Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bastia grijpt niet in tegen Brandao: ‘Ze zaten allebei fout, ook Motta’

Laatste update:

SC Bastia is niet van plan Brandao een boete of schorsing op te leggen voor zijn gedrag van afgelopen zaterdag. Na de wedstrijd tegen Paris Saint-Germain liep de rechtervleugelverdediger richting Thiago Motta en gaf hij de middenvelder een kopstoot: daarbij brak Motta zijn neus. Bastia vindt echter dat waar er twee vechten, er ook twee schuld hebben. De club zal zijn eigen speler niet straffen.

/

Maandag komt Bastia met een officieel communiqué op de clubwebsite. “We veroordelen hierbij de actie van onze speler Brandao, na het laatste fluitsignaal van de wedstrijd tegen Paris Saint-Germain. Los van lopende onderzoeken vaardigen wij geen enkele sanctie uit in deze zaak. De clubleiding, technische staf en spelers zijn er niet om de rol van de autoriteiten over te nemen en een sanctie op te leggen”, vindt Bastia.

“Wij wijzen simpelweg op het feit dat beide partijen zaterdag fout zaten. Het was onaanvaardbaar gedrag van beide kanten: voortdurende beledigingen, de tegenstander provoceren, het was de hele wedstrijd gaande. We vragen de betrokken partijen daarom de zaak te laten rusten en voortaan sportief met elkaar om te gaan.”

Had SC Bastia wél maatregelen moeten nemen tegen Brandao?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die Brandao zou wel grootverdiener zijn, anders had ie nu kunnen vertrekken.

18 augustus 2014 om 16:24

Ja, of juist niet, je wilt iemand die zich misdraagt en veel betaald krijgt toch juist weghebben? Dat hij misschien belangrijk is(?), dat is dan weer een ander verhaal.

"we vragen de betrokken partijen daarom de zaak te laten rusten en voortaan sportief met elkaar om te gaan.”

Wat? Ze willen dus dat die kopstoot onbestraft blijft? Dit gaat echt te ver. Wat mij betreft schorsen ze Bastia ook meteen na zo'n statement.

18 augustus 2014 om 15:49

Haha, lachwekkend inderdaad. En dan vergeten ze ff voor t gemak dat hij Motta opwacht in de tunnel en meteen n kopstoot geeft. Dat is dus eigenlijk een vrijbrief voor alle spelers van Bastia om zoiets te flikken...

Zou inderdaad goed zijn om zowel club als speler hiervoor te straffen!

18 augustus 2014 om 16:14

En de gebroken rugwervel door toedoen van Brandao ... Schorsen voor t leven

18 augustus 2014 om 16:33

idd, wat een aparte statement. Die is niet te verdedigen.
een ruggenwervel breken en een neus breken. In wel opzicht kan je het dan op beide partijen gooien.
Hier slaat Bastia de plank volledig mis. Eerlijk gezegd hoop ik dat Motta aangifte doet van zware mishandeling en dat er een zware sanctie volgt en hopelijk zien we die niet meer op de voetbalvelden.
Als amateurs het doen, mogen ze opdoeken en niet voetballen. Nou lijkt me een eerlijke sanctie voor Brandao

Dus als je op straat geslagen wordt, moeten jullie allebei gestrafd worden of geen van beiden? Aparte gang van zaken...

18 augustus 2014 om 19:03

Op straat als je mensen beledigt krijg je direct klappen. Niet na een fluitsignaal.

Hoe kan je als club nou dit gedrag goedkeuren, omdat er op het veld ge-etterd werd. Werkelijk schandalig. Je zegt gewoon dat je het prima vind wat hij doet, NA de wedstrijd, omdat Motta op het veld niet lief was.

Hoop dat de bond dit gedachteloze gedrag meeneemt in de beoordeling. Hoop dat ze de gebroken wervel van Vd Wiel ook meenemen in de beoordeling. 1 gebroken neus, 1 gebroken ruggenwervel.
Ik haat het als mensen Suarez/chiellini erbij halen, maar ik kan het in dit geval toch niet laten. Chielini had inderdaad iets op kunnen lopen, maar had achteraf werkelijk helemaal niets. Deze jongen is persoonlijk verantwoordelijk voor 2 botbreuken waarvan zelfs 1 na de wedstrijd. Pak je verantwoordelijkheid als bond en schors hem een seizoen.

18 augustus 2014 om 16:52

Tegenwoordig zit ik ook telkens te vergelijken met het Suarez incident, wat idd achterhaalt is.. Maar ik vind dit minimaal een gelijkwaardige straf, dit soort dingen hebben voor slachtoffers toch veel grotere gevolgen -- dus naar mijn inziens ook een zwaardere straf...

De clubleiding, technische staf en spelers zijn er niet om de rol van de autoriteiten over te nemen en een sanctie op te leggen”, vindt Bastia.

Ben het hiermee volledig eens. Hoop dat de Franse bond hem flink straft, eerst iemands rug breken al dan wel niet bewust om vervolgens bewust iemands neus te breken gaat veelte ver.

Deze club is ook niet lekker bij zijn hoofd. Die gek heeft een rugwervel én een neus gebroken bij twee tegenstanders. Dan moet je toch iets doen? Of Motta nou fout zat of niet; Brandao brak de neus. In een kopstoot buiten de wedstrijd om. Dan moet je als club in actie komen.

Ik kijk nu al uit naar de tweede ontmoeting tussen deze 2 ploegen

Ja Brandao heeft ook een gebroken neus.

Volgende ontmoeting is zlatan terug. Dat wordt matten

18 augustus 2014 om 18:41

Ik denk dat Zlatan de linkervleugel veelvuldig zal opzoeken ja.

Maar verwacht eigeblijk dat die malloot gewoon keihard gestraft word. Zou schandalig zijn als hij ermee wegkomt.

Slappe hap, door deze reactie van Bastia de straf met nog eens 30% verhogen... Jaar lang niet voetballen die kneus!

18 augustus 2014 om 15:32

Eerder met 100% en dan moet de Franse bond Bastia ook maar eens voor hun uitspraken straffen.

18 augustus 2014 om 15:53

Welke uitspraken? Ze veroordelen het gedrag van hun speler. Maar omdat ze zich nog niet willen uitspraken over straffen, ze willen gewoon eerst dat de bonden hun werk doen, maakt VZ ervan "bastia gaat Brandao niet straffen". Laat je anders eerst even informeren.

18 augustus 2014 om 16:11

In dit stuk wordt de club geciteerd zeggende: 'we vragen de betrokken partijen de zaak te laten rusten'. Die uitspraak denk ik.

Ten eerste vind ik het zeer apart dat deze situatie word vergeleken met die van Luis Suarez. Suarez is al vaker de fout ingegaan dus die straf vind ik terecht. Bij Brandao is dit niet eerder voorgekomen dus ik verwacht geen jaren schorsing.

Brandao is net overgekomen van Saint Etienne. Galtier de trainer van Asse kon hem erg goed onder de duim houden. Bij makelele is dat zeker niet het geval.

Ik verwacht dat de Franse bond met een zware straf komt. Het zal hoogstwaarschijnlijk meer dan 10 wedstrijden gaan worden, meer dan terecht natuurlijk. Overigens hoeven jullie niet bang te zijn dat het een lichte straf word. Bij de Franse bond geven ze veel hogere straffen dan de Knvb.

18 augustus 2014 om 15:45

Volgens mij geven ze overal hogere straffen dan in Nederland...

Kijk alleen al eens fans en hoe dat gaat in Duitsland, Nederland en Engeland. In Duitsland en Engeland gaat er nu nog amper iets fout, in Nederland is dat wat anders. Puur omdat de straffen in de andere landen veel strenger zijn.

Dit is echt schandalig van bastia. Maar dit doen Nederlandse clubs ook na zon incident met hetzelfde argument. Dan verschuil je gewoon en heb naar mijn mening geen waarden, normen of principes. Heel kinderachtig alleen omdat je zelf in de vingers zou snijden. Al zou het messi zijn, je moet niet gedogen maar straffen, niemand is groter dan de club. Het imago van de club is in het geding. Nu het een zuid europese club en twee brazilanen betreft wordt hier gedacht ja dat gebeurt daar, het is normaal. In ieder andere sport grijpt de club in, nu het voetbal is word er zo gereageerd. Vind je het gek dat voetballers de macht hebben. Als club zou ik het in alle contracten opnemen wanneer je dit doet of bijt of geweld gebruikt je contract direct ontbonden en moet je salaris inleveren als boete voor imagoschade. En moeten clubs met elkaar afspreken dat ze deze spelers in de ban doen voor een paar jaar. Fairplay bestaat het nog?

Ik weet niet waar VZ dit allemaal vandaan haalt maar dit lijkt op een knap staaltje van verdraaien want dit is helemaal niet wat er op de web site van Bastia staat.

Er staat heel duidelijk in de eerste zin dat de club de actie van Brandao ondubbelzinnig veroordeelt.

(...) "le SC Bastia condamne sans aucune ambiguïté le geste de son attaquant Brandao à l’encontre du joueur Thiago Motta, après le coup de sifflet final de la rencontre PSG-Bastia." (...)
Bron: http://www.sc-bastia.net

Verder is het een heel sereen bericht waarin aangegeven wordt dat de club haar verantwoordelijkheden draag en zal blijven dragen. Er worden nergens al grote uitspraken gedaan naar strafmaat toe. Plus wordt er wel aangeklaagd dat er spelers waren die niet ophielden met de provoceren en verwijten te maken "naar hun tegenstanders", maar er wordt niet gezegd welke partij dat was.

18 augustus 2014 om 16:04

ja dat kan ik toch niet lezen..?

18 augustus 2014 om 17:49

Inderdaad, allemaal heel leuk en aardig zo een Frans tekstje, maar als je de vertaling er niet bij zet dan heeft een groot deel van de mensen die je reactie lezen, waaronder ik dus, geen flauw idee wat er staat.

18 augustus 2014 om 18:08

Met behulp van een vertaler ben ik erachter gekomen dat de vertaling van jouw stukje als volgt zou moeten zijn:

SC Bastia veroordeelt ondubbelzinnig het gedrag van de Brandao-spits tegen de speler Thiago Motta na het eindsignaal van de wedstrijd tussen PSG en Bastia.

De zin die Voetbalzone gebruikt:

We veroordelen hierbij de actie van onze speler Brandao, na het laatste fluitsignaal van de wedstrijd tegen Paris Saint-Germain.

Dus wat deze zin betreft heeft Voetbalzone het gewoon juist. Misschien dat je het artikel niet goed hebt gelezen en voor je beurt praat, want nu komt de rest van je reactie ook wat onbetrouwbaarder over.

Liever een paar dagen cel, voor een rechter verschijnen, taakstrafje uitvoeren van 80 uur of zo en bijkomend voorwaardelijk straffen. En hard.

Zo doen ze dat met u en ik ook, wanneer we iemand zijn neus kopstoten en breken.

Brandão zou na het uitvoeren van zijn straf per direct het land moeten uitgezet worden. Zo eenvoudig is dat. Doen ze vast wel met andere buitenlanders die toevallig geen voetballer zijn.

Maar voetbalclubs, het zijn psychopathische organismen. Mijn-speler-mooie-speler, toch als het een dure of belangrijke vogel is. Nooit doen spelers iets verkeerd in zo'n geval, altijd zijn ze 'uitgedaagd'. Wat het slachtoffer ook geroepen heeft op het veld, het doet er niet toe. Iemand een kopstoot geven, dat is de grens die je echt nooit mag overschrijden.

De club zegt eigenlijk nu: " Doe maar op jongen, je moet je vooral niet laten doen en je had nog veel harder moeten koppen". Ook qua signaal naar de eigen supporters kan het tellen: " Als je wordt 'uitgedaagd' dan mag, neen moet, je er op kloppen".

Zo, wat een zielige kansloze pauperclub zeg.

18 augustus 2014 om 16:39

Brandao heeft naast de Braziliaanse nationaliteit ook de Franse nationaliteit.

18 augustus 2014 om 17:22

U gaat er vanuit dat men een gekregen nationaliteit niet kan afnemen?

18 augustus 2014 om 21:00

Dan moet je een moord of iets dergelijks plegen. Een kopstoot behoort zeker niet tot die categorie.

18 augustus 2014 om 17:17

Meneer,

Ik vind dit een achterlijke reactie. Jij heb ten eerste waarschijnlijk nooit een voetbal wedstrijd van Bastia gezien. Dus niet gelijk de club afschrijven om dit artikel.

Dit zegt de club helemaal niet want op de officiele clubwebsite staat iets heel anders. Een grote fout van voetbalzone dus.

En Brandao het land uitzetten? Dat zou dus zijn dat je eigenlijk niet meer in de fout mag gaan als voetballer Deze reactie vind ik uitermate dom en het zegt meer over jou.

18 augustus 2014 om 17:26

U noemt dit een fout als voetballer? Iemand in de gang onverwacht een kopstoot geven...

Dat is geen fout als voetballer, dat is er één als mens, als onderdaan van een land. Als een niet-voetballer hetzelfde doet op dezelfde plek dan gaat deze de cel in.

Ik begrijp ook niet waarom ik eerst een wedstrijd moet gezien hebben van Bastia, voor ik over goed en fout kan oordelen. Ik heb een normbesef via mijn opvoeding verkregen, u blijkbaar in het stadion? Vandaar wellicht dat je een ander zijn mening 'achterlijk' zit te benoemen, gewoon omdat het de jouwe niet is.

Ik heb ondertussen dat artikel op de site ook gelezen. En ja daar staat iets anders, maar ze trekken alsnog de kaart van 'de andere kant daagde uit'.

18 augustus 2014 om 17:56

Een uitspraak van een voetbalclub heeft niks met een wedstrijd kijken te maken. Wat er in dit artikel staat is gewoon te bizar voor woorden en als Bastia deze uitspraak werkelijk gedaan heeft zou dat van mij ook bestraft mogen worden.

Niet in de fout gaan? Hij breekt iemand zijn rugwervel tijdens de wedstrijd en na de wedstrijd breekt hij iemand zijn neus. Een blessure veroorzaken tijdens een wedstrijd is één ding, maar bewust iemand zijn neus breken na het laatste fluitsignaal is gewoon misdadig. Er wordt moeilijk gedaan over een sigaretje van Wilshere vanwege zijn voorbeeldrol. Wat is deze Brandao dan voor voorbeeld?

Schandalige actie die hem het seizoen zou kosten als het aan mij lag, ik hoop dat de Franse voetbalbond deze mening deelt.

18 augustus 2014 om 19:15

In de actie bij van der Wiel zie je totaal geen opzet. Dat is gewoon complete ongeluk en de scheidsrechter heeft dat gewoon beoordeeld. Maar ik bescherm brandao niet, maar ik vond de uitspraak "uit het land zetten" wel heel erg overdreven. Dat zelfde geld voor een celstraf.

18 augustus 2014 om 19:50

Timkah,

En waarom zou een celstraf overdreven zijn?

Ik heb het ondertussen eens nagekeken en in België zijn er al tal van mensen voor in de cel gevolgen en nog best lang ook. Celstraffen van 1 maand tot twee jaar.

Het verschil in strafmaat heeft met context te maken. Het valt dan ook onder slagen en verwondingen.

In het geval van Brandão is de context wel enorm extreem. Immers hij doet het vanuit een impuls. Er was geen vechtpartij bezig, hij gaf de eerste slag en dit onmiddellijk met een kopstoot.

Die vent zet zichzelf hiermee buiten de maatschappij en dan vind ik het zeker niet overdreven om een buitenlander (met weliswaar een dubbele nationaliteit) richting exit land te sturen.

Besef je eigenlijk wel hoe gevaarlijk een kopstoot kan zijn? Er zijn al diverse mensen aan overleden.

18 augustus 2014 om 20:14

Zijn zidane en pepe wel eens veroordeeld? Nee.

18 augustus 2014 om 20:39

Is OP het terrein gebeurd tijdens de wedstrijd. Compleet andere situatie.

18 augustus 2014 om 20:57

Ik respecteer je mening. Het is zeker fout wat hij gedaan heeft en daar moet een flinke sanctie op komen. Ik vind het niet nodig dat Brandao een hele rechtzaak aan zijn broek krijgt.

Aan je laatste opmerking wil ik een aanmerking maken. Als het dus binnen de 90 minuten gebeurd is het niet erg en mag je een kopstoot geven? Als we mensen gaan veroordelen moet dat ook in die situaties.

Ik denk dat de bond goed na moet denken voor een straf wedstrijd of 10 en 6 maanden geen voetbal wed.

Iemand de actie op vd wiel gezien waardoor hij een gebroken rugwervel opliep??Kan het namelijk niet terug vinden op YouTube...

Dus die mafkees breekt de rug van Van der Wiel en de neus van Motta en komt daar nog gewoon mee weg ook?Nu Bastia niet ingrijpt moet de Franse bond dat maar doen.Speler en club schorsen voor de rest van het seizoen...

Als ik Nasser was had ik meteen Areola teruggehaald naar Parijs en hem verhuurd aan Lens, bij zo'n club laat je je huurlingen niet spelen.
Brandao heeft Motta een gebroken neus bezorgd en heeft een rib van Van der Wiel gebroken.
Als club bescherm je altijd je spelers maar er zijn grenzen.
Leonardo werd terecht voor 9 maanden geschorst na het duwen van een arbiter in de catacomben, dan mag je verwachten dat de Franse bond Brandao een gelijke schorsing oplegt, die zal ook nog wel volgen.

Gewoon alle 2 de spelers bestraffen
Waar 2 ruzie hebben. Hebben 2 schuld.

18 augustus 2014 om 16:18

Dus als iemand u plots op straat neersteekt met een mes, dan bent u zelf ook schuldig?

18 augustus 2014 om 16:40

Dat is wel een hele rare vergelijking. Blijkbaar hadden zo onenigheid. Kopstoot is wat anders dan zomaar iemand neersteken.

18 augustus 2014 om 17:12

@iedereenkomt misschien heeft die ander dan ook wel een mes in de hand alleen steekt de ander eerder dan zal de schuld gaan naar de gene die de ander vermoordde, maar beiden zijn dan schuldig, want ze wilden elkaar allebei neersteken, maar de ander was te laat. Misschien deed Motta ook wel iets bij Brandao dus wilde hij zich zelf verdedigen. Natuurlijk een kopstoot hoort niet en hij moet ook gestraft worden, maar als Motta ook wat deed moet hij ook gestraft worden.

18 augustus 2014 om 17:28

Ok, u krijgt plots op straat een kopstoot. U bent dus ook schuldig?

Ik ben ook al boos geweest in mijn leven, maar nog nooit in die mate dat ik zin had om iemand te slaan, laat staan een kopstoot uit te delen.

Ik ben dan ook beschaafd.

18 augustus 2014 om 17:29

Lionelneymar,

Ziet u op de beelden iemand Brandão een kopstoot geven?

Heeft er iemand gezegd dat men Brandão eerst een kopstoot heeft gegeven?

18 augustus 2014 om 17:36

Ik zeg niet dat iemand Brandao een kopstoot gaf. Ik zeg alleen dat Motta misschien wel provoceerde of iets had gedaan. Het is ook schandalig dat hij een kopstoot geeft en hij moet ook geschorst worden. Alleen zei ik dat misschien Motta ook iets bij hem deed.

18 augustus 2014 om 17:55

Lionelneymar,

Al schold hij dat zijn moeder je weet wel was. Als schold Motta hem uit voor het vuil van de straat.

Ook dan geef je mensen nog geen kopstoot. Da's de essentie.

Als elke speler dit moet beginnen doen, dan hebben we na afloop van een wedstrijd, misschien wel 20 gebroken neuzen. Op een veld wordt immers wel wat gescholden en geroepen. Soms héél smerige dingen.

Reageren met een kopstoot is wel van een andere orde dan maar wat woorden.

18 augustus 2014 om 18:02

Onenigheid is niks mis mee, scheld elkaar lekker uit en provoceer wat, dat hoort een profvoetballer te kunnen handelen. Als je dan als een gefrustreerde clown een kopstoot geeft na het laatste fluitsignaal dan ben je het profvoetbal niet waardig.

Wat zijn dat wel niet voor stel dwazen daar. Ongeacht wat er tijdens de wedstrijd is gebeurd rechtvaardigt het toch niet om iemand zn neus te breken in de catacomben. Denken ze dan niet om het imago van de club?

18 augustus 2014 om 16:41

Wat is imago dat is onbelangrijk. Zie Barca haalt een bijtende Suarez

18 augustus 2014 om 18:03

Maar Barca heeft de sportieve prestaties die zulke minpuntjes wel kunnen opvangen. Bij een kleinere club kan dat veel nadeligere gevolgen hebben.

Voetbalzone,

Erg triest dit artikel. Op de site van Bastia worden hele andere dingen geplaatst.

Pas het artikel aan want dit is sensatie zoeken.

18 augustus 2014 om 18:25

Op de site werd gewoon hetzelfde geplaatst hoor.

"via deze verklaring wil SC Bastia de actie van Brandao tegen Thiago Motta na het eindsignaal van de wedstrijd tussen PSG en Bastia ondubbelzinnig veroordelen.

In afwachting van lopende onderzoeken behoudt Sporting zich van elke mogelijkheid verdere actie in deze zaak te kunnen ondernemen. Vandaag neemt de club haar verantwoordelijkheid met waardigheid en respect voor ieders bevoegdheden.

Elke club komt op een bepaald punt in haar geschiedenis waarin het geconfronteerd kan worden met een onaanvaardbare uitglijder van een van haar werknemers. De leiding, medewerkers en spelers hebben op geen enkele manier de behoefte om de rol van de autoriteiten over te nemen en diens bevoegdheid om sportieve sancties op te leggen.

We betreuren het onaanvaardbare gedrag van sommige spelers die constant beledigen en provoceren. Gezien de beelden tijdens het spel en de vele getuigenissen kunnen wij dit ook niet toestaan.

We roepen dan ook alle partijen op om terughoudendheid te blijven, zodat de zaak kan worden behandeld op de meest eerlijke en rechtvaardige manier die er is."

Dus wat maakt dit artikel op VZ dan zo triest volgens jou als beide teksten gewoon hetzelfde zeggen?

18 augustus 2014 om 20:58

Bij dit artikel word eigenlijk gezegd dat Bastia Brandao het nauwelijks kwalijk neemt. Op de site staat wel degelijk dat de club het veroordeeld.

18 augustus 2014 om 22:13

Oke, dit is werkelijk de domste opmerking die ik hier op VZ heb gelezen tot dusver. Laat me je even helpen want begrijpend lezen lijkt niet voor jou bestemd te zijn. Ik citeer uit het artikel van VZ, het artikel waar jij naar refereert:

“We veroordelen hierbij de actie van onze speler Brandao, na het laatste fluitsignaal van de wedstrijd tegen Paris Saint-Germain."

Zoals je kan lezen staat er dus dat Bastia de actie veroordeeld, letterlijk, zonder onduidelijke verwijzingen, metaforen of dubbelzinnige bedoelingen. Dan komt het vrij dom over als je dan gaat zeggen "op de site staat wel degelijk dat de club het veroordeeld." Waarmee je eigenlijk suggereert dat Voetbalzone zegt dat Bastia het niet veroordeeld, maar zoals ik je net al liet lezen staat dat gewoon in dit artikel en is jouw klacht dus onterecht.

Als hij dit bij zlatan had gedaan had hij 5 gebroken ruggenwervels en een gebroken neus! Wat een club dat bastia? Kansloos om dit nog te verdedigen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren