Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Bestuursraad van Ajax wil schorsing van Alex Kroes afzwakken’

Laatste update:

De bestuursraad van Ajax ziet nog altijd perspectief voor Alex Kroes, zo meldt het Algemeen Dagblad. Het orgaan van de club onderzoekt momenteel de mogelijkheden om de schorsing van de algemeen directeur 'af te zwakken'. Kroes is ondanks zijn schorsing donderdag 'gewoon' aanwezig in de Johan Cruijff ArenA bij Ajax - Go Ahead Eagles.

Kroes was donderdag in het stadion niet beschikbaar voor commentaar, maar volgens het AD toont de geschorste directeur zich in elk geval strijdbaar door acte de présence te geven in de Johan Cruijff ArenA.

Dinsdag maakte Ajax bekend dat Kroes is geschorst vanwege ‘zeer sterke aanwijzingen van handelen met voorweten’: de algemeen directeur kocht op 26 juli, toen alleen hijzelf nog wist van zijn aanstaande komst, aandelen van Ajax.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

Michael van Praag, de voorzitter van de Raad van Commissarissen, sloot direct pertinent uit dat Kroes nog terugkeert bij Ajax. "Het is onomkeerbaar", aldus Van Praag tegenover de NOS. "Hij legt nu de schuld bij de RvC, dat is een beetje makkelijk. Maar wij hebben niet gehandeld met voorkennis, dat doet hij."

Opvallend genoeg schaart de bestuursraad van Ajax zich dus achter Kroes. "Hij kan rekenen op veel steun van de bestuursraad", schrijft het AD. Het bestuur lijkt daarmee op ramkoers te liggen met de RvC, die juist door dat orgaan is aangesteld.

Voor Kroes is de wedstrijd tussen Ajax en Go Ahead Eagles bijzonder. De zakenman was vanaf begin 2019 grootaandeelhouder en directeur van de club uit Deventer. In 2022 verkocht Kroes zijn aandelen van Go Ahead en vertrok hij naar AZ.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Moet niet veel gekker worden in Amsterdam. Men weet dat het geen zuivere koffie is. Denk dat ze geen opvolger kunnen vinden. Wanbeleid ten top.

4 april 2024 om 22:24

Het is natuurlijk ook heel erg uitvergroot. Mensen met verstand van de financiële markten zullen allemaal zeggen dat het aandeel Ajax er echt geen is wat je koopt om rijk mee te worden. Je kan misschien een snelle marge van zo'n 10% pakken als je slim gebruik maakt van een piekje na een goede benoeming, transfer of jaarresultaten. Maar dat is het ook wel. Dat heeft hij allemaal niet gedaan, waardoor je in plaats van kwade wil meer moet denken aan een wat onhandige actie.

Maakt dat hem dan met name ongeschikt? Lijkt mij niet. Het is toch veel enger dat zo'n RVC die naar verluidt hier al lang en breed weet van had. Dit precies nu toevallig gebruikt als stok om mee te slaan, omdat die Kroes schoon schip wilt maken.

Nee, als ik in de bestuursraad zat zou ik dan ook voor die Kroes kiezen. In plaats van die charlatans van de RVC die de club geen rest interesseert. En wiens enige prioriteit is het eigen pluche om ieder weekend op plaats te nemen.

4 april 2024 om 22:36

@Martijn R. Ik heb je eerder deze week al vergelijkbare berichten zien plaatsen. Maar het doet er helemaal niet toe of Kroes wel of geen winst gepakt zou hebben en of zijn voorkennis uiteindelijk wel of niet van invloed is geweest op de koersontwikkelingen. Het gaat erom dat hij handelt met informatie die voor het grote publiek nog niet bekend was en informatie die mogelijk van invloed zou kunnen zijn op de koers. Buiten dat heeft hij iets gedaan wat niet mag en de RvC is verplicht dit te melden. Bewust of onbewust, in ieder geval heel dom en fout. En ja dat maakt hem ongeschikt. Als hij niet afweet van dergelijke wet- en regelgeving is hij niet geschikt voor een positie op dit niveau.

4 april 2024 om 22:45

Martijn, je weet dat het voor de kwalificatie niets uitmaakt of je er 'rijk mee kan worden'?
Het gaat om de onrechtmatige handeling. Die hij dus zelf al toe heeft gegeven.
Daarnaast kun je zijn integriteit naast het handelen met voorkennis in twijfel trekken, daar hij niet conform het intern reglement van AZ heeft gehandeld.

4 april 2024 om 22:47

Dat is jouw mening. Wel of geen handel met voorkennis, lijkt mij een zaak voor instanties die dat onderzoeken en handhaven.

Voor zijn mogelijk functioneren binnen het bedrijf Ajax acht ik zijn intentie en bedoelingen veel belangrijker.

Daar mag jij het uiteraard mee oneens zijn.

4 april 2024 om 22:51

De hiaat in je punt, Marton, is hier wel dat hij dit zelf gemeld heeft en niet de RvC.
Uiteindelijk hebben we het over een voetbalclub die hij moet sturen, niet een Ministerie van Verzekeringen (NN).

4 april 2024 om 22:56

Nee, dat is dus niet het geval. Het daadwerkelijk vaststellen is een zaak van de instanties inderdaad, maar de RvC heeft weldegelijk als toezichthoudend orgaan een sleutelrol hierin. Juist vanuit prudent toezicht dienen ze hem te schorsen. Doen ze dit niet, dan kunnen ze zelf aansprakelijkheid gaan dragen.
En waar ik met name op aansla is dat je stelt dat je geen winst pakt met Ajax-aandelen. Dat doet er dus totaal niet toe.

Ik heb voor je even de algemene aanvaarde definitie van handel met voorwetenschap opgezocht:
"niet openbaar gemaakte informatie die concreet is en die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking heeft op een of meer uitgevende instellingen of op een of meer financiële instrumenten en die, indien zij openbaar zou worden gemaakt, een significante invloed zou kunnen hebben op de koers van deze financiële instrumenten of daarvan afgeleide financiële instrumenten"

Dus een significante invloed zou kunnen hebben op de koers. Er staat niet: een significante stijging van de de koers oid.

Duidelijk?

4 april 2024 om 23:00

@AFCfokke, wat bedoel je? Ja hij heeft gemeld dat hij aandelen in Ajax heeft. Maar in zijn informatievoorziening is hij bewust/onbewust wel zeer gebrekkig gebleven en hij had gewoon moeten melden dat hij nog ff bijna de helft van het totaal bijkocht op het moment dat hij informatie had die het grote publiek officieel nog niet had. En ik doelde overigens op een melding doen bij de AFM. Als er alleen al vermoedens bestaan zonder bewijs, ben je verplicht dit te melden.

4 april 2024 om 23:05

Bij VI werd aangegeven dat Kroes ook al een partij aandelen kocht toen hij net in gesprek was met Ajax om TD te worden. Hij heeft dus 2x aandelen ingekocht op het moment dat hij voorkennis had/dacht te hebben. Zo iemand moet je toch niet in de directie willen? Dit is niet skin in the game hebben, dit is bewust en herhaaldelijk strafbare feiten begaan.

Daarnaast wist de RvC wel van de aandelen maar niet het moment van aankoop. De aandelen op zich zijn ook niet het probleem maar het moment wel. Hij heeft het zelf ook niet aangegeven, het is opgevraagd door Ajax nadat er vanuit de media een vraag over werd gesteld.

Nee, Kroes moet je als Ajax niet binnen jouw club willen hebben. Je kan de feiten zoveel blijven verdraaien als je wil maar hij blijft onbetrouwbaar.

4 april 2024 om 23:08

Maar wat is nou voorkennis, iedereen wist dat hij in maart pas zou beginnen dus als je voor die tijd aandelen koopt heb je ook voorkennis??
En hij wist ook helemaal niet zeker of hij het zou worden, zijn naam werd wel genoemd maarwel meerdere namen en door aandelen te kopen liet hij zien nog vertrouwen in AJAX te hebben.
Lijkt mij alleen maar een goed signaal.
Pas daarna is er besloten dat Kroes het zou worden dus ik zie geen probleem.

4 april 2024 om 23:10

@marton ja, dat is wat v Praag heeft verteld, Kroes heeft gezegd volledig openheid van zaken te hebben gegeven. Dus wat is de waarheid? Wat je nu ook doet is speculeren en ik denk het bestuursraad niet zomaar deze keuze maakt toch? Zoiets kan namelijk ook afgedaan worden met een boete, taakstraf, cursus en of een tik op de pols.

Het verbaasd mij dat er gedaan wordt alsof iedere soortgelijke zaak van dezelfde ernst is en er dus totaal niet naar overige omstandigheden wordt gekeken.

4 april 2024 om 23:11

Wist jij dat hij het eventueel ging worden op het moment dat hij die aandelen kocht? En wist Kroes op het moment van het aankopen van aandelen dat hij het eventueel werd? Nou, daar heb je jouw antwoord Afca74.

4 april 2024 om 23:26

@AFCA74. Je praat exact als Kroes zelf. In de ALV werd hij voorgedragen. Een week daarvoor is dit aan Kroes medegedeeld. Dezelfde dag waarop hij die extra aandelen kocht. Op dat moment was de voordracht nog niet bekend bij het grote publiek. En ook startdatum maart niet, die er in deze overigens niet toe doet. Voor het gemak zal ik zijn goede intenties niet in twijfel trekken. Het klinkt nobel zoals hij het beoogde, maar dan nog had hij het wel ff moeten melden. Zeker als hij aangeeft zich te houden aan de Insider Trading policy van Ajax, zoals in de notulen staat vermeld.

4 april 2024 om 23:29

@FCVoetbal23. De bestuursraad zal vertrouwen hebben in de goede intenties van Kroes. Het kan idd zo zijn dat het afgedaan gaat worden met een boete, maar neemt niet weg dat de RvC verplicht is dergelijke zaken te melden zelfs als er nog geen bewijs is. En mogelijk zegt dit iets over de integriteit van Kroes.

4 april 2024 om 23:35

Tuurlijk MartijnR de RVC is hier de schuldige maar Kroes niet. Omgekeerde wereld. Een wat onhandige actie, gewoon strafbaar. Los van t feit dat meneer Kroes daarna meteen de RVC onder de bus gooit ipv wat zelfrefectie te tonen. Lekker moreel kompas heb je dan.

4 april 2024 om 23:44

@Ravel Nog los van het feit dat de RVC een stel machtswellustelingen zijn. En die Van Praag volgens mij gewoon op zoek is maar een stroman zodat die meer invloed kan hebben.Is het toch ook het failliet van zo'n RVC als die Kroes van begins af aan, aan heeft gegeven die aandelen te hebben. Je dit zelfs in de notulen van zijn aanstelling hebt erkent en bevestigt.Maar je er blijkbaar niet even aan hebt gedacht een documentje op te vragen met transactiedatums en aantallen en dit even ter bevestiging langs je huisjurist en financiële man/vrouw te sturen om alles even waterdicht te controleren. Als je als RVC zo'n Kroes er dan uit wilt gooien. Is je eigen positie ook onhoudbaar.

4 april 2024 om 23:50

Nou ik zie het vooral als het failliet van Kroes, naïef is het optreden van de RvC te noemen. Je verwacht niet dat een aankomend AD strafbare feiten pleegt, wat je natuurlijk niet vrij zal pleiten.

Maar, de echte fout ligt toch bij Kroes.

5 april 2024 om 00:05

@Martijn R. Het is duidelijk dat je geen hoge pet op hebt van de RvC. En wel vertrouwen in Kroes. En dat, terwijl juist zijn handelen mogelijk een teken is van een gebrekkige integriteit. Maar zoals jij vertrouwen lijkt te hebben in Kroes, kun je het de RvC toch ook weer niet dusdanig kwalijk nemen dat zij na maandenlange gesprekken en onderhandelen en een op het oog goed track record van Kroes, ook enig vertrouwen hadden in Kroes en na het geven van inzage in zijn aandelenportefeuille daar niet nóg dieper in zijn gaan graven? Wat achteraf idd een fout is gebleken. Maar dit alles neemt niet weg dat Kroes dit gewoon uit eigen initiatief had moeten melden op het moment dat hem om zijn aandelen gevraagd wordt. Dat hij op dat moment niet beseft dat het belangrijk is om te melden dat hij nog ff flink wat aandelen bij gekocht heeft, is of bewust geweest, of gewoon heel dom en amateuristisch. In diezelfde notulen wordt overigens ook vermeld dat Kroes kennis heeft van de Insider Trading policy en belooft zich daaraan te houden. Zoiets is vaak hetzelfde als lezen van algemene voorwaarden, wat vaak dus niet gedaan wordt. Maar als je zo'n belofte maakt zul je ook ff terug denken aan die zo recente aandelentransactie lijkt me...

5 april 2024 om 01:12

GillesDB9, de kwalificatie of je er rijk mee kan worden is wel zeker van belang. Bekijk het pamflet van de AFM maar eens. Daar staat duidelijk aangegeven dat er pas sprake is van handelen met voorkennis als het om informatie gaat die waarschijnlijk grote invloed heeft op de koers. Die kwalificatie is moeilijk te geven aan een aanstelling van een AD op een vacante positie, want dat heeft bij geen enkele voetbalclub tot nu toe invloed op de koers gehad. Ook nu bij Ajax niet.

5 april 2024 om 02:26

Uitvergroot? Heb je de tijdlijn van dit gebeuren wel meegekregen?

5 april 2024 om 06:41

Er staat nergens in de wet iets over waarschijnlijk. Significante invloed kan hebben, is een veel lagere drempel. Kroes is gewoon onbetrouwbaar. Moet je niet aan willen beginnen.

5 april 2024 om 08:55

Ik word een beetje moe van het telkens strafbaar noemen, terwijl meerdere advocaten ook hebben aangegeven dat een dergelijke actie (afhankelijk van de mate van voorkennis) ook met een boete of schorsing en openlijke spijtbetuiging afgedaan kunnen worden. Als het strafbaar is, dan moeten Ajax, AZ en Go Ahead maar aangifte doen toch? Maar dat doen ze niet, omdat ze niet zeker zijn. En laten wij dat hier dan ook doen. En dan heb je kennelijk een kamp wat in zijn oprechte intenties geloofd waar ik toe behoor, en een kamp wat hem voor zijn leven wilt weren uit de voetbalwereld volgens mij..

5 april 2024 om 10:56

@marton, eens, als Ajacied vind ik ook niet dat hij kan aanblijven. Maar wat voor de club nog veel erger is, dat er een nieuwe loopgravenoorlog lijkt te gaan ontstaan tussen RvC en leden/bestuursraad.

5 april 2024 om 12:15

Lexy88, het is nu eenmaal een strafbaar feit, dat staat in de wet. Zie art. 14 van de Europese MAR-verordening en art. 1.1 van de Wet op de economische delicten. Strafbare feiten worden vervolgens in 2 categorieën ingedeeld: misdrijven en overtredingen. Afhankelijk van de "opzet" van Kroes is het een misdrijf of een overtreding en dat bepaalt hoe hoog de cel- of taakstraf of geldboete is.

Een ander soort boete is de boete die de AFM kan opleggen wegens overtreding van die Europese verordening. Kan nog aardig in de cijfers lopen ook, ik meen dat de boete ten hoogste € 5 miljoen kan bedragen. De AFM kan er echter ook voor kiezen een schorsing op te leggen.

Een openlijke spijtbetuiging is vooral voor de bühne lijkt me.

5 april 2024 om 13:54

Iedereen schijnt nu verstand van deze zaak te hebben en volgens Van Praag is het onomkeerbaar dat Kroes nog terug kan komen, maar laten we nou eens eerst afwachten wat het AFM erover te melden heeft. Zij zijn het orgaan die hierover moet beslissen in hoeverre hij strafbaar is en wat zijn straf dan zou moeten zijn. Iedereen is wederom veel te snel met iemand volledig af te branden en te veroordelen. Wacht het nou eens rustig af en laat de officiële instanties hier nou een oordeel over vellen. Iedereen gaat nu op een stoel zitten om te bepalen wie er geschikt is en wie er ongeschikt is. Zo hoort het helemaal niet te moeten werken. Laten we nou eens eerst even afwachten wat er nou precies gebeurd is. Mocht er een officiële uitspraak gedaan zijn, dan kunnen we aan de hand daarvan duidelijk in kaart zetten of iemand geschikt of ongeschikt is.

5 april 2024 om 16:53

Je kunt ook op een uitspraak wachten voordat je concludeert of de aarde rond is, maar logisch nadenken totdat er ergens een rechter een keertje tijd heeft is ook geen misdaad.

4 april 2024 om 22:24

Is het je grootste nachtmerrie Huub? Dat Kroes mogelijk alsnog Ajax gaat leiden?

4 april 2024 om 23:03

Mijn grootste nachtmerrie is dat we weer een heerlijke interne machtsstrijd aan gaan op een moment dat de club juist heel hard rust nodig heeft

4 april 2024 om 23:34

Die machtsstrijd is al gaande en is altijd al gaande geweest. Zoals van der sar had hier ook last van. Kroes had grote plannen qua herstructurering, niet verrassend dat hier een reactie op volgt om dat tegen te gaan.

Neemt natuurlijk niet weg dat kroes iets heel erg doms gedaan heeft. Of het strafbaar is moet nog bewezen worden maar handig is het iig niet.

4 april 2024 om 23:45

Ik zie dat persoonlijk wel als 2 verschillende dingen, maar ik ben dan ook zelf politiek ongevoelig.

Maar ik denk echt: dan heeft ie aandelen gekocht wat niet mocht. Geef hem z’n boete, dan kunnen we door. Want die herstructurering is gewoon keihard nodig bij Ajax en liever gisteren dan vandaag.

Ik zal vast de belangen van de ethische commissie, merkwaarde van de hoofdsponsoren en aandeelhouders weer over het hoofd zien, maar ik vraag mij echt af waar Ajax op dit moment het meeste baat bij heeft:

Een goede hervormer als directeur, maar wel met een kruisje achter zijn naam?

Of een ethische schone lei, maar wel zonder AD, TD en trainer met het vooruitzicht om volgend seizoen misschien nog wel kanslozer te maken dan dit seizoen?

Wat weegt zwaarder?
Ik weet het wel voor mijzelf, maar ik ga hier niet over.

5 april 2024 om 02:29

Waarom zou het z'n grootste nachtmerrie zijn en niet eerder een komische realiteit?

5 april 2024 om 12:18

Ajax kan Kroes wel leuk een boete opleggen - mits zijn arbeidsovereenkomst daarvoor een grondslag biedt - maar Ajax heeft de AFM en het OM niet in de hand. Kroes staat in die zin bloot aan dreigingen vanuit 3 hoeken.

4 april 2024 om 22:25

Idd, ronduit belachelijk de incompetentie van de bestuursraad is echt van een heel bijzonder niveau wat een domheid. Dit kan echt niet.

Welkom bij House of Cards, the exclusive Amsterdam Arena version

Meneer van Praag, verklaar mij dan eens waarom Danny Blind wel in de RvC kan Zitten na het begaan van een zeer ernstig strafbaar feit. Ik vind het veel erger om iemand ernstig te verwonden doordat je dronken achter het stuur zit

4 april 2024 om 22:21

Je snapt hopelijk dat dit totaal niet met elkaar te vergelijken is?

4 april 2024 om 22:22

VInd ik ook ernstiger, maar Blind heeft zijn straf gehad en de integriteit van Kroes -als kersverse bestuurder- is geschaad (en feitelijk is dit een eufemisme).

4 april 2024 om 23:44

Integriteit geschaad zou voor mij zijn wanneer hij de aandelen toen ze iets hoger waren gauw verkocht had. Of dat hij een stroman had gebruikt om zo zijn betrokkenheid te maskeren. Of vage bv constructie waardoor het lastig te achterhalen was wie welke belangen zou hebben.

Realiteit is dat hij steeds meer gekocht heeft en over een langere periode en nooit een aandeel in die tijd verkocht heeft.

Context en details maken een groot verschil in dit verhaal. Zo’n hoogleraar zei ook niet voor niets dat dit niet zomaar een gedane zaak zou zijn.

5 april 2024 om 11:18

Handel met voorkennis is per definitie niet integer

Bestuursraad kan van alles willen, maar hij heeft gewoon strafbare feiten gepleegd dus ik neem aan dat dit een kansloze missie is. Of mis ik iets?

4 april 2024 om 22:24



4 april 2024 om 22:34

Het is zeker geen kansloze missie. RvC moet eerst over gaan tot onderzoek en overleg op de algemene leden vergadering en alle andere riedeltjes die bij een beursgenoteerde organisatie komt kijken.

Dat ze reden hebben tot ontslag wil niet zeggen dat zij dat moeten doen. v Praag sprak voor de camera alsof hij the Godfather was en dat alleen al geeft een nare nasmaak.

Zijn er überhaupt nog mensen die een tweede kans verdienen? Was het niet Blind die dronken een ongeluk veroorzaakte? Wat maar bewijst hoe machtig dat kliekje is.

4 april 2024 om 23:26

Is dat niet wat overdreven. Natuurlijk is wat Blind heeft gedaan niet goed te praten, maar mag hij dan zijn hele leven niks meer doen?

Wat Kroes heeft gedaan is gewoon heel dom. De RVC had dit beter moeten checken maar dan was Kroes denk ik nooit aangesteld. Het enige voordeel dat je dan had was dat je nu al een andere ad had kunnen hebben. Nu moet je weer opzoek en de tijd dringt natuurlijk wel een beetje, wil je volgend seizoen beter voor de dag komen.

4 april 2024 om 22:45

De vraag is wel een beetje hoe fout. Het is geen miljoenen transactie geweest. En het lijkt ook niet direct iets waarmee hij op voorhand heel veel geld had kunnen verdienen. Neemt niet weg dat het gewoon een fout is.

Volgens mij kunnen we het ook zo zien: Je kan met 100 km/uur te hard door de bebouwde kom rijden of 5 km per uur te hard over de snelweg. Beiden fout, maar ziet bijvoorbeeld de AFM dit als 5km/ uur te hard rijden dan kan dit misschien ook af worden gedaan met een tik op de vingers.

4 april 2024 om 23:05

Niet te vergeten dat hij buiten het kopen van z’n aandelen eind juli ook nog door de KNVB onderzocht wordt omdat hij óók al zijn contract bij AZ geschonden heeft met de aankoop van z’n Ajax-aandelen. Zegt overigens ook wat over je integriteit als bestuurder als je denkt dat dat normaal is. Met het kopen van aandelen van een andere Eredivisie-club gaat z’n “skin in the game”-argument natuurlijk ook de prullenbak in. Mensen onderschatten echt het delict van handelen met voorkennis. Of je er wel of geen profijt uithaalt is helemaal niet relevant.

4 april 2024 om 23:40

@azchelsea Ik ben jet met je eens dat het een fout van hem is en dat het niet uit maakt of hij er winst uit haalt.

Maar de schaal waarop hij het heeft gedaan en de mogelijke impact op het aandeel en hoeveel winst hij had kunnen maken wegen natuurlijk wel gewoon mee, en in beide gevallen is dit heel beperkt. Wel gewoon fout, maar ik denk dat de AFM als dit niet zo in de publiciteit was gekomen bij deze bedragen hun schouders op hadden gehaald. Goed mogelijk dat ze dat nog steeds gaan doen en het af gaan doen met de boodschap dat hij in het vervolg beter op moet letten.

Het zelfde geld voor het verhaal van de KNVB en AZ. De aantallen aandelen zijn niet zo dat hij hier iets mee kan of invloed had. Ook daarvoor geld dat als de KNVB die regel heeft hij gewoon een fout heeft gemaakt. Maar hoe erg die fout was, daar kun je best over twisten.

Het verdient natuurlijk langs zijn kant zeker niet de schoonheidsprijs. Ik ga ook zeker niet roepen dat hij niets verkeerd gedaan heeft. En de fout(en) liggen ook voor het grootste deel helemaal bij hemzelf. Geen idee hoe de AFM hier tegen aan kijkt, de FCA zou hier met deze bedragen bij een normaal bedrijf in Engeland niet eens serieus naar kijken en er zeker geen strafzaak van maken. De SEC in de VS overigens wel, die zijn in het verleden wel eens achter 1000 dollar aan gegaan, maar waar je daar bij grote bedragen jaren de bak in moet, kom je er bij deze bedragen ook vanaf met een kleine boete.
Dus dat hij fout zat ben ik direct met je eens, maar hoe fout, daar kun je denk ik best over twisten.

5 april 2024 om 06:46

Het kijken naar hoeveel iemand er zelf mee had kunnen verdienen ten opzichte van zijn totale vermogen is maar een kant van de medaille. Er is ook iemand, of meerderen, die de aandelen heeft verkocht, en die zou dat mogelijk niet hebben gedaan indien diegene over dezelfde informatie beschikte. Voor die anderen kan de impact veel groter zijn. Het zijn niet alleen maar multimiljonairs die met aandelen beleggen. Juist daarom zijn die spelregels zo belangrijk, om ook de gewone man bescherming te bieden.

4 april 2024 om 23:04

Hoezo kan iemand geen voorzitter zijn als hij een strafbaar feit heeft gepleegd? Zeker als dat strafbare feit nou niet bepaald erg of nadelig voor iemand anders is. Excuses maken, vergeven en door. Alex Kroes heeft Ajax genoeg te bieden om hierover te muggenziften. De mensen die daar in de RVC zitten hebben misdadige fouten begaan. Is veel erger voor Ajax dan het een week te vroeg kopen van een paar aandelen.

4 april 2024 om 23:47

Ik zal niet ingaan op alle andere fouten die de RvC eventueel begaan heeft, los van het feit dat daar in de loop der jaren steeds andere personen hebben gezeten.. maar in dit geval is de RvC simpelweg verplicht dit te melden.

4 april 2024 om 23:48

Tenzij hij naar de bajes moet, is het in principe aan Ajax. Juridisch gezien kan hij - bij een boete als straf - deze betalen en doorgaan met besturen.

5 april 2024 om 01:21

Waarschijnlijk kan hij er met een boete vanaf komen bij de officier van justitie. Ik zeg niet dat dit gaat gebeuren, maar het kan. Vervolgens is de vraag wat de RvC wil. Als die de boete voldoende vinden, is er wel een kans dat hij door kan. De tijd zal wel de vijand zijn in dezen.

5 april 2024 om 02:31

Dat lijkt mij ook. Als zelfs Driessen ineens met valide argumenten komt en een hele reconstructie kan laten zien, vraag ik me af of Kroes ook maar enige houvast heeft.

Kan mij niet voorstellen dat hij terugkomt, mede door interview van van Praag, waarin hij ook aangeeft dat sponsoren die niet zouden accepteren van een beursgenoteerd bedrijf. Maargoed, als hij schoot schip maakt door zn laatste pakket aandelen weer te verkopen, zou je hem best een nieuwe kans kunnen geven.

4 april 2024 om 23:08

Eigenlijk best een goeie optie, dan maakt hij aardig verlies, dus kun je niet spreken van winstbejag.

4 april 2024 om 23:10

Dan zou ik eerder zeggen, hou die aandelen maar lever je salaris grotendeels in. Extra motivatie om extra goed je best te doen voor de club.




Dat moet je maar willen als club een bestuurder met voor kennis.die man is toch niet meer te vertrouwen.



4 april 2024 om 22:26

Tot op zekere hoogte. Want uiteindelijk is de bestuursraad de eigenaar van een meerderheid van de aandelen en als zodanig in staat om een RvC aan te stellen of weg te sturen. Ze hebben weliswaar geen directe invloed op het beleid, maar wel indirect.

Of ze die kaart willen spelen is een tweede, maar het is niet zo dat ze helemaal geen enkele mogelijkheid hebben.

4 april 2024 om 22:39

Helemaal gelijk. Had het stuk veel te vluchtig gelezen. Ik las bestuur en niet bestuursraad. Die hebben uiteraard alle mogelijkheid - om indirect deze RvC op te laten donderen. Sorry voor het foutje heren

4 april 2024 om 22:26

Jaricho ik denk dat 73% van de aandelen van de NV Ajax best wat te vertellen hebben, denk jij ook niet?

4 april 2024 om 22:43

Haha, dat zeker. Ik had iets te vlug over het stuk gelezen, excusi! Ben benieuwd of dit dan de druppel is - die de emmer doet overlopen. Deze RvC functioneert overduidelijk niet.

4 april 2024 om 22:27

Dan heb jij geen idee wat de bestuursraad kan doen

4 april 2024 om 22:41

Ik had het stuk wat te vluchtig gelezen, misschien al iets te laat hehe. Maar de bestuursraad heeft idd de mogelijkheid, om deze RvC weg te sturen en een nieuwe te benoemen. Lijkt me geen slecht idee, gezien deze RvC zeer nalatig is.

4 april 2024 om 22:59

Volgens mij heb je gewoon te vluchtig gelezen.

Lekker de ellende blijven verlengen en opwrijven, bij Ajax weten ze een rel altijd weer groter te maken. Niet te filmen, lijkt alsof ze echt alles doen om de club naar de afgrond te brengen, Als dit zo doorgaat is dat een motie van wantrouwen richting RvC, moeten die ook weer opstappen. Komt geen einde aan zo.

4 april 2024 om 22:39

De RvC verzaakt ook al jaren in hun taak. En begint zich nu ook nog actief met beleid te bemoeien. Dit mag ook niet. Als mensen zo van regel is regel zijn, dan moeten zij ook WEG. Je kan niet zeggen Kroes kan niet terug en de RvC kan blijven. Er is geen enkel scenario denkbaar dat deze RvC zou mogen blijven zitten. Ook niet zonder de Kroes zaak.

4 april 2024 om 22:53

Genoeg scenario’s denkbaar.

Van Praag zat nog niet in het RvC toen Kroes werd aangesteld.

Wordt zeer lastig om hem hier verantwoordelijk voor te houden….

4 april 2024 om 23:24

Deze RVC was toch al ad interim?

GTST is er niks bij. Ze maken de club ten schande!

Dit is interessant nu gaan we zien hoeveel macht van Praag ( denkt te hebben)

4 april 2024 om 22:34

Van Praag is ook door hen benoemd. Die zit daar denk ik nog wel goed. Van Oevelen, Mosman en Schlick absoluut niet.

4 april 2024 om 23:11

Van Oevelen, Mosman en Schlick zijn net zo goed door de bestuursraad benoemd.
Ik denk dat zeker die eerste genoeg vriendjes - steun heeft in het bestuur. Hij is meen ik, net als bijvoorbeeld Kroes, ook al jaren lid, oud jeugdspeler en actief geweest in de amateur tak.
Enige verschil is dat die 3 van de Telegraaf weg moeten.
Waarom Schlick weg moet is mij trouwens nooit duidelijk geworden. Die zit daar met name voor het commerciele beleid waar in tegenstelling tot heel veel andere zaken niet veel mis mee is.

De RvC van Ajax verzaakt al erg lang in hun taken. Niet alleen onder Mislintat ook onder Hamstra en Huntelaar.
Allemaal los van de zaak Kroes. wat ook juridisch echt anders opgelost had kunnen worden, en OOK bij beursgenoteerd bedrijven gebruikelijk is.

En het feit dat er een knvb zaak tegen hem loopt ivm het kopen van Ajax aandelen als az bestuurder? Maakt allemaal niet uit? Wat een waanzinnige hypocriete puinhoop

Kroes is dan ook een kompaan van een paar mensen achter de schermen bij Ajax, als oud-lid van de Zaterdag 3. Ook Van Oevelen zat in dat team. Die laten hun maat niet zo snel vallen. Dit is echt geen verrassing.

4 april 2024 om 23:28

De vraag is waar Ajax op dit moment het meest bij gebaat is.

Kroes zal zijn juridische straf echt wel krijgen. Waarschijnlijk een boete.

Maar is Ajax het meest gebaat bij een bestuurder met een asteriks, die wel weer structuur en visie terugbrengt?
Of is Ajax gebaat bij een nieuwe bestuurder, omdat anders de sponsoren en aandeelhouders gaan piepen over integriteit, ondanks dat je ijndat geval weer een verloren seizoen tegemoet gaat?

4 april 2024 om 23:33

Voor ons is het wel makkelijk oordelen. Wij weten amper wat Kroes te wachtten staat de komende maanden.

Buiten dat moet je wel ergens een grens trekken. Hetzelfde had je kunnen zeggen over Overmars, denk je nou echt dat de meeste supporters hem niet terug willen.

Het is natuurlijk heel dubbel, maar wel bijzonder dom van hem en dat snapt hij zelf natuurlijk ook wel.

5 april 2024 om 12:42

Zoals memphis zegt is het lastig beoordelen wat te doen met Kroes zonder te weten wat voor straf hem te wachten staat. Persoonlijk vind ik het overdreven om hem te straffen voor het kopen van een paar aandelen Ajax. Het is geen volatiel aandeel en ik geloof zijn intentie om skin in the game te hebben. Als je winst wil maken is het Ajax aandeel sowieso een slecht idee. Dus ik hecht niet zo veel waarde aan een straf voor handel met voorkennis met dat specifieke aandeel.

Maar ja, als er instanties zijn die hem tot voorbeeld willen stellen en hem ofwel bij de KNVB gaan schorsen of via de AFM hem een serieuze straf op willen leggen, dan kan hij zomaar een (al dan niet tijdelijk) functieverbod krijgen. Hij zou op de achtergrond dan een rol kunnen vervullen, want zijn profiel zou wel precies datgene zijn waar Ajax behoefte aan heeft.

5 april 2024 om 14:38

Ja, afwachten dus! Best complex, want de AFM kan een juridische boete opleggen, de KNVB kan hem schorsen en Ajax kan hem ontslaan.

Overigens vind ik dit wel een andere situatie dan bij Overmars, @memphis.
Overmars maakte machtsmisbruik op seksueel vlak, waardoor hij niet langer binnen de organisatie kon werken (al denken sommigen daar anders over).
Dit is meer een politiek dingetje.

Keepen een K seizoen. Kan niet wachten tot het is afglelopen. Enige probleem is dat er dan weer een nieuw seizoen begint

Dan moet de knvb hem maar schorsen voor de overtredingen bij az en go ahead die nu pas naar buiten komen. Geen enkel moreel besef daar in Amsterdam.

4 april 2024 om 23:38

Hoe dan ook is deze hele situatie voor heel Ajax slecht. Je krijgt nu natuurlijk weer twee kampen met aan de ene kant de raad van commissarissen en aan de andere kant de bestuursraad en Alex Kroes. Daar is Ajax niet bij gebaat, want er moet bestuurlijke rust komen om de club weer vooruit te helpen.

5 april 2024 om 00:14

Volgens mij moet je eerst onderzoek verrichten en dan pas een oordeel vellen niet andersom.

#RVCOUT Met machtswellusteling Van Praag en die drie commissarissen die fout na fout blijven maken en medeverantwoordelijk zijn voor de eerdere en huidige ellende voorop. Blind mag blijven zitten en Van Wijk eventueel ook. Kroes is dom geweest maar de man is wel wat Ajax nodig heeft. Als er een alternatief was geweest dan had ik gezegd dat zowel de RVC als Kroes moest opstappen. Maar dat alternatief is er niet. Nog een dolend seizoen zonder CL / Europees voetbal en Ajax is 10 jaar verwijderd van wat een voetbalclub hoort te zijn.

Ga zo door! Als je toch zo goed op weg bent de club van binnenuit kapot te maken, waarom dan niet direct? Al die tere ego tjes kunnen toch niet worden beschadigd? Nadat Ajax kapot is, kan Netflix daar weer een mooie serie van maken!

Bij het vertrek van Overmars heeft Ajax al te snel en te hard ingegrepen en ze lijken nu met Kroes weer dezelfde fout te maken. De RvC heeft weer zitten slapen, maar goed dat de bestuursraad wel wil ingrijpen.

Snel handelen is niet altijd goed. De apparatsjiks oftewel veel niet Ajacieden reageren net zo. De werkelijke oorzaak moet gewoon worden getoetst met hoor en wederhoor. Kroes’ liefde voor Ajax is duidelijk en zijn competenties succesvol te zijn ook. Dus is een oplossingsgericht proces nu het beste

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren