Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

AZ en PSV blijven Ajax en Twente voor op UEFA-coëfficiëntenranglijst

Laatste update:

PSV blijft een van de belangrijkste vertegenwoordigers van Nederland in Europees verband. Voor de vierde keer in vijf jaar voeren de Eindhovenaren de UEFA-coëfficiëntenranglijst aan namens Nederland. Dit seizoen moet die koppositie wel gedeeld worden met AZ, dat donderdag in de Europa League werd uitgeschakeld door Valencia.

/

De Spanjaarden gaan door naar de halve finale, nadat ze zich een ronde eerder al van PSV hadden ontdaan. AZ en de Brabanders behaalden allebei 17,5 wedstrijdpunten, maar de Alkmaarders kregen voor het bereiken van de kwartfinale nog een bonuspunt. FC Twente eindigde op zeventien punten, voor Ajax (twaalf) en ADO Den Haag (drie). PSV en AZ kwamen in totaal uit op een UEFA-coëfficiënt van 18,72 punten en delen daarmee de 24ste plaats op de UEFA-ranglijst over de huidige jaargang. Twente staat op plek 27 (17,72 punten), Ajax is de nummer 31 (14,72).

Als er gekeken wordt naar de afgelopen vijf seizoenen bezet PSV de 22ste plaats op de Europese ranglijst. Gezien de ploegen die de halve finales bereikten in de Champions League en de europa League zal in die positie geen verandering meer komen. Achter de Eindhovenaren volgen Ajax, op een 35e plaats, Twente (36) en AZ (49).

Denk je dat PSV ook komend seizoen weer de meeste Europese punten pakt?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Opvallend om te zien hoe groot de inhaalslag van Fc Twente op Ajax is geweest.

6 april 2012 om 11:17

die inhaal slag had nog groter kunnen zijn als men in enschede niet zo´n laffe engelse trainer had binnengehaald.
maar als je in cl poule´s komt met real madrid , ac milan en een lyon dan kun je wel natellen ( finacial fair play , anders ook maar ff 50 miljoen van de gemeente) dat een derde plek eigenlijk het maximale is.

6 april 2012 om 11:24

50 miljoen ? dit gaat over de laatste 5 jaar.

6 april 2012 om 11:26

we leven in het heden niet in het verleden , och ja die 50 m gemeente geld , doet zeer zekers

6 april 2012 om 11:39

Als de gemeente Enschede niet had bijgesprongen bestond dat hele clubje van je niet meer.

6 april 2012 om 11:49

Mag ik even vragen wat Enschede hier mee te maken heeft?

edit: Hoezo krijg ik in godsnaam duimpjes omlaag?
Het ging hier niet eens over Enschede en er werd niets door een Tukker gezegt... Nja het zal.

6 april 2012 om 12:03

frustratie zit je hoog !!

je moet er wat neer zetten hé.. of er nu wel geld is of nie,t wie geld krijgt en wie niet. maakt allemaal niet uit maar als supporter blijf je altijd achter je club staan. ipv over andere clubs lullen waar je niks van af weet. zelfs van je eigen club ben je niet op de hoogte van hoe en wat.

als je in het voetbal verdiept kom je tenminste met iets zinnig''s

6 april 2012 om 12:12

Laffe Engelse trainer!? Hij speelde gewoon met de beste opstelling voor hem. En dat bleek ook nog aardig te kloppen toen Twente op een 0-1 voorsprong kwam. De rust 1-1 en daarna werd al snel gewisseld!? Dus ik snap het niet zo.

6 april 2012 om 12:12

@ Nolimit

Maak je niet zo druk om die duimpjes ;

Elke reactie waarin je niet vol lof bent over Ajax levert je duimpjes omlaag op van Ajacieden. Zeg je wat positief over Ajax dan krijg je alsnog duimpjes omlaag van de andere supporters. Ik vind het ook een apart systeem en vrij overbodig in mijn ogen.

6 april 2012 om 12:17

@ Dd28
Over de duimpjes zelf maak ik me niet druk, het feit dat men ze geeft en er niet op reageerd is iets frustrerender.

Maargoed, je hebt gelijk over het systeem inderdaad. Het is nooit goed ^^

6 april 2012 om 12:22

Ajax heeft hierbij ook pech gehad dat Lyon dik won de laatste wedstrijd. Anders hadden ze nog meer punten kunnen halen in de CL. En de loting tegen Man U. zat natuurlijk ook tegen.

AZ heeft gewoon verreweg de beste prestatie geleverd! PSV moet met dit materiaal toch wel tot meer in staat zijn. Als het team bij elkaar blijft moet er volgend seizoen toch meer in zitten. En verwacht dan ook veel van Ajax.

6 april 2012 om 12:26

Erger is dat als je reageert op een provocatie van een Ajax supporter dan word niet die provocatie verwijderd maar jou antwoord daarop, over onpartijdigheid gesproken.

On Topic: de "provincieclubjes" doen het aardig zo te zien.

6 april 2012 om 12:40

ook hier, ook preudhomme en adriaanse maakten dergelijke fouten. misschien nog wel grotere fouten door respectievelijk tegen villareal en tegen Benfica met opstellingen te komen die met niet machte was. (343 in spanje ) en de334 tegen benfica. zelfmoord was het. In die zin was Schalke uit de minste blunder. Indien ze beter hadden opgelet en de0-1 ruststand zouden kunnen meenemen waren ze mi een ronde verder geweest en had mclaren het gelijk aan zijn zjide gehad. Met het A elftal in de 2e helft ging het mis, niet daarvoor.

6 april 2012 om 13:05

@ Kingverbeek

Doel je met die 50 miljoen gemeente geld op de verkoop van de grond van PSV aan de gemeente Eindhoven (dat was trouwens 38 miljoen)? Want het is alweer bijna een jaar geleden dat dat is gebeurd.
We leven in het heden en niet in het verleden!!

6 april 2012 om 13:13

Dat geeft dus weer aan dat PSV de afgelopen 5 verruit de beste Nederlandse Club in Europa is geweest, en daar mogen wij PSV ers best trots op zijn!
Nu staan ze ook het hoogste op de Coefficientenlijst van clubs Van Nederland en Moet PSV dus 2e worden in de eredivisie zodat ze een relatief makkelijker tegenstander loten in de voorronde van de Champions League dan de rest van de Nederlandse Clubs.

6 april 2012 om 13:13

48 miljoen was het volgens mij, maar goed.

6 april 2012 om 13:57

Als je als club bezittingen hebt kun je deze verkopen en blijven huren daardoor heeft PSV spelers kunnen aankopen en de gemeente verdient er3 ton aan dus is voor beide kanten gunstig.
Als je huurt kan je het ook niet verkopen !!.
Jammer dat veel mensen het nog steeds niet (willen) begrijpen
. Dom dom dom

6 april 2012 om 14:31

Als je elke jaar in de EL speelde geen wonder?

6 april 2012 om 14:33

PSV beste club? Vergelijk je dit jaar oo mee? Als je bijna 30miljoen aan spelers heb gekocht en je wordt nog geen kampioen is het een schande. Feyenoord, AZ, en Ajax zijn dit jaar de betere ploeg, Feyenoord heeft door de problemen die ze hadden/hebben jeugd erin moeten gooie en doet het goed. Ajax, speelt bijna heel het sezioen al met een B eltfal en AZ doet het ook gewoon goed zonder weinig geld te hebben inversteerd. PSV zal zich moeten schamen met de matrialen die ze hebben en geen kampioen wordt.

6 april 2012 om 15:44

' PSV moet met dit materiaal toch wel tot meer in staat zijn'

Wat een onzin!
Is gisteren toch weer duidelijk geworden dat Valencia ver boven de nederlandse top uit steekt. Hoe had PSV dan meer moeten bereiken???

6 april 2012 om 11:27

Vi-rules

Die inhaalslag van FC Twente is puur tot stand gekomen door het wegzakken van oa. Ajax en niet door de kwaliteit van FC Twente. Het zal niet lang meer duren of de ''grote'' drie Ajax - PSV en Feijenoord nemen in de eredivisie weer de totaalmacht over.
FC Twente gaat dan gewoon zoals vanouds weer een sub-topper worden.

6 april 2012 om 11:43

Grappig dat jij je papieren niet op orde hebt. Twente gaat naar een begroting van 45 miljoen toe. Stadion gaat van 30000 naar 40000 en dan durf jij twente straks in de toekomst weer een sub topper te noemen? Denk juist dat wij heel dicht bij psv gaan komen, feyenoord nog wel ff voor blijven en clubs als heerenveen en az ver achter ons gaan laten(doen we nu al). Ajax zal altijd veruit de grootste van nederland blijven, feyenoord met haar grote aanhang en evt nieuwe stadion zal ooit weer de 2de club worden maar psv en twente zullen elkaar niet veel meer schelen. Dus top 4 met daarin wel onderscheid en dan tijd niks en dan de rest

6 april 2012 om 11:43

Zucht, daar gaan we weer. Is het misschien zo dat jij dat graag zou willen Janneke? Kom anders eens met een paar goede argumenten waarom Twente niet meer met de traditionele top 3 zou kunnen wedijveren.

6 april 2012 om 11:47

Pats

Argumenten indeze zijn totaal overbodig. Een ieder die ook maar enigzins op de hoogte is van het totaalgebeuren in de top van het Nederlandse voetbal zal mijn mening staven.

6 april 2012 om 12:00

Nou, de top is minder geworden. Maar Twente is toch echt wel beter dan voorheen. Het speelde 10 jaar geleden (of iets langer) nog in het rechterrijtje en zat tegen een faillissement aan. Ze hadden toen een vrij lage begroting en gaan nu richting Feyenoord met hun begroting. Ook het stadion wordt steeds verder uitgebreid en inmiddels zit het ook weer helemaal vol.

6 april 2012 om 12:05

"pats

Argumenten indeze zijn totaal overbodig. Een ieder die ook maar enigzins op de hoogte is van het totaalgebeuren in de top van het Nederlandse voetbal zal mijn mening staven."

ik zal het even vertalen:
Ik weet geen enkel argument waarop ik dit baseer, behalve mijn mening. Zoals het er nu voor staat heeft twente meer groeipotentieel dan psv en moeten ajax en feyenoord efficienter worden willen ze structureel ieder seizoen boven Twente eindigen.

6 april 2012 om 12:06

Haha, qua begroting gaat Twente PSV bijna voorbij, kom jij aan dat ze weer gaan afzakken naar de subtop, begin niet aan teveel praatjes. Kan je eigen clubje later de das om doen.

6 april 2012 om 12:07

@ Pats en @tukkerman Waarom reageren jullie op lucht?
Gebruik VZ waarvoor het bedoeld is. Discusseren met diegenen die wel wat zinnigs te melden hebben dan valt al het overbodige vanzelf om.

6 april 2012 om 12:50

Ik ben het helemaal met je eens op 1ding na twente heeft AZ en Heereveen nog niet ver achter zich gelaten. Zal naar alle waarschijnlijkheid in de toekomst wel gebeuren.

6 april 2012 om 13:26

@janneke
haha Argumenten zijn overbodig?
dus je kunt zeggen wat je wil zonder argumenten en jij hebt altijd gelijk
hehe dit zal iets meer over jou zeggen dan over vele anderen hier

6 april 2012 om 18:50

Dat komt ook omdat ajax in de cl zit en daar haal je niet veel punten en twente in de el wel.

Mogen we best trots op zijn als Psv'ers, alleen zie liever dat we een keer echt ver komen.

6 april 2012 om 11:16

Inderdaad, maar tegen clubs als Valencia zit dat er niet in. Dat is gewoon een enorm verschil qua begroting.

6 april 2012 om 11:20

Inderdaad en dan heb je mensen die zeggen dat psv afgelopen jaren niet veel voorstelde.
Ze mogen ook blij zijn dat psv ook weer geld heeft om mee te doen.

6 april 2012 om 11:46

Als je ieder jaar EL speelt tegen relatief matige clubs is het niet gek dat je steeds weer puntjes bij elkaar sprokkelt. Ajax daarentegen speelt in de CL en moet het (terecht, op dit jaar na) afleggen tegen grote Clubs in Europa.

Leuk allemaal, die puntjes in Europa, geef mij maar een club die top affiches speelt in de CL en daar ook nog eens meer geld uit put..

6 april 2012 om 12:03

Ajax heeft niet elk jaar in Cl gespeeld en daarbij heeft psv ook nog in de Cl gespeeld.

6 april 2012 om 16:28

nou zeg ajax speelt 2 jaar CL en ineens spelen ze altijd al in de CL PSV heeft over deze periode net zo vaak CL gespeelt als ajax en zelfs in een van die jaren de meeste punten gehaald terwijl ajax dat nog nooit deed, verder had ajax bijna net zo veel punten toen ze de EL binnenkwamen als PSV op dat moment omdat ze een bonus kregen van de CL (je krijgt bonuspuntjes als je je kwalificeert voor de CL) dat staat gelijk aan 2 overwinningen

6 april 2012 om 16:59

de Europa League was na de winterstop heel sterk dit jaar. bijna net zo sterk als Cl.
dus dan is het onmogelijk voor NL clubs om ver te komen als je Valencia loot.
die zijn 3 maatjes te groot man ;

misschien kan de koptekst aangepast worden?
PSV en AZ pakken veel punten voor Europees voetbal.

vooral de prestatie's van AZ zijn natuurlijk meer dan super geweest dit seizoen voor nederland.

6 april 2012 om 11:23

Vind ik niet, het is opvallend dat PSV het eigenlijk relatief beter in Europa doet dan de rest van de Eredivise terwijl ze in de competitie juist falen.

On: Leuk dat aantal punten, maar deze zijn haast allemaal behaald in de EL, doordat je daar zwakkere tegenstanders treft win je vaker en krijg je dus meer punten. Ik zou PSV volgend jaar erg graag met MvB in de CL willen zien.

6 april 2012 om 11:28

Marco van Basten heeft bij Heerenveen getekend ;
Sorry flauw.....

On: PSV weet altijd zwakkere tegenstanders wel te verslaan, waar andere teams hier nog wel eens dom punten tegen verspelen. Helaas weten ze ook maar weinig te winnen van beter aangeschreven ploegen.

6 april 2012 om 12:51

Moet wel aangepast worden want az heeft 18,5 punt binnen gehaalt 1meer dan Psv, dus dan klopt de tekst en titel niet helemaal.

6 april 2012 om 11:38

Spectaculaire kop inderdaad. Wist niet dat AZ ook punten pakte voor Nederland.

hoppa

Psv is voetbalbaas van de afgelopen 15 jaar.

Ging minder onder rutten maar we zijn op de weg terug

6 april 2012 om 11:25

Je bent juist niet op de weg terug want dit ging over de afgelopen 5 jaar....
toen Rutten er juist wel was.

Desalniettemin een knappe prestatie en iets om trots op te zijn.

6 april 2012 om 11:25

Die 15 jaar is precies goed gekozen haha, daarvoor was Ajax misschien zelfs voetbalbaas van Europa.

6 april 2012 om 11:42

tussen 1980 en 1995 nee dat denk ik toch zeker niet, toen heeft psv ook nog een EC1 gewonnen. maar ik begrijp wat je bedoelt all-time is ajax natuurlijk nog steeds de grootste club uit nederland, europees gezien zeker. maarja PSV is vooral de laatse 15-25 jaar in een opmars geweest heeft wereldwijd toch ook bekendheid gekregen (denk aan ronaldo, romario, en de koreaantjes van rond 2005) daarmee heeft ook psv buiten europa bekendheid gekregen.

6 april 2012 om 14:06

In de wetenschap dat je in de EL nou eenmaal makelijker punten pakt is het niet gek dat PSV bovenaan staat van de Nederlandse clubs. Ik gun ze die positie van harte , Zolang Ajax in de lucratieve CL speelt vind ik het prima. Veel plezier met die plek , die werd behaald tegen SV Ried , Rapid Boekarest , Hapoel tel Aviv , Trabzonspor , Legia Warschau ....

6 april 2012 om 15:10

whahahaa

jullie hebben jarenlang niets voorgesteld in europa.
vele kansen om CL te spelen waren verprutst in de vooronde.
daarna kansloos in de groepsfase en je bent idd het rkc van europa!

veel plezier

6 april 2012 om 15:13

Kansloos in de groepsfase? We waren beter als Lyon en Zagreb is zoek gespeeld. Ja erg kansloos.

Oja en we wonnen van Man Utd. Van welke grote tegenstanders heeft PSV gewonnne? Ried? Trabzonspor? :'-)

6 april 2012 om 16:00

Ach gut, heb je der weer een hoor, snuggere. Ik zeg B cluppies Fc Kopenhagen en Slavia Praag waar jullie in 2006 en 2007 het niet tegen redden in de voorronde CL. Vervolgens in die door jouw gabagataliseerde EL ook weinig ervan gebakken. Vooral 2007 was een baggerjaar van jullie. Je maakt niks klaar tegen Praag in de voorronde CL, en daarna ook nog meteen eruit tegen Zagreb in de 1e ronde van de UC. Dat is waarom jullie geen grote mond moeten hebben en veelmlager staan dat het in europa elke jaar gedegen presterend Psv. Die zijn sowieso de laatste tien jaar de grootste puntenveramelaar voor NL in europa.

6 april 2012 om 21:55

@b@rca , @mick 1234

Kampioenen oude koeien uit de sloot halen zijn jullie , vinden jullie werkelijk 2006 en 2007 representatief als we het over Ajax in Europa hebben ?

Niemand die toen basisspeler was speelt momenteel nog bij Ajax , we hadden een compleet ander bestuur en we zijn inmiddels ook alweer 3 trainers veder. Dus dit is puur oude koeien uit de sloot halen.

Ik kijk liever naar de afgelopen 3 seizoenen waar we door Juventus , Spartak Moskou en Manchester United werden uitgeschakelt in de Europa League en door Real Madrid (2x) , AC Milan en Olympique Lyon in de CL. Maar goed blijf vooral nog in de verleden tijd leven , terwijl Ajax op weg is voor de 3de maal op rij CL te gaan halen.

Mooi om te zien dat PSV het in Europa toch eigenlijk best goed doet, dat ze de meeste punten hebben komt waarschijnlijk doordat ze in de poulefase zo goed als alles hebben gewonnen. Dat is toch wel mooi.

Alleen een keer een halve finale of finale zou ook wel leuk zijn.

Dit klopt niet voetbalzone! AZ heeft in totaal 18,5 punten behaald dit jaar, waar PSV ''slechts'' 17,5 punten heeft behaald. Dus AZ heeft de meeste punten behaald. Neemt niet weg dat PSV wel goed geboerd heeft dit jaar.

Je kunt t allemaal checken op:
http://kassiesa.home.xs4all.nl/bert/uefa/data/meth...

6 april 2012 om 11:20

+1 voor de research.

6 april 2012 om 11:25

En +1 voor de woordspeling 'geboerd' icm Psv.

6 april 2012 om 11:45

Ik kom echter op een ander aantal punten uit. AZ presteerd inderdaad beter dan Psv

Psv:
PSV heeft 1 voorronde gespeeld en 1 x gewonnen en gelijkgespeeld. Deze wedstrijden leveren 1.5 punten op.
Daarna heeft PSV in de groepfase 5x gewonnen en 1 x gelijkgespeeld: 11 punten
Volgende ronde Trabszonspor 2 x verslagen = 4+1=5 punten
Daarna Valencia 1 x gelijkgespeeld= 1+1=2 punten
Totaal: 19,5

Az:
AZ heeft 2 voorrondes gespeeld waarin het 2 x gewonnnen heeft en 1 x gelijkgespeeld: 2.5 punten
Groepsfase 1x gewonnen en 5x gelijkgespeeld= 7punten
Daarna Anderlecht: 4+1=5punten
Daarna Udinese: 2+1=3punten
Daarna Valencia: 2+1=3punten
Totaal: 20,5

6 april 2012 om 16:37

@de10
als je er niks vanaf weet zeg dan ook gewoon niks
waar haalt az de +1 tegen valencia vandaan?? en de +1 tegen anderlecht??? en psv's +! tegen zowel valencia als trabzonspor
psv heeft 11(groepsfase) + 1.5(voorronde)+5(trabsonspor en valencia)= 17.5 punten
az heeft 2.5(voorronde)+7(groepsfase)+9(knock out)=18.5
az heeft meer punten inderdaad, maar van jouw berekeningen klopt helemaal niks

6 april 2012 om 17:30

Bij het bereiken van de volgende ronde in de EL na de groepsfase krijg je één punt extra. Vandaar

6 april 2012 om 12:04

Raar, als ik op die site kijk dan zie ik dat AZ en PSV beide 18,7200 punten hebben behaald dit seizoen.

6 april 2012 om 12:54

Je berekening klopt wel, maar voetbalzone heeft toch gelijk. De punten die verdiend worden in de kwalificatie tellen namelijk wel mee voor de Eredivisie, maar ze tellen niet mee voor de individuele coëfficiënten. Bij AZ gaan er dus 2,5 vanaf (twee overwinningen en een gelijkspel) en bij PSV 1,5 (een overwinning en een gelijkspel). Vervolgens komen er 2,72 punten bij op basis van het competitiecoëfficiënt en eindigen PSV en AZ vervolgens gelijk met 18,72

6 april 2012 om 15:43

@loungie: Leuk dat je dit hebt opgezocht, maar het staat gewoon in het artikel hoor.

6 april 2012 om 15:58

Ze hebben het artikel aangepast dus dat kan kloppen. Vanochtend stond het er iig nog niet

6 april 2012 om 18:36

Aha. Waar is VZ ook zonder hun oplettende volgers.

nederland doet het goed in europa ze zouden zelfs mer punten krijgen maar ja lyon wil zo graag valsspelen

5 van de 8 halve finalisten komen uit bankroet en dik in de schulden spanje.
daar kun je ook trots op zijn

6 april 2012 om 11:30

Moet dit niet 6 vd 8 zijn?

6 april 2012 om 11:32

wie is die 6de dan

6 april 2012 om 12:12

Oh ik las het verkeerd, mijn fout. Ik Dacht dat je bedoelde dat 5 vd 8 clubs een schuld hebben. Maar je zegt dat 5 vd 8 uit Spanje komen.

6 april 2012 om 15:33

Portugal heeft ook schulden en Sporting zal ongetwijfeld al steun hebben gehad, kan je waarschijn lijk dus ook wel meerekenen.
Enige clubs uit "gezonde landen" zijn Bayern en Chelsea.

6 april 2012 om 15:55

Engeland is dus geen gezond land hoor

6 april 2012 om 12:17

Als je dan toch zo gaat beginnen, wat hebben clubs als Manchester united, Inter, Juventus, Sporting Portugal, en ook Chelsea, City (maken dikke verliezen die alleen de voorzitters wegpoetsen, dus gewoon oneerlijke concurrentie) in europa te zoeken. Same story.

6 april 2012 om 13:36

Man Utd hoort echt niet in dit rijtje thuis. die hebben afgelopen seizoenen telkens een dikke honderd miljoen winst gemaakt. Die hebben alleen de pech dat ze door de eigenaren als melkkoe worden gebruikt.

De aankoopprijs van de Glazers is bij man Utd op de balans geparkeerd, maar de exploitatie is zeer winstgevend.

Mooi aantal, ik stel voor volgend seizoen de CL te behalen samen met Ajax om lekker zover mogelijk te komen in Europa. Als je deze ploegen in de CL hebt spelen en Twente, AZ en Heerenveen in de Europa League kunnen het nog wel eens mooie toernooien gaan worden.

6 april 2012 om 11:23

Inderdaad. PSV en Ajax zijn toch wel de sterkste ploegen uit de Eredivisie en hebben het meeste ervaring in Europa. Zou mooi zijn als AZ, Heerenveen en Feyenoord dan ver komen in EL.

6 april 2012 om 12:47

Bij deze redenering zet ik altijd mijn vraagtekens. Wat is onder de huidige jonge selectie de ervarng waard. Hoveel spelers hebben zoveel europese wedstrijden achter de rug? een ebicilio of een van Rhijn gaan echt niet beter in europa spelen omdat ajax zoveel eeuropse ervaring in het verleden heeft opgebouwd.slaat nergens op dus.

6 april 2012 om 11:24

@lighttownpsv

hier sluit ik me volledig op aan.
Met PSV en Ajax in de CL heb je denk ik toch het meeste kans om ver te komen.
En met Twente AZ en Heerenveen heb je zeer goede teams voor de EL die ook zeer ver kunnen komen.

6 april 2012 om 11:32

Misschien is het nog wel voordeliger om Vitesse volgend jaar in Europa te hebben. Zij hebben immers geld en verwacht dat ze volgend seizoen sterker worden. Feyenoord kan helaas geen geld uitgeven en Giudetti weg scheelt een hoop en Heerenveen dreigt goede spelers kwijt te raken, nog maar zien of je goede vervangers vind.

6 april 2012 om 13:53

@ Jorge,

Ook hier ben ik het mee eens!
Vitesse is de komende jaren idd een blijvertje, die hebben geld.
als die Europa in gaan zorgt Jordania echt wel dat daar een Europa league waardig team komt te staan. Feyenoord daarentegen is veel te afhankelijk van Guidetti dit jaar, als die Zonder guidetti Europa in gaan, moet ik het allemaal nog maar zien.

SC Heerenveen kan wel wat presteren in Europa, maar dan moet hun hele voorhoede niet vertrekken.

6 april 2012 om 11:43

PSV heeft juist voornamelijk de punten binnengehaald door de veelvuldige aanwezigheid in de EL. Misschien verstandig dat ze dat volgend seizoen weer doen ;-)

Ik wil wel weten als Ajax naar de Achtste Finales was gegaan in CL , hoeveel punten ze bij hadden gekregen.

6 april 2012 om 11:23

Dit topic gaat over Psv en in mindere mate Az.

6 april 2012 om 12:24

Dit gaat helemaal niet over alleen psv en in mindere mate AZ. Het gaat over de punten die de Nederlandse clubs binnengehaald hebben.

6 april 2012 om 12:27

Helemaal niet, het gaat over wie er punten pakken voor NL in Europees verband. Dat PSV en AZ in de titel genoemd worden wil niet zeggen dat het alleen over hun gaat.

Ajax heeft de pech gehad dat ze op een onbegrijpelijke manier uit de CL zijn gegaan en daarna Man U. hebben geloot. Anders hadden ze ook nog veel punten kunnen pakken, want ze zijn de laatste tijd goed in vorm.

Maar over het algemeen verdiend AZ dit ook wel. Ze zijn het meest constant en doen het goed. PSV moet met deze selectie ook gewoon punten pakken.

6 april 2012 om 11:25

Volgens mij is het aantal punten bij een overwinning in de CL en EL gelijk, precies hetzelfde al met verliezen.
Dat Ajax man united tegen heeft gekregen is natuurlijk jammer, dat was een tegenstander van formaat.

6 april 2012 om 12:55

Je krijgt alleen bij het doorgaan van de groepsfase een enorm aantal punten. Namelijk 6punten.

6 april 2012 om 11:30

simpel, dan had de kwartfinale ajax - real madrid geweest en hadden de cl punten dikker aangetikt dan de el puntje´s.
maar dankzij lyon word er mooi wat punten minder binnengehaald en toch maar blijven lachen als ajax eruit gaat in europa.

6 april 2012 om 11:58

Ik wil wel weten, dat wanneer rkc zich kwalificeerd voor de CL en deze ook gelijk zou winnen, hoeveel punten ze dan hadden gekregen.

Dit zegt eigenlijk helemaal niks, aangezien psv al een paar jaar met de europa league mee doet in plaats van de champions league. Ajax heeft de afgelopen 2 jaren in de CL meegedaan en daar is het natuurlijk wel wat moeilijker om je wedstrijden te winnen. De punten voor CL en EL tellen even zwaar mee, dus voor de coefficienten van het Nederlands voetbal is het in principe beter als er meer ploegen met de EL meedoen.

6 april 2012 om 11:25

van de afgelopen 5 jaar hoe vaak speelde ajax CL?

6 april 2012 om 11:31

we leven in het heden niet in het verleden pipo , of zit die terechte 2-0 je nog dwars

6 april 2012 om 12:26

@ Kingverbeek.

Deze lijst is gebaseerd op de prestaties van de laatste 5 jaar. Daarin heeft PSV net zo vaak CL gespeeld als Ajax.

Gelukkig voor Ajax en Twente vallen komend jaar hun prestaties van seizoen 07/08 weg. Beide 3 schamele puntjes. Twente uitgeschakeld in de voorronde EL door Getafe en Ajax nog erger. Eerst in de voorronde CL uitgeschakeld door Slavia Praag en daarna in de voorronde EL door Dynamo Kiev.

Ook mooi dat daarmee dus ook de slechtste prestatie van het Nederlands voetbal in Europa over de laatste 5 jaar daarmee wegvalt.
De laatste 5 jaar gaat het per seizoen net iets beter dan het seizoen daarvoor. Daarom is het ook een dilemma met Heracles nu in de bekerfinale. Heel leuk voor Heracles natuurlijk, maar voor het Nederlands voetbal waarschijnlijk niet.
Voor het Nederlands voetbal is het beter als PSV de beker wint en vervolgens niet bij de eerste 2 eindigt in de competitie. Maar de kans op Nederlands succes (overwinteren, misschien kwartfinale...) in de CL is voor Ajax en PSV denk ik weer het hoogst.

Damn you Heracles!!! ;

6 april 2012 om 13:25

Kleine correctie: Dynamo Zagreb schakelde Ajax uit in de voorronde EL. Dynamo Kiev was de tegenstander in de voorronde CL waarin Ajax eindelijk weer de CL haalde.

6 april 2012 om 11:34

@artmannio: je krijgt vier bonuspunten als je meedoet aan de CL. Ajax heeft die afgelopen twee jaar gehad.

Wat belangrijker is is waar de clubs volgend jaar staan (in verband met lotingen voor de champions league, bij de EL kun je bij de top 4 teams er vanuit gaan dat ze beschermde lotingen krijgen):

PSV #22
Ajax #26
Twente #28
AZ #51
Heerenveen #88
NEC #99
Utrecht #110
Feyenoord #118

En je ziet de reden wel waarom ik Psv, Ajax of Twente tweede wil zien worden en geen team lager dan AZ (die waarschijnlijk in pot 3 zouden komen, de drie teams daarboven maken allemaal een kansje op pot 2) kampioen wil zien worden.

6 april 2012 om 12:07

Dus dan zou je moeten komen bij de 16 hoogst geplaatste clubs in Europa.
M.a.w. 6 clubs die boven PSV staan moeten geen CL halen.

Op zeker (of bijna zeker) geen CL volgend jaar: Atletico Madrid, Villareal, Liverpool, Marseille, Internazionale, Sporting Portugal

Twijfelachtig: Valencia, Chelsea, Lyon, Cska, Shaktar

Kleine kans op mislopen: Bayern Munchen, Schalke 04, Manchester United, Arsenal, Manchester City, AC Milan, Benfica, Porto,

Al geplaatst: Real Madrid, FC Barcelona

Voor PSV gaat het dus wel lukken als ze CL halen want 6 bovengenoemde clubs gaan wss geen CL halen. Ook als PSV playoffs krijgt horen ze bij de geplaatste naar alle waarschijnlijkheid omdat Valencia zich ook direct kan plaatsen en ik Chelsea niet zo maar 5 punten zie goed maken op Spurs en Arsenal.

Voor Ajax wordt het wel wat moeilijker, want Kiev en Zenit staan nog boven hun en lijken kampioen te gaan worden, of minimaal playoffs te halen. Wel kan Ajax er profijt van hebben als PSV wegvalt.

Twente komt hoogstwaarschijnlijk in pot 3 want boven hun staat ook nog Braga en die worden minimaal 3e dit jaar.

6 april 2012 om 13:24

@ Jorge.

Klopt helemaal wat je zegt! PSV moet gewoon 2e worden, die krijgen bijna zeker een beschermde status bij de loting voor de voorronde Champions League, en komen dan bij de loting in Pot 2!
dan kan PSV ook zomaar 2e worden in de poule en doorgaan naar de 2e ronde.

Daarnaast heb je als PSV 2e word ook nog een andere club (hoop Ajax of Twente) in de Champions League, en dat zou helemaal mooi zijn! Nederland hoort gewoon jaarlijks minimaal 2 clubs in de Champions League te hebben. Sportief wordt de top in de Eredivisie steeds breder, en Financieel is het voor veel clubs (met name Psv) heel erg aantrekkelijk!

6 april 2012 om 12:24

Voor Nederland zou het ideaal zijn als bijvoorbeeld AZ kampioen wordt. Zij zullen dan wellicht in pot 3 zitten (of misschien zelf wel 4), maar als Psv, Ajax of Twente tweede wordt zullen zij voorrondes moeten spelen. Echter zullen zij in de voorrondes bij de geplaatste teams horen waardoor ze zwakkere tegenstanders krijgen en ze in principe de CL moeten halen. Daarnaast zullen ze ook in de CL uiteindelijk 2de geplaatst zijn waarschijnlijk. Is dit voordelig voor de punten, dat misschien nog niet eens zo zeer, maar qua geld is het geweldig als er twee Nederlandse clubs de CL halen, want geld kan weer geïnvesteerd worden in het beter maken van de ploeg.

Stel dat je daarnaast uitgaat van dat de plaatsing in de pot ook de eindplaats wordt, dan zal één Nederlandse club ook nog eens flink geld binnenhalen voor het halen van de 8ste finale, terwijl die andere 3de wordt en veel punten kan gaan sprokkelen in de EL.

6 april 2012 om 12:59

Ik vind je plan goed idee, want dan zijn wij nl. kampioen . Ik hoop dat er eindelijk weer eens 2ploegen groepsfase champions league halen, want dat wordt tijd.

We doen het als klein landje toch erg goed weer de laatste jaren als je kijkt naar het aantal behaalde punten. Ondanks dat we niet meer echt om de prijzen spelen is het niveau in de breedte wel beter geworden waardoor er meer clubs zijn die wat punten sprokkelen voor Nederland.

Leuk om te zien trouwens dat NEC nog steeds 6e staat in de Uefa ranglijst van Nederlandse clubs na Psv, Ajax, Twente, AZ en Heerenveen. Wordt tijd dat NEC zich weer eens gaat kwalificeren voor de EL want over 2 jaar vervallen de punten van de laatste keer dat ze Europees speelden.

Qua punten misschien.. Maar persoonlijk vind ik de prestatie van Ajax zonder spelers als Boerigter ,kolbein, vd Wiel en Boilesen toch knapper. 2 keer gelijk tegen lyon, 1 keer hadden moeten gelijkspelen tegen Real en winst op Old trafford..

Psv had ook een vrij makkelijke poule moet ik zeggen. Twente had toch een paar lastige tegenstanders zoals Fulham. In de poule speel je 6 wedstrijden, heb je een makkelijke poule dan zit je zo aan 18 punten. Az speelde veel gelijk in de poule en dit heeft ze aardig wat punten gekost. Toch telt Nederland weer een beetje mee in Europa en vind het jammer dat Ajax uit de CL werd geknikkerd (vooral de wijze waarop), een plaats bij de volgende ronde (tegen Apoel) zou Nederland nog meer op de kaart zetten en Apoel is een club waar Ajax wel van kan winnen.

6 april 2012 om 12:18

AZ heeft inderdaad 5x gelijk gespeeld in de groepsfase, waarvan er toch wel zeker 2 à 3 gewonnen hadden kunnen, dan wel niet moeten worden. Scheelt toch een puntje misschien.

2x Austria Wien (terugkomen van 2-0 achter en een keer 0-2 weggeven)
2x Charkiv (2de ontmoeting werd een salon remise dan waren beide teams door)
1x uit bij Malmo (was dra-ma)

6 april 2012 om 12:19

Klopt, een gelijkspel levert maar 1 punt op terwijl ze toch een paar keer konden winnen. Maar achteraf mogen ze blij zijn dat ze door gingen, dat scheelde ook nog niet zo gek veel of ze lagen er uit.

6 april 2012 om 12:23

Malmo was veruit de zwakste, die was nooit door gegaan.

Tegen Austria wien had je eigenlijk 2x kunnen winnen, dan had je je 2de plaats ssowieso veilig gesteld.

Tegen Charkiv uit 0-1 voor, uiteindelijk 1-1 en thuis 0-0 gespeeld omdat beide teams dan door waren. AZ pakte 2 punten tegen Charkiv en Austria wien volgens mij 0, dus ZO dichtbij uitschakeling was AZ ook weer niet, ze hebben het zelf nna gelaten om Austria Wien KO te slaan en/of om tegen Charkiv puntjes te pakken.

Volgens mij bewijst dit alleen maar dat we het als Nederland zijnde helemaal niet zo slecht doen. Elk jaar komt er wel een ploeg relatief ver en dit jaar zelfs met 3 ploegen bij de laatste 16 in de El.
Natuurlijk kunnen we niet mee met Spanje, Engeland, Portugal en Duitsland en dus zullen we in Europa nooit veel verder komen dan we nu doen. Laten we blij zijn met onze mooie, spannende competitie. En laat iedereen die het nodig vind die competitie af te kraken lekker z'n gang gaan. Ik zie wekelijks hele leuke wedstrijden. Amusement, daar gaat het toch om?

Toch grappig om te zien hoe Twente een inhaalslag heeft kunnen maken. Maar doorgroeien op die ranglijst is voor de Nederlandse clubs gewoon ngo te veel gevraagd. Een club als Valencia is toch nog een paar stappen te ver voor de Nederlandse top. Als je echt verder wil komen en je wil gaan mengen op die ranglijst tussen grotere clubs zal je of in de CL verder moeten komen, of in de EL gewoon elk seizoen zover komen als AZ nu, en ook een keer de halve finale/finale halen!

Moet je nagaan dat als AZ niet in de groepfase 5x gelijk en 1x won. Maar daarvan nog een paar had gewonnen (wat zeker mogelijk was 2x tegen Charkiv en Austria wien) dan had AZ nog flink weggelopen van de andere Nederlandse clubs

Ajax, PSV en AZ doen het altijd wel goed in Europa, Twente laatste 2-3 jaar ook wel.

Alleen wat mij altijd zorgen baart is een Heerenveen wat er vaak snel uitvliegt (=niet overwinteren)
Een ADO den haag wat dit jaar meedoet en kaal geplukt en al er na 2 voorrondes uitligt. En dan krijg je straks nog eens eventueel een Heracles erbij.

Beste voor Nederland is als AZ, Ajax, Psv, Twente en Feyenoord Europa in gaan! Zijn toch onze 5 sterkste teams, ik denk dat Feyenoord vooral meer bijdraagt dan een Vitesse, Heerenveen en Heracles. Door de kuip onder andere en de hele historie die feyenoord heeft. En natuurlijk is feyenoord kwalitiatief stuk beter dan Vitesse, Heerenveen etc (heerenveen is volgend jaar stuk zwakker na vertrek assaidi, narsingh of dost)

off topic;
Als PSV de beker wint (uitgaande dat dat niet meer dan verwacht is) dan geldt voor heracles:
PSV in top 2 = Heracles voorronde EL ?
PSV buiten top 2 = Heracles geen EL toch ? (leuk voor Heracles de finale, maar hoop voor ons coefficienten aantal van niet).

6 april 2012 om 12:34

off topic: Volgens mij zit het zo in elkaar ja. Maar dat betekend dus dat de Beker-ticket gelijk staat aaan plek 3? Overigens hoop ik ook dat Heracles Europa niet in gaat. Ik zou het echt sneu vinden als een van de teams uit de top6 uiteindelijk geen Europees voetbal haalt, want ze verdienen het allemaal!

6 april 2012 om 13:04

Dat gebeurt zoiezo, want er mogen maar 5 teams Europa in . Ik hoop dat we in 2 jaar Frankrijk voorbij kunnen. Met de prestaties van de afgelopen 2jaar gaat het ons zeker lukken.

6 april 2012 om 13:41

Er mogen volgend jaar toch weer 6 Europa in? Dit jaar hadden we er 1 minder dan normaal toch? En Ado, AZ, Ajax, Psv en Twente speelden Europees.
Als ik het goed begrepen heb mag dit jaar de top4, de beker winnaar en de play-offs winnaar Europa in.

Nu is het te hopen dat Psv dus de beker wint én buiten de top 2 valt ;

6 april 2012 om 13:41

@az-man(u0juv die 5 teams was allen dit jaar, komend seizoen zijn er weer 6.

De enige reden dat PSV boven Ajax staat is omdat PSV geen Champions league speelt en Ajax wel. Het is veel maklijker om te winnen in de Europa league.

6 april 2012 om 12:25

Maar deelname aan CL levert ook 4 bonuspunten op. Die heeft ajax dan weer wel gepakt en de EL teams krijgen die weer niet.
Om 4 coefficienten punten te krijgen moet je ook een aantal keer in de EL winnen hè Dus dat compenseert elkaar weer enigszins.

6 april 2012 om 12:27

Ajax heeft gewoon pech gehad dat ze tegen Manchester lootte.

6 april 2012 om 12:35

en twente heeft pech dat het een laffe engelse coach heeft die liever competitie wedstrijden speelt dan mooie europese wedstrijden

6 april 2012 om 12:42

@ Excuus Amsterdammer

De ranglijst liegt niet!

6 april 2012 om 13:11

Dat vindt ik ook erg zonde en slecht voor het Nederlandse voetbal maar het zij zo.

6 april 2012 om 12:32

PSV heeft de afgelopen 5 jaar net zo vaak CL gespeeld als Ajax. Twee keer. De reden dat PSV over deze 5 jaar boven Ajax staat kan alleen maar verklaard worden door de betere prestaties van PSV de laatste 5 jaar.
En het gat tussen PSV en Ajax over de laatste 5 jaar is nog behoorlijk groot te noemen. Je kan dan ook niets anders dan concluderen dat PSV de laatste 5 jaar heel duidelijk de beste Nederlandse club in Europa is. Ze steken met kop en schouders boven de rest van de Nederlandse clubs uit.

6 april 2012 om 12:36

en over 2 a 3 jaar is dat op basis van 5 jaar weer anders , ook weer een psv ertje die nog in het verleden leeeft

6 april 2012 om 12:38

Nee, het heeft te maken met het feit dat psv al een aantal jaar in de europa leage speelt en daardoor makkelijker tegenstanders treft. Aan de andere kant zit het dan voor Ajax niet mee met lotingen tegen Real Madrid. Er worden punten behaald bij een overwinning of gelijkspel. Dat gaat tegen bal op het dak 13 iets makkelijker dan in de CL tegen bijvoorbeeld Real Madrid en uiteindelijk Manchester, beiden behorend bij de top.

Maar ik heb er geen enkel bezwaar tegen als zij punten blijven sprokkelen in de EL en Ajax dan voor echt geld speelt in de CL. Behalve voor het landen coefficient heb je er als club persoonlijk namelijk helemaal niets aan.

6 april 2012 om 12:39

Psv is de afgelopen 10 jaar de beste Nederlandse club geweest. En heeft een aantal geweldige resultaten behaald in de CL. Net zoals AZ die een aantal jaar in de EL heeft behaald. Helaas hebben beide Europees wat verzaakt de laatste paar jaar (om nog maar te zwijgen over de andere Nederlandse inbreng..) waardoor we nu nog steeds last hebben van die geringe coëfficiënten van 4/5 jaar terug.

Gelukkig doet we het tegenwoordig weer uitstekend! Hopelijk kunnen we die lijn doorzetten.

6 april 2012 om 12:56

@ Koninkje Verbeek

De Uefa coëfficiëntenlijst die er nu is (gebaseerd op de laatste 5 seizoen) is wel degelijk het heden.
Jij bent juist degene die niet naar het heden kijkt, maar naar de toekomst. En hoe die eruit ziet weet niemand. Daarbij wordt over 2 a 3 jaar deze lijst waarschijnlijk nog steeds gebaseerd op de voorgaande 5 seizoenen. Daarin veranderd dus niets qua "leven in het verleden".

Verder zag ik je eerder in dit topic reageren met: zit die 2-0 je nog dwars? Is dat soms niet het verleden? Jij leeft dus zowel in het verleden als in de toekomst. Dit terwijl je anderen er graag van beschuldigt niet in het heden te leven

Heden / NU: PSV op plaats 22 en de eerste Nederlandse achtervolger Ajax op plaats 35.

@ jaakke:

De lijst waarop PSV 22e staat en Ajax 35e is gebaseerd op de prestaties van de laatste 5 jaar. Daarin heeft PSV net zo vaak CL gespeeld als Ajax. Gelukkig voor Ajax valt komend jaar het seizoen weg waarin zij 3 punten wisten te behalen door te falen in de voorronde CL tegen Slavia Praag en vervolgens in de voorronde EL tegen Dynamo Kiev.
Ook voor Twente telt dit die in de voorronde EL niet voorbij Getaffe wist te komen.

6 april 2012 om 13:13

Ik heb het over dit en afgelopen jaar. Daarin is het voor PSV makkelijker geweest om punten te behalen.

6 april 2012 om 13:30

@ t.garritsen

Dat klopt. De afgelopen 2 jaar was het voor PSV makkelijker op punten te behalen dan voor Ajax en dat hebben ze dus ook gedaan. De eerste 2 jaar van de afgelopen 5 jaar was het andersom. Het 3e jaar van de afgelopen 5 jaar speelden zowel Ajax als PSV in de El.

Jouw argument dat PSV (22) ruim boven Ajax (35) staat omdat Ajax de laatste 2 jaar CL heeft gespeeld en PSV niet is dus behoorlijk ongegrond, daar deze lijst de resultaten over de afgelopen 5 jaar pakt.

Mooi om te zien dit. br Nederland groeit Europees en zal dit volgend jaarbr Doorzetten. ADO kwam dit jaar op 3 punten, de rest gemiddeld op 16/17br Komend jaar hebben we er weer een extra plekje bij in de EL. br Ik hoopte eerst dat PSV 2e zou worden achter Ajax, omdat PSV het meeste aan de cl zou hebben, maar dan zou Heracles ook Europa in gaan. Heracles zie ik niet overleven in de groepsfase. Als Heracles niet Europa ingaat dan word het Vitesse of Heerenveen dat zich via de Playoffs zal gaan plaatsen.

Zelf hoop ik op:br Ajax clbr Az clbr PSV EL br Twente Elbr Feyenoord Elbr Vitesse Elbr Al deze clubs maken goede kans door te stromen naar de 16 e finales vd EL, waardoor er gem zeker 14-15 punten zullen worden behaald.

Die 35e plek voor Ajax is mn een probleem als je voorronde CL speelt. De kans op een beschermde positie wordt daardoor kleiner en daarmee de kans op plaatsing. Vorige keer toen Ajax voorronde CL speelde was het kiele kiele wat betreft die beschermde positie, ik kan me herinneren dat ik in mei met spanning de ontknoping van de Franse en Roemeense competitie heb gevolgd, want dat kon van invloed zijn op Ajax' beschermde positie. Het liep toen net goed af maar nog lootten we een sterke club als Dynamo Kiev. Laat staan als je niet bent beschermd, dan loot je Arsenal of Benfica, Twente weet er alles van. Om dezelfde reden heeft PSV een goede kans op CL plaatsing als ze voorrondes CL spelen, dankzij hun mooie 22e positie.

6 april 2012 om 14:07

Volgens mijn treft de ploeg die vCL gaat spelen zoiezo een mindere tegenstander volgens mijn dat komt omdat we nu 7 staan op het landen coëffcient. (heb ik ergens gelezen paar weekjes geleden)

6 april 2012 om 16:00

Er is zo'n lijst voor landen en voor clubs. Hoe hoger je staat met je land hoe meer Champions League/ Europa League plaatsen je mag verdelen in je land (door middel van de beker en competitie dus).

De ranglijst voor clubs is van belang bij voorrondes. Als er één voorronde is met 36 clubs krijgen de 18 hoogst genoteerde clubs ''bescherming'' van elkaar en kunnen ze elkaar dus niet loten/krijgen ze een (volgens de ranglijst) mindere tegenstander en hebben e dus meer kans om door te gaan. Zo worden de prestaties van clubs die het een paar jaar goed doen Europees beloont.

Voor het Nederlandse voetbal is het te hopen dat PSV de CL haalt. Door die 22e plaats is de kans groot dat ze in de groepsfase in pot 2 komen te zitten en dus een gunstige loting. Alhoewel, tegenwoordig zijn er zo veel goede ploegen. Een PSG of Malaga zou zo maar pot 3 of 4 kunnen zitten.br Overigens blijft het teleurstellend dat Heracles volgend jaar Europa in gaat. Hoewel het een symphatieke club is en ze hun plek verdient hebben gaan ze ons toch de nodige punten kosten. Hopelijk kunnen ze spelers als Duarte, Overtoom en Armenteros behouden komend seizoen. Misschien dat ze dan net als eerder NEC en Utrecht toch nog een goed Europees seizoen draaien.

6 april 2012 om 13:40

waarom zou pers se psv CL moeten voetballen??
alleen maar vanwege die pot 2?
ze kunnen dan nog steeds afgeslacht worden. Kijk naar ajax ze waren bijna zo goed als zeker door wie zegt dat psv het beter zal doen?? de club die 1ste word daar hopen we voor het nederlands voetbal. ze zijn niet voor niks 1 ste geworden in de eredivisie.

6 april 2012 om 14:28

Als je goed leest dan weet je mijn onderbouwing al. PSV heeft de meeste kans om in pot 2 te komen. En dus treft het ook tegenstanders uit pot 3 en 4. Op papier zijn dat de minste tegenstanders. Als pak hem beet Heerenveen of Feyenoord CL halen zitten zij waarschijnlijk in pot 4. Dat is de pot met de minste ploegen en dus zouden zij dan enkel tegen sterkere tegenstanders moeten. Hierbij geef ik al de nuance aan dat ook in pot 4 sterkere tegenstanders kunnen zitten zoals Malaga of PSG die jarenlang geen Europees voetbal hebben gespeeld en dus ingedeeld zijn in pot 4.

Nummer 31 wat toevallig.

Wat is nou het verschil tussen euroclubindex en Coefficient? En wat is belangrijker?

Dat AZ en PSV meer punten dit jaar geworven lijkt me logisch aangezien Ajax in CL speelde!

Bij Ajax valt volgend jaar een bizar slecht jaar weg toen haalde we maar 3.000 punten. En bij PSV valt er een heel goed jaar weg dus dan zal het wel gelijk zijn na volgend seizoen. Volgensmijn maakt het niet zo heel veel uit wie er CL speelt tussen Ajax en Psv!

Je hebt twee ranglijsten. Een gaat over de landen ranking, waarbij wordt bepaald hoeveel teams een land mag afvaardigen in Europa. De clubranglijst is van belang in verband met plaatsing bij lotingen voor de EL en CL. Beide zijn van belang natuurlijk.

18 az Alkmaar el 2 1 1 5 5 2 1 18.5
22 psv Eindhoven el 1 1 0 7 2 1 17.5
25 fc Twente Enschede el 1 2 1 7 1 17.0
35 ajax el 0 0 0 3 2 3 4 12.0
92 ado Den Haag el 3 0 1 0 0 0 3.0

6 april 2012 om 17:37

22 Hannover 96 ger el 15.00 0.00 1.00 16.00 2.9166 18.9166
23 Bayer Leverkusen ger cl 7.00 0.00 9.00 16.00 2.9166 18.9166
24 AZ Alkmaar ned el 15.00 0.00 1.00 16.00 2.7200 18.7200
25 PSV Eindhoven ned el 16.00 0.00 0.00 16.00 2.7200 18.7200
26 Cska Moscow rus cl 7.00 0.00 9.00 16.00 1.9500 17.9500
27 FC Twente Enschede ned el 15.00 0.00 0.00 15.00 2.7200 17.72...
In de lijst die jij gebruikt worden de resultaten uit de voorronde meegeteld (terwijl dit niet klopt). Het landenpuntental wordt ook niet geteld. Zie boven voor de actuele lijst.

Heerlijk om te lezen van de Ajacieden, dat ze altijd pech hadden met de loting, dan wel uitslagen van tegenstanders die in hun nadeel vielen. Bij Ajacieden is er altijd wel één of andere klote excuus. Word gewoon wakker en realiseer je maar dat Ajax de laatste 5 jaar geen klote heeft gepresteerd in Europa.

6 april 2012 om 16:50

Hebben jullie wel wat gewonnen in de afgelopen 5 jaar in Europa of Uberhaupt iets?

8 april 2012 om 12:56

Bij ons zijn de verwachtingen niet zo hoog.
Twente is nog steeds een club die géén kampioen hoeft te worden. Twente is ook geen club die zo nodig goed moet presteren in Europa. Dat was Mcclaren deed tegen Schalke, kan je bij Ajax als trainer je kop kosten.
En ik heb het ook niet over winnen.
Het gaat hier om presteren, en daarbij hoort ook het feit dat Ajax nooit ver is gekomen in Europa, de laatste 5 jaar dan.

6 april 2012 om 16:54

De laatste twee seizoenen van Ajax in de CL was een beetje pech.
dat ze daarna nog Man U loten is helemaal pech.
dus ze hebben wel een punt.
alleen daarvoor hebben ze er inderdaad weinig van gebakken.

AZ heeft eindelijk sinds 5 jaar weer een lekker Europees jaar achter de rug. dat werd weer eens tijd want anders daal je hard op die lijsten.
Als AZ 2e word dan moeten ze voorronde CL spelen en dan kan je door deze goede prestatie misschien de zware tegenstanders ontlopen in de voorrondes met een beetje geluk.
PSV en Ajax hebben dat voordeel al, omdat zij vroeger heel goed gepresteerd hebben. Twente en AZ halen dat nu een beetje in.
Al heeft Twente het dit jaar laten liggen door onnodig te worden uitgeschakeld door Schalke.
maar als je het positief kijkt hebben de Nederlandse teams en vooral AZ het niet slecht gedaan.
jammer dat AZ op zo'n kansloze manier eruit gaat, dat past niet bij het beeld van dit seizoen van AZ in Europa. maar elke Nederlandse club heeft het elk jaar moeilijk in de kwartfinales. PSV kreeg vorigjaar pak slaag van Benfica en Twente van Villareal.
zo is het, Nederlandse teams doen tot de kwartfinales leuk mee.

Tja die gestolen zege in Amsterdam tegen Real, ik baal er nog steeds van.

Statistieken zijn slechts statistieken. Ze leveren je helemaal niets op en garanderen je nog minder.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren