Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Real Madrid voert lijst der superrijke clubs aan, Premier League heerst

Laatste update:

Voor het tiende jaar op rij is Real Madrid, op basis van de omzet over het seizoen 2013/14, de rijkste club ter wereld. Dat heeft Deloitte berekend. Met vijf clubs in de top tien van de rijkste clubs ter wereld is de Engelse Premier League nog altijd de meest toonaangevende competitie, hoewel de koppositie dus wordt ingenomen door een club uit Spanje.

/

Real Madrid behaalde een omzet van 549,5 miljoen euro over het seizoen. Nummer twee op de lijst is Manchester United met 518 miljoen euro, de derde club is Bayern München met 487,5 miljoen euro. Barcelona (484,6), Paris Saint-Germain (474,2), Manchester City (414,4), Chelsea (387,9), Arsenal (359,3), Liverpool (305,9) en Juventus (272,4) completeren de top tien.

De enige club in de top twintig die niet actief is in een van de vijf grootste competities van Europa is Galatasaray op plek achttien. Een ander opmerkelijk punt is dat de gehele Premier League in de top veertig staat. Wat ook opgemerkt wordt, is het verval van de Italiaanse Serie A. In 2001 stonden er nog vijf Italiaanse clubs in de top tien, tegenwoordig staat alleen Juventus nog op plek tien.

“De omzetgroei van de rijkste twintig clubs is echt opmerkelijk”, zegt onderzoeker Dan Jones namens Deloitte. “Het zou zomaar kunnen dat volgend jaar vijf clubs de grens van 500 miljoen euro doorbreken. Inkomsten uit commercie en uitzendrechten zijn belangrijker dan ooit. Daarom zijn de grootste vijf Europese competities nog dominanter geworden.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Verkeerde interpretatie van VZ. Meeste omzet wil zeker niet zeggen dat je de rijkste club bent. Real heeft juist schulden van rond de 500 miljoen euro. Veel omzet maar meer uitgaven betekent toename schulden.

22 januari 2015 om 08:47

Echter is Real de schuld af aan het betalen, dus meer inkomsten dan uitgaven.

Maar tis inderdaad weer eens een verkeerde titel.

22 januari 2015 om 09:18

Je kunt niks met zekerheid over de schuld van Real naar aanleiding van dit artikel. Of je moet het weten. De omzet kan wel een miljard zijn maar als je 2 miljard schulden hebt zul je die kosten van aflossing en rente moeten kunnen dekken in een bepaalde termijn. Als dat kan zonder te veel moeite kun je zeggen dat het een gezonde onderneming is.

22 januari 2015 om 10:03

Real heeft nog altijd meer inkomsten dan uitgaven en daarom kunnen ze ook makkelijk hun schulden afbetalen en daarom dat ze ook "gewoon" voldoen aan de Ffp.
On: Dat de gehele Premier League in de top 40 staat vind ik echt een verassing, dat verklaart deels wel hoe het komt dat de onderste ploegen daar ook zoveel geld hebben en Galatasaray verrast me ook.

22 januari 2015 om 10:30

Zegt genoeg hoe groot Galatasaray is!

22 januari 2015 om 10:45

Ja alleen jammer dat het er qua prestaties niet uitkomt! maar er zitten genoeg mogelijkheden daar.

22 januari 2015 om 11:09

Dit jaar toch niet. Bij de laatste periode cijfers is bekend gemaakt dat Real 610 miljoen uitgegeven heeft.

22 januari 2015 om 13:30

Hahah turkoes zijn echt trots op de clubs uit turkije mooi om te zien. Ik zou ook trots zijn op wehed nl club als ik in marokko zou wonen.

22 januari 2015 om 13:45

Tja enige Islamitische Topclub die regelmatig in de CL te zien is dus niet zo heel gek he?

22 januari 2015 om 09:22

Know your facts Real heeft in een megatempo de schulden afgelost tegenwoordig nog maar een schuld van ongeveer 80-100 miljoen

22 januari 2015 om 09:47

Dat is niet helemaal waar, want ze hebben de spelers op de balans staan. Als ze iedereen zouden verkopen zouden ze nog 80-100m verlies hebben. Zij worden gewoon gezien als inventaris en dat is niet helemaal eerlijk.

22 januari 2015 om 09:56

Dat doen de meeste beursgenoteerde voetbalclubs.
Zelf Ajax heeft de spelers op de balans staan.

22 januari 2015 om 10:12

Dat geloof je toch zeker zelf niet... kom maar met die bron

22 januari 2015 om 11:10

Nee, bij de bank misschien ja. Maar de totale schuld bedraagt ruim 600 miljoen. Knie your facts.

22 januari 2015 om 14:00

Knie... 1 woord, 4 letters, 2 spelfouten.

22 januari 2015 om 10:25

Dat hangt af van de definitie van schuld. Volgens die definitie die 500 miljoen schuld aan Real relateert heeft Bayern ook zoiets en sommige Engelse clubs meer dan een miljard. The Swiss Ramble heeft daar jaren geleden al een aardige blogpost over geschreven.

De bankschulden van Real zijn beduidend minder.

22 januari 2015 om 13:29

@ vierklau

Als je een schuld hebt wilt dat niet zeggen dat je niet rijk bent.. Veel bedrijven nemen een lening om daar nog meer omzet en winst uit te behalen.

Om een simpel voorbeeld te nemen stel jij kan van een geinvesteerde euro 20 cent winst maken, de rente is 10 cent dan kan je van elke euro die je leent 10% in eigen zak steken. Je kan dan zeggen als je met eigen vermogen investeert heb je 20 cent winst op die euro.. en dat klopt ook. Alleen het is veel risicovoller aangezien als je bedrijf dan ineens financieel minder goed loopt heb je geen buffer meer van eigen vermogen.

Wat een idiote interpretatie van VZ en misschien ook wel Deloitte, als je een hoge omzet hebt, betekend het niet meteen dat je rijk bent. Als jij namelijk meer uitgeeft dan je omzet maak je verlies. Dat zal in het betaalde voetbal net zo zijn.

22 januari 2015 om 09:00

Ik ga ervan uit dat een enorme onderneming als Deloite deze fout niet maakt

22 januari 2015 om 09:05

Daar ben ik het mee eens, maar een medium als VZ moet toch ergens vandaan halen dat RM de rijkste club is? Maar kan me idd niet voorstellen dat Deloitte dit gezegd heeft.

22 januari 2015 om 09:06

Het woord 'rijk' of 'rijkste' staat niet eens in dat Deloitte rapport. Die mannen weten wel waar ze mee bezig zijn en hebben het over 'inkomsten'.

Het is de populaire media die het allemaal wat toegankelijker en sensationeler maakt.

Enne je kan best rijk zijn en toch meer uitgeven dan dat er binnenkomt.

22 januari 2015 om 09:19

Dan heb je een buffertje op voorraad, anders werk je jezelf in de schulden. En dan ben je vanzelf een keer niet meer rijk

22 januari 2015 om 12:18

Dat is ook inkomen in de vorm van schenkingen.

22 januari 2015 om 12:24

Ik weet niet hoe dat genoteerd wordt in zo'n onderneming maar het is gewoon een extra inkomstenbron. Bij een gewone ondernemingen wordt het genoteerd als negatieve prive uitgaven zodat je wel verlies kunt draaien op winstniveau, maar op liquiditeit wel positief draait.

Mooie witwaspraktijken van City, meer dan 3/4 van die onzet is natuurlijk geld van Mansour dat via sponsors wordt doorgesluisd. Nooit dat Manchester City dit allemaal verdient heeft aan kaartjes en merchandise.

22 januari 2015 om 09:22

Als je het rapport zou gelezen hebben, dan zou je weten dat 'commerciële deals' goed zijn voor 48 procent van het inkomen.

Maar daar zit dus niet alleen sponsoring in. Opbrengsten van de andere clubs die City controleert en o.a. merchandising horen daar ook bij.

Het aandeel van die 'commerciële deals' tov de omzet is trouwens gedaald vergeleken met het vorige seizoen.

De omzet is met £75.5 miljoen gestegen en TV rechten hebben daar 60 procent aandeel in. Kampioen worden, betaald lekker eh.

Ook ticketing en jaarkaarten is met 20 procent toegenomen.

22 januari 2015 om 09:22

Het is ook niet dat ze hun best doen om geld binnen te halen uit tickets heh.. aangezien ze de laagste prijzen van engeland hebben. Daarnaast is city kampioen geworden, het is niet dat je dat witwassen kan noemen.

22 januari 2015 om 09:01

Ajax staat op plaats nummero 27

22 januari 2015 om 09:08

Sunderland toch? Het woord 'ajax' komt niet eens in dat rapport voor.

22 januari 2015 om 09:36

Pfffff, ik zat weer eens bij vorig jaar te kijken hoor!

Bedankt haha.

22 januari 2015 om 09:43

Benficalopes,

lol, no worries.

Ik schat dat Ajax nog net in de top-40 zou gestaan hebben, en indien niet, dan toch zeker top-50.

Triestig wel, dat degradatieklanten uit de PL meer geld omzetten dan Ajax.

Waar Ajax niks aan kan doen, natuurlijk.

22 januari 2015 om 10:00

Ajax heeft een omzet van 103.8 miljoen Euro.

Het geld voor de TV rechten van Everton ligt al op €105 mijoen euro. Iets waarvoor ze helemaal niets hoeven te doen!

Dit is dus een strijd die je nooit kunt winnen! Nederlandse clubs kunnen hier niets aan doen!

22 januari 2015 om 10:14

pelie,

Maar hetzelfde kan je ook zeggen over pakweg Dordrecht. Die voeren ook een strijd die ze niet kunnen winnen van Ajax.

Revenue sharing, zoals in Usa, zou de verschillen een flinke tikkel wegwerken.

Maar daar zijn ze in Europa te conservatief voor, dat zal er de eerste 50 jaar niet komen.

22 januari 2015 om 12:06

Dordrecht zou die strijd wel kunnen winnen moeten ze alleen de grootste club van Nederland worden en de meeste kijkers trekken dan krijgen ze meer tv inkomsten dan nu en kan het gat gedicht worden. Het verschil in tv rechten tussen Nederland en Engeland kan alleen maar gedicht worden als er in Nederland ook 10 clubs gekocht worden door rijke mensen die er veel geld in pompen alleen dat zal in Nederland nooit gebeuren. Maar wel stuitend dat de tv gelden in Engeland voor degradatieteams al meer is dan de omzet van Ajax wat toch de grootste club in Nederland is met de hoogste omzet. Zie je maar dat Nederlandse club toch aardig goed met het beperkte geld omgaan.

Hmmm volgens mij kloppen deze cijfers niet. Noujah, ze zijn in ieder geval niet het meest recent. Bayern heeft de grens van 500 miljoen omzet al overschreden. De meest recente cijfers vertellen dat Bayern een omzet van om de nabij 530 miljoen heeft gedraaid. Ik snap daarom ook niet dat Deloitte een overzicht maakt over het jaar 2013/2014. We zijn inmiddels bijna 2 jaar verder.

edit: wat betreft Bayern zijn deze cijfers inderdaad achterhaald. Het kan zijn dat het bij andere clubs ook gewijzigd is.

22 januari 2015 om 09:23

Gnst,

Het zijn bedragen zonder transfers. Wat moet de omzet van Bayern volgens u dan zijn?

22 januari 2015 om 09:52

iedereen komt.

De omzet bij Bayern is 528 miljoen om precies te zijn. Dat is al een hele tijd terug naar buiten gebracht. En deze omzet is inderdaad zonder transfers. Als je nog bronnen zoekt: je kan googelen: ''bayern umzats''

Jd84: Dat klopt. Maar mijn vraag is meer hoe relevant deze lijst is? want momenteel is Bayern al een plaatst naar boven opgeschoven, en staan ze tweede. De overige clubs hebben ongetwijfeld ook al hun recente cijfers naar buiten gebracht. Dus ik vindt deze cijfers een vaag beeld geven van de werkelijkheid aangezien de werkelijke situatie op dit moment anders is.

22 januari 2015 om 10:07

Gnst,

Zo'n cijfers zijn altijd een momentopname. De dag dat je ze publiceert zijn ze al verouderd.

Kan best dat Deloitte bepaalde bedragen er heeft uitgefilterd, btw en andere taksen bv.

Ook kan er wat speling zijn door de wisselkoersen van de munten. En er zijn nog wel wat verklaringen voor het verschil.

22 januari 2015 om 10:23

Iedereen komt. Niet helemaal. De cijfers die Deloitte hier presenteerde zijn precies de cijfers van vorig jaar. Dus geen correctie van die 528 miljoen.

22 januari 2015 om 11:01

Dat is vaker zo, omdat niet iedere club zulke bedragen naar buiten brengt.

22 januari 2015 om 09:27

2013/2014 was vorig seizoen. Als je een overzicht maakt van omzet per seizoen, dan is dat toch logisch?

22 januari 2015 om 10:33

Je vergist je in het feit dat Deloitte het over het seizoen 2013/2014 berekent en de (half)jaarcijfers van de clubs die een compleet jaar beslaan.

22 januari 2015 om 10:40

Barça en Bayern hebben de grens van 530 miljoen doorbroken en real heeft zelfs 600 gedraaid

Wanneer komt er eens een lekker duidelijk overzicht wat alles in beeld brengt, dus niet enkel omzet.

Ben nieuwsgierig naar o.a. winst voor en na belastingen, schuldposities, eigen vermogen, transferwaarde selectie, onderliggende verdeling van inkomsten, achterstand in betalingen van belastingen/sociale premies, verkapte subsidies door overheden.

22 januari 2015 om 09:24

Bijna ieder club publiceert een finanicial report aan het begin van het nieuwe seizoen.

22 januari 2015 om 09:38

De boekouders en accountants onder ons hebben dan ook toegang tot de balanscentrale.

De omzet van Bayern is sterker gestegen dan die van Real Madrid de afgelopen 2 seizoenen. Dat is zeer opvallend.

22 januari 2015 om 12:00

Zelfs dit jaar is de omzet van Bayern sterker gestegen dan de omzet van Real. Dat heeft niets te maken met de titel van de Champions League.

Ajax heeft een omzet van 103.8 miljoen Euro.

Het geld voor de TV rechten van Everton ligt al op €105 mijoen euro. Iets waarvoor ze helemaal niets hoeven te doen!

Dit is dus een strijd die je nooit kunt winnen! Nederlandse clubs kunnen hier niets aan doen!

Ook Financial Fair play of andere regels niets. Als SKY Miljarden blijft betalen om het Engels voetbal op TV te krijgen dan is dit gewoon de marktwerking en valt hier niets aan te doen!

Napoli krijgt volgens het report ven Delloite ook al 130 miljoen aan TV inkomsten. Dit verklaard de stijging van deze club de laatste jaren!

22 januari 2015 om 10:38

Napoli krijgt zo'n 107 miljoen aan TV gelden, 160 is de totale omzet. De stijging van enkele clubs op de ranglijst (zoals Atletico dat het jaren met dezelfde omzet als Ajax deed) is idd vooral te danken aan de nieuwe deals die ingegaan zijn. Bij clubs als Everton
bedraagt dat dus 3/4e van hun omzet. Vrij absurd.

22 januari 2015 om 11:06

Jullie hebben gelijk, het ging mij meer om het beeld dat alle inspanning die Ajax doet om de omzet te verhogen eigenlijk in het niets vallen bij het feit dat Napoli aan het begin van het seizoen gewoon 107 miljoen euro krijgt overgemaakt van Sky.

Het rapport klopt niet eens. Real heeft een omzet 600 miljoen en barcelona heeft afgelopen jaar een record omzet van 530 miljoen geboekt. Dat van 530 miljoen was nog op de officiële website van barca

VZ... Meeste omzet betekent zeker niet dat je de rijkste bent! Het gaat er ik veel grotere mate om hoe je om gaat met die omzet. Omzet - kosten = winst, heel cru gezegd!

22 januari 2015 om 10:55

Als je meer omzet draait betekend wel automatische dat je meer geld aan salaris en transfers uitgeeft. Dit komt de kwaliteit op het veld ten goede en daar draait het toch om.

Dat bijv. Ajax en Bayern elk jaar winst maken daar heb je misschien in de toekomst wat aan. Maar als je gewoon net zo veel omzet draait als kosten en de winst komt precies uit op 0, dan maalt daar niemand om.

22 januari 2015 om 11:13

Kan op allerlei manieren: dividenden, meerwaarde aandelen, ...

22 januari 2015 om 12:53

Hangover96,

Neen hoor. Dividend kan ook uitgekeerd worden wanneer er verlies is geboekt.

Hoeveel winst er is opgepot de afgelopen jaren is immers ook een factor. Als er voldoende reserve is en je raakt niet aan de wettelijk verplichte reserve, dan kan een dividend wel, zelfs in een jaar met verlies.

U moet ook niet altijd uw aandelen verkopen om te genieten van de waarde. U kan ze bv. ook gebruiken als onderpand bij een lening. En dan heb je er wel baat bij wanneer je aandelen een hoge waarde scoren natuurlijk.

Ook kan je een deel van je aandelen verkopen.

22 januari 2015 om 11:12

Neen, ook niet. Want AA Gent maakt dubbel zoveel winst als de volledige ED samen.

Geloof me vrij, AA Gent is niet rijker dan de volledige ED samen.

22 januari 2015 om 11:25

Bestaat er geen Belgische VZ, de helft wat je typt klopt niet eens.

22 januari 2015 om 11:27

Ja, die bestaat.

Maar u doet me wat denken aan een Zuid-Afrika uit lang vervolgen tijden met zijn 'slegs vir blankes'. Met dat verschil dat u Belgen wil weren.

Welke helft klopt trouwens niet?

22 januari 2015 om 11:50

Hangover96,

" Over het seizoen 2013/14 hebben de achttien clubs in de Eredivisie 3,4 miljoen euro winst gemaakt."

voetbalzone.nl/doc.asp?uid=234609

Gent zit inderdaad op ongeveer 6 miljoen.

22 januari 2015 om 12:02

AA Gent? Het laatste wat ik van AA Gent gezien heb is een negatief eigen vermogen op de balans. Het is de balans die ik geraadpleegd heb op de belanscentrale van de Nationale Bank van België. Ik zou zeggen goed bezig!

22 januari 2015 om 12:05

Hangover96,

Onzinnig? Neen, het is gewoon ter illustratie dat winst geen maatcijfer kan zijn.

Zelfs als Ajax vorig seizoen een klein verlies had gemaakt, dan nog waren ze rijker dan AA Gent.

En zo is dat ook voor de ED. Ook al maken die samen minder winst, toch zijn die echt wel beduidend rijker dan AA Gent.

22 januari 2015 om 12:06

Bbayern1990,

Dat zal u dan ook lang geleden geraadpleegd hebben.

Bovendien bestaat een club meestal uit verschillende entiteiten (vennootschappen en Vzw's), zo is dat ook bij Gent.

U moet naar het geconsolideerd geheel zien en niet naar het cijfer van één bedrijf van de groep die de club vertegenwoordigen.

22 januari 2015 om 12:44

Baars1992,

De waarde van een bedrijf is eigenlijk nog niet zo eenvoudig te berekenen. Er zijn voor te beginnen diverse methodes, een paar voorbeelden:

* De substantiële of intrinsieke waarde
* Rentabiliteitswaarde
* De discounted cashflow methode
* Combinatie intrinsieke en rentabiliteitswaarde
* Waardebepaling op basis van n maal de winst of omzet
* ...

En kijk zie, omzet, maar ook winst, kan dus ook gebruikt worden als waardebepaling.

Die is wel niet accuraat, want:

* Geen theoretische onderbouwing
* Is trend- en conjunctuurgevoelig
* Je hebt geen inzicht over de toekomstige resultaten

Maar...

* Is eenvoudig toepasbaar
* Wordt In de praktijk veel gebruikt

Deloitte doet dus niks fout. Ze maken gewoon een vrij eenvoudig rapport, dat niet te serieus bedoeld is, maar wel zorgt voor een hoop naamsbekendheid en webtraffic, want zowat elke krant linkt er vandaag naar.

Mission accomplished dus.

Heel blij met een 18e plek tussen alle grootmachten in!!!
Als we naast het financiele ook nog eens op sportief gebied een beter beleid zouden gaan voeren (in de zin van jongere talentvolle spelers aantrekken) zouden we wel eens in de komende jaren kunnen meedoen in de CL.
Goede weg is ingeslagen met een Bruma bijv.
Trots op Gala!!!

De titel is wat verwarrend aangezien omzet niet gelijkstaat aan winst.. maar dit is zeker wel mooi nieuws voor Real. En dat gewoon 10x op rij!
Ze geven nogsteeds minder uit dan dat er binnenkomt.
Wat schulden betreft moeten veel mensen hier het gewoon simpel bekijken..want vele snappen er geen snars van..
zie het als iemand met een goede baan en een hypotheek.
Thats it.

Real is gewoon lekker bezig !!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren