Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Er komt alleen een fusie als de hele zaak in Limburg implodeert’

Laatste update:

Sporting Limburg zou gevormd worden door Fortuna Sittard en Roda JC Kerkrade en die fusieclub had in de zomer van 2009 officieel van start moeten gaan, maar de provincie weigerde geld in de nieuwe vereniging te steken. Critici stellen echter nog altijd dat het voor voetbalminnend Limburg beter is wanneer clubs nadrukkelijker gaan samenwerken.

/

In de Eredivisie is sinds dit seizoen geen club uit Limburg meer actief; aan de Jupiler League nemen Fortuna, Roda, MVV Maastricht en VVV-Venlo deel. “In Zuid-Limburg zit het sentiment zo diep dat men nog liever individueel ten onder gaat dan een stap zet naar iets collectiefs”, weet eurocommissaris Frans Timmermans, tevens supporter van Roda JC. Hij denkt dat zijn club nog eerder de naam in bijvoorbeeld ‘Roda Limburg’ gaat veranderen, dan dat er een fusie komt.

Willem Vissers, verslaggever van De Volkskrant en fan van Fortuna, vertelt in de Limburgse pers dat er in Limburg wel ‘behoefte’ is aan betaald voetbal: “Ik denk dat er alleen een fusie kan komen als de hele zaak implodeert. In dat geval zal er wel één club komen, want er is behoefte aan betaald voetbal in Limburg. Hoe die club gaat heten, Roda Limburg of FC Limburg, is niet relevant maar er is een grote kans dat die in Kerkrade komt, aangezien daar het grootste stadion ligt.”

'Clubs in Limburg moeten fuseren'

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik als Limburger weet dat dit nooit gaat gebeuren
Want...
De haat tegen elkaar is groot

25 december 2014 om 22:24

Hou aub op. Dit is toch het beste voor elke club daar. Alleen staan ze totaal niet sterk. Dat beetje sentiment gaat vanzelf wel weg. Met het bedrijfsleven van Limburg kan je een stabiele top 7 club voor de eredivisie maken.

25 december 2014 om 22:33

Hou jij aub op
Dan hou je nog 100 supporters over

25 december 2014 om 22:36

Denk dat je het bedrijfsleven van Limburg flink overschat. Met een FC Limburg kan je een club worden zoals FC Groningen. Dat was Roda ooit en dat kan het weer worden. Roda heeft gewoon paar jaar dom gehandeld maar hoort gewoon in de eredivisie.

De rest moet fuseren.

25 december 2014 om 22:46

Nee joh. Max 100 supporters zullen uit principe niks met die club hebben de rest is na promotie en goede resultaten al lang blij dat er fatsoenlijk profvoetbal te zien is hun provincie. Ik vergelijk het een beetje met vele Feyenoorders die riepen niks meer met Ziggo te maken te willen hebben en vervolgens maar een handje vol het ook echt doen. Zo zal het ook gaan na een fusie..

25 december 2014 om 22:50

Een fusie zit iets dieper dan een sponsorcontract van een concurrent, kan ik me zo inbeelden

25 december 2014 om 23:06

Het gaat er om dat het veel praatjes zijn maar zodra het gebeurd mensen blij zijn dat ze wat hebben..

25 december 2014 om 23:09

Limburg, en dan zeker zuid Limburg is na de randstad en Brabantse stedenrij de grootste economische regio. Met bedrijven als DSM, sabic, NedCar en veel fruitteekt in het achterland en dan nog vele kleinere bedrijven heb je ook financieel een groot achterland. Dan wonen er ook nog 1,1m mensen.

Fc Limburg zou zeker mee moeten doen met de top 5 van de eredivisie.

25 december 2014 om 23:38

Op dit moment zeker niet, buiten Fortuna zijn de financiën belachelijk slecht te noemen. En zo'n mooi luchtkasteel als een paar jaar terug van de provincie gaat er echt niet meer komen.

26 december 2014 om 00:03

@googlelt: Na de Randstad en Brabantse Stedenrij komen eerst nog Arnhem-Nijmegen en Twente als grote economische regio's. Zuid-Limburg is helemaal geen sterke economische regio, maar juist een zwakke. Jij noemt nu de 3 grootste bedrijven, waarvan er 1 zichzelf niet eens staande kan houden (nedcar) en al meerdere keren bijna gesloten werd en de overheid moest helpen om overeind te houden.

26 december 2014 om 00:38

Buiten Fortuna ? jullie zijn overgenomen door een sportschool en er staan ook bij jullie nog genoeg schulden open . Niet doen alsof het allemaal zo goed geregeld is bij jullie , als van vossen opstapt en zijn sponsors meeneemt kiepen jullie om . volg het nieuws eens wat beter . lijkt me niet echt een gezonde bedrijfsvoering bij jullie .

26 december 2014 om 00:43

Het is natuurlijk ook maar welke criteria je stelt. Maar denk dat vele onderschatten hoe veel invloed de positie van zuid Limburg is in de euregio. Wat betreft groei is zuid Limburg niet de grootste, dat is iets waar Eindhoven en twente erg sterk zijn met de technische universiteit en haar kennis. Arnhem Nijmegen is lang niet meer de regio die het geweest is. Ook daar wordt meer naar twente en Eindhoven getrokken.

Wat betreft NedCar, er zijn maar weinig bedrijven in Nederland van die grote in een vergelijkbare industrie, of een industrie in Nederland met de nodige kinderziektes, die geen overheidssteun krijgt. NedCar is geen goed voorbeeld mbt tot economische groei. Maar wel een voorbeeld voor innovatie, kennis en een van europas beste autofabrieken die vergeleken kan worden met de Duitse fabrieken.
De fabriek staat alleen vaak stil omdat autoproducenten betere voorwaarden krijgen ergens anders in Europa.

26 december 2014 om 01:09

Je weet niet waar je over praat. Een fusie tussen Roda en Fortuna kan gewoon niet.

26 december 2014 om 01:26

Dat kan wel en dat zeg ik als supporter van roda , al meer dan 40 jaar . We moeten de oren niet laten hangen naar een betrekkelijke kleine groep supporters , zoals hun nu bepalen voor de meerderheid . Ook ik zie dat het zo niet meer lang door kan gaan , Bij roda gaat het momenteel slecht , lijkt me logisch na de degradatie , maar bij Fortuna en mvv gaat het net zo slecht zo niet slechter . die spelen echt in de marge en kun je eigenlijk geen betaald voetbal organisaties meer noemen .

26 december 2014 om 06:54

@superghost je verhaal is door nedcar totaal ongeloofwaardig geworden. Nedcar is inmiddels VDL nedcar geworden, onderdeel van VDL - sponsor FC Eindhoven - Overheid heeft bemiddelt met deal BMW en over 2014 heeft VDL 105 miljoen euro winst gemaakt bij een omzet van 2,5 miljard euro.

26 december 2014 om 02:27

Waar doen we moeilijk over? Het zijn allemaal JL teams van JL niveau. Het zal me niks uitmaken of er nou wel een FCL komt. Limburgs voetbal heeft geen toekomst op een hoog niveau, hoe dan ook. Ajax, psv en feyenoord hebben de meerderheid van de supporters in nl en als ajacied zit ik echt niet warm te lopen voor enig stuntelende limburgse club. Wel amusant ze zien aan te klooien, maar verder niet. Wil je goed voetbal zien kom je eerst bij de Reals, dan bij de Arsenals, dan bij de Ajax/PSV/Spurs, dan bij de AZ/Twente/Swanseas, dan bij de Groningens/Heereveens, dan bij de Eagles/Willem 2s dan bij dordt en nec, dan pas bij enig limburgs clubje.. 8ste rangs of in fifa 2 sterren.. dan nog liever de MLS.

26 december 2014 om 05:24

U als Limburger weet vast wel dat in het Belgische Limburg Racing Genk is geboren uit Thor Waterschei en KFC Winterslag. Die konden ook elkaars bloed wel drinken.

En kijk eens aan zie, het gebeurde toch.

Ik volg het voetbal straks al bijna 40 jaar en heb tal van fusies geweten van clubs die zogezegd onverenigbaar zijn. Lukt meestal anders best goed.

Supporters zijn helemaal zo trouw niet als ze zelf willen geloven. Als zo'n nieuwe club na de fusie het goed doet, dan roepen ze gelijk de nieuwe clubnaam hard voor zich uit.

Supporters, het zijn opportunisten, mijnheer.

26 december 2014 om 09:11

RC Genk is toch een fusie van clubs rondom Genk zelf? Vergelijk dit alsof Patro maasMechelen en Genk moeten fuseren.

26 december 2014 om 11:29

Winterslag en Waterschei, dat zijn 2 wijken in Genk.

Maar het maakt allemaal niet zo veel uit.

Als je met 2 clubs zit, in de schulden, amper het hoofd boven water krijgend, dan aanvaarden de meeste supporters zo'n fusie wel. Beter een fusieclub, dan geen club meer.

Natuurlijk de hardcore versie niet, maar da's overal een kleine minderheid.

En als die fusieploeg het daarna goed doet, dan komt de harde kern ook terug.

Ach al zoveel zien gebeuren. Fusie wordt aangekondigd, de harde kern dreigt met acties, die maken dan eens een paar weken van hun wekker, na de feitelijke fusie komt de berusting en aanvaarding.

Wat kan je anders?

26 december 2014 om 10:43

Venlo trekt zijn eigen plan. Komen spelers van monchen gladbach rn Hertha eindelijk ! http://www.vvvheadlines.nl/vvv-zoekt-intensieve-samenwerking-met-de-duitse-clubs-borussia-monchengladbach-en-hertha-bsc-berlijn/

28 december 2014 om 06:21

Haha....
Kunnen ze daar ook 'Danke, Bitte' gaan roepen

Niks fuseren, allemaal apart houden! Samen een eigen Limburgse competitie laten spelen. Als je dan toch bezig bent een hek eromheen, eigen vlag en volkslied, niemand meer er in of er uit. Of is dat niet in lijn met de kerstgedachte?

25 december 2014 om 22:32

zou wel een hoop geld schelen, limburg kost ons als land namelijk veel geld, dus ik vind het best als ze apart verdergaan of zich bij duitsland ofzo aansluiten

25 december 2014 om 22:33

Haha bij Duitsland aansluiten

25 december 2014 om 22:42

verdelen we meteen belgie, nemen wij vlaanderen en krijgt frankrijk het geld kostende wallonie haha

25 december 2014 om 22:42

Wat een bullshit hierboven niet eens het reageren waard

25 december 2014 om 22:46

Limburg kost ons land veel geld huh ?? Zeker vergeten dat nog niet zo heel lang geleden heel Nederland teerde op de Limburgse mijnen ??

25 december 2014 om 23:19

Hahahaha wat? Limburg kost Nederland veel geld?
De werkloosheid in Limburg ligt rond het nationale gemiddelde, de randstad zit ver boven dat gemiddelde.
Limburg kent veel economische activiteit. Het is na de Brabantse stedenrij en de randstad de nummer 3 economische regio in Nederland. De scholen in Limburg staan goed, dan wel zeer goed aangeschreven op een enkele uitzondering na.
Als we zouden kijken wie er geld kost en wie geld oplevert dan levert Limburg eerder geld op dan dat het kost.

25 december 2014 om 23:22

en een tijdje daarvoor voeren de wereldzeeen af, plantten we overal vlaggen en besloten we dat het land van ons was, dat doen we niet meer

vroeger speelde limburgse clubs goed mee in de eredivisie, nu niet meer

en limburg kost ons land veel geld ja, als je dat niet begrijpt zal je wel meer dingen niet begrijpen...

26 december 2014 om 00:03

Maar levert nog meer op, maar dat kan jij met je beperkte brein natuurlijk niet begrijpen.

26 december 2014 om 00:40

Ik zou eens aan je ouders vragen wat voor provincie in hun tijd voor de kachel heeft gezorgd . Tevens is het zo dat het gros van de uitkeringen in nederland naar de randstad gaan en zoveel levert dat niet op bij jullie .

25 december 2014 om 23:06

Eigen Limburgse competitie? Zullen we dat dan ook maar met Friesland doen hebben dat toch ook allebei?

Dit gaat niet werken. Ik ben zelf een Limburger en een Roda fan. De supporters van de clubs kunnen niet met elkaar overweg, waardoor je alleen maar ruzie en rellen krijgt.

Tuurlijk: sportief is het het beste om te fuseren, maar omdat de verschillen zo groot zijn tussen de verschillende supportersgroepen is het onmogelijk om met elkaar te fuseren.

25 december 2014 om 23:36

Sportief valt het echt wel mee hoor, als Roda niet promoveert krijgen ze een begroting van 5,5 miljoen met nog eens 6? miljoen aan schulden. Stel dat MVV en Fortuna mee fuseren zul je hooguit een begroting van 9-10 miljoen krijgen (2x 2,5 van de andere clubs), daarnaast brengt MVV sowieso ook nog een schuld mee, Fortuna is nagenoeg schulden vrij. Dus financieel ga je er maar een beetje op voor uit als je fuseert. Maar goed, als het bij Roda slecht gaat wil de Limburgse pers graag Roda steunen om de fusie club weer ter sprake te brengen.

25 december 2014 om 23:52

En waarom brengt MVV sowieso ook nog een schuld mee? Volgens mij is de schuld die Fortuna heeft, wat groter dan die van Mvv. Bij MVV gaat het nog om een paar ton.

26 december 2014 om 00:44

De sportieve verbetering geldt dan ook voor de langere termijn. Als de clubs fuseren, met daar bij ook de jeugdopleidingen, breekt er weer Limburgs talent door.

Ik ben er van overtuigd dat als de clubs zouden fuseren, dat we binnen 5 jaar meedoen om een EL-ticket.

26 december 2014 om 01:39

nagenoeg schuldenvrij ? volgens mij moet jij ook eens wat verder kijken dan je neus lang is . als van vossen opstapt en zijn persoonlijke sponsors meeneemt zijn jullie failliet . volg jij het nieuws niet ?

26 december 2014 om 01:41

nol hendriks krijgt alleen al een paar ton van mvv dus het zal behoorlijk meer zijn . wat je je ook kunt afvragen is of mvv eigenlijk nog wel een betaald voetbal organisatie is als je hoort dat sommige voetballers bij jullie net 1000 euro per maand krijgen .

26 december 2014 om 02:18

Dat spelersfonds zal nog rond de €200.000 kosten. En MVV geen betaalde voetbal-organisatie? Hahaha, we zullen nog wel eens zien in 2015 wie er dan nog rechtop staat. MVV schrijft al zwarte cijfers, ben benieuwd of roda dit nog kan doen.

En liever normale salarissen uitbetalen dan een paar ton per jaar aan 1 speler uitbetalen.

26 december 2014 om 08:05

Maar je kosten nemen op termijn ook af, want de clubs hebben samen een sportpark, een jeugdopleiding en een selectie ipv dat ze dat allemaal voor zichzelf hebben en moeten betalen. Dus als ze dat goed aanpakken moeten ze dan meer te besteden hebben

26 december 2014 om 10:06

Je kunt niet simpelweg de begrotingen bij elkaar optellen. Als er supporters afhaken zullen er ook sponsoren afhaken. De begroting zal dus lager zijn dan de som van de twee of drie begrotingen.

26 december 2014 om 10:22

Maar er zullen ook nieuwe sponsors bijkomen. Denk dat je op termijn er toch echt op vooruit gaat.

26 december 2014 om 10:32

De verwachte begroting van FCL was even groot als toendertijd die van Roda. 0,0 vooruitgang dus.

@ diektertjedap: Als je het nieuws daadwerkelijk zo goed zou volgen als dat je andere mensen aanraadt, dan weet je dat Van Vossen die sponsoren heeft aangedragen, maar zijn lot niet verbonden daaraan is. Van Vossen heeft zelf gezegd dat Fortuna zonder problemen van hem af kan, zonder dat die sponsoren opstappen.

26 december 2014 om 00:04

Roda JC is zelf ook een fusieclub. Als een fusie niet werkt, waarom kon dat in het verleden blijkbaar wel? Ik denk dat er toen ook genoeg sentimenten speelden, maar op den duur zullen die over zijn en heb je een club met meer supporters. Ik weet niet of het verstandig is om te fuseren, maar het is een serieuze optie waar gewoon goed naar gekeken moet worden.

26 december 2014 om 00:39

Omdat de clubs die toen fuseerden uit de regio kwamen waar dezelfde mensen woonden en wonen, Heerlen en Kerkrade namelijk.

Fuseer je echter met Fortuna of MVV, of beiden, fuseer je met andere mensen. We wonen allemaal in dezelfde provincie, maar de mensen kunnen gewoon niet onderling met elkaar opschieten.

26 december 2014 om 01:44

ik ben ook al meer dan 40 jaar fan van roda en heb ook mijn bedenkingen bij een fusie maar ik begrijp wel zo langzamerhand dat er voor de rest eigenlijk geen optie meer is buiten een fc zuid-limburg . Sabic , dsm , nedcar , die bedrijven gaan zich niet in de vingers snijden door een ploeg te kiezen om te sponseren , als er nog maar 1 ploeg is ziet dat verhaal anders uit .

Een Fc Limburg werkt niet.Mensen uit de Parkstad , Maasticht of Sittard-Geleen erschillen van elkaar. De clubs liggen weliswaar in eem straal van 30/35 km maar betekent genoeg om te fuseren? Mij lijkt van niet. Men roept toch ook niet om een fusie tussen RKC, Willem II en NAC? Of in Overijssel? Wanneer het goed gaat met een of meerdere clubs verdwijnen alnseze fusie perikelen. Fsc , Roda en MVV hebben zeker genoeg ruimte in Limburg om te bestaan.

25 december 2014 om 22:51

Overijssel slaat toch nergens op, dat is zeker niet nodig

25 december 2014 om 22:58

Veel clubs op relatief weinig oppervlakte? Daarbij ging het ook jaren matig met GAE en balanceerde PEC tussen JL en Eredivisie als ook Heracles. Twentr was 10/12 jaar geleden ook nagenoeg failliet bijvoorbeeld.

26 december 2014 om 00:57

En nu zijn ze allemaal financieel gezond en kunnen veel clubs een voorbeeld aan ze nemen

26 december 2014 om 00:08

Dat te bedenken dat Roda bestat uit een fusie van Roda Sport en Rapid JC. Roda Sport is weer voortgekomen uit een fusie met Kerkrade en Bleijerheide en Rapid JC uit een fusie met Rapid en Juliana. Dus laten we Roda opheven en er weer 4 clubs van maken.

Voor fans misschien pijnlijk, maar het lijkt me pijnlijker dan een faillissement. Ik bedoel niet dat Roda failliet gaat, maar te lang in de eerste divisie bivakkeren kan rampzalige gevolgen hebben voor Roda en een RBC is ook gewoon failliet gegaan. Dan kun je beter fuseren. Er zijn al genoeg fusieclubs in Nederland en dat heeft ook wel gewerkt. Natuurlijk heb je met sentiment te maken, maar ik denk dat een groot deel uiteindelijk wel bijdraait, dat heeft het verleden wel bewezen.

26 december 2014 om 00:26

Nee hoor. Ben zelf Feyenoorder en zou liever naar Feyenoord in de Eerste Klasse kijken dan naar een fusieteam tussen Sparta, Excelsior, Feyenoord en Dordt als een FC Rijnmond, bijvoorbeeld. Dat gevoel zal bij veel Fortuna, Roda en MVV supporters hetzelfde zijn.

26 december 2014 om 01:50

maar het moet wel zo zijn dat er niet naar een kleine groep gekeken wordt maar dat de meerderheid beslist . het is natuurlijk te gek voor woorden dat een paar herrieschoppers bepalen of er een fc zuid-limburg komt . Die gasten moeten aangepakt worden .

26 december 2014 om 09:14

DD28, alle clubs waar Roda uit bestaat komen uit dezelfde stad of buurstad. Sittard ligt op dik een half uur rijden van Kerkrade en Maastricht.

26 december 2014 om 10:26

Maar zou je ook liever feyenoord failliet zien gaan ipv een fusieclub? Want de kans wordt in limburg langzaam aan steeds groter dat er een club gaat omvallen.

26 december 2014 om 12:31

Tja, het is een optie die serieus overwogen moet gaan worden in mijn ogen. Aan een failliete club heb je helemaal niets. Persoonlijk zou ik ook niets voelen voor een fusie als het mijn club was, maar als het een goede optie is moet je de sentimenten maar opzij zetten.

Dit gaat nooit gebeuren omdat het tussen Fortuna, MVV en Roda JC pure haat en nijt is als die samen in een stadion moeten dan zijn er al rellen uitgebroken voordat de wdestijd begint op de thuis tribunes

25 december 2014 om 22:58

Wedstrijd*

28 december 2014 om 06:28

nijd

Fortuna en Roda fuseren vond ik toen al een goed plan. Ik snap alleen niet waarom de provincie hier aan mee zou moeten betalen. Roda heeft een prima stadion (stadion van fortuna is afgeschreven) en hierin een nieuwe club neerzetten die gaat starten om de schulden uit het verleden weg te werken moet toch een plan zijn?

Wie moet er dan nog wat financieren?? De oude schulden aan de overheden kwijtschelden zeker? tja, da's geen zaken doen natuurlijk.

25 december 2014 om 23:12

Kijk roda en fortuna fuseren is net zo stom plan als feyenoord en ajax te gaan fuseren. De haat tussen de roda en fortuna is zo groot dat er bij elke confrontatie tussen roda en fortuna, alle ME busjes en politiemachten van de stad erbij moeten zijn anders gaat het knokken worden. Het zegt genoeg dat de meeste fortuna supporters zich een gat in de lucht sprongen toen roda degradeerde.

25 december 2014 om 23:30

Van de stad? Maak daar maar hele provincie/zuid-Nederland van.

Een fusie tussen Fortuna en Roda gaat alleen op bestuurlijk niveau plaatsvinden. Het is in principe gewoon een doorstart van Roda als er gefuseerd gaat worden. De fans van Fortuna zullen zich in ieder geval nooit vertonen in het Pls.

Roda draait financieel erg slecht, zeker als ze niet promoveren, dus de roep voor een fusie vanuit Roda word dan weer groter.

26 december 2014 om 00:25

Nou, als je weet dat de gemeente Kerkrade 30 miljoen in Roda heeft gestoken zal er nog flink wat schulden moeten worden afgelost.

26 december 2014 om 01:29

Ach ja.. Fortuna heeft ook niks te bieden. Geen stadion. Zelfs de selectie is failliet.

Maar ja, de nieuwe promotie-degradatie regeling lost het probleem van het failliete Limburgse voetbal vanzelf op. Binnen de kortste keren worden ze allemaal voorbij gestormd door een paar Top-klassers.

26 december 2014 om 11:53

Fortuna heeft naar mijn weten nog steeds het grootste stadion van de Jupiler League na Roda en Nec, groter dan een kwart in de Eredivisie. Dat ze geen eigenaar zijn van het stadion maakt toch niet uit, is bijna geen enkele club in Nederland.

En over het failliete Limburgse voetbal? Is maar 1 club in Limburg die momenteel zwaar in de problemen zit, dat is Roda. Vandaar ook dat ze daar weer gaan schreeuwen om een fusie. Fortuna en MVV schrijven nu al 2 jaar op rij zwarte cijfers. Worden nu bewuste keuzes gemaakt om de financiën op orde te stellen (=een kwalitatief zwakkere selectie) om daar in de volgende jaren van te kunnen profiteren. Als die degradatieregeling er is kunnen deze clubs van de ''opgebouwde reserves'' een paar spelers halen. Dat zie ik die andere clubs die momenteel financieel zwaar boven hun stand leven niet doen.

Om de zoveel tijd, vindt toch iemand het weer nodig om het gedrocht FC Limburg of Sporting Limburg weer even aan te halen. Er zijn genoeg bewijzen dat fusieclubs weinig tot geen succes hebben, alleen in Nederland zijn er al tal van voorbeelden aan te halen waarbij alleen FC Twente een uitzondering is.

Het laatste plan was om van Fortuna en Roda een fusieclub te maken, die dan in Kerkrade zou gaan spelen. Om te beginnen spreken we dan al niet meer van een fusieclub maar van een overname. Prima dat ze daar het grootste stadion hebben, maar daarmee trek je al geen mensen van de omgeving Sittard/geleen. Voor die mensen is het al geen "thuis"wedstrijd meer als je 30 kilometer verderop moet gaan om naar een wedstrijd te gaan kijken. De enige link die er tussen Sittard en Kerkrade is, is dan de eerste de westelijk mijnstreek is en de laatste de oostelijke mijnstreek. Maar toch, van twee kolenmijnen maak je nog geen goudmijn.

Het tweede punt is de begroting, die zou toen liggen op zo'n 12 á 14 miljoen euro. Vergelijkbaar met een ADO en Utrecht nu. Dat zijn nu niet echt de begrotingen waarmee je structureel top 7 gaat spelen en voor Europees voetbal. De begroting zou zelfs lager liggen, dan waar Roda op dat moment mee werkte en we weten allemaal hoe het met Roda is afgelopen nu. En wie zou dan alle schulden van Roda gaan aflossen? Het Limburgse bedrijfsleven wilde er, terecht, geen geld in gaan stoppen.

Het echte probleem in het Limburgse, maar ook in het Nederlandse voetbal algemeen, moet verder gezocht worden. Het is leuk dat een Fox Sports geld stopt in de paar topclubs in Nederland. Maar voor de kleinere clubs, maakt de media veel meer kapot dan ze lief hebben. Tegenwoordig kijken mensen liever naar Ajax en Feyenoord op TV, dan dat ze hun eigen club bezoeken. Dat terwijl er bijvoorbeeld vroeger ook 15.000 tot 20.000 mensen naar MVV gingen kijken, tegenwoordig zijn het allemaal semi-supporters van Ajax/feyenoord/psv. En dat Fox Sports publiek was ook precies het publiek waar een fusieclub zich op zou gaan richten. Als het goed gaat zitten er 20.000 mensen, maar als het even minder gaat, zouden er gelijk nog maar 5.000 mensen zitten.

26 december 2014 om 00:10

Geen fusieclubs die succesvol zijn, behalve FC Twente?
Het stikt van de fusieclubs in het betaald voetbal joh:
FC Twente, AZ, FC Groningen, FC Utrecht, Ado, Nac, FC Dordrecht, Rkc, Roda JC, Nec, Telstar, Fortuna Sittard, allemaal fusieclubs.

26 december 2014 om 01:57

Luister vriend , ik vind het prima dat jij een mening hebt maar die is natuurlijk niet heilig . mvv betaald zijn spelers nog minder dan een top-klasser , Fortuna is failliet op het moment dat van vossen opstapt en zijn persoonlijke sponsors meeneemt en bij roda gaat het momenteel ook niet lekker , maar dat heeft vooral te maken met de degradatie . Voor de degradatie is het negatief eigen vermogen terug gebracht van ik geloof 9 miljoen naar 2,5 miljoen . En ik als meer dan 40 jaar fan zijnde van roda vind dat die raddraaiers die een fc zuid-limburg willen blokkeren buitenspel gezet moeten worden . De meerderheid bepaald niet die paar mafkezen en ik ben voorstander van een fc zuid-limburg .

26 december 2014 om 02:23

Jij bent zo te lezen een supporter in hart en nieren, niet waar diekertjedap? Nu wil je al het zinkende schip (lees roda) verlaten voor een nieuw schip, dat volgens jou beter zal zijn, maar waar al bewezen is dat er totaal geen draagvlak voor is.

Een voetbalclub moet het hebben van de die-hard fans. Zonder deze fans, komt niemand naar je stadion toe.

En voor de degradatie een negatief vermogen terug gebracht naar 2,5 miljoen? De leningen stapelen zich steeds verder op en ook voor de degradatie had de club al moeite om de stadionhuur optijd te betalen.

26 december 2014 om 03:01

nee vriend , die " supporters " die een fc limburg hebben tegen gehouden zijn een kleine minderheid die denken als ze wat gaat dreigen ze hun zin krijgen . Ik noem dat geen supporters maar criminelen . In dit land bepaalt de meerderheid , of jou dat aanstaat of niet doet niet terzake en is niet interessant . Supporters die denken dat ze met dreigen hun zin kunnen door drijven horen niet in de samenleving maar in de bak want jullie verstieren het voetbal voor iedereeen , ook voor mij . Laatste punt , als roda steeds nieuwe leningen hadden afgesloten hadden ze niet 2 jaar in categorie 2 gezeten of weet jij het weer allemaal beter dan de Knvb ? dat Fortuna gegijzeld wordt door hun hoofd-trainer en dat mvv minder betaald dan een top klasser is niet de schuld van roda , maar van jullie zelf . Want geloof me , jullie hebben ook vaak genoeg hulp gehad van jullie gemeentes anders waren jullie al lang opgeheven . En trouwens , denk jij nou werkelijk dat ik niet naar het stadion zou gaan als die criminelen er niet meer zouden komen ? dan kunnen vaders weer eens veilig naar een wedstrijd gaan met hun kinderen .

26 december 2014 om 10:45

Misschien moet je eens stoppen met jezelf belachelijk te maken.

- De laatste fusie is in de kiem gesmoord door de provincie zelf, omdat Frissen, die de annexatie van het Limburgs voetbal door Roda had opgezet, de hele provincie had voorgelogen over vanalles en nog wat. Niet door 'raddraaiers'.

- Je gelul over Van Vossen klopt niet, lees eens échte informatie.

- Blijkbaar is het voor jou belangrijker mee te doen om Eredivisie plaats 11, dan gezellig samen te zijn en te vechten voor de club waar je al 40 jaar het koempel-DNA mee deelt en dat ondanks degradatie nog steeds 16.000 gelijkgestemden bij elkaar weet te brengen.

En om je maar even uit de droom te helpen, wie denk je dat een FC Limburg gaat leiden? Dezelde incapabele zakken die al jaren onze eigen clubs naar de kloten helpen.

26 december 2014 om 11:46

Ik denk dat ik behoorlijk ingelezen ben . als zelfs het bestuur van Fortuna dat zegt geloof ik dat . zeker na die laatste blamage waar jullie er 8 om de oren kregen werd gezegd dat van vossen niet ontslagen kon worden , lekker als je compleet afhankelijk bent van een hoofd-trainer en heel goed geregeld door jullie eigenaar . Fortuna is overgenomen door een sport school , die zijn dus gedoemd tot een rol in de marge . Op 14 november zijn daar nog uitspraken over gedaan . Betreffende sponsors moet jij eens wat verder kijken dan je neus lang is . sabic , dsm of nedcar gaan niet 1 van de 3 ploegen sponseren , die weten ook dat ze zich dan in een wespenest begeven . Als er 1 fc zuid-limburg zou zijn is dat probleem er niet . Die laatste fusie is niet gesmoord door de provincie maar door de bedreigingen van een paar groepjes criminelen , die nogmaals , opgepakt dienen te worden . Zoals eerder gezegd , de meerderheid beslist in dit land . En stop eens met die onzin van dat koempel dna . Ik wil goed voetbal zien en ik ben er van overtuigd dat mocht er 1 ploeg komen dat veel meer sponsors zal trekken dan jij denkt . de top 3 zal niet aangevallen worden maar ploegen als az en twente moeten we op den duur kunnen bijhalen omdat het veel interessanter is om 1 ploeg fatsoenlijk te sponsoren dan 3 kleintjes . En bij een nieuwe ploeg komt er ook een harde kern , duurt ff , maar de geschiedenis bewijst dat .

26 december 2014 om 12:01

Ik denk het niet, het bestuur heeft namelijk helemaal niks gezegd. Dat een paar man op Fortunasc wat schrijven, wat jij blijkbaar allemaal gelooft, zegt niks. Het interview met Van Vossen in het clubblad, waarin hij zegt dat een eventueel ontslag niks verandert aan de sponsoring van de club van 11, wel. Fortuna is verder niet overgenomen door Fitland, het stadion is gekocht door Fitland.

En ohja:

http://www.parool.nl/parool/nl/11/sport/article/de...
http://nl.wikipedia.org/wiki/sporting_limburg

En recenter: http://www.l1.nl/sport/250510-debacle-sporting-lim...

26 december 2014 om 12:33

het staat zelfs op jullie supporters site , vi , soccernews enz .

26 december 2014 om 20:44

Negatief eigen vermogen van 2,5 miljoen? Ik quote:

"door het tekort van 1,3 miljoen euro op de begroting loopt de schuld van Roda dit seizoen op tot 6,6 miljoen."

26 december 2014 om 23:29

@diekertjedap, je bent wel erg kortzichtig.

Uiteindelijk hebben de supporters FCL destijds niet tegengehouden, maar omdat heel het verhaal geen draagvlak had en het totaal niet financieel haalbaar was.

Ze zouden jou passie en hobby eens moeten afnemen, kijken hoe je dan zou schreeuwen. Ik (en nog veel andere supporters van voetbalclubs) nemen vrede met de huidige situatie en proberen er samen iets aan te doen om onze liefde voort te laten bloeien. We gaan liever failliet dan over te gaan in een fusie.

En je stukje dat de meerderheid bepaalt, klopt zeker, maar je haalt dit volledig uit zijn context. Heeft iemand die geen band heeft met een voetbalclub, het recht te bepalen of de club nog moet voortbestaan? Niet echt, ik ga me ook niet bemoeien met je hobby. Maar zoals al vaker aangegeven, het gaat weer slecht met roda en iedereen staat met de rug tegen de muur en wilt maar snel fuseren. Alhoewel fuseren, ze willen gewoon 2 clubs opheffen en zo schuldenvrij verder proberen te gaan. Voor de club en supporters zal het niet veel uitmaken. roda of Fcl, Nederlander, Limburger of Duitser, identiteitsloos dat volkje in Parkstad.

En ja, vrijwel iedere club heeft staatssteun gekregen van haar gemeente, de een iets meer dan de ander. Maar in Sittard en Maastricht weten ze hoe het is om op eigen benen te staan en dat heeft veel kwaliteit gekost van de club. Nu is het de tijd aan roda om op eigen benen te staan en het is nu al te zien dat ze dit niet eens willen, laat staan het kunnen.

En ja, jij zal naar het stadion toegaan als een FCL is. Maar jij zal niet meer in het stadion zitten als het slecht gaat met de club. Ik durf ervoor te wedden dat je hier dan komt preken om te fuseren met Vvv, FC Eindhoven en Helmond Sport onder de naam FC Zuid-Nederland.

Ook bij roda weten ze hoe ze creatief kunnen boekhouden. Ook zij gebruiken de mazen in de wet om schulden af te schermen. Want het zou toch raar zijn dat sinds de laatste meting, roda een schuld heeft geboekt van meer dan 10 miljoen. Vanaf 2015 moet roda pas beginnen met het afbetalen van hun lening van de gemeente.

27 december 2014 om 10:21

ik vraag me werkelijk af waarom mensen geen andere mening mogen hebben . Denk toch eens logisch na . Allemaal die onzin wat je aan het vertellen bent " het gaat weer eens slecht met roda " , ja dat dank je de koekoek na een degradatie . maar toen het ter sprake kwam een paar jaar geleden was ik ook voorstander . ja ik vind dat mvv eigenlijk geen bestaansrecht meer heeft en ja , dat vind ik ook van Fortuna . En als roda niet dit of volgend jaar promoveert heb ik ook mijn twijfels over roda . maar dan moet ik wel zeggen dat roda nou eenmaal de grootste is van die 3 . je hebt het over staatsteun , als Fortuna niet de grond had gekregen , gratis , voor die voetbal academie waren ze al omgekiept , mvv betaald minder dan een hoofdklasser aan zijn spelers en hebben ook schulden van hier tot tokio . misschien dat jij het fijn vindt om altijd dat waardeloos voetbal te zien , de meerderheid wil fatsoenlijk voetbal zien . De schulden wat roda heeft zijn langlopende schulden , wat in totaal 6,6 miljoen is , dat is al met het tekort van dit jaar dus hoe jij bij die meer dan 10 miljoen komt is mij een raadsel .

27 december 2014 om 14:25

Sorry hoor, maar volgens mij moet je de fles toch eens laten staan als je aan het typen bent. Je denkt dat je overal van op de hoogte bent, maar zelfs van je eigen club weet je amper iets.

En ik onzin aan het verkopen? Als iedereen opeens over FCL begint te praten, dan gaat het inderdaad slecht met roda. De vorige keer waren ze al bijna failliet en nu is het alweer zover. Beide keren hebben ze zelf voor een FCL zitten prediken. Deze geluiden hoor je niet vanuit Maastricht en Sittard.

Je zegt zelf dat je goed bent ingelezen, dan vraag ik me af of je ook op de datum hebt gelet, van wanneer het artikel was dat je gelezen hebt. MVV schulden van hier tot Tokio? Nee, dan verwar je MVV met roda. De schulden die MVV nog heeft, zijn hoogstens een paar ton.

Als je nu ook eens goed op de hoogte zou zijn van je eigen club, dan wist je ook dat de schulden meer dan 10 miljoen bedragen. Op dit moment is er al een negatief eigen vermogen van -6.6 miljoen, daarbij is nog niet de lening opgeteld die roda pas vanaf 2015 moet gaan aflossen (rond de 5 miljoen).
Of zorg dat je op de hoogte bent van wat je verteld, of hou gewoonweg je mond dicht. Als roda dit seizoen niet promoveert, dan zal de schuldenberg nog groter worden en wordt het budget verlaagd naar 5,5 miljoen. Betekend dus dat je tegen de regels van de Knvb ingaat en dus ook je licentie in het gedrang komt.

Tevens heeft de voetballiefhebber in Limburg weinig reden tot klagen. De enige reden van klagen is dat er geen top-ploeg uit Limburg komt, maar binnen een uur rijden kun je alles zien wat je hartje je begeerd. Op een uur rijden, heb je toch genoeg keuze van voetbalclubs. Is dat niet geweldig voor de voetballiefhebber? Je kunt zo naar Dortmund, Leverkusen, Köln, Standaard, Genk, Psv. Meeste van deze ploegen spelen Europees, dus keuze zowel uit EL als CL.

27 december 2014 om 14:47

http://www.fortunasc.nl/content/view/index/3852

Lekker die bodemloze putten blijven supporten.. en dan lekker eindigen zoals FC Haarlem.

25 december 2014 om 23:36

Precies, het is gewoon achterover leunen en wachten tot de zeepbel uit elkaar klapt. Qua emoties is dit ook gewoon de enige manier.

Ontkenning
Ontkenning is het niet onder ogen zien van wat er is of niet meer is. Het verlies is zo pijnlijk, dat je het gedoseerd, stap voor stap, moet toelaten om het te kunnen gaan verwerken

Limburg zit qua fusie nog in de ontkenningsfase.

26 december 2014 om 00:11

En dat te bedenken dat de 2 clubs die het meest tegen zijn (hoor weinig van VVV en Mvv) zelf 2 fusie-clubs zijn.

26 december 2014 om 10:17

VVV wordt in Limburg ook nooit als fusiepartner genoemd. Venlo en Kerkrade/maastricht liggen 75 tot 85 km uit elkaar. Tevens is VVV een club die zijn financiele zaken redelijk op orde heeft.

26 december 2014 om 13:29

Dat je van VVV en MVV niets hoort is niet zo gek. Die clubs waren namelijk niet betrokken in het fusieproces, alleen Roda en Fortuna zouden volgens dat plan gaan fuseren.

26 december 2014 om 19:33

Heb ook vaak genoeg de optie om alle 4 clubs te gaan fuseren.

26 december 2014 om 23:32

Fuseer dan ook even alle andere ploegen. Dan gaan we straks spelen met 12 ploegen in een Eredivisie. FC Limburg, FC Noord-Brabant, FC Zeeland, FC Noord-Holland, FC Zuid-Holland en ga maar door.

Het gaat alweer slecht met Roda, en het woord fusieclub is weer gevallen. Enige manier dat Roda levensvatbaar is als ze samengaan met de gezonde clubs. En door een fusie alle schulden kwijtgescholden worden.

25 december 2014 om 23:36

Roda en fortuna fuseren was toen al taboe en ik als roda supporter ben blij dat t niet gebeurt is en een fusie met Fortuna MVV en Roda JC samen gaat al he-le-maal niet lukken als die met roda en Fortuna al niet lukte

Als ze fuseren en het stadion van Roda gebruikt gaat worden denk dan maar niet dat er ineens meer supporters naartoe komen. Die van Maastricht en Sittard komen daar echt niet heen. Uiteindelijk zijn er dan 2 clubs verdwenen en schiet je er niks mee op.

Wellicht scheelt het okdat er 10-20 jaar geleden leuker voetbal gespeeld werd door deze clubs, of dat de kaartjes goedkoper waren, of dat de mensen toen meer geld over hadden na hun vaste lasten

verder is een wedstrijd op tv kijken nooit zo leuk als in het stadion, voor een echte supporter tenminste

ik kijk het liefst in het stadion zoals ikjareng edaan heb, maar ivm werk is het voor mij niet mogelijk naar het stadion te gaan, maar ik kan gelukkig de wedstrijd op tv kijken

En het is heel erg makkelijk om de media de schuld te geven van gruwelijk wanbeleid bij de limburgse clubs, want volgens mij hebben deze clubs toch echt een directie en rvc die de beslissingen nemen en wordt er niet naar fox gebeld voor ze een beroerde speler voor veel te veel geld vastleggen en dan ook nog vergeten een clausule omtrent degradatie in te bouwen...

Dus ruim eerst je troep thuis op, voor je op de buren gaat zeiken...

je vraagt vitesse en nec niet te fuseren, je vraagt wilem 2 en NAC niet te fuseren, je vraagt Cambuur en heerenveen niet te fuseren, je vraagt go ahead en zwolle niet te fuseren, dus waarom zouden Roda JC en Fortuna wel moeten fuseren? Al deze clubs hebben supporters die een hekel aan elkaar hebben dat is in zuid limburg echt niet anders ook al liggen ze dicht bij elkaar, maar dat doen de andere clubs ook.

25 december 2014 om 23:57

En om het af te maken je gaat ajax en feyenoord niet vragen om te fuseren

26 december 2014 om 00:14

Er is echter wel twee (belangrijke) verschillen:
1) Vitesse en Willem II zijn geen fusieclubs, die daar ligt dat al niet in hun 'dna'. Roda JC en Fortuna Sittard zijn wél fusieclubs en hebben in het verleden al eens met hun rivaal gefuseerd.
2) Vitesse, Nec, Willem II en NAC hebben in principe genoeg economische bedrijvigheid in hun regio's om zichzelf te kunnen bedruipen (hun financiële problemen kwamen door mismanagement). Zuid-Limburg is juist een economisch zwakke regio en heeft te weinig bedrijvigheid om 3 clubs te onderhouden, met 1 club nog vlak buiten de regio (vvv) en niet ver over de grens ook nog een Belgische topclub (standaard Luik).

26 december 2014 om 00:14

Waarom zouden eredivisieclubs die aardig draaien moeten fuseren met elkaar? Je vergelijkt nu appels met peren. Een fusie kan een prima oplossing zijn. Blijven aanmodderen in de jupiler league totdat er 1 of meerdere clubs omvallen lijkt mij persoonlijk een vervelende scenario. Verder zijn Roda JC en Fortuna Sittard ook fusieclubs, dus dat is in het verleden ook al eens gebeurd.

26 december 2014 om 10:46

Omdat we Europees geen kut voorstellen. En daar gaat het blijkbaar toch om? Prijzen, presteren?

26 december 2014 om 12:35

Nee, ik ben voor Heracles en ik vind het leuk hoe ze nu spelen. Natuurlijk, het zou geweldig zijn als ze een prijs zouden pakken, maar dat is niet de doelstelling bij Heracles. Heracles zou kunnen gaan fuseren met bijvoorbeeld Twente om meer prijzen te kunnen pakken, maar dat hoeft niet. Leuk meespelen in de eredivisie vind ik ook prima.

Maar in het geval van Roda en Fortuna is het anders omdat de kans aanwezig is dat een van die clubs of zelfs beide clubs om gaan vallen op den duur. Dan is een fusie gewoon een soort van redmiddel.

Het gaat weer slecht met dat clubje uit Parkstad en meteen wordt het gedrocht weer onder het stof vandaan gehaald. Wat ik dan echter niet snap is dat half Nederland wel even gaat beslissen dat wij geen gevoel mogen hebben als supporter en niet moeten zeuren en maar gewoon moeten fuseren.

Als een supporter van een voetbalclub gaat praten over een fusie, dan is hij/zij geen echte supporter.
Velen praten maar heel gemakkelijk over een andere club, maar zullen zich nooit verplaatsen in de schoenen van een andere supporter.

Ook spreken hier velen al over dat een FCL meteen voor Europees voetbal zal gaan spelen en dat er een groot budget zal zijn en er iedere week een uitverkocht stadion is.
Waar zullen we dan eens gaan beginnen... Sponsoren van de huidige clubs zullen niet snel overstappen naar een fusie-club, al zeker niet als een sponsor een clubhart heeft.
In 2009 is al gebleken dat er geen financieel draagvlak is voor een Fcl, laat staan dat ze dan mee kunnen draaien in de sub-top van de Eredivisie.

Ook de voetbalsupporter die maar blijft komen prediken over een Fcl, zal zich in het begin van het seizoen laten zien. Totdat er 3 nederlagen op rij zijn en het voetbal niet is zoals men had verwacht. Deze mensen blijven dus thuis en er zal geen hond meer in het stadion zitten. Want FCL heeft 0,0% trouwe fans waarop de club kan rekenen.

Een fusie zal er nooit komen. Fortuna en MVV-fans kunnen nog redelijk door een deur met elkaar (buiten de wedstrijddagen), maar met een roda-fan is dit al een stuk moeilijker. De fusie wordt ook alleen maar aangehaald als het water in Parkstad ze aan de lippen staat.

Het is nu wachten welke club als eerste het loodje gaat leggen, dan kunnen de andere 2 clubs ervan proberen te profiteren. En laten we hopen dat het dat clubje uit Parkstad zal zijn die als eerste het loodje gaat leggen.

Dus omdat Roda nu degradeert moeten MVV, Fortuna en VVV worden opgeheven om maar Eredivisievoetbal te houden in Kerkrade? Ongelofelijk hoe groot die club zich voelt. Zegt genoeg dat het van Timmermans komt, heeft met de gemeente ruim 30 miljoen in de cluv gestoken, huur kan al lang niet meer betaald worden en komend jaar moet een lening van 5.9 miljoen terug worden betaald aan de gemeente. Een kat in het nauw maakt rare sprongen.

Wat boeit het de mensen in Maastricht en Sittard dat Roda geen Eredivisie meer speelt? Gaan toch ook al ruim 10 jaar naar hun eigen club kijken in de Jupiler League? En nu Roda ineens degradeert en op omkiepen staat moeten 2 andere traditionele, historische clubs maar worden opgeheven om in Kerkrade te gaan voetballen. Ongelooflijk. Enige mensen in Limburg die voor fusie zijn, zijn een deel van de roda-supporters.

Tja Fortuna Sittard is een fusie club, Roda JC is een fusie club en mvv bungelt zielloos onderaan en is rijp voor de slacht.
Waarom niet fuseren ?
Willem Vissers heeft gelijk, gewoon wachten totdat in Sittard en Maastricht de lichten voorgoed gedoofd worden en de ketting op de toegangspoorten wordt gedaan.
Dan wordt het tijd voor FC limburg.
Allemaal een kwestie van tijd.
RKC gaat als eerste, Fortuna en MVV volgen.

26 december 2014 om 00:49

Toch knap dat MVV en Fortuna als eerste gaan nu ze 2 jaar op rij financieel mooie winsten behalen. Zullen ook niet snel degraderen als de promotie-degradatieregeling komt omdat deze 2 clubs dan hun opgebouwde reserves kunnen gebruiken om het elftal te verbeteren.

Ken genoeg clubs die nu hoog op de ranglijst staan maar daardoor onverantwoorde financiele risico's nemen. Laat de financiele situatie bij Roda nu het meest nijpend zijn. Ook wel logisch, anders waren de fusieverhalen niet weer naar boven gekomen.

26 december 2014 om 00:58

Fortuna en MVV schrijven zwarte cijfers. Qua niveau stelt het weinig tot niks voor, maar de boel is gesaneerd en overleeft.

Roda heeft sinds de mislukte fusie uit 2009 bijna 10 miljoen van de gemeente opgesoupeerd. Ze zitten met veruit de hoogste exploitatiekosten, hebben ondanks de miljoeneninjecties een schuld van bijna 7 miljoen en het water staat ze wederom tot aan de lippen. Eind van het seizoen bedraagt de schuld dus al meer dan 8 miljoen, en dan ga ik uit van het gunstigste scenario, waarin de huur keurig netjes wordt betaald.

Technisch is Roda gewoon failliet. Wie valt er als eerste om in Limburg???

26 december 2014 om 13:38

Technisch gezien is Roda inderdaad failliet, want ze hebben een negatief eigen vermogen.

Dat betekend echter niet dat Roda ook daadwerkelijk failliet zou gaan. Echter denk ik niet dat over een aantal jaar Roda nog een structurele Eredivisieclub is, daar hebben ze de financiële middelen niet meer voor sinds de mijnen gesloten zijn. Roda zal langzaam afglijden (als ze de financiële problemen overleven en uit gesaneerd zijn) tot een club als FC Den Bosch: een structurele JL-club die af en toe een jaartje Eredivisie mee pakt.

Vergeet namelijk niet dat Roda nu nog veel sponsors weg trekt bij Fortuna en Mvv, omdat Roda nog structureel Eredivisie speelde. Dat zal langzaam weg ebben. Met name MVV gaat daarvan profiteren als Roda inderdaad nog maar incidenteel Eredivisie zal spelen, want Maastricht heeft nu eenmaal iets meer te bieden qua financiën (meer bedrijvigheid, bekendheid, etc.) dan Kerkrade en Sittard. Ik denk dat over een jaar of 20 (want zo iets verloopt meestal langzaam) MVV de grootste van de 3 zuid-Limburgse clubs zou kunnen zijn. Alle 3 die clubs kunnen in principe best onafhankelijk van elkaar voortbestaan, maar dan wel in de marge van de Jl.

Al is het nu nog koffiedik kijken, maar dat lijkt mij het scenario.

Ik zou het ook niet willen als ik uit limburg kwam.. roda is een zielloze duitse delegatie en fortuna en mvv zijn volksclubs. Maastricht en sittard kunnen beter handen ineenslaan. Maar ook hier zit teveel derbyhaat.

Gezien het relatief grote mentaliteitsverschil tussen Westelijke en Oostelijke Mijnstreek zal een fusieclub uit die regio zowel zakelijk als publiek nimmer het draagvlak kunnen krijgen die het nodig heeft om structureel middenmoot eredivisie te spelen.

Roda tracht al jaren met allerlei middelen vergeefs het inkomstenniveau boven de 10 mln te krijgen. Het verzorgingsgebied van Roda is krimpgebied no. 1 in Nederland. Heerlen en Kerkrade staan op de krimpstedenlijst nummer 1 en 2.

Veel mensen vergeten dat de voor Sporting Limburg begrootte financiële steun vanuit de Provincie Limburg na het klappen van de fusie is omgezet in gemeentelijke steun voor Roda JC. Dat heeft onderaan de streep slechts uitstel van executie opgeleverd. Degradatie was onafwendbaar, en zelfs al promoveert de club dit jaar, zal het uiteindelijk weer afdalen omdat de inkomsten verder zullen zakken.

Feit is ook dat zelfs toen Roda 2e eindigde en in Europa bijna AC Milan uitschakelde het bedrijfsleven in Limburg niet te porren was voor sponsoring. Dat is in Limburg trouwens altijd al zo geweest, althans ná de jaren van Egidius Joosten, de bouwondernemer die vanuit persoonlijke en zakelijke ervaring Amerikaans dacht en betaald voetbal naar Nederland bracht. Grote bedrijven zijn er in Limburg zat, maar zelfs met het idee Sporting Limburg ('het Heerenveen van het Zuiden` wilde niemand zonder meer instappen. Geroepen werd er (zoals in Limburg te doen gebruikelijk) veel, maar actie ondernemen ho maar.

Alleen een suikeroom kan ervoor zorgen dat in Limburg ooit nog voetbal op niveau wordt gespeeld. Een fusie zal qua sponsoring en toeschouwerspotentieel niets toevoegen.

26 december 2014 om 01:06

Roda en Fortuna zijn al fusieclubs dus het kan wel.
Fortuna en MVV brengen samen misschien1000 man op de been die voor hun club de straat op gaan. Zeker nu de resultaten bedroevend zijn en beide clubs alleen nog in theorie een betaald voetbal organisatie zijn. Sponsors lopen weg en de toekomst als BVO is er een in de marge van het betaald voetbal.

RKC verkeert in financiele problemen, MVV en Fortuna vechten tegen de bierkaai.

Zuid Limburg telt ruim 600.000 inwoners. Daar vind je vast wel 15000 toeschouwers die naar een goed geleide voetbalclub met goed voetbal willen komen kijken.

Sponsors steken liever hun geld in 1 neutrale club als in in 1 van de 3 rivaliserende clubs.
Kortom, afwachten tot dat de clubs zich zelf de das hebben omgedaan. Puin ruimen en daarna opnieuw beginnen.
MVV en Fortuna spelen dan misschien in de topklasse of lager.

Roda kan beter samen met alemannia aachen fuseren en in de bundesliga meedoen. Opgeruimd staat netjes.

26 december 2014 om 00:59

Regionalliga zul je bedoelen. Roda kan Alemannia wel keurig netjes achterna: in het faillisement. Als de gemeente Kerkrade het hard speelt zijn ze binnen 2 maanden failliet.

26 december 2014 om 01:07

Dat is het probleem, de gemeente! Als ik het goed is een belang van over de 30 miljoen in Roda zitten. Die blijven dus maar steeds een paar miljoen erbij pompen. Vanaf 2015 moet Roda een lening van 5.9 miljoen terugbetalen aan de gemeente. 1 keer raden hoe dat zal worden opgelost. Inderdaad, net als de huur eerst worden verlaagd en daarna voor een deel kwijtgescholden en het andere deel een paar jaar renteloos(!!!) doorschuiven.

26 december 2014 om 01:17

Als ik goed geïnformeerd ben hoeft Roda vanaf 2025 pas af te lossen. Vanaf 1 januari moet rente betaald worden over de €5,8 mln exploitatiebijdrage.

De gemeente Kerkrade kan echter niet zomaar nóg meer miljoenen in Roda stoppen: ze loopt nl. zelf het risico een artikel 12 gemeente te worden. Dat is zoiets als categorie 1 Knvb, waarbij de gemeente onder curatele komt te staan van de provincie. Om deze reden staat zelfs het prestigeproject Buitenring momenteel op klappen.

Spannende tijden, wie valt als eerste om in Limburg? Het technisch eigenlijk al failliete Roda of toch Fortuna, dat in maart en juni categorie 2-waardig Moet presteren om de licentie te kunnen behouden?

26 december 2014 om 01:39

Het probleem lost zich vanzelf op dankzij een aantal ambitieuse Top-klassers. Te beginnen met Mvv, Roda en Fortuna. Later ook Vvv.

Kozakken Boys, Scheveningen en dat soort clubs hebben de toekomst!

Alleen echte limburgse supporters weten het. Er zal nooit een fusieclub kunnen komen. Roda staat als club ver boven Fortuna en MVV samen en de haat onderling is gekend. Je gooit Ajax en Feyenoord toch ook niet bij elkaar? Want juist, de haat is minimaal even groot.

26 december 2014 om 08:40

en jij wilt spelers gaan betalen met haatgevoel richting een supporter van een club verderop?

of de opgebouwde leningen daarmee aflossen, of de huur van het stadion betalen?

ik kan je nu namelijk vast vertellen dat dat niet gaat lukken, dus als er niks gebeurt kan je op den duur de hele boel daar opdoeken en is gewoon geen betaald voetbal meer

en waarom wordt er zo moeilijk gedaan, vanwege een handvol supporters die je niet gaat missen als je gezonde en degelijke club met mogelijkheden neerzet

26 december 2014 om 23:53

Waarom moet je iets anders er neer zetten? Als roda als eerste failliet gaat, zal er meer ruimte komen voor MVV en Fortuna. Er zijn sponsoren die roda alleen sponsorden omdat ze Eredivisie spelen. Je ziet dat het ze nu amper lukt om een shirt-sponsor te vinden.

En ook voor jou geldt, iemand zou jouw hobby en passie eens moeten afnemen, kijken hoe je dan zou schreeuwen. In Maastricht hebben we al vrede genomen met de huidige situatie en proberen er samen bovenop te komen. En het resultaat is ook goed, want de club begint weer zwarte cijfers te schrijven. Het resultaat op het veld is iets minder, maar dat komt wel goed.

27 december 2014 om 02:28

als de clubs gewoon zwarte cijfers schrijven maakt het mij niks uit wat ze daar doen,
maar als er structureel schulden zijn of tekorten, dan moet er wat aan de hele situatie gebeuren voordat deze clubs ondernemers benadelen door failliet te gaan

en ja, als alle rotterdamse bvo's naar de klote zouden gaan waardoor er geen profvoetbal meer zou zijn hier, zou ik er voor zijn alsmijn club samen met sparta en excelsior door zou kunnen gaan als fusieclub...

We blijven trouw aan Darwin en zien wel welke club het overleefd.
Roda heeft absoluut de potentie om een stabiele middenmoter te zijn in de eredivisie maar dan dient er vooral organisatorisch wel nog het een en ander te gebeuren. De grootste problemen die we momenteel hebben stammen uit de tijd van van Geel, Kuijer en consorten die blijkbaar niet met een beperkt budget konden omgaan. Zo heeft v Geel ons stadion voor een prikkie verkocht en met de kleine winst daarvan een selectie samengesteld die een dermate groot salarishuis had dat Roda dit nooit meer echt te boven is gekomen.
Als je daarnaast naar vorig seizoen gaat kijken vallen je helemaal de schoenen uit, een TD en twee trainers de laan uit gestuurd. De AD die de hele zooi verprutst heeft en vervolgens ook nog een waanzinnig aanstootgevende afkoopsom gaat eisen. Dan weet je dat je in de begroting echt geen stappen vooruit gaat zetten. Als je dan ook sportief nog een rampseizoen draait is het helemaal duidelijk dat je in de problemen komt.

Het is nu zaak om geen beslissingen te nemen op basis van paniek, en dat betekend ook geen fusie.
Na degradatie is bij Roda (eindelijk) echt wel het besef gegroeid dat we op de kleintjes moeten letten, en we gaan ervoor om op eigen kracht een tweede reeks van 41 seizoenen in de eredivisie neer te zetten. Hopelijk eens met verstandig beleid! Nooit Fcl!

Lastige discussie. Voor mij als inwoner van Overijssel volg ik de Limburgse clubs met minder belangstelling. Maar gezien de afgelopen 5 jaar zijn de Limburgse clubs er niet bepaald vooruit op gegaan. Roda speelde destijds rechterrijtje eredivisie. VVV had grote plannen maar speelt momenteel ook weer in de jupiler league. Mvv is van een topploeg in de eerste divisie afgedaald naar de middenmoot en fortuna is volgens mij al jaren niks. Hieruit kun je opmerken dat het Limburgse voetbal in verval raakt en komen discussies over fusies al weer snel in het nieuws omdat de vijver zo gezegd te klein is. Maar is dat wel echt zo? Vergelijk Limburg met Overijssel. Qua oppervlakte vergelijkbaar en heeft ook 4 clubs die in elkaars vijvers vissen wat betreft supportersbinding en de scouting.
Twente Heracles Zwolle en Go Ahead zijn afgelopen tien jaar sterk gegroeid. Twente heeft meerdere keren Europees gespeeld. Heracles is van middenmoter in de eerste divisie uitgegroeid tot een stabiele eredivisie club waarvoor veel bewondering is. Zwolle heeft dit trucje nagedaan en tot op heden zelfs overtreft met de bekerwinst en de cruijffschaal. Go Ahead is op de achtergrond ook doorgestroomd naar de eredivisie. Heracles en Gae hebben het dit seizoen wat lastiger maar feit is dat er 4 stabiele eredivisieclubs uit Overijssel komen. Het woord fusie wordt nooit genoemd omdat het schijnbaar niet uitmaakt dat men uit elkaars vijvers vist. Ben dus wel heel benieuwd wat het daadwerkelijke probleem is in Limburg.
Zuid Limburg je zou er maar supporter zijn!

26 december 2014 om 11:41

Het probleem is dat alle 3 de clubs op bestuurlijk niveau een drama zijn. Het tweede probleem is dat er een aantal dikkenekken zijn (léon Frissen, gouverneur, Frans Timmermans, en nog wat van die gasten) die een grote Limburgse club willen zodat ze lekker dik kunnen doen en samen bitterballetjes kunnen eten bij een succesvolle club. In plaats van clubs te helpen of hun zogenaamde kennis te delen, vinden ze het makkelijker om Roda andere clubs te laten annexeren voor een groter achterland en meer financiele mogelijkheden.

@fortuna FC. Ach fortuna heeft op financieel gebied echt helemaal niks in te brengen. Alles behalve gezond. VVV-Venlo is altijd stabiel gebleven en staat nog steeds in de top 10 gezondste clubs van nederland.

On: die fusie ligt zeker gevoeliger dan de meeste mensen denken. Ongeveer iedere uitwedstrijd bij MVV was het weer een grote vechtpartij tussen supporters. Dat er eventueel beter voetbal vertoond zou worden daar heeft het merendeel lak aan.

Het is alsof feyenoord en ajax op een gegeven moment gedwongen zouden worden om te fuseren. Dan zouden ze ook beter presteren en de volgende ronde van de CL halen. Maar wie zit daar op te wachten?

26 december 2014 om 23:56

Volgens mij zit VVV toch ook in categorie 1.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren