Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Ajax krijgt nog zeventien miljoen euro uit gespreide betalingen'

Laatste update:

Ajax leed vorig seizoen een megaverlies van 22,8 miljoen euro, het op één na grootste verlies sinds de beursgang in 1998, maar hoeft zich vooralsnog geen zorgen te maken. De Amsterdammers hebben geen schulden en krijgen bovendien nog de nodige centen uit eerdere transfers. AD/Sportwereld weet dat het om zeventien miljoen euro gaat.

/

Ajax heeft nog recht op geld voor onder meer Klaas-Jan Huntelaar, Wesley Sneijder en Thomas Vermaelen. Bij deze miljoenentransfers legden Real Madrid en Arsenal niet direct de hele transfersom op tafel, maar werd er afgesproken dat er in termijnen betaald kon worden. Ajax krijgt nog een behoorlijk bedrag van deze transfers.

Omdat Ajax over deze gespreide betalingen bankgaranties heeft ontvangen, hoeft de club niet te vrezen dat dit geld niet alsnog binnenkomt. Ajax houdt vooralsnog wel de hand op de knip als het gaat om spelers kopen: Martin Jol heeft te horen gekregen dat er enkel een nieuweling gehaald mag worden, als er eerst iemand vertrekt.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

Ach of je dat verlies nu of over een paar jaar hebt maakt weinig verschil. wanbeleid blijft het.

15 oktober 2010 om 12:36

Wanbeleid blijft het???? Dat geeft gewoon aan dat Ajax financieel heel gezond is hoor. Ze hebben flink bezuinigd op salariskosten door het vertrek van dure jongens als Gabri, Pantelic, Luque, Kennedy etc....

Daarbij lijk je het niet te snappen want de uitgaven zijn sterk teruggebracht dus de begroting is nu veel beter opgezet en de baten en kosten liggen bijna op een gelijk niveau wat wel blijkt uit het tussentijdse verslag.

Misschien moet je naar je eigen club kijken die over het afgelopen boekjaar ook een flink verlies hebben geleden en zij hebben ook nog veel minder geld te spenderen omdat het eigen vermogen lager is. ze hebben dit seizoen teveel geld uitgegeven en hoopten dat terug te verdienen door Ibrahim te verkopen.

15 oktober 2010 om 12:40

Ajacied777
Er is inderdaad dit seizoen wat gesneden in de kosten bij Ajax maar niemand kan nog een goede inschatting maken van de financiën over het lopende jaar bij Ajax omdat er nog genoeg spelers gehaald zijn, terug gaan komen of nog op afgeschreven moet worden.

Op het gevaar af dat m'n post weer verwijderd gaat worden maar even over PSV dan. Inderdaad die wagen zich ook op glad ijs. Begroten op CL niveau (en het uitblijven daarvan) en het ontbreken van transfers maken dat de financiële positie niet rooskleurig is.

Of je inkomsten meteen opneemt in de begroting of over enkele jaren spreid heeft natuurlijk totaal geen invloed op de uitgaven die je als club doet. Of het verlies is nu groter of over enkele jaren.

15 oktober 2010 om 13:19

Dit heeft niets met winst of verlies te maken. De winsten zijn al genomen, alleen moet ajax het geld nog ontvangen.

Ze hadden ook wel kunnen melden dat ze Lodeiro en el Hamdaoui nog grotendeels moeten betalen. Dus naast vorderingen uit transfers heeft ajax ook nog de nodige schulden uit transfers.

15 oktober 2010 om 16:06

Inderdaad. Het hele artikel slaat nergens op. Er wordt gesuggereerd dat als ze die 17 mln al binnen hadden gehad dat ze dan minder verlies hadden geleden...

Bovendien begint het artikel weer met:
''de Amsterdammers hebben geen schulden....''

Ze hebben echt een schuld van 56mln hoor !
Het enige positieve aan hun jaarrekening is dat ze nog een positief eigen vermogen hebben. Maar daar houdt het ook precies mee op.

15 oktober 2010 om 15:10

Dennispsv , je kan nu wel bijdehand gaan doen , maar ik zou eerst even naar je eigen club kijken ? Psv heeft namelijk ook geen cent te makken ! Waar Ajax nog steeds een eigen vermogen heeft van rond de 40 miljoen eh nog uitstaande tegoeden heeft , heeft Psv daarintegen helemaal niets ? Men hoopt daar Afellay in de winterstop nog te verkopen omdat ze die miljoenen al uitgegeven hebben aan zogenaamde versterkingen vor aanvang van het huidige seizoen ! Dus tja wanbeleid is er ook in eindhoven ...
Het bestuur bij jax is goed bezig de kapitale blunders uit het verleden weg te werken en zijn een heel eind ip de goede weg . Jammer dat mensen zoals jij te veel hun oren naar de snor laten hangenwellicht ? Ik vraag me trouwens optrecht af waarom Derksen dit soort info achter de hand houdt ? Is mischien niet zo goed voor de kijkcijfers ? Afzeiken is tenslotten veel betere tv he ?

15 oktober 2010 om 15:18

@disco financieel slechter voorstaan dan psv ? Hmm lijkt me beter als je eerst je feiten checkt en dan pas wijs probeert te doen ? Je reacties schijnen mij trouwens over het algemeen meer toe om uit te dagen dan verstandig te reageren ? Ajax heeft nog steeds een eigen vermogen van 40 miljoen en dat is beduidend beter dan de situatie in eindhoven , waar weer een jaar zonder CL fataal kan zijn ! Waar jij dus je onzin vandaan haalt is mij een compleet raadsel?

15 oktober 2010 om 22:51

Worden gasten zoals Disco en jij (dennispsv) niet moe van jezelf. Oordelen over een andere club terwijl je niet eens weet hoe de vork in de steel zit.

Waardebepalingen van spelers van Ajax, begrotingen. Alles wordt er bij gehaald om de concurrentie onderuit te halen. gebaseerd op een verhaaltje op de frontpage. Ik zou zeggen kijk eens in de spiegel van je eigen clubje voordat je een waarde oordeel velt. Ik kan het mis hebben maar de spelers van Ajax zijn meer in trek gezien de toptransfers van de laatste jaren dan die van Psv. Hoeveel miljoenen hebben jullie ook al weer binnegehaald met transfers. Oh ja 5 miljoen voor Lazovic. Nou dat noemen wij echt een megaklapper.

15 oktober 2010 om 22:56

Misschien handig om eens verder te lezen dan je neus lang is (mijn daaropvolgende posts bijvoorbeeld)!
En gezien je bekendheid met ons (mijzelf en disco) denk ik dat jij moeier wordt van ons dan andersom.

En dit is een topic over Ajax, zodra PSV z'n verlies bekend maakt en daar een topic over gemaakt wordt zal ik daar ingaan op die club, om het een beetje overzichtelijk te houden!

15 oktober 2010 om 23:04

Ja die heb ik gelezen. Net als de eerste post in deze topic. Geen van allen voegen ze in mijn ogen iets toe. Je gooit een balletje op wat nergens op slaat want je wekt de suggestie dat er nog steeds wanbeleid heerst. Dit terwijl er nu meer openheid van zaken wordt gegeven dan voorgaande jaren. Ajax is op de goede weg. Het lek is nog niet boven maar ik ben ervan overtuigd dat het huidige bestuur het beleid voor de komende jaren smoel heeft gegeven.

En ik wordt inderdaad moe van al die gasten die zogenaamd de waarde kennen van spelers van een ander club dan hun eigen. De markt bepaald wat een speler kost en niet een ''supportertje'' van een ander club.

15 oktober 2010 om 23:19

Je mag ze dan niet waarderen tot nu toe heb ik inhoudelijk meer toegevoegd aan dit topic dan jij.

Ik suggereer ook helemaal niet dat er nog steeds wanbeleid heerst ik weerspreek alleen de stelling van Ajacied777 dat Ajax de financiële orde weer op zaken heeft, omdat daar nog helemaal geen correcte inschatting gemaakt van kan worden.

De beantwoording van de rest van je betoog laat ik aan disco omdat ik me daar niet op aangesproken voel.

15 oktober 2010 om 23:28

Je eerste stelling ''eerste reactie in dit topic'': Ach of je dat verlies nu of over een paar jaar hebt maakt weinig verschil. wanbeleid blijft het. Welke suggestie had je het over.

Veel posten wil niet zeggen dat je onhoudelijk ook iets toevoegt

15 oktober 2010 om 23:47

Of je begrijpt hem niet!

€22,5m velies minus €17m inkomsten is nog altijd €5,5m verlies. Dat wil ik er maar mee zeggen.

En dat ondanks de mega transferinkomsten van de laatste jaren er toch nog regelmatig een verlies wordt geleden kwalificeer ik als wanbeleid.

16 oktober 2010 om 13:08

@ Disco

Realitycheck 2: Waarom Suarez niet weg is gegaan?? Omdat Ajax een vraagprijs van 40 miljoen heeft. Er zijn maar weinig clubs in Europa die dat bedrag kunnen betalen. Nog beter dit seizoen waren het er bijna geen. Over 3 jaar gaat de financiel fair play in. Dit houd in dat clubs die grote schulden hebben niet mogen deelnemen aan de europese competities. Deels door de financiele problemen maar ook door deze regel zie je dat veel grote clubs nu al aan het saneren zijn om over 3 jaar enigzins financieel gezond te zijn en als je al honderden miljoenen schuld hebt zoals veel europese clubs dan kun je geen 40 mijoen uitgeven voor een speler. Waarom denk je dat het afgelopen zomer zo rustig op de transfermarkt was??? Omdat er geen goede spelers meer zijn zeker. Jezus wat trek jij je conclusies gemakkelijk zonder even verder na te denken. Na het WK kwamen hebben Atletico en Tottenham zeg bij de zaakwaarnemer van Suarez gemeld maar die heeft die interesse afgewimpeld omdat ie niet naar zo'n club wil

En dan nog een reality check. Kans uitgeschakeld in de Europa leage??? We zijn uitgeschakeld door Juventus. Ik weet niet hoor maar dat is nou niet bepaald een RKC waalwijk. En kansloos? In Turijn speelden we 1-1 gelijk en in Amsterdam verloren we dik onverdiend met 1-2. Ajax had daar het vele betere veldspel en vooral de eerste helft werd Juventus bij vlagen overklasst maar ze kregen 3 kansen waar er 2 van ingingen dus hou op met je kansloos

Nog een realitycheck; er zijn veel meer clubs voor spelers van Ajax geweest maar dat komt pas in het nieuws als het concreet word. En Ajax hoeft gewoon geen spelers te verkopen dus ze werken niet mee aan een transfer. Voor Affelay zijn ook 20 clubs geweest... heb jij ze allemaal in het nieuws gehoord??

Wat ben jij kortzichtig zeg. Je hoort denkt iets en trekt er een conclusie over die kant noch wal raakt. Denk in het vervolg iets verder na.

16 oktober 2010 om 14:05

@disco

Volgens mij heb je een vreselijke haat aan ajax is het niet ?
Je heb het erover dat suarez niet inponeert tegen de europese subtop ??
Heb je de wedstrijd tegen milan niet gezien ? Werkte zich vreselijk uit zijn naat om hoe dan ook te winnen de backs van milaan hadden het toch echt moeilijk.

Ajax kansloos eruit geknikkerd in de euro League waar haal je dat vandaan dan ? 2 jaar geleden Gewonnen van fiorentina en hsv ! en nipt verloren van Olympigue marseille en vorig jaar deden ze het ook niet slecht tegen een club als Juventus ! Dat zijn toch niet de minste tegenstanders lijkt me.

tegen utrecht kansloos klopt ook niet echt . Utrecht gooide in de 2e helft de boel op slot en ging op de counter spelen Ajax zette een tandje hoger en utrecht was eigenlijk nergens meer te bekennen . Suarez had nog 3 of 4 kansen op een doelpunt waaronder uit de vrije trap die op de lat belande .

15 oktober 2010 om 15:57

@disco (hier onder)

''suarez imponeert niet tegen de europese (sub) top.''

Ik denk dat Nesta het met je eens is.

'' Zo goed is ie (vertonghen) nou ook weer niet en iedereen herinnert zich nog wel de wedstrijden tegen Juventus afgelopen seizoen of zijn slechte prestatie in Europa dit seizoen. ''

Eerlijk gezegd heb ik geen idee over welke slechte Europese prestatie jij het hebt.

''oftewel: miskoop. Als je een speler van 3,5 miljoen koopt dan verwacht je dat ie gelijk mee kan doen.''

Je weet wel dat Lodeiro tijdens de kwartfinale van het WK zijn voet gebroken heeft en dus niet inzetbaar is?

15 oktober 2010 om 17:01

juist ja enoh 10 miljoen! tiote was al veel beter en die ging ook maar voor 6 miljoen weg hoor beetje realist blijven mag ook wel, ook als je over je eigen club praat

15 oktober 2010 om 19:58

Disco hieronder #77,

- Atouba heeft maar 237 minuten gespeeld in 3 wedstrijden en vervolgens voor zeer lange tijd geblesseerd geraakt. Bij miskoop denk ik aan prestaties en geen bblessures, want dat kun je van te voren niet weten.

- Lodeiro is voor de toekomst gehaald om eventueel Suarez op te volgen. Hij heeft ook maar weinig gespeeld, omdat De Jong steeds beter ging spelen. Maar Lodeiro is vanaf het begin van het seizoen geblesseerd, vandaar dat je nu weinig van hem ziet.

- Aissati was onder Van Basten nog heel belangrijk voor Ajax. Iedereen heeft dat wel kunnen zien hoe Ajax in één keer speelde na de blessure van Aissati, maar heeft daarna een mindere periode gekregen, zoals elke jonge speler.

- Dat van Perez snap ik zelf ook niet, maar was wel belangrijk voor Ajax, maar moest toen plaats maken voor een speler uit de Ajax jeugd (babel) en dat is toch wat iedereen wilt? Jeugdspelers doorstromen.

15 oktober 2010 om 12:44

@dennispsv
En dan maak jij je druk over Ajax, terwijl je zelf over het wanbeleid van je cluppie schrijft ....

Verder verandert er weinig aan de situatie bij Ajax. Die 17 miljoen is al als vordering opgenomen, alleen de daadwerkelijke uitbetaling moet nog plaatsvinden (hetgeen ook duidelijk overeengekomen is).

15 oktober 2010 om 12:46

Nufc_u2
Dus omdat er bij PSV iets mis is mag ik niks over andere clubs zeggen?
In die lijn snap ik dan niet dat je hier reageert.

15 oktober 2010 om 12:51

@ Alexovic

Babel leverde 18 miljoen op.

15 oktober 2010 om 12:54

Sulejmani, Wielaert en Sno waren miskopen ja, zal iedereen je gelijk ingeven.
Atouba was transfervrij en hoeveel hebben we hem al zien spelen? Juist.
Lodeiro heeft ook nog amper minuten gemaakt.
De Zeeuw moet zijn oude niveau weer zien te halen, en dan is die 5milj wel 2x waard.
Aissati is verhuurd misschien bloeit ie bij vitesse wel meer helemaal op.
En wat betreft Perez ben ik niet helemaal op de hoogte van hoeveel dat heeft gekost telkens.
Dus als je probeert slim te doen, ken je feiten dan.
dit is @ disco hieronder

15 oktober 2010 om 12:55

@ajacied777 Bezuinigd? Waar heb je het over..

''een opvallende post in het overzicht van de jaarcijfers is de toename van bijna zes miljoen euro aan salariskosten. ''meer dan de helft van dat bedrag bestaat uit contractueel vastgelegde salarisstijgingen van reeds afgesloten langlopende spelerscontracten'', legt Slop uit''

On: Welke termijn staat er nu nog voor die 17 miljoen? Als er per jaar maar een klein gedeelte binnenkomt zal het de 22 miljoen verlies dit jaar weinig helpen.

15 oktober 2010 om 12:59

@nickelson1 je vergeet alleen dat de talenten die de laatste jaren doorbreken allemaal verdedigend zijn en aanvallend vrijwel niets. Dit betekent automatisch dat ze vooral in de aanval investeren

15 oktober 2010 om 13:17

Ach, ik heb toch liever Sulejmani in de selectie als Babel. Zet die twee tegen elkaar weg en Ajax heeft zelfs winst gemaakt op die positie

15 oktober 2010 om 13:23

@ujjain #61:

Even een realitiycheck voor jou:

Stekelenburg zal volgend jaar maar maximaal 5 of 6 miljoen op brengen, en dat is dus als ie uberhaupt dan weggaat. Zo niet, dan gaat ie gratis.

De Zeeuw heeft 5 miljoen gekost, maar is zelfs dat bedrag al niet meer waard. De laatste maanden zagen we een heel andere De Zeeuw. Daar komt bij dat De Zeeuw de afgelopen 2-3 jaar nooit heeft kunnen imponeren tegen een europese (sub) topper. Dus reken er maar op dat De Zeeuw maximaal 2-3 miljoen nog zal opbrengen.

Alderweireld is een middelmatige verdediger die goed genoeg is voor de eredivisie, en daarmee is ook alles gezegd. Tegen europese (sub) toppers is ie niet goed genoeg.

Voor El Hamdaoui geldt hetzelfde als bovenste 2: goed genoeg voor de eredivsie, maar niet voor Europa (dat hebben we namelijk afgelopen 3 jaar wel gezien).

Van der Wiel zal wel rond de 10 miljoen opbrengen mits (!) hij volgende zomer wordt verkocht.

Suarez zal volgende zomer (met nog een 2jarig contract) maximaal 15 miljoen opbrengen. Dat zal meer worden als ie zich nog kan bewijzen in de CL en in Europa. Maar zoals het er nu uitziet, wordt het maximaal 15 miljoen.
Enoh is een te kleine controlerende middenvelder. Nogmaals: goed genoeg voor de eredivisie, maar niet voor Europa. En zal dus ook van zijn levensdagen niet meer dan 10 miljoen opbrengen.

De Jong is nog een jonkie en die paar maanden afgelopen seizoen dat ie goed speelde heeft ie allang weer teniet gedaan in de eerste maanden van dit seizoen. En is dan ook helemaal niks waard op dit moment. In fact, ik denk dat Ajax zelfs beter wordt als De Jong niet in de basis staat.

Vertonghen is wel iemand die 10 miljoen zal opbrengen. Maar ook hier geldt: maximaal. Zo goed is ie nou ook weer niet en iedereen herinnert zich nog wel de wedstrijden tegen Juventus afgelopen seizoen of zijn slechte prestatie in Europa dit seizoen.

15 oktober 2010 om 13:28

@pandafreak #53:

Atouba was ook een miskoop aangezien hij salaris kost EN zo'n domme aankoop zorgt er voor dat gratis jeugdspelers niet door kunnen breken.

Lodeiro was voor 3,5 miljoen gekocht.. Dat is nogal veel voor iemand die vorig jaar maar heel weinig speelde (en ook niks liet zien) en nu nog steeds een twijfelgeval is. Oftewel: miskoop. Als je een speler van 3,5 miljoen koopt dan verwacht je dat ie gelijk mee kan doen.

Aissati is een miskoop omdat hij afgelopen seizoen te slecht bleek. Ben je dat nu al weer vergeten?

Perez werd eerst verkocht aan PSV en toen verkocht PSV hem een half jaar later weer met winst terug aan Ajax.

Dus de volgende keer: check eerst jouw eigen feiten voordat je reageert

15 oktober 2010 om 13:33

@ajacied 777
Ja, Ajax heeft geprobeerd de (salaris)kosten te drukken, is daar me op de goede weg, verhuurt en verkoopt enkele dure krachten.

Jol mag geen aankopen meer doen, gaat huilen in de media, bestuur zwicht en hij mag een gratis of goedkope spits halen.
Hier wordt MeH voor 5 à 7 miljoen gehaald, afhankelijk van de prestaties. In mijn begrippen valt dit niet in de catagorie transfervrij of goedkoop......
Dan blijkt dat Mounir echt het alleronderste uit de kan heeft kunnen halen door de wanhoop die er bij Ajax heerste (door een in hun ogen gebrek aan aanvallende impulsen en de angst om Jol kwijt te raken), dan kun je een groot gedeelte van de gedrukte (salaris)kosten weer wegstrepen.

Ook blijkt uit de jaarcijfers dat er verschillende contracten (fors) worden opgewaardeerd.

Ik hoop voor Ajax dat het lek boven is en dat het de komende jaren beter gaat, maar ik ben bang dat er weer een (fors) verlies gedraaid gaat worden, al zal dit wel minder zijn als afgelopen jaar, mede door de Cl.

Wat je voor de huidige spelers krijgt is toekomstmuziek, echter bij 1 of 2 goede transfers kunnen ze wellicht een kleine plus draaien, maar dan moet er wel weer geïnvesteerd worden, dus kom je het jaar erna in de problemen.

Kortom, de gekozen weg lijkt m.i. de juiste, maar er wordt onder druk van o.a. Jol te vaak van afgeweken. Daar moet het bestuur niet de oren naar laten hangen, het is en blijft een passant.

15 oktober 2010 om 13:39

@ Disco

Even een realitycheck voor jou

Ajax zal Stekelenburg nooit voor 5 miljoen wegdoen want dan houden ze hem. Steek is 1 van de beste keepers op dit moment en dat weten clubs. Velen zitten zonder een echte topkeeper en Ajax heeft het geld niet nodig en zal dus net zoals bij bijna alle transfers die ze de laatste jaren doen het maximale uit de kan halen. Een topekeeper die nog zo jong is brengt zeker 12-15 miljoen op.

De Zeeuw is allang uitgelegd. Hij heeft veel infecties gehad na zijn blessure aan de mond op het WK. Daardoor veel antibotica gebruikt waardoor je gewoon zwak word. Dat in combinatie met bijna geen rust dan heb je zijn vorm van het begin. De laatste weken zei hij al dat hij steeds dichter tegen zijn niveau kwam omdat hij geen antibiotica meer gebruikt en rust heeft gehad en tegen bijv Milan zag je bij vlagen weer de oude De Zeeuw.

alderweirled is nog jong en zal echt wel bij een subtopper in een topcompetite aan de slag komen. Vermalen kon er voglens velen ook niks van en is nu wekelijks 1 van de uitblinkers aan Arsenal kant. Deze jongen is nog erg jong en heeft nu al veel ervaring. El Hamdouie hoeft ook niet verkocht te worden want zit net bij de club.

Van de Wiel heeft een vraagtprijs van 20 miljoen dus daar kun je makkelijk 15 uiteindelijk uitslepen. Er zijn maar weinig backs die aanvallend sterk zijn en daar is hij dus uitzonderlijk in. Vaste back van de vice wereldkampioen en al lang een vaste waarde bij Ajax in combinatie met nog een langlopend contract en erg jong.

Suarez 15 miljoen omdat hij een 2 jarig contract heeft?? Met een 2 of 3 jarig contract ben je juist veel waard. Huntelaar ging met een 1jarig contract voor 27 miljoen weg... was op dat moment minder belangrijk dan Suarez voor Ajax, had minder ervaring en was ouder dus ook dat argument moet ik jammer genoeg voor jou de grond indrukken.

Enoh ligt aan zijn ontwikkeling. Een echte balafpakker die veel clubs nodig hebben op het middenveld. Aanvallend niet supersterk maar nog jong dus als hij zich daar in kan verbeteren dan brengt hij die 10miljoen idd zeker op.

De Jong heeft net zoals vele jonge talenten een dip in het begin van zijn carriere.... is niks vreemds aan als je bekijkt dat ook spelers als Sneijder, Van de Vaart etc dat hadden. Is nu afwachten hoe sterk hij eruit komt.

Vertonghen word nu al gevolgd door vele clubs. Opbouwend erg sterk waardoor hij voor veel clubs interessant is. Is ook nog erg jong, langlopend contract dus daar kun je net als voor Vermalen zeker 13 miljoen voor vangen maar denk uiteindelijk nog wel meer. Hij liet vorig seizoen 1 keer de spits van Juventus lopen!!! Mag het??? Is niet de minste die bij Juve in de spits staat...stam had ook niet elke bal maar maakt dat hem tot een mindere verdediger. Daarbij als je dat doelpunt nog analyseert liet Vertonghen zijn man lopen omdat hij een keuze moest maken omdat er niet goed in de zone werd gedekt waardoor hij moest kiezen tussen 2 spelers. Tegen Milan deed Vertonghen het heel goed en Robinho en Zlatan zijn toch niet de minste of wel!!!?

15 oktober 2010 om 13:50

@ Tjeumig

Waar ik het over heb!?? Over dat er flink bezuinigd is op salariskosten van overbodige spelers. heel leuk zinnetje uit dat artikel maar als je een mening wilt vormen lees je het verslag. Er is bezuinigd op dure overbodige spelers... er is ruim 10 miljoen weg aan salarissen van Luque, Pantellic, Gabri etc. Dat de salariskosten deels gestegen zijn komt voort uit omdat ze veel jeugdspelers langdurig vastgelegd hebben en omdat een aantal contracten in het verslag nog meegerekend worden omdat die spelers op dat moment nog niet weg waren (pantelic, Rommedahl, Ogaragu, Gabri en Luque). Maar dat word voor het gemak weggelaten in dat artikel maar als je het verslag leest dan zie je dat die spelers nog begroot zijn maar binnen 1 maand van dat verslag vertrokken waren en dus voor de rest van het jaar niet meer binnen het salarishuis voorkomen. En die jeugspelers zijn die jongens waar vooral Engelse clubs op azen en die nu met een contract niet zomaar weg te kapen zijn. Daarbij hebben ze ook een aantal contracten open gebroken van A spelers zoals die van Suarez. Ja zijn salaris ging daardoor bijna met 800.000 euro omhoog maar ze kunnen nu ook 10 miljoen meer voor hem vragen. Dus verder kijken dan je neus lang is want die stijgingen verdien je dubbel en dwars terug. Het gaat mij om de salariskosten van spelers waar bijna niks mee gedaan werd zoals een Kennedy (900.000), Luque(2.800.000), Ogaragu(1.100.000), Gabri (2.000.000).

15 oktober 2010 om 13:52

@ajacied77 #81:
En dus zal Stekelenburg gratis de deur uitgang en dus geen 10 miljoen opbrengen. Precies wat ik zei.

En dus is De Jong op dit moment ook geen 10 miljoen waard. En dus is Enoh op dit moment ook geen 10 miljoen waard. Precies wat ik eerder zei. Alderweireld is nog jong en is dus op dit moment ook geen 10 miljoen waard. Precies wat ik zei. We weten niet hoeveel zij dan wel waard worden, maar kijkende naar hun spel en hun potentie, zullen het vooralsnog geen toppers worden.

Suarez 15 miljoen ja. Vanwege dat 2-jarig contract. Nogmaals, Suarez imponeert niet tegen de europese (sub) top. Wat ook de reden is van de geringe belangstelling. Pas als ie dit jaar wel laat zien dat ie in Europa mee kan (en niet alleen in de Mickey Mouse competitie dus), dan zal ie, eventueel, meer opbrengen. Maar kijkende naar afgelopen jaren lijkt het me eerder van niet.

De Zeeuw was vorig jaar ook niet goed en niet die 5 miljoen waard. Nu met zijn spel al helemaal niet.

Reality Check 2: als Ajax dan zoveel miljoenen op het veld heeft staan en zoveel goede spelers, waarom werden ze dan weer geen kampioen en waren gingen ze kansloos uit de Euro League? --> omdat het dus een middelmatig team is. Dat was ook de reden dat ze thuis kansloos verloren tegen Utrecht anderhalve week geleden.

En nog een reality check: met uitzondering van Bayern Munchen zijn er geen clubs gekomen voor spelers van Ajax. En Bayern vond de vraagprijs van Vdwiel veeeel te hoog en ging er daarna ook niet meer serieus op in.

Oh en een voorbeeld van Huntelaar naar voren brengen helpt je betoog ook niet echt. Die bedragen worden namelijk allang niet meer betaald.

15 oktober 2010 om 14:07

Hey ben je toevallig ook zaakwaarnemer dat je zgn alle prijzen goed kent. Wat je uitkraamt is pure onzin zeg. Enoh te klein laten we niet over banega, makalele, lassana diarra praten of mascherano nee dat zijn reuzen van weleer? Alsjeblieft dat gedoemdenk hier overal van mensen. Als een club een speler goed vind of graag wilt hebben zullen ze toch een redelijke prijs ervoor moeten betalen. Ajax heeft de afgelopen jaren op zich wel goed verkocht alleen vermaelen is te weinig voor ontvangen. Qua verkoop geloof ik wel dat ajax dat op orde heeft alleen aankoop is de afgelopen jaren drama geweest. En er wordt hier gesproken over stijgende salarissen? is dat gespecificeerd waar dat bedrag voor is, de a-selectie of gewoon puur contractspelers waaronder ook jong ajax en a-1 onder valt?

15 oktober 2010 om 21:45

Het begroten op CL inkomsten en die niet krijgen heeft Ajax voor een groot gedeelte de kop gekost. Zo'n kleine 23 miljoen euro verlies is een rake klap in het hedendaagse voetbal. Nu heeft Ajax veel van die achterlijke begrotingen nog kunnen redden door bepalende spelers voor grote zakken geld te laten vertrekken.

Bij PSV echter kan ik me de laatste miljoenenverkoop niet meer herrinerren. Volgens mij was het v. Nistelrooij. Wat dat betreft word het voor de Eindhovenaren een stuk moeilijker als ze in dezelfde situatie geraken als Ajax. Zeker nu het Nederlandse voetbal in Europa beter begint te voetballen zou het zonde zijn als een PSV ook terug zou vallen. (in de trend van dat er geen versterkingen meer kunnen worden gehaald voor bepaalde sommen zoals dat bij Ajax jammer genoeg aan de gang is)

Maar nog even over Ajax, 17 miljoen nog krijgen is mooi meegenomen. Dit verbloemt een hele hoop maar het blijft een grote rotzooi. Rik van den Boog ruimt naar mijn inziens een hoop op maar het is geen tovenaar. Ik heb een vermoeden dat er nog een lijk uit de kast gaat vallen..

16 oktober 2010 om 11:47

Wanbeleid of niet, dat weet ik niet en maakt me ook niet veel uit. Feit is wel dat Ajax een aantal spelers heeft verkocht maar door de bestaande contracten wel salaris Meer is gaan betalen... En je moet het eens zijn dat een aantal aankopen van Dhr van Basten niet echt hetgene geleverd hebben waarvoor ze flink betaald zijn.

15 oktober 2010 om 12:34

Lazovic mag ook de schoenveters nog niet strikken van Huntelaar, Sneijder en Vermaelen. Wanbeleid wordt er bij (vrijwel) iedere club gevoerd alleen op verschillende fronten.

Ajax & Feyenoord financieel gezien, PSV op het gebied van jeugdopleiding. Hopen dat het bij alle clubs weer goedkomt er dat we een leuke competitie krijgen nu en in de toekomst!

15 oktober 2010 om 12:37

@bazzors ik weet niet of je de afgelopen dagen onder een steen hebt gezeten, maar het scheint dat A. Madrid hoogst waarschijnlijk Afellay in de winterstop wilt halen, bedrag is dan wel laag maar transfervrij is het niet. Daarbuiten heeft dit artikel vrij weinig met Psv te maken dus snap niet waarom je het er bij haalt???
OT: goed voor Ajax dat ze die broodnodige miljoentjes nog krijgen alleen snap ik niet waarom dat Ajax niet meteen heeft afgesproken dat ze het hele bedrag in 1x krijgen want dat is veel beter voor een club (zie ook rente enz enz)

15 oktober 2010 om 12:48

Ajax, toch, maar je moet ze een ding nageven, ze weten vaak wel het uiterste eruit te persen met transfersommen..zelfs Babel leverde nog meer dan 10 miljoen op geloof ik. Komt volgens mij ook door de naam die het nog altijd heeft in het buitenland. Een slechte beurt maken in de CL zal in ieder geval niet helpen met de transferprijzen maargoed.. Stekelenburg, V.d.wiel, Vertonghen, Suarez en El Hamdaoui lijken toch ook weer voor financiële klappers te gaan zorgen uiteindelijk, toch wel zeker 70 miljoen samen denk ik.. Ik ben neutrale voetballiefhebber, maar het valt toch wel op dat ze nog zoveel geld vangen telkens. Je zou toch zeggen dat Afellay ook wel 15-20 miljoen zou moeten kunnen opbrengen maar ik ben bang voor PSV dat de prijs een stuk lager zal liggen of hij gewoon gratis wegloopt in de zomer.

15 oktober 2010 om 12:49

@bazzors #8:

Kan je nagaan hey: toch zoveel binnen krijgen aan transfer 2-3 jaar geleden, en dan er financieel toch slechter voor staan dan Psv!

Enne, vergeet je Sulejmani niet in je rijtje? Voor 16 miljoen gekocht en op dit moment is ie niks waard. Of Wielaert? Of Sno? Of Atouba? Of Aissati? Of Perez? Of Lodeiro? De Zeeuw is trouwens ook geen 5 miljoen meer waard.

15 oktober 2010 om 12:53

Ja en het dan nog voor elkaar krijgen om 5 jaar geen kampioen te worden. Wie doet het dan beter? Gewoon pure wanbeleid wat er bij jullie wordt gevoerd. Totaal geen balans in jullie elftal top aankopen die alleen voor de aanval worden gehaald. Maar de verdediging, één van de belangrijkste dingen, vergeten ze ff en om over dat volk van laaf middenveld nog maar te zwijgen.

15 oktober 2010 om 13:01

1) Hij vergelijkt Psv-beleid gewoon met Ajax, om iets over het Ajax-beleid te kunnen zeggen. Relevant zat.
2) Vind het daarbij erg makkelijk om als Psv-fan te zeggen dat Ajax wanbeleid voert. Zou het woord 'wanbeleid' zelf ook niet direct in een Feyenoord-topic gebruiken maar veel subtieler.

Ajax is sinds Martin Jol weer goed bezig. Toen Ajax weer wilde investeren om te zien of we de stap naar boven konden maken, ging het helaas tragisch mis door aankoop van slechte spelers en betalen van hoge salarissen aan onwaardige spelers.

Maar je kunt zeggen wat je wilt, maar de toekomst van Ajax heeft er lang niet zo goed uitgezien! Contract-situatie is goed, jeugd-situatie is goed, we hebben zelfs zonder Suarez nog een geweldig team en kampioenskandidaat.

Stekelenburg, Vertongen, Van der Wiel, Alderweireld, De Zeeuw, De Jong, Enoh, Suarez, El-hamdaoui. Deze spelers zouden bij elk ander Eredivisie-team in de basis staan en hebben allemaal een transferwaarde van minstens 10 miljoen tot erg leuke bedragen voor de verdedigers, keeper en Suarez.

En dan komen al snel de smoesjes van andere teams om Ajax toch ervaren als een kut-team die het slecht voor elkaar heeft. Zoals 1) Zonder Suarez is Ajax niets 2) Ajax heeft grote schulden 3) Ajax moet topspelers in de zomer verkopen (wordt al 2 jaar gezegd nu, Suarez speelt er nog en deze week is in het nieuws dat Ajax geen spelers hoeft te verkopen).

Laat me niet lachen. We zitten in een goede situatie. Als we dit maar volhouden, belangrijke contracten verlengen, geen grote miskopen doen, jeugdspelers zo lang mogelijk proberen te behouden, dan hebben we een mooie toekomst.

15 oktober 2010 om 13:07

Haha doe niet zo gefrustreerd!
Voor Huntelaar vind ik nog steeds dat er teveel is betaald, maar Sneijder en Vermaelen zijn echt dubbel en dwars hun geld waargeweest. Toch fijn om te horen dat er nog wel iets uit de Eredivisie gehaald kan worden. En vooral Ajax (en misschien Feyenoord) hebben daar het grootste aandeel in.

15 oktober 2010 om 19:40

Dennispsv hierboven #10,

Wie heeft voor die wanbeleid gezorgd? Vorige bestuur die schuldig zijn aan het verlies of het huidig bestuur die nu alles moeten proberen op te lossen?

Toen het nieuwe bestuur aangesteld werd, wist iedereen dat de schuldenlast niet na 1 seizoen zal worden opgelost. Nu hebben ze een schuld van 22,8 miljoen. Ajax moet nog 17 miljoen ontvangen aan transfers. Een aantal overbodige contractspelers en trainers die (te)veel salaris kregen zijn al weg. Dus over welk wanbeleid heb je het dan?

Staat deze 17 miljoen dan op eigen vermogen op is dit gewoon nog het te innen bedrag en kunnen we dit bij het eigen vermogen optellen of tranfers mee betalen wanneer geld binnen is? Lijkt mij en hoop het laatste!

15 oktober 2010 om 12:35

Dit bedrag zit al bij het eigen vermogen in omdat deze aan de debetzijde op de balans staan als nog te onvangen bedragen (o.i.d.), dus qua balans en winst en verlies zal er niks veranderen. Wat wel gebeurt is dat het geld nog binnenkomt, dus qua liquide middelen zal ajax er nog beter op worden.

15 oktober 2010 om 12:58

dit zit helemaal niet bij het eigen vermogen.....
het is een bezitting, dus het staat aan de linkerkant van de balans oftewel creditzijde

15 oktober 2010 om 13:03

Eigen vermogen staat aan de creditkant. Debiteuren vallen onder de vlottene activa, zit dus nog niet bij het eigen vermogen in.

Edit: ik had de reactie van japie41 nog niet gezien, excuus.

15 oktober 2010 om 13:16

pff pseudo accountants, me jonge toch:

ten 1e: de linkerkant is de debetzijde
ten 2e: die vorderingen staan op de balans, deze zijn met een journaalpost geboekt als volgt
nog te ontvangen bedragen spelers (o.i.d.)
aan) omzet spelers na transfer (o.i.d.)

hierdoor gaat de winst omhoog, in dit geval word het verlies minder, het resultaat wordt dus beinvloed door deze boeking. Vervolgens wordt het resultaat verwerkt in het eigen vermogen en zo zit het dus wel degelijk verwerkt in het eigen vermogen, maar een paar jaar extra opleiding zou geen luxe zijn

15 oktober 2010 om 13:43

Haha, ja laten we beginnen over opleidingen..ieder z'n leest. Uiteindelijk wordt het resultaat verwerkt in het eigen vermogen (restpost)..klopt. Zolang er niet betaald is blijft het gewoon onder de vlottende activa staan.

15 oktober 2010 om 15:14

klopt links is debet klein foutje, maar het heeft geen effect op het resultaat, want die bedragen zijn al meegenomen in de voorgaande jaren en je kan moeilijk een transfer 2x op de resultaten rekening zeggen.
dus heeft geen effect op Ev

ps 3e jaar uva dus nie zon grote mond ajb

en voor journaalpost:
bank 17mio
accounts receivalbe 17mio

15 oktober 2010 om 15:25

ik heb het even verkeerd begrepen: het zit nu al bij het eigen vermogen idd, ik dacht dat je bedoelde dat het nog bij het eigen vermogen erbij zou kunnen komen maar dat kan idd niet
srry...

15 oktober 2010 om 16:33

Al 2 jaar afgerond als AA accountant, en je zit er flink naast. De opbrengsten dienen te worden verantwoord zodra deze zijn gepleegd. Dus deze opbrengsten zitten al in de jaarrekening verwerkt, dus in het resultaat zitten deze vorderingen al verwerkt, en dus ook weer verwerkt in het eigen vermogen. Bij betalingen worden de vorderingen afgeboekt wat dus totaal geen effect heeft op het resultaat alleen op de liquiditeit.

@ Japie

inderdaad ben blij dat je je fout toegeeft, geeft mij weer voldoening :P.

Is er ook bekend hoeveel Ajax nog moet betalen aan andere clubs, bv een De Zeeuw en El Hamdaoui zijn voor zover ik weet ook nog niet afbetaald. Daarnaast dekt dit de lading totaal niet met het behaalde resultaat van vorig seizoen want daar zaten toen ook al deze gespreide betalingen in en toen was het verlies evengoed die 22,8 miljoen. Beetje een raar bericht waarbij de wereld weer erg positief geschetst word voor Ajax.

15 oktober 2010 om 12:31

Er werd toch ook bij de transfer van Lodeiro een gespreide betaling toegepast? (not sure)

15 oktober 2010 om 12:47

Inderdaad, Lodeiro werd ook met een termijnenstelsel binnen gehaald. Ik meende een tijdje terug ergens gelezen te hebben dat Ajax nog geen cent voor hem heeft betaald.

15 oktober 2010 om 12:52

Het lijkt mij dat de AD dit erbij berekend heeft en dus al van het bedrag afgehaald heeft.

On: Altijd leuk om te horen, maarja.. hoe snel krijg je die 17 mil, uit gespreid over 10 jaar misschien?

15 oktober 2010 om 20:03

Dat geldt ook voor El Hamdaoui. Ajax betaald AZ ook in termijnen.

ik ben geen financieel expert ofzo, maar volgens mij heeft deze 17 miljoen geen enkele invloed op de grootte van het verlies van 22 miljoen. Het zijn waarschijnlijk begrote inkomsten, die er misschien wel voor zorgen dat het eerstkomende nieuwe boekjaar het verlies onder de 20 miljoen blijft.

15 oktober 2010 om 12:33

klopt maar toch lekker. een boel clubs n nederland zouden dit vooruitzicht graag hebben.

15 oktober 2010 om 12:34

Inderdaad dat verlies heeft niks met dit bedrag te maken. Dat staat los van elkaar. Met deze inkomsten voor de komende seizoenen is natuurlijk al lang rekening gehouden. Maar toch dreigt Ajax het komende seizoen weer verlies te draaien.

Aan de andere kant moeten ze volgens mij ook nog delen betalen van de transfers van De Zeeuw, El hamdaoui (en Lodeiro?).

15 oktober 2010 om 12:36

Sterker nog, deze bedragen zijn al meegenomen in voorgaande jaarresultaten.. Veranderd dus niets aan de resultaten van dit jaar en de jaren dat de bedragen worden ontvangen.

15 oktober 2010 om 12:38

Toch maakt het voor Ajax zelf wel een verschil of ze dat geld nog krijgen, of dat ze het al gehad hebben,. Voor de balans en het resultaat niet, maar is toch erg prettig voor de rest.

15 oktober 2010 om 12:53

Ja tuurlijk. daar heb je gelijk in..

15 oktober 2010 om 12:36

Heel goed De opbrengst ofwel omzet of hoe je het ook wilt noemen voor deze spelers is allang geboekt op het moment van transfer. Dit betekent dus dat dit bedrag als debiteur stand staat op de balans. als dit geld binnenkomt heeft dat totaal geen effect meer op de winst en verlies rekening van Ajax, alleen nog maar op de bank stand.

15 oktober 2010 om 12:39

Die bankstand kan wel eens heel belangrijk zijn....

Cash is King!

Helaas is het totaal niet duidelijk wat hier staat, je kan dit wel roepen maar wat betekent het? is het berekent? komt het er nog bij? moeten we nog betalen van andere spelers zoals lodeiro? khaat dat zo he, over het EV was het ook al niet duidelijk. Ik als student HU bedrijfseconomie zou graag een gesprek hebben met slop ;p, zeeer interessant dit alles.

15 oktober 2010 om 12:40

Want dan zou jij hem wel even een goed advies geven of niet??? Zo grappig dat mensen het beter denken te kunnen dan bestuur bij verschillende clubs. Bijna elke club draait een verlies en Ajax is juist een club die vele seizoenen een winst draaide en als 1 van de weinige clubs uit de top 40 grote clubs in Europa geen schulden heeft.

15 oktober 2010 om 12:46

Tuurlijk is dit al berekend, dit zit gewoon verwerkt in het jaarverslag van 2009/2010, alleen vond het AD nodig om te laten zien hoeveel ajax nog als vorderingen open heeft staan, wat dus absolute non info is, wat je kan dan ook gaan zeggen dat er nog 8 miljoen aan crediteuren open staan.

Ze hebben een eigen vermogen van ruim 40 miljoen, daar kunnen alle andere clubs jaloers op zijn. Zo lang je een eigen vermogen hebt, is er niets aan de hand. Clubs als Feyenoord, Psv, Nac, nec, roda etc hebben geegn eigen vermogen meer, en zelfs schulden. Dan heb je pas een probleem. Ajax heeft de financien verder prima op orde. Zeker nu ze C:L spelen.

15 oktober 2010 om 12:38

Inderdaad, het eigen vermogen is positief en dat is het belangrijkste. Daarbij zullen de komende jaren steeds betere winst- en verliesrekeningen getoond kunnen worden doordat de problemen die het wanbeleid van oa van Basten steeds verder wordt opgelost.
Al met al is Ajax dus gewoon prima bezig.

15 oktober 2010 om 12:38

Die clubs die je noemt hadden 'ooit' ook een positief eigen vermogen hoor.
2 jaartjes (waarvan er nu 1 voorbij is) een dergelijk verlies, en je eigen vermogen is ook rood van kleur!

15 oktober 2010 om 13:07

@palesky: Alleen Ajax heeft vorig seizoen en dit seizoen wel gewerkt om deze situatie nog een keer te voorkomen door niet meer zo'n extreem verlies te draaien. En dus zoals ik al eerder aangaf is dat verlies van 22,8 miljoen een incident en zal het voor komend jaar gewoon een heel stuk minder zijn. Totdat je eindelijk op het punt komt dat die duur overbetaalde spelers die nooit spelen voor Ajax 1 allemaal kwijt bent en je eindelijk weer winst kan draaien. Al met al geeft dit bericht helemaal niets weer alleen dat Ajax nog geld krijgt van transfers.

15 oktober 2010 om 13:06

En als het het eigen vermogen elk jaar met een ongeveer 20 miljoen afneemt komt Ajax ook in de problemen. Doemdenkend kan dat dus over 2 jaar zijn. Dus als Ajax niet ingrijpt hebben ze net zo goed een probleem. Het enige verschil is dat ze er nog wat aan kunnen veranderen doordat ze een buffer hebben.

Dit bericht heeft weinig tot niets met winst en verlies te maken, slechts met de liquiditeitspositie van Ajax...

Voor zover ik het snap betekent dit Ajax nog een heel groot debiteurenbestand heeft. De opbrengsten voor deze transfers zijn volgens mij allang geboekt en hebben dus geen effect op het resultaat van vorig jaar of dit jaar.

Het zijn inderdaad begrote inkomsten, waarbij het logisch is dat zulke bedragen in termijnen betaald worden. Dat doet Ajax zelf ook met transfers. Echter deze inkomsten hebben geen invloed op het resultaat van het nieuwe boekjaar, tenzij er uiteindelijk niet betaald wordt...

mooie vooruitzichten.
en mensen, ja ajax lijdt dit seizoen nog verlies ja (waarschijnlijk niet weer zo gigantisch) maar volgend seizoen zal het anders zijn! (dit seizoen nog het anker meeslepen, daarna schoon schip maken)

15 oktober 2010 om 12:40

volgend seizoen zal het wel iets anders zijn maar deze 17 miljoen is allang begroot dus het maakt geen fluit uit.

15 oktober 2010 om 12:42

Inderdaad Peterk, eigelijk is dit absolute non informatie die allang is verwerkt in het jaarverslag en waar ajax niks beter of slechter van wordt dan afgelopen week toen de cijfers gepresenteerd werden

15 oktober 2010 om 12:46

Als Ajax de grootverdieners als Suarez en Stekelenburg moet verkopen dan zal idd een veel lager verlies geleden worden. Dit soort jongens hebben gewoon een zeer groot effect op het salarishuis

15 oktober 2010 om 12:46

@crazyjd07: als ze gewoon normaal handelen, dan maken ze onder de 5 miljoen verlies. Met 9 miljoen premie van CL (zonder een gewonnen wedstrijd) en de 9 miljoen die de kaartje opbrengen + de extra inkomsten van de sponsors, waarvan aegon van 10 naar 13 miljoen gaat en nog een aantal andere sponsers hetzelfde. Dan moet je gewoon onder de 5 miljoen verlies maken, als je dan nagaat dat je ook veel spelers kwijt bent die veel salaris kregen moet dat gewoon haalbaar izjn.

15 oktober 2010 om 13:08

daarom zeg ik ook dat we nog wel verlies zullen lijden maar niet meer zo groot (al zei van den boog wel dat er veel verlies zou worden geleden paar maanden terug, toen was de cl echter nog niet begroot en was daar geen rekening mee gehouden dus)
naja onder de 10 miljoen moet haast wel! (ik ben nog wat voorzichtig )

Ze moeten echt wat aan het salaris huis gaan doen, over het afgelopen jaar weer met 5,6 miljoen toegenomen

15 oktober 2010 om 12:45

Ze zijn enorm bezig aan het salarishuis, maar iemand die een 4 jarig contract ooit heeft getekend, kan je niet zomaar zijn salaris afnemen. Luque die 2,5 jaar op huurbasis heeft gespeeld maar wel een groot salaris heeft gekregen, daar moet je wel iemand anders voor halen, anders is je selectie niet compleet.

16 oktober 2010 om 01:10

Verder kijken dan je neus lang is, Nederland_wk.

Je kunt er van uit gaan dat Oleguer, Wielaert, Sno, Emanuelson, Bodul, Atouba en Ooijer sowieso vertrekken volgend seizoen. Allen beschikken over een aflopend contract en of de speler, of de club wenst niet verder te gaan met de speler. Dan heb je nog Donald, Tainio, Suk (ook allemaal een aflopen contract) en Aissati die waarschijnlijk ook geen toekomst hebben bij Ajax en zullen vertrekken. Verder zijn Suarez en Stekelenburg niet meer te behouden ben ik bang, mede omdat hun contracten niet lang meer doorlopen. Zij zullen voor een mooi bedrag verkocht worden en ook zij drukken zwaar op de begroting.

Natuurlijk moeten er dan ook weer spelers aangetrokken worden en er zullen er in dat geval ook veel gehaald worden, maar die kosten zullen bij lange na niet zo hoog zijn als het geld wat je krijgt/bespaard met de vertrekken van deze bovenstaande spelers.

Normaal zouden mensen blij zijn met een bericht als deze waarin ook nog eens duidelijk melding wordt gemaakt van het feit dat Ajax Geen schulden heeft. En toch leggen mensen dit negatief uit. Hou je bij de feiten en wees blij.

15 oktober 2010 om 12:44

geen schulden is fijn, maar ga je in dit tempo door met geld weggooien dan krijg je alsnog schulden.

15 oktober 2010 om 13:10

jij weet toch ook wel dat het niet gebeurt?
na dit seizoen lopen verschillende contracten af en ook topspelers als stekelenburg worden dan waarschijnlijk verkocht.
nou knappe jongen als je dan nog verlies draait over dat seizoen...

Beetje onzinnig financiele windowdressing. Ik vraag me bijv. af hoeveel ajax nog gespreid moet betalen qua transfers.

16 oktober 2010 om 00:56

Simpel antwoord: Minder dan wat ze nog krijgen van zelf verkochte spelers.

Waarom heeft iedereen het hier steeds over het Eigen Vermogen van de clubs? Alsof een club alleen maar financieel gezond is als het Eigen Vermogen groter is dan de schulden? Neem eens een cursus boekhouden!! Het gaat niet om hoe groot het Eigen Vermogen is, maar om de verhouding winst/eigen Vermogen. Vaak is een bedrijf/club financieel veel gezonder als het WEL schulden heeft, maar meer winst maakt met het door zich zelf geinvesteerde vermogen (het Eigen Vermogen dus) dan een bedrijf/club dat veel Eigen Vermogen heeft maar alleen maar verlies draait of een kleine winst boekt!!

Alleen het Eigen Vermogen beoordelen van een club is gewoon dom als je het niet afzet tegen de winst en verlies rekening!!

Edit: Typo

15 oktober 2010 om 12:49

niet vergeten dat de gemiddelde VZ bezoeker niet bepaald academisch is opgeleid Ik verbaas me ook af en toe over hoe mensen hier redeneren. Verder heb je gelijk met je post

15 oktober 2010 om 12:55

Op zich heb je een punt, maar het gaat hier niet om de verhouding Ev/vv die veel aangehaald wordt, maar vooral om het feit deat het EV positief is en niet negatief, wat pas echt dramatisch zou zijn...

Argument wat je hier gebruikt is trouwens erg goed bruikbaar voor clubs zoals Barca/real die veel schulden maken maar niet perse verlies draaien...

15 oktober 2010 om 12:57

Nou vriend je Eigen vermogen vs Vreemd vermogen zegt wel veel. Als je hier een ratio van 10% hebt, dus 10% eigen vermogen, 90% vreemd vermogen, dan kan je dit in de toekomst echt gaan opbreken. Het meeste langlopen vreemd vermogen betaal je rente over, wat dus kosten zijn. Natuurlijk bestaan er geen clubs met 100% eigen vermogen, maar er moet wel een balans in zitten. Een bank kijkt naar deze solvabiliteit voor leningen etc en gaan afhankelijk van de branche uit van een Eigen vermogen van 15 tot 35%.

Heb je als voetbalclub een Eigen vermogen van 8% (92% vreemd vermogen dus) dan zal een bank een veel hogere rentepercentage rekenen om het risico te dragen.

Dat je idd zegt dat je Rentabiliteit op je Eigen vermogen (winst/ev) ook veel zegt klopt. Dit geeft in principe gewoon weer hoe goed je je eigen vermogen gebruikt om geld te verdienen

15 oktober 2010 om 13:02

Nou vriend, dat noemen ze nou het hefboomeffect: meer verdienen door de vreemd vermogen verschaffers te laten betalen voor jou winst. Je hebt gelijk dat een lage solvabiliteit leidt tot een slechtere onderhandelingspositie met de bank, maar zolang je geen nieuw vreemdvermogen nodig hebt, is er niets aan de hand, en is het juist beter om meer schulden te hebben dan eigen vermogen.
Zolang je rendement op het vermogen maar boven de rente last blijft.

Neem PSV bijvoorbeeld: de verhouding Ev/vv staat daar ook helemaal scheef door de hypotheek op het stadion (psv is een van de weinige, zo niet de enige club in NL die eigenaar is van zijn eigen stadion).

15 oktober 2010 om 13:03

@voetbal87
Er zijn mooie theorieen die zeggen dat de verhouding Ev/vv in het evenwicht niet uitmaakt voor een individuele onderneming.

Daarnaast heeft Ajax ook kosten aan het Eigen vermogen...

15 oktober 2010 om 13:00

Op basis waarvan denk je dat Ajax dit jaar winst gaat maken. Vorig jaar maakten ze nog 23(!) miljoen verlies. Als ze geen spelers verkopen, maken ze denk ik nog wel een paar miljoen verlies, ondanks de champions league inkomsten. De (meeste) clubs in NL hebben nu eenmaal verkoop van spelers nodig om winst te maken.
Daarom loopt Nederland ook zoveel achter op de topcompetities. Of je behoudt de spelers en maakt verlies of je maakt winst, maar hebt het elftal niet goed genoeg.

15 oktober 2010 om 13:02

Op basis waarvan ajax winst gaat maken =
1 Het spelen in Cl
2 Het verkopen van spelers (suarez, vd wiel, stekelenburg) niet allemaal zullen ze weg gaan maar wel 1 of 2 en dan ben je minimaal 20 miljoen rijker
3 Geen dure aankopen

15 oktober 2010 om 13:14

4 spelers zullen niet weggaan in de winter, maar misschien in de zomer waardoor de transferbedragen niet in dit boekjaar, maar in het volgende boekjaar worden berekend

15 oktober 2010 om 13:18

Tenzij de verkoop overeenkomst wordt gesloten in het huidige boekjaar (bijv januari/februari/maart), zodat Ajax verplicht is om het nog in het huidige boekjaar te laten vallen. NB: Bij voetbalclubs is het boekjaar niet hetzelfde als een kalenderjaar.

15 oktober 2010 om 13:25

Dat hangt er maar weer net vanaf wanneer de krabbel onder het contract wordt gezet

Overigens wat hier onderbelicht blijft is dat het operationele resultaat (dus de bedrijfsvoering zonder transfers), 'slechts' 13 miljoen negatief is. Met de champions league miljoenen en betere verkoop van seizoenskaarten kom je dus in de buurt van de nul-lijn voor volgend seizoen.

Dan is het puur het plussen en minnen van afschrijvingen op spelers en verkopen van spelers of dit resulteert in winst of verlies. Aangezien El H. de enige (grote) aankoop is geweest zullen de afschrijvingen, lijkt me, lager uit gaan vallen dan vorig seizoen met De Zeeuw en Lodeiro. Daarnaast zijn Cvitanich en Silva extra afgeschreven vorig jaar en de meeste afschrijvingen op Mickey zullen ook al wel hebben plaatsgehad. Zou dus goed kunnen dat de afschrijvingenpost lager uitvalt wat direct leidt tot een beter boekhoudkundig resultaat.

15 oktober 2010 om 14:51

Spelers worden linear afgeschreven over de contractduur van hun eerste contract. Aangezien zowel De Zeeuw, Lodeiro, Cvitanich, Silva en Mickey allemaal nog in hun eerste contracttermijn zitten veranderd er helemaal niets aan de afschrijving.

15 oktober 2010 om 15:56

Wat betreft De Zeeuw en Lodeiro heb je gelijk, wat ik hier mee bedoelde is dat vorig jaar voor ruim 10M extra is geinvesteerd (en er weinig met lopende contracten is weggegaan), waardoor de afschrijvingen fors hoger zijn uitgevallen. Nu is de waarde van de selectie alleen vermeerderd met EL H. voor 4 seizoenen, ik kan niet gokken voor hoeveel spelers die er niet meer zijn vorig jaar in de afschrijvingen stonden maar mijn voorzichte conclusie is dat wanneer je in een jaar voor minder $ spelers aantrekt normaliter je afschrijvingen ook wat lager zouden moeten liggen dan het jaar ervoor.

Wat betreft Cvita en Silva staat er in het stuk vermeld dat hier additioneel op is afgeschreven. Wanneer aan het begin van het boekjaar een goede reden is om een speler/selectie voor fors minder in de boeken op te nemen wordt hier meer op afgeschreven in betreffend jaar. Logischerwijs zou komend seizoen de afschrijving op Cvita en Silva dus lager moeten zijn.

Mickey is puur speculatie van mijn kant dat die wel eens een keer afgewaardeerd zou kunnen zijn.

Positief nieuws en snap dan ook niet waarom iedereen negatief roept dat dit niks uitmaakt voor de balans/cash of winst/verlies-rekening. Uiteraard doet het dat wel. Op de huidige winst/verlies-rekening doet het uiteraard niks, maar stel dat die 17M evenredig over de komende 2 jaar nog wordt ontvangen dan ontvangt Ajax dus zonder de verkoop van spelers sowieso nog 8.5 miljoen euro uit transfersommen. Dat heeft dus enerzijds sowieso een positief effect op de verlies en winstrekening voor volgend jaar wat ook weer resulteert in een betere Ev/vv verhouding voor volgend jaar (tov het feit dat je uberhaupt niet nog 17M ontvangt).

Kunnen we kort of lang over praten maar je kan beter nog 17M aan gegarandeerde inkomsten achter de hand hebben dan 17M aan gegarandeerde uitgaven

15 oktober 2010 om 13:55

@maykel24,

Een idee hoeveel Ajax nog heeft aan gegarandeerde uitgaven? (termijnbetalingen teransfers)

15 oktober 2010 om 14:02

Nee geen idee, maar dat is wel een terechte kanttekening daarbij. Geen idee of AD het heeft over 17M netto inkomen (vast niet) of dat hier ook nog termijnbedragen voor bijvoorbeeld El H. tegenover staan. Ergens las ik dat het om 17 vs 7 gaat, maar dat was zonder bron of extra informatie.

Ajax hoeft zich denk ik helemaal geen zorgen te maken, als ze echt in geldnood komen dan kunnen ze 2 spelers verkopen en hebben ze er weer 25 miljoen bij. genoeg Back-ups dus..

15 oktober 2010 om 14:06

De enige spelers die eventueel dit bedrag (met zijn 2-en!) kunnen opbrengen zijn Suarez en Vdwiel samen. Voor de rest heb je 5 of meer spelers nodig om tot dit bedrag te komen bij Ajax.

16 oktober 2010 om 00:46

Ken jij de markt, Disco? Suarez gaat bij een vertrek deze zomer minimaal 25 miljoen euro opbrengen hoor.

16 oktober 2010 om 01:18

Ken jij de markt kamelebult? Suarez gaat bij een vertrek deze zomer maximaal 15 miljoen opbrengen hoor. Eventueel kan dit oplopen tot 20 miljoen mits (!!) Suarez zich van zijn goede kant laat zien in Europa.

Leuk bericht maar ik mis iets. Hoeveel moet ajax nog betalen i.v.m. gespreide betalingen. Het is geen geheim dat Cvitanich, De Zeeuw, Hamdaoui en Lodeiro met mooie betalingssschema's zijn gefinancierd. Bovendien dient een deel van de Cl-opbrengst nog betaald te worden aan Barcelona, Heerenveen en AZ. Even terug naar de cijfers. Ajax heeft korte termijn vorderingen van 31 miljoen zo blijkt uit de balans. Een mooi bedrag en hierin zit ongetwijfeld het in het artikel genoemde bedrag van 17 miljoen. De andere kant van de balans laat zien dat ajax kortlopende verplichtingen heeft van bijna 44 miljoen. Een nog mooier bedrag. Clean gesteld heeft ajax dus een liquiditeitstekort van 13 miljoen. Dat mijnheer vd. Boog niet heel veel van geldzaken snapt laat hij ook hier weer blijken. Of laat hij dit soort informatie bewust achterwege?

15 oktober 2010 om 16:16

Precies!
Ook ik ben benieuwd naar het volgende artikel hier op VZ dat gaat uitleggen wat er onder de overlopende passiva wordt gerekend.
Dit is een post van 26 mln.
Wat zijn hier de betaaltermijnen van?

16 oktober 2010 om 00:49

Dat noem je 'kosten en inkomsten tegen elkaar afstrepen'. Ajax mag dan de club zijn met de meeste kosten, maar heeft ook veruit de hoogste omzet.

Het is vrij simpel als je het totaal vermogen gedeeld door het vreemd vermogen en dan x100, moet je op 200% komen, dan pas is je bedrijf gezond

Lopen hier weer mensen Ajax dingen te verwijten omdat ze 'verlies draaien', iets wat hun eigen club waarschijnlijk ook doet. Deal with it guys, bijna alle clubs draaien verlies maar wij hebben tenminste geen grote schulden, wat veel andere clubs ook wel weer hebben. En we toen er tenminste wat aan. Je hoort maar bar weinig mensen over het feit dat de cijfers volgend seizoen veel en veel rooskleuriger zullen zijn, zelfs zonder de verkoop van spelers.

Mensen hebben het weer over het wanbeleid van Ajax, maar noem eens wat punten die Ajax sinds het rapport Coronel op financieel vlak fout heeft gedaan? Met De Zeeuw, Lodeiro en El Hamdaoui werden relatief dure spelers gehaald, maar wel drie spelers die daadwerkelijk een meerwaarde (zullen) zijn voor het team. Er is bewust een weg ingeslaan om spelers niet zomaar meer hoge salarissen aan te bieden en afscheid te nemen van spelers met een onnodig hoog salaris. Andere spelers die werden aangetrokken kwamen veelal onder goede financiele voorwaarden (zie Mido, Tainio, Ooijer).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren