Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Alex Kroes spreekt zich voor het eerst uit over functiewijziging bij Ajax

Laatste update:

Alex Kroes, technisch directeur van Ajax, heeft tegenover De Telegraaf zijn eerste interview afgegeven na een tumultueuze start als bestuurder in de Johan Cruijff ArenA. De vijftigjarige Utrechter noemt het kopen van de Ajax-aandelen een ‘domme actie’, maar blijft tegelijkertijd zeggen dat hij ‘alles met de beste intenties heeft gedaan’. Daarnaast spreekt Kroes zich voor het eerst uit over zijn functiewijziging van algemeen naar technisch directeur.

De Raad van Commissarissen van Ajax zette twee weken na de entree van Kroes als algemeen directeur een ontslagprocedure op touwen wegens vermeende handel met voorkennis in Ajax-aandelen. Na steun van de bestuursraad, oud-Ajacieden en achterban mocht Kroes, weliswaar in een nieuwe functie, alsnog aanblijven in Amsterdam. Tot de AFM met een oordeel komt is kroes titulair technisch directeur.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

In gesprek met journalisten Mike Verweij en Valentijn Driessen vertelt Kroes dat hij weet dat er een lastige periode in aantocht is in de hoofdstad. “Maar toch ben ik een ongeduldig mannetje dat zeventien uur per dag werkt om succes met Ajax te boeken”, aldus de ambitieuze Kroes.

Ook als de AFM oordeelt dat Kroes een ernstig misdrijf heeft gepleegd, blijft de technisch directeur erbij dat hij alles met de beste intenties heeft gedaan. “Wat is een ernstig misdrijf? Als je door rood rijdt en een boete krijgt? Vind ik niet. Maar door rood rijden met 150 kilometer per uur en drank op wel. Als in mijn geval het Openbaar Ministerie in actie komt, dan is dat ernstig. Als de consequentie is dat ik mijn baan verlies, ook mijn huidige job, dan is dat zo. En dan sta ik daar ook achter.”

Kroes vindt het niet erg dat hij inmiddels een nieuwe functie heeft bij Ajax. “Soms denk ik: misschien heeft het wel zo moeten zijn. Ik vind de functie van technisch directeur net zo leuk. Zeker als ik zo prettig kan samenwerken als nu in de directie met Menno Geelen, Susan Lenderink, Marijn Beuker en Menno’s tijdelijke opvolger Cas Biesta.”

“Het voelt echt goed met zijn vijven. Het is geen degradatie, maar een andere focus. Ik heb een salarisreductie, maar daar ben ik helemaal prima mee”, besluit Kroes. De ochtendkrant komt zaterdag met een tweede deel van het uitgebreide interview.

Altijd op de hoogte blijven van het belangrijkste Ajax-nieuws? Word nu lid van het Ajax Zone WhatsApp-kanaal!

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Met door rood rijden kun je andere weggebruikers ernstig in gevaar brengen. Heel vreemd om dit niet als ernstig te zien. Ik vind het een heel slecht voorbeeld.

17 mei 2024 om 07:04

Ik neem aan dat je wel snapt wat hij bedoelde toch?

17 mei 2024 om 07:19

Het is inmiddels wel duidelijk dat voorbeelden noemen niet Kroes' z'n sterkste punt is..

17 mei 2024 om 07:22

Daarom is dit voorbeeld ook zo slecht. Door rood rijden is 1 van de gevaarlijkste dingen die je kan doen als automobilist zijnde. Om dit af te doen als een kleine overtreding vind ik ook een domme vergelijking.

17 mei 2024 om 07:32

Ach Nora, nu ben je gewoon aan het zoeken. Als hij met drank op achter het stuur, rechts inhalen of met 90 door de bebouwde kom rijden als voorbeeld had gebruikt, had je waarschijnlijk dezelfde reactie gegeven.

17 mei 2024 om 07:47

@Ajax: exact, omdat het allemaal domme voorbeelden zijn! Noem dan fietsen zonder helm, als je je fout wil bagatelliseren…

17 mei 2024 om 08:27

Fietsen zonder helm is überhaupt geen overtreding slimmerd

17 mei 2024 om 08:47

@ajaxfan158

Hij had ook kunnen zeggen: 5 kilometer te hard mag niet. Dat vind ik toch iets anders dan door rood rijden.

17 mei 2024 om 08:54

@superfarmers, als dan al zo bezig bent. 5 km te hard in een woonwijk waar je stapvoets mag is net zo gevaarlijk als door rood rijden. Misschien nog wel gevaarlijker.......

17 mei 2024 om 08:57

Wow, de moraalridders zijn weer wakker hoor

17 mei 2024 om 09:04

@summerof69, inderdaad de man legt iets uit waar hij een wat sterkere vergelijking had kunnen gebruiken, en vervolgens wordt dat ongelukkige voorbeeld kapot geanalyseerd.

Je begrijpt toch wat hij bedoelt?

17 mei 2024 om 12:15

Jezus, wat zijn er weer een stel domme mensen hier.

Door rood rijden is volgens de wet nog altijd geen ernstig misdrijf.

17 mei 2024 om 12:22

Als Kroes in aandelen had gehandeld had hij ze na aankoop met winst verkocht. Hij heeft aandelen gekocht als hij die nu zou verkopen alleen verlies opleveren. Ja het is niet slim van hem het is fout maar een goed voorbeeld is je krijgt een bekeuring voor 5 km te hard rijden en je raakt je rijbewijs kwijt bij (is een voorbeel) als je 80km te hard rijd.

17 mei 2024 om 07:42

Maar je hebt door rood rijden wanneer die net van oranje op rood springt en door rood rijd wanneer die al langer op rood staat. Allebei strafbaar, maar er zit wel degelijk een verschil in.

17 mei 2024 om 08:00

Ja maar dan hebben ze geen stok om mee te slaan, nouja.. waarschijnlijk doet niemand van hen ooit dat en remmen ze juist preventief af richting een stoplicht voor het geval deze op oranje zal springen! Lekker laten gaan, ieder weldenkend mens snapt zijn voorbeeld..

17 mei 2024 om 08:00

Precies dit. Ik pik vaker donkeroranje of lichtrode stoplichten mee maar als het al langer op rood staat peins ik er niet over om er doorheen te rijden. Kwestie van logisch nadenken, wanneer de ander groen krijgt ben ik al van het kruispunt af. Ik vraag me wel eens af hoeveel moraalridders hier zich daadwerkelijk aan alle regels houden. Denk dat het eerder voldoening geeft om maar te lopen zeiken. Kroes lijkt verder een lastig mannetje maar wel precies wat we nodig hebben bij Ajax. De Van der Sarren in de wereld hebben nul daadkracht namelijk. Go Alex!

17 mei 2024 om 08:39

Heel stoer allemaal heren. Tot er een ander niet zo logisch nadenkt en wel dat donkerrode stoplicht pakt en je juridisch geen poot hebt om op te staan omdat je door lichtrood bent gereden en die randdebiel tegen je is opgeklapt...

Waar is trouwens zo op gebaseerd dat Kroes is wat Ajax nodig heeft? Omdat ie 17 uur per dag werkt, omdat hij de regeltjes niet zo nauw neemt of omdat hij kaal is(wat ik als kale knikker dan weer een hele legitieme reden vind😜)? Zeg het maar.

Ben oprecht benieuwd.

17 mei 2024 om 08:53

@gluubstertj

Precies. Rood is rood en is nooit goed te praten.

Ten aanzien van Kroes was ik een voorstander (ondanks dat ik geen ajax fan ben). Ik had het gevoel dat het iemand is die daar voor de nodige verandering kon zorgen. Inmiddels vind ik de eerste indrukken van hem heel slecht. Niet alleen het feit dat hij bewust de regels niet hanteert (of misschien nog erger de regels niet kent) maar bovendien de manier hoe hij het lijkt te bagatelliseren.

17 mei 2024 om 09:09

@Gluubster,
1) hij is financieel onafhankelijk, waardoor hij zich niet laat leiden voor behoudt van zijn salarisstrook
2) hij is een echte ajacied die vanaf jongs aan lid van Ajax is en is gebleven zelfs toen hij profvoetbal bij Ajax niet haalde
3) 95% van de stromingen binnen ajax staan achter hem, dat is zelfs meer dan bij Cruijff, die nog een robbertje moest uitvechten met de RvC en een deel van de leden die op de hand van Louis van gaal waren. Alex hoefde alleen armpje te drukken met van Praag die zijn foute vriendjes vooral in het pluche wilde houden.
4) Alex heeft ook veel verstand van het meer zakelijke deel van voetbal door succesvol een zaakwaarnemerskantoor op te zetten
5) daarnaast heeft hij ervaring met bestuurlijke functies in de voetballerij o.a een succesvolle periode bij Eagles en later ook bij AZ.

Als je dan ook nog eens ziet welke mensen er nu bij Ajax binnen gehaald worden op voetbal technisch gebied, die allemaal werken op basis van een voetbalvisie en niet zo zeer gevoel en de gewaagde trainerskeuze die volledig op voetbalinhoud wordt gekozen dan lijkt het toch heel sterk op een groep van sterke persoonlijkheden die zich laten leiden door een voetbalvisie en niet gevoelig zijn voor druk van buiten af. Precies wat het momenteel visieloze ajax nu nodig heeft.

17 mei 2024 om 09:37

Munsterman en Karel Aalbers waren ook financieel onafhankelijk, waren echte Tukker / Ernhemmer en hadden de hele club achter zich staan en beiden voldeden ook aan punt 4.

Kroes is duidelijk niet van het moraal, maar dat hoeft geen probleem te zijn als de mensen om hem heen dat wel zijn.

Voor Ajax denk ik dat ze met hem wel een goede gast hebben binnengehaald.
Hij denkt als een voetbalsupporter en zal zijn zakelijke kennis(kring) inzetten ten faveure van Ajax.

17 mei 2024 om 12:37

Ik vind hem niet erg slim overkomen, getuige deze opmerking ook weer. Maar ik zou zo snel ook geen betere kandidaat kunnen verzinnen. Zeker niet de bobo's waar Van Praag mee aankomt.


17 mei 2024 om 22:18

Haha jij kon natuurlijk niet ontbreken met je hypothetische praat. Die kerel kan jou ook raken als jij als een oude oma door het groen rijdt, terwijl hij mij net gemist heeft. Dat jij juridisch een poot hebt om op te staan maar medisch gezien beide benen mist waardoor staan toch erg lastig wordt, maakt dat het allemaal niet zoveel uitmaakt. Misschien ook niet meer door het groen rijden dan, alles uitsluiten Gluub. Moraal van het verhaal was dat je keuzes kan maken die niet legaal zijn, maar ook niet dusdanig erg zijn dat mensen er last van hebben. In mijn geval ergeren mensen zich eraan en vinden ze het vast asociaal, ik win er echter een paar minuten mee die broodnodig zijn om op mijn volgende afspraak te komen. Het zijn keuzes die je maakt, ik neem dat gezwam van de do-gooders er wel bij. Datzelfde geldt voor die boete, who cares. Maar dat zal vast wel weer stoere praat zijn, mag je nog een oordeel over geven. O ja, Kroes is zakelijk gezien een zwaargewicht, meerdere bedrijven opgezet en durft beslissingen te nemen en heeft een eigen visie. Je halfslachtige poging tot een grapje laat ik even buiten beschouwing. Slaap lekker!

17 mei 2024 om 08:06

Hij zegt niet dat hij het niet ernstig vindt, maar dat hij het geen ernstig misdrijf vindt. Strafbare feiten zijn onderverdeeld in overtredingen (minder ernstig) en misdrijven (ernstiger). Sinds 2020 kan door rood rijden door een wetswijziging onder omstandigheden als misdrijf worden bestempeld, maar het is in ieder geval geen ernstig misdrijf. Dat je andere weggebruikers in ernstig gevaar kunt brengen, maakt dat niet anders.

Los van dit juridische aspect, vind ik het juist wel een goed voorbeeld: hij geeft al dan niet bewust aan dat wat hij heeft gedaan écht niet kan. Misschien toch eindelijk een stukje inzicht in zijn eigen fouten?

17 mei 2024 om 08:46

Ik vind het juist wel een slecht voorbeeld (maar dat gaf ik al aan). Met door rood rijden ga je bijna altijd wel bewust een risico aan. Er is altijd voldoende tijd om op tijd te stoppen.

Is Kroes dan iemand die bewust over de schreef gaat om daar zelf voordeel uit te halen?

17 mei 2024 om 16:11

De vraag is niet of hij bewust een risico aan is gegaan maar of het een ernstig misdrijf is. Dat is het handelen met voorkennis niet en het rijden door rood licht ook niet. Daarom is het een prima vergelijking en ben ik het met jouw reactie oneens.

Dat laat verder onverlet dat Kroes niet bepaald risicoavers lijkt en de vraag is of dat bij een (algemeen) directeur van Ajax past.

17 mei 2024 om 08:09

Iedereen van Ajax leden kunnen aandelen kopen zonder toestemming.
Schorsen kan dat niet meer lijkt mij.

17 mei 2024 om 10:19

Dit voorbeeld tekent vooral wat al eerder was gebleken: Kroes bekijkt de zaken vooral vanuit eigen perspectief. Door rood rijden lijkt onschuldig, maar kan voor andere weggebruikers fatale gevolgen hebben. Aandelen kopen met voorkennis kan hij zonder verkeerde intenties gedaan hebben, maar er is ook een tegenpartij die aandelen heeft verkocht die dat waarschijnlijk niet zou hebben als diegenen over dezelfde informatie beschikte. Zwakke eigenschap voor iemand in deze functie.

17 mei 2024 om 11:14

Het probleem hier is dat je selectief leest. De tekst gaat over een 'ernstig misdrijf'.

Door rood rijden wordt door het OM niet als ernstig misdrijf geschouwd. Als je geflitst wordt, krijg je een financiële schikking aangeboden. Als je die betaald, is de kous af.

Rij je door rood, veel te hard en heb je teveel gedronken en de politie houdt je staande, dan krijg je geen schikking aangeboden maar gaat het dossier naar het OM die beslist over vervolging van de dader.

Het is een uitstekend voorbeeld zolang je niet zelf cruciale woorden weglaat.

Is het vreemd dat hij hierin Kelvin de lang niet noemt of komt dat omdat hij de titel directeur niet draagt ?

17 mei 2024 om 07:16

Je kan iedereen wel noemen. Hij noemt hier even de directie. Daar zit De Lang niet in

Komt over als een glad en arrogant ventje. Iemand die zichzelf omschrijft als een ongeduldig mannetje die 17 uur per dag werkt. Maar goed, het kan natuurlijk zijn dat het er met goede intenties er een beetje verrot uitkomt.

17 mei 2024 om 07:45

Hij komt niet voor niets uit het zaakwaarnemerswereldje he 😉 Daarbij merk je dat hij verstandige dingen probeert te zeggen, maar drukt hij zich toch nog ongelukkig uit. Als je met dit verhaal voor de rechter staat om je bekeuring aan te vechten maakt die in ieder geval korte metten met je en plakt hij er nog een paar maandjes intrekking rijbevoegdheid aan vast omdat je het allemaal niet zo serieus neemt.

17 mei 2024 om 07:53

Nou nou, zo arrogant. Komt eerder over als een workaholic die graag successen wil boeken en de grote lijnen volgt ipv de details. Getuige ook zijn nogal ongelukkige voorbeeld met het door rood rijden. Hij accepteert de consequenties van zijn fouten. Dat noem ik juist het tegenoverstelde van arrogant.

17 mei 2024 om 07:58

Hij accepteert de consequenties niet zozeer als dat hij zijn daden van tevoren bagetelliseert. Bovendien gaat het erom dat hij zich *omschrijft* als een workaholic, niet dat ie er eentje is. Dat doet arrogant overkomen.

17 mei 2024 om 08:07

Hij accepteert de consequenties wel. Mensen die door rood rijden en zeuren over de boete, voelen zich verheven. Tegen een politieagent zeggen: ‘fair enough’ is de consequenties aanvaarden. En wat zeg je verder nou eigenlijk? Hij omschrijft zichzelf als een workaholic, zou het dan niet kunnen dat hij er ook eentje is? Zal Kroes vast goed in kunnen schatten over zichzelf. Wtf is daar nou arrogant aan? Zelfkennis is dat. Stap anders je bed nog even in ipv een stok te zoeken. Echt te doorzichtig dit.

17 mei 2024 om 08:16

Mooi toch, als je de zakenwereld instapt moet je ook zo zijn.

17 mei 2024 om 09:19

Ja dat heeft de Vrij gemerkt. Het zou mij niet verbazen als er meer bad content over hem naar buiten komt

17 mei 2024 om 08:47

Dat past op zich wel in Amsterdam toch? Lekker zeker van zichzelf en je niet altijd wat aantrekken van de rest.

17 mei 2024 om 13:19

Heb juist het idee dat ie best een realist is maar ontzettend gedreven.

Dus hij wil die financiele dame ook niet weg hebben zoals eerder door velen werd beweerd

17 mei 2024 om 08:34

Nee, maar die heeft vooral veel laten gaan en dus weinig tegengas. Dat is voor Kroes natuurlijk ook wel lekker werken.

17 mei 2024 om 09:10

Ze deed gewoon haar werk. Als een financieel directeur zich gaat bemoeien met de kwaliteit van spelers heb je pas een probleem.

17 mei 2024 om 09:28

Exact. Men lijkt structureel niet te begrijpen wat een CFO doet.

17 mei 2024 om 18:30

Als je nog nooit een fulltime baan hebt gehad is dat natuurlijk ook niet zo gek. Voor ik voor het eerst bij een groot bedrijf ging werken wist ik ook niet hoe de hazen liepen.

Inderdaad een simpel voorbeeld wat totaal niet met elkaar te vergelijken is. Blijft hij - Kroes - niet altijd de net niet directeur binnen Ajax?

17 mei 2024 om 07:49

In ieder geval wel ‘die ene met dat schimmige luchtje’. Maar als de uitspraak ook maar enigszins positief is, sluit ik niet uit dat Ajax hem alsnog naar voren schuift en Geelen weer terug.

Hij was een beetje dom🤣🤣

Het is pas ernstig als je minimaal 70km per uur te hard rijdt (want op een snelweg heb je geen stoplichten), drank op hebt én door rood rijdt haha.

17 mei 2024 om 11:05

Dat zegt ie niet, hij heeft het over een ernstig misdrijf.

Alleen door rood rijden wordt in Nederland niet als een ernstig misdrijf beschouwd. Als een rood flitser je flits op een kruispunt, dan krijg je een boete transactie aangeboden. Als je die betaald, is het klaar.

Rij je veel te hard door rood met drank op, dan krijg je geen schikking aangeboden, dan wordt het OM ingeschakeld. Die bekijken dan of ze overgaan tot vervolging.

Dit is nou echt precies de bestuurder die Ajax nodig heeft, samen met de rest van het team kan een nieuwe ambitieuze start worden gemaakt. En zelfs als de AFM alsnog negatief zou oordelen, wat niet echt in de verwachting ligt, zou hij gewoon aan moeten kunnen blijven als de prestaties goed zijn. (Daarbij heeft dat aandelen verhaal hem naast koersverlies nu ook salaris gekost en nog staat hij even enthousiast klaar om door te gaan. Daarmee worden alle verwijten over handelen met voorkennis om zichzelf te verrijken toch overduidelijk van tafel geveegd?)

VZ: haal a.u.b. alle reacties over door rood rijden en alles wat daaruit voortkomt weg uit deze conversatie. De mensen die daarmee bezig zijn missen totaal de inhoud van dit bericht, het geeft alleen vervuiling. Alvast dank!

Hopelijk snel de juiste beslissingen nemen

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren