Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Alex Kroes keert in andere functie terug bij Ajax

Laatste update:

Alex Kroes keert terug bij Ajax, meldt de Amsterdamse club donderdagmiddag in een persbericht. Kroes keert niet terug als algemeen directeur, maar gaat de rol van technisch directeur vervullen in Amsterdam.

Kroes begon in maart als algemeen directeur bij de Amsterdamse club, maar werd twee weken later door de Raad van Commissarissen geschorst. Hij werd verweten te handelen met voorkennis, daar hij vlak voor zijn officiële aanstelling aandelen kocht in de club.

Kroes keert nu dus in een andere functie terug bij Ajax. De RvC komt daarmee terug op hun besluit. De Kroes-kwestie is ook geschrapt van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Aandeelhouders. (BAVA)

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

In een persbericht van de club staat dat Ajax, mocht Kroes door een autoriteit schuldig worden bevonden aan het handelen met voorkennis, zijn titulaire aanstelling als technisch directeur gaat heroverwegen.

RvC-voorzitter Michael van Praag: “Wij zijn niet doof voor de geluiden om ons heen en spraken gedurende de afgelopen weken veelvuldig met mensen binnen en buiten Ajax, onder meer met de Bestuursraad en uiteraard met Alex zelf."

"Vanzelfsprekend zijn er voorwaarden met elkaar afgesproken waardoor deze verandering mogelijk werd. De club moet verder en wij zijn van mening dat het goed is voor Ajax dat we uiteindelijk met elkaar tot deze oplossing zijn gekomen. Alex gaat een belangrijke rol spelen in het voetbaltechnische deel van de organisatie en zich met name richten op het aan- en verkoopbeleid", reageert Van Praag.

Alex Kroes: “Ik ben zeer blij dat we een passende oplossing gevonden hebben. Dat we met elkaar het belang van Ajax en het voetbal voorop hebben gezet. De focus moet bij Ajax weer op het voetbal komen te liggen."

"We hebben de support van iedereen nodig om dit seizoen zo goed mogelijk af te maken. Tegelijkertijd gaan we gezamenlijk voortvarend aan de slag voor het nieuwe seizoen. Het is hoog tijd om als één Ajax alle krachten te bundelen en alle kennis en kunde die er bij Ajacieden binnen en rondom de club zit, samen te voegen."

"Ik zie ernaar uit om niet alleen met Louis van Gaal, Danny Blind, Marijn Beuker en Kelvin de Lang, maar ook met iedereen daaromheen te gaan bouwen aan een mooie toekomst voor Ajax. Ajax moet weer Ajax worden", besluit de Amsterdamse club het persbericht.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

Waarom kan het in de ene rol wel, en in de andere niet? Oprechte vraag 😅

25 april 2024 om 15:03

Heeft te maken met een beursgenoteerde firma.
TD hoort niet bij het bestuur dus nu kan hij zoveel mogelijk aandelen kopen als dat hij kan ook met voorkennis

25 april 2024 om 15:07

Toch raar? Je stelt een onderzoek in naar de beste man omdat hij mogelijk een strafbaar feit heeft gepleegd, en 2 week later stel je hem aan voor een van de belangrijkste functies binnen de club.

Totaal ongeloofwaardig ben je dan toch als RVC zijnde?

Los daarvan, vind ik het wel een geschikte man. Ben enigszins blij met hem, maar het gaat allemaal weer zo ontzettend amateuristisch..

25 april 2024 om 15:08

@AndreVlieland dus als je TD bent is handelen met voorkennis ineens niet meer strafbaar? Sure ...

Eigenlijk is er geen rationeel antwoord te geven op deze vraag. Het is niets anders dan het voorkomen van gezichtsverlies (van de RVC) als gevolg van een machtsstrijd die uitgevochten wordt.

25 april 2024 om 15:10

De RvC is tot de conclusie gekomen dat ze er niet mee wegkomen om Kroes af te serveren zoals gepoogd is. Daarom is er nu een andere route gekozen om Kroes binnenboord te houden en heel veel onrust binnen de club te voorkomen.

25 april 2024 om 15:13

Er is wel degelijk een rationeel antwoord. Als AD ben je statutair directeur en tekenbevoegd. Als TD kun je titulair directeur zijn en moet iemand anders (AD) aftekenen voor beslissingen. Dit is nogal een verschil voor een beursgenoteerde firma. Bovendien houdt de RVC een slag om de arm door te stellen dat ze het onderzoek afwachten en zijn positie heroverwegen als de uitkomst negatief is. Al met al lijkt me dit voor alle partijen een prima oplossing.

25 april 2024 om 15:15

.......... We doen net alsof ze ontdekt hebben dat hij een massamoordenaar is fzo. Gaat nergens over deze heksenjacht

25 april 2024 om 15:21

Helemaal niet. Ook in deze functie behoort hij waarschijnlijk wel tot de insiders en zal hij zich moeten houden aan de Insider Trading Policy binnen ajax (waar hij zich eerder ook al aan gecomformeerd zou hebben).

25 april 2024 om 15:21

Binnen een NV kun je directielid worden op statutaire titel (officieel, volgens statuten) of titulaire titel (in naam, maar niet volgens de statuten).

De statutaire titel is gebonden aan allerlei regels, de titulaire titel veel minder.

In praktijk betekent het alleen dat een titulair iemand op papier verantwoording moet afleggen aan een statutair iemand (waarschijnlijk de nieuwe algemeen directeur, of directeur voetbalzaken Marijn Beuker).

25 april 2024 om 15:26

Kan nog steeds geen aandelen kopen met voorkennis.

25 april 2024 om 15:26

Ik vind het vanuit v Praag onbegrijpelijk. Dit had de oplossing gelijk kunnen zijn. Dit had je rustig kunnen uitleggen dat het in onderling overleg is besloten en dat zou Kroes kunnen bevestigen. Je moet dus door de media/bestuursraad en harde kern afgemaakt worden tot je to dit inzicht komt. Van gestrekt been en geen weg terug, naar we luisteren naar de omgeving en zo jn niet doof, we hebben nu een ander inzicht. Weg geloofwaardigheid in mijn ogen.

25 april 2024 om 15:30

@Gaalmeister neemt niet weg dat als er ooit een veroordeling komt van het AFM je een directeur in je organisatie hebt die strafbare feiten gepleegd heeft.

Je kunt natuurlijk discussiëren of het ontslag van Kroes nodig was. Persoonlijk denk ik dat een boete oid ook volstaan had. Maar wanneer je als rvc ervoor kiest om hem te ontstaan en hem vervolgens TD te maken nadat verschillende partijen in de club in opstand komen is dat alles behalve een rationele beslissing. Verder deel ik de mening datdit een prima oplossing is.

25 april 2024 om 15:36

@boyonline misschien hebben ze wel gewoon alle mogelijkheden bekeken om hem en zijn kwaliteiten alsnog binnen de club te houden ondanks zijn gemaakte fout.. niet vanuit eigen belang maar in belang van Ajax

25 april 2024 om 15:47

@marton Als dat de insteek was had Van Praag wel een andere toon aangeslagen na de schorsing van Kroes.Die bewoordingen waren niet in belang van Ajax of de kwaliteiten van Kroes.

25 april 2024 om 16:46

@gaalmeister,

Je hebt theoretisch helemaal gelijk, maar dit is toch echt een wassen neus? De nieuwe AD is straks dus een stroman om Kroes te behouden?

Ik gun het de ajacieden van harte want Kroes is bijna de nieuwe Johan Cruijf, de verlosser.

Van Praag en de RvC hebben hiermee ontzettend gezichtsverlies geleden en leggen Kroes continu onder een vergrootglas want geloof me maar dat er links en rechts de nodige rancune is ontstaan in deze situatie. Er is geen onderling vertrouwen en als er ook maar iets mis gaat wat gewoon een keer kan gebeuren als je in dit werk zit. Dan worden de messen weer geslepen.

Ben bang dat de onrust nog wel even aanhoudt bij Ajax.

Ik ben van mening dat de bestuursraad eerst de RvC haar gang had moeten laten gaan en Kroes weg had moet laten sturen. En daarna had de bestuursraad een voor een het vertrouwen op moeten zeggen in de individuele RvC leden. Hiermee hadden ze schoon schip gemaakt en de weg vrij gemaakt voor goede RvC leden, een goede AD zonder geschonden blazoen met focus op Ajax en niet op interne machtspelletjes

25 april 2024 om 17:25

@BurdyM,

Kroes was al maanden aan het lobbyen met spelers, trainers, agenten etc. Die connecties blijven nu bewaard voor Ajax. Zijn netwerk is nu beschikbaar voor heel Ajax.

Sowieso kan een statutair directeur niet in zijn eentje tekenen voor een deal bij Ajax. Dus die kan ook geen stroman van Kroes worden.

Het is de directie die moet tekenen Geelen/Lendeink/Beuker en AD (nu van Praag)
Daarna komt dat ter controle bij de RVC als de deal boven de 1 miljoen komt.

25 april 2024 om 17:32

beuker is ook titulair directeur

25 april 2024 om 19:14

@goalmeister: Ik begrijp het nog steeds niet. Of laat ik het anders stellen: Ik snap het verschil tussen een statutair en titulair directeur, maar ik snap niet hoe dat invloed heeft op het mogelijk handelen met voorkennis. Alex Kroes kan in beide functies toch nog steeds aandelen kopen en verkopen vlak voor bepaalde grote beslissingen en daarmee handelen met voorkennis?

25 april 2024 om 15:07

Omdat het onderzoek nog loopt van de AFM.

25 april 2024 om 15:12

Om het gezeik van de buitenwereld een beetje tegen te gaan en om in de toekomst deze functie evt nog wel in te gaan vullen.

25 april 2024 om 15:15

Dit zou wel aardig in lijn zijn met de geluiden dat sommigen bang voor hun plekje werden, omdat Kroes flink de bezem door de organisatie wilde gooien en hij daarom door Van Praag geslachtofferd werd. Nu mag hij de spelersgroep samenstellen en zullen de vriendjes binnen de jeugdopleiding e.d. weer rustig kunnen ademhalen. Ik vrees dat de frisse wind die Kroes leek te zijn nu alsnog een oud, muf luchtje krijgt.

25 april 2024 om 15:26

Het is maar net wat je wil lezen.. zo kun je alles wel in het nadeel van de RvC uitleggen. Volgens mij is dit een prima oplossing. Ze wilden hem bij Ajax allemaal heel graag hebben. Uiteindelijk blijkt hij iets fout gedaan te hebben, waar consequenties aan verbonden zijn en uiteindelijk hebben ze toch een prima manier gevonden om hem binnen boort te houden. Klinkt al wat positiever..

25 april 2024 om 15:55

Formeel omdat hij nu titulair directeur wordt (waar de RVC niets over te zeggen heeft) en geen statutair directeur. Het verschil is dat een satutair directeur altijd formeel onderdeel uit maakt van het bestuur van de nv, en vanuit zijn fuctie altijd Ajax mag vertegenwoordigen in inderhandelingen en contract afspraken e.d., een titulair directeur mag het alleen als de statutaire directeuren hem daartoe machtigen (anders moet hij in plaats van langs 1 andere directeur langs 2 andere directeuren voor een krabbel onder een contract).

In de praktijk zal het niet veel uitmaken en voelt dit meer als een salomonsoordeel waar iedereen een beetje water bij de wijn heeft gedaan.

Ik hoop vooral dat ze hem gewoon machtigen met die teken bevoegdheid, anders zie je het volgende de drama nu al weer aankomen rond het tekenen en de geldigheid van contracten...
(Dat en dat ze hiermee in iedergeval voor even rust gaan creeeren).

25 april 2024 om 16:39

Dat mag officieel dus niet.
Ik zou wel TD kunnen zijn en hij zegt mij wat ik moet doen
Een soort trainer die geen diploma heeft maar wel een stroman op de bank

25 april 2024 om 17:05

Natuurlijk mag dat wel,
Dat gebeurd in de praktijk eigenlijk altijd. Formeel mogen bij alle ondernemingen alleen statutaire directie leden contracten e.d. afsluiten. Maar je denk toch niet dat die voor elk kopje koffie dat op kosten van de zaak wordt gedronken een handtekening gaan zetten.
Die teken bevoegdheden zijn daarom in alle bedrijven gedelegeerd waarbij managers afhankelijk van hun rol en niveau in de organisatie tot bepaalde bedragen wel tekenbevoegdheden hebben.

Er hoeft ook niet nog formeel een TD naast te zitten. Hoeveel statutaire directie leden Ajax heeft mogen ze lekker zelf weten, of dat er nu 2,3 of 10 zijn maakt niet uit. De Functie was nu al in 2 gespitst met de komst van Beuker, maar je zou prima zoals bij Feyenoord ook met 1 directuer kunnen werken die zowel algemeen als technisch directuer is, daar zijn verder geen regels voor.

Het enige verschil is, afhankelijk van hoe ze zijn gedelegeerde bevoegdheden bepalen, hoeveel handtekeningen hij straks nodig heeft. Een statutaire directuer heeft hog minimaal 1 andere hand tekening nodig bij hoge bedragen en een titulaire directeur zonder gedelegeerde bevoegdheden 2 en anders zou hij het ook met 1 extra hand tekening af kunnen doen.

25 april 2024 om 16:37

Hij is geen operationeel TD, maar titulair TD.
Er komt dus nog een AD en TD
Althans op papier
Nu hoeft volgende maand bij de AVA niet over gepraat worden
Dus ook niet gestemd

Tzt als de AFM uitspraak doet kan hij TD of AD worden

25 april 2024 om 16:49

Of niet als hij schuldig wordt bevonden en er een pittige sanctie op staat.

25 april 2024 om 17:17

Er hoeft geen TD meer naast te komen. Of Ajax wel of geen statutaire technisch directeur heeft, of dat ze er meerdere hebben mogen ze helemaal zelf weten. Daar zijn geen regels voor, ook niet KNVB of vanuit hun beursnotering.

Wel een algemeen directeur, volgens mij is ook dit niet strik noodzakelijk voor de beurs maar wel een van de KNVB licentie eisen

25 april 2024 om 17:48

Nee TD bepaal je zelf intern
Maar een AD zal wel moeten. Op de AVA 27? Mei zal hij moeten worden voorgedragen en goedkeuring krijgen of niet

25 april 2024 om 18:44

Dat gaat op de AVA van 21 Mei sowieso niet gebeuren.
De agenda is al bekend, daar stonden alleen als bespreekpunt het onderzoek naar Mislintat en het ontslag van Kroes op de agenda (het waren, met instemming van de ledenraad alleen bespreek punten, er zou sowieso nergens over gestemd gaan worden dat had pas op een volgende vergadering kunnen gebeuren).
Het ontslag van Kroes is vandaag van de agenda gehaald.

Voor de benoeming van een nieuwe algemeen directeur en/of meerdere RVC leden (ook nodig na het vertrek van van Mosman, Schlick en van Oevelen) zullen ze, zelfs als ze die voor die datum vinden, sowieso een nieuwe vergadering uit moeten schrijven.

Mannen van de RVC zijn gewoon bang dat de bezem er rigoureus doorheen zou gaan en proberen allemaal hunzelf te redden hiermee

25 april 2024 om 15:31

Ik vind dat ook maar populistisch gezwets. Had voor niemand de situatie er stabieler op gemaakt.
Hoe denk je dat de bestuursraad (de nieuwe bestuursraad bestaat ook pas vanaf september) wordt aangekeken als de keuzes die zij in november hebben goedgekeurd, door henzelf nu al weer de deur worden gewezen?

Dan moet er door ik geloof het Gerechtshof nieuwe RvC leden worden aangesteld wat weer zoveel weken en maanden duurt. Dat gaat het allemaal veel stabieler maken bij de club!

Nee dat dreigement leek me heel kansloos.

25 april 2024 om 15:37

Denk je dat van Praag, Blind en Van Wijk zichzelf proberen te redden? Die mannen hebben geld zat. Hebben genoeg eer behaald in hun carrieres. Zijn ingestapt om de club te ondersteunen in moeilijke tijden.
Dat van Praag het niet goed heeft aangepakt met Kroes kan ik wel onderstrepen, maar verder heeft die man het beste met de club voor en heeft hij dit baantje echt niet nodig.
(in tegenstelling tot die pannekoeken die er hiervoor inzaten en Ajax op hun cv gebruikten om mee te pochen of andere leuke baantjes te regelen)

25 april 2024 om 15:45

Zo zou je het zeker uit kunnen leggen. Zo leiden ze maar gedeeltelijk gezichtsverlies maar ze kunnen wel blijven zitten.

25 april 2024 om 16:04

De club wordt geregeerd door de harde kern. Uit angst voor hun eigen functie laat de RVC hem terugkeren

25 april 2024 om 16:08

Dat geloof ik niet. Alle RVC leden die betrokken zijn geweest bij de aanstellingen van Mislintat en Kroes zijn al weg.
De RVC leden die er nu zitten, zitten er pas vanaf midden November en eind December. Met de sportieve chaos hebben zij dus niets te maken en met de benoeming van Kroes ook niet.

Daarnaast, de RVC gaat wel over Kroes en de directie, maar de directie gaat niet over de RVC. Dus zelfs als Kroes de bezem door de organisatie zou halen, dan blijft de RVC buiten schot. Dan zou ik niet weten waarom ze bang zouden dat Kroes rigoreus de bezem door de organisatie zou halen.

Verder was Kroes ook bij het eventueel wegsturen van de RVC door de aandeelhouders waarschijnlijk niet terug gekomen. Op het moment dat de volledige RVC wordt weg gestemd, gaat de benoeming van een nieuwe RVC langs rechtbank die daar nieuwe - onafhankelijke mensen neer zet, ik geloof niet dat die zouden beginnen met hun handen branden aan Kroes.

Niet verkeerd, Overmars was ook technisch directeur en was eigenlijk een belangrijker uithangbord dan Van der Sar.

25 april 2024 om 15:01

Wel gek om hem aan te stellen als AD en vervolgens maar TD te maken omdat dat beter uitkomt? Zijn 2 totaal verschillende banen. Benieuwd wat de RVC/Van Praag zijn uitleg is

25 april 2024 om 15:10

Zal in de praktijk gewoon AD zijn zonder stemrecht en zal nergens handtekeningen onder zetten denk ik.

25 april 2024 om 15:15

Nou ja, hij zou zich deze zomer sowieso al vooral met het aan- en verkoopbeleid gaan bezighouden. Dus in die zin is het misschien wel goed dat dit geformaliseerd is en dat er een aparte AD komt. Wellicht kan Kroes na afronding van het onderzoek alsnog doorschuiven naar AD.

25 april 2024 om 16:05

Na afronding van onderzoek kan hij opnieuw aangesteld worden als AD (afhankelijk van conclusies). Om hem binnenboord te houden, blijkbaar is de wens, kan hij voorlopig in de rol van TD aanblijven. Wat Gaalmeister zegt, die rol zou hij sws deels invullen deze zomer.

25 april 2024 om 16:09

Normaal gesproken is dat wel gek, maar omdat die Beukers en de Lang zich daar ook al behoorlijk mee bemoeien denk ik dat Kroes daar niet fulltime mee bezig hoeft te zijn dus ook nog wat taken als algemeen directeur kan vervullen. Maar dat is mijn eigen aanname.

25 april 2024 om 15:07

Wel grappig dat Kroes eigenlijk al twee jaar geleden zou worden aangesteld als TD door de RVC als opvolger van Overmars, maar schijnbaar Van de Sar dit niet zag zitten.Maar dit betekent dat hij nu wel zal gaan onderhandelen met SEG?

25 april 2024 om 15:10

Inderdaad SEG.Nou dan krijgt hij dus toch dubbele petten op. Blijft dubieus in mijn ogen maar Ajax moet ook gewoon door.

25 april 2024 om 15:38

hij zou de transfers als AD ook al gaan doen deze window, dus dat veranderd niet. De afspraak was ook dat hij buiten onderhandelingen met SEG zou blijven, Het lijkt mij dat die afspraak gewoon blijft staan

25 april 2024 om 17:23

Hij heeft in principe niets meer met SEG behalve dat hij oprichter en ex-medewerker is. Al zijn aandelen heeft hij al verkocht.

Ze hadden al de afspraak gemaakt dat hij, vanwege zijn persoonlijke band met de nog zittende mede oprichters en werknemers niet zelf met SEG zou onderhandelen, zo lang hij dat nu ook niet doet lijkt met daar niets dubieus aan.

Ja joh maak hem maar technisch directeur. Waarom ook niet?

25 april 2024 om 15:06

Ja. Waarom niet? Prima zo.

Dus omdat hij geschorst is wegens handel met voorkennis uiteindelijk leidend tot ontslag, is het wel toegestaan om TD te worden, waarbij je dichter bij het vuur komt te staan.
Hoe belachelijk maakt men zich hier. Puur en alleen om beide partijen (want dat is dankzij iemand geworden) gelijk te geven

25 april 2024 om 15:11

Heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat het om een beursgenoteerde onderneming gaat. Iemand dit zoiets doet is als algemeen directeur totaal niet serieus te nemen. Ook richting sponsoren etc is dat niet te verkopen.

25 april 2024 om 15:27

ja, maar een TD gaat direct over transfers en weet het eerder. Op de beurs geldt wie het het eerste weet kan zijn slag slaan.
Tegen de tijd dat de AD het weet is de koersrek er al uit en valt het op

25 april 2024 om 15:30

Ook als TD wordt hij waarschijnlijk gewoon gezien als Insider en zal hij niet zomaar mogen handelen in aandelen. Maar dat staat even los van het feit dat je hem nu gewoon niet als algemeen directeur kunt aanstellen, dat is niet te verkopen naar alle stakeholders.

25 april 2024 om 16:15

Hij wordt titulair directeur, daar gaat de RVC in principe niet over, die gaan alleen over statutaire directeuren.

Verder lijkt het toch vooral een compromis tussen het ene old boys netwerk in de Rvc/leden raad en het andere

Fantastisch nieuws , technisch directeur zal hem vast ook goed passen !
Ondanks dat ik hem liever als algemeen directeur terug zie komen , kan die dat schorie morie van een RVC er even van langs geven . Maar al met al wel terug in een rol die hem past en die club beter maakt +

25 april 2024 om 15:19

De RvC is nog steeds degene die de directie kan ontslaan en niet andersom.

25 april 2024 om 15:19

Handel in spelers zal hem prima afgaan. Maar heeft hij genoeg kennis wie en wat voor spelers hij moet aantrekken. Scouting is heel wat anders dan handel.

25 april 2024 om 15:36

Hij heeft wel vrij nauwe banden met SEG. Misschien iets te nauw voor zijn nieuwe rol als TD

Haha. Wanne zooi in Amsterdam. Weten echt niet waar ze mee bezig zijn. De zaak besodemieteren en weer in genade aannemen.
Zou ik op mijn werk moeten doen.

25 april 2024 om 15:03

Zou ik niet doen Huub!

25 april 2024 om 15:03

Op jouw werk word je niet ontslagen als het nog niet vast is gesteld dat je iets fout hebt gedaan. Vooralsnog heeft de club voor haar beurt gepraat en wordt het toch echt betwist of hij wel zo fout zat.

25 april 2024 om 15:07

Handelen met voorkennis is per definitie fout. Enig discutabele is hoe fout het is. Wat mij betreft hoeft hij niet aan de schandpaal, tik op de vingers mag volstaan.

25 april 2024 om 15:12

Ik doelde op het juridische aspect. Wellicht verkeerd verwoord. Maar ik kom op mijn werk echt wel met een fout weg, als deze echter strafbaar blijkt te zijn wordt het waarschijnlijk een ander verhaal.

25 april 2024 om 15:18

Dit is alleen geen fout op zijn werk maar een fout in privé die nogal van invloed is op zijn werkgever.

25 april 2024 om 15:24

Een fout in zijn priveleven waar er vooralsnog niet van is aangetoond in hoeverre het überhaupt strafbaar is. Daar raak ik ook mijn baan niet voor kwijt.

25 april 2024 om 15:28

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat jij ook geen Insider bent, niet hebt aangegeven dat je je zal conformeren aan de Insider Trading policy, niet als algemeen directeur werkzaam bent en niet zoiets doms gedaan hebt waarvan je mag verwachten dat een (toekomstig) algemeen directeur wel zou weten dat het fout was (en hij ook reeds zelf toegegeven heeft).

25 april 2024 om 15:54

Maar zelfs met al die achterliggende informatie rollen de specialisten over elkaar heen waarbij de ene betoogd waarom het strafbaar is, en de ander juist betoogd dat het niet strafbaar is en het waarschijnlijk afloopt met een officiële waarschuwing.

Nu begrijp ik wel dat dat gevoelig ligt wanneer je zijn positie bekleedt, maar ik ben er dan zelf toch van om een onderzoek af te wachten en dan pas tot schorsing over te gaan. Je kunt mijns inziens niet iemand schorsen wanneer het niet onomstotelijk vast is komen te staan dat hij/zij fout zit.

25 april 2024 om 16:05

En dat is dus het verschil tussen de ene onderneming en een beursgenoteerde onderneming. Iemand die beschuldigd wordt van handel met voorkennis kun je niet doodleuk, bij wijze van, 2 jaar nog in z'n functie door laten gaan met alle gevolgen van dien. Stel dat hij achteraf schuldig blijkt en ook nog eens bewust handelde met voorkennis, en dit vervolgens 2 jaar lang nog kan doen omdat hij nog niet officieel veroordeeld is en niet tijdelijk geschorst is geweest.. hij heeft hier gewoon de schijn tegen. Bijv bij een ander financieel delict zoals witwassen geldt ook vaak een omgekeerde bewijslast wanneer er sprake is van bepaalde indicatoren. Dus zo gek is dit allemaal niet.

Goed nieuws! Zijn acties waren niet heel handig maar zeer overdreven om hem volledig de organisatie uit te werken, helemaal gezien dat voornamelijk door 1 persoon is/werd gedaan. Denk dat Kroes een frisse,creatieve blik heeft en niet met namen als F de Boer komt, maar een vrij originele Potter. Succes!

25 april 2024 om 15:24

Dit is gewoon tijdelijk, in deze rol kan iedereen er weer even aan wennen dat hij bij Ajax blijft, over een jaar ofzo hevelen ze hem alsnog naar de rol van directeur, let maar op.

Eerst de deur keihard dichtsmijten en nu na heel veel ophef en oponthoud alsnog laten terugkeren om je plaatsje te behouden doordat je er anders vanavond alsnog uitvliegt. Iets anders kan ik er niet van maken.

Thanks Van Praag voor het blussen van een klein vuurtje met benzine. Hij heeft nu in ieder geval het juiste blusmiddel gevonden.

Heerlijk zeg. Nu kunnen we eindelijk een beetje vooruit denken. Nieuwe trainer, nieuwe staf en een paar gerichte aankopen. Eindelijk gaat het weer over voetbal.

Ik snap er ook niks meer van maar er gebeurt in ieder geval iets, ik zie een organisatie met zowel Kroes als Van Praag alleen nooit werken dus die zal wel aftreden nu.

Prima, nu een hoofdtrainer aanstellen en zorgen dat er voorwaarden op en buiten het veld er zijn om in de top 3 te eindigen.

Ik twijfel niet aan zijn oprechtheid, maar wat mij wel irriteert is dat normale stervelingen bij dergelijke situaties/misverstanden toch wel meer en veel impactvollere gevolgen ondervinden, welke moeilijker tot bijna onmogelijk te zijn bestrijden.

25 april 2024 om 15:23

Kroes heeft een old boys network achter zich in de vereniging. Daarom krijgt hij deze nieuwe kans.

25 april 2024 om 15:38

Geef daar enkele voorbeelden van?

Soortgelijke gevallen het afgelopen jaar hebben geleid tot geldboetes. Dus ben benieuwd welke impactvollere gevolgen jij dan bedoeld.

25 april 2024 om 20:00

Ik refereer naar zaken buiten het voetbal zoals bijv de toeslagenaffaire.

Kroes zou zoiezo al de rol van Technisch directeur deze zomer op zich nemen dus voor Ajax is dit wel gunstig aangezien er wel aan een nieuw team gebouwd kan worden.

Wat wel belangrijk is, is dat de TD met de AD door 1 deur kan. Meestal is er eerst een AD die een TD aansteld. Dat is nu andersom dus ik neem aan dat ze voor de AD positie ook al iemand op het oog hebben of laten doorstromen die met Kroes kan werken.

Ik gok dat Kroes op die manier op papier een frisse start maakt en zodoende is het verdere verhaal rondom zijn aandelen bekend, oid?

25 april 2024 om 15:11

Ik gok dat hij in korte tijd alsnog AD wordt.

geweldig nieuws als je het mij vraagt. ik zie deze man niet als enige verlosser, maar is wel de juiste pion om de verlossing in te zetten.

hij weet wat ajax nodig heeft, heeft zich al maanden voorbereid, heeft een aardige visie wat betreft leiding. en wilt ajax brengen naar waar ajax hoort.

ook zal de kans op graham potter groter worden met kroes, volgens geruchte hebben hun een goede band.

RVC mag nu ook wel eens ff lekker oprotten he. want linksom of rechtsom hebben ze niks goed gedaan in de huidige situatie.

25 april 2024 om 15:28

De RvC is toch al opgestapt, althans Mosman Schlick en van Oevelen?
Van Wijk Van Praag en Blind zijn pas sinds november RvC lid, en laten we wel wezen, wat hebben zij nou daadwerkelijk nog kunnen betekenen? Behalve naar mijn idee Kroes terecht tijdelijk schorsen.

Prima de rol van AD is toch minder belangrijk zie de rolverdeling toen met van de sar en overmars, het volgend nieuws word dat van Praag opstapte in het belang van Ajax

Opmerkelijk dat dit vandaag naar buiten komt. En dat het niet meer op de agenda staat voor vanavond. Maar je Van Praag wist dondersgoed dat als Kroes niet terug zou keren dat hij zelf wel eens zou kunnen vertrekken aangezien iedereen achter Kroes staat. En het pluche zit lekker. Voor Ajax is het wel goed nieuws dat Kroes terug is. Ik ben benieuwd of Kroes nog met Van Praag wil samenwerken. Van Praag heeft hem toch finaal afgemaakt

25 april 2024 om 16:59

Ik gok niet dat men de RVC had weggesi, als dat gebeurd dan heb je wat. Dan gaat de ondernemingskamer namelijk nieuwe leden aanstellen,doet Ajax niet.

Mooi. En doorrr. Ja, nu zal er weer “schande!!” geroepen worden door media en anderen. Ga je gang. Ajax moet door.

Jeetje wat is dit slecht geschreven. Heel veel zinnen kloppen niet (missen letters) of lopen gewoon niet. Heel bijzonder. Alles voor de primeur lijkt het?

En heeft Kroes daar zelf ook nog iets van te vinden of is het een mededeling en 'zult gij zich maar flexibel opstellen'?

Heel vreemd gezien zijn banden met SEG. Kan zomaar eens belangen hebben bij beide partijen

25 april 2024 om 15:35

Waarom?

Kroes heeft begin 2018 het bedrijf SEG verkocht had aan een Nederlandse investeringsmaatschappij.

Kortom hij heeft hier geen belang meer in.

25 april 2024 om 15:38

Op de achtergrond kunnen er natuurlijk wel nog hele nauwe contacten liggen met zijn oud-collega's. Je kunt niet helemaal uitsluiten dat zij een voorkeurspositie gaan krijgen bij Kroes

25 april 2024 om 15:40

"kunnen er' dat is puur speculeren.

Ik denk dat Alex juist Ajax wilt helpen (is ook goed voor zijn aandelen )

En hij zit er niet meer voor de SEG maar voor zijn droombaan. Speculeren kan altijd, maar lijkt me wel weer vergezocht om nu weer complot theorien te opperen.

25 april 2024 om 20:13

Uiteindelijk hebben alle clubs en alle Td's een paar makelaars waar ze meer, vaker of liever zaken mee doen. Dat is helemaal niet nieuw en zo lang een club daar maar geen nadeel van ondervind ook helemaal geen probleem.
Voordeel van SEG in dit geval is dat in iedergeval meteen duidelijk is waar er eventueel iets te nauwe banden kunnen liggen.

Tja, td zijn is wel wat anders. Maar wens hem succes

Ze durfden waarschijnlijk niet met de billen bloot vanavond. Van Praag was waarschijnlijk bang voor zijn eigen positie en zal hoogstwaarschijnlijk eieren voor zijn geld gekozen hebben. Maar dit is goed nieuws voor iedereen, die Ajax een warm hart toedraagt, want Kroes is een man die het spul weer op het gareel kan brengen. Trouwens onvoorstelbaar, dat zo'n mislintat gewoon weer aan de slag gaat bij een grote club. Die dreknek is o.a. verantwoordelijk voor de rotzooi die er nu heerst bij Ajax. Hopenlijk doet Ajax volgend jaar gewoon weer mee om de titel, want dat is Ajax eigenlijk aan zijn stand verplicht. Als nuchtere Tukker moet ik daar gewoon realistisch in zijn

Dus Overmars wordt weggestuurd vanwege wat dick pics, maar iemand die zelf al heeft toegegeven crimineel gehandeld te hebben en waar een onderzoek naar loopt is geen probleem. Dan had je serieus nog beter gewoon Overmars in zijn functie kunnen handhaven.

SEG gaat een mooie zomer tegemoet. Ach als de aandeelhouders, supporters en vooral Kroes tevreden zijn met deze uitkomst is het goed zo. Maar er zal een stevige Algemeen directeur moeten worden gevonden want Kroes lijkt mij niet iemand waar je zo overheen walst. Ook ben ik benieuwd of hij spelers met winst zou kunnen verkopen want dat lijkt mij al een uitdaging en hoe hij om zal gaan met het kleine budget wat Ajax heeft zonder verkopen. Het is natuurlijk wel vreemd dat hij zich in deze rol nog nergens echt heeft geprofileerd maar nogmaals als iedereen tevreden is succes.

Binnenkort een geruisloze promotie tot A.D. en geen haan die er naar kraait. Eind goed, al goed.Hallelujah. Even geduld dan is Marc de volgende.

En de soap gaat nog even door…….

Hè, hè… Onder druk wordt alles vloeibaar. Had dit nu niet eerder gekund? Wat een gezeur om niks.

Wat een lachwekkende beslissing weer.
Hoe kun je deze mensen op deze positie in godsnaam nog serieus nemen???
Er is absoluut geen weg terug werd er hard geroepen door dhr van Praag en het voltallige rvc.

25 april 2024 om 17:31

Harde kern wellicht? De druk van buiten? Ze houden een slag om de arm. Lees het artikel even goed.

Zo zie je dat er meer aan de hand is bij van Praag’s ramkoers. Deze foute bestuurder hecht echter bijzonder veel aan het pluche dus volgens het principe ‘if you can’t beat him, join him’ neemt hij de vlucht naar voren. Van Praag moet weg want blijft een splijtzwam

En zonder algemeen directeur zal hij als titulair directeur een deel van de functie van algemeen directeur over gaan nemen zeker?

Het wordt interessant of Ajax een andere algemeen directeur aan gaat stellen, of dat ze de functie open laten om Kroes geruisloos door te kunnen schuiven na verloop van tijd. Als je iemand als Robert van Overdijk aan gaat stellen, zal hij tijdelijk de algemeen directeur kunnen zijn om hem later operationeel directeur te laten worden wanneer Kroes doorgeschoven kan worden?

25 april 2024 om 15:38

Als ik het goed heb begrepen wordt die rol vooralsnog ingevuld door Menno van Geelen (commercieel directeur)

25 april 2024 om 15:44

Samen met de andere directeuren, ook bijvoorbeeld Lenderink. Lenderink loopt (volgens haar vrinden bij de Telegraaf) al op haar laatste benen, dus het zal mij niet verbazen als er een extra directeur bij gaat komen om de directie te ontlasten.

25 april 2024 om 15:47

Als titulair directeur ben je gewoon een werknemer. De andere directie leden nemen nog steeds de taken over zoals recent benend gemaakt. Dat zal als titulair directeur niet het geval zijn

25 april 2024 om 17:39

Werknemer met tekenbevoegdheid. De overige directieleden namen zijn taken over omdat zij ook tekenbevoegdheid hebben. Die heeft hij nu ook en daar de overige directieleden al een vol pakket hebben ga ik er van uit dat Kroes ze gaat ontlasten en ook gewoon een deel van zijn oude takenpakket uitvoeren.

Wat een slinkse move dit van Van Praag. Het was hij eruit of Kroes eruit en het leek er steeds meer op dat men zich achter Kroes ging scharen. Die gesprekken van de afgelopen dagen waren vast om te checken of het juridisch wel zou kunnen dat Kroes door kan als TD. En zo heeft Van Praag zijn eigen hachje gered. Maar goed, voor de club is dit wel een prima uitkomst natuurlijk.

Op het moment dat je dacht dat het bestuursmatig niet instabieler kon kwam naar buiten dat deze man aan insider trading heeft gedaan.
En in plaats van dat we hem verketteren want we zinken dan bijna in nog een dieper dal dan dat we al zaten wat echt een knappe (wan)prestatie zou zijn. Wordt deze man op handen gedragen door bepaalde groepen supporters en nu weer in een bestuurlijke functie betrokken.

Bijzonder bijzonder vreemd.

De weg die de RvC wilde lijkt het meest neutraal. Als blijkt dat Kroes wel vervolgt gaat worden door het Afm/om dan mag de bestuursraad zich wat mij betreft gelijk terugtrekken.

Van Praag heeft zijn eigen hachje weten te reden op deze manier. Slinks, erg slinks.

Tijd om te gaan koken Alex ! Raar dat TD wel weer kan. Rvc probeert duidelijk een hachje te redden walgelijk

Halfslachtige polderoplossing om iedereen te sparen. Vraag me af of dit in het belang van Ajax is. De interne machtsstrijd is niet opgelost.

Alex Kroes wordt dus straks binnen een jaar 2x op non-actief gezet, 1x vanwege handelen in aandelen met voorkennis, de 2e keer wegens onderhandelen met voorkennis, aangezien hij met SEG nog een zeer vriendschappelijke band heeft. We gaan het zien of deze bestuurlijke "wanhoopszet" tot resultaat gaat leiden , of tot nog meer misère in het Amsterdamse. De programma's en krantjes worden weer verkocht in ieder geval, nu de seizoenkaarten nog.

Eerste daad zou moeten zijn het direct ontslaan van de huidige technische staf. Om nog een kansje te maken op Europees voetbal. Maar dat roep ik al een half jaar lang, na weer een vreselijk slechte wedstrijd - bijna elke - van Ajax. Want wanneer gaat Johnny ons nu eens uitleggen wat precies zijn plan is hoe met Ajax te spelen?

25 april 2024 om 15:56

Dat kan hij als titulair directeur niet doen

De belangrijkste boodschap van vandaag is wel weer dat de RvC vooral probeert haar eigen hachje te redden. Beter een beetje gezichtsverlies dan het risico lopen zelf weggestuurd te worden.

Het is een slappe hap !! Als je zulke grote woorden uitspreekt als van Praag dan moet je het waarmaken of je moet opstappen !!

25 april 2024 om 16:57

Is onzin. Als de RVC wordt weggestuurd heb je een giga probleem. Ik weet niet of je weet wat er dan gebeurd. Maar dan gaat de ondernemingskamer een RVC aanstellen, dat doet Ajax dan niet zelf. Dit is supporters pleasen

25 april 2024 om 17:19

In het belang van de club is dit het beste. Doorgaan met een twee kampen strijd is sowieso niet bevordelijk. De rvc eruit sturen is dat ook niet, dan krijgen we een Rvc die extern aangesteld gaat worden (dikke kans dat je dan mensen krijgt die niks van Ajax begrijpen).

Het zal wat egoïstisch zijn, maar meer vacatures op korte termijn of meer ruzie schieten we minder mee op. Ik kan het juist waarderen dat ze het zo aanpakken.

Dus in principe veranderd er niets en wordt Ajax nog steeds bestuurd door een stelletje bobo's die elkaar de hand boven het hoofd proberen te houden. Fouten maken heeft geen gevolgen, zolang je maar goed bevriend bent met de bobo's.

Zoals ook al in een andere post gemeld, Ajax moet weer structuur krijgen, bouwen, bouwen met het 1e elftal jeugd inzetten waar nodig, is men groot mee geworden.

Belangrijke zet hierin is, haal geen peperdure trainer op, geeft nul garantie. Ga aan de slag met Ron Jans, doorgewinterde persoonlijkheid, kan tegen een stevige stoot, een van de weinigen die vroeger Louis van Gaal op z'n plek durfde te zetten, trainer met ballen. Wat dat betreft net als Van Gaal.
Hij kan met jeugd omgaan, zie onlangs bij Twente, geheel uit het slop getrokken, zie bij Utrecht.
Dat is de man die het tij kan keren, geef hem 2 seizoenen....kom niet met trainers als De Boer en consorten

Oke, we hebben als Ajax zijnde nu een TD zonder tekent echt? Dat alleen om wat spandoeken op de tribune? Het gelul van Praag vind ik bullshit, diezelfde Praag is op zijn knieën naar AZ gegaan om te kijken of Kroes eerder kon beginnen.

Nu dus een TD zonder tekent bevoegdheid.....

Had gewoon afscheid genomen en een nieuwe AD en TD aanstellen. Nog steeds geen rust binnen de club....

De Rvc heeft begrepen dat het genomen besluit niet meer verdedigbaar was intern en zich hier (met wat tegenzin) bij neergelegd. Ik denk dat het een verstandig besluit is maar dat de zaak zeker nog niet klaar is.

Het is een bizarre situatie, hem als AD op non-actief zetten en willen ontslaan maar als TD aanstellen. Maar goed, het is een bizar seizoen en om weer de club van weleer te worden heb je wat kunstgrepen nodig.

Is het ook mogelijk om hem na het afronden van het onderzoek te promoveren tot AD?

Is dit niet gewoon een tussentijdse oplossing?

Allemaal politiek van van Praag en consorten, nu kan Alex kroes niet de bezem erdoor heen halen.( iets wat hij dus van plan was ) en nu kunnen de heren die Ajax vorig jaar mede kapot hebben gemaakt lekker blijven zitten. Ik zie die kwijlebal van van Praag nog voor de tv verklaren dat er voor kroes absoluut geen weg zou zijn en kijk nu eens. Ik trouwens wel blij dat Alex bij de club blijft.

Mooi is dat hé? De bijzondere krachten die gaan werken als de eigen baan ook op de tocht komt te staan.. begrijp me goed, ik ben blij dat Kroes blijft hoor. Die lijkt me samen met de andere genoemde namen goed voor de club. Maar de ommekeer van van Praag en anderen die vrezen voor hun baan als Kroes er uit vloog is wel op zijn minst bijzonder te noemen.. whatever... en weer door, maak Ajax weer Ajax en volgend seizoen weer knallen!!!

Wat doet Huntelaar eigenlijk mog? Was hij niet TD?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren