Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Guardiola over Cruijff: 'We moeten hem eeuwig dankbaar zijn'

Laatste update:

Barcelona domineerde jarenlang het Europese voetbal en dat was mede te danken aan Josep Guardiola, die als hoofdtrainer het misschien wel beste elftal ooit samenstelde. De Spanjaard zelf blijft echter bescheiden en volgens hem heeft Barcelona het succes volledig te danken aan Johan Cruijff. Hij legde de basis voor de goede prestaties van Barça, meent 'Pep'.

/

Cruijff was tussen 1988 en 1996 hoofdtrainer van Barcelona en gooide toen de jeugdopleiding om. Daar plukt de club nu de vruchten van. "Met Cruijff is het allemaal begonnen. Hij heeft de grootste invloed gehad op de club, zoals die er nu staat", zegt Guardiola in gesprek met Sport. "Iedereen heeft het vermogen om dingen te bereiken, maar niet om iets vanaf de bodem op te bouwen. Ik zou niet in staat zijn geweest om deze club van de grond af op te richten."

"Ik heb veel van hem geleerd", vervolgt Guardiola, die tussen 2008 en 2012 hoofdtrainer van Barcelona was en twee keer de Champions League won. "Ik kan me dit Barça niet voorstellen zonder wat Cruijff twintig jaar geleden heeft gedaan. We moeten hem eeuwig dankbaar zijn." Guardiola gaat volgend seizoen aan de slag bij Bayern München en die ploeg verdedigt woensdagavond een 4-0 voorsprong tegen Barcelona.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooi dat Cruijff zoveel waardering krijgt in Catalonië. Af en toe vind ik het wel eens jammer dat er in Amsterdam nog geen standbeeld staat van Cruijff. Hier zijn we toch wat minder vol van de grootste Nederlandse voetballer die we tot nu toe hebben gehad.

1 mei 2013 om 15:11

Dat komt ook voornamelijk om de persoon Cruijff, die is heel nuchter en zou er maar een hekel aan hebben als er een standbeeld van hem ergens staat.

1 mei 2013 om 15:15

De persoon Cruijff is juist iemand die zichzelf graag verheerlijkt en graag de belangstelling opzoekt. Een standbeeld zou hij juist geweldig vinden en dan nog het liefst midden op de Dam.

1 mei 2013 om 15:19

Je hebt toch al de Johan Cruijff schaal, is toch ook een eerbetoon?

1 mei 2013 om 16:00

Steef71, dat is onzin ik snap ook niet hoe je daar bij komt. Hij heeft een duidelijk uitgesproken mening maar hij staat juist helemaal niet in graag in de belangstelling.

1 mei 2013 om 16:48

Ik vind het een zeer respectvol stuk van Guardiola naar Cruijff. Niet zelf op de borst lopen slaan, maar wijzen wie de waardering verdient. Cruijff heeft het daar goed neergezet en met jeugd de club ontwikkeld. Netjes van hem.

1 mei 2013 om 15:15

@ Curieus

Hier lijk je eerst te moeten zijn overleden voordat je een standbeeld krijgt.

Het is weer een groot compliment voor Cruijff. Hoewel ik soms ook het idee heb dat hij maar wat zevert, bewijzen zijn prestaties het tegenovergestelde. We zullen straks zien dat wij bij Ajax ook weer jaren profiteren van de duidelijke voetbalstructuur die er nu staat. Oud wereldspelers als De Boertjes, Overmars, Van der Sar en Bergkamp zijn alleen al een verademing ten opzichte van jongens als Jaakke, Vd Aat, Vd Boog, Olde Riekerink, etc.

1 mei 2013 om 15:18

Zet dat standbeeld dan ook lekker in Spanje neer, zij plukken namelijk de vruchten van zijn werk en niet wij.

1 mei 2013 om 15:24

Hadden ze hem hier ook moeten accepteren, maar ik denk dat Ajax nog wel eens mooie jaren gaat mee maken. Er lopen hele mooie talenten daar rond in the capital. Een hele mooie project is weer begonnen daar in A'dam, geduld is een schone zaak.

1 mei 2013 om 15:27

Steeds meer teams weten op hun eigen wijze druk te zetten op Barca.
Eerst de compleet uitgeholde Milan, toen PSG en nu Bayern.

Tegen de tijd dat het systeem van Cruijff hier is, is de wereld al verder.

Het wiel 2x uitvinden heeft geen nut, het gaat erom dat je hem als Eerste uitvindt.

1 mei 2013 om 15:36

Een dunne wiel uitbreiden tot een wat dikker wiel is ook een uitvinding die steviger vast zal staan

1 mei 2013 om 16:05

Ik help het je hopen, dat sowieso!

1 mei 2013 om 16:28

het gaat juist om het systeem,dat is goed maar wat bij Barcelona nu is is dat niet iedereen meer dezelfde inzet heeft en daarom draait het team niet meer,om het spelletje van Barcelona te spelen moet iedereen keihard voor elkaar willen werken en dat is niet meer,het is tijd om door te selecteren en gewoon hetzelfde systeem blijven spelen.

1 mei 2013 om 15:17

Ik denk dat hij dat zal krijgen, maar pas na dat hij is overleden. Zo zijn wij mensen altijd. Je krijgt pas waardering voor wat je hebt gedaan als je er niet meer bent.

1 mei 2013 om 19:03

cruijf verdiend helemaal geen waardering. Het is namelijk allemaal begonnen bij van gaal AKA de bondscoach. Hij heeft namenlijk gezegd dat barcelona door moest met de jeugd.

Mooie woorden voor onze Cruijff.

Mooie woorden van Pep.

Zou het niet geweldig zijn om Cruijff terug te zien als trainer bij Barcelona.
En dan nog in de zomer een oefenwedstrijd tussen Barca en Bayern. Pep vs Cruijff, Student vs Master.

1 mei 2013 om 15:14

Haha ja zou geweldig zijn! Helaas denk ik dat onze Cruijff niet zo'n zin in dat aanbod heeft ;p

1 mei 2013 om 15:17

Ja ik denk het ook niet. Ik was even aan het dromen

1 mei 2013 om 15:17

Ik denk dat hij dan gruwelijk door de mand gaat vallen en daar zal hij dus voor passen. het voetbal is wel wat veranderd sinds Cruijff voor het laatst actief was. Dat gaat hij niet meer trekken. Komt bij, dat hij liever rustig van zijn "oude"dag geniet.

1 mei 2013 om 15:22

Ja, het is inderdaad veel verandert, maar Cruijff volgt nog steeds heel veel voetbal.

Hij is zelfs gestopt met Catalaanse team te trainen (1 of 2 keer per jaar). Dus hij heeft er echt genoeg van.

Mooie woorden van Guardiola over Cruijff. Mijns inziens was voetbal niet zo ver ontwikkeld als Cruijff - en Rinus Michels - er niet was geweest. Wel jammer dat hij in Nederland niet hezelfde waardering krijgt als in Catalonië.

1 mei 2013 om 15:15

Krijgt hij wel, alleen geven Nederlanders het niet zo snel toe.

1 mei 2013 om 16:12

In Catalonia krijgt hij niet alle waardering die hij verdiend, anders hoefde hij niet weg van het bestuur.

Dat hij in Nederland ook weinig waardering krijgt geloof ik wel ja. Hier denken ze alles beter te weten dan iedereen.

1 mei 2013 om 16:17

Nunez,)

1 mei 2013 om 16:24

Alex4all

Jammer genoeg heb je wel gelijk.

Blink

Met Catalonië bedoelde ik het gebied en niet het bestuur van Barcelona. Het bestuur van Barca is een ander verhaal, jammer genoeg wordt er bij elke handeling vanuit een financiële oogpunt gekeken. In het algemeen krijgt Cruijff in Catalonië meer waardering dan in Nederland.

1 mei 2013 om 19:43

En toevallig of niet. Sinds hij zich niet meer met Barca bezig houd is barca in verval geraakt.

1 mei 2013 om 15:29

Mensen doen laatste tijd wel erg kinderachtig over Van Gaal, allemaal Derksen uithangen. Van Gaal heeft ook een hele mooie visie. Je kunt zeggen wat je wil, maar hij heeft AZ bijna 2 keer kampioen gemaakt (1x was het zelfs gelukt). En Bayern is vanaf zijn 2e seizoen ook heerlijk gaan spelen. Ik wil niet zeggen wat je nu ziet helemaal te danken is aan Van Gaal, maar hij heeft wel een grote bijdrage in wat je nu ziet bij Bayern.

1 mei 2013 om 16:16

Van Gaal is gewoon een topcoach en de meeste nederlandse supporters lopen de meute achterna. Ik ben blij dat hij nu de bondscoach van Nederland is, want dan weten we in ieder geval dat waneer iemand het mannetje probeert te zijn dat hij eruit vliegt.

1 mei 2013 om 17:50

Van Gaal is zeker een topcoach, maar ook een volslagen idioot. Dat Derksen die grappen maakt, betekent niet meteen dat de meute hem maar achteraan hobbelt. Van Gaal is gewoon een zelfingenomen kwal. Althans, dat straalt hij uit. Hoe hij thuis met Truus op de bank is weet ik niet.

Mooie woorden voor ons Cruijffie... Zo zie je maar dat het ongelooflijk belangrijk is om een goede jeugdopleiding te hebben. Hier staat en valt een club vaak mee. Geld zal namelijk niet constant aanwezig zijn bij de meeste clubs en het behoud van een eigen clubcultuur en liefde is enorm belangrijk. Trots als nederlander!

Is ook gewoon waar, daarnaast heeft Michels ook een belangrijk fundament gelegd in Barcelona.

PS: en vergeet Van Gaal niet, die heeft het fundament betegeld met gouden tegeltjes

1 mei 2013 om 15:20

Nee, niet Michels. Rinus Michels was de grondlegger van totaalvoetbal. Zijn manier van spelen is wat Ajax nu speelt, namelijk het klassieke totaalvoetbal. Hij was de eerste trainer die het systeem introduceerde aan het betaald voetbal.
Wat Barcelona nu aan het doen is is typisch Cruijff, dus Michels heeft geen impact gehad op Barcelona. Misschien indirect via Cruijff, maar anders niet.

Filosofie van Ajax en Barcelona zijn hetzelfde, alleen de stijl van spelen is bij Barcelona 'anders'.

1 mei 2013 om 16:32

De Generaal was de grote man bij Barcelona in de jaren 70, hij heeft het fundament neergelegd voor het prachtige voetbal van Barca en Ajax. Hij is de grondlegger voor het voetbal van Ajax en Barcelona.

1 mei 2013 om 17:00

Zoals Cule zegt, Michels was samen met Cruijff sowieso verantwoordelijk voor de opstanding van Barcelona als club met tegengewicht tegenover de Madrileense club.

Voor deze periode was er maar 1 club, daarna deed Barcelona mee met de grote jongens uit Madrid. Barcelona werd zich zelfbewust, waardoor het daarna verder kon groeien tot een grootmacht op Europees / mondiaal niveau.

1 mei 2013 om 18:29

Rinus had het ook weer van een man genaamd Reynolds. Die had de basis gelegd oa het in een systeem laten spelen van jeugdspelers. Helaas krijgt die nooit de credits die hij hoort te krijgenj

Johan Cruijff blijf de allergrootste voetballer allertijden.

Hij heeft een nieuw systeem van voetbal geïntroduceerd en heeft een revolutie gezorgd bij een voetbalclub dat op zijn gat zat. In 20 jaar heeft hij die ploeg 4 keer de CL bezorgd, ongelooflijk. Verder niks aan toe te voegen bij Josep.

Blijft prachtig dat toch een club hem als een held beschouwt. Zouden die kneuzen vóór de Ajax-revolutie ook eens moeten doen.

1 mei 2013 om 15:25

Eerst was het zogenaamd de Qatar foundation die met geld aan kwam waaien dat ze die successen hebben gehad.

Daarna was het Messi de Verlosser met zijn 4gouden ballen, die de reden zou zijn van de successen van Barca

En nu is het weer Cruijff?

Dat hele Barca verhaal wordt telkens op de manier verteld waarop het ze het best uitkomt.

1 mei 2013 om 15:38

De Qatar foundation is nog nooit aangehaald als mogelijke oorzaak voor het huidige succes.

De jeugdopleiding is altijd aangehaald als oorzaak van dit succes en niets anders.
Waar je dus deze ontzetten zinloze informatie vandaan hebt gehaald is mij een raadsel.

1 mei 2013 om 15:45

Heel leuk die jeugdopleiding. Maar jij denkt dat Messi en co daar dus ook zouden spelen zonder die megasalarissen?

Ik dacht het niet.. Dus mooi wel dat Qatar Foundation een grote rol heeft gespeeld.

Als je iets niet begrijpt, dan is het niet gelijk verkeerd wat er staat eh..

1 mei 2013 om 16:21

Barca speelde zonder shirtsponsor in de tijd van laporta en Pep. Volslagen onzin dus wat je zegt.

1 mei 2013 om 17:07

Barcelona heeft de inkomens met name betaald uit de (idioot oneerlijk verdeelde) tv-rechten en leningen. Qatar kwam pas veel later in het spel, het is pas zeer onlangs dat ze een shirtsponsor hebben. Sjonge jonge, sowieso, en wat nog, voel je soms een bepaalde trots door dit gegeven?

Een instituut / opleiding zoals Barcelona heeft sowieso meer nodig dan geld alleen, expertise, een visie en heel veel tijd, als het zo makkelijk was dan speelde Messi nu voor City.

Messi is niet altijd de superster geweest, sterker nog, als Barcelona er niet was geweest bestond de kans dat die jongen nooit in de top gevoetbald had.

Ik geef je wel gelijk in het gegeven dat het geld een verschil heeft gemaakt, had Ajax hetzelfde geld gehad in 95 dan was tikki takka al veel eerder 'uitgevonden'. Maar dat geld was er al zonder Qatar.

1 mei 2013 om 17:24

Je hebt gelijk, ik zit ernaast wat Qatar betreft!

1 mei 2013 om 17:54

Leg eens eerst uit hoe je bij Qatar Foundation komt.

Mij een raadsel.

1 mei 2013 om 18:17

Ja, je hebt helemaal gelijk. Het huidige succes is allemaal te danken aan Qatar Foundation. Toch niet netjes dat Pep de sponsor niet bedankt, valt me van hem tegen.

Er is niemand over heel de wereld die het spelletje beter begrijpt dan Cruijff. Wel lachwekkend hoe er hier in Nederland met een grootheid als hij wordt omgegaan. Sommige landen zullen een moord begaan om zo'n grootheid te mogen hebben. Voor mij is hij de beste voetballer ooit gevolgd door Maradonna en op 3 Garrincha/ronaldo.

Ook vind ik hem één van de beste trainers ooit. Hij heeft met zijn visie echt een stempel gedrukt op het voetbal, hij is revolutionair.

Kortom, baas, en gelukkig dat hij naar Barcelona ging.

1 mei 2013 om 15:36

In Nederland weet men niet hoe er met grootheden omgegaan dient te worden. Er is geen respect en dat wordt verborgen onder het mom van 'wij zijn er te nuchter voor'.

In Catalonië hebben ze het beter begrepen. Daar houden we van voetbal en geven mensen eer die dat hebben verdiend. Cruijff is absoluut DE man achter het succes van Barça, dat roep ik al jaren en ik ben blij dat het eindelijk eens via een andere held in de media komt.

1 mei 2013 om 16:03

Catelonie? Je bedoelt Spanje. Ik ben blij dat jullie het zo goed begrepen hebben.
Dan graag even al dat geleende geld teruggeven aan de bank en jullie rivaal Madrid ook.

Dan hoeven de Spaanse banken misschien iets minder hard failliet te gaan. En als die iets minder hard failliet gaan, hoeven wij misschien iets minder geld af te dragen via het Europarlement aan die misluke spaanse banken.

Dan hoeven we er in ieder geval niet mee te zitten dat als een C Ronaldo of een L Messi hier de sterren van de hemel speelt, dat zijn salaris wordt betaald van onze belasting centen.

Kortom, eerst zelfverzorgend worden zoals Manu of Bayern en dan komen vertellen dat je het hebt "begrepen"

1 mei 2013 om 16:11

Over elke lening betalen wij gewoon interest. Wij houden de banken dus overeind, ze hebben namelijk inkomsten dankzij die leningen.

Er is geen cent overheidsgeld gestoken in Barcelona. Het zijn immers niet de betalende klanten die de banken kapot maken, maar de niet betalende klanten.

Je maakt jezelf dus behoorlijk belachelijk met je reactie, het staat vol met drogredeneringen en gelul in de ruimte.

Vervolgens haal je Manunited (bezit van familie Glazier) aan als voorbeeld hoe het moet?

1 mei 2013 om 16:20

Grapjas, die interest wordt betaald met weer een Nieuwe lening. Dus je kan jezelf wel een betalende klant noemen, maar zolang je "betaalt" door een nieuwe lening te nemen kan je lang klant blijven.

En ja ik haal Bayern plus Manu erbij. Beiden boeken namelijk winst, een woord dat niet voorkomt in het spaanse woordenboek.

1 mei 2013 om 16:38

Het is een absolute onwaarheid die je hier neerzet.
Je vergeet dat Barcelona de voetbalclub met de op 1 na hoogste omzet is (ter wereld).

Herfinancieren hoort bij het bedrijfsleven. Net als de term 'solvabiliteit'. Zoek dat maar op. Ik kan je zeggen dat Barcelona bijzonder solvabel is.

Dit was mijn laatste antwoord ooit op een reactie van jou, met zulke domheid kan ik echt helemaal niets.

1 mei 2013 om 16:49

Ga me anders nog een keer dom noemen, de hele tijd persoonlijk aanvallen is een slimme reactie dacht je?

Zolang je een David Villa koopt voor 45miljoen en daarna naar de bank gaat omdat je de salaris van je spelers niet kan betalen heb je niks "begrepen".

Ja ze hebben een hoge omzet, vind je het raar?

Meeste tv geld in Spanje gaat naar Madrid en Barca.
Bijna iedere jaar is de titel voor een van die twee omdat ze al zo bevoordeeld zijn. Dat geeft ze ook nog eens ieder jaar toegang tot CL, waar nog meer geld te halen valt.
En ze hebben ook nog eens zowat de grootste stadions van de wereld, dus meer inkomen door kaartverkoop.

De hele spaanse competitie is verpest door die 2 grote leenclubs.
Ze hebben de 1 na grootste omzet en nog weten ze geen winst te maken. Vind je dat niet raar?

Sorry maar ze hebben het niet begrepen en jij ook niet. Dus reageer ook aub niet meer inderdaad want je kan het toch niet goedpraten.
Bewaar al je "slimheid" voor mensen die er oor voor hebben.

1 mei 2013 om 17:03

Real Madrid maakt de laatste 6 jaar op rij gewoon winst hoor nene7.

2007: 43,7 miljoen (pre-tax profit)
2008: 51,4 miljoen (pre-tax profit)
2009: 21,5 miljoen (nettowinst)
2010: 24,0 miljoen (nettowinst)
2011: 31,6 miljoen (nettowinst)
2012: 24,2 miljoen (nettowinst)

En voor 2013 wordt er een nettowinst van 24,4 miljoen verwacht. Deze gegevens kun je gewoon vinden in de jaarverslagen van Real Madrid. Dus ik snap niet hoe je erbij komt 'dat ze geen winst kunnen maken'.

1 mei 2013 om 17:13

Nogmaals, het maakt N I E T S uit dat ze N U winst maken!!!

Feit is dat ze oneigenlijk het startkapitaal gekregen hebben met concurrentievoordelen van dien.

Dat ze met dit kapitaal winst maken is:
- nog maar de vraag
- zeer afhankelijk van geluk, dus risicovol (ook hogere rente normaal)
- onsportief

En wat als het toch fout gaat? Wat voor garanties hebben we dan?!? Ik zal het je vertellen: G E E N ! En moeten we gewoon lappen. Omzetten en winst zeggen helemaal niets, creatief boekhouden en sowieso, hoeveel bedrijven met winstcijfers zijn niet ineens failliet gegaan? Onverantwoord gewoon, niet goed lopen praten dit soort ongein.

En ik heb het nog niet gehad over de schade die dit soort praktijken toegebracht hebben aan de clubs die wel volgens de regels opereren.

En zo is dat, Cruijff is een held. Jochies die pas 3 jaar voetbal volgen zetten hem vaak neer als een vervelende nietsnut en daar kan ik me aan storen, want Cruijff heeft veel voor voetbal betekend.

1 mei 2013 om 15:55

tja....omdat ze hem niet begrijpen zeggen ze maar dat hij onzin uitkraamt.

1 mei 2013 om 16:51

@azulgrana01
Het zijn niet alleen de jonge jochies die kritiek op Cruijff hebben hoor. Iedereen die wat ouder is die weet dat Cruijff tijdens zijn actieve voetballoopbaan alleen maar met zichzelf bezig is geweest en dat heeft hem onder een deel van die generatie niet populair gemaakt. Altijd gezeik over geld, twee of drie strepen op zijn shirt en spelers waar hij wel of niet mee wilde samenspelen. Kortom, met afstand de beste Nederlandse speler die ik ooit heb mogen zien maar maar puur als sportman staat hij voor mij nog onder Maradona, en die heb ik wat dat betreft al niet erg hoog staan.

Waarom kiest Guardiola nou toch voot Bayern Munchen. Hij was op ze plek bij Barcelona. Hij hield van Barcelona en Barcelona hield van hem!

1 mei 2013 om 17:17

Uitdaging, rust, andere werkomgeving, het voorkomen van teleurstellingen, mogelijke inzichten waar wij geen weet van hebben, ga zo maar door.

Mooi dat Cruijff nog zoveel respect krijgt. Hij verdiend het helemaal.

Ik blijf het jammer vinden dat Pep naar Bayern gaat. Ik had gehoopt dat ie naar een jaar rust het weer van Vilanova zou overnemen.

Mooi dat Cruijf respect krijgt , hij is een groot icoon voor Barcelona. Pep is wel een groot gemis bij Barcelona op dit moment..

Cruijff had een dankbaarder volk verdiend.

Toch wel mooi dat iemand zo als Pep met zoveel lof over onze Cruijf spreekt.

Ik hoor het de journalisten van het AD nog schreeuwen, Cruijff is totaal niet verantwoordelijk voor dit Barcelona.

Heerlijk als een voormalig insider nu zelf met de bevestiging komt.

Hoop dat Johan dezelfde succesbasis bij Ajax gaat genereren, daar zijn we wel weer aan toe in Nederland.

Voordat Cruyf bij Barca speelde, was het alleen maar een droom om van Madrid te kunnen winnen.
Toen ze met cruyf 5-0 van Madrid hadden gewonnen. Heeft Cruyf op een 1 of ander manier de Catalanen bevrijd. Hij is de nationale held van de Catalanen. Toen der tijd was Madrid van de Koning of Generaal/ ik weet het niet precies gedetaileerd in iedergeval machthouder van Spanje.
Daarom is Cruyf heel erg gewaardeerd in Barcalona ook omdat hij ze kampioen heeft gemaakt.

1 mei 2013 om 23:05

@ Yusufcesin

Precies, dat vergen heel veel mensen, Cruijff heef de Catalanen hun eigenwaarde terug gegeven. Het gaat allemaal veel verder dan alleen het voetbal.

Door onwetenden wordt Cruijff vaak gebashed en neergezet als een dorpsgek, en dan is het altijd leuk als bekende figuren (die voor diezelfde onwetenden autoriteit hebben) lovend over hem zijn.

Zo gauw Cruijff is overleden wordt de Arena de "johan Cruijff Arena" genoemd. Daar ben ik van overtuigd.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren