Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord baalt: ‘We hadden het idee dat Gervinho het toen begreep’

Laatste update:
Gervinho77825000.JPG'>
/

De Europese voetbalbond (UEFA) heeft besloten Feyenoord in staat van beschuldiging te stellen voor racisme in het Europa League-duel met AS Roma (1-2) in De Kuip. Bovendien wordt het ‘wangedrag’ van de supporters in diezelfde wedstrijd onder de loep genomen. De komende dagen moet blijken of en hoe Feyenoord gestraft zal worden. De club uit Rotterdam noemt de aanklacht tegen racisme ‘zorgwekkend’.

Scheidsrechter Clément Turpin legde de boel tweemaal stil. Ook kwam er een opblaasbare banaan op het veld terecht, in de buurt van Roma-aanvaller Gervinho. De arbiter had het idee dat de Ivoriaan racistisch werd bejegend en de aanvaller zelf liet maandag in Italiaanse media weten te hopen op sancties voor Feyenoord. “Want dit soort gedrag brengt het voetbal in diskrediet”, verzekerde Gervinho.

Feyenoord wordt aangeklaagd voor het gooien van vuurwerk en aanstekers, een gebrek aan organisatie rond de wedstrijd én racisme. Dat laatste vindt Eric Gudde ‘heel teleurstellend’. “De club Feyenoord is gelukkig nog nooit met racisme geassocieerd. Onze jeugdopleiding is zo multicultureel als het maar zijn kan.” Feyenoord heeft de UEFA via foto's en beeldmateriaal laten zien dat de opblaasbare banaan onderdeel is van acties van het sfeerteam.

Feyenoord probeerde tijdens de rust al duidelijk te maken dat Turpin een verkeerde conclusie had getrokken toen hij de banaan op het veld zag liggen. “We hadden het idee dat Gervinho het toen begreep”, vervolgt Gudde, algemeen directeur van Feyenoord. “Maar als ik dan zijn uitspraken lees, dan blijkt dat niet het geval. Als de citaten echt zijn natuurlijk.” Gudde weet dat racisme een groot item is bij UEFA en vreest dat de straf een optelsom van alle aanklachten en racisme wordt. “We hebben nu twee weken de tijd om ons te verweren. We willen hier vanaf, deze club is nog nooit met racisme geassocieerd en dat moet zo blijven.”

Denk jij dat Feyenoord een flinke straf krijgt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Pff wat is die Gervinho een jankerd schandalig als Feyenoord hiervoor bestraft word..

3 maart 2015 om 07:49

Een jankerd? Al jaren worden er naar donkere spelers gegooid met bananen en apen geluiden gemaakt, dat er dan een opblaas banaan jouw kant op komt dan lijkt het me niet meer dan logisch dat hij associaties maakt met racisme, van de sfeer actie weet hij natuurlijk helemaal niks. Verder vind ik het gewoon best dom, je weet dat die link direct gemaakt wordt ookal is de intentie totaal niet zo.

3 maart 2015 om 07:52

Gervinho stond in de 16 toen de banaan gegooid werd. Pas nadat een andere speler hem er op wees begon hij zijn theater stukje

3 maart 2015 om 07:53

Hij kweam niet zijn kant op. Hij lag daar al eb Totti die kwam er mee aan.

Maar ik ga ervanuit dat de Uefa dit voorval voorbij laat gaan. De munten en de aanstekers zal een ander verhaal worden.

En over de link ach ik denk dat iedereen weleens wat doet zonder verder erover na te denken. Ik kan me best voorstellen dat degene met de banaan niet eens verder dacht omdat hij zelf totaal niets heeft met discriminatie..

3 maart 2015 om 08:02

Ja ik ook wel maar dat maakt het niet minder dom.

Als dat het geval is denk ik niet dat Feyenoord veel te vrezen heeft, dan maakt die speler de link zelf (onterecht).

3 maart 2015 om 08:20

Maar waarom moet er überhaupt een opblaasbanaan mee het stadion in? Maakt dat de wedstrijd spannender? Als het voor een sfeeractie was, dan was het niet echt een doordachte actie.

3 maart 2015 om 08:48

En wat voor rare sfeeractie is dat dan. Je kan letterlijk elk oplaasvoorwerp nemen voor dat en dan nemen ze nou net het meest onomstreden voorwerp in de voetballerij niet raar dat daar mistverstanden over ontstaan fwn heel dom van feyenoord

3 maart 2015 om 08:52

Heeft trouwens ook al iemand bedacht dat die banaan mischien wel van de sfeer actie moch wezen maar dat iemand deze banaan wel voor rasistiche doeleinden gooide. Ik bedoel als het een sfeeractie zou zijn was die aardig mislukt aangezien maaar een iemand m gooide. Trouwens ook beetje verdacht dat ie precies bij gervinho belandt.......
Gewoon belachelijk dit en het dan ook nog eens goed proberen te praten alsof de club geen raistiche fans kan hebben omdat de jeugd opleiding van de club multiculti is. Bullshit

3 maart 2015 om 09:05

Als je even youtube zoek en dan bring back de bananas.
Een kleine beetje verdiepen in de feyenoordsupporter dan. De oplaas bananen werden al in de jaren 80 meegenomen. En was op een gegeven moment lusiek om met opblaasatributen te gooien.
troen kwamen de opblaasbananen daar kon men in de havnens ed makkelijk aankomen en zo is dat gegroeid. NU de laatste periode zijn de supporters weer bezig om dit terug te brengen in het stadion.

Bekijk even de filpjes roma uit uin het stadion 12 de minuut hoeveel opb;laas atributen er gegooid werden.

Of je het leuk viond of net grappig of niet hjet is iets van de feyenoordsupporters.

3 maart 2015 om 11:52

@ajaxcunian

Totti zag opeens naast het veld een banaan liggen en maakte Gervinho daar attent op die totaal niet in de buurt was. Het is toch absurd dat een banaan tegenwoordig gelijk aan racisme word gekoppeld en dat enige context blijkbaar niet relevant meer is.

Het gooien van aanstekers, munten en andere voorwerpen is daarentegen wel belachelijk. Ik hoop dat Feyenoord daders kan traceren en hun voor de mogelijke straf (die er zo goed als zeker komt) kan laten opdraaien.

3 maart 2015 om 12:23

Ze hebben toch nog voorwaardelijk staan vanwege rascistische geluiden tegen Besiktas. Hoe kan Gudde dan zeggen dat hun publiek nooit racistisch is?! Verder hoor ik ze daar ook altijd van alles en nog wat over Joden roepen. Het spijt me hoor maar er is geen racistischer publiek dan het publiek in Rotterdam! Ik verwacht dan ook een paar jaar volledige uitsluiting van Europees voetbal. In mijn ogen de enige juiste straf voor dit walgelijke gedrag!

3 maart 2015 om 13:32

e@ajaxcunian,een jankerd ja, triest om bij een banaan altijd maar gelijk aan racisme te denken laten we maar gelijk alle bananen en alle andere bananen artikelen uit de winkels halen

3 maart 2015 om 13:56

Die banaan lag helemaal in de hoek naast de gracht. Zo'n 20 meter van hem vandaan. Hoe bedoel je dat hij precies bij Gervinho belandde?

Daarnaast lag dat ding er volgens mij al. Heb jij dat ding gegooid zien worden? Overigens is het gooien van een opblaasbaar object niet echt praktisch ook.

Er werd overigens wel een rol toiletpapier naar hem gegooid.

3 maart 2015 om 16:58

@eazy e

De reden dat de banaan aan racisme wordt gekoppeld is niet de schuld van Afrikanen maar een racistisch idee waarmee blanken zijn gekomen.

Dat het nu constant aan racisme wordt gelinkt lijkt me niet neer dan logisch, niet?

3 maart 2015 om 18:08

Der worden altijd opblaasbaren dingen mee genomen.
Strand ballen bananen en noem maar op het is niet de eerste keer in de kuip.
Maar omdat er een buitenlandse club hier speel.
En Gervinho begin te janken wordt alles maar opgeblazen.
Dat is het hele probleem want dan had de Knvb Feyenoord ook al vaak genoeg kunnen straffen want Feyenoord doe dit vaak zat tegen eredivisie clubs.
Daarom werd het mee genomen gewoon een sfeer actie meer niet.

3 maart 2015 om 18:18

Racisme is tegen een ras, bijvoorbeeld ik haat zwarten. Dar is racisme. Iets over Allah zingen is dus discriminatie want moslims zijn geen ras. Zet het allemaal even op een rijtje voor jezelf en ga dan de rest vervelen met je problematische Amsterdamse IQ.

Een paar jaar uitsluiten ook echt hahaha. Amsterdammertjes altijd jaloers dat ze zelf maar 1000 man hebben die het team achterna reizen. En nooit ter sprake komen ergens. Ze rellen bij Milan met Celtic met PSG je hoort er nergens wat van want ze rennen altij net zo snel weer terug. Lachertjes.

3 maart 2015 om 19:21

Joopi jij heb je 020 bril op ofs. Die chivinco die stond bij het doel toen het gebeurde alleen liep die daar heen omdat er een ingooi was en is een sfeer actie gewoon voor de lol net als strand ballen en afgelopen weekend waren er tijdens utrech en feyenoord weer bananan te zien. Blijven opletten. Gewoon onterechte aanklacht

3 maart 2015 om 21:20

Deze man uit adam. Jullie noemen jullie zelf ook joden loser

3 maart 2015 om 22:53

@larsoboy

Waar heb ik het over schuld? Ik leg een simpele vraagstelling neer of de banaan an sich tegenwoordig al symbool is voor racisme en of context er niet meer tot doet. Als ik reacties van o.a. jouw lees dan is dat blijkbaar zo en gaan we gewoon alles uitvlakken.

Absurde maatschappij wordt het zo.

3 maart 2015 om 22:59

@amsterdamnr1

Het is eigenlijk zinloos om op mensen zoals jouw te reageren.

Maar zoek eens voor jouw eigen ontwikkeling eens het verschil tussen discriminatie en racisme.

Daarbij heeft het merendeel de spot met de zogenaamde joden geuzennaam, niet bepaald het joodse volk op zich. Een wezenlijk verschil als je het mij vraagt. Bedenk daarbij dat verschillende joodse organisaties willen verbieden dat de ajax achterban die geuzennaam gebruikt...

Ik ben benieuwd wat voor strafmaat je Ajax wou opleggen na het bewuste vuurwerk incident, of toen met Esteban van Az en zo ken ik nog wel wat voorbeelden..

Ben ook wel benieuwd of je van standpunt bent veranderd na het bericht van Cissé gelezen te hebben.

4 maart 2015 om 12:11

Even wat anders: Wat is nou de intentie van het Legioen met die opgeblazen bananen bij iedere thuis wedstrijd??

3 maart 2015 om 08:29

Mensen hij speelt voor een club met aanhangers met vlaggen met hakenkruizen erop. Hoezo racisme? Dan moet hij ook naar een andere club toe.

Ik vraag me wel af wat zo n banaan daar dan doet. Zit er iemand in het publiek de boel op te blazen en uit te delen ofzo haha

3 maart 2015 om 10:12

Gervinho is zeker het probleem niet, maar ik probeer alleen maar aan te geven dat hij blijkbaar wel een hakenkruis 'accepteert' van de eigen aanhang en een opblaasbanaan (woord vh jaar denk ik) die hij zelf eerst neit gezien had is ineens beledigend..

3 maart 2015 om 08:33

@ Dannyscc

Echt ongelofelijk dat je het eerder Gervinho kwalijk neemt dat hij of de scheids conclusies trekt, mensen zijn echt de realiteit uit het oog verloren.
Je betaalt veel geld om naar een Stadion te gaan om van het spel te genieten, wat heeft een opblaas banaan met voetbal te maken? Of het nou racistisch bedoeld is ofniet.

3 maart 2015 om 09:17

Roma wil ons gewoon naaien na alle dingen die gebeurd zijn de afgelopen weken. Terwijl ze weten dat hier met die banaan niks aan de hand was.

3 maart 2015 om 09:49

Frgiooo..

Wat betreft die banaan weet ik niet wat er exact aan de hand was maar ik vind wel dat de gemiddelde Feyenoordsupporter barweinig afstand neemt van de opstapeling aan incidenten in een korte periode. De vechtpartijen in Rome, het vernielen van de halve binnenstad, de agressieve sfeer in de kuip, de banaan op het veld.

Tja, ik kan mij goed voorstellen dat de maat een keer vol is voor de betreffende organisatie eerlijk gezegd...

3 maart 2015 om 10:03

Elke Feyenoorder zei ongeveer steeds dat ze niks te maken willen hebben met die relschoppers in Rome. Dat klinkt me redelijk als afstand nemen. De banaan daar wordt geen afstand van genomen omdat het iets onschuldigs is, jij gaat toch ook niet profielfoto veranderen omdat iemand klaagt dat de vlag wit is, dan ga je ook uitleggen dat het geen discriminatie is.

3 maart 2015 om 13:59

Eens. Die banaan is niets maar die vuurwerkbom waarbij een stewart zwaar gewond raakte is schandalig.

3 maart 2015 om 16:12

Nou ik kon het precies goed zien wat er gebeurde met de banaan, want ik zag die jongen hem het veld opgooien. Die banaan werd gegooid na frustraties door een beslissing van de scheidsrechter. Op dat moment was Gervinho nog in de 16. Hierna liep Gervinho naar de zijlijn om de inworp te nemen, de banaan lag toen al in de hoek. Degene die de banaan gooide had dit dus helemaal niet door. Dus ik zou het raar vinden als Feyenoord hiervoor wordt gestraft.

Voor alle andere dingen die zijn gebeurd is het volkomen terecht dat we worden gestraft en zoals Wouter! als zei elke Feyenoorder wil niks te maken hebben met die relschoppers die de club kapot maken.

3 maart 2015 om 10:16

Inderdaad zeg wat een ratje, is winnen met alle hulp van de scheids nog niet genoeg ofzo?

Het had niks maar dan ook niks met racisme te maken. Gervinho is een grote aansteller. Feit blijft wel dat het geen slimme actie is geweest van de supporters in de Kuip. Je kunt wel nagaan dat er ophef over kan komen. Al met al heeft Feyenoord momenteel meer last dan profijt van hun publiek.

3 maart 2015 om 08:08

Het had niks met racisme te maken, maar Gervinho is geen aansteller. Zeker in Italie krijgt hij geregeld te maken met racisme. Dus hem neem ik het niet eens kwalijk. Maar Feyenoord moet dit gewoon kunnen aantonen.

Alleen moeten ze wel eens kappen met "we hebben hier donkere spelers onder contract staan" want dat argument heeft niks te maken met een eventuele gedachtengang van (een groep) supporters.

3 maart 2015 om 09:34

Als er blijkt dat er uitleg is gegeven aan Gervinho, dan zou het hij toch moeten begrijpen en er niet zon punt van moeten maken. Dat is wel beetje aanstellerig gedrag

3 maart 2015 om 08:52

@doskampen038

Wat weet jij er nu van of het te maken heeft met racisme ? Ken je de persoon die gegooid heeft dan ?
Of was jij soms die onbenul ?

3 maart 2015 om 09:32

@nufc nee ik heb de banaan niet gegooid en ik ken die persoon ook niet. Wel zat ik in het stadion en was er geen racistische sfeer, dat zou je snel genoeg merken als Gervinho bijvoorbeeld aan de bal komt. Plus dat dit gewoon een oude sfeeractie is. Daarom mijn conclusie dat dit geen racisme was. Gelukkig heeft de Uefa geen poot om op te staan en gaat Feyenoord dit in hoger beroep glansrijk winnen.

3 maart 2015 om 09:35

gelukkig dat jij het niet was dan.
Goed dat de sfeer niet racistisch was, kan in feite ook niet als je spelers als Vermeer, Kazim, Kongolo in je elftal hebt lopen. En als je ze niet had, was het sowieso notdone !

Maar ja de gooier kan het wel degelijk racistisch bedoeld hebben. En jij bent altijd van mening; als je iemand niet kent, mag je er niet over oordelen.... weet je nog

3 maart 2015 om 09:56

Zijn we het daar in ieder geval over eens. En dat laatste riep ik in een ander topic, waar iemand de trainer Cocu een zacht eitje vindt. Dat kun je niet beoordelen omdat veel binnenskamers gebeurt.

3 maart 2015 om 17:05

@infama

Het probleem is dat vrijwel elk persoon wat bij dit soort dingen elke keer weer reageert dat ze het niet begrijpen waarom het als racistisch wordt ervaren of het ontkennen dat er een racistisch motief zou kunnen zijn, het simpelweg niet begrijpen en er zonder het proberen te begrijpen, alles batagalliseert.

Lets be honest, blanke mensen zijn zo enorm bang om als racist gezien te worden dat wanneer iets racistisch gebeurt(waar blanken mee te maken hebben of niet) het als het enigzins te ontkennen is, het wordt ontkent.

Net als Gevinho die hier voor jankerd wordt uitgemaakt. Bij voorbaat zou het geen racisme zijn en worden alle onzin argumenten uit de kast getrokken puur om te bewijzen dat het weer de zoveelste huilende Afrikaan is.

Dit wat ik zeg staat los van of het racistisch bedoelt was, waarvan ik persoonlijk denk van niet. Het mag alleen opvallen dat racisme, ook hier in Nederland een enorme issue is.

En dat zal groter blijven worden zolang dat wordt ontkent, wat ook net als in de ZP discussie, de grootste oorzaak van de Afrikaanse frustratie ism

3 maart 2015 om 08:54

En hoeweet jij dat de gooier van de banaan geen rasistiche doeleinden ermee had. Zat je naast hem?

3 maart 2015 om 09:33

@juve lees mijn reactie gericht aan nufc

Gervinho doet nu gewoon mee met het Italiaanse uit smeken van straffen en sancties.
Ik vind het uberhaupt discutabel dat ze in Rome durven mee te praten over racisme, voor zo ver ik weet is dat het land waar Boateng, Balotelli, en anderen spelers veel aanklachten hebben gedaan over racisme.
De Feyenoord fans die dat deden hebben zich misdragen en daar voor zal een enorme straf komen, en om te zeggen dat racisme in Nederland niet bestaat is ook gewoon onzin, maar het is zo liberaal en dit is volgens mij nog nooit voor gekomen.
Het blijft maar typerend hoe de Italianen er nu iets van gaan maken ter wijl zij de gene zijn met een racisme probleem. Geef Feyenoord een straf voor het gedrag, maar niet vanwege een opblaasbare banaan in een sfeeractie. Je zie Manu, Kongolo, Nelom, Vermeer, etc.. ook niet er iets om zeggen, omdat het nooit gebeurt en het niet zo is bedoelt.

3 maart 2015 om 08:07

Helemaal mee eens. Een boete voor wangedrag is zeker terecht, maar dat hele racisme verhaal is zooo slecht opgezet door de uefa. En die gervinho speelt het spel nog mee ook. Ziek mannetje. Gelukkig wordt hij geen kampioen.

3 maart 2015 om 08:37

Ziek mannetje?
Als hij in 6 van de 10 stadions in Italie met racisme geconfronteerd wordt is het toch niet zo gek dat hij zijn conclusies trekt? Nu doen jullie alsof Gervinho of de scheidsrechter up to date is over wat Feyenoord supporters allemaal wel niet uithalen om de sfeer te "verbeteren"

Ik vraag me dan ook af wat een opblaas banaan uberhaupt met voetbal te maken heeft?

3 maart 2015 om 09:45

Als je had gelezen had je kunnen zien dat het uitgelegd is aan Gervinho dat Feyenoord al jaren allerlei opblaas-attributen meeneemt waaronder opblaasbananen. Die bananen zijn een oude traditie binnen de club en hebben niks met racisme te maken. Maar goed er zijn wel meer tradities in nederland die als racisme worden gezien. Terwijl als er 1 land op de wereld is waar je met een kleurtje veel kansen krijgt, is het nederland wel. Een voorbeeld daarvan is de Feyenoord selectie.

3 maart 2015 om 12:41

Probeer maar jezelf in Gervinho's schoenen te plaatsen, zo'n uitleg gaat de ene oor in en de ander weer uit, je krijgt vaker tijdens wedstrijden met dit soort dingen te maken en op een gegeven moment is het niet meer zo gek dat hij de verklaring niet gelooft.

Bedoel je kan toch zelf inzien dat het heel onhandig is dat er uitgerekend 5 meter van hem vandaan een banaan gegooid wordt? Of het nou wel of niet zo bedoeld was.

Bovendien zeg je steeds een Feyenoord traditie. kan je mij die traditie dan precies toelichten? Want volgens mij Mogen de fans niet eens de opblaas objecten naar binnen nemen (ongeacht wat voor opblaas object we het er over hebben), laat staan een banaan die tegenwoordig snel geassocieerd kan worden met racisme.

Dus nogmaals het hoeft niet perse racistisch bedoeld te zijn maar onhandig is het zeker, het minste wat men kan doen is wel begrijpen waarom het zo over komt bij Gervinho of de club Roma.

3 maart 2015 om 13:18

@Berliner

Jouw verhaal gaat alleen op als, zoals Gudde zelf zegt, de quotes echt zijn. Voor hetzelfde geld lult Gudde nu maar wat dat ie het Gervinho uit heeft gelegd, dat kan net zo goed als het theaterstukke van Gervinho omdat we het simpelweg niet weten. Misschien heeft ie Gervinho niet eens gezien, maar zulke dingen zijn voor de normale man helemaal niet te checken. Dan wordt het een keus wie je op zn woord gaat geloven.

Typisch racisme van vandaag, als het er maar op lijkt terwijl het het niet is en zoals in dit geval lag die banaan er al dus waar gaat het over, dan is het alsnog racisme?! Wat een clowns abnormaal elk excuus wordt tegenwoordig aangegrepen voor racisme. Uefa wilt feyenoord gewoon op alles pakken, elk normaal denkend mens weet dat dit geen racisme is gezien die bananen er al tijden zijn en hij geeneens gericht gegooid werd, en we hebben zelf meer donkere spelers dan Roma. Hoe kan je hier racisme uithalen echt bizar.

Grote toneelspelers die italianen walgelijk

ook een lekkere actie van je sfeer-team :s
Maar wat is de rol van opblaasbananen daarin...?
Begrijp de reactie van Gervinho en ven de Uefa

De frustratie van het publiek begrijp ik, maar de reactie begrijp ik niet!
En ja, dan kan je sancties verwachten, en terecht!

3 maart 2015 om 08:14

Het is wel duidelijk dat je het niet begrijpt. De bananen zijn er al sinds de jaren 80. Dus kom niet met het is terecht. Opblaasbare dingen als hamers,strandballen, bananen en zepfs raketijsjes zijn er week in week uit
Niet in het bijzonder voor de wedstrijd tegen roma.

3 maart 2015 om 08:41

De bananen, opblaasballen, raketijsjes en andere opblaasbare voorwerpen zijn er nagenoeg elke wedstrijd geweest, ook de wedstrijd in Rome waren er vele opblaas bananen, en sommige belande ook op buiten het vak. Toen stoorde niemand zich hieraan en was er geen link naar racisme. Ik krijg het idee dat Totti hier de racist is omdat hij als enige die link legde op dat moment, of ze zagen de kans om Feyenoord een oor aan te naaien na de ongeregeldheden heden in Rome.

3 maart 2015 om 13:59

Ik wil niet beweren dat Totti een racist is maar de spelers van Roma waren de gehele wedstrijd bezig met het beinvloeden van de scheidsrechter.
Als je dan een banaan naast het veld ziet liggen waarmee je weer "punten" scoort bij de scheidsrechter dan zullen ze dat zeker niet nalaten.

Hoe onschuldig de actie ook is(want ik zie echt wekelijks bananen in de Kuip) je heeft de italianen wel het gereedschap om voordeel uit te halen.

Het blijft natuurlijk wel erg triest hoe de internationale media al de berichten over het zogenaamde "racisme" klakkeloos overneemt.

Wanneer je een week eerder wereldwijd negatief in het nieuws bent en je weet dat de wedstrijd onder een vergrootglas ligt, dan ben je wel ontzettend dom om dit soort domme 'sfeer' akties op te zetten. Feit is dat Feijenoord supporters zich schandalig hebben gedragen in Rome. Denk je dat de Uefa de beelden niet ziet dat er een mortierbom in de fontijn afgestoken is en tussen de agenten is gegooid? ( beelden op youtube). Huilende vrouwen voor hun leeggeroofde winkeltjes etc. Feijenoord moet nu niet de onschuld spelen. In Rotterdam werd er een cobra 7 op het veld gegooid voor de wedstrijd waarbij een stuward bijna zijn hand kwijtraakt. De banaan en aanstekers worden nu aangehaald om het hele misdragen aan te kunnen pakken.

3 maart 2015 om 08:11

Volgens mij zijn er geen Feyenoorders die zullen ontkennen dat een straf voor de misdragingen in Rome en rotterdam terecht is. Maar we zijn niet racistisch en die bananen hebben niks met racisme te maken.

Het 1 heeft niets met t ander te maken. Ja, schuldig aan rellen en we verdienen een straf. Niet schuldig aan racisme dus kappen met die valse beschuldigingen

3 maart 2015 om 08:44

Je hebt een schilmes nodig om een appel te schillen maar met datzelfde mes kan je iemand doodsteken. Het een heeft niets met het andere te maken maar het is maar net hoe je het uitlegd als je dat mes vast hebt. Een oma zal het beeld van de appel hebben en een crimineel het andere. Feijenoord had werkelijk alle schijn tegen en na de boete tegen Besiktas moet je van een andere planeet komen om bananen toe te laten tijdens een EL match.

3 maart 2015 om 09:33

threelions,

We zijn niet racistisch zegt u?

Feyenoord heeft anders wel 45.000 euro boete mogen ophoesten voor racisme tijdens de wedstrijd tegen Besiktas.

Ook dat gegeven kleurt de perceptie van de internationale gemeenschap.

Als je nu de uitleg geeft rond die banaan, dan zeggen er veel "ja ja, zal wel, allemaal excuses, het was racisme'.

Niet de werkelijkheid is de werkelijkheid. Perceptie is de werkelijkheid.

Gudde had gewoon moeten zorgen dat die bananen er niet waren tijdens die match.
Dan was er geen probleem geweest. Toch niet omwille van vermeend racisme.

Maar daar heb je wel empathie voor nodig. Helaas.

Zeker na Rome, had ie kunnen weten dat Feyenoord onder de microscoop zou gelegd worden.

Komt ook eens bij dat Feyenoord ook al eerder werd veroordeeld door de Uefa voor racisme. Was voor de wedstrijd tegen Besiktas en dat kostte de club 45.000 euro.

Ook voor de wedstrijd tegen Luik en Sevilla werden ze beide keren beboet, telkens voor wangedrag van de eigen aanhang. Goed voor een boete van 15.000 euro per wedstrijd.

HNK Rijeka uit leverde ook al een boete op. 5000 euro.

Een boete is niet alleen een straf, het is eigenlijk ook een incentive om iets aan je gedrag te doen.

Maar blijkbaar waren de eerdere boetes niet hoog genoeg om iets aan het fundamenteel probleem te doen.

Gewoon keihard straffen nu. Maar dan ook keihard graag.

3 maart 2015 om 08:19

Wat als de Fifa nu ook bepaalt dat deze actie inderdaad niet racistisch is, missen zij dan ook empathie?

3 maart 2015 om 08:34

Fifa? Uefa bedoel je?

Dat gaat gewoon lastig te bewijzen vallen of het al dan niet racistisch was.

De banaan mag dan wel een onderdeel zijn van een oudere sfeeractie - welke niet racistisch was. Maar wat niet een onderdeel is van die actie, is dat deze terecht komt op het veld, vlakbij 'toevallig' een donkere speler. Alleen de 'dader' weet of zijn intentie racistisch was en zal er uiteraard doodeerlijk over zijn.

Het gaat er om dat Feyenoord alvast dit incident had kunnen vermijden door geen bananen toe te laten.

Je hebt je eerdere veroordeling voor racisme al vast, er is Rome geweest, dan zou een mens wat voorzichtiger moeten zijn. Maar wie maakt ons wat, niet waar?

3 maart 2015 om 08:43

Uefa bedoel ik inderdaad.

Als zij straks bepalen dat deze actie niet racistisch is...missen zij dan ook diezelfde empathie?

Ik snap niet waarom je toevallig tussen haakjes zet. Gervinho zag de banaan zelf niet eens...deze werd door een medespelers gespot, waarna Gervinho er op werd gewezen. Dus dat dese banaan naar Gervinho gegooid is is gewoon onwaar

3 maart 2015 om 09:08

threelions,

Neen, dan is dat niet noodzakelijk een gebrek aan empathie bij de Uefa.

Zij kunnen gewoon ook menen dat het geen racisme was, ze kunnen ook niet voldoende bewijs hebben om het hard te maken.

Maar Feyenoord had wel op voorhand kunnen weten dat een banaan tijdens een voetbalwedstrijd een foute perceptie kan veroorzaken.

Je kan dat doen tijdens nationale wedstrijden, waarbij quasi iedereen de historiek van die banaan wel kent, maar je mag niet verwachten dat men dit internationaal ook wel weet. Daar had Feyenoord zich moeten aanpassen aan de internationale norm. Hebben ze door een gebrek aan empathie dus nagelaten.

En nogmaals, die banaan had alvast niet op het veld moeten belanden.

3 maart 2015 om 14:34

Dus als de Uefa achteraf beoordeelt dat het geen racisme is, dan hoeft dit geen tekort aan empathie te betekenen, maar als Gudde en de supporters dit vooraf als niet racistisch bestempelen dan is dit wel een gebrek aan empathie. Volg je jezelf nog?

3 maart 2015 om 14:36

Hij lag nog behoorlijk ver van de speler af.

Zijn er videobeelden waarbij te zien is dat de banaan werd gegooid. Dat je de betreffende banaan naar het veld ziet zweven? Of lag deze banaan daar al een paar minuten. Ik vind dat een belangrijke vraag.

4 maart 2015 om 02:16

threelions,

Volg jij je zelf nog? Het kan best dat ze het gewoon niet kunnen hard maken, dat er niet voldoende bewijs is.

Erbij, het kwaad is al geschied, het kan alleen nog erger worden.

* De scheidsrechter heeft de wedstrijd door die banaan stil gelegd
* Die van Roma kwamen furieus, veel gemotiveerder en gretiger uit de kleedkamer
* Duizenden kranten schreven dat het racistisch was
* Miljoenen mensen associëren Feyenoord met racisme

En dat allemaal omdat ze bij het bestuur te weinig empathie betoonden.

3 maart 2015 om 10:21

@ Iedereen Komt

Het is niet allemaal zo dramatisch zoals u hierboven stelt. De boete tegen Besiktas klopt, net zoals die van de thuiswedstrijden tegen Luik en Sevilla, maar in die laatste twee thuiswedstrijden hebben ze de boetes gekregen vanwege een falende organisatie rond de wedstrijd (waar ze dus nu wéér problemen mee krijgen), en niet vanwege wangedrag van de eigen aanhang.

Verder heeft Feyenoord helemaal geen boete gekregen voor de uitwedstrijd tegen HNK Rijeka, maar heeft Feyenoord juist de complimenten gekregen van de Uefa over het goede gedrag van de supporters in Kroatië.

3 maart 2015 om 11:06

Djurr,

In de pers staat dat ze 5000 euro boete hebben gekregen voor die uitwedstrijd tegen Rijeka. Controleer het maar.

' de banaan was onderdeel van een sfeeractie van het team'.
Kan iemand me uitleggen wat voorn 'sfeeractie' dit dan was? Moest iedereen opblaasbaar fruit meenemen ofzo?? Lekker voor feyenoord, laat ze maar boeten voor al die idiote acties.

3 maart 2015 om 08:29

eerst vraag je wat voor sfeeractie het was, maar je hebt je oordeel en sanctie al klaar. Blij dat jij geen recht spreekt in dit land. Google maar eens bring back the bananas, dan weet je dat het niets met racisme van doen heeft.

3 maart 2015 om 09:00

Bij dit soor reacties vraag ik me altijd af of mensen de reacties van andere leest voordat ze zelf een reactie plaatsen? Al je vragen worden al beantwoord en of staan in de tekst.

Die gervinho is zo typerend voor de huidige maatschappij. Laat een scheet en er is gegarandeerd een groep mensen die zich gediscrimineerd voelt. Triest mannetje die ze beter lekker in afrika kunnen houden, heeft die nergens last van.

On: dit wordt natuurlijk geen probleem, want er was niets aan de hand

3 maart 2015 om 08:25

Neen, er was niets aan de hand.

sporza.be/cm/sporza/videozone/
sporten/voetbal/
Europaleague/1.2252810

Omstreeks 2:12 kan je de aanstekers en voorwerpen bewonderen die naar de Roma spelers werden gegooid.

Rond 2:45 net na de rode kaart van Te Vrede, kreeg de scheidsrechter dan weer een aansteker douche.

Rond 2:51 zie je een voorwerp dat op centimeters van zijn hoofd komt.

Maar er was niets aan de hand hoor. Is allemaal normaal.

Is dus niet normaal en daarom mag Feyenoord wel eens een zware straf krijgen. Zwaar genoeg zodat de club het de moeite zal vinden om de honderden vandalen definitief uit het stadion te weren. Zullen de duizenden andere 'gewone' supporters niet erg vinden.

3 maart 2015 om 08:31

sinds wanneer is sporza in vredesnaam een betrouwbare bron?!

3 maart 2015 om 08:37

Sinds wanneer niet?

Sporza is een onderdeel van de Vrt, de Vlaamse publieke Radio en Televisie Omroep.

En suggereert u nu dat Sporza de beelden gemanipuleerd heeft?

3 maart 2015 om 08:44

Die Belgen hebben er alles voor over om die punten op de coëfficiëntenlijst van Nederland af te snoepen. Ik vertrouw de hele VRT niet meer.

3 maart 2015 om 08:47

Sinds wanneer zijn aanstekers gooien racistisch?
Je snapt toch wel dat saus-speciaal met "er was niks aan de hand" doelt op de beschuldiging van racisme?

Iedereen is het eens dat straffen voor ome of het wangedrag in de kuip terecht zou zijn, waar we het niet mee eens zijn zijn die vals beschuldigingen van racisme.

3 maart 2015 om 08:51

Helemaal correct threelions!

3 maart 2015 om 08:54

Baardgrasmus,

lol

Ik denk niet dat Sporza de macht noch de intentie heeft om Nederland punten af te snoepen. Maar het is wel een geestige complottheorie. Dat weer wel.

U suggereert dus dat Sporza de beelden gemanipuleerd heeft? De aanstekers en andere voorwerpen achteraf heeft toegevoegd?

En of je het nu leuk vindt of niet, Nederland staat na dit seizoen achter België op de Uefa coëfficiënt lijst. Leer er mee leven.

3 maart 2015 om 08:55

threelions,

Dat van die banaan moet nog blijken of het al dan niet racistisch was.

Al tig keer gezegd: op zich niet, want onderdeel van een oudere sfeeractie.

Maar dan mag ie niet op het veld belanden in de buurt van een donkere speler, want dan heb je gelijk de perceptie tegen.

3 maart 2015 om 09:06

Omdat jij iets tig keer zegt, betekent het niet dat het waarheid wordt natuurlijk.

Jij vindt de windrichting en de kant waarop deze een opblaasbanaan doet blazen belangrijker dan de uitleg, intentie en bewijs van club en supporters.

Het moet na deze uitleg en bewijs gewoon helemaal klaar zijn met die perceptie waar jij het over hebt. Niet de supporters, maar de windrichting was racistisch. Klaar

3 maart 2015 om 09:09

threelions,

Die banaan had er gewoon niet moeten zijn. Daar gaat het om.

Als die er niet was, dan kan je de perceptie niet tegen hebben.

3 maart 2015 om 17:09

@threelions

Het is natuurlijk ook een perfect moment, voor de supporter is kwestie, om de ballen met kwade bedoelingen te gooien onder het mom van 'een oude sfeeractie'.

Maar als het om racisme gaat duiken we allemaal liever weg en kiezen er liever voor om argumenten te verzinnen waarom het geen racisme is dan wel.

Aangezien we allemaal zó erg tegen racisme zijn, niet waar? Mensen moet leren hun prioriteiten bij te stellen.

3 maart 2015 om 12:52

Ik een redneck? Mooie en snelle conclusie, helaas zeer verkeerd. Ik ben absoluut tegen racisme en discriminatie. Maar ik ben zeer tegen het zinloos spelen van de discriminatie kaart bij een verkeerde scheet.
Worden er oerwoud geluiden gemaakt of krijg gervinho een banaan naar ze hoofd, spoor de dader en stop diegene lang weg.
Een opblaasbanaan ergens langs het veld, doe normaal.

3 maart 2015 om 17:13

@saus_speciaal

Ieder, en ik herhaal, ieder persoon die de 'racisme-kaart' als iets legitiems ziet om te gebruiken weet simpelweg vrijwel niks over wat racisme inhoudt en dient zich in te lezen vooralsnog aan dit soort discussies mee te doen.

Er is volgens jou dus een verschil, als we het over racistische symbolen hebben, tussen een banaan en een opblaasbanaan?

Het enige verschil is dat de een opgeblazen is en de ander niet.

Waarom neem je opblaasbananen mee naar het stadion? Een banaan wordt met rascisme geassocieerd. Neem dan gewoon opblaasvoetballen ofzo mee.

Werkelijk onvoorstelbaar al die reacties met hun vastgestelde oordeel dat het racisme is. Ten eerste zijn de opblaasbare items al jaren aanwezig in de kuip. Niet speciaal voor deze wedstrijd. Ten tweede werd de banaan uit frustratie gegooid op een moment dat gervinho in de 16 stond. pas na wenken van ljalic, die zelf ook onderzocht wordt voor provoveren, begon het theater. Tevens werd de banaan gegooid door een donkere jongen die absoluut niet als doel had dit als boodschap over te brengen. de spullen die gegooid werden zijn gewoon verschrikkelijk dom en daarvoor komt er ook een terechte straf. Maar het Feyenoord publiek hier beschuldigen van racisme is ronduit dom.

3 maart 2015 om 08:24

Maar waarom nu juist bananen? Ik geloof dat dit niets met rascisme te maken heeft, maar geef mensen niet de kans om de rascismekaart te kunnen spelen, want je weet dat je met een opblaasbanaan gedonder kan krijgen

3 maart 2015 om 08:28

Zoek even op bring back the bananas feyenoord. Is al een decennialange traditie gekopieerd van man city

Nog niet eerder met racisme geassocieerd meneer Gudde? Wat een kort geheugen heeft hij, want na Besiktas thuis, werd Feyenoord ook geassocieerd met mogelijk racisme. Kregen ze nog een boete voor.

Verder blijft het gevaarlijk dit soort acties, wetende dat de Uefa heel krampachtig kijkt naar racisme en niet door dit soort acties heen kan kijken. Dan moet je gewoon alle schijn vermijden. Heel slecht gemanaged.

3 maart 2015 om 08:24

Als je doelt waarop ik denk dat je doelt in de wedstrijd tegen Besiktas dan is dat geen racisme, er werd immers geen ras beledigd. Het valt wel onder godslastering, maar ik geloof niet dat de Uefa daarop kan straffen.

Die FIFA en UEFA zijn volledig aan het doorslaan in hun angst .
Jarenlang nooit iets aan de hand , een vol stadion , 1 banaan en hup .... Het hele spul is racist .
Gooi maar op een hoop dan zijn wij weer goed bezig .
Eigenlijk schandalig er word gewoon misbruik van gemaakt .
Maar goed zo gaat dat tegenwoordig het is lekker makkelijk : 1banaan = racisme , de leraar die in de klas over geloof wil praten = racisme enz enz .
Ohh zo bang om voor racist te worden uitgemaakt dat we alles accepteren.

Als er iemand voor racisme vervolgd moet worden is het Totti. Hij is degene die een banaan ziet liggen en dit gelijk met donkere spelers associeert.

3 maart 2015 om 08:43

Ik keek de wedstrijd met een gemêleerde groep vrienden en daar in werd keihard gelachen toen die assistent met die banaan naar de vierde official rende. Pas nadat de commentator over racisme begon, verstomde het lachen, al vond iedereen het klinkklare onzin. In Italië is racisme echter iets dat veel meer aan het oppervlakte licht, kijk ook naar de politiek, daar heb je drie partijen die zo extreem rechts zijn als de PVV en wordt in het dagelijks leven nog erg veel op huidskleur gelet. Ik snap dus ergens wel dat Totti dit denkt, maar iemand zou hem moeten uitleggen dat we in Nederland al wat verder zijn met acceptatie van een andere etniciteit dan in Italië. Kijk ook hoe ze Balotelli bejegenen, daar is de vraag of een neger in het Italiaanse elftal mag spelen nog een discussiepunt. In Nederland zijn we dat stadium al erg ver gepasseerd.

3 maart 2015 om 14:19

Ja, misschien overschat ik het niveau van mijn medemens, en als je ziet hoe PVV het in de peilingen doet dan hebben wij in Nederland inderdaad nogal wat zwakzinnigen onder ons die prima zouden meekunnen op het niveau van Italië. De Telegraaf schrijft voor dat soort mensen en is wel onze grootste krant. Het probleem is dat racisme hier vooral vanachter een relatief anoniem medium wordt gespuid, facebook, twitter, terwijl racisme in Italië veel meer geïnstitutionaliseerd is, politici, tvpersoonlijkheden en clubvoorzitters die zich erover uit laten. Supportersgroepen die een duidelijk politiek karakter hebben (iets dat de Italianen zo verbaasde over de Feyenoord supporters, wel gewelddadig, maar geen politiek ideaal) Ik zag ook een tweet van Nainngolam voorbij komen, die had het aantal gekleurde spelers van Feyenoord geteld. Ik kan uiteindelijk alleen voor mijzelf praten, maar ik heb er nog nooit over nagedacht om dat te gaan tellen, zou ook niet weten waarom. En ik heb het idee dat er velen met mij zo over denken, maar wellicht heb ik te weinig zicht op de afvoerputjes van de maatschappij waar racisme nog wel leeft. Ik kom eigenlijk nooit met dat soort mensen in contact.

3 maart 2015 om 18:35

Sinds wanneer is PVV extreem rechts? volgens mij weet jij blijkbaar niet wat dat inhoud.. cp86 en de cd waren extreme rechtse partijen.
Populistisch gelul

3 maart 2015 om 08:47

Haha ja idd dat zei ik ook al. Tot dat moment zag niemand er kwaad in.

Het was missvhien een sfeeractie maar je weet nu eenmaal dat een banaan met racisme wordt geasocieeerd. Niet handig dus. Lullig voor Feyenoord maar ik ben eigenlijk wel blij met deze aanklacht. Krijgen ze misschien een keer een zware straf voor al die incidenten.

Bananen zijn gezond!

Gepubliceerd op 30 maart 2010 - 17:18

De opblaasbanaan heeft het afgelopen seizoen serieus zijn herintrede gemaakt op de tribunes van De Kuip. En ook bij uitwedstrijden van Feyenoord is het opblaasfruit geregeld in het uitvak zichtbaar. Niet vanwege racisme, of om RKC Waalwijk te beledigen. Nee simpelweg omdat het typische oldskool voetbalhumor is.

Oldskool? Een herintrede dus, want reeds in de vroege jaren negentig waren opblaasbananen veelvuldig te zien in De Kuip. Overgewaaid uit Engeland, zo blijkt uit een artikel dat reeds in 1989 in de Sunday Telegraph verscheen. Weinig veranderd in al die jaren. Hoewel, destijds kwam de ‘ludicrous Crimes Squad’ van de politie de tribunes op, om het fruit te confisqueren. Betutteling waar vandaag de dag natuurlijk geen sprake meer van is…

Bron:
lunaticnews.nl/nieuws/bananen-zijn-gezond/

Maw. die banaan heeft op zich geen racistisch doel.

Maar wanneer die banaan op het veld terecht komt bij een donkere speler, dan wijzigt de perceptie wel.

Daar gaat het om.

3 maart 2015 om 08:53

zo'n opblaasbanaan kan je totaal niet richten, hij kwam ook helemaal niet op het veld terecht.

3 maart 2015 om 08:59

http://sporza.be/cm/sporza/videozone/
sporten/voetbal/
Europaleague/1.2252810

Rond 1:43 zie je toch echt iemand die banaan van het veld rapen.

Maar zijn beelden van Sporza en volgens u willen die Nederland Uefa coëfficiënt punten afsnoepen en dus moet dit beeld wel gemanipuleerd zijn.

3 maart 2015 om 09:02

Jullie zijn al sinds 1830 bezig met het ondermijnen van het Nederlandse gezag en ik ga daar niet over zwijgen

3 maart 2015 om 09:09

iedereenkomt, ik heb je filmpje bekeken, maar die banaan wordt uit de hoek bij de boarding gehaald, niet van het veld hoor.

3 maart 2015 om 09:11

Baardgrasmus,

Wat dus ook een onderdeel van het veld is.

U weet toch dat zelfs de gang en kleedkamers ook een onderdeel van het veld zijn? Immers ook daar kan een scheidsrechter een kaart uitdelen. Komt wel eens voor.

3 maart 2015 om 09:19

Aha, dus een fruitschaal in de catacombe, met daarin toevallig een banaan, of de banaan voor in de rust in de sporttas van de rechtsback zijn daarmee verworden tot uitingen van racisme? Aangezien op die plekken een scheidsrechter een kaart kan uitdelen maken ze in uw redenatie deel uit van het veld.

Ik zou het veld toch vooral zien als de lijnen waarbinnen wordt gevoetbald. Immers, als er een wisselspeler of trainer binnen die lijnen komt dan is dat een heel groot probleem, net als een streaker die op het veld komt. Je kan nu wel ineens een andere definitie van het veld aanhouden, maar volgens mij meen je dat niet echt. Bal buiten het veld, de spelers betreden het veld, het veld ligt er niet goed bij, we spelen op een veld van echt gras (de randen zijn dikwijls van kunstgras), ik kan nog wel even zo doorgaan, maar ik denk dat iedereen het veld typeert als dat stuk gras tussen die witte kalklijnen.

3 maart 2015 om 09:26

Baardgrasmus,

U weet dat u stadionverbod krijgt wanneer u als supporter het veld oploopt?

Mooi.

Doe dat nu eens de volgende wedstrijd, maar blijf dicht bij de boarding, buiten de lijnen.

Wedden dat u alsnog stadionverbod zal krijgen?

3 maart 2015 om 09:27

Precies, die banaan gooien over een gracht van 2 meter breed dan over het stuk naast het veld van ongeveer een meter of 8. Die banaan lag daar in de hoek, Gervinho staat in de 16. Het probleem is dat er mensen zijn die de link met racisme zien en dat snap ik wel, maar na een uitleg met foto's en filmpjes in de rust aan de scheidsrechter, waarnemers en Gervinho is het toch duidelijk, maar nee ze maken er toch ineens een probleem van. Zoals sommige wel eens zeggen missen de Uefa en Gervinho enige vorm van empathie, wij begrijpen hun en willen er over praten, maar hun zien alleen hun eigen visie en niet de onze.

3 maart 2015 om 09:38

Justbecause,

Als die banaan niet in dat hoekje lag, dan had Gervinho, de scheidsrechter en de Uefa nooit de link met racisme kunnen leggen.

Het was gewoon een beetje dom van het bestuur om bananen tijdens die wedstrijd toe te laten.

Zelfs mijn dochter van 13 begrijpt de racistische ondertoon tussen bananen en voetbal. Nu het Feyenoord bestuur nog.

3 maart 2015 om 09:52

Iedereen komt, dan leer jij je dochter hele verkeerde dingen. Mijn kinderen van 14 en 11 moesten er om lachen totdat men zei dat het racisme was, ze zeiden het is toch geen echte banaan zoals vorige keer bij die wedstrijd en hij werd toch niet naar hem gegooid....stop ermee man je zet je eigen echt voor aap. Is trouwens gewoon een gezegde hier in Nederland en heeft niets met racisme te maken hoor.

3 maart 2015 om 09:52

Wellicht dat dat een verschil is tussen België en Nederland, het gooien van bananen is een fenomeen dat we kennen van verhalen uit andere landen, maar in Nederland eten we bananen zonder racistische bijbedoelingen. Het is bijvoorbeeld een belangrijke bron van kalium en bovendien bijzonder smaakvol. Dat in andere landen de banaan blijkbaar een racistisch symbool is is iets om wellicht rekening mee te houden als we in die andere landen zijn, maar is niet iets waarop je Feyenoord nu kan gaan veroordelen. De banaan is in de eerste plaats een vrucht, ongeacht hoeveel racistische bijklanken jullie in België eraan verbinden, in Nederland doen we daar niet aan mee.

3 maart 2015 om 09:54

Trouwens zou jij je avatar willen aanpassen? Ik heb het idee dat die middelvinger voor mij bestemd is en dat vind ik vrij asociaal hoor. ;-)

3 maart 2015 om 10:28

Justbecause,

Ik denk niet dat jij goed geplaatst bent om te oordelen over mijn ouderlijke capaciteiten. Ik vind het ook een beetje laag dat je dit probeert te doen.

Waar jij aan voorbij gaat, en da's net het gebrek aan inlevingsvermogen die jij - maar ook de club Feyenoord hebben, is dat zo'n banaan op een voetbalveld in andere culturen een andere connotatie kan hebben.

Over héél de wereld spreekt men dik schande over die Feyenoord banaan. Like it or not.

Als je als club je presenteert op een internationaal platform, in casu Europees voetbal, dan moet jij je aanpassen aan de internationale cultuur. Het is niet zo dat héél de wereld zich maar moet aanpassen aan Feyenoord.

Maak dan een keuze:

* Geen bananen en dan kan Europees wel
* Europa niet meer in gaan, zodat jij met je banaantje kan blijven spelen.

Er is geen middenweg.

Bijkomend heeft Feyenoord geen geloofwaardigheid meer. Er is nu eenmaal een lange waslijst met tal van incidenten. Er zitten o.a. eerdere veroordelingen voor racisme bij (zoals voor de wedstrijd tegen Besiktas).

Zal ook allemaal wel de schuld van de overvolle vuilbakken zijn.

3 maart 2015 om 10:29

Justbecause,

"trouwens zou jij je avatar willen aanpassen? Ik heb het idee dat die middelvinger voor mij bestemd is en dat vind ik vrij asociaal hoor. ;-)"

Welke middelvinger? U ziet dingen die er niet zijn.

3 maart 2015 om 10:44

Iedereen komt, moet je dan maar je oren laten hangen naar wat anderen, die niks van jouw land weten, vinden? Dat men buiten Nederland blijkbaar de link banaan - neger heel voor de hand liggend vindt, en dat als een racistische uiting ziet daar zit het probleem. Niet bij het land dat deze connotatie niet ziet. Als men in het buitenland kijkt naar België als een chocoladeproducerend kinderlokkerland is dat toch ook geen reden voor België om dan maar geen chocolade meer te produceren? Of om ineens heel anders met kinderen om te gaan? Nee, je weet zelf wel beter dat niet elke Belg een kinderlokker is en je bestrijdt dat storende stereotype. Ook al zijn kinderen dol op chocolade, je gaat niet ineens anders om met kinderen omdat die connotatie die andere maken mogelijk een verkeerde indruk wekt.

3 maart 2015 om 10:44

mag weg, dubbelpost

3 maart 2015 om 10:59

Check je avatar op je telefoon, op de pc zie je hem niet maar wel via je telefoon. als je wil maak ik wel een Screenschot en stuur ik hem via twitter ofzo.

Over dat andere. Over héél de wereld spreekt men dik schande over die Feyenoord banaan. Like it or not.

Je leest wat de Uefa bedoel met die banaan, ik heb niet alle media gelezen maar bij bijna alles wat ik heb gelezen wordt ook de uitleg erbij gezet. Over het opvoeden van je kinderen kan ik zeker niet oordelen, maar ik leg mijn kinderen uit dat sommige actie anders gezien kunnen worden door hun achtergrond, maar dat dit niet inhoud dat jij je altijd maar moet aanpassen aan de ander. Het in het leven gaat het over geven en nemen, respect hebben voor elkaar altijd netjes blijven communiceren met elkaar.

Bij onze gewoontes is deze bananen actie heel gewoon en onschuldig, dat het bij hun andere gevoelens oproept is prima, en daarvoor sorry, maar begrijp dan ook onze kant en ziet in dat niet heel de wereld slecht schud elkaar de had en ga verder.

Nee wat jij en een paar andere willen is dat iedereen zich aanpast aan mensen die je ergens van beschuldigen wat niet waar is en dingen zien die er niet zijn (racisme). En nee die levensgevaarlijke banaan mocht niet op het veld komen, net als die aanstekers en daarom zal Feyenoord ook zeker een zeer terechte boete krijgen.

3 maart 2015 om 11:03

Baardgrasmus,

U heeft nu toch wel een heel groot 'heel de wereld is tegen ons' gehalte.

De oplossing is kinderlijk eenvoudig anders hoor: gewoon geen bananen meer toelaten tijdens internationale wedstrijden.

Ik heb het hier gisteren al gezegd maar de swastika is in India ook geen negatief symbool. Het hoort bij de hindoe cultuur en is één van de heiligste symbolen. Het heeft aldaar niks te maken met nazi's en fascisme.

Je ziet ook bedrijven soms dat logo aldaar gebruiken. Kan daar perfect, niemand zal scheef beginnen kijken.

Maar wanneer zo'n bedrijf internationaal zou gaan opereren, dan kan die swastika niet meer. Het al zich moeten aanpassen aan de rest. Ook al vullen zij die swastika anders in.

Zo is dat met die banaan ook. Die is binnen de Feyenoord cultuur geen uiting van racisme, maar internationaal kijken ze daar anders tegen. Wanneer Feyenoord zich op een internationaal platform begeeft, dat moet het net als dat bedrijf uit India zich aanpassen.

Maar jij verlangt dus dat héél de wereld zich maar moet aanpassen aan Feyenoord? Zo werkt het dus niet.

3 maart 2015 om 11:09

Justbecause,

Enkele persberichten die zijn verschenen alvorens de Uefa gisteren zijn visie gaf:

Football in fresh race storm as inflatable banana lands near Gervinho and Feyenoord-Roma tie twice halted by referee

dailymail.co.uk

In der ersten Halbzeit kam es zu einem rassistischen Zwischenfall von Seiten der Niederländer: Feyenoord-Anhänger hatten eine aufblasbare Banane auf Roms dunkelhäutigen Spieler Gervinho geworfen.

spiegel.de

Nouvel incident raciste à déplorer dans le milieu du football. Lors du 1/16e de finale de Ligue Europa entre Feyenoord et la Roma, un supporter néerlandais a agité une banane gonflable en direction d'un joueur de couleur de la Roma (gervinho)

lefigaro.fr

Tot in Uruguay toe, koppelen ze deze banaan met racisme:

El encuentro entre el Feyenoord y el Roma, de los dieciseisavos de final de la Uefa Europa League, fue interrumpido por actos de racismo de parte del público holandés, que lanzó un plátano gigante al terreno de juego en alusión al marfileño Gervinho, del equipo italiano.

futbol.com.uy

Maar ontken jij maar dat de wereld er dus anders over denkt.

3 maart 2015 om 11:16

Ik verwacht geen enkele aanpassing, maar als anderen in een banaan meteen een racistische uiting zien dan denk ik dat diegenen er zelf bijzonder onfrisse ideeën op nahouden, bij mij komt het in ieder geval niet op. En als ze dan met hun eigen onfrisse ideeën vervolgens anderen gaan betichten van racisme, tja, dat laat ik me niet aanleunen, en terecht. Dat heeft niets met slachtofferrol te maken, ik neem gewoon fel afstand van de beschuldiging van racisme, omdat ik altijd fel afstand zal nemen van racisme. Het is de omgekeerde wereld, omdat wij de link tussen een gekleurde voetballer en een banaan niet voor de hand liggend vinden, zijn wij de racisten?! Mooie boel zou dat worden als we zo gingen redeneren.

3 maart 2015 om 11:20

En waarom denk jij? het is het beeld dat is gecreëerd op tv, en de uitleg van de Uefa.
Als je goed kijkt is het allemaal de zelfde berichtgeving, er wordt een banaan gegooid naar Gervinho. Ze nemen namelijk elkaars berichtgeving over, dit doen ze omdat ze zelf geen journalisten hebben daar. Als je de artikelen helemaal leest staat ook de uitleg van Gudde erbij zoals ik eigenlijk overal heb gelezen, als mensen dus dat ook willen lezen en de andere kant willen begrijpen zal de berichtgeving dalijk anders zijn.

3 maart 2015 om 11:27

Baardgrasmus,

Dus héél de wereld moet zich maar aanpassen aan jou.

Zo werkt het toch niet, dat weet jij best ook wel.

3 maart 2015 om 11:34

Nee hoor, je begrijpt er weer heel weinig van Iedereen komt. Lees alles nog eens rustig na, vraag het desnoods aan iemand uit je omgeving als je het nog niet snapt, wellicht dat zij je verder kunnen helpen. Ik laat het hierbij, op het bedenkelijke niveau waar jij deze discussie naartoe doet afzakken floreer jij en zal jij mij verslaan op ervaring.

3 maart 2015 om 11:35

Justbecause,

Die berichten zijn ouder dan de verklaring van de Uefa van gisteren.

Eerder heeft de Uefa alleen maar verklaard dat Feyenoord geen prioriteit was, want toch al uitgeschakeld.

Pas gisteren zijn ze met de beschuldiging 'racisme' gekomen.

Na de wedstrijd Feyenoord - AS Roma, sloeg Twitter op hol.

Bekende en minder bekende mensen, wereldwijd, spraken hun afschuw uit.

Voorbeeld:

Tweet van Radja Nainggolan @officialradja · 27 feb.

Zelf 5 zwarte in je ploeg hebben en de zwarte van de andere ploeg racistisch behandelen... Logica?! domme mensen!!!! #feyenoordroma

Ik denk dat jullie echt niet beseffen wat jullie hebben veroorzaakt.

Er zit geen complot van de media of Uefa achter. Aanvaard nu toch gewoon eens dat bananen op een voetbalveld in de meeste landen als racistisch wordt bekeken.

Dat begrip zou alvast een begin kunnen zijn om herhaling te voorkomen.

Ook al had die banaan misschien - helemaal zeker weten we dat niet - geen intentionele racistisch doel, je hebt wel de perceptie tegen.

3 maart 2015 om 11:38

Baardgrasmus,

Goh ja, bedenkelijk niveau. Zoals eenzijdig het concept 'veld' anders invullen om toch maar te 'bewijzen' dat die banaan niet op het veld lag.

Bedoel je dat?

3 maart 2015 om 17:26

@baardgrasmus en justbecause

Het gaat niet om of jullie er racisme in zien of niet maar het racistische idee wat er achter sluimert. Dat jij @justbecause het niet aan je kinderen leert is, zeker niet slecht bedoelt maar een enorm slecht idee.

Als wij allen in ons geschiedenisboek die wij als jonkies leren, hadden geleerd dat de Gouden Eeuw, de donkerste eeuw uit de geschiedenis van Nederland was(wat het ook was) en uitgelegd kreeg waarom leren mensen gelijk, waarom racisme fout is. Het er niet over hebben zorgt juist voor verontwaardiging.

Of loop jij op 5 december ook een Amerikaans airport in waar je kids als ZP verkleed zijn met de beredenering dat jij er niks racistisch in ziet en je dat je kinderen niet wilt leren?

Dat is ontwijken van geschiedenis en dat is het gene waar Afrikanen juist gefrustreerd over zijn, het ontkennen.

Jij hoort je aan te passen naar waar je bent, net als dat de mensen waar jij bent zich aan dienen te passen aan jou.

Maar bij zwaar onomstreden onderwerpen als deze lijkt het me logisch dat jij dat doet.

3 maart 2015 om 18:10

Larsoboy, verdraai me woorden niet ik leer me kinderen juist wat wel goed is en slecht. En we hebben het over een banaan!!!! En jij komt met geschiedenis verhalen. Nu ben ik dus de racist ? Man je zet je zo voor gek, die banaan heeft niets te maken met racisme, het gooien op het veld heeft niets met racisme te maken. Nee we moeten ons niet gaam aanpassen voor een stel infantiele die een opblaasbanaan als racistich zien. De volgende stap is chiquita aanklagen zeker? Of de roze opblaasbal en bed verbieden omdat homo's zich misschien wel gediscrimineerd voelen?...Het zijn mensen als jullie die dit instand houden en groter maken dan het is. En zeer waarschijnlijk zullen er zondag heel veel bananen zijn in de Kuip als een soort protest actie.

3 maart 2015 om 18:23

Iedereen komt,

Heb je al op je telefoon gekeken naar je avatar? Ik mag aannemen dat je direct een ander plaatje erin zet?

Verder staat er in nagenoeg alle media van die avond de uitleg vam Gudde, als jij media leest waar dit niet instaan begrijp ik je punt maar raad ik aan iets neutraler te lezen. Verder leuk die tweets maar zo kwam Gullit, Van Hooijdonk, Frits Barend met tweets dat ze niet konden begrijpen dat de UEFA hier racisme inzag. Maar goed jij je zin. Ik heb geen empathie, bem lichtelijk racistich, leer me kinderen verkeerde dingen en ben voor de verkeerde club. Verder moet ik maar een andere club supporteren en vooral geen andere mening hebben of twee kanten van een verhaal vertellen!! Nee je bent niet aan het trollen, je denkt er echt zo over.....en eigenlijk is dat nog erger. Nou ik ga weer even verder met me echte leven en alvast wat opblaas bananen halen voor zondag. Prettige avond verder.

3 maart 2015 om 18:37

Idd jouw Avatar ik weet niet komt mij ook andere gedachtes bij op!

3 maart 2015 om 18:41

@justbecause

Nogmaals dat jij, het niet als racisme ziet, heeft niks te maken met de kwestie.

Ik maak je niet uit voor racist, dat doe je zelf en dat is het grootste onderdeel, nogmaals, van het probleem. Juist door aan te geven dat jij je kinderen geen racistisch idee wilt leren geeft aan dat je geen racist bent, maar je geeft aan wat het probleem van tegenwoordig vooral is als het om racisme gaat.

Een Afrikaan moet niet eens durven het woord racisme in de mond te nemen aangezien Afrikanen het dan gedaan hebben, racistisch of niet. Dit komt omdat de niet-racustische blanke mensen simpelweg bang zijn om voor racist uitgemaakt te worden, zo erg dat ze liever hun ogen sluiten voor racistische geschiedenis, discussies en hier objecten.

Als er in 90% van de racistische situaties in voetbal van de laatste jaren een banaan voorkomt, wat onderdeel is van het denigreren van een Afrikaan tot aap, dan vind je het toch niet raar dat de discussie in leven is geroepen?

Het is het perfecte voorbeeld van dat mensen en in deze discussie blanke mensen simpelweg weigeren in te zien waar het Afrikanen om gaat.

Het is het volledige gebrek aan inleving, om door te hebben, dat een opblaasbanaan op het veld gooien, door Afrikanen fout geïntepreteerd kan worden(of juist) los van de bedoeling van de gooier. Als jij niet in staat bent rekening daarmee te houden, hoor jij niet eens mee te doen aan een discussie als deze.

Dat het mensen zijn als 'ons' degene die dus daadwerkelijk iets tegen racisme willen doen, die het probleem zouden veroorzaken is zo krom als een banaan.

Er moet een vorm van besef komen, het kijken buiten eigen persoectief. Pas dan zal je enigzins begrijpen wat racisme is.

Want racisme gaat verder dan hier een opblaasbanaan. Het gaat om het systematisch ontkennen van alles, los van racist zijn of niet.

Nogmaals als jij als land al je jongeren leert met geschiedenis, dat de 17de eeuw een Gouden was, en misschien in 15 regels iets vermeld over slavernij zelf, kan je ook niet verwachten dat men zich ook maar een klein beetje begrip kan hebben.

Juist het tegenovergestelde leer je. We leren een heel hoifdstuk over de 2de wereldoorlog, een periode van 5 jaar, ten opzichte van plus minus 15 regels over slavernij, een periode van 300-400 jaar.

Dat is racistische beeldvorming. Net als dat deze banaan in kwestie door mensen tot racistische beeldvorming is gemaakt.

Dat begrijp je toch wel? Voel je niet aangevallen als er over racisme wordt gesproken. Vooral als je geen racist bent lijkt het me makkelijk om dit aan te horen.

3 maart 2015 om 09:01


Wat je eigenlijk zegt is dat de windrichting bepaalt of een actie racistisch is of niet? Niet de intentie en uitleg van club of supporters, maar de windrichting.
Als de banaan, als onderdeel van een ludieke actie de gracht in was gewaaid was er niks aan de hand, als die bij een blanke speler gerecht kwam was het ook prima, maar als die bij een donkere speler terecht komt, dan wijzigt de perceptie?
Hoe onzinnig wil je het hebben.

Overigens kwam de banaan niet op het veld terecht bij een donkere speler...hoe zit het dan met de perceptie. Zijn we nu vrijgesproken?

3 maart 2015 om 09:13

Drie leeuwtjes,

Nog één keer:

Die banaan had er gewoon niet moeten zijn en al zeker niet op het veld.

Als je dat laatste en liefst beide voorkomt, dan kan je nooit de perceptie tegen hebben.

Maar ach, wij-doen-wat-we-willen en wie-maakt-ons-wat, toch? Wel dat kan deze keer wel eens verkeerd uitpakken.

3 maart 2015 om 09:20

hij lag niet op het veld.

3 maart 2015 om 09:27

Toch wel. Alleen is het veld voor u het stukje grond tussen de lijnen.

3 maart 2015 om 09:29

voor de grensrechter, de supporters en de voetballers ook hoor.

3 maart 2015 om 09:33

Alle zogenaamde feiten worden 1 voor 1 verworpen, al wat overblijft bij sommige is..."waarom moet je nou een banaan meenemen, want je weet dat mensen dit associëren met racisme eigen schuld dikke bult en heel zwaar straffen nu" ik kan me niet anders bedenken dan dat deze mensen een bloedhekel aan feyenoord hebben of simpel weg aan het trollen zijn.

3 maart 2015 om 09:36

klopt helemaal Justbecause, als je dit als racisme wilt uitleggen spelen er duidelijk andere motieven een rol.

3 maart 2015 om 09:42

Baardgrasmus,

Neen, helemaal niet. Als een speler een andere speler buiten de lijnen een kopstoot geeft, dan krijgt ie gewoon rood als de scheidsrechter het ziet.

Het veld is niet hetzelfde als het speelveld. Het veld da's alles tussen de tribunes in.

Het speelveld is ook niet eens beperkt tot het lapje grond tussen de lijnen. Je hebt namelijk ook wat plek nodig om in te gooien, om de lijnrechters plek te gunnen.

In die zone lag dus de banaan.

Maar maak jij je zelf maar wijs dat die banaan niet op het veld lag.

3 maart 2015 om 09:47

Je komt met bronnen waaruit het tegendeel blijkt van wat jij hier beweert. Ik ga je niet gelijk geven omdat je blijft doorzeuren, ik ga uit van de feiten en die heb jij blijkbaar niet op orde iedereenkomt.

3 maart 2015 om 09:48

Baardgrasmus, en daarom is het beter die discussies op te zoeken waar je ook echt serieus mee kan discussiëren en alle andere maar gewion links te laten liggen lol

3 maart 2015 om 09:54

Juctbecause, je hebt misschien gelijk, maar ik wil hier mijlenver afstand nemen van de associatie die Iedereen komt hier blijft leggen tussen bananen en donkere spelers.

3 maart 2015 om 09:58

Je hoeft je niet te herhalen. Ik begrijp je, maar ben het niet eens.

Ipv jezelf constant te herhalen zou t fijn zijn met een ander argument te komen dan: de banaan had er nirt moeten zijn. De banaan was er wel, de vaag is of deze racistisch was. Genoeg argumenten voor nee, heb jij een argument datum verklaren dat deze wel racistisch was?

3 maart 2015 om 10:03

Baardgrasmus

U gaat uit van feiten? lol

Sporza zegt dat die banaan op het veld ligt, laat ook beelden zien van iemand die deze banaan verwijderd van het veld.

Maar u herdefinieert even de omschrijving van het veld om er toch maar voor te zorgen dat die banaan niet op het veld lag. lol

U suggereert dat Sporza beelden manipuleert zodat Nederland Uefa Coëfficiënt punten zou verliezen. lol

Maar ik heb het blijkbaar niet op orde. Uiteraard. lol

3 maart 2015 om 10:09

Iedereen komt, vergeef me dat grapje over de coëfficiëntenlijst, het is moeilijk serieus te blijven in deze discussie met u.

3 maart 2015 om 10:14

Baardgrasmus,

Ik zie inderdaad dat je geïrriteerd raakt, ik heb je bijna nooit zien reageren op dergelijke stomme reacties, maar nu wel. Laat verder gaan jho de meeste (bijna iedereen) vinden het onzin, zelfs Bn'ers ik zag een tweets van Gullit, Piere van Hooijdonk, Frits Barend, er is niemand die de link legt op een paar mensen na die dit denk ik meer aangrijpen om hun haat richting onze club te uiten. Dat vind ik dus ook van Gervhino en de Uefa die na beeld en foto's met daarbij tekst en uitleg van Gudde zelf nog steeds willen denken dat het om racisme gaat. Dat ze het in het begin dachten kan ik nog ergens inkomen, helemaal in een land als Italie waar dit vaker voorkomt, maar na uitleg moet het gewoon klaar zijn.

3 maart 2015 om 10:15

threelions,

Uiteraard zijn er argumenten om te staven dat het racistisch kan zijn.

Bananen op het veld gooien, wordt immers al lange tijd als een racistische daad beschouwd. Volgens mij is dat ook zo in Nederland.

Dat deze banaan kunstmatig was, veranderd die perceptie niet.

Het kan best dat deze banaan door een toeval van omstandigheden per ongeluk op het veld belandde. Maar het kan best dat iemand héél bewust die banaan het veld op keilde met de intentie om op een racistische manier te choqueren.

Alleen en alleen hij (of zij) weet of het al dan niet racistisch bedoeld was.

Probleem is, dat Feyenoord de schijn tegen heeft. Er zijn de eerdere veroordelingen voor racisme, er was Rome, er waren de andere problemen in deze én andere wedstrijden.

Feyenoord heeft geen geloofwaardigheid meer. Dat is niet de schuld van de boze buitenwereld, maar in de eerste plaats van het foute gedrag van een aantal fans.

Ook het paralytisch ogende bestuur treft schuld. Zij hebben dat foute gedrag al jaren laten sudderen en dan moeten we niet verwonderd zijn dat op een dag de vlam in de pan slaat.

3 maart 2015 om 10:16

Baardgrasmus,

Is uw herdefiniëring van het begrip veld ook een grapje?

3 maart 2015 om 10:44

"zij weten dondersgoed waarom zij een banaan naar een donkere speler gooien.
En dat is het probleem waar Feyenoord nu tegen aanloopt. Een goed bedoelde actie die moedwillig wordt misbruikt."

En dat is wat men bedoelt met duiken in een slachtoffer rol, jij ziet dingen die er niet zijn met deze actie maat.

Ik heb het nog niet bevestigd gekregen maar buiten alle bewijzen die er al zijn aangevoerd zijn schijnt die jongen die de beruchte banaan gooide donker te zijn.

Dat het in Italie heel normaal is betekend nog niet dat dit de standaard is in de rest van de wereld, bij ons zijn opblaasbare voorwerpen heel normaal waaronder de opblaasbare banaan die een symbool staat voor deze sfeeractie.

Dat onschuldige voorwerpen nu ineens worden gelinkt aan racisme is meer het probleem van zieke geesten die die link zien. Ik begrijp de eerste reactie, maar na een uitleg in de rust aan alle betrokkenen met foto's en filmpjes en uitleg over de sfeeractie moet het toch gewoon klaar zijn zeker.

oh trouwens die zelfde bananen waren ook vorige week in het uitvak bij Roma, toen was er ook geen probleem, ook niet toen er een aantal buiten het vak kwamen.

3 maart 2015 om 10:53

Infama,

Ook blanke spelers krijgen wel eens met bananen te maken.

Oliver Kahn bijvoorbeeld. Deden de fans van de tegenpartij om te spotten, omdat ze vonden dat ie leek op een gorilla.

Maar in zijn geval had het wel niks met racisme te maken.

Voor de rest kan ik me wel vinden in je betoog.

Ik vind ook dat het bestuur van Feyenoord een grote schuld treft. Ze hebben het wangedrag nooit structureel aangepakt. Altijd zijn ze er als de kippen bij om hun verantwoordelijkheid te ontlopen of zijn ze bezig met zaken te minimaliseren.

Kijk dit is typerend:

Eric Gudde is er het hart van in. "ik ben teleurgesteld. Ik snap de irritatie bij de fans, maar dat rechtvaardigt dit gedrag niet."

"nu krijgen we weer een slechte naam en waarschijnlijk een zware boete. Geld dat ik veel liever aan de jeugdopleiding zou geven. Echte fans hadden moeten denken: ik ga mijn club hiermee in de problemen brengen. We worden al bekeken met een vergrootglas."

"ik ben kwaad en moedeloos. Voor deze "supporters" heb ik één boodschap: blijf alsjeblieft weg. Je maakt deze mooie club alleen maar kapot."

Bron:
http://sporza.be/cm/sporza/
voetbal/europa_league/1.2253128

Smeken om weg te blijven, terwijl ie wel bij machte is om ze gewoon de deur te wijzen. Herhaal dat n keer en de club is terug van het volk.

3 maart 2015 om 11:05

ik had me voorgenomen om niet teveel in te gaan op je reacties, maar nu laat je het lijken of Gudde de banaan als racistisch ziet en die supporters liever weg wilt hebben?

Er zitten stewards, en er zijn video beelden, er worden wel vaker supporters gepakt voor het gooien van voorwerpen op het veld, zo zal dat ook nu zijn.

3 maart 2015 om 11:46

Justbecause,

Neen, Gudde was er als de kippen bij om snel te roepen 'geen racisme', terwijl ie dat net als jij niet kan weten. Jullie kunnen niet in het hoofd van de 'dader' kruipen.

Hij had het ook anders kunnen aanpakken.

Hij mag best wel zeggen dat die bananen geen racistisch bedoeling hebben, dat ze onderdeel zijn van een oude sfeeractie, maar dat ie misschien een inschattingsfout heeft gemaakt met dezelfde bananen toe te laten in een internationale wedstrijd. Mea Culpa, zelfs een gedeeltelijke, dat is mooi, dan ben je een vent.

Verder moet ie ook niet leuteren over ' Ik snap de irritatie bij de fans'. Hij suggereert er mee dat hij gewelddadige gedrag wel gedeeltelijk goed praat.

Hij kan gewoon zeggen "dit soort gedrag pikken wij als club niet en we zullen dan ook maatregelen treffen".

Maar neen hoor. De hooligans smeken om weg te blijven, dat zal uiteraard wel indruk maken. lol

3 maart 2015 om 18:15

Jongen.....die banaan werd helemaal niet naar hem gegooid!!! Die banaan lag daar al en was eerder op het veld gekomen toen Gervinho ergens in de 16 stond. Toen hij later in ingooi nam zag hij er niets in, pas toen weer even layer Totti kwam klagen over racisme!!! Kijk als je de wedstrijd niet gezien heb of niet on het stadion was en dus alleen de koppen van eem krant leest of de highlights van de wedstrijd gezien heb, kan ik me voorstellen hoe jij denkt. Maar goed ik hou nu weer even op en ga verder met me leven, met dingen die belangrijker zijn dan een opblaasbanaan en mensen die dingen zien die er niet zijn.

3 maart 2015 om 19:03

Justbecause,

Moet ie dan zijn kop raken voor je kan zeggen 'hey, dit is racisme'?

Nogmaals, de meesten alhier, incluis ik, weten dat die banaan initieel geen racistisch doel heeft. Wel weten we niet wat de bedoeling was van degene die de banaan effectief op het veld heeft gekeild. Zullen we wellicht nooit weten.

En dan heb je nog de internationale perceptie, die de bananen-cultuur van Feyenoord niet kent, die bekijken dat gewoon als racisme.

Dat laatste had het bestuur van Feyenoord echt wel op voorhand kunnen inschatten. Ze hadden die bananen dus beter even in de kast gezet bij Europese wedstrijden.

Veel kans dat ze dit nu wel gaan doen hoor.

3 maart 2015 om 22:46

Gervinho die zegt het te begrijpen en er geen probleem van maakt en hoopt dat de UEFA het laat gaan en begrijpt dat het een misverstand is. Deze jongen laat zien hoe het moet....respect voor elkaar en elkaars cultuur, kunnen een hoop mensen nog wat van leren, niet alleen mensen die het ea gooide in de Kuip, maar ook hier op VZ.

Het is wel aannemelijk dat die banaan niet racistisch bedoeld was, maar het is wel een lage streek om dit nu te gebruiken om de aandacht af te leiden van alle andere misdragingen. Gudde weigert hierover verantwoordelijkheid te pakken en blijft het goedpraten, evenals Rutten. Lijkt me dat ze afstevenen op 2 wedstrijden zonder publiek, maar dan zullen ze wel weer massaal over de uefa vallen.

Ik associeer bananen met kalium, maar goed, ik zal wel zo'n persoon zijn voor wie huidskleur totaal geen issue is. Bij Roma zijn ze zich blijkbaar erg bewust wie er in het team wit is en wie er zwart is en lijkt het nu zelfs wel of ze de zweem van racisme ten volle willen uitspelen. Ik vind dit kwalijk, omdat ze in Italië werkelijke vormen van racisme onder het vloerkleed schuiven, maar wel een mogelijke vorm van racisme bij een ander volledig willen uitbuiten en volop in de slachtofferrol kruipen. Als je in Italië zelf slachtoffer bent geweest van racisme, en dat ben je daar snel helaas, dan is het een fluim in je bek dat Gervinho dit als racisme betiteld. Alsof iemand met een brandblaar op zijn duim zichzelf heel prominent als brandwondenslachtoffer gaat opvoeren en daar volop medelijden voor wenst te ontvangen.

3 maart 2015 om 10:06

Het feit dat het gros van de hooligans idioten zijn, maakt nog niet dat elke actie van hun dan ook met de zwaarst en slechtst denkbare motivatie is gedaan. Een dwarrelende opblaasbanaan is op zijn slechts een ongelukkig gekozen attribuut, maar je kan het niet meteen aan racisme verbinden. Ik heb bijvoorbeeld geen oerwoudgeluiden gehoord, als het racisme zo gericht was op Gervinho was dat toch een aanzienlijk makkelijkere manier geweest dan een opblaasbanaan gooien naar iemand die vrijwel in de 16meter staat.

3 maart 2015 om 10:27

Ik heb het in dit specifieke geval over de slachtofferrol waar Roma in kruipt. Er is een goede verklaring voor het opblaasfruit in de Kuip, maar er wordt hier toch uitgegaan van het ergste scenario denkbaar. Als iemand die strijdt tegen racisme vind ik het jammer dat er zoveel tijd wordt gestoken in dit soort kwesties, terwijl de echte voorbeelden van racisme niet worden opgepakt. En dat het nou uitgerekend Italië is, een land waar je als minderheid heel anders wordt benaderd dan als blanke Italiaan dit zo oppakt vind ik lachwekkend. Dit is alsof Poetin zich nu druk zou gaan maken over de ongelijke aandacht voor de verschillende partijen in de provinciale staten en dat de media met die ongelijke aandacht het democratisch proces verstoort.

3 maart 2015 om 11:09

In Italië leeft racisme zo sterk dat zelfs Italianen uit zuidelijke steden in het noorden anders worden benaderd. Ben er weleens met mensen uit Napoli op stap geweest, maar je weet niet wat je meemaakt, die worden in Milaan met de nek aangekeken. Hetzelfde geldt voor hoe zuid Tirolers omgaan met Oostenrijkers, daar zakt je broek vanaf als je die verhalen hoort. Je wordt daar gewoon uit het restaurant gezet als daar een groepje nationalistische Italianen als ze weten waar jullie vandaan komen. Zo kan ik nog wel even doorgaan, op straat geregeld 'ebreo' gehoord als er een jood langsliep en onder bepaalde supportersgroepen leeft racisme, nationalisme en zelfs fascisme nog heel sterk. Je hebt in Italië ook een hele grote groep die hier fel tegen strijdt en die zich ruim aan de linkerkant van het politieke spectrum bevinden, maar de tegenstellingen zijn daar gewoon erg groot onderling. Niet voor niets gaan er geluiden op om Italië maar doormidden te snijden, en het zuidelijke gedeelte het verder zelf maar te laten uitzoeken, dat getuigt al sterk van een gevoel van superioriteit bij sommige Italianen.

3 maart 2015 om 18:47

Racisme is ook in Nederland een enorme issue. Het enige verschil is dat wij leren om 'tolerant' te zijn(wat voor mij de problemen alleen versterkt) waar Italië teminste oprecht is.

En geloof me als Afrikaan heb je liever dat iemand het recht in je gezicht zegt dan dat ze het alleen denken.

Denk dat het met racisme in Rotterdam wel mee valt. Ik bedoel, Vermeer staat op goal en dat is nog eens een Ajacied ook. Die had gebombardeerd moeten worden met bananen. Denk dat een racistische Rotterdammer/feyenoorder geen oog meer dicht zou doen met hem op goal.
Dat Gervinho er de grap niet van inziet snap ik ook wel, de sfeeractie pakt in dit geval zeer ongelukkig uit. Feyenoord moet dit kunnen bargumenteren.

3 maart 2015 om 14:22

wat een gezeur.
De banaan werd niet naar Gervinho gegooid.
Hij had hem zelf niet eens gezien totdat een medespeler hem erop wees.

Onzin om dan opeens "slachtoffer" te willen spelen.
Roma heeft de "banaan" alleen gebruikt om "punten"te scoren bij de scheidsrechter.
Die ging er gretig in mee en uiteindelijk heeft Roma er veel voordeel uit gehaald.

Voor dat op het veld gooien van het vuurwerk en andere rotzooi dat valt helaas niet te ontkennen. En die sanctie moet je gewoon accepteren. Maar van die opblaas banaan moet Feyenoord in beroep gaan en desnoods door procederen tot aan het cas.

En wil nog even hierbij zeggen een aantal jaren geleden was een demonstratie van extreem rechts in Rotterdam. Wie heeft die gasten ui de stad gejaagd?.......... Feyenoord Hooligans samen met Molukkers.

Tsja alhoewel het natuurlijk al jarenlang een traditie in de Kuip is wekt het natuurlijk heel wat argwaan op als je niet daarmee bekend bent. Aangezien ook vaak genoeg donkere spelers wel racistisch zijn bejegend met bananen die naar hun toe werden gegooid snap ik wel dat ze hiervoor waarschijnlijk bestraft zullen worden. Als het de volgende keer bij wijze van een strandbal is is er niemand die er moeilijk over zal gaan doen.

3 maart 2015 om 09:37

totdat die strandballen in de fontein liggen, dan is het ook weer foute bingo.

Het zal (gelukkig) ongetwijfeld niet racistische bedoeld zijn, maar het sfeertje rondom deze 2 Europese wedstrijden was ronduit negatief.

- De rellen in rome
- De opblaasbanaan
- Het gooien van diverse voorwerpen richting het veld
- Het stilleggen van de wedstrijd
- De rode kaarten

Het is zeker niet terecht, maar dit tezamen kan wel degelijk wat doen bij de Uefa...

Als dit in een land als Turkije was gebeurd, zouden de reacties heel anders zijn. Dat weet ik zeker. Dan zou hier niemand zich bekommeren om een sfeeractie. Nu zie ik 55 smoesjes om sit goed te praten.

Ik geloof best dat het niet racistisch bedoeld is. En het zal best een jarenlang gebruik zijn, maar waarom perse bananen? Je weet dat racisme tegenwoordig een big issue is, dus erg slim vind ik het niet.

3 maart 2015 om 14:27

ach het gooien van aanstekers ed vind ik nog minder slim.
Die banaan is ook niet handig maar is nog ludiek. ik zie ook vaak, hamers, strandballen luchtbedden e.d. dat zoiets dan een keer op het veld komt kan gebeuren.

Maar met aanstekers gooien? wat denk je daarmee te bereiken vraag ik me af.
tegenstanders die aanstekers oprapen en aan de scheids laten zien kost alleen maar extra tijd en als je per ongeluk de scheidsrechter/assistent raakt weet je 100% zeker dat de wedstrijd gestaakt wordt en je uitgeschakeld wordt.

Sinds wanneer is een opblaasbare banaan racistisch? Het moet niet gekker worden? Mensen zien spoken daar waar ze niet zijn. Feyenoord is juist een multiculturele club en dat zeg ik als buitenstaander.

3 maart 2015 om 12:51

Het gaat om context. Draag jij maar eens een zeer onschuldig Bayern Munchen shirt in het vak van de harde kern van Dortmund.

Je zal snel voelen hoe onschuldig je shirt is.

Zo'n opblaasbare banaan is niet per definitie racistisch. Maar die kan het wel worden wanneer je die op het veld smijt, liefst dan nog in de richting van een gekleurde speler.

Misschien is nét dat onbegrip voor deze context een deel van het probleem.

3 maart 2015 om 13:17

Een Bayern shirt aan doen in een Dortmund vak is gewoon dom en heb je alleen jezelf mee.

Denk je nou echt dat Gervinho er wakker van heeft gelegen omdat iemand uit Rotterdam een opblaasbare banaan naar hem toe heeft gegooid? Tuurlijk is racisme aan de orde van de dag en dat filmpje van die Chelsea supporters in de metro van Parijs doet pijn om te zien. Maar ik heb het idee dat het op dit moment ook wel een beetje ver gaat hoor. Alles is tegenwoordig racisme. Bijvoorbeeld onze zwarte pieten discussie of als je negerzoen zegt, ben je een racist. Als je een donker iemand in jou discotheek weigert terwijl hij gewoon ladderzat is, ben je een racist. Als je in Nederland een Lonsdale t-shirt draagt, ben je een racist (terwijl dit het grootste merk bokserskleding ter wereld is).

Als Feyenoord bestraft gaat worden voor een opblaasbare banaan op het voetbalveld, what's next? Mag je straks geen banaan meer eten in de trein wanneer er een donker iemand in dezelfde coupe zit? Ik ben tegen racisme, maar we moeten niet door gaan draaien met z'n allen.

3 maart 2015 om 13:24

Je hebt vast dit stukje niet gelezen, ik herhaal het nog wel even:

Zo'n opblaasbare banaan is niet per definitie racistisch. Maar die kan het wel worden wanneer je die op het veld smijt, liefst dan nog in de richting van een gekleurde speler.

Misschien is nét dat onbegrip voor deze context een deel van het probleem.

Jij mag dus je banaan gerust opeten in de trein. Zelfs als er een donkere medemens in de buurt van je zit. Maar die banaan naar hem gooien kan wél een racistische daad zijn.

3 maart 2015 om 18:53

In deze 'blanke wereld' wordt men simpelweg beïnvloedt tot racisme. Er zijn zo enorm veel voorbeelden die blijkbaar alleen door niet blanke mensen(die het niet willen zien) wordr opgevallen.

Een blanke Jezus, Egyptenaren(als in de Pyramide bouwers), Hebreeuwers en zelfs de bekende Grieken(aristoteles etc) is nagenoeg onmogelijk in die tijd.

Desondanks krijgen we allen geleerd dat zijn blank waren om een blanke superioriteitsgevoel te creeëren die zelfs in velen blanke mensen schuilt ondanks dat zij niks tegen Afrikanen hebben.

Het is gewoon algehele hersenspoeling van mensen over de gehele wereld.

En het grootste probleem hierin zijn Afrikanem zelf.

3 maart 2015 om 19:17

Larsoboy,

We zijn allemaal wel een beetje racist. De ene wat meer dan de andere.

Dat was bijna 200.000 jaar ook een zeer slimme overlevingstactiek. Een vreemde, die kwam u doden, uw vrouwen of uw eten afpakken, dus je moest eerst toeslagen.

Dat patroon dat krijg je er niet direct uit, dat zit gewoon in ons.

Ofwel, men is er te makkelijk vanuit gegaan dat ze het wel begrepen en dat het goed kwam. En dan blijkt het achteraf toch niet zo te zijn, wat ook volkomen logisch is.

Probeer als Nederlander de rol van zwarte piet gedurende het sinterklaasfeest even uit te leggen in het buitenland. Hoe je ook vertelt over traditie en foto's laat zien, ze zullen het gewoon heel lastig begrijpen. Ze beoordelen dat soort ideeën en beelden op basis van hun eigen referentiekader waardoor de context veranderd.

Je weet van tevoren al dat wanneer je tegen clubs uit andere landen speelt, waar ze een andere cultuur en referentiekader hebben, je hier in de problemen mee zou kunnen komen. Tenminste, ik verwacht dat er genoeg mensen met dat inlevingsvermogen rondlopen bij Feyenoord en de supportersvereniging. Helaas is dat geluid hier op VZ niet te horen, vooral een boel Feyenoorders die onbegrip tonen en daadwerkelijk boos zijn op Roma of Grevinho. Niet begrijpende dat beide partijen een andere referentiekader hebben en daardoor dit anders beoordelen.

Ik hoop oprecht dat Feyenoord wordt vrijgesproken, want iedereen in Nederland weet dat de intenties niet racistisch waren. Maar ik vrees het ergste, Feyenoord en Nederland staan er sowieso niet geweldig op als het om dit soort dingen gaat.

3 maart 2015 om 13:32

Mooi voorbeeld van zwarte piet. Het is inderdaad bijna onmogelijk om dit soort dingen aan buitenstaanders uit te leggen. Toch had het wel handig geweest als de sportief directeur even langs was geweest in de kleedkamer van Roma om het een en ander even duidelijk te maken of uit te leggen.

3 maart 2015 om 13:46

Neen, yener. Ze hadden gewoon die banaan voor een dag in de ban moeten slaan.

Je speelt die wedstrijd niet op een nationaal niveau, maar op een internationaal level.
En dan conformeer je je aan de geplogenheden die daarbij horen.

Als je dat niet kunt, dan heb je gewoon niks te zoeken op dat internationaal podium.

3 maart 2015 om 20:06

Dat ben ik ook met je eens, maar de sportief directeur had gewoon langs moeten gaan en op zijn minst zn excuses moeten aanbieden. Waar ben je anders sportief directeur voor? Het zijn jou gasten en die feliciteer je met de overwinning, bied hen je excuses aan namens heel feyenoord en je kan ook uitleggen dat het niet zo bedoeld was. Want dan had Gervino namelijk niet zo een uitspraak gedaan.

3 maart 2015 om 13:43

Het is alsof ze varkensvlees te eten geven aan moslims, koetje aan Indiërs, paardje aan Engelsen en hondenvlees aan Nederlanders.

Daarna zijn ze verontwaardigd over de reacties en roepen ze hard 'wat zeuren ze nu? vlees is vlees en lekker'.

Van sommige supporters wil ik die reactie nog vatten, ze zijn niet allemaal even goed opgeleid en bezitten nu eenmaal niet allemaal evenveel empathie. Maar dat men ook op bestuursniveau meegaat in dat verhaal, dat kan er bij mij niet in. Zij zouden wél beter moeten weten en hun achterban net moeten onderwijzen.

3 maart 2015 om 14:08

Ik vermoed dat die opblaasbananen ook niet aangemeld waren als sfeeractie. In zo'n geval was Feyenoord er verplicht over na te denken. Ik vermoed dat ze er eigenlijk nooit bij hebben stilgestaan en dat de stewards daarom het allemaal rustig goed keurde. Tenslotte zijn die dingen al jaren in omloop. Vorig jaar raapte Veltman ook nog zo'n banaan van het veld. Misschien had er toen iemand moeten nadenken bij Feyenoord hoe dat eruit zou hebben gezien wanneer het een zwarte speler betrof in Europa en die niks wist van de sfeer tradities.

Maar wat mij eigenlijk het mest verbaasd is de reactie na afloop. Na dit incident zag ieder weldenkend mens deze stap van de Uefa aankomen. Behalve Feyenoord schijnbaar, want ik heb geen statements gezien, niks over excuses richting Grevinho en Roma en al helemaal geen uitingen binnen de club dat ze dit heel serieus namen. Ze dachten : wij hebben het gelijk aan onze zijde, dit is geen racisme. Niet in de veronderstelling dat andere mensen dat zomaar anders zouden kunnen zien. Het gaat niet om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen bij de Uefa.

Ik maak uit de woorden van Gudde op dat ze toch even de historie van de sfeeractie hebben opgehaald aan de hand van foto's. Ik vraag me af hoe ze dat met de Uefa gecommuniceerd hebben. Ze hadden in mijn optiek direct een gesprek met de Uefa moeten aanvragen, waarin ze uitleg gaven over de intenties maar vooral veel excuses aanboden over de beeldvorming en het feit dat andere mensen dit verkeerd interpreteren. En uiteraard direct zelf met maatregelen komen om dit soort toestanden in de toekomst te voorkomen.

Echter, daar lijkt het in de verste verte niet op. Gudde oogt meer als een advocaat dan als een diplomaat. En ik denk dat je met het laatste juist een boel vervelende gevolgen zou kunnen afwenden.

3 maart 2015 om 14:24

Precies. Komt nog eens bij dat ze geen geloofwaardigheid meer hebben.

Ze zijn al eens eerder veroordeeld voor racisme. Ze hebben dit jaar alleen al met quasi elke Europese wedstrijd boetes gehad voor onregelmatigheden. Er was Rome. Er waren - naast de banaan - nog tal van andere incidenten in de terugwedstrijd.

Als een recidivist in de rechtbank weer eens terechtstaat, dan gelooft men die vent ook amper, zelfs wanneer ie de waarheid spreekt. Zeer vervelend voor die man, maar hij heeft het er zelf naar gemaakt.

Gudde heeft dat m.i. zeer fout aangepakt. Hij mag best uitleggen hoe het banaan-verhaal in elkaar steekt, maar hij had het ook moeten veroordelen. De schuld niet op het individu steken, maar op zichzelf. Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Hij kon ook zich constructief opstellen en de Uefa vragen hoe ze dit in de toekomst kunnen voorkomen - ook al weet hij best hoe hij dat kan doen. Aan damage control doen, ipv de verantwoordelijkheid te ontlopen.

Het probleem bij Feyenoord is dit:
Ajax, Utrecht, ADO en nog wat andere clubs hebben een relatief kleine, harde, domme kern. Bij Feyenoord lijkt het halve stadion "stoned" bij thuiswedstrijden. Over het algemeen wat lager intelligentie-niveau. Zogenaamd een mooie sfeer in het stadion. In werkelijkheid is het natuurlijk beangstigend. In feite de slechtste sfeer van alle stadions in Nederland. Zonde van zo'n mooie, historische club.

Bananen zijn racistisch, discriminerend en radioactief. Waarom voeren wij deze discussie nog? Bananen hebben al heel lang geleden de oorlog aan de mensheid verklaard, en wij willen het maar niet erkennen.
Nu zetten bananen de mensen ook nog recht tegenover elkaar, een uitstekende strategie, maar mij foppen ze niet meer,

Verban de bananen!

Deze discussie kun je niet winnen .
Iedereen en Feyenoord is racist want .... er was een banaan .

Doet me denken aan zwarte piet , heb ik ook veel over gediscussieerd .
Ik was voor een kleurenpiet toen was ik een toffe gast .
Ik vond echter niet elke blanke NL er een racist .
En toen was ik ? .... Jawel je raad het al ... een vieze racist .

Valt niet mee te praten .

Nou, deze actie zal niet racistisch zijn. Maar tegen besiktas heb ik wel wat racistische taal gehoord. Ook tegen marokkaanse spelers wordt geroepen dat ze fietsendieven zijn. En dat de moeders een snor hebben. Ook heb ik zogenaamde Feijenoord supporters de hitlergroet zien maken tegen buitenlandse spelers.

Aansteller die Gervinho, schijnheilige. Er werd tegen hem gezegd wat die bananen betekenen, kijk hoeveel donkere spelers bij Feyenoord spelen, hoe kan het dan racisme zijn. Ook is het gewoon een traditie.

Lees allemaal de reactie van FRgio..

kun je nagaan wat een hersenloze dat zijn die dit doen, hun eigen team bestaat voor de helft uit gekleurde jongens, goed dat de uefa dit soort gedrag flink aan gaan pakken , een paar jaar uitsluiten voor europees voetbal en daarna een paar wedstrijden zonder publiek, dan gaan die klanten miss nadenken wat ze hun cluppie aangedaan hebben of hebben ze daar ook niet genoeg hersencellen voor??? vrees van niet jammer genoeg, ze helpen hun club naar de klote hiermee

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren