Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Unieke beelden van PSV - Ajax: ‘Stop het spel! Stop het spel!’

Laatste update:

ESPN heeft beelden gedeeld van de scheidsrechterscommunicatie rond het medische noodgeval tijdens PSV - Ajax. Na een half uur spelen legde scheidsrechter Danny Makkelie het spel stil vanwege een reanimatie op de tribune. Nadat deze succesvol was verlopen, zo'n vijf minuten na het onderbreken van de wedstrijd, konden beide ploegen verder.

Makkelie kreeg via zijn oortje ingefluisterd dat er werd gereanimeerd op de tribune. "Iedereen zegt: 'Stop het spel! Stop het spel!", aldus de vierde man. Makkelie nam het bevel vrij snel over en besloot het duel na een half uur spelen stil te leggen.

"Ik had in eerste instantie niet in de gaten wat er aan de hand was, maar zag wel het publiek het gebaar maken dat de wedstrijd moest worden gestopt", aldus Makkelie. "Dat is een buitengewoon mooi signaal. Zij onderkenden dat er iets ernstigs aan de hand was."

Voor Makkelie duurde het niet lang om de situatie op waarde te schatten. "Uiteraard stop je dan de wedstrijd, omdat het veel impact heeft op het publiek dat daar in de buurt zit. Het is ingrijpend om te zien. We hebben medici toen de kans gegeven om adequaat in te grijpen."

Op de beelden is verder een onderonsje te zien tussen Joey Veerman en Makkelie. De middenvelder van PSV heeft op dat moment geen flauw idee wat er aan de hand is en vermoedt dat er een bekertje op het veld ligt. "Ik dacht dat er iets naar beneden was gegooid", aldus Veerman.

Enkele minuten nadat Makkelie de wedstrijd had stilgelegd kon het duel worden hervat. Rik Elfrink, clubwatcher van PSV namens het Eindhovens Dagblad, sprak op X meteen over een 'staaltje eendracht dankzij medici, stewards, EHBO-mensen en alerte toeschouwers'.

Ook de door ESPN gedeelde beelden zorgen voor wederzijds respect. "Dit zijn wel echt de mooiste filmpjes van het seizoen", reageert iemand. Een ander: "Kloten wat er gebeurd is natuurlijk, maar de samenwerking en uitleg die we er nu bij krijgen is top. Hoop dat de persoon weer helemaal in orde is. Hulde voor de arbitrage, supporters, EHBO, spelers en technische staf van Ajax en PSV."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Mooie beelden dit. Vind het sowieso altijd heel interessant om de communicatie van de arbitrage tijdens een wedstrijd te luisteren.

1 november 2023 om 15:47

Precies. Altijd mooi om te zien. Het maakt de scheidsrechters ook menselijk.

Ik snap alleen niet dat ze zo selectief zijn. Ik wil communicatie rondom de twee momenten tussen Twente en Feyenoord, met Santi en Propper ook wel eens horen.
Benieuwd waarom dat ze tot die conclusie kwamen. Nu lijkt het vaak alsof de KNVB enkel uitzendt/vrijgeeft wat voor hen goed uitkomt.

1 november 2023 om 16:42

Precies dit. Fantastisch dat ze dit delen en ze hebben fantastisch gehandeld, maar het zou mooi zijn als ze ook eens zo transparant zouden zijn over alles wat er fout gaat in een wedstrijd. Verkeerde inschattingen, wat zegt de VAR, wat doet de scheidsrechter met wat de VAR zegt, etc. Nu lijkt het toch een beetje borstklopperij van de arbitrage.

1 november 2023 om 17:57

Doen ze denk ik niet vanwege mogelijke online haat, en het gezeik van constant moeten reageren op foutjes. Vind het zelf ook vrij jammer, geeft extra stukje duidelijkheid en erkenning

1 november 2023 om 17:36

Ja heel interessant! Ik zou het wel wat vinden om dit gewoon hoorbaar te maken op tv of in het stadion ofzo. Of alleen het overleg tussen var en scheids dan bijvoorbeeld.

Mooi om die communicatie te horen. Goed ook om te horen dat al die scheidstrechters kort op de wedstrijd zitten. Zo'n situatie op de tribune heb je echt niet 1,2,3, in de gaten.

Wat ik alsnog heel heftig vond is dat je, weliswaar kortstondig, toch de persoon ziet die gereanimeerd is met een zuurstofmasker op zijn gezicht. Het feit dat je direct kon zien dat het een man was, dat je zichtbaar kon zien wie het was raakte mij. Je zal als dierbare, familielid, kennis, vriend, wie dan ook, op de bank zitten en opeens doorhebben dat je die persoon kent en dat diegene door deze situatie moet.
Neemt niet weg dat er geweldig gehandeld is, de eendracht door zowel de arts van Ajax als PSV die er naar toe rennen en zich in het publiek storten. Het publiek die op hun beurt de arts van Ajax weer netjes wijst waar hij terug het veld op kan maakt het ook fijn om te zien dat dit alsnog kan in deze tijd. Weliswaar zijn het vaak de heftige gebeurtenissen die ons dichter bij elkaar brengen, maar laten we die momenten vooral ook koesteren. De nadruk ligt teveel op die achterlijke bekertjes, maar dit is ook wat sport doet met mensen.

1 november 2023 om 16:13

100% mee eens met je uitspraken. Over je uitspraak dat de nadruk ligt inderdaad vaak over die absurde regel met die achterlijke bekertjes ligt terwijl voetbal ook juist voor verbintenis kan zorgen. En over je uitspraak dat je straks opeens zou doorhebben dat je die persoon kent en dat diegene door deze situatie moet. Daarom schok ik wel van die post op VZ dat die actie van de PSV met dat spandoek een vermeende verwijzing naar Nouri zou zijn. Als het echt zou zijn, dan zouden die mensen die deze vermeende actie hadden gepleegd, toen wellicht wel een kennis van hun opeens zien neervallen. Een soort 'kwaadaardige ironie' ofzoiets. Het gebeurt gewoon tegenwoordig te vaak dat iemand uit het niets neervalt.

1 november 2023 om 16:29

Schrok ik ook van. Had het zelf nog niet zo geïnterpreteerd. Vraag mij ook af hoe bewezen kan worden dat dit wel een verwijzing naar de situatie met Nouri zou zijn. Tegelijkertijd kan het cijfer 34 natuurlijk naar meer dingen verwijzen, maar toen ik de hashtag erbij zag had ik toch wel mijn twijfels. Indien het bewezen kan worden, is geen straf te hoog in dat geval.

2 november 2023 om 08:49

Die #player020eliminated verwees naar een eerder spandoek van de fside waarop stond player040eliminated

1 november 2023 om 16:37

Martyn7, ik snap dan ook niet wat de cameraman en de regisseur bezielt om dit dusdanig in beeld te brengen. Stel je vader is naar die wedstrijd en jij zit lekker thuis te kijken en je zit dat hij live ligt te sterven op de tribune dat wil je toch niet zo meemaken. Laat staan dat je zo op televisie wil, of je nu sterft of niet. Hetzelfde toen met volgens mij Eriksen, die toen afgeschermd werd en dan toch zo'n cameraman die een glimp probeert op te vangen en wat dan ook nog wordt uitgezonden. Dat moet je toch niet willen denk ik dan.

1 november 2023 om 16:57

Omdat je daar cameraman voor bent. Het is relevant wat er gebeurt dus dan film je dat kort vanaf een afstand. Niks mis mee

1 november 2023 om 17:48

Er bestaat ook iets als fatsoen! Een duimpje voor easy-e, want ik krijg een hoog sensatie-zoekerij gevoel wanneer men het nodig vindt om iemand in nood op de film te moeten zetten.

1 november 2023 om 18:19

madmarcel, wat is dan precies relevant? Dat er mogelijk iemand ligt te sterven en dit moet zo nodig op televisie voor jouw entertainment? Als de commentator zijn werk doet en zegt dat er iemand onwel is geworden op de tribune dan zou dat meer dan voldoende moeten zijn. Respect en nederigheid lijkt mij meer gewenst in zo'n situatie.

2 november 2023 om 00:35

De cameraman/vrouw kan alles filmen, maar volgens mij is de regisseur degene die bepaalt welke beelden wij zien?

Er stond gisteren een stuk op Omroep Brabant over de persoon die gereanimeerd werd, een 45-jarige man uit Bladel. Het gaat goed met hem en hij heeft geen hartaanval gehad, maar een epileptische aanval.

Wat ik als PSV'er ook mooi vond was dat ook de medische staf van Ajax zich meteen de tribune op repte. De rivaliteit is groot maar sommige dingen zijn belangrijker dan voetbal....de meeste dingen eigenlijk als we eerlijk zijn.

1 november 2023 om 17:15

Echt respect voor de ajax dokter die volle bak sprintend het veld over ging. Ook voor de alle supporters trouwens die door hadden dat dit wat belangrijker was dan een potje voetbal.

Ik vraag me af of ze niet hebben gezien dat het een epileptische aanval was. Is het wel goed om iemand zomaar te reanimeren? Kan dat ook geen kwaad? Oprechte vraag. Ik heb 2 mensen gekend die epilepsie hadden en bij zo'n aanval leek het er in de verste verte niet op alsof ze gereanimeerd moesten worden. Maar dat kan natuurlijk verschillend zijn in de situaties, ik ben geen expert op dat gebied. Ik vraag het me gewoon af.

1 november 2023 om 16:02

Ik snap je vraag. Ik zou je graag verwijzen naar het volgende artikel van RTL met deze titel: RKC-keeper Vaessen werd 'preventief gereanimeerd', dit is waarom

1 november 2023 om 16:07

Reanimeren kan zeker schade aanrichten zoals gebroken ribben, maar beter dat dan niks doen en achteraf toch tot de conclusie komen dat reanimeren nodig was.

1 november 2023 om 16:12

Vroeg ik me ook af, dit is de uitleg die ik kreeg van iemand die er wat meer verstand van heeft dan ik: bij een epileptische aanval denken de meeste mensen aan een tonisch colinische aanval (hevig schokken), maar de meest voorkomende aanval is een absence, waarbij iemand verstijft, soms ook een tijdje niet ademt en vaak unine/ontlasting laat lopen. Als je iemand op de juiste manier reanimeert, kan het doorgaans niet veel kwaad.

1 november 2023 om 16:34

Een absence is iets anders. Het is een soort stadium voor een hevige aanval, waardoor de persoon geen epileptische aanval, tonisch colinische aanval, heeft gehad. De persoon is dan bij bewustzijn maar kan niet goed communiceren. En dit gaat naar een tijdje over. Reanimeren zou dan wel een verkeerde keuze zijn geweest lijkt mij.

1 november 2023 om 17:15

Toch wel interessant om dit allemaal zo te lezen. Zo leer je nog eens wat.

Waar ik eigenlijk van schrik is dat de VAR zich telkens met de hoofdscheidsrechter van dienst bemoeit, sterker hij zegt wanneer Makkelie moet fluiten zie 3 minuut 33. hier zegt de var letterlijk, fluiten danny ajax bal. maar daar mag de var zich toch totaal niet mee bemoeien. ook zegt de var voordat danny een beslissing neemt of het geel moet zijn. de taak van de var is toch potentiele rode kaarten bekijken, buitenspel ja of nee en bal wel of niet over de lijn? en of de gele kaart naar de juiste persoon gegeven word. hier bepaald de var gewoon wanneer danny moet fluiten en voor wie, maar dat was toch niet de hele insteek van een VAR geweest?

1 november 2023 om 16:31

Ja, viel mij ook al op. Terwijl dit letterlijk op de website van de Knvb staat:
De Video Assistant Referee (var) is een scheidsrechter die, buiten het veld, de arbitrage kan ondersteunen in het nemen van beslissingen tijdens de wedstrijd. Dit doet hij met behulp van beelden van de aanwezige camera’s in het stadion.

Ondersteunen is natuurlijk een breed woord maar als je de dienstdoende scheidsrechter continue instructies geeft dan is van ondersteuning volgens mij geen sprake meer.

1 november 2023 om 16:37

Ik vond het ook wel verrassend. Volgens mij is de regel dat de VAR alleen in mag grijpen bij wel/niet een geldig doelpunt, wel/niet buitenspel, wel/niet een rode kaart, en persoonsverwisseling. Maar eigenlijk vind ik het wel prima dat de VAR de scheidsrechter zo bijstaat, net zoals de grensrechters dat ook doen. Het spel wordt er wel eerlijker van.

1 november 2023 om 16:46

cabinessence, als je kijkt naar de beslissingen die worden genomen dan gebeurd dit dus lang niet overal zo. Ik vraag me dan af of dit komt omdat dit een topper betreft, als dat zo is dan is dat dus niet eerlijk.

Mocht ik ongelijk hebben en iedere wedstrijd zo begeleid worden dan zijn er blijkbaar scheidsrechters met video ondersteuning die nog steeds voor de verkeerde kleur fluiten, dat kan toch niet?

1 november 2023 om 17:11

De grensrechters en vierde man hebben ook communicatie die kunnen dat ook roepen. Niet alles wat je hoort komt van de VAR. Zoals met stop het spel komt van de 4de man

1 november 2023 om 19:06

Is dat niet een van zijn assistenten op het veld (grensrechter aan die kant of de 4e man) die dat roept?

Goed gehandeld en mooi om te delen. Ik heb dan wel een beetje een dubbelgevoel, want bij beslissingen die wedstrijdbepalend zijn, geven ze eigenlijk nooit commentaar of laten ze audio/video fragmenten zien van achter de schermen. In veel gevallen zou dit duidelijkheid en/of een zeker begrip scheppen bij de kijker cq supporter. Men is blijkbaar bij de Knvb vrij terughoudend en conservatief met wat ze delen, dit scoort dan makkelijk en kan blijkbaar wel.

Hebben ze dit ook van Higler bij Twenne - Feyenoord. Ben wel benieuwd wat daar allemaal gezegd is tussen Higler en de VAR

Wat voelen die gasten zich belangrijk, als je dit zo hoort!

Die VAR om te beginnen... die zitten kennelijk 90 minuten in de oren te tetteren.

Maar Makkelie zelf ook, tegen van der Boomen, 'ken je de spelregels niet ofzo'.... hoe kansloos om zo autoritair te zijn. Of even 'likken' bij Lozano bij de 3-2... die is waarom ik voordeel gaf... man man man!

1 november 2023 om 17:10

De ene vindt het mooi om te zien en maakt het dat de scheidsrechter zich verbonden voelt met het spel. De ander vindt het onnodig en ziet er geen meerwaarde van in. Je weet trouwens dat de rol van scheidsrechter autoritair zijn is in een wedstrijd? Dat is de hele reden dat die figuren er rondlopen. Dat je het niet eens bent met zijn uitspraak, die ik zelf ook wat vreemd vind, mag. Tegelijkertijd is het ook een mens en kan je zelf ook in het heetst van de strijd wat zeggen waarvan je achteraf denkt: Niet nodig. Ik vind het vooral aantonen dat het een mens is, liefhebber is van het spel en ook verkeerde beslissingen kan maken. Prima toch. Als we geen fouten meer willen hebben, dan hebben we de verkeerde sport gekozen. Zelfs een robot zal fouten maken, want die kan niet 'aanvoelen' hoe een wedstrijd loopt.

1 november 2023 om 17:43

Martyn7

Iedereen zegt en roept wel eens wat in het heetst van de strijd, waarvan je achteraf denkt tja.... Helemaal met je eens.

Maar het gaat ook om de houding i.c.m. het moment en hoe wil je jezelf profileren... bij een simpele stuiterbal, wat 0,0 in het heetst van de strijd is, ga je dit toch niet zeggen.... of tegen Ramaj... nu je goal in en anders krijg je geel... Wat is dat voor kinderachtig gedoe zeg!

Dat zeg je tegen een klein kind... je gaat nu zitten en anders krijg je geen koekje straks.... maar zo praat je toch niet tegen een volwassen vent?

Exact de manier waarop politieagenten vaak respect verliezen in de maatschappij... Doe gewoon normaal en behandel elkaar gelijk in communicatie tenzij in de situatie meer dan dat gevraagd wordt... of zeg niets aanschouw het en klap erop als het moet (guardia Civil manier)... maar deze manier kan ik moeilijk naar kijken!

Mooi om de wedstrijd ook van deze kant te zien. Ik denk dat door het wat vaker zulke beelden te delen er meer begrip komt voor de VAR. Want situaties worden veel vaker gecheckt dan gedacht en ook het contact tussen de VAR en spelers vond ik mooi. Even snel uitleggen waarom doorgespeeld werd, even een kort compliment, maakt de VAR menselijker.. Hierdoor wordt wel meer begrip gecreëerd voor de VAR

Wel leuk om zo ook eens een samenvatting te zien.
Nooit geweten dat die gasten dus de hele tijd aan het kletsen zijn met elkaar.
Ook leuk om eens te horen wat ze tegen spelers melden tussendoor, "knappe goal, Brobbey", "Hé, ken je regels niet"😄

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren