Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Wat is de visie van Cruijff, wat gaat hij doen, met wie en waarom?'

Laatste update:
/

Johan Cruijff grijpt de macht bij Ajax. De legendarische nummer veertien pleit voor een ‘fluwelen revolutie’ binnen de Amsterdamse club en zorgde er mede voor dat voorzitter Uri Coronel en algemeen directeur Rik van den Boog vertrokken. “We hadden in februari moeten zeggen: Johan, tot hier en niet verder. Wij gaan door met ons beleid. Dat hebben we niet gedaan”, concludeert Van den Boog.

Volgens Coronel klopt er niet veel van de kritiek van Cruijff: “Laten we eerlijk zijn. Als hij zegt: die jeugdopleiding, daar deugt niets van, dan wordt dat niet gestaafd door feiten, met negen spelers uit de opleiding in de kampioensploeg”, zegt hij in De Volkskrant. “Daar zijn we het dus niet over eens. Hij zegt: de financiën deugen niet. Daarmee zijn we het ook niet eens. Als hij zegt: de sponsors, dat is ook niets. Daar zijn wij het ook niet mee eens.”

“Maar we moeten eerlijk zijn over die zes jaar zonder titel”, vervolgt Coronel. “Ik heb een commissie mogen voorzitten die tien jaar heeft onderzocht. In die tien jaar zijn grote fouten gemaakt, helaas daarna ook nog een paar door ons. Gelukkig is het beter afgelopen dan bij PSV, maar wij hebben vanaf de beursgang, van Gabrich tot Atouba (miskopen, red.), gekke dingen gedaan.”

Van den Boog is erg benieuwd wat er gaat gebeuren: “Wat is de visie, wat gaat hij doen, met wie en waarom? En wat gaat hij beter doen? Als je vindt dat je beslissingen moet nemen als verantwoordelijke, en je hebt niet de ruimte om die beslissingen uit te voeren, kun je jezelf als directeur niet meer serieus nemen. Ik had een aantal mensen op staande voet willen ontslaan, maar we kozen voor de lieve vrede.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
1 juni 2011 om 11:53

Aargh ik kan het wel begrijpen. Elke week lees ik weer een onzinartikel over die Rikkert dat ie het niet zo slecht heeft gedaan enzo en dat Cruijff ongelijk heeft, blablablabla. Kruip gewoon terug naar de hol waar je vandaan kwam Rikkert, je hebt gefaald en je bent door miljoenen mensen uitgelachen, jouw werk is klaar.

1 juni 2011 om 12:19

moet hij dan elke keer weer het hele verhaal vertellen waarom hij wil dat rik weg gaat.
DIe man zet zich steeds weer voor schut..je kunt het wel blijven herhalen.. maar ik vind zijn samenvatting uitstekend.

Rik ga weg en hou je mond!

1 juni 2011 om 19:37

Helemaal met deze Feyenoord fan eens!
Dat Rik vrij waardeloos reageert en niet altijd top presteert klopt helemaal.
Als de gemiddelde Feyenoord fan het op dit gebied zelf eens is met de gemiddelde Ajax fan heeft Rik het wel heeeeel erg slecht gedaan.
Toch kan ik er helaas niets anders van maken.
Over de punten die Coronel zegt:
De jeugdopleiding is wel goed? Hoe komen er dan Belgen, Denen en noem ze allemaal maar op hier binnen? Zijn stuk voor stuk grootgebracht in lokale clubjes en hier bij Ajax alleen de finishing touch beleefd. Ook de Nederlanders zoals Gregory e.d. begonnen pas beter te voetballen nadat ze uitgezonden werden naar clubjes als Haarlem e.d.
De Knvb is het ook niet eens met Coronel over het punt dat Ajax financieel gezond is, dus veel anders dan Johan beamen kan niet.
Over de sponsors weet ik verder niet veel, ik kan me ook niet heugen dat Johan hier wat over zei of schreef trouwens maar oke.

De uitingen van Cruyff hebben de druk wel op de jeugdopleiding gezet en na zijn uitspraken zijn ook duidelijk meer spelers doorgestroomd. Dat kan Coronel onmogelijk ontkennen, hij kan op zijn hoogst stellen dat dat anders ook gebeurd zou zijn. Maar daar zijn de twijfels toch groot over denk ik.

1 juni 2011 om 11:23

Wat mij meer stoort is dat er steeds wordt gerefereerd aan het feit dat er 9 jongens uit de opleiding in de kampioensploeg zaten. Maar eerrrhhmmm, volgens mij komen al deze jongens te kort om zich echt te kunnen meten met de exponenten die wel die (goede) exclusieve Ajax opleiding hebben gehad (generatie 95 tot en met generatie kampioenen 2002).

1 juni 2011 om 11:32

Het is logisch dat die generatie steeds als uitgangspunt genomen wordt, je moet als club streven naar het hoogste. Daar staat echter wel tegenover dat de club de afgelopen jaren in een impasse zat, wat betreft resultaten en doorstroom. En dan wordt de club eindelijk weer kampioen, is het alsnog niet voldoende als er 9 spelers uit eigen jeugd staan. Het moet wel reeel blijven, een team met jeugd die ervoor gemaakt is om de Cl te winnen is redelijk uniek. En wat niet is, kan nog komen, de basis is er.

1 juni 2011 om 11:37

Klopt, Ebecilio kan het niveau bijvoorbeeld absoluut niet aan. Siem de Jong, Vertonghen, Van der Wiel, Stekelenburg en Alderweireld gaan er wel komen denk ik. Enoh en Anita zijn subtop, Ebecilio zie ik als een toekomstige Nordin Wooter.

Maar dat gezeur op de jeugdopleiding vind ik wel zwaar overtrokken. Cruijff vergeet volgens mij dat Ajax niet in staat is om jonge jongens als Sneijder, N. de Jong, Maduro Van der Vaart, Hetinga en Vermealen niet langer dan 2/3 jaar te behouden. Kon je die net als Barcelona wel voor 8 jaar bij elkaar houden dan kon je de CL winnen, zeker als die aanvult met de goed gescoute talenten als Huntelaar, Suarez, Chivu, Zlatan, Maxwell en Grygera. Die tijden zijn echter niet meer en zullen ook niet meer komen.

1 juni 2011 om 11:45

wat een onzin verkoop je nu. je zegt dat Alle 9 te kort komen? Eriksen en Vertonghen zijn maar middelmaat zeker Elke generatie brengt ander type voetballers voort, soms groot en sterk, soms klein en technisch. De opleiding is geweldig en daar profiteer de gehele eredivisie, europa en oranje van. En als je met 9 zelf opgeleide spelers kampioen wordt hebje het gewoon heel goed gedaan als opleiding. Met Europese top heeft dat niks te maken. Bogarde, Overmars, Litmanen, Chivu, Laudrup's zijn ook niet door Ajax opgeleid.

1 juni 2011 om 11:56

Met alle respect, maar dit kampioenschap van Ajax heeft niets maar dan ook werkelijk niets te maken met goed beleid. Dat er veel jeugdspelers in de basis stonden zegt me dan ook niets. Ajax heeft het binnen hun mogelijkheden uitstekend gedaan afgelopen seizoen, laat daar geen twijfel over. Maar het kampioenschap komt met name voort uit het feit dat de concurrentie cruciale punten verspeelden in de slotfase. Ajax was in principe al uitgeschakeld 7 wedstrijden voor het einde. Het beleid dat Ajax inzette onder het bewind van Martin Jol, aangesteld door Rik van de Boog, sloeg helemaal nergens op en staat haaks op de Ajax filosofie. Jol heeft er zelf voor gekozen om weg te gaan, ik herinner me nog dat van de Boog graag wilde dat hij bleef ''we wilden graag met Martin door''. Dat de interim trainer het dan toevallig heel goed doet en wel jeugdspelers in past heeft niets met hun beleid te maken, dat is puur een toevalstreffer. Ook op het gebied van financieel beleid spelde ze medailles op de eigen borst. Terwijl er weet ik veel hoeveel middelmatige spelers op de loonlijst stonden en ze puur afhankelijk waren van toevalstreffers op de transfermarkt. Nee Rik en Uri persoonlijk ben ik heel blij dat jullie afscheid nemen. Het gaat jullie goed. Op naar de Barcelona (vroegere Ajax) filosofie!

1 juni 2011 om 11:59

Maar wat jullie zeggen klopt in mijn ogen allemaal niet. Het zijn namelijk geen 9 talenten van Ajax. Het zijn er slechts 6: Stekelenburg, Vermeer, Vd Wiel, Blind, Anita, Ebecilio. Waarvan de kampioensploeg er dus 5 had aangezien Stekelenburg geblesseerd was.
Vertonghen, Alderweireld, Boilessen, De Jong, Enoh, Erikssen zijn allemaal spelers die op hun 16e gehaald zijn en 1 of 2 jaar in de jeugd gespeeld hebben. Deze jonges zijn niet opgeleid door Ajax en vind ik dat je die niet tot jeugd kunt benoemen.

1 juni 2011 om 12:01

ik denk dat Ajax de echte toptalenten niet lang genoeg vast kan houden. Daarvoor is het verschil met de europese top te groot. Dit komt dan met name weer omdat men in europa verschillend aan kijkt tegen het hebben van schulden en dergelijke. Ik denk dat wanneer er europese regelgeving komt met betrekking tot de financiele situatie van een voetbalclub de europese top een stuk zwakker wordt waardoor nederlandse clubs die financieel wel gezond zijn het gat kunnen verkleinen naar deze clubs. Het wordt dan nminder aantrekkelijk om naar deze clubs te gaan. Ik denk dat met name Ajax in Nederland hiervan zou kunnen profiteren door huh toptalenten langer vast te houden.

1 juni 2011 om 16:53

Sorry @ Frissen, dus alleen maar doordat de concurrentie punten liet liggen is Ajax kampioen? En dan zouden de anderen weer kampioen worden, omdat de rest het liet liggen.

We hebben in de competitie niet verloren van de concurrentie alleen gelijk gespeeld. Dat je kampioen bent heb je aan jezelf te danken en ook als je geen kampioen bent heb je dat aan jezelf te danken en zeer zeker niet door de concurrentie.

Men doet net of we de punten cadeau hebben gekregen en waar de 1 wint verlies de ander of speelt die gelijk. En zo ook weer andersom.

Iedereen speelt tegen elkaar...dus een makkelijk programma was ook van geen sprake. Ook zo een onzin verhaal. Mijn mening.....

Altijd dat gezeik omtrent Ajax, het is ook nooit goed!

Ook al winnen we met 4-1 is het geflatteerd.
Is het een penalty is het weer geen 1 en hebben we de scheids mee.
Krijgen we er 1 tegen is het correct.

Iedereen kan winnen en verliezen van elkaar...onthoud dat goed, dus ook je concurrenten.

De rest liet niets liggen, je hebt gewoon verloren van de op dat moment een scherpere tegenstander op een aantal punten...

1 juni 2011 om 17:15

@fairplay je leest niet goed wat ik schrijf, ik zeg dat het kampioenschap met name voort komt uit het feit dat de concurrentie in de slotfase punten laat liggen. Dus niet zoals jij zegt 'alleen maar doordat de concurrentie punten liet liggen'. Daar zit een wezenlijk verschil tussen.

Dat Ajax wel gewoon z'n punten pakten is de verdienste van Ajax. Maar 7 wedstrijden voor het einde stond Ajax er gewoon niet goed voor en hadden we het niet meer in eigen hand. Als je het niet meer in eigen hand hebt ben je afhankelijk van wat de concurrentie doet. Dus zonder dat de concurrentie punten had laten liggen was Ajax geen kampioen geworden. Ik zie Ajax graag terug op het niveau dat ze over de gehele competitie het zelf in de hand hebben en ook Internationaal weer mee kan doen.

1 juni 2011 om 19:47

En dan nog te bedenken dat vd Wiel te slecht werd bevonden en naar Haarlem gestuurd werd en het praktisch alleen aan van Basten te danken was dat hij nog een kans kreeg.

Dat vind ik eigenlijk nog het slechtste aan de jeugdopleiding, dat er echte toppers van de sport zo weggestuurd werden.
De beste speler van België, hup voila weg, Elia, hup weg, Huntelaar hup weg en vervolgens weer teruggekocht, vd Vaart was weliswaar al doorgebroken, maar werd verkocht op zijn meest waardeloze niveau (ooit?), om vervolgens bij Hamburg de sterren van de hemel te spelen.

1 juni 2011 om 12:33

Komt het niet ook door de Boer dat er meer zijn doorgestroomd? Jol die keek er amper naar en die wilde liever kopen.
En verder vind ik wel goed dat ie eindelijk aangeeft dat zij ook grote fouten hebben gemaakt. Werd eens tijd.
Zoals Coronel ook zegt ben ik ook benieuwd naar hoe Cruijff het gaat doen, Als ik gister of eergister lees dan er weer iemand uit het zaken leven aangetrokken wordt dan denk ik ja dan beginnen we weer vooraf aan.
En is het ook niet zo dat als je in het eerste komt dat het dan een totaal ander niveau is misschien dat ze volgend jaar een stuk beter zijn. Doorstromen betekend niet dat je gelijk de sterren van de hemel speelt, het is een nieuwe ervaring en je moet ook leren in het team.

1 juni 2011 om 13:00

Het grote verschil met deze zakenman is dat die zich in Cruijffs visie alleen met het zakelijke bemoeit ? V/D Boog dacht dat hij Ajax was ! In het volgende traject houden voetballers zich bezig met het voetbal en zakenlui met de zaken . Zoals het hoort ?
En voor wat betreft de fouten van v/d Boog hij (en Coronel) hebben het toe gestaan dat Jol de Ajax stijl overboord kieperde de jeugd geen kansen gaf en liever waardeloze aankopen deed ? Het is niet te danken aan die 2 heren dat Ajax de titel pakte ? Dit is te danken dat de voetbalstroming binnen Ajax de Boer naar voren schoof , op aanraden van Cruijff overigens . de Boer heeft de jeugd de kansen gegeven de Ajax filosofie terug gebracht en daarmee de titel binnen gehaald ! Daar heeft het falende (sportieve) beleid van de 2 Daltons helemaal niks mee te maken ? Sterker nog hun beleid heeft door de verkoop van Suarez en Emanuelson dit proces eerder vertraagt ! En doordat men de beloofde vervangers niet haalde de boel voor de Boer alleen maar moeilijker gemaakt .

1 juni 2011 om 13:23

Ben het met je eens dat Jol alle vrijheid kreeg om spelers te kopen en dat ze daar volledig in mee zijn gegaan. En ik ben benieuwd hoe het gaat de komende tijd. Ik vind dat je eigenlijk een voetbalpersoon met een zakelijk achtergrond moet hebben ipv iemand direct uit het zaken.
Maar ik ben het niet met je eens dat Rik en Coronel dat het alleen maar aan de Boer en de spelers lag dat we de titel wonnen, ook Rik en andere hebben deelgenomen aan dit proces zeg hierbij niet dat ze het geweldig gedaan hebben maar ze hebben ook niet alles fout gedaan.
Het is juist heel goed dat ze Emanuelson hebben verkocht anders was hij deze zomer gratis de deur uitgelopen nu kregen ze er nog drie miljoen voor.
Suarez hadden ze mee kunnen wachten maar ook dit pakte goed uit, als Suarez was doorgegaan zoals die speelde was zijn waarde ben ik bang een stuk lager geweest dan wat we er nu voor kregen. En met vervangers zijn ze toen bezig geweest (dost) maar Ajax wou daar gewoon niet de volle mep voor betalen.

Jeetje, ik ben dat gelul over Cruyff wel zat hoor. Hoe slecht het bestuur het van Ajax het gedaan heeft..ze moeten die man geen aandacht meer geven. Die man heeft z'n beste tijd gehad en probeert nu alleen nog aandacht te trekken. Bovendien is hij zwaar onbetrouwbaar blijkt uit de afgelopen jaren.

Cruyff, je was zo'n held vroeger maar nu zet je jezelf alleen voor schut! Ga in je villa in Spanje van je pensioen genieten en laat ons met rust!

Nog heel even moeten we dat gezeur van Van den Boog en Coronel aanhoren, het zijn de laatste stuiptrekkingen van lieden die binnenkort volledig in de anonimiteit verdwijnen maar nog even gebruik willen maken van het laatste restje media-aandacht. Ik word er heel erg moe van. Ajax is jarenlang geen kampioen geworden en dit jaar zijn we het alleen omdat we een enorme dosis geluk hadden, andere ploegen ook faalden en we een geweldige kampioenswedstrijd speelden. Dan kun je nu wel hoog van de toren blazen maar met een beetje minder geluk waren we derde geworden en dan had je deze onkundige lui niet gehoord in de pers. Maar met die derde ster op het shirt willen ze nog even natrappen. Nou, jullie hebben er helemaal niets van gebakken heren en 98% van de Ajacieden is blij dat jullie geen vooraanstaande functie meer bekleden binnen onze prachtige club. Nog 5 interviews en dan hopelijk tot nooit meer ziens(horens).

Pff, ik ben zo vreselijk blij als v/d Boog en Coronel definitief van het toneel zijn verdwenen. Ik hoop letterlijk nooit meer wat van deze twee te horen of te lezen. Stelletje zeurpieten zeg. Altijd maar dat gemanoeuvreer in de slachtofferrol. Ze hebben ongetwijfeld goede dingen gedaan, maar ze hebben op veel fronten ook vreselijk gefaald. Belangrijker, iedereen die Ajax een warm hart toedraagt is deze twee beu. Een oproep aan alle journalisten: Bied deze twee nooit meer een podium waarop ze hun gal kunnen spuwen. Ik ben er in elk geval behoorlijk klaar mee. Laat het maar weer eens over voetbal gaan daar in de Arena. Er is genoeg reden om uit te kijken naar de toekomst in Amsterdam.

1 juni 2011 om 15:51

Nee, ik niet, wegens gebrek aan continuiteit en het constant maar blijven wisselen van bestuur heb ik mijn aanvraag voor seizoenskaart opgezegd. Ik heb het helemaal gehad met dit wankele en instabiele ajax, we blijven maar wisselen.

Ik wil mensen langer op hun plek houden, je Moet ervaring opdoen en dat gaat met vallen en opstaan. Dus je moet mensen de ruimte geven om fouten te maken (lerende organisatie), alleen dat rijmt niet met veel van onze supporters. Daar wrikt de schoen, ook bij mij. De journalisten, hahaha, die zorgen er juist voor dat ajax instabiel blijft en is, zodat jij maar blijft lezen. Die denken niet het belang van ajax.

1 juni 2011 om 16:56

Deze bestuurswissel moet juist voor meer stabiliteit en continuïteit gaan zorgen. Het is de bedoeling dat er nu mensen aan de touwtjes gaan trekken die daadwerkelijk in het belang van Ajax denken (of het zo uitpakt blijft afwachten uiteraard). Het gevoel dat bij mij kleeft aan het tijdperk v/d Boog en Coronel is dat zij vooral hun eigen troon wilden bewaken. En daar heb ik me enorm aan gestoord. In hun regeerperiode hebben ze constant met alle winden mee gewaaid en hun eigen hachje over de rug van anderen proberen te redden. Daarna zijn ze een lastercampagne begonnen tegen Cruijff (die echt het beste met Ajax voorheeft). En nu ze uit beeld zijn, willen ze toch nog even het laatste woord, om hun reputatie te redden.

Ik wil gewoon niets meer over deze mannen lezen. Je hebt overigens wel gelijk dat de media baat heeft bij de onrust. Dan hebben ze altijd wel wat te schrijven. Laten we dan maar hopen dat deze twee heren binnen afzienbare tijd geen nieuwswaarde meer hebben.

1 juni 2011 om 17:11

Het stond gewoon prima, de vooruitzichten waren en zijn prima, de opdracht was alleen sleutelen aan de jeugdopleiding, prima taak voor Cruijff dat kan hij als de beste, maar doe dan ook waar je goed in bent en begeef je even niet op andere gebieden. Je had continuiteit gehad als je van den Boog en Coronel ook had behouden EN Cruijff erbij betrok.

Nu is het de bedoeling dat het goed, tja, wie heeft die bedoeling niet? Koop je niks voor, misschien gaat het nu wel weer bestuurlijk of financieel fout, heb je weer niks. Je moet beide kanten goed invullen en je hebt continuiteit nodig.

De lastercampagne is door Cruijff begonnen in de telegraaf, je geeft het zelf aan die hebben net als Cruijff (enkel op dit moment) baat bij onrust. Denk je dat rik en uri daar baat bij hebben? Kortom.... wie is denk je dat er begonnen is? Ik zeg 1(cruijff) en 1(telegraaf) = 2!

Met de winden meewaaien, dat zijn vooral opvattingen en onderbuik gevoelens van mensen, nergens op gebasseerd, dat kan ook niet niemand was bij verschillende gesprekken. Ik vind terrecht dat ook hun het zeg je doen.

Coronel geeft tenminste nog toe dat hij nog een aantal fouten heeft gemaakt, maar die vd Boog heeft echt een schoolbord voor z'n kop.
Als iedereen nou eens net zo eerlijk en oprecht was als bijvoorbeeld v. Basten. Die stapte op en zei dat hij Ajax niet verder kon helpen. Hij had een perfecte analyse van zichzelf vol zelfkritiek waar zelfs Derksen niet tegen op kon. Hij bood vervolgens zelf zijn ontslag aan en koos daarmee voor de club ipv zijn eigen belang. Daar hadden er een paar een voorbeeld aan kunnen nemen, Rik, Uri.

1 juni 2011 om 11:24

Nee, iedereen die blind achter Cruyff aan loopt heeft dat.

Vd Boog noemt gewoon feiten.

Jeugdopleiding functioneert.
Financien zijn op orde.
Sponsoren betalen veel geld voor het merk Ajax.

Allemaal feiten. Maar Johan heeft altijd gelijk, toch?

1 juni 2011 om 11:31

Het gaat Cruijff feitelijk alleen om de jeugdopleiding. En die functioneert wel, maar de kwaliteit is te laag. Dat is wat Cruijff wil verbeteren.

Vd Boog wilde dat niet uit handen geven en vanaf daar is alles erbij gehaald en de rest van het verhaal is bekend.

Rik heeft zichzelf in de voet geschoten door eerst niet, toen wel, toen weer niet met Cruijff te willen samenwerken. En altijd geprobeerd heeft het populaire mannetje te zijn. Op dat kontgedraai is hij uiteindelijk gevallen. Niet voor de sponsoren en/of de financien. Maar puur om z'n eigen populistisch gedrag.

1 juni 2011 om 11:35

Veel te makkelijk. De jeugdopleiding functioneert, waar maak je dat uit op? Door het feit dat er 9 jeugdspelers in het eerste stonden dit jaar? Dat is natuurlijk lariekoek, want dit was voor een groot deel uit nood geboren wegens de afgleidende financiën.

Je weet namelijk ook nooit of het er meer hadden kunnen zijn, maar vooral of deze jongens van hogere kwaliteit hadden kunnen zijn. Daar gaat het Cruijff om, technische superioriteit kweken in onze voetbalschool. En nee, je kunt niet zeggen dat jongens als Ebicillio daar nu van overlopen. Dat is meer middelmaat, die misschien nog te redden valt onder de Boer, maar dat betwijfel ik.

De financiën zijn nu op orde inderdaad, maar om dat zo te krijgen hebben we wel structureel onze topspelers moeten verkopen waardoor sportief succes lang is uitgebleven, dat kun je toch geen goede zaak noemen wel?

Sponsoren heb ik ook niet veel over te klagen, al denk ik dat hier meer uit te halen was wanneer de sportieve successen groter waren geweest.

Verder kijken dan je neus lang is, en dan kom je er uiteindelijk wel achter dat Johan inderdaad altijd gelijk heeft.

1 juni 2011 om 11:37

@feankenner

De jeugdopleiding functioneert van geen kant, er is namelijk sinds Kluivert geen spits meer afgeleverd die top waardig is en of was, terwijl er de jaren voor Kluivert iedere 2 jaar wel een aanvaller doorbrak die op nivo mee kon/kan. En veel van wat er nu uit eigen opleiding staat heeft echt niet het nivo uit die tijd, die jongens zijn veel te licht, en dat heeft te maken met verkeerde prioriteiten stellen, daar is de huidige directie verantwoordelijk voor.

Financien zijn pas op orde gekomen na de verkoop van Suarez de rest van de tijd hebben ze zitten klooien met het geld.

Het enige wat klopt aan jou reactie is dat de sponsors veel geld betalen.

1 juni 2011 om 11:46

@feankenner

Feit is dat vd Boog een zak geld van 34 miljoen gaf aan v. Basten, die nog nooit een aankoop had gedaan. De rest van dit verhaal is bekend.
Vervolgens mocht Jol weer rare spelers aantrekken, maar deze presteerde best goed in het eerste seizoen. Daarna heeft vd Boog zijn lot aan hem gehangen, maar toen Jol vertrok bleef Rik weer zitten, net zoals na v. Basten.
Andere feiten voor jou, want ik heb ze al geplaatst in een ander artikel over vd Boog:
Scout vd Zee, pr-bureau om Cruijff zwart te maken, Cruijff niet welkom- wel welkom- niet welkom, ledenraad voorgelogen over v. Marwijk, Hiddink etc.

Vd Boog heeft gewoon als mens gefaald in vele zaken dmv liegen, standpunten veranderen en vuile spelletjes spelen met mensen binnen en buiten de club.
Dat de jeugdopleiding functioneert valt wel mee ivm de jaren '70, '80 en '90. Toen brak er bijna maandelijks een nieuw talent door.
En dat sponsoren veel geld willen betalen voor Ajax is niet de verdienste van Rik vd Boog of wel soms?
Financien op orde heeft hij goed gedaan ja, maar dat zou ik ook wel kunnen met m'n boerenverstand en economische opleiding.

En Johan heeft inderdaad vaak gelijk als het over voetbal gaat, zoals Chuck Norris ook vaak gelijk gaat als het over roundhousekicken gaat. Wat ik bedoel is dat experts op een gebied vaak gelijk hebben als het over gerelateerde zaken gaan.

1 juni 2011 om 11:49

even een ractie,
Jeugdopleiding functioneert is niet voldoende, de spelers komen nog steeds met te weinig techniek in het eerste.
Financien hadden veel ruimer kunnen zijn als de jeugdopleiding niet alleen talenten had opgeleverd maar ook echt goede spelers en we die weer voor meer hadden kunnen verkopen.
Sponsoren zouden nog veel meer betaald hebben als de resultaten beter waren geweest.

en idd tov rik van den Boog en Uri Coronel heeft Johan zeker altijd gelijk..
maar we weten hoe kritisch jij bent en je naam maakt al duidelijk dat je van Ajax niet veel kaas hebt gegeten.
Als je je zaakjes even beargumenteerd dan heb je misschien ergens eenpunt maar als je op deze ongefundeerde wijze uitspraken doet is het gewoon geblaat.

1 juni 2011 om 15:41

Borsini,
vbasten is in juli 2008 bij Ajax begonnen.
vdboog in november 2008.
Hoe kan vdboog dan een zak geld van 34 miljoen aan vbasten hebben gegeven?
Nee, die zak geld heeft hij niet van vdboog gehad, maar van Maarten Fontein, de algemeen directeur die door vdboog werd opgevolgd.

1 juni 2011 om 17:21

Ruff en borsini, grappig, veel tegenhangers van, van den Boog schakelen zichzelf uit door onwaarheden te benoemen, van den Boog gaf dat ook al aan er zijn zoveel onwaarheden over hem gezegd, daar kun je niet tegen vechten.

Hoe dan ook, er staat nog een foutje, van der Aat was verantwoordelijk voor de 35 miljoen naar van Basten en wie zit er nog...... Maargoed dat krijg je als je de waarheid verdraait en leugens verspreid (mooi he, ook kritiek aan van den Boog zijn adres, kijk eens waar jullie je op baseren). Het is allemaal geweldig voor onze club, van der Aat zit er nog en van den Boog het in 2 jaar met de helft moet doen en prijzen pakt moet weg.

1 juni 2011 om 11:38

Dan zou je beter moeten lezen maar jij wilt net als veel anderen maar 1 ''waarheid'' horen en dat is die van Cruijff

1 juni 2011 om 11:52

@drukwerk

Verklaar je nader, want ik begrijp van jou helemaal niet. Wat moet ik beter lezen? En waar staat dat ik alleen maar de waarheid van Cruijff wil horen? Er zijn wel meerdere (voetbal)visies waarin ik geloof

1 juni 2011 om 11:53

hoe staat het ondertussen met je rik van den Boog fanclub?

sorry maar als ik mag kiezen tussen het beleid van de afgelopen 8 jaar, ook met de voorganger van van de Boog, of nu een nieuw tijdperk ingaan met Frank, Dennis, Wim en Johan, dan opteer ik duidelijk voor het Cruijff kwartet.

Ben benieuwd waar je met je kritiek blijft op het moment dat Ajax er zometeen op vooruit gaat, want je kan niet ontkennen dat dit kampioenschap een gelukstreffer was.

en kom ook een met gefundeerde uitspraken ipv met snel verdiende reactie zinnetjes.

1 juni 2011 om 12:02

Volgens mij is Rik van de Boog actief op voetbalzone onder de naam Drukwerk1968. Zou zomaar eens kunnen... :-)

1 juni 2011 om 13:03

Het zou zo maar kunnen maar mensen die daarin geloven ..........
Ik zal het proberen onder de aandacht te brengen zonder dat ik voor van den Boog fanclub wordt aangezien:

van den Boog begon 2,5 jaar gelden bij Ajax en wat hij daar aantrof was een club in verval. Een club die bovendien al een aantal jaren geen kampioen was geworden. Verder een club die financieel niets kon door torenhoge verliezen.
Nu 2,5 jaar later zijn er doelstellingen behaald die van den Boog bij zijn aanstelling heeft geformuleerd:

1: het terugdringen van het aantal contract spelers
2: Het op orde brengen van de begroting
3: Jeugdspelers in de eerste selectie
4: Prijzen winnen.
5: Jeugdige talenten scouten

2008-2009: Geen kampioen want toen was hij er net
2009-2010: 2e met heel veel punten en een bijzonder goed doelsaldo en met voetbal waarvan de meeste supporters genoten.
2010-2011: Kampioen met veel eigen jeugd spelers in de selectie.

Ondertussen is de begroting op orde en zijn er veel selectie spelers afgevloeid. Verder zijn er jeugdige talenten zoals Eriksen, Fisher, Boilesen aangetrokken.

Uiteraard heeft Rik ook fouten gemaakt. Hij sprak wel eens voor zijn beurt, deed dat ook wel eens ongenuanceerd.
Maar de doelstellingen zijn behaald.
Bovendien zit er een trainer uit de Ajax school, iets wat hij toen Jol nog trainer was voorspeld had.

Het kan dus niet zo zijn dat Rik om alles afgebrand wordt want de bovenstaande punten zijn controleerbaar en keiharde feiten.

Dat Cruijff de jeugdopleiding naar een hoger niveau wil brengen is mooi.
Is het realistisch? De tijd zal het leren. Wat zeker mee gaat spelen is dat jeugdige talenten steeds moeilijker binnen te houden zijn. Met het spelen van CL zal dat wat makkelijker zijn en dat spelen we nu voor het 2e jaar op rij en dat in een 2,5 jarig durend voorzitters bewind.
Toch weer een credit voor Rik.

Ik hoop oprecht dat Cruijff gaat slagen maar...........

Ik heb mijn bedenkingen want het neerzetten van zoiets bij Ajax is niet te vergelijken met Barcelona puur alleen al om het feit dat er daar wat meer geld ter beschikking is, die club zich ongegeneerd in de schulden heeft gestoken en de competitie wat aantrekkelijker is om in te spelen dan de Nederlandse Eredivisie.
Allemaal ingrediënten voor talenten om bij Barcelona te blijven.

Uiteraard zal ik op deze post kritiek krijgen en het stempel ''rik van den Boog'' fanclub opgespeld krijgen.
Maar de objectieve lezer zal toch concluderen dat Ajax weer op de rit is gezet ondanks het maken van veel fouten door de directie.

Maar ik heb goed nieuws: De nieuwe directie gaat die ook maken. Heb dan wat meer geduld en wat meer respect voor de mensen die die fouten dan maken.

De geschiedenis leert namelijk dat het merendeel van de supporters eerst mensen met gejuich binnen halen en bij het maken van fouten genadeloos onderuit halen en koppen willen zien rollen. Iets wat de stabiliteit van een club niet ten goede komt.

Succes de komende jaren met het uitbouwen van de club waarvan de toekomst er rooskleurig uitziet mede op basis van het fundament wat de afgelopen jaren is gelegd.

1 juni 2011 om 16:01

Helemaal gelijk drukwerk!! Geen spelt tussen te krijgen! Ajax kan nooit maar dan ook nooit continuiteit creeeren als je op basis van zijn 2,5 jaar functioneren iemand wegstuurt. En continuiteit en daarmee ervaring is een belangrijk element voor succes en groei, dan kun je op tijd inspelen op de veranderende omgeving (spelers, trainers, etc.) je hebt overzicht, je weet wat er speelt en vooral belangrijk, je weet hoe het niet moet!

Pas als je mensen op hun plek houdt kunnen ze op lange termijn enorm waardevol zijn. Ajax investeert nu in de fouten, maar oogst niet. Van den Boog als hij de kans had gehad, had hij ook dit de volgende keer anders aangepakt, dit vak kun je alleen in de praktijk leren en nogmaals dat gaat met vallen en opstaan. Je moet ook een AD de tijd gunnen, dat vertrouwen betaald zich uiteindelijk uit.

Nu krijg je gewoon types als ten Have, exact de achteruitgang die ik voorspelt had, echter nu nemen ze iemand die specialist is op gebied van veranderd management... Gaan we nog vaker ‘veranderen’? Of doe hij dit projectje even 2 jaar en vertrekt dan weer? Kortom ook veranderen. Hoe dan ook, hij moet ongeveer zweren dat hij de komende 10 - 30 jaar actief blijft anders is hij bij voorbaat ongeschikt.

Het enige voordeel wat Ajax heeft gehad, is dat ze nog steeds een grote naam zijn in Europa. Door de absurde bedragen die betaald worden voor hun spelers. Anders had hetzelfde gebeurd als bij Psv, misschien wel erger zelfs.
Dus over het beleid kan je kort zijn, ze hebben gefaald. Korte termijn visie noemen ze dat.
Johan zal veel meer op de langere termijnen werken. Kort gezegd dan.

1 juni 2011 om 11:37

Jij noemt het korte termijn visie, maar dan is jouw reactie nog vele malen kortzichtiger. Clubs betalen die absurde bedragen omdat ze die spelers het waard vinden. Achteraf zie je ook dat het merendeel van die spelers gewoon de wereldtop bereiken of er in elk geval dichtbij komen. Een grote naam heb je inderdaad niet zomaar, daar is hard voor geknokt in het verleden en dat een club daar nog jaren profijt van hebt is gewoon logica. Ik had echter wel het idee dat het huidige bestuur een weg omhoog had gevonden met een kleine misstap in de vorm van Jol die het team niet helemaal als Ajax kon laten spelen. Daar had gewoon ingegrepen moeten worden en daarin is gewoon gefaald. Het nieuwe bestuur zal grotendeels toegespitst zijn op het neerzetten van een kwalitatief sterk team op het veld, waar het vorige bestuur de club financieel gezonder heeft gemaakt. Ik denk dat deze wisseling gewoon perfect na elkaar volgt.

1 juni 2011 om 11:56

als het afgetreden bestuur en directie het beter hadden aangepakt waren we a; eerder kampioen geweest
B; hadden we er financieel veel beter voor gestaan.
Wat dit bestuur heeft moeten doen is de resten van het vorige bestuur opruimen en hun eigen falen goedgemaakt.
Juist onder dit bestuur is de salarishuishouding uit de kluiten gewassen en zijn er veel te veel dure spelers aangetrokken. Dit jaar hebben ze daarvan weer een deel kunnen laten gaan waardoor de financien wat rooskleuriger zijn, maar het blijft een feit dat ze een deel van de voorbije ellende eerst zelf gecreeerd hebben en zich daarna op de borst slaan als ze hun eigen troep hebben opgeruimd.

1 juni 2011 om 11:42

Het enige voordeel wat Ajax heeft gehad, is dat ze nog steeds een grote naam zijn in Europa. Door de absurde bedragen die betaald worden voor hun spelers.

Deels mee eens, deels niet mee eens. Die spelers bewijzen wel dat ze die miljoenen waard zijn op een enkeling zoals Babel na. Dus clubs weten ook dat ze waar voor hun geld krijgen, en dat komt niet door de naam Ajax alleen.

Ach rik en Uri kap toch met je naschoppen, Cruijff doet dat ook niet en gellof me die kan dat beter dan jullie.

Die jeugdopleiding is ook een stuk minder dan voorheen. ja tuurlijk 9 man in het of bij het eerste, maar je kan er wel 15 bijzetten, maar kijk naar de kwaliteit, daar doelt Johan op. Het zijn geen berkamps, de Boertjes of Kluiverts, het zijn Anita's, Ebicilio en Blind.....dus hou op met je gezever en ga een leven beginnen.

Over Financien heb ik cruijff nooit iets horen zeggen, ja dat die er geen verstand van heeft dus nog eerlijk ook en das bij jullie ver te zoeken.

Ik kan mij ook verschuilen achter de Boer. Alleen door de Boer staan er nu 9 spelers in vanuit de jeugdopleiding hoor. Onder Jol was het nog drama met de jeugdopleiding en stonden ze nog achter Jol dat er versterkingen moesten worden gehaald!

Nu is het opeens helemaal toppie met de jeugdopleiding, omdat JC kritiek geeft. Schei toch uit, ze doen uitlatingen waar ik van denk... jezus.. wat naief. Onder Jol zeggen ze dit... onder de Boer zeggen ze dat..

Cons:
- van der Zee
-mido
-tainio
-ontslag Jol
-niet uitvoeren van beleid (rapport Coronel)
-liegen
-atouba
-JC niet binnen laten

Pro:
-weer goed financieel
-kampioenschap (in mijn ogen alleen door de Boer gerealiseerd)

1 juni 2011 om 11:41

Als ze geen kampioen worden is het door het bestuur en als ze het wel worden opeens door de trainer.
rare gedachtengang

1 juni 2011 om 11:58

het is duidelijk dat het bestuur helemal niemand kampioen maakt, dat doet altijd de trainer en de spelers.
Het bestuur ebn de directie horen de voorwaarden te faciliteren waaronder het team goed kan presteren.
dat houd oa rust in de club in.

maar Drukwerk1968, wordt je nou niet heel moe van steeds maar dezelfde dingen herhalen?
denk trouwens dat Harry Slinger helemaal niet gecharmeerd zou zijn van jouw uitspraken....hahaha

1 juni 2011 om 12:55

Sorry hoor @drukwerk1968, maar de dingen die jij schrijft raken werkelijk kant nog wal. Natuurlijk heeft het bestuur en hun beleid niets met dit kampioenschap te maken. Ze begonnen het seizoen met Martin Jol die allemaal vreemde spelers op de loonlijst zette. Waarna interim trainer Frank de Boer met zijn eigen visie, deels gebaseerd op de visie van Cruyf en mede doordat concurrenten in de slotfase punten verspeelden het kampioenschap binnen wist te hengelen. Terwijl het bestuur gewoon ook nog eens doodleuk Suarez en Emanuelson in de winterstop verkocht. Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat jij in 1968 geboren bent, want dan zou je de glorietijden van Ajax hebben meegemaakt en streven naar een hoger niveau dan nu het geval is. Dat kan maar één ding betekenen of je bent inderdaad niet in 1968 geboren maar hebt dit puur als naam staan of je bent eigenlijk stiekem Rik van de Boog die onder een schuilnaam actief is op voetbalzonde haha ;-)

1 juni 2011 om 16:03

@ noobistic

Faciliteren, daaronder reken ik het aanstellen van de Boer? Dat hij de trainer van de a1 was kwam zeker ook uit de lucht vallen?

1 juni 2011 om 16:14

Ik zie het maar zo..het bestuur zorgt voor rust een visie en beleid over een lang termijn. Dit kan met meerdere trainers (passanten) zoals Jol en van Basten. Maar kies deze trainers dan met zorg.. en hou vast aan je beleid. (zie FC Twente 1 beleid: Rutten-mcclaren-preudhomme)

Als je een goed beleid voert zal dat uiteindelijk tot een kampioenschap leiden.
Dit jaar werd onder Jol een heel ander beleid gevoert.. amper jeugdspelers en gekke aankopen doen.. ik zeg dan ook dat dit kampioenschap totaal is bewerkstelligd door de Boer en niet door het bestuur! Als het bestuur zo'n goed beleid had gekent, had ik graag het kampioenschap naar hun willen schuiven maar vdboog krijgt helaas die erkenning niet van mij..

Dus sorry Drukwerk1969, maar ik vind dit niet zon rare gedachtengang...

1 juni 2011 om 16:26

Maar is een visie bv. ook niet het aantrekken van eriksen en boilesen? Jonge spelers halen, die op dat moment nog weinig kosten en een paar jaar laten rijpen in de jeugdopleidingen en heeft rik dat ook niet gedaan, hebben die ook niet een bijdrage geleverd?

Natuurlijk heeft de boer uitstekend werk geleverd. Maar rik heeft hem echt aangesteld ook als trainer van de a1, in mijn ogen bewust om door te stromen. Dat is dus wel degelijk een lange termijn visie en lijkt mij juist passen in jouw plaatje?

1 juni 2011 om 12:03

Atouba was zeker een foute aankoop, dat wordt ook door hen erkend. Dat je Mido en Tainio in datzelfde rijtje zet vind ik veel te makkelijk. Hoewel deze spelers, zeker Tainio, niet heel veel hebben bijgedragen, hadden ze allebei een contract met een zeer laag basissalaris en voor de rest nog wat prestatieclausules. Het ontslag van Jol is uiteindelijk door beide partijen goed afgewikkeld, en je kan over Jol zeggen wat je wil, maar hij heeft Ajax wel naar de Champions League gebracht met zijn korte termijnstrategie.

Natuurlijk zijn er fouten gemaakt, maar die worden overal gemaakt, en het is ook niet zo dat ze dat ontkennen. Ik vind het makkelijk om nu ongeveer alles af te kraken wat ze gedaan hebben, en de pluspunten van het beleid te bagatelliseren.

1 juni 2011 om 16:22

Ik bedoelde maar te zeggen dat je voor die bankspelers(!) makkelijk in de jeugd had kunnen kijken. Snap je?

Daarnaast geef ik Jol ook alle credits. Goede trainer, alleen een slecht beleid van het bestuur. Vorig jaar vond ik Ajax super goed voetballen met 4-3-3. Pantelic in de punt, de Jong daar achter. Suarez en Rommedahl op de flanken.
Ze speelden weergaloos, alleen heeft het bestuur toch gefaald in de aankopen. Pantelic laten gaan..geen vervanger...en uiteindelijk geen centrumspits hebben en dan Mido halen?

Maar goed, je hebt gelijk dat er misschien een beetje teveel word afgekraakt en achteraf praten is natuurlijk altijd makkelijk... en ik vond vd Boog altijd een sympathieke man, maar hij kan beter zijn mond houden met dat zelfmedelijden.

Ik geloof er niks van dat Johan Cruijffzoveel gaat bereiken bij Ajax.

Over een half jaar stapt hij weer op denk ik,,.

1 juni 2011 om 11:38

De wens is de vader van de gedachte..

1 juni 2011 om 11:51

Ik wens het niet, ik verwacht het.

Cruiff loopt altijd weg

1 juni 2011 om 12:02

ja hij is bij Barca ook altijd weggelopen,
komeven met argumenten al die goedkope on liners van een hoop gasten

1 juni 2011 om 16:09

Bij Barca werd hij ontslagen.

En bij Ajax gaat hij weglopen of 0,0 verantwoording nemen.

1 juni 2011 om 16:29

Of weglopen voor zijn verantwoording, nou daar komt hij niet meer onderuit wat mij betreft! Ik wil niet nogmaals deze idiote tafarelen zien, dus het is nu of nooit johan. Tot nu toe zijn er allen maar mensen gesneuveld, meer slachtoffers zullen er ook nog wel vallen.

In dit stukje mist ook nog wat.
Coronel wil dat Frank de Boer nu maar eens kleur moet gaan bekennen.

Ik denk dat dit genoeg zegt over waar Coronel(en Rvdb denk ik) op dit moment mee bezig zijn.
Dit zal voor Frank de Boer en Ajax nooit goed zijn want er kunnen alleen maar meer problemen door ontstaan. Krijgen we weer modder gegooi.

En tuurlijk klopt het wel dat ze bij Ajax afgelopen jaren redelijk bezig zijn geweest.
Het probleem is echter dat er ook teveel niet goed is gegaan.
Als je kijkt naar het aankoop beleid. Teveel nuttelose spelers binnen gehaald die wel veel geld hebben gekost maar niks hebben toegevoegd en de jeugd alleen maar in de weg stonden.
Als je kijkt naar het feit dat door de Boer de jeugd de kans heeft gekregen en niet door Rvdb en Coronel maar wel benoemen als hun succes.
En nog belangrijker de echte ''jeugd'' spelers, dus niet een Eriksen en bijv Boilesen, die doorgebroken zijn, zijn niet van heel hoog niveau. Dat kan veel beter en dat moeten ze durven toegeven.

Beide bedankt voor de goede zaken die jullie gedaan hebben en wij hopen nu deze basis te gebruiken om nog veel beter en sterker te worden onder J.c.

1 juni 2011 om 11:42

Ik kan mij herinneren dat Boilesen, Fisher en Eriksen door het door jou zo verfoeide bestuur zijn aangetrokken evenals de aanstelling van Frank de Boer. Ik kan het mis hebben maar........

1 juni 2011 om 11:47

Dat klopt. Complimenten daarvoor. Wat ik aangaf is dat zij niet als ''goede talenten'' uit de ajax jeugd omschreven moeten worden en dat doen Coronel en Rvdb op dit moment wel.
Bij de ''echte jeugdspelers'' die bij ajax hun opleiding hebben gehad zie je dat het niveau bij de meeste simpelweg niet hoog genoeg is.
Eriksen speel hier pas sinds 2008. Boilesen pas eind 2009 en Fisher net pas gehaald.

1 juni 2011 om 16:04

Nou dan is de scouting goed!

1 juni 2011 om 16:38

Je kritiek: van den boog is de eerst die zegt dat het beter kan, hij wou graag meewerken aan het verbeteren van de jeugdopleiding, waarom denk je dat die technische commissie ooit opgezet is? Het verschil is, van den Boog had wel grenzen, Cruijff is zo perfectionistisch dat hij enkel 100 % een plan wil invoeren en je moet toegeven dat dat onmogelijk is om Direct een plan in te voeren, niet dan? Dat moet je in fases doen. Als je een huis wilt bouwen heb je hem bv. ook niet in een dag klaar. Op dit stuk heeft het namelijk gebotst, niet dat van den Boog het niet zag.

Dat laatste vind ik wel grappig. Rikie had graag mensen op staande voet willen ontslaan. Dit terwijl bij het uitvoeren van Cruijff zijn plan hij het onmenselijk vond om mensen op staande voet te ontslaan. Dat doet een warme club als Ajax niet...

Sorry Rik, je bent gewoon ongeschikt!

1 juni 2011 om 12:07

Hij vond het vooral nergens op slaan om mensen zonder een goed beargumenteerde reden te ontslaan, puur en alleen omdat een buitenstaander zonder functie bij de club dat zegt.

Sponsoren en Financien, daar heeft Johan het nooit over gehad. Het gaat hem om de jeugdopleiding, en die is kwalitatief niet goed genoeg. Er stroomt genoeg door maar Verthongen, Eriksen, Alderweireld, Boilesen en De Jong zijn feitelijk gewoon aankopen.

Daarbij komt dat we weliswaar kampioen zijn geworden, maar dat is voor het eerst in 7 (!) jaar, dat is natuurlijk veel te lang. Johan Cruijff wil opleiding weer zoals vroeger maken, dat Vdboog vervolgens over de financien begint betekend niks. Daar wil Cruijf niks mee.

9 jeugdspelers in het 1e? Tja... Dit is het werk van Frank de Boer. Niet Martin Jol... Dankzij Frank werd Ajax kampioen, dankzij Frank krijgen jonge spelers ook de kans. Johan heeft Frank ook voorgedragen, hoor.

1 juni 2011 om 16:13

En wie heeft frank als trainer van de a1 en van het eerste aangesteld? Op een moment dat Cruijff nog niet in beeld was... ik weet dat het moeilijk van je toetsenbord komt...

Het is 1 juni en het tijdperk van den Boog is voorbij. Het zou zowel hem als Coronel sieren als ze gewoon hun mond hielden en Ajax overlaten aan degenen die nu verantwoordelijk zijn of worden.
Coronel heeft zijn (goede) rapport in belangrijke mate niet nageleefd en van den Boog heeft dingen fout en warempel ook wel dingen goed gedaan. Klaar ermee. Feit blijft dat Ajax, ondanks dat de club nu eindelijk weer eens kampioen is, met 8 eigen jeugdspelers in de basis helemaal weg wordt geblazen bij Spartak Moskou, om over Real Madrid maar te zwijgen. Hoe goed is die jeugd dan? En dan komt er een kerel met echt verstand van zaken, die niet uit is op macht, en die constateert dat er fundamentele fouten worden gemaakt bij het opleiden van de jeugd en die belangenloos wil bijdragen aan het herstellen van die fouten en de enige strategie die Coronel en van den Boog volgen is het schofferen en zwart maken van deze persoon en zelfs na hun eigen aftreden nog twijfel zaaien over zijn ideeen en intenties.
Als de twee heren nog iets positiefs voor Ajax willen betekenen moeten ze vanaf nu zwijgen.

'wat is de visie van Cruijff, wat gaat hij doen, met wie en waarom?'

Wie het weet mag het zeggen ik heb Cruijff nooit kunnen volgen dus dat kan wel eens een probleem worden want de expertise van een van Gaal en Adriaanse heeft die niet. Zoals de befaamde woorden van laatstgenoemde klonken 'een goed paard is nog geen ruiter' en zo is het maar net!

1 juni 2011 om 12:26

Staat allemaal in zijn rapport omschreven hoor. Lezen!

@rodnet1 amen!

1 juni 2011 om 16:19

Weet je wat ik zo mooi vind aan Cruijff zijn rapport:

Hij wilt een lerende organisatie, vind ik een super goed plan, maar hoe ga je leren als je geen fouten mag maken? Zoals dat op dit moment is, rik wordt immers hier op zijn fouten afgerekend door velen. Leg mij dan eens uit wat Cruijff bedoeld met een lerende organisatie? En hoe je dat bewerkstelligt zonder fouten te maken.

Of omschrijf ik dat niet toevallig, leren van je fouten..... en nu even het verband leggen naar het om de 2 - 3 jaar wisselen van beleidsmaker... wat doe je dan? Het is maar een suggestie, maar volgens mij beginnen we heletijd opnieuw...

1 juni 2011 om 17:29

Het beleid moet duidelijk zijn, daar hang je namelijk je organisatie aan op. Binnen die organisatie mogen best wel eens fouten gemaakt worden. Echter moet je altijd lijnrecht achter je beleid blijven staan, daarmee bewaak je namelijk de lange termijn. En dat is nu juist wat Rik van de Boog verkeerd heeft gedaan. Hij heeft z'n oren teveel laten hangen naar de trainens die over het algemeen toch een passant zijn. Goed beleid voeren is een duidelijk trainersprofiel voor ogen hebben met een duidelijk pakket daar aan vast. De trainer die je aanstelt moet binnen dit profiel, de filosofie van de club en de gewenste werkwijze passen. Zodat de clubfilosofie ondanks het feit dat er hier en daar een foutje gemaakt wordt ten aller tijden overeind blijft. En dat is waar Cruijff op uit is.

1 juni 2011 om 17:51

Jammer dat ik nog steeds geen antwoord heb gekregen op mijn vraag. Maarja weerleg mijn vraag maar eens, ik weet het, dat kan niet omdat het gewoon klopt wat ik zeg. Zoniet, leg me uit wat er aanschort.

Ook beleidsmatig kun je fouten maken, bv. door eens wat minder rechtlijnig te zijn, ook daar leer je van. Daarnaast heb je te maken met een veranderende omgeving en je kun je niet altijd rechtdoor in een lijn, als de fifa ineens stelt je moet minimaal 6 nederlandse spelers in je team hebben staan, moet je daar iets mee doen en kun je niet zeggen, nee ik hou er 5.

Om bij mijn punt te blijven, aan leren van je fouten heb je meer dan telkens opnieuw beginnen en telkens weer fouten maken. Dat gaat ongetwijfeld gebeuren en is logisch zoals johan dat zo mooi zegt. Bij ajax leer je wel van je fouten, alleen je krijgt niet de kans om het beter te doen (oogsten).

Dan jouw kritiek: Nee, heeft zijn oren niet laten hangen, hij heeft bezuinigd en juist weinig mogelijkheden gegeven, veelal transfervrij want er was weinig mogelijk. Deels toch, in geval van tainio, mido en de geslaagde ooijer, de keerzijde is, weinig risico, weinig kosten en een tevreden coach. En het is gewoon beleid dat je pay as you play contracten geeft, die hebben gezorgd dat we nu weer van de slecht presterende af zijn (tainio en mido).

Je zult toch altijd een beetje naar je trainer moeten luisteren, als de boer een linksbuiten wilt, ga je geen rechtsback kopen, tja das logisch. Kortom je moet soms wat afwijken van je beleid, toch heeft hij veel jonge talent naar ajax gehaald, dat was zijn beleid, eriksen en boilesen dat zijn de eerste waarvan ajax de vruchten plukt!

Frank de boer is met opzet trainer van de a1 gemaakt, zodat hij kon doorgroeien, duidelijk beleid. De boer is door van den boog aangesteld en past volledig in het profiel van ajax, dus dan zou van den Boog het toch juist uitstekend hebben gedaan? Dan heeft Cruijff al waar hij op uit is, nee natuurlijk is hij uit op verbeteren van het ned. Voetbal en de jeugd van ajax. Dat wil rik ook en ik ook, maar Cruijff heeft het verkeerd aangepakt

2 juni 2011 om 11:14

Denk je dat als een Ruud Krol om maar eens een naam te noemen met dit 'plan' was aangekomen ook maar een moment serieus werd genomen? Omdat het nu het etiket Cruijff mee draagt wordt het gesteund. Ik weet 100% zeker dat als ik ergens in een dorp een amateurvoetbal club wil oprichten Cruijff de grootste moeite had om dit te besturen omdat de man altijd op een gouden bed heeft geleefd en zich nergens druk om hoefte te maken want alles werd wel geregeld voor Johan. Types als Adriaanse en van Gaal daarintegen zijn door de wol geverfd en kunnen perfect een organisatie neer zetten of een club leiden.

Vd Boog en Coronel mogen oprotten maar Cruyff zit ook alleen maar stoer te praten terwijl hij niks klaar speelt (zo goed crazydj07 nerdje?) en zelf z'n eigen reet niet in het vuur durft te steken.

1 juni 2011 om 12:53

leer eerst maar eens nederlands.
''terwijl hij niks klaar spreekt'' uuhm, die uitdrukking kende ik nog niet...
ook slaat het nergens op wat je hier zegt want hij komt nu gewoon naar ajax en neemt zijn verantwoordelijkheid dus waar heb je het over?
ook ben je nogal respectloos richting van den boog en coronel...

1 juni 2011 om 13:09

ga huilen joh mierenneuker, ik bedoelde klaar speelt.

cruyff vlucht uiteindelijk gewoon weer weg als het niet lukt om vervolgens te doen alsof hij er niets mee te maken had zoals 5 jaar geleden. En waarom zou ik respect moeten hebben voor vd Boog en Coronel?

1 juni 2011 om 18:28

zucht, je hebt nu inmiddels wel goed aangetoond dat je niks te melden hebt...
als je nog niet eens het fatsoen in je donder hebt op enig respect op te brengen aan die mensen dan zegt dat genoeg...
cruijff is er voor ajax, cruijff neemt zijn verantwoordelijkheid, wat kan hij nog meer doen? wacht jij eerst maar eens af voordat je meteen zo negatief bent...

Ajax heeft de financien weer op orde en is kampioen geworden. Moet nog zien wat Cruijf gaat bewerkstelligen maar kan wel zeggen dat van de Boog de goede richting op ging. Alleen die uitspraken van hem waren dom en onzinnig maar die van Johan waren soms nog stomzinneger.

Wat ben ik verschrikkelijk blij dat we die van die twee nooit meer iets hoeven te horen. Of nou ja, we horen wel van ze, maar het zijn twee schreeuwlelijke in de woestijn.
Coronel die nog steeds niet snapt dat hij niet meer kan beginnen over zijn grandioze rapport, omdat hij er zelf nooit iets van gebakken heeft en zich gepiepeld voelt. Van der Boog die zo trots als een pauw is met z´n 9 jeugdspelers en z´n florissante financiën. Jammer genoeg snapt niet iedereen dat het niet slecht hoeft te gaan om het beter te kunnen doen. Nu opeens kom hij met al die vragen die hij daarvoor aan Johan zelf had moeten stellen, hieruit blijkt dus dat dit nooit het geval is geweest. Hij heeft enkel en alleen geprobeerd Johan er weer uit te werken zonder daar zelf op aangekeken te worden. En ook nog zeggen dat hij mensen op staande voet had willen ontslaan, ja zo´n rancuneus psychopathisch mannetje ben je wel.
Thank God voor Johan.

mmm, de visie van cruijff is over het algemeen wel bekend lijkt me...

ik heb er iig alle vertrouwen in...

Ach Coronel maakt met zijn opmerking over dat er negen spelers uit de jeugdopleiding in de kampioensploeg duidelijk dat hij geen voetbal know how heeft.
Cruijff heeft al enige jaren kritiek op het ontbreken van de basistechniek bij een door Ajax opgeleide speler die deel uitmaakt van de eerste selectie.
Over financiën en bedrijfsvoering is Cruijff altijd duidelijk geweest: dat is niet zijn pakkie an omdat hij gewoonweg niet de kennis daarover heeft. Daarvoor wilde hij andere mensen in dienst hebben.
Cruijf wil gewoon weer een spelers in Ajax 1 zien die zelf opgeleid zijn en die in ieder geval een bal in 1 keer klaar kunnen leggen voor een vervolgactie.

Jammer dat Coronel met dit bericht eigenlijk weer aangeeft dat hij het belang van Ajax niet voorop stelt maar weer zijn ego wil doen spreken. Was gewoon weggegaan en had gewoon je mond gehouden maar nu nog door blijven gaan, lijkt mij in ieder geval niet ten goede te komen van Ajax.

Het probleem van het huidige bestuur is dat ze naar kwantiteit kijken en niet naar kwaliteit, ik vind het nogal makkelijk om achteraf te zeggen dat er negen man in de kampioensploeg zitten. Voetbal is voetbal en geen bedrijf, kwaliteit hoort bij sport boven kwantiteit te staan i.i.g. wel bij een club als Ajax, want Ajax heeft een bepaalde identiteit en cultuur die voor een zeer lange tijd een succesvolle formule is geweest. De laatste jaren is er dus kwantitatief naar het resultaat gekeken en niet de weg ernaar toe (wat zeer Ajax onwaardig was) en dat werkt gewoon niet op de lange termijn daar is voetbal te onvoorspelbaar voor. Het enige constante wat je in het voetbal, en specifiek bij Ajax, kan brengen is een degelijk team dat Ajax voetbal speelt.

Het enige verschil tussen Coronel/ Van den Boog en Cruijff is dat Cruijff wel verstand heeft van voetbal...

Dat zegt eigenlijk genoeg.

1 juni 2011 om 16:12

Daar tegenover staat dat coronel en van den Boog weer meer van de zakelijke kant weten, voetbal is niet alleen voetbal meer in een Bvo! Je moet proberen het beste van twee werelden te combineren.

Ik ben er heilig van overtuigd dat er gewoon veel meer uit de jeugdopleiding kan worden gehaald. Cruijf kan heus niet voor meer talent zorgen, maar naar mijn idee wel meer talent uit de spelers zelf halen. Als je ziet hoe een Ebecilio speelt, het enige wat hij kan is af en toe een geslaagde actie naar binnen maken en proberen te schieten. Dat is zo extreem beperkt. Nou zeg ik niet dat dit de fout is van Van den Boog, maar er moet wel wat aan gedaan worden. Spelers moeten veel completer zijn. Ze moeten gewoon acties kunnen maken, goed kunnen schieten, maar vooral goed overweg kunnen in het snelle combinatiespel dat Ajax wil gaan spelen en dat kunnen spelers als een Ebecilio absoluut niet.

1 juni 2011 om 16:10

Ja dat denk ik ook, hij kan dat ook beter moet. Alleen jammer dat hij niet wat constructiever te werk is gegaan (johan), maar de kont in de kribbe heeft gegooit. Want dat kon ook in combinatie met van den Boog en Coronel. Het plan gaat nu exact ingevoerd worden volgens de wens van rik, gefaseerd!

Je had naar de situatie moeten streven de goeie dingen te behouden en de slechte te verbeteren. Rik stond daar ook voor open maar had ook grenzen, dan moet je van beide kanten gewoon water bij de wijn doen, en niet doordrukken en zeker niet via de media. Dat kan Cruijff gewoon niet, constructief werken, jammer dat Keizer niet bij het gesprek zat, die had Cruijff wel wat meer tegengewicht (ook vooral in de media) kunnen geven.

Ik vind wel dat het niveau van de jeugdspelers is afgenomen als je het vergelijkt met een paar jaar geleden. Een Ebecilio voegt amper iets toe, Ozbiliz staat er niet voor niets naast en Boilesen is redelijk en Eriksen is top, alleen zijn die laatste twee eigenlijk grotendeels opgeleid in Denemarken en op hun 16e naar Ajax gegaan.

Het blijft jammer dat mensen eenzijdig blijven kijken of in ieder geval met oogkleppen op.
Voor de liefhebbers en de mensen die WEL lezen:

Het zou zo maar kunnen maar mensen die daarin geloven ..........
Ik zal het proberen onder de aandacht te brengen zonder dat ik voor van den Boog fanclub wordt aangezien:

van den Boog begon 2,5 jaar gelden bij Ajax en wat hij daar aantrof was een club in verval. Een club die bovendien al een aantal jaren geen kampioen was geworden. Verder een club die financieel niets kon door torenhoge verliezen.
Nu 2,5 jaar later zijn er doelstellingen behaald die van den Boog bij zijn aanstelling heeft geformuleerd:

1: het terugdringen van het aantal contract spelers
2: Het op orde brengen van de begroting
3: Jeugdspelers in de eerste selectie
4: Prijzen winnen.
5: Jeugdige talenten scouten

2008-2009: Geen kampioen want toen was hij er net
2009-2010: 2e met heel veel punten en een bijzonder goed doelsaldo en met voetbal waarvan de meeste supporters genoten.
2010-2011: Kampioen met veel eigen jeugd spelers in de selectie.

Ondertussen is de begroting op orde en zijn er veel selectie spelers afgevloeid. Verder zijn er jeugdige talenten zoals Eriksen, Fisher, Boilesen aangetrokken.

Uiteraard heeft Rik ook fouten gemaakt. Hij sprak wel eens voor zijn beurt, deed dat ook wel eens ongenuanceerd.
Maar de doelstellingen zijn behaald.
Bovendien zit er een trainer uit de Ajax school, iets wat hij toen Jol nog trainer was voorspeld had.

Het kan dus niet zo zijn dat Rik om alles afgebrand wordt want de bovenstaande punten zijn controleerbaar en keiharde feiten.

Dat Cruijff de jeugdopleiding naar een hoger niveau wil brengen is mooi.
Is het realistisch? De tijd zal het leren. Wat zeker mee gaat spelen is dat jeugdige talenten steeds moeilijker binnen te houden zijn. Met het spelen van CL zal dat wat makkelijker zijn en dat spelen we nu voor het 2e jaar op rij en dat in een 2,5 jarig durend voorzitters bewind.
Toch weer een credit voor Rik.

Ik hoop oprecht dat Cruijff gaat slagen maar...........

Ik heb mijn bedenkingen want het neerzetten van zoiets bij Ajax is niet te vergelijken met Barcelona puur alleen al om het feit dat er daar wat meer geld ter beschikking is, die club zich ongegeneerd in de schulden heeft gestoken en de competitie wat aantrekkelijker is om in te spelen dan de Nederlandse Eredivisie.
Allemaal ingrediënten voor talenten om bij Barcelona te blijven.

Uiteraard zal ik op deze post kritiek krijgen en het stempel ''rik van den Boog'' fanclub opgespeld krijgen.
Maar de objectieve lezer zal toch concluderen dat Ajax weer op de rit is gezet ondanks het maken van veel fouten door de directie.

Maar ik heb goed nieuws: De nieuwe directie gaat die ook maken. Heb dan wat meer geduld en wat meer respect voor de mensen die die fouten dan maken.

De geschiedenis leert namelijk dat het merendeel van de supporters eerst mensen met gejuich binnen halen en bij het maken van fouten genadeloos onderuit halen en koppen willen zien rollen. Iets wat de stabiliteit van een club niet ten goede komt.

Succes de komende jaren met het uitbouwen van de club waarvan de toekomst er rooskleurig uitziet mede op basis van het fundament wat de afgelopen jaren is gelegd.

1 juni 2011 om 19:10

Jij hebt het niet echt gevolgd he? Ik zet je dan ook niet neer als een van den Boog-supporter maar meer als iemand die de insenouts niet kent.

1. Terugdringen van contractspelers is vrij makkelijk als je zelf een coach de toestemming geeft om Atouba, Tainio, Mido etc etc aan te trekken. Ik heb het niet erover wat ze kosten omdat jij in je stuk praat over 'het aantal.'

2. van den Boog is niet verantwoordelijk voor de megadeals met onder andere Aegon en Adidas, dit komt op rekening van Jeroen Slop.

3. Pas sinds de komst van de Boer stromen jeugdspelers door, van den Boog heeft hier totaal niks mee te maken.

4. Dit komt doordat de Boer het zo goed heeft kunnen managen. Dit is totaal niet de verdienste van van den Boog maar van de Boer/blind.

5. Ook dit komt niet door van den Boog maar is het eerste gevolg van Cruijff, Jonk, Bergkamp en de Boer aan de macht.

Lees gerust ook mijn onderstaande stuk, dan ben je weer volledig op de hoogte

1 juni 2011 om 23:44

Goedkoop en makkelijk Expert

1: Aantal spelers is terug gedrongen, is gewoon een feit
Ik heb het niet over sponsordeals want die waren er al toen ze rood schreven. Ze hebben de begroting op orde gebracht
3 van den Boog stelt een trainer aan die jeugd laat doorstromen. Als van den Boog kritiek krijgt omdat Jol dat niet deed moet hij ook de credits krijgen bij een trainer die het wel doet

4 Jol deed dat blijkbaar ook al was hij met 12 punten meer geen kampioen, dat is gewoon pech

5: Eriksen, Boilesen waren er al voor het plan Cruijff
Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat je graag doet voorkomen dat wij er niets van snappen en jij wel maar dat het ook maar 1 waarheid wil zien.

Succes daarmee

2 juni 2011 om 11:28

Nee, ik probeer jou gewoon even uit te leggen hoe het werkelijk zit, de zaken achter de schermen, dat soort dingen.

1. daar zijn we het dus over eens, dat is mooi
2. zijn we het dus ook over eens
3. aanstelling van de Boer is gekomen door Cruijff!
4. pech? nee, gebrek aan kwaliteit!
5. als je uitgaat van die 2 kunnen we toch wel concluderen dat sinds de Boer aan het roer staat we op dit gebied 300? 400? procent vooruitgang hebben geboekt.

''wat is de visie, wat gaat hij doen, met wie en waarom? En wat gaat hij beter doen?''

Wat is de visie?

Aanvallend voetbal met een eigen identiteit! Hoofdzakelijk dus gebaseerd op spelers uit eigen jeugd en geen aankopen van buitenaf.

Wat gaat hij doen?

Een fundament neerzetten binnen alle geledingen van de club waar we de komende jaren op kunnen voortborduren. Wat gaat Cruijff daadwerkelijk zelf doen, zich bezighouden met de jeugdopleiding. Leuk al die talenten, maar het niveau kan nog hoger door bij de basis te beginnen.

Met wie en waarom?

Jonk, Bergkamp, de Boer, Rvc. Omdat deze mensen bij elkaar een ontelbare schat aan ervaring hebben opgedaan bij de absolute top in Europa. Ze weten hoe het er in het wereldje aan toe gaat en kennen de ins&outs op hun duim. Een beter technisch fundament is niet mogelijk!

Wat gaat hij beter doen?

Zorgen voor een continue doorstroom aan talenten van hoog niveau. Ik heb het hier dus niet over de huidige spelers uit eigen jeugd, daarvan halen vele niet het gewenste niveau. Daarbij is het zaak om binnen alle elftallen te werken met doorstroom zodat je op iedere positie een vervanger klaar hebt staan mocht er een groot talent vertrekken. Beetje zoals afgelopen seizoen is ingezet met de middenvelders. Eriksen vertrekt, Fisher kan zo zijn plaats innemen, om 1 van de vele voorbeelden te noemen.

Coconel heeft in een commissie mogen zitten wat geldverslinderd was, een rapport dat een standaard journalist binnen 30 minuten had kunnen maken.

Man man man Coronel wat doe je toch een afbreuk aan je eigen persoon.
Het is al tig keren uitgelegd wat de plannen van Cruijff zijn.

Waar hij wel gelijk in heeft is, dat als hij dit allemaal niet wild hij vanaf het begin inderdaad had moeten zeggen “tot hier en niet verder” Nu ben ik wel blij om te zien dat hij nu eindelijk wel toegeeft dat er grote fouten zijn gemaakt onder zijn bewind.

Nu had ik Coronel altijd wel hoog zitten, maar de laatste tijd ben ik me steeds meer aan deze man gaan irriteren. Hij was volgens mij ook zichzelf niet en liet zich meer beïnvloeden door andere figuren die probeerde te overleven. Desalniettemin vind ik dat hij geroyeerd moet worden als eren lid omdat hij Ajax ernstig in discredit heeft gebracht en ook gelogen heeft over een aantal zaken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren