Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Jonge Ajacieden blij met Jupiler League: ‘Een betere speler geworden’

Laatste update:

De entree van Jong Ajax, Jong PSV en Jong FC Twente in de Jupiler League is er een van vallen en opstaan. Lang niet iedereen is enthousiast over de komst van de beloftenteams, maar volgens Ajacieden Lesley de Sa en Kenny Tete is het wel degelijk een waardevolle ervaring.

/

“Ik voel dat ik een betere speler ben geworden. Je speelt in de hoogste versnelling. Dat is in het eerste elftal dan niet nieuw meer”, laat de twintigjarige De Sa optekenen in de papieren versie van Ajax Life. “Ik moet sneller opspringen, beter opletten. Het niveau van de Jupiler League zit dichter bij de Eredivisie dan bij de beloftencompetitie.”

De achttienjarige Tete bezigt dezelfde woorden. “Tegenstanders zijn vaak minder technisch, maar wel fysiek sterker. Mijn valkuil is dat ik fouten maak als ik niet geconcentreerd ben. Dat wordt gelijk afgestraft, heel leerzaam”, klinkt het.

Ben jij een voorstander van de beloftenteams in de Jupiler League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi toch, dit komt het voetbal alleen maar ten goede.

28 december 2013 om 14:19

klopt helemaal

28 december 2013 om 16:40

Wij zijn er anders niet zo blij mee. Leuk dat die jongens het nu pas beseffen, maar ze hadden in de afgelopen jaren al in de Jupiler League kunnen spelen als ze gewoon op huurbasis naar Almere kwamen.

Maar ach, who cares, die hele samenwerking met Ajax levert ons verder toch niets op dan het zien vertrekken van onze grootste talenten...

28 december 2013 om 14:19

Dit komt voornamelijk Twente, Ajax en PSV alleen ten goede.

Vage kreten altijd... 'het voetbal'.

28 december 2013 om 14:26

En dat zijn de ploegen die Europees het verschil kunnen maken met AZ voor de punten. Dat komt dus het Nederlandse voetbal ten goede, meer ploegen in Europa meer geld.

28 december 2013 om 14:28

En alle Jupiler clubs. Die krijgen meer tv geld en die profiteren ook van de betere beloftenspelers. Hoeveel afvallers van de Ajax/Fey/Psv en Twente jeugd spelen er in dw Jupiler league of kelder eredivisie?

Tegelijk lijkt het me voor de fans van Jupiler clubs stevig balen. Uitwedstrijden tegen clubs zonder thuissupporters, de ene week tegen een uitgekleed A elftal, de andere week tegen een half eredivisie elftal. Ik zeg echt niet dat er alleen voordelen zijn, alleen dat er meer clubs profiteren.

28 december 2013 om 14:30

En daarmee tegelijkertijd het Nederlands voetbal. Spanje en Duitsland zijn voorbeelden van een opzet waarbij de voetbalpiramide open wordt gegooid, ook achter de Jupiler League en dat we meer B-teams in die piramide gooien en dan hoeft het niet noodzakelijk in de Jupiler League te zijn, maar ook daaronder.

28 december 2013 om 14:39

''meer ploegen in Europa, meer geld.''

Dit is een beetje onzin. Europa League levert geen moer op en voor 2 directe CL plaatsen en 1 voorronde plek zijn we totaal kansloos. We mogen blij zijn als we in de top 10 blijven. En dit zal alleen gebeuren wanneer er geen matige teams in Europa terecht komen of nog erger, wanneer een club als Vitesse of Feyenoord zo simpel eruit worden geknikkerd.

28 december 2013 om 14:44

Die doen het allemaal niet goed de laatste jaren en daarom zijn we weer een plek voor Europees voetbal kwijt.

28 december 2013 om 14:53

Ga niet zeuren want Ajax Fey PsV (en AZ / Twe) zorgen voor het ' aanzien ' vd Eredivisie.

28 december 2013 om 15:01

He..je weet toch ook dat Ajax het voetbal uitgevonden heeft! En dat alles wat voor Ajax 'goed' en 'voordelig' is, per definitie goed is voor het Ned voetbal!....
En dat verder alles om Ajax draait in Nederland. En dan toch ook logisch dat Ajax bijna al het geld ontvangt uit het Fox mediafonds....toch? Nee, eigenlijk mogen alke clubs Ajax dankbaar zijn, dat ze mee mogen doen in de competitie.
Die rare kleine ckubjes ook allemaal verweg vanuut het centrum van de wereld, de Arena.

28 december 2013 om 15:09

Geen onzin: meer ploegen in Europa - meer interesse in onze competities = meer geld

OT: Ik vind het idee van de competitie goed, alleen moeten er wel genoeg spelers zijn om het te laten werken

28 december 2013 om 16:43

Voetbal in Nederland is verder kijken dan alleen de grote drie (+ AZ, Twente, Vitesse, Heerenveen).
Een competitie moet gewoon eerlijk zijn en dat is hij nu niet.
Ja, ik ben als Twentenaar voorstander van de 3 beloftenploegen in de JL, maar er moet nog heel erg veel aan de regelgeving veranderen om tot een eerlijke competitie te komen. De huidige vorm is not done.

28 december 2013 om 23:28

Dat is inderdaad een nadeel, maar als jupiler league speler wil je uiteindelijk promoveren... dan kom je zulke spelers wekelijks tegen, ook voor hun is het dus een test.
Maar voor de punten is het een nadeel, stel je titelkandidaat nummer 1 moet tegen een jeugdteam en titelkandidaat 2 tegen een half eredivisie elftal...tja dat is wel oneerlijk.

oh en mensen, bijna niks is aan het begin perfect, dit zal heus nog wel geëvalueerd worden en gekeken worden wat anders kan.
Je moet immers de belofte ook de kans geven om zich te ontwikkelen tot clubs die daar horen.

Persoonlijk vind ik het ook een goede ontwikkeling al moeten het aantal jong-teams wel beperkt blijven. Deze jongens kunnen door deze tussenstap op een hoger niveau beginnen in de Eredivisie, waardoor misschien het totale niveau omhoog gaat en dat is gunstig voor beide competities.

De Knvb moet echter wel plannen gaan maken om de duels eerlijker te laten verlopen. Vaak wordt er afgegeven op de jong teams dat de spelersselecties steeds wisselen, maar dat licht grotendeels aan de Knvb. Ajax heeft bijvoorbeeld heel veel last van de interland periode van de jeugd. De Knvb moet dat gewoon beter regelen, waardoor de competitie eerlijker wordt.

Afschaffen of nieuwe regels maken zodat beloften teams niet meer dan 50 spelers per jaar kunnen gebruiken maar gewoon net zoals bij de andere teams een vaste selectie hebben.

28 december 2013 om 14:21

Daar ben ik het wel deels mee eens. Jong Ajax mag net als elke andere club zoveel spelers gebruiken als ze willen...mits deze van lagere teams komen. Maar niet van hogere teams, zoals nu gebeurd.

28 december 2013 om 14:28

Het scheelt dat de andere teams geel last hebben van de interlandperiode. Dus dat ligt aan de planning van de Knvb. Volgens mij Ellen dr clubs dit zelf ook niet

28 december 2013 om 14:34

Ik zeg ook niet dat de schuld bij de clubs ligt. Alleen het beleid is op het moment gewoon nogal vaag.

is beter omdat ze dan alvast ervaring kunnen op doen

Ik vind dat we beloftenteams in de Eerste Divisie moeten blijven houden. Ik merk dat ik zelf veel meer aandacht hebt voor de Jupiler League nu Jong Ajax erbij zit. En dit was de bedoeling; meer aandacht voor de Jupiler League.alleen, moeten ze regels worden aangescherpt zodat er geen spraken kan zijn van enorme verschillen tussen de sterkte van de teams van de ene op de andere week.

Al met al maakt het de Jupier League een stuk leuker.

28 december 2013 om 16:43

Nee, vanaf 2015 gaan die ploegen er gewoon weer uit. Want dan komt namelijk de verplichte degradatie/promotie regeling tussen de Jupiler League en de Topklasse.

Dan zul je zien dat de Jupiler League veel aantrekkelijker gaat worden, omdat clubs dan op hun eigenlijke niveau terecht zullen komen. Dus de sterkere komen in de Jupiler League en de zwakkere zullen terug vallen naar de Topklasse of zelfs op den duur de Hoofdklasse.

28 december 2013 om 21:14

Fijn dat jij dat nu al weet, mag ik jouw glazen bol ook is lenen?

28 december 2013 om 21:31

Daar heb je toch geen glazen bol voor nodig? Dat is common sense!

Of bedoel je promotie/degradatie-regeling? Dan zou ik het nieuws op andere bronnen dan voetbalzone eens goed volgen.

Edit: Enige sta-in-de-weg op dit moment zijn 2 zaken: speeldagen en een oplossing voor het cao-conflict. Ijsselmeervogels heeft bijvoorbeeld al heel slim hun langlopende contracten al bij de Knvb aangemeld. Zo zie je dat clubs zich al voorzichtig opmaken voor de invoer van die pd-regeling.

28 december 2013 om 23:32

Dat gaat niet gebeuren denk ik, want dan vind fox het wel welletjes en trekt het de stekker er uit, dus weer zelf betalen voor het uitzenden van je wedstrijden, minder geld van Fox, minder aandacht, minder aantrekkelijk voor 'betere' sponsoren.
Nee dat zou de echte doodsteek zijn.
Die regeling komt er misschien wel, of zeker wel.
Maar de beloftes zullen een uitzondering vormen heb ik het idee.

29 december 2013 om 00:03

De pilot is niet voor niets over twee seizoenen heen getrokken. Van 2013 tot 2015, omdat Fox graag wou dat er 20 clubs in de Jupiler League zouden meespelen. Het verhaaltje dat het meer exposure zou geven aan de competitie is gewoon een verkooppraatje, want uiteindelijk klopt het niet. Er komen niet meer fans naar het stadion en de wedstrijden worden op tv maar bekeken door een paar duizend fans van de betreffende club waar de beloftenteams onderdeel van zijn.

Het plan, volgens de CV Topklasse, is om straks de eerste twee uit beide divisies te laten promoveren en de nummer laatst (minus de beloftes) gaat degraderen, zodat het aantal ploegen gelijk blijft.

Clubs als Spakenburg, Ijsselmeervogels, Afc, De Treffers, Kozakken Boys, Katwijk etc. voegen namelijk veel meer aan de Jupiler League dan de beloften. Er staan bij veel Topklasse wedstrijden meer mensen langs de lijn dan er mensen op tv kijken naar de beloften. Daar is de Knvb inmiddels ook al achter gekomen.

Veel mensen die de Topklasse van dichtbij volgen zeggen het ook allemaal.

Zoals het nu geregeld is natuurlijk een gekke situatie! Ik kan me voorstellen dat het voor Ajax etc een mooie oplossing is. Zolang er 1e elftal spelers mogen meedoen is het pure competitie vervalsing!!

28 december 2013 om 14:55

En als dat niet meer mag is het competitievervalsing in de eredivisie: ajax, psv en twente kunnen dan hun geblesseerde of reserve spelers niet meer ritme op laten doen en de rest van de teams wel. Dan dus ook verbieden dat eerste elftal spelers in de beloftecompetitie mee doen. Is dat dan een betere oplossing?

28 december 2013 om 15:13

Bij de beloftecompetitie mag elke club zijn 1e elftal spelers opstellen dus is er geen onderscheid. Dat je in de jupilerleague een half eredivisie elftal kan opstellen of nog erger 1/3e van je team oranje-international is slaat natuurlijk nergens op als de week daarna ineens weer een half elftal met B-tjes er in staat.

28 december 2013 om 15:23

Dat is het probleem van Ajax etc. In de Jupiler spelen teams op professionele basis, het kan dan niet zo zijn dat de ene week jong Ajax aantreedt met 3 of 4 spelers van het eerste en de andere week niet.

Dat spelers van van betreffende teams geen ritme op kunnen doen is hun eigen probleem, daar moet je een op zich zelf staande competitie niet mee lastig vallen!

Bij denswil heb ik ook het gevoel dat hij wel eens met concentratieverlies kampt. Dat is wel een valkuil van sommige ajax spelers dat ze te gemakzuchtig spelen.

Ik ben zeer tevreden met de opzet vooral de wedstrijden waar jong Ajax op bezoek komt zijn een succes gebleken. Er komen dan veel toeschouwers en dat is voor elke club in de jl. welkom.
Ook is de ontwikkeling van spelers mooi om te zien en zoals hier te lezen valt voor de spelers ook een verrijking in een leerproces.
Het enige punt is wel dat ze niet moeten zeuren over de interland afwezige. Clubs als twente , psv en Ajax weten van te voren het speel schema en hebben daar instemming mee en dan komen ze tijdens het seizoen vaak in de problemen dat hun selecties te klein Zijn of dat er teveel spelers weg zijn. De clubs weten van te voren wie er International is en wie niet en hoe het schema eruit ziet dus ze moeten dan niet gaan zeuren over een oneerlijke competitie wat vaak wel word gedaan. Jammer want in normale wedstrijden hebben juist deze ploegen de beschikking over spelers waar de meeste clubs uit de jl. van dromen en niet een kunnen betalen. Ik hoop dat er meer teams komen is alleen maar goed voor de
Ontwikkeling en voor die competitie. Maar dan wel zonder te zeuren neem dan B garintuur spelers op de loonlijst dan weet je dat je ook tijdens interland weken goed zit.

Het systeem zoals het nu is klopt natuurlijk voor geen meter. De ene week staat er een totaal ander team op het veld dan de andere week. Wel mooi voor die jongens dat ze tegen betere tegenstanders spelen en zo zelf ook beter worden.

Overigens heb ik van betrouwbare bronnen vernomen dat de jonge Twentenaren en Psv'ers ook blij zijn dat ze in de JL mogen spelen.

Deze opzet is natuurlijk heel erg mooi voor Twente, PSV en Ajax. De jeugd van deze clubs kunnen zich veel beter ontwikkelen en spelers die niet veel aan spelen toe komen kunnen gewoon worden toegepast in het beloften elftal, waardoor ze hun wedstrijdritme behouden en weer in vom kunnen komen.

Club als Feyenoord, AZ en Heerenveen worden hierdoor benadeeld en daarom vind ik ook dat de regels moeten worden aangepast.

28 december 2013 om 16:32

Waarom worden die clubs dan benadeeld?

28 december 2013 om 19:40

Die clubs hadden de kans om zich aan te melden maar hebben dat nagelaten. Kortom dat hun eigen schuld. Het kost wel een hoop geld, vergeet dat niet.

Het is competitie vervalsing omdat clubs niet weten of ze tegen een A-elftal moeten optreden of een half eerste team. Toch vind ik het een goede maatregel omdat hierdoor de Jupiler League meer aantrekkelijk word. Dat merk je niet aan de kijkcijfers maar aan de reacties van bijvoorbeeld de mensen hier op voetbalzone. De kijkcijfers zijn namelijk gedaald doordat Fox de samenvattingen heeft overgenomen en ik ze daardoor niet kan zien.
Trainers stellen hun eigen belang voorop: Competitie vervalsing en dat is eigenlijk niks nieuws.
Het was gewoon een essentiële maatregel die genomen moest worden zodat deze trainers niet hun baan kwijt raken om het zo maar te zeggen...
De Topklasse zit namelijk niet te springen om over te stappen op deze divisie.

28 december 2013 om 15:14

De samenvattingen zijn gewoon op het open net van fox te zien.
Blijft het natuurlijk wel zo dat FOX een hoerig bedrijf is.

28 december 2013 om 23:34

Ja... maar dat is dan ook gratis + de jupiler clubs krijgen meer geld van Fox.
Als de clubs dit niet willen, dan is het simpel... contractbreuk einde geldstroom en einde uitzendingen van de wedstrijden.
Dan mogen ze het zelf weer betalen.

29 december 2013 om 03:28

Ahhh ja, daar is dat fabeltje van dat extra geld. Al dat extra geld raken clubs ook zo weer kwijt door die onnodige zes wedstrijden. Exploitatiekosten op die avonden zijn niet op te wegen tegen de geringe inkomsten, door de flinke keldering in de aantallen supporters die op komen dagen voor deze wedstrijden.

Dus voorzover het 'extra' geld, wat maar een miljoentje en wat losgeld is.

Het enige wat ze moeten veranderen is dat de beloftes clubs altijd eerder moeten spelen als het eerste elftal. Dan krijg je niet dat je de ene week tegen een half a team speelt en week erop tegen de beloftes.

28 december 2013 om 15:16

Goed voorstel. Daaraan toegevoegd: dat ze ook kunnen degraderen. Andere clubs kunnen degraderen , Belofteteams niet ook comp vervalsing

Beloften teams= Pure competitie vervalsing.

28 december 2013 om 15:33

En waarom dan? Kom dan tenminste met uitleg, want ik snap totaal niet waar jij heen wilt met je verhaal.

28 december 2013 om 19:02

Hij bedoelt de elke week wisselende samenstellingen van de belofteteams. Als je ziet hoeveel verschillende spelers Ajax al gebruikt heeft gaat het nergens over.
Maar dat wist je zelf natuurlijk ook wel dat hij dit bedoelt.

28 december 2013 om 19:19

Oooh, ik wist niet dat het verboden was. Sinds wanneer moet je bij elke wedstrijd met dezelfde elf spelen? Dus ik begrijp dat de tegenstanders van Ajax ook geen spelers uit hun andere elftallen mogen halen.

En ik heb even geteld, maar bij Jong Ajax zijn er dus 14 spelers die 10 of meer wedstrijden voor Jong Ajax hebben gespeeld. Dus ik begrijp dat er velen leden van VZ zomaar wat lukraak roepen of proberen met ee bepaalde kudde mee te lopen zonder ook maar iets ervan af te weten.

28 december 2013 om 22:46

Dat jong ajax zoveel spelers moet gebruiken is omdat de Knvb de interlands steeds plant met een een speelronde Jupliler League, en omdat Jong ajax vele internatiolnals telt moet je schuiven.

Ach, de bekende reacties. Ajax supporters vinden het prima, ondanks dat ze met 500 man (en niet de beloofde 10.000) op komen dagen....
Competitievervalsing in optima forma leidt er toe dat:
- een club wv de Be.oftes geen kampioen zijn geworden, zelfs geen tweede...toch die Beloftes mag inschrijven omdat ze toevallig veel macht hebben bij de Knvb ( v Praag)
- de toeschouwersaantallen 25% gezakt zijn in de Juup. Mensen stemmen met de voeten he.
- de Beloftenteams er op vrijdag totaal anders uitzien dan op maandag. Te bepalen door ...de Beloftenteamclubs
Ik ging regelmatig bij de Fcdb kijken. Dit seizoen enkel de bekerwedstrijd
De Knvb heeft zich in mijn ogen totaal voor schut gezet met dit initiatief na druk vanuit Ajax. Enkel de toezegging aan Katwijk om niet op zondag te moeten was genoeg voor 18 clubs, zonder dit gefrats- dan te zien dat de Beloften ook nauwelijks op zondag spelen...
En nu? Stel Jong Ajax oid wordt laatste en de kampioen bij de amateurs wil promoveren, Knvb probeert via allerlei dwangbuiseisen dat nog te verhinderen, ,aar nee de club wil aan alles voldoen en promoveren.hoe lost onze, nouja onze, Bond dat op?

28 december 2013 om 15:16

Volgens mij staat er al in de reglementen dat de jong elftallen niet kunnen degraderen.

28 december 2013 om 15:44

Ach, het bekende geblaf van kwartier tegen Ajax. Alles maar toespitsen op Ajax vanwege een eeuwig complex terwijl er ook voorstanders van andere teams zijn. Lekker janken jongen.

28 december 2013 om 23:41

Fox is eigenlijk van Ajax, Rupert Murdoch bestaat niet, dat is Overmars.
Druk vanuit Ajax? grapjas.
Dus als Ajax tegen de Knvb zegt, we willen partijdige scheidsies dan zorgt de Knvb ook via de scheidsrechters organisatie dat er Ajax ref's komen?
Laat kwartiertje lekker.
Belachelijk zijn reactie.
De Eredivisieclubs vonden het prima, Fox wilde het alleen als deze er in konden spelen.
Dat is dus goed bevonden, nu is er meer geld, interessanter voor sponsoren, gratis de wedstrijden op Tv(voorheen moesten ze dit zelf betalen)
Wat wil je nog meer?

Als je de voordelen wegstreept met nadelen, dan houd je alsnog veel voordelen over dus ik vind het een beetje onzin.
Toen ik nog voetbalde werden we ook altijd bij een hogere divisie ingedeeld als 1e jaars, bij 2e jaars.
We wonnen maar verloren ook, was dat ook competitie vervalsing?

28 december 2013 om 23:59

Volgens mij zijn het gewoon feiten dat bij de wedstrijden tegen de jong elftallen er minder supporters komen kijken. Heeft niks met ajax te maken.

28 december 2013 om 15:57

kwartier,

- Ze zijn inderdaad geen kampioen geworden, maar weet jij welke amateurclub wel naar de Jl wilde gaan? Hint ook de Gemeente moet ermee instemmen dat een amateurclub naar de JL gaat.
- Omdat Jong Psv, Jong Ajax en Jong Twente in de JL spelen i.p.v. Agovv en SC Veendam zou dat de oorzaak moeten zijn dat de toeschouwersaantal met 25 gedaald is?
- Waarom maak jij je nou zo druk om de opstellingen? De ene keer worden spelers van de Beloften teams uitgenodigd voor het eerste team en de andere keer weer niet. Het is echter wel zo dat spelers van Beloften teams niet meer bij de beloften mogen spelen als ze 15 of meer wedstrijden voor het eerste hebben gespeeld.
- De Knvb heeft met de Fifa ingestemd met de datums voor de interlands. Dan is het toch een beetje krom dat alleen bij de Eredivisie rekening gehouden wordt en bij de Jupiler League niet. Ajax heeft eenmaal goede jeugdspelers en beloftes, dus daar is de kans nou eenmaal groter dat veel spelers uitgenodigd worden voor interlands dan bij jou club. Maar je zou het dan wel eerlijk vinden dat in de Eredivisie en de Jupiler League de wedstrijden gewoon gespeeld moeten worden als er een Interland is geweest? Of mag het alleen maar in de Eredivisie dat de wedstrijden een week opgeschoven worden? Of mag het alleen maar in de Jupiler league dat de wedstrijden opgeschoven worden? Ik weet niet waar jij heen wilt met je verhaal. Aangezien nu ook clubs in de Jupiler League veel spelers mist voor Interlands, dan is het toch logisch dat de Knvb komend seizoen hier ook rekening mee houdt? Of mag het alleen maar wanneer jouw club veel spelers gaat missen?

28 december 2013 om 19:04

De belofteteams zijn niet de oorzaak van de daling van de toeschouwersaantallen maar ze zijn dus zeker geen publiekstrekkers want de belangstelling is blijkbaar eerder flink afgenomen.

28 december 2013 om 21:02

Ja dat zijn ze wel. Hier reageren met name supporters van eredivisie clubs en dan met name van de 3 clubs die meedoen. Deze opzet wordt door de supporters van juup clubs uitgekotst. En dat gaat volgend jaar nig meer toeschouwers kosten. Er zijn heel veel mensen die nu nog een seizoenskaart hebben maar die volgend jaar niet meer nemen. Die willen voor deze onzin niet meer betalen

29 december 2013 om 18:42

supporters kopen geen seizoenkaart meer van hun eigen club, omdat er 3 clubs in de JL spelen die ze liever niet zien? Dit is wel de grootste flauwekul op VZ.

29 december 2013 om 19:00

Hootch 30, geen onzin hoor, ik ga uit principe niet bij wedstrijden van belofteteams. Daarnaast zijn wedstrijden op zaterdagmiddag voor mij geen optie. Gevolg seizoenkaart is niet lonend.

28 december 2013 om 23:36

Ajax dit Ajax dat, Ajax de boze boeman...
Nog even jongen, druk vanuit Ajax?
Vanuit FOX druiloor.
Je kan wel als een calimero naar Ajax wijzen, alsof de wil van Ajax doorslaggevend was, ooh en Twente + PSV zitten er ook in.
Dit levert de jupiler league clubs gewoon extra geld op.

Goede ontwikkeling! Jonge spelers worden hierdoor beter en kunnen sneller van waarde zijn in Ajax 1! Bovendien laat Jong Ajax zien dat het prima meekan op het JL niveau.

30 december 2013 om 06:28

Prima mee kan? Hoeveel wedstrijden verloren ze laatst op rij.. ik ben bij 6 gestopt met tellen.

De scheiding tussen pvs, twente en ajax en de andere Bvo's zal alleen maar groter worden, dus zie net dat dit nu heeft voor het Nederlandse voetbal

Vooraf was ik hier voorstander van, als Ajacied leek het me mooi Jong Ajax te kunnen zien tegen ploegen als Sparta en De Graafschap. Ik heb echter een paar wedstrijden gezien en ik vind het niet echt een toegevoegde waarde. De ene week staat de halve A1 opgesteld, een week later staan Enoh, Schöne en Sana in de basis...

Volgens mij ligt volgend jaar de Jupiler League wel stil met interlandweken, dat zou al betekenen dat er in ieder geval minder competitievervalsing is.

Ik vind het ook dat de beloftencompetities moet worden afgeschaft en die teams mee moeten doen tussen de 'eerste elftallen', maar niet in de Jupiler League.

Die competitie zit daar helemaal niet op te wachten (die willen tegen de 1e elftallen van die clubs spelen en niet de 2e elftallen) en de belangen voor die clubs is te groot. Dit is ook te zien aan de algemene opinie binnen die competitie: clubleidingen, spelers, trainers en fans zijn allen tegen.

Daarentegen zijn de amateurclubs juist veel meer geïnteresseerd om te mogen spelen tegen beloftenteams. De beloftenteams zouden dus veel beter daar thuis passen. En het verschil qua niveau tussen de top van het amateurvoetbal en de JL is niet zo heel groot, dus de beloftenteams kunnen daar prima meedraaien zonder dat ze meteen domineren. Bovendien hoeven de beloftenteams dan niet aan zulke strenge eisen omtrent het 'speelveld' te voldoen, waardoor de beloften van bijv. PSV niet in een leeg Phillips Stadion hoeft te spelen, maar voor een gezellig gevulde tribune op het hoofdveld van De Herdgang.

Daarnaast zorgt de huidige opzet ook voor competitievervalsing in de Eredivisie. Ajax, PSV en Twente kunnen met hun beloften en reserves op (flink) niveau spelen en andere clubs niet. Nu kun je zeggen dan hadden die andere clubs zich ook maar moeten aanmelden, maar bijv. Vitesse had zich ook aangemeld en die werd niet toegelaten. Dus er is dan sowieso al een benadeelde club en dus competitievervalsing. Daarnaast is de selectie om toe te mogen treden tot de JL ook niet echt rechtvaardig gegaan, waardoor de clubs niet de kans kregen om hiervoor te strijden en op echte sportieve gronden zich te kwalificeren. Bovendien moesten de beloftenteams aan zulke strenge regels voldoen, dat voor veel clubs het onbetaalbaar was om zich aan te melden. Je kunt je dus ook afvragen of clubs als NAC en Nec, die financieel er slecht voor staan dus niet bij voorbaat al uitgesloten waren vanwege de financiële gevolgen.

De top van het Nederlandse voetbal mag van mij sowieso veranderen. Laten we beginnen met die belachelijke play-offs af te schaffen (zit niemand op te wachten en de competitie moet daardoor onnodig vroeg eindigen), al is het alleen al omdat het belachelijk is dat als je het hele seizoen goed draait en 4e wordt je uiteindelijk met niets achter kunt blijven, terwijl een kwakkelende nummer 7 dan wel Europa in kan gaan (ja, vanaf volgend seizoen gaan de play-offs tussen de nummers 4 t/m 7).

De Jupiler League gewoon weer naar 18 teams brengen (beloftenteams eruit, Achilles mag blijven, samen met 1 promoverende Topklasser).

De beide Topklassen afschaffen en hiervoor in de plaats een Tweede Divisie invoeren met 18 teams. Dit is dan de laagste landelijke competitie en wordt een semi-profcompetitie (vrijwel alle topklassers zijn al semi-profs, dus dat is geen probleem). Dit is de hoogste competitie waarin beloftenteams toegestaan zijn (maximaal 6). De laatste 3 teams degraderen direct.

Daaronder zitten de districtscompetities (van hoofdklasse t/m 5e klasse). Per district wordt de zaterdag én zondagkampioen afgevaardigd om voor promotie naar de Tweede Divisie te strijden.

Verder aan de beloftenteams duidelijke regels stellen aan de spelers die mogen spelen:
- basisselectie met spelers die maximaal 23 jaar mogen zijn (het is immers een beloftenteam).
- maximaal 3 spelers van het eerste elftal toegestaan in de wedstrijdselectie
- spelers kunnen zich niet vastspelen in het 1e elftal (anders zou dat competitievervalsing kunnen zijn, omdat een speler dan wel tegen club A, B en C zou mogen spelen, maar niet tegen club D)
- spelers die al in de wedstrijdselectie van het 1e elftal hebben gezeten (al is het de reservebank), mogen die speelronde niet met de beloften meespelen (anders krijg je dat een beloftenteam dat de dag voor het 1e elftal speelt een veel slechtere selectie heeft dan als het de dag na het 1e elftal speelt).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren