Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Eerstedivisionist moppert over kunstgras: 'Dan ligt meteen je knie open'

Laatste update:

RKC Waalwijk beleeft barre tijden. Vorig seizoen speelden de Brabanders nog in de Eredivisie, maar inmiddels is de club terug te vinden op de laatste plaats van de Jupiler League. Er is dan ook veel aan te merken op het reilen en zeilen binnen de vereniging, vindt aanvoerder Frank van Mosselveld.

/

De verdediger noemt in het Brabants Dagblad de staat van het kunstgrasveld, dat pas een half jaar geleden werd aangelegd. De mat wordt volgens hem niet onderhouden, met alle gevolgen van dien. "Bij een sliding ligt meteen je knie open. Vrijdag speelden we bij FC Volendam op het beste kunstgrasveld van de competitie, dat van ons is op dit moment het slechtste."

De training van donderdag leverde Derwin Martina en Ingo van Weert een bebloede knie op en Greenfields, de leverancier van het veld, is dan ook ingeschakeld om de klachten te onderzoeken. Vrijdag neemt RKC het in eigen huis op tegen Jong Ajax.

Ben jij voor- of tegenstander van kunstgras

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Je ziet tegenwoordig veel (knie) blessures en dit komt (bijna) allemaal door kunstgras.
Dus ik ben het hier zeker mee eens, of er moet een goed alternatief gevonden worden!

19 februari 2015 om 16:57

Komt omdat het denk ik te hard is. De knie blessures komen dan ook door de klappen die het gewricht te voortduren krijgt. Hardlopen op straat is eigenlijk ook slecht voor je knieën.

19 februari 2015 om 16:59

Kan je onderbouwen dat het door het kunstgras komt? Lijkt me sterk dat je dit feitelijk kan beweren namelijk.

19 februari 2015 om 17:15

Je been blijft eerder staan op kunstgras. Op gewoon gras kun je er nog mee weg komen, het kost je een paar pollen gras, bij kunstgras kan dat niet. Als je vaststaat, ben je echt de sjaak op kunstgras...

19 februari 2015 om 17:26

Zo herkenbaar, als jeugdspeler nooit geblesseerd. Sinds 2008 kreeg onze club kunstgras en toen waren het er wel één of twee per seizoen en toen ik naar een nieuwe club ging met weer ander kunstgras scheurde ik mijn hamstring in de voorbereiding. Maar dat was meer gerelateerd aan de ondergrond, die schaafwonden zijn toch geen blessures?

19 februari 2015 om 17:26

Tja, ik voetbal zelf ook al jaren op kunstgras. Die uitleg klinkt leuk, maar ik ben benieuwd of iemand zijn bewering dus ook met feiten kan staven.

19 februari 2015 om 17:36

Er zijn natuurlijk heel veel verschillende soorten kunstgras. Bij ons in Enschede kreeg de Tubanters het eerste kunstgrasveld en die eerste generatie velden zijn veredelde hockeyvelden. Ik heb op het kunstgras van Cambuur en Heracles gespeeld dat is een wereld van verschil met die van de amateurs. Wat ik dus niet begrijp is dat RKC een 'slecht' of 'goedkoop' kunstgrasveld heeft.

@dorgie, hangt er ook vanaf welk soort speler je bent, mensen die veel dynamiek in hun spel leggen zullen hier meer last van hebben dan de mensen die iets statischer zijn.

Het kunstgras is ook nog geen succes gebleken. Maar ja je moet iets als je geen geld hebt.

19 februari 2015 om 16:47

Dat vind ik dus zo een onzin he.. Je hebt 3 basis benodigdheden voor een voetbalclub: 2 doelen, een bal en een grasmat. De rest is allemaal extra. Wat is het dan voor onzin dat een club geen geld heeft voor een grasmat?? Zou wat zijn als ze zeggen: jongens, we hebben geen geld meer voor doelpalen dus we gebruiken voortaan gewoon weer jassen als doel.

Nogmaals: voor het runnen van een voetbalclub heb je 3 basisbenodigdheden: 2 doelen, een grasmat en een bal. Kan je een van die drie niet voorzien, heb je gewoon geen bestaansrecht als club, laat staan als Bvo..!!

19 februari 2015 om 17:02

Eens, bij amateurs wordt er ook nog eens per week 4x op gespeeld. Op dit niveau maar 1x in de 2 weken. Snap het niet dat je moeite heb om een bespeelbaar veld te onderhouden.

19 februari 2015 om 17:04

Uhm, niet om je aan te vallen, maar naast het door jou genoemde moeten er ook een gediplomeerde trainer en in ieder geval 16 contractspelers zijn. Op zich gaat daar altijd wel een groot deel van de begroting naar toe. Voor de ballen heb je meestal een sponsor, maar er is veel meer voor nodig om een Club te runnen dan alleen een grasveldje, een paar palen en een bal

19 februari 2015 om 17:06

Daar bedoel ik mee te zeggen dat het goedkoper is in onderhoud. Tenminste dat zeggen ze en zodoende kunnen kosten besparen. Ik weet zeker dat het er nooit was gekomen als we geen financiële problemen hadden.

misschien de titel veranderen in "moppert over Eigen kunstgras" . de kunstgras velden van bijv Volendam of roda zijn beter dan 3/4 van de natuurgras velden .

19 februari 2015 om 17:03

Als kunstgras zo veel beter is dan natuurgras, leg mij dan uit waarom ze op wimbledon nog niet over zijn gegaan op kunstgras.

19 februari 2015 om 17:14

heb jij laatst het veld wel gezien van twente ?

19 februari 2015 om 18:01

Twente veld is een drama, net als hier in Groningen vorig jaar.
Komt voornamelijk door overbelasting in de winter waardoor de velden kapot gaan.
Bij Twente spelen beide elftallen in het stadion, en helemaal in de winter is dat niet bevordelijk. Want het gras krijgt gewoon niet de tijd om te herstellen.
Bij Groningen vorig jaar kwam het door sneeuw schuiven icm slecht weer. Om er vervolgens in iets van 10 dagen 4 wedstrijden op te gaan spelen. Ja dan hou je nagenoeg geen enkele mat goed...
En daar ligt een taak voor de KNVB en de planning van wedstrijden. Vindt het persoonlijk al hoogst irritant dat de wedstrijden niet om en om worden gepland. Maar je belast de velden in de winter gewoon te veel door zoveel wedstrijden in korte tijd te plannen. Wij hebben hier ook net weer iets van 4 wedstrijden gehad in 12 dagen, gelukkig is de grasmat er redelijk door gekomen.....

19 februari 2015 om 17:10

Alle eredivisie ploegen zetten alle kunstgrasvelden dik onderaan. Er is maar een klein deeltje van de voetballers dat kunstgras fijn vind.

19 februari 2015 om 18:52

Alleen de aanvoerders zeggen dat, niet de ploegen ;-)

En de verklaring is simpel: dat klassement is namelijk helemaal niet objectief, maar volledig subjectief. Als je echt wilt weten hoe goed een veld is, dan laat je vlak voor elke wedstrijd (of na, net wat je wilt) het veld keuren door een echte 'keurmeester'. Ik durf te beweren dat je dan zult zien dat e kunstgrasvelden veel hoger zullen staan.

Voetballers zijn nogal 'emotiedieren' en zullen als iets niet goed loopt al heel snel de schuld geven aan iets wat buiten hun ligt (bijv. het kunstgras). Dat kunstgras geeft hen de (valse) indruk dat het compleet anders voetbalt, terwijl dat dus helemaal niet zo hoeft te zijn, maar daardoor gaan ze er wel eerder fouten op maken. Het is een soort placebo-effect. Hetzelfde is bijvoorbeeld een keer bij docenten gedaan: een docent kreeg 2 klassen onder zijn hoede die qua prestaties even goed waren, alleen werd er bij klas A verteld dat het hele slimme leerlingen waren en bij klas B verteld dat het geen geweldige lichten waren. Resultaat uit dit onderzoek: de docent ging hier naar handelen en klas A ging daardoor beter presteren dan klas B. Ditzelfde gebeurd ook bij voetballers. Kunstgras en natuurgras ontlopen elkaar helemaal niet in kwaliteit (mits goed onderhouden, wat bij natuurgras vaak fout gaat), maar doordat voetballers denken dat het natuurgras beter is, zullen ze dat ook als beter gaan ervaren, ook al is daar geen enkel verder bewijs voor.

Dat de kunstgrasvelden dus onderaan dat veldenklassement staan heeft niets met de kwaliteit van de velden te maken, maar alles met psychologie.

20 februari 2015 om 00:44

nee, niet de aanvoerders, ken je feiten. een onderzoek van de Vvcs. 90 geeft daaraan liever te voetballen op echt gras. er zit ook wel degelijk een verschil in, ik weet niet of je zelf voetbalt? kunstgras loopt veel zwaarder en ballen stuiteren en glijden gewoon veel harder dan op 'gewoon' gras. ben zelf ook tegenstander van kunstgras (in het profvoetbal) maar ja.

het is ook niet goed voor het Nederlandse voetbal, spelers kunnen kunstgras namelijk gewoon meenemen in de keus voor hun transfer.

Edit: natuurlijk zijn blessures geen argument, er zijn geen cijfers dat kunstgras meer of minder blessures oplevert.

het hele kunstgras gebeuren moeten ze ook maar gewoon afschaffen... het is volgens mij wel duidelijk voor iedereen dat het gewoon niet zo fijn spelen is als op gewoon gras!

19 februari 2015 om 17:17

dus dort moet maar hun begroting van 2 miljoen besteden aan echt gras en maar amateurs laten voetballen ?

19 februari 2015 om 21:04

ze schijnen een potje te maken voor clubs die een erg kleine begroting hebben, dat lijkt mij een goed idee.
daarnaast heeft jaspergrunn het hierboven al mooi gezegt: een grasmat een 2 doelen zijn de dingen waaraan men moet denken bij het opstellen van de begroting...

19 februari 2015 om 21:16

ik vind het belangrijker dat ze een fatsoenlijk elftal hebben . ook in frankrijk en italië zijn er teams in de hoogste klasse die nu op kunstgras spelen en dat zal alleen maar meer worden . gewoon van de tv gelden afhalen en ieder een gelijk budget voor het echte gras als de top 5 dat zo graag wil en anders passen ze zich maar aan . de meeste clubs hebben kunstgrasvelden voor op te trainen en gaan wel vaker de hal in als het slecht weer is en dan kunnen ze niet even 90 minuten er op voetballen maar wel een week op trainen ? te belachelijk voor woorden .

Kunstgras is ook slecht voor je lichaam. Bovendien is het competitievervalsing. Ballen op kunstgras remmen veel minder af, en helemaal als het gesproeid is. Plastic op Plastic met water wordt glad. Kijk je gisteren naar Basel - Porto, prachtige grasmat. Het kan dus wel.

19 februari 2015 om 17:16

hoeveel procent krijgt porto of basel van de tv gelden ? of spelen in portugal ook ploegen met een begroting van net 2 miljoen omdat de top 5 de hele competitie naar hun hand zet ? dat is pas competitievervalsing .

19 februari 2015 om 18:56

Waar haal je die wijsheid vandaan? Fysiotherapeuten (zelfs de artsen van de profclubs!) roepen juist dat kunstgras veel gezonder is, omdat je altijd een egale ondergrond is en dat is veel beter voor je gewrichten.

Daarnaast remt kunstgras helemaal niet veel minder af, alleen zijn de meeste natuurgrasvelden gewoon veel langer. Als je het kunstgras naast de korte grasmat van FC Barcelona legt, dan zul je zien dat er geen verschil in zit. Het verschil zit hem dus vooral dat veel clubs hun gras vrij lang hebben en daardoor de bal trachten af te remmen. Met name kleine clubs doen dit vaak, terwijl de echte topclubs juist zeer kort gras hebben en dus vergelijkbaar is met kunstgras.

wij voetballen ook al jaren op kunstgras en het zou wel anders zijn bij de amateurs, maar niemand heeft er bij ons problemen mee en tegenstanders klagen ook nooit, in de zomer als het heet is broeit het gigantisch en dan is een sliding ook niet te maken, maar verder valt het wel mee. Bij de profs is bij iedereen dezelfde ondergrond het eerlijkste maar financieel en het onderhoud van kunstgras valt bij kleine clubs niet mee.

19 februari 2015 om 17:25

Je geeft dus feitelijk toe dat het maken van slidings op sommige momenten niet kan of zeer af te raden is.
Aangezien dat een beetje sliding bij het spelletje hoort is het dus geen doen dat kunstgras.

19 februari 2015 om 17:54

Dat probleem heb je net zo goed bij normaal gras. Op een bevroren of droog veld wil je ook geen sliding maken, want dan ligt je knie ook open. Ik denk zelfs dat een kunstgras veel vaker speelklaar te maken is met een beetje sproeien dan normaal gras.

19 februari 2015 om 17:56

normaliter valt het wel mee, maar idd. eigenlijk is kunstgras geen doen omdat de kans op blessures wel groter is met slidings.

19 februari 2015 om 18:57

Fout, bij modern kunstgras is die kans juist veel kleiner. Een droog kunstgrasveld schuurt minder dan een droog natuurgrasveld.

Jammer genoeg zijn er voor en nadelen is mijn mening. Je kan er heerlijk strak op spelen zonder hobbels maar je kan helaas ook lelijke blessures oplopen. Zeker wanneer een kunstgrasveld droog is.

Heb zelf onlangs de ongemakken van kunstgras mogen ervaren. Normaal gesproken, op echt gras, heb je nog de mogelijkheid om een beetje te glijden met je standbeen. Op kunstgras, vooral als het droog is, blijf je helemaal vast staan terwijl je lichaam door wilt draaien. Ook de belasting van de gewrichten is merkbaar. En dan de schaafwonden er nog bij.. Ik snap dat het voor veel clubs een financiële kwestie is maar wat mij betreft mogen ze het per direct afschaffen!

De poll zegt ook genoeg: 20% voor 80% tegen. Je mag het gen gras noemen. Pure plastic met zwarte korrels in veld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren