Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Kritiek op Ajax: ‘Dat is niet de verdienste van de huidige clubleiding’

Laatste update:

Tscheu La Ling voetbalde zeven jaar lang voor Ajax en leek in 2011 terug te keren naar de Amsterdamse club. Door icoon Johan Cruijff werd hij naar voren geschoven als de beoogde voorzitter, maar de overige leden van de Raad van Commissarissen zagen daar niets in en daardoor bleef de 58-jarige Hagenaar bij AS Trencín. Sinds 2007 is hij de eigenaar van die club.

/

Ling (officieel: Ling Tshen La) denkt dat hij Ajax met zijn huidige club op termijn in gaat halen. “Binnen tien en misschien wel binnen vijf jaar. Wat wij doen en waar het om gaat, is scouten en opleiden: en niks kopen. Binnen tien en misschien wel binnen vijf jaar. Als spelers vertrekken, moet je nieuwe klaar hebben staan. Regeren is vooruitzien, althans volgens mijn boerenlullenverstand”, vindt Ling.

Hij stelt dat Mike van der Hoorn en Lerin Duarte geen geschikte opvolgers voor Toby Alderweireld en Christian Eriksen waren en dat Kolbeinn Sigthórsson ook een ‘absoluut Ajax-onwaardige’ aanvaller is. “Samen hebben die drie, exclusief salaris, tien miljoen gekost. Als je zo’n bedrag in het bedrijfsleven 'weggooit', word je daar op afgerekend. Veel mensen zien alleen de bedragen die Ajax de afgelopen jaren heeft ontvangen voor spelers als Vertonghen, Eriksen en Daley Blind en denken daarom: goed gedaan.”

“Prima hoor, dat Ajax weer zwarte cijfers heeft. Maar die transferinkomsten zijn niet de volledige verdienste van de huidige clubleiding”, aldus Ling. “Die kan pas over één, twee jaar worden beoordeeld, als we weten wat de volgende lichting waard blijkt te zijn: dus ook de ‘Duartes’ en de ‘Van der Hoorns’.” Trencín staat na negentien speelronden overigens op de tweede plaats in de Slowaakse Fortuna Liga. Voormalig PSV-middenvelder Ibrahim Rabiu staat er onder contract.

'Die transferinkomsten zijn niet de volledige verdienste van de huidige Ajax-clubleiding'

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zoals altijd: lekker makkelijk praten achteraf. Alleen van Duarte kon men al zien dat hij het niveau van Ajax niet ging halen. Sigthorsson was constant geblesseerd en dat Van der Hoorn zo in zou zakken was niet te voorspellen. Wie weet komt Van der Hoorn er nog wel.

20 december 2014 om 00:24

Na dat WK voor jong oranje was het wel duidelijk dat vd Hoorn heel matig speelde. De scouting had toen wat beter moeten nadenken. Duarte komt zelfs als backup tekort.

20 december 2014 om 00:27

van Sigthorsson had ik wel een stuk meer verwacht, bij feyenoord als pure afmaker zal hij perfct zijn denk ik

20 december 2014 om 00:40

Alsjeblieft niet, Sigthorsson heeft het gewoon niet. Is natuurlijk wel iets beter als wat er nu loopt bij Feyenoord, maar zie hem niet graag komen.

20 december 2014 om 00:43

Ik vind dat Duarte het veel en veel beter heeft gedaan bij Ajax dan Van der Hoorn. Duarte heeft, toen hij mee deed echt nog wel aardige wedstrijden gespeeld. Van der Hoorn heeft bijna elke wedstrijd gefaald.

20 december 2014 om 04:05

Het was wel duidelijk dat van Dijk de betere keuze was boven VS Hoorn. Vd Hoorn maakte ook in de eredivisie niet heel veel indruk.
Maar Tseu heeft hier wel degelijk een punt, het huidige aankoop beleid raakt kant nog wal, maar kost alsnog bakken met geld.

20 december 2014 om 07:11

No offense, gewoon belangstelling: stel dat hij voor een andere club als Ajax had gespeeld, hij zat bijvoorbeeld nog bij AZ ofzo. Hoe zou je er dan tegenover staan?

20 december 2014 om 09:24

Dat sigthorson vorig jaar zo veel belangrijke doelpunten maakte en daardoor kampioen en CL speelde leverde Ajax €27,5 miljoen op... Maar dat hoor je meneer niet zeggen

20 december 2014 om 12:59

Hij heeft het bij Utrecht gewoon uitstekend gedaan. Waarom zou je hem beoordelen op die paar wedstrijden op een WK en niet op zijn prestaties van een heel seizoen?

20 december 2014 om 17:10

ach hou toch op vd hoorn word bij ajax afgezeken vanwege zijn foutjes en moet daarom in jong ajax spelen terwijl ik veldman continu dezelfde fouten zie maken als vd hoorn en die mag maar blijven staan .
laat vd hoorn maar lekker terug na utrecht gaan want hij komt er echt wel hoor

20 december 2014 om 01:41

Ik denk dat een redelijke scout dit wel van tevoren had gezien.. Ik zag er in ieder geval van te voren al geen heil in duarte en vd hoorn. Nog niet te spreken van Zimling waarvoor ik mijn scshoenen op heb moeten eten.. En ze blijken inderdaad echt dramatisch slecht te zijn. Kunnen met moeite mee met Ajax 2..

Sightorson is wel een iets ander verhaal. Had er van tevoren geen positief of negatief oordeel over maar zag in de eerste drie maanden uistekend uit. Pikte zijn goals mee, slimme voetballer, kon ook nog eens schieten van afstand en was een echt steunpunt in balbezit... Echter na al die blessures is er absoluut niets van over gebleven en ik denk dat 99.99999% vd ajax fans nu wel van hem af wil..

Denk dat Tjeuh wel gelijk heeft... Alleen zal een club als ajax af en toe ook een aankoop moeten doen om zo gaten te dichten en waar mogelijk het team te versterken.. Daartoe is de huidige staf overduidelijk niet in staat en dat heeft en gaat ajax veel geld en prijzen kosten,... want met alle respect... Ajax hoort in deze micky mouse league elk jaar met 10 punten verschil en aantrekkelijk voetbal kampioen te worden.

20 december 2014 om 06:23

Ik vind het wel meevallen met dat "achteraf" gepraat. Velen zeiden vanaf het begin al dat de aankopen niet zouden voldoen. Er zou geen middelmaat meer worden aangetrokken en dat is nou juist wat Overmars steeds haalt; dat alles heeft bij elkaar ook al zo 20 miljoen gekost. Alleen Schone en Poulsen kun je als geslaagd beschouwen.

Er is een chronisch gebrek aan kwaliteit bovenop de traditionele kwaaltjes; waarbij men zich naar mijn mening ook te veel verschuild achter de (jonge) leeftijden. Zo zijn er nog veel meer tegenstrijdigheden bij Ajax maar daar mag je tegenwoordig niks meer over zeggen.

20 december 2014 om 09:13

Volgens mij zijn cillesen, viergever, moisander en milik ook geslaagd of niet?

20 december 2014 om 09:33

Moisander krijgt anders ook steeds meer kritiek dus ja, geslaagd oke, maar dan met de hakken over de sloot, Viergever kan je nou ook niet direct als versterking zien vind ik, maar die is er nog maar zo kort dat die herexamen mag doen. Blijven Milik en Cilissen over, dat ziet er al weer een stuk minder positief uit. Afca_leeds heeft gewoon gelijk als hij zegt dat er een tekort aan kwaliteit is, dat is afgelopen woensdag nog maar eens pijnlijk gebleken.

20 december 2014 om 11:30

Alsof Marc Cil en Moisander heeft aangetrokken. Toen was Marc nog niet in dienst @ Ajax.
Viergever heeft hij wel aangetrokken en surprise surprise, bakt er niks van die jongen.

20 december 2014 om 11:41

Weer 100% met je eens Afca Leeds
Gelukkig gaan steeds meer - al zijn het er nog te weinig - dat inzien.
Als PSV het dit jaar weer laat afweten, krijgt Overmars weer trouw de bonus voor zijn gepruts. Dit Ajax is door de grens van het toelaatbare gezakt.

20 december 2014 om 13:48

@ Db_peppin

Zoals hier boven terecht werd aangegeven dat die spelers niet door Overmars gehaald zijn, zijn track record is zo beroerd als het maar zijn kan. Verder is hij er nog niet 1 keer in geslaagd om aan de vraag van de Boer te voldoen; en is hij er ook nog nooit in geslaagd om zijn eerste keuzes naar Ajax te halen.

Onderdeel van het nieuwe beleid was dat er gewoon geen geld meer uitgetrokken zou worden voor middelmaat, toch is dat hetgeen wat er gebeurd. Een hoop kleine beetjes word op een gegeven moment een hoop.

20 december 2014 om 13:58

@ hansje1969 en Adidadat

Thanks for the support, ik geloof heus nog wel in het beleid, maar dan wel het hele beleid. Ik heb het idee dat men zich voornamelijk richt op een paar onderdelen van het "plan" en daarin volledig doorschieten.

Je kunt gewoon niet ongestraft sterktehouders verkopen en er niets fatsoenlijks voor terug halen en denken dat je dan structureel beter kunt presteren. Iets wat al die ex voetballers die nu bij Ajax werkzaam ook zeiden wanneer zijn wedstrijden analyseerden of hun licht lieten schijnen over Ajax in de jaren voor de revolutie. Zo zijn er dus nog een hoop tegenstrijdigheden, alleen mag je daarover tegenwoordig niets meer zeggen.

20 december 2014 om 10:44

Tja, achteraf of vooraf, hij heeft wel gewoon gelijk. Dus gewoon stil zitten als je geschoren wordt

20 december 2014 om 12:53

Achteraf beschouwen kan iedereen wel. Dit valt gewoon in de categorie open deuren intrappen.

20 december 2014 om 11:42

Uhh je kan alleen achteraf oordelen of iemand een goede aankoop is of niet. Moeten we dan maar niks zeggen?

20 december 2014 om 12:56

Trek dan ook je mond open op het moment dat een aankoop wordt gedaan, niet achteraf. Dit is wel heel erg makkelijk.

20 december 2014 om 13:23

Hoezo makkelijk? Het is vrij simpel, je kan een aankoop niet van tevoren beoordelen, hoogstens zeggen wat je er van verwacht. Je kan pas na verloop van tijd zien of een speler wel of niet voldoet. Dit is niet makkelijk, dat is de realiteit. Iemand van tevoren afschieten zonder dat diegene een kans hebben gekregen, dat is pas makkelijk. En in het geval van VD Hoorn en Duarte mogen we wel concluderen dat Overmars een miljoentje of 6,5/7 door de plee heeft gespoeld.

20 december 2014 om 14:00

@ Davy Klaassen

Er zijn genoeg mensen geweest die vooraf zeiden dat het allemaal middelmaat is wat er gehaald werd. Er zou toch geen geld meer worden besteed aan middelmaat ? Want al die kleine beetjes voor middelmaat beginnen toch aardig op te lopen.

Schuilt er een papegaai in Tsheu La Ling? (tweede alinea)

En AS Trencin is bij lange na niet zo'n aansprekende naam in de voetbalwereld als Ajax, dus droom maar lekker verder. Ling koestert volgens mij nog steeds wrok richting Ajax vanwege hoe hij behandeld werd door de toenmalige Rvc, wat overigens logisch is.

20 december 2014 om 00:35

Adviseur, pijnlijk voor Cruyff dat Ling de spijker op zijn kop slaat. Ling werd door Cruyff naar voren geschoven als Algemeen Directeur en zegt eigenlijk dat Ajax zwarte cijfers schrijft door de vorige clubleiding. De man heeft nog gelijk ook, Ajax werd vier keer op rij kampioen van Nederland met een selectie waar de huidige clubleiding part noch deel aan heeft gehad!

20 december 2014 om 00:52

Ik vind het beleid qua jeugd erg goed. A1 jongens zitten extreem goede talenten aan te komen evenals de b1 en ook in jong ajax. De scouting van soms noodzakelijke aankopen vind ik idd niet al te best.

20 december 2014 om 03:19

@thierryer

Tussen de A1 van Ajax en de Eredivisie zit zit nog wel een groot verschil.

Bij Ajax kwamen die jongen met hartproblemen en die andere uit Armenië (sorry ik kan niet op de namen komen) ook met veel bombarie en kijk waar ze nu spelen.. Al heeft die laatste zich wel redelijk opgewerkt.

Leuk spelen in Jong, of de A1 op B1 geeft geen garantie.

-EDIT-

Heb het even opgezocht, bedoelde; Ebecilio en Özbiliz

20 december 2014 om 04:10

*jeffrey. Ebecillio heeft mooit als groot talent bekend gestaan. Ozbiliz wel, maar was teveel gebleseerd om een goede ontwikkeling te kunnen maken. Iets wat hij nu overigens ook alweer is en nog maanden eruit zal liggen.

20 december 2014 om 04:28

Zo goed volg ik de jeugd van ajax niet, maar kan me nog wel reacties herinneren als "de nieuwe..." en "de volgende ..." tijdens of vlak na hun debuut.

Dus vandaar dacht ik dat het wel grote talenten waren..

20 december 2014 om 06:25

Klopt, er zijn op het moment weer veel tegenstrijdigheden bij Ajax. Alleen lijkt het wel of je daar niets meer over mag zeggen.

20 december 2014 om 10:52

De Jong, Vermeer, Blind en Boilesen waren de enige drie in het kampioensteam van vorig jaar die de landstitel in 2011 ook meemaakten. Er was dus in de tussentijd een team samengesteld door de huidige clubleiding dat kampioen is geworden en dat is zeker (deels) de verdienste van de huidige clubleiding. Onder Martin Jol en zijn recente voorgangers zouden er bijvoorbeeld transfervrije vedetten zijn gehaald die geen ene mallemoer toevoegden, zie Mido, Tainio, Kuffour, Urzaiz, Oleguer, Juanfran, Roger en ga zo maar door.
Daarnaast moeten de jongens in de A1 het eerste resultaat worden van de Fluwelen Revolut

20 december 2014 om 10:53

ie. Dat Ajax in de tussenjaren vier keer kampioen werd, is dan extra knap (en niet beginnen over de zwakte van de concurrentie, want dat is een andere discussie)

20 december 2014 om 11:54

Ling heeft niet gezegd dat hij net zo'n grote naam als Ajax heeft of zal krijgen !
Ling heeft gezegd , ik denk dat we Ajax op korte termijn inhalen , als club zijnde !
Als opleiding instituut voor de werkelijk grote voetbalclubs .
Met incidenteel een grote prestatie in een Europese competitie ,
met als resultaat , een geslaagd transferbeleid .
En daar kon Ling wel eens gelijk in kunnen krijgen .
Je moet wel je plaats weten in de voetbalwereld , en dat weten ze daar !

Volgens mij richt ajax zich het grootste gedeelte op de jeugd hoor

Ik dacht dat er een goede verstandhouding is/was tussen Ajax en zijn club (satellietclub las ik?).

Kan hij het zich wel permitteren door zo kritisch te zijn? Ik vind het mooi om te lezen maar of het gepast is in zijn situatie.

20 december 2014 om 00:43

Medellin, het valt mij ook op dat La Ling kritisch durft te zijn richting het huidige bestuur. De man heeft natuurlijk wel gelijk wanneer hij zegt dat de transferinkomsten de verdienste is van het vorige bestuur.

20 december 2014 om 00:53

Waarom zou het niet gepast zijn? Hij zegt niets wat niet waar is. De aankopen zijn behalve de transfervrije Schone geen van allen een succes gebleken.

20 december 2014 om 10:05

Ik ben blij dat hij zijn mond open doet maar ik kan me ook inbeelden dat er enkele leden van het Ajax bestuur/management niet zo gediend zijn met zulke uitspraken over het geleverde werk.

Ik dacht ook dat het de bedoeling was dat La Ling in de toekomst naar Ajax zou komen.

20 december 2014 om 21:20

Volgens mij is hij allang niet meer in beeld voor wat voor dan functie dan ook. Maar ook als hij wel in beeld is dan betekend dat toch niet dat hij zijn mond moet houden.

20 december 2014 om 06:27

Ik ben blij dat hij kritisch is, want van mij mogen bepaalde mensen binnen de club kritischer worden.

20 december 2014 om 14:06

@ ricking08

Ik ben het helemaal met jou eens, het voetbal is er in al die jaren geen moer op vooruit gegaan. Er zou geen geld meer worden besteed aan middelmaat maar toch is dat hetgeen wat er steeds gehaald word, ja ze mogen dan goedkoop zijn maar een hoop kleine beetjes vormen op een gegeven moment een hoop. Je kunt gewoon niet ongestraft steeds je sterktehouders verkopen en er niets fatsoenlijks voor terug halen en denken dat je beter kunt gaan presteren.

Ik vind het bijvoorbeeld ook een regelrechte schande dat ik zo vaak van de spelers moet horen dat ze " weer eens niet scherp aan de wedstrijd begonnen". Dat ze van alles weten en beseffen maar daar amper iets van te zien is met als twee grootste twee voorbeelden "het hanteren van een hoger baltempo" en het "vooruit durven spelen" maar toch zien we nu al jaren dat onzinnige tergend langzame heen en weer geschuif. Dat ze regelmatig niet in staat zijn om fatsoenlijk een bal over twee meter te kunnen geven etc etc, je kunt nog zo creatief zijn maar op een gegeven moment moet er gewoon geld uitgetrokken worden. Nu zeg ik niet dat er onverantwoorde dingen moet gebeuren maar iets meer mag wel hoor.

Tsheu La Ling dat is lang geleden. Leuke voetballer was dat. Een buitenspeler die echt leuk zijn mannetje kon uitspelen en een mooie voorzet had.

Klopt idd niet veel van de bewering over Ajax. De voetbalwereld kan je niet vergelijken met het gewone bedrijfsleven. In de voetbalwereld kan je nu eenmaal niet alleen maar succes aankopen doen. Af en toe hoort er daarnaast af een toe miskoop bij. Voorkom je nu eenmaal niet. Overigens is dit trouwens iets wat dan juist weer wel in het bedrijfsleven gebeurt. Risico nemen door bijv. een bedrijf of een onderdeel van een bedrijf te kopen om je bedrijf groter, sterker te maken. Gaat soms fout en dan volgen er echt niet direct sancties hoor als je ook veel goede zaken hebt gedaan. Ligt altijd aan de totale som.

Belangrijkste is nog dat het beleid van Ajax helemaal niet is om spelers als van der Hoorn etc te kopen. Dat hebben ze nu gedaan omdat de selectie simpelweg niet breed genoeg is doordat er nog niet genoeg aanwas is. Wanneer de jeugd genoeg spelers kan leveren zal er nog sporadisch een risico genomen worden maar dan vooral voor directe versterking.

20 december 2014 om 00:48

@sjoerd1987

"gaat soms fout en dan volgen er echt niet direct sancties hoor als je ook veel goede zaken hebt gedaan."

Oei, sla jij hier de plank even volledig mis. In het bedrijfsleven wordt je afgerekend op de fouten die je maakt. En ga nu niet zeggen dat het niet zo is, heb het zelf van zeer dichtbij meegemaakt, ongeacht wat die persoon ervoor had bereikt.

20 december 2014 om 00:57

In het bedrijfsleven zal dat ook heel vaak gebeuren idd. Daarom verschilt het bedrijfsleven ook zo erg van de voetbalwereld. Echter wilde ik alleen maar aangeven dat er ook voorbeelden zijn waar zaken niet helemaal goed lopen en er niet direct sancties zijn omdat het gewoon nou eenmaal bij het vak hoort.

20 december 2014 om 00:52

Sjoerd, je schrijft onzin. Alle grote Clubs in Europa worden geleid als een bedrijf. Ajax is ook een beurs genoteerd bedrijf met een Raad van commissarissen.

20 december 2014 om 01:03

Ik heb het niet over hoe ze geleid worden. Ik heb het over het feit dat je de "voetbalbedrijven" niet kan vergelijken met gewone bedrijven omdat het wereldje gewoon totaal anders is.
Volgens Ling had het "weggegooide" geld wat er bij Ajax is gebeurt in de gewone wereld tot consequenties geleid. Dat gebeurt in de voetbal nou eenmaal niet omdat men heel erg kijkt naar de andere aankopen. Als iemand constant verkeerde spelers binnenhaalt dan krijg je snel een achterban die zich begint te roeren of hoor je dat er binnen de club zelf geluiden zijn dat iemand ze werk helemaal niet goed doet. Echter is er bij Ajax maar "weinig" geld weggegooid door verkeerde spelers binnen te halen.

20 december 2014 om 01:43

Sjoerd, je schrijft wederom onzin. De achterban laat zich horen wanneer de voetbalvereniging niet presteert op sportief vlak. De achterban laat zich ook horen wanneer Ajax als bedrijf geld investeert in waardeloze spelers. De afgelopen twee jaar verdween er 20 miljoen € in het afvoerputje door waardeloze aankopen!

20 december 2014 om 01:52

Verklaar je dan maar nader met die 20 miljoen want daar klopt helemaal niks van. Een aantal spelers zijn binnen gehaald maar hebben zo weinig gekost dat het niet erg was om het te proberen. Potentie was er niet gelukt. Aantal spelers zijn voor de breedte gekocht en zijn dus ook niet per direct miskopen, daarnaast zijn breedte aankopen nou eenmaal minder dan de basis. Belangrijkste is dat er bij Ajax nu afgesproken is dat er niet veel geld besteed mag worden van Ajax dus de Boer en Overmars zoeken naar mogelijke goeie talenten voor weinig geld die Ajax voor nu tijdelijk in ieder geval kunnen helpen zoals Sigthorson ook gekocht is. Deze man heeft zijn waarde zeker voor ajax gehad door op belangrijke momenten te scoren en er voor te zorgen dat punten binnen werden gehaald waardoor uiteindelijk wel het kampioenschap en wel een volgende ronde werd gehaald. Zijn echt maar weinig spelers die volledig mislukt zijn in de FdB periode. Niveau is niet wat ik graag wilt zien maar we moeten geduld hebben of we willen graag zien dat Ajax veel meer geld gebruikt van wat ze binnenhalen.

20 december 2014 om 02:51

Ik weet niet voor jouw hoor, maar als je 10 miljoen euro waardeloos investeert. Een dik stuk taart uit het te besteden geld van een bedrijf, dan volgen er gewoon meteen maatregelen in het bedrijfsleven.

20 december 2014 om 08:43

Jullie vergeten dat deze spelers ook nog geld kunnen opleveren. Daarbij worden ze afgeschreven en worst hun salaris in de begroting op genomen.

20 december 2014 om 10:29

Als je ziet dat Sana nu gratis de deur uitloopt vraag ik me eerlijk gezegd af wat v/d Hoorn en Duarte nog aan opleveren. Goedkoop is duurkoop is iets waar Ajax van af moet stappen. Ik vind het wel heel knap hoe Ajax om gaat met haar financiën en ze staan nu prima zwart. Het is nu wel taak om dit op de juiste manier te gaan investeren.

20 december 2014 om 11:02

Wat moeten ze gaan opleveren dan? Waarschijnlijk kun je fluiten naar je investeringsgeld. Hoewel vd hoorn misschien ooit zijn investering zal kunnen opbrengen. Hij is jong en kan nog opbloeien. Neemt niet weg dat ik dit baseer op hoop.

Alle aankopen van Marc en Co (voor het eerste elftal) zijn tot nu toe slecht of te min voor Ajax. Ik heb het uiteraard niet over transfervrije aankopen of spelers die eerst kwamen voetballen in de jeugd. De zogenaamde directe versterkingen stelden allen zwaar teleur.

Het ergste is dat deze man gelijk gaat krijgen. Welke spelers hebben we sinds De Boer de coach is van Ajax nou gehaald? Van der Hoorn, Duarte, Zimlig, Sightorsson, Sana, Hoesen, Poulsen, Diederik de Boer, Moisander en Viergever. Dan vergeet ik er misschien nog een paar. Maar komop man, waar is Ajax mee bezig man, ze moeten hun ogen uit hun kop gaan schamen. Dus de aangetrokken spelers zijn minimaal beter dan wat er in de A1 of Jong Ajax rondloopt? Beter gooi je meer jeugdspelers erin, want dit is echt waardeloos. Van de mislukte aankopen kan je een elftal maken die nog slechter presteert dan Jong Ajax. Ze moeten Nouri volgend jaar de kans geven om wedstrijden te pakken. Zimlig, die mag van mij retourtje pakken naar zijn oude club. Milik is wel Ajax-waardig en Zivkovic ook. Diederik Boer is niet eens het niveau van Ajax A1. Toon eens die positieve arrogantie waar De Boer het telkens over had. Die man wijkt zo erg van zijn visie af. Gooi eens 3 talenten erin. Durf Veltman eens op de bank te houden. Durf Cillessen eens te wisselen voor een keeper uit de Ajax A1. Durf eens Van Rhijn te wisselen voor iemand uit de jeugd. Die gasten worden niet meer beter, omdat Frank ze zo graag wil beschermen en constant vertrouwen wilt geven. Zij voelen dan geen druk en ook geen concurrentiestrijd, waardoor hun ontwikkeling staakt. Van Gaal had Veltman en Van Rhijn niet eens de kans gegeven. Ik vind Van Rhijn helemaal niet effectief, die man loopt als een blind paard naar voren, maar zijn rendement is te laag voor worden. Veltman maakt constant dezelfde fouten en is positioneel zeer matig. Cillessen is een goede keeper, maar mist uitstraling. Klaassen is goed, maar komt gewoon snelheid te kort. Kishna is bij vlagen goed, maar is zo onstabiel. El Ghazi idem dito. Hoe kan Ajax spelers soms een 9 halen en paar wedstrijden later een 3 als rapportcijfer krijgen? Als je aansluiting wilt naar de top moet je minimaal een 6.5 halen, zelfs als je grieperig bent. Anders moet je gewisseld worden. Van Gaal streeft naar perfectie met het Nederlands Elftal, maar dat gevoel heb ik niet bij Frank de Boer. Misschien is het juist wel de moeilijkste vak voor iemand die net komt kijken als coach om zulke spelers te begeleiden. Van Gaal zou eigenlijk coach van Ajax moeten zijn. Hij kan spelers zeer goed begeleiden. Maar die heeft bonje met Cruijf helaas.

20 december 2014 om 09:22

@erodinho Mooi lang verhaal, maar het meeste wat je ratelt slaat nergens op. Ik ben het met je eens dat Van der Hoorn, Duarte en Zimling er weinig van bakken. Dat is achteraf lekker makkelijk lullen. Op het moment dat Van der Hoorn aangetrokken werd had hij een topseizoen gedraaid (afgezien van dat jeugd EK of Wk). Duarte speelde de pannen van het dak bij Heracles. Beiden zijn aangekocht destijds voor de breedte of als opvolger/stand-inn van o.a. Alderweireld. Helemaal niets mis mee dus. Dat beiden stilstaan in hun ontwikkeling is jammer, maar grotendeels niet te voorzien.
Poulsen, Hoessen en Sana hebben niets gekost en hebben toch hun waarde voor Ajax gehad. Vooral Poulsen was een nuttige ervaren aanwinst. Boer is gewoon een goede (2e) keeper. Niets mis mee. Moisander heeft ook genoeg gepresteerd. Viergever is er net en moet je volgens mij nog even het voordeel van de twijfel gunnen als breedte-aankoop. Als iedereen fit is (met name Boilesen) staat Viergever gewoon wissel.

Dat je zegt dat Cillessen een goede keeper is, zegt toch genoeg? Dat hij geen uitstraling heeft is (nog) een feit, maar als hij de ballen tegen houdt, doet hij waar hij voor staat.

Wat betreft beide buitenspelers is toch wel duidelijk dat dit met leeftijd en het type voetballer heeft te maken? Van deze jongens die er net staan, kun je niet verwachten dat ze iedere wedstrijd top zijn. Dat is gewoon de realiteit. Die moet je gezien hun leeftijd gewoon de tijd gunnen en geven. Het is wel grappig dat Ling net zo'n speler was. Erg grillig. Of hij speelde zijn tegenstander helemaal dronken of je had echt helemaal niets aan hem. Dat je dan zelf zegt "gooi er eens 3 talenten in" en dan vervolgens deze (buiten)spelers met hetzelfde gemak na een paar wedstrijden afrekent, heb je er weinig kaas van gegeten.

Al dat geblaat van die zogenaamde kenners is wel lachwekkend. In mei lopen dezelfde mensen die De Boer en de spelers nu afbranden (na een verloren bekerwedstrijd, waar hebben we het over....) vooraan in de polonaise!

20 december 2014 om 12:09

Het gaat helemaal niet om of je aan het einde van de polonaise vooraan loopt. Wat ik wil zeggen is dat Ajax eens de stap naar de wereldtop moet gaan maken door eens zeer kritisch te zijn naar jezelf. Wat hebben we voor topspelers gekweekt als we kijken naar de afgelopen 15 jaar? Van 1990 tot 1995 (een tijdsperiode van 5 jaar) hebben we meer laten zien en gekweekt dan de afgelopen 15 jaar. Seedorf, Kluivert, Davids, De Boertjes, Van der Sar, Reiziger, Overmars, Aaron Winter. Wat loopt er nu voor spelers die echt door Ajax zijn opgeleid. Van der Vaart, Sneijder, Heitinga en dan vergeet ik er nog een paar. Waar staan die nu? Kijk wat Spanje en Duitsland doet, zelfs Duitsland is ons voorbij gestreefd en dat gaan we de komende 10 jaar niet inhalen. Althans als we niet snel wat gaan veranderen. Jij hebt het over Viergever die gehaald is voor de breedte? Komop man, wij zijn gvd Ajax. Moet je maar eens proberen om met Viergever aan te komen in de jaren 90, dan werd je meteen uitgelachen. Wij zijn zo naar een niveau gezakt, dat wij het gewoon accepteren dat we een Duarte halen, Moisander en een Zimlig. Natuurlijk kost het tijd, maar we kunnen niet paar jaar lang roepen dat we nog steeds op de positie zijn als paar jaar geleden. We moeten eens landskampioen worden met minimaal 12 punten voorsprong, we moeten eens 3 overwinningen kunnen halen op CL-niveau. We moeten eens spelers kunnen doorverkopen aan Barcelona en Bayern Munchen en hun ook de garantie geven dat ze meteen voor een basisplaats kunnen gaan. Kluivert en Seedorf gingen op zeer jonge leeftijd naar het buitenland en zij hebben een basisplaats kunnen veroveren. Als we nu kijken naar de huidige oud-Ajaxieden, dan zien we misschien Sneijder bij een topclub (als je dat mag noemen) in de basis staan. De rest zijn allemaal wisselspelers en dus niet goed genoeg. Moeten wij ons zorgen gaan maken? Jazeker, want ons doel is ooit om zo goed te zijn als Barcelona, Real Madrid en Bayern Munchen. Dat is totaal onrealistisch zeggen mensen en dat vind ik van niet. Vroeger was je 17 en nog beter dan Kishna en El-Ghazi bijelkaar. Dat heeft ten eerste met mentaliteit te maken en passie. Als ik soms zie hoe sommige spelers rustig naar de middenstip lopen na een tegengoal. Vroeger kreeg je wind van voren en mocht je blij zijn dat je niet gewisseld werd. Van der Sar die je huid vol schold. Van Gaal die je even een draai om je oren gaf. Nu moet je allemaal rekening houden met, anders vertrekken ze meteen naar het buitenland. Teveel spelers die niet voor hun sport leven, weinig passie hebben en teveel bezig zijn met hun popsterrengedrag. Teveel mannetje zijn, terwijl ze niet eens de veters mogen strikken van Bergkamp.

Die vergelijkingen met het bedrijfsleven vind ik altijd ver gezocht, of transfers wel of niet succesvol zijn heeft met zoveel factoren te maken die buiten de sport niet voor komen dat die vergelijking nergens op slaat. AS Trencin is voorlopig een club die niemand iets zegt dus als daar goede jeugd zou rondlopen dan zou dat zomaar weggekocht kunnen worden door een club met geld, een naam en een historie en dan zijn je goede voornemens zo weer weg.

"ling (officieel: Ling Tshen La) denkt dat hij Ajax met zijn huidige club op termijn in gaat halen. “binnen tien en misschien wel binnen vijf jaar. Wat wij doen en waar het om gaat, is scouten en opleiden: en niks kopen. Binnen tien en misschien wel binnen vijf jaar. Wat wij doen en waar het om gaat, is scouten en opleiden: en niks kopen”, zegt de Chinese Nederlander in een interview met 1900 Magazine."

Ik weet dat de kracht van herhalen werkt, maar in dit geval was één keer voor mij wel genoeg geweest.

On topic: Of As Trencin Ajax in gaat halen betwijfel ik ten zeerste, al helemaal binnen de tijd die Ling hieraan verbonden heeft. Of het nou 5 of 10 jaar is, ik zie het niet gebeuren binnen dat tijdsbestek als het al ooit gaat gebeuren. Verder heeft hij treurig genoeg wel gelijk over de transfers. Van der Hoorn, Duarte, Viergever, Sana en zelfs Boer het is allemaal Ajax onwaardig. Vrijwel al deze aankopen heb ik dan ook op dat moment al niet begrepen, met uitzondering bij die van Boer. Dat is geen slechte keeper, maar hij zou wel dik tekort komen voor eerste keeper bij Ajax. Om hem er als tweede keeper bij te hebben vind ik echter prima.

De enige echt goede waarschijnlijke aankoop die ik me kan bedenken is eigenlijk Milik. Ervan uitgaan dat de optie op Milik gelicht wordt (wat waarschijnlijk wel het geval is), vind ik dat wel een goede aankoop en ook goed gezien. Voor de rest is het echt pure middelmaat wat er aan aankopen rondloopt bij Ajax. Het verbaast me toch wel erg dat die negatieve lijn vanuit het recente verleden gewoon wordt doorgezet, je zou toch denken dat een club als Ajax, die mensen met veel "knowhow" in huis heeft rondlopen wel wat beters kan vinden, maar kennelijk is dat niet het geval. Dat soort slechte aankopen mag vanaf nu in ieder geval niet meer plaatsvinden in de volumes dat het nu gebeurt (incidenteel kan je een keer misgokken). Ik ben benieuwd...

Mike van der Hoorn en Lerin Duarte waren bij resp. Fc Utrecht en Heracles goede spelers alleen Ajax is twee treetjes hoger qua niveau en het was het proberen waard om zulke spelers aan te trekken. Dat he niet uitkomt is het risico dat je als club neemt. Maar v.d. Hoorn doet t niet slecht alleen heet hij veel pech. En van Duarte had ik toch meer verwacht. Ling moet niet achteraf praten want dat vind ik zo goedkoop.

20 december 2014 om 01:54

Ik ben het met je eens dat je inderdaad een gokje kon wagen met die twee, maar verstandig was het allerminst. Je kon duidelijk zien dat vooral Duarte wel zo'n beetje aan zijn plafond zat bij Heracles en dat daar weinig rek meer in zat. Bij Van der Hoorn had ik ook al grote twijfels, hij wisselde hele goede wedstrijden af met hele slechte wedstrijden. Ik kan me nog herinneren dat hij vlak voor zijn transfer naar Ajax zelfs steeds slechter ging spelen en op het laatst ook nog een zeer vreemd eigen doelpunt maakte. Desalniettemin is het inderdaad heel makkelijk om achteraf te praten, maar ik hoop wel dat de Ajax technische staf richting de toekomst geleerd heeft van deze kostbare foute keuzes.

20 december 2014 om 01:59

jacco, Van der Hoorn doet het niet slecht? Laat me niet lachen man. Van der Hoorn en Duarte werden door Ajax gekocht voor een bedrag van ongeveer 7 miljoen € en bakken er helemaal niets van. Inclusief salaris met een meerjarig contract was dit gewoon een enorme mispeer van 10 miljoen €. Ling heeft gewoon gelijk, de huidige aankopen stellen geen zak voor en Ajax heeft een grote zak binnen gehaald door de verkoop van spelers die werden aangetrokken door de vorige clubleiding!

20 december 2014 om 02:11

De vorige clubleiding liet Daley Blind verhuren aan Fc Groningen en is pas groot geworden onder de huidige clubleiding, waarna hij de 17 miljoen opbracht. Voor 1 zo'n duurverkochte talenten mag en kan Ajax zo nu en dan wel een risicootje nemen qua aankopen. Boeiend dat het soms mis gaat. Alles wat er binnen nu en 10 jaar verkocht gaat worden gaat veel opleveren. Moet je eens zien wat al die mannen voor langdurige contracten aan het tekenen zijn..het glas is halfvol of halfleeg, La Ling is behoorlijk zuur.

20 december 2014 om 04:47

"la Ling is behoorlijk zuur."

Hij lijk me eerder realistisch.. Van de hoorn is is leuk als je met z'n alle voor de goal staat, maar niet met 30 meter in de rug. En zo is er over al die aankopen en huurlingen wel iets te zeggen.

Cruijff was zuur na een nederlaag tegen Real Madrid! Na een pandoering met dezelfde uitslag tegen Vitesse (12e uit de eredivisie) hoor je hem niet,. Had die man een hekel aan Jol ? Of spreekt die alleen als zijn beleid positief belicht word ?

Alsjeblieft zeg, omdat Ajax een keertje in de beker verliest deugt er opeens niks meer!? Zoveel keer op rij kampioen en nu deugt niks meer! Hou op, mindere aankopen houd je altijd, niemand kan in een glazen bol kijken en misschien krijgt Mike ooit de geest nog wel of niet, nou ja part of the deal! Gewoon strakjes lekker de winterstop in, en La Ling een mooi kerstkaartje sturen! Met een beetje geluk staan ze straks weer met de schaal in de handen!

20 december 2014 om 04:32

"mindere aankopen houd je altijd"

Eens, maar noem nou eens een goede aankoop onder het huidige beleid en dan geen 16-jarige "eigen"jeugdspeler.

20 december 2014 om 04:58

Milik

20 december 2014 om 05:04

Die is gehuurd.

Je heb gelijk, die was vergeten.

20 december 2014 om 10:30

Jeffrey

Milik, schone, moisander, poulsen, serrero, cillessen

20 december 2014 om 11:48

Cilessen, Schone en Serero zijn geen aankopen van Overmars.

Ik denk dat ze moeten kappen met die arrogantie, opleiden is spelers in het elftal brengen die heel de jeugd hebben doorlopen.
En die niet uit het buitenland zijn gehaald, zoals een Vertonghen, Eriksen, Vermaelen en kan zo nog wel even doorgaan.
Daley Blind is een voorbeeld van een jongen die dat wel heeft gedaan, die heeft het afgelopen seizoen grote stappen gezet en vertrok dankzij een goed wk naar United.
Heb respect voor de manier hoe ze het doen, ze kopen geen dure spelers maar proberen hun geld te besteden aan gerichte aankopen. Soms gaat dat goed en soms gaat dat niet goed, voor mij zijn Feyenoord en Ajax de twee clubs waar het opm draait in Nedereland.
Daar komen jeugdspelers aaan bod, die andere clubs die halen alles uit het buitenland zoals psv en twente.en vitesse.

Ben van mening, dat men atijd wel wat ervaren spelers erbij moet hebben en het is jammer voor siggi dat hij zo vaak geblesseerd is en dat hij niet zo wordt gebruikt zoals het bij hem moet. Maar werkt iedere keer hard, dus vind het geen miskoop, maar eerder pech hebben en duarte, daar had ik wat meer van verwacht, voordat hij een blessure kreeg deed hij aardig mee, daarna lukte het niet meer zo en van den hoorn begint nu wat meer de draai te krijgen, maar of dat genoeg is, ja, dat blijft de vraag. Ik blijf liever het positieve er in zien dan het negatieve. Dat Ling maar eerst bewijst dat hij het wel goed gaat doen en blijft doen. De jeugd van ajax komt er aan.

Altijd maar die kritiek...maar voorlopig zijn we 4 titels verder, en volgens mij draait het daar toch uiteindelijk om. En sja dat het nu even wat minder er uit ziet was wel een keer te verwachten,maar geloof me na de winterstop staat er gewoon wederom een Ajax dat stoïcijns op de 5de titel afstevend.

20 december 2014 om 10:19

Kritiek is er zeker en heel erg terecht teer jij maar lekker op die 4 titels ik ben ook Ajax fan en al heel wat jaren een seizoenskaart maar ik sluit mijn ogen niet voor de realiteit hoor wat zijn wij ten opzichte van 4 jaar terug opgeschoten buiten de vette bankrekening , sportief helemaal niets nog niet een keer verder in de CL en ik kom er al wat jaren maar altijd was er routine en jeugd en nu zie je allemaal leuke jonge spelers maar geen killers dat liet Vitesse ons wel even zien , als je zo'n Veldman ziet is het toch een schande dat hij het Ajax shirt mag dragen en Viergever idem dito dat is echt niet op basis van afgelopen donderdag hoor maar Frank de Boer moet is komen met een verdediger ala Jaap Stam maar meneer wil voetballers maar als ik naar BV Chelsea kijk en ik zie Therry en Cahill die kunnen ook niet voetballen maar doen waar ze erg goed in zijn en dat is verdedigen maar dat balletje valt nog altijd niet bij de technische staf want dat type verdedigers willen ze denk ik niet . Nee op deze manier gaat Ajax zijn 5de titel zeker niet pakken en terecht

20 december 2014 om 10:32

Noem maar een paar verdedigers die naar Ajax willen komen en echte killers zijn.

20 december 2014 om 12:05

Je had 4 jaar geleden moeten beginnen met het opleiden van dit soort verdedigers maar ik gaf al aan dat Frank de Boer volgens mij alleen maar voetballers wil voor het balbezit en het oeverloze tikkie terug tikkie breed en geen kans creeren zoals tegen Vitesse want het is toch van de gekke dat je zoals afgelopen donderdag niet een maar dan ook niet een uitgespeelde kans krijgt, en dat bedoel ik met mijn kritiek op de technische staf Ajax heeft een speltype en dat is op balbezit maar als het anders moet hebben ze een probleem in voorgaande jaren hadden ze nog een paar spelers die er uitsprongen maar nu hebben ze die niet . Nee sportief is dit Ajax heel weinig opgeschoten buiten de financien , maar dat is mijn mening.

Tja dat hij dan de goede aankopen niet noemt is dan toch wel jammer.
Schone, Serero, Andersen, Cillessen zijn toch prima aankopen gebleken voor Ajax.

20 december 2014 om 11:51

Dat jij niet noemt dat 3 van de 4 spelers die jij aanhaalt helemaal niet onder Overmars zijn gehaald is ook 'jammer'.

Dat uitgerekend, Cruijff fanaat, Ling dit roept zegt wel iets....
En hij heeft natuurlijk groot gelijk. De 4 kampioenschappen op rij mogen op het conto van De Boer en het vorige bestuur geschreven worden.
Het feit dat je 4 jaar achtereen C.l. Inkomsten in kwaliteit niet terugziet op het veld is met name te wijten aan het huidige bestuur en haar dramatische aankoopbeleid.

Lekker makkelijk gezegd. Ajax doet mee aan de Champions League in tegenstelling tot Trencin. Dat vereist een bredere selectie. En dus zijn er breedte-aankopen gedaan. Daar kun je voor betalen met je startgeld. Niets mis mee hoor! Daar staat wel tegenover dat elke aankoop onzeker is. Het is nooit helemaal goed in te schatten hoe goed of slecht een speler het gaat doen. Elke club die koopt heeft een percentage miskopen. Dat is ook bij Ajax zo. Je kunt zelfs nu niet elke speler vanuit de jeugd vervangen. Daarbij hanteert Ajax het concurrentiemodel: vaak zijn er twee spelers die vechten voor een positie. De winnaar haalt de basis en kan later een goede transfer doen. De verliezer valt op den duur af en gaat op termijn naar een andere club. Daar is niets mis mee. Dan lijkt het weggegooid geld maar dat is het niet: de tranfersom van de winnaar loopt op.
Daarbij zal Ling bij Trencin wel gaan merken dat als ze meer aan de weg gaan timmeren er clubs met volle portefeuilles komen om de talenten weg te kopen. Dan ontwikkelt de club zich amper meer verder.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren