Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De Jong: 'Ik bied alle voetbalsters in Nederland mijn excuus aan'

Laatste update:

Henk de Jong heeft zijn oprechte excuses aangeboden aan alle vrouwenvoetbalsters in Nederland. De oefenmeester van SC Cambuur was vrijdagavond woedend over de instelling van enkele voetballers van de Friese club in het uitduel met NAC Breda (2-1 verlies) en nam na afloop de term ‘meisjesvoetbal’ in de mond.

/

"Een paar spelers hadden beter een stuk uit hun broek kunnen knippen om er een rokje van te maken, want die speelden meisjesvoetbal'', brieste De Jong in gesprek met FOX Sports. "Eigenlijk had ik in de eerste helft mijn gevoel moeten volgen en er meteen twee of drie moeten wisselen, want dit was helemaal niets.'' Deze opmerking schoot bij onder andere Vera Pauw, voormalig bondscoach van de Nederlandse voetbalsters, in het verkeerde keelgat.

''Zij heeft groot gelijk. Ik bied alle damesvoetbalsters in Nederland mijn excuus aan”, vertelde De Jong bij De Tafel van Kees. “Honderd procent terecht dat Vera en andere vrouwen even kwaad op mij waren. Mijn oprechte excuses. Ik heb er niets mee bedoeld. Ik ben stapelgek op vrouwen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
22 februari 2015 om 12:38

Precies! Ik zit nu eigenlijk nog te wachten op de excuses van Vera Pauw, die in de volgende retweet de gehele Friese bevolking beledigt en discrimineert. De tweet: @fampoes @verapauw @fbarend ik ken geen enkel damesteam dat in rokjes speelt maar wellicht loopt Friesland ook op dat gebied achter?

22 februari 2015 om 16:12

Ik las het inderdaad. Ik voelde me als fries ook een klein beetje beledigd. Friezen worden wel vaker beledigd maar niemand maakt daar een punt van omdat onze mentaliteit is, laat ze maar lullen. Maar het getuigd wel het niveau van mevrouw Pauw met zo'n reactie. Ze had haar beter stil kunnen houden.

22 februari 2015 om 16:40

Getuigd ook van een niveau dat ze de ene generalisatie weerlegd met een andere generalisatie.

24 februari 2015 om 15:38

@InkeMontana: zegt ook iets over die Vera Pauw (wie is dat mens eigenlijk?). Alleen mensen die onder een steen leven, doen dat zulk uitspraken, denkende dat het leven alleen de Randstad is. Onnozele praat dus... En inderdaad: ophef om niks. Iedereen weet toch dat damesvoetbal niet van hetzelfde nivo is, komop zeg. Ga even lekker onnozel doen...

22 februari 2015 om 13:13

Eens!! Dat politiek correcte gelul altijd maar. Die man komt uit een tijd dat dames niet voetbalden. En dat is een gewoon een heel normale uitspraak. Niks mis met emancipatie verder, hoor

22 februari 2015 om 13:41

Ik snap sowieso niet echt waarom hij zijn excuses aanbiedt, terwijl hij zegt er niets mee te bedoeld te hebben. Scheelt in ieder geval wel kamervragen, dat dan weer wel.
Angst om negatief stempel opgedrukt te krijgen door een bepaalde groepering, regeert tegenwoordig in Nederland.

22 februari 2015 om 14:59

Nou ja ik als vrouw en voetballiefhebber vind een excuus wel op z'n plaats. Natuurlijk is het niveau van de vrouwen een stuk

22 februari 2015 om 15:05

Oeps.. Plaatste per ongeluk maar ja het niveau is veel lager. Maar ik heb zelf gewoon in de jeugd wel bij jongens gevoetbald. 'selectie' zelfs. Ik was captain in de D1. Maar mijn trainer dacht er hetzelfde over als De Jong. Mijn teamgenoten merkte dat en ik kreeg elke keer dit soort opmerkingen op me af. Zo erg dat ik mijn zelfvertrouwen verloor en hij me steeds wisselde. Daarna ben ik dus maar naar de vrouwen gegaan. Ik kan dus zelf met ervaring zeggen ja mannen zijn beter. Maar soms iets te "cocky". Ook vrouwen kunnen voetballen. Let gewoon op je woorden.

22 februari 2015 om 15:25

Leuk verhaal, als de trainer je vaak naar de bank haalt ben je gewoon niet goed genoeg.sowieso een meisje in je team zorgt er voor dat je gelijk 50% procent minder bent als team.
He enige wat ik uit jouw verhaal ophaal is hoe je je 'voelde', maar mannen denken logisch en met verstand. Emoties en zelfmedelijden komen niet voor in ons boekje.
Zoek filmpjes op van nationale vrouwen teams, ze worden weggetikt door c/b/d junioren.
Mannen zijn beter, punt.

Excuses zijn in dit soort gevallen overbodig lijkt me. Iedereen weet dat het beeldspraak is en hij niet specifiek vrouwen wil discrimineren. Maar het is wel typisch van deze tijd dat er dan weer iemand (Vera Pauw) over valt en beledigd gaat zitten doen

22 februari 2015 om 11:55

Precies dit! Ik vond de term ook wel wat beledigend, maar je hebt gelijk, het is gewoon beeldspraak. Maar helaas klapt half feministisch Nederland er weer bovenop

22 februari 2015 om 12:06

Dat het beeldspraak is kan wel zijn, maar daarmee is het niet in eens goed. Wat nu als hij een ander voorbeeld had gepakt. Denk eens wat wij er van hadden gevonden als hij de donkere mens, of een geloof er bij had gepakt? Kan beeldspraak dan wel?

Feit is dat hij die zin niet had moeten gebruiken.

Daar is hij op aangesproken en hij heeft vervolgens aangegeven dat ze gelijk hebben. Daarmee is wat mij betreft de zaak afgerond. Maar nogmaals, met een andere vergelijking was hij er niet zo gemakkelijk vanaf gekomen.

22 februari 2015 om 12:36

Laten we dan echt naar feiten kijken. Hij zegt nergens het lijkt wel vrouwenvoetbal.

Ff voor jou het voetbal niveau van jongens voetbal is lager dan het niveau van de eredivisie. Feit is het niveau van meisjes (niet vrouwen of damesvoetbal) is lager dan jongensvoetbal. Dus als je naar de feiten kijkt zegt hij niks verkeerd.

22 februari 2015 om 14:04

Tipptopp

Volgende keer zal de Jong misschien verklaren na een overwinning, dat zijn spelers tekeer gingen als jonge honden. Als je honden vervangt door donkere mensen of gelovigen, dan krijgt het toch ook een andere lading dan er door de spreker wordt bedoeld? Zo kan je elke beeldspraak wel vervangen en zo verdraaien om het kwetsend te doen lijken overkomen.

22 februari 2015 om 14:46

Maar dat is toch precies het punt? Als hij had gezegd we waren zo agressief en onbezonnen we leken wel Feyenoordfans dan hadden een hoop mensen die nou zo over politieke correctheid op hun achterste benen gestaan.

22 februari 2015 om 16:38

Dus je mag wel vrouwen als beeldspraak gebruiken maar bijvoorbeeld Afrikanen niet?

22 februari 2015 om 12:12

Echt he, als hij zou zeggen jeugdvoetbal, moeten wij jeugdspelers ons dan ook gelijk beledigd voelen?

De Jong had groot gelijk met wat die zei over vrouwen, het vrouwenvoetbal is ook niet om aan te kijken!

En alles wat De Jong zegt vind ik prachtig, hij zegt het met pure emotie, en er is nog nooit wat uitgekomen dat ik zeg phoe phoe wat erg.

De Jong zou gewoon een lintje moeten krijgen.

22 februari 2015 om 12:18

Sommige vrouwen kun je wel naar kijken hoor(Zweden bv.), alleen dan laten hun voetbalkwaliteiten vaak te wensen over.

Ach ja je zegt rare dingen in emotie goed dat hij dit doet.

22 februari 2015 om 11:19

Belachelijk dat hij dit doet. Hij geeft nu een of andere op hol geslagen feminist het idee dat zij gelijk heeft. Totaal ridicuul om je te verantwoorden voor beeldspraak. Het voorbeeld dat we in een verwende maatschappij leven. Waar men het vroeger te druk had met leven, proberen mensen nu uit verveling overal tegen aan te trappen onder het mom van 'kijk ons als groep eens beledigt worden'.

22 februari 2015 om 11:50

Belachelijk dat je zo reageert. Vrouwenvoetbal is net zo goed voetbal. Typisch ouderwets haantjesgedrag...

22 februari 2015 om 11:58

Ik vind juist dat hij het goed oplost. Toen ik zijn reactie hoorde na de wedstrijd dacht ik wel dat zijn opmerking bij sommigen in het verkeerde keelgat zou (kunnen) schieten.

Wat vooral geen zin heeft om te gaan beoordelen of iets wel- niet goed/ terecht is, of iets wel/ niet door de beugel kan. Ieder heeft zijn eigen waarheid en dan kun je alleen maar naar jezelf kijken.
Dat heeft de Jong gedaan met als gevolg de keuze om excuses aan te bieden. Prima, had ik waarschijnlijk ook gedaan al is het maar om iedereen die zich beledigd voelt tegemoet te komen (terecht of onterecht).

edit: omdat men vroeger anders dacht en handelde betekend dat nog niet dat dit juist was.
Ik denk dat mensen wel meer na zijn gaan denken wat ik alleen maar toe kan juichen. Dat betekend ook dat we niet meer alles kunnen zeggen want ja misschien beledig je er ook iemand mee. Ik snap dat veranderingen voor sommigen heel moeilijk zijn maar dat betekend niet dat het niet juist zou zijn.
Soms schieten we nog wel eens door in wat allemaal wel/ niet gezegd kan worden, maar moet nog enigszins balans in gevonden worden.......echter merk ik ook veel mensen die al meteen reageren vanuit eigen emotie en gedachten (eigen waarheid).

22 februari 2015 om 12:23

@therock11

Wat is nou je argument? Zegt hij dat vrouwenvoetbal niet bestaat dan? Beeldspraak hoeft niet te betekenen dat hetgeen je aan refereert niet bestaat he.

Haantjesgedrag? Omdat mensen tegenwoordig zich zo moeten uitdrukken dat zelf een vlo zich niet aangevallen voelt???

22 februari 2015 om 12:26

@rock

Vrouwenvoetbal is minder goed voetbal. Als je dat niet kan erkennen ben je blind of een leugenaar.

22 februari 2015 om 13:04

@niekbeenen. Rare redenering. Premier League voetbal is ook beter dan in onze eredivisie. Wordt er bij ons dan ook meisjesvoetbal gespeeld?

22 februari 2015 om 13:19

Ja absoluut, vergeleken met de PL 100%

Jammer dat hij sorry zegt, maar kennelijk voelt hij de druk van een groot deel van de n
Nederlandse bevolking die dit weer eens niet vonden kunnen.... zucht.

Weer een man met het hart op zijn tong monddood gemaakt.... chapeau mensen... chapeau.

22 februari 2015 om 12:08

Wat als hij anders gekleurde mensen er bij had gepakt? Of anders gelovigen? Was hij dan nog zo behandeld door jou? Zo ja sukkel zo nee denk dan ff na voordat je dit soort uitspraken doet.

22 februari 2015 om 12:18

Wat probeer je duidelijk te maken, met je "wat als"? Lekker argument aangezien hij dat dus niet deed en dat een hele andere discussie is.

Als je zo een discussie probeert te winnen moet je iets langer op school doorbrengen.

22 februari 2015 om 12:49

Wat een non-argument.

22 februari 2015 om 14:59

Ajaxwestham, ik denk dat je Tipptopp niet helemaal begrijpt.

Het punt is dat het kennelijk voor jullie niet helemaal duidelijk is dat zo'n opmerking kwetsend kan overkomen. De vergelijking met een andere groep - waar je misschien wat meer sympathie voor hebt - maakt dat duidelijk.

Stel je voor dat hij zei: "we leken wel feyenoordsupporters, want we renden rond als leeghoofden die alleen maar dingen stuk wilden maken". Of stel dat hij gezegd had dat zijn spelers zo lui overkwamen dat het wel buitenlanders leken. Dan had je dat toch wel beledigend gevonden?

Dat is het punt dat tiptopp probeert te maken.

vrouwen/meisjesvoetbal is ook niet om aan te zien, had gewoon bij zn uitspraak moeten blijven.
maar we leven in een politiek correct land waar je de waarheid niet mag uiten.

nu nog even aanhoren hoe vrouwen 'minder' verdienen en dat ze altijd 'seksueel bejegend' worden en dan is het gezeik compleet.

22 februari 2015 om 13:24

Het is misschien kwalitatief een stuk minder maar neem van mij aan dat die vrouwen niet zo gauw piepen als die kerels. Vrouwen worden nog wel eens aan de haren getrokken, onderuit gehaald maar gaan veel mee4 door als die wimpies bij die kerels. wat dat betreft kunnen de mannen qua hardheid nog wat leren van die vrouwen. O nee dit kan niet want het is genetisch bepaald dat vrouwen meer pijn kunnen verdragen dan mannen.

Gewoon netjes opgelost door de Jong. Heeft er zeker niemand mee willen kwetsen maar ik heb nu meer respect voor deze man dat hij dueft toe te geven dat deze uitspraak niet helemaal netjes was.

22 februari 2015 om 13:39

Waar heb je vandaan dat het genetisch bepaald is dat vrouwen meer pijn kunnen verdragen? Ben benieuwd naar een bron of iets lijkt me wel interessant. En ik geloof het ook niet eigenlijk.

22 februari 2015 om 14:46

Bron zal die niet kunnen produceren.
Hij begrijpt ook niet dat mannen graag naar de grond gaan opdat ze een overtreding meekrijgen, scheidsrechters zijn van een erbarmelijk niveau

22 februari 2015 om 18:40

Waarom denk je dat vrouwen kinderennop de weteld zetten. Omdat zij die ondragelijke pijn kunnen verdragen.

22 februari 2015 om 18:47

wist het wellicht al wel, maar nu is ook wetenschappelijk bewezen: mannen en vrouwen reageren verschillend op pijn. Grof geschetst kan men zeggen dat mannen beter bestand zijn tegen acute pijnen, maar dat de pijngrens van vrouwen veel hoger ligt, dat ze met andere woorden meer pijn kunnen verdragen.
Een en ander kwam aan bod op het jaarlijks congres van de American Pain Society.
Dat zou gedeeltelijk te maken hebben met opvoeding en rollenpatronen, maar in belangrijke mate ook met neurologische verschillen. Mannen en vrouwen gebruiken verschillende hersencircuits bij pijn waarbij ook verschillende neurotransmittors en receptoren in de hersenen worden aangesproken.

Vrouwen hebben toch schijnbaar een hogere pijngrens dan mannen. Het is vervelend voor jullie maar helaas. Bij acute pijn winnen jullie maar vrouwen kunnen pijn schijnbaar veel beter verdragen.

22 februari 2015 om 19:22

Link doet het niet, helaas.

Verder denk ik dat vrouwen kinderen op de wereld zetten omdat hij bij mannen niet door het gaatje past.

zo voorkomt hij meer narigheid, maar ik vind niet dat hij sorry hoeft te zeggen. Wat een grap, had het misschien iets anders kunnen zeggen maar aan de andere kant word deze vergelijking zo vaak gemaakt en is het ook een feit dat meisjes slechter voetballen

Whaha. Wat is het toch ook een eindbaas. Kun je nooit lang boos op zijn. Netjes en oprecht opgelost weer.

Chique. Zand erover. Mooie vent.

Haha "ik ben stapel gek op vrouwen!" Held!

Hele mooie gast, hij is al een held voor me sinds het eerste interview, na de eerste wedstrijd nadat Lodeweges wegging. Draait niet om de zaken heen en zegt waar het op staat. Precies wat een club als Cambuur nodig heeft.

Zo, die Pauw zal wel in haar nopjes zijn. Allemaal weerloze meisjes gered van de grove uitspraken van Henk de Jong. Maar ik snap Henkie wel, nu hoeft de volgende feminist hier niet meer over te huilen in ieder geval.

Jammer Henk, in emotie zeg je juist de dingen die mensen raken.
Zonder beledigend te zijn.
Maar aan de de correcte tafel van Kees, moest hij deze uitspraak, met of zonder dwang, wel terug nemen.
Er zijn ergere dingen in deze wereld.
Nu blijven vrouwen Henk de Jong sympathiek vinden!
Ook belangrijk...

Ik vind het maar een zeer kinderachtige op(aan)merking van Vera Pauw., dit is gewoon zoeken.

22 februari 2015 om 11:43

Juist...

Zonde dat De Jong zich heeft 'moeten' verontschuldigen... zo haal je wederom weer een heel stuk verschrikkelijk belangrijke nuchterheid en oprechtheid van zo'n mooie kerel weg...

Netjes van Henk, al had het van mij niet gehoeven. De ophef is ietwat overdreven. De term 'meisjesvoetbal' is een term dat al jarenlang gebruikt, maar ja... Henk voorkomt hiermee meer narigheid en is een geweldige vent. Wel respect naar Vera toe, die wel opkomt voor datgene wat zij belangrijk vindt.

22 februari 2015 om 12:04

Gwn oefenpotje organiseren tussen cambuur en een damesteam

22 februari 2015 om 12:27

Ja goed idee, misschien kunnen ze ook nog afspreken dat het damesteam mag winnen? Zo kunnen ze mooi aantonen dat vrouwenvoetbal helemaal niet zo slecht is als veel mensen vermoeden! Lijkt me erg positief allemaal.

Ik zat net de tafel van Kees te bekijken: complimenten voor De Jong. Heel oprecht, respectvol en puur in zijn communicatie. Over van alles. Over zijn spelers, zichzelf, zijn vrouw, maar ook voor zijn tegenstander en andere clubs. Verfrissend!

Oh je.. nu zijn de rapen gaar...
Nu maar hopen dat er geen fundamentalistische groepering die opkomt voor alle rapen gaat reageren via allerhande media. Je hebt natuurlijk rapen, gare rapen, halve rapen etc.

ON Henk is een held, netjes opgelost zonder gekkigheid.

Het is mij ook wel in het verkeerde keelgat geschoten, maar na nagedacht te hebben, is het zeker niet zo bedoeld, wat hij zegt. Alleen komt het niet leuk over en daardoor zijn er meer dan genoeg vrouwen die dit niet willen/kunnen accepteren. Goed opgelost zou ik zeggen.

22 februari 2015 om 14:14

Nou nou nou wat een heftige uitspraak was dat van de jong.

Er zijn verschillende amateurclubs waar de damesteams wel in rokjes voetballen. Vergelijkbare rokjes als bij dameshockey. Ziet er beter uit wat mij betreft.
Heel dom dat Vera dat niet weet en dat ze in één adem ook heel friesland weet te beledigen.
Waarom zouden vrouwen perse in mannenbroekjes moeten voetballen? Minderwaardigheidscomplex?
Rokjes +1

Hoeft die beste man toch geen excuses voor te maken? Is ook om te janken vrouwenvoetbal! 😄

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren