Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Familie Cruijff waarschuwt Ajax: ‘Het is respectloos’

Laatste update:

Zaterdag is het precies twee jaar geleden dat Johan Cruijff overleed. Ajax beloofde na diens overlijden zijn stadion te vernoemen naar het clubicoon, maar vooralsnog is de naamswijziging nog altijd niet doorgevoerd. De familie Cruijff baalt van de gang van zaken en waarschuwt zaterdag bij monde van een woordvoerster dat de kwestie niet veel langer moet aanmodderen.

Ofschoon de thuishaven van Ajax in de volksmond sinds ongeveer een jaar al bekend staat als de Johan Cruijff ArenA, heet het stadion officieel nog altijd de Amsterdam ArenA. Ajax, de gemeente Amsterdam en de directe van de ArenA zijn nog altijd niet tot overeenstemming gekomen over een naamswijziging en dat zint de familie Cruijff allerminst, zo laat Carole Thate, general manager van World of Johan Cruyff, weten in WNL Op Zaterdag op NPO Radio 1.

"Ik heb tot nu toe geen positieve signalen gehoord. Heel teleurstellend", zo klinkt het. Thate noemt het gedrag van de betrokken partijen 'respectloos'. Volgens haar is niet uitgesloten dat de nabestaanden van Cruijff zelf het verzoek zullen neerleggen om af te zien van de naamsverandering. "Je moet ervoor waken dat de familie niet zegt: 'ja, jongens, graag of niet'. Maar we hopen natuurlijk dat het niet zover zal komen."

Thate hoopt dat het stadion op 25 april, de geboortedag van Cruijff, alsnog omgedoopt zal worden tot de Johan Cruijff ArenA, maar voorlopig lijkt er, vooral vanwege de financiële belangen, nog geen schot in de zaak te zitten. Dat steekt bij de familie Cruijff. "Voor hem was Ajax een vierde kind. Daarom raakt het de familie des te meer dat het niet lukt om die arena naar Johan te vernoemen."

Kun jij je de onvrede van de Familie Cruijff voorstellen?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed verhaal, ik snap alleen niet wat Ajax hier mee heeft te maken..
Zij zijn geen eigenaar dus kunnen moeilijk de naam veranderen.

24 maart 2018 om 21:28

De familie heeft gelijk.weet iemand of Ajax ook aandelen heeft in de Arena?
Zoniet dan kan Ajax er idd niets aan doen

24 maart 2018 om 21:39

Ajax heeft aandelen maar niet de meerderheid. De gemeente heeft ook een grote vinger in de pap en die lijkt het dan ook tegen te houden. Na het overlijden van Van der Laan is het punt veel lager op de agenda gekomen. Met Olengren en Van Aartsen heb je nou niet bepaald een Amsterdammer of Ajacied daar zitten die de sentimentele waarde begrijpt (of het gezichtsverlies voor Ajax en de stad als het niet doorgaat).

24 maart 2018 om 21:40

Volgens mij had Ajax een indirect belang van 13% op het Stadion. Dit houdt in dat Amsterdam NV het stadion beschikaar stelt en daar heeft Ajax de 13%. Ik geloof dat de gemeente het grootse belang had van iets van 45%. Het probleem ligt er dat de gemeente bij de naamswijziging, want het is dan geen "amsterdam" arena meer, zijn belang in het stadion wil verkopen. Alleen gaat dit gepaard met het zeggenschap, het staat immers op Amsterdams grond. Ajax wil dan het gemeente belang en de zeggenschap hebben. Ook over projecten als concerten, feesten etc. Daar wil de gemeente weer niet aan.

24 maart 2018 om 21:52

Je zit knap dichtbij Dylan! De structuur is een pareltje voor iedereen die geintresseerd is in organisatiesctructuur maar dit lijkt volgens RTL nieuws de conclusie: " In ruil voor deze investering gaf de stichting certificaten van aandelen uit, maar daarmee kan geen zeggenschap worden uitgeoefend. Via die constructie is Ajax voor 13 procent eigenaar en de gemeente voor bijna de helft (48 procent). De resterende 39 procent is in handen van de private investeerders. ".

Wat je zegt over het feit dat Amsterdam uit de naam verdwijnt en dat dat de reden zou zijn voor de gemeente om moeilijk te doen weet ik niet of dat waar is. Voor zover ik weet wil de gemeente alleen een compensatie zien voor het feit dat er dan geen naamsponser meer kan worden aangetrokken. Volgens mij willen ze er voor de rest niet van af omdat het gewoonweg winstgevend is.

Wat ik dan weer frapant vind omdat tot dusver de naam niet verkocht is en een sponsor nu verguist zou worden omdat iedereen JC in de naam wilt. Dat geld kan de gemeente wel gedag zeggen.

24 maart 2018 om 22:06

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Ik had al in mijn hoofd dat het Amsterdam weg is voor Johan Cruijff, ik had nog een extra zin erbij moeten zetten voor naamswijziging voor een sponsor als "Amsterdam " eruit is. Die compensatie die de gemeente wil gaat voor Ajax samen met de aandelen zodat ze zeggenschap krijgen. Vorig jaar wilde de gemeente volgens mij wel van haar aandelen af als het een goede prijs was, maar dan spreek ik nog met Van der Laan als burgemeester. Hoe het nu zit, is het volgens mij voor niemand precies duidelijk wat ze willen.

24 maart 2018 om 22:31

Heeft de gemeente het grootste gedeelte ? Hoe kan het dan dat Ajax supporters kritiek op eindhoven omdat gemeente eindhoven grond van psv gekocht heeft ? Daarbij is grond meer waard dan een stadion waar je niet veel mee kunt.
Maar los hiervan vind ik het respectloos dat ze bijna eisen dat het stadion een naamswijziging moet onder gaan.

24 maart 2018 om 22:34

@jansen: ajax is nooit eigenaar geweest van de arena. Alleen gebruiker. Weliswaar met een deel aan aandelen. Dus het eerste deel van je reactie snijdt geen hout.

24 maart 2018 om 22:43

@Janssen: PSV 'leende' op een aparte manier geld van de gemeente Eindhoven via de mazen van de wet. De Arena is nooit eigendom geweest van Ajax (ja voor 13%) maar Ajax huurt het stadion om te spelen. Ik weet niet wat deze gevallen überhaupt met elkaar te maken hebben?

24 maart 2018 om 22:47

@janssen Ajax huurt het stadion. Dus de rest inkomens zoals optredens vloeien ook de gemeente kas in. PSV heeft grond verkocht aan de gemeente, wat meende ik 50 miljoen kostte in tijd van crisis. PSV zal dit geld over een termijn van tientallen jaren terug betalen.een stadion is meer waard dan grond op korte termijn. Grond word in de loop duurde, maar met een crisis kan het zomaar instorten. Evenementen leveren de gemeente Amsterdam in dit geval een paar tonnen per avond op, niet alleen stadion, maar ook parkeerplaatsen, openbaar vervoer en etc....daarbij kan je naar mijn weten weinig met grond waar een stadion op staat wat van een ander is. Amsterdam heeft daarbij veel zeggenschap over de Arena waar Eindhoven enkel over de grond kan bepalen, maar zolang er een gebouw van een ander opstaat en die dragen hun deel netjes af, kunnen ze er weinig mee. Daarbij is de grondprijs ook iets wat stijgt mits de economie goed draait en kan die 50 miljoen over 20 jaar wel eens 100 miljoen zijn.

24 maart 2018 om 22:51

Als je zijn reacties in meerdere Ajax topics leest zie je dat dit wel vaker voorkomt.

On: Dit duurt wel weer erg lang en is ook helaas typisch Ajax. Misschien een nieuw stadion bouwen als de gemeente zijn hand overspeelt. Kijken hoeveel winst het Amsterdam dan nog oplevert. Sowieso word het tijd dat Ajax haar kapitaal gaat gebruiken om het stadion in eigen beheer te krijgen. Volgens mij scheelt dit per seizoen ongeveer 10 miljoen euro aan huur.

24 maart 2018 om 23:05

Ajax staat hier buiten van. Het hele artikel van VZ klopt dus ook niet. Het is niet Ajax die de vinger in de pap heeft, maar de aandeelhouders van de Arena waaronder de gemeente!

25 maart 2018 om 16:16

surreal

Als klopt wat jij zegt, en ik heb geen redenen op voorhand aan te nemen dat je ongelijk hebt, dan ligt het toch volledig aan Ajax dat het nog niet is geregeld inmiddels?

Immers, ik begreep dat vooral het financiële belang, in de zin van de sponsornaam van het stadion, een grote rol speelt. Wat op zich vreemd is, aangezien sinds debouw van het stadion sowieso al nooit een dergelijke sponsor gevonden is.

Dus wat dan overblijft is dat Ajax gewoon een deal moet maken met de gemeente, wat erop neer komt dat de commerciële waarde van het vernoemen van dat stadion in één keer afgekocht wordt. Volgens mij praat je dan over een bedrag van tussen de vijf en tien miljoen, hooguit. Nou, leg mij dan maar eens uit dat een club als Ajax zijn grootste icoon en dé man die Ajax de positie bracht die het nu heeft, nationaal en internationaal, éen dergelijk bedrag Niet op tafel zou leggen? Laten we wel zijn, het eigen vermogen is 175 miljoen Euro!!! Wat zijn anders je mooie praatjes over het eren van je helden waard?

Echt schandalig dat deze kwestie nog niet geregeld is.

27 maart 2018 om 04:53

Knap dat je dat allemaal weet? Maar met googlen kom je er wel toch.

27 maart 2018 om 11:20

Dat meen je niet?

27 maart 2018 om 11:24

Weer de gemeente tis nie waar!

24 maart 2018 om 21:37

Sterker nog, volgens mij hebben de gemeente en de directie van de Arena veel meer baat bij het behouden van de huidige naam dan Ajax. Het zou mij niet verbazen als de gemeente en de directie van de Arena de schuldige zijn van deze toch wel tergend langzame onderhandelingen.

24 maart 2018 om 22:55

Enkel omdat er Amsterdam in staat. Ik denk zelf persoonlijk dat wanneer je er Johan Cruyff Amsterdam Arena van maakt, je een naam hebt die elke toerist die geen bal van voetbal weet, je er veel meer geld uit kan halen. Zoals Mozart aan Salzburg verbonden is. Wanneer je een naam aan een stad koppelt trek je direct toch toerisme, dus als ze slim zijn sluiten ze een deal met betrekking Cruyff en Amsterdam en maak een mooie toeristische route door de stad, met oa geboorte huis, olympisch stadion met Cruyff museum en plein en je haalt denk ik flink wat geld vanuit de hele wereld binnen.

25 maart 2018 om 01:09

Goed plan. Lijkt me logies, gebeurd dus nog niet... geld, trots, doen...

24 maart 2018 om 22:37

Ze noemt niet specifiek Ajax, ze wijst alleen de "betrokken partijen" aan. Althans, in dit stuk. Ik heb het volledige gesprek niet meegekregen.

25 maart 2018 om 06:14

@994310, eigenaar of niet, je kan wel druk opleggen natuurlijk. Het is wel in belang van Ajax dat die naamsverandering er komt.

Ik schaam mij als Ajacied.

24 maart 2018 om 21:37

Het is inderdaad een schande dat het zo lang moet duren maar ik vrees dat Ajax zelf er niets aan kan doen, zij willen dit ook zo snel mogelijk (mag je vanuit gaan?) alleen er zijn allerlei betrokken partijen die enkel aan euro's denken en dit proces hele tijd liggen te dwarsbomen. Die mensen/instanties zijn degenen die zich dood moeten schamen juist..

24 maart 2018 om 22:16

Ajax moet gewoon een statement maken, mocht dit het geval zijn. Dat ze er afstand van nemen o.i.d. Al lekken ze het onofficieel aan wat journalisten.

Nee, als Ajax écht had gewild dat dit al was doorgevoerd, was het hen gelukt of hadden wij nu precies geweten waarom het niet is gelukt.

Het schaadt de naam Ajax en daarin hebben zij een verantwoordelijkheid. Die nemen ze niet voldoende.

24 maart 2018 om 23:32

Hahaha belachelijk wat jij zegt. Je hebt 0,0 verstand van alles wat hier meespeelt. Lees bovenstaande reactie van Dylan8071 en Surreal en bedenk dat het gemeentes zijn. Voor een aanbouw van m'n schuur kan ik al een jaar lopen mieteren, wat denk je dat dit teweeg brengt? Iedereen die de schuld of iets bij Ajax legt op de manier waarop jij dat doet maakt zichzelf volkomen belachelijk. Hard roepen en er compleet naast zitten, helaas exact hetzelfde als 75% in de wereld

25 maart 2018 om 00:26

Ajax wilde toch altijd al de Arena 100% overnemen. Waarom kopen ze het dan niet gewoon niet nu in naam van Johan...?

24 maart 2018 om 21:47

Ik zat laatst te denken dat ze misschien wel de overname van de ArenA aan het rondmaken zijn zodat ze zelf de naam kunnen regelen. Zou een mooie investering zijn in ieder geval. Maar stiekem weet ik ook wel dat het te optimistisch is en dat het eigenlijk gewoon een treurig verhaal begint te worden ook al heeft niet alleen Ajax hier schuld aan, er zijn zoveel partijen in verwikkeld inmiddels.

24 maart 2018 om 22:26

Ik schaam mij als Nederlander. Zielig dat de familie waarschuwt

24 maart 2018 om 23:33

Denk niet dat Johan er zo moeilijk over gedaan zou hebben. Heeft niets met voetbal te maken, maar met ego.

Voetballend proberen Ajax en vooral Barcelona zijn visie waar te maken, dat is veel belangrijker.

Johan Cruijff heeft internationaal zijn stempel gedrukt! Een standbeeld of een naam van een stadion doet daar niets aan toe of af. Gaat nergens over dit.

Cruijff is een voetbalvisie/filosofie, geen symbool.

25 maart 2018 om 08:58

Ik schaam.mij als amsterdammer..
Dat de gemeente wederom geld boven reputatie en respect verkiest.
Uiteindelijk weten we wel hoe het komt.
Heel Amsterdam word naar de gallemiese geholpen door al die import-Amsterdammers op de grachtengordel en in de Gemeenteraad. De niet bovengemiddeld gefortuneerde Amsterdammer wordt met de huizenprijzen de stad uitgejaagd en de yuppies nemen hun plaats in. Leuk zo een bruisende stad, en dan beginnen ze die bruisende stad stuk te maken. Want ze krijgen.kindjes, die willen.het rustig hebben. Dua geen late horeca meer,, geen straatmuzikanten, geen venters, koffieshops of wallen..etc.
Dus deze mensen die nu vaak de dienst uitmaken in Amsterdam hebben eigenlijk helemaal geen binding met de geschiedenis van.Amsterdam.
Hoeveel mensen in de gemeenteraad zijn nog geboren en getogen Amsterdammers?
In het stadion ook, iedereen mag ajacied zijn, maar tegenwoordig hoor je Zelfs daar weinig Amsterdams....

Het is werkelijk gênant hoe weinig schot er in deze zaak zit. Hopelijk is het over een maand dan toch echt rond.

Pardon? Graag of niet lijkt mij, al duurt het 4 jaar, die naam komt er toch wel.

24 maart 2018 om 22:28

Helemaal mee eens. De beste man heeft veel bereikt en gedaan voor het NL voetbal maar op deze manier heb ik liever geen stadion dat Cruijff heet

24 maart 2018 om 22:51

@nammak

Alsof de familie zelf de pers op zoekt. Journalist gaat naar de familie (of belt), en dan krijg je een woordvoerder van de familie aan de telefoon/face 2 face. Hij stelt vragen en maakt er een mooi verhaaltje van.

Daarnaast is het natuurlijk beschamend om te zien dat dit zo lang moet duren omdat iemand een paar stuivers meer denkt te kunnen verdienen. We zijn al 2 jaar verder en geen stap vooruit.. Als je het niet wil veranderen, prima, maar zeg dat dan gewoon (de belanghebbers uiteraard).

Dat je 20+ duimpjes krijgt is trouwens misschien nog wel beschamender voor mensen die het artikel niet lezen, en alleen de onjuiste titel...

24 maart 2018 om 23:27

Ajax moet/moest blij zijn met Cruijff en niet andersom. Dit is gewoon gênant.

Het is vootal vreemd dat alle partijen met dat statement kwamen,cterwijl er nog geen akkoord was.

Als het niet door gaat zou het een schande zijn, en zouden de betrokken partijen, afgezien van de familie, zich moeten schamen.

Dit snap ik ook niet inderdaad. Het had allang in kannen en kruiken moeten zijn natuurlijk. Wat een slechte en schandelijke gang van zaken is dit. Dit zijn dingen waar ik me als Ajacied voor schaam.

Dit ligt totaal niet aan Ajax, maar aan de Amsterdam arena zelf en de founters en andere commerciële partijen. De gemeente en Ajax willen wel. Maar wat wel klopt dat het volledig respectloos is. Had bij leven al JC stadion al moeten zijn. Schandalig dat commercie belangrijker is dan onze held en wereldwijde uithangbord.

Het is gewoon schandalig, maar zolang het niet officieel is, wil dan de MEDIA de naam er dan ook niet voor gebruiken, heb toch veel respect voor de familie.

24 maart 2018 om 21:33

Het is toch alleen maar respectvol richting Cruijff dat heel Nederland, media en burger, het wel zo noemt?

24 maart 2018 om 21:39

Denk je werkelijk dat de familie het respectloos vindt als de supporters/media wél het goede voorbeeld geven en Johan terecht eren op deze manier?

Er spelen allerlei eigen financiële belangetjes mee, iets wat al jaren aan de gang is in het Nederlandse voetbal. De meeste clubs zijn zich uit de financiële problemen aan het werken. Echter is dit schandalig en word hier in Nederland (typisch) ten opzichte van andere landen zo krampachtig over gedaan (het gaat immers om geld) het is een schande

Ik snap die verbazing hier echt niet want dit is geen uitzondering maar juist heel tekenend voor Nederland. Dit is nl. de manier waarop we altijd met onze nationale sporthelden omgaan, dat kunnen we helemaal niet. Werkelijk te schrijnend voor woorden. In dit land moet nl. altijd alles worden teruggebracht tot geld. Maar wat Cruijff heeft betekend voor het (nederlandse) voetbal en Nederland, laat zich niet uitdrukken in geld, dat is onbetaalbaar. De betrokken partijen moeten zich de ogen uit de kop schamen.

24 maart 2018 om 22:23

Hier kan ik me goed in vinden. In Nederland missen we die emotie op een of andere manier. We zullen nooit diezelfde passie, temperament en liefde tonen zoals bijvoorbeeld Italianen of Spanjaarden dat doen. Geld staat hier altijd op de eerste plaats en ik snap dat dit ontzettend zeer kan doen voor de familie.

25 maart 2018 om 16:25

Raypas

Klopt, hier in Nederland houden wij helemaal niet van helden. Helden, en sowieso iedereen die zijn kop boven het maaiveld uit durft te steken, worden hier keihard onthoofd en neergesabeld. Daar zijn we meesters in.

Hoe vaak heb ik mensen wel niet horen zeggen: "die Gullit/van Basten/rijkaard/bergkamp/koeman moet niet denken dat hij iets bijzonders is"? Of dat mensen in de rij staan om bij een disco naar binnen te mogen en dan staan te vloeken als Wesley Sneijder vervolgens langs de rij geleid wordt en direct naar binnen mag. Hoezo, roepen ze in koor, "hij is toch niet meer dan ik of wel soms?"

Dus wat dat betreft moet je ook niet raar staan op te kijken dat we inderdaad zo met onze grote Helden en Grote Vaderlanders omgaan. Ik bedoel maar, wij zijn ook het land dat erin slaagt om een querulant als Pim Fortuyn te kiezen als 'grootste Nederlander'. Dus zeg maar, Willem van Oranje, Erasmus, Bredero, Van den Vondel, Harry Mulish en dan .......... Fortuyn....

Overigens, even een kritische noot, dat het in dit geval inzake Cruijff nu draait om 'geld' dat is op zich dan ook wel weer iets ironisch. Bij Cruijff draaide, uiteindelijk , namelijk ook álles om geld.

Als ik de familie Cruijff zou zijn wilde ik mijn naam niet eens verbinden aan dat clubje geldwolven. Overal in de wereld wordt Cruijff nog bejubeld, aanbeden en met gedenktekens geeerd, behalve in zijn thuishaven. De club die mede, vooral door hem zo groot is geworden. Wat zullen er een paar blij zijn dat ook burgemeester van der Laan voortijdig is overleden. Die zou dit nooit over zijn kant laten gaan. Die slappe van der Sar komt weer met een stukje tekst om zichzelf vrij te pleiten. Doe eens wat beter je best als Ajax zijnde, en kom eens met je hoofd in de media wanneer mensen willen weten wat zich af en toe afspeelt bij Ajax. Noord-Korea is er niets bij, dat constant wegduiken voor iedereen....

24 maart 2018 om 21:48

Van der Sar valt hier weinig te verwijten. Ajax moet kijken of de mogelijkheid er is om een volledig niet stadion te bouwen. Zolang de Arena gemeentelijke belangen heeft zal de naam Cruijff er nooit aan verbonden worden. Overmara moet nog 5 jaar doorgaan, kas spekken, stadion kopen en benoemen naar Cruijff. Stadion in eigen bezit zorgt ook weer voor meer inkomsten en minder lasten.

24 maart 2018 om 22:40

Goh jij bent ook makkelijk, maar iedereen wijzen zonder dat je blijkbaar weet hoe het zit? Ajax hier de schuld van geven is diep en diep triest. Voor zover het lijkt is het de Arena zelf die er iets aan over wilt houden. Ik weet niet hoe het bij jouw vriendjes gaat als je gaat knikkeren maar als er 3 partijen zijn en 1 partij doet niet wat de rest wil, gaat het niet door?

24 maart 2018 om 22:50

Overigens zoals hieronder staat ook niet vergeten dat we met aandelen te maken hebben. Als er iets aan het aandeel gewijzigd wordt kan de waarde hier van stijgen of dalen, daarnaast moeten alle grootaandeelhouders (of in ieder geval meer dan 50 procent van het geheel) akkoord gaan. Roepen dat Ajax een clubje geldwolven is, slaat nergens op. Ajax wil, net als elke club, geld verdienen als het kan. Daar zijn wij de laatste jaren gewoon verdomd goed in. Dat heeft echter niks te maken met de naam van het stadion of wat dan ook. Wijlen van der Laan erbij betrekken is erg laag, die man kreeg het ook niet voor elkaar want het is niet de keuze van 1 iemand. Het vergelijken met Noord Korea is helemaal scheef maar dat weet je zelf ook wel. Overigens vind ik het schandalig dat de familie dit laat weten, dat het wat langer duurt is erg vervelend en ongewenst maar ze moeten niet zielig gaan doen, het is alsnog een verdomd grote eer.

24 maart 2018 om 23:43

Begrijpend lezen kan soms moeilijk zijn. Ik zal het even uitleggen: Ajax is partij in het noemen van het stadion naar Johan Cruijff. En als de burgemeester nog zo zijn best heeft gedaan, vlak voor zijn overlijden, om het stadion te vernoemen naar de nummer 14, en dat zo goed als voor elkaar kreeg, dan mag je van de voorzitter wel wat meer invloed en voortouw verwachten dan een A 4’tje. Maar misschien ben jij wel fan van die slapjanus. Dat was ik ook. Toen hij nog keeper was....

Het lijkt mij passend en netjes om te doen, maar ik kan mij van de eigenaren van de Arena ook goed voorstellen dat het zakelijk aspect ook zeer belangrijk is en wellicht voor gaat. Ajax is neem ik aan niet of nauwelijks partij. Hebben toch maar een klein aantal aandelen?

24 maart 2018 om 22:09

39% is in handen van private investeerders. Dat deze investeerders aan het zakelijke aspect denken is volledig terecht. Echter is de rest van de gemeente en Ajax. Zij hebben een veel grotere verantwoordelijkheid naar de samenleving. Bij hen zou dit grote sentiment onder de bevolking toch voorrang moeten hebben op een zakelijk aspect.

25 maart 2018 om 01:44

Dank voor je duidelijk uitleg!
Betekent dus ook dat je drie groepen aan aandeelhouders hebt. Als je dan een plan hebt dat bv maar een groep geld gaat kosten, dan is de huidige situatie geen verrassing.
Wat dan nog wel een vraag is welke stemverhouding wordt aangehouden. Gaat het bv om de helft 1 is een meerderheid of is 76 een meerderheid? Enz, enz.

Ideetje: kan Ajax, evt met de gemeente, een fors deel van die 39 aandelen niet overnemen? Ajax heeft geld zat op de bank.
Weet iemand trouwend of Ajax dit zelf wel 100 wil? Of mompelen ze een beetje mee.

25 maart 2018 om 09:16

Voor zover ik weet, is een andere meerderheid dan 51% zeer ongebruikelijk. Het zou natuurlijk ook een stukje relatiemanagement kunnen zijn. Als die private investeerders ook nog andere belangen hebben met Ajax en/of de gemeente dan jaag je ze niet graag tegen je in het harnas.

Meer aandelen kopen zou inderdaad een goed idee zijn. Alle partijen doen daar alleen heel schimmig over. Deze discussie wordt ook op Ajax fora veel gevoerd, maar helaas komt ook daar niemand verder dan wat wij hier met ons gezonde verstand suggereren.

25 maart 2018 om 09:16

Voor zover ik weet, is een andere meerderheid dan 51% zeer ongebruikelijk. Het zou natuurlijk ook een stukje relatiemanagement kunnen zijn. Als die private investeerders ook nog andere belangen hebben met Ajax en/of de gemeente dan jaag je ze niet graag tegen je in het harnas.

Meer aandelen kopen zou inderdaad een goed idee zijn. Alle partijen doen daar alleen heel schimmig over. Deze discussie wordt ook op Ajax fora veel gevoerd, maar helaas komt ook daar niemand verder dan wat wij hier met ons gezonde verstand suggereren.

Ik vraag me echt af wie er nog moeilijk aan het doen is. Ajax wou het, de gemeente wou het en het bestuur van de Arena stond er ook voor open. Schandalig dat het zo lang duurt. Is er dan zoveel bureaucratisch gedonder dat dat een naampje veranderen 2 jaar duurt of wil de Arena het nu opeens toch niet meer.

Amsterdam is veel beter als naam voor internationale evenenten en concerten

Er wordt steeds beweert dat de Arena financiele inkomsten misloopt door de naamswijziging waardoor het minder aantrekkelijk is voor een titelsponsor. Maar dit is echt de grootste uit de duim gezogen argument van een stelletje aasgieren die dollartekens in hun ogen zien. Die betonnen badkuip staat er al ruim 20 jaar. In al die jaren is er geen een commercieel bedrijf geweest die zijn naam aan het stadion wilde verbinden. En dan hebben we het over een periode waarin Ajax Europees ook nog eens wat voorstelde en dus ook een grote marktwaarde heeft. Dus op wat precies is het gebaseerd dat de Arena inkomsten misloopt.

Dit lijkt mij meer een gevalletje krijg een product niet verkocht. Maar te gierig om het gratis de deur uit te doen en wil dr compensatie voor. Nou de mensen van de Arena. Overspeel je handen niet, dit gaat niet alleen geld kosten maar ook je hele imago.

Lees het onderstaand stukje even en je weet wat het issue is en wie verantwoordelijk is en dat is niet ajax. Bij die gelegenheid liet de directeur van de ArenA, Henk Markerink, weten dat de naamswijziging gepaard zou gaan met veranderingen in de aandelenverhoudingen. De aandelen van de gemeente Amsterdam zouden worden gehalveerd en de aandelenportefeuille van Ajax zou groter worden. Ook wilde Markerink compensatie voor de naamsverandering.[17]Inmiddels was ook bekend geworden dat het Europees kampioenschap voetbal 2020 op de achtergrond een hoofdrol speelt bij de naamsverandering. Het stadion zou voor het EK 2020 een opknapbeurt krijgen van 50 miljoen euro (meer dan de helft van wat het stadion ooit nieuw kostte), en 20 miljoen daarvan zou betaald worden door een sponsor, die dan ook zijn naam min of meer aan het stadion mocht verbinden. Dat was al in 2015 afgesproken, een half jaar vóór het overlijden van Cruijff.[18] Maar dat wordt onmogelijk als de ArenA naar Cruijff wordt vernoemd, en daarmee vervalt 20 van die 50 miljoen euro.[19] Tenzij een compromis zou kunnen worden gevonden waarbij de naam van Cruijff en een sponsor aan elkaar gekoppeld worden. In dat geval wil de familie echter inspraak krijgen, zo liet Jordi Cruijff weten. De familie hoeft evenwel niet aan de naamswijziging te verdienen

24 maart 2018 om 23:02

@musi26

Interessant als dat waar is. Heb je ook een bron?

Zoals Surreal hierboven al aangeeft ligt het probleem voornamelijk bij de gemeente. Ajax en de gemeente samen hebben een ruime meerderheid qua aandelen. Echter is het duidelijk dat de verantwoordelijken in het gemeentebestuur er te weinig het belang van zien.

We zullen het helaas nooit zeker weten, maar ik denk dat Eberhard van der Laan het er allang doorheen had gekregen. Hij toonde zicht tenminste een echte burgervader. Ik schaam me dood dat nepamsterdammers als Kajsa Ollongren en Jozias van Aartsen de hoogste positie van onze gemeente kunnen bekleden. Deze mensen zitter er louter voor zichzelf.

Overigens grappig dat Ollongren, die in de ogen van de meeste Amsterdammers zo'n beetje alles fout heeft gedaan, wordt beloond met het pluche van den Haag. Maar dat terzijde.

Effe een stadion naam veranderen blijkt dus een complexe klus,waar veel geld mee is gemoeid. hoop dat het snel rond komt. heeft veels te lang geduurt.

alles is te relateren aan het nummer 14 in het leven van johan. ik denk dat ze 14 jaar wachten met een naamsverandering.

ik zie eerlijk gezegd het probleem niet. johan is al op vele manieren geëerd (en terecht) en dat zal tot in de eeuwigheid blijven gebeuren (en terecht). als er een keer een stadion niet naar hem genoemd wordt, is de wereld te klein. natuurlijk is het een enorme eer, maar om als familie (en fans) daar nou zo moeilijk over te doen.

Ik las ook ergens dat de familie de naam van johan had verkocht aan pes, terwijl johan dit altijd tegen had gehouden toen hij nog leefde. Geen idee of het waar is en misschien zijn er goede redenen voor, maar als het waar is vind ik het wel veel over de familie zeggen.

Iedereen die met dat stadion te maken heeft en eigenlijk het hele Nederlandse voetbal, moet zich maar eens realiseren dat Johan Cruijff Nederland als voetballand op de kaart gezet heeft. Zonder hem was die Arena er nooit gekomen en speelde Ajax nu nog steeds in de Meer voor 13.000 toeschouwers bij een gemiddelde eredivisiewedstrijd. Door hem kwamen de successen en als gevolg van die successen het grote geld. En als gevolg van het geld een groter stadion...... Het zou iedereen sieren om nu onmiddellijk een eind te maken aan de huidige onzin. Commerciële belangen ? Wat heeft het dan opgebracht omdat het de Amsterdam Arena heet ? Hopen ze soms op Red Bull ?..... Wat een onzin allemaal. Er is sinds de Arena bestaat geen naamsponsor gevonden voor het stadion en het zit er ook niet in dat dit de komende tig jaar gaat gebeuren. Dus vernoem het naar degene aan wie je het uiteindelijk te danken hebt.
Johan Cruiff Arena NU !!!!!

Nederlands voetbal is Johan Cruijff. De grootste die we hadden. Wanneer je die niet eens kunt eren in zijn geboorteplaats, dan kun je je afvragen tot welk niveau we afgegleden zijn. Geld is belangrijk, dat snap ik.. maar uiteindelijk gaat het om voetbal. Ik kan er met mijn verstand niet bij, Voor al degene die het geld een issue vinden.. Wat als 'tena' wil investeren? Een beetje verschil qua uitstraling is er dan wel.

Hmm en ik dacht dat het al de Johan cruijf arena heette zelfs hier op voetbalzone noemen ze het al zo zaten we allemaal fout.

Vernoem een tribune naar Cruijff maar maak net als alle andere clubs gewoon commercieel gebruik van de stadion naam. Er is toch ook geen George Best Stadium terwijl die minstens zo goed was als Cruijff.

Hahahahaha graag of niet voor Ajax? Wat een mensen daar zeg. Cruijff was een geweldige voetballer en trainer (zeker de beste voetballer die we in NL ooit gehad hebben), maar het was maar een apart mannetje, blijkbaar zit dat in de genen daar...
Sjongejongejonge, ze willen een fucking gebouw naar de beste man vernoemen, maar de gemeente(?) ligt in de weg. Hoe is dat A. disrespectvol (het feit dat ze het stadion willen vernoemen lijkt me al een teken van respect, ze hadden ook helemaal niks kunnen doen) en B. graag of niet voor Ajax? Als ik Ajax was zou ik het omdraaien na deze uitspraken... Graag of niet voor de familie Cruijff.
Cruijff mag dan wel de grootste Nederlandse voetballer en de meest invloedrijke voetballer (op de sport) ooit zijn, maar niemand, helemaal niemand, is groter dan de club. Belachelijke uitspraken van de familie. Zeker als je, nogmaals, bedenkt dat de schuld met name buiten de club ligt

Lijkt me een megaklus om alle partijen in binnen en buitenland die belangen hebben in de naam Amsterdam Arena,te bewegen om die naam te schrappen ten koste van de naam Johan Cruijff.
Dit kost jaren.

Vind het allemaal wat overdreven hoor.
Stadion is niet van Ajax. Groot deel van de gemeente en investeerders.
Ze hadden ook het stadion naar Hazes kunnen noemen.
Amsterdammer en trad ook op in de Arena.

hij is bij leven uit onvrede al eens naar een andere club gegaan .
laten die nou net een nieuw stadion gaan bouwen
nee echt waar zijn ze mee bezig daar in 020 dit verdient de beste man niet
noem die voetbal bak nou gewoon naar cruijf

Ik begin die familie Cruijff een beetje zat te worden. Ajax heeft hier nauwelijks invloed op.

Ik vraag me af wie hier meer baat bij heeft de familie of het stadion ... ja dat Johan geweldig was dat weten we wel weer maar laat die man lekker rusten, en de nabestaande hoeven niet steeds geld op hem te verdienen .

Er zijn genoeg dingen die naar Johan zijn vernoemd straat namen en etc zelfs in Barcelona wordt die man geëerd .

Ergens moet je een lijn trekken ...

Niet alles hoeft cruijff te zijn ..

Het is niet fraai dit gesteggel over de naam van het stadion. Aan de andere kant het is wel in stijl: waar Cruijff is daar is gedoe. Zelfs na zijn dood.

Je kunt ook wel heel zielig zijn als familie cruyff..
Als de club wil komen ze van zelf wel...
Zo niet dan niet...
Ja cruyff heeft veel betekend voor Ajax.... Maar ga Ajax geen dingen opdragen...

Ik ben Ajax fan ze moeten zich dood schamen het is al 2 jaar geleden dat Johan Cruyff is overleden ik vind het geen respect hebben voor de nabestaanden diep triest

Ze moeten niet zeuren. Wees blij dat een club als Ajax,de gemeente en de raad het willen doordrukken. Dat het langer duurt dan gedacht is een kwestie van geduld.

Zou me niet verbazen als ze straks,als het eenmaal officieel wordt,ze bedanken ivm hun trots.

Wat een zeikland zijn we maar weer eens. Als het altijd om emotionele kwesties gaat, wordt er zo krampachtig gereageerd. Net als de afscheidswedstrijd van een Sneijdertje. In het buitenland wordt er altijd zorgvuldig met zulke kwesties omgegaan door de verantwoordelijke partijen. Maar het woord 'respect' kennen wij niet in Nederland.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren