Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Ajax wil niet één, maar twee opvolgers voor Van den Boog'

Laatste update:
/

De laatste weken deden al veel namen de ronde van oud-spelers die de functie van algemeen directeur bij Ajax wellicht gaan innemen. Edwin van der Sar, Dennis Bergkamp en Clarence Seedorf werden genoemd, nadat in een eerder stadium Marc Overmars en Tsheu-la Ling reeds opdoken. Het Algemeen Dagblad stelt nu dat Ajax twee mensen wil aantrekken.

De functie van algemeen directeur, die vorig seizoen bekleed werd door Rik van den Boog, wordt volgens de krant nu verdeeld over twee personen. Eén van hen wordt straks zakelijk directeur; de ander voetbaldirecteur. Voor die laatste rol zou Wim Jonk inmiddels als de meest geschikte persoon zijn uitgekozen. De oud-middenvelder is thans jeugdtrainer in Amsterdam.

Over de rol van de zakelijk directeur lopen de meningen nog uiteen. Ling werd te licht bevonden voor de positie, iets dat hij zelf niet zei te begrijpen. Johan Cruijff is weliswaar voorstander van de komst van Ling, maar daar denkt de Raad van Commissarissen (RvC) van Ajax weer anders over.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
20 juli 2011 om 17:51

Lees jij alleen de titel?
De funktie wordt opgesplitst tot een zakelijke en een technische tak.
Dus als er een is die het slecht doet zal je die gewoon moeten vervangen.
Overigens valt me op dat de laatste tijd de informatie van het AD vaak niet klopt of uitermate voorbarig is.
Ook de uitspraak over RvC kan niet kloppen aangezien die nog niet geïnstalleerd is.

20 juli 2011 om 19:06

het was sarcastisch bedoeld, grapje begrijp da, lees jij eerst mij reactie goed voor jou reactie zet, okej, nie denke dat je slim bent o

20 juli 2011 om 19:50

De mods herkenden jouw grapje net zo min als ik ben ik bang.

Volgens mij staat er ook nergens iets in mijn post over jouw of mijn intelligentie?
Ik zeg daarom nu ook niets over taalbeheersing.

moet ik dit begreipen als dat ajax hetzelfde als psv zou willen met tiny sanders en brands dus 1 iemand voor het financiele huishouding en 1 voor spelerszaken? als dat zo is wel slim om de werkdruk te verlagen en daardoor zou je ook goedkopere transfers meoten kunnen afdwingen en betere doordat 1 iemand er dan meer tijd voor heeft maar het zal denk ik ook wel wat duurder zijn.

Ik dacht dat ze met de positie van algemeen directeur nu juist een duidelijk boegbeeld voor de buitenwereld wilden hebben. Als je de taken van die positie nu gaat onderbrengen in twee verschillende portefeuilles bij twee verschillende personen blijft daar ook weinig van over, maar ja, het is blijkbaar lastig om de juiste mensen te vinden. Op zich is het wel een goed teken dat ze dan niet tegen beter weten in iemand aanstellen, maar het op deze manier proberen op te lossen.

Nog even en Ajax gaat van een gigantische salarishuishouding voor de spelers naar een gigantische salarishuishouding voor de staf. Het is nogal wat, wat Ajax binnenhaalt aan oud spelers.

20 juli 2011 om 17:54

Ik denk dat dat wel meevalt aangezien er een heel aantal ''zakkenvullers'' zijn vertrokken.. en deze oud-spelers zullen minder salaris vragen.

20 juli 2011 om 17:58

De salarissen die gegeven werden waren marktconform. Wie zou dat niet doen. En waarom zullen deze spelers minder salaris vragen, heb je feiten of bewijzen.
Verder telt dat argument totaal niet aangezien ze in hun actieve loopbaan ook voor goede contracten gingen.

20 juli 2011 om 18:27

Ja 1 van de bewijzen is een Frank de Boer. Het is toch algemeen bekend dat Frank een klein deel ontvangt van wat Jol kreeg.

20 juli 2011 om 18:22

EEn hele staforganisatie kost vaak nog niet meer dan de best verdienende speler

Hmmm, bijzondere constructie.
Wat steeds een hoop gezeur, om het bestuurlijk voor elkaar te krijgen!!
Jammer dat is allemaal energie die beter in de opbouw van de club gestoken kan worden

ik snap het hele systeem van ajax nog niet maar ik hoop dat het seizoen beter wordt want het voetbal dat ze nu spelen is niet om aan te zien

21 juli 2011 om 15:26

Ajax wordt gemanaged via een Amerikaans lijnmodel, google dat eens en dan weet je precies hoe het gaat. Daarom is het ook zo achterlijk om twee algemene directeuren aan te nemen.

Ik vraag me af wat nou het verschil is tussen een directeur voetbalzaken en een directeur verenigingzaken en een algemeen directeur en een technisch directeur. Ben zeer benieuwd naar wie me dit kan uitleggen. Zelfde functie andere termen.

Dit zal waarschijnlijk betekenen dat de functie van Blind geheel overbodig wordt en dat Jonk zijn taken op zich zal nemen.

20 juli 2011 om 17:57

Het verschil zal zijn dat een algemeen directeur normaliter boven de technisch directeur staat en men hier twee directeuren naast elkaar wil benoemen. Een zakelijk directeur voor de zakelijke organisatie en een voetbaldirecteur voor alle voetbal zaken.

Blind zal meer als rechthand van de voetbal directeur fungeren. Nu al doet hij veel met het begeleiden van de spelers die aangetrokken worden. Er zullen genoeg taken voor hem overblijven.

Dat ajax oud spelers (cq voetbalverstand) binnen de club willen halen vind ik begrijpelijk, maar wanneer er bij een dergelijke functie namen genoemd worden als bergkamp, seedorf en van der sar vind ik dan wel weer erg ver gaan. Enige ervaring in een dergelijke functie lijkt mij geen overbodige luxe, helemaal wanneer je volop in een reorganisatie zit en nog niet alles staat zoals het staat.

20 juli 2011 om 17:56

Seedorf heeft meer bestuurlijke kwaliteiten dan je denkt hoor. Hij is eigenaar van de voetbalclub Monza en hij was eigenaar van een racingteam dat actief was in de Gp125.
Hij zal dus echt wel wat verstand hebben van bestuurlijke zaken. Die andere 2 namen lijken mij trouwens ook ongeschikt voor dergelijke functies. V.d. Sar en Bergkamp zijn voetbalfanaten, maar zijn geen mensen in pak die een club kunnen besturen. Ik ben het inderdaad met je eens dat Ajax een zwaargewicht nodig heeft. Iemand die er tenminste veel verstand van heeft.

20 juli 2011 om 18:05

ik geloof niet zo in de ervaringen van Seedorf op dat gebied. Eigenaar zijn ergens van is heel wat anders dan ook dagelijks de boel managen.

20 juli 2011 om 18:16

Uiteraard, maar hij heeft toch verstand van voetbal en als mede-eigenaar van een club weet je toch wel het één en ander van het besturen van een club/bedrijf.
Ik zie trouwens wel liever een echt zwaargewicht.

20 juli 2011 om 18:23

als mede-eigenaar heb je ooit eens een pak geld gegeven voor de helft van de club maar dit heeft helemaal niets te maken met het besturen van een club. ik kan me niet voorstellen dat seedorf hier uberhaupt tijd voor heeft naast zijn carriere als speler en zijn prive leven.

Ze ontleden de functie algemeen directeur dus gewoon in twee functies. Financieel is dat uiteraard niet slim, want je betaalt voor 2 functies in plaats voor 1 functie, maar qua beleid zou het nog wel eens goed kunnen uitpakken. Al zie ik liever niet Jonk als voetbaldirecteur. Zo'n uitgesproken voetbalfiguur is hij ook weer niet. Hij zal er zeker verstand van hebben, maar ik dacht dat hij de baas over de jeugdopleiding zou worden, dat lijkt me ook een veel betere functie voor hem. Kunnen we geen zwaargewicht neerzetten? Als dit allemaal doorgaat en klopt, dan zal Blind wel de zakelijke kant op zich nemen. Anders hebben we een directeur voetbalzaken, zakelijke directeur, een technisch manager, een financieel directeur en een commercieel directeur. Dat lijkt mij een beetje overdreven. Dat die v.d. Aat en Slop er nog zitten doet me trouwens niets goed. Die kan je dan ontslaan en de financiële en commerciële punten onder de taken van de zakelijke directeur laten vallen. Ik ben ten eerste wel benieuwd of het waar is en ten tweede hoe Ajax dit gaat doen.

20 juli 2011 om 17:53

maar de 2 directeuren hoeven maar de helft van het werk te doen, dus de helft van de uren te schrijven.

20 juli 2011 om 17:58

Klopt, maar je hebt dan alsnog veel functies. Het is goedkoper om met minder mensen te werken die evenveel werk doen als met meer mensen te werken die evenveel werk doen. Dan zijn de kosten toch lager door de stijging van de arbeidsproductiviteit. We hebben teveel functies naar mijn mening.

20 juli 2011 om 17:58

Dit is meestal niet het geval. Kijk maar in een bedrijf. Als 2 mensen samen 1 fte hebben, kost dat meestal meer dan als 1 mens 1 fte heeft.

20 juli 2011 om 17:58

Geef mij eens argumenten waarom het goed uit zou kunnen pakken als je wilt

20 juli 2011 om 18:04

Tuurlijk, die geef ik:

- We hebben als dit doorgaat dan 2 echte bestuurders. Dat betekent dat er 2 mensen zijn die zich echt gaan specialiseren waar ze goed in zijn. De één met de zakelijke zaken en de ander met de voetbalzaken. Dit zal er voor zorgen dat er betere beslissingen worden genomen, let maar op. V.d. Boog had echt niet veel verstand van voetbal, daar heeft iedereen zich in vergist.

- Alle macht ligt ook niet meer in de handen van één persoon

- De werkdruk daalt, want er worden taken verdeeld. Het is dan niet meer zo dat één man alle taken op zich neemt. Door specialisering worden de taken beter en efficiënter uitgevoerd en hoef je als directeur geen 50 uur per week meer op de club te zijn.

20 juli 2011 om 18:07

Vd Boog heeft het zakelijk prima gedaan, dus waarom lieten ze die niet gewoon zitten en dan een voetbalman ernaast. Heet dat trouwens normaal gesproken niet gewoon een technisch directeur?

20 juli 2011 om 18:10

Ckoen,
omdat hij geen ja-knikker is richting cruijff

20 juli 2011 om 18:11

Ja v.d. Boog deed het prima. Hij gaf Jol het hele technische beleid en gaf de schuld van de waardeloze aankopen aan v.d. Zee, die hij wilde ontslaan omdat hij meer tegengas had moeten geven aan Jol. Hij heeft dingen goed gedaan inderdaad, maar als je niet echt de baas kan zijn als algemeen directeur en anderen op bepaalde dingen kan wijzen dan ben je geen echte leider.

20 juli 2011 om 18:19

Na alles wat er gebeurd is(terecht of onterecht doet er niet toe) , was zijn aanblijven onhoudbaar geworden.
Ik vind dat v/d Boog trouwens de zakelijke kant helemaal niet zo slecht heeft aangepakt. Onder zijn leiding is het salarishuis aardig aangepakt de enige duur betaalde speler die onder zijn beheer gekomen is is onder druk van Jol gekomen.
Ik geloof ook niet dat Cruijff en co in eerste instantie op de val van v/d Boog uit was, pas toen de plannen van Cruijff werden afgeblazen is de vlam in de pan geslagen.

20 juli 2011 om 18:45

Weinig overtuigend

meer mensen betekent niet per definitie dat er betere beslissingen worden genomen

de macht lag al niet in handen van 1 persoon

werk druk is natuurlijk ook een non argument
2 keer 25 uur betekent ook niet betere beslissingen

20 juli 2011 om 18:47

Van den Boog kon niet langer aanblijven nadat hij zich tegen het kamp Cruyff gekeerd had en dus in aanvaring kwam met het publiek. Had hij zich buiten de discussie geplaatst, dan had hij waarschijnlijk gewoon kunnen aanblijven.

De directeur voetbal zaken heet inderdaad normaliter gewoon technisch directeur echter deze valt onder de algemeen directeur (die zit normaal de directie voor). Ik geloof dat ze hier twee gelijkwaardige benoemingen naast elkaar willen doen.

21 juli 2011 om 15:25

Omdat VD Boog een man is die het achter z'n ellebogen heeft. Eerst gooit hij Jol eruit terwijl hij zelf eerder had gezegd dat hij dan ook zou meegaan. Heeft ie niet gedaan, geen man ván z'n woord dus.

Zo vreemde constructie wordt dat niet hoor. Sinds het vertrek van Martin Jol was de rol van Van de Boog als Algemeen Directeur een dubbelfunctie met de rol van Technisch Directeur erbij gestopt. Dat wordt dus gewoon weer gesplitst in een Algemeen Directeur en een Technisch Directeur, als baas van de voetbaltak van de club en diegene die alle onderhandelingen voert.

Niets bijzonders aan.

Nu snap ik niet waarom ze het niet zien zitten in Ling maar goed dat is nu helaas een gepasseerd station. Op zich is het niet zo'n gek idee om die functie in tweeen te splitsen. Nu Ling het niet word en Overmars zichzelf nog te licht vind, is het gewoon moeilijk om een algemene directeur te vinden die zowel zakelijk als sportief ( Ajax ) onderlegd is. Wat dat betreft zou ik geen namen meer weten van mensen die beide hebben.

Alleen als je voor dit model kiest moeten beide directeuren het wel heel erg goed met elkaar kunnen vinden. Als die twee rollen bollend over straat gaan, omdat er een menings verschils is heb je echt een groot probleem. Wie het ook mogen worden daar moet echt heel zorgvuldig naar gekeken worden.

op zich niet eens zo'n heel stom systeem. Het is lastig echt iemand te vinden die en verstand van een bedrijf en van een voetbal club heeft. Dan kun je die functie in tweeën splitsen, zodat op allebei de vlakken het maximale eruit gehaald wordt. Eigenlijk toont Cruijff nu aan dat ie de hele beursgang maar niks vindt, omdat hij nu wel het bedrijf Ajax en de voetbalclub Ajax uit elkaar laat groeien. Dat snap ik, maar ik weet niet of dat op de beurs zo goed zal gaan..

Misschien kunnen we nog een directeur der directeurs aanstellen?

20 juli 2011 om 18:14

Haha ja, blijkbaar vind Ajax het leuk om zoveel mogelijk mensen aan te stellen. Ook met de soap rond Cruijff. Er werd een benoemingscommissie aangesteld om de spanningen tussen Cruijff en het bestuur te analyseren, daarna werd er wéér een benoemingscommissie aangesteld die een nieuwe RVC naar voren moest brengen en zometeen wordt er dus een directeur voetbalzaken en een zakelijke directeur aangesteld. En dan hebben we het nog niet eens over de functies die komen te vervallen en ontstaan in de jeugdopleiding.

Maar even zonder dollen, dit hoort wel bij een re-organisatie. Ik vind het helemaal geen slecht systeem, als het maar efficiënt en duidelijk wordt uitgevoerd.

21 juli 2011 om 15:24

Lijkt me allemaal onrealistisch. Welk zichzelf respecterende bedrijf neemt nu twee algemene directeuren in dienst? En het zijn ook niet mensen die weinig verdienen. Ik zou het niet doen als ik Ajax was.

Stop maar met discussieren mensen. Hierover is vandaag een uitgebreide CE ingediend waarin alle kanten belicht worden, tevens mogelijke kandidaten worden genoemd. Jonk gaat gewoon de technisch directeur worden, dat is duidelijk en komt ook in het stuk aan bod. De zakelijk directeur komt ook aan bod natuurlijk.

Eigenlijk steekt het heel eenvoudig in elkaar maar weten de media er altijd weer een mooie soap van te maken.

20 juli 2011 om 19:51

Nou ik ben benieuwd wat je in je CE zet
We zullen het snel genoeg zien.

20 juli 2011 om 20:33

Ja, het is dat ze niet zo snel zijn met publiceren, anders stond die er al voordat het artikel verscheen. Nou krijgen we straks natuurlijk weer te horen; oud nieuws bla bla bla bla bla, je kent het wel haha.

Jonk zal in ieder geval de verantwoordelijkheid krijgen over de technische zaken, voor de zakelijke kant komt iemand van buitenaf

Volgens mij kunnen ze beter een Algemeen directeur aanstellen en een Technisch directeur, zoals gewoon is te doen.
In mijn opinie heeft de directie 1 punt dat het belangrijkste is van alles; geld binnenharken!!

Dan kan de Technisch Directeur met zijn mensen het geld uitgeven aan voetbaltechnische zaken. De ele organisatie staat in dienst van de voetbaltechnische zaken.

Ik denk dat Wim Jonk wel geschikt is voor die job, hij heeft een paar jaar terug bij fc volendam al bestuurlijke ervaring opgedaan, ging wel niet van een leien dakkie maar die ervaring heeft hij in ieder geval wel

Weet niet goed of dit zou werken, grote kans dat je botsingen gaat krijgen tussen de 2 personen omdat de ene het sportieve zo wil hebben maar dat de zakelijke zegt dat het niet gaat omdat het financieel niet verantwoord is. Denk dat ze het beter in 1 persoon kunnen zoeken wat dan echt het uithangbord van Ajax kan zijn.

Zou Keje Molenaar het zakelijke gedeelte niet kunnen doen dan.

21 juli 2011 om 15:23

Lijkt me inderdaad een goede optie. Iemand met verstand van zaken en een goede uitstraling. Lijkt me een perfecte oplossing.

Dit is toch een perfecte oplossing. Zo heb je als directeur iemand die streeft naar resultaten, voetballend gezien (zoals Cruijf wil) en iemand die het financieel gezond houd. Iedereen tevreden.

Lekker slim, 2 mensen aanstellen.... Straks nog meer meningen, stromingen, discussies en gerollebol.

Het wordt tijd dat er nu beslissingen worden genomen. Duidelijk alom, want Ajax moet verder én vooruit !

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren