Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

PSV’er moet wennen: ‘Kunstgras is geen pretje voor mijn onderrug, merk ik’

Laatste update:

PSV huurt Andrés Guardado dit seizoen van Valencia en dus speelt de Mexicaanse middenvelder na ruim zes seizoenen in Spanje voor het eerst in de Eredivisie. Daar krijgt de 112-voudig international te maken met veel wedstrijden op kunstgras. Guardado blijkt daar bepaald geen voorstander van.

/

In juni 2015 zal waarschijnlijk meer duidelijk worden over de toekomst van die ondergrond in de Eredivisie. Als Guardado tegen die tijd nog speler is van PSV, lijkt hij te hopen op een verbod van kunstgras. “Het is een van de dingen waar ik het meest aan moet wennen hier”, vertelt de linkspoot aan het Algemeen Dagblad. In de Mexicaanse competitie en de Primera División had Guardado er geen ervaring mee.

“In Spanje heb ik er in zeven jaar tijd maar één keer op gespeeld. Dat was in een bekerwedstrijd met Deportivo la Coruña. Het is geen pretje voor mijn onderrug, heb ik al gemerkt. Maar goed, als professional zal het me niet afleiden van mij doel om elke wedstrijd vol gas te geven”, stelt de 28-jarige Mexicaan zich professioneel op.

Ben jij een voor- of een tegenstander van kunstgras in de Eredivisie?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Tsja, kunstgras in heel de wereld wordt er niet opgespeeld behalve in Nederland.
In de Eredivisie zou er geen plek voor kunstgras moeten zijn, omdat clubs gewoon een degelijke grasmat moeten hebben.

3 december 2014 om 11:32

Over heel de wereld wordt er meer kunstgras gebruikt dan men weet/denkt. Dat heet alleen geen kunstgras maar "hybride". De meeste Europese topclubs maken er gebruik van (half echt/half nep) dus voordat je zomaar wat roept, doe eerst je huiswerk.

3 december 2014 om 12:59

Arsenal wordt vaak verkozen tot 1 van de beste grasmatten ter wereld en heeft inderdaad ook hybride, alhoewel de percentages 50/50 daar volgens mij iets ander liggen. Ik dacht wel een hoger percentage natuurgras t.o.v. Kunstgras. Volledig kunstgras moeten ze verbieden op het hoogste niveau. Zo verlaag je je competitie onnodig..

3 december 2014 om 11:35

zelfs in frankrijk is er een ploeg op het hoogste niveau die op kunstgras spelen . Een veld waar de wedstrijden op gespeeld worden geen trainigsveld .

3 december 2014 om 13:18

Klopt, dat is Lorient.

3 december 2014 om 12:36

Ook in Scandinavië, Ijsland, Rusland en god weet waar nog meer plaatsen wordt er op kunstgras gevoetbald.

3 december 2014 om 13:41

Nederland wilt altijd anders zijn. Zodra mijn kind groot is verhuis ik zsm naar een ander land. Bah

3 december 2014 om 13:51

Waarom wachten...is er misschien toch iets goeds aan Nederland?

Ontopic: volledig kunstgras is in mijn ogen onnodig. Tis allemaal een questi van willen.

3 december 2014 om 13:53

@talentgaatvoor; graag! Lees net een andere reactie van jou denk niet dat we je gaan missen.

Ach volgens Jan Smit van Heracles en andere liefhebbers van kunstgras is dat allemaal onzin joh. Je kan zelfs gewoon een sliding maken op kunstgras zonder verwondingen op te lopen. Dat ze dat al ruim tien jaar zeggen en het al ruim tien jaar niet waar blijkt te zijn deert niet, nu is het echt zo hoor...

3 december 2014 om 11:46

Er is wel degelijk verschil tussen het kunstgras van 10 jaar terug en nu

3 december 2014 om 11:59

Nog steeds slecht voor je botten en gewrichten. Ik speel er zelf ook op, moet om de 3/4 maanden me rug laten kraken.

3 december 2014 om 12:07

Misschien zou ik daar mee stoppen. De chiropractor schijnt niet heel goed voor je gewrichten te zijn. Bij elke 'knak' vindt er een beetje slijtage plaats.

Een harde en bevroren ondergrond is ook slecht voor je rug jongen, daar kom je nog wel achter zo meteen als het écht koud wordt hier in Nederland. Welkom in Noord-Europa!

3 december 2014 om 11:05

In het betaalde voetbal in NL wordt niet op bevroren ondergrond gespeeld, alle clubs moeten veldverwarming hebben. Buiten dat kun je niet echt stellen dat Nederland deel is van Noord-Europa en ook niet dat het in Nederland echt koud wordt, daarvoor zul je toch echt naar Scandinavie en de baltische staten moeten.

3 december 2014 om 11:17

Jaja, dus omdat alle clubs veldverwarming hebben zijn de velden nooit hard? Waarom ligt er dan wel elk jaar sneeuw op de velden? Een veldverwarming zorgt er bij vorst echt niet voor dat je veld niet gedeeltelijk bevriest hoor! Het zorgt ervoor dat de ondergrond niet bevriest, maar de toplaag bevriest wel degelijk.

Daarbij is dit overduidelijk regisseert door Psv. Brands zit in de technische commissie van de Knvb die het kunstgras gaat onderzoeken en het is bekend dat Brands tegen kunstgras is. Buiten het feit dat dit dus geen objectief onderzoek wordt, is het argument dat buitenlandse spelers niet naar Nederland komen vanwege kunstgras een veel gehoorde uitspraak van Brands. Dat Guardado net nu met deze uitspraak komt is dus alles behalve toeval!

3 december 2014 om 11:28

Als je enige technische kennis hebt, weet je dat het veel meer energie kost om sneeuw te ontdooien dan om een een grondlaag vorstvrij te houden. Als alleen de bovenste toplaag hard is prik je daar meteen doorheen met je noppen en is er niet veel aan de hand, zeker als de weststrijd een tijdje onderweg is.
Ik weet niet waar je die complot theorie nu vandaan haalt maar dat is natuurlijk de grootste onzin. Het is gewoon zijn antwoord op een van de vragen die hij krijgt van de verslaggever van het AD die hem interviewt over hoe het hem is bevallen hier in NL, en kunstgras is inderdaad iets wat hij nog nergens anders ervaren heeft dus is dat wel iets opvallends om dan te melden. Niets meer en niets minder. Als jij hier een complottheorie achter wilt zoeken, ga je gang, maar dat is dus onzin.

Verder vraag ik me af wat er mis is met echt gras. Ik heb vroeger ook op bevroren en besneeuwde velden gespeeld en getraind (ben nu tijdelijk gestopt) en heb dat altijd minder vervelend gevonden dat kunstgras. Natuurlijk is dat mijn persoonlijke ervaring die voor anderen anders zou kunnen zijn, maar ik snap nog steeds niet dat je als voetbalclub je wedstrijden in een stadion op kunstgras zou willen doen.

3 december 2014 om 11:39

Alles wat een speler via de media naar buiten communiceert wordt eerst goedgekeurd door de communicatieafdeling van de club. Ook bij Psv. Het is erg naïef om te denken dat dit soort uitspraken niet vooraf worden besproken door de persvoorlichter. Het is een professionele organisatie. Daar wordt alles geregisseerd.

Vwb kunstgras. Ik speel vanaf mijn 6e op echt gras en sinds enkele jaren met grote regelmaat op kunstgras. Er zijn inderdaad kunstgrasmatten van bedenkelijke kwaliteit, maar dat zijn hoofdzakelijk de wat oudere kunstgras matten. De nieuwere kunstgrasmatten zijn naar mijn mening echter van een uitstekende kwaliteit. Je kunst slidings maken en alles. Inderdaad, de bal rolt wat sneller en stuit misschien iets hoger op, maar dat doet hij ook wanneer een grasmat nat is, of gras een wat hardere ondergrond heeft.

Als een club nu een goede kunstgrasmat heeft, kan in principe elk team van de club, van de f-jes tot en met het eerste team met elke weesomstandigheid op dat veld trainen en spelen. in plaats van 8 verschillende velden die 's winters allemaal slecht zijn, hoeft een club nu eigenlijk nog maar 1 veld te hebben en die is altijd van dezelfde kwaliteit.

3 december 2014 om 11:45

Fachten

De toplaag van kunstgras blijft ook sneeuw op liggen en kan ook bevriezen

3 december 2014 om 11:56

Natuurlijk, alles kan bevriezen, maar dan moet het toch wel vriezen dat het kraakt wil een kunstvezel bevriezen.

Dat er sneeuw op blijft liggen is juist. Maar met het verschil dat je dit er wel makkelijk af kunt halen zonder de toplaag te beschadigen zoals vaak bij echt gras wel het geval is.

3 december 2014 om 11:13

Wat een BS.. met veldverwarming is dat niet. En als het echt te koud word spelen ze niet. Kunstgras is een oplossing voor clubs die wegens de kosten een onderhoudsvrije mat willen hebben. Maar in de eredivisie vind ik echt gras een must. Laat de KNVB daar een regel en eventueel subsidies op bedenken dat dit voor vluns betaalbaar blijft. Er zijn ook zat kleinere clubs dan Heracles of Zwolle die ook een echte mat kunnen onderhouden.

3 december 2014 om 11:16

Daarom hebben ze verwarming onder de velden

3 december 2014 om 11:20

En die verwarming zorgt ervoor dat 50 cm zandgrond dat op de verwarming ligt niet bevriest? Hahaha, goede verwarming heb je dan.

Veldverwarming zorgt dat de ondergrond niet bevriest. Dit heeft echter geen invloed op de toplaag en deze zal gewoon bevriezen. Daarom hebben clubs met veel geld ook buiten groeilampen, in de winter warmtelampen op het veld staan.

3 december 2014 om 11:39

Ben geen voor/tegenstander van spelen op kunstgras, maar vind al die discutabele argumenten van zowel voor als tegenstanders een beetje vreemd.

Een goede veldverwarming zorgt er wel voor dat het veld goed bespeelbaar is, als de bovengrond nog hard is (of besneeuwd) betekent dat de verwarming gewoon te laat is aangezet.
Dat sommige clubs in de winter de 'gewone' gloeilampen vervangen door warmte lampen is gewoon een financiële keuze, het maakt qua kilowatt/uur namelijk niet heel veel uit of je warmte dan wel gloeilampen gebruikt, maar de verwarming kan wel een graadje of 5 lager.

Geloof er niets van dat spelers niet willen komen omdat hier kunstgras ligt, en dan komen ze met de standaard voorbeelden van Dost en Huntelaar.
Die spelers verdienen in de BL respectievelijk 2,5 en 6,5 miljoen, denk eerder dat ze hier maximaal 1 miljoen kunnen verdienen, bepalender is in hun keuze dan het kunstgras.

3 december 2014 om 11:46

Nou ik kan je verzekeren dat alleen veldverwarming er niet voor zorgt dat het hele speelveld niet bevriest. Die capaciteit levert een verwarming simpelweg niet. Een veldverwarming ligt namelijk niet maar 10 cm onder het oppervlak!

Daarnaast is het voor de meeste clubs simpelweg niet te betalen om de aggregaat van de veldverwarming continu aan te laten staan. Alleen aan brandstof kost een veldverwarming dan 50.000 per week! Laat het eens 2 maanden echt koud zijn 's nachts. Dat betekend dat je alleen al aan veldverwarming 400.000 kwijt bent in twee manden tijd. Dat is voor sommige eredivisieclub 1/5 van hun begroting! Daar kunnen ze de halve selectie een jaar lang loon voor betalen!

3 december 2014 om 12:15

Ten1e, het vriest zelden tot nooit 2 maanden in Nederland, normaal gesproken wordt de veldverwarming pas aangezet als de grondtemperatuur 0 of 1 graad boven 0 is.
Ten 2e die 50.000 euro is als het -10 of lager is.
Ten 3e Als 400.000 euro 20% van je begroting is, dan speel je dus met een begroting van 2 miljoen, dan moet je jezelf serieus gaan afvragen of je wel wat in het betaalde voetbal te zoeken hebt.

En ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik bij een BVO in hartje winter (-4) wel eens op een veld mocht staan, en het was gewoon een niet bevroren veld.
Dus ik weet echt niet hoe jij erbij komt dat een veld ondanks de verwarming nog bevroren is.
Heb bij de Graafschap 1x meegemaakt dat de verwarming niet goed werkte, en toen was de bovengrond wel bevroren, maar ook dat was toen alleen de laatste cm.

3 december 2014 om 12:47

Het vriest nu als 's nachts. De komende 2,5 maanden zal dat denk ik wel met grote regelmaat voorkomen. 2 maanden nachtvorst is helemaal niet gek en uitzonderlijk. Of denk jij dat het veld alleen overdag last heeft van koud weer? 's Nachts kan het zomaar -10 worden, geen enkele probleem! Ik denk dat je dan 's winters nog een relatief milde nacht te pakken hebt!

En waarom zou een club met een begroting van 2 mln geen bestaansrecht hebben? Heeft een club met schulden wel bestaansrecht? Of een club die subsidie ontvangt van de gemeente of van de provincie?

3 december 2014 om 13:13

Een club met een begroting van 2 miljoen heeft ook schulden, snap nooit zo waarom iedere keer die schulden erbij gehaald worden, iedere club heeft schulden, het wordt pas een probleem als je die schulden niet meer kunt betalen.
Idem voor steun overheid, iedere club in Nederland heeft hier in meer of mindere mate gebruik van gemaakt.

Gemiddeld is er in Nederland 50 tot 60 x per jaar nachtvorst, waarvan een stuk of 10 tot 15 er in de winterstop vallen.
Bron: knmi.nl/cms/content/31026/vorstdagen

een veldverwarming zet je 3 dagen van tevoren aan om op de speeldag tot een goed bespeelbaar veld te komen, dus dan valt weer de helft weg, alleen als de temperatuur onder de -10 is dan moet de veldverwarming de hele week aan, en dan kom je op de door jouw genoemde 50.000 euro.
Maar dat is in Nederland echt een zeldzaamheid.

Een gemiddelde winter telt in De Bilt twee dagen met een minimumtemperatuur onder min 10 graden, maar menig winter gaat voorbij zonder strenge vorst.
Bron knmi.nl/cms/content/22793/strenge_vorst

Edit:
De Knvb schrijft Eredivisieclubs voor dat zij veldverwarming gebruiken. Gemiddeld kost dit hen 120.000 euro per jaar. Greenmaker zorgt voor een besparing van minimaal 20. Ook is er door het verminderde energiegebruik minder schadelijke uitstoot.

Wanneer je niet met pinnen op kunstgras gaat spelen ga je ook geen last van je spieren krijgen. Daar hebben ze speciale voetbalschoenen voor. Voor de rest is het gewenning. Daarnaast heb ik nog niet een helder argument tegen kunstgras gehoord behalve van sentiment doorspekte drogredenen. "je moet het gras ruiken" etc etc. Een goed gesproeid kunstgrasveld is beter dan de gemiddelde zandbak wat wij voor grasveld aanzien in de eredivisie. Kijk naar het veld van PSV DAT is pas competitievervalsing. Hoeveel mensen zijn daar al niet op hun plaat gegleden omdat het gras niet goed wortel heeft kunnen schieten in de groeiperiode.

3 december 2014 om 10:55

De bal rolt veel langer door, de bal stuitert anders, het hele spelletje voelt gewoon compleet anders aan op kunstgras. Als je zelf een keer op kunstgras hebt gevoetbald dan merk je dat toch gewoon? Niemand zou tegen kunstgras zijn als het echt op gras zou lijken, maar dat is gewoon absoluut niet waar. Voetbal wordt op gras gespeeld en niet op een veld dat voelt als beton met sprietjes.

3 december 2014 om 12:30

Maar het voelt niet als beton met sprietjes, al lang niet meer. Alleen de hele oude velden voelen als beton. Als je een nieuwe kunstgrasmat hebt, die wij nu ook hebben liggen bij onze club dan kun je daar prima op voetballen. En zo slecht blijkt het volgens mij helemaal niet te zijn voor de spieren, is het ooit bewezen dat er meer blessures op kunstgras vallen dan op normaal gras?

3 december 2014 om 16:35

Ja tuurlijk teesboer, dat zeiden ze tien jaar geleden ook al... Ik heb op meerdere kunstgrasvelden gespeeld (oud en nieuw) maar niks lijkt nog maar een beetje op echt gras als je eerlijk bent. Beton met sprietjes is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar je snapt mijn punt. Over blessures heb ik het toch niet verder?

3 december 2014 om 11:07

@hille Daarom heeft PSV ook een nieuwe grasmat laten aanleggen in het Philips Stadion in de afgelopen weken. Zij doen tenminste iets aan de klachten over het veld!

3 december 2014 om 11:14

@jimipsv

Klopt, en nu ik daar zo over nadenk. Het was al een voordeel voor het gras dat we heel lang geen thuiswedstrijd hadden, tot PSV-Feyenoord. Maar nu die dus verplaatst is komen daar dus nog 2 weken bij, tot aan PSV-Twente.

Als het goed is ligt het veld er tijdens die wedstrijd prima bij. Wanneer er dan weer constant gegleden wordt heeft PSV een groot probleem..

Maar inderdaad, PSV doet wat aan de problemen en is dus totaal geen competitie vervalsing @ Hille

3 december 2014 om 11:08

Het feit dat er speciale voetbalschoenen voor nodig zijn zegt al genoeg dat kunstgras anders is dan gewoon gras. Inderdaad, een zandbak is ook slecht, maar dat komt door slecht onderhoud omdat clubs te lui zijn om voor een goede mat te zorgen. In o.a. Engeland wordt er met verbazing naar Nederland gekeken, aangezien het klimaat hier bijna niet beter kan om een goede, gezonde grasmat neer te leggen en te onderhouden.

3 december 2014 om 11:24

Hahaha voor een nat grasveld zijn ook andere schoenen nodig! Voor een droog grasveld zijn ook andere schoenen nodig, voor een zacht grasveld zijn ook andere schoenen nodig, voor een hard grasveld zijn ook andere schoenen nodig. Maar dat is niet erg. Dat er voor kunstgras andere schoenen nodig zijn is ineens wel erg?

En in Engeland krijgen clubs die promoveren ook een geldbedrag van 170 miljoen pond. Dank je de koekoek dat je dan een goede grasmat neer kunt leggen. In Nederland werken clubs die promoveren met een begroting van 2 miljoen!

3 december 2014 om 11:32

In Engeland zijn er ook genoeg clubs in lagere divisies die met een vergelijkbare begroting als nederlandse clubs spelen. Daar is er niemand die het ook maar in zijn hoofd haalt om over kunstgras te beginnen.
Onzin dat je andere schoenen nodig hebt. Ik heb altijd 1 paar schoenen gehad en nooit problemen met natte, droge of zachte ondergrond.
Ook op een begroting van 2 miljoen is het trouwens mogelijk om een normale grasmat te onderhouden. Er zijn zelfs amateurclubs die als vereniging werken en die in staat zijn om een grasmat te onderhouden. Op een begroting van 2 miljoen zou dat al helemaal moeten kunnen.

3 december 2014 om 11:49

Jij speelt dan ook op amateurniveau. Een beetje voetballer heeft rubberen noppen en pinnen.

Jij beweert dat je met een begroting van 2mln makkelijk een goed grasveld kunt onderhouden? Veldverwarming kost bij een beetje strenge winter € 50.000 per week! Je bent dus al gauw € 400.000 kwijt aan alleen al veldverwarming!

20% van je totale begroting gaat dan op aan veldverwarming. Dus hoezo is het makkelijk voor een club met een lage begroting om de goede grasmat te onderhouden?

3 december 2014 om 11:26

@lovrefc, dat de bal beter rolt is toch juist een voordeel? Het spelletje wordt inderdaad anders. Je kunt op kunstgras namelijk voetballen in plaats van naar een foutenfestijn kijken. Ik speel wekelijk op kunstgras en daarnaast ook regelmatig op gewoon gras. Dus ik spreek uit ervaring.

@jimipsv, het valt PSV te prijzen dat ze naar kritiek luisteren. Het neemt alleen niet weg dat teams daar wel al de nadelen van hebben ondervonden voordat PSV actie ondernam. Dus eigenlijk is dat niet meer dan een pleister op de wonden. Het feit blijft dat je die discussie met kunstgras nooit zult hebben omdat de kwaliteit voor 10 jaar constant is. p.s. PSV was bedoelt als voorbeeld, ik had het veld van Groningen van vorig jaar misschien beter aan kunnen halen. Die hebben er namelijk helemaal niets aan gedaan om van om van die zandbak iets te maken.

3 december 2014 om 12:51

Onzin. PSV heeft zelf meer last van dat veld dan de tegenstanders die er maar 1 keer per jaar op moeten spelen. Kom aub niet met die onzin dat PSV spelers er gewend aan zijn geraakt, want dat is, zeker bij Bruma, Rekik en de Jong, zeker niet het geval.

Kortom, voor iedereen fijn dat er een fatsoenlijke mat ligt nu (hopelijk).

3 december 2014 om 14:24

@hille: De bal mag wel goed doorrollen, maar het geval bij de meeste kunstgrasvelden is dat het geen velden zijn, maar een keiharde ondergrond, waardoor de bal net zo doorrolt als op straat of als in de zaal. En dat zijn heel andere sporten. Gras moet wel zacht blijven zodat je slidings kunt inzetten enzo.

4 december 2014 om 13:52

@azet: het kunstgras in de eredivisie is echt niet het zelfde als waar jij misschien op speelt bij je locale amateurclub. Dit kunstgras is veel verder ontwikkeld. hierdoor is het ook niet meer zo dat slidings maken een probleem is. De velden worden namelijk goed gesproeid voor de wedstrijd en in de rust. Daarnaast is het enige verschil qua rollen van de bal dat een kunstgrasmat glad is en een bal dus vrij kan rollen in plaats van een vertragende grasmat. Dit heeft niets met de hardheid van de ondergrond te maken. Ik ben het dus niet met je eens;-)

3 december 2014 om 11:43

Er zijn genoeg clubs die hun grasmat kunnen onderhouden (kijk ook maar even naar FC Utrecht's veld de afgelopen wedstrijden, lag er perfect bij). Het is onzin dat je als club daarop gaat besparen omdat dat 1 van je grooste kostenplaatjes is. Dan doe je iets verkeerd als club zijnde.

I kan begrijpen dat vooral blessure gevoelige spelers daar last van kunnen hebben. Door het niet wennen er aan en eventuele verkeerde keuzes van schoenen.

Poeh jongen, het is wat. 3-4 keer in het jaar even 90 minuten over wat nep sprieten hobbelen.

3 december 2014 om 11:16

3-4 keer? Er spelen 6 clubs in Eredivisie met die nepsprieten, dat is 1/3 van de clubs. Verder werd Guardado ook aan de kant gehouden in de beker tegen Almere City, want ook hebben ze kunstgras.

Als je niet aan die ondergrond gewend bent kun je daar best klachten aan overhouden.
Zo bleek wel na PEC-PSV..

hij zit hier wel een beetje te janken hoor.. ik ben geen voorstander, maar kunstgras wordt wel gecontroleerd op risicofacoren, dus als als hij echt "last" heeft. komt het waarschijnelijk door hemzelf (houding,loopje)

3 december 2014 om 11:26

en wie zegt mij dat hij niet last van zijn rug heeft gekregen door het veel te gladde grasveld dat er in het Phillips stadion ligt? Als er iets slecht voor de onderrug is, dan is het wel een gladde ondergrond.

3 december 2014 om 11:30

Dat zegt hij zelf toch?? Of kan je dit niet uit de tekst opmaken?

3 december 2014 om 11:51

En dat wat in de media komt is altijd waar. O.k. Weet ik dat ook weer...

3 december 2014 om 12:03

Ik zou niet in zien waarom ze dit zouden moeten verdraaien.

Of wacht misschien is het wederom een complottheorie waarvan je al eerder sprak. Om de discussie kunstgras weer aan te zwengelen.

Waarschijnlijk volgt later op de dag deel 2 van het interview waar de zwarte pieten discussie ook weer ter sprake komt.

Hou toch op man. Er wordt gewoon aan de beste man gevraagd wat hij van kunstgrasvelden vindt. Hij antwoord daar op dat het wennen is en dat hij lichte last in zijn onderrug heeft en dat hij zich daar van niet van de wijs laat brengen en gewoon voor de volle 100% inzet toont. Niets meer en niets minder.

Dus nee de pijn in zijn rug komt niet door het gladde veld en nee hij wordt niet door de perschef van PSV geïnstrueerd dat hij de schuld van zijn lichte pijn in zijn rug moet neerleggen bij het kunstgras.

Ik speel niet vaak op kunstgras (gelukkig). Maar als ik een wedstrijd op kunstgras heb gespeeld heb ik de dag erna ook iets meer pijntjes.
Dus zo raar is het toch helemaal niet als iemand aangeeft zich te moeten aanpassen op kunstgras als hij daar nog nooit op heeft gespeeld? En al helemaal op dat nivo.

3 december 2014 om 12:11

ik zeg toch niet dat de media dit verdraait. Misschien spreekt hij omwille van Brands wel niet helemaal de waarheid! Ik denk namelijk niet dat Brands het fijn zou vinden wanneer hij zou zeggen dat hij het heerlijk vindt om op kunstgras te spelen, terwijl Brands net een lobby is gestart om kunstgras te verbieden!

Dat zou namelijk Brands zijn speerpunten onderuit halen.

3 december 2014 om 11:29

Bedankt voor je bijdrage.

Als ik zijn reactie goed lees dan jankt hij volgens mij helemaal niet;
"het is geen pretje voor mijn onderrug, heb ik al gemerkt. Maar goed, als professional zal het me niet afleiden van mij doel om elke wedstrijd vol gas te geven"

Dus als iemand nog nooit heeft gespeeld op kunstgras en dit seizoen direct diverse wedstrijden op kunstgras moet spelen en aangeeft dat dit een andere belasting heeft voor zijn lichaam loopt hij meteen te janken???

En ja natuuuurlijk komt het door hem zelf, mag deze beste man ook even de tijd krijgen om zich aan te passen aan dit kunstgras? Dus een ander loopje te ontwikkelen voordat jij hem direct beticht van jankerd!

Wat een onzin! Nergens op gebaseerd maar buikgevoelens! Dit noemt men profvoetballers. Heb je ooit tennissers gehoord over het spelen op gras, gravel, hardcourt.... Tophockeyers horen zeuren over pijn in de rug... En die staan er nog iets lulliger bij met zo'n stikkie, neem dat van mij aan. Gewoon even schoentjes aanpassen en niet van die Mickeymouse dingetjes in leuke tintjes wat goed is voor het imago. Dat is pas slecht.... En als al die gasten dan steeds op hun snuit gaan, dan zeggen ze dat het aan het gras ligt. PSV flikkert er dan een nieuwe grasmat in. Nou ja, verandert niets hoor met die pumps zonder noppen en lekker halfhoog... Goed schoeisel i.c.m. kunstgras is goed te doen, altijd in gelijke omstandigheden. Hoezo competitievervalsing?

Het veld kan niet bevroren worden ze hebben verwarmingen onder de velden

Kunstgras is top voor amateurvoetbal maar in het huidige topvoetbal vind ik dat iedere club wel een degelijk grasveld moet kunnen aanleggen.

Wat moeten de hockeyers dan afzien zeg, die spelen altijd op kunstgras.

3 december 2014 om 11:45

Hockeyen is sowieso een drama voor je rug, je loopt de hele wedstrijd alsof je verloren muntjes zoekt.

3 december 2014 om 12:12

Wat moet het afzien zijn voor waterpolo-ers, ze spelen in water; elk sport heeft zn eigen ondergrond. Bij voetbal is dat gras, geen plastic

Het voetbal in Nederland zakt verder en verder en ze helpen er allemaal aan mee.
Blij dat ik geen matchen bij hoef te wonen op kunstgras.

3 december 2014 om 11:43

Echt.. wat een onzin.. Let eens op als je de samenvattingen bekijkt. De ploegen met kunstgras spelen mooi en goed verzorgd voetbal.

On: Kunstgras verbieden is net zo goed vooruitgang tegenhouden als dat er nog geen videobeelden door de scheids mogen worden gebruikt. Met de zelfde sentimenten. Fouten van de scheids zouden bijdragen aan de charme van het spel, net als een baggerveld. B*lsh*t...

3 december 2014 om 11:46

Ja, met het verschil dat voetballers doorgaans voor videorefs zijn maar massaal tegen kunstgras (getuigen de enquetes onder voetballers).

3 december 2014 om 11:50

Als jij dat onzin vind prima, blijf lekker op dat kunstgras voetballen.
Maar besef dan well dat julliie over een paar jaar gedegradeerd zijn tot luxemburg niveau.

3 december 2014 om 13:01

Want Cambuur en Zwolle staan nu heel laag inderdaad. Die zullen vast nog wel degraderen! #sarcasme

Ongelooflijk wat een gezeur. Hij moet 6 wedstrijden spelen op kunstgras. Denk niet dat het daar mee te maken heeft.

Ik snap die domme reactie's hier niet. Het is toch logisch dat hij er iets van zegt. In principe veranderd zijn werkomgeving gewoon en als je al jaren alleen op echt gras hebt gespeeld en nu op kunstgras moet spelen, moet je daar niet alleen qua ondergrond aan wennen, maar ook qua tactiek. Zeker op de positie van Guardado moet je vaak slidings maken en dergelijke, dan is kunstgras gewoon ontzettend kut.
Je kan het vergelijken met je eigen baan. Je bent iets gewend en opeens moet je veranderen in je werkomgeving zonder dat je je daaraan hebt aan kunnen passen, die verandering is niet zo makkelijk te accepteren, of je nu een miljoen per jaar verdient of 30.000.

Ik moet zelf ook wel eens op kunstgras spelen en ik ben daar zeker geen voorstander van. Zolang je op je voeten blijft staan is er niets mis mee, maar een sliding maken kan op kunstgras best pijnlijk zijn. Ik ben een heel beperkte verdediger die het vooral moet hebben van schoffelen en mezelf voor de bal gooien. Op gras heb ik daar geen enkel probleem mee, maar op kunstgras merk ik dat ik mezelf toch vaak teveel in aan het houden ben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren