Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Boschker-tapes’ zorgen voor ‘karaktermoord’ op Brama: ‘Ongelofelijk dom’

Laatste update:

De vreugde was groot toen FC Twente vorig jaar kampioen werd en al na een seizoen in de Keuken Kampioen Divisie terugkeerde naar de Eredivisie. De Tukkers hadden de financiële, bestuurlijke en sportieve problemen achter zich gelaten en eindelijk kon er weer naar boven gekeken worden. Tien maanden na het behaalde kampioenschap is het toch weer crisis in Enschede. De prestaties zijn bijzonder teleurstellend en de fans zijn boos, met name vanwege Wout Brama. De clubicoon is op een zijspoor beland en daar baalt de achterban stevig van, want in hun ogen is de routinier de aanwegezen persoon om Twente uit het slop te trekken. De technische staf denkt daar compleet anders over, zo blijkt uit een uitgelekte audiofragment dat de verhoudingen op scherp heeft gezet.

De 33-jarige Brama is een kind van de club. Hij maakte alles mee bij FC Twente. De middenvelder werd kampioen in het seizoen 2009/10 en haalde zelfs het Nederlands elftal. Door concurrentie van spelers als Kamohelo Mokotjo, Orlando Engelaar en Felipe Gutiérrez was hij niet meer zeker van een basisplaats en weigerde hij tot drie keer toe in te gaan op een nieuw contract. In 2014 was hij toe aan een nieuw avontuur en vertrok hij uiteindelijk transfervrij naar PEC Zwolle. Hij kwam daana nog uit voor FC Utrecht, waarna hij zijn geluk zocht in Australië, waar hij kwam te spelen voor Central Coast Mariners. Brama had het goed Down Under en bleef Twente van een afstand op de voet volgen. De routinier zag dat zijn club het moeilijk had en twijfelde niet lang toen hij in de zomer van 2018 gevraagd werd om terug te keren bij Twente. De club was gedegradeerd uit de Eredivisie en kampte met grote problemen.

Brama leverde zijn contract in en stapte op het vliegtuig terug naar Nederland. ‘FC Twente stunt met terugkeer Wout Brama’ kopte TC Tubantia toen nog. ‘De aanwezigheid van de familie en het feit dat er voor hem na het voetbal waarschijnlijk een functie binnen FC Twente wacht, dreef hem na vier jaar terug naar Enschede’, zo schreef het regionale dagblad in de zomer van 2018. Brama moest leiding gaan geven aan het nieuwe Twente. Onder trainer Marino Pusic groeide hij uit tot een dragende kracht voor zijn ploeg en had hij met 24 wedstrijden een belangrijk aandeel in het behaalde kampioenschap. De club besloot ondanks het succes niet door te gaan met Pusic. Technisch directeur Ted van Leeuwen schoof Gonzalo García naar voren als hoofdtrainer. Dat besluit was het begin van het einde voor Brama bij het huidige Twente.

Wout Brama houdt zich stil
In de eerste seizoenshelft kwam Brama, eerste aanvoerder van Twente, nog aan spelen toe. Hij kwam tot zes basisplaatsen en drie invalbeurten in de Eredivisie. In het nieuwe kalenderjaar speelde hij nog geen minuut. García nam hem zelfs geen enkele keer op in de wedstrijdselectie. Een uitleg in de media heeft de coach daarover vooralsnog niet gegeven. Ook Brama houdt zich stil, al wilde zijn zaakwaarnemer Rob Groener er wel wat over los. "Dit doet Wout heel veel pijn. Hij is vanuit Australië teruggekeerd om FC Twente te helpen in één seizoen terug te keren in de Eredivisie. Dat is gelukt en daar heeft Wout een belangrijke rol in gespeeld", aldus Groener eerder deze maand tegenover De Telegraaf. “Hij heeft zich altijd met hart en ziel voor de club ingezet. Dan is het wel heel pijnlijk als er nu zo met je wordt omgegaan. Deze beslissing is voor de gemiddelde voetbalkenner ook niet te begrijpen. Ik spreek heel veel mensen die vinden dat Wout met zijn kwaliteiten en ervaring in dit FC Twente-elftal thuishoort.”

De supporters van FC Twente staan achter Wout Brama

De verbazing over de manier waarop met Brama is omgegaan is groot. De achterban snapt er niets van en heeft de kant van de speler gekozen, zo bleek de afgelopen wedstrijden op de tribunes. Oud-speler Arnold Bruggink noemde het zelfs ‘schandalig’ hoe er met Brama wordt omgegaan. "Ik zag de selectie vorige week en heb Brama toen een berichtje gestuurd met de vraag of hij geblesseerd was. 'Nee, nee. Ik ben al twee weken fit', stuurde hij terug. Vervolgens ga je kijken wie er wél allemaal op de bank zitten. Er zitten tien spelers op de bank!”, zei hij onlangs bij FOX Sports. "Wout Brama heeft vorig seizoen FC Twente zowat in zijn eentje teruggebracht naar de Eredivisie, met alles wat hij naast het voetballen moest doen. Hij is ook nog eens het gezicht van de club, onder meer naar de sponsors toe. Hij wordt overal voor ingezet en is nu aanvoerder van het elftal: zo kun je niet met zo’n speler omgaan. Het is totaal onnodig: zo hoor je niet om te gaan met de aanvoerder van een elftal. Ik vind het echt onbegrijpelijk. Dit voelt een beetje als onrecht. Ik kan me voorstellen dat dat voor Wout Brama ook zo voelt."

Ook Kenneth Perez deed een duit in het zakje: "Het lijkt mij dat je normaal gesproken een speler met de intelligentie en ervaring van Brama heel goed kunt gebruiken in zo’n jeugdig elftal. Hij is ook nog eens een echte jongen van de club. Dan vind ik dat je zo’n speler moet koesteren. Puur op basis van het voetbal hoort een speler als Wout in de wedstrijdselectie te zitten en als dat dan niet het geval is, dan is er waarschijnlijk iets aan de hand in de relatie tussen trainer en speler. Aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat Wout een vervelende rol speelt in de selectie of de boel loopt op te stoken. Zo ken ik hem helemaal niet”, aldus de Deen, die bij Twente nog samenspeelde met Brama. De middenvelder tekende bij zijn terugkeer voor twee jaar, met een optie voor nog een seizoen. Het is inmiddels wel duidelijk dat het lichten van die optie er onder García niet in zit.

Boschker-tapes
Waar een promovendus in de Eredivisie vaak tegen degradatie strijd is dat dit seizoen bij Twente niet anders. Toch zijn de verwachtingen bij de supporters hoger. Het valt dan ook tegen dat de club op de dertiende plaats staat, met slechts drie punten boven de degradatiezone. Nadat FC Emmen dinsdagavond de inhaalwedstrijd tegen Twente met 2-0 won, waren de fans het zat en wachtte een groep van circa vijftig man de spelersbus op bij terugkomst. De technische staf en aanvoerder Xandro Schenk ging het gesprek aan met de boze supporters. Wat de staf niet doorhad, was dat het gesprek werd opgenomen door een supporter. Een dag later werd het audiofragment uitgelekt en opgepikt door RTV Oost. Te horen is hoe Brama door onder meer Sander Boschker en García met de grond gelijk wordt gemaakt. “Wout wil op zes spelen. Zoals deze trainer wil spelen, is hij daarvoor niet de geschikte persoon”, zegt de keeperstrainer.

Staf haalt keihard uit naar Brama: ‘Hij denkt echt dat hij dé man is’

Lees hier wat er door Sander Boscker en Gonzalo García wordt gezegd over Wout Brama.Lees artikel

“De jongens hebben geen vertrouwen, dat komt ook mede door Wout Brama. Dan kun je denken dat dit niet zo is, maar dat is echt zo. Wout denkt echt dat hij hier dé man is. Als jullie elke keer zo zingen, gaat hij daar nog meer in geloven.” Boschker laat zich bovendien kritisch uit over het ‘ondermijnende gedrag’ van Brama: “Wout zorgt voor wrijving. Hij beïnvloedt jongens door zijn manier van praten en zijn gedrag. Hij vindt dat hij moet spelen en dan is hij heel cynisch. Andere jongens gaan daar niet beter door spelen. Als jullie elke keer zingen over Woutje Brama, dan speel je wel met sentimenten. Ik begrijp het heel goed, omdat Wout iemand van de club is. Maar Wout is niet de redder, de man zoals jullie hem zien.” Een reactie van FC Twente kan niet lang uitblijven. Een woordvoerder geeft aan dat de club het betreurt dat er geluidsopnames zijn gemaak. “Zo’n gesprek gebeurt op basis van onderling vertrouwen”, zo klinkt het. De uitgelekte tapes leiden tot een schok bij Twente, al wil de zegsman niet ingaan op de inhoud van het gesprek. Boze supporters hebben het standbeeld van Boschker bij de Grolsch Veste inmiddels afgeplakt met vuilniszakken.

Karaktermoord op Brama
Clubwatcher Leon ten Voorde noemt de inhoud van het gesprek tussen de technische staf en fans ‘ontluisterend’. “Wat mij opvalt aan het gesprek is dat het aan alles en iedereen ligt, maar niet aan de verantwoordelijken zelf. Het rare zelfbeeld dat ze hebben, wat ik ook vaak merk bij analyses na de wedstrijd, wordt hierin op een ontluisterende manier bevestigd”, zegt hij op de website van TC Tubantia. De manier waarop Boschker over Brama praat vindt Ten Voorde ‘niet handig’. “Dit soort gesprekken zijn heel lastig, maar er is één regel: ga met supporters niet in op de inhoud. Doe dat nooit, want dan kom je in een emotie terecht en ga je dingen zeggen waar je ongelofelijk veel spijt van krijgt. Dat je denkt dat het gesprek niet wordt opgenomen in naïef. Er wordt echt karaktermoord gepleegd.”

Ten Voorde benadrukt dat de situatie bijzonder schadelijk is voor de club. “Dit kan FC Twente absoluut niet gebruiken”, zo klinkt het. De spelersgroep en technisch directeur lagen al onder vuur vanwege de slechte prestaties en daar is nu ook nog eens de technische staf bjigekomen. “Ze zijn er een meester in om zichzelf in de voet te schieten bij die club. Dit is zo ongelofelijk naïef en dom geweest. Hier zit niemand op te wachten.” Juist in een periode waarin de ploeg van García zich niet bezig zou moeten houden met randzaken, staat de club in brand. Tot overmaat van ramp staat er ook nog eens een loodzwaar programma op de kalender. Aanstaande zaterdag wacht de thuiswedstrijd tegen AZ en daarna volgen tot aan de interlandbreak achtereenvolgens ontmoetingen met FC Utrecht (uit), sc Heerenveen (thuis), Vitesse (uit), Ajax (uit) en ADO Den Haag (thuis).

Nr.TeamMWGV+/-Pnt
1PSV3127318684
2Feyenoord3123625675
3FC Twente3119662863
4AZ3016772455
5Ajax3113108749
6NEC30121171547
7FC Utrecht301299245
8Go Ahead Eagles3111911342
9Sparta Rotterdam3011712240
10sc Heerenveen3110615-1436
11Fortuna Sittard309813-1835
12Almere City FC3171212-2033
13PEC Zwolle308814-1832
14Heracles Almelo309516-2232
15Excelsior3151115-2026
16RKC Waalwijk306618-2124
17FC Volendam304719-4419
18Vitesse304521-46-1

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De technische staf heeft zichzelf opgeblazen. Situatie volkomen verkeerd ingeschat. Zo ga je niet met een clubheld om. Als supporters achter Brama blijven staan is er sprake van een onhoudbare situatie. Ted moet ingrijpen. Rutten trainer en Brama als mogelijke assistent.

12 februari 2020 om 14:02

Sorry hoor maar als je als speler zo de training onder druk zet ben je niet echt een nette cultheld. Als de trainer nu toegeeft en hem opstelt verliest García ook zijn geloofwaardigheid. Beste zou zijn is dat Brama zichzelf hierover uitlaat en een leidersrol gaat innemen in plaats van een slechte en cynische invloed hebben in de kleedkamer. Dan verschijnt hij vanzelf wel weer in de basis.

12 februari 2020 om 14:02

*de trainer onder druk zet

12 februari 2020 om 14:06

Maar lamsboutje, hoe weet je dat zo zeker, dat Brama dat doet? Verhaal heeft twee kanten hè?! Dit topic is ook maar 1 kant trouwens. Benieuwd wat de waarheid is.

12 februari 2020 om 14:09

Daarom zou het toch het beste zijn als Brama zich hierover uitlaat zoals hij stelt?ik vind het een vreemde situatie, maar tot op heden wordt het door geen van de direct betrokkenen tegen gesproken. Wel erg dom van Bosker om dit met de "fans" te bespreken.

12 februari 2020 om 14:12

Ik denk dat beide kanten een andere waarheid beleven.

13 februari 2020 om 10:48

Zelfs als het onomstotelijk bewezen is dat Brama een stoorzender is, dan flik je een dergelijke karaktermoord nog niet. Je bent ongeschikt voor je werk als je denkt verantwoordelijkheid te moeten afleggen aan supporters en daarnaast je werknemers achter hun rug zo afbrandt. Die Leon Ten Voorde, en Master1 ook, hebben het bij het rechte eind. Een heel topic vol met discussies over randzaken, terwijl het daar niet over gaat. Het gaat over het schoolpleingedrag van die staf. Er zijn allerlei manier om correct om te gaan met eventueel wangedrag van een medewerker, en dit is zeker niet de manier.

12 februari 2020 om 14:33

Boschker is toch ook een clubheld? Die zal dit niet zo maar roepen als het allemaal onzin is. Daarbij snap ik echt niet dat Brama zo als de verlosser wordt gezien. Alsof de mentaliteit en kwaliteit van de spelersgroep ineens omhoog schiet met hem erbij.

13 februari 2020 om 18:15

Sorry Proevo, maar voor een gedeelte van de FC Twente supporters valt het nog wel mee dat ze Boschker een clubheld vinden. Ik in elk geval niet. Vroeger kwamen er wel eens spelers in de supporterskeet van Vak P, maar Sander nooit. Nee zijn gezin vond hij belangrijker. Datzelfde gezin dat hij later inruilde en ineens minder belangrijk was. Ook verliet hij de club omdat hij salaris in moest leveren (hij moest van 350.000 euro naar 275.000 euro). Dat is een behoorlijk bedrag minder, maar zijn opmerking op de radio dat hij dat bedrag niet kon accepteren omdat hij ook nog een gezin te onderhouden had is ook bij veel supporters in het verkeerde keelgat geschoten. Ik denk dat zeker 95 tot 98 op de tribune een salaris heeft dat minder is en ook rond moet zien te komen. Daarom ging onze clubheld maar al te graag naar Ajax.in het verleden heb ik regelmatig trainingen bezocht, maar hij was bijna altijd als 1 van de eersten weg na de training. Zijn uittrappen waren dramatisch, maar nooit dat hij daar na de training nog eens wat extra op ging trainen. Terwijl een heleboel spelers nog wel na de training bleven om op vrije trappen of passen (bv Grujic) te oefenen. Ja hij heeft in de bekerfinale drie penalty's tegen gehouden en ons daarmee de beker bezorgt, maar dat maakt hem voor mij nog geen clubicoon die er ook is als de club je echt nodig heeft. Brama heeft wel salaris ingeleverd vanuit Australiã« om zijn club te helpen, en is ook heel belangrijk geweest in ons kampioensjaar in 2010 en in 2019. Voor mij is hij veel meer een clubheld of icoon.

14 februari 2020 om 09:28

Zijn gezin vond hij belangrijker dan zich ophouden tussen Vak P’ers in een supporterskeet. Het is een schande. Wat denkt hij wel niet. Nee, dat toon je aan geen clubheld te zijn, maar slechts een eenvoudige familieman. Wauw, dit toont vooral weer eens aan, hoe belangrijk sommige supportersgroepen zichzelf achten en zichzelf het belangrijkste element van de club wanen. En een werknemer met vaste maandlasten, die twijfelt om er €75000 op achteruit te gaan. ongelooflijk. Kun jij in zijn huishoudboekje kijken dan? Bovendien een voetballiefhebber, die graag een pot voetbal bekijkt van een club, die mooi voetbal speelt. Hoe durft hij. Uittrappen was niet zijn beste ding en hij oefende daar vermeend niet extra op. Nee, dan kan het natuurlijk nooit een clubheld zijn. Al eens nagedacht of hij op dat onderdeel niet al asn zijn plafond zat? Schandalig in mijn ogen hoe jij over een jongen van de club praat, een rasechte Tukker, die Twente leeft en ademt. Die een standbeeld verdiend heeft bij het stadion, een echte, ouderwetse clubspeler uit het rijtje Jeuring, Drost, Achterberg, et cetra. Boschker verdient meer respect en credits naar mijn idee, zeker als je kijkt naar zijn staat van dienst bij Twente met een kampioenschap en een bekerwinst. Ik zou plaatsvervangende schaamte voelen als echte mede-Twentenaar bij het lezen van jouw minzame betoog.

14 februari 2020 om 18:33

Vond Boschker zijn gezin belangrijker dan een paar door gesnoven supporters. Wat een schande inderdaad.

12 februari 2020 om 14:42

Sowieso, in de media zó over een speler van je club praten is eigenlijk gewoon schandalig. Eigenlijk maak je ook zelden mee dat een speler door de staf zó wordt afgebrand in de media. Dit is gewoon smaad om ieman zo neer te zetten zonder dat Brama zich überhaupt zou kunnen verweren. Dan sta je onder druk als staf en dan creëer je zo’n enorme onrust om alles heen. Enorm onprofessioneel en dom om je zo uit te laten.

12 februari 2020 om 15:35

Brama werd niet afgebrand door García en Boschker in de media. Ze spraken met opstandige supporters in besloten kring, waarbij er door supporters heimelijk opnamen werden gemaakt, die vervolgens doorgespeeld werden naar RTV Oost. Dit medium maakte vervolgens de uitgelekte audio-opnamen wereldkundig. De technische staf is er gewoon ingeluisd door supporters, die vooraf al een voorkeur voor Brama uitspraken. Misschien niet zo slim van García en Boschker om hen in al hun eerlijkheid te vertrouwen en hun beweegreden voor de reserveplek aan hun uit te leggen, maar net zo min netjes van deze supporters.

12 februari 2020 om 17:06

Supporters zijn net zo goed buitenstaanders. Die hoor je niet in te lichten met dit soort gevoeligheden.

12 februari 2020 om 18:56

Buitenspelval, dan alsnog. Dit soort dingen moeten niet besproken worden met supporters. Ze weten alsnog dat zonder opnames deze hele soap ook naar buiten was gekomen, want die supporters houden echt niet hun mond over dit! Dit bespreek je als staf met elkaar, dit soort dingen gaan supporters helemaal niks aan. Gewoon nog steeds zeer onprofessioneel en dom.

14 februari 2020 om 09:45

Ik ben het zogezegd eens dat het niet handig is om de motieven voor het passeren van Brama niet in detail aan emotionele, lichtelijk opgefokte supporters uit de doeken te doen. Maar ook trainers zijn soms net mensen hè? Boschker en García lijken me net zo vanuit de emotie te hebben gereageerd. Een foute inschatting, die ons allemaal weleens overkomt en bovendien voor die mannen ook een leermomentje. Twente is momenteel een uiterst explosief kruitvat van emoties. Niet de makkelijkste plek om normaal te functioneren dus. ga er maar eens aanstaan. Uiteraard is het onhandig geweest om in detail te praten over de situatie met Brama en last het aan professionaliteit te wensen over, maar shit happens sometimes. Vanaf de zijlijn is het makkelijk veroordelen. in ieder geval klopte je opmerking over vermeende uitingen in de media in je eerste post niet, daar zijn we het blijkbaar over eens.

12 februari 2020 om 16:41

Gelukkig laten de supporters zien hoe je met een clubheld omgaat die 700 wedstrijden gespeeld heeft en zelfs is beloond met een standbeeld. Die heeft schijnbaar 0 krediet opgebouwd in 20 jaar en wordt nu afgerekend op zijn eerlijkheid. Zo hoor je schijnbaar wel met clubhelden om te gaan

12 februari 2020 om 17:29

Vak P heeft daar al lang op gereageerd, afgekeurd.

12 februari 2020 om 17:30

Daar is o.a. door Vak-P direct afstand van gedaan. Denk dat buiten dat groepje hersenloze idioten hier niemand achter staat!! Want zo ga je niet met je helden om, wat er ook is gezegd.

12 februari 2020 om 17:39

Mooi dat er door Vakp afstand van genomen is en het dus een klein deel betreft die de ene clubheld voor de andere laat vallen. Zowel Boschker als Brama hebben te veel voor Twente betekend om zoveel tweespalt in je club te krijgen. Boschker heeft dit onhandig aangepakt en onnodig hard verwoord. Daarmee geloof ik echter niet dat hij niet het beste met zijn club voor zou hebben en er slechts voor zijn eigen ego zit.

12 februari 2020 om 21:55

Brama is nooit een hoogvlieger geweest en op een gegeven moment wordt het allemaal wat minder wanneer je de 30 gepasseerd bent. Dan blijft er van Woutje maar heel weinig over. Het hedendaagse voetbal gaat gewoon te snel voor hem. Laat hem maar een mooie positie binnen de club vervullen, maar zn schoentjes kan ie beter aan de wilgen hangen.

Je kan tegenwoordig toch niet verwachten dat mensen hun mobieltje niet gebruiken bij dit soort situaties? Wat naïef. Dat je daar niet bij stil staat, getuigd ook van emotie. Dom. De technische staf heeft zichzelf hiermee opgeblazen verwacht ik.

ik zal wel weer kritiek krijgen op deze stelling maar zelfs in zijn hoogtijdagen vond ik Brama een overschatte voetballer. typisch zo een speler die een trainer nuttig vind en zogenaamd als eerste op het wedstrijdformulier zet, maar ik vond het gewoon een simpele balonderschepper die eigenlijk alleen goed was in tegenstanders voor de voeten te lopen. op een gegeven moment zat hij zelfs bij Oranje waar ik niks van snapte. ik vond het een soort light versie van De Rhoon en van De Rhoon ben ik al niet echt onder de indruk

12 februari 2020 om 14:24

Brama is gewoon een klassieke verdedigende middenvelder, niet meer en niet minder. Dit heeft echter weinig te maken met de voetballer Brama en meer met de communicatieve onkunde van de technische staf. De omstandigheden zijn er simpelweg niet naar om een jongen van de club zo te behandelen. Het is vooral jammer dat het nu over deze hele situatie gaat, want de grootste problemen zie je terug op en langs het veld, niet op de tribune. Nu worden randzaken belangrijker dan de zaken die er echt om gaan, namelijk lijfsbehoud.

12 februari 2020 om 14:32

Japie waarom denk je dat Theo Jansen en Perez zo hebben kunnen floreren bij Twente.

12 februari 2020 om 14:53

@lothar_nl omdat ze gewoon zo goed waren, niet perse door Brama. natuurlijk knapte hij het vuile werk voor deze spelers op, maar dat had elke andere wilekeurige waterdrager ook wel kunnen doen, dus dat maakt Brama voor mij nog geen bijzondere voetballer. imo hoef je niet bijzonder getalenteerd te zijn om tegenstanders voor de voeten te lopen en af en toe een bal te onderscheppen. trainers zullen dat dan heel interessant noemen het spel lezen en de passlijnen afschermen, maar ik persoonlijk vond het allemaal niet zo bijzonder eerlijk gezegd, vandaar mijn mening over de voetballer Brama

12 februari 2020 om 15:02

Brama hield Tioté op de bank. Bleek later ook geen misselijke speler.

12 februari 2020 om 15:11

@tjeumig dat kan maar dat zegt mij nog niet zo veel. genoeg trainers die spelers opstelden ten faveure van anderen waar veel mensen het niet mee eens waren. kijk alleen al naar de coaches van een Oranje die Ziyech structureel passeerden voor allerlei middelmaat

12 februari 2020 om 15:21

Bondcoaches hadden destijds alleen oog voor de grote 3 in NL en de buitenlandse competities. Dat er een geweldig spelende Ziyech bij Twente (of daarvoor bij Heerenveen) speelde ging volledig aan ze voorbij. Brama is overigens nog uitgeroepen tot VI speler van het jaar. Toch niet een onaardige individuele prijs.

12 februari 2020 om 15:28

Wil niet beweren dat Brama een fantastische voetballer is, maar naast een degelijke balafpakker, was hij ook wel sterk in duels en leed hij in zijn toptijd bijzonder weinig balverlies.

12 februari 2020 om 15:31

@Japie je hebt gelijk maar feit is dat Brama het gedaan heeft. En nog steeds op zijn beperkte niveau doet. Het is dus logisch dat hij daarom ontzettend gewaardeerd wordt. Ook al is het waar wat Boschker zegt, het blijft. Vies roddelen en hij mag zich nooit zo uitspreken vies hoor. Als ik Brama was ging ik vandaag met stoelen gooien

12 februari 2020 om 15:36

@jansen Joenite Brama werd toen wel geselecteerd als ik me niet vergis en die speelde bij dezelfde club als Ziyech

12 februari 2020 om 16:14

De selectie voor het Nederlands elftal van Brama was onder Van Marwijk, die wel oog had voor andere clubs. Ziyech werd gepasseerd door Blind. Zitten een paar jaar tussen.

12 februari 2020 om 16:18

Het Twente van 2010 en van 2015 was wel een wereld van verschil natuurlijk.

12 februari 2020 om 15:12

Niemand heeft Brama dan ook echt een goede voetballer gevonden. 13 in dozijn speler

12 februari 2020 om 15:18

@japie_krekel: Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb hem altijd al een middelmatige speler gevonden die in mijn ogen onterecht de voorkeur van de trainer destijds kreeg. Nu hij zoveel slechter is geworden door de jaren heen, is hij ook gewoon niet nodig en begrijp ik totaal de beslissing van Garcia. Als Woutje dan niet met zijn reserverol kan leven en intern begint te rellen, is zijn rol klaar en over. Begrijp de fans van Twente (vast niet allemaal) dan ook niet.

12 februari 2020 om 16:17

Op basis waarvan in godsnaam vind jij dat hij zoveel slechter is geworden de laatste jaren. Heb je hem gevolgd in Australië? Want het feit dat hij vorig jaar de belangrijkste speler was bij promotie is je in ieder geval al ontgaan. Mensen vinden het leuk om te roepen en een mening te geven over Brama terwijl ze ondertussen geen wedstrijd kijken. Lachwekkend. Het feit dat je een beslissing van Garcia begrijpt geeft sowieso al aan dat je geen wedstrijden kijkt want 30000 man begrijpt elk weekend weer helemaal niets van de keuzes van Garcia, en dan gaat het niet alleen over Brama.

12 februari 2020 om 17:14

Nee, ik heb hem niet gevolgd in Australie. Maar je gaat niet naar Australie omdat de competitie zo goed is. Die is nog een stuk lager qua niveau dan onze Kkd. En vorig jaar heb ik best wel wat wedstrijden gezien van Twente (heb een aantal zeer fanatieke collega's die Twentefan zijn) en daarbij vond ik hem degelijk en meer niet (en dat voor de Kkd). Dit jaar in de Eredivisie is er veel meer nodig dan dat. Daar heb je in mijn ogen Brama dan ook niet meer voor nodig. Ik heb het alleen over die beslissing van Garcia, niet over de andere beslissingen.

12 februari 2020 om 17:34

Hij ging naar Australië om zijn droom waar te maken in een ver land te spelen. Utrecht heeft hem dat gegund. Een jaar later is hij teruggekomen om FC Twente te redden, en hij heeft ons in nagenoeg zijn eentje kampioen gemaakt. Ik geloof in niets dat hij niet goed genoeg is voor de eredivisie. Maar als je hem als trainer op 8 neer zet in plaats van 6, waar hij zijn hele carrière heeft gestaan, is het makkelijk roepen dat hij het niveau niet meer aan kan. De technische staf gebruikt Brama om hun eigen falen te verbloemen. Walgelijke karaktermoord.

12 februari 2020 om 17:48

@harisfuckic als je echt goed presteert kom je meestal niet in de Australische competitie terecht

12 februari 2020 om 18:11

Hij gad jaren voretijd al aan naar Australie te willen. Het boeit me eerlijk gezegd ook niet of jij hem slecht vind of niet... Twente supporters zien wel de waarde van een Brama en zo'n type ontbreekt nu.

12 februari 2020 om 15:19

@japie_krekel helemaal eens met je! Het was maar een simpele speler. Ik was ook verbaasd dat ik toen las dat hij betere speler is dan El-Ahmadi en dat Feyenoord hem moest halen. Hij zou dat niveau nooit aangekund hebben. Ook werd hij inderdaad Oranje ingeschreven.....@tjeumig Het was ook absurd en sloeg nergens op dat Brama voorkeur kreeg boven Tiotã©. Kritiek was dat Tiotã© alleen maar breker was en Brama voetballend beter. Uiteindelijk heeft Tiotã© op veel hoger niveau gespeeld (helaas niet meer onder ons). Tegen sterke tegenstanders (vooral Europees) was Tiotã© gewoon paas klassen beter.

12 februari 2020 om 19:15

" Ik was ook verbaasd dat ik toen las dat hij betere speler is dan El-Ahmadi en dat Feyenoord hem moest halen. Hij zou dat niveau nooit aangekund hebben."je snapt wel dat Twente toen op een hoger niveau zat dan Feyenoord? Uiteindelijk was Tioté klassen beter ja. Net zoals Huntelaar bij Real beter was dan bij Agovv. Bizar hé?

12 februari 2020 om 15:20

Wout Brama is zeg maar de Berry van Aerle van Twente , alleen ,als je het moet geloven , denkt Wout daar anders over

12 februari 2020 om 16:55

Ik vond het ook nooit een geweldenaar die me in het oog sprong. Nu niet en toen niet. En van dat gedweep van 'jongen van de club' en 'clubicoon' moeten we echt eens af in Nederland hoor. Als een speler of coach in de fout gaat, hoor je te pas en te onpas preken over professionalisme. Maar betreft het een figuur met een lange staat van dienst dan voert dat ineens de boventoon. Rond het ontslag van Mark van Bommel zag je het ook. Clubman bla bla bla, maar wat heeft dat te maken met de sportieve verantwoordelijkheid voor een topclub slechts twee van de twaalf wedstrijden winnend afsluit. En als deze Brama niet in het systeem past of gewoon niet goed genoeg is, waarom zijn argementen als 'hij heeft alles heeft meegemaakt bij FC Twente' en 'is uit Australie teruggekomen om FC Twente helpen' relevant? Gewoon prof wezen en niet miepen.

12 februari 2020 om 17:20

Daar gaat het toch niet om, hier wordt Brama met de grond gelijk gemaakt door mislukte assistent trainers die hun eingen hachje willen redden. Brama is nu ineens de nieuwe van Bommel

13 februari 2020 om 10:56

Japiekrekel het is wel opvallend dat Twentesupporters Brama's kwaliteiten wel kunnen waarderen. Weet je hoe dat komt? Omdat die nl. heel vaak Brama 90 minuten hebben zien ballen, dan zie je zijn waarde wel. Die jongen loopt zo ontzettend veel gaten dicht, wint persoonlijke duels en levert de bal in bij iemand die aanvallend meer kan. Het simpele denken in zijn spel maakte hem zo'n gewaardeerde voetballer. Ik vind het ook geen Oranje-materiaal en de sleet zit er al op momenteel, maar ik vind het altijd bijzonder dat 'buitenstaanders' hun mening veelal op basis van samenvattingen vormen. Het zegt natuurlijk wel wat als supporters een heel andere mening hebben dan de rest. Maar als jij heel regelmatig Wout Brama 90 minuten hebt zien spelen dan verneem ik het graag, ik betwijfel het.

13 februari 2020 om 12:25

Dit artikel gaat niet over de voetbalkwaliteiten van Wout Brama noch die van Marten de Roon, dus je krijgt van mij kritiek omdat je, zoals gebruikelijk, offtopic reageert. Je kan jouw post zelfs trollen noemen, en je krijgt waar je om vraagt.

Wat is een clubheld waard wanneer die zich belangrijker dan de club vindt? Wout had beter moeten weten.

12 februari 2020 om 14:28

Boschker ook. Op zich geloof ik Boschker wel, maar door het zo naar buiten te brengen vind ik zowel hem als Brama een stel kneuzen.

12 februari 2020 om 14:57

Boschker brengt dit niet naar buiten. Een of andere supporter lekt dit naar de pers. Wellicht had Boschker beter moeten weten, maar toch. Brama mag trouwens ook wel zn hand in eigen boezem steken, man man man wat een ellende allemaal.

12 februari 2020 om 15:03

Cavens met naar buiten brengen bedoel ik het naar buiten brengen richting de supporters. Vrij naief van hem om te denken dat het zonder het lekken van deze opnamen alsnog geen rel zou worden. Maar wat ik al zeg: ik vind het allebei een stel kneuzen die zich kennelijk groter achten dan de club. Vot d'r met!

12 februari 2020 om 14:46

Is dat zo? Volgens mij ziet Brama vooral dat de club naar de tering wordt geholpen door een onbekwame trainersstaf en probeert hij nog te redden wat er te redden valt. Maar een donderspeech in de kleedkamer wordt niet meer geduld. Nee, alles moet met de lieve vrede en een knuffel worden opgelost. Ik vermoed dat Brama exact weet te verwoorden wat wij als supporter al tijden zien: teleurgang in spel en tactiek, geen enkel idee achter het voetbal, en een stel makke schapen die geen enkele intentie hebben om het veld winnend te verlaten..

12 februari 2020 om 17:46

een donderspeech is leuk maar dan moet het van een invloedrijke speler kopen. onterecht of niet, een tribuneklant of bankzitter word op zo een moment niet zo serieus genomen in de kleedkamer als hij mensen op hun plek wil zetten

12 februari 2020 om 20:32

Uhm. Het feit dat hij een tribuneklant of bankzitter werd is juist het gevolg.

Het gedrag van Brama zoals eerder beschreven en benoemd door o.a. Sander Boschker verbazen mij niets. Brama kan ook gewoon heel cynisch en bijdehand doen, zo is hij nou eenmaal. Sommige mensen kunnen hier goed mee omgaan, sommige ook niet. Ik begrijp daarom heel goed dat GG en de staf besluiten Brama niet meer op te nemen in de selectie, want ondermijnend gedrag is gewoon verkeerd. Als trainer en staf moet je dan optreden. Echter.. is de vraag of dit Twente ten goede komt. Het voetbal is al tijden niet om aan te zien, en de tactische keuzes van de trainer en staf zijn niet te volgen voor zowel supporter als de neutrale toeschouwer. Daardoor is de sfeer zowel binnen de selectie als bij de buitenwacht verkeerd, en ligt er een enorme druk op deze ploeg. En dan komt ook dit er nog eens bovenop... Supporters die vóór Brama kiezen en zich tegen de staf keren... Wie gaat ingrijpen? Ted van Leeuwen? De man die 'verliefd' is op GG? De man die alle touwtjes in handen heeft en alles op eigen houtje beslist? De man die Hengelo (jeugdopleiding) compleet negeert en niet luistert naar de scouting, en daarom alleen de spelers haalt die op 'zijn' lijstje staan. De man die werkelijk alles bepaald samen met GG omdat zij een 'visie' hebben? De situatie is verre van ideaal en de druk op GG, de staf, het team en Ted van Leeuwen neemt alleen maar toe.

12 februari 2020 om 17:38

Dan moet de technische staf Brama helemaal uit de selectie zetten als hij zo'n slechte invloed heeft en hadden ze een statement naar buiten moeten brengen. Maar dat doen ze ook niet. Zoals hierboven al aangegeven, volgens mij doen ze dit alleen maar om hun eigen falen te verbloemen. Ronduit walgelijk.

Werkelijk ongelooflijk dat een man als Bosschker de vuile was buiten hangt. Zelfs al zou hij gelijk hebben, maakt hem dat direct onbetrouwbaar. Interne strubbelingen mag je nooit, nooit, nooit prijs geven aan buitenstaanders. De staf ondermijnt de club hier veel meer mee dan een mokkende Wout Brama ooit zou kunnen.

Hahaha...wat een zootje daar zeg. Zo amateuristisch om dit over een speler te zeggen tegen je eigen supporters.behalve dat je nu helemaal niks meer kan met Brama (opstellen zou lachwekkend zijn na deze teksten), verziek je ook een mogelijke toekomst van een cultheld bij deze club. Lijkt me namelijk niet dat hij nog goed door een deur kan met Boschker. Kortom: hij zal of zelf weg moeten of de staff moet opsteppen.

Dat de technische staf communicatieve vaardigheden ontbeert, is al een hele poos duidelijk en dat de technisch staf zeer onervaren is, kun je ook wel zien. Echter komt dat wel eerder en harder tot uiting als je een matige ploeg hebt, want zo simpel is het. De selectie is gewoon niet zo heel erg goed en presteert eigenlijk naar kunnen met soms een piek, soms een dal. Nu gaat de aandacht uit naar randzaken. De echte problemen bevinden zich niet op de tribune, maar in en langs het veld. Boschker en Garcia mogen dit soort uitspraken nooit richting supporters doen en supporters moeten eens ophouden te denken dat zij wel even gaan bepalen wat er gebeurt. Volgens mij hebben sommigen even bijscholing nodig, want die snappen waarschijnlijk niet dat lijfsbehoud het enigste doel hoort te zijn. Nu blaas je de hele boel op en zorg je voor onrust binnen de ploeg die al niet lekker draait. Zijn mensen dan echt zo dom om niet te snappen dat het bij een eventuele degradatie definitief klaar is met de club?!

Helemaal eens met de woorden van Ten Voorde (ditkeer). Trainersgilde, hou eens een spiegel voor waarom het alsmaar slechter gaat. Jullie zondebok staat nu buitenspel, tijd voor zelfreflectie en eens met een fatsoenlijke opstelling en tactiek te komen. Gisteren tegen Emmen zonder jullie zondebok was het dieptepunt van dit seizoen.

Nou die Brama kan echt niks fout doen bij achterban en pers. Of gebruiken ze hem om Garcia pootje te lichten? Blijf me verbazen dat de meeste supporters zo de kant van Brama kiezen. In ieder geval een onhoudbare situatie geworden zo. Of #bramaout of Graciaout en anders is het 100% Twenteout. Triest verhaal aan t worden zo.

12 februari 2020 om 17:22

Het is niet Brama die hier aan het lekken is en de andere partij zwart maakt. Dat is toch echt Boschker.

12 februari 2020 om 17:54

Dat bedoel ik, Brama doet niks en de rest liegt bedriegt en lekt. Het zal allemaal wel.

Brama was nuttig afgelopen seizoen in de Keuken Divisie maar verder is het een beperkte speler die helemaal niet meer geschikt is voor de eredivisie. En hij is dan wel een kind van de club maar men moet resultaten zien te halen en als Brama dan ook nog denkt dat hij "de verlosser"is dan moet Brama eens zelf in de spiegel kijken. Brama is destijds gehaald voor de keukenkampioen divisie en die missie zit erop en Twente moet doorselecteren en Brama komt ondanks zijn ijver flink tekort. En als Brama zich niet normaal kan gedragen dan is er helaas geen andere optie dan hem uit de selectie te zetten. Hopelijk houdt Garcia voet bij stuk want met Brama erbij word het technisch zeker niet beter.

12 februari 2020 om 15:41

Dat hebben we gezien gisteren tegen Emmen, wat voor tactisch wonder GG is.

12 februari 2020 om 15:47

Met Brama heb je gewoon een werkpaardje op het middenveld maar niet een speler die een aanvallande pas kan geven. Dus ik kan me niet voorstellen dat een eenvoudig werkertje nou gemist word op het middenveld. Daarnaast loopt Brama op zijn laatste benen en staat hij jonge spelers in de weg. En als hij ook nog zich niet professioneel kan gedragen dan is het beste afscheid van hem te nemen en de band af te pakken.

12 februari 2020 om 16:43

Werkpaarden hebben we juist nodig om niet te degraderen. Met onze paradepony's redden we het niet.

12 februari 2020 om 17:27

Liever een uitgebluste wout die wel zijn best doet dan ballerina’s Busquets en Espinosa.

Mensen,nergens staat geschreven dar Brama van de supporters een basisplaats moet hebben. Maar uit de laatste wedstrijden valt toch duidelijk te herleiden dat de technische staf van FC Twente er helemaal niets van bakt. Gisteren tegen Emmen alleen maar 11 zeer ongelukkige spelers gezien die geen idee hebben waarom ze op bepaalde posities moeten spelen. En dat ligt niet aan Brama. Als een coach niet tegen tegengas kan van een speler moet hij per direct stoppen en schaapherder worden. Vaak kan het verhelderend zijn om eens je oor te luisteren te leggen bij de spelers i.p.v denken dat je zelf de Messias bent.

Het gaat mij als supporter niet om Brama want ook met Wout was het drama. Het gaat mij en ik denk veel mede supporters veel meer om het inzetloze en passieloze het behoudende voetbal. Tegen Emmen met 5 verdedigers en 2 controleurs. Je moet scoren en de mouwen opstropen en niet tegenhouden dat hebben we onder Verbeek wel gezien waar dat toe leidde. Spelers worden volgestopt met systemen en opdrachtjes, kijk naar een advocaat bij Feyenoord, die het gewoon simpel houdt en krijgt de boel met een paar simpele beslissingen aan het draaien. Niemand in Enschede verwacht wonderen, maar wel strijd en passie en ja daar is de trainer verantwoordelijk voor, wat is er gebeurd vanaf Heracles thuis, zoveel angst sindsdien in de ploeg. Wout Brama is voor mij bijzaak, maar je kunt hem niet door de week bij de training houden en het weekend erop buiten de selectie...zo ga je niet om met elkaar...typerend dat de staff alle schuld bij anderen neerlegd maar niets bij zichzelf. Waarom elke week 11 andere poppetjes, eind februari nog steeds geen vaste basis 11. Centrale verdedigers op de backposities zetten, wat moet je met Schenk op de back en Verdonk op het middenveld? Verdonk is een back, dus Schenk op de bank. Plegezuelo als back was ook lachwekkend , die speelde bij Arsenal als centrale verdediger, maar García ziet er een back in, zijn ze bij Arsenal achterlijk? Berggreen en Menig die gewoon geen kans krijgen. Nakamura die als talent gewoon kapot wordt gemaakt door García na een collectief falen. Busquets en Espinosa die totaal niet renderen in dit behoudende systeem. Aitor die maar wat rondsjokt. Verbeek deed dit ook en het was de inleiding van degradatie. Boscker is assistent, kijkt er naar en volgt als mak lammetje Ted en Garcia, sta op Boscker. Volgens mij heeft Wout gewoon terechte kritiek op de speelwijze gehad en wordt dat niet gewaardeerd. Situatie is voor de zoveelste keer onhoudbaar, je kunt haast niet anders dan trainer en assistenten de deur te wijzen. Spaanse enclave wordt de hand boven het hoofd gehouden. Rvc en van der Kraan die de lippen op elkaar houden, wat een zooi op en naast het veld. Ted is een prima td, maar waarom zit hij niet bij die gesprekken met van der Kraan met Heracles? Overigens houdt Wout zich stil en hoor je uit dat kamp maar verrekte weinig. Gdv een professionele bvo die jaarlijks in de fik staat, is er nu niemand die binnen de rvc opstaat en met de vuist op tafel slaat en de boel neerzet zoals het hoort.

12 februari 2020 om 17:02

Twente is onlangs gepromoveerd en staat redelijk veilig. En de staf heeft gewoon een plan waaraan ze werken en dat er spelers verkeerd staan is jouw mening. Misschien zouden ze wel laatste hebben gestaan als ze jouw tactiek hadden toegepast. Dat gemopper moet ook eens afgelopen zijn en ga het eens realistisch bekijken. Als je als ploeg net promoveert en erin blijft heb je het gewoon goed gedaan. Maar dit Twente is geen Juventus dat na promotie meteen mee kan doen met de top. En daar is de begroting al helemaal niet naar dus wees eens blij.en Brama was voor de keuken divisie een stille kracht maar voor de eredivisie nutteloos geworden en te oud en traag etc . Twente wil doorgroeien namelijk.

12 februari 2020 om 17:10

Euh.. ik kan me echt in geen argument van je vinden. 1) Twente is verre van veilig, zeker met hoe er nu wordt gespeeld. Een duidelijke daling is zichtbaar. 2) Garcia is een tactisch onbenul. Als je ook maar 1 wedstrijd ziet, dan was ook jou dat opgevallen. 3) met budgetten die ver boven de helft van de clubs in de eredivisie uitkomen doen we het uitzonderlijk slecht; net gepromoveerd of niet. 4) wij verwachten geen Juventus, maar is enige stijgende lijn en de poppetjes op de juiste plek teveel gevraagd? 5) Brama is verre van nutteloos. Sterker: hij is nog de enige met een winnaarsmentaliteit op het veld tussen alle makke schapen. Sannedijkstra.. ga asjeblieft eens Twente kijken voor je zo'n oordeel geeft. Al is het een uitdaging om de wedstrijd ook af te kijken, want het is niet om aan te zien.

12 februari 2020 om 17:17

In het begin van het seizoen deed Garcia het nog goed zei iedereen en vond iedereen hem leuk en verfrissend. En Twente is zeker wel veilig want RKC voetbalt zichzelf de degradatie in en met jouw visie over het spel had Twente daar ook kunnen staan als ze vol op de aanval zouden spelen.en de begroting is niet zo hoog als jij hier zegt. Je doet net alsof Twente een begroting heeft van 40 miljoen of 50 miljoen. Een paar miljoen verschil maakt het verschil niet hoor.

12 februari 2020 om 17:23

Zoals gezegd: ga eens voetbal kijken... RKC speelt stukken beter dan Twente, zie ook de onderlinge resultaten. We hebben bij de start van het seizoen wat gesprokkeld met wat geluk tegen bijv Groningen en Psv. De start was inderdaad verfrissend, maar kijk eens hoe verfrissend het nu is? Zie jij een stijgende of dalende lijn? Mogen we verwachten dat er een keer een stijgende lijn komt of is dat teveel gevraagd? Garcia is nog altijd dolende... dat "vol op de aanval" spelen doet hij niet. Zonder aanval scoor je niet. Gevolg: vrijwel geen schot op goal of bereik van strafschopgebied tegen Emmen (juist, met een veel lager budget). In de onderste regionen doet een paar miljoen verschil juist bijzonder veel (een paar miljoen verschil is snel een verdrievoudigd budget van Rkc). Praat nou toch niet recht wat krom is, en ga eens kijken ipv reageren uit onderbuikgevoel.

12 februari 2020 om 17:34

Dat is het nou net...tot aan Heracles thuis deed hij het ook verfrissend en aanvallend...waarom is het nu zo angstig en behoudend? De eerste wedstrijden was er veel meer beleving. Nogmaals niemand verwacht wonderen maar wel strijd en passie, dat is het eerste vereiste, gepromoveerd of niet. De spelers ondergaan het allemaal maar een beetje. In de kelderklasse kun je je nog een keer afmelden, maar zoals gisteren bij Emmen waar 11 ongemotiveerde spelers rondlopen die gewoon geen zin hebben, dat kan niet. Al ga je er met 6/0 af, als je maar gewerkt hebt, dat idee hebben de supporters niet. Dat pikken ze niet. Begroting maakt allemaal niet uit het gaat ons om de inzet en de verwarring op en naast het veld.

12 februari 2020 om 17:37

Je staat alles behalve veilig met een schuldenlast als zwaard van Damocles boven je hoofd. Ik 1 jaar tijd is er helemaal niets klaargespeeld op bestuurlijk vlak. Je steekt de draak met supporters en sponsoren, door nog steeds geen normaal beleid te voeren. Zet die organisatie is op poten, ik lees alleen maar over ontslagen jeugdtrainers en dat er alleen maar passanten en zakkenvullers toe treden tot de rvc en directie. Een td die al met zijn hoofd in Arnhem zit.

13 februari 2020 om 13:09

@sannedijkstra - Je snapt toch hopelijk wel dat er twee directe degradanten komen en er een ploeg is die de nacompetitie moet spelen? FC Twente staat momenteel 3 punten boven nacompetitie en dat blijkt voor Eredivisie ploegen altijd weer lastig. Hoezo is FC Twente dan veilig?

13 februari 2020 om 14:41

2 ploegen degraderen inderdaad meteen. En de nummer 16 speelt nacompetitie. Maar maak je niet druk om Twente, die pakken wel genoeg punten de komende weken. En dan komende zomer wat aanwinsten erbij en dan komt het wel goed. Maar om Twente nu af te rekenen op het spel vind ik niet fair gezien het materiaal en de begroting op dit moment. Punten pakken gaat het om en dat gaat best goed lijkt me met de winst op Sparta en een punt in Eindhoven onlangs.

Te belachelijk voor woorden over hoe er met Wout Brama wordt omgegaan, of hij nu minder speelt of niet, zo ga je gewoon niet om met de man die is teruggekeerd bij een ploeg die vast in de drek zat. Zich tot boegbeeld heeft opgeworpen, perfecte analyses gaf, de pers, commercie goed te woord stond. Een bouwer. Hoe Sander hem afbrand, te triest. De ziel is weg bij de club. Sander beschamend hoort nu gewoon geschorst te worden voor onbepaalde tijd. Ik snap de vuilniszakkenactie bij het standbeeld. De man, de bekerfinale Psv, penaltyreeks, magistraal, wat zakt hij door het ijs. Zelf kritiek, ligt aan iedereen behalve aan de staf. Het onnozele wisselbeleid, opstelling, er zit helemaal niets in dit team, beleid nul. Emmen, begroting vele malen sterker. Nee Sander pak je spullen met de trainer, je hebt de club giga beschadigd. Weg ermee, misschien wel met heel Twente weg ermee, Ze leren het nooit meer daar, assistent van de assistent neemt het trainerschap over. Droevig beleid, over en uit.

O ja, als afsluiter hoe triest kun je zijn als Sander Boschker,,,,ze zingen wel naar Woutje Brama, maar toen ik op de bank zat, volkomen andere situatie overigens, zong er niemand voor mij. Echt waar dat zegt hij echt, niemand zong voor mij snik snik....weg met Sander en staf, standbeeld onwaardig. Judas 1ste klas, tjonge jonge. Doek deze zielloze club alsjeblieft op. Club wordt gedragen door individuen,

Ik heb de tape beluisterd en op zich zegt Bosschker niks verkeerds en zegt gewoon de waarheid van hoe hun tegen Brama aankijken. Dat heeft niks met karaktermoord te maken maar de staf wil zich ook verantwoorden waarom Brama er niet bij zit. En groot gelijk heeft de staf.ik vind het al ver gaan dat de staf zich moet verantwoorden aan een stel "fans"vanwege Brama.twente is een promovendus en wees als fan blij dat je er niet uitvliegt dit jaar en redelijk veilig in het rechter rijtje staat. Wat denken de fans nou wel niet? Dat je om europees voetbal gaat spelen met dit materiaal en die begroting?gezien het materiaal en de begroting doet Twente het best goed en dat het voetbal niet super goed is dat is heel normaal voor een ploeg als Twente. Denken de fans dat ze naar Barcelona of City zitten te kijken ofzo? En inzet is er ook wel genoeg anders waren er genoeg wedstrijden heel dik verloren en dat is totaal niet het geval.dus die fans moeten stoppen met mopperen en laat ze geld inzamelen voor Twente zodat de begroting omhoog kan ipv te zeuren over een oude speler die een simpel werkertje is en het groepsproces verstoort en die denkt dat hij "de verlosser" is omdat een paar Tukkers zijn naam noemen onder invloed van drank en drugs.

12 februari 2020 om 16:57

Gelul, gelul, was al bij Twente in het Diekman, met 3 tot 5000 man op de tribune. Op de tape niets verkeerds, gaat er bij mij niet in, vind het beschamend, te triest voor woorden. Niemand roept om Europees voetbal, niemand. De supporter wil wel graag iets van voetbal zien, helemaal kijkend naar het budget. Er zit niets, helemaal niets in, de trainer is geen trainer. Eerlijkheid naar buiten toe, niets niets niets. Nu in verlegenheid omdat er een tape is uitgebracht, zonder kritische noot naar eigen falen, bah, bah. Janken omdat je niet bent toegezongen, toen hij zelf moest banken, bah. Ja knikkers heb je niets aan. Beleid is om te huilen, het klopt van geen kant, zeker niet op voetbal gebied. Weg ermee.

12 februari 2020 om 17:06

Wat Bosscker over zichzelf zegt is niet nodig en verstandig maar de focus ligt wel heel erg op brama vind ik die niks toevoegt. En als Twente behoudend wil spelen moeten ze zelf weten maar met aanvallend spel is de kans op degradatie ook groot natuurlijk.als twente nou 50 miljoen budget had dan had je als fan meer aanvallend voetbal mogen eisen maar niet nu. Want kijk maar naar Rkc, wel complimenten maar wel laatste.de Fans moeten niet zo verwend doen en hun ploeg steunen ipv onnodig relletjes veroorzaken en hun hoop te vestigen op een oude speler die niet in dit systeem past en kwaliteit tekort komt.

12 februari 2020 om 18:24

Focus ligt niet op Brama, het is wat de staf veroorzaakt, daar komt deze ellende vandaan. Wout hoeft niet in de basis e.d.hoe men rumoer schopt door zo schandalig op te treden, door niet eens te weten in welk systeem je wilt spelen, daar spelers niet op de juiste plek te zetten, geen balans in het team, tactisch lijkt het werkelijk nergens op. Een trainer van een plaatselijke 4e klasser stelt een team nog beter op. Ooit in het Diekman was er eens een actie vuilnisman neem deze zakken aub ook mee, dat geldt nu voor de hele staf, blamage. Niet vraagt om pure aanval voetbal, maar wel om beleid, het zijn geen 'f-jes' he! Ze weten niet wat ze moeten doen....daar ligt het aan voetbal onkunde ten top. Dit was bij een Hanssie Meyer nooit gebeurd, gezag, gezag voor de groep. Geen onbenul zonder inspiratie een assistent van een assistent. Niet klaar voor zo'n klus. Al direct bij aanstelling door menigeen geroepen, individuen die het elftal bepalen. Heracles, Fortuna, etc. clubs met veel minder budget, daar kan het wel.

12 februari 2020 om 18:24

Het gaat om strijd...met behoudend voetbal roep je sowieso de problemen op je af dat is met Verbeek wel bewezen. 5 Verdedigers en 2 controleurs tegen Emmen, zo scoor je toch nooit. Ik ga er nog liever uit zoals Rkc met opgeheven hoofd als met dat poep in je broek voetbal van onze Fc. Rkc kan in ieder geval zeggen dat ze er alles aan gedaan hebben. Fans doen niet verwend, fans willen strijd zien en dan maakt het resultaat niet uit, dat is allesbehalve verwend. Als het de supporters om prestatie zou gaan zouden er al lang geen 25000 wekelijks zitten. Met deze selectie die niet veel minder is dan die van een Groningen of vvv of Sittard moet er toch meer te maken zijn.

12 februari 2020 om 17:49

De enige reden dat we er nog goed voorstaan is omdat we gelukkig de eerste wedstrijden hebben gesprokkeld en paar keer met meer geluk dan wijsheid punten hebben gepakt. Dat we nooit dik hebben verloren is tevens een godswonder want gister hadden we er met 6-0 af kunnen gaan. Dit alles is maar aan 1 man te danken, de enige speler die zich aan de malaise onttrekt. Schrijnend genoeg is dat de keeper, Joel Drommel.

12 februari 2020 om 17:49

De enige reden dat we er nog goed voorstaan is omdat we gelukkig de eerste wedstrijden hebben gesprokkeld en paar keer met meer geluk dan wijsheid punten hebben gepakt. Dat we nooit dik hebben verloren is tevens een godswonder want gister hadden we er met 6-0 af kunnen gaan. Dit alles is maar aan 1 man te danken, de enige speler die zich aan de malaise onttrekt. Schrijnend genoeg is dat de keeper, Joel Drommel..

12 februari 2020 om 18:29

Boschker die ooit een plek op de bank bij Ajax belangrijker vond dan zijn eigen club. Joh ze zingen zijn liedje niet nou nou....Brama kan zichzelf in ieder geval wel in de spiegel aankijken. In mijn ogen meer clubman dan Boscker. Sander ook een legende, maar die heeft daar gisteren zelf behoorlijk afbreuk aan gedaan. Jammer

13 februari 2020 om 11:55

@ sannedijkstra: Laat ik je dit zeggen, ik hoop niet dat het jouw ooit overkomt dat als je een meningsverschil hebt dat een collega van je dit met anderen deelt en vervolgens ook verteld dat het volledig aan jezelf te wijten is. Feit is en blijft zo ga je niet met elkaar om.

Wat beschamend is deze soap zeg. Vind het ook meer dan schandelijk dat Boscker zulke informatie verspreid, terwijl ggg het duidelijk binnenkamers wilde houden. Daarnaast ook schandelijk dat dit gesprek opgenomen wordt door de supporter. Dat er uberhaupt met dit kleine groepje gepraat is slaat al nergens op. GG blijkt dus wel een goede reden te hebben om niet de reden te geven waarom brama gepasseerd is. Maar op deze manier blijkt achteraf heeft hij de situatie compleet verkeerd ingeschat. Ook is dit niet het enige wat hij verkeerd inschat, maja dat is weer een hele andere discussie.

12 februari 2020 om 17:12

Waarom mag het niet naar buiten worden gebracht dat Brama zich niet goed genoeg opstelt en denkt dat hij de spelbepaler is van Twente? Als iemand het groepsproces verstoort is het juist goed dat mensen de waarheid krijgen te horen.

12 februari 2020 om 17:20

Lijkt me de keuze van GGG. Lijkt me dat iedereen binnen Twente dit wel weet, incl. Brama. De reden dat GGG het binnenkamers wilde houden lijkt mij precies alle heisa die er nu is.

Kan haast niet anders dan dat er kopen gaan rollen bij fct. De tijd zal het leren

@sannedijkstra Kennelijk besef jij onvoldoende wart een groepsproces inhoudt. In een groepsproces moe je elkaar de waarheid kunnen zeggen, maar houd je dat wel binnenskamers. Als ik als leidinggevende vind dat een van de mensen die verantwoording aan mij moeten afleggen niet naar behoren functioneert dan vraag ik hem even onder vier ogen een gesprek aan te gaan. De inhoud van dat gesprek gaat helemaal niemand wat aan. Als je een groep ziet disfunctioneren dan ga je dat met die groep bespreken, maar niet met de halve wereld. In het geval Brama vind ik het helemaal een drama. Kennelijk had nog niemand het lef gehad om met hem over zijn gedrag te praten in een 1 op 1 gesprek en vond een andere icoon van de club, Sander Boschker, het nodig om Brama publiekelijk te fileren zonder dat hij dat aan zag komen en zonder dat hij zich ter plaatse kon verweren. Hoe zou jij het vinden als jou dat bij het bedrijf waar je werkt zou overkomen ?

Belachelijk dat de discussie hier gaat over of Wout Brama wel of geen goede voetballer is, dat maakt in dit geval helemaal niets uit, je hoort als technische staf helemaal niet met supporters op een negatieve wijze over je spelers te communiceren. Die Boschker laat zich van een hele kwalijke kant zien en ook de leiding van Twente is fout bezig, ze betreuren helemaal niet wat er over Brama is geroepen door de staf, ze betreuren het alleen maar dat het naar buiten is gekomen. Dit is wel een sterk staaltje karaktermoord op Brama, hoe moet hij na zijn spelerscarriere verder bij Twente zoals eerder was bedacht, dit is een onhoudbare situatie en ik vind het logisch dat supporters hier moeite mee hebben.

13 februari 2020 om 09:34

Een en al mismanagement. Je weet toch dat wanneer je een clubicoon passeert dat het kan gebeuren dat hij zich niet meer gaat gedragen als de begripvolle teamplayer. Er zijn tal van spelers die dit ook zijn overkomen, Kuyt en Huntelaar bijvoorbeeld. Zaak was om hier als staf dit met de speler te bespreken en hem een andere rol in de selectie te geven. Dit is ze dus totaal niet gelukt en nu denken ze zich te redden door de betreffende speler zwart te maken. Fout! Misschien een keer op management cursus bij Toon!

13 februari 2020 om 10:24

Exact Parky, ik denk echt dat Garcia onderschat hoe groot FC Twente is, qua uitstraling, achterban, sponsors en media aandacht.zomaar, uit het niets, een kid van de club passeren kun je bij Top Oss best doen maar dat werkt bij Twente toch anders. Geef uitleg, praat met elkaar, onderbouw, dat scheelt al een hoop! Dat hij met fantasieopstellingen werkt wekelijks werkt dan ook niet echt mee kijkend naar de resultaten.

Wat een drama bij FC Twente. Ze waren goed bezig met handhaving maar gaan nu een beetje zichzelf tegenwerken. Op basis van alle verhalen lijkt Brama mij toch de hoofdschuldige. Maargoed, ik was er niet bij dus heb geen idee hoe het nou echt zit. Hoe dan ook is het lachwekkend hoe Twente dit heeft laten exploderen. Onrust om niks...

Even resumeren: Een stel hersen lozen stopt de spelers bus en eist een verklaring. Deze wordt door de staf verwoordt en heimelijk opgenomen door deze minder bedeelden. Omdat het antwoord hun blijkbaar niet welgevallig is wordt, om nog wat meer draagvlak te kweken, een en ander op social media geplaatst.bijkbaar is het zichtveld bij FC Twente al zover vertroebeld dat ze Wout Brama als oplossing voor alle problemen zien en Sander Boschker als de kwade genius. Als je iets niet wilt horen, vraag er dan ook niet naar zou ik zeggen. En als ik trainer was zou ik ook een speler uit de selectie gooien als hij zich recalcitrant gedraagt, ongeacht of hij "een kind van de club "is. Een kwalificatie waarvan ik ook op de pot moet overigens. Deze supporters zouden de kratjes grolsch eens een paar dagen moeten laten staan om weer helder te kunnen denken en als Brama het beste met Twente voor heeft zijn biezen pakken. Ben bang dat geen van beide bewaarheid worden.

13 februari 2020 om 11:42

Deze hersenloze zijn wel supporters van de club, een club die ze overal volgen. En genoeg bier tanken waardoor deze club overeind blijft. Sander Boschker had in eerste plaats al helemaal niet het woord moeten voeren in deze discussie. Nu heeft hij ongewild de club in brand gezet. Door een kind van de club in zijn hemd te zetten als degene van alle ellende. Maar traint wel mee met de selectie.als hij onrust veroorzaakt, dan zet je hem toch terug naar de tweede selectie en houd je hem overal buiten. Zodat het proces niet verstoort raakt. Maar dat laten ze na.

13 februari 2020 om 13:42

Nee, de zogenaamde supporters hadden niets bij de bus te zoeken. En als ze dan al om uitleg vragen krijg je dit dus. En waarom denken deze supporters dat de club of trainer hun een uitleg verschuldigd is? Waar haal je dat recht vandaan? In een normaal bestuurlijk systeem is er regulier overleg met de supporters mogelijk. Dit doe je dus in een vergadering en niet op de hoek van de straat. En wie bepaald of Brama nog mee traint ja of nee? Ook de supportes zeker. En als hij al niet meer mee trainde was dit zeker niet gebeurt? Je bent als supporter niet meer dan een betalende gast en als de voorstelling je niet meer bevalt mag je gewoon thuis blijven. Tip aan het bestuur van FC Twente: stel geen nieuwe trainer aan want de supporters weten alles toch beter. En we hebben de afgelopen tijd kunnen zien waar dat toe leidt: in polonaise naar de afgrond...

14 februari 2020 om 07:54

Twente heeft zelfs Twente Verenigt!, er is dus overleg met supporters

Twente staat in het teken openheid en transparantie naar hun achterban. Dat was immers de boodschap die de club wil laten zien. Bij de nieuwjaars--receptie kwamen terug naar de top 4 voorbij. Daar werden de wenkbrauwen als gefronst van verbazing. Zorg maar eerst dat je handhaaft. Dat word al lastig genoeg. Vooral met het programma dat Twente de komende weken heeft. Zal het alleen maar lastiger worden. De nederlaag van een goed thuis spelend Emmen maken de problemen van Twente alleen maar groter. De club had kunnen weten dat supporters de bus opwachten. Dat was in vorige jaren ook al gebeurt. Nu hadden de algemeen directeur, technisch directeur en pers voorlichter klaar moeten staan. Om de supporters te woord te staan. Dat opnames gelekt zijn, daar kun je een mening over hebben. Nu kan Twente het niet meer regisseren. En heeft Sander Boschker ongewild de club in brand gezet en club icoon de schuld gegeven van alle malaise. Als Wout Brama de oorzaak is van alle slechte prestaties en het groep proces verstoort. Dan zet je hem uit de selectie en hou je hem zo ver mogelijk weg van de spelers. Maar dat laten ze na. Thuis tegen AZ zaterdagavond is weer alles bepalend. Een negatief resultaat. Zal de gemoederen alleen maar verhitten. En dat had Twente tijdens het crisisberaad kunnen voorkomen. Om naast de onervaren trainer, een ervaren assistent naast te zetten. Zoals Dick Advocaat heeft gedaan bij van Bronckhorst een aantal jaar geleden. En dat heeft ook goed uitgepakt. Nu laten ze het smeulen. Wat niet goed is voor de club.

13 februari 2020 om 15:50

Boschker legt gewoon uit waarom Brama er niet bij zit omdat de fans graag Brama willen zien omdat het een jongen van de club is. En Brama is zich gaan gedragen als mister big star en denkt dat hij de redder van twente is. En zijn gedrag heeft een negatieve invloed op de groep. Heel logisch om een jongen als Brama uit de selectie te zetten. De technische staf wil werken met jongens die zich normaal gedragen en zich niet opeens mister big star voelen omdat een stel fans zijn naam scanderen. En wees nou eerlijk: Brama is toch gewoon een 13 in een dozijn speler die nauwelijks het eredivisie niveau aankan? Het is altijd gewoon een hele eenvoudige werkertje geweest en niks meer en vooral gehaald voor de keuken kampioen divisie met de opdracht ballen veroveren en zo snel mogelijk inleveren.al dat gedoe om Brama is onbegrijpelijk en de fans zijn te verwend .

14 februari 2020 om 07:53

Jij snapt er niks van Sanne, echt helemaal niks.
Niemand ziet in Brama de verlosser, niemand..
Als hij een stoorzender is dan zet je h naar de beloften, dan kan hij doordeweeks niet stoken en dan meld je dat naar buiten. Er zitten wekelijk 28000 man die naar prutsopstellingen zitten te turen en die informeer je op zijn minst.
Dat Boscker (binnenskamers voor zijn gevoel) een stelletje hersenlozen dan Brama platbrand als schoonvegen van zijn straatje is echt ridicuul.
Of het waar is of niet, dit soort figuren moet je negeren.

Sanne, Sanne, Sanne, je snapt er werkelijk niets van, al eerder getikt. De tape uberhaupt wel beluisterd, Sander had als het een beetje een club was voor onbepaalde tijd geschorst. Zoiets flik je niet, werkelijk waar, ongelooflijk dat zoiets nog goed te praten valt. Ook de trainer een hansworst eerste klas. Als hij trainer wil zijn moet je gezag hebben een plan, niets helemaal niets bij meneertje mooi weer. Krijg je met trainers die nog niets bewezen hebben. Assistent van de assistent. Niemand zat op deze beste man te wachten. Zeker niet in de positie waarin de club verkeerd. De club moet gedragen worden door club iconen met historie en met wijsheid en verstand. Wout heeft Twente er vorig jaar doorheen getrokken, terug naar de Eredivisie, nog niet eens alleen in het veld, maar zeker daarbuiten. Sander heeft een onnozele judasstreek geleverd, mes in de rug en bleef maar steken. Onmacht, de staf kijkt niet in de spiegel volkomen blind, ondoordacht aan het handelen. De opstelling, alles, klopt werkelijk niets van. De 'gewone' man/vrouw op de tribune kan beter een logische opstelling maken. Deze jongens moeten toch wel enigszins tegen een bal durven te trappen?? Nee Sander is door de mand gevallen, walgelijk. Wout kan toekomstig, als de club nog bestaansrecht heeft nog onwijs veel betekenen voor de club.

14 februari 2020 om 10:53

Sander geeft gewoon de situatie aan omtrent Brama. En dat Sander nu door de mand is gevallen slaat nergens op. Brama is een jongen van de streek maar daar ga je niet beter door spelen door dat sentimentele gedoe. En dat je ook nog zegt dat Brama ons er doorheen heeft getrokkken? Schei toch uit, zelfs in de keuken kampioen divisie was het niks meer dan een dood eenvoudig werkpaardje.en nu in de eredivisie kan hij het niet meer aan en dan kun je als Brama zijnde niet een basisplek eisen en het groepsproces verstoren.

14 februari 2020 om 11:02

We laten het rusten.....pfffff. Je snapt er niets van in mijn beleving, maar dat mag. Sander is voor mij en velen not done geworden, wederom volledig door de mand gevallen met de gehele staf. Is ook niet verwonderlijk. De ziel is volledig weg bij de club.

14 februari 2020 om 12:26

Volgens mij had Twente al veel eerder veel duidelijker moeten zijn voor Brama en hem echt uit de selectie moeten zetten (als men werkelijk vind dat het het gezag ondermijnd). Dan kun je het daar als supporter niet mee eens zijn, maar dan ben je wel als club duidelijk wat de status is. Nu is Brama een rottende zweer die alleen maar diepere wonden maakt. Er is door de technische staf in combinatie met Ted veel te laat en op een totaal verkeerde manier ingegrepen.

1 persoon is nooit groter dan de club. En Brama is nu ook niet bepaald een topper. Snap niet waarom de supporters hem er zo graag bij willen. Twente moet Brama gewoon laten gaan en zich focussen op de dingen die wel belangrijk zijn. Daarnaast snap ik de onvrede bij de Twente supporters niet zo goed. Twente is net gepromoveerd en ligt op koers om zich te handhaven in de eredivisie. Dit is toch gewoon een prima resultaat voor een promovendus.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren