Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff ziet ‘typisch Nederlands probleem’: ‘Dan geloof je het uiteindelijk wel’

Laatste update:

Johan Cruijff was te spreken over de Europese resultaten die Feyenoord en PSV afgelopen week boekten; de Rotterdammers wonnen donderdag van HNK Rijeka, de ploeg van trainer Phillip Cocu wist in Griekenland drie punten te pakken tegen Panathinaikos. Cruijff constateerde echter wel een ‘typisch Nederlands probleem’, waarmee de voormalig topvoetballer doelde op de opbouw.

/

Het viel Cruijff op dat het met name de verdedigers waren die elkaar in de laatste linie de bal toespeelden. “Met als gevolg dat de middenvelders stopten met vrijlopen. Als je daarmee bezig bent, maar je ziet dat de bal toch vijf keer heen en weer wordt getikt, dan geloof je het uiteindelijk wel”, schrijft de oud-speler en –trainer van onder meer Ajax en Barcelona in zijn column in De Telegraaf.

“Ik blijf het onbegrijpelijk vinden hoeveel Nederlandse ploegen niet alleen het ritme uit de wedstrijd halen, maar ook uit de eigen ploeg. Temporiseren is prima, maar wel met veel middenvelders op de helft van de tegenstander en niet op de eigen helft door verdedigers. Nu hadden de twee centrale verdedigers meer balcontacten dan de andere acht spelers bij elkaar”, merkt Cruijff op over de Europese wedstrijden van Feyenoord en PSV.

Ben je het met Johan Cruijff eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

vooral Ajax heeft hier normaal veel last van. Denk toch een gebrek aan kwaliteit en daardoor zelfvertrouwen van de verdedigers om die bal eens te geven aan een middenvelder met een man in zijn rug of een balletje tussen 2 man door spelen.

10 november 2014 om 10:11

Ajax doet dat de laatste wedstrijden niet meer en je ziet dat het vele malen beter gaat.
De laatste weken speelt ajax goed voetbal en gaat het spel snel.
Komt ook door serero en riedewald dat ajax sneller speelt.

10 november 2014 om 10:26

Klopt. Heb je Viergever daar staan weet die niet waar de bal naar toe moet. Serero is ten eerste veel bewegelijker en daarnaast ziet hij het spel veel sneller. Ik vind vooral het inspelen naar Klaassen erg belangrijk, want niemand bij Ajax ziet het spel zo snel als hij. Klaassen draait altijd de goede kant op, raakt de bal maar 1 of 2 keer aan, speelt hem altijd naar de juiste kleur met de juiste snelheid. Opnieuw blijkt hoe belangrijk de ''6'' positie is voor het spel van Ajax.

10 november 2014 om 10:30

@wve. "ajax doet dat de laatste wedstrijden niet meer en je ziet dat het vele malen beter gaat. "

Ajax- Go Ahead en Ajax- Dordt gezien? Daar was het toch nog behoorlijk aanwezig hoor.

Tegen Barcelona gebeurde het wél minder ( en kán het misschien ook minder) en dáár heb ik gezien dat het het spel ten goede komt.

10 november 2014 om 11:28

Dan vraag ik mij af of jij die wedstrijden hebt gezien.
Maar het gebeurde echt niet zo veel meer als daar voor.
Denswil schuift in en veltman ook in plaats van balletje breed.
En riedewald en serero liepen goed vrij waardoor er veel sneller naar voren werd gespeeld.
Of jij hebt deze wedstrijden niet gezien of jij hebt de wedstrijden eerder niet gezien.
Maar het verschil was heel duidelijk te zien.

10 november 2014 om 13:23

Klopt, Serero is echt heel goed bezig de laatste wedstrijden. Positioneel sterk en dankzij zijn techniek en wendbaarheid constant in staat om zichzelf vrij te spelen. Passing nagenoeg altijd positief gespeeld. Wel kan de nauwkeurigheid soms iets beter, maar hij is wat mij betreft zich enorm aan het ontwikkelen.

Zeg maar, het spelletje dat Ajax tot in eeuwigheid uitvoert, balletjes breed en balletjes terug dus. En daar dan over gaan piepen na de wedstrijden van Psv en Feyenoord.

Ja hoor, Johan.

10 november 2014 om 10:11

Een gebrek aan kwaliteit, ook bij Ajax. En dit probleem hebben we nu al jaren in Nederland.

10 november 2014 om 10:35

Het grote gebrek aan kwaliteit ligt bij de trainers, die hun spelers niet aanleren hoe ze goed moeten opbouwen.

De ploegen die nu zo bejubeld worden om hun goede spel (cambuur, Willen 2, Pec) laten hun verdedigers wel gelijk de middenvelders inspelen, en die spelers zijn een stuk slechter dan dia van Ajax/feyenoord/'psv.

10 november 2014 om 10:16

@ michiel2424

Wat loop jij nou weer moeilijk te doen, onlangs heeft hij hierover ook kritiek geuit richting Ajax, wij met zijn allen hier hebben geen moer bereikt in voetbal en mogen toch ook ons zegje doen ? Door dit soort denken zal het Nederlandse voetbal nooit vooruit gaan omdat niemand tegen kritiek kan.

10 november 2014 om 10:23

@afca_leeds.

Er zijn, grofweg, drie opties:

1. je leest een bericht en voelt je meteen aangevallen, maar houdt je rustig.
2. je leest een bericht, voelt je meteen aangevallen en reageert meteen door te zeggen dat anderen moeilijk doen
3. je voelt je niet meteen zo aangevallen en doet verder normaal.


Doe eens even lekker rustig, man. Ik doe "moeilijk", omdat hij Feyenoord en Psv in deze column exact verwijt wat zijn eigen club ( clubs, eigenlijk, want Barcelona ook) juist erg doet. Dan boeit het me niet wat hij in het verleden al dan niet heeft gezegd, en zeg ik daar wat van.

Daar bleef het overigens ook bij, dus waar ik precies "moeilijk"doe, mag jij me dan nu vertellen. Maar goed. Ik zeg iets van het heilige orakel, Johan Cruyff, en dan schieten veel Ajacieden natuurlijk meteen overeind, zo zie je maar weer.

Daarom nog één laatste tip mijnerzijds: aangezien jij dit als kritiek op Cruyff schijnt te lezen: lees je eigen stukje over "niet tegen kritiek kunnen" anders nog even, in combinatie met mijn beginstukje en lees mijn reactie dan nog een keer. Haal tenslotte nog een keer extra adem, en typ dán pas je reactie. Succes!

10 november 2014 om 10:30

Sorry maar dan lees je ergens overheen. Temporiseren is prima maar wel op de helft van de tegenstander. Dat is wat Barcelona doet dus die je beter buiten beschouwing laten.

Ik heb al vaker gezegd Ajax is bezig met een proces. De eerste plaats is de opbouw van achteruit die nu sinds een paar weken soepeler verloopt. Vervolgens komt het spel bij de middenvelders en dat gaat nu ook een stuk beter. Waar het aan schort is de laatste fase. Onlangs de mooie goals tegen Cambuur heb ik nog steeds het gevoel dat er veel meer mogelijk is wanneer de Ajax spelers de juiste keuzes maken. De laatste wedstrijden is het spel wel aanzienlijk verbeterd ten opzichte van het begin van het seizoen. Dus zolang er progressie is hoor je mij niet klagen. En het is echt niet zo dat Veltman en Moisander 10x de bal naar elkaar overspelen.

Ja en toch winnen Feyenoord en PSV en Ajax niet met jouw fluwelen revolutie en tactiek. Ajacieden zullen wel gaan roepen het was tegen Barcelona maar Feyenoord heeft in 2002 wel de laatste Europese prijs gepakt en PSV had als laatste Nederlandse ploeg de halve finale bereikt. Zelfs AZ was verder gekomen dan Ajax en zij hebben het benfica nog lastig weten te maken.

10 november 2014 om 10:05

En dat allemaal omdat de verdedigers van Ajax elkaar de bal 5 keer toespelen en de middenvelders stoppen met lopen.

10 november 2014 om 10:10

Jij wilt beweren dat het geen verschil maakt of je tegen Barcelona speelt of tegen Rejka, een club waar ik nog nooit van gehoord heb? Haha, sorry maar wat een slechte argumentatie.

10 november 2014 om 10:36

Dat jij nooit van Rijeka hebt gehoord zegt veel over je voetbalkennis. En het gaat dan nu over Barcelona, maar tegen Apoel was het ook gewoon niks. Om dan nog maar niet te spreken over Salzburg of Boekarest.

10 november 2014 om 11:08

Wat zegt het precies over mijn voetbalkennis? Noem 1 goede rede waarom ik die club zou moeten kennen, ze zijn nog nooit kampioen geworden in een C competitie.

10 november 2014 om 17:17

Heerenveen ken je toch ook? Is ook nog nooit geen kampioen geworden in een C competitie.

10 november 2014 om 10:11

@ Forzazitterd

Ach gossie, moet je weer even je anti Ajax gevoelens kwijt, zoals gebruikelijk heeft hij gewoon gelijk ondanks dat Feyenoord en PSV hun wedstrijden wonnen. Of ga jij mij vertellen dat Nederlandse clubs al weet ik hoeveel jaren nooit dezelfde fouten maken ? Of dat Feyenoord en PSV het beter gedaan zouden hebben in Champions League ?

"feyenoord heeft in 2002 wel de laatste Europese prijs gepakt en PSV had als laatste Nederlandse ploeg de halve finale bereikt. Zelfs AZ was verder gekomen dan Ajax en zij hebben het Benfica nog lastig weten te maken."

Als je zo selectief gaat denkt lust ik er ook nog wel een paar, trouwens word ons Ajacieden niet altijd verweten dat we in het verleden blijven hangen. Zet jezelf toch niet zo voor schut man.

10 november 2014 om 10:37

'zoals gebruikelijk heeft hij gewoon gelijk ondanks dat Feyenoord en PSV hun wedstrijden wonnen.''

Ik verzoek u vriendelijk om niet meer op mij te reageren, ik kan moeilijk inhoudelijk discussiëren met iemand die Cruijff als god beschouwt. Cruijff heeft dan wel meer kennis dan wie dan ook op deze site, maar hij heeft niet altijd gelijk.

10 november 2014 om 12:46

@ Forzazitterd

Als het over voetbal gaat heeft Cruijff het in principe altijd bij het juiste einde, dat jij dat niet wilt inzien omdat jij toevallig een hekel hebt aan de beste man zegt meer over jou (net als jou hele antwoord meer over jou zegt). Overigens zie ik hem niet als "god" gewoon simpelweg omdat ik mensen niet "veraf god", er is voor mij maar 1 "god" en dat is voor zover ik weet geen mens. Daarbij heb ik het in het verleden wel vaker kritiek gehad op Cruijff, zelfs recentelijk nog, dus helaas jouw mooie conclusie kan meteen de vuilnisbak in.

Als er iemand hier is die niet in staat is om inhoudelijk discussiëren dan ben jij dat wel; ik stel toch een paar normale vragen of niet dan ? Het enige wat jij kunt doen is komen met een "vooroordeel" en op grond daarvan besluiten dat er met een persoon niet te discussiëren valt. Als jij er niet tegen kunt wanneer mensen reageren op (in mijn ogen) behoorkijk kortzichtige reacties van jouw kant, vraag ik mij af wat je hier doet. Je durft blijkbaar wel iets neer te zetten waarvan jij van ten voren heel goed weet dat daar een reactie opkomt, alleen wanneer die reactie dan komt ren je vervolgens hard weg omdat jij dondergoed weet dat je alleen maar non argumenten gebruikte op basis van een hele selectieve manier van denken.

Als ik kijk naar jouw reactie op "verdedig" blijkt maar weer dat jij uiterst selectief denkt en zo ook te werk gaat. De meeste mensen hierop Voetbalzone hadden nog nooit van Rijeka gehoord, waarbij ik ook durf te beweren dat de overgrote meerderheid van voetballers, trainers, experts (analytici) in de wereld ook nog nooit van die club gehoord hadden. Mankeert er dan iets aan het voetbal verstand van al die mensen ?

Jij kunt wel zeggen dat je ooit van die club gehoord had, maar dat is achteraf makkelijk "lullen", gezien het niveau van al jouw reacties waag ik het te betwijfelen dat jij die club kende voordat ze aan Feyenoord gekoppeld werden. Mensen geven jou vaak normale tegen vragen/argumenten waarop jij nooit eens normaal antwoord kunt geven. Jouw manier van antwoord geven op "verdedig" en "mij" toont dat maar weer eens aan, het zegt allemaal meer over jou dan over "verdedig", "mij" of andere personen hierop Voetbalzone; ondanks de doorzichtige manier waarop jij probeert het tegendeel te bewijzen.

10 november 2014 om 17:20

Grappig ben jij. Hij heeft altijd gelijk omdat hij open deuren inkopt of met heel veel woorden niets zegt. Nu verwijt hij Feyenoord en PSV dingen waar notabene Ajax de uitvinder van is. Cruijff is passe. Heb alle respect voor deze man maar laat het geen tweede Willen van Hanegem worden en daar is hij nu hard mee bezig.

11 november 2014 om 13:40

@ Ejens

Voetbal technisch gezien heeft hij in principe altijd gelijk, ook ben ik het niet met jou eens dat altijd open deuren intrapt. Hij is vaak genoeg de eerste geweest die problemen in het Nederlandse voetbal (h)erkende. Daar waar veel supporters,clubs, trainers en bestuursleden altijd maar er een "good news show" van maken en op de oude manier verder gaan, wat dat betreft ben ik blij dat er nog mensen zijn die hun mond durven open trekken. Daarnaast doet het er totaal toch niet toe dat Ajax degene is geweest die dit in Nederland als eerste te ver door voerde, wat is daar relevant aan in deze discussie ?

Als ik een fout heb gemaakt en ik zie dat andere in mijn omgeving dezelfde fout maken of die richting in gaan probeer ik hun ook te behoeden van het maken van dezelfde fout. Dat is precies wat Cruijff ook doet, die man heeft echt "hart" voor het algemene Nederlandse voetbal belang. Het Nederlandse voetbal maakt al jaren dezelfde fouten, daar zijn de nieuwe typische Nederlandse kwaaltjes "overdreven bal bezit, "weinig tot geen drang naar voren" en een "baltempo van lik me vestje" bij gekomen. Dat is hetgeen wat hij terecht bekritiseerd, alleen vatten veel mensen (waaronder Forzazitterd) altijd alles maar meteen op als een aanval op de desbetreffende genoemde club(s).

Vaak alleen maar omdat het om Cruijff gaat en hij zogenaamd alleen maar om Ajax geeft. Dan hebben we nog het meten met twee maten, zo´n beetje iedereen had terecht kritiek op Ajax van de manier van spelen, maar als andere clubs dat doen mag er opeens geen kritiek zijn. Juist door deze bekrompenheid denk ik dat het Nederlandse voetbal geen stappen meer zal maken, terwijl dat wel mogelijk is. Alleen zolang alle kritiek maar als een "aanval" word gezien heeft het allemaal weinig zin.

Cruijffie heeft anders een ander groot probleem gemist, valt me tegen van zo'n begenadigd voetballer in zijn tijd.
Dát systeem waar de gehele competitie in speelt, 4 -3 -3. Te ouderwets, te achterhaald, en té ineffeciënt.
Een systeem gemaakt voor werkpaarden, een beetje voetballer mét balgevoel komt niet uit de verf in zo'n systeem. Geen wonder dat die jonge knapen naast het lage salaris hier, zo snel uitgeleerd zijn in de Eredivisie.

10 november 2014 om 11:25

Wat een onwaarschijnlijke onzin. 4-3-3 is juist het perfecte systeem voor spelers met balgevoel, mits goed uitgevoerd.

Het idee van een goede 4-3-3 is nu juist dat iedere speler zijn taken goed uitvoert, zodat er ruimte ontstaat voor de spelers die wat extra kunnen met een bal. Hoe meer dat er zijn, hoe beter je in een 4-3-3 kunt afwisselen en spelers kunt laten stralen.

Cruijff ziet dat op zich heel goed, maar het probleem wat hij mist is dat er een chronisch gebrek is aan de spelers die juist dat extra kunnen, waardoor een 4-3-3 een winnend systeem wordt. Tel daarbij op dat de trainers (op de Boer na, die het redelijk beheerst) er nauwelijks in slagen om het positiespel in een 4-3-3 op orde te krijgen en het wordt lastig.

Bij PSV laten spelers als Willems, Guardado, Depay en (in mindere maten) Narsingh, zien dat je de ruimtes die in een goede 4-3-3 ontstaan prima kunt gebruiken als je een voetballer bent met balgevoel en techniek. Met name Willems gebruikt de ruimtes (aanvallend) op topniveau. Zeker als Hendrix mee doet en zich opoffert om andere dit spel te laten spelen.

10 november 2014 om 14:12

Te achterhaald? Vandaar dat de halve wereld nu zo speelt.... Een systeem voor werkpaarden? integendeel, je hebt juist altijd een extra mannetje achter de bal. Te inefficiënt? Integendeel, is zelfs wetenschappelijk bewezen dat een 4-3-3 de beste veldbezetting garandeert. Dit verhaal moet je eigenlijk een keertje in het openbaar verkondigen, dan wordt je binnen 5 minuten afgevoerd in een dwangbuis;-)

10 november 2014 om 17:54

Bewezen door wie?! xD

Ajax doet dit normaal gesproken ook belachelijk veel, maar bewees afgelopen week tegen Barcelona dat het niet altijd hoeft: toen werd er constant risico in de passing genomen en met succes. Tevens hebben ajax, feyenoord, psv allen prima middenvelders die goed weg kunnen draaien van hun directe tegenstander, alleen men blijkt het nooit te durven om iemand aan te spelen met een man in zijn rug..

Goh Cruijff kijkt ook eens voetbal. Dit constateer ik nou al jaren. Daarom heb ik zo'n kritiek op Cruijff zijn visie die bij Ajax wordt uitgevoerd. Ajax is de afgelopen 4 jaar op deze manier kampioen geworden...

Dat hij nu pas met deze kritiek komt zegt meer over hem, dan over Feyenoord en Psv.

10 november 2014 om 21:42

Hij zei dit al voordat hij begon met zijn project bij ajax. Maar ik bemoei me niet verder met mensen die cruijf niet volgen.

Inderdaad dat uitgerekend Cruijff dit moet zeggen en dan nota bene over Feyenoord en PSV terwijl Ajax dit spelletje heeft uitgevonden. Deze man is net als van Hanegem niet meer serieus te nemen.

PS respect voor beide heren hun verleden, maar in het heden slaan ze de bal volledig mis.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren