Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Topman PSV wil meer steun en prijst supporters van NAC en Feyenoord

Laatste update:

President-commissaris Peter Swinkels van PSV roept de supporters op in thuisduels nog meer te ondersteunen. De sportbestuurder van de Eindhovense club denkt dat de steun van het publiek cruciaal kan zijn in de kampioensstrijd en benadrukt het belang van de landstitel. Swinkels is onder de indruk van hoe andere fans hun club steunen.

/

"Ik kom vaak bij andere clubs, bijvoorbeeld bij NAC en Feyenoord", vertelt Swinkels aan het Eindhovens Dagblad. "Het publiek staat daar onder alle omstandigheden negentig minuten enorm achter de ploeg. Dat zou ik in het Philips Stadion graag nog meer zien. De twaalfde man hebben we keihard nodig."

PSV heeft de inkomsten uit de Champions League keihard nodig en men dreigt weer te moeten bezuinigen als de landstitel niet wordt gewonnen. "Mensen moeten ook niet raar opkijken dat ik zelf na een goal opspring en enthousiast ben. Dat hoort bij voetbal", verzekert Swinkels in het regionale dagblad.

Wie hebben de beste supporters?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mensen moeten niet raar opkijken als ik zelf opspring bij een goal. Nee hehe, daar ligt het probleem ook niet hoor, 99% van de toeschouwers zal dat doen. Het gaat om de momenten waar de club het moeilijk heeft! Vaak komt het publiek pas los als er op t veld wat gebeurt maar dan is het in feite al niet meer zo hard nodig. Maarja, het psv publiek kan je niet veranderen. En de sfeer bij feyenoord is in nederland gewoon uniek

29 februari 2012 om 08:35

Tuurlijk kan dat wel. Kijk maar naar de sfeer bij Ajax 5-10 jaar geleden en nu. Die is stukken verbeterd en vaak zelfs goed te noemen, waar ik erg blij mee ben. Dat had ik een paar jaar terug niet verwacht, dus het kan wel. Er moet alleen een groep opstaan, zoals vak 410 bij Ajax om het heft in handen te nemen...

29 februari 2012 om 09:16

Bij PSV is het probleem niet dat er geen groep wilt ontstaan, want die zijn er al. Het probleem bij de PSV supporters is PSV zelf. De supporters van PSV hebben al regelmatig aan het bestuur gevraagd om een sfeervak te krijgen, dat kon niet omdat er allerlei problemen zouden ontstaan. Die problemen hadden te maken dat PSV niet meer de veiligheid kon garanderen en dat als je een nieuw sfeervak wilt maken je allemaal met mensen moet gaan schuiven waar geen einde aan komt.
Bij PSV hebben ze nu de Oost tribune, een hele zijde waar ´´de harde kern´´ van PSV zit. Dat is voornamelijk de harde kern van 10/15 jaar geleden oftewel die mannetjes staan daar (op het midden na) met zijn armen over elkaar alleen maar agressief lopen te zijn en te schelden. Ik denk dat een andere mogelijk heid bij PSV is om een deel van die Oost tribune staan plaatsen te maken want je ziet nu waar geen stoeltjes staan ( bij de trappen) staat iedereen te springen en gek te doen. Dat hebben wij nodig en vind het zonde dat het niet anders kan!

29 februari 2012 om 09:25

ja dat is het probleem gewoon, het beste zou zijn om er een keer goed de schop er doorheen te halen maarja dat is nog niet zo eenvoudig

29 februari 2012 om 12:08

Sorry, deels ben ik het met je eens maar grotendeels niet.

Kijk naar Ajax en vak 410 hoe die zijn ontstaan bijvoorbeeld. Gewoon een groep vrienden die in zelfde vak seizoenskaart namen. Uiteindelijk werd het steeds groter en hebben ze de plaats diagonaal gewisseld zodat niemand er op achteruitging en vak 410 wel vooruit. Daar is momenteel een wachtlijst van paar duizend man en ondersteuning van Ajax.

Zelf Gerealiseerd!

Dus ik zou zeggen, neem initiatief, everything is possible.

29 februari 2012 om 12:13

In de Kuip hebben wij geen sfeervak nodig. Gelukkig niet anders hadden wij ook zo kale debiel op een platform staat met ontbloot bovenlijf met een megafoon in zijn hand die de liedjes gat voorzingen. Of nog erger die op een ander zijn nek gaat zitten omdat ze in Manchester niet speciaal voor hem een stellage hebben gebouwt.

Wat je wel in de Kuip ziet tegenwoordig dat er een hoop jongere (rond de 18) tegenwoordig een seizoenkaart hebben bij elkaar zijn gaan zitten en die nu hun eigen acties houden. Dat kunnen jullie toch ook gaan proberen? Je hoeft toch niet perse op "oost" te gaan staan/zitten?

29 februari 2012 om 12:40

Weer lekker aan het afgeven jongen?

29 februari 2012 om 12:49

@ fcw81,
In de kuip is inderdaad niet 1 specifiek sfeer vak! Wel is de gele zijde altijd het fanatiekst en worden daar de Tifo actie gehouden (feyenoord heeft zelfs in het verleden een prijs gewonnen voor mooiste tifo actie, was een italiaanse prijs als ik me nog kan herinneren).
Ook de 12e minuut is al lange tijd een begrip in de kuip wat betreft sfeeractie.

@ Robb,
Dat het aan PSV zelf ligt zal inderdaad deels wel waar zijn, maar je bent als supporters echt niet alleen afhankelijk van de club zelf.
De hele wedstrijd, of een groot gedeelte daavan, zingen/ aanmoedigen kan altijd, daar heb je de club niet voor nodig!

29 februari 2012 om 16:09

Het laatste wat de psv supporters willen is een vak vol aanstelerige pubers die week in week uit het zelfde toneelstukje uitvoeren of ze nu tegen RKC of Real Madrid staan te voetballen. Het is bij psv nou eenmaal niet mogelijk om grote verschuivingen te laten plaatsvinden. Iedereen die een seisoenskaart heeft blijft daar gewoon lekker zitten. In principe is daar ook niks mis mee

En hij heef gewoon gelijk, er moet eerst maar eens de schop door de oostribune want daar zitten een helehoop mensen die er niks te zoeken hebben.. er hangt gewoon echt een *** sfeer in het stadion!!!

wat ik ook heb gehoord heb dat er eigelijk 2 groepen nu op de oost tribune zitten de ene(oudere generatie) mag de jongere generatie niet niet dus zingen ze niet mee.. het zou nog mooier zijn om heel het stadion mee te krijgen maar er zitten zo veel ouwe lullen tegenwoordig in het stadion.. is ook nog lastig om een seizoenskaart te krijgen voor de fanatieke jongere generatie die graag op de sfeertribune(s) zou willen zitten maar noodgedwongen op andere plekken terrecht komen (of helemaal niet gaan omdat ze geen fatsoenlijke plekken kunnen krijgen)

Edit: En ze mogen ook wel is wat creatiever gaan zijn met de liederen, heel de tijd het zelfde daar heeft op een gegeven moment niemand meer zin om daar aan mee te doen.. als je het heft in handen neemt (wat de jongere generatie nu aan het doen is) moet er echt wat meer power achter ipv alleen boeruhh boeruuh en een beetje op een trommel lopen te rammen.. MOM is een goedvoorbeeld doe dat nou is in het stadion en verzin wat nieuwe liedjes dan gaat het al een stuk gezelliger worden dat weet ik zeker

Overigens denk ik ook dat het voor een klein gedeelte te maken heeft met de persoonlijkheid /leeftijd van de mensen uit eindhoven en de regio. Het lijkt wel of het meerendeel echt alleen voor het voetballen naar het stadion komt en niet komt om er een feest van te maken (wat wel zou moeten zijn) veel mensen zeggen waarom kunnen ze het in Breda dan wel zo, dat zijn in mijn ogen meer Randstad Brabanders, en ik ken dr zat dus ik kan het weten..

29 februari 2012 om 08:27

Randstad Brabanders ?

Breda is juist waar Brabant voor staat.
Eindhoven is eigenlijk geen Brabant,maar Limburg,lees je hele stukje tot aan Randstad Brabanders en je beschrijft Roda en Vvv,de limburgse clubs waar jullie ook onder vallen.
Zelfs het Eindhovens accent is Limburgs,dus noem ons geen randstadbrabanders als je niet weet waar Brabant voor staat.

29 februari 2012 om 08:58

ach ga toch weg man, met jullie stopwoordjes als ouwe enzo, dat is zeker ook niet overgenomen van de randstad? .. Regio's Tilburg Eindhoven en Denbosch dat is het Echte brabant; neem het niet zo serieus op man ik bedoel er alleen maar mee te zeggen dat in Breda een ander soort mensen leeft als hier in de regio..

29 februari 2012 om 09:22

Ik weet niet waar jij het over hebt,maar door jouw opmerkingen laat je merken absoluut niets van Breda te weten.
''ouwe'' is een woord wat door heel Nederland wordt gebruikt ,ook in Tilburg etc.
Als dat jouw graadmeter is...
Overigens als je kijkt naar Breda met haar stadhart,dan zie je je Juist het echte Brabant,je bent er duidelijk nog weinig geweest als je durft te beweren dat Breda geen Brabantse stad is.het bourondische straalt juist van de stad af!
Iets wat juist van Tilburg en Eindhoven niet te zeggen is mijn inziens kijkend naar hun stadharten.
Ik ben juist trots op Breda,de stad,nac als club en haar supporters.een en al Brabant!

29 februari 2012 om 09:31

Ik zeg toch niet dat Breda geen echt Brabant is, lees is goed wat ik schrijf ''neem het niet zo serieus op'' en dat is helemaal geen graadmeter ik ken zat mensen die uit de HB en Prinsengracht komen bij jullie en volgens mij zijn dat toch echt een volksbuurten waar de ''echte'' zouden moeten wonen..

Bovendien heb ik familie wonen in Bergen op Zoom en ik ken er ook zat die in Vak G al een flink aantal jaren zitten dus ik denk dat ik als Eindhovennaar een redelijk goed beeld heb van jullie.. begrijp me niet verkeerd ik zie jullie niet als ''randstad'' Brabanders ik probeer alleen maar uit te leggen dat er wel degelijk verschil zit tussen de mensen uit Breda of eindhoven qua persoonlijkheid als qua accent, maarja zo heeft tilburg weer een ander accent als denbosch en eindhovens is ook weer anders..

Edit: en ouwe wordt hier in de Regio dus Niet gebruikt en ook niet in denbosch en tilburg, en als het al is mimimaal iig niet zo als in Breda en omstreken..

en nee ik heb niks tegen Breda of tegen die mensen ik zeg al ik heb vrienden en familie bij jullie uit de buurt en ga er ook regelmatig stappen enzo en vermaak me prima

29 februari 2012 om 10:18

Fijn voor je dat je het naar je zin hebt in Breda,dat is natuurlijk ook logisch ;

Haagse Beemden is trouwens alles behalve een volksbuurt,prinsengracht bestaat niet in Breda..
Misschien bedoel je Princenhage of Prinsenbeek?

Ik kom zelf uit Tuinzigt,dat is een volksbuurt in Breda...ligt overigens een steenworp van het NAC stadion,ik woon er 2 minuten lopen vanaf.

Wel fijn dat je nu in ieder geval jezelf tegenspreekt en nu zegt dat we geen randstad brabanders zijn

29 februari 2012 om 10:23

@1979 Ben jij wel helemaal goed bij je hoofd|?'hoe kom jij erbij dat Eindhoven niet het echte brabant is en meer bij Limburg hoort? Jij bent nog nooit in Eindhoven geweest zo te hhoren.

29 februari 2012 om 10:50

Ik ben het er mee eens dat Breda veel minder een brabantse stad is dan Eindhoven, Tilburg en Den Bosch. Breda is tussen brabant en randstad in...

29 februari 2012 om 11:30

@jezzah ik spreek me helemaal niet tegen, want ik heb al 2x gezegd dat je het niet zo serieus moet nemen maar dat ik het op die manier duidelijk wil maken dat het anders is dan wat ik hier boven beschreven heb ;

Edit: idd prinsenbeek

29 februari 2012 om 11:57

Je noemt ook wel meteen twee aparte delen op..
Prinsenbeek is een dorpje naast Breda, zoals Son en Breugel dat zijn bij Eindhoven. De sfeer in zo'n dorp is anders dan in de stad zelf, iedereen kent iedereen, maar dat is toch echt anders dan een volksbuurt.
Haagse Beemden is ook verre van een volksbuurt, al zijn er wel delen die een klein beetje in die richting hangen.
Echte volksbuurten zijn de Belcrum en Tuinzicht.
Zegt mij al genoeg over jou geloofwaardigheid mbt randstad Brabanders als je de Haagse Beemden (vooral import) en Prinsenbeek pakt om aan te tonen hoe wij zijn. Niet dat hier geen NAC supporters wonen, kom der zelf ook vandaan, maar om het echte Breda te leren kennen moet je eens de andere wijken bezoeken, of een dagje een terrasje pakken op de grote markt. Pak een biertje en geniet, van de mensen om je heen en de geschiedenis en de mooiheid van het centrum. Dan zal je zien dat Breda een echte bourgondische, Brabantse stad is.

Ouwe is een stopwoordje wat door bijna niemand die ik ken gebruikt word, iig niet door de "originele" inwoners van Breda, wel door import, dus mensen van boven de rivieren en de getinte mensen(niks hiertegen, het zijn alleen geen oorspronkelijke Brabanders). Verder heb ik op school gezeten met zowel mensen uit Tilburg als mensen uit Eindhoven en Helmond en ook deze gebruikte wel eens stopwoorden van "boven de sloten", heeft dus niks met Breda te maken.

Verder pak je in je voorbeeld Bergen op Zoom erbij, dat is echt geen argument om te kijken hoe Bredanaars zijn. Krabben hebben niks met Breda, of je hebt het over wederom de import... Zo kan ik Eindhoven ook wel afkraken, want ook daar loopt veel import rond. (al deel ik je mening dat er in Breda meer uit de randstad komt wonen, rustiger wonen met een acceptabele reistijd naar oa Rotterdam)

Eindhoven is inderdaad zeer Limburgs, zeker in vergelijking met Tilburg, Waalwijk en Breda. Breda is wat harder en directer, men praat hier over het algemeen ook ABN tegen anderen, of ze moeten weten dat die ander ook Bredaas kan wat vaak met carnaval en bij NAC is. Dat bedoel je waarschijnlijk. Maar hoe kan het dan dat bij een den Bosch ook fanatiek publiek zit? zijn toch ook van die "echte" Brabanders?

Het rare van voetbal in onze mooie provincie is trouwens wel dat Eindhoven en Tilburg zijn industrie steden(groot geworden door de lampen en textiel fabriek), waar de clubs totaal geen volksclubs zijn. Den Bosch en Breda zijn bourgondische steden met echte volksclubs.
Dit is totaal anders met de rest van Nederland, waar Rotterdam een echte industrie stad is met volksclub bijvoorbeeld.

29 februari 2012 om 12:08

@ 1979

Eindhoven is geen Limburg en als jij het Eindhovens accent Limburgs noemt dan moet jij nodig eens naar een goede audicien en een gehoorapparaat aanschaffen!!

29 februari 2012 om 12:21

dan is het prinsenhage het is iig zeker een wijk in breda ik zeg ook niet dat de stad zelf geen brabant uitstraalt want dat is zeker zo, en misschien wel meer dan eindhoven het is idd toch een industrie stad.. het is alleen de mensen waar ik het over heb die ik ken, en dit zijn ras bredadenaars of hoe je het ook mag noemen, en ik en vele andere mensen denken er zo over dat is mijn mening.. blijft een mooie stad met relaxte mensen niks op tegen ;

2 maart 2012 om 20:34

Vind je tuinzigt een volksbuurt? Weet niet welke tuinzigt jij kent.

Daarnaast is het nac stadion natuurlijk fantastisch heb er genoeg seizoenen op de b side gezeten. Dat is pas sfeer!

2 maart 2012 om 20:36

@ maffiabaas040 Waarom is breda een minder brabantse stad, leg dat maar is uit vriend. De ligging heeft daar toch niks mee te maken. Het ligt in brabant klaar. De carnaval is hier minstens net zo goed

Mooi om te horen dat hij zo over ons (en het legioen natuurlijk) praat. Ik durf alleen niet te beweren dat ons publiek onder alle omstandigheden echt achter de ploeg staat: ik heb wedstrijden meegemaakt dat er toch echt fluitconcerten klinken als er niet gewerkt wordt (goed voetbal is wenselijk, hard werken is een must). Aan de andere kant heb ik ook wedstrijden meegemaakt dat het hele stadion nog steeds zingt bij een 0-4 achterstand...en ik moet toegeven dat het bij PSV toch echt wel vaak een doodse boel is, en dat de ploeg of enkele eigen spelers toch nog wel eens echt flink worden afgemaakt door het publiek.

29 februari 2012 om 08:06

Als ze er bijlopen als zoutzakken is fluiten helemaal niet zo erg hoor. Het is een van de weinige dingen die je als publiek kan doen om je onvrede kenbaar te maken. Zolang je maar volledig achter je ploeg staat.. ;

29 februari 2012 om 08:50

Maar als we ze uitfluiten doen we dat nog steeds fanatiek en heb je de kans dat de spelers wakker worden,als je net als in Eindhoven op je stoeltje gaat zitten morren zal het niet snel beter gaan met de ploeg.
Dus ook het uitfluiten hoort bij het fanatieke.

29 februari 2012 om 09:40

Er zit een verschil in uitfluiten natuurlijk.

Bij NAC en Feyenoord zijn er ook fluitconcerten als de ploeg een half uur heel tam speelt of ballen over drie meter niet aankomen.

Dat hoort er bij.
Maar dan hoeft er ook maar één klein iets te gebeuren (dat kan een corner zijn, een flinke tackle of een schot op goal) en het héle stadion gaat er achter staan.

Mooi dat hij zo over Nac en Feyenoord praat, hij heeft wel gelijk de sfeer daar is 3x niks alleen bij Europa League is het wel te doen maar dan zingen ze nog steeds het zelfde liedje van de eerste minuut tot de laatste.

Hij heeft hierin gewoon gelijk , het publiek van PSV leeft wel goed mee maar als bijvoorbeeld bij een 0-2 achterstand het uitvak van Feyenoord nog steeds zwaar de boventoon voert dan klopt er iets niet.

Dit veranderd ook niet door deze oproep maar heeft ook veel te maken met de soort supporters die er bij PSV zitten , ik zie bij PSV vooral altijd heel veel gezinnen met kinderen ik vind PSV meer een familieclub en daar past misschien constant zingen dan niet bij.

29 februari 2012 om 08:03

Nou het zal echt niet aan de samenstelling van het publiek liggen, denk dat er bij Feyenoord netzoveel gezinnen zittten en is zeker net zo'n famillieclub.
Ik denk dat het psv publiek net zoals bij Ajax trouwens gewoon een heel krities en verwent is.
Het enigste dat telt is de titel omdat dat zo gewoon is, bij Ajax breken ze de tent ook niet af als je net met 1-0 wint van vvv, iets wat ze bij feyenoord wel doen kijk maar na de 1-0 net voor tijd tegen rkc.
Hoe langer successen uitblijven hoe veller het publiek word heb ik wel eens het idee, dit zie je ook in het buitenland de club met het fanatiekste publiek is nooit de beste club.
Bij Ajax komt er de laaste jaren ook steeds meer sfeer vooral in grote wedstrijden, heb er toch ook wel een beetje mee te maken dat er heel lang heel weinig succes is geweest en dan worden mensen steeds sneller tevreden.

29 februari 2012 om 08:11

Je moet die overwinning op VVV ook in een breder perspectief zien want als je die zondag zo word vernederd dan lijkt het me logisch dat er zo'n ontlading vrij komt.

Er zijn genoeg clubs over de hele wereld die zeer succesvol zijn met een fanatieke aanhang , kijk naar Bilbao wat een fantastische aanhang heeft en met beperkte budgetten het elke topclub heel lastig maakt.
Ook het publiek bij Barcelona is immens fanatiek en je hoort constant heel het stadion zeker bij doelpunten klinkt dat zeer indrukwekkend.

Het probleem bij Ajax zit hem vooral in het stadion waar gewoon geen sfeer in te krijgen valt , ook voordat het sportief minder ging was de sfeer ver te zoeken , ook nu nog is de sfeer er alleen bij grote wedstrijden tegen PSV , Twente en Feyenoord , tegen kleinere ploegen als Excelsior , Utrecht en NAC is het stadion ook gewoon niet gevuld en kan je bijna de gesprekken op het veld volgen.

29 februari 2012 om 18:48

Barcelona vind ik eerlijk gezegd heel erg mee (tegen) vallen. Het gros daar zijn toeristen en die klappen alleen. Alleen in de grote wedstrijden staat heel Barcelona erachter en gaat het los. Gewone wedstrijden vind ik altijd wat tam, maar omdat er 110 000 mensen zitten lijkt het nog wat.

Ik denk dat het vooral met de Brabantse cultuur heeft te maken. Over het algemeen ga ik (als Brabander) ook niet zo snel los in het stadion als de rest van het publiek het ook niet doen. Alleen oost staat 90 minuten lang. De rest van het stadion niet en om dan als enige in een heel vak te gaan staan..

29 februari 2012 om 07:54

Brabantse cultuur? En hoe verklaar je dan ons avondje Nac?

29 februari 2012 om 07:57

mensen in de Regio Eindhoven zijn toch echt andere brabanders dan in Breda, jullie zijn meer Randstad brabanders

29 februari 2012 om 08:02

Randstad brabanders? Misschien bedoel je dat Eindhovenaren meer Limbo Brabanders zijn??

29 februari 2012 om 08:18

haha helemaaaal niet met je stopwoordjes als ouwe etc dat hoor je in eindhoven niet

29 februari 2012 om 08:22

Ik geloof niet zo in dat het de cultuur van de bevolking pakweg 40 km verderop zo totaal anders kan zijn. Ik denk dat het meer te maken heeft met de cultuur en de geschiedenis van de club...en dat is iets waarom ik juist trots ben om Nac-supporter te zijn.

29 februari 2012 om 08:34

Dat is het dus wel. Als klein manneke ben ik ooit ook in het NAC stadion geweest, als PSV supporter in het NAC vak. Bij het juichen (voor Psv) kreeg ik (toen 10 jaar) al bekers bier over me heen. Maar dat terzijde. PSV is zoal hierboven en onder al meer is vernoemd meer een familieclub en dat zal het ook blijven.
En wat zou anders de reden zijn dat de sfeer niet goed is?

29 februari 2012 om 09:05

ik zeg ook niet dat het totaal anders anders is, maar het is anders, ik ken een hele hoop mensen uit Breda en echt stuk voor stuk super relaxte mensen en ook wel Brabants alleen het is anders als hier in de Regio

29 februari 2012 om 09:01

lol,brabantse cultuur...
Je hebt het gewoon over Eindhovens eigen...meer het rustige Limburg dan het sprankelende Brabant...
Kijk maar eens hoe los het in Brabant met carnaval(eindhoven uitgezonderd) gaat,zoek eens op waar Brabant voor staat,je slaat de plank volledig mis met je Brabantse cultuur....

Weet je zeker dat jij een echte Brabander bent,teun komt wat Gronings of Fries over ?

Ik lees dit soort reacties nu meer van Eindhovense kant,blijkbaar zijn de jongere generaties aan het verlimburgen,want ze zijn aan het vergeten waar Brabant voor staat en lullen over een Brabantse cultuur die blijkbaar alleen in het Philips stadion zo is,de rest van Brabant zijn Randstadbrabanders volgens hun...
Kom eens een weekje naar Breda,den Bosch of Tilburg,en ga daarna een weekje naar Limburg,ik denk dat je je na die 2 weken meer Limburger voelt dan Brabander,proost.

29 februari 2012 om 09:20

je vergelijkt Breda met Denbosch en Tilburg? gast blijf lekker in het stukje randstad in brabant.. de helft van de mensen bij jullie uit de regio en in bergen op zoom zijn allemaal ajaxcieden echte brabanters hoor

29 februari 2012 om 09:22

Ik denk dat je nu precies het verkeerde voorbeeld pakt ''carnaval''... Waarom komt heel Nederland naar Eindhoven afgereisd om hier CV te vieren.. Dat is idd overal zo maar hier is de stad altijd tjok en tjok vol. Ik vermaak me in ieder geval 5 dagen lang opperbest!

Maar we dwalen af!
PSV supporters kunnen niets doen aan het feit dat PSV niet wil mee werken aan een nieuw sfeervak want de oost tribune is veroudert en staat voornamelijk alleen nog de oudere generatie...

Als je wilt weten of er nog wat leeft onder de supporters bij Psv.. Voor PSV - Feyenoord hebben de PSV fans voor de 3e keer een '' March of Madness'' gehouden.. Zou je even op Youtube moeten opzoeken.. Die sfeer kan ook in het stadion alleen zit niet iedereen bij elkaar omdat PSV zelf het tegen houdt!

29 februari 2012 om 09:34

@robb , Eindhoven is echt saai met Carnaval , daarbij lees ik ook hierboven veel onzin Posts ...
Ik woon in de kempen , maar hier wonen ook genoeg Ajacieden met mij , over het algemeen wonen hier wel meer Psvers , maar ik denk meer iets van 65 % PSV en 35% Ajacied , maar hier doen ze net alsof hier in de omgeving iedereen Psvers zijn , maar dat is niet zo , In Veldhoven wel , maar dat is Randstad Eindhoven , maar daar woon ik dus ook niet ....
Daarbij vind ik Eindhoven als Carnaval Stad echt geen bal aan , heel veel criminaliteit , gezellig is het daarom niet , mag best wel iets aan gedaan worden vind ik.
Heb regelmatig in Eindhoven op stap meegemaakt dat een van men vrienden neer gehoekt werd , tuurlijk kan dat overal gebeuren , maar in Eindhoven gebeurt dat echt !!! heel vaak !!! ......
Ik ga veel liever naar Valkenswaard , is veel gezelliger , meer Brabantse gezelligheid in mijn ogen ...
Den Bosch ben ik nog nooit wezen stappen , maar vind ik ook wel gezellige stad , Eindhoven heeft niks , en doet ook niks met mij ...

Zeg me 1 ding wat er mooi is aan Eindhoven , dat meen ik echt.. ik kan er geen 1 ding opnoemen.......... en dat is niet lullig bedoelt , (Ik heb het niet over het voetbal bij deze ) maar over de Stad zelf.
Ik vind Eindhoven een Industriele Stad zonder uitstraling , vind er echt niks aan.

29 februari 2012 om 09:48

nou ik vindt het stratumseind toch best wel gezellig op zn tijd, en als je ''neergehoekt'' wordt heb je dat waarschijnlijk aan jezelf te danken want dat zal niet voor niets gebeuren... er komen mensen vanuit heel brabant carnaval vieren in eindhoven dus blijkbaar vinden die mensen het wel gezellig.. stratumseind is gewoon uniek 60 cafes en discotheken in een straat.. dat is ook de reden dat er veel gevochten wordt al die zatte mensen op een hoop bijelkaar.,, en idd valkenswaard is het stappen ook wel lache (op vrijdag)

29 februari 2012 om 10:33

@ Alle bovenstaande,

Ik ben door heel Brabant geweest en kan inderdaad stellen dat Breda een ander soort Brabant is dan Tilburg/eindhoven/den Bosch, maar voor de echte authentieke carnaval moet je toch echt in Limburg/köln zijn. Daar wordt carnaval ook eigenlijk 'vastelaovend' genoemd en ik weet, hier komen we waarschijnlijk nooit uit, aangezien jullie dit uiteraard nooit met mij eens worden. Maar kom gewoon eens een keer in Limburg Vasteloavend vieren!

29 februari 2012 om 12:01

Wat heeft clubvoorkeur te maken met Brabander zijn of niet?
In Bergen op Zoom is geen profclub in de directe omgeving, dus kiezen mensen vaker voor een "grote club".
Uit "onze regio" is toch zeker 75% van de mensen in Breda en iets om voetbal geven voor Nac. In de dorpen is dat minder, maar dat ie bij jullie ook zo, mis procentueel iets maar, maar dat is iets met grote van de club en succes...

29 februari 2012 om 12:05

In Breda komen er niks voor niks mensen vanuit Groningen, Rotterdam, Wageningen, Enschede en Den Helder om te carnavallen? of 40.000 mensen naar de optocht in Prinsenbeek(waar er maar 11.000 wonen). Import heb je overal met carnaval en de meeste herrie(vechten, drugs enz) komt die dagen van die gasten af, bij ons en bij jullie.

maar ontopic:
Een mars 5x per seizoen vind ik nou niet echt geweldig, maar het helpt misschien wel en het idee ervoor is goed. Waarom kunnen die supporters niet gewoon bij elkaar gaan zitten? Dat moet te regelen zijn, ook PSV wilt dat zoals je in het bericht leest.

29 februari 2012 om 12:12

klopt maar hij heeft het over het stratumseind in zn algemeen ook als het geen carnaval is, en daar staat het ook bekend om, niet iets om trots op ze zijn maar het is wel

29 februari 2012 om 18:43

Dat jij Breda Randstad Brabanders vind is ronduit beledigend. Je pakt het argument Prinsenbeek en Haagse Beemden, als je ook maar even had gekeken naar de ligging daarvan had het misschien meer verklaart waarom daar meer Ajacieden en Feyenoorders liggen, vanuit Hb en Pb ben je binnen 2 minuten op de snelweg en aangezien er veel werk is in Rotterdam is het ideaal wonen in hb en pb, en is het ook logisch dat er meer voetbalfans van andere clubs wonen.

Maar als je in het echte breda komt, is het vooral een en al Nac, in de volkswijken Tuinzigt, Belcrum etc.(je kent Breda toch zo goed) Ook hebben we veel fans uit Bavel, Ulvenhout, Zundert, Molenschot, hoeven, Dorst, Dongen, Rijen, Gilze etc etc. En dat is totaal geen Randstadbrabant. Ik kom al jaren bij Nac, en overal bij iedereen in het stadion hoor ik een plat Bredoasch accent, en na de wedstrijden is heel de binnenstad vol met supporters en echte bredase gezelligheid.

1 maart 2012 om 01:33

zoals ik al in 3 eerste posts heb geschreven moet je dat woordje wat ik gebruik ''randstadbrabander'' niet zo serieus nemen, ik bedoel overigens prinsenhage maar dat doet er verder niet toe, ik baseer mijn mening op de mensen die ik daar ken en dat zijn ook Nac''ers met een seizoenskaart, maar dan zal ik wel net de verkeerde getroffen hebben bovendien zul je mensen die hier in eindhoven dicht bij de snelweg wonen ook gewoon in een psv shirtje zien lopen dus je verklaard het zelf eigelijk al een beetje, nogmaals ik heb niks tegen Breda niks tegen de mensen. en binnekort sta ik gewoon bij jullie in het gezellige centrum een pilsje te drinken met mn vrienden uit breda

Daar heeft die man een punt. Als die gasten die de march of madness organiseren zich nu eens verenigen op oost die man met megafoon incluis. En iedereen die niet meezingt verplaatsen naar andere tribune's graag!

29 februari 2012 om 08:34

probleem is dat we er niet in mogen,dus je idee is leuk maar dat gaat niet lukken.moet je nog een paar jaar wachten.

29 februari 2012 om 11:26

Komop,met die eerste march liepen meer dan 1.000 man mee. Je maakt me niet wijs dat er meer dan 100 daarvan een verbod hebben?

29 februari 2012 om 11:56

nee klopt,maar wel de grootste gangmakers.

29 februari 2012 om 12:05

Ach grote onzin,vroeger toen het uitvak nog naast oost was was de sfeer ook altijd prima en van die groep zit meer dan de helft wekelijks in de Aftrap.

29 februari 2012 om 08:55

Meerdere daarvan hebben een stadionverbod

29 februari 2012 om 09:24

Wat een onzin Psvfan20, het meerendeel van die groep heeft hellemaal geen stadionverbod.. Ik weet niet of je weet wat Lighttown Madness voor een groep is??? Een sfeer groep ja! Geen Hooligans dus. Grootste gedeelte heeft al een seizoenskaart alleen daarmee redt je het niet alleen, er moet echt een nieuw sfeervak komen.

29 februari 2012 om 09:31

Er lopen misschien 100 stadionverboden bij Psv. Veel meer zal het echt niet zijn. Als dat de oorzaak is dat de sfeer klote is zegt dat meer over de supporters zónder SV dan de supporters mét SV.

29 februari 2012 om 09:36

De capo bij de March heeft een sv, om een voorbeeldje te noemen? Dus is geen onzin.

29 februari 2012 om 09:52

idd,en meerdere van ons hebben een Sv,heeft verder niks met Ligttown madnes te maken,die organiseren het maar de deelnemers zijn niet allemaal LM leden.

29 februari 2012 om 10:21

klopt maar hierboven gaat het er wel over en daar reageerde ik op... 1 iemand die je op noemt zozo..

29 februari 2012 om 10:27

Kan iemand anders niet z'n bek open trekken dan? In De Kuip hebben we helemaal geen capo trouwens en in Breda hebben ze een skelet hangen. Die zal ook weinig geluid maken.

29 februari 2012 om 11:28

Precies,de jongens uit de Aftrap lopen niet mee en bovendien zouden die ook weer een seizoenkaart moeten nemen zo krijg je weer sfeer in het stadion. Er zitten er nog genoeg zonder verbod.

29 februari 2012 om 12:57

Capo...beetje groot woord voor een gastje met een megafoon niet? Het is gewoon een jongen zoals zovelen die graag het voortouw neemt qua sfeefmaken. Neemt niet weg dat het jammer is dat hij er niet in mag.

Ik zeg het niet graag als Rotterdammer maar ik vind dat Ajax de laatste 2 jaar het meeste sfeer heeft met veel verschillende liederen. En als toppunt United (away)

29 februari 2012 om 08:11

Je snapt er helemaal niks van. die gasten zingen alleen een paar minuten als ze voor komen te staan. Daarnaast zingen ze alleen jalalala en hoempa pa liedjes met hun microfoon en trommels.

29 februari 2012 om 08:35

Dat ze alleen zingen als ze voorstaan is grote onzin. Dan wil je of provoceren of je kijkt nooit naar Ajax. Ik geef toe, een groot deel van het publiek is niet zo fanatiek maar vooral vak 410, maar ook andere, zijn bloedfanatiek en staan helemaal achter de ploeg. Daarbij zwepen ze ook een groot deel van de overige supporters op.
De sfeer bij Ajax is de laatste jaren enorm verbeterd, al kan het nog steeds niet tippen aan de sfeer bij Feyenoord. (helaas)

29 februari 2012 om 08:39

bij ajax staat er best wel wat tekst in hoor...en bij feyenoord zingen ze alleen maar we love you feyenoord en het clublied(en een paar val liverpool gejatte liedjes zaols Ynwa en ring of fire)

29 februari 2012 om 08:49

-We houden van die club
-mijn Feyenoord
-wat gaan we doen vandaag
-hand in hand
-We shall not be moved
-komen wij uit Rotterdam
En dan nog wat 'gejatte' liederen zoals I just can't get enough, Ring of fire etc. Ynwa is trouwens ook gezongen door Lee Towers.

29 februari 2012 om 08:51

ik kijk regelmatig naar ajax. Ze zingen alleen als ze voorkomen en als de wedstrijd net begint, dat kun je niet ontkennen. De wedstrijd tegen utreg thuis herriner je die nog? in de 88e minuut werden ze vol uitgefloten (eerder ook al) en was vak410 al bijna leeggestroomd. Dat noemt zich de harde kern...

29 februari 2012 om 09:20

@fr_erik

+ Wat is dat voor een club.
+ de langere versie van het hand in hand.
+ Huppie huppie. Altijd leuk als die ff door komt.
+ liedjes voor spelers. Dat liedje van Bruno Martins Indi is prachtig.

Mensen die zeggen dat Feyenoord alleen het hand in hand heb die kennen Feyenoord niet goed genoeg.

29 februari 2012 om 11:05

Geef die bal, maar aan cabral!! t
etettetetete tetetete jordy clasie enz.
feyenoord heeft gewoon de meest originele liedjes van iedereen.
En over man utd- ajax gesproken. Manchester heeft blijkbaar geen echte fans, als je je laat overbluffen door ajax, heb ze nauwelijks gehoord. Sorry hoor, maar het is 75000 tegen 5000? kom op zeg, in de Kuip hoor ik de tegenstander ook nauwelijks, tenzij ze 0-3 voorstaan.... Overigens wel leuk dat deze man ons publiek en dat van NAC prijst!

29 februari 2012 om 11:40

Elke andere club zou op Old Trafford 90 minuten lang zingen, omdat dat gewoon heel speciaal is, dus zo boeiend is dat ook allemaal niet. Moet wel zeggen dat 410 zeker sfeer maakt, maar ze dat van zichzelf nogal goed weten en stoer vinden die blote basten billys.

29 februari 2012 om 08:20

Verschillende liederen? Hahaha ja, teksten als 'oe aa', 'ohoohohooooho' en 'jalalalaala'. Het zal heus wel sfeer zijn in hun ogen, maar niet mijn ding. Doe mij maar echte liederen, zoals bij ons.

29 februari 2012 om 08:23

Mee eens Erik, het is alleen maar oe ahhh en lalalala. Van die oerkreten allemaal op het teken van de capo di tuti met zn megafoon.

29 februari 2012 om 08:24

Helemaal eens. Ik hou meer van de Engelse sfeer, met echte liederen, en zonder trommels, toeters en dat soort ongein.

29 februari 2012 om 08:46

Reageer toch niet op die man, hij zit zoiezo te trollen. Hoe kun je de Ajax sfeer nou goed vinden..

29 februari 2012 om 09:08

Bizar dat iedereen die op mij (#27) reageert het met me eens is, maar ik toch 5 rode duimpjes krijg.

29 februari 2012 om 09:26

Ik moet zeggen dat jo jo jo jo Feyenoord Feyenoord ook niet echt een ingewikkeld liedje is ;

Al kan wel iedereen dat soort liedjes meezingen. Het liedje PSV zit in mijn hart (weet niet of die echt zo heet) bijvoorbeeld wordt volgens mij altijd maar door een man of 100 gezongen en ik denk dat de rest niet eens weet hoe die gaat.

29 februari 2012 om 09:34

Dat jo jo Feyenoord is maar een deel. De hele tekst gaat zo:

Feyenoord, we houden van die club
Feyenoord, op weg naar weer een cup
We zijn niet te stoppen, we blijven nu gaan
Ja Feyenoord staat bovenaan
Feyenoord, zet ons in vuur en vlam
Feyenoord, die club uit Rotterdam
Aan ons nu de glorie, het dal is voorbij
De mensen staan weer in de rij
Jo jo jo jo Feyenoord Feyenoord
Jo jo jo jo Feyenoord Feyenoord

Zoek maar op Youtube 'wij houden van die club', dan hoor je het wel. ;

29 februari 2012 om 13:50

Haha oke. Ik hoor altijd alleen maar het jo jo Feyenoord deel. Daarna hoor ik ook nog wel dingen inderdaad, maar die kan ik meestal niet verstaan. Ik zal het eens opzoeken op youtube ;

29 februari 2012 om 08:50

En zo is het, of de mensen het nou willen horen of niet. De sfeer bij Ajax is met reuzensprongen vooruit gegaan. Dat de stigma's die aan Ajax kleefden (successupport, sfeerloos, leven in het verleden) nu op EHV van toepassing zijn bezorgt me een grote glimlach op m'n gezicht.

29 februari 2012 om 09:46

Eens, het is niet mijn sfeer in Amsterdam.
Maar er gebeurd wel iets.

Ajax hoort weer in de top 6/7 van NL qua sfeer en dat is jaren niet zo geweest.

Ajax is het bewijs dat soms een sfeervak wél kan helpen.
Al is het bij veel clubs een behoorlijk hopeloze bedoeling.

Een klein vak waarin honder man semi fanatiek loopt te doen en op een trommel staat te hengsten vind ik geen sfeer. Dan mis je passie!

En dat is met VAK 410 wel verbeterd.
Gasten die trots zijn op Ajax en passie tonen en er altijd achter staan.

Sfeer is voor mij niet 90 minuten zingen.
Sfeer is iets wat vanzelf komt, en als het komt is het ook massaal en zijn het meerdere tribunes. Net als in Engeland.

29 februari 2012 om 18:53

United away is voor iedereen een hoogtepunt. Het is knapper om naar Kalmar FF te gaan met een paar duizend man voor een slappe midweekse wedstrijd. Elke club gaat los als het bij een grote club is. Utrecht ging ook tekeer toen het op Anfield mocht spelen.

Dat de sfeer bij Feyenoord zijn toppunt nog niet heeft bereikt ben ik met je eens. Voor mij hoef je trouwens niet 90 minuten aan een stuk door te zingen. Dat is zo plichtmatig en zonder interactie op het veld. Ik heb daar niks mee en dat is ook niet des Feyenoords. Passie op de tribune, aanvoelen wanneer je erachter moet staan en feestvieren na een belangrijke overwinning. Dat is Feyenoord en dat vind ik ook het mooiste. Er zal namelijk heus weleens een stilte vallen. So what? Dat houdt de boel wel echt.

Als de spelers dan ook dezelfde inzet tonen als bijv. de spelers van Feijenoord dan komt het zeker goed!!!
Een bal in de 16 weg knallen van mij part met een speler erbij en niet met drie man besluitenloos gaan staan te kijken zodat een speler van de tegenpartij op z'n gemak kan scoren !!
Daar wordt je wel stil van

29 februari 2012 om 08:20

het begint bij het publiek dan raken de spelers van zelf gemotiveerder.. nou niet zo moeten werken maar zo is het toch echt

29 februari 2012 om 11:43

Als het bij het publiek begint dan mogen ze wel hun best doen, want ik ben al 3 uur kwijt met het op en neer rijden.
Dan betalen we ook nog aardig geld voor een kaartje.
Tuurlijk moet het publiek enthousiast zijn , maar in Turkije zullen ze ons in de eerste 15 minuten ook niet gehoord hebben en toen speelde ze aardig voetbal.
Ik vind het een beetje slap gelul van Swinkels hij springt ook alleen op als ze scoren vertelt hij zelf!!!

29 februari 2012 om 08:21

Zoals Martins Indi deed vlak voor tijd bedoel je? Hehe ;

29 februari 2012 om 11:39

Feijenoord speelde toen alles of niets dat is voor ons een beetje wennen omdat Rutten dat nooit doet.

29 februari 2012 om 08:40

Ben ik het niet mee eens aangezien er vaak genoeg inzet is bij de spelers maar het publiek toch stil is.
Het is vaak maar een (te) klein groepje supporters dat de sfeer probeert te maken maar de rest van Oost gaat hier niet in mee.
Supporters moeten juist de spelers enigszins inspireren op het moment dat ze er "te" weinig voor doen.
Achter de ploeg staan zorgt ervoor dat de spelers een boost krijgen.
Kijk naar jezelf: wanneer ben je meer geinspireerd?(ervan uit gaande dat je zelf voetbal) als het helemaal stil is of wanneer je keihard wordt aangemoedigd door vrienden/familiei/supporters?
In mijn ogen wordt de Oost op dit moment slecht gebruikt en dient er een sfeervak te komen zoals bij Ajax.
Bij Ajax is het sfeervak ook niet verdeeld over een hele tribune maar is het echt een vak.
Zet daar supporters neer die wel sfeer willen maken en ik denk dat je dan ook de mogelijkheid hebt om andere hierin mee te trekken.
Nu staan de supporters te ver van elkaar af(oost tribune midden en vak T) . de tussenzittende supporters die doen bijna tot niet mee.

Het was ook ontzettend mooi om te horen dat het Feyenoord publiek ondanks in grote minderheid regelmatig de baas was in het Philips stadion!

29 februari 2012 om 08:19

Zoals ze in elk stadion altijd zijn.

29 februari 2012 om 08:28

Behalve dan in de Adelaarshorst. Jammer van dat trieste uitkaartenpuntensysteem, anders had de sfeer in elk uitvak zo veel beter kunnen zijn.

29 februari 2012 om 08:58

Behalve de Arena, want daar mogen jullie helaas niet komen.
Verlang weer naar klassiekers met Rotterdammers en Amsterdammers in 1 stadion.

in goede en slechte tijden achter je club blijven staan (mijn feyenoord)

29 februari 2012 om 12:24

Feyenoord heeft ook met afstand de beste supporters van het land ; Het is ze gegund dat ze het dit seizoen weer behoorlijk goed doen en weer een gezicht hebben gekregen onder leiding van Koeman

De beste sfeer in de stadions is gewoon tijdens de toppers Ajax - Feyenoord, Feyenoord - Ajax, Ajax - Psv, PSV - Ajax en Feyenoord - Psv.

29 februari 2012 om 08:36

of in de kampioenswedstijd Ajax - Twente. Was het maar elke wedstijd zo......

29 februari 2012 om 09:00

Zou kunnen, die heb ik niet gezien.. ;

Maar de wedstrijden die ik noem zijn vrijwel altijd sfeervol, met mooie tifosi-acties voorafgaand aan de wedstrijd, e.d.

29 februari 2012 om 12:26

Die wedstrijd was dan ook uniek en als daar niet zo'n uitmuntende sfeer had gehangen dan hadden de Ajax-supporters zich wel eens achter de oren kunnen krabben. De sfeer zou bij elke club in die situatie zo goed zijn geweest.

Voetbalbestuurders zoals Peter Swinkels zijn mede oorzaak van het verdwijnen van de traditionele fan-cultuur.
Door duurdere tickets en het verdwijnen van staanplaatsen zijn veel trouwe, luidruchtige fans de stadions uitgejaagd.
Wat is er bij PSV met de L-side gebeurd? Waarom is de Oost-tribune onderbroken door skyboxen?
Grote clubs willen graag veel geld verdienen aan het publiek dan is dit de prijs die je betaalt.
Vraag dus niet wat de fans voor u kunnen doen, meneer Swinkels maar wat u voor de fans kunt doen.

Hier alvast wat inspiratie: http://www.indehekken.net/

29 februari 2012 om 08:37

hele sterke reactie!! Klasse...

29 februari 2012 om 09:18

Volgens mij zijn staanplaatsen door de Uefa verboden, dus dat heeft niets met geld te maken.

29 februari 2012 om 11:16

Bij dortmund hebben ze ook staanplaatsen dacht ik? Weet het niet zeker..

29 februari 2012 om 12:08

Volgens mij ook. De gele muur, daar moet je van houden.
Verder hebben NAC en Excelcior ze ook gewoon. NAC heeft er tegen Villareal ook plaatsen voor verkocht, dus verboden zal het niet zijn.

29 februari 2012 om 12:13

Europees is het inderdaad verboden, maar in eigen competitie is het de Knvb die dat regelt. De Duitse bond keurt het goed en daarom hebben veel Duitse clubs ook staanplaatsen. Naast Dortmund onder andere nog Bayern, Schalke 04, Stuttgart, Hamburger SV, FC Köln. Volgens mij bijna iederen Bundesliga club.

In Nederland wordt het volgens mij een soort van gedoogd. Er zijn wat clubs met een sta gedeelte, maar dat is dan ook niet groter dan een paar honderd man. (ter vergelijking kunnen er bij Dortmund ongeveer 16.000 op de Südtribune)

We mochten eindelijk weer eens met 1600 man daarheen, natuurlijk hebben we dan de overhand. ;
Jammer dat vooral de diamondcardhouders nog steeds hun bek dicht hielden zondag. Als die ook nog eens gingen zingen was het helemaal mooi geweest.

29 februari 2012 om 12:30

Bij de 2-0 werden ze een stuk minder luidruchtig tot het weer 2-1 werd. Bij de 3-2 werd het zelfs angstaanjagend stil in het uitvak en na het fluitsignaal waren de Feyenoord-supporters ook niet meer zo lief, beetje liggen rellen in dat uitvak.

Neemt niet weg dat je de Feyenoord-supporters goed hoorde het grootste deel van de wedstrijd en dat er ook wel meer sfeer van het Psv-publiek af mocht komen.

Ik heb me daar zondag ook erg over verbaasd. Had echt het gevoel alsof psv-supporters alleen naar het stadion gaan om te kijken hoeveel het gaat worden i.p.v. we gaan het team naar de overwinning brullen.

ik weet niet waar jij dit vandaan haalt danielsahuleka, maar dit seizoen zijn ze in amsterdam toch regelmatig uitgefloten. Dus die sfeer valt dus wel mee.

29 februari 2012 om 08:54

Dat is het enige wat je kunt onthouden dat ze bij Ajax wel eens worden uitgefloten. Ik kan het niet onkennen, bij iedereen gebeurd het wel eens.
Maar verder heeft Ajax gewoon een top sfeer. Of je moet het geluid uit hebben als je Ajax kijkt, of je kijkt het helemaal niet.
Kan me nog een wedstrijd herinneren in Manchester, daar hoorde je ze luid en duidelijk 90 minuten lang.

29 februari 2012 om 12:33

Kan me wel meer wedstrijden van Ajax herinneren dit seizoen waar de sfeer toch echt niet zo goed was. Man utd uit is een uitzondering hierin. Ajax heeft zeker een betere sfeer gekregen, ook omdat ze nog regerend kampioen zijn. Maar de sfeer bij Ajax is echt niet top hoor. Feyenoord heeft altijd sfeer en 10 keer beter dan in Amsterdam.

Oost probeert altijd de sfeer goed te houden, maar de seizoenskaarthouders op de lange zijden (noord en Zuid) zingen vaak niet mee. Dat zijn ook over het algemeen de iets oudere supporters. (35 jaar en ouder). Dat is jammer, maar helaas is er weinig aan te doen. Soms is de sfeer heel goed in het Philips Stadion, maar soms,zeker als de spanning erg hoog is en de mensen nerveus zijn, is het af en toe best rustig. Dit is soms wel jammer, want dan is juist het moment om voor een goede sfeer te zorgen. In de loop van de eerste seizoenshelft was de sfeer er erg goed trouwens. En in uitwedstrijden hoor je ook vaak PSV supporters, want daar komen ook vaak de echte supporters die er alles aan doen om PSV te steunen.

De sfeer is dus vaak zat wel goed, maar dat is niet in elke wedstrijd het geval en als dat wel zo is dan zou dat wel mooi zijn!

29 februari 2012 om 08:24

Dat is denk ik het 'geheim' van NAC en Feyenoord, dat de sfeer niet tot één zijde beperkt is. Bij ons wordt er ook gestaan op de vakken W en Z langs de lange zijdes en bij NAC hebben ze Vak-g tegenover de B-side. Verder zie je dit eigenlijk nergens. In de Arena een aantal jaar geleden zag je trouwens ook zoiets, met spreekkoren tussen 410 en de F-side.

29 februari 2012 om 08:32

Kleine toevoeging: bij NAC is het tegenwoordig niet alleen meer vak G en B-side. Ook F6 en F7 (lange zijde, tegen Vak-g aan) roeren zich behoorlijk!

29 februari 2012 om 08:38

Aha, ik ben al een tijdje niet meer in Breda geweest, dus vandaar. ; Ik vind het trouwens wel jammer dat NAC zo weinig supporters heeft die meereizen.

29 februari 2012 om 08:45

Helemaal eens, maar als ik naar mezelf kijk, dan beleef ik ook weinig lol meer aan het achterna reizen van mijn club, gezien de regeltjes en combi's. Wedstrijden zonder combi's zijn echter nog zeker de moeite waard...en ik weet dat veel Nac-supporters er zo over denken.

29 februari 2012 om 08:53

Ik weet precies wat je bedoelt. Dat we afgelopen zondag een combi opgelegd kregen kan ik nog wel begrijpen, maar dat wedstrijden als VVV en Rkc-uit een verplichte buscombi zijn vind ik zo belachelijk. Om nog maar te zwijgen over de trieste uitvakken. Met als toppunt het uitvak in Breda trouwens, haha!

29 februari 2012 om 09:02

Met van die ramen waar je niet fatsoenlijk doorheen kunt kijken..

29 februari 2012 om 12:14

Feyenoord heeft anders ook niet het beste uit-vak, PSV en Ajax ook niet trouwens. Helaas kunnen wij hier niks aan doen, want het oude uit-vak was geniaal! zelfs met vak i ertussen ipv eronder was het nog steeds een van de betere in de eredivisie. Die nieuwe is helaas niet veel soeps, maar er word net gedaan of je bij ons niks kan zien, maar geloof me er zijn ergere ;
VVV heeft een van de betere, net als de Graafschap en Excelcior.

@pots82
Ook niet naar Venlo zaterdag? Helaas ook een auto combi, net als de meeste wedstrijden, maar liever een auto combi dan een bus combi.. Al is vrij vervoer het beste natuurlijk.
Excelcior pakt het wel goed aan trouwens, die auto combi... op het parkeer terrein, naast het stadion kan je je kaartje omwisselen ;

ja nep fans zijn het zeker ja , als je eigen bestuur dat zegt verteld dat genoeg natuurlijk

@diegene die op mij reageren.... Elke supporter krijgt gwn kippenvel als je dit ziet ongeacht of je voor Feyenoord bent of voor Psv...hoe groot je haat ook is t.o.v Ajax...sommige durven gwn niet toe te geven dat dit gwn geweldige sfeer is http://m.youtube.com/watch?gl=gb&hl=nl&client=mv-g... en dat zeg ik als Rdammer!!br

29 februari 2012 om 08:34

Je linkt werkt niet, maar ik heb zo'n vermoeden dat het de oerwoudgeluiden van Amsterdam zijn. Ik krijg daar echt geen kippenvel van. Wel van liederen als 'mijn club, mijn ideaal' trouwens als dat massaal gezongen wordt in de Arena. Jammer dat ze liever kiezen voor die geregisseerde bende.

29 februari 2012 om 09:38

Ik moet bekennen dat ik hier ook geen kippenvel van krijg. Misschien wel als je voor Ajax bent, maar ik niet.

29 februari 2012 om 10:04

Mijn mening over ajax is dat de sfeer wel wat verbeterd is, alleen niet echt mijn smaak ik bedoel ze hebben iemand nodig op vak410 met een megafoon die de liedtjes inzet, ook een trommel heb ik wel eens gezien, het overgrote deel van de liedtjes zijn simpele oerwoud geluiden wat soms wel leuk klinkt, maar niet mijn smaak is.
Of de ontblote bovenlijven alsof dat heel stoer is om te doen als het buiten heel koud is (met het dak dicht).

Verder is het eigelijk alleen maar 410 en f-side, de rest is stil en doet alleen maar mee met hele grote wedstrijden zoals manchester.
Ook vind ik dat ze tevaak en te snel hun spelers uitfluiten als het even niet loopt, iets wate vele ajax supporters zelf ook zeggen, de reden is dat ze veel eisend zijn en dat dit best mag!!??
Ik vind dat je de spelers altijd moet steunen en soms hebben ze die steun gewoon even nodig, het zijn nl ook gewoon mensen, uiteraard als ze er als lamzakken bij lopen mag je dat als betalende supporter best even laten blijken, maar daarna weer die onvoorwaardelijk steun!!

Nee geef mij dan maar idd Nac, maar ook Twente en Utrecht en uiteraard me eigen club.

Tja,wat denken jullie als PSV of Ajax in dezelfde situatie komen als waar Feyenoord een aantal jaren in heeft gezeten,dan zit daar geen hond meer,terwijl de kuip gewoon elke 2 weken vol zit/zat,blijft gewoon een gegeven,dat ze in Rotterdam veel op hebben met hun cluppie !

29 februari 2012 om 09:40

Je moet het nu ook niet gaan overdrijven want ik heb, ik geloof vorig seizoen, toch ook een aantal wedstrijden gezien waar de Kuip hoogstens voor 70% vol zat ofzo.

29 februari 2012 om 19:00

Lijkt me sterk. Meestal zijn dat buffervakken oid. Dan kunnen er überhaupt maar 42 000 in. Ook vorig seizoen gemiddeld genomen nog altijd 40 000 man per wedstrijd. Al was het wel iets lager dan normaal ja. Jarenlang wanbeleid, hogere prijzen en prutvoetbal gaat niet iedereen in de koude kleren zitten. Ook bij Feyenoord kunnen sommigen het dan niet meer aanzien.

29 februari 2012 om 20:51

Klopt. Ik snap het ook wel dat het dan wat leger is en het is ook geen aanval ofzo, maar lobbie zei hierboven dat het nog elke week helemaal vol zat maar dat is ook weer niet waar ;

Zijn er trouwens mensen die een trommel en megafoon wel relaxed vinden?
Wat een verschrikking is dat zeg.

29 februari 2012 om 08:44

Je zal 45 minuten lang naast zo'n idioot met een trommel staan, lijkt me ook niet echt relaxed.

29 februari 2012 om 08:51

Nee indd. Ben blij dat we dat in de kuip niet hebben. Maar daarom was ik nieuwschierig of er mensen zijn, buiten de trommelaars zelf, die het relaxed vinden dat er zo trommelaar in hun vak of stadion zit.

29 februari 2012 om 08:58

Ik weet wel dat er bij Vitesse een hoop supporters zijn die een pesthekel aan die trommels hebben, maar bij Ajax vinden ze het volgens mij prachtig. Het wordt met de week drukker op 410 en rustiger op de F-side daar.

Nou moet ik er wel bij zeggen dat Ajax volgens mij de enige club in NL is die de 'echte' ultra-stijl ook hanteert. Bij bijvoorbeeld Twente, PSV en vrijwel alle ploegen in het rechterrijtje (uitzonderingen daargelaten) krijg ik meer het idee dat ze die trommels alleen hebben om te maskeren dat het vocaal helemaal niet zo geweldig is.

29 februari 2012 om 09:29

Ik snap niet dat ze er niks aan doen. Ja ik zie het ook altijd als laatste redmiddel om de sfeer beter te krijgen. Maar er reageert hier ook niemand die het wel goud vind.

Ik zou niet weten hoe de psv supporters hun ploeg beter kunnen aanmoedigen,dan moeten er toch eerst wat liedjes bedacht worden,dat Boeruh Boeruh en Eindhovuh Eindhovuh zal elke Psv supporter nu onderhand toch wel de strot uitkomen.
Ook zullen ze dan die muziek boxen in het stadion die in heel Eindhoven zijn te horen moeten verwijderen,het lawaai moet van de supporters komen,niet uit megaboxen.

Verder ligt het natuurlijk ook aan de supporters zelf,waar bij Nac oud en jong gezamelijk lopen te schreeuwen,is er bij Psv rivaliteit tussen oud en jong.
Ook zie je in het Psv stadion de vergrijzing in NL duidelijk op de tribunes,dat valt me elke keer weer op als ik met Psv-nac op 1 van de tribunes zit.
Eindhoven is meer rustig op zijn Limburgs dan uitbundig op zijn Brabants.

Deze man heeft helemaal gelijk. Ik was ontroerd hoe het legioen na het drama seizoen 2010- 2011 achter hun ploeg blijft staan. Daarom gun ik Feyenoord ook het succes voor Guidetti, die maakt denk ik veel goed.

Da's toch een pijnlijke constatering voor een Psv-topman. En dan komt ie nog niet eens boven de grote rivieren....

Het is natuurlijk ook frustrerend dat 35.000 man niet in staat zijn om een mooie sfeer te realiseren in Eindhoven, terwijl ze dit in Breda met gemiddeld de helft van de mensen wel lukt. Het is ook een geweldig publiek in Breda.

Maar het is algemeen bekend dat de sfeer in Breda en Rotterdam goed is, terwijl men daar de afgelopen jaren vwb sportieve resultaten niet veel te genieten had. Respect! En wat te denken van de sfeer in de Grolsch Veste in Enschede, in Groningen, in Almelo, de topwedstrijden in Utrecht en als er in Amsterdam meer mensen gaan meedoen dan op de sfeervakken ontstaat zelfs daar een goede sfeer (lees: kampioenswedstrijd).gezelligheid is er in Heerenveen, bij Rkc.

Maar komende zondag zal er toch wel een sfeertje kunnen zijn in Eindhoven? Als zelfs de top van PSV zich er al mee gaat bemoeien, nou nou...

29 februari 2012 om 12:39

Ik ben vorig jaar naar Twente-psv geweest voor de beker en er kwam toch maar heel weinig sfeer van de Tukkers. Pas toen het 1-0 werd voor Twente hoorde je een aantal supporters zingen daar. Voor de rest van de tijd hoorde je alleen het uitvak van PSV zingen.

Helemaal mee eens, het is flink ingezakt! Heb gisteren Real Football Factories zitten kijken, de afleveringen van de firms in Italië en de Balkan landen maar wat een sfeer. Van de sfeer in Rome kunnen we in Nederland alleen dromen (zonder het geweld uiteraard).

Overigens is de begroting afgestemd op het niet behalen van de landstitel dus het is echt niet zo dat er meteen gesaneerd moet worden als ze 3e of 5e zouden worden. Maar het geld is natuurlijk flink welkom, zoals dat bij elke club is.

Terecht.
Als je ziet hoe snel iemand wordt uitgefloten.
Als je het vergelijkt met Feijenoord supporters die blijven hun club veel meer steunen.

Ze moeten eens beginnen om 3/4 van die oosttribune te verwijderen die er alleen maar staan om op oost te staan. Er zitten overal in het stadion genoeg fanatieke lui die zich wel 90 minuten lang de longen uit hun lijf willen zingen/schreeuwen of whatever. Maar die komen er gewoon niet tussen. Dat is al jaren het probleem. Dan kun je ergens in een vak gaan zitten tussen van die dooie klagers.
Een aantal jaren geleden in de CL was er altijd een mooie sfeer op Oost (vond ik) aangezien je dan wel een kaartje op Oost kon kopen en er wel lui konden zitten zonder stembandproblemen. Maar goed ik ben bang dat de komende jaren er niks in zal veranderen.

29 februari 2012 om 10:04

Iemand die het snapt. Ik denk meteen terug aan Psv-arsenal met carnaval, dat was gewoon een groot feest in het stadion nog voordat de wedstrijd begonnen was.

Tegenwoordig zitten we met zijn allen maar gezapig naar de reclames op het scherm te staren tot we even kunnen klappen als de spelers het veld op komen en dan weer snel gaan zitten in vak YY, want op Oost kom je er toch niet meer tussen. En o jee als je teveel lawaai maakt op YY, dan komen de grijze haren je vragen of het wat rustiger kan.

Ik ben ook bang dat er niets gaat veranderen, andere supporters hebben ook het recht om de wedstrijd te bezoeken, ook de mensen op Oost die er niets te zoeken hebben. Maar ik zie ze liever ergens anders, boven in GG ofzo.

Ik zou het prachtig vinden als er op het gebied van sfeercreatie een grote rivaliteit zou ontstaan tussen de verschillende supporters. Zoals het de laatste jaren in Amsterdam gaat, en zoals het al veel langer ook in De Kuip gaat, zo zou het overal moeten zijn. Engelse toestanden, heerlijk! De hele wedstrijd tegen elkaar in zingen, grappen maken over elkaar, maar (meestal) met respect en een knipoog. Dan weet ik zeker dat al dat vreselijke geschreeuw over ziektes en familieleden vanzelf uitsterft.

29 februari 2012 om 11:21

Engeland is leuk. Maar wat dacht je van Duitsland. Eintracht Frankfurt en Dortmund enzo.

29 februari 2012 om 12:17

Ook aardig, maar in mijn beleving is Engeland toch echt het walhalla voor de sfeervolle stadions, de lange en traditionele liederen, en het respect. Maar ik geef toe dat ik nooit naar Duits voetbal kijk...

29 februari 2012 om 12:33

Nee, de Engelse sfeer is eigenlijk alleen nog goed bij de lagere divisies. Bij de premier League wordt het steeds minder door dat de prijzen nog steeds hoger worden. Voor echte sfeer (ultra's) moet je naar het zuiden (griekenland, Italië, Turkije) of Oosten (polen, Servië, Bulgarije). Van de hogere divisies is in Duitsland het meeste sfeer (In Italië heb je dus wel Ultra's die voor sfeer zorgen, maar hier verpesten de voor de rest lege stadions het soms).

29 februari 2012 om 19:04

Ik denk dat arvelajax bedoelt dat de pure sfeer zonder externe hulpmiddelen het mooiste zijn. In Griekenland en dergelijke heb je vaak ook zo'n droeftoeter met een megafoon. Niet mijn ding. Ik zou horendol worden van een gozer die mij liedjes oplegt. De mooiste dingen ontstaan juist spontaan.

29 februari 2012 om 20:40

Liedjes die spontaan beginnen zijn vaak bij een groot deel niet bekend. Liedjes die door iemand worden opgelegd worden door veel meer mensen meegezongen. Ik weet wel wat ik vetter vind in ieder geval.

Maar ook al bedoeld hij dat. Dan nog kan je niet ontkennen dat de sfeer in Engeland wel eens beter is geweest en er in delen van het zuiden en oosten van Europa een stuk meer wordt gezongen.

Ik ben bij psv-trabsonspor geweest.ik kon me niet voorstellen dat het stadion maaer half gevuld was.en dan nog eens op verschillende plekken door turkse supporters.
Het was echt een super saaie wedstrijd en het was vaak muisstil.en dit was ook al in de eerste helft bij een 0-0 stand.
Hoe komt het dat de supporters daar wegblijven en dat het maar een kleine groep is die sfeer probeerd te maken??

29 februari 2012 om 12:43

Psv-supporters zijn nog steeds gewend aan de Cl-wedstrijden tegen grote tegenstanders. Een wedstrijd tegen Trabzonspor spreekt de meeste Psv-supporters absoluut niet aan. Nog maar 7 jaar geleden werd in datzelfde stadion de halve finale CL gespeeld tegen AC Milan. Dan is Trabzon toch echt niet aantrekkelijk. Tegen Valencia zal het waarschijnlijk wel drukker zijn.

Tja, Psv. Ik blijf het een zielloze saaie club vinden. De sfeer zoals bij bijvoorbeeld Feyenoord zal daar nooit geëvenaard worden.

29 februari 2012 om 09:26

Ziel loze club? Stel je niet aan man, het is verder een heel gezellige club die alleen wat veranderingen moet ondergaan om weer top te zijn. Feyenoord lopen ook heel veel mafkezen rond die meer crimineel als fanatiek zijn .....

29 februari 2012 om 09:38

Nee, een "zielloze" club, aan elkaar. Ik heb verder niks over de gezelligheid gezegd, of wel soms? Ik vind het gewoon een saaie kille club zonder echte tradities. Er zitten voornamelijk dagjesmensen in het stadion en het ontbreekt er aan een echte harde kern, heb ik het idee.

Ook zeg ik niet dat het geen topclub is, want dat is het wel.

Ook zeg ik niet dat er mafkezen rondlopen die crimineel zijn.

Je bent wel een ster in lezen wat er niet staat zeker? Ben je bezopen, of gewoon erg slecht in lezen?

29 februari 2012 om 09:44

Wat versta jij dan onder zielloze club? Want als je argumenten gebruikt zoals een club zonder echte tradities heb je er niet veel kaas van gegeten volgens mij.

Als jij het een saaie kille club vind, zeg je toch wat over de gezelligheid of niet?

En ik zeg ook niet dat jij beweert dat wel of geen mafkezen rondlopen die crimineel zijn...dat zeg ik namelijk..

Wie kan er hier nu niet zo goed lezen? Of heb je misschien wat moeite met het verwoorden van je mening?

Ja klopt de sfeer kan/moet beter. Je hoort ze bijna alleen op Oost en nog een stukje van Noord denk ik dat het is wat aan Oost vast zit.
Ik heb zelfs een aantal keer gehad dat in het vak waar ik zat iedereen bleef zitten bij een doelpunt. Dan denk ik ook blijf lekker thuis.

Het is wachten tot je een ons weegt, Ik heb zelf een seizoenskaart op Noord. Geen topvak maar wel trouwe supporters. Het gaat erom wat een supporter voor de club voelt, wat voor binding je met een club hebt. Ik zou zelf erg graag mijn aandeel aan sfeer willen verbeteren op oost, maar daar zitten nu eenmaal van die figuren die alleen hun bier recht houden, boos kunnen kijken en fluiten. Dan denk ik, dat kan op mijn plek op noord ook wel!

Maar het is inderdaad de generatiekloof tussen jong en oud. Er zijn zat wedstrijden waar el wel sfeer is, of dat de supporters hun mening goed en hard uitten.

Ik vind de sfeer wel beter kunnen, maar het is lang niet zo slecht als iedereen doet beweren dat het is. Ik zie bij veel andere clubs een sfeer hangen dat qua geluid goed is maar is geluid ook meteen sfeer?
Ik bedoel, leuk dat Ajax nu veel geluid maakt, maar onderling slaan ze elkaar voor hun kop omdat iemand het even niet naar de zin gaat....

Dit is ook precies de reden dat ik als Nac-fan voor Feyenoord (ondanks de haat) meer respect heb dan voor Psv. Het is daar altijd zo'n saaie boel in het stadion. En dat met name in wedstrijden in de Europa League.

Afgelopen zondag toonde de ware PSV supporter weer eens: vlak nadat de 2-2 werd gemaakt liep een kwart stadion leeg. Je hoort ze alleen bij goals, nooit als ze eens achterstaan. Het is verschrikkelijk om dat als je 12e man te hebben. Respect voor de Feyenoorders en ook Ajacieden die allebei altijd het uitvak vol krijgen. En respect voor Feyenoord voor de trouwe sfeer tijdens hun wedstrijden, wat ook geldt voor Nac.

Het PSV publiek is gewoon op het moment helemaal niks. Successupporters vind ik het. Als je op een sfeervak zit ben je moreel verplicht de sfeer te maken in het stadion, dat gebeurt bij lange na niet. Het is vaak stil en grimmig in het Philips Stadion. Dit straalt natuurlijk ook over naar het team.

Als ik terug kijk naar een aantal jaren geleden, waar nog elke wedstrijd de sfeer vol op aanwezig was, is er een hoop veranderd. Er zijn een hoop andere supporters op de oostvakken komen te zitten. Dit is de sfeer niet ten goede gekomen.

Ik heb het weleens vaker geroepen maar als ze in Eindhoven en Amsterdam op de tribunes de sfeer en passie kunnen tonen zoals ze dat in Rotterdam (want Feyenoord is nog steeds een topclub) doen pakt het ieder seizoen minstens een paar punten meer.

Maar goed, het is ook niet makkelijk een supporter van een topclub te zijn.
Eisen en verwachtingen liggen altijd hoog en als je thuis maar met 1-0 wint en een matige pot hebt gezien is men ontevreden.

Ik ben met Ajax toen bij Fc Groningen geweest. Nou daar kan het ook leuk zijn qua sfeer. Man U - Ajax was heerlijk om te zien hoe 4000 supporters uit hun dak gingen

De sfeer bij feyenoord is alleen als er iets gebeurd. een goal of een gele of rode kaart of als dat luik open gaat! rest van de wedstrijd hoor je ze niet Voor de 90 minuten moet je toch echt bij 410 en vakp zijn! enige bekende sfeer vakken in europa!

29 februari 2012 om 10:25

Het is toch echt zo dat de supporters van PSV geen nieuw sfeervak krijgen...

29 februari 2012 om 10:53

Nou klapvee is overdreven. Zijn wel degelijk echte supporters. Hoe kan je anders verklaren dat de psvsupporters als enige club bijna 80% liever met kerst naar voetbal ging ipv thuis te zitten met de familie (onderzoek VI paar jaar terug toen er geen winterstop was), terwijl de andere clubs in Nederland nog geen 50% scoorde? Dat deze mensen niet uitbundig zijn zegt natuurlijk niets over hun loyaliteit of psv hart. Ga zelf al 20 jaar naar psv, en was vroeger ook aan het zingen en springen. Nu zing ik ook nog wel eens, maar niet meer zo als vroeger. Vroeger was voetbal alles, nu met eigen zaak en kind besef je dat er meer dingen in het leven zijn. Maar toch rijdt ik nog elke thuiswestrijd anderhalf uur heen en terug. Ben ik nu klapvee of een nepsupporter?

29 februari 2012 om 11:24

Een sfeervak kan er wel degelijk voor zorgen dat er meer sfeer komt. Je kunt moeilijk van iedereen vragen om mee te zingen, want blijkbaar heeft niet iedereen daar zin in. Het helpt dan echt wel om de mensen die wel de hele wedstrijd willen zingen bij elkaar te zetten...

En dat bij jullie iedereen zingt... Cool story bro, but i don't give a f*ck.

Nou Swinkels, thuis heeft Psv slechts 2 punten laten liggen. Het probleem ligt bij de uitwedstrijden, maar daar hoor je heel vaak 'echte' PSV supporters de ploeg steunen! Het probleem ligt gewoon aan Rutten. Doordat hij elke keer punten laat liggen in de uitwedstrijden, komen er chagrijnige gezichten naar het stadion, en krijg je een kut sfeer. Maar het publiek mag idd wel meer meezingen, vooral in de bovenste ringen zitten de bioscoop supporters. Maar ik blijf erbij trap Rutten eruit, win meer uitwedstrijden en je krijgt automatisch meer sfeer.

29 februari 2012 om 10:46

Je haalt me de woorden uit de mond. Wat een onzin verkondigd die man zeg. Thuis nagenoeg onklopbaar en uit acteren als bange wezels. Denk toch echt dat ie bij Rutten moet zijn met dit verhaal.

29 februari 2012 om 11:16

Grotendeels mee eens behalve het feit dat in de bovenste ringen de bioscoopsupporters zitten.
Ik zit zelf (helaas) ook al jaren bovenin maar af en toe komt er nog meer geluid uit het vak waar ik zit dan op de hele West tribune om maar een voorbeeld te noemen, En dan zitten er altijd bosjes van die figuren die een kaartje hebben gewonnen om een keer een wedstrijd te bezoeken. wat de sfeer ook niet ten goede komt.
Het bioscooppubliek zoals jij het schetst zit overal in het stadion en echt niet alleen in de bovenste ringen totale onzin.

"ik kom vaak bij andere clubs, bijvoorbeeld bij NAC en Feyenoord"

Ik vraag me dan af, wat moet ie zo vaak bij die andere clubs dan?

29 februari 2012 om 11:02

Zakelijke uitjes met collega's,volledig te declareren natuurlijk...
Meneer snapt niet dat dit soort lui juist bron van stilte op de tribunes zijn...

Ik ben een aantal keer in het stadion geweest, en ik moet zeggen dat de mindere sfeer best opviel. Het voelde een beetje statisch en steriel aan alsof men zoiets had van: "vermaak ons maar en misschien gaan we jullie dan aanmoedigen".

Zolang ik PSV al ken (heel lang al) is het niks met de supporters. Het is net als bij AZ en Ajax tijdens de successen van de jaren 90. Successupporters, erbij willen horen, en bij (bekende) Amsterdammers koketteren met je Ajax supporter zijn.

Ik kom al sinds mijn jonge kindjaren bij ADO (met opa en oom) en vlak daarna ben ik Feyenoorder geworden, want al 7 jarige vond ik die beter dan Ado. En daarna nooit meer mee mogen gaan met opa en oom.

Daarna won Feyenoord de Europa Cup 1 en al die andere grote successen. De dieptepunten heb ik meegemaakt, heb Coen zien spelen,, Van Hanegem, Cruijff, Gullit, noem alles maar op tot de dag van vandaag. Jaren een seizoenkaart. Mijn zoons hebben het stokje overgenomen, ik kijk Eredivisie Live nu.

PSV supporters had je vroeger niet bij uitwedstrijden, slechts een paar. Daar kon je de dugout mee vullen in de Kuip. Toen in de jaren 80 Philips miljoenen ging pompen in de club, er grote namen kwamen door Ajax en Feyenoord leeg te kopen zag je opeens wat uitvolk komen. Toen kreeg PSV opeens meer supporters.

En zo is het nog steeds, het is een publiek in Eindhoven dat vermaakt wil worden met resultaat, niet een publiek dat komt omdat HUN club moet spelen. HUN club, dat zoveel betekend voor ze.

29 februari 2012 om 11:25

Een mooi geformuleerde reactie die ik kan waarderen. Het klopt inderdaad wat je zegt.
Ik ga echter ook wel eens naar uitwedstrijden, daar valt het vaak wel op dat de sfeer (in het uitvak) aanwezig is, vaak meer dan tijdens thuiswedstrijden.

Ik denk dat tijdens thuiswedstrijden inderdaad vooral supporters aanwezig zijn die vermaakt willen worden, een 1-0 overwinning is niet genoeg en de spelers verdienen dan geen aanmoediging, eerder fluitconcerten. In uitwedstrijden worden die resultaten wel geaccepteerd en wordt de ploeg naar een goed resultaat geschreeuwd.

PSV heeft teveel goede resultaten gehad enkele jaren geleden en met minder spel wordt geen genoegen meer genomen.

De sfeer bij psv is echt heel slecht. Bij Feyenoord wordt er vaak alleen gezongen als er iets gebeurd. Doelpunt, rode kaart, grote kans etc. Tegen rkc bijvoorbeeld was het gewoon van de 20e tot de 30e minuut doodstil. Maar als ze zingen doet ook bijna het hele stadion mee. Bij Ajax zingen vak410 en F-side 90 minuten lang. De rest van het publiek zoals op de lange zijde is doodstil. De sfeer in de Arena is de laatste jaren sterk verbeterd. Vak410 wil gaan uitbreiden gaat nu ook meer samenwerken met noord. Het avondje nac vond ik wel tegenvallen zeg tegen Ajax. Je hoorde alleen de Ajax supporters de hele wedstrijd.

Ajax heeft trouwens meer liedjes dan Feyenoord. Zelfs als je dale cavese, ''oe ah'', owe owe owa en dat soort liedjes niet mee telt.

29 februari 2012 om 12:29

Dat komt omdat er tegen Ajax meer dagjesmensen zitten. Tegen ADO was het ook niet top, maar wel vanaf minuut een er vol op klappen, door publiek en spelers.
Bij een NAC en een Feyenoord is het een wisselwerking tussen het publiek en de spelers. Gebeurt er niets op het veld, gaat het publiek erachter staan in de hoop dat er iets gebeurt. Tegen Ajax lukte dat niet en dan houd het op. Maar andersom kan ook, gebeurt er iets op het veld, een kans, een overtreding of iets dan gaat ook ineens iedereen vol uit mee schreeuwen.

Wij, uit Breda, laten ons niet regisseren door een "capo" met een megafoon. Geen boca of river geluiden in Breda.
Er wel eens iemand in de palen als het te stil is, maar ook hier krijg je tegenwoordig meteen een stadionverbod voor.
Verder heb je dan echt verkeerd geluisterd, ik heb in het stadion Ajax maar 3x horen zingen. Waarvan twee keer na de doelpunten en een keer toen de keepers het veld op kwamen voor de warming up..

29 februari 2012 om 12:44

Dus omdat jullie je niet laten regisseren door een capo zijn jullie goed publiek? Ik vind het wel wat hebben en heel veel clubs met fanatieke aanhang hebben het ook. Verder heb jij verkeerd geluisterd of niet willen luisteren of je dacht dat de liedjes van Ajax bij nac hoorden. Ik heb het Ajax publiek vaker horen zingen.

29 februari 2012 om 14:27

Ik zeg niet dat iets beter is, ik zeg dat ik het beter vind. Een wezenlijk verschil.

Stond in het stadion, een van de eerste keren niet op de B-side maar op de lange zijde. Geluid van links en rechts kwam toch niet uit het uitvak maar van het thuispubliek (of zing Ajax onder andere: super Nac, als youtube het niet doet en het clublied van Nac). Was ook weinig beweging te zien.

Uit bij Ajax vorig seizoen overigens wel onder de indruk geraakt van vak 410, jammer dat niet heel het stadion mee doet dan.

Voor het legioen dat beweert dat ze altijd achter de ploeg staan een leuk filmpje.
En let vooral op de volle kuip, hoezo we zitten er altijd,....ook als het slecht gaat !!

http://www.youtube.com/watch?v=o9-zxkam-_u

maar helaas zorgt de Knvb er ook vaak voor dat de sfeer minder wordt.
Heel veel dingen mogen niet meer of moet speciaal geregisseerd worden met aanvragen van vergunningen voor bv vuurwerk e.d., dat de lol er vanaf gaat

Spontane akties zorgen voor de sfeer, niet klappertjes wegleggen op elke stoel van het stadion zoals bij AZ

Goede vent die Swinkels. Zowel NAC als Feyenoord hebben de beste supporters van het land. Feyenoord was 10 jaar geleden nog titel kandidaat en gevreesd in Europa (op haar spel ;) nu klimmen ze langzaam uit een heel diep dal. Dat zag je nooit bij de supporters, stadion zat altijd vol. Staan altijd achter de club ook in de slechte tijden. Bij NAC is dit natuurlijk ook, kijkend naar degradatie voetbal, dreiging faillissement etc. Wij stonden altijd klaar voor Nac.

Gewoon twee hele mooie clubs uit de eredivisie!

Even voor de duidelijkheid boys,

lees hier hoop troep over eindhovenaren dat het brabantse limburgers zijn.
En Breda randstad en dier shit.
Het is beide brabant, en noem niet iedereen in Eindhoven brabantes limburgers of die crap.
Psv supporters kunnen wel degelijk sfeerr maken.. kijk bij psv uit waar wel de fanatieke zitten, kom er zelf ook.

en nou oogjes dicht en snafeltjes toe.

later

Ik vind dat hele idee van 'sfeervakken' maar raar. Op één van de korte zijden is gewoon (op ADO na) verzamelen zich automatisch gewoon de fanatiekere supporters. Dit komt historisch gezien gewoon het meest voor. Of het met de ticketprijzen te maken heeft of met de symboliek van 'achter een ploeg staan' weet ik niet. Misschien wel een combinatie.

Aldus, in een zijde met allemaal fanatieke supporters hoeft er maar een klein groepje iets aan te zetten, waarna andere supporters het oppakken en het zich uit te breiden tot over het gehele gedeelte. Heb je geen trommels, megafoons of andere onzin voor nodig.

Een sfeervak is meestal ergens weggestopt in een hoek van een stadion waarbij één iemand als een soort dirigent (capo) bepaald hoe en wat er gezongen wordt. Vaak niet als reactie op hetgeen er op het veld gebeurd maar totaal willekeurig. Doordat het door zo'n capo en trommels wel allemaal tegelijk gebeurd (en niet zoals normaal van zacht naar hard en weer naar zacht of wel een direct einde) klinkt het misschien imponerend , maar valt mede doordat het in een zelfde toontje bijna 90 minuten lang doorkabbelt in werkelijkheid valt dat reuze mee.

Supporters moeten emotioneel en vocaal het spel volgen en proberen om de spelers een duwtje in de goede richting te geven. Na aanmoedigingen heb je als speler veel meer energie om nét dat sprintduel te kunnen winnen en de winnende binnen te tikken.

Peter Swinkels is doodsbenauwd dat PSV dit jaar wederom geen kampioen wordt. Hij is stiekem stinkend jaloers op de geweldige sfeer in de Grolsch Veste in vergelijking met het Philips Stadion maar hij noemt de Twente fans niet omdat Twente momenteel de grootste concurrent is voor Psv. Mocht PSV dit jaar de CL niet halen en Twente wel dan is Twente PSV definitief voorbij. Daar waar Twente blijft groeien zal PSV moeten saneren. PSV heeft een zeer groot financieel risico genomen door het geld van de gemeente te investeren in de spelersgroep in plaats van met verantwoord financieel beleid (lees uitgaven) de club op termijn weer gezond te maken.

29 februari 2012 om 17:46

21 x landskampioen
8x Knvb beker
8x Supercup winnaar
1x Uefa Cup winnaar
1x Europacup I-winnaar

Kan en zal FC Twente nooit maar dan ook nooit aan tippen!! dus weet niet wat je praat dat ze PSV ook maar ooit zullen voorbij streven???

En de sfeer in de Grolsch Veste?? meerdendeel zijn successuporters die er laatste jaren dat t goed gaat opeens in t stadion zitten... Dus nee, stinkend jaloers op FC Twente? wahhaha :P

29 februari 2012 om 19:47

Wij kijken liever naar de toekomst. Jullie hebben een mooi verleden maar zonder Philips hadden jullie waarschijnlijk geen prijs gepakt. De tijden dat jullie onze beste spelers kochten (de broertjes van der Kerkhof, Halvar Thoresen, Pietje Wildschut, jantje Vennegoor etc.) zijn voorgoed voorbij. Waarom zouden onze topspelers nog naar Eindhoven vertrekken. Twente zal PSV op alle fronten passeren (begroting, stadion etc.) en dit (nog) zonder een sponsor als Philips.

29 februari 2012 om 20:11

Een sponsor als Philips kunnen jullie alleen maar van dromen pipo!!

zolang PSV bestaat is t Philips dus wat wil je zeggen??

Zo ken ik er ook 1

Zonder Monsterman en de gemeente hadden jullie nooit niks gewonnen dus wat nou zonder Philips

PS: De toekomst staat op t veld zondag om 16:30uur dus maak je borst maar nat...

29 februari 2012 om 20:41

Ga nu niet beginnen over gemeentesteun want daar weten jullie alles van. Ondanks de miljoenen van de gemeente zie ik jullie ook dit jaar geen kampioen worden. Peter Swinkels begint zich dit ook te realiseren en doet een paniek oproep aan de supporters om meer sfeer te maken. Een beetje sneu, vind je ook niet?

29 februari 2012 om 18:18

ja, 8 jaar geleden was het een schande in Endschede als je voor Twente was. Nu Twente een goede ploeg heeft komen de fans. weet je, Ajax, PSV en twente zijn clubs waar de succesen zijn, dan komen de fans vanzelf. Het zijn dus ook successupporters. Als mijn club, PSV of Twente 10de zou staan komt geen hond. Nee, jonge. De kuip. Respect voor die 40000 mensen die de afgelopen 5 jaar naar dat flutvoetbal hebben zitten kijken. Ook al stonden ze 15de, ze zaten er allemaal. Dat is prachtig. En Twente is de grootste concurrent van Psv. Ja, het was super tegen Utrecht. Ooit gehoord van Ajax en Az? De eredivisie is onvoorspelbaar. Het komt je door je twente shirtje dat je voor je hoofd houd. Man jij bent een successupporter. Ik mag dan wel ajacied zijn. Ik zat er tijdens Ibrahimovic en Sneijder en ik zat er tijdens dat flutvoetbal van de afgelopen jaren. jij was 8 jaar geleden zeker niet voor Twente. Dan is het zielig om zo te reageren.

29 februari 2012 om 19:24

Kippenvel van deze zin van je: (nee, jonge. De kuip. Respect voor die 40000 mensen die de afgelopen 5 jaar naar dat flutvoetbal hebben zitten kijken. Ook al stonden ze 15de, ze zaten er allemaal. Dat is prachtig.) Heerlijk gezegd !

29 februari 2012 om 19:35

Ik weet niet of je het weet maar Twente is sinds 1996 al uitverkocht. Ook in de mindere tijden wisten de fans het stadion te vinden en was er jarenlang sprake van een wachtlijst. Succes treks supporters aan. Logisch, dit geldt voor alle clubs maat Twente is diep geworteld in de regio en zal dus altijd supporters blijven trekken.

29 februari 2012 om 20:23

Nog iets Jaloers?? volgens mij heeft Rutten topsportklimaat bij PSV overgebracht naar Twente en daar teren jullie nog op afkijkers!!

geen eigen visie dan maar de visie wat PSV door de jaren heen succes heeft gebracht behouden voetbal en loeren op de 1-0 overwinning

Een Club wat afkijkt bij PSV en PSV als voorbeeld neemt.. en dan jaloers op FC Twente??

29 februari 2012 om 20:35

Je draait het om jongen. Rutten is groot geworden bij Twente en PSV profiteert van zijn ervaring opgedaan bij Twente. Ik maak me echter geen zorgen. Ook in zijn derde jaar zal Fred geen kampioen worden. Hiervoor ontbreekt het hem aan lef. Niet voor niets haakt PSV telkens weer af op het moment dat het spannend wordt. Succes zondag!

Mee eens, weg met de mensen die niet klappen en zingen op Oost en maak plaats voor de jongere generatie die wel de sfeer willen verbeteren!

Omg, deze man voelt aan dat PSV financiele problemen gaat krijgen bij het niet bereiken van de CL

Ik vind dat een groepje jeugd iedere wedstrijd sfeer probeerd te maken in het philips stadion. We hebben er ook de middelen voor. Fantastische spandoeken, die de gehele lange zijde bedekken. Regelmatig ook leuke sfeeracties! Echter ben ik van mening dat er te veel oude mensen op de oost tribune zitten. Ook zijn er door de jaren heen veel successupporters bijgekomen. Nu het publiek verwent is met successen zijn die supporters snel ontevreden en eisen ze het maximale van de ploeg. Vele vinden dat de investeringen niet tot hun recht komen in de resultaten. Deels verwijten ze Rutten hiervoor.
Wat mij regelmatig irriteert aan het spel van psv is de inzet. Ik merk dat als de ploeg er alles aan doet de supporters ook alle steun geven. Op het moment dat ze geen inzet en passie tonen kunnen ze dat ook niet van het publiek verwachten.
Het was na de uitschakeling in de championsleague tegen Milan een groot feest in Eindhoven. Iedereen was tevreden met de prestatie die door de spelers was neergelegd. Zelfs de milan spelers klapten voor het publiek. Het was een heksenketel.

Ik vind het ook wel armoe troef bij Psv. Men verwacht dat Europees topniveau voordat men een beetje geluid wil gaan maken. Liefde voor de club wordt daar niet getoond op een vocale manier.

Wat zou helpen is meer losse kaarten aanbieden die dan opgekocht worden door groepen jeugd die wel herrie wil maken. Iemand zal moeten beginnen. Ze zullen ook in Eindhoven moeten gaan accepteren dat er gewoon meer concurrentie is voor die eerste plaats en dat het allemaal niet meer zo gemakkelijk gaat.

Top vijf kwa sfeer en clubliefde :

1. Feyenoord
2. Fc Twente
3. Nac Breda
4. Ado den Haag
5. Fc Groningen

29 februari 2012 om 23:22

Ik ben totaal niet voor Ajax in tegendeel zelfs.
Maar hun supporters zijn bijna net zo als in Rotterdam, met grote wedstrijden is het helemaal een gekkehuis in de Arena. Kijk de kampioenswedstrijd van vorig jaar tussen Ajax- Twente nog eens. Daar was een sfeer waar ik bijna bang van werd. Ik als Psver ben ook gewoon redelijk jaloers op de sfeer bij Feyenoord en Ajax wedstrijden. Laatste keer dat ik dat bij PSV enigzins heb meegemaakt was in 2004/2005 toen we in de CL zo geniaal presteerde..

Wat ik niet snap he, het is meestal zo dat het uit-vak de thuis supporters eruit zingt. deden wij Psv'ers o.a in glasgow, liverpool, Rotterdam, Arnhem, utrecht. het is dus duidelijk dat de mensen die echt sfeer willen maken, meer sfeer maken wanneer ze bij elkaar zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren