Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB heeft serieuze plannen voor terugkeer van tweede divisie

Laatste update:

Op het moment is er geen verplichte promotie/degradatieregeling voor de Jupiler League, maar de KNVB wil daar wel naartoe. De bond onderzoekt de mogelijkheden voor een geleidelijkere doorstroming tussen het amateurvoetbal en het profvoetbal en denkt nu serieus over het opnieuw invoeren van de tweede divisie. Dat meldt De Telegraaf.

De tweede divisie moet een nieuwe competitie worden, tussen de Jupiler League en de Topklasse in. Op het moment zijn ploegen uit de eerste divisie en de Topklasse nog huiverig voor een verplichte promotie/degradatieregeling, vanwege het wegvallen van gegarandeerde inkomsten (Jupiler League) en de hoge en dure licentie-eisen voor betaaldvoetbalorganisaties (Topklasse). De tweede divisie moet de sprong kleiner gaan maken; op 29 oktober zal er over het plan gesproken worden.

De tweede divisie werd voor het laatst gespeeld in het seizoen 1970/71 en werd destijds gewonnen door De Volewijckers uit Amsterdam. In de nieuwe competitiestructuur met de Eredivisie, Jupiler League, tweede divisie, twee Topklassen en zes Hoofdklasse-competities moet nog een plaats worden gevonden voor de instroming van beloftenelftallen van de betaaldvoetbalorganisaties.

Dit lijkt mij een goed idee

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

En welke teams gaan daar in spelen? Je kunt toch niet de alles nu verplicht opschuiven.

2 oktober 2014 om 08:33

mooi alle jeugdteams inplaatsen plus beste topklassers

2 oktober 2014 om 09:10

FOX wil 20 club's n de eerste divisie hebben en de topklassers willen niet. Dure stadion eisen waar gemiddeld 3000 man komen kijken.
Verder is het dan gewoon doorschuiven Topklasse wordt 2e divisie, Hoofdklasse wordt gedeeltelijk Topklasse.

2 oktober 2014 om 09:14

Ik ben het met je eens.
Alle beloftenteams (incluis die nu in de JL spelen) erin stoppen en dan met de beste topklassers.

Alleen de topklassers kunnen promoveren.

Kaartjes voor 2 euro en voetballen op zaterdagmiddag leukste wedstrijden live uitzenden op Fox. Jupiler league naar de vrijdag en zaterdagavond. Eredivisie compleet op zondag met drie wedstrijden om 12 uur, drie om 14:30 en drie om 17:00.

De Knvb regelt één sponsor voor alle teams in de 2e divise en één voor de JL en de gelden worden eerlijk verdeeld over de clubs in de betreffende competitie.

2 oktober 2014 om 09:26

En waarom dan alleen de topklassers promoveren en nier de jeugdteams!?

2 oktober 2014 om 11:15

Kaarten voor 2 euro ??? Met jou beleid komen ze financiëel nooit vooruit.

2 oktober 2014 om 12:52

Eredivisie compleet op zondag? Om 12 uur? Ben jij eigenlijk wel supporter? Ik ken niet veel mensen die dit zouden willen.

2 oktober 2014 om 17:06

Omdat je liever wilt dat club minder spelers hebben dan een compleet 2e elftal voor erbij.

Dat is goed voor de doorstroming en uiteindelijk het niveau.

2 oktober 2014 om 17:08

Er heen gaan moet een leuk en goedkoop dagje uit zijn voor gezinnen.

Dat trekt ook betere sponsors aan. Bovendien hoe meer mensen naar het voetbal gaan hoe beter.

2 oktober 2014 om 17:13

Je moet alle teams een aantrekkelijk moment op tv aanbieden. Anders kom je nooit aan sponsors.

De kweekvijver begint bij de 2e divisie. Als je die geen aantrekkelijk vooruitzicht geeft gaan ze 1. Niet mee, en 2. Zullen ze niet investeren.

Volewijckers..woonde er praktisch naast...vaak tegen gespeeld.
Zou t wel mooi vinden voor t Nederlandse voetbal. Als t natuurlijk haalbaar is voor de amateur clubs..

2 oktober 2014 om 08:01

Dit werkt echt niet, word een commerciele fiasco

2 oktober 2014 om 08:02

Schoffelen weer..zucht.
Speelde linksback in de jeugd, en niemand kwam er langs.

De Tweede Divisie zal denk ik sowieso komen. De vraag is alleen wanneer? In Duitsland loopt de promtie/degradatieregeling met succes. Dit is een voorbeeld dat wij hier in Nederland kunnen volgen.

2 oktober 2014 om 08:18

In Duitsland heb je 3 treden en dan de 5 regionaal liga's. Alleen is Duitsland 5 maal zo groot als Nederland. en bij de 3e Liga wedstrijden zitten er gemiddeld 6000 mensen op de tribune.
Dat met die stadion eisen wordt het niet in Nederland, gewoon te klein.

Klinkt goed ik zeg doen! Laat ons maar zien hoe dit in Nederland gaat werken

Een divisie tussen de profs en de amateurs in, precies wat de Topklasse moest zijn. Schiet lekker op dan. Over een paar jaar ook maar een derde divisie?

2 oktober 2014 om 08:56

Inderdaad, ik denk dat de eerste stap naar een gezonde doorstroming de afschaffing van betaald voetbal in de JL is.

2 oktober 2014 om 13:11

Of gewoon een versoepeling van de regels in de Jupiler League en dan om te beginnen die regels van 16 fullprofs afschaffen. De meesten in de Jupiler League kunnen het al niet eens betalen, dan verwacht je dat ook van amateurclubs?

Het is dat Achilles'29 heel moeilijk aan spelers kan komen, omdat de meesten voor dat geld toch liever in de top van de Topklasse voetballen dan onderin de Juup. Maar als er meerdere clubs zijn die (onder de versoepelde regels) moeten promoveren, dan valt dat gaatje weg.

Voor wat hoort wat, laten we maar zeggen...

2 oktober 2014 om 18:46

Analyse: je moet toch wat beter analyseren, want Achilles'29 mag bij wijze van proef gewoon als amateurclub meespelen in de Jupiler League en heeft dus nog qua spelers betreft dezelfde regels als de Topklasse. Als het dus lastig aan spelers kan komen, dan is dat eerder dat spelers met genoeg kwaliteit niet als amateur willen spelen en spreekt dat dus eerder tegen de Topklasse.

Denk wel dat dit een positieve ontwikkeling is. Her en der zijn er toch voorzitters met stoute dromen die behoorlijk geld in de club pompen
Daarnaast biedt het ook de mogelijkheid om in provincies/streken (bv. Zeeland) waar nu nog geen betaald voetbal is om daar ook wat op te starten.

Gaat uiteindelijk toch om geld, dd amateurclubs moeten meer geld bijeen brengen om een BVO te worden en dat willen ze niet, Dan kan je wel tig divisies er tussen zetten maar dat maakt toch niet uit lijkt me.

De topklasse zou toch al een divisie tussen profs en amateurs zijn? Je kunt wel divisies blijven verzinnen, maar daar wordt het gat tussen amateurclub zijn en profclub zijn niet kleiner van. Beter zou het zijn als er pas eisen komen als je in de eredivisie komt, je moet gewoon op amateurbasis kunnen voetballen in de eerste divisie. En dan maar op zaterdag/zondag, als het anders niet gaat.

Eindelijk een goed idee. In de landen om ons heen kun je al jaren blijven promoveren en degraderen. Als men een sluitende begroting heeft gewoon laten promoveren. Betaald word er toch al jaren in het amateurvoetbal. .

2 oktober 2014 om 08:57

Maar het is voor de Topklassers niet verplicht om 18/21 spelers te betalen. Er gaat inderdaad behoorlijk veel geld in om, maar om je hoofd boven water te houden in de JL wordt er wel wat meer gevraagd.

Gewoon verplichte promotie/degradatie instellen. De knvb zal alleen water bij de wijn moeten doen omtrent de eisen, je kunt gewoonweg niet verwachten dat clubs die kunnen inwilgen. Nu is de jl al jaren een grap.
Je hoeft niet eens super te presteren en kunt nog kans maken op promotie/degradatie play-offs. En als je echt ondermaats presteert, dan kun je het seizoen zonder angst uit voetballen en begin je het jaar erop opnieuw.
Naar mijn idee is met het verplicht stellen van verplichte promotie/degradatie ook het idee van de tweede divisie van de baan. Topklasse lijkt mij dan genoeg.

En dan clubs uit sterk gelovige dorpen/steden verplicht op zondag laten spelen?

2 oktober 2014 om 09:09

Ja, anders maar lager gaan spelen. Het is hoog tijd om geloof niet zo prominent aanwezig te laten zijn on de hogere amateurklasses. In gelovige landen rond de middellandse zee gaat dit ook al prima. De nederlandse geloofgemeenschappen lopen echter nog een beetje achter qua ideeen.

2 oktober 2014 om 09:31

Daarom kiezen ze er toch bewust voor om mee te doen aan de zaterdagcompetitie? Ik zie het probleem niet. In deze tijden lijkt het moeilijk om iedereen in zijn waarde te laten...

2 oktober 2014 om 10:48

Je kan niet iedereen naar zijn of haar wensen voldoen.. Helemaal niet als je in de hoogste regionen van het amateur voetbal zit.. Ik ken een scheids die niet hoger fluit dan groep 1 (hoofdklasse) omdat hij niet op zondag wil fluiten

2 oktober 2014 om 12:00

Dat is de keuze van de scheids zelf idd. Maar bij verplichte promotie wordt het je opgelegd.

2 oktober 2014 om 13:26

Rondom de middellandse zee zijn ze katholiek, dat is heel wat anders dan protestant. Als ze teams gaan verplichten om op zondag te spelen, gaan gelovige dorpen weer doen wat ze vroeger ook deden: een eigen competitie. En die was populairder dan de andere amateurtak.

2 oktober 2014 om 18:49

Er zijn veel meer zondagteams dan zaterdagteams, dus waar haal je het vandaan dat de zaterdagtak populairder zal zijn?

Veel spelers die op zaterdag spelen doen dat tegenwoordig ook niet meer vanwege het geloof, maar omdat ze liever op zaterdagavond gaan stappen of niet zo vroeg uit bed willen (bij de lagere teams spelen de zondagsenioren vaak 's ochtends vroeg, terwijl de zaterdagsenioren zeer vaak 's middags spelen).

2 oktober 2014 om 10:15

Verplicht, dat doen ze lekker zelf. Spakenburg en Vogels die gaan nooit op zondag spelen. En die zullen altijd op zaterdag blijven. Kies je toch zelf bewust voor.

2 oktober 2014 om 11:59

Precies, waarschijnlijk totdat je verplicht moet promoveren en daardoor op zondag zou moeten spelen. En dat willen ze dus niet (en willen dus niet promoveren)

2 oktober 2014 om 13:15

Je kunt die gasten wel dwingen op zondag te spelen, maar dan zit 80% van Spakenburg en Bunschoten in de kerk. Dat geldt voor wel meer van de sterkere amateurclubs. Dat schiet dan ook weinig op...

Laat dan gewoon de hele Tweede Divisie op zaterdag afgewerkt worden. De zondagclubs zitten er niet zo mee om op zaterdag(avond) te spelen. Dat gebeurt nu namelijk ook regelmatig in de Topklasse.

2 oktober 2014 om 15:32

Wel eens van Folkert Velten gehoord? Een zaterdag spits, en was zeer zeker niet slecht. Deze spelers en talenten maak jij werkeloos met moeten omdat FOX en de Knvb als hun hondje dat wil.
Velten speelde op Zaterdag voor Heracles in de eerste divisie. De Eredivisie en nog groter buitenlands geld speelde op ook zondag.

Wat denk je van club sponsoren van deze gemeenschappen? Amateurs kunnen ook gewoon gemeente gelden ontvangen. Gemeente Politiek dus.

Geen spelers, geen sponsors, geen subsidie en geen supporters.

Dorect invoeren want het concept dat we nu hebben zonder doorstroming slaat nergens op. Wel die belachelijke vrijdagavond wedstrijden overal uitbannen en lekker op zaterdagmiddag en zondagmiddag de wedstrijden spelen zodat het weer uitnodigd om naar het voetbal te gaan. Daarnaast de verplichting om semi-profste hebben ook afschaffen, want het is bezopen om dit verplicht te stellen.

Je zou denken dat het andersom zou zijn; hoge sure license eisen voor JPL en het financiële garantie van de Topklasse. Zo hoort het in mijn ogen te zijn. Jammer dat de JPL zo slecht is en verziekt door weinig toeschouwers en de jeugdteams

Huh? Dit was precies waarmee ze de Topklasse destijds introduceerden.
Die is dus eigenlijk een gigantische faal geworden en daar zijn ze in Zeist nu ook achter.
Was alleen mooi om de sterkste za + zo amateurs landelijk bij elkaar te zetten maar geen brug naar het profvoetbal wat wel de bedoeling was. Zou wel goed zijn om de beloftenteam ten hoogste in de tweede divisie toe te laten, dan voorkom je meteen de huidige competitievervalsing.

Wat een onzin. Dit is het idee van de Topklasse met een andere naam. Als dit jaar de pilot met belofte elftallen voorbij is is er gewoon weer een promotie degradatieregeling vanuit de Topklasse.

De Knvb moet eens gaan nadenken waarom bijna geen enkele amateurclub wilt promoveren. Door de belachelijk hoge eisen van de Jupiler League zou een eventuele promotie direct het voortbestaan van zo'n club in gevaar brengen. Nu wordt het niet promoveren van topklassers uitgelegd als niet willen, maar voor diverse verenigingen, vooral op de zondag, is het meer een kwestie van het niet aankunnen/aandurven, terwijl ze het op zich wel willen. Allereerst moet er een betere overgangsregeling komen, maar de uiteindelijke eisen moeten ook omlaag. Het is belachelijk dat er een verplicht aantal contractspelers moet zijn in de JL, dat moet volledig afgeschaft worden. De stadioneisen kunnen ook omlaag. Pak eerst dat eens aan en dan zal je zien dat de clubs wel komen, vooral de zondagclubs.

Oh die belofteteams....hou die toch apart. Zielloze wedstrijden

Eindelijk. Gewoon geen gezeik en promoveren/degraderen in combinatie met een versoepeling van regels. In het buitenland is het ook niet zo dat als een club uit de 5e divisie 5x promoveert ze ineens aan een bepaalde stadioncapaciteit moeten voldoen, profcontracten moeten hebben en meer van zulks.

Meende dat destijds met de Topklasse het gat tussen amateur en professioneel voetbal ook als probleem werd gezien, door toen de Topklasse te introduceren zou dit gat dan moeten nivelleren. Helaas is dit niet waar gebleken, aangezien de eisen van de Knvb gewoon veel te gortig zijn en amateurclubs daar niet aan kunnen of willen voldoen. Geef ze daarin volkomen gelijk. Een Tweede Divisie lijkt me eigenlijk niet echt een goed idee, zo krijg je een enorm ingewikkeld systeem tussen amateur en professioneel voetbal. Immers kan er nu ook al gepromoveerd worden als men wil. Beter vervang je dan de Topklasse door een Tweede Divisie of iets dergelijks. Het lijkt mij in ieder geval een heel erg gecompliceerd systeem, maar misschien is het in realiteit wel heel simpel. Ben alleen benieuwd of dit enig verschil gaat maken in de houding van amateurclubs tegenover licenties voor profvoetbal en de KNVB-eisen aan veiligheid, capaciteit e.d.

ik zeg doen! en dan de eredivisie en jupiler league inkorten... eredivisie 16 ploegen, jupiler league 16 ploegen en dan de overige 6 teams uit het betaalde voetbal, aangevuld met teams uit de beloftencompetitie en topklasse als 2e divisie... op deze manier maak je de jupiler league en eredivisie ook een stuk sterker... nederland is eigenlijk te klein voor een eredivisie met 18 ploegen... als een speler in woudenstijn een bal t stadion uit trapt komt ie bijna op de parkeerplaats van de kuip terecht...

Veel profclubs hebben nu al moeite om hun hoofd boven water te houden en dan gaat de Knvb een 2e divisie nieuw leven inblazen? Eerst maar eens de eredivisie en de 1e divisie maar eens terugbrengen naar 16 clubs dan pas bestuderen of een 2e divisie tot 1 van de mogelijkheden gaat behoren. Nederland is gewoon te klein geworden voor zoveel profclubs.

2 oktober 2014 om 14:28

Die 2e divisie zou dan (neem ik aan) geen profdivisie worden, hooguit semiprof, wat de topklasse nu al is.

Met 16 clubs schiet je niks op, dan moet je weer rare structuren verzinnen om meer wedstrijden te spelen. Want anders heb je met 16 clubs 4 wedstrijden (waarvan 2 thuis) minder, wat minder inkomsten betekent en betekent dat meer clubs in financiele problemen komen, dan wordt het alleen maar erger.

2 oktober 2014 om 18:53

De Topklasse is geen semiprof-competitie, maar is officieel gewoon een amateurcompetitie. Dat de clubs in praktijk wel vrijwel altijd semiprofs zijn, is iets anders dan dat de competitie dat is.

Bij een semi-prof competitie zijn de clubs verplicht om de spelers te betalen, die regel heeft de Topklasse niet.

Een tweede divisie, het zal toch niet voor niks voor mijn tijd al afgeschoten zijn?
Ik zie in tegenstelling tot de meeste anderen in de poll dit plan niet zitten.

Beloon de winnaar van de topklasse, naast een geldprijs, liever om veilig en met goede gefaseerde regelgeving om naar de eerste divisie te gaan. Het niveauverschil is nu al met de staart van de eerste divisie niet te merken, dus een extra laag opzetten is zot.

2 oktober 2014 om 18:55

Het verschil is inderdaad niet te merken, vandaar dat Achilles'29 als succesvolste amateurclub van de Topklasse stijf laatste werd in de Jupiler League.

Ze kunnen die beloftenteams wel overal in iedere competitie erbij pleuren, maar echt resultaat boekt dat uiteindelijk toch niet. Ze gaan voorbij aan het feit dat deze semi-profs, profs en jeugdspelers die op de beloften spelen nog zitten aan regelingen met het eerste dat op een bepaalde dag moet spelen, waardoor bankzitters van het eerste aan moeten schuiven bij het tweede. Het feit dat deze totaal gefaalde KNVB-opzet van de beloftenteams alleen op de maandag of dinsdagavond speelt is al belachelijk in verband met het bijna onmogelijk combineren van topsport en studie, doorstroming van jeugd en rust voor eerste-elftalspelers.

Laat ze eerst eens een fatsoenlijke opzet regelen voor de beloftencompetitie, en die beloftencompetitie gewoon tussen de Ere-en Eerstedivisieclubs houden. De Topklasse zou de Tweede Dvisie moeten voorstellen. Verminder de eisen bij promotie/degradatie en zorg ervoor dat het aantrekkelijk wordt voor amateurclubs om zo hoog mogelijk te spelen. Nederland is te klein voor nóg een competitie.

2 oktober 2014 om 15:47

Kan niet beter verwoord worden!!

2 oktober 2014 om 16:11

Nederland is daar veelte klein voor. Als wij bij Duitsland hoorden zouden er 12 club's verspreid in de eerste 3 liga's zitten. De rest in een regionaal liga. 4e Niveau dus. En dan zouden al deze club's meer geld genereren als in Nederland alleen.
Hopeloos idee door zakkenvullers.

Zitten er nieuwe managermannetjes of vrouwtjes op de burelen van de Knvb en moet er iets nieuws bedacht worden omdat......... ja,.... omdat het kan? Hieronder een stuk tekst over de totstandkoming van de Topklasse. Bij het lezen kreeg ik een deja vu.

In juni 2008 is er een speciale Taskforce in het leven geroepen om de mogelijkheden tot het optimaliseren van de huidige competitievorm van de voetbalpiramide in Nederland. Deze Taskforce genaamd "optimaliseren Competitiestructuur Amateurvoetbal" heeft gesproken met alle betrokken partijen. Uit de gesprekken met bestuurders van amateurverenigingen en betaald voetbalorganisaties is gebleken dat de sportieve ambitie bestaat om een extra klasse boven de huidige Hoofdklasse in te voeren.
Op 6 juni 2009 hebben de amateurverenigingen ingestemd met het voorstel van de Taskforce. Door dit akkoord zal er een nieuwe competitievorm worden opgezet voor het seizoen 2010-2011. In de gekozen opzet is er in Nederland een promotie-degradatieregel tussen de Eerste divisie en het amateurvoetbal. Vanaf het seizoen 2010-2011 zal de Topklasse fungeren als een tussen competitie tussen de reeds bestaande Hoofdklasse en de Eerste divisie betaald voetbal.

Amateurclub's verplichten om betaald voetbal te spelen , met alle financiele gevolgen vandien . Knvb doe eens iets aan die belachelijke degradatie regel in de Eredivisie !!! Als je bij de laatste 3 eindigd verdien je geen herkansing in de playoffs !!

3 oktober 2014 om 01:47

Bah bah, wat een onzin kraam je me hier toch uit. We zouden je theorie eens in de praktijk moeten brengen, maar ook in het menselijk leven. Iedereen wordt verplicht om een huis te kopen, met alle financiële gevolgen vandien. Hoe kun je zoiets neerzetten zonder er eens over na te denken.

Enige wat de Knvb eens moet doen is de regels voor promoveren van Topklasse naar JL aanpassen. Alleen al het aantal contract-spelers verminderen en promotie naar de JL klinkt al een stuk interessanter.

Vroeger waren er 5 divisies betaalde clubs in Nederland. Kan me nog herinneren dat ik als 6 jar7ge alle uitslagen moest opdreunen van de zesde klassers...Rigtersbleek- de Valk 1-3
Pyramide stevig 7n stand houden, Beloften8nzin gauw weg en op zami of za-av gaan spelen en niet op malle maandagen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren