebben. Dat moet je gedurende een seizoen verdienen, en dat heeft Ajax nog niet gedaan.

Niet alleen in het buitenland ook in Nederland.

Dat de kloof groter wordt is het probleem niet dat was altijd al groot geweest. Het probleem is dat we vroeger (makkelijk) wonnen van teams met een lagere begroting. En daar leggen we het nu tegen af. Dus dat betekent dat we het afleggen op slim scouten en daar zal veranderingen in moeten komen. We moeten weer slimmer met het weinige geld omgaan zeker gezien de laatste jaren een Ajax wordt verslagen door een Salzburg en Rapid Wien. Die toch een mindere begroting hebben. Denk dat we ook meer naar een Basel moeten kijken want die doen het tegenwoordig ook gewoon goed.

Met alleen opleiden red je het gewoon tegenwoordig niet meer we zijn teveel blijven hangen in iets wat vroeger werkte en zijn niet met de tijd meegegaan. Daarom lopen we nu achter de feiten aan.

Dit is echt al jaren zo. Alleen in Nederland bleven we denken dat iedereen nog bang was voor de Hollandse School. Al jaren bakken de Nederlandse clubs er helemaal niets van op Europees niveau. Toch bleven we bij elke tegenstander zeggen dat hij te pakken moest zijn. Je kan je jaren blind blijven staren op resultaten uit het verleden maar daar bereik je echt helemaal niets mee.

Wel grappig dat de media nu ineens zo tekeer gaan tegen De Boer & co. Veel van de argumenten waar zij nu mee aankomen zag je enkele jaren geleden al in de comments op deze site.

Dit is niet een probleem van Ajax, maar van heel Nederland. Met alle respect, want ik hoop echt dat ze kunnen verrassen in Europa, maar denk je dat er clubs in de CL zijn die hopen niet tegen PSV te loten dit jaar? Dus dat clubs in Nederland geen ontzag meer voor Ajax hebben is het punt niet, winnen doen ze vrijwel nooit van Ajax of Psv, het gaat er om dat Nederlandse clubs Europees gewoon niet meer mee kunnen door het grote geld. En dat moeten we gewoon accepteren en hopen dat het Nederlands elftal onze naam hoog houdt in de wereld.

"mede door de kromme financiële verhoudingen is de kloof tussen de Amsterdammers en de top van Europa groter geworden."

Ja, maar het is diezelfde kromme verhouding die er voor zorgt dat het vrijwel onmogelijk is voor andere Nederlandse clubs om een gooi te doen naar het kampioenschap. De enige die dat hebben kunnen/proberen te doen de laatste jaren zijn AZ, FCT en Vitesse, alle drie door forse investeringen.

19 augustus 2015 om 11:37

Dat zijn normale verhoudingen. Verhoudingen van een voetbalclub uit een grote stad tegen een voetbalclub uit een kleine stad. In de verste verte niet te vergelijken wat er nu gebeurd met clubs uit de Premier League. Daar walsen gewoon multi miljardairs over de verhoudingen heen en kopen hele teams bij elkaar. Dat heeft niks te maken met lokale business van de grotere steden.

Dat en de verdwijning van de 8+3 regel is de reden dat de verhoudingen Europees gezien scheef staan.

Daarnaast zijn de verhoudingen in de Eredivisie juist meer gelijk getrokken. Ik durf zelfs te stellen dat als de Eredivisie weer terug zou gaan naar 3 absolute topclubs en de rest als kanonnenvoer dient dat dat beter zou zijn voor Nederland Europees gezien. Alle betere spelers zouden dan zonder teveel gezeik naar de top 3 verkassen. Nu hebben clubs als Twente, Heerenveen, Groningen, Vitesse, AZ teveel praatjes gekregen en gebeurd dat niet meer. Met als gevolg dat de clubs die wat zouden moeten presteren in Europa te zwakkere elftallen hebben omdat de betere spelers uitgesmeerd zijn over 6 clubs.

Je krijgt er een leukere Eredivisie van maar voor Europa is er weinig eer meer te behalen.

19 augustus 2015 om 17:45

Deels klopt het wat je zegt. Maar bedenk ook dat Ajax om en nabij 10 miljoen krijgt voor één wedstrijdje winnen in de poule fase van de CL (tuurlijk geniet ik er ook van dat ze van barca wonnen ). Maar dat bedrag is wel ook de 50% van de begroting van sommige suptoppers. Prijzen geld dat naar mijn mening niet in evenwicht is met het winnen van de eredivisie. Daarbij komt dat dat bedrag ook zo hoog is vanwege alle bedragen in europa dus je kan ook prima beargumenten dat een club ajax zonder die belachelijke bedragen minder machtig zou zijn in Nederland.

Dat van die spelers klopt trouwnes ook niet helemaal. Dat heeft in ieder geval bij Ajax te maken dat ze hebben aangegeven niet meer de hoogste prijs te willen betalen aan "concurrenten". De visie van Cruijff. Dat is leuk en aardig, maar de nivellering komt toch met name daardoor, want ajax verzwakt hun concurrentie niet meer en ipv daarvan krijgen ze nog meer geld.

Het bosman arrest was de doodsteek voor de Nederlands topclubs. Ajax, Feyenoord en PSV zijn daardoor kapot gegaan. Het enige wat er nog is en zal blijven zijn de verhalen. Dat neemt niemand de clubs af. Voetbal is nu een commerciële bende, het gaat niet meer om de charme van de sport.

Ajax moet gewoon niet meer hun sterkhouders zo makkelijk laten gaan naar derderangs clubs die ineens veel geld hebben door tv rechten. Psv verkoopt Wijnaldum aan grijze club Newcastle. Een club dat enkel profiteert van de PL.

19 augustus 2015 om 12:11

@ Futures

Tja, een van de verbeterpunten uit het rapport Coronel/revolutie was bijvoorbeeld dat Ajax niet meer zou meewerken aan transfers van sterktehouders een week voor het sluiten van de markt, ook al zou dit tijdelijk een ontevreden speler opleveren. Elke keer verleende Ajax toch gewoon medewerking, Ajax en het Nederlandse voetbal kunnen nog steeds stappen maken, maar we moeten ons niet spiegelen aan Engeland en we moeten eens stoppen met dat alles of niets beleid.

We schieten in Nederland altijd door, nu met de jeugd. Alleen het probleem is dat erbij Ajax (maar ook elders in het Nederlandse voetbal) er teveel ego´s rondlopen. Er zijn genoeg analyses gemaakt, daaruit zijn genoeg bruikbare en haalbare adviezen uit zijn voort gekomen. Het probleem is alleen dat er uiteindelijk niets gebeurd, men gaat gewoon steeds weer verder met het oude vertrouwde.

Als we er nu eerst eens echt voor zorgen dat die typische Ajax/nederlandse kwaaltjes worden aangepakt zal dat al een slok op een borrel schelen. De meeste Europese wedstrijden gaan verloren omdat we nog steeds dezelfde fouten maken die we twintig jaar (zelfs daarvoor) ook structureel maakte.

19 augustus 2015 om 15:37

@ Hangover96

Klopt, dat ben ik helemaal met jou eens, dat heb ik een tijdje geleden ook gezegd in een ander topic. Daarom is het ook zo belangrijk dat je sterktehouders niet een week voor het sluiten van de markt verkoopt, dat was ook 1 van de aanbevelingen uit het rapport Coronel/de revolutie, ook al zou dit een tijdelijk een ontevreden speler opleveren, maar het is niet eens geprobeerd. Nu zal zo´n maatregel in het begin wat strubbelingen opleveren, maar op een gegeven moment zal het een vanzelfsprekendheid zijn dat Ajax niet meer meewerkt een week voor het sluiten van de markt.

Ja, het grote geld is 1 van de problemen, maar de meeste problemen zijn echt wel op te lossen hoor. Alleen Ajax, maar eigenlijk het hele Nederlandse voetbal wilt maar maar niet leren, we blijven maar doorgaan met die oude Hollandse school. Dat doen we dan met te jonge spelers die vaak ook nog eens te iel en te klein van stuk zijn. Er zat zaken te hervormen in het Nederlandse voetbal waarvoor we geen "sugar daddies" nodig hebben. Na tig revoluties en congressen waarbij steeds veranderingen worden aangekondigd gebeurt er niets, men gaat elke keer gewoon weer verder op de oude vertrouwde weg. Nu gaat mijn bijdrage over Ajax, maar veel van de onderstaande punten gelden ook voor andere Nederlandse clubs.

- We weten al een miljoen jaar het verdedigen onze grootste achilleshiel is, maar het "vak" verdedigen is nog steeds een zwaar ondergeschoven kindje in het Nederlandse voetbal.

- Het aantreden met te iele en te klein van stuk zijnde spelers. Wanneer we naar het hedendaagse internationale voetbal kijken; zien we dat fysieke kracht en uithouding vermogen heel belangrijk zijn geworden. Twee zaken die regelmatig bij Nederlandse clubs totaal ontbreken, dan met name Ajax. Ondanks dat er bijvoorbeeld hard getraind word in Nederland zien we toch steeds dat spelers (met name in Europese wedstrijden) uithouding vermogen tekort komen. Er word dus nog steeds verkeerd getraind, iets wat zo´n beetje alle spelers zeggen die Nederland verlaten hebben voor een betere competitie.

- Het typische Nederlandse kwaaltje "het compleet ergens in door schieten", in dit geval de jeugd waarvan velen niets toevoegen of er nog lang niet klaar voor zijn. Eigenlijk kun je het wel vergelijken met als voor de revolutie, toen hadden we teveel oudere spelers die niets toevoegden. Het draait allemaal om de balans, maar in Nederland is het altijd het een of het ander.

- Te gul zijn in het accepteren van fouten onder het mom van de leeftijd, het is toch te idioot voor woorden dat (jonge) spelers meer dan tien keer per seizoen dezelfde soort fouten blijven maken. Er zijn zat andere jonge professionals in andere sporten of andere sectoren die wel beseffen wat er voor nodig om de top te bereiken, die wel beseffen dat je niet alsmaar dezelfde fouten kunt maken. Ook oudere spelers hebben hier last van, we geven het internationaal steeds onnodig weg door dezelfde domme kinderlijke fouten. Clubs moeten eens meer gaan eisen van spelers.

- Intensief scouten, de terechte onvrede voor de revolutie onder de scouting van Ajax is onder Overmars alleen nog maar groter geworden. Zij worden zoals vanouds stelselmatig genegeerd en bovendien vind Overmars alles te duur, maar zelf intensief scouten doet Overmars ook niet, ja hij kijkt wat rond als er druk ontstaat maar dat is geen scouten.

- De slappe mentaliteit, want we horen te vaak van Nederlandse ploegen dat ze niet scherp aan de aftrap verschenen of dat ze het niet graag genoeg wilde. Ja, sorry dan breekt toch echt mijn klomp, iedereen praat altijd met plezier over Europees voetbal, want dat is waar je het voor doet. Wanneer het moment dan daar is zijn spelers opeens niet gemotiveerd genoeg. Ook hier moeten clubs eens meer eisen van spelers.

Ook de Nederlandse voetbal liefhebbers zijn debet aan de vrije val, Nederland telt miljoenen voetbal supporters/fans, maar wie de voetbalrechten ook heeft; het lukt ze niet eens om een miljoen abonnees te krijgen. Dit komt voornamelijk omdat Nederlanders niet willen betalen voor voetbal en omdat miljoenen mensen genoegen nemen met Studio Sport. Alleen besef wel dat onze clubs daardoor wel inkomsten mislopen, want denk maar niet dat wanneer het contract van Fox afloopt (wat voor veel clubs al de redding was) dat we een beter bod zullen krijgen.

Daarnaast zou de Knvb het voetbal ook kunnen helpen door te lobbyen bij de Uefa voor een custom made transfer periode zoals velen landen heeft. De Nederlandse staat zou ons voetbal ook een handje kunnen helpen door het net zoals in Portugal het wettelijk verplicht te maken dat er grote afkoop sommen moeten worden opgenomen in de spelers contracten. Sinds de Nederlandse overheid nooit wat doet voor economische sectoren die wel wat hulp kunnen gebruiken, verwacht ik vanuit Den-Haag niets. Tenzij natuurlijk hun vriendjes uit de financiële wereld en Brussel weer hulp nodig hebben.

Kortom, wanneer bovenstaande zaken eens serieus uitgevoerd worden zou dat al een slok op een borrel schelen. Nee, daar dichten we het gaat met Engeland niet mee, maar dat kan wel genoeg zijn om op zijn minst ons directe ticket tot de Champions League te behouden, persoonlijk denk ik zelfs dat Nederland wel kan aanhaken bij Portugal. Het liefst zie ik dat het Nederlandse en Belgische voetbal samen gevoegd worden, maar dat is nog een veel grotere uitdaging, en Nederlanders houden nu eenmaal niet van verrassingen. Het Nederlandse voetbal heeft nop genoeg potentie, maar die potentie word maar niet waargemaakt omdat we maar blijven steken in oude gewoontes.

19 augustus 2015 om 14:06

@ Hangover96

Waarom zouden wij daar als Ajacieden niets aan hebben ? Voor het algemene voetbal belang is het altijd goed wanneer andere Nederlandse clubs het goed doen en/of echte stappen kunnen maken. Het trieste van Ajax is dat wat jij schrijft ook de bedoeling was, De revolutie ging o.a. om het verbeteren van de opleiding, maar het ging over veel meer. Het ging er ook over dat:

- Er binnen Ajax nu eindelijk eens een gezonde balans kwam tussen de sportieve en zakelijke belangen.

- Dat het eerste elftal zou voldoen aan de huidige eisen die aan het prof voetbal worden gesteld. Er zou eindelijk eens goed balans komen tussen talent, gedegen internationale ervaring, techniek, fysiek krach, lengte en karakters. Immers de jonkies zouden aan de hand van gedegen internationale ervaren mannen zich moeten ontwikkelen, daarvoor zou er ook bij Ajax in elke linie minimaal 1 echte ervaren speler moeten komen.

Daar is helemaal niets van terecht gekomen omdat Overmars de al bijna twee decennia lange onvrede bij de scouting niet heeft opgelost. Sterker nog, die is alleen verergert, en daarnaast is Overmars zelf ook te lui om intensief te scouten, iets wat ook gedaan had moeten worden volgens het beleid. Hij kijkt maar wat rond als er kritiek komt, dan is het afwachten of hij überhaupt met iets komt. Wanneer hij dan met iets komt bewijst hij ook keer op keer dat hij geen goed scouting oog heeft, of met iets komt aanzetten wat we niet nodig hebben en daarbij vaak ook nog eens de voorwaarden om de markt op te kunnen gaan schend. Feyenoord mag dan wel een kleine beurs hebben, maar de club scout tenminste serieus, hetzelfde geldt voor Psv.

Zo te zien begrijpen Feyenoord en PSV wel hoe belangrijk die balans is, alleen bij Ajax hebben we het probleem dat we altijd bestuurders hebben die "a" zeggen, maar vervolgens "b" doen. Persoonlijk ben ik er van overtuigd wanneer Ajax nu eens serieus werkt maakt van die typische kwaaltjes en die al jaren verstoorde balans dat dit succesvol zal zijn. Daarom denk ik dus ook dat Feyenoord en PSV op termijn beter zullen presteren in Europa dan Ajax, dat is prima want Ajax kan wel een goede les gebruiken. Alhoewel, ze hebben al tig lessen gehad maar trekken er vervolgens geen lering uit, dus ik weet niet zeker of de boodschap dan wel overkomt.

19 augustus 2015 om 15:32

@ Hangover96

Ik heb ook wel vertrouwen in de scouts van Ajax, dat is het niet, maar ik vertrouw niet op de scouting capaciteiten van Overmars. Wat jij zojuist beschrijft is Overmars ten voeten uit, alleen snap ik niet precies hoe jij ze zekerheidjes kunt noemen, want dat zijn ze niet. Ja, zekerheidjes dat het meer dan 90 procent wat hij haalt tekort komt.

Ik ben het ook met jou eens dat Ajax toch iets meer moet uitgeven, ook dat heb ik vaak aangekaart, maar dan krijg je meteen weer reacties van "oh wil je dan dat ze weer onverantwoorde uitgaven gaan doen", wat natuurlijk belachelijk is omdat dat weer het andere uiterste is. Er zijn vergelijkbare clubs die zich met bescheiden budgetten wel kunnen redden en die er wel in slagen om vaak een goede uitgebalanceerde selectie op de been te brengen. Daarvoor moet je intensief scouten en iets meer uitgeven, want dat minimalistische gedoe bij Ajax is op de lange termijn alleen maar schadelijk.

Ik ben bang dat je me verkeerd begrepen hebt omtrent Portugal, het business model wat ze daar hanteren is inderdaad ook alles behalve dan gezond. Alleen ik bedoelde dat wanneer wij in Nederland nu eens serieus afrekenen met die typische kwaaltjes (want daar hebben we geen miljoenen voor nodig) en zorgen voor de juiste balans.

Dan denk ik dat we juist wel de groepsfase kunnen overleven en de vrije val op de Uefa coëfficiëntenlijst kunnen stoppen en dan een zelfde notering kunnen hebben zoals dat Portugal heeft. Ik bedoelde niet dat we hun beleid moesten overnemen, het enige positieve wat Nederland zou kunnen gebruiken uit het Portugese voetbal is dat "grote afkoop sommen" wettelijk verplicht moeten worden genomen in de spelers contracten.

Net als in het binnenland dus. Dit "nieuws" is alweer 10 jaar oud!

Het grote probleem bij dit Ajax is Marc Overmars. Hij laat het geld op de bankrekening staan en doet er niets mee. Het enige wat die doe is het halen van talenten waarvan niet meer dan de helft niet eens doorbreekt. Met die poeptalentjes heb je niets aan. Als je succes wilt hebben dan heb je kwaliteit nodig en dat heeft dit huidige Ajax totaal niet. Behalve Klaassen en Cillessen lopen er geen spelers rond die het niveau van een topclub kan halen. We lopen zo achter de feiten aan. Het enige wat we kunnen hopen is dat Marc Overmars heels nel weggaat. Het is tijd voor een frisse wind want met dit huidige Ajax kan de knockout fase van de europa league niet halen laat staan kampioen worden. Dit seizoen is toch al verloren. Hopen dat we in de volgend seizoen gaan vlammen door een paar sterkhouders in de selectie te krijgen.

Hoewel ik dit weet is het erg pijnlijk om te lezen als ajacied zijnde..

Tja dat lijkt me een logisch en onontkoombaar verhaal. Topsport draait om prestaties, blijven die uit dan verdwijnt ook het respect en ontzag als sneeuw voor de zon. Dit is van alle tijden en lagen en m.i. ook terecht. Topsport moet immers niet om verhalen van vroeger draaien, maar om het hier en nu. Parma was ook ooit een grote club, Sparta werd ook ooit landskampioen en Ipswitch Town won ooit de Uefa cup. Het winnen van de CL door Ajax, PSV en Feyenoord kan in hetzelfde rijtje.

Ik zie dit voor Nederlands clubs ook niet echt veranderen op de korte termijn een leuke uitschieter in de EL daargelaten. Het geld op structurele basis daarvoor ontbreekt, en onze fabeltastische jeugdopleidingen zijn al lang ingehaald. Ambitie moet er uiteraard blijven maar Ajax en iedere andere Nederlandse club is tegenwoordig een kleine naam in Europa en dat is gezien de zeer povere prestaties terecht.

Ajax kan wel weer topclub worden. Maar dan moet er een nieuwe afspraak komen. Dat clubs in iedere land 6 of 7 landgenoten moet opstellen. (6-5 of 7-4 regel) En Ajax moet spelers minstens 4 jaar bij elkaar houden.

Met dank aan Frank de Boer natuurlijk.
Lijkt mij duidelijk.

Ajax zit op hetzelfde niveau als Rapid Wien of Red Bull Salzburg in Europese bekerwedstrijden. Namelijk omdat Ajax denkt dat het zoveel beter is, maar dat is het dus niet en daardoor verliezen ze. Is Ajax wil veel groter zijn dan ze nu zijn maar dat gaat niet als klein voetballand.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren