Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord krijgt steun van Heerenveen: ‘Wij houden van tradities’

Laatste update:
/

Feyenoord wil kunstgras in de Eredivisie laten verbieden. De Rotterdamse club dient begin volgende maand tijdens de algemene vergadering betaald voetbal een voorstel over dit onderwerp in. Niet alle clubs staan achter het initiatief van Feyenoord, maar sc Heerenveen spreekt zich ook uit tegen kunstmatige ondergrond.

"Wij houden van tradities", zegt voorzitter Jelko van der Wiel vrijdag in de Leeuwarder Courant. Heerenveen heeft net als Feyenoord een echte grasmat liggen in het Abe Lenstra Stadion. “Voetbal hoort gespeeld te worden op echt gras.” Buurman SC Cambuur speelt wel op kunstgras. In bijna anderhalf jaar tijd wist de ploeg niet één uitwedstrijd op echt gras te winnen.

Van de achttien clubs in de hoogste klasse hebben zes een kunstgrasveld in het stadion liggen: ADO Den Haag, Cambuur, FC Dordrecht, Excelsior, Heracles Almelo en PEC Zwolle. Volgens de KNVB kan er alleen een verbod op kunstgras komen als de wedstrijdreglementen worden aangepast.

FC Twente wil zich voorlopig niet mengen in de discussie. "Wij nemen geen standpunt in", zo vertelt Joop Munsterman aan het Eindhovens Dagblad. "Omdat wij als FC Twente ook wel begrip hebben voor de clubs die kiezen voor kunstgras. Ik snap dat een club uit kostenoverwegingen voor kunstgras kiest. Zo'n club komt anders in de problemen en moet een nieuw trainingscomplex aanleggen. We kunnen niet in de toekomst kijken, we weten niet hoe de ontwikkeling van kunstgras in het voetbal gaat."

Voor- of tegenstander van kunstgras?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

ik heb er nooit bij stilgestaan en me er niet aan lopen ergeren. Wij voetballen zelf ook op kunstgras en ik vind het fijn, we halen er ook geen voordeel uit ten opzichte van de tegenstander, maarja dat zegt natuurlijk genoeg over ons niveau
Ik vind dat de eredivisie nog van een dusdanig niveau is dat je op alle velden dezelfde ondergronden moet hebben, dit is te gek om van te praten. Er zijn clubs die daar toch behoorlijk wat voordeel uithalen, dat cambuur een jaar lang geen uitwedstrijd op normaal gras vind zegt toch genoeg

21 november 2014 om 08:53

In de eredivisie worden de kunstgras velden altijd als slechtst beoordeeld l. En dat is door de spelers zelf. Volgens mij is dat waar t om gaat.

21 november 2014 om 09:27

Ik voetbal niet graag op kunstgras, Dan ga ik net zo lief zaal voetballen want dan mis ik alleen nog een lange pass. Het combineren is dan veel leuker.

21 november 2014 om 11:49

Muil halve tamme, achterlijke tokkie. Stom rund dat je d'r rondloop.

21 november 2014 om 11:59

Klopt niet wat je zegt. Mij boeit het. Omdat hij ook een goed punt maakt.voetbal op kunstgras is gewoon anders dan voetbal op echt gras. Minder kracht, minder power. En daarom lopen we dus achter in Europa.....

haha nee we wisten geen enkel duel op echtgras re winnen gelukkig reigen we de uitoverwinningen verder wel aan elkaar! wat een onzin zeg om te suggereren dat dit met kunstgras te maken heeft

21 november 2014 om 09:12

En er wordt vergeten dat Cambuur wel gelijk speelt tegen Psv en Ajax op echt gras. Dat gezeur over het thuis voordeel van Cambuur. Henk Fraser gaf al aan dat het publiek Cambuur naar de overwinning schreeuwde en zong. Moeten we voortaan dan allemaal met het koffiekannetje op de tribune zitten en stil zijn? Anders is het niet eerlijk? Het is altijd zi geweest dat voetbal onder veranderende omstandigheden wordt gespeeld. Als je het gelijk wil hebben dan zou juist iedereen aan hetzelfde soort kunstgras moeten.

21 november 2014 om 12:02

Tja,tegen ADO. Die spelen ook op nepgras.... Dus nee, dan is het geen voordeel.. tegen clubs die op echt gras spelen ben je absoluut wel in het voordeel

21 november 2014 om 13:22

Je spreekt jezelf tegen, omdat Ado ook op kunstgras speelt zou er geen voordeel zijn en toch wint Cambuur. Daarmee klopt mijn stelling dus dat er meer meespeelt bij thuisvoordeel dan de ondergrond waar je op speelt en dat het ook daarom kan zijn dat andere clubs het moeilijk hebben bij Cambuur.

Het is geen zaalvoetbal 2.0 met kunstgras en die waardeloze scheidsrechters die elk contact bestraffen , het is voetbal, op gras punt

21 november 2014 om 12:04

Precies. Full power vooruit!!! En dat kanniet op nepgras

Hoe kan je nou iets dat door de fifa is goedgekeurd verbieden??

21 november 2014 om 09:12

Ik zou dat liever omdraaien. Als de fifa het ok vindt weet je eigenlijk zeker dat het niet in de haak is..

21 november 2014 om 10:41

Maar volgens de Fifa die de Fifa controleert is het gewoon oke hoor .

Bijna alle finacieel gezonde clubs zullen zich voor gras dat is gemaakt van gras uitspreken en tegen gras wat gemaakt is van rubber en plastic. Het is ook een kwestie van uitstraling, een strakke grasmat heeft veel meer uitstraling dan een ondergrondje van plastic en rubber.
Aan de ene kant snap ik het argument van plastic en rubber wel, het is lekker goedkoop (dat straalt het ook duidelijk uit) Aan de andere kant is het in mijn ogen een kwestie van prioriteiten stellen. Je bent een profvoetbalclub en dan moet je zorgen dat alle faciliteiten optimaal verzorgt worden. Clubs zetten ook geen sinaasappel kistjes neer als business seats maar degelijke goede stoelen.

21 november 2014 om 09:14

Dan moet het hybride gras van de kuip er ook uit, dat is ook gedeeltelijk kunstgras.

21 november 2014 om 09:29

Als kunstgras niet meer te onderscheiden is van echt gras mogen ze van mij overal kunstgras in leggen maar zolang er een groot verschil zit tussen kunst gras en gras gemaakt van gras moeten ze een normale of in ieder geval gelijkwaardige grasmat neer leggen. Het veld in de kuip behoord al jaren tot de beste velden in de Nederlandse competitie ik heb niet het idee dat voetballers het ervaren als kunstgras, anders dan bij Zwolle Cambuur en Den Haag. Maar als het kunstgras en het "hybride" gelijkwaardig zijn om op te voetballen waarom leggen Cambuur en de andere kunstgras clubs dan geen "hybride" veld neer dan zouden ze zomaar ineens bij de beste velden van de eredivisie kunnen gaan horen.

21 november 2014 om 09:47

Je hebt gelijk. Maar ik kom telkens het argument tegen dat voetbal op "echt" gras gespeeld moet worden. Dan zou de ontwikkeling van hybride velden dus ook niet een kans moeten krijgen. Ik wil alleen maar aangeven dat sommige mensen elke keer de grasmat van de kuip aanhalen, maar vergeten dat dat dus ook geen "echt"gras is.

21 november 2014 om 10:34

Zaak blijft dat iedere speler de maturiteit de kuip goed vind en kunstgras hekelt, als cambuur nou is hetzelfde gras als in de kuip neer legt? O wacht dan houd dit clubje alleen een keeper over...

21 november 2014 om 11:13

Juist, Feyenoord speelt al jaren in de top en kan zich de luxe van dit gras veroorloven. Een club als Cambuur niet en dan is kunstgras een uitkomst. En dit "clubje" heb je toch echt nodig om een volwaardige competitie te spelen.

@jvanlenthe, ik vermoed dat SC Heerenveen andere redenen heeft om voorstander te zijn van echt gras. Gewoon omdat ze net als het merendeel van de Eredivisieclubs elke week onder ongeveer dezelfde omstandigheden hun duels willen afwikkelen. Ik neem toch aan dat SC Cambuur zo verstandig is om in het nieuw geplande stadion weer echt gras aan te leggen. En dat de huidige kunstgrasmat gewoon een tijdelijk gebeuren is voor de club uit Leeuwarden.

21 november 2014 om 09:53

Het argument van gelijke omstandigheden is een dooddoener. De omstandigheden zijn nooit gelijk. De ene club speelt tegen Ajax met het dak dicht, de andere met het dak open. De ene club speelt tegen Psv voordat het veld vervangen is, de andere erna. De ene club speelt tegen Groningen op gras, de andere op een zandvlakte. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Juist de clubs die om kunstgras spelen bieden altijd dezelfde omstandigheden. Cambuur is kampioen geworden op echt gras, maar dat veld was op het laatst ook niet om aan te gluren. Natuurlijk hoop ik ook dat ze in het nieuwe stadion echt gras neerleggen, maar ik hoop ook dat ze dan wel zo'n mat neerleggen die het goed blijft doen gedurende het hele seizoen.

Iets wel of niet doen louter omdat het een traditie is vind ik toch zo dom, dan kan je ook gewoon direct stoppen met zelf nadenken.

On: Ik denk dat over pak 'm beet 5 tot 10 jaar de kunstgravelden zo goed zijn dat we er nier meer omheen kunnen.

Ik vind dat je de klachten van de tegenstanders erg serieus moet nemen, blijkbaar leeft het wel bij een aantal clubs en hoor je individuele voetballers ook klagen over het kunstgras. Als ik dan voorstanders hoor verklaren dat ze niet moet zeuren, of dat de discussie achterhaald is, dan verbaast me dat enorm. Stel nou dat we de competitie opsplitsen in echt gras en kunstgras, dus een competitie met enkel clubs die op gras spelen en eentje met clubs die enkel op kunstgras spelen. Dan is het probleem opgelost. Zouden mensen als Henk de Jong, Jan Smit, Pieter de Waard en Gerard Nijkamp dan tevreden zijn? Als het gezeur over kunstgras daarmee is beëindigd? Of zouden ze hun kunstgrasmat nog diezelfde dag door echt gras vervangen? Het veld mag gewoon geen sluitpost op de begroting zijn, dan heb je de prioriteiten echt verkeerd liggen. Als zoveel mensen zich inmiddels roeren dan doe je er verstandig aan om die discussie niet als achterhaald af te doen, dat is niet aan voor- of tegenstanders om dat te bepalen.

Wanneer het merendeel van de clubs zich gaat uitspreken voor natuurgras in de Eredivisie moet de Eredivsie zelf garant staan voor de aanleg en onderhoud van de velden bij alle clubs in de Eredivisie. Clubs met kunstgras worden dan schadeloos gesteld voor het aanleggen van een goed natuurgras veld, waarbij de kosten komen uit de gezamenlijke pot.

Laten de clubs met elkaar dan er ook voor gaan zorgen dat alle grasmatten in NL er zo bijliggen als in De Kuip, Arena, Alkmaar en Enschede. Laat de Eredivisie zelf een aantal greenkeepers in dienst nemen. En dus ook de onderhoudskosten betalen uit de gezamenlijke pot. Niemand zit te wachten op velden, zoals voorheen in Den Haag en dit seizoen bij Psv.

Het probleem is dat maar heel weinig clubs het stadion in eigen beheer hebben. Daarmee zijn deze clubs direct afhankelijk van de investering in het stadion door de lokale overheid. Die zit niet te wachten op hoge jaarlijkse onderhoudskosten voor een Eredivisie waardige grasmat. De clubs verwachten dat een uitstekende grasmat in de jaarlijkse huursom zit. Daar ga je dus op die manier nooit uitkomen. Tenzij de Eredivisie zelf gaat investeren.

De ontwikkeling van kunstgras is niet te stoppen en vooralsnog de ideale oplossing voor het amateurvoetbal. Binnen 5 jaar heeft Ten Cate zo'n goede mat, welke nauwelijks van echt is te onderscheiden.

Voetbal hoort gewoon op gras gespeeld te worden en zeker op 't hoogste niveau in een land. Daarnaast is kunstgras nog helemaal niet zover dat het normale gras kan vervangen. Wel zou ik het goed vinden dat als alle clubs een bijdrage doen om normale gras aan te leggen. Ik weet dat 't de verantwoording is van de clubs zelf maar misschien dat alle Eredivisie clubs een kleine bijdrage doen of dat de Knvb een subsidie regeling kan maken...

Mooizo, ik snap niet dat je kunstgras beter kan vinden. Wat is er nou mooier dan op een frisse kortgemaaid veld te voetballen?

21 november 2014 om 13:08

@ feyenoord!!!

Precies, daarnaast word er bijvoorbeeld bij het schaatsen toch ook onderscheid gemaakt van schaatsen op natuur ijs en kunst ijs (indoor). Nog belangrijker die paar clubs die op "kunstgras" spelen berokken het "algemeen Nederlandse voetbal belang" ook schade aan, aangezien onze competitie het al zwaar genoeg heeft zou ik niet weten waarom je die situatie nog moeilijker wilt maken dan hij al is.

Dat de kunstgras clubs het prima vinden dat "versterkingen" niet willen komen vanwege die kunstgras mat moeten zij weten, alleen kan het niet de bedoeling zijn dat spelers "nee zeggen" tegen "grasclubs" omdat een paar clubs op "kunstgras" spelen omdat echt gras voor hun geen prioriteit heeft. Hopelijk sluit Ajax zich snel aan bij Feyenoord, Heerenveen en Psv.

Daarnaast vind ik het eens hoog tijd worden dat de Knvb meer luistert naar de belangen van de clubs die er voor kunnen zorgen dat het Nederlandse voetbal nu eens echt vooruitgaat (nee, dat zijn niet alleen de topclubs. De winst van kunstgras velden is minimaal en eigenlijk alleen voor die paar kleine clubs die dit hebben. Het is en blijft naar mijn mening een vorm van competitie vervalsing omdat het "speelveld" niet gelijk is. Regelmatig schreeuwen moord en brand (terecht overigens) dat het internationale (financiële) speelveld ongelijk is. En aan de andere kant laten we wel zoiets toe in onze eigen competitie. Ik heb echt wel respect voor de kleinere clubs, maar ik ben ook van mening dat zij enige echte vooruitgang van het Nederlands voetbal ook tegen houden, ik hoop daarom ook dat de Knvb en de clubs bij het zoveelste seminar eindelijk eens de ballen hebben om echte hervormingen door te voeren.

Iets behouden op basis van tradities. Gebruiken ze bij Heerenveen ook nog telefoons met draaischijven en computers met ponskaarten? Vasthouden aan tradities is leuk, maar sta open voor vernieuwingen anders komt er nooit vooruitgang.

21 november 2014 om 13:40

@ Wouter!

Sommige tradities werken vandaag de dag gewoon prima hoor. Zolang internationaal de meeste competities hier niet aan willen moeten wij ons in Nederland ook geen extra geweld aan doen. We klagen altijd wel steen en been dat het ongelijke speelveld in het buitenland ons de nek omdraait; maar zelf doen we ook zelf vakkundig ons best om het onze competitie nog zwaarder te maken.

- Al jaren worden we op fysiek gebied, lengte en verdedigend gebied afgetroefd zodra we de grenzen overgaan. Toch na al die jaren word er nog niets mee gedaan.

- De Knvb die de scheidsrechters alles laten affluiten, zodat onze spelers niets meer gewend zijn. Iets wat we met name merken wanneer we Europa in gaan. Ook de Knvb die er eigenlijk bij de overheid op zou moeten aandringen om er voor te zorgen dat het ook in Nederland verplicht word om afkoop clausules in de contracten op te nemen. Daarnaast zou de Knvb zich ook kunnen inspannen bij de Uefa voor een "custome made" transfer periode, want vele landen hebben in zekere zin toch een "custome made" transfer periode.

- We het acceptabel vinden dat jonge spelers meer dan drie keer in een seizoen dezelfde fouten mogen maken. Die mentaliteit doet ons weinig goed, fouten horen erbij maar het mag allemaal wel wat minder vrijblijvend. Het is denk ik ook een reden waarom spelers zoals Martens Indi, de Vrij, Janmaat maar ook Veltman nog te vaak dezelfde fouten maken als toen ze debuteerden.

- Is het Nederlandse publiek amper bereid is om te betalen voor voetbal achter de decoder, iets wat ook niet gestimuleerd word door "nos Studio Sport" waardoor veel mensen het niet nodig vinden om een abonnement te nemen. Daarmee dragen veel mensen die zeggen van het Nederlandse voetbal te houden ook bij aan de malaise. Als Nederland echt zoveel "hart" heeft voor het vaderlands voetbal; waarom draagt het niet haar steentje bij ? Kijk, wanneer mensen het financieel zich niet kunnen veroorloven begrijp ik het heus wel, en natuurlijk kan ik mensen die het geld wel hebben niet dwingen maar ook wij kunnen ons steentje bijdragen.

- Veel mensen nog steeds tegen een eventuele fusie van de Belgische en Nederlandse competitie niet zien zitten. Het zou de weerstand vergroten en er zal een grotere sponsor markt ontstaan.

Met bovenstaande maatregelen zullen we de "kloof" ook niet dichten met het internationale top voetbal. Het zal het niveau wel omhoog krikken en dat is iets wat heel hard nodig is. Dus waarom maken we het voor onszelf dan nog moeilijker als "competitie" met die kunstgras velden, want we voegen eigenlijk nog een probleem toe aan het Nederlandse club voetbal wat we ons niet kunnen veroorloven.

21 november 2014 om 14:22

Je hebt een punt dat we de kloof niet gaan dichten, maar kunstgras heeft gewoon de toekomst. Daarnaast is het nog steeds veel eerlijker om op kunstgras te spelen dan een slecht onderhouden veld wat er in verschillende toestanden bijligt. Ook gaat het niveau van de competitie niet omhoog als iedereen een groot deel van het budget aan het veld moet uitgeven, ik denk dat het dan ook voor een deel ten koste gaat van de jeugdopleidingen, wat de kloof alleen maar groter zal maken.

Als klein land met een bescheiden markt zal je innovatief moeten zijn, we hadden altijd een tactische voorsprong met goed opgeleide trainers om tegen de groteren op te boksen, nu dat voordeel kleiner wordt zullen we slimmer met ons geld om moeten gaan, en dit is daar gewoon een goede manier voor.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren