Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Guardiola vol lof: 'Dat Ajax had iets wat mij verbaasde en verblufte'

Laatste update:

Het Ajax in de succesjaren onder Louis van Gaal dient voor Josep Guardiola als model voor het spel van het huidige Barcelona. In zijn biografie Mijn mensen, mijn voetbal vertelt de oefenmeester uitgebreid over zijn liefde voor de jonge ploeg die in 1995 beslag legde op de Champions League.

/

“Het gemak waarmee het Ajax van Van Gaal het spel opbouwde, de snelheid van de flankspelers, en hun manier van de bal naar elkaar toe te spelen, over de grond, door de lucht...”, valt Guardiola in katzwijm wanneer de equipe van Van Gaal ter sprake komt. “Zij namen alle risico's die een ploeg kán nemen.”

“Dat Ajax had iets wat mij verbaasde en verblufte”, citeert Voetbal International verder uit het levensverhaal van Guardiola. “De discipline waarmee plaatsen werden overgenomen, het balbezit als basisidee, het constant ondersteunende spel, de bewegingen op twee plekken tegelijk. Zij konden perfect doen wat ik vind dat een voetbalploeg altijd moet doen. Dat Ajax gaf les aan hen die het spel perfect kennen.”

Welk Ajax vind jij beter?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Prachtige woorden over Ajax , en het was ook vaak prachtig wat Ajax onder van gaal liet zien

18 april 2012 om 17:51

Ik was zelf 10 in 1995, maar kan me nu nog bepaalde wedstrijdmomenten voor de geest halen. Natuurlijk het puntertje van Kluivert tegen A.c. Milan, maar ook bijvoorbeeld dat prachtige afstandsschot van Finidi met buitenkant rechts, volgens mij na een overstapje van Litmanen. De grote kracht van dat team was de dynamiek, de positiewisselingen. In het seizoen '94/'95 werd Ajax ongeslagen kampioen met 106 doelpunten in 34 wedstrijden, terwijl Kluivert topscorer van Ajax was met ''slechts'' 18 doelpunten. Daarmee werd heel goed aangetoond dat een goed gebalanceerd en georganiseerd team belangrijker is dan individuele klasse. Het team scoorde doelpunten, niet individuele spelers. Het feit dat relatief beperkte spelers als Musampa, Reuser en Wooter vrijwel moeiteloos meedraaiden onderschrijft hoe sterk dat team van Ajax in de basis was.

18 april 2012 om 17:57

En de veelzijdigheid he, Een Davids die je gewoon overal kon posteren bijvoorbeeld.
Als het positiespel goed is zijn er maar relatief beperkte technische kwaliteiten nodig om enig rendement te halen, dat deed van Gaal destijds wel extreem goed.

18 april 2012 om 18:11

Dat van die veelzijdigheid was een voordeel voor Van Gaal. Met name Davids en Ronald de Boer waren veelzijdige spelers die op meerdere plekken in het elftal ingezet werden. Daardoor kon er met een relatief kleine kern gewerkt worden. Wat dat betreft zijn er ook wel veel overeenkomsten tussen het Barcelona van nu en het Ajax van toen. Dit jaar gebruikt Barcelona veel meer spelers, maar tot vorig jaar werden naast de vaste basis vooral Mascherano en Keita ingezet bij blessures en schorsingen, ongeacht de positie van degene die weg viel. Dit werd opgevangen door bijvoorbeeld Iniesta, Busquets of Mascherano op andere posities dan hun natuurlijke positie te laten spelen. In het positiespel van Barcelona draaiden ook zij vaak moeiteloos mee op die andere posities.

18 april 2012 om 18:13

ik was 16/17, had sinds '91 een seizoenkaart en in die tijd bij de 3 Europese finales. in '96 was ajax eigenlijk nog beter dan toen ze de cl wonnen maar het leek allemaal zo voor de hand liggend. veel jaren later en zelfs nu nog bij het zien van samenvattingen besef je pas hoe uitzonderlijk het was. het basis idee is simpel en goed beschreven door guardiola: dynamisch spel maar toch vol automatismen en duidelijke taken zodat individuele spelers goed te vervangen waren: precies wat de boer (in een moderner systeem) voor ogen heeft.

dit is ook de reden dat ajax naar een kwalitatief betere en vooral bredere selectie toe moet. jeugd is het uitgangspunt maar ondersteund door spelers die verder zijn en mentaal het goede voorbeeld geven door hun ervaring. laten we hopen dat de boer nog lang blijft, hij heeft alles meegemaakt en weet precies wat nodig is.

18 april 2012 om 18:32

Dankzij jouw krijg ik spijt dat ik niet eerder ben geboren Geweldig spel wel teruggekeken maar nooit kunne meemaken.

18 april 2012 om 20:58

Waarom moet ik nou in 96 geboren zijn heb ik al dee momenten live moeten missen ál heb ik ze ondertussen natuurlijk al lang weer op dvd gezienn was inderdaad altijd prachtig(wat om die dvd staat dan) en de verhalen die ik allemaal hoor

Wat baal ik er van dat ik die tijd niet heb meegemaakt...

18 april 2012 om 17:48

Geloof mij maar, het huidige Barca spel is het dichtste dat er bij in de buurt komt als voetbal van de afgelopen kwart eeuw (aangezien het grote Milan anders voetbalde). Dat Ajax speelde inderdaad vaker door de lucht dan dat Barca dat nu doet, dus met meer risico. Dit Barcelona is wel efficiënter.

Dat waren tijd man. Koester mijn sjaaltje van de Cl-finale als een plak goud. Ik was 7 en mocht mee. Totaal verkocht aan Ajax daarna.

(hoe ik de boel kan vergelijken met het huidige Barca als ik 7 was? Heb bijna alle wedstrijden van dat 94/95 en 95/96 op VHS grijs gekeken na de komst van Morton Olsen.)

18 april 2012 om 17:56

dit barca is ook beter.. qua voetbal en qua effectiviteit.. het voordeel van dit barca is dat barca type spelers hebben die meer voetbalintelligentie hebben.. en ze hebben messi

18 april 2012 om 17:57

Het grote verschil met het Barcelona van vandaag en het Ajax van 1995 is dat Barcelona al jaren met dezelfde kern speelt, terwijl het team Ajax vanaf 1996 langzaam maar zeker uit elkaar begon te vallen. De basis van Barcelona bestaat tegenwoordig vrijwel alleen maar uit gevestigde namen, echte wereldtoppers. Bij Ajax was in 1995 Frenk Rijkaard de enige echte gevestigde wereldtopper; de rest van de basis bestond voornamelijk uit jonge spelers, die zich later ontwikkelden tot wereldtoppers, maar destijds hadden ze die reputatie zeker nog niet.

18 april 2012 om 18:00

Voetbalintelligentie was destijds niet groter dan nu hoor. Een Litmanen was bij vlagen briljant, zeker in zijn timing. Seedorf en Davids waren tactisch toen beide al ijzersterk en de hele boel werd van achter aangestuurd door Rijkaard. Dat was een team met veel hersens hoor,

18 april 2012 om 18:04

Één van de belangrijkste tactische aspecten van dat Ajax was de inschuivende rol richting het middenveld die Rijkaard in balbezit had. Hierdoor creëerde Ajax vaak een overtalsituatie op het middenveld die ontzettend moeilijk te verdedigen was. Daarnaast gaf het Litmanen de mogelijkheid om kort achter de spits te spelen in balbezit, met veel diepgang, zonder dat het ten koste ging van afspeelmogelijkheden centraal op het middenveld.

18 april 2012 om 20:00

Mee eens, maar dat excuus van Messi slaat kant nog wal.
Ajax had Litmanen, de beste aanvallende middenvelder die toen op de velden liep.

18 april 2012 om 21:46

Helaas is het gedrag van Barcelona spelers op het veld topclub onwaardig. Daarom zullen ze nooit zo groot zijn als het Ajax van '95. Bovendien is Barcelona niet zo superieur als Ajax was. Ajax won op eigen kracht en Barcelona heeft toch regelmatig wat hulp van de arbitrage nodig.

18 april 2012 om 19:06

Ja het was vaak schitterend om te zien, een soort van kat en muis spel speelde Ajax in 1995 en 1996. Vaak ging de bal van Blind naar Rijkaard, vervolgens naar F.de Boer of Reiziger dan naar Litmanen die zocht gelijk de zijkanten op door Overmars of Finidi aan te spelen. Daarna ging de bal weer helemaal terug net zolang het gaatje in de defensie van de tegenpartij was gevonden. Davids was daar trouwens een kei in, om zonder bal de 16 in te sprinten om vervolgens de bal weer mee te krijgen van superkaatser Kluivert. R. de Boer was juist aan de bal weer heel erg sterk, uit stilstand iemand passeren om vervolgens met een 1-2 de 16 in te penetreren. En nu hou ik er mee op, die tijden krijgen we waarschijnlijk nooit meer.

18 april 2012 om 19:50

@ Voorbeeld

De 1-0 van Oranje tegen Argentinië illustreert mooi hoe de Ajax-spelers van die tijd een verdediging volledig uit elkaar konden trekken! Er was in die periode toch ook een seizoen dat ze ongeslagen kampioen werden?

18 april 2012 om 19:44

Ja, dat waren nog eens geweldige tijden

Ach ja, soms zet ik de videoband van 1995 nog eens aan om weer kippenvel te krijgen van die tijden. Wat domineerde Ajax toen. Gouden tijden.

18 april 2012 om 17:51

ik ben 15 en hebt dat dus nooit meegemaakt, toen kreeg ik de videoband van de champions leugeu en toen wist ik wat ajax in die tijd betekende prachtig

18 april 2012 om 18:15

Als je de mogelijkheid hebt om aan de beelden te komen raad ik je aan om te kijken naar Real Madrid - Ajax van november 1995. Real Madrid was destijds ook al één van de grootste en sterkste clubs van de wereld, en Ajax speelde Madrid volledig van de mat. De wedstrijd eindigde in 0-2, ondanks 2 onterecht afgekeurde doelpunten van Ajax, en twee schoten op de lat. Dat is voor mij nog altijd de beste wedstrijd van Ajax die ik ooit heb gezien.

18 april 2012 om 18:26

Voor alle liefhebbers
De eerste helft van misschien wel de beste wedstrijd ooit door ajax gespeeld

http://nos.nl/video/275671-1995-eerste-helft-real-... madridajax.html

En hier de tweede helft:

http://nos.nl/video/275670-1995-tweede-helft-real-... madridajax.html

Als je op de nos site zoekt op ajax real madrid en dan door klikt naar video dan staan op pagina 3 en 4 alle beelden voorbeschouwingen, analyses en nabeschouwingen.

Geniet ervan!

18 april 2012 om 18:29

Mooi! Je links werken trouwens niet, ze zijn ingekort.

Misschien dat deze wel werkt: http://bit.ly/rubaux

18 april 2012 om 18:46

Heel erg bedankt! mooi om een keer terug te zien, ook al ben ik een feyenoorder;

ava85@ bij mij werken ze wel hoor

18 april 2012 om 18:48

@sprokkie bij mij nu ook ;

18 april 2012 om 18:57

Grappig om te zien dat Raul toen ook al op het veld liep, wat een legende is dat toch.

Edit: En het commentaar van Evert ten Napel is in al die jaren niet vooruit, maar eerder achteruit gegaan. toen kon hij er nog wel wat van

18 april 2012 om 19:09

Die wedstrijd was schitterend inderdaad. En ook nog eens 2 onterecht afgekeurde doelpunten. Het niveau van de scheidsrechters was toen ook niet al te best.

18 april 2012 om 20:06

Ik heb het zelf niet meegemaakt (te jong)...
En ben ook totaal geen Ajax fan (psv namelijk) , maar ben nu al de tweede helft aan het kijken van Real- Ajax (1995) en wow wat was Ajax goed zeg..
Real compleet van de mat gespeeld, wat een geweldig team!
Ik kan het niet ontkennen!

Ajax was echt groot, Psv ook en Feyenoord ook.. Die jaren gaan zeker weer komen. De grote talenten zijn niet met geld te koop, die worden alleen met goed beleid gekocht, kijk naar Udinese...

18 april 2012 om 17:40

"talenten zijn niet met geld te koop(!), die worden alleen met goed beleid gekocht(!)"

Je zegt dat talenten niet te koop zijn, maar worden met goed beleid gekocht?

18 april 2012 om 17:42

hahahaha, daar heb je me..:het 2e moet gescout zijn... Ik hoop dat je mijn standpunt begrijpt...ik bedoel dat talenten vroeg worden gescout en opgeleid en je dat niet met grof geld doet. Dus deze teams maken daar kans mee. Ik hoop het nu wel goed te hebben uitgelegd.

18 april 2012 om 17:44

Ja, ik begrijp u wel. Ik wou gewoon even moeilijk doen

18 april 2012 om 19:07

Dus Arsenal ligt mijlen ver op iedereen, want Wenger doet dit al jaren..

18 april 2012 om 17:41

Die jaren komen er niet meer, dat is Wishfull thinking. Je mag dan grote talenten hebben, maar die worden snel weer verkocht. Kijk naar een Vertonghen, een grote speler voor Ajax, maar die zal volgend seizoen bij een andere club zich ontwikkelen tot een topper.

18 april 2012 om 17:53

Onzin, Kluivert was 18, Seedorf was 18, Van der Sar was 23, Finidi, Litmanen en Kanu waren gewoon goed gescout, dat soort jongens kan je nog steeds in je team hebben als je het goed organiseert.

18 april 2012 om 17:57

Dat soort jongens kan je alleen nog behouden als er geen clubs uit Engeland komen met zakken vol geld, dat ik het grote verschil met toen.

Stel je voor dat wij Sneijder, Zlatan, Van der vaart en ga zo maar door voor de club hadden kunnen behouden dan stonden we nu weer in de finale van de CL.

18 april 2012 om 18:05

@devisser dat roept zlatan zelf ook nog regelmatig.

18 april 2012 om 17:44

grote talenten zijn niet met geld te koop, die worden alleen met goed beleid gekocht,

Volgens mij bedoel je die worden alleen met goed beleid opgeleid;

Ontopic: Ajax was machtig in de jaren 90 zelf heb ik die tijd niet echt meegemaakt, was toen net geboren maar wat ik van Video,s en dergelijke heb gezien was het echt fenomenaal om te zien.

18 april 2012 om 17:45

Tja ik weet het niet. Bij Ajax blijken de talenten vaker te bljiven (en bij Feyenoord dit jaar ook), maar nog steeds zijn er talenten die het geld en de roem ruiken (castaignos, Bouy, etc.).

Wat Udinese betreft, zij spelen al in een topcompetitie en dat is wellicht het enige nadeel bij Ajax momenteel. Gelukkig is de Eredivisie weer in ontwikkeling en in een stijgende lijn (europees gezien).
Ook komen er steeds meer topclubs bij. Waar het vroeger alleen Ajax, PSV en Feyenoord was, kwam later AZ erbij en daarna FC Twente en nu lijkt Feyenoord ook terug van weggeweest (alhoewel we moeten afwachten hoe zij het verlies van Guidetti gaan opvangen).

Met SC Heerenveen ligt er een talentvolle team, terwijl bij Vitesse er een goudmijntje is bijgekomen (jordania die Bony, Ibarra, etc. haalt) en ook FC Groningen heeft grootse plannen.

De Beneliga is wat mij betreft niet nodig, alleen 5 teams (anderlecht, AA Gent, RC Genk, Club Brugge en Standard Luik) zouden een aanwinst zijn, maar de rest zou de ontwikkeling van de Eredivisie remmen.

18 april 2012 om 17:49

@jeffreysch

Maar de eredivisie kan toch ook omhoog? Ze presteren toch best goed in de EL en Ajax deed het voor haar doen best goed in de CL, ze hadden grote kans om door te stoten. Ze zijn bezig met een weg omhoog lijkt het en dan willen talenten graag naar Amsterdam komen.. Ik zie het nog wel gebeuren in ieder geval. Ben liever optimistisch dan pessimistisch...;

@ Oeniboy

Dat is inderdaad wishfull thinking. Ik zie het toch zomaar gebeuren hoor...

18 april 2012 om 17:57

Veel clubs uit de eredivisie zijn inderdaad prima bezig, en ook het niveau in de eredivisie is omhoog aan het gaan. Toch denk ik wel dat geld veel verschil maakt. Natuurlijk maken wij in dit landje veel goed, maar ook het gat met tv en sponsor inkomsten is natuurlijk gigantisch.

Gelukkig zijn er op alle fronten ontwikkelingen gaande, dus laten we gewoon maar hopen en afwachten

18 april 2012 om 17:58

De Eredivisie gaat inderdaad omhoog (wat ik ook al zei), maar de Eredivisie zal nooit zo een topcompetitie worden als een Spanje of Engeland.
Daarvoor zijn er te weinig kijkers, dit zou enkel gestimuleerd kunnen worden, wanneer clubs uit Nederland beter presteren.

19 april 2012 om 12:00

Ik moet gelijk denken aan de beker finale van Feyenoord - Ajax. Met de winnende doelpunt van Obiku.

Altijd mooi om zoiets te lezen van een van de succesvolste coaches momenteel !

Ik dacht even dat hij het had over de wedstrijd tegen Manu

on: hij heeft wel gelijk dat was een geweldig ajax wat misschien nog wel kan tippen aan het barca van nu..

Weer een respecte reactie van Guardiola richting Ajax en Louis van Gaal.
Je bent een gentleman...

aparte poll

ik heb zelf het Ajax uit de jaren 70 niet meegemaakt dus kies automatisch niet voor die optie.

leuk om te horen dat veel mensen het Nederlands voetbal toch zo hoog hebben zitten in het buitenland.

Mooi om te horen van juist Guardiola, hij die met Barcelona de wereld heeft veroverd op een geheel andere manier dan de laatste tien jaar gebruikelijk was, met het totaalvoetbal waar Ajax en Oranje om bekend stonden. Zijn lovende woorden hebben daarom in mijn ogen net wat meer waarde.

Mooi om te lezen dat de trainer van een van de beste teams ooit een Ajax-team als inspiratie heeft gehad (al is dit natuurlijk niet de eerste keer dat dit het geval is). Geeft toch maar weer aan dat Ajax een van de clubs is die de voetbalgeschiedenis heeft geschreven en daarvoor nog steeds wordt geroemd.

dit is echt leuk om te horen.
de coach van het meest succesvolle elftal op dit moment die dit zegt over Ajax.

stiekem hoop ik dat Ajax het nog waar gaat maken in Europa en zo'n succes weet te herhalen.
ik zelf heb het europees succes van ajax niet mee gemaakt helaas, daar baal ik pittig van.

Ik vraag me nou altijd af hoe hij hier nou bij komt. Wie vraagt er nou elke keer zulk soort vragen. Met alle respect naar ajax toe maar waarom word dit nu genoemd? Zijn dit nou altijd nederlandse journalisten die nog iets van Hollandse glorie willen horen, of terug willen denken aan de tijd dat we nog wat voorstelden europees?

Edit : uit zijn biografie zie ik,ik las eroverheen

18 april 2012 om 17:45

Lees is wat beter! Het komt uit zijn biografie

18 april 2012 om 17:46

Als je goed leest heeft hij het erover in zijn biografie dus geen enkele journalist die daar om vroeg.

18 april 2012 om 17:59

Als je nou eerst een keer leert lezen dan hoef jij jezelf niet zoveel af te vragen, Als je goed had gelezen had je namelijk begrepen dat er een biografie uit is gekomen over guardiola een biografie over zijn leven wel te verstaan, In die hele biografie staat een stukje over ajax dat ze hem zo verbaasde & dat ze zo mooi voetbal speelde.

Tenzij een nederlandse schrijver/journalist deze biografie heeft geschreven is dit gewoon een compliment zonder dat er een vraag aan vooraf is gegaan, Of mischien wel een vraag als welke teams hebben je geinspireerd & daarna noemde hij waarschijnlijk ajax zoals hier staat beschreven. Erg he???

18 april 2012 om 18:15

Dat geef ik toch toe? kan jij zelf niet lezen ofzo, er staat toch onder dat ik eroverheen las. Als jij zelf niet normaal kan lezen moet je niet op mij gaan beginnen.

Je bent vast heel geraakt dat ik dit zeg, ook al bedoel ik het niet eens negatief tegenover Ajax. Ik weet wat een biografie is dus dat hoef je me niet uit te leggen. Wel grappig om te zien dat je zo in de verdediging schiet, maar je hoeft niet gelijk agressief te doen joh idioot

Totaalvoetbal, kan het niet anders vertalen! Ajax was op het veld heer en meester, niemand die ze kon stoppen (behalve dan de oude dame in de finale van de CL 2e jaar). Helaas vertrokken de geweldige al snel naar diverse andere clubs.

18 april 2012 om 17:43

Maar bij Juve liepen ze dan ook gezellig met wat wit's in hun neus te ballen tegen Ajax.

18 april 2012 om 17:49

Zoiets werd er inderdaad beweerd, weet niet of het cocaine was of een andere doping maar zoiets werd inderdaad beweerd. Ondanks dat was het niet genoeg reden of niet belastbaar genoeg geweest om Ajax de CL alsnog te geven toch? Tenminste dat kan ik mij niet meer herinneren.

18 april 2012 om 18:24

Volgens mij is het naar buiten gekomen dat ze doping hadden gebruikt. Aantal jaar terug wouden ze Ajax alsnog die prijs toekennen. Uefa heeft het toch maar gelaten zoals het is.

18 april 2012 om 20:36

Klopt, volgens mij hebben ze zelf ook toegegeven. Maar vroeger kwam dat vaker voor, en heb nog nooit gehoord dat er veel aan is gedaan om de prijs dan aan de ander toe te kennen.

18 april 2012 om 21:08

Uefa wilde nog wel iets doen, maar Ajax voelde niks voor zo'n prijs zoveel jaar na dato.

Toen was de Nederlandse competitie nog een van de allergrootste, zoniet de grootste van europa. Jammer dat dat nu niet meer is. Zoals Ajax zo kon domineren toen de tijd! Jammer dat ik het alleen via filmpjes heb terug kunnen zien... Ik had toen iets ouder moeten zijn

18 april 2012 om 17:48

De Nederlandse competitie is nooit de allergrootste geweest. Op dat moment was de Italiaanse competitie het grootst.

18 april 2012 om 17:51

In eind jaren 60 en begin jaren 70 was de Nederlandse competitie de grootste hoor. Eerst won feyenoord de europa cup en daarna 3 keer Ajax.

18 april 2012 om 18:59

Ook toen voerde Italie enigzins de boventoon. Met 7 finalisten in 10 jaar (4 winnaars) bleven zij Nederland toch nipt voor.

Desondanks was dat wel een van de betere periodes van het Nederlands voetbal Europees gezien.

Ajax is ook een mooie club, dat in het buitenland veel respect krijgt.

Mooi, Guardiola kruipt weer een keer in onze kont. Zo komen al die commentatoren nooit van hun Barca complex af en daarom kijken wij vanavond weer naar een wedstrijd waar elke tackle volgens de commentator direct rood waard is voor Chelsea!

Het Ajax van 1995 was fantastisch dat weet ik als Ajacied!

18 april 2012 om 18:11

Eren wie het eren toekomt. En Barca komt het eren toe..

Daarbij krijgt Barca ontzettend veel complimenten, maar ik vind ze nog steeds niet naast hun schoenen lopen. Naar de buitenwereld toe dan..

Wat daar bij die club is opgebouwd is gewoon uniek. Daar kan je alleen maar respect voor hebben en vol lof over zijn. Maar mensen hebben altijd weer wat te zeiken..

18 april 2012 om 18:23

Wat Barca heeft opgebouwd, heeft Ajax opgebouwd zonder honderd miljoen miljard!

Als je ziet hoe de spelers zich gedragen dan zie je dat ze wel naast hun schoenen lopen, althans dat is mijn bescheiden mening!

18 april 2012 om 18:29

Dat klopt, Barca heeft de financiële middelen om de salarissen te betalen en dan blijven de spelers ook hun hele leven bij Barca. Bij Ajax was het 1 of 2 seizoenen top met jongelingen en daarna gingen ze weg. Bij Barca hebben ze het Xavi, Iniesta, Pique, Puyol, Busquets, Pedro, Messi etc. het totaal voetbal geleerd. Dat is een fantastische prestatie.

18 april 2012 om 23:09

ik had toch ergens gelezen dat ze geld moesten lenen om de salarissen uit te betalen vorig jaar

en het begon natuurlijk allemaal in 92
toen we de eufa cup wonnen
en het liep door tot 97 wat een tijd zeg
ben aanwezig geweest bij alle drie de finales
eerst 3 uur moeten wachten om kaartjes te krijgen voor de finale van 92
waren we aan de buurt was het uitverkocht
de kassiere bellen waren er nog 20 kaartjes achter de goal in het olympisch stadion
yes we waren erbij
in 95 naar oostenrijk o mijn god ik vergeet dat ook nooit meer
en 96 in Italie was ook gaaf alleen die penaltys

18 april 2012 om 20:47

dan zijn wij generatiegenoten, heb als 13-14 jarige nog via de TV de Ecii finales van 1986 en 1987 meegemaakt.

1992 was prachtig, door het mallotige staafincident (mede dank zij het ophitsen van Freek de Jonge) eerst 3 keer in Dusseldorf de thuiswedstrijden gespeeld.

Daarna gelukkig in het Olympisch Stadion, je kaartjes halen op de Haarlemmerstraat bij de sigarenzaak van oud-ajacied Muller.

Daarna kwartfinale tegen AA Gent. Uit 0-0 en die luizige ploeg wilde met een paar counters de buit binnen halen in Amsterdam. Maar dat werd 3-0.

Daarna de halve finale tegen Genua. Uit 3-2 voor Ajax. Genua maakte in de eerste helft 0-1. Ik zat toen op die houten bankjes achter het doel. In de rust onder het stadion (toen nog met tweede ring) door om een hot dog te scoren. Duurde een beetje lang en net na de rust maakte Bergkamp de 1-1, wij liepen in het betonnen tunneltje onder de ring en we dachten echt dat wij het stadion op onze kop kregen, man wat een kabaal, het beton trilde gewoon.

Hingen geen schermen dus dat doelpunt heb ik alleen later op video terug gezien. Je zat daar wel kort op het veld en ik zag die Tjechische spits letterlijk zn lange haren uit zn hoofd trekken na een gemiste kans. John van Loen kwam er nog in als stormram.

Het mooie van de Eufa cup was dat de finale ook over twee wedstrijden was en Ajax eerst uit tegen Torino moest en toen thuis in Amsterdam de cup pakte.

Ajax raakte ook toen zijn sterkhouders kwijt (bergkamp en Jonk naar Inter, Genua was zo onder de indruk van de voorzit van John van het Schip na twee minuten waaruit de 0-1 kwam dat ook hij vertrok naar Bella Italia.

En toen presteerde van Gaal het om met een jonge selectie in 1995 heel Europa te verbazen. Het beste werd dit geïllustreerd in de wedstrijd AC Milan - Ajax toen dé libero van het Italiaanse voetbal Baresi zo gek werd gespeeld dat hij de bal maar in eigen doel kopte! (ajax speelde inderdaad én via de grond én via de lucht).

Maar om de jonge gasten wat hoop te geven. Ook toen raakte Ajax zijn sterkhouders kwijt na successen, en ook toen kregen gasten als Frank de Boer veel commentaar (foto's in de VI met als bijschrift Frank de Boer wordt eruit gesprint door Juul Ellerman) terwijl iedereen het er nu over eens is dat het een absolute grootheid was. Ook toen had Ajax het verwijt arrogant te zijn (ipv het zelfvertrouwen wat het gewoon was).

Daarom zie ik Ajax echt wel weer een keer stunten in de CL of El!!

ajax van 95.

Wat een team was dat ja.
Die speelden mischien nog wel mooier dan dit team van barcelona.
Met litmanen davids seedorf de boer rijkaard.
Wat een team.

18 april 2012 om 17:55

Overmars, Finidi, Kanu, van der Sar, Blind, Kluivert niet te vergeten.

18 april 2012 om 19:26

Nee die vergaat ik zeker niet.
En wat dacht je winston bogarde.
Als je daar tegen moest spelen dan was je al bang voor de wedstrijd.

Ik denk dat over een jaar of 15-20 de Eredivisie en ploegen als Ajax,psv,feyenoord weer gouden tijden zullen beleven. De Jeugd in Nederland is een van de beste in Europa en onze scoutingswerk is ook erg goed. Als het goed aangepakt word zie ik de Eredivisie later in het rijtje Premier League,premier Division,serie A en clubs als Ajax,psv,twente,feyenoord,az (niet allemaal, misschien wel, misschien niet) in het rijtje : Barca,real,man Utd,ac Milan

18 april 2012 om 18:42

Ontzettend onzin verhaal daar onderaan.. Die clubs in dat rijtje haha nooit niet.. En Ajax staat gewoon nog in dat rijtje wat prijzen betreft. Maar jij denkt dat az en twente enzo ineens Cl's gaan winnen.. nooit niet!! Ook niet als de schulden moeten worden betaald of er kan anders niet mee worden gespeeld. Zijn genoeg oplossingen en de grootste spelers gaan dan heus niet ineens allemaal naar clubs in de eredivisie. Echt ontzettende onzin! We kunnen met 1 of 2 clubs incidenteel stunten en je kan een goede lichting hebben een keer, maar niet structureel even groot worden en met 4 clubs in de CL in de top meedraaien.. echt pure onzin!

Wat waren ze toen goed he!

Ik was op dat moment ook een klein beetje ajaxied, ben geen successup ofzo maar je kon niet anders.
Het was puur genieten, het gemak waarmee zij topploegen opzij zetten was geweldig om te zien.

Het is al langer bekend dat Pep zijn inspiratie heeft gehaald bij Nederlandse grootmeesters zoals Van Gaal,cruijff(rinus Michel). Het blijft natuurlijk mooi dat hij nog altijd zijn bewondering niet onder stoelen of banken kan steken. Nederland mag als "klein" voetballand wel trots zijn dat het zo'n grote invloed heeft gehad zowel op het moderne als het oude voetbal. Er zijn veel mensen die niet beseffen wat Rinus Michel en Cruijff gerealiseerd hebben in het voetbal. Dit kan niet genoeg worden beklemtoont en ik onderstreep dit als Belg nota bene.

Pep heeft echter het Rinus Michel/cruijff-concept geperfectioneerd en toegepast op een ploeg met buitengewone technische kwaliteiten. Hij laat Barça niet alleeen aanvallend voetballen maar hij heeft ook tactische discipline geintroduceerd bij Barça. Dit bedoelt Cruijf als hij zegt dat het individu moet weggecijfert worden voor het team want dan gaat je team goed spelen waardoor het individu ook automatisch kan gaan schitteren.

De manier van spelen die Barcelona vandaag de dag toont aan de hele wereld is de verdienste van Pep die zijn team toelaat om zo te spelen en zijn team ook traint om op zo'n manier te spelen. Het is een combinatie van het totaal voetbal concept + tactische disicpline + getalenteerde voetballers+karakter van de ploeg en dit vormt dan : Totaal Voetbal THE Next Level.

18 april 2012 om 18:02

Volgens mij vind Cruijf het individu juist belangrijker, want als je het individu beter maakt, is dat altijd in het voordeel van het team

18 april 2012 om 18:53

Het is juist andersom want volgens hem kon je enkel de beste zijn als je als team de beste bent. Hier is trouwens een leuk artikel over het onderwerp:

http://www.goal.com/en/news/12/spain/2009/10/07/15...

Ajax 95 was een dream team met sterren zoals Litmanen, De Boertjes, Overmars in supervorm, Van der Sar, Rijkaard ga zo maar door, en met geweldige talenten Seedorf en Kluivert.

We hebben toen met dat team ook een keer Real Madrid helemaal zoek gespeeld in Spanje.

Hopen dat deze tijden ooit nog eens terugkeren!

18 april 2012 om 18:01

met een staande ovatie van het madrid publiek, kippenvel!

18 april 2012 om 18:02

die tijden zul je niet meer meemaken.. is gewoon niet mogelijk meer in het huidige voetbal als er een talent een beetje doorbreekt zit ie al in liverpool of bij een andere europese subtopper .. de eredivisie is niet meer de competitie die het was in het begin van deze eeuw en ik ben bang dat het nooit meer goed gaat komen

Het Ajax van de midden jaren 90 was tot het huidige Barcelona het beste team dat ik ooit heb zien spelen. Enorm dominant, de tegenstander kwam soms amper over de middenlijn.

en dat zeg ik als Feyenoorder

18 april 2012 om 18:34

Ik vind het Real Madrid met Zidane,figo,beckham,ronaldo,helguera en Raul veel spectaculairder!

18 april 2012 om 18:59

Het Real Madrid team wat jij noemt was niks bijzonders. het was een stel super sterren in één team dat als team niks klaar speelde en puur en alleen teerde op een individuele actie van meestal Zidane en/of Ronaldo.

18 april 2012 om 19:03

Heerlijk toch, of wil jij liever zo een uitstralingloze team als Man U in 98/99, legendarische finale, maar een team zonder geur noch kleur

Ik heb die tijd jammer genoeg nooit meegemaakt, maar ik hoor hier en daar wat beridhten dat hrt op hrt spel van Barca lijkt. Maar heb wel beelden gezien, wat prachtig was dat,het niveau nu vindt ik ver te zoeken, de echte grote clubs zoals Man city en Barca (zo heb je er nog 8) die hebben gewoon meer geld om spelers te kopen, die beter zijn dan die de Ajacieden of de zrotterdammers kopen, dus mort je maar gaan scouten, of een beledeid in de jeugd. De jeugd over 10/15 in Nederland is zeer goed, komen echt een paar leuke talenten aan die het, als je het mij vraagt gaan halen. Maar zoals een voorbeeldje fc Groningen die Tadic (toch)? Texeira Suarez Nevland Silva en zo heb je er nog een paar hebben gescout. Dat heeft ze tot middenmoter gemaakt vindt ik. Je kan dure spelers gaan kopen, masr natuurlijk ook gaan scouten wat goedkoper is dan een speler van 3 miljoen gaan kopen.

In 1995 was ik 14 jaar en Ajax speelde zowat heel Europa van de mat met prachtig combinatie voetbal. Het waren destijds mooie jaren in de ere-divisie, omdat ook Feyenoord met Henrik Larson en PSV met Ronaldo goede elftallen hadden.

Ook in 1996. Ajax speelde de WK Finale in Japan. Ik kan me nog goed herinneren dat de school in de middag even geen les gaf en wij in de klas op een klein televisie de penaltyreeks met spanning volgden.

Mooie tijden.

18 april 2012 om 18:52

Die wk finale was in 1995 en was s'ochtends.

18 april 2012 om 19:06

Haha, het was inderdaad in 1995 maar volgens mij schoot Blind de beslissende penalty erin rondom de lunchpauze .... Ook wij hadden een tv en ik herinner mij dat werkelijk iedereen voor Ajax was. Als ik nu om mij heen kijk heeft AZ het hier in de regio inmiddels wel gewonnen maar dat terzijde.

Skila87 zegt hierboven: Eren wie het eren toekomt.....
Daar ben ik het volledig mee eens. Wij mogen als Nederlanders trots zijn dat we nog zo vaak worden geroemd om het voetbal dat we toendertijd hebben laten zien. Het blijft toch een soort van respect voor wat 'we' hier ooit hebben bereikt. Ik ben blij dat naast Guardiola ook enkele niet Ajacieden dit durven toe te geven.

Edit: Ook wij hadden een tv ... Op school aanstaan. (het moet niet te oudbollig klinken, hehe)

18 april 2012 om 19:10

Ik zat toen in Rotterdam op school, dus heb ik in een soort van Mediamarkt die wedstrijd gekeken. (was beter dan helemaal niks zien)

Ik heb het helaas nooit mogen meemaken, maar als ik de mondelinge verhalen van mijn vader meekrijg en wat video's heb gezien was het zeker een prachtige team waar je nu alléén maar van kan dromen. Denk dat je wel meer genoot van die wedstrijden van nu met al die spelers.

18 april 2012 om 18:57

Ja ik denk daar nog vaak met weemoed aan terug, alle wedstijden zowel uit en thuis geweest tot aan de finale in Wenen toe. (heeft me wel een berg geld gekost) Mooiste was Milaan thuis die helemaal zoek gespeeld werden en met 2-0 naar huis gestuurd werden. Minpuntje was Gullit die in de rust als eerste (in zijn eentje) terug op het veld kwam, hij werd ontzettend uitgefloten door een vol Olympisch stadion.

Schitterende woorden van Pep Guardiola, iedereen genoot toen van Ajax. Alles wat Ajax deed was mooi.

Laatst hoorde ik Nwanko Kanu nog zeggen: 'hoe iedereen nu over FC Barcelona praat, zo praatte iedereen over Ajax in de tijd dat ik daar speelde en dat we de Champions League wonnen'

En ik vond dit wel 'n mooie uitspraak van Kanu. Hij zij zelf dat hij wist dat het niet allemaal door hem kwam dat ze al die prijzen wonnen, er waren nog wel betere spelers dan mij zoals Bergkamp, De gebroeders De Boer, Davids, Kluivert, Van Der Sar. Dit vertelde Kanu toen in die interview.

Mooi compliment, jammer genoeg is ajax nu in het heden verre weg van de ploeg in 95 wat ook logisch is natuurlijk, desalniettemin super gesproken van guardiola.

Mensen zeggen het fout: Ajax speelde niet zoals Barca nu speelt, maar het Barca van nu heeft het spel gekopieerd van het Ajax van toen. Engeland is de bakermat van het voetbal, Nederland heeft het voetbal in elk geval opnieuw uitgevonden en vandaag de dag zie je dat nog steeds terug (totaalvoetbal). Dat is iets waarop wij giga trots mogen zijn. Alle roem van goede coaches in het buitenland over onze speelstijl en over het goede voetbal dat onze clubs (met name Ajax en Feyenoord en in iets mindere mate Psv) speelden.

Daarnaast denk ik dat alleen komend seizoen nog Barca en Real en misschien AC Milan, Chelsea en Manchester U Manchester C nog voor de hoofdprijzen gaan spelen. Daarna komen de gouden jaren voor met name teams als FC Bayern Munchen, Ajax, Arsenal, Borussia Dortmund, Udinese om in elk geval weer mee te doen met deze huidige topclubs. De enorme schulden die deze clubs nu hebben gaat hen opbreken. Daarnaast denk ik dat de woorden van o.a. voetbal sceptici en analytici Van der Gijp, van Hanegem en Johan Derksen over de totale ineenstorting van onze eredivisie totale onzin zijn. Ajax, Feyenoord, AZ, FC Twente worden echt met de jaren sterker. Dit met name bij Ajax en Feyenoord, die in crisistijd plots toch nog over een meer dan goede jeugdopleiding beschikken. En ik neem de woorden van Frank de Boer zeer serieus; volgens hem wordt en moet de Ajax opleiding nog beter worden. Er moeten weer spelers van internationale topniveau doorbreken. De Boer is een man van weinig woorden en veel inhoud. Ik geloof oprecht dat Ajax zich binnen 2 a 3 jaren weer kan meten met de top en misschien wordt het voetbal weer opnieuw uitgevonden.

Als je nu al kijkt wat voor een talenten bij vooral Feyenoord nu en Ajax straks doorbreken, en het volgens de Boer nog beter kan en moet, dan zit het wel goed met ons voetbal straks! Oranje stroomt vol met toppertjes en ik voel aan mijn water dat er zeer binnenkort weer spelers van het niveau Van Persie, Van der Vaart, Stam, Edgar Davids doorbreken. Misschien zelfs weer een Bergkampje of een De Boertje?

Lang verhaal, maar ik weet zeker dat wij terugkomen en sterker dan ooit. En gelukkig heb ik Van der Gijp en Derksen echt op nonsens kunnen betrappen. Ik hoop dat dit ook opgaat voor dat uit-shirt waarin Oranje komende zomer speelt ;

Het Ajax van 1995 mag op een bepaalde manier best wel vergeleken worden met het huidige Barcelona ; Ajax bracht toen ook subliem voetbal, zonder een specifieke uitblinker, het collectief stond er.

Persoonlijk vond ik die wedstrijd in en tegen Real Madrid de allerbeste : door een aantal onbegrijpelijke beslissingen van de ref bleef de overwinning van Ajax toen beperkt tot 0-2 terwijl het best 0-4 of 0-5 had kunnen zijn.

Het huidige Barcelona is vooral ook een sterk collectief maar zij hebben ook nog Messi en dat heeft dit Barcelona meer dan het Ajax van toen, zo een sterk individu, dat had Ajax toen niet.

Maar dat Guardiola het Ajax van 1995-1996 als inspiratiebron ziet, het tegendeel zou mij verbaasd hebben.

Ik heb helaas nooit mogen aanschouwen, op die leeftijd keek ik zelden voetbal op TV en hield me eigenlijk met andere dingen bezig. Het is toch mooi dat Ajax het grote voorbeeld is van zijn Barcelona. Ik kan alleen maar hopen dat die tijden ooit weer eens terugkeren bij Ajax, en eigenlijk heel Nederland. Het grote geld wat nu de dienst uitmaakt in de Cl... dat is niks aan.

Er mogen dan wel 5 spaanse ploegen in 4 halve finales staan. Nederland is de bakemat van het mooie voetbal. Zoals Ajax applaus kreeg in Bernabeu was magisch. En zoals Oranjewint al aangeeft worden de Nederlandse clubs steeds beter. En zodra Platini die clubs vastzet, wint Ajax, Feyenoord, Twente, AZ of PSV gewoon de champions league. Verder vind ik het een complinent dat de trainer van Barcelon Ajax zo'n compliment geeft.

Vervlogen tijden.... welke nooit meer terug zullen komen.

Het is mooi dat Guardiola het Ajax van vroeger eert en laatst ook Bielsa. Zonder Cruijf, van Gaal en Bielsa had dit Barcelona nooit zo gevoetbald en Guardiola erkend dat gelukkig ook vaak.

Verhoudingsgewijs waren de prestaties van Ajax in de 70er jaren aanzienlijk groter dan in 95. 3 x de Europa Cup 1, wereldbeker, 2 x Europese supercup, een speler van absolute wereldklasse en ook toen gingen alle grote clubs eraan......nee, voor mij geen twijfel welk Ajax de meeste indruk heeft gemaakt.

man, wat is het toch zonde dat ik die mooie tijd niet meegemaakt heb (niet bewust iig)
gelukkig zijn er wedstrijden terug te vinden op internet en daar heb ik echt van genoten, prachtig voetbal zoals voetbal kan zijn.
en wie weet, misschien keert die tijd terug als de oneerlijke concurrentie met het buitenland stopt qua geld/schulden etc.
hopen mag altijd ;

18 april 2012 om 19:39

Gezien je leeftijd had je het allemaal toch makkelijk kunnen meemaken.......

18 april 2012 om 19:41

dacht al dat iemand dat zou zeggen haha.
nee maar aangezien vz ingesteld heeft dat niemand de reacties op mijn profiel kan bekijken/posten (omdat ik daar een keer kritiek heb geuit richting vz) vond ik het ook niet nodig om het serieus in te vullen

Zie je nou alle Ajax hater!!!.het Barca spel is het visie van Ajax, Ajax is als voorbeeld genomen bij het beleid van Barcalona

Mooie tijden waren dat,als 15 jarig jochie heb ik het heel bewust en van heel dichtbij meegemaakt en elke tegenstander die naar de meer of het olympisch moest stond bij de aftrap al 1-0 achter.
Altijd mooi als een coach van het beste team van nu een voorbeeld neemt aan het ajax van toen.

Ik kan me de uitwedstrijd tegen het oersterke Real Madrid maar al te goed herinneren!!
De staande ovatie van de Real supporters voor de Ajaxspelers na de wedstrijd . ''kippenvel''

Wat mis ik de Ajax van de mid-nineties zeg, zonder meer mijn beste periode als Ajax supporter.
Ik ben er ook van overtuigd dat we de finale van 1996 winnend hadden afgesloten als die Italianen gewoon eerlijk hadden gespeeld dan doel ik op het dopinggebruik .......

Oh de geschiedenis van de mooiste clubt er wereld, niet provocerend bedoelt andere fans, gewoon mijn mening. Niemand kan ook ontkennen dat het de meest succesvole club uit de geschiedenis van NL is.
Ik denk als je alle 11 speler vergelijkt dat de jaren 90 beter was, maar daar kan ik wel heel geod fout inzitten, maar Jaren 70 waren Cruijff, Swart, en Keizer zo belangrijk en konden zij geweldig voetballen. Bij de jaren 90 leek het wel of elke speler gewelidg kon voetballen, maar ik kan goed fout zitten. Ben maar 17 en was volgens mij nog niet eens een vol jaar levend toen Kluivert's teen ons de beste maakte. Ook, heb ik genoeg beelden gezien van die voetballers, en heb hun daarna nog genoeg zien spelen, maar heb nooit de eer gehad om Cruiff ofzo te zien voetballen. Ik kan me nog herinerren dat Bergkamp op het veld kwam tijdens het Amsterdam Tournament en dat is toch al heel wat. Oh ik krijg al een warm gevoel van binnen als ik aan die namen denk.
Eigenlijk mag wat mj betreft Rene Van Der Gijp zeggen wat hij wil, ik begrijp het ook wel hoor beetje pessimistisch done maar hij kent de Ajax cultuur niet. Het is toch mooi dat we fluitend naar de titel gaan terwijl we het merendeel van het seizoen met een b-elftal hebben gespeeld. Frank is de toekomst en ik geloof echt in hem, meende het ook echt toen ik zij na zijn aanstelling en de implicatie van de Cruijfolutie dat Ajax binnen 5-10 jaar weer terug is aan de top!

Als ik heel eerlijk ben, vind ik het Ajax van 1995 beter dan het Barcelona van nu, omdat Ajax toen strakker speelde en niet steeds voor de mooiste oplossingen koos, veel directer, veel doeltreffender. Maar het was een andere tijd, en dat elftal heeft veel te kort gestaan, waardoor het veel te weinig indruk heeft gemaakt achteraf, minder dan het verdiende. Het Barcelona van nu is er een Spaanse dribbelversie van.

18 april 2012 om 21:59

precies ik kon gewoon niet de worden vinden om mijn mening te uiten maar zoals jij het zegt is echt precies wat ik bedoelde thanx

in mijn mening vind ik het ajax van '95 de beste voetbal ploeg Ooit!

Mooi om te lezen. Het voetbal van deze periode staat ook op mijn netvlies gebrand. Grote voordeel van Ajax was natuurlijk ook de ( in mijn ogen enig juiste) opzet van de CL. Namelijk alleen maar kampioenen en dus veel minder wedstrijden.

Het leuke was dat het ook allemaal nog van die jonge snotneuzen waren met een enkele routinier. Knap dat Guardiola ook van Gaal zo eert.

Beste team die ik ooit gezien heb.Ajax straalde toen meer superioriteit uit dan de huidige barca.

Het lijkt nu wel alsof Ajax het Barcelona model nadoet met jeugd, systeem ect ect, maar eigenlijk is het andersom. Je ziet dat de meeste mensen daar geïnspireerd zijn door het Ajax van destijds, en ook Cruijff was Ajaxcied. Toch mooi om te zien wat Ajax allemaal bereikt heeft, zo'n klein landje, maar o zo nadrukkelijk aanwezig met het voetbal.

Dat Ajax van toen zou geen schijn van kans hebben tegen het Barcelona van nu.

Dat Ajax was fantastisch. Ik was in die CL finale tegen AC Milan een jaar of 8 en kan me dat doelpunt van Kluivert nog herinneren, wat een feest was het toen! Het jaar daarna weer finale, maar vdsar en de Boer zagen er niet goed uit bij die goal van Ravanelli... Het lijkt wel pas geleden Het verschil tussen dat Ajax en het Ajax van vorig jaar (op zn dieptepunt) is wel enorm groot. Nu is het verschil nog steeds groot maar het gaat de goede kant op en we willen uiteindelijk weer een Europese topclub worden, met een goed beleid, goede jeugd en eventueel financial fairplay is het zeker niet onmogelijk. Mooi ook dat Pep zulke woorden overheeft over het Ajax van toen, het is hem echt bijgebleven

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren