Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'De boeken in als de redder van FC Twente? Dat lijkt mij te veel eer'

Laatste update:

Het water staat FC Twente in financieel opzicht aan de lippen, zodat de schappelijke houding van de lokale politiek bijzonder welkom is voor de huidige nummer elf van de Eredivisie. Twente heeft een lening van zeventien miljoen euro lopen bij de gemeente Enschede en heeft te horen gekregen dat er ruim een jaar lang geen aflossing hoeft te worden betaald over dat bedrag.

/

Toch gaat wethouder Eelco Eerenberg er niet van uit dat hij de boeken in zal gaan als de redder van FC Twente. “Dat lijkt mij iets te veel eer”, geeft de politicus aan in gesprek met RTV Oost. “Volgens mij zijn er een heleboel partijen die een steentje bijdragen.” Met de beslissing dat er voorlopig niet afgelost hoeft te worden, is volgens Eerenberg ‘de grens voor de gemeente wel bereikt’.

De wethouder zit er niet op te wachten het stadion van de Tukkers over te nemen, om het vervolgens weer te verhuren, zoals gemeenten elders hebben gedaan. “Ik heb wel geleerd: zeg nooit nooit, maar een koopconstructie is wel uitgesloten, want dan is de gemeente ineens eigenaar van een stadion. Enschede heeft zelf al problemen genoeg.”

Denk je dat FC Twente er snel weer bovenop komt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met 900.000 euro stop voor een jaar zal je idd niet de boeken ingaan als redder. Wel als iemand die een goed steentje bijdraagt. Zoals hij van de week ook zei, Twente is niet alleen een voetbalclub, maar ook een onderdeel van de regio. Op sociaal vlak doet Twente echt heel veel. Dus netjes van de gemeente dat ze dat ook weten te waarderen en Twente zo tegemoet komen.

21 april 2015 om 10:40

Ze moeten ook wel, mochten ze het niet doen en FC Twente gaat failliet verliezen ze alleen maar meer. Net als mogelijk bij RKC Waalwijk het geval wordt. Tevens wordt niet volledig duidelijk of dit bedrag (wat ze dit jaar bespaard blijft) later wel terugbetaald moet worden.

21 april 2015 om 10:47

Word een jaar uitgesteld. Als het eerst binnen 15 terug betaald zou zijn, word het nu 16 jaar.

21 april 2015 om 10:56

Dan heeft twente alsnog meer kosten i.v.m. interest.

21 april 2015 om 11:51

klopt, geld lenen kost nou eenmaal geld...

maar als twetne dit jaar ook zou moeten aflossen zouden ze weer een extreem liquiditeitstekort hebben en vermoedelijk failliet gaan, dus dan kan je beter weer dingen herfinancieren/uitstellen zodat de club niet failliet gaat

21 april 2015 om 13:03

Dan moet er volgend jaar extra geld vrij zijn. Naast de andere schuldeisers. Als twente een of meerdere niet kan betalen zal hierdoor een faillissement worden aangevraagt. En dan ben je niks opgeschoten. Daarom ben ik erg sceptisch. Want het lijkt erop dat twente steeds meer in de problemen krijgt.

21 april 2015 om 15:59

Economie is niet jouw beste vak zeker. Twente gaat structureel bezuinigen dus over 2 jaar blijft er inderdaad meer geld over waarmee de lening kan worden afgelost

21 april 2015 om 10:41

De gemeente kan niet anders. Als Twente failliet zou gaan, verliest de gemeente 17 miljoen en staat er een leeg stadion dat niet onderhouden wordt. Zou me niet eens verbazen als ze een deel van de 17 miljoen in de toekomst kwijt gaan schelden

21 april 2015 om 10:48

Klopt, maar het is toch wel mooi, dat een gemeente als Enschede, die zelf niet veel heeft hier een steentje bijdraagt. Zal me ook niks verbazen als Hengelo (rijke gemeente) ook bijspringt.

21 april 2015 om 10:55

Ze kunnen niks anders. enschede kon als ze willen ook een faillisement aanvragen. Maar zoals meneer al zij, dat krijgen ze waarschijnlijk niet alles terug.

21 april 2015 om 11:56

en waarom zou hengelo ineens geld aan een andere gemeente gaan betalen?

lijkt me niet dat dat goedgekeurd wordt...

verder is er niks moois aan, maar is dit gewoon een poging van de gemeente om twetne niet failliet te laten gaan, zodat de gemeente nog hoop kan houden om hun geld terug te krijgen

21 april 2015 om 14:26

Waarom denk je dat AZ naar Zaanstad gaat met hun trainingscomplex. Ajax zit met de Toekomst ook in een andere gemeente. Zo ook Twente met hun trainingscomplex. Twente is voor 70% eigenaar van het FBK atletiek stadion in Hengelo.

De vrienden van Feyenoord kozen ook eieren voor hun geld en lieten de boel niet failliet gaan. Dan schiet je je zelf in de voet, zo simpel is het gewoon.

21 april 2015 om 15:17

az wilt naar zaanstad omdat ze dar (financieel) meer mogelijkheden zien en als ik het goed heb omdat er met de gemeente alkmaar een probleem was omtrent een casino

wellicht dat twetne dan moet gaan nadenken om dat fbk atletiek stadion (deels) te verkopen

en als twente daar een marktconforme huur voor betaald en dat stadion dan ook aan andere clubs/verenigingen verhuurd kan worden vindt ik het iet direct steun vanuit de gemeente, wat ik een lening bv wel vindt

En het klot dat de vvf meegedacht heeft om de problemen zo snel mogelijk op te lossen, maar dat is gepaard gegaan met extreme bezuinigingen waar feyenoord al een tijd mee bezig was

komt er een groep gefortuneerde supporters die net als de vvf een deel van de aandelen van twente overneemt zou dat natuurlijk voor twetne een ideaal scenario zijn, maar ik denk dat als dat evt gebeurt er is nog meer ellende naar boven komt en de problemen groter worden

voor de meeste gefortuneerde supporters is het veel goedkoper om na een faillissement door te gaan, dus zou een overname uit huidige schuldeisers moeten komen en voor zover ik weet is het niet toegestaan dat een gemeente aandelen van een club kopt, dus zal de gemeente al gen partij zijn, terwijl ze wel een grote schuldeiser zijn

21 april 2015 om 16:10

Twente wilde het FBK stadion hebben voor voetbal. De gemeente Hengelo heeft er geen geld voor om het open te houden voor atletiek. Verkoop door Twente houd het einde in van de FBK games in Hengelo.

De vrienden van Feyenoord hebben de halve club overgenomen en goed zicht op de financiën is er niet echt door de Knvb. Als er een schimmige club is in Nederland is het Feyenoord wel met hun stadion van gemeente en de amateur tak. Wie zijn die vrienden? De burgemeester of een wethoudertje of 3 ?
Top geheim. Belangen verstrengeling? Feyenoord staat Wagenwijd open voor subsidies aan de amateur sportclub en ook als gemeentelijk monument.

Natuurlijk zegt Blokland geen gedag tegen zijn geleende centen. Hij heeft nu een halve club daar voor in de plaats gekregen. Daar hoefde geen cent voor over de tafel te gaan. Dat was al jaren geleden gebeurt, van daar die huizen hoge schuld.

Uitstel van executie. Dat gemeentegeld zal toch een keer terug moeten

21 april 2015 om 10:41

Waarom uitstel van executie?
Er wordt niks kwijt gescholden, maar de betaalverplichting wordt tijdelijk aangepast. Beide partijen zorgen hier mee dat ze samen de toekomst in kunnen gaan. Twente heeft een vorm van uitgestelde betaling en de gemeente ontvangt later hun rechtmatig deel.

21 april 2015 om 10:43

Hij bedoelt dat je hiermee alleen maar het probleem uitstelt. Wie zegt dat ze de aflossing over een jaar wel kan betalen.

21 april 2015 om 11:15

Het PvA onder andere.

21 april 2015 om 11:57

is het pva al af en goedgekeurd?

en gat twetne zich daar dit keer ook aan houden, of trekken ze het pva weer in na een week oid?

21 april 2015 om 12:24

Omdat de inkomsten nog niet eens zo verkeerd zijn bij Twente. Er zijn simpelweg op dit moment te hoge uitgaven. Met het vertrek van spelers met een hoog loon kan hierin al een grote sprong worden gemaakt. Bengtsson is al weg (800.000p/j).
Komende zomer zullen Castainos, Bjelland, Ziyech en Corona mogelijk worden verkocht.

21 april 2015 om 12:48

En daarnaast het vertrek van spelers waarvan het contract afloopt, zoals Rendla, Bednarek, Ryo, Engelaar, Breukers (is al weg) en Koppers.

21 april 2015 om 10:42

Inderdaad. Is er een looptijd van de lening? Want in dat geval krijgt twente het alleen maar moeilijker.

21 april 2015 om 18:47

Dit zou oorspronkelijk een lening met de duur van 15 jaar zijn. Dit is verlengd met 1 jaar.

21 april 2015 om 10:56

Hoezo uitstel van executie. Twente kan nog op alle manieren gered worden. Vergeet niet dat er een aantal Quote mensen erg nauw betrokken zijn bij Twente. Als het echt mis dreigt te gaan zie ik ze nog bij springen. Zoals van der Laan nu al doet. Het is logisch dat ze het eerst op de normale wijze laten gebeuren.

21 april 2015 om 11:04

@randje16

Ben het op zich wel met je eens, maar dat een aantal Quote mensen erg betrokken zijn bij Twente wil nog niet zeggen dat ze Twente ook gaan redden (al hoop je van wel). Daarnaast, Twente hoeft nu alleen rente te betalen, maar dat neemt iet weg dat het bedrag wat open staat wel afgelost moet worden. Dus wat ze voorheen betaalde, moet straks ook weer betaald worden. Zorg voor Twente dat ze in een jaar tijd genoeg over hebben om deze kosten post over een jaar wel te kunnen betalen. Wordt nog lastig, maar sinds de val van de DSB en problemen die het veroorzaakte bij AZ zie ik in alles een mogelijkheid, hoe lastig soms dan ook.

21 april 2015 om 11:19

Klopt, ik bedoel alleen ermee te zeggen, dat het gewoon logisch is dat ze Twente eerst niet helpen. Een Dik Wessels kan het betalen alsof het een keertje tanken is. Ze snijden nu ongeveer (eigen berekeningen) 6,1 miljoen euro in salarissen, ze moeten naar de 8 miljoen minimaal. Komt deze 9 ton erbij op zit je op de +- 7 miljoen. Zou betekenen, dat je voor aankomend jaar bijna aan de verkoop van Castagnios al genoeg hebt. Laten er nog aantal verkocht worden dan heb je het. Ik ben ook van mening dat je gewoon kunt opvangen uit jong (houd op te bestaan in de vorm jupiler league. Dus daar zouden ook spelers kunnen vertrekken en zal me niks verbazen dat die ook al salarissen hebben van 1 ton tot 250 000. Je weet nooit wat voor lijken eruit de kast komen. Scoutings apparaat is stop gezet, waar je ook op bezuinigd. Ik ben dus benieuwd wat er na de transferperiode onder aan de streepstaat. Kijk dit is wel natte vingerwerk, aangezien we amper salarissen weten. Maar ga van kantoor personeel gewoon uit van 25000 per jaar. Van een Kopers salaris van 300000 euro die transfervrij vertrekt. Denk dat het redelijk goed geschat is. Dus als je dan 9 miljoen per jaar bezuinigd en je laat volgend seizoen spelers door stromen die je goed genoeg acht en andere transfervrij vertrekken en aantal redelijk verkoopt die op je salarishuis drukt, dan moet het volgend jaar redelijk makkelijk op te vangen zijn. Twente krijgt in principe gewoon een jaartje extra de tijd van de gemeente om de balans op orde te krijgen. Tevens kan Twente nu een Castagnios voor een hoger bedrag verkopen bij vertrek van andere spelers, die samen hetzelfde bedrag vormen.

21 april 2015 om 12:06

en bij haarlem, rbc etc waren geen gefortuneerde supporters/mensen in de regio?

probeer eens realisctisch naar de zaak te kijken joh

je hebt het over snijden in de salarissen, waar 8 mln bezuinigt moet worden, maar de uitgestelde aflossing, wat twetne dus een jaar extra rente kost tel jij hier direct als snijden in de salarissen en hal jij direct 9 ton van het te bezuinigen bedrag af, terwijl deze actie twetne in werkelijkheid ruim 9 ton kost

verder is bekend dat twetne idiote salarissen betaalde, maar ze betaalden hun jeugdspelers die in de pilsleague spelen heus gen 100k-250k

mede door ondoordachte arrogante reacties zoals deze waarin net gedaan wordt alsof er niks aan de hand is zorgt voor een behoorlijke afkeer tegen twente...

21 april 2015 om 13:31

Je hebt gelijk dat twente nu meer betaald voor de lening dan eerst, maar door nu alleen rente te betalen en geen aflossing heeft twente extra ruimte om alles op orde te krijgen en daarna weer gewoon te voldoen aan de betalingsverplichting.

21 april 2015 om 17:24

Wees eens reëel reel:
1. Ken jij de betekenis van het woord arrogantie wel?
2. Afkeer zit in jou zelf, niet in reacties van anderen.

21 april 2015 om 22:47

Jeugd spelers of jong spelers die in de Jupiler spelen. Die verdienen meer dan bij Feyenoord. Ze spelen hoger niveau.

Ik hoop dat FC Twente snel weer de oude is. Toch een mooie club om naar te kijken wanneer het allemaal goed gaat(sportief en financieel). Zou mooi zijn als ze het stadion dan ook af kunnen ronden(de laatste zijde nog een tweede ring).

21 april 2015 om 10:52

Snel zal het helaas niet gaan, maar toch mooie woorden. Wat betreft de volledige uitbouw, constructie staat dit niet toe, kost al genoeg centen (ookal waren we cat. 3) en is denk ik heen draagvlak voor bij de aanhang. Vind persoonlijk het stadion wel goed zo.

21 april 2015 om 12:11

en waarom zou het mooi zijn als er een 2e ring op gezet wordt?

omdat jij graag naar halflege stadions kijkt?

twente moet de komende tijd kei en keihard werken om het hoofd boven water te houden en niet op de fles te gaan, ook zou het me niets verbazen als een deel van het publiek wegblijft als de prestaties niet meer zijn als de afgelopen paar jaar, dus twetne heeft mi op dit moment genoeg andere dingen aan het hoofd

21 april 2015 om 12:19

Twente heeft 1 vd hoogste bezettingsgraden van Nl en de grootste groei van NL.
Dus dat halfvolle stadion is de grootste onzin. Desalniettemin, geld zal er wel niet zijn voor de broodnodige uitbouw of er moet een herfinaciering plaats vinden.

21 april 2015 om 12:25

en met wat voor selectie en prestaties was die bezettinsgraad?

en zal twetne komende seizoenen vregelijkbaar presteren of zal het niveau zwaar teruglopen door alle problemen?

en al zou het stadion al vol zitten, moet twetne gewoon eerst ff lekker de schulden aflossen voor er weer niewue schulden gemaakt worden voor een stadionuitbouw

juist door zeer positieve verwachtinging als waarheid aan te nemen heeftoa joop twetne in deze problemen gebracht en jij wilt terwil de club de huidige schulden niet kan afbetalen nog ff een nieuwe schuld afsluiten op een stadion waar al een hele zware hypotheek op ligt!?!?!?!?!

21 april 2015 om 13:06

Nee, geen uitbouw zeg ik juist... Maar om de Geld problemen en niet om jouw verzonnen half lege stadion...

21 april 2015 om 13:27

ik verzin niks, maar er is in twente jarelang gedacht dat de bomen tot de hemel groeiden en daardoor zitten ze nu in de shit

dat de selectie komende jaren minder zal zijn dan de afgelopen jaren lijkt me logsich

maar jij roept nu al dat de komende jaren het stadion even goed bezet zal blijven als in bv het kampioensjaar en wilt daarom alweer geld uitgeven

ik zeg juist wacht maar even af wat er gaat gebeuren en los eerst je problemen op voor je nog meer problemen gaat creeeren...

ik zeg ook nergens dat het stadion halfleeg is, maar de kans is groot dat komende jaren minder stoeltjes verkocht zullen worden dan afgelopen jaren, dus lijkt het mij verstandig dat even af te wachten voor je een 3e of 4e hypotheek afsluit...

21 april 2015 om 14:50

De selectie mischien wel, maar de prestaties en t vermaak denk ik niet.
3 jaar schreuder hebben een enorme krater geslagen in Twente. 3 jaar geen prijs, geen eens een europees hoofdtoernooi en slecht voetbal. Toch bleef twente de club met 1 van de hoogste bezettingsgraden en de grootste groei van NL.

21 april 2015 om 14:53

Daarnaast lijkt me bij een herfinanciering er weer van alles mogelijk. Ook uitbouw.
Ik snap de logica niet van om in 25 jaar het stadion af te betalen terwijl een feyenoord bv al 100 jaar in de kuip speelt.

21 april 2015 om 17:28

Op sportief gebied heeft Twente maar één probleem. Teveel goeie voetballers.
Die maken er elke wedstrijd een zomeravond potje van. Als er daar een paar van vertrekken, hopelijk niet Zyech, en er komen een paar gewone, dienstbare werkers voor terug, dan kunnen de sportieve resultaten van Twente wel eens om hoog gaan.
Elk elftal heeft balans nodig, dat is er nu niet bij Twente. Dus gewoon een paar lichtgewichten weg en een paar kerels er bij.

21 april 2015 om 19:14

Teveel goeie ?!
Teveel slechte bedoel je denk ik. ....

"zeg nooit nooit, maar een koopconstructie is wel uitgesloten." Over jezelf tegenspreken gesproken

Maar dat terzijde. Natuurlijk triest dat het mismanagement zover heeft moeten komen dat een gemeente er weer bij betrokken moet worden, maar goed dat geprobeerd wordt de club overeind te houden denk ik. Is toch wel een grote club in Nederland, wat een aardige klap zou zijn voor de Nl'se competitie als die om zou vallen. Natuurlijk misschien niet geheel eerlijk in lijn met 'kleinere' clubs die al failliet zijn gegaan, maar zo gaat dat nou eenmaal, clubs met een grotere statuur worden wel gered.

21 april 2015 om 10:54

" De wethouder zit er niet op te wachten het stadion van de Tukkers over te nemen, om het vervolgens weer te verhuren, zoals gemeenten elders hebben gedaan. want dan is de gemeente ineens eigenaar van een stadion. Enschede heeft zelf al problemen genoeg.”
Problemen heb je niet met een stadion, maar met de gebruiker er van. De huur prijzen worden vaak laag gehouden om de huurder te sterken.
Enschede als gemeente is te klein om FC Twente te steunen. Ze zullen het zelf moeten doen.

21 april 2015 om 14:03

@ Inkemontana

Het is een politicus, je weet dat die altijd kunnen draaien, liegen en bedriegen er gewoon mee weg komen.

Voor het Nederlandse voetbal ben ik het met je eens dat het een ramp is dat FC Twente nu zover wegvalt. Onze competitie heeft juist zo´n grote behoefte aan een stabiele subtop bestaande uit AZ, Feyenoord (al is Feyenoord in naam een topclub,) en FC Twente. Wellicht zouden Ado Den-Haag (met die Chinees), Groningen en Heerenveen in de toekomst ook nog kunnen aansluiten bij de subtop. Met goed beleid acht alle bovengenoemde clubs ook in staat on punten voor Nederland te pallen in Europa.

Er wordt een jaar lang niet betaald. Ik lees nergens iets over opschuiven van de termijnen. Zou betekenen dat Twente volgend jaar dubbel moet aflossen.

21 april 2015 om 10:51

Dankuwel. Dat zou dus alleen maar alles erger maken. Want dan heeft twente weer meer kosten. Doordat er niet wordt afgelost zullen intrest kosten ook stijgen. En dit zijn dan weer onverwachte kosten.

21 april 2015 om 10:56

Wanneer je een schuld niet aflost, blijft deze natuurlijk gewoon staan. Logisch dat de termijnen opschuiven of de termijnbedragen hoger worden na na de aflossingspauze.

21 april 2015 om 11:06

Hm, dat hangt er maar vanaf hoe je dat afspreekt. Hoewel het logisch zou zijn, althans, volgens ons, staat dat nergens in de tekst.

21 april 2015 om 12:18

josephius,

ff goed lezen, er wordt namelijk een jaar niet afgelost

er wordt wel betaald, de rente last van dit jaar wordt betaald

er van uitgaande dat het een lineaire lening ismet vastgesteld rentetarief komt dat neer op het volgende

de schuld blijft dit jaar even groot, waar die normaal gesproken door aflossingen lager wordt en de rentelast dus ook afneemt

kortom dit jaar betaald twente alleen rente voor het bedrag dat open staat en de volledige aflossing wordt een jaar uitgesteld

21 april 2015 om 12:52

Dan nog telt dit zwaar op het jaarverslag i.v.m een dubbele betaling en intrest kosten. Dit zal weer ten koste van andere dingen gaan.

21 april 2015 om 17:31

Dat staat niet op Voetbalzone inderdaad, maar wel in de serieuze media. De looptijd loopt gewoon een jaar langer door.

Gered zijn we ook nog zeker niet. Net nu weer naar buiten komt hoe nijpend het liquiditeitsprobleem is (VZ zal daar vast haar volgende artikel aan wijden). Aldo kan roepen dat alle lijken uit de kast zijn, maar dat is zeker niet het geval. Geld dat er nog niet was is al doorverkocht, en ondertussen moeten spelers als Ziyech nog wel afbetaald worden.

Onbegrijpelijk dat Munsterman zo zijn gang kon gaan nadat hij zich had omringt met ja-knikkers.

21 april 2015 om 10:53

Ik maak me eerder zorgen om de hoge intrest kosten. Door deze handeling zal het jaarverslag er niet beter uit gaan zien. Het zal waarschijnlijk een soort van executie spelersverkoop worden deze zomer.

21 april 2015 om 17:34

Wat snap je niet dan? Twente betaalt op jaarbasis 5,4 miljoen aan aflossing en rente.
Volgend jaar 900.000 minder. Wat heeft dat verder met het jaarverslag te maken?

21 april 2015 om 19:09

nee, jij snapt het niet, want twente betaald komend jaar niet gewoon minder, twente lost niks af, maar betaald alleen maar rente, normaalgesproken daalt het rentebedrag elk jaar omdat er ook afgelost wordt, dit jaar wordt niks afgelost, dus zullen de lasten andere jaren oplopen

23 april 2015 om 21:32

Het wordt uitgesmeerd over de looptijd +1 jaar. Over de totale som betalen ze dan wel meer, maar per jaar niet.
Overigens lost Twente de schulden volgens een planning wel af, maar jouw Feyenoord heeft alleen de schulden verplaatst. Hoe gaan die dat doen dan in de toekomst.

Alsof Twente haar stadion zou willen verkopen... Man man man.

21 april 2015 om 11:20

Aan wie zal het stadion verkocht moeten worden? Het enige wat waarde heeft is de grond die er onder ligt. Het stadion zelf is zo goed als onverkoopbaar. Tenzij er een mooi dak op wordt gezet dan kun je er nog een ultieme concerthal van maken ;p

21 april 2015 om 11:24

Wat in de tekst staat. Verhuren aan Twente. Net als het Polman stadion van de gemeente Almelo is en verhuurt wordt aan Heracles.

21 april 2015 om 11:39

Nou elke andere club in Nederland huurt het stadion van de gemeente. Maar zoals ik zei, waarom zou Twente dat willen? Juist het stadion is de ruggengraat van de club.

21 april 2015 om 11:21

Het gaat allang niet meer om willen.

21 april 2015 om 12:21

hahahaha jij snapt er echt helemaal niks van he viswinkel,

twente heeft erg weinig te willen he

als ze de hypotheek niet kunnen voldoen dan is het stadion van de bank, dus als die situatie dichtbij komt kan je maar beter het stadion verkopen, dan heb je nog een deel van de inkomsten terug

21 april 2015 om 12:43

In dit geval ligt de hypotheek niet bij de bank, maar bij de gemeente. Die 17 miljoen lening van de gemeente was voor het stadion en het stadion was daarbij ook het onderpand.

Het stadion verkopen kan FC Twente dus helemaal niet zomaar, want de zeggenschap daarvoor ligt dankzij het onderpand bij de gemeente Enschede. De gemeente zal daarvoor toestemming moeten geven.

21 april 2015 om 12:56

Fc twente kan inderdaad het stadion niet verkopen omdat ze het pandrecht hebben verleent aan de gemeente. En al zouden ze het verkopen zal dat niet 1...2...3 lukken om een koper te vinden. in geval van een faillisement wordt de Gemeente Enschede eigenaar van het stadion. hiermee word (een deel van) de schuld betaalt.

21 april 2015 om 13:17

aah ik wist niet dat de het stadion onderpand van de gemeente was,

maar als twente het stadion kan verkopen en hiermee genoeg geld binnenhaalt om de hypotheek direct af te lossen zal de gemeente daar evt met een boeteclausule mee akkoord gaan

21 april 2015 om 13:19

en natuurlijk bedoelde ik in mijn bovenstaande post het stadion verkopen en alle leningen aangaande het stadion direct aflossen en dan hopelijk nog wat overhouden om andere gaten mee te vullen

21 april 2015 om 13:48

Dan moet er eerst een koper zijn. Daarnaast moet het bod hoger zijn dan de schulden. De waarde waarop het stadion in de begroting staat zal nooit gehaalt worden. Zie het als land van een boer, als een boer 50 Hectare land heeft is ie milionair gezien een hectare grond op 60.000 word gewaardeerd in de begroting. Maar bij verkoop zul je er een stuk minder voor krijgen.

21 april 2015 om 14:14

@ Superghost

Sorry, maar dat heb je het toch mis. De bank is hypotheeknemer en heeft het zekerheidsrecht "recht van hypotheek" en die heeft voorrang. Iemand die een recht van hypotheek heeft, mag zijn vordering met voorrang op het registergoed verhalen. Komt de lener zijn verplichtingen niet na, dan mag de bank het pand gedwongen verkopen.

Een uitspraak van een rechter is niet nodig. Als het pand eenmaal is verkocht dan mag de geldverstrekker zijn vordering met voorrang op de opbrengst van het pand verhalen nog voor alle andere crediteuren. In de praktijk is de hypotheek nemer vaak ook degene die over de onderpand rechten beschikt, echter is daar in het geval van FC Twente geen sprake van. De bank heeft dus geen toestemming nodig van de gemeente.

Het toont maar weer eens aan wat voor spinnenweb Munsterman om de club heeft gesponnen. Mocht het zover komen ben ik bang dat er een hoop schuldeisers behoorlijk gefrustreerd achter zullen blijven.

21 april 2015 om 17:38

@reeel
"aah ik wist niet dat de het stadion onderpand van de gemeente was,"

Typisch ja, maar ik snap er helemaal niks van inderdaad.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren