Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘PSV heeft voor ruim 100 miljoen op het veld staan’

Laatste update:
/

PSV klimt sinds vorig jaar uit het financiële dal waarin de club verkeerde. Marcel Brands is blij dat de cijfers steeds positiever worden en dat de negatieve transferbalans al enige tijd weer omgekeerd is. In juni 2010 startte hij als technisch manager in Eindhoven, nadat hij dezelfde rol enkele jaren had vervuld bij AZ. De transferbalans was fors negatief toen hij begon, weet Brands nog: min dertien miljoen euro.

De laatste jaren is de balans echter weer positief. De verkoop van belangrijke spelers als Kevin Strootman en Dries Mertens heeft daar flink aan bijgedragen. “Twee seizoenen geleden was het al 2,7 miljoen euro in de plus en vorig jaar 4,3. Maar eigenlijk is dat niet het belangrijkste”, aldus Brands, die vindt dat het kapitaal altijd op het veld hoort te staan. Dat zegt hij vrijdag in gesprek met Metro. Toen Brands begon waren er naar zijn zeggen acht, negen man van dertig jaar en ouder die goed verdienden.

“Het enige rendement dat je daaruit kunt halen is kampioen worden. Als dat niet lukt heb je een probleem, want via transfers verdien je op die spelers niks. Nu kunnen we jonge jongens zoals Zoet, Bruma, Arias, Depay, Maher en Wijnaldum verkopen voor aanzienlijk meer geld dan ze hebben gekost. We hebben voor ruim 100 miljoen euro op het veld staan. Dat is geen slechte zaak”, aldus de technisch manager.

Denk jij dat PSV na dit seizoen leegloopt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die leegloop vrees ik wel! Maar aan de andere kant, zo is het nu eenmaal in de Eredivisie. Het is aan Brands om volgend jaar weer een selectie te creëren die kampioen kan worden en de potentie heeft om qua waarde te groeien zoals de selectie van PSV dat iedere keer doet.

14 november 2014 om 11:15

Ik verwacht dat eigenlijk alleen Wijnaldum en Depay verkocht worden. Misschien Willems als hij het niveau dat hij in de eredivisie haalt vast kan houden. Hopelijk kunnen ze Rekik en Guardado vast leggen na de huurperiode.

14 november 2014 om 11:22

Arias ook wellicht aangezien er vorig jaar al belangstelling voor was.

14 november 2014 om 11:42

fl0r1d43 belangstelling is niet altijd concreet anders zaten Boilesen en Fischer nu al bij Barca.

14 november 2014 om 11:48

Bedankt scrumpti0uz ik was nog niet bekend met hoe belangstelling verschilt van concrete interesse. De discussie ging over spelers die misschien vertrekken. Voor Willems is ook nog niets concreet toch is er de verwachting dat hij wel eens kan vertrekken en hetzelfde geldt voor Arias.

14 november 2014 om 13:17

@ Entombed

Ik snap niet dat Marcel Brands serieus zulke uitspraken kan doen. 100 miljoen op het veld is inclusief reservebank neem ik aan? Anders begrijp ik echt niet hoe hij er aan komt.

- Zoet 5 miljoen
De laatste paar jaar is er geen NL club die een keeper voor een heel hoog bedrag heeft verkocht. Zelfs 5 miljoen is al vrij opportunistisch
- Arias 7 miljoen
Op het moment de beste rechtsback in de eredivisie. Maar als je een vergelijking pakt van Gregory vd Wiel die 6 miljoen op leverende is 7 miljoen positief gezien
- Bruma 5 miljoen
Een degelijke CV maar ook overal in het buiteland al mislukt. Zullen clubs niet happig op zijn
- Willems 8 miljoen
Als er 6 tot 8 miljoen voor een linksback betaald word is dat al vrij buitensporig in Nederland
- Maher 7,5 miljoen
Op het moment is hij zeker niet meer waard. Voorlopig speelt hij nog veel te drmaatisch en is hij geen schim van wat hij was bij Az.
- Wijnaldum 15 miljoen
de aanvoerder van Psv, maar mist nog teveel vaardigheden. Dankzij een lang contract zal hij een leuke som op leveren.
- Luuk de Jong 7,5 mil
In Engeland en Duitsland zullen ze wel op passen met het kopen van Luuk de jong
- Depay 23 miljoen
Het bedrag zal gok ik rond de 20 miljoen + bonussen liggen. Een mooi bedrag.
- Narsingh 6 tot 8 mil
Voorlopig absoluut zijn transfersom nog niet waard gebleken.

Met deze in mijn ogen realistische transdfersommen kom ik op de 85 miljoen. Dat betekent dat als je de 100 miljoen wilt halen je (heel erg) opportunistisch moet kunnen en willen denken. Iets wat er bij mij gewoon niet in gaat.

Tegelijkertijd roept men natuurlijk dat Marcel Brands heel goed is in verkopen. Tja die mensen kijken alleen maar naar een paar verkoopcijfers zonder de daadwerkelijke inkoopcijfers, contractverlengingen, bonussen etc er bij te pakken. Wanneer men dat in het perspectief zet heeft Brands helemaal niet zo een positieve balans Weliswaar positief, maar niet bijzonder. Verre van zelfs.

14 november 2014 om 13:25

Volgens mij ben je twee spelers vergeten. Al zullen Jorrit Hendrix/hiljemark en dergelijke ook niet veel opleveren op dit moment.

Toch vind ik 100 miljoen geen gekke schatting, aangezien het een schatting is

14 november 2014 om 13:51

@ Soeverein

Tja als je alle wissels mee gaat nemen kan je er denk ik wel aan komen. Maar met deze uitspraken doet Brands zijn eigen beleid juist de nek om draaien. Want het zijn de jeugd spelers die met winst verkocht worden volgens vele prognoses en de aangekochte spelers die niet veel extra op gaan leveren.

14 november 2014 om 13:56

Het is de wel bekende propogandamachine die ze de laatste tijd wel heel erg gebruiken in Eindhoven. Alles om de druk van de ketel te halen, vorig jaar zomer hebben ze ook voor 40 miljoen verkocht maar in de winst was het niet terug te vinden, 4 ton uiteindelijk. Brands moet niet afgerekend worden op de geschatte waarde van de selectie maar op de prijzen die ze winnen.

14 november 2014 om 14:32

@D-Bergkamp jouw conservatieve schatting tel al op tot 86 mln. Brands zal minder conservatief schatten. Daarbij zijn alle spelers die jij nu noemt de 25 nog niet gepasseerd. Dat betekent dat ze sowieso hoger worden gewaardeerd omdat ze nog potentie hebben. Die potentie zorgt er voor dat spelers die het nu nog niet waard zijn eht willen kunnen worden en daar anticipeert Brands op.

Kortom het is een duidelijk en simpel verhaal, toch?

14 november 2014 om 14:36

Denk toch echt dat de uitdrukking 'op het veld staan' betrekking heeft op alle spelers en niet op een basiself. Zeker omdat die basiself iedere week weer anders is.

De ene week Hendrix, dan weer Maher, zo ook met Isimat en Bruma etc.


14 november 2014 om 14:41

@entombed
Het gaat om de waarde nu. Dus het gaat er niet om dat sommige spelers in potentie meer waard kunnen worden. Over een half jaar kunnen dingen zelfs al anders zijn. Als Depay bijvoorbeeld (even afkloppen) een heftige blessure zou oplopen, dan kan dat het financiële plaatje al heel erg schaden. Voor dit moment denk ik niet dat D-bergkamp een conservatieve schatting maakt.

14 november 2014 om 14:41

Staat toch duidelijk er staat 100mln op het veld, hij zegt niet wie bezitten al die spelers. Dus bij deze mag je Rekik en guardado ook meerekenen.

En dat PSV zo een lage winst had vorig jaar komt omdat ze een hele grote deel van de winst moesten afstaan aan de gemeente, onder het mom van crisesbelasting. Maar dan hoor je niemand zeuren of wat zeggen. Maar wanneer ze geld lenen van de gemeente is iedereen meteen op de hoogte.

14 november 2014 om 14:59

@ Entombed

Ik schat de spelers vrij ruim in met het oog op potentie en contractduur. Het gaat om de waarde op dit moment van de spelers. Want wie in de toekomst zou kunnen kijken kan de grootste talenten kopen en de jackpot winnen. Marcel Brands zegt dat er 100 miljoen op het veld staat, dan kan je ook de reservebank er nog bij rekenen.

Maar zelfs me thet oog op potentie heb ik ruim gerekend. Een paar voorbeelden zijn vrij simpel.
- Zoet 5 mil
Op stekelenburg na zijn er geen duurdere keepers verkocht vanuit de eredivisie
- Arias + Willems. (7+8 mil)
De duurste back die verkocht is, is Gregory vd Wiel met 6 miloen. Deze had 3 seizoenen meer ervaring, vaste international en heeft een Wk finale gespeeld. Dus met een 7 a 8 miljoen doe je hele goede zaken. De kans dat het hoger word is miniem.
- Depay 23 miljoen
Dat is echt een gigantisch bedrag, en als je dat ontvangt mag je echt in je handjes klappen. De kans dat dat daadwerkelijk gebeurt is veel kleiner.
- Wijnaldum 15 miljoen
Hij heeft bijgetekend omdat hij wilde dat PSV aan hem moest verdienen. Maar 15 miljoen is een erg ruime schatting. Aangezien PSV hem ook de transfer zal gunnen.

Al met al zit ik met een hoop spelers, ook kijkend naar hun potentie en contractduur. Naar mijn idee wel aardig in de schatting. Ook met de toekomst.

14 november 2014 om 15:18

Ik denk dat je schattingen wel realistisch zijn. Je vergeet echter:
- Rizmaier: Contract 2019, €5 miljoen (potentie);
- Hendrix. € 8 miljoen;
- Hiljemark: €3 miljoen

Dan zit je aan €100 miljoen.

Stel dat Wijnaldum voor €15 miljoen verkocht wordt, Guardado en Rekik gekocht, Zoet, Hendrix, Willems, Arias en Vloet verlengen, Tamata (einde contract) vervangen door Bijker (transfervrij, Cambuur), Brenet (verhuren) vervangen door Van Anholt en Depay lekker gemaakt wordt voor een jaar CL, dan staat PSV er ontzettend goed voor.

Volgend jaar:
Weg: Wijnaldum, Tamata, Brenet,
Nieuw: Van Anholt, Bijker

Zoet (pasveer)
Arias (van Anholt) - Bruma (Koch)- Rekik (schaars) - Willems (bijker)
Maher (hiljemark) - Hendrix (ritzmaier)
Narsingh (jozefszoon) - Guardado (vloet) - Depay (boljevic)
De Jong (locadia)

14 november 2014 om 16:01

D-Bergkamp.
Ik vind je schattingen wel realistisch. Denk dat jongens als Zoet, Bruma en Narsingh iets minder waard zijn, en een jongen als Depay meer. Ik schat Depay (als hij rond de 0,75 op 1 blijft lopen in de eredivisie, en hij iets laat zien in de EL) in op zo'n 30 miljoen, en Wijnaldum rond de 20. Ik denk dat Maher inmiddels ook wel rond de 12 komt, aangezien hij het juist er goed doet, en veel scoort.

Het punt met al die schattingen is natuurlijk dat ze het Europees moeten gaan laten zien. Ik denk dat PSV in zowel Moskou als Athene heeft laten zien over een meer dan prima middenveld te beschikken (vooral Wijnaldum is echt een lust voor het oog soms), en dat als ze zo doorgaan die waarde eind dit jaar wel iets hoger kan liggen.

Hoe je die uitspraak van Brands moet zien weet ik niet zo goed. Gaat hij nou puur uit van PSV of deelt hij ook een steek onder water uit richting Ajax? Misschien wil hij ze via de media onder druk zetten om iets meer te zeggen over wat Ajax met hun 100 miljoen op de bank willen doen?

14 november 2014 om 18:54

Ik kan je vertellen dat depay veel meer gaat opbrengen. Ik denk dat er wel eens een transfer record voor Nederlandse begrippen kon aankomen. Iets wat pijnlijk gaat worden in de hoofdstad.

14 november 2014 om 19:14

Ik denk dat dit realistischer ziet als je ook kijkt naar de verkoopcijfers van bijvoorbeeld blind 15 mil Promes 15 mil en strootman 20 mil kijk jij er nogal negatief tegen aan

Zoet 5mil
Arias 8mil
bruma 7mil
willems 9mil
maher 15mil
wijnaldum 15mil
dejong 9mil
depay 30mil
narsing 8mil

Volgens mijn niet onrealistische berekening kom je dan uit op 106 mil

14 november 2014 om 19:18

@poppito, zo pijnlijk zal dat in de hoofdstad wel niet vallen, want de duurste transfer voor een Nederlandse club staat nu ook al op naam van Psv, dus het is niet dat ze daar een record verliezen. Daarnaast betwijfel ik overigens ten zeerste of dat record (30 miljoen voor Van Nistelrooy) verbroken zal worden door Depay.

14 november 2014 om 20:13

Wat Brands vergeet te melden is dat je wel 100 miljoen verkoopwaarde op het veld hebt staan maar wat kost het om het hele zootje te vervangen? Juist, dat red je nooit met 100 miljoen als je wilt meedoen om de prijzen. Waarde van spelers is relatief en nietszeggend. Vergelijk het met een eigen huis. Iedereen roept dat de huizenprijs weet stijgt, jippie. Maar als je meer krijgt bij de verkoop moet je ook meer betalen voor je nieuwe huis. Per saldo verdien je dus geen klote. Tenzij je alle spelers die nu geld waard zijn kan vervangen door spelers die je zelf hebt opgeleid. Inderdaad zoals Ajax dat probeert. Ik weet echter niet hoe de jeugd van Psv nu is dus dat moet de Psv supporter maar invullen. Kortom; populistisch gelul van Brands, je moet zorgen voor verkoop van spelers en opvolging uit eigen jeugd. Dan pas heb je 100 miljoen op het veld staan.

14 november 2014 om 17:28

PSV is eindelijk af van mannen als Bouma en Marcelo. In plaats daarvan worden grote talenten aangekocht, met het nodige risico, maar het lijkt dit seizoen voor het eerst goed uit te pakken. Dat komt dan ook wel weer mede door het feit dat Ajax Daley Blind te gemakkelijk en te laat heeft laten gaan. Op die manier is er met Viergever en Zimling heel matig ingekocht.

Geschatte waarde basiself Psv:

- Zoet (23, €6 miljoen)
- Arias (22, €4 miljoen)
- Bruma (23, €3,5 miljoen)
- Rekik (19, gehuurd)
- Willems (19, €5 miljoen)
- Guardado (28, gehuurd)
- Wijnaldum (24, €12 miljoen)
- Maher (21, €8 miljoen)
- Narsingh (24, €4 miljoen)
- De Jong (24, €7,5 miljoen)
- Depay (20, €20 miljoen)

Totaal: €70 miljoen

Ik weet niet hoe veel Brands rekent voor zijn spelers? Sowieso vangt PSV altijd veel minder voor haar spelers dan dat Ajax dat doet. Hetzelfde geldt voor Feyenoord.

14 november 2014 om 18:05

20 voor depay? En 12 voor wijnaldum? Denk tog 25 , 30 voor Depay en 15 voor wijnaldum hoor

14 november 2014 om 19:17

Dit is ten eerste niet de waarde van de selectie want je laat de waarde van guardado en rekik niet zien ten tweede heeft PSV al een bod op depay van 20 Mil al afgeslagen het is wel heel makkelijk omlaag halen zo!!!

Tenzij je er alweer niet in slaagt ze te laten bijtekenen en ze gratis buitenwandelen, nietwaar meneer Brands?

14 november 2014 om 11:16

Doel je op Labyad en Bakkali? Dat soort jongens moet je niet eens willen en Bakkali is nog niet gratis weg.

on: Het zou goed zijn dat als ze Kampioen worden Jongens als Memphis, Wijnaldum en Guardado dan nog een jaar blijven om CL te spelen. Maja ... Wishfull thinking!

14 november 2014 om 11:18

@digennaro

Laat ze maar eerst eens kampioen worden, ze hebben nog een hele lange weg te gaan.

14 november 2014 om 11:19

Alsof PSV nog ooit een euro voor Bakkali gaat zien, dat weet jij ook dat ze daar veel geld mee mislopen. En ik doel ook op Toivonen, die voor te weinig geld is verkocht omdat hij ook niet wou bijtekenen.

Ik bedoel het ook in het algemeen hoor. Je mag je niet rijk rekenen met spelersmateriaal, want de spelers hebben de macht. Als zij beslissen om hun contract uit te doen, dan zijn ze geen 100 miljoen euro, maar 0,0 eurocent waard.

14 november 2014 om 11:24

Bakkali kan nog een opleidingsvergoeding opleveren. Aantal jaar dat hij in de jeugd heeft gespeeld geeft PSV recht op een percentage van 2,5% op toekomstige transfersommen. Een directe transfersom gaan ze er niet meer voor krijgen nee tenzij hij in de winter vertrekt.

@fr12jules zoek eens op wat wishful thinking betekent.

14 november 2014 om 11:27

@fr12jules

Ik schrijf daarom ook "als"! dat woordje impliceert in deze context een onzekerheidje. ( Voor als het nog niet duidelijk was)

@stakkevdb
In je eerste reactie doe je het overkomen dat het met regelmaat gebeurt wat dus absoluut niet het geval is. En tuurlijk hebben spelers de macht, maar een club is minstens zo sterk. Kijk maar naar Bakkali nu, PSV heeft fouten gemaakt maar de grootste fout maakt Bakkali zelf door niet te tekenen en bijna een jaar niet te voetballen, dat kan voor een jonge voetballer nooit goed zijn in zn ontwikkeling.

14 november 2014 om 11:46

Of Bakkali dan wel PSV de grootste fout maakt is niet belangrijk. Wat ik wil zeggen is dat PSV die miljoenen niet moet tellen, want voor hetzelfde geld krijg je als club helemaal niets. Dus het heeft weinig zin te roepen dat je 100 miljoen op het veld hebt staan, want dat zijn holle woorden.

14 november 2014 om 12:11

@stakkevdb

Hoe denk je dat het komt dat clubs als Barcelona en Real Madrid toch kunnen blijven lenen ondanks de schulden die ze hebben.
Juist ja, de waarde die aan kapitaal in en buiten het veld hebben. Je hebt gelijk dat er van alles kan gebeuren waardoor je geen geld ziet voor die spelers, maja als je negatief kan denken kun je ook positief denken. maw "alles kan"

14 november 2014 om 12:22

Nee hoor ook omdat ze een omzet hebben van een half miljard per jaar daarom kunne ze gewoon lenen... net als iederet ander normaal bedrijf..

14 november 2014 om 14:47

Goed dat jet het woordje ook gebruikt . En die omzet hangt weer nauw samen met de waarde die de spelers hebben.

14 november 2014 om 13:56

Ga je Brands nou serieus beoordelen op zijn verkoop skills. Dat is juist zijn grootste kracht de afgelopen jaren. Er zijn spelers voor bedragen uit gegaan die we nooit hadden kunnen bedenken....

Zoet 3
Arias 6
Bruma 4
Rekik 0
Willems 10
Wijnaldum 10
Guardado 0
Maher 8
Depay 20
Luuk de Jong 7
Narsingh 2

Kom ik.iets boven de 60 uit.

14 november 2014 om 11:17

Narsingh 2 miljoen? Als jij ze baan zou overnemen zoude ze snel weer in de min staan.

14 november 2014 om 11:46

Als Narsingh na dit seizoen niet verkocht wordt en daarna niet bijtekent dan heeft hij nog maar een contract voor een jaar. Veel spelers van PSV hebben een contract t/m 2017.

14 november 2014 om 12:37

Als als als. Narsingh gaat nog niet weg. Zeker niet in deze vorm en brands zal hem niet snel met verlies de deur uit laten gaan.

14 november 2014 om 14:04

Dan had hij andere clausules in zijn contract moeten laten opnemen. Iets met na een aaantal jaar een beperkte waarde. De reden dat de transfer naar Ajax afketste.

14 november 2014 om 16:03

Narsingh speelt dramatisch. Gehaald voor 4.1 miljoen. Is sowieso onder de vier miljoen waard dus.

14 november 2014 om 11:20

Thank god dat jij geen technisch manager bent bij psv

14 november 2014 om 15:59

Is gewoon realistisch, welke vind je overdreven dan?

14 november 2014 om 16:15

Maher, Narshing, Wijnaldum en Depay zijn meer waard. Maher rond de 13, Narsingh rond de 7, Wijnaldum 20 en Depay rond de 30.

14 november 2014 om 20:01

Hahaha ja hoor. Eriksen ging als beste speler van de ED voor 12 weg en dan is Maher 13 waard? Naringh en Wijnaldum gaan ook voor 100% zeker niet die bedragen opleveren. Depay kan wel eens kloppen maar voor de rest is het kul wat je zegt. Spelers in Nederland zijn niet zoveel waard en al helemaal niet als het geen spitsen zijn. Depay daar gelaten want die is wel buiten catagorie.

14 november 2014 om 20:32

@boesz
Contract van Eriksen liep nog maar één jaar toen Ajax hem verkocht. Contracten van Maher, Wijnaldum en Depay lopen tot 2018 en komende zomer zullen zij dus nog 3 jaar onder contract staan waardoor ze uiteraard een stuk meer waard zijn dan wanneer ze een één-jarig contract zouden hebben.

Zijn bedragen zijn vrij fors en ik verwacht inderdaad dat je gelijk hebt dat de bedragen aan de hoge kant zijn, maar de vergelijking met Eriksen lijkt me hier niet aan de orde.

14 november 2014 om 11:21

Zoet 5
Arias 7
Bruma 5
Willems 12
Maher 10
Wijnaldum 18
De jong 8
Depay 25
Narsingh 7
Kom je uit op 97 volgens mij als je iets opportunistischer denkt.

14 november 2014 om 11:25

Als je Hendrix in de basis zet ipv Guardado? Dat kan misschien ook wat schelen. Niet dat Wijnaldum 18 en Depay 25 miljoen op gaat leveren.

14 november 2014 om 11:30

Nouja ik vind wijnaldum de beste speler van de eredivisie en ik ben er vrij zeker van dat psv er wel 15-20 mil voor kan vangen

14 november 2014 om 11:30

Depay zeker rond de 20 miljoen.

14 november 2014 om 11:36

Ik denk Wijnaldum 15 en Depay 20. Het is ook een vreemde uitspraak van Brands daar niet van. Dan moet je echt vertrouwen hebben in spelers als Maher en Arias want daar zouden de extra miljoen vandaan kunnen komen.

14 november 2014 om 12:31

Vooral Brands onderschatten, die man heeft zelfs Marcelo kunnen verkopen.

14 november 2014 om 12:57

Haha, precies verkopen kan hij wel. Daar maak ik me niet zo heel veel zorgen over. Hopelijk strikt hij Guardado voor komend seizoen. Voor Wijnaldum hebben we al een vervanger. Depay kan je niet opvangen maar we hebben een goede lichting jeugd staan. Een goede ervaren LB en een Cv'er kopen en je selectie is op pijl.

14 november 2014 om 13:39

@ T Alavez

Wanneer men de daadwerkelijk verkopen van Marcel Brands bekijkt valt het vies tegen. Het is makkelijk schreeuwen natuurlijk met Strootman, Mertens en Lens. Maar wie daadwerkelijk iets dieper de materie in duikt komt vrij bedrogen uit. Het zijn dan ook de mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is die roepen dat hij goed kan verkopen. Laten we de verkopen eens op een rijtje zetten.

2014/2015
- Matavz voor 3.50 miljoen euro, gekocht voor 6,5 miljoen
- Zanka voor 650.000 euro, gekocht transfervrij (wel teken geld)
- Derijck voor 550.000 euro, gekocht voor 850.000 euro
- Tyton uitgeleend, straks einde contract, gekocht voor 2.2 miljoen
Op al deze spelers, met uitzondering van Zanka misschien, is er verlies geleden. Totaal van 5.25 miljoen.

2013/2014
- strootman voor 17,5 miljoen euro. Prima bedrag. Kosstte 6,5 miljoen euro.
- Mertens voor 9 miljoen euro, kostte 6,5 miljoen euro dus slechts 2,5 miljoen euro winst. Dat voor de meest bepalende speler in de eredivisie. Niet zo een goede deal
- Lens voor 8,5 miljoen, 3 miljoen + Marcellis gekocht. Goede deal met +/- 4,5miljoen winst.
- Pieters voor 3.00 miljoen, gekocht voor 2.20 miljoen
- Marcelo voor 2.50 miljoen, gekocht voor 3,5 miljoen
(en die rare contractverlenging natuurlijk)
- Toivonen, voor 2.5 mil, gekocht voor 3.5 miljoen
- Engelaar, transfervrij, gekocht voor 3,5 miljoen
- Manolev, transfervrij, gekocht voor 2,5 miljoen
( en die rare contractverlenging natuurlijk)
- Waterman, transfervrij en transfervrij
- Vukovic, 100.000 euro en gekocht voor 1 mil
- Hutchinson, trnasfervrij en transfervrij

Totaal een winst van 9,9 miljoen euro.

2012/2013
- Zakaria Labyad, niet de schuld van Brands
- zeefuik voor 475.000
- Sinouh, trnasfervrij en transfervrij
- Ojo, jeugd en transfervrij
- Isakson, transfervrij en gekocht voor 2.50 miljoen
- Wuytens, transfervrij en transfervrij
- Bakkal, transfervrij en transfervrij
- Tamata, jeugd en transfervrij
- Swinkels, transfervrij en transfervrij
- Vennegoor, transfervrij en transfervrij
- Nijland, transfervrij en gekocht voor 3.5 mil
Oftewel een totaal van bijna 6 miljoen verlies

2011/2012
- Dudszak voor 16mil, gekocht voor 2.5 mil
- Maza, voor 1.6 mil, gekocht voor 2.5 mil
- Rabiu, transfervrij en transfervrij
- Koevermans, transfervrij en gekocht voor 6.1 mil
- Kromkamp, transfervrij en gekocht voor 2.5 mil
Al met al is er dus 4 miljoen verdient aan spelers verkoop deze periode

Totaliteit gezien is er dus over 4 jaar tijd 2.65 miljoen euro verdiend aan spelers verkopen! Oftewel, Marcel Brands is goed in verkopen? Fabeltje gebaseerd op 3 leuke transfers. Totaal geen realiteit.

14 november 2014 om 15:04

Als je als regionale voetbalclub overeind kan blijven met het quitte spelen van transfers vind ik het best! Brands' prioriteit ligt ook bij het sportieve aspect. Je kunt beschikken over kwaliteit en het dan met een bescheiden winst nog verkopen. Zo hoort een voetbalclub te zijn.

14 november 2014 om 15:09

@ Memphis7

Foutief gezien, Brands heeft over 4 jaar dus slechts een bescheiden winst gedraaid ondanks gigantische verkopen van o.a. Strootman. Tegelijkertijd heeft hij op heel veel spelers ongelofelijk veel af moeten chrijven. Ook op zijn eigen aankopen. Iets dat absoluut niet gezond is.

Zeker als je bedenkt dat PSV op het randje van de afgrond hing. Dan mag je gerust zorgen dat je iets meer winst maakt en een financiële buffer op bouwt. Want PSV is financieel nog steeds verre van veilig. Met een kleine tegen slag zijn ze weer een heel eind op de weg naar beneden.

Brands heeft nagelaten een kampioens selectie samen te stellen, nagelaten om winst te behalen (750.000 euro per jaar is te weinig) en geen financiële buffer op te bouwen.

14 november 2014 om 16:26

D-Bergkamp
Je moet kijken naar wat hij nu op het veld heeft staan, en dat is meer dan prima. We hebben een geweldig middenveld en een geweldige power in de aanval. Ook de verdediging staat nu. Ik snap niet dat veel Ajaxcieden zich maar blindstaren op dat geld. Brands heeft voor dit seizoen een prima selectie samengesteld waarvan de meeste zeggen dat het een kampioenswaardig elftal is (ik verwijs nu naar polls op VZ en meningen van analisten, niet naar bronnen binnen Psv)

Onthou ook dat het op het randje van de afgrond moeilijk investeren is. Dat is Feyenoord ook niet echt gelukt. Die zijn gered door een geweldige jeugdopleiding en door Pelle.

14 november 2014 om 17:48

Dennis,

Allereerst. Goed de transfers in kaart gebracht (complimenten daarvoor), maar uiteindelijk gaat het Brands wel lukken om financieel veel winst te behalen.

Depay, Gini, Maher en zelfs Narsingh (niet in deze vorm overigens) zijn gewoon echt cashcows. Ook denk ik dat Arias en, Willems en Bruma uitstekende bedragen gaan opleveren.

Na dit seizoen zie ik Depay en Gini sowieso verkassen. Dan is het uiteraard nog maar de vraag wie PSV ervoor terughaalt. Een nieuwe Depay kan je niet kopen, maar Bergwijn klopt ook op de deur. Ipv Gini kan Maher wat aanvallender spelen gezamenlijk met Hendrix en Guardado (overnemen). Het ziet er in ieder geval stukken beter uit dan eerst.

14 november 2014 om 11:35

En dan ben je nog vrij gul met sommige spelers. Bijv. Willems, 10 miljoen?

14 november 2014 om 16:02

Inderdaad. Snap niet waarom mensen mijn beredenering zo raar vinden.

14 november 2014 om 16:13

Vaak supporters die het door een gekleurde bril zien, hou dat in je achterhoofd en trek je niets aan van de kritiek. Ze overschatten de eigen spelers altijd, bijv. Depay wordt hier extreem gehyped.

14 november 2014 om 11:37

Goede berekening. PSV heeft inderdaad maar 11 spelers.

14 november 2014 om 11:43

Goed gelezen. "psv heeft voor ruim 100 miljoen op het veld staan". Man, en dan lach jij met die Sambazz.

Voor zover ik weet mag je maar 11 spelers opstellen op het veld.

14 november 2014 om 12:10

@belgunner.pas je toon eens wat aan man, je eigen reactie is ook niet zo snugger namelijk. Voor zover ik weet mag je je hele selectie op het veld zetten, zolang het maar je trainingsveld is. Anders had hij wel 'de basis' gezegd.

14 november 2014 om 12:23

Nu draai en keer je het om mij op m'n nummer te zetten.

Maar hij heeft het gewoon over het veld, anders zou hij wel spreken over het trainingsveld. Het veld=de basisopstelling in een match.

14 november 2014 om 12:25

Ka je hebt ook wisselspeler die spelen ook toch of heeft elk team aan het eind van het seizoen maar 11 spelers gebruikt.?

14 november 2014 om 12:36

@sambazz: Ik zou zeggen: Zoet 6, Arias 7, Bruma 5, Rekik 0, Willems 10, Wijnaldum 15, Guardado 0, Maher 8, Depay 25, De Jong 8, Narsingh 7 en niet te vergeten Hendrix 5 en Locadia 3. En verder zullen Pasveer, Brenet, Ritzmaier, Hiljemark en Jozefzoon elk in de buurt van 1 miljoen zitten. Dan haal je de 100 wel.

("op het veld" is maar een zegswijze, daar kun je natuurlijk ook gewoon de hele selectie mee bedoelen)

14 november 2014 om 12:57

Haha das wel heel optimistisch , je zal alleen depay voor veel verkopen de rest niet veel meer dan 5.
Ook zal er nog wat geld moeten worden afgedragen.

14 november 2014 om 15:08

Captain Wijnaldum zal maar 5 miljoen opleveren inderdaad.

14 november 2014 om 18:08

Waarschijnlijk iets meer maar niet veel.
Het is een aardige speler die soms leuke dingen doet maar de meest grote kansen mist.
Dat heeft hij altijd al gehad.
Ook zal er nog wat naar Feyenoord gaan dus ik vermoed dat ik niet te ver vanaf zit.

14 november 2014 om 13:07

Behalve dat je bedragen aan de lage kant zijn, heeft PSV toch wel meer dan 10 spelers....een speler als Hendrickx bv kan in de toekomst ook veel geld gaan worden.

Ik neem aan dat als wijnaldum verkocht word feyenoord ook een deel krijg?!

PSV eigenlijk met stand verplicht om kampioen te worden met zo´n selectie. Alleen, ik heb het gevoel dat Ajax weer boven de streep gaat streken zoals de afgelopen jaren (2e helft van het seizoen) boeken we meer winst dan de 1e helft. Nu Milik steeds meer de voor keur krijgt dan Kolbein en Fischer weer mee traint met Ajax1, ziet het er allemaal positief uit voor ons.

Klopt helemaal wat hij zegt, maar dat is gelijk ook het mankement van Brands. Hij denkt alleen maar aan toekomstige transfers in plaats van een evenwichtige selectie. Van Marwijk had deze week in de VI een leuke gedachte waar ik het helemaal mee eens ben, je moet geen spelers kopen om te verkopen, maar spelers kopen om te winnen.

14 november 2014 om 11:25

Slaat natuurlijk nergens op. Je moet altijd in je gedachten houden dat een speler zijn waarde minimaal moet houden. Je moet een juiste balans vinden. Zo een Guardado is en goed voorbeeld.

14 november 2014 om 11:25

Toch is dat het mankement waarmee bijvoorbeeld Feyenoord bijna failliet raakte.

De kochten vroeger allemaal oude spelers met een hoog salaris zonder restwaarde om prijzen te pakken. Zeker wanneer je dan ook nog eens geen prijzen pakt en CL misloopt kom je gigantisch in de problemen.

Je zult een middenweg moeten vinden. Je kunt best een speler kopen waar je geen winst op maakt als dit je elftal veel beter maakt of voor 'balans' zorgt. Maar je moet niet enkel korte termijn denken en ook zorgen dat je ook in de toekomst financieel top gezond bent. In Nederland kan dit helaas enkel door spelers te verkopen.

14 november 2014 om 11:53

Ik vind dat Feyenoord nog te weinig heeft geleerd van die oude spelers want ook dit jaar hebben ze een boulahrouz, wilkshire, mathijssen en el ahmadi in het team waar je bijna geen restwaarde aan over houdt.

14 november 2014 om 12:13

Roedii,

Allemaal kort lopende contracten met acceptabele salarissen en gehaald om de jeugd te helpen en langzaam te brengen en ze niet direct in het diepe te gooien.

Toch snap ik alleen Boularouz niet, misschien omdat ze niet hadden verwacht dat Van Beek en Kongolo het zo goed zouden doen.

14 november 2014 om 12:15

@roedii. Ja maar die spelers zijn ook hard nodig om een beetje stabiliteit in het elftal in te bouwen (al is Boulahrouz inderdaad overbodig). Er zit genoeg talent in de selectie die een mooie transferwaarde vertegenwoordigt. Je kan ook niet een heel jaar lang presteren met een selectie die gemiddeld 23 is. Dat is precies de reden waarom we er in Europa elk jaar zo vroeg uitliggen: daar is het mannen v.s. de jongens.

14 november 2014 om 13:02

De gedachte gang van Brands is geen fout. Zodra je spelers koopt die later veel zullen opleveren betekend het ook dat het goede spelers zijn. Dus heb je en kwaliteit en levert het in de toekomst nog wat op. De enige fout die hij zou kunnen maken is om teveel te kijken naar spelers die geld gaan opleveren en niet naar het team belang. Hij moet dus ervoor zorgen dat de selectie evenwichtig is en daar heeft het een paar jaar aan geschort bij Psv.

14 november 2014 om 13:11

Boularouz en Wilkshire zijn gratis gehaald. El Ahmadi was ook zeer goedkoop. Bovendien hebben ze niet de mega-salarissen die destijds werden betaald. Mathijssen was mijns inziens inderdaad een fout, hoewel zijn ervaring wel van nut kan zijn. Het betoog van Van Marwijk was juist precies dat je naast de jonkies een stuk of 2-3 echt ervaren jongens moet hebben....dat is precies wat Feyenoord doet.

14 november 2014 om 13:48

@ T Alavez

"odra je spelers koopt die later veel zullen opleveren betekend het ook dat het goede spelers zijn"

Dit is de zin waar je gehele redenering op gebaseerd is. En dat is tevens ook het complete gevaar in je redenering. Want dat is een feitelijk onjuiste zin. Een speler met een hoog aan koop bedrag is niet automatisch een goede speler die voor meer geld verkocht gaat worden. Sterker nog, het risico van zo een speler is ongelofelijk veel groter.

Je kan geen spelers kopen die gegarandeerd veel geld op leveren. Die garantie is er namelijk niet. Hoeveel je ook betaald voor een speler, je weet nooit of je het terug gaat verdienen. En daarom is het spelletje dat Brands speelt russisch roulette. Het is niet de vraag of het fout gaat, maar wanneer.

Even ter onderbouwing dat ik het net vanuit een anti PSV perspectief bekijk. Zodat je begrijpt wat ik probeer te zeggen.
-Ajax
Ajax is traditioneel de club met de duurste verkopen qua Nederlandse clubs. Dit zijn statistische cijfers die makkelijk na te trekken zijn. Ajax heeft een tijdje geprobeerd wat PSV nu doet. Is daardoor binnen 5 jaar van een eigen vermogen van 90 miljoen naar de 20 miljoen gegaan met een verlies van 23 miljoen.

- Feyenoord
Feyenoord heeft hetzelfde trucje geprobeerd. Jonge talentvolle spelers halen en gokken op een hoge opbrengst. Dit is dusdanig uit de hand gelopen dat er een groep particuliere investeerders Feyenoord moesten redden. De vrienden van Feyenoord.

- Psv
Ja verassend, ook PSV heeft in het verleden op deze manier geprobeerd geld te verdienen. En het is een tijdje goed gegaan. Maar er komt gegarandeerd een moment dat het mislukt. En als dat moment komt gaat het goed mis. PSV moest noodzakelijk de grond verkopen onder het stadion. Wat goed gehandeld is door Sanders Maar dit vangnet hebben ze geen 2e keer.

Het verleden heeft bewezen bij alle 3 de traditionele topclubs dat er op die manier geen geld te verdienen valt. Het is een russisch roulette spelletje dat gegarandeerd een keer verkeerd af loopt. Alleen heeft PSV dan geen grond meer om te verkopen, dan heeft Feyenoord niet nog een 2e Vvf.

14 november 2014 om 16:07

feyenoord heeft dit jaar laten zien hoe je wel moet verkopen

14 november 2014 om 13:14

Dat was niet het betoog van Van Marwijk. Tuurlijk moet je wel kijken naar de restwaarde van een speler. Daarnaast moet je echter een stuk of 2-3 ervaren spelers hebben om het team naar een hoger niveau te tillen. Dat is precies wat PSV nu doet met een Guardado....hopelijk komt er nog 1 zo'n speler bij.

14 november 2014 om 13:15

Voor Nederlandse clubs gaat dit echter niet op, tenslotte word hier het geld verdiend met transfersommen. Als topclub kun je wel enkele spelers aanschaffen die je in de toekomst niet meer kan verkopen, maar het gros moet alsnog doorverkocht kunnen worden.

14 november 2014 om 13:37

Viswoestijn,

Ben ik het niet mee eens. Je begroting zou sluitend moeten zijn exclusief je transfers.

Je moet als club trachten om geen exploitatieverlies te maken. De transfers zijn dan gewoon een extraatje. Dat zou gewoon een apart potje moeten zijn, dat je ook tracht winstgevend te houden.

Probleem is dat veel clubs gewoon casino spelen met die transfers en er op rekenen dat de dure aankopen x, y en z hun een hoge klassering zal opleveren en dat de transferwaarde magisch zichzelf zal vermenigvuldigen.

Dat pakt dan wel eens verkeerd uit, waarna kleine en grote clubs wel eens flirten met het bankroet.

14 november 2014 om 14:20

Ik ben het met je eens dat het " casino " spelen eigenlijk niet zou mogen gebeuren. Maar als dat aparte potje niet word bijgevuld dan kan je de kwalitatief betere spelers ook vanzelf vergeten. Dat potje zal alsnog continu bijgevuld moeten worden om vervolgens weer kwaliteit aan de selectie toe te voegen.

Ga je enkel spelers halen zonder restwaarde dan word het potje wel leger, maar kan het potje niet meer bijgevuld worden, waarnaar je dus vanzelf die spelers niet meer kan aantrekken.

Natuurlijk kan je er ook vanuit gaan dat de transfers gerealiseerd worden vanuit het sponsor/Tv-geld. Maar dan is de Eredivisie niet eens meer een Mickey Mouse competitie te noemen.

En 50 miljoen van dat bedrag zijn Memphis depay en Wijnaldum...

Zoet 5
Arias 8
Bruma 4
Rekik gehuurd
willems 8
Wijnaldum 15
Hendrikx 7
Maher 10
Narsingh 7
De Jong 9
Depay 25

Kom daarmee uit op 98
Wie is dan meer/minder waard ?

14 november 2014 om 11:17

Waar op zijn deze cijfers gebaseerd?

14 november 2014 om 11:19

Inschatting by me

14 november 2014 om 11:22

Schatting van de transferbedragen, Brands roept namelijk ruim 100 miljoen op het veld te zien staan. Iets wat niet reëel is. Dat hij aangeeft dat het kapitaal wel op het veld hoort te staan (ipv op de bank) is wel een erg goede zaak.

14 november 2014 om 11:24

Voetbaltransfers zijn niet reëel. Soms vang je gigantisch op spelers waar je het niet van verwacht (dszudzsak, Babel), en soms verkoop je gewoon voor veel te weinig (eriksen, wellicht Tadic).

Ik denk overigens dat Brands dit zegt om de prijzen van zijn selectie om hoog te halen. Die verkoopt Wijnaldum zodra hij er meer dan 5 miljoen voor kan krijgen.

14 november 2014 om 11:18

Welke gek gaat er 8 miljoen betalen voor Willems???

14 november 2014 om 11:26

Zo kun je je ook afvragen welke gek er 20 miljoen voor Depay gaat betalen.

14 november 2014 om 11:31

Spurs wou dat al in de zomer betalen.

14 november 2014 om 11:51

Wijnaldum snap ik nog wel, maar Narsingh en de Jong zijn wel redelijk fors berekend.
Veel van de berekeningen die je nu ziet zijn vooral berekend op toekomstige waarde.
Zou er uberhaupt een Engelse (sub)topper Maher, Willems en Narsingh willen kopen? Ik denk van niet, en dan gaan ze er al helemaal niet de volle prijs betalen.

Depay is het grootste talent van Nederland, Wijnaldum is voor zijn leeftijd echt al enorm sterk. Dat zijn de enige 2 spelers waarvan je weet dat er op de korte termijn interesse kan zijn. Die 100 miljoen van Brands die heeft hij misschien over 5 jaar binnen, maar op de korte termijn nog echt niet.

14 november 2014 om 11:20

Ik vermoed dat Brands op de gehele selectie doelt, aangezien wisselspelers natuurlijk ook verkocht kunnen worden en daarnaast ook regelmatig op het veld te vinden zijn.

14 november 2014 om 11:21

hendrix, arias, de jong, sowieso minder waard.
ik denk niet dat we de 100 miljoen heel serieus moeten nemen. Waar baseer je dat op;
waarde van de spelers? Wat zou zouden kunnen opbrengen? dat zijn namelijk al 2 verschillende dingen.

14 november 2014 om 11:22

Beetje optimistisch maar het blijft veel geld

14 november 2014 om 11:23

Doe eens wat realistisch man... 8 miljoen voor Arias?? 7 miljoen voor Hendrikx?? Op transfermarkt.nl kan je de actuele marktwaardes van spelers vergelijken. Dat zegt natuurlijk niet alles, want het is gewoon wat de gek ervoor wil geven, maar toch... Daar zijn die spelers respectievelijk 2,5 en 1,5 miljoen waard. Maher 6 en Narsingh en De Jong 5.

14 november 2014 om 11:29

Narsingh 5 miljoen? Die site is ook niets meer dan een hulpmiddel die per half jaar een update krijgt

14 november 2014 om 13:10

Toch vind ik die prijzen meer realistisch. Welke grote club zou een Nasingh willen overkopen voor veel geld of een de Jong? De Bundesliga en de PL clubs zullen zich wel twee keer bedenken.

14 november 2014 om 16:32

Volgens die site is El Ghazi iets minder dan anderhalf miljoen waard. Dan zeg ik: ophalen Psv!

14 november 2014 om 17:31

El Ghazi speelt natuurlijk ook pas sinds een paar maanden in het eerste van Ajax. Dat hij de afgelopen keer (waarschijnlijk net na de transferperiode) met pas een paar wedstrijdjes gespeeld op 1,5 miljoen werd geschat, lijkt me niet heel vreemd. Zal in de toekomst echt wel meer waard worden als hij zo blijft spelen inderdaad.

Site is uiteraard niet perfect accuraat, maar nu 10 miljoen voor El Ghazi verwachten is natuurlijk ook niet realistisch. Zoals fl0r1d43 al aangeeft, gewoon een hulpmiddel bij het bepalen van de transferprijzen.

14 november 2014 om 15:25

Arias 8 miljoen? Die jongen heeft alle moeite om de concurrentiestrijd met Brenet te winnen. 3 miljoen voor Arias lijkt me meer dan genoeg. Hendrikx 7 miljoen? Die jongen heeft 3 redelijke wedstrijden gespeeld man. Dit zit misschien op 2 miljoen. Maher 10? Hij is voor 7,5 gekomen en heeft zich nog echt niet ontwikkeld, hij is eerder stil blijven staan, 6 miljoen hooguit. De Jong 9 miljoen is natuurlijk ook lachwekkend, die man in Duitsland en Engeland hopeloos gefaald en laat nu ook niet zien dat het een doelpuntenmachine is. Welke club zou er dan 9 miljoen voor de Jong neerleggen? Die mag je inschalen op 4 miljoen.

Ja leg dat een naast de selecties van Ajax en Feyenoord dan scheelt dat volgens mij niet zoveel:

Cillessen 13 miljoen
van Rhijn 10 miljoen
Veltman 6 miljoen
Moisander 5 miljoen
Boilesen 4 miljoen
Klaassen 10 miljoen
Schone 12 miljoen (mits hij verlengd)
Andersen 5 miljoen
El Ghazi 5 miljoen
Siggy 7 miljoen
Fischer 15 miljoen

Dan kom je ook op 92 miljoen uit.

Feyenoord:
Vermeer 7 miljoen
Wilkshire 0 miljoen
van Beek 4 miljoen
Kongolo 8 miljoen
Nelom 2 miljoen
Elahmadi 5 miljoen
Toornstra 9 miljoen
Clasie 13 miljoen
Immers 6 miljoen
Kazim 0 miljoen
Manu 5 miljoen

Is 67.

Kortom, Psv, Ajax Feyenoord. Het zit allemaal tussen de pakweg 70 en 100 miljoen in.

Verkopen zal het probleem niet zijn, dat kan Marcel als de beste. PSV moet ook volgend jaar weer een team bij elkaar zien te krijgen die kan mee doen om de landstitel. Aankomende zomer wordt heel interessant, of dat nou met of zonder CL inkomsten is.

En een prijzenkast vol stof...

Bij Feyenoord en Ajax staat er overigens ook kapitaal zat op het veld. Je zult echter ook weer geld uit moeten geven als je spelers verkoopt,. Dus dit zegt ook niet alles over je toekomstige mogelijkheden.

14 november 2014 om 11:25

Prijzenkast vol stof? Je kan ook overdrijven... Kampioen is al een tijdje geleden, maar er is wel wat gewonnen.. Hoe is die in Rotterdam eigenlijk die prijzenkast? En Ajax heeft 4 jaar geleden ook genoeg stof moeten weghalen.. Komt allemaal wel weer goed. Beginnen met dit seizoen!

14 november 2014 om 11:30

Ajax heeft als nog genoeg amstecuppen weten te winnen in die jaren.

Ik vind het (als niet top-3 supporter) leuk om te zien dat PSV weer terugkomt met hun herkenbare stijl. Goed scouten, kwaliteit op het veld en bouwen aan een gebalanceerd team. Ajax heeft zo weer z'n eigen stijl, wat ook mooi is. Het zou mooi zijn als zo het niveau in Nederland weer iets omhoog kan gaan. En hopelijk kunnen Ajacieden en Psvers eindelijk gewoon een keer bewondering opbrengen voor elkaars werkwijzes en niet alleen hun eigen werkwijze zien als de enige die goed is. We zullen het zien de komende jaren!

Ik vind het ruim berekend, maar daar zal hij wel beter in zijn dan ik.
Het enige dat ik me afvraag is in hoeverre PSV een ED waardig elftal op kan stellen.

Na Depay is het allemaal niet veel. Wijnaldum krijg je nog wel wat voor, maar verder zie ik geen miljoenen rondlopen.

14 november 2014 om 11:28

Aria krijg je veel meer voor, hij is volwaardig international bij Colombia.

14 november 2014 om 11:33

patrickb volwaardig international inderdaad, maar lang niet de basisspeler die Psvers claimen dat hij was zoals we op het WK hebben gezien.

Ik denk eerlijk gezegd dat hij niet letterlijk "op het veld staan" bedoelt, maar over de hele selectie gezien. Dus jongens als Ritzmaier, Hiljemark, Locadia, Boljevic etc. er ook bij.

14 november 2014 om 11:28

Ik schat arias willems en wijnaldum iets hoger

14 november 2014 om 11:30

Arias is veel meer waard (colombiaans international dus marktwaarde is hoger). Zelfs Marcello ging voor dat bedrag weg. Maza voor 3.5 dus hoe je op 2.5 voor Arias die nog een stuk jonger is komt?

Wijnaldum gaat voor 14/15.

Maher is niet in te schatten maar als hij de draad weer oppakt of blijft vasthouden is hij meer dan die 9 waard.

Willems en Narsingh misschien ietsje meer

Hendrikx minder, schat 3/4

Verder wel eens

14 november 2014 om 11:37

psvleiden,

Normaal gezien zal Arias inderdaad voor meer dan 2,5 miljoen vertrekken, maar hij zal dan wel na dit seizoen verkocht moeten worden. Een jaar langer wachten en dan heeft hij nog maar een een jarig contract en dan klinkt die 2,5 mljoen lang niet zo slecht vooral als je beseft dat hij samen met Schaars voor minder dan 2 miljoen werd aangekocht.

14 november 2014 om 11:32

Ik denk dat je aardig goed zit, al vind ik 9 miljoen voor Maher wat veel. Ik denk dat Brands met 100 miljoen wat overdrijft, maar deze groep is idd behoorlijk waardevol.

14 november 2014 om 11:40

Ik ben van mening dat het heel moeilijk is om de waarde van een speler te betalen.
Het gaat er namelijk om hoe goed is een speler op het moment van kopen en welke clubs hebben op dat moment die speler nodig en hoe hard hebben ze die nodig.
Wel weet ik 100 % zeker dat Arias en Hendrikx voor een hoop meer verkocht gaan worden dan transfermarkt.nl suggereert.
De toekomst zal het ons laten weten.

14 november 2014 om 11:41

Brands schat de aanvoerder gini gewoon veel hoger in dan iedereen hiero. Ik denk dat hij voor 20 miljoen euro voor gini gaat en dat hij dat ook gaat vangen!

14 november 2014 om 12:44

Ik vind hem ook geen 20 miljoen euro waard, maar toch denk ik dat hij zoiets gaat opleveren als aanvoerder zijnde en vaste basisspeler. Vooral als PSV kampioen wordt, dan ga ik er al helemaal van uit dat hij een Strootman achtige bedrag gaat opleveren. Hij heeft een langdurig contract en PSV hoeft niet te verkopen.

14 november 2014 om 13:04

Willems 20 jaar.. heeft up and downs, als je die nog 2 jaar in eindhoven kan halen en hij zich door kan ontwikkelen krijgt je er minimaal 12 miljoen voor
bij Hendrix en Arias zou er ook een hoger bedrag uit kunnen rollen.

De inschatting van Brands klopt in mijn ogen wel aardig. Hij doelt ten eerste natuurlijk op de voltallige selectie en niet slechts op de 11 basisspelers. De rest van de selectie vertegenwoordigt namelijk ook een waarde. Als je dan de cijfers van Transfermarkt.nl pakt (die daar echt onderzoek naar doen en dus wel redelijk kloppende bedragen hebben), dan kom je uit op een totale selectiewaarde van €85,75 miljoen. Aantekeningen hierop zijn dat bijv. Rekik (3,5 miljoen) en Guardado (6 miljoen) er wel gewoon bijstaan. Echter staan enkele transferwaardes wel erg laag, bijv. Depay (12 miljoen) en Wijnaldum (10 miljoen) en opstormende talenten dit jaar, bijv. Hendrix (1,5 miljoen) en Brenet (600.000).

14 november 2014 om 11:54

Hoe kan je afgaan op een site. Wie geeft de cijfers daar door, kijkt die persoon niet door een gekleurde bril? Als ik het zo zie met 12 mil voor Depay zeg het mij al genoeg. Wij kunnen nu allemaal een rijtje opnoemen met bedragen (wat ook hier wordt gedaan), maar je kan pas zeggen hoeveel ze opgeleverd hebben als ze weg zijn. Aan Brands is het om het in te schatten, hij heeft ook meer info dan ons. Misschien heeft zich wel iemand in de zomer gemeld voor wijnaldum, arias, willems, narsingh, maher, zoet en heeft hij een beter beeld wat men wilt betalen.

Voor nu geloof ik brands op mijn blauwe ogen en we zien het wel als ze verkocht zijn. Het punt is dat het niet meer in de boekhouding staat en dat is helemaal super voor Psv.

14 november 2014 om 12:24

De site bestaat al vele jaren en ze hebben daar gewoon mensen zitten die onderzoek doen naar wat de transferprijzen van de spelers ongeveer zijn. Natuurlijk blijft dit altijd gissen omdat het maar is wat de gek ervoor geeft, maar de site geeft over het algemeen een aardig beeld weer.

Ik geloof overigens best dat Brands er een prima kijk op heeft, aangezien hij meer informatie heeft dan wie dan ook. Ik geef ook aan dat ik de inschatting van Brands een goede vind. De site die ik erbij haal, haal ik aan omdat Brands dan wellicht meer informatie heeft, maar ik die site betrouwbaarder acht, dan de meeste reageerders hier die niet die kennis hebben.

Overigens is het niet helemaal waar dat de selectie niet op de balans staat, want die staat er namelijk nog voor 20,1 miljoen op. Wat overigens natuurlijk wel veel minder is dan de werkelijke waarde.

14 november 2014 om 12:52

Als een site die al jaren bestaat en volgens jou goed onderzoek leverd en dan met een bedrag van 12 mil komt voor depay, dan vind ik ze niet betrouwbaar. Als brands zelf heeft gezegd dat psv een bod van 20 heeft geweigerd en dit is al een tijdje bekend, dan vind ik het wel raar dat die site niet van 12 naar 18 of meer is gegaan. 12 is absurd laat voor een speler als depay.

Ik heb even op de site gekeken en vind ze toch een beetje aan de lage kant de prijzen van de top 3 ploegen. Ajax komt niet boven 8 mil uit en dat is cillessen. Bij feyenoord is het ook 8 mil en dat is clasie. Dit is heel vlug gekeken maar de bedragen vallen mij best tegen.

Ik bedoelde trouwens dat ze niet die 100 mil op de balans hebben staan. dat het 20.1 mil is een stuk beter. Beter veel ste laag dan een hoog geschat bedrag dat je misschien niet eens binnen haalt.

14 november 2014 om 13:10

De reden dat die bedragen niet kloppen, is dat die site minder mee gaat in de hypes in de voetbalwereld. In de voetbalwereld is een speler de ene dag 20 miljoen waard om een week later weer 15 miljoen waard te zijn. Transfermarkt kijkt over een bepaalde periode (ik geloof per half jaar een update) en komt dan met een transfersom die zij denken dat een speler waard is zonder al de belangstelling voor een speler of wellicht een vormdipje mee te tellen die de transferprijzen beïnvloeden.

Om er maar even een paar voorbeelden uit te pakken. Op Depay is 20 miljoen geboden, maar als hij nou een half jaar zeer slechts speelt, dan is 12 miljoen uiteindelijk niet eens zo'n gekke prijs in de winter (niet dat PSV hem dan zou verkopen). Mocht hij erg goed spelen, waar het op lijkt, dan zal zijn prijs in de winter waarschijnlijk weer stijgen. Ander voorbeeld is Narsingh, die staat nu voor 5 miljoen op die site, maar zal dat op dit moment niet opleveren. Echter, speelt hij een half jaar of een jaar goed, dan zal hij waarschijnlijk weer een stuk meer opleveren, vandaar dat Narsingh nog steeds voor 5 miljoen op die site staat.

Die 100 miljoen zal inderdaad voornamelijk voor rekening van Depay en Wijnaldum moeten komen. De rest is echt niet zo speciaal hoor? Jetro Willems liet tegen Mexico zien gewoon een niveau hger niet aan te kunnen. Bruma is bij HSV al te vaak door het ijs gezakt, dus de kans dat je daar nog de hoofdprijs voor gaat vangen lijkt me nihil? Maher is na depay en Wijnaldum de enig waarin ik nog een beetje waarde zie?

14 november 2014 om 11:33

Je gaat nu uit van Willems tegen Mexico. Dat is één wedstrijd. Als je kijkt waarom hij geselecteerd is dan zie je gewoon dat hij nog steeds groeit.

Bruma bij HSV door het ijs gezakt.... Dat is al weer wat jaartjes geleden en een verdediger wordt sterker naarmate hij ouder wordt...

14 november 2014 om 11:40

Ok, misschien redeneer ik met Willems een beetje kort door de bocht. Maar 100 miljoen op het veld bij Psv? Dat lijkt me toch wel schromelijk overdreven. Voor een speler als Narsingh moet je denk ik je handjes dichtknijpen als je er überhaupt nog iets aan verdient?

Depay moet blijkbaar 20+ miljoen opleveren, dus dat laat nog zeg eens 70 miljoen over die de rest van de selectie waard is? Dat is gemiddeld 7 miljoen per speler?! voor Wijnaldum en Maher ga je bij een goede markt misschien nog wel 7-10 miljoen vangen, maar voor de rest toch echt niet lijkt me. Ze zijn niet allemaal van het niveau Strootman-Mertens-Depay!

14 november 2014 om 12:01

toch wel lachwekkend dit wijnaldum 7-10 mil. Denk zelf 15-20 mil. en Depay gaat minimaal 20 opleveren. Ik ga er vanuit dat het 25 wordt, hopende op 30+ maar dat zie ik niet gebeuren.

dus als 15 + 25 = 40 mil. Deel 60 mil door de rest 60/9 = 6.66 mil per speler. doe daar rekik en guardado weg heb je 60/7= 8.5 mil per speler.

Dit is best reeel als je maher, willems, arias, narsingh en de jong hebt.

Brands heeft ook gezegd dat de selectie voor 30 miljoen op de begroting staat. Dus alles wat je meer verkoopt is pure winst. Dat vind ik wel weer heel netjes.

Eerder moest PSV verkopen of Champions League spelen om de begroting rond te krijgen. Nu is dat niet meer nodig.

14 november 2014 om 11:57

patrickb,

Volgens de balans van 30 juni 2014 is dat geen 30 miljoen, maar 20,08 miljoen.

En volgens de jaarrekening werd er vorig seizoen 413.000 euro winst gemaakt.
Sorry, maar veel overschot is dat niet. Een beetje pech links of rechts en je maakt verlies.

Pech kan bijvoorbeeld al zijn: onaantrekkelijke tegenstanders uit Verweggistan loten in de EL. Dan zit je met lage inkomsten en veel kosten.

Het is zeker geen reden om victorie te kraaien, maar het is wel positief dat er überhaupt winst is.

Die positieve balans komt toch met name door de constructie met de verkoop van de grond aan de gemeente. Toen kregen ze een flink bedrag beschikbaar om spelers te kopen die ze later weer met winst verkochten. Zo kan ik als technisch directeur ook wel winst maken en voor kapitaal op het veld zorgen. Hij doet nu net of het een gevolg is fijn zijn uitgekiende beleid. Daar trapt natuurlijk niemand in.

14 november 2014 om 11:50

Dat geld hebben ze voor het grootste gedeelte nog ergens appart staan.Omdat er nog een onderzoek loopt bestaat de kans dat PSV geld terug moet betalen.

14 november 2014 om 12:31

Hier staat inderdaad een potje voor apart, echter is dat niet het grootste gedeelte van het bedrag, maar slechts enkelen miljoenen (weet zo niet precies hoeveel), maar het bedrag dat eventueel terugbetaald moet worden over een aantal jaren, als alle uitspraken geweest zijn, zal ook niet (veel) hoger zijn dan het potje wat opzij is gezet.

Daarnaast is er winst gemaakt op de transfers in de jaren sinds Brands er zit, dus de reactie van Bago slaat in deze nergens op, aangezien Brands dus financieel gezien goed gedraaid heeft.

14 november 2014 om 13:36

@peerk. Wat een helder verhaal

Op welke transfers is er winst gedraaid ? o.a transfers op spelers wiens transfer naar Eindhoven mogelijk zijn gemaakt door de overname vd grond door de gemeente. Er is een kwaliteitsinjectie in de selectie gedaan van rond de 20 miljoen door die deal. Je zou kunnen zeggen dat zonder die deal Brandts helemaal niks gepresteerd had. De marktwaarde waar Brandts het over heeft is ook leuk maar spelers kunnen ook hun contract uitdienen of zwaar geblesseerd raken. Dat blijft altijd gevaarlijk.

Verhalen over er staat ergens een potje apart maar ik weet niet precies hoeveel dat is daar kan ik helemaal niks mee.

14 november 2014 om 14:15

@bago, De spelers die destijds gekocht zijn, komen inderdaad voor een deel uit het geld van de gronddeal. Waar ik op doel met winst, is dat al de spelers die destijds (zomer 2011) gekocht zijn in totaal met dikke winst weer verkocht zijn.

Aankopen die zomer + latere verkopen:
- Tyton voor 2,5 miljoen, is nu verhuurd en contract loopt komende zomer af, dus zal geen restwaarde hebben, gratis weg dus.
- Sinouh gratis, ook weer gratis vertrokken.
- Ojo terug van verhuur, kwam uit de jeugdopleiding, uiteindelijk ook weer gratis vertrokken.
- Mertens voor 13 miljoen (icm Strootman), is voor 9,7 miljoen verkocht.
- Strootman, zie Mertens, is voor 20 miljoen (incl. makkelijk te innen bonussen) verkocht.
- Wijnaldum 5 miljoen, zit nog bij de club, maar verwacht toch een winst op deze transfer.
- Derijck 750.000, gratis vertrokken.
- Matavz 5,5 miljoen, voor 4 miljoen vertrokken.
- Willems voor 800.000, zit nog bij de club, maar zal uiteindelijk waarschijnlijk voor meer vertrekken.

Alhoewel er destijds dus 27,5 miljoen uit de gronddeal in transfers is gestoken, is er op dit moment al 34 miljoen voor teruggekomen en zal dit nog oplopen tegen de tijd dat Wijnaldum en Willems verkocht worden. Uiteraard moet je dan wel erbij zeggen dat inkomend transfergeld uiteraard weer geïnvesteerd wordt in nieuwe transfers, maar in zijn totaliteit is er de 3 jaar daarna alleen maar meer binnengekomen aan transfers dan eruit is gegaan, dus wordt dat geld wel langzaam terugverdiend.

Natuurlijk heeft die gronddeal geholpen in het succes van Brands, financieel gezien dan, sportief is het niet geweldig, maar het is niet dat die 20 miljoen nooit terugverdiend wordt, want het geld dat toen geïnvesteerd is, zit dus ook in de meerwaarde van de selectie nu, plus dat er al een deel is terugverdiend.

Het is overigens ook gevaarlijk waarde te hechten aan mogelijke transfersommen zoals jij ook al aangeeft, maar daar houdt PSV ook rekening mee en de selectie staat op het moment voor 20,1 miljoen op de balans, dus niet voor de 100+ miljoen die Brands zegt dat de selectie waard is.

Dat potje heb ik geen precies bedrag van, omdat dit nooit bekend is gemaakt. Gerbrands verzekert echter dat er een potje is. Het Eindhovens Dagblad en andere media meldden dat ook 23 september jl. Thijs Slegers, clubwatcher PSV van VI, meldde destijds ook een geschat bedrag op zijn Twitter, maar dat kan ik nu niet zo snel terugvinden. Ik herinner me echter dat dit om enkele miljoen ging, maar heb hier dus nogmaals geen exact bedrag van.

14 november 2014 om 14:26

@ Peerk

Beste vent, goed dat je een lijstje post. Jammer dat je alleen een greep pakt uit het lijstje van Marcel Brands. Iedereen kan Strootman, Lens en Mertens benoemen. Wist je trouwens dat Marcel Brands die periode gigantisch nodig moest verkopen. Omdat er een hoop spelers ver beneden kostprijs verkocht werden en hij dat dus goed moest maken? En iedereen zal ook Matavz noemen bijvoorbeeld. Maar wat dacht je van de volgende verkopen van Marcel Brands?

- Tyton, 2,2 mil verlies zodra hij transfervrij de deur uit loopt
- Marcelo, 1 miljoen verlies op basis van transfersom aan/ver koop
- Toivonen, 1 miljoen verlies op basis van trasnfersom aan/ver koop
- Engelaar, 3,5 miljoen verlies, ging transfervrij weg
- Manolev, 2,5 miljoen en ging transfrvrij weg
- Matavz, 3,5 mil verlies op basis van transfersom aan/ver koop
- Isakson 2,5 miljoen en ging transfervrijw eg
- Nijland, 3,5 miljoen en ging transfervrij weg
- Maza, 0,9 miljoen verlies op bais van transfersom aan/ver koop
- Koevermans, 6,1 miljoen en ging transfervrij weg
- Kromkamp, 2,5 miljoen en ging transfervrij weg.

Tel dit lijstje eens bij elkaar op en Brands heeft 29.2 miljoen euro verlies geleden op de deze spelers. Maar die benoem je natuurlijk niet want dat doet afbraak.

Ik heb het gehele lijstje met verkopen sinds 2011/2012 hier boven gepost. Met aankoop bedrag, verkoop bedrag etc erbij vermeld. Inclusief jeugd spelers, transfervrije vertrekken etc. En wanneer je dat lijstje eens bekijkt zie je dat Brands over 4 jaar slechts een schamele positieve transferbalans van nog geen 3 miljoen euro heeft.

14 november 2014 om 14:43

@D-Bergkamp

De lijst die ik hier gepakt had, was de lijst van inkomende transfers in de zomer van 2011 en die dus rechtstreeks gefinancierd zijn dankzij het geld van de gronddeal. Jouw lijst had ik inderdaad langs zien komen tijdens het modereren van dit topic, maar was niet zozeer relevant in deze discussie waarin Bago aangeeft dat het financiële succes van Brands afhankelijk is van de gronddeal.

In zijn totaliteit valt het wel mee qua transfersom, maar denk ik wel dat de selectie van nu meer waard is dan de selectie destijds en dat het er financieel wel beter uitziet voor Brands dan die slechts 3 miljoen die er tot nu toe is verdiend. Echter is dit natuurlijk puur speculeren en moet nog maar blijken of dat de spelers werkelijk hun geld opbrengen.

Ik onderschrijf dus jouw mening dat Brands echt (nog) niet veel winst heeft gemaakt, maar inzake de discussie rond de gronddeal, hij wel winst heeft gemaakt op de spelers die destijds gekocht zijn.

14 november 2014 om 15:06

@ Peerk

het lijstje is wel relevant in de discussie. Tijdens de periode van Brands en dus ook de deal met de gemeente heeft hij een heleboel verkopen gedaan. OP spelers die er al waren en op de balans stonden. Op heel veel van die spelers had hij af moeten schrijven. En dat had niet mogelijk geweest zonder de grond deal.

Brands heeft ondanks een financiële injectie, een transferbudget van 15 mil+ die periode en 4 jaar tijd maar beroerd gepresteerd. De prestaties van Brands zijn ex en inclusief de grond deal gewoon weg verre van bijzonder te noemen. Sterker nog, als je het vergelijkt met de gemiddelde TD van de top 10 in de eredivisie staat hij op plaats 8 qua opbrengsten in transfers.

Ook heeft Brands een aantal spelers gekocht die in hun waarde absoluut nog niet in hun waarde voor uit zjn gegaan. Matavz en Derijck bijvoorbeeld. Maher is nog lang niet de 7,5 mil waard die hij gekost heeft. Narsingh zul je ook je uiterste best moeten doen.

Al met al moet ik al toegeven dat ik blij ben dat je zelf inziet dat het werk van Brands niet zo goed is als mensen denken. Maar als echte supporter hoor je eigenlijk nog 1 a 2 tandjes kritischer te zijn. Gezien de cijfers overal is het Marcel Brands die toch wel faalt. Geen winst maken op transfers, en geen kampioens selecties samen stellen.

14 november 2014 om 15:37

@peerk
Je hebt een leuk lijstje gegeven, maar ook daar staan dingen rooskleuriger dan ze zijn. Het mooiste voorbeeld is Mertens. Je hebt het neergezet alsof PSV een miljoen of 4 winst heeft gemaakt op Martens. In de praktijk bleek dit bedrag maar enkele tonnen.

Voor de rest sluit ik me volledig aan bij D-Berkamp. PSV gaat met Depay een flinke klapper maken, maar voor de rest is het allemaal heel mager.

14 november 2014 om 15:52

@D-Bergkamp

Ik vind niet dat je Brands moet afrekenen op het verlies dat hij op spelers van zijn voorgangers, heeft gemaakt. De reden dat spelers als Isaksson, Engelaar of Maza eruit moesten, was vooral door het hoge salaris en aangezien clubs die zo'n salaris konden betalen niet geïnteresseerd waren in een dergelijke speler, moesten deze wel met verlies verkocht worden. Veel die transfervrij vertrokken, zijn dus niet zozeer de oorzaak van Brands, maar van de vorige directie die een financieel wanbeleid voerden.

Ik ben het ook met je eens dat zijn aankopen niet altijd hun geld waard bleken te zijn, maar desondanks heeft hij die spelers toch vaak voor een aardige prijs kunnen verkopen. Matavz was wellicht een slechte aankoop, maar Brands wist er uiteindelijk nog wel 4 miljoen voor te vangen, 1,5 miljoen weliswaar, maar dat valt reuze mee op een miskoop. Ook zo'n Marcelo die niets meer waard bleek te zijn wist hij voor een paar miljoen te slijten, of een Zanka die alleen maar bij de beloftes speelde en waar hij nog 6/7 ton voor ving. Oke, het blijven miskopen, maar die heb je bij letterlijk elke club en financieel gezien heeft hij dit allemaal nog niet zo slecht opgelost.

Als supporter kijk ik overigens ook zeker kritisch naar het beleid, maar heb ik financieel gezien gewoon niet zo veel aan te merken op het beleid van Brands. PSV heeft gewoon elk jaar een transferpotje en er mag dus elk jaar wat verlies worden gemaakt op de transfers, maar gemiddeld wordt er een kleine winst op gedraaid en dat is in mijn ogen prima. Sportief succes zal ik hier niet op in gaan, maar het lijkt me vanzelfsprekend dat ik daar veel minder over te spreken ben.

14 november 2014 om 15:57

@vincfred
De winst op Mertens is lastig te bepalen omdat deze in een deal met Strootman betrokken is. Zijn aankoopprijs omhoog schroeven en dus de winst laten dalen, zorgt voor een grotere marge op Strootman, dus dat heft elkaar wel op.

Als je hiermee echter doelt op echt het commerciële resultaat, wat ik denk, dan heb je inderdaad gelijk, maar is het logisch dat spelers veel minder opleveren, anders wordt het ook lastiger winst te maken. Echter is dit nogal lastig te berekenen, want dan ga je dingen als salaris en tekengeld e.d. ook meetellen, maar zou je aan de andere kant natuurlijk ook shirtverkoop, inkomsten kaartverkoop (waar hij deels aan meehelpt), inkomsten prijzengeld (waar hij deels aan meewerkt), enz. ook gaan doorrekenen en dan zal de winst uiteindelijk wel meevallen, maar dit geldt voor iedere club zo. Je snapt hopelijk wel dat ik het nu eventjes simpel bij puur de transfersommen houdt omdat anders het einde zoek is.

14 november 2014 om 12:41

Brands voert gewoon een transferbeleid uit dat de gemiddelde PSV fan ook had gedaan in zijn functie. De enige goede investering die ik niet had zien aankomen is als ze Guardado definitief weten aan te trekken. Las overigens laatst nog ergens een stukje dat het transferbeleid van PSV sowieso weinig voorstelt. Spelers bleken onderaan de streep met aftrek van geld voor de makelaar en dergelijke gewoon heel weinig op te leveren.

De grootste financiële klappers maak je nou eenmaal met eigen jeugd. Geen aankoopbedrag, relatief weinig geld naar een spelersmakelaar etcetera. In dat opzicht heeft het transferbeleid van Ajax en Feyenoord onderaan de streep relatief veel meer opgeleverd. Maar goed, in de jeugd van PSV loopt nou eenmaal een stuk minder rond, dus dan moet je wel kopen.

Depay is eigenlijk de enige met echte waarde, maar daar zul je ook niet bijzonder veel voor vangen. Hoewel Brands altijd wel erg hoge bedragen weet te vangen voor zijn spelers. Helaas voor PSV zijn ze teveel een opleidingsclub aan het worden. Voor hoeveel geld aan talent op het veld hebt staan maakt niet uit, die pakken helaas nog steeds geen prijzen. Blijkbaar niet zo goed dus.

Verder vind ik het zeer vreemd dat hij nu al praat over het verkopen van zijn spelers. Het lijkt wel of hij enkel op de winst uit is en het sportieve aspect helemaal links laat liggen. Als je spelers nou eens wat langer binnen weet te halen, dan kun je een keer CL gaan spelen. Daar zitten ook miljoenen in, zonder dat je spelers moet gaan verkopen.

Verder heeft PSV voor nog lang geen 100 miljoen staan, grote onzin. Voor Depay zul je 20/25 miljoen ontvangen als je geluk hebt. Maar de rest? Zoet is nog maar amper een miljoen waard, Maher verkoop je nog niet voor 5 miljoen. Enkel Wijnaldum kun je meer dan 10 miljoen voor vangen en dat is alles.

14 november 2014 om 11:52

Depay zul je niet bijzonder veel voor vangen? Ik vind 20/25 miljoen euro (en ik ga er echt vanuit dat dat het minimum is) wél bijzonder veel.

Daarbij interpreteer je Brands' woorden op een wel heel bijzondere manier. Hij zegt juist dat het hem niet gaat om zoveel mogelijk winst, maar hij wil het geld op het veld hebben. Oftewel: goede spelers op het veld en gewoon zwarte cijfers halen. Daarmee vindt hij juist het sportieve aspect ontzettend belangrijk.

Hij heeft niet voor niets Depay en Wijnaldum afgelopen zomer behouden om dit jaar kampioen te worden. Als je kampioen wordt, haal je de CL. Dat is dus precies het doel geweest. Ik snap echt niets van jouw reactie, lijkt wel alsof je het over je eigen club Ajax hebt, maar goed.

Hij praat tevens niet over het verkopen van zijn spelers, maar over hun waardes om aan te geven dat het veld inderdaad op het spel staat. Hoe jij die inschat overigens: lachwekkend. Zoet is veel meer dan één miljoen waard. Iemand die bij de top 5 beste keepers van Nederland wordt geschaald door bondscoaches als Louis van Gaal en Guus Hiddink is 100% zeker meer dan één miljoen waard. Doe niet zo gek. Maher heeft daarbij ook gewoon ontzettend veel talent en is op de weg terug. PSV heeft hem voor meer dan 5 miljoen euro gehaald en gaat hem dan ook sowieso voor meer verkopen over een paar jaar.

Arias, international van Colombia, is daarbij ook een speler die veel geld kan en gaat opleveren. Willems met zijn aanvallende kwaliteiten is ook een goede prooi. 100 miljoen euro is wat overdreven, maar zoals reageert, heel potsierlijk.

Als je zegt dat Zoet amper een miljoen waard is wil ik wel een weddenschap met jou aangaan. Elke Euro minder dan 2 miljoen betaal ik aan jou en elke Euro meer dan 2 miljoen betaal jij aan mij.

Wel knap van me inderdaad dat ik heel je post heb gelezen nadat ik zag dat de eerste zin begon met de vermelding dat je voor Depay niet bijzonder veel zal vangen.

14 november 2014 om 12:01

Inderdaad, als hij 20-30 miljoen niet veel vind, voor een Nederlandse club is dat enorm veel.

Mja en straks gaan er misschien 1 of 2 kernspelers weg, doen de vervangers het misschien minder goed en trekken ze de rest in waarde naar beneden.

En dan zit je daar met 'we waren 100 miljoen waard'. Bovendien, moet je wat je verkocht hebt, weer vervangen en dat kost ook geld.

Indertijd werd de selectie van het Standard met Defour, Witsel en Fellaini ook voor onwaarschijnlijk hoge bedragen de lucht ingeschreven. En goed, ze zijn voor redelijk wat geld de deur uit gegaan, maar toch voor beduidend minder dan wat er eerder werd gefantaseerd.

Met 2,7 miljoen euro in de plus en vorig jaar 4,3 miljoen, mag je tevreden zijn, maar het zijn nu ook weer geen wow bedragen. Er is niet veel nodig om terug in de min te geraken.

14 november 2014 om 12:11

Eerst maakten ze achtereenvolgens 18 en 13 miljoen verlies. Dan lijkt me 4,3 en 2,7 miljoen in de plus toch wat prettiger.

14 november 2014 om 12:19

fl0r1d43,

Dat is op de transfers. Niet op het gehele resultaat. En dat laatste is veel belangrijker.

En dat fluctueert wel meer, da's met curves. Soms heb je pech en voldoen de nieuwkomers niet en moet je er meer nieuwe halen en de vorige voor een appel en ei laten gaan.

Soms heb je geluk en geven ze 'zotte' bedragen voor je spelers.

Je hebt daar bijna geen invloed op.

Bekijk het ook eens op langere termijn. Als jouw cijfers kloppen, dan is er over die 4 jaar nog steeds een vet verlies.

Ik zou het in ieder geval niet als maatstaf gebruiken om te zeggen of je goed / slecht bezig bent. Maar goed, ik snap wel dat Brands zichzelf een schouderklopje wil geven.

14 november 2014 om 12:29

Je hebt gelijk, ik had het over het gehele resultaat. Brands geeft zichzelf hier een schouderklopje, maar dat is ook prima. Hij heeft wel de oude en dure spelers de deur uitgekregen en redelijk goed verdient met de transfers, hoewel bijvoorbeeld Mertens naar mijn mening voor te weinig is verkocht en ook uit Toivonen meer te halen viel is Marcelo dan weer voor teveel verkocht. Al met al gewoon okee.

14 november 2014 om 12:44

fl0r1d43,

Dit zijn de netto resultaten na belastingen van de afgelopen 5 jaar:

2013-2014: 413.000 euro
2012-2013: 313.000 euro
2011-2012: 27.674.000 euro
2010-2011: min 15.538.000 euro
2009-2010: min 17.538.000 euro

Totaal over de laatste 5 jaar: min 4.676.000 euro

Dat hoeft niet dramatisch te zijn. Ik heb de indruk dat PSV toch fors aan het saneren is. Ze bouwen hun schulden af en ik denk wel dat ze op termijn financieel terug tussen de grote mensen zullen staan.

Alleen stelt die Brands het allemaal wat lekkerder voor dan het is. Maar goed, dat is ook deels zijn taak.

14 november 2014 om 12:51

@fl0r1d43
Dat met Mertens is dus het probleem dat veel PSV supporters over het hoofd zien. Zo'n Mertens bleek PSV onderaan de streep maar een paar ton aan te hebben verdiend. En dat is precies het nadeel dat je zult hebben als je spelers als Maher en Narsingh voor een aantal miljoen koopt. Wat dat betreft kun je het bedrag van Depay wel bijna helemaal in je eigen zak steken, aangezien je geen aankoopbedrag hebt en minder andere kosten.

14 november 2014 om 12:59

Vincfred,

Mja, typisch voor supporters eh. Doen ze overal, niet alleen die van Psv.

Ze lezen alleen de uitgaande megabedragen en de rest vergeten ze.

Ze vergeten dat die spelers ook iets gekost hebben.
Ze vergeten dat die spelers tijdens de duur van het contract misschien een duur salaris hadden.
Ze vergeten dat voor elke uitgaande 'wonder' transfer er een paar dikke faaltransfers tegen over staan.

En dan overschatten ze nog de inkomsten en onderschatten de kosten van deelname aan de EL. Ze staan er niet bij stil dat je in sommige jaren daar gewoon verlies maakt.

14 november 2014 om 12:53

de banaan,

Kan ik me helemaal in vinden. Een gevaarlijk momentje zal er aankomen wanneer er financieel weer wat ademruimte is. Dan hebben mensen wel eens meer de neiging om te denken 'we zijn er, het kan weer niet op'.

Maar als ze dan wél de financiële discipline hebben, en waarom ook niet, dan ziet het er best goed uit.

Hopelijk brengen ze je club nooit meer in de gevarenzone, want het scheelde toch echt niet veel. Met de verkoop en pachten van de gronden is er een soort 'verlaat de gevangenis zonder betalen' kaart getrokken, maar daar heb je niet veel kaarten van.

Die waarde van 100 miljoen lijkt me een tikkeltje overdreven. Daarnaast zijn spelers dat volgens brands nu waard door bijvoorbeeld hun contractsduur maar heel veel spelers vertrekken wanneer de contractsduur nog maar relatief kort is. Anders zijn clubs helemaal niet bereid om zoveel miljoenen op tafel te leggen voor zo'n spelers want laten we eerlijk zijn; ik zie alleen depay en wijnaldum echt naar topclubs gaan (als ze dat al doen) die eventueel veel geld in het laatje gaan brengen. Maar andere spelers zijn hoogstens goed genoeg voor middenmoot naar mijn inziens zoals clubs als newcastle united ofzo.

Hahah meneer Brands. Waarom zou je dit uberhaupt roepen? Blijft toch een gek die goed is in 1 trucje. Het verkopen van spelers voor te hoge bedragen. Best knap en dat geeft ik ook toe.
Hij is alleen niet in staat om een uitgebalanceerde spelersgroep bij elkaar te krijgen. Nu staat PSV nog aan kop en is alles Hosanna maar straks komt de Tranditionele (winter) dip van Psv. Ben benieuwd hoeveel de spelers dan nog waard zijn....
De jong 6- 9miljoen? Haha das toch echt te gek. De beste man is gefaald zowel in Duitsland en Engeland. Welke club gaat er dan dit soort bedragen neerleggen....

Veel van de transferkosten zal afhangen van het rest van het seizoen en vooral met grote maten de Europa League.
Als ze ver komen (halve finale) en spelers als Wijnaldum en Depay doen het echt goed.
Dan vangen ze voor Depay denk ik echt meer dan 25 mil denk zelfs tegen de 30 als er echt een strijd om hem barst.
Wijnaldum krijg je daar zelfs meer dan 20 mil voor. Doet het laatste tijd ook zeer goed.

Contracteer dan Guadrado voor een seizoen of 3 met een redelijk salaris.
Geef Maher een nieuw contract.
Koop nog een goede vleugelaanvaller en klaar is het team voor volgend jaar.

Ruim 100 miljoen, vorig jaar ook zoiets, en jaar daarvoor met mertens,strootman, maar al 6 geen kampioen geweest, schande

Dat kan wel kloppen, hoewel dat bedrag natuurlijk maar natte vinger werk is....hoe gaat bijvoorbeeld een Hendrickx zich ontwikkelen....kan over 2 jaar 10 miljoen waard zijn, maar ook 3 ton....en wat als Depay zwaar geblesseerd raakt, dan ben je 25 miljoen kwijt.

Maar Marcel is wel een goed verkoper, hij weet hoe het spelletje werkt (in tegenstelling tot Martin Van Geel, die echter wel weer een neus heeft voor goede aankopen) Bij bedrijven staan machines ook op de balans, maar volgens mij bij voetbalclubs de spelers niet.

Brands krijgt veel hulde. Ik ben persoonlijk niet zo kapot van m. Sinds hij er zit is de gehele selectie inclusief de staff zo ongeveer al vervangen. Resultaat: niks.

Nog iets: hij krijgt bijvoorbeeld alle lof dat hij slecht renderende spelers (zanka, Issakson, Marcelo, Matavz....etc) voor nette bedragen verkoopt. Maar wat iedereen dan lijkt te vergeten is dat hij die zelf heeft gehaald (en er vervolgens niet eens mee in de buurt van een kampioenschap is geweest)..

Dus ook dit stukje vind ik weer verkeerde zelfverheerlijking; In de trend van "moet je eens kijken wat er allemaal op het veld staat! Het enige dat je nog moet doen is kampioen worden!".

Je moet die schatting van 100 miljoen natuurlijk met een enorme korrel zout nemen. Tactisch gezien zou het niet handig zijn als Brands zegt 'we hebben voor 50 miljoen op het veld staan'. Dat zou zijn onderhandelingspositie bij mogelijke transfers enorm verzwakken. Beter zet hij in ieder geval in de publiciteit in op een hoge waarde van de spelersgroep.

Het is naar mijn idee een beetje zinloos om als buitenstaander (bezoeker van voetbalzone) de 100 miljoen terug te herleiden tot de individuele spelers. Het is uiteindelijk toch altijd wat de gek er voor geeft. Belangrijker is dat de spelersgroep voor een heel wat lager bedrag op de balans staat, en dat de waarde van de spelersgroep dus een geruststellende theoretische overwaarde heeft.

Is een goeie zaak als je kapitaal op het veld staat.
Maar als die spelers verkocht worden moet je toch vervangers hebben.
Als die niet uit eigen jeugd komen dan moet je gaan inkopen.
En om dan een goeie vervanger neer te zetten die het niveau niet te ver omlaag haalt zal je toch flink moeten dokken.
Zo goed lijkt psv's situatie mij helemaal niet.
Of heeft psv spelers in de jeugd die maher, depay en willems kunnen vervangen zonder dat het niveau drastisch daalt?

Nou Brands, dan gaan we toch even googelen naar de transferwaardes. Volgens Transfermarkt.co.uk zou de selectie (30 spelers) van PSV in totaal 75,46 miljoen pond waard zijn, dus zo'n 94,61.
Depay zou bijvoorbeeld 13,24 miljoen euro waard zijn. Realistisch, maar dat wil niet zeggen dat ie dat opbrengt. Ik verwacht namelijk dat ie meer op zou brengen op dit moment.

Maar om Brands zijn uitspraak op waarde te schatten is de waarde van de spelers van Ajax nodig, aangezien het waarschijnlijk daar betrekking op had (iets in de trant van 'zij 100 miljoen op de bank, wij 100 miljoen op het veld'. De selectie van Ajax (ook 30 spelers) wordt geschat op 68,97 miljoen pond, oftewel 86,46 euro. Cillessen is met een waarde van 8,83 miljoen de meest waardevolle.

Bij deze schattingen maken ze gebruik van de prestaties van het afgelopen jaar en de prestaties en waarde van vergelijkbare spelers. Andersen is bijvoorbeeld al weer enkele weken basisspeler bij Ajax, maar zou nog steeds geen miljoen euro waard zijn. Voor Riedewald geldt hetzelfde. Dit terwijl bij PSV alle basisspelers al boven de anderhalf miljoen euro zitten.

Even voor de duidelijkheid: Messi zou 132,42 miljoen euro waard zijn, terwijl Cristiano Ronaldo exact evenveel waard is. De spelers die volgen zijn Bale, Neymar, Di Maria, Rodriquez, Suarez en Cavani. De rest valt allemaal onder de 50 miljoen pond.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren