Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Van Hanegem: 'Woord 'leuk' begint me ontzettend de keel uit te hangen'

Laatste update:

De Nederlandse clubs beleefden op Europees niveau geen beste week: Ajax ging in de Champions League hard onderuit tegen Borussia Dortmund, terwijl PSV en FC Twente al tijdens de voorlaatste speelronde werden uitgeschakeld in de groepsfase van de Europa League. Willem van Hanegem denkt er het zijne van en is van mening dat er wat moet veranderen in het Nederlandse clubvoetbal.

/

“En nu zijn we met zijn allen weer samen in de Eredivisie en hebben we het vooral leuk”, schrijft Van Hanegem in zijn column in het Algemeen Dagblad, nadat FC Twente punten verspeelde tegen PEC Zwolle, Ajax pas in de slotfase de 1-2 scoorde bij Roda JC Kerkrade en PSV verloor van Vitesse. “Goh, wat een onverwachte uitslagen allemaal weer. Dat woord ‘leuk’ begint me zo ontzettend de keel uit te hangen.”

“Ik heb het ook graag leuk, maar wil wel graag eerst iets gepresteerd hebben. Ik vind dat we heel kritisch naar ons eigen voetbal moeten kijken”, vervolgt de Kromme, die vindt dat vleugelverdedigers zich bijvoorbeeld minder met aanvallen moeten bezighouden. “In feite moeten we ons systeem uit elkaar trekken en flexibeler maken, maar wel met de afspraak dat iedereen zijn positie houdt, waardoor je elkaar niet voor de voeten loopt. Zo zouden we het met zijn allen moeten proberen. We moeten écht verbeteren, het is tijd voor de noodklok.”

Ben je het met Willem van Hanegem eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
26 november 2012 om 10:03

Ik kwam hem laatst tegen, het is inderdaad een zuren oude man aan het worden. Maar in dit geval vind ik zijn verhaal wel wat hebben. Hij wil zich er eigenlijk gewoon niet bij neerleggen dat het Nederlandse voetbal verlaagd tot een D-klasse. En waarom zou dat ook? Gisteren speelde Barça met 11 jeugdspelers. Nederland kan nog veel beter opleiden dan Spanje, waarom zouden we dan geen B-klasse kunnen worden? Tegen het geld van de grootste competities zul je lastig winnen, maar met het opleiden van jeugdspelers heb je zelf in de hand. Daarnaast zijn er grote namen bezig met de Eredivisie (cruiff, van Hanegem, Advocaat, Koeman, de Boer etc.). Ook die ervaring en kunde moet je nuttig gebruiken. Het zal niet makkelijk zijn, maar met de juiste manier van ontwikkeling kan Nederland best wel een land worden waar enigszins rekening mee gehouden wordt. Ik denk persoonlijk dat de manier van Feyenoord en Ajax de manier is om dat voor elkaar te krijgen. Als nu alleen die jeugd maar wat langer wil blijven.

26 november 2012 om 10:12

@deach

Op zich vind ik het heel nuttig wat je roept. Nederland is een ideaal land om voetballers op te leiden. Echter moet de Eufa nu ook eens in actie komen om de jeugdopleiding te beschermen en niet dat jongens op hun 16e al naar de topcompetities vertrekken. Want dan kan je nog zoveel opleiden dat schiet er je niet echt mee op. Zodra je jongens tot zeg maar hun 23e in je eigen competitie kan houden en als de Uefa een soort van homegrown regel gaat toepassen dat minstens de helft van je elftal bestaat uit spelers uit de eigen jeugd met de nationaliteit van het land waar het team speelt. Dan pas snij je echt hout. Maar zolang er clubs en competities bestaan waar ze meer geld in het voetbal rond pompen dan bij ons in de totale economie bij wijze van spreken dan blijft het vechten tegen de bierkaai.

26 november 2012 om 10:15

@deach

Hier word ik dus gewoon zo moe van het geld is er gewoon niet klaar. Jullie denken allemaal zo makkelijk kom we gaan toppertjes opleiden. Maar al die *toppertjes* worden gewoon weggekocht door een Chelsea door een Real door een weet ik veel wat wie. En dan al halen ze et eerste dan nog 1 goed seizoen en ze zijn weg. Je praat wel heel makkelijk als de jeugd maar wat langer wil blijven maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren. Het geld is er gewoon niet klaar. We zullen alleen maar verder afzakken of we moeten net zoals Chelsea of Psg ook clubs zijn die overgenomen worden en met geld smijten. We zullen geen land meer worden waar rekening mee gehouden zal worden

Snap je dat nou echt niet waarom er bij Barca 11 jeugdspelers staan die dan het beste van de wereld zijn. Natuurlijk blijven die bij Barca spelen beste team van de wereld een aardig salaris geen enkele reden om weg te gaan. Hier in Nederland is het zo als ze ergens spelen en er komt een betere club aan wat meer centjes zijn ze gelijk weg

26 november 2012 om 10:33

Heel erg vervelend voor je dat je er moe van wordt, maar ik denk dat je eigen instelling er ook wel wat mee te maken heeft. Wat een pessimistische manier van kijken.

Talenten leren ook van in het verleden behaalde resultaten. Zien we veel terug van te vroeg vertrokken talenten? Op dit moment nog niet in ieder geval. Jonge spelers zien steeds meer dat iets langer bij de club blijven op de lange termijn loont. Natuurlijk worden ze dan, als ze op hun best zijn, weg gekocht. Daarom zullen nooit in de 'a-klasse' komen. En ik zeg ook duidelijk dat we dat niet zullen worden. Je tirade is wat dat betreft gebaseerd op een punt dat ik helemaal niet maak. Als je de volgende keer wat beter leest hoef je je ook niet meer zo druk te maken .

26 november 2012 om 10:38

Niet alle jonge spelers zijn uit op het geld! Toekomstvisie en een goed opleidingsprogramma zijn vaak veel belangrijker. Zeker als je dan ook nog snel een kans in het 1ste krijgt. De spelers willen gewoon een goed en duidelijke visie zien. Als die ontbreekt kun je ook beter stoppen met jeugd opleiden.

Dat Brands bv zegt dat jeugdspelers bij Ajax veel meer verdienen en daardoor naar Ajax gaan, is een tekortkoming van hem en Psv! Dan moet je een Manolev en een Engelaar niet zulke grote salarissen betalen! Echt zo slecht beleid is dat, PSV een het grote voorbeeld van hoe het niet moet. Zorg voor 15 (dure) selectiespelers en de rest vul je aan met grote talenten uit je eigen jeugd, dan doe je binnen een paar jaar mee voor de titel en ga je ook Europees weer fatsoenlijk voetballen. Waarom doen Dortmund, Bayern en ja dus ook Barcelona het zo goed? Je leid eigen jeugd op, zoals je met het 1ste elftal wilt voetballen.

PS tuurlijk zijn er uitzonderingen die voor het geld gaan, lekker laten gaan zou ik zeggen, die mis je geeneens.

26 november 2012 om 10:47

@deach

Ik ben helemaal niet pessimistisch ben gewoon realistisch en ik vind het wel prima zo.

Maar ook geen b-landen zullen we meer worden laten we ons maar lekker op c of d-landen concentreren. Je hebt natuurlijk Italie,spanje,engeland,duitsland en Frankrijk wat aanzienlijk beter is als Nederland. Dan ga je als Nederland zijnde alle moeite doen om spelers voor andere ploegen op te leiden en dan zal je misschien iets sterker worden. Alleen je komt dan nog steeds bij lange na niet in de buurt van die landen. En dan heb je ook nog landen zoals Rusland wat nu eigenlijk al beter is. En bijvoorbeeld Oekranie en ook Turkije zouden met een wat beter beleid over Nederland heen klappen omdat er gewoon meer geld is. Dan ga je dus allerlei moeite lopen doen om het 9de of 10de land van Europa te worden. Dan zeg ik dan blijf je toch gewoon lekker 11de of 12de land want wat maakt dat nou uit

26 november 2012 om 13:14

@eens met je verhaal Deach

On topic; het woord "van Hanegem" begint mij flink de keel uit te hangen. Altijd maar zeuren en zagen en niet de positieve kanten benoemen.

Ik denk dat de verandering van een top2 (ajax, Psv) naar een top 6 (ajax, Psv, FC Twente, Feyenoord, AZ en Vitesse) ervoor zorgt dat wij internationaal ook beter worden.

Spelers worden beter van topwedstrijden, en die waren er in de competitie te weinig.

Dat het nu internationaal een keer minder gaat komt door pech (loting Ajax en Vitesse bijvoorbeeld) en door motivatie (psv en FC Twente).

Als Nederland een keer een goede CL loting heeft (het liefst voor twee clubs, dus dat er ook weer een club goed door de CL voorronds komt) en er spelen clubs poulefase EL die hier echt voor gaan (vitesse, Feyenoord bijvoorbeeld) dan kan het er heel anders uitzien.

Het is nooit goed alles is slecht, heeft Willem een glas zure azijn op, wat is de man zuur..
Hij klaagt over alles en iedereen heb hem nooit iets positiefs horen zeggen.

26 november 2012 om 09:55

Klopt dat hij vaak aan het zeuren is maar moet hem op dit punt wel gelijk geven. De manier hoe de clubs het in europees verband doen dit jaar is beschamend. Hoe de topploegen in de eredivisie het momenteel doen is ook alles behalve hoogstaand. Er moet echt wat veranderen want ik denk idd dat als we zo door gaan dat we echt aan alle kanten voorbij gelopen worden door minder grote voetballanden.

26 november 2012 om 09:59

Eredivisie leuker om naar te kijken dan de overschatte Premier League, waar ik een dood saaie Chelsea City zag, dat is pas zogenaamde niveau. We gaven dit jaar de voorkeur aan de E.l, anders hadden we heus wel leuk gepresteerd in E.l..

26 november 2012 om 10:19

Pik een doodsaaie wedstrijd eruit, City dat niet echt draait tegen een Chelsea dat net een nieuwe trainer heeft. Een wedstrijd die geweldig was uit de hoge hoed, Chelsea - Man United.
Qua vermaak zit het regelmatig echt tegen in de Eredivisie, van Hanegem heeft gewoon gelijk.

Heus wel gepresenteerd in de EL? Twente en PSV hebben toch steeds hun sterkste elftallen opgesteld? Het is al triest dat Twente en PSV uitgeschakeld worden, laat staan de manier waarop.

Wat een leuke column.

26 november 2012 om 10:45

Haha simpele maar doeltreffende reactie.

Die naam 'willem Van Hanegem' begint me ontzettend de keel uit te hangen. Ik begrijp dat Willem de topclubs in Nederland graag meer constant wil zien voetballen,maar ik durf te wedden dat hij dan klaagt over een te saaie competitie of dat clubs buiten de top tekort komen.

Ik zeg niks is mooier dan een competitie waarin iedereen van iedereen kan winnen en stunten. Mooi aanvallend voetbal,wil toch iedereen graag zien? Als daar opkomende backs voor nodig zijn ben ik daar gewoon voorstander van.

26 november 2012 om 10:03

Precies. Laat Willem maar blaten en in zijn grijze verleden leven. De realiteit is hier en nu, en de clubs doen er alles aan om op een bepaald niveau te komen. Willem ziet dat echter niet en denkt puur in resultaat, niet in vermaak...

Lijkt me een leuk idee van van Hanegem, om écht te verbeteren!

Nederlandse clubs onderscheidden zich juist door dit soort voetbal Willem... Als we dat systeem gaan aanpassen krijgen we doodsaai betonvoetbal... In Nederland spelen nu eenmaal niet de topspeler die in Duitsland Engeland Spanje Frankrijk en Italie wel spelen... Dat mag je de Uefa aanrekenen, niet de Nederlandse clubs... Dat we af en toe het deksel op de neus krijgen wil niet zeggen dat we van de Hollandse school afmoeten, dat zou pas echt de doodsteek zijn voor Nederland.

26 november 2012 om 14:09

Nou, over die vleugelverdedigers heeft ie wel een punt. Als je ziet dat Ajax tegen Borussia twee tegengoals krijgt omdat Daley Blinds rol zogenaamd voorschrijft dat hij heel ver op de helft van de tegenstander moet opkomen, en hij verliest de bal, de bal gaat naar Reus en die heeft alle vrijheid, dan zit daar echt wel wat in. Hetzelfde geldt voor jongens als Willems etc.

26 november 2012 om 14:14

Dan praat je over de kwaliteit van de backs, niet over de tactiek en filosofie van het Nederlandse voetbal...

Willem geniet van de saaier wedstrijden uit de Premier League, vroeger genoot ik nog van de Premier League maar de laatste jaren is dat niet meer om aan te gluren..

26 november 2012 om 10:22

Idd. Op momenteel een paar uitzonderingen daargelaten, bv Wigan en Arsenal is de rest over het algemeen kommer en kwel. Man U, City, Chelsea, Liverpool etc, etc. Er staat voor miljoenen op het veld, maar een leuke wedstrijd voorschotelen, ho maar.

Maar goed, ik vermoed dat de supporters in Engeland ook niet geheel achterlijk zijn en dat ook zij op een gegeven moment de handen van hun favoriete club aftrekken. De toegangsprijzen gaan er alleen maar omhoog, de amusementwaarde omlaag. Dat zou op een bepaald moment toch consequenties moeten hebben?!

Deze man was een voetballegende maar voegt inhoudelijk nog minder toe aan de voetbalwereld als Waterreus. Nu probeert hij het wel over de vleugelverdedigers dat zij minder moeten opkomen en dan kijk ik volgend weekend weer sport 1 en dan klaagt hij dat verdedigers daar niet kunnen voetballen. Wat wil hij dan Geweldige voetballers achterin die alleen verdedigen??

Van Hanegem hangt me al jaren de keel uit met zijn domme opmerkingen. Dus...........willem hang nou niet eens de grote jongen uit, maar zeg iets zinnigs en kom wat sympathieker over. Suc6.

Altijd hetzelfde met die vent.
Wel vind ik dat hij ditmaal een punt kan hebben. Ik vind het ook beschamend hoe Nl'se "top"clubs presteren in europa. Yeay laten we ons er zo snel mogelijk uitgooien dan kunnen we de focus leggen op de competitie. Wij willen allemaal kampioen worden en cashen in de CL.
Als vooral Twente en PSV gewoon waren gaan voetballen met hun A- team waren ze makkelijk doorgekomen en hadden we punten verdiend.
Voor de rest moet hij gewoon zijn mond houden. Barca domineerd al jaren het voetbal met het Nl'se systeem. Wat moet daar mis mee zijn dan? Het is gewoon zo dat in NL de kwaliteiten hetzelfde zijn als in andere landen.
Door het tactisch goed neer te zetten kun je nou eenmaal moeite hebben met PEC of welke club dan ook.

In tegenstelling tot velen kan ik mij hier volledig in vinden!

Wij willen maar attractief spelen! Opkomende backs, inzakkende controleurs, inschuivende verdedigers, maar we vergeten de essentie, winnen.

Als het niet werkt, internationaal gezien, dan moet je je daar aan aanpassen. Talent hebben we volop, maar wat doen we ermee? Jongeren vertrekken vroeg om prijzen te winnen, maar als wij realistisch spelen, de nadruk leggen op het afstoppen van de tegenstander, zie ik ons sneller europese resultaten boeken dan met het spel van nu, wat jongeren misschien aanzet toch te blijven.

Financieel hebben we de slag allang verloren, maar tactisch en technisch behoren onze spelers nog altijd tot de top. Wat meer Italiaanse power in de verdediging en je sluit echt wel weer aan.

Bijvoorbeeld Indi, kijk naar gisteren hoe belangrijk hij was, maar hoevaak kwam hij door op links? Bijna niet, want hij veroverd en levert in bij een ploeggenoot. Het middenveld oversteken heeft hij echt weinig gedaan en toch heb ik van hem genoten. Als je er zo vier tegenover je hebt dan speel je liever niet op zondag, want je maakt gewoon bijna geen kans!

Leuk is het onderling, maar we komen niet verder, zonde. Dan maar het spelniveau omlaag en allemaal wat sluwer spelen, wat slimmer, maar gewoon naar de basistaken van elke positie.

Een verdediger schakelt zijn man uit, een verdedigende middenvelder is de schakel tussen verdedigen en aanvallen, een buitenspeler moet een man voorbij, op de krijtlijn spelen en een bal voor geven, een aanvallende middenvelder voor de steekpass en een spits om ze de goal in te rammen.

Nee wat wij willen staat daar haaks op, naar binnenkomende vleugels, een verdediger die in het middenveld komt, aanvallende middenvelders die goed zijn uit de 2e lijn, backs die eroverheen gaan en een bal voorgooien en een spits die zich in laat zakken om te kaatsen.

Nee ik snap Willem wel, althans zijn intentie om dit in een column te plaatsen, Wezijn financieel te ver weg en dreigen door ons eigen voetbal nu ook op andere lakken achterop te raken, maar dit is nergens voor nodig!

Ga ik even puur kijken naar het Nederlands elftal en dan kracht bijzetten wat ik bedoelde met simpel en effectief spelen, dan kom ik tot deze elf namen, nogmaals niet perse om te posten, maar meer om wat duidelijk te maken.

Stekelenburg
de Vrij
Vlaar
Douglas
Indi
Sneijder
Fer
Strootman
Narsingh
Huntelaar
Robben

Zoals ik al vaker zij hij en Cruijjf allebei niet serieus te nemen. Maar los daar van het lijkt wel als of die steeds zuurder en zuurder begint te worden. Er is werkelijk helemaal niks meer goed bij die man als je het allemaal zo erg vind zet lekker je tv uit. Maar ook als die ergens aanschuift op tv ook altijd zo zuur het en hoe die dan antwoord geef. En als het allemaal niet veel is wees dan blij dat je naar leuke wedstrijden zit te kijken. En zeg nou eerlijk ook al stelt niveau steeds minder voor maar bijvoorbeeld een Heracles dat had in een ander land niet gekund. Maar die spelen toch gewoon lekker aanvallend en leuk voetbal dat vind ik gewoon leuk.

26 november 2012 om 10:26

Ze zijn beidde prima serieus te nemen. Cruijff wat vaker dan van Hanegem, maar dat kan aan mijn enigzins gekleurde bril liggen.

Hij heeft hier gewoon een punt. Heracles had ook prima gekund in een andere land. Kijk naar Dortmund, die zetten leuk attractief spel neer met een grotendeels eigen selectie. Misschien geen top voorbeeld, maar zo goed volg ik andere competities niet.

Het punt is niet alleen dat wedstrijden leuk moeten zijn, spelers moeten groeien. Spelers in Nederland zijn op dit moment snel uitgegroeid. Eriksen? Qua spelinzicht Nederland al lang ontgroeid, het enige wat hij mist is ervaring en leeftijd. Maar hij krijgt die ervaring niet door te spelen tegen een Roda, Vvv, Willem2.
Hetzelfde geld voor andere talenten als Strootman, Bmi, Clasie, van Ginkel. Die jongens worden op een gegeven moment niet meer beter van het leuke voetbal, willen hogerop, vertrekken. Waarmee weer het niveau daalt, vicieuze cirkel die nu al een paar jaar bezig is.

26 november 2012 om 10:39

Ja dat ben ik allemaal nog wel met je eens ook je laatste stukje. Maar hoe wil je het dan gaan oplossen wat zolang er niet veel meer geld binnenkomt dan lijkt het me niet op te lossen. Hoe wil je de clubs die jij opnoemt beter laten worden dan zolang er niet veel meer geld ingepompt word. Want zolang ze in andere landen een veel beter salaris kunnen krijgen zullen ze toch vertrekken en dan daalt het net zo hard. Maar om dit voor elkaar te krijgen zul je alle 18 ploegen moeten veranderen. Dat je dingen bij Ajax Psv Twente en dan een Vitesse en Feyenoord kan aanpassen dat geloof ik nog wel. Maar ze zullen toch altijd tegen ploegen zoals Vvv Zwolle noem het maar allemaal op moeten spelen

En daarom zeg ik ook laat het dan maar gewoon lekker leuk zijn in Nederland. We gaan het zonder geld niet bijbenen dan kijk ik liever naar iets leuks. Dan dat we straks met man en macht bezig zijn en we de competitie nog geen 5% omhoog krijgen. Zitten we straks naar saai resultaat voetbal te kijken en slaat het nog steeds nergens op

26 november 2012 om 11:00

Verschil is dat Cruijff meer aan het opbouwen is en Van Hanegem meer aan het afbreken.

Kritiek is prima maar kom dan met oplossingen. Dus Beneliga of waar dacht je aan Willem? Cruijff werkt met Ajax aan duurzaam succes door weer te kijken naar de jeugd. Feyenoord heeft ook een goede weg ingeslagen. Het wordt nu tijd dat PSV en Twente dit ook gaan doen. Dan kunnen wij als Nederlands voetbal stappen maken.

Van Hangegem heeft meer verstand van zaken dan jullie allemaal bij elkaar. Hij slaat de spijker op zn kop. Het is tactische onbenulligheid en verdedigende onkunde wat de Eredivisie leuk maakt maar het niveau is echt bedroevend. ja de toptalenten worden weggekocht maar gewoon tactisch slim spelen en goed verdedigen is toch niet zo moeilijk.

Maar goed, als iemand die wat ouder is kritisch is dan zeurt ie. Dat is Nedelrand anno 2012. Totaal geen respect. Jammer.

26 november 2012 om 10:29

Compleet met je eens. Ik vond het wel mooi wat Peter Bosz(?), trainer van Heracles, gister zei bij Studio Voetbal. Dat er niet genoeg moeilijke wedstrijden zijn in de Eredivisie, dat hij daarom niet nsnapte waarom Twente en PSV zich zo makkelijk lieten uitschakelen.

De verdediging van Ajax, Feyenoord, PSV wordt te weinig onder echte druk gezet, waardoor ze te weinig ervaring opdoen en tegen een Dortmund ineens vier goals tegen krijgen.

26 november 2012 om 11:03

Als wedstrijden 'leuk' worden door defensieve fouten, dan is er wel wat aan de hand. Veel meer dan in het buitenland is dat wel wat je hier ziet. De tegenstander profiteert, omdat er slecht verdedigd wordt. Dan zitten wij met een PSV die de EL niet serieus neemt en zich liever richt op de competitie en verliest van Vitesse. Tel uit je winst.

Ik ben het vooral eens met zijn punt over aanvallende backs. We willen dat een back opkomt en verdedigen is minder belangrijk. Ook bij de Nederlandse topclubs zie je dit terug. Rosales, Manolev, Willems, Braafheid...het is allemaal niet veel. We kunnen wel zeggen die van Hanegem is oud en zuur, maar het enige wat hij wil, is een hoger niveau in Nederland. Niets mis mee lijkt me.

Willem is soms inderdaad aan het zuren. Maar ik moet hem hier gelijk in geven. Als ik Ajax in de CL zie dat is het kernwoord wat elke keer in mij opkomt "naïef". Wanneer onze linksback naar voren stormt, onze rechtsback naar voren stormt. En dat we dan de bal verliezen en vervolgens helemaal weggecounterd worden. Dan denk ik. Hier met je iets slimmer en zakelijker in zijn. Natuurlijk hou ik van mooi voetbal. Alleen soms kan je best iets compacter en georganiseerder in zijn. Hiddink was daar bijvoorbeeld erg goed in. Koeman kon dat ook altijd in Europa. Een stevige en solide basis neerzetten. Geen frivole en rare dingen doen. Aan je taak houden. Geen risicovolle en mooie passes doen als het niet nodig is en er 8 man voor de bal huppelen en te weinig achter de bal. Iets meer slimmigheden in krijgen.

Eerlijkheid dient wel gezegd te worden dat die slimmigheid met ervaring komt. En als de goede spelers in de eredivisie ervaring krijgen zijn ze weg.

26 november 2012 om 11:07

Er moet inderdaad meer met het hoofd gevoetbald worden zeker bij Ajax. Bij Ajax is het echt een gevoelskwestie. Loopt het lekker dan zijn ze tot grootse dingen in staat maar loopt het slecht dan is er echt geen ondergrens meer dan is het echt troosteloos. Er staat geen minimum meer. Een minimum dat je bij de top van de top heel duidelijk ziet. Denk dan aan United of Barcelona.

De sleutel in dit probleem is ervaring en routine. Bepaalde routinematige spelers zakken niet door het onderpunt heen maar routine zit niet alleen in een individu maar ook in een ploeg.

Als je in elke linie één ervaren(niet bejaard, 26-31) speler hebt dan ben je al een heel eind. Bij Ajax hebben ze dit niet en dus mis je veel routine en is de ploeg afhankelijk van de grillen van de kwalitatief sterkste spelers.

Fischer en Boerrighter kan je hier nauwelijks op afrekenen. Die gozers hebben enorm veel talent maar geen greintje vastigheid.

Volgens de heer v.hanegem (ik vraag me af waarom mensen hem Willem noemen alsof ze hem persoonlijk kennen) is altijd alles wel aardig en als het een keer echt leuk wordt is het al niet meer goed. Je kan je beter neerleggen bij de situatie en accepteren dat het nu eenmaal zo is en roeien met de riemen die je hebt.

26 november 2012 om 11:45

Willem lijkt me niet het type dat met de heer v. Hanegem wenst te worden aangesproken. getuige zijn medewerking aan het boek ter ere van hem genaamd "willem gaat diep".

on: Willem heeft de kunst van het provoceren al aardig onder de knie. Meelopen met de meute is namelijk niet iets wat een grootheid uit het verleden hoort te doen. Jezelf afzetten tegen (in dit geval de media/praatprogramma's) is een manier om je nog steeds te onderscheiden van de rest.

Als trainer bij zowel fc Utrecht als het Nederlands elftal speelde hij bij vlagen ook erg naief en veel te aanvallend. Dus de open deur die hij nu ingooit over de vleugelverdedigers is makkelijk zeggen maar zijn trainersverleden bewijzen zijn ongelijk.

Als voetballer was Willem groots maar als analyticus ben ik niet onder de indruk.

Leuk is ook geen woord voor Willem. Hier een lijstje woorden die beter bij hem passen:

grijs, regen, kist, treurwilg, azijn, independent slip, lekke band, stoffig, steenkool, mompelen, kukident, over datum, zuurpruim.

Vul maar aan...

26 november 2012 om 12:09

Messi is wel aardig..

Nieuwe titel:

"'analist' Willem begint mij de keel uit te hangen".

Met alle respect voor van Hanegem wat hij als voetballer heeft bereikt, maar alstjeblieft, kan iemand hem vragen zijn fles azijn alleen leeg te drinken? Deze man zet zo'n negatieve stempel elke week op het Nederlands voetbal. Zou em eerlijk niet missen, mocht hij besluiten niet meer de analist uit te hangen. Dit soort mensen zitten bij een amateur vereniging aan de bar, continue aan het zeuren dat het vroeger zoveel beter was.

Hij heeft wel gelijk. Hoe PSV en Twente in Europa acteren is beneden alle pijl. Voor Dick geld maar een ding kampioen worden. En dan de miljoenen pakken uit ch. Maar willen ze de eer van de Eredivisie nou niet hoog houden. Man ik baal nog steeds dat Feyenoord uit is geschakeld. Er is toch niks leuker dan op een door de weekse dag s'avonds naar een Europa cup wedstrijd te kijken. Lekker met vrienden op de bank. Zakje chips erbij. Nu moet ik elke week maar spelers kijken die je al kent. Het si toch leuk om tegen Duitse Italiaanse Spaanse clubs te strijden.

Ben het helemaal eens betreft de vleugelverdedigers. Veel te vaak zijn ze meer met aanvallen dan verdedigen bezig. Daarom is het niet verkeerd dat bij Feyenoord Indi linksback staat. Hij vervult die taak verdedigend superieur.

Willem is soms een beetje een novelty act aan het worden maar heeft hier volkomen gelijk. Geen enkel team in NL kan behoorlijk verdedigen. Er zit vaak geen balans in de elftallen en de meeste backs in de Nederlandse competitie zijn ( matige) veredelde vleugelspitsen, die immer kwetsbaar zijn in de omschakeling. Het wordt een tijd dat de alarmbellen gaan rinkelen.

Overigens wordt er ook geen top talent meer opgeleid in eigen land. Alle talenten gaan te vroeg weg naar buitenlandse topclubs ( waar ze 9 van de 10 falen) en de spoeling van export product nederlandse topvoetballer wordt steeds dunner. Straks worden we voorbij gestreeft door de Belgen.

26 november 2012 om 12:13

Je moet je afvragen of we niet al voorbijgestreefd zijn door de Belgen. Met name de verdediging en het middenveld zijn een klasse beter dan die van Nederland.

Tsjonge, na een aantal zeer goede jaren Europees voetbal met veel behaalde punten en één en al hosanna hebben we dit jaar een minder jaar, en gelijk luiden weer alle noodklokken en is ons voetbal zogenaamd afgedaald naar een dramatisch niveau. Weer een gevalletje waan van de dag.

26 november 2012 om 16:40

Inderdaad. 1 slecht jaartje en iedereen is gelijk helemaal van slag. Volgend jaar doen we het misschien weer beter en dan is het helemaal weer goed. Slaat werkelijk op kaas! We komen er welm maar hebben tijd nodig.

Dit stuk is weer eens totaal niet representatief samengevat, want die hele column gaat juist vooral over Dick en Psv waar Willem het voor opneemt gezien alle kritiek deze week.

Ik vind het altijd enorm frapant dat als Willem iets zegt, hij niet moet zeuren maar als j.c. iets zegt, het pure wijsheid is! Ik vind deze opmerking wel degelijk hout snijden. Uiteindelijk wil je toch alleen hoog eindigen voor het Europese voetbal. En als wij daar dan kinderlijk onderuit gaan mag dat best gezegd worden! Het niveau moet gewoon omhoog en dat zal moeten gebeuren door veel te investeren in de jeugd. Wanneer ploegen ver komen in europa komt er neer geld vrij en wordt de naan groter. Dat betekent dat spelers liever voor die club spelen. Dus houdt je spelers makkelijker vast. Het is gewoon een wisselwerking

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren