Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff: 'Bij Feyenoord gaat het goed, dat is mooi voor het Nederlandse voetbal'

Laatste update:

Johan Cruijf is tevreden met de wijze waarop de van oudsher grootste Nederlandse clubs hun beleid voeren. Het eerste elftal van Feyenoord staat vol met talenten uit de eigen opleiding, terwijl Ajax de organisatiestructuur omgooide en veel oud-spelers op leidinggevende posities neerzette. NUsport ving het enthousiasme van ’s lands grootste voetballer ooit.

/

“Bij Ajax hebben de oud-voetballers geknokt om te komen waar ze nu staan. Ze hebben het nu voor elkaar”, aldus Cruijff, die echter verder kijkt dan Amsterdam. Als oud-speler van Feyenoord gaat ook de Rotterdamse club niet aan zijn aandacht voorbij. “Ook bij Feyenoord gaat het nu erg goed en dat is mooi voor het hele Nederlandse voetbal. Ben ik blij mee.”

Ook liet Cruijff zijn licht even schijnen op andere actuele zaken binnen het voetbal. Zo lijkt hij alle commotie omtrent matchfixing een storm in een glas water te vinden. “Hoe je het wendt of keert: het blijft elf tegen elf. Je moet gewoon zorgen dat jij de beste elf hebt.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heel mooi voor feyenoord kyk maar naar t nederlands elftal

12 februari 2013 om 15:09

Ik vind eigenlijk dat het beleid wat Feyenoord voert door iedere club gevoerd zou moeten worden. Streef ernaar om zoveel mogelijk posities zelf op te leiden en trek pas een speler aan als je op die positie geen goede uit de eigen jeugd hebt.
Hierdoor zullen de buitenlandse spelers die weinig tot niets toevoegen op den duur uit de Eredivisie verdwijnen en zal het financieel beter gaan.

12 februari 2013 om 15:16

Je doet nu net alsof Feyenoord dit bedacht heeft als geweldig strijdplan. Het is natuurlijk gewoon puur uit armoede en decennia slecht beleid dat er ineens zoveel jeugd moet staan. Dat ze er dan ook echt staan is mooi, maar ook meer geluk dan wijsheid.

De beste methode is zoveel mogelijk spelers zelf opleiden, maar wel aanvullen met spelers die net dat kunnen bieden op een positie wat je eigen spelers niet kunnen. Je jeugdopleiding kan nog zo goed zijn, maar je zult nooit een volledige selectie bij elkaar kunnen trainen die landskampioen kuan worden. Kijk maar naar Ajax. Beste jeugdopleiding van Nederland, meeste supporters, in de randstad en dus potentieel de meeste aanwas van jeugdspelers. Maar ook zij moeten door heel Europa hun jonge talentjes bijelkaar sprokkelen.

12 februari 2013 om 15:21

Het is deels uit armoede en deels vanwege de kwaliteit van de opleiding. Die was altijd al goed maar kreeg vaak geen kans. Bovendien is die nog wel 2 niveaus omhoog gegaan. Maar ik denk dat elke Nederlandse club de jeugd meer de kans moet geven. Ik geloof er niet in dat talenten niet zo goed kunnen worden als aankopen van buitenaf. Je ziet bij Feyenoord hoe snel het kan gaan als je ze de kans geeft. Misschien dat op het moment van kopen een speler beter is, maar als je het talent blijft slijpen kan het ook heel snel verbeteren. Het is in ieder geval een goedkope manier om toch een heel behoorlijk elftal op de been te krijgen.

12 februari 2013 om 15:25

Beste jeugdopleiding? Die heeft Feyenoord al een aantal jaren achter elkaar.

12 februari 2013 om 15:27

Feyenoord is inderdaad deze koers gaan varen door de financiele problemen en ik vind dat dat ergo goed uitpakt. Zoals Cruijf zelf zegt, ieder nadeel heeft zn voordeel.

Verder zit er weinig verschil met wat jij en ik zeggen, dus kan ik zeggen dat ik het met je eens ben. Alleen heeft Feyenoord 3 jaar achter elkaar de prijs voor beste jeugdopleiding gewonnen, dus betwijfel ik of Ajax de beste jeugdopleiding heeft.

12 februari 2013 om 15:44

@ Feye

Heeft Feyenoord dat dan? Want dat vind ik nl niet. Toen er het afgelopen seizoen eindelijk weer een beetje geld beschikbaar was werden er gelijk miskleunen zoals Vormer of zwaar over the top en dure Mathijssen binnen gehaald. Toen enkele van hen niet gingen presteren toen ging Koeman jonkies de kansen geven. Een speler als Mathijssen moet bijna spelen door zijn salaris waardoor hij talenten in de weg staat. Ik moet dus nog maar zien of Feyenoord dit beleid nog steeds kan voeren als ze financieel weer gezond zijn. Je doet nu net of dit beleid bij Feyenoord gewoon het beleid is maar het is meer noodzaak dan beleid. Natuurlijk komen er goede jongens naar voren maar ik vrees dat als het financieel weer op de rit is dat ze weer terugvallen in het aankopen van spelers die geen meerwaarde hebben. Dat is bij Ajax toch net iets anders. Ajax heeft de afgelopen seizoenen tientallen miljoenen verdient en daar is wel geld om te investeren in nieuwe spelers echter kiezen ze er toch voor om jeugdspelers kansen te geven. Pas over een jaar of 5 kun je zien of Feyenoord dit beleid ook gaat doorzetten en niet alweer gewoon vervalt in oud gedrag zodra ze financieel gezond zijn.

Ontopic: Dit vind ik nu het mooie aan Cruijff. Die kan over alles iets positiefs zeggen als hij dit vind en niet alleen over Ajax. Vergelijk dat met een Van Hanegem die alleen maar pre Feyenoord is en verder vooral anti-de rest.

12 februari 2013 om 16:06

Het beleid van Feyenoord is helemaal niet zo goed.

Het is puur uit noodzaak dat al die talenten kwamen en hopelijk wordt men op bestuurlijk niveau eindelijk eens wakker dat dit inderdaad dé manier is, zeker gezien Feyenoord echt een grote vijver heeft om talenten uit te vissen.

Maar nu zit Feyenoord in categorie 2 en meteen wordt het weinige geld uitgegeven aan matige spelers. Immers is echt een schandalige aankoop, en dat onder het mom van dat beter niet te betalen was. Haal dan niemand, of anders Overtoom, die veel beter zou zijn geweest.
Mathijsen een 3-jarig contract geven tegen een hoog salaris. Onbegrijpelijk.

Kortom: Feyenoord moet hun beleid wat ze zogenaamd willen voeren, ook echt gaan uitvoeren, namelijk alleen geld betalen aan spelers die echt wat toevoegen.

12 februari 2013 om 16:13

@feyeniels,

Het klopt dat Feyenoord hem vorig jaar heeft gewonnen. De grote vraag is of die terecht is geweest. Naar mijn idee namelijk niet. Er zijn namelijk maar heel weinig jeugd teams kampioen geworden van Feyenoord.
Team kampioen van Ajax
- C1
- B1
- A1
- Jong Ajax
- Ajax 1
Terwijl er vele jeugdspelers in het eerste stonden.

12 februari 2013 om 16:20

Jurre jij bent zo'n overdrijver. Feyenoord heeft voor in totaal 3 miljoen gehaald:
- Pelle
- Immers
- Janmaat
- Verhoek
- Te Vrede
- Goossens
- Vormer
- Singh
- Mathijsen

Hier zitten 2 directe aanwinsten tussen, 2 nuttige spelers (immers en Mathijsen) en 3 spelers (goossens, Vormer en Singh) die nog bruikbaar zijn geweest. Dat noem ik niet direct wanbeleid oid. Feyenoord heeft tegenwoordig beleid om elk jaar 2 spelers door te laten stromen. For the record, dit jaar hebben Boetius, Van Beek en Woudenberg hun debuut gemaakt en heeft Vilhena een basisplaats gepakt.

Financieel is er minimaal risico genomen EN de jeugd krijgt nog steeds de kans dus ik snap al dat gejank niet zo.

12 februari 2013 om 16:25

@de-lano

Jong Ajax is vorig jaar geen kampioen geworden, dat was toch echt Jong Twente.

12 februari 2013 om 16:42

Fr-jurre het heb weinig zin om inderdaad om 3e rangs spelers te kopen,echter van te voren kun je bij een aankoop van te voren ook nooit weten hoe ie het gaat doen, of het niveau aan kan. Immers scoort toch veel voor een middenvelder,dus heeft ie het niet slecht gedaan tot nu toe.

12 februari 2013 om 16:48

@ Feyeniels

Ik snap best dat je enthousiast ben maar er is sins 1999 geen titel meer bijgekomen ik als Ajax fan kan me niet voorstellen om 13 jaar lang te moeten wachten op een titel. Dit is gewoon een scenario die geboren is nood gedwongen dat moet je niet vergeten.

12 februari 2013 om 16:58

Fr-jurre.

Feyenoord kan niet vissen uit een vijver van 18 jeugdspelers die er direct staan. Daarbij is er niet met geld gesmeten. Immers doet het prima 10 goals en doet verdedigend meer dan zijn taak.

Mathijsen was gezien het vertrek van Vlaar een logische keuze echter niet voor 3 jaar. Maar verwacht dat hij ook geen 3 jaar blijft en dan al zeker niet als basis speler.

De overige spelers zijn transfervrij gehaald en heeft geresulteerd in meer opties. Indien er nu blessures of schorsingen zijn, kan dit opgevangen worden met spelers die ervaring hebben op eredivisie niveau. Feyenoord zal steeds jeugd blijven inpassen zie naar Woudenberg en van Beek beide vastgelegd nu voor een langere periode en hebben aan het eerste mogen ruiken. Echter mag je niet verwachten dat zij er direct staan en dus heb je spelers nodig. En dan zijn de financien niet goed genoeg om duurdere spelers te halen en hebben ze het prima opgelost met spelers die weinig tot niks gekost hebben

Conclussie het beleid klopt en er word voorzichtig omgegaan met jeugd en die kan nu rustig gebracht worden. 3 jaar terug moesten we noodgedwongen deze jongens allemaal voor de leeuwen gooien en je zag waar toe dit heeft geleid plek 16 op de helft van t seizoen. Ik zou zeggen geef Feyenoord de tijd Niet voor niets tekenen nu veel jeugdspelers nu wel contracten bij feyenoord inplaats van naar het buitenland te verkassen.

12 februari 2013 om 17:14

@ Feyeniels

Maar in tegenstelling tot Feyenoord wint Ajax ook regelmatig de prijs van de beste jeugdopleiding van Europa,toevallig viel dat ook samen toen jullie de Nederlandse versie wonnen. Dat vind ik toch iets meer zeggen dan de Nederlandse versie daarvan. Daar komt nog bij dat het rendement ook de laatste jaren veel hoger is geweest als bij Feyenoord, al ben ik nieuwschierig of er nu spelers bij jullie daadwerkelijk voor veel geld verkocht zullen worden.

12 februari 2013 om 17:22

De jaren voordat Feyenoord hem 3 x won, won Ajax hem juist 3x.
Die van ik dacht 10-11 die voor Feyenoord werd vond ik zwaar onterecht gezien het Feit dat Alle Ajax jeugdelftallen kampioen werden behalve Jong-ajax.
Maar dat neemt niet weg dat Feyenoord hem die andere 2x wel terecht won.

12 februari 2013 om 17:41

nee hoor, Feyenoord deed al veel langer me zijn eigen jeugd, werd zelfs vaak kampioen in diverse leeftijdsklassen maar nooit kreeg de jeugd een echte kans. Dus niet gedwongen om in jeugd te investeren.

12 februari 2013 om 17:58

@De lano,
je vergeet dat men ook kijkt naar de hoeveelheid spelers die dat seizoen naar het eerste stromen, omdat men dan ook jeugdspelers uit de A1 kan overnemen kan ik me voorstellen dat de zwaarte van het kampioenschap van de A1 afhankelijk is van de hoeveelheid spelers dat doorstroomd. feyenoorda1 heeft vorige jaar twee keer gewonnen van ajaxa1. En feyenoord had min. 5spelers die doorbwaren gestroomd.dat zorgt voor meer punten denk ik.

@afca_leeds,

waar kijken ze dan naar? want, jullie noemen ook altijd het feit dat ajax in de championsleague voor clubteams tweede was geworden. Terwijl dat helemaal niet zo representatief is, wanneer je beseft dat die teams dmv uitnodigingen mochten deelnemen en niet doordat ze iets hadden gewonnen. ronald koeman haalde het afgelopen zondag er ook al bij, maar jullie hebben niemand in oranje onder de 19, en veel minder mensen dan feyenoord in oranje onder de 21. Snap niet dat je dan kan volhouden dat je ajax zn opleiding het beste vind.

12 februari 2013 om 18:43

Onzin dat het meer geluk dan wijsheid is
Voor de problemen bij Feijenoord duidelijk werd, was de opleiding al vorm gegeven
Tim Vinken en Jason Oost waren de eerste resultaten en langzaam kwamen er meer , die zijn door blessures en aankopen niet doorgebroken
Brard en alle anderen hebben nu al jaren deze opleiding met steeds betere resultaten door uitbreiding van de Technische staf op Varkenoord
Clasie Vilhena, Boetius, Manu, Sleegers, Woudenberg , Kongolo, Bmi, van Beek , Nelom, Mulder zijn al jaren samen in de opleiding
Dat er nu meer kansen krijgen , heeft ook te maken met Vooral JP van Gastel, die telkens jonge gasten naar de selectie haalt om mee te trainen

Van Gastel is naar mijn mening De grote man van en voor de jeugdspelers

12 februari 2013 om 19:16

Ik ben even gaan googlen maar waar staat dat Ajax vorige jaar de beste jeugdopleiding had van Europa? Er is een prijs maar die won Fc Barcelona vorig jaar. En verder is er een rapport over jeugdopleidings over de hele wereld. Maar er is nergens te zien dat Ajax deze prijs Regelmatig wint. Ze hebben deze prijs gewonnen in 2010. Toen werd net pas duidelijk onder de gemiddelde nederlander dat Feyenoord een geweldige opleiding heeft. Hetzelfde geld trouwens voor Ajax. Geweldige opleiding net zo goed als die van Feyenoord. Ze zijn beiden geweldig.

12 februari 2013 om 19:28

9 spelers is wel een hoop natuurlijk, als je uitgaat van een 1e selectie van een mannetje of 22. En denk dat er 4-5 van deze namen zo weer mogen vertrekken.

12 februari 2013 om 20:10

Niet mee eens. Feyenoord had een sterke goed koppende middenvelder nodig. Daarin is immers wel een goeie. Hij begint steeds beter bij feyenoord te passen maar mist het afmaken nog. Dat over mathijsen ben ik het wel met je eens.

13 februari 2013 om 02:45

@de- Lano

- Het ontwikkelen van een leerplan voor de hele jeugdopleiding

- Het ontwikkelen van competentieprofielen voor jeugdspelers en jeugdtrainers

- Aandacht voor de individuele begeleiding van jeugdspelers

- Regionale samenwerking (met Knvb en andere clubs) in het kader van talententrainingen, ondersteuning van amateurclubs etc.

- Toepassing van moderne media, zoals video-analyse, gebruik van Internet etc.

Dit is het lijstje waarnaar wordt gekeken met de beste jeugdopleiding, kampioenschappen hebben daar dus niks mee te maken.

12 februari 2013 om 15:20

Nou sorry hoor. Geweldig die jeugdopleiding in Rotterdam, maar het Nl-elftal vind ik Wk-onwaardig. Tenminste WK top-5 onwaardig, ik snap niet dat een Janmaat geselecteerd wordt of een Clasie ipv een Sneijder en van der Vaart. Het spijt me zeer, maar als ik naar het Nederlands elftal kijk, wordt ik niet echt blij met de gedachte dat de halve finale bereiken de doelstelling is.

12 februari 2013 om 15:22

Als je 1-1 speelt tegen de EK finalist ben je natuurlijk echt beneden alle peil.

12 februari 2013 om 15:33

Italie speelde toch niet met het sterkste team.
Er stond een totaal andere verdedging, terwijl de verdediging juist het sterkste punt is van Italie.

Nederland deed het aardig, maar op het WK zal er toch ook bij Nederland een ander team staan.
Sneijder, de Jong en Robben zijn toch wel spelers die normaal gewoon in de basis staan.

12 februari 2013 om 16:03

Je hebt hopelijk zelf ook wel gezien dat Italië er met de pet naar gooide. Italië op zijn best, die spelen die jongentjes van Oranje zo weg hoor.

12 februari 2013 om 16:10

Wanneer stopt die debiele gejank eens een keer en kijken de mensen eens naar de goede kanten. Altijd dat pessimistische gedoe weer, bah om te kotsen.
"italië speelde toch niet met het sterkste team." Bla bla bla, een Italië met Buffon, Barzagli, Pirlo, De Rossi, Balotelli, El Sharaawy, Montolivo is gewoon een sterk team. Ze mistten enkel Cassano, Chiellini als grote sterren.

Weeg dat eens op tegen het Nederlands elftal... Nederland stond met 8 jongens uit de Eredivisie, het jongste Nederlands elftal ooit en dat met enkel Van Persie als echte ster.

Als Italië een B elftal had, wat had Nederland dan wel niet?

12 februari 2013 om 16:13

Tja, Van Der Vaart en Sneijder hebben de laatste 2,5 jaar wel erg goed gepresteerd??? Not dus. Ik kan mij sinds het einde van het WK 2010 geen een goede wedstrijd van beide herinneren. Daarom verdienen Clasie en Janmaat het. Omdat die andere twee al jaren drama zijn en Clasie en Janmaat al 1,5jaar een constant niveau hebben. Wellicht op een iets lager niveau. Maar ja daar zijn Sneijder VDV ook ooit begonnen

12 februari 2013 om 16:21

@livinglegend.
Die gasten van Italie nemen dit soort wedstrijden echt niet zo serieus hoor.
Speel nog maar een keer tegen ze op een echt toernooi en wanneer ze er echt voor gaan.
Daaag Nederland.
Paar posities kun je natuurlijk vervullen met de jonkies.
BMI bijvoorbeeld achterin vind ik een topper.
Maar een Sneijder en Robben horen er normaal gesproken in..anders kom je echt tekort voor de top hoor.

12 februari 2013 om 16:41

We hebben op het afgelopen EK gezien hoe goed onze 'toppers' waren. Als we dan toch met 0 punten naar huis moeten doe dan maar met een jeugdteam zodat ze ervaring kunnen opdoen en daar op een volgend toernooi de vruchten van kunnen plukken. Bovendien gaan we het denk ik wel redelijk doen in Brazilie. Het team speelt met de wedstrijd beter en al die jonge spelers kunnen de komende 15 maanden nog flinke stappen zetten in hun ontwikkeling.

Die oude garde moeten we gewoon afscheid van nemen, met uitzondering van Van Persie en misschien Robben.

12 februari 2013 om 16:49

@paddepoel...

Oh ja, dat gezeur was ik eventjes vergeten: "die gasten van Italie nemen dit soort wedstrijden echt niet zo serieus hoor."
Jij kent ze persoonlijk? Of beweer je dat het geen echte winnaars zijn? Leven ze niet voor hun sport, hobby, werk? Boeit het ze niks dat een piep jong Oranje beter was dan het trotse Italië?!

Ik geloof daar werkelijk geen zak van. Dat soort spelers willen altijd, overal, tegen iedereen winnen. Nederland is afgegaan op het laatste EK, maar feit blijft dat Nederland nog steeds een grootmacht is. Iets minder dan Spanje, Duitsland, Brazilië en nog een paar, maar wel een land dat van iedereen kan winnen. Dus ook in Italië zitten ze er niet op te wachten om te verliezen van Nederland of boeide het de toplanden ook niks toen zij een oefenwedstrijd speelden tegen een Italië dat een paar toernooien terug een schande was?

Waarom kunnen we niet gewoon blij zijn met wat het Oranje presteert, altijd moet er maar naar de tegenstander gekeken worden. Speelt Oranje een goede pot met allemaal jonkies tegen een sterk Italië, is het nog niet goed want Italië zou er zogenaamd geen zin in hebben gehad. Wordt Ajax kampioen, omdat Twente en Psv het laten afweten...

erzin eens wat nieuws mensen...

12 februari 2013 om 17:11

Theonlyone.

Janmaat deed het prima. en is geen concurent van Sneijder of vd Vaart. deze 2 spelers staan waarschijnlijk beide maar in ieder geval Sneijder in maart weer aan de aftrap. Sneijder als aanvoerder zelfs. Sneijder had problemen met speeltijd en v Gaal wilde even wat andere spelers testen en dat kan. Maar als Robben/ vd Vaart / Sneijder fit zijn dan gaan die echt wel mee naar het WK. maar ik vind het wel interessant om eens te kijken hoe het met de jeugd gaat.

12 februari 2013 om 17:20

@lunny:

Ik word hier ook heel erg ontoepasselijk van, dat eeuwige gezeik over alles, we hebben verdorrie een berg goeie jeugd wat eraan komt, en dan is het nog niet goed!

12 februari 2013 om 17:22

@paddestoel:

Heb jij niet gezien hoe blij die Italianen waren na de 1-1?....al dat negatieve gezeur ook elke keer, eerst moest er verjongd worden en was de oude garde uitgerangeerd, nou gaat die bezem door de selectie en dan is het nog niet goed..

12 februari 2013 om 17:22

Grapjas....niet meer niet minder.

12 februari 2013 om 17:29

Volgens mij heb je ook gezien hoe we het 3 jaar geleden deden op het WK.

12 februari 2013 om 17:31

De vraag is ook in hoeverre je een jeugdelftal opstelt. Ik bedoel het is net Jong-oranje wat er speelt ipv het 'grote' Nederlands elftal. Ik neem toch ook geen F-jes mee voor een wedstrijd van de C-tes?

12 februari 2013 om 19:34

Het resultaat van een oefeninterland lijkt me niet echt een graadmeter.
Daarentegen zijn al die spelers over anderhalf jaar een stuk verder en zullen sommigen wel het niveau bereikt hebben dat noodzakelijk is.
Daarom is het zo triest dat Psv, Twente en Feyenoord zo dramatisch gepresteerd hebben in Europa. Het is te hopen dat de alle Nederlandse clubs volgend jaar dat toernooi wel serieus nemen, want er lopen bij Feyenoord zeker genoeg talenten rond die mee kunnen naar het WK. De spelers zullen echter wel wat zware internationale wedstrijden in de benen moeten hebben om klaar te zijn om een WK te spelen

12 februari 2013 om 21:00

v.d. Vaart kan geen hele wedstrijd meer volhouden van het Ned. eltal, en nog maar zien of Sneijder ooit weer een beetje niveau haalt

12 februari 2013 om 21:23

Nee, maar vd Vaart heeft zijn hele carriere nog nooit een hele wedstrijd volgehouden. Ik weet niet of jij wel eens wedstrijden uit Duitsland kijkt, maar daar is van der Vaart gewoon echt de man hoor bij Hsv. Sneijder is een ander verhaal die heeft bijna een jaar niet normaal kunnen voetballen, dat je die niet selecteert is meer logisch dan het niet selecteren van vd Vaart.

13 februari 2013 om 00:13

ik wil niet veel zeggen maar als je zoveel verstand hebt van voetbal weet je volgens mij ook dat Italië meer toernooi spelers zijn en daar meer voor gaan dan een vriendschappelijke wedstrijd en daar blessures oplopen? en toen Italië druk begon te zetten in de laatste minuten zag je gelijk dat Nederland er niks tegen kon doen en toen kwam de 1-1 dus als Nederland in het WK in Brazilië moeten denk ik eerder dat Italië probeert te laten zien dan in een vriendschappelijke wedstrijd
PS: dat wil niet zeggen dat iedereen onder de indruk was wat Nederland liet zien tegen Italië voor zoon jong team is dit zeker mooi voor de toekomst

12 februari 2013 om 18:02

Mooi voor Feyenoord,maar vergeet niet dat zowel Twente,ajax als PSV in de competitie slecht presteren.
Bruno Martins Indi kan misschien ver komen,maar verder zijn het geen toppers waar het Nederlands elftal plezier aan kan beleven.
Dus gezegd,mooi voor Feyenoord...maar top zijn ze natuurlijk niet.
Kijk naar het aantal punten en zowel Feyenoord,ajax,psv,twente spelen als subtoppers.
En daar kun je best zorgen over maken. In Europa stellen we niks voor.
Het niveau moet weer omhoog.

Geweldig hoe Cruijff zich altijd boven de partijen opstelt. Mooi om te zien dat hij ook Feyenoord oprecht een warm hart toedraagt.

12 februari 2013 om 15:07

Ja die heeft stiekem Rotterdam wel in zijn hart. Toen hij een keer voor een Klassieker hopeloos verdwaald was in de uitgestrekte Rotterdamse haven heeft hij ten einde raad zijn raampje omlaag gedaan en aan een havenarbeider hulp gevraagd om toch nog op tijd te komen. ' Hoe kom ik het snelst in de Kuip?' vroeg Cruijff. De man antwoordde daarop: 'trainen, heel hard trainen.'

12 februari 2013 om 18:57

Wat een fantastische anekdote over Cruijff (en de Rotterdamse/nederlandse mentaliteit) .

12 februari 2013 om 15:20

Heeft niets met Cruijff te maken. Toen Feyenoord aan de rand van de afgrond stond toen barste het van de sentimentele Ajacieden en Ajax-supporters die Feyenoord er dolgraag weer bovenop zagen komen. Vanaf dat moment neem ik die hele rivaliteit ook met een korreltje zout. Ajax en Feyenoord hebben elkaar keihard nodig, een kampioenschap van de één waarbij de ander niet meedoet is gewoon minder waard.

Ik zie ze tegenwoordig meer als kibbelende partners dan als keiharde rivalen. Vreselijk wat een gemiet was dat toen op TV zeg.

12 februari 2013 om 15:32

Helemaal mee eens hoor, want ook ik begon Feyenoord te missen in de top. De Klassiekers zijn ook minder interessant geweest, maar dat komt mede doordat uitsupporters niet meer mee mogen om hun club te steunen.

Zelf wilde ik Feyenoord er dolgraag weer bij, maar nu het weer goed gaat met Feyenoord heb ik me wel het volgende voorgenomen; wanneer Feyenoord weer kampioen word, wordt alles weer als vanouds. Meer strijd tussen beide clubs wat mij betreft. Nu is het nog sympathiek bedoelt, omdat niemand een grote club als Feyenoord zo'n dal gunt, maar wanneer ze daar weer uit zijn en weer voor 100% een echte topclub in Nederland, dan is het ook respectvol om dat sympathieke weer deels opzij te zetten. Niet te vervangen door haat, maar wel door meer strijd.

12 februari 2013 om 15:48

Dat zegt een 19 jarige.. ik begon Feenoord te missen in de top LOL jij hebt Feyenoord nog nooit in de top meegemaakt, 14 jaar geleden voor het laatst kampioen en toen was jij net uit de luiers. Het is mooi om te zien dat Feyenoord terugkrabbelt uit de situatie die bepaalde heren in het verleden bij Feyenoord hadden gecreerd.

12 februari 2013 om 16:19

Ik weet niet, maar ik zag Feyenoord gewoon als een topclub in de tijd van Kuijt, Kalou, Castelen etc.. Verder miste ik wel degelijk de spanning tussen Ajax en Feyenoord tijdens Klassiekers en dat komt volgens mij ook doordat Feyenoord op dat moment niet meer mee deed in de top...

12 februari 2013 om 17:20

@ Hoppa!

Geloof mij nou maar dat er ook een heleboel Ajacieden zijn die Feyenoord nog steeds niets gunnen en vice versa. vind jij voetbalzone een serieuze graadmeter daarvoor ?

12 februari 2013 om 17:23

Sympathie opzij zetten is respectvol.. Ik hoop dat je het niet zo bedoelt als dat je het opschrijft

12 februari 2013 om 18:39

@ Xavifcb

Ik ben het met jou eens dat het respectvol is, maar ik bedoelde het zoals ik het opschreef op reactie op Hoppa. Hij stelde dat hij die rivaliteit tussen Ajax en Feyenoord niet serieus mee nam omdat supporters hier op voetbalzone wel normaal met elkaar kunnen omgaan.

Dat zoveel Ajacieden en Feyenoorders hier normaal met elkaar kunnen omgaan betekend natuurlijk niet dat er geen grote groepen aan weers zijde zijn die elkaar het licht in de ogen niet gunnen. Daarnaast ben ik er ook heilig van overtuigd dat er ook heel veel Ajacieden en Feyenoorders op deze site zitten die hier wel respectvol praten maar er in werkelijkheid toch wel anders denken, wat op zich ook logisch is omdat dit niet de site is om dat soort zaken te bespreken. Immers reageren velen (laat het duidelijk zijn dat ik daar niet iedereen mee bedoel) op eigen club sites en fora´s toch anders dan hier op voetbalzone.

12 februari 2013 om 18:55

Nou ik weet niet op welke partijen jij doelt, maar als het om zijn oh zo geweldige en goddelijke Barca gaat, dan weet hij zich vaak niet in te houden. Deze man heeft zich nou al zovaak negatief uitgelaten over Mourinho, de spelers van Real en de club zelf dat ik hem niet meer serieus neem.

Hopen dat meer clubs deze weg kunnen gaan volgen! Je ziet dat Feyenoord zeer jonge voetballers heeft die veel potentie hebben.
Hopelijk kunnen we het niveau in Nederland om hoog krijgen om ook weer Europese succesen te halen met de Nederlandse top.

12 februari 2013 om 15:10

de europa league winnen is het maximale.

nederland is slechts een opleidingscompetitie. als een talent een paar seizoenen opvalt is ie weg. het is niet anders. beter kunnen we een situatie creeeren dat we allemaal jong nederlands talent opleiden en doorverkopen aan grotere competities. maken we van ons nederlands talent een exportproduct en zetten we ze in de etalage in de eredivisie.

gebeurt nu eigenlijk ook al. de gemiddelde leeftijd van spelers in eredivsie daalt elk jaar maar weer. en ook spelen er steeds minder buitenlanders in de competitie. heeft ook wel wat.

12 februari 2013 om 15:17

Het mooie op dit moment is echter dat zeker bij Feyenoord de stroom talenten echt gigantisch is. Als er een paar verkocht worden staan er alweer hele degelijke vervangers klaar. Aangezien die jongens al jaren met elkaar hebben samengespeeld vinden ze elkaar ook blindelings. Dat geeft een groot voordeel. Als dat proces een tijdje doorgaat dan hebben Nederlandse clubs en veel geld en hele aardige teams. Het niveau zal dan wel een stuk kunnen stijgen en ook andere clubs in de Eredivisie kunnen profiteren door overloop van talenten bij de grote clubs. Spelers die het daar niet halen kunnen dan naar Vvv, Pec, Ado of Heracles (gewoon wat voorbeelden).

Ik ben niet naief en weet dat spelers snel zullen vertrekken, maar ik denk dat het wel een feest is om op dit moment bij de grote clubs met al die getalenteerde jongens samen te spelen.

12 februari 2013 om 15:27

Maar ik denk dat de clubs het geld dan weer aan spelers gaan uitgeven omdat ze het hebben en kunnen. Dan krijg je weer dat de dure betere spelers de ontwikkeling van de jeugd in de weg staat en begint het weer van vooraf aan. De competitie zal wel sterker worden als er goede spelers gekocht worden.

12 februari 2013 om 15:28

laten we nu vooral niet teveel geld hebben bij de clubs. want we weten allemaal hoe het gaat: zodra een club geld heeft willen ze spelers kopen. en die staan de doorstroming van jong talent in de weg.

vandaar dat die hele 70% regeling die de licentiecommissie van de knvb gebruikt bij het indelen in categorieen belachelijk is. nederland is een exportcompetitie.

12 februari 2013 om 15:35

Wel is de vraag hoe groot die talenten daadwerkelijk zijn. De vorige 6 grote talenten spelen nu bij FC Twente (3), PSV , Kayserispor en 1 gaat er naar Vitesse. Dat plaatst het wel in een bepaald perspectief.

Wel mooi inderdaad dat er uit eigen jeugd wel weer vervangers opstaan. Hopen dat zij wel een mooie transfer gaan maken.

12 februari 2013 om 15:43

De grote talenten zitten bij Swansea, Chelsea, City, Arsenal, Twente, PSV en Feyenoord zelf. Biseswar is het inderdaad niet, net als Cabral. Fer en Wijnaldum gaan het nog maken. De Guzman lost ook zijn belofte in en in Engeland kloppen de generatiegenoten van Boetius en Vilhena op de deur.

We gaan het meemaken inderdaad, maar Leerdam bijvoorbeeld is nooit een groot talent geweest.

12 februari 2013 om 16:50

Dit waren wel de talenten in het eerste. Ben met je eens dat uit de jeugd grotere talenten zijn weggehaald. Hopen voor het Nederlands elftal dat Ake, Rekik en Ebecilio het gaan halen.

Bovendien prettig dat de talenten van Feyenoord Nederlanders zijn in tegenstelling tot bij Ajax.

12 februari 2013 om 17:27

Even ter informatie... hij bedoelt Kyle Ebecilio(arsenal)
Bij Ajax lopen er ook aardig wat Nederlanders hoor Clay.
Eentje die ook wat beloofd is Denswil, die zal ook 100 zeker Moisander gaan vervangen.
Maar zolang er buitenlanders op die positie beter zijn, dan is het voor mij niet meer dan logisch dat hij de voorkeur krijgt.
Ajax heeft namelijk meer aan sportief succes waardoor het misschien in de Cl.
Spelers leveren aan Oranje is wel een eer daar niet van.

er komt een mooie tijd aan voor het nederlands voetbal met al dat talent.

Het is inderdaad mooi om te zien wat daar gebeurd. Alle Nederlandse clubs zouden het beleid moeten invoeren maximaal drie buitenlanders per team te hebben.

Je ziet het bij Feyenoord, ineens is er de ruimte voor talenten en dan breken ze ook door. Het is goedkoper en levert ook meer op bij verkoop en het is goed voor Nederlands elftal omdat er meer Nederlandse spelers op hoog niveau spelen.

12 februari 2013 om 15:14

Het was vroeger zelfs een regel dat je niet meer dan 3 buitenlanders op het veld mocht hebben staan. Feyenoord heeft volgens mij weleens reglementair verloren door 2 wissels verkeerd om uit te voeren, waardoor er 2 minuten 4 buitenlanders in het veld stonden. Het was een wissel waarbij Sanchez en/of Iwan erin kwamen, maar ik weet niet meer welke wedstrijd.

Tegenwoordig mag dit niet meer vanwege discriminatie/gelijke kansen/etc.

12 februari 2013 om 15:39

Er is bijna geen enkele club die met minder dan 4 buitenlanders speelt hoor. En het aantal Nederlanders heeft niet zo zeer direct te maken met de jeugdopleiding van een club.
PSV speelde de laatste wedstrijd met 6 Nederlanders in de basis: Waterman, Willems, Strootman, v Bommel, Lens en Wijnaldum en Ajax de laatste wedstrijd maar met 4: Vermeer, Blind, v Rhijn en S de Jong.

Terwijl Ajax een betere jeugdopleiding heeft..

12 februari 2013 om 15:50

Het aantal Nederlanders dat voor Nederlandse clubs speelt neemt wel toe heb ik de indruk en dat is wel een goede ontwikkeling, een paar jaar geleden speelden PSV volgens mij met maar 1 Nederlander op het veld dat is niet wenselijk vind ik.

Feyenoord speelt meestal met 10 Nederlanders in de basis alleen Pelle is geen Nederlander.

12 februari 2013 om 16:52

Maar Ajax heeft wel die 4 zelf helemaal opgeleid en psv van die 6 helemaal niemand. En je schrijft terwijl Ajax een betere jeugdopleiding heeft. Bij psv speelt er geen een jongen in de basis die geboren is in Eindhoven oftewel de spelers leven niet voor de club.

12 februari 2013 om 18:00

Ajax heeft helemaal geen goede jeugdopleidng maar een goed scoutingbeleid. Feyenoord heeft al jaren de beste jeugd van Nederland, veruit zelf.

12 februari 2013 om 18:01

De Jong komt niet uit de Ajax jeugd maar dat geheel terzijde.

En ik zeg toch ook juist dat er niet direct een verband is tussen het aantal Nederlanders dat in een team speelt en de jeugdopleiding.
En er bestaan geen spelers meer die leven voor een club, zodra en een betere club komt of een club komt met meer geld zijn ze weg.

12 februari 2013 om 15:51

Dat kan je helaas niet over Ajax zeggen. Het is meer en meer een Deense ploeg geworden. En nu na Cuenca willen ze ook meer Spaanse spelers halen. Dus, Ajax is niet meer zoals vroeger waar grote Nederlandse voetballers doorbreken. Het is nu de beurt van Feyenoord - Nederlandse voetballers schitteren.

12 februari 2013 om 16:54

Inderdaad Ajax is al sins het invoeren van Voetbal hofleverancier geweest van Oranje. Ajax moet nu maar eens naar zich zelf kijken en de komende jaren vechten voor die fel begeerde Champions League tickets daar gaat het allemaal om de rest is bijzaak.

12 februari 2013 om 17:17

Hoezo naar zichzelf kijken en de rest is bijzaak? Je reactie doet Nederlandse voetbal echt tekort. Je doet alsof Deense spelers beter zijn dan Nederlanders. Kijk maar naar de wereldranglijst. Ajax heeft CL en titel gehaald met Nederlandse voetballers (cruijff, van Basten, o.a.) Nu zijn ze afgezakt met al de vreemdelingen in de ploeg. Ik hoop maar dat Overmars zijn woord houdt om meer Nederlandse talenten te laten doorbreken zodat Ajax weer hoofdleverancier wordt voor Oranje.

12 februari 2013 om 17:31

Wat Overmars bedoelt is dat doordat de oude fisie terug is, dat er uiteindelijk weer meer Nederlanders bij Ajax 1 moeten spelen, maar zoals bekent is duurt het een paar jaartjes voordat dat zijn vruchten gaat afwerpen.

Het zou Willem van Hanegem ook eens strelen om niet altijd af te geven op de rivaal.
Zo zie je dat het grootste icoon van je club ook de rivaal complimenten kan geven als iets goed gaat, Willem geeft echter alleen maar kritiek om zo populair te blijven bij het Legioen.

On: Ik vind het ook mooi dat Feyenoord er weer bijna volledig bij hoort. Bijna omdat ze dit wel moeten vasthouden ondanks dat dit het 2e jaar is.
Ben blij dat de Klassiekers weer wedstrijden worden.

12 februari 2013 om 15:36

Volgens mij is Van Hanegem best positief over Ajax. Hij is alleen positief kritisch en houdt niet van overdrevenheid. Dat is meer zijn nuchtere grondhouding dan dat hij negatief over Ajax is.

12 februari 2013 om 16:56

Willem wil gewoon herkenning dat Feyenoord weer op de weg terug is en groot gelijk heeft hij. Feyenoord kan met goed voetbal gewoon meedraaien in de top van de eredivisie en dat is al lang niet meer zo geweest. Koeman verdiend wel een standbeeld om met Immers , Mathijsen , Pelle 3 punten maar achterstand te hebben op de koploper had niemand durven dromen in het begin van het seizoen of wel ?

12 februari 2013 om 16:36

Johan Cruijff speelde in het seizoen 1983/84 gewoon voor Feyenoord en heeft met de Rotterdamse club zowel de landstitel als de Knvb beker te winnen. Als hij Feyenoord echt als rivaal zag ging hij niet voor Feyenoord voetballen.

12 februari 2013 om 18:31

Cruijff had toendertijd een conflict met de leiding van Ajax en ging juist expres naar Feyenoord om Ajax een hak te zetten, door Feyenoord aan de titel te helpen.
En dat deed hij dus ook..

Als er een speler omgekocht is is het in wezen 12 tegen 10 en dan word het lastig winnen ook al heb je meer kwaliteit dus die laatste zin slaat nergens op.

Voor de rest ben ik het wel met hem eens. Er komen mooie tijden aan. De eredivisie is behoorlijk onderschat met name onder Nederlanders zelf gek genoeg. Daarnaast is het vrijwel nergens zo spannend als in de eredivisie. In de meeste grote competities is de strijd om de titel vrijwel al beslist. Word je ook niet echt vrolijk van natuurlijk/ De grote clubs in Nederland zullen hun spelers niet kunnen behouden maar met het talent wat er nou is zullen ze wel grote transfersommen kunnen binnen halen hopelijk en vandaar uit verder bouwen.

12 februari 2013 om 15:54

Wat een onzin, 12 tegen 10. De matchfixing die heden ten dage het voetbal domineert gaat niet over het weggeven van een pingel, een eigen doelpunt maken of de spits net iets makkelijker te laten scoren. Matchfixing gaat meer over de eerste uitworp, eerste corner, eerste overtreding etc.

In principe heeft Cruijff dus gewoon gelijk en speel je gewoon 11 tegen 11 waarbij (indien je de betere ploeg bent) je niet hevig nadeel ondervind.

12 februari 2013 om 16:04

Je hebt het niet helemaal goed. Het gros van de matchfixing gaat daar niet over inderdaad. De meeste zaken gaan over zaken als eerste inworp e.d. Daar staat tegenover dat er ook spelers en scheidsrechters zijn en worden omgekocht die het resultaat beïnvloeden. Hier zijn al meerdere mensen voor veroordeeld en daar zal het ongetwijfeld niet bij blijven. Dus dan ondervind je erg veel nadeel natuurlijk. Als de scheidsrechter is omgekocht speel je in wezen 12 tegen 11 en als er een spelers is omgekocht 12 tegen 10. Cruijf heeft dus absoluut geen gelijk. Want denken dat als je maar de beste ploeg hebt dat alles wel goed komt onderschat je het probleem gigantisch.

Iedereen riep een jaar of 2 geleden, wat komt er naar van Bommel, Kuijt , en diverse maar er staat weer een elftal met jonge honden te springen, en niet alleen bij Feyenoord, maar ook bij Utrecht, Ajax, AZ, Ado ja ik denk zelfs bij de koopclub PSV het een en ander klaar staat.
Alleen daar geldt nog altijd, wat van buitenkomt is beter, hoop dat daar de ogen ook open gaan.

“hoe je het wendt of keert: het blijft elf tegen elf. Je moet gewoon zorgen dat jij de beste elf hebt.”

Wat een heerlijke uitspraak weer hahaha , dit kan alleen Cruijff

12 februari 2013 om 16:41

Inderdaad, dit kan alleen Cruijff.

Hoe groot kan de plank voor je kop zijn om zoiets te zeggen?
Natuurlijk is het 11 tegen 11, maar dat wil niet zeggen dat het matchfixing een storm in een glas water is. Als hier niets aan gedaan wordt, staat uiteindelijk de reputatie van het voetbal op het spel. En daar moet Johan toch zeker mee bezig zijn.

Ik heb liever dat er nu goed naar gekeken wordt hoe dit kan worden terug gedrongen (uitroeien zal wel lastig zijn) ipv dat we met zijn alle doen alsof er niets aan de hand is en het gewoon lekker door laten gaan. Want dat is wel wat Cruijff hier mee zegt.

Maar ja, het is Cruijff he, die kan zeggen wat ie wil en mensen geloven hem

12 februari 2013 om 17:03

Er valt niets aan matchfixing te doen, dus je kunt je er wel druk om maken maar het is allemaal doorgestoken kaart. Want dit zijn de tegenwoordige gladiators, de nieuwe matadors.

12 februari 2013 om 17:15

oh dan, dan laat het allemaal maar zitten.
Weet je wat? heffen we de politie ook op. En trouwens, de scheidsrechter hoeft ook niet meer mee te doen.

Heeft toch allemaal geen zin.

Feyenoord heeft een jaar of acht geleden gedaan wat Ajax nu aan het doen is. Het compleet reorganiseren van de jeugdopleiding en de ontwikkeling van het individuele talent het belangrijkst te maken. Dit lijkt iets wat vanzelfsprekend moet zijn maar teveel jeugdopleidingen concentreren zich veel te veel op goede wedstrijdprestaties. Bij Feyenoord heeft het zo'n zes jaar geduurd voordat de club daadwerkelijk vruchten ging plukken van de verbeterde jeugdopleiding en bij Ajax zal het denk ik zo'n 4 jaar duren. Tegen die tijd zullen de talentvolle lichtingen van 1996 (met o.a. Efmorfides, Bazoer, Riedewald en Visser), 1997 (met o.a. Dekker, Nouri, Walian, Hakimzadeh en Cerny), 1998 (met o.a. Peeters, Koks, Sidoel, Eitink en Dilrosun) en 1999 (met o.a. Kluivert, Nunnely, El Azrak en Bel) spelers aan het eerste afleveren. Deze spelers zullen jaren door de vernieuwde jeugdopleiding zijn gevormd en daardoor niet als eenheidsworsten (zoals bijvoorbeeld De Jong en Klaassen) zijn opgeleid.

Nederland mag zeer blij zijn met de jeugdopleidingen van Feyenoord en Ajax. In de toekomst zal er weer veel meer groot talent doorstromen. Gelukkig gebeurt dat nu al bij Feyenoord want sinds de Ajax lichtingen van 1983/84 (die Vd Vaart, Nigel de Jong en Sneijder voortbrachten) en een enkeling van andere clubs uit hetzelfde tijdperk (zoals Van Persie en Robben) was het allemaal veel te karig.

12 februari 2013 om 17:28

Met het verschil dat Ajax hier bewust voor kiest en Feyenoord noodgedwongen moest terugvallen op de jeugd en als geluk bij een ongeluk goede jeugdspelers moest/liet doorstromen en hier nu op voortborduurt.

12 februari 2013 om 17:34

Maar de keuze van Feyenoord om hun jeugdopleiding op orde te brengen is al zo'n 8 jaar geleden gemaakt.

12 februari 2013 om 18:02

Ajax heeft geen goed jeugdopleiding maar een goed scoutingsbeleid. Al die Deense voetballers reken ik echt niet als jeugdspelers.

12 februari 2013 om 18:27

En het verschil is ook denk ik dat de druk bij Feyenoord weg was.
Als je 10de wordt de druk het jaar daarna niet zo hoog en kun je makkelijker jeugdspelers brengen.
Bij Ajax is er toch continue de druk van het kampioen moeten worden.

12 februari 2013 om 18:36

@xavi94

Ajax had geen goede jeugdopleiding meer maar sinds het ingrijpen van Cruijff wel weer.

12 februari 2013 om 18:25

En ook PSV is wel degelijk in de jeugdopleding en het investeren.
En dat werpt hopelijk over een paar jaar zijn vruchten af.
Er is wel hoop als je naar de jeugdteams kijkt, bij Oranje onder 18 bijvoorbeeld zitten 5 Psvers, terwijl er maar 3 Ajaciden en maar 1 Feyenoorder bij zit.
En ook bij Onder 19 zitten 3 Psvers dat is ook evenveel als het aantal Feyenoorder en Ajacieden.
Ik weet ook wel dat dit zeker niet alles zegt en dat veel zegt, en dat sommige Feyenoorder die nog wel de leeftijd hebben al bij Jong Oranje ziiten, maar dit geeft wel aan dat PSV op de goede weg is
En binnen 3 jaar zullen er toch zeker wel een aantal toptalenten doorbreken denk ik.

@jo40, nog ff terug te komen op wat je zei dat italie niet met hu sterkste opstelling speelde, volgens mij was dit wel het geval, ze hadden een zeer sterk elftal neergezet, ook zeg jij dat er een paar verdedigers niet bij warem, dit mag dan wel zo zijn, maar als jij het voetbal een beetje volgt weet jij ook dat italie al lang niet meer zo verdedigend spelen als een aantal jaren daarvoor. juventus is daar een goed voorbeeld van, die spelen aanvallend en fris.
het nederlands elftal heeft het dus gewoon goed gedaan, en dat is een elftal met heel veel potentie, en die kunnen echt wel ver komen.
voor de rest goede uitspraak van Cruijff.

12 februari 2013 om 18:10

Ik zeg ook niet dat Italie verdedigend speelt, ik zeg alleen dat ze een ijzersterke verdediging hebben.

En als Chiellini en Bonucci hadden meegedaan was Nederland er een stuk moeilijker doorheen gekomen bij Italie.

De grootste crisis ooit en de godfther stond op met een leger achter hem, RVC leden die hij thuis over de vloer had gehad staken messen in z'n rug, Het racisme interview had de kogel door z'n kop moeten zijn.
De 'vijanden''zijn letterlijk de Arena uitgeschreeuwd door Ajacieden en na rechtszaken een jaar geleden is het eindelijk rustig. Alle Ajacieden zijn blij met het kampioenschap, maar veel Ajacieden zoals ik hebben meegemaakt dat we de beste van de wereld waren en Gremio in de wereldbekerfinale versloegen in 95. Dat gaat nooit meer gebeuren zeggen velen, maar dankzij Johan is er weer reden tot dromen, ook al is het op de lange termijn. Wie gaf voor ons een stuiver toen we in 94 en 95 3x wonnen van Milan dat het jaar daarvoor de Champions league had gewonnen...ajax hoort groot te dromen en zo'n bericht van Cruijff maakt me dankbaar dat hij zich zo heeft ingezet en we dat langzaam weer kunen dromen.

12 februari 2013 om 16:38

Meer Denen kopen: geintje ben zelf ook Ajax supporter, nee ik geloof ook wel dat Ajax of een andere Nederlandse club in de toekomst de Champions leauge kan winnen.
Met goed beleid de juiste visie, geen geld weggooien aan 3e rangs buitenlandse spelers.

12 februari 2013 om 16:41

Ik heb verder niks met ajax..maar het beste wat ze hebben gedaan was inderdaad de bezem erdoor halen en Cruijff zijn adviezen hier en daar opvolgen.
Man, wat was het een zootje de jaren ervoor.
Met Jol helemaal, die heeft de hele club bijna verkloot.

12 februari 2013 om 16:48

Paddepoel Toch heb je ook met een beperkte talentenvijver te maken. Je kunt nog zo opleiden wat je wil , spelers moeten ook het talent hebben het niveau aankunnen.
In de succesvolle jaren 90 van Ajax zaten ook buitenlanders, Finidi,litmanen en nog een aantal aankopen. Ga maar na Menzo,van der Sar, Kluivert ,F en R de Boer, en nog een aantal Ajaxieden in de jaren94, 95,96 die uit de eigen jeugd komen.

12 februari 2013 om 17:06

Klopt. Alleen werd er in het verleden altijd wel kansen gegeven aan spelers die al vrij ver in hun ontwikkeling waren.
Voorgaande jaren werd er maar gekocht en gekocht en stonden de gekochte spelers veel talenten in de weg.
Tuurlijk, elke club zal spelers kopen..maar kijk eerst eens in je eigen jeugdopleiding..geef ze wat vaker kansen.
Gooi niet zomaar miljoenen over de balk en miljoenen aan salarissen.
Je moet buitenlanders halen als het echt wat toevoegt..als ze echt stukken beter zijn dan wat je hebt.
Bij veel clubs worden er maar buitenlanders gekocht en gekocht..terwijl ze eigenlijk vaak niet bijzonder presteren..niet vele malen beter dan er ook Nederlandse spelers zijn.
Dan voer je dus wanbeleid en gooi je miljoenen over de balk.
Helaas heeft mijn clubje daar af en toe ook last van.

Mooi dat hij Feyenoord complimenten geeft en Ajax niet. Misschien heeft hij meer een voorliefde voor Feyenoord?

12 februari 2013 om 16:40

Misschien omdat Feyenoord ook beter werk heeft afgeleverd in de jeugd....
Mag een mens niet meer objectief zijn?

12 februari 2013 om 16:48

Ik ga akkoord met het feit dat Feyenoord het momenteel veel beter doet qua jeugd dan Ajax. Enkel vind ik het jammer dat Cruijf altijd zeer kritisch is over Ajax. Ik snap wel waarom maar af en toe een complimentje zou al veel doen voor de aanhang en de huidige spelers. Geeft ze sowieso een boost.

12 februari 2013 om 17:04

Die man zet zich keihard in voor Ajax. Ik heb liever dat mensen werk verzetten en actie ondernemen dan alleen maar positief over iets praten, alsof het daarvan beter wordt.

12 februari 2013 om 17:05

Zeg ik soms alleen maar?

Als je nooit iets positief zegt dan ben je te kritisch en ben je de club aan het afkraken. Weet je hoeveel het betekent als Cruijf zou zeggen tegen Van Rhijn of Blind hoe goed ze het doen? Wedden dat ze de volgende wedstrijd 100x beter spelen en misschien wel de rest van het seizoen.

Als je een compliment krijgt van één van de beste voetballers ooit dan betekent dat veel.

12 februari 2013 om 17:33

Ik snap je punt dat complimenten van Cruijff veel impact kunnen hebben.

Maar als ze aan de complimenten van mensen als De Boer, Bergkamp, Jonk, Stam, Overmars en VD Sar niet genoeg hebben vind ik ze eigenlijk niet Ajax-waardig.

Bovendien verwacht ik van spelers van Ajax dat ze tot op het bot gemotiveerd zijn, ongeacht of er complimenten worden gegeven. Je zou toch al vleugels moeten krijgen als je alleen al het shirt aantrekt? Geeft toch wel wat aan in mijn optiek als een speler die zelf op het veld staat (van Rhijn) na de wedstrijd gaat lopen huilen dat niemand ze heeft aangemoedigd, terwijl ze zelfs als natte tosti's aan het spelen waren. Geen extra drive, geen extra power.

12 februari 2013 om 17:58

Misschien doet Cruijff dit ook wel en komt simpelweg niet alles naar buiten. Niet voor niets dat slechts nieuws, leuk nieuws is en dus komt dat sneller naar buiten. Mensen stellen ook vaak kritische vragen en daarnaast streeft Cruijff enkel naar het allerbeste en moet er gewoon nog een lange weg bewandeld worden.

Cruijff is tevreden met het proces dat Ajax nu door gaat, het heeft even tijd nodig. Vandaar dat Ajax nu ook vooral buitenshuis kijkt wat betreft talent, maar deze renovatie moet over x-aantal jaren zijn vruchten werpen, uit eigen jeugd.

12 februari 2013 om 16:43

Als hem vragen wordt gesteld over Feyenoord dan gaat hij misschien alleen antwoorden over Feyenoord?
En dan is het nog de vraag of ze hier wel alles neerzetten waar hij het over gehad heeft.
Nee, die man heeft meer een ajax-hart...

12 februari 2013 om 16:56

Johan Cruijf heeft ook voor Feyenoord gespeeld.

12 februari 2013 om 17:05

Bedankt Sswaa, dat wist ik hoor.

Beide clubs leveren momenteel op hun eigen manier uitstekend werk. Beide manieren ziet Cruijff graag gebeuren en zijn volgens zijn visie. Zelf jeugd opleiden en in die opleiding blijven investeren. En daarbij oud (top)spelers van de club in de trainersstaf en aan de leiding van de jeugd elftallen.
Beide zaken vinden bij Feyenoord op grote schaal plaats. Bij ajax vooral dat tweede. De eigen jeugd die doorbreekt stokt momenteel even wat, maar dat gaat vast weer komen.

Daar gaan we weer!!!.....er kan nog geen stukje over Feyenoord staan of er worden weer allemaal randzaken zoals Mathijssen, de zogenaamd tegenvallende Vormer en de jeugdopleiding van ajax bij gehaald...zeer vermoeiend dit!

12 februari 2013 om 22:32

Fanaticus,

Maak je niet zo druk om iets onbenulligs. Bij Ajax is het altijd zo dat een speler niet eens mag zeggen dat ze kampioen worden, want dan is gelijk heel Ajax arrogant. Of men mag niets zeggen over de eigen jeugd van Ajax, want dan komen gelijk weer die anti-supporters die denken dat Ajax elke speler eigen jeugd noemt. Ajax mag ook geen speler kopen, want dan zijn ze een koopclub. Ajax mag het woord "koopje" niet noemen zoals ze dat voor Fischer, Eriksen en Sana hebben betaald, want dan beginnen die anti-supporters gelijk over de miskoop Sulejmani. Als Ajax een Marokkaanse speler heeft, dan moet deze speler elke wedstrijd in de basis, want anders is Ajax aan het discrimineren.

Dus maak jij je maar niet zo druk dat er wat gezegd wordt over Mathijsen of Vormer.

“hoe je het wendt of keert: het blijft elf tegen elf. Je moet gewoon zorgen dat jij de beste elf hebt.” Hahah, deze uitspraak, onze coach is er niks bij...

12 februari 2013 om 17:35

In de uitspraken van Johan zit, hoe simpel ze ook klinken, altijd een kern van waarheid.

Bij de uitspraken van Mcclaren twijfel ik daar nog aan. "this is football" , "we have to play football". Kan daar echt helemaal niks van maken, hoe graag ik ook zou willen.

Sommigen hierboven roepen dat het alleen maar noodgedwongen en meer geluk dan wijsheid is dat er nu zoveel talenten doorbreken bij Feyenoord, maar dat is onzin. Feyenoord is al jaren achter elkaar keihard bezig om de jeugdopleiding te perfectioneren. Het was slechts een kwestie van tijd voordat de talenten echt gingen doorbreken en dat werd lang geleden al gezegd. De jeugdelftallen rijgen al jaren de kampioenschappen aaneen. Dat is niet iets van de laatste paar seizoenen. In 2008, het jaar waarin Feyenoord 100 jaar bestond en iedereen op een kampioenschap hoopte met aankopen als Makaay, Van Bronckhorst, Hofland, De Cler en Landzaat, vernederden de toenmalige jeugdspelers Clasie, Martins Indi en De Vrij in de B1 al Ajax met 5-0 voor de Super Cup. Terwijl het met het eerste alleen maar slechter ging werden deze spelers in 2010 landskampioen met de A1, de B1 met onder anderen Boetius en Vilhena werd in 2011 kampioen. Feyenoord heeft sinds 2010 al elk jaar de Rinus Michels award voor Jeugdopleiding van het jaar gewonnen (ajax voor het laatst in 2006). Dit is dus niet iets wat je zomaar even neerzet als het slecht gaat met het eerste elftal. Dat is een proces waar jaren overheen gaan. Feyenoord heeft gewoon echt geïnvesteerd in de jeugd en plukt daar nu de vruchten van. En dat blijft ook zo, want de jeugdtalenten blijven maar komen. Wie had tot Feyenoord-ajax dit seizoen van Boëtius gehoord? Niemand. Ik weet nu al dat er weer een nieuwe Boëtius klaar staat in de jeugd. Gelukkig is ook Ajax inmiddels weer goed bezig met de jeugd, mede dankzij Cruyff. En dat is gewoon fantastisch voor het Nederlandse voetbal, ook op de lange termijn gezien.

Ik zie dan ook de toekomst zonnig tegemoet, elke keer weer die blinde paniek over er zijn geen talenten meer en wat moeten we nu.

Over anderhalf jaar hebben wij een prima oranje staan met grote talenten en internationaal gerespecteerde spelers.
Waar we in 2016 misschien wel weer eens een gooi kunnen doen naar de EK zege.
Als de Mahers, clasies, strootmannen en indis van deze wereld een jaar of 25 zijn!

Idd Cruijff, beter voor het nl voetbal. En veel beter voor iedereen die fey een warm hart toedraagt.

Ik ben iig blij met het wanbeleid, daardoor hebben we gebruik genaakt van de jeugd , wellicht is dat wanbeleid de beste keuze geweest, want we plukken nu rijpe vruchten, ipv alleen pitjes

Denk ook wel dat feyenoord het verdient. Ze zijn door het stof gegaan. Maar na die 10-0 is het alleen maar beter gegaan.

Denk toch dat er maar een paar echt top kunnen worden en dat zijn de vrij bmi en misschien die boeties en vilhena. Mooi als dat zou gebeuren.

Denk dat er bij ajax minder Nederlands potentieel rondloopt als bij Psv en Feyenoord. En dan bedoel ik echte topspelers.

Psv heeft namelijk Locadia, depay en het grootste talent is helaas een belg.

Maar over 2 jaar staat er echt wel een lekker team hoor met sneijder en van Persie als vedettes.

Ik vind het prima dat Cruijff positief is over Feyenoord. De laatste tijd doet Feyenoord het onder Koeman ook behoorlijk goed en ook breken er wel wat jonge talenten door.
Wat ik alleen niet begrijp is hoe hij reageert over de matchfixing.
Het blijft elf tegen elf en je moet zorgen dat je de beste elf hebt?
Maar wat heb je daaraan als de wedstrijd gekocht is? Als de scheids bv een penalty geeft die er geen is.
Of glaszuivere doelpunten afkeurd? Of een rode kaart geeft voor niets? Dan is het trouwens geen elf tegen elf meer maar elf tegen tien. Of wat doe je dan als een keeper gekocht is en over iedere bal heen duikt in de andere wedstrijd van je concurent? De beste elf hebben helpt je dan geen ene moer.

Het is natuurlijk ook dat Ronald Koeman het aandurfde om voor Feyenoord te coachen, wetend dat hij alleen het jeugd kon gebruiken. hij bewijst toch een prima coach te zijn.

Feyenoord doet het gewoon geweldig en het is mooi dat Cruijf dat erkend !

Ronald Koeman is een goede coach die het geweldig heeft gedaan met feyenoord , een serieuze kanshebber voor de titel met hun jonge elftal ! Al zag het er niet goed uit een aantal jaren geleden blijft feyenoord toch feyenoord !!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren