Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Wat mij betreft verdwijnt de winterse transfermarkt, het creëert onrust'

Laatste update:

De transferperiodes zijn voor zaakwaarnemers dé momenten om geld te verdienen. Toch is Rob Jansen een tegenstander van de winterse transferperiode: als het aan hem ligt, mogen clubs voortaan alleen nog maar in de zomer nieuwe spelers kopen. "Dat zou de stabiliteit van het voetbal ten goede komen", zegt de zaakwaarnemer in het Algemeen Dagblad.

De transfermarkt is nog tot maandagnacht geopend, maar Jansen verwacht in de laatste dagen niet veel vuurwerk meer in Nederland. Volgens de belangenbehartiger is de januari-window altijd minder hectisch, al gebeurt het meeste ook in de winter in de laatste dagen. Jansen verwacht dat dit ook nu weer zal gebeuren in de rest van Europa, maar in Nederland niet.

"Wat mij betreft verdwijnt de winterse transfermarkt", zegt de spelersmakelaar. "En de periode in de zomer mag van mij korter. Dat zou de stabiliteit van het voetbal ten goede komen. Het creëert alleen maar onrust bij clubs en trainers. De deals worden nu veelal onder grote druk gesloten. Vaak zit er geen beleid achter."

De winterse transfermarkt moet worden afgeschaft

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
30 januari 2015 om 12:56

Eens. Het creëert niet alleen onrust. Het is ook nog eens je reinste competitievervalsing. Maar helaas zal er niets veranderen.

Elke grote club met geld kan de sleutel speler van een minder rijke club kopen in de transfermarkt. Ook wanneer de club toevallig eerste staat in de competitie met gevolg. Het kan natuurlijk ook andersom zijn. Een club doet het niet goed en koopt een goede speler en wint meer wedstrijden. Toch ben ik eens met de stelling.

30 januari 2015 om 11:57

Dit is gewoon dikke onzin dus. Een rijkere club kan niet 'zomaar' de beste spelers halen van een andere club en ze zo verzwakken. Alsof Ajax die Sinkgraven zomaar even kan ophalen. Heerenveen kan gewoon 'nee' zeggen. De verkopende club beslist uiteindelijk. Niet de kopende, niet de speler.

Men gaat nu ook gewoon heel gemakkelijk voorbij aan het probleem dat clubs soms hebben met blessures.

30 januari 2015 om 12:02

Tussen Nederlandse clubs werkt het misschien iets minder makkelijk, omdat Ajax geen belachelijk hoge bedragen biedt. Wanneer een Engelse club een paar miljoen biedt, is ook Sinkgraven niet te behouden.

30 januari 2015 om 12:05

Als Ajax dat wil dan kan dat, hetzelfde geldt voor de echte grote clubs die bij Ajax shoppen. En helemaal in de winter want dan worden aankopen in een soort van "paniek" gedaan.
En dan kunnen er bedragen op tafel worden gelegd die een club gewoon niet kan weigeren. Dan is er eigenlijk al geen sprake meer van een keuze...

30 januari 2015 om 12:30

Nee, natuurlijk kan Ajax dat niet. Elke club ooit kan een bod doen op een speler, dan kunnen ze verder hoog of laag springen maar als ze 'nee' op het rekest krijgen, houdt het gewoon op natuurlijk. Er wordt net gedaan alsof kleinere clubs machteloos staan zodra grotere clubs met een bod komen op hun sterkhouders.

Als het allemaal bedragen zijn die de clubs niet kunnen weigeren ligt het probleem niet bij de winterse transferperiode, maar bij ongezonde huishouding van de verkopende club. Als ze het geld in de winter zo hard nodig hebben.

30 januari 2015 om 12:54

Zelfs voor een club met een gezonde boekhouding zijn spelers niet te behouden, wanneer het om grote bedragen gaat. Ook al zijn het sterkhouders van het team. Het is wel nobel van je om te denken dat het aan het bestuur ligt die zomaar ja of nee hoeft te zeggen. Maar als er een hoog bedrag word geboden creëer je onrust en zal in de meerderheid van de gevallen verkocht worden. Je hebt wel gelijk dat het niet zo zou moeten zijn maar zo gaat het helaas wel.

31 januari 2015 om 12:55

Hoezo creëer je onrust? Alsof een kopende club het aan de hoge boom gaat hangen hoeveel ze wel niet bieden op een speler. Ik snap best dat er altijd wat geboden kan worden wat niet te weigeren valt, maar er wordt net gedaan alsof een verkopende club keen keuze heeft. Alsof ze altijd maar moeten accepteren dat een speler vertrekt.

Helemaal mee eens. Pas geleden ook al in een topic aangegeven. Het is gewoon een vorm van competitie vervalsing. Teams kunnen hierdoor 2 hele verschillende elftallen hebben voor en na de winterstop. Je moet gewoon zorgen dat je in de zomer een goed team bij elkaar hebt en daar moet je het gewoon mee doen de rest van het jaar.

Niet mee eens. Er vallen gedurende het seizoen altijd wel wat spelers weg. Die raken geblesseerd, blijken toch het niveau niet aan te kunnen, komen in de clinch met de trainer, vertrekken naar een andere club (want er zullen altijd landen blijven zijn waar ze in de winter wel gewoon mogen handelen)... Als je halverwege het seizoen niet de gelegenheid hebt om daar op te anticiperen, dan komen er geheid clubs in de problemen.

30 januari 2015 om 11:56

Laat die clubs maar eens wat meer de focus leggen op de jeugd, ipv het eeuwige spelletje van de grootste portemonnee. Clubs waarbij belangrijke spelers in de winter weggekocht worden... die komen nu geheid in de problemen.

30 januari 2015 om 12:18

Wat is dat toch in het Nederlandse voetbal tegenwoordig? Het lijkt wel alsof "de jeugd" ineens heilig is en kopen een schande is geworden. Ik vind het een beetje overdreven allemaal.

Natuurlijk is het alleen maar leuk en mooi als je jeugdspelers hebt die door kunnen stromen naar het eerste elftal. Het scheelt een hoop geld en het komt de identiteit van een club wel ten goede als je meerdere spelers hebt die in eigen huis opgegroeid zijn. Maar aan de andere kant moet je ook realistisch blijven. Je kunt niet op elk willekeurig moment voor elke positie een jeugdspeler klaar hebben staan die goed genoeg is om de stap te maken. Soms is een aankoop gewoon noodzakelijk.

Zelfs Ajax, dat (terecht) altijd geroemd wordt om z'n jeugdopleiding, had afgelopen zondag een basiselftal met maar twee zelf opgeleide spelers (en dan tel ik Kishna zelfs nog mee, alhoewel die al 15 was toen hij van ADO Den Haag kwam). Vertrouwen op jeugd is leuk, maar het kan gewoon niet altijd.

En sowieso is vandaag de dag het verschil tussen een "jeugdspeler" en een "gekochte speler" vaak niet eens zo groot... De ene wordt op z'n vijftiende bij een kleinere club weggeplukt, de andere op z'n twintigste...

Ja, helemaal gelijk... maar zullen we eerst gewoon die hele FIFA-top in een Zwitsers bejaardentehuis stoppen. Dan kunnen we pas echt stappen maken in het mondiale voetbal. Kleine initiatieven moeten grote initiatieven worden.

Niet mee eens, een club moet in de winterstop mogelijke fouten of blessures kunnen herstellen.

30 januari 2015 om 11:59

Dit dus, maar dat lijken veel mensen hier ineens te vergeten. Wat ze wel zouden kunnen doen is de transferdata overal gelijk trekken. Nu loopt Rusland weken achter bijvoorbeeld.

Misschien een regel dat je alleen mag transfereren als je minder dan pak m weg 5-10 optredens hebt in de 1e seizoenshelft. Zo hebben spelers die er naast vallen nog wel een kans om ergens anders weer op te bloeien

Tuurlijk, zegt hij: "het creëert alleen maar onrust bij clubs en trainers. De deals worden nu veelal onder grote druk gesloten. Vaak zit er geen beleid achter."

En dan ook de zomerperiode ook willen inkorten. Dan praat je jezelf natuurlijk gewoon flink tegen.

Zou heel mooi zijn! Ik zie het helaas niet gebeuren. De grote, rijke clubs zullen het willen tegenhouden.

Helemaal mee eens. Ook het inkorten van de transferperiode in de zomer lijkt me een goed idee. Geen transfers mee op het moment dat de competities zijn begonnen en al helemaal niet land A niet terwijl land B nog 3 weken mag door gaan met spelers aantrekken. (turkije en Rusland bijvoorbeeld)

De hele transfermarkt moet op de schop.

Alleen transfers van 15 juni tot 15 juli. Maximaal 23 spelers per club, waarvan max 5 buitenlanders. Maximaal 3 inkomende transfers per seizoen. Transfersommen gemaximeerd op basis van resterende contractduur. 1 miljoen voor elk jaar.

Onder de 18 jaar in eigen land blijven voetballen.

30 januari 2015 om 12:18

23 spelers per club is veeeeels te weinig, kan je blessures niet opvangen. Max 5 buitenlanders kan niet vanwege de Europese wetgeving. Onder 18 in eigen land voetballen is ook niet mogelijk: vrij verkeer van mens binnen de Europeese gemeenschap. De rest kan wel, maar is niet reeel.

Zulke transfers kunnen natuurlijk enorme invloed hebben op het verloop van een seizoen. Mocht een subtopper in de winter een aantal sleutelspelers verliezen aan een andere club zie je dat toch vaak terug in de resultaten. Wat ik het meest kwalijk vind zijn de binnenlandse transfers tijdens deze transferwindow. Natuurlijk kun je dit niet verbieden en buitenlandse transfers wel laten plaatsvinden. Als er ooit iets gedaan moet worden, dan is dat tegen de hele winterse transferwindow. In mijn ogen blijft het gewoon een vorm van competitievervalsing dat men in de winter concurrenten kan verzwakken, mede omdat de andere club er wellicht financieel beter voor staat en die speler een beter contract kan bieden.

Ik heb een jaar of zeven/acht geleden een presentatie over dit fenomeen gegeven aan de hand van twee voorbeelden. FC Groningen en De Graafschap. Beide ploegen draaiden toen voor de winterstop uitstekend, resulterende in een topnotering voor Groningen, en een volgens mij tiende plaats voor De Graafschap. In de winter raakten beide clubs een aantal dragende spelers kwijt (groningen een aantal aan Ajax). Aan het einde van de rit degradeerde De Graafschap en speelde Groningen geen eens play-offs. Zoveel impact kan die transferwindow dus hebben. Ik weet niet precies welk seizoen het was, maar het zal ergens tussen 2006-2008 zijn geweest denk ik. Wellicht een gedateerd voorbeeld, maar ik ben ervan overtuigd dat je dit nu nog steeds tegenkomt, en niet alleen in de Eredivisie.

Winter mag van mij ook weg. En zomer indd veel korter, het is van de zotte dat je met 11 spelers begint en na 3 of 4 wedstrijden opeens zomaar 2 of 3 nieuwe spelers in moet passen, als er überhaupt iets vergelijkbaars te halen is. Bedoel, een Zlatan, Eriksen, Pelle en straks Depay, Clasie zijn spelers die je niet zo maar even vervangt. Dus voor de competitie start gewoon transfer window closed

Helemaal mee eens en zeker ook in de zomer de transfermarkt een maand open houden zodat je als club weet waarmee je een competitie ingaat. Wat je dan misschien wel krijgt zijn de clubs die kopen om het kopen dan in het begin nog meer spelers zullen aantrekken om mogelijk 'veel' blessures op te kunnen vangen dan gedurende het seizoen. Maar die winter transfermarkt is nergens goed voor en moet afgeschaft worden. Dan moet je aan het begin maar je team op orde heben.

Krijg je helemaal selecties van 30 of 40 man en worden de grote alleen maar nog groter. Onzin dus

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren