Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Competitievervalsing’ in Jupiler League: ‘Heeft consequenties voor Jong Ajax'

Laatste update:

De Jupiler League wordt vrijdagavond hervat en het treffen tussen Fortuna Sittard en Jong Ajax springt eruit. Omdat de Limburgse club momenteel lijstaanvoerder is, maar ook omdat het beloftenteam van de Amsterdammers maar liefst elf spelers moet missen. Edwin Lugt, voorzitter van Go Ahead Eagles, bestempelde het donderdagavond als ‘competitievervalsing’.

“Wederom het bewijs dat er in Nederland maar wat wordt aangerommeld, de Jupiler League wordt totaal niet serieus genomen. Het is Fortuna Sittard overigens van harte gegund, daar niet van”, laat Lugt weten via Twitter. Een groot deel van de spelers van Jong Ajax zit momenteel met de eerste selectie van de Amsterdammers in Portugal. Een hele normale situatie, zo zegt Jong Ajax-trainer Michael Reiziger tegenover het Algemeen Dagblad.

“De trainers willen tijdens het trainingskamp altijd elf tegen elf kunnen trainen en we hebben de spelers ook nodig om twee oefenwedstrijden op één dag te kunnen spelen”, stelt Reiziger, die het trainingskamp bovendien een goede mogelijkheid noemt om de spelers van Jong Ajax kennis te laten maken met het eerste elftal. “Omdat dit trainingskamp samenvalt met het begin van de Jupiler League heeft dat inderdaad consequenties voor de selectie van Jong Ajax. Voor de jongens die nu doorschuiven is dit ook een mooie kans.”

Norbert Alblas, Luis Orejuela, Leon Bergsma, Mitchel Bakker, Carel Eiting, Noussair Mazraoui, Jurgen Ekkelenkamp, Mateo Cassierra, Dennis Johnsen, Noa Lang en Kaj Sierhuis zullen niet van de partij zijn als Jong Ajax het in Limburg opneemt tegen Fortuna Sittard. Het ontbreken van deze spelers kan een wenzenlijk verschil maken in de titelstrijd, als bijvoorbeeld NEC het later dit seizoen opneemt tegen een ‘compleet’ Jong Ajax. Overigens hebben ook PSV (drie), FC Utrecht (zeven) en AZ (zes) spelers meegenomen op trainingskamp, al zijn dat er niet zoveel als bij Ajax.

“Laat ik het zo zeggen: ik kan me voorstellen dat de clubs zich daar aan storen. Het is niet de ideale situatie”, reageert een woordvoerder van de KNVB tegenover de NOS. “Het speelprogramma is gemaakt in samenspraak met alle clubs. We hebben de winterstop in de Jupiler League korter gemaakt in overleg met de clubs en dit is hier een consequentie van. Eenzelfde soort discussie speelt tijdens interlandperiodes, dan missen sommige ploegen ook spelers.”

Vind jij dat er sprake is van competitievervalsing?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De huidige opzet van de Jupiler League met de beloftenelftallen is sowieso al competitievervalsing, maar dit is natuurlijk wel een heel schrijnend voorbeeld ervan. Bizar dat op deze manier de ene titelconcurrent ontzettend veel voordeel haalt uit een trainingskamp van Ajax 1.
Overigens valt Ajax natuurlijk niks te verwijten, elke club heeft spelers uit hun beloftenelftal mee met het trainingskamp. Dat de Knvb dit mogelijk maakt en de opzet weigert te veranderen, daar moet wat aan gedaan worden.

12 januari 2018 om 16:11

De Knvb had gewoon de competitie van de eredivisie en de jupiler weer gelijk moeten laten beginnen na de winterstop. Was er ook geen comentaar geweest.

12 januari 2018 om 16:33

Dit is altijd en al jaren zo. Ajax neemt er dit jaar extreem veel, het hele elftal beter te noemen. Blijkbaar neemt Ajax het voetbal in onze profcompetities ook totaal niet serieus. Maar oh wee, als ze door dit soort dingen niet door zouden komen Europees of op de laatste speelronde de concurrent tegen een tweede Vitesse, AZ of iets dergelijks speelt... Dan is de wereld weer te klein.

12 januari 2018 om 16:59

Wat Jammer van je reactie -NEC-...
Kan je weer lekker Ajax bashen he!!

Dit is niet de schuld van Ajax meneer -NEC-, zoals je in de tekst hierboven hebt kunnen lezen is het programma in samenspraak met alle deelnemende clubs gemaakt/goegekeurd!!
Ajax maakt niet het programma en het is in het belang van Ajax dat zij hun eigen spelers in hun ogen de beste training/opleiding/voorbereiding geeft.

Ook knap dat je het in je hoofd zo weet te veranderen dat je de vergelijking met totaal iets anders gaat maken namelijk ... de europeese wedstrijden van Ajax 1....
Laat maar lekker je haat spreken Meneer -NEC-!!

ON: Dit is natuurlijk geen ideale situatie gezien het competitie verband van de Jupiler... doch is dit al jaren aan de gang en elk jaar wordt er weer gehuild door enkele clubs... helaas zijn de afspaken gemaakt met FOX en is het geld hartelijk geaccepteerd door dezelfde clubs die vaak huilie huilie doen!

12 januari 2018 om 17:29

Dat is niet bashen maar puur feiten beoordelen.

Dat jij dat ziet als bashen zegt eigenlijk genoeg over deze situatie.

12 januari 2018 om 17:32

Ik geef alleen maar voorbeelden met je vergelijkingen, dat noem je argumenten en referenties waarmee je je punt kracht bijzet, dat jij er haat van maakt zegt meer over jou. Natuurlijk is het goedgekeurd, dat Ajax het hele Jong elftal mee neemt is nog nooit gebeurd, en dus konden andere ploegen daar ook vrij weinig mee. De geldverhouding ligt daarbij ook zeer scheef in Nederland, maar dat is weer een andere discussie. Maar blijkbaar raak ik een gevoelige snaar, want zelf heb je 0 argumenten.

12 januari 2018 om 18:55

Misschien is het wel een deal geweest bij de transfer van Schuurs naar Ajax...

12 januari 2018 om 16:26

Ik ben het volledig met je eens. Het maakt in dit verhaal niet uit welke naam van de club genoteerd staat. De oorzaak ligt bij de Knvb en ik hoop toch echt dat ze opzet van de competitie gaan veranderen. Wat men in Engeland heeft kan in Nederland ook bewerkstelligt worden. Uiteraard in een mindere mate, maar het is wel mogelijk.

12 januari 2018 om 17:47

Totaal geen competitie vervalsing. Alle 1e elftallen clubs moeten gewoon van ajax kunnen winnen. Wanbeleid bij andere clubs is het issue. Je niet je toch schamen dat je niet eens een team kunt opstellen dat gelijkwaardig is aan ajax 2/jeugd elftallen.

12 januari 2018 om 17:56

Wat een onzin zeg. Lees je zelf wel eens terug wat je schrijft? Wat denk je dat het verschil in begroting is tussen Ajax/psv en een club als Helmond Sport / Telstar? Het budget van een topclub in Nederland zie je net zo goed terug in de beloftenelftallen hoor.
PSV en Ajax kunnen rustig een speler van 18 jaar voor pak 'm beet 5 miljoen kopen en eerst een jaar in hun Jong-team laten spelen, terwijl die 5 miljoen voor veel JL clubs het hele budget is.
Bovendien spelen bij PSV en Ajax vaak een groot deel van de grootste talenten uit Nederland. Vind je het heel gek dat die beter zijn dan de vijver waar clubs uit de JL uit moeten vissen? Het zou pas raar zijn als Jupiler League clubs met gemak van de beste talenten uit Nederland zou winnen. Dan moeten we ons toch echt zorgen gaan maken.

Wat jij zegt is: omdat andere clubs maar moeten kunnen winnen van het tweede van een topclub, hoeven we ons niet meer druk te maken over de opzet van de competitie. Want dan is het 'totaal geen competitie vervalsing'.
Voortaan eerst nadenken, dan typen.

12 januari 2018 om 18:52

Dat is ook de discussie niet. Probleem is dat Ajax het 3e team nu opstelt I.p.v. Het 2e dus alsnog competitievervalsing.

12 januari 2018 om 19:44

Wat overdreven reaktie. Er zijn ook een aantal spelers mee uit onder 19, die hebben maar een paar keer bij Jong gespeeld.

12 januari 2018 om 21:46

Wat een bizar slecht argument

12 januari 2018 om 22:21

Als je dit gaat vergelijken met jouw reactie hieronder dan zul je je mening moeten herzien denk ik.

Mee eens, dit soort factoren hoort niet bij te dragen aan wie er uiteindelijk promoveert. Daar zijn de belangen te groot voor. Ik pleit nog steeds voor een vaste selectie van het 1e en 2e elftal, waaruit slechts in de winterstop getransfereerd mag worden tussen 1e en 2e elftal óf tussentijds een speler uit het 2e elftal doorgeschoven mag worden naar het 1e.

12 januari 2018 om 15:59

Dat ben ik niet met je eens. Nederland is wereldwijd beroemd om het werken met jeugd en de opleiding van spelers. Wanneer een talent het goed doet bij het jeugd-team van de club, moet hij gewoon kansen kunnen krijgen bij het eerste elftal. Door deze regel van jou, beperk je deze mogelijkheid tot doorstroming. Dan daarbij, voor deze situatie zou het ook geen bal uitmaken, aangezien de winterse transferperiode momenteel natuurlijk open is. De KNVB had gewoon rekening moeten houden met trainingskampen door beide competities hetzelfde weekend te hervatten.

12 januari 2018 om 16:11

Zeker dat beide competities tegelijkertijd moeten starten, maar het wordt nu ook enigszins uit z'n verband gerukt, omdat het nu Ajax en Fortuna betreft omdat Fortuna bovenaan staat getuigende dat Edwin Lugt alleen Fortuna Sittard noemt en niet Psv,utrecht en Az.

NEC moet ook tegen PSV dus zo'n groot verschil gaat het niet worden.

12 januari 2018 om 16:19

Doorstroming kan door te stellen dat een Jong-speler altijd mee mag doen bij het eerste (of na 5 of 10 wedstrijden definitief tot het eerste behoort en niet meer in de JL mag uitkomen), wat ik vooral wil is dat spelers van het eerste niet 'als het uitkomt' bij het tweede meespelen. Bovendien bedoelde ik dat de winterstop 1 wisselmoment is en niet dat in die periode constant gewisseld mag worden. Daarnaast, eens met het gelijk aanvangen van de competities na de winterstop.

12 januari 2018 om 16:23

@thermisol:
PSV mist 3 man en Ajax 11 man is toch een behoorlijk verschil!

3man kan je nog missen door blessures en dergelijke. Maar 11 man is gewoon bizar en een heel elftal wat vervangen moet worden nu... (of wel heel de basis)

12 januari 2018 om 17:29

Hoe kom je erbij dat NEC tegen PSV speelt? NEC speelt tegen Go Ahead vandaag.

12 januari 2018 om 16:19

Onzin Feycoev.

Als dat zou gebeuren zou je Ajax, Utrecht, Az en Psv verplichten om te werken met zo'n 40 contractspelers. En niet alleen hun, wat te denken van kleinere clubjes als Sparta (topklasse) De Graafschap, Den Bosch, Almere City etc (allen hoofdklasse). Dat gaat nooit lukken.

Daarnaast benadeel je hun selecties enorm. Waarom zouden wij bijvoorbeeld oneindig mogen muteren tussen het 2e en eerste elftal terwijl bijv. een Ajax of Az dat dan niet zou mogen?

Ze worden al benadeeld. Zo mogen wij bijvoorbeeld een Vilhena straks in Maart tijdens een blessure gewoon bij het 2e fit laten worden, terwijl wanneer Neres of Lozano dit gebeurt Ajax en Psv dikke vette pech hebben.

Wat jij voorstelt moet alleen doorgang vinden wanneer het voor alle Jong elftallen geld. En niet alleen voor Ajax of psv, Az etc. Anders is het nog oneerlijker dan nu denk ik.

Daarbij wat ik vanmiddag zei, als Nec stijf bovenaan had gestaan, of Fortuna geen rol van betekenis zou hebben gespeeld zoals de laatste jaren meestal het geval was, dan had je hier helemaal niemand over gehoord.

Ik vind dan ook dat NEC in dit geval maar lekker bij zichzelf te raden moeten gaan. Ze hebben zichzelf in deze positie gebracht. Ze hadden ook een straatlengte voor kunnen staan, dan was er namelijk niets aan de hand.
Daarbij moet Fortuna eerst nog maar zien te winnen natuurlijk.

Je hoort niemand over Jong Utrecht of Jong Az. Dat heeft te maken omdat Dordrecht, Helmond, Az en Utrecht weinig belangen kennen. Ja Az, Utrecht en Helmond kunnen degraderen. Maar omdat Az en Utrecht in eigen voet schieten hoor je er niemand over..
NEC had ook gewoon in een positie moeten staan waardoor dit totaal niet van belang zou zijn geweest...

12 januari 2018 om 16:24

Ik vind ook niet dat we het hier specifiek over bepaalde clubs moeten hebben, maar er moet worden nagedacht over de vraag of de JL een competitie moet zijn waar dit soort elementen bepalend (kunnen) zijn. Persoonlijk vind ik het super dat talenten de kans hebben om zich op hoger niveau te ontwikkelen maar voor sommige van de huidige aspecten vind ik het Jong-team geen podium.

12 januari 2018 om 16:31

''ik vind dan ook dat NEC in dit geval maar lekker bij zichzelf te raden moeten gaan. Ze hebben zichzelf in deze positie gebracht. Ze hadden ook een straatlengte voor kunnen staan, dan was er namelijk niets aan de hand''

Wat een lachwekkende redenering, wat heeft dit nou te maken met het feit dat Fortuna tegen een normaal heel sterk Jong Ajax er veel makkelijk vanaf komt dan NEC over een paar weken? Het gaat hier niet om 3 of 4 spelers maar om een heel elftal he, dit gaat helemaal nergens over en heeft niks weg van een eerlijke competitie. Maar goed, dat vond ik al toen ze de beloftenteams introduceerden, het is een speeltuintje geworden voor de jeugdspelers van een paar gelukkige eredivisieploegen. Lachwekkend, wat een nachtmerrie zou dat zijn als mijn club tussen een paar beloftenteams stond.

12 januari 2018 om 16:41

@consy

Ook al doen onze clubs hier niet aan mee. Ik denk dat het voor talentontwikkeling en uiteindelijk het Nederlands elftal dit alleen maar goed is. Hier leren die talenten veel meer van dan van het spelen tegen andere jong teams.

En nee ik vind de redenatie niet raar. Utrecht mist er 7 (!!) ook gewoon veel. Maar dat boeit niemand omdat zij nul rol van betekeins spelem. Als NEC nu stijf bovenaan zou staan zouden zij er ook geen probleem van maken.
Daarnaast moet (zoals ik als zei) Fortuna eerst nog maar winnen.
Spelen tegen dit Ajax team brengt meer druk en gevaar met zich mee. Je kan het namelijk niet meer goed doen. als je wint is het logisch, win je niet of maar met 1-0 ben je een lachertje. Daarnaast is het zo dat er onderschatting kan ontstaan bij fortuna, omdat jong Ajax een "slechte" ploeg op moet stellen.
Ik denk dat ook de A1 van Ajax hele goede spelers (voor jupiler begrippen) op kan stellen namelijk.

Edit: Daarnaast vind ik dat de JL er sowieso niet over mag vallen. De verbeterde contracten die er aan hingen waren in eerste instantie fantastisch. Daarom werd er volmondig ja gezegd.

Daarnaast heb je met De Graafschap, Almere City, Den Bosch, Volendam etc. Clubs die zich net zo schuldig maken aan beloften voetbal in de hoogste regionen. Tel daarbij de Jong elftallen op en de halve Jupiler League maakt zich er schuldig aan.

Maar als je nu bij Ajax en Az kijkt naar hun fantastisch jeugdspelers in het eerste. dan doen we het dus wel ergen om. Straks in Oranje is iedereen maar wat blij met De Ligt, Til, Stengs, Kluivert, vd Beek, F. de Jong enz. Al die jongens komen zo ver door hun eerdere rijping dankzij op jonge leeftijd te voetballen op niveau. Dus vind het een beetje raar dat men er nu moeilijk over doet.

Wat ik ook tegen feycoev zeg: Ik wou dat wij ook meededen

12 januari 2018 om 16:50

@feycoev

Ik snap wat je bedoelt. Ik denk dat het heel goed is voor ons land dat talenten optimaal kunnen rijpen binnen de eigen clubcultuur (dus zonder uitlenen). Hoop nog steeds dat wij ook ooit mee gaan doen. Maar naar wat ik begreep zou een jong team nu moeten instromen in de 5e klasse haha, dat zal weinig zoden aan de dijk zetten denk ik om tegen lokale bierteams te spelen dus vrees dat wij die boot inmiddels gemist hebben jammer genoeg.

Om het eerlijker te maken kan de knvb 1 ding doen. Dat is om Utrecht, Ajax, en Az vanavond af te lassen en van de week (of wanneer dan ook) laten inhalen. Gewoon zeggen dat bij 5 afwezigen of dat nu om (jeugd)interlands gaat of om belangen van een eerste elftal. Wanneer men 5 spelers uit de beoogde selectie mist, dan wordt een wedstrijd afgelast.

Overigens vind ik dat al die clubs wel de mogelijkheid moeten krijgen om blessures mee te laten voetballen bij jong.
Of in het geval bij Ajax bijvoorbeeld een Younes die nu misschien uit de gratie raakt door Kluivert. Die jongen moet dan toch gewoon fit kunnen blijven? Of een Locadia die bij psv straks fit wordt bij Jong. Dat voordeel hebben wij ook. Net als dat wij een talentje wel in mogen zetten bij zowel het 2e als het eerste in 1 weekend. Ajax, psv etc mogen dat niet. Zelfs Sparta mag op zaterdag niet een jongen in de topklasse laten voetballen en zondag meenemen voor de bank van het eerste. Dat is nauurlijk eigenlijk krom. Dat moet verbeterd worden vind ik

12 januari 2018 om 16:33

Net zoals in Spanje, daar zijn er volgens mij geen problemen...

12 januari 2018 om 17:50

Klopt barca b zit in de segunda en castilla zit vgmbeen divisie lager

12 januari 2018 om 18:53

Daar staat dan wel tegenover dat dit een uitzonderlijke situatie is. Als Fortuna zoals de afgelopen 14 jaar op plek 10 had gestaan was dit geen issue geweest nu het toevallig de koploper betreft wel.

Ben het overigens wel eens dat het systeem aangepast moet worden. Gewoon vaste selecties Uist bij de jong teams.

Blijft een grote grap dit!

Doe het dan net als in Spanje bijv waar een Barca B echt hun eigen team heeft. Dit is alleen maar gunstig voor de B teams van de "grote" jongens. En de teams die daar op echt op hun niveau zitten zijn er de dupe van.

Ik vind het goed voor de top teams en de ontwikkeling van hun talenten maar dit is niet de manier. En hoe je het ook went of keert het is gewoon competitie vervalsing.

12 januari 2018 om 17:48

Ben het totaal niet met je eens Capis.

Ajax zou het misschien nog kunnen trekken. Maar je kan van een Utrecht, Az, Sparta, Groningen, De Graafschap, Almere City, Den Bosch, Volendam en ga zo maar door toch niet eisen dat zij even gaan werken met tenminste 40 contactspelers?

Ik denk dat het een hele goede ontwikkeling voor het Nederlands voetbal is dat talenten van jongs af aan op niveau kunnen rijpen. De Ligt, F. De jong, Kluivert, Dolberg, VD Beek, Guus Til, Stengs en ga zo maar door zijn super talenten en mede zo veer door hun ervaring op een hoger niveau dan zo'n beloften competitietje van lik mijn vestje.

Ik zou maar wat graag willen dat wijzelf ook in de JL of Topklasse zouden spelen.
Je ziet bij andere clubs hoe goed dat kan gaan. Ook voor Oranje is het straks fijn. En dan zijn alle tegenstander van nu ineens door het dollen heen als Lammers op aangeven van Kluivert scoort bijv. Vind het onzin.

Denk dat de knvb dit gezeur mede kan voorkomen als ze gewoon alle jong teams vanavond aflassen. Al vind ik dat ook vreemd eerlijk gezegd. Denk dat de Ajax A1 bijvoorbeeld ook een JL waardig team kan afvaardigen. Jong utrecht en Az staan toch onderaan (dus degraderen hooguit zelf) en psv mist maar 3 spelers das niet echt schokkend. Anders moeten we De Klassieker straks ook aflassen omdat er een flinke ziekeboeg is

12 januari 2018 om 19:54

Ze hoeven dat ook niet te eisen van de clubs die jij noemt, alleen van de clubs die hun beloftenteam in de Jupiler League laten spelen. Als je twee teams in het betaald voetbal wil hebben dan moet je twee selecties onderhouden, dat is op zich geen gekke eis.

En dat het goed zou zijn voor het Nederlands voetbal... tsja, makkelijk praten als je fan bent van een Eredivisieclub. Dan heb je er geen last van. Maar de clubs op het Jupiler-Leagueniveau horen ook bij het Nederlandse voetbal, en die zijn zwaar de dupe van de huidige opzet. Dit kan gewoon grote gevolgen hebben voor het kampioenschap en daarmee voor de betreffende clubs. Een club die in verschillende wedstrijden met verschillende teams speelt kan in een competitie die 'voor het eggie' is gewoon niet.de kwaliteitsverschillen over de wedstrijden zijn echt te groot. Dat is gewoon competitievervalsing.

Zo. Toch al 1 van de mooiste clickbaits van 2018, terwijl we nog geen 2 weken onderweg zijn. Het is een kwalijke situatie, maar iedereen doet alsof de wedstrijd al gespeeld is. De woorden 'het is Fortuna gegund' proeft dan ook naar pure frustratie en klinkt ook niet gemeend

12 januari 2018 om 15:54

Het gaat toch niet eens om de uitslag? Het gaat om de situatie. Of Fortuna nou wint, verlies of gelijk speelt. Het is dus ook niet zo dat er geen probleem is als Jong Ajax wel wint van Fortuna, het probleem blijft bestaan dat de huidige opzet een oneerlijk competitieverloop in de hand werkt.

12 januari 2018 om 16:10

Het gaat juist om de uitslag. Er wordt nu geklaagd omdat ze bang zijn dat Fortuna gemakkelijk 3 punten erbij kan schrijven. Zelfs zo bang dat ze al doen alsof het al gebeurd is.

12 januari 2018 om 16:36

Nee het slaat gewoon nergens op dit. Is toch niet normaal dat er maar liefst 11 spelers niet bij zijn. Waarom niet zoals in Spanje gewoon vaste selecties en competities die tegelijekrtijd beginnen (in de winterstop). Ik snap NEC volledig ook al moeten ze normaal kunnen winnen van Jong Ajax

12 januari 2018 om 16:57

Het gevolg van het probleem is in dit geval dat Fortuna makkelijker zou kunnen winnen, inderdaad. Maar de oorzaak is een algemener probleem met betrekking tot de regels en opzet van de JL in combinatie met de Jong-elftallen.

12 januari 2018 om 17:30

Nee hoor, ook al wint Ajax, dan blijft het nog steeds een bezopen situatie.

12 januari 2018 om 17:36

Voor de duidelijkheid, het is niet NEC die zich beklaagt, maar de voorzitter van Go Ahead. Maar hij heeft uiteraard wel volkomen gelijk. Voor de zoveelste keer wordt duidelijk dat de Knvb wat meer weerstand voor de beloften van de grote clubs belangrijker vindt dan een serieuze competitie opzetten.

De belangen om wel of niet te promoveren zijn gigantisch en dan moet je als voetbalbond zoveel mogelijk zorgen voor een eerlijke competitie. Werken met vaste selecties zou al heel veel schelen.

Het feit dat Ajax een nieuwe trainer heeft helpt ook niet mee, begrijpelijk dat hij zoveel mogelijk spelers wil zien in de korte periode die hij heeft voor de herstart van de competitie. Maar voor de concurrenten van Fortuna is het een vervelende situatie zo en neigt het inderdaad sterk naar competitievervalsing. Laat Jong Ajax maar winnen, dan zijn we van al het gezeur af. Moeten ze voor volgend jaar misschien denken aan een andere herstartdatum, als niet nog een heel elftal in feite op trainingskamp is.

Even als advocaat van de Duivel:

Stel de Graafschap besluit in een bepaald weekend opeens 9 jeugdspelers de kans te geven omdat ze toch al een periodetitel hebben en voor de rest niks meer kunnen winnen. En net in dat weekend moeten ze vs Nec. Noemen we het dan ook competitievervalsing?

12 januari 2018 om 15:55

Zeer zeker

12 januari 2018 om 15:58

Nee want dat zijn gewoon keuzes van een club als de Graafschap die uit hun selecties spelers selecteren. Bij de beloftenelftallen kun je in theorie de ene week 3 selectiespelers verwachten, en de week daarop tegen een veredelde A1 spelen.
Zo is het in de Eredivisie ook geen competitievervalsing als een club na een Europese wedstrijd wat spelers rust geeft in een competitiewedstrijd, omdat dat vrije keuzes zijn.
De beloftenelftallen zijn gewoon afhankelijk van de eerste selecties, waardoor de kans op willekeur van selecties erg groot is.

12 januari 2018 om 16:06

In feite is dit nog schrijnender omdat deze wedstrijd normaal gesproken voor Jong Ajax heel belangrijk zou moeten zijn. Ze staan derde en kunnen bij winst de koppositie pakken, een geweldig vooruitzicht en zeker iets om voor te spelen. In jouw voorbeeld doet de Graafschap er niet meer toe omdat ze niet meer kunnen stijgen, maar in deze situatie doet Jong Ajax er niets toe omdat ze per definitie niets kunnen winnen. En dat wordt nu pijnlijk duidelijk, een trainingskamp met het eerste team is belangrijker dan een wedstrijd die om de koppositie gaat. Vanuit Ajax gezien begrijpelijk (zeker nu er een nieuwe trainer is), maar het is bijna een soort competitieminachting voor die andere teams.

12 januari 2018 om 16:16

@ Baardgrasmus, het is algemeen bekend dat de persoonlijke ontwikkeling voorop staat bij de jongere teams. Opzich is het leuk om zo'n titel te pakken maar dan krijg je nog meer ''gezeur'' omdat mensen het niet leuk vinden dat een Jong team kampioen is geworden.

12 januari 2018 om 16:30

Op de manier waarop jij het omschrijft is jong Ajax dus gewoon gelijk aan pupillenvoetbal. Dan vind ik het niet gek dat we in Nederland winnaarsmentaliteit missen zeg. Zit je in je carriere zo kort dichtbij het eerste van Ajax en wat is de insteek? Persoonlijke ontwikkeling. Wat voor signaal geeft Ajax nu eigenlijk zelf af aan de spelers?

12 januari 2018 om 16:49

@ Ijsmuts, ja laten we de jong team de schuld geven dat Oranje zich niet heeft geplaatst :".

En volgens mij doet Jong Ajax het ook qua klassering beter dan de andere jong teams dus bieden ze ook meer weerstand aan de JL teams wat beter is voor de ontwikkeling ;-)

12 januari 2018 om 16:40

Natuurlijk, een beetje een domme vraag. Dat is namelijk precies hetzelfde.

12 januari 2018 om 18:41

De Graafschap stelt tegen NEC nooit 9 jeugdspelers op, omdat het toch een derby is.

En nog zijn er mensen die ‘nee’ stemmen. Graag of motivatie hoe dit geen competitievervalsing is? NEC wil graag promoveren. De concurrentie krijgt een verzwakte tegenstander voorgeschoteld. Eerlijkheid is ver te zoeken.

Toppie KNVB

12 januari 2018 om 16:20

NEC had ook mazzel want Jong Ajax miste Cassiera en Johnsen toen Ajax tegen hun speelse. Dus eigenlijk is het heel eerlijk

12 januari 2018 om 16:37

Inderdaad, of je nou tegen een Ajax speelt zonder Dolberg en Kluivert. Of tegen een Ajax zonder Ziyech, Schone, De Ligt, Onana, Veltman, Neres. Maakt inderdaad helemaal niks uit joh... Wat een kromme vergelijking.

12 januari 2018 om 20:28

Ach je ziet toch dat ik het met een knipoog zeg. En uiteindelijk wonnen jullie de wedstrijd daardoor wel (Ajax miste duidelijk stootkracht).

13 januari 2018 om 03:26

De app gaf de knipoog helaas anders weer. Maar inderdaad, ik kan je niks anders dan gelijk geven Toch houd je met blessures dit soort dingen, dan wordt er geschoven. Al blijf ik erbij dat er gewerkt moet worden met vaste elftallen.

Geen competitievervalsing de overige clubs moeten zelf ook zorgen dat ze gewoon winnen.

12 januari 2018 om 15:59

Heel slap argument. Zo kun je alles wel bagatelliseren door te zeggen: 'gewoon zorgen dat je wint'

12 januari 2018 om 16:00

Wat een onzin, het feit dat de rest moet zorgen dat ze winnn doet niks af aan het feit dat dit competitie vervalsing is. Lijkt ook dat iedereen dat vind behalve een handjevol supporters van clubs met jong teams in de Jupiler league. Het hele idee achter een eerlijke competitie is dat iedere ploeg 2x tegen elke club speelt (uit en thuis), zodat Je aan het einde kan zien welke club tegen dezelfde tegenstanders het beste heeft gepresteerd. Dit wordt alleen verneukt door die jong elftallen die elftallen opstellen die veel te veel van elkaar verschillen. Iedereen begrijpt ook wel waarom ze dit doen en dit is ook allemaal vrij logisch, alleen slaat de competitie zo nergens meer op.

12 januari 2018 om 16:04

Als die elftallen toch elke week veranderen speel je als Jupiler Leauge team zijnde nooit tegen een team dat goed ingespeeld is. Feif blijft dat de jong teams ook gewoon jeugd elftalen zijn en daar kunnen de clubs zelf niets aan doen, want ook zij hebben het recht om talenten op te roepen. Nu kan de KNVB hier wel wat aan doen als ze de opzet veranderen.

12 januari 2018 om 16:05

Volgens mij zijn er ook maar weinig supporters van clubs met jong teams in de JL die achter de huidige opzet staan hoor. Ik in ieder geval niet.

12 januari 2018 om 16:11

@skede Dat bedoelde ik ook met een "handjevol" meeste die ik spreek zijn ook gewoon tegen.

@elamdaoui1 Het probleem is ook niet dat de elftallen te goed zijn. Als Ajax met een miljoenenselectie week in week uit 4-0 wint en met een voorsprong van 25 punten kampioen wordt dan is dat niet leuk voor de competitie, maar dan heb je wel gewoon een eerlijke competitie gespeeld. Nu is het zo dat Fortuna een oneerlijk voordeel heeft van het moment waarop ze tegen jong ajax spelen. Dit is dan weer vervelend voor Nec, aangezien jong Ajax normaal gesproken een tegenstander is waartegen Fortuna het moeilijk zou moeten hebben. Fortuna speelt dus een "moeilijke" wedstrijd minder dan NEC en dat is over het seizoen gezien gewoon competitievervalsing

De toevoeging van de Jong Elftallen is volgens mij alleen uit een marketing perspectief wenselijk te noemen. Grootste deel van de bekeken wedstrijden zijn die van de jong elftallen van Ajax en Psv. Wat ik dan niet begrijp is waarom ze dan niet gewoon de jeugddivisie uitzenden en die teams uit de reguliere piramide halen. Ja weerstand is een ding. Maar krijg je zoveel meer weerstand in de JL? Ik denk dat een Jong Feyenoord meer weerstand kan bieden dan pak hem beet Rkc. De echte talenten slaan vaak het jonge elftal over. En de jongens die nu in jong spelen zouden toch prima verhuurd kunnen worden zodat wij als toeschouwers betere jongens in de eredivisie aan het werk zien.

Ik noem bijvoorbeeld zo iemand als Damien van den Brugge, die 3 jaar in Jong Ajax/psv speelde en nu gewoon een basisplaats heeft bij Vvv. Je kunt wel 2 volledige elftallen hebben voor meerdere divisies maar wat is het nut daarvan?

Maakt geen zak uit dat het competitievervalsing is. Het hele voetbal stelt geen reet voor in NL dus laten GAE en andere teams zich AUB niet bezig houden nog eens te gaan lopen zeiken op de paar zaken die goed zijn voor de topteams waaraan het NL voetbal nog een beetje eer kan behalen.

12 januari 2018 om 16:03

oh het Nederlandse voetbal stelt geen zak voor dus is competitievervalsing helemaal niet erg. Zo had ik het nog helemaal niet bekeken. Laten we vanaf nu een overwinning voor Psv, Ajax of Feyenoord belonen met 8 punten, zo komen zij makkelijker in de top 3 en dit zorgt voor de grootste clubs in Europa en dan is iedereen weer blij en het voetbal weer super leuk. Lijkt me echt lachen

12 januari 2018 om 17:32

ja joh laten we de hele competitie dan maar opheffen en alleen de topteams tegen elkaar spelen.

Dit is inderdaad oneerlijk tegenover de rest van de JL, maar hoe kan de knvb dit voorkomen dan? De beloftenteams eruit gooien?

12 januari 2018 om 16:08

Nee, gewoon door de opzet te veranderen. Bijvoorbeeld restricties stellen aan het aantal spelers die mogen uitkomen voor zowel de eerste selectie als de beloftenteams. Of een soort 'transferperiode' gebruiken voor deze clubs waarin ze bepaalde spelers mogen doorschuiven met als stok achter de deur dat je een speler met een teveel aantal wedstrijden in de eerste selectie niet meer in het beloftenelftal mag gebruiken. Of spelers die te oud zijn, teveel gekost hebben. Dat soort dingen. Gewoon meer regels opstellen die zorgen voor een eerlijkere opzet en gelijke mogelijkheden voor alle teams in de JL.

Ik hoor steeds dat het de schuld van de Knvb is. Maar is het niet zo dat dit soort besluiten in de Algemene vergadering worden genomen door de meerderheid van stemmen van de clubs zelf?
Dit is geen handige situatie die te voorkomen was geweest. Een leermoment. Maar als ik naar Jong Ajax kijk dan spelen ze het hele seizoen in redelijk dezelfde opstelling.

13 januari 2018 om 03:29

Het is nog nooit voorgekomen dat Ajax gewoon even een volledig elftal meeneemt op trainingskamp. Er moet wat worden gedaan met vaste elftallen, iets waar ik al jaren voor pleit. Er zijn gewoon clubs wél of juist niet gepromoveerd door dit soort praktijken.

Ideetje: Maak anders 2 Eerste Divisies, ieder met 9 Bvo’s en 9 Jong teams (andere mix mag ook). Jong teams spelen altijd uit, behalve hun onderlinge wedstrijden. Dan laat je de kampioenen promoveren en de periodekampioenen de nummer 15 en 16 van de Eredivisie spelen om promotie naar de Eredivisie. De Jong teams komen hier vanzelfsprekend niet voor in aanmerking. En is de amateurtak de Jong teams kwijt. Iedereen blij en spanning alom!

Beloftenteams in de JL is vreselijk. Ze voegen niets toe. Nemen geen supporters mee en zorgen alleen maar voor een hoop ergernis. Snel kappen met die onzin!

12 januari 2018 om 16:46

Naja in Duitsland en Spanje werkt het wel goed. Ze zouden al een hoop opschieten als er vaste selecties zijn en wat strengere regels. Ik vind het hier echt slecht geregeld terwijl het concept mooi kan zijn voor het landelijke voetbal.

Ik ben geen tegenstander van beloftenelftallen in de Jupiler League, maar dit is inderdaad wel vrij absurd. Het gaat hier gewoon om een competitiewedstrijd en dan mist Jong Ajax elf spelers, omdat de club het belangrijker vindt dat het eerste team met elf tegen elf kan trainen? Het lijkt me logisch dat officiële wedstrijden, ook Jupiler League-wedstrijden, altijd boven trainingen (en oefenpotjes) moeten gaan. Dit vind ik toch een behoorlijke minachting van de Jupiler League.

12 januari 2018 om 17:41

PSV heeft zelf toch ook Lammers, Obispo, Maher, Van Osch, Malen, Junior, Gakpo, Paal, Rosario, Rigo en Lundqvist mee? Zijn er ook 11.

12 januari 2018 om 19:13

Dat zijn gewoon de reserves van PSV (acht van de elf zaten op de bank tijdens de laatste wedstrijd voor de winterstop). Je kunt nou eenmaal moeilijk met elf man op trainingskamp gaan.

13 januari 2018 om 03:30

Ajacied, is net zo erg. Het blijft in iedere situatie competitievervalsing... Welke club zich schuldig maakt is niet van belang.

wat een stelletje zeikerds zeg, eerst zeiken dat het competitie vervalsing is door deze belofte elftallen nu zijn ze weg en is het ook competitie vervalsing.

12 januari 2018 om 16:45

Jij snapt er niet veel van hè? Het hele probleem is juist de veel wisselende opstellingen bij de jong teams, dit is dus juist een heel extreem voorbeeld.

Idd als die belofte teams horen er niet in thuis maar Ajax maakt misbruik en de selectie van Jong Ajax is gewoon half gewoon Ajax en die moeten uit de competitie gegooid worden want gebruiken het niet zoals het hoort.

Boeiend. De Jupiler League is er letterlijk om talenten beter te maken. Weinig tot geen clubs in die divisie groeien ergens naar toe, dus dan kan je de beloftenteams die nog enige rol spelen in het NL-voetbal niet opzadelen met restricties of ze helemaal verbannen van de competitie. In serieuze voetballanden als Spanje, Duitsland zou je nog er een punt van kunnen maken, want die hebben over de gehele piramide waardige voetbalteams. Maar voor Nederland zijn clubs buiten de Eredivisie al snel een hobby. Clubs die Eredivisie-ambities hebben, komen vanzelf wel bovendrijven. De rest kan niks anders dan gewoon weerstand bieden en wij hopen dat de beloften daar voldoende van leren.

in Spanje al jaren zo ... zonder problemen.
In Nederland weer lekker moeilijk lopen doen....

12 januari 2018 om 16:54

In Spanje is het dan ook heel anders geregeld.

13 januari 2018 om 03:31

Precies wat er in Nederland geregeld moet worden. Zijn we van dit alles af...

De Jupiler League wordt ook niet serieus genomen, dat hoeft ook niet constant herhaald te worden. Het word door een aantal clubs gewoon gebruikt om hun jonge spelers ervaring en wedstrijdritme op te laten doen. Je hoort wel vaker kreten over competitie vervalsing, maarja je bereikt niks door alleen maar wat te blaffen. Bijt is van je af...

12 januari 2018 om 17:35

Dit is toch van je afbijten? Clubs geven dit al jaren aan bij de KNVB, maar die doen er niks aan. Wat is het volgende wat ze nog moeten doen? De competitie boycotten?

12 januari 2018 om 18:03

ze kunnen moeilijk de spelers van de jong teams in elkaar gaan slaan als ze op bezoek komen

Van deze 11 spelers zijn er maar 3 spelers die bijna alles meespeelden, de rest speelt zo nu en dan eens mee. Spelers als Flemming, de Wit, Nunnely, van Bladeren, Sidoel, Doekhi, Bijleveld, Matusiwa hebben 10 wedstrijden of meer meegedaan. Dat zijn dus al 8 spelers die regelmatig meespelen.

Als Jong ajax alsnog wint wat zeggen ze dan?! Is gewoon een preek voor eigen parochie. Ze hadden ook alle 11 geblesseerd kunnen zijn , dus onzinnige discussie vind ik

12 januari 2018 om 17:43

Wat een bizar slecht argument.

12 januari 2018 om 17:45

Als Jong Ajax alsnog wint dan heeft Fortuna een wanprestatie geleverd. Dat doet verder niets af aan het feit dat het competitievervalsing is, alleen dan heeft Fortuna er niet van kunnen profiteren.

Ajax moet er gewoon zorg voor dragen dat ze weer terug zijn als de competities beginnen waaraan zij mee doen.
Ik bedoel. ...het eerste is toch ook weet terug als ze moeten aantreden tegen Feyenoord.
van mij mag dit soort wanbeleid in de huishouding bestraf worden met een boete of punten aftrek, alle overige Jupiler clubs zijn ook op tijd terug voor de competitie hervatting.

12 januari 2018 om 17:27

"ajax moet er gewoon zorg voor dragen dat ze weer terug zijn als de competities beginnen waaraan zij mee doen."

Meneer Tinus.....u gaat er dus al vanuit dat Jong Ajax geen 11-tal zal opstellen!!!???
Jong Ajax is naar mijn beste weten niet op trainingskamp ?? dus zullen zij zeer zeker bijtijds terug zijn lijkt mij!
Jong Ajax zal alleen nog net iets Jonger zijn, maar er zal gewoon een degelijk 11-tal staan hoor meneer Tinus!

Mag ik u vragen waarom u zo graag zou zien dat Ajax beboet of andersinds gestrafd zou moeten worden? Vindt u het geen leuke club? Of hebben ze vaak van uw club gewonnen?

" van mij mag dit soort wanbeleid in de huishouding bestraf worden"

Welk wanbeleid??
Ajax is alleen verantwoordelijk voor hun eigen spelers in dit geval!! Ajax acht het beter voor de ontwikkeling van hun Eigen talenten om deze mee te nemen op traingingskamp het het 1ste 11-tal dit is hun goed recht en zolang ze er maar voor zorgen dat er tegen Fortuna 11 spelers op het veld staan lijkt mij dit absoluut geen wanbeleid!

13 januari 2018 om 10:14

En hier toon jij dus aan dat je er werkelijk waar geen bal van snapt.

Nogmaals een kleine uitleg.

De competitie voor Jong Ajax is gisteren begonnen en de heren die normaliter in Jong spelen zijn "gewoon" nog op trainingskamp.

Denk zomaar dat het 1e wel/ook op tijd terug zal zijn om volgende week de competitie ter hervatten......of zullen ze wederom een paar jonkies opstellen tegen Feyenoord omdat het zo lekker is in Portugal.

Vitesse speelt na de winterstop tegen Sparta, een inhaalwedstrijd die normaal in december gespeeld zou zijn. Het Sparta na de winterstop zal een sterker team zijn dan voor de winterstop, Competitievervalsing? Tja, het is niet anders........

13 januari 2018 om 03:34

Totaal niet te vergelijken, neem aan dat ik dit niet hoef uit te leggen. Ook nog eens een totaal verschillende discussie. Dit hoort in de discussie; moeten we de winterse transferperiode in stand houden. als je het zo bekijkt is het inderdaad competitievervalsing, maar wat ik al zei; een totaal andere discussie.

Ik vind het woord vervalsing erg jammer. Het is niet eerlijk nee, naar vervalsing neigt naar het expres doen. Daar lijkt me geen sprake van. Als fortuna 15de had gestaan, was het geen issue geweest. Dat kan je vooraf niet weten.

Handig is anders iig. Laat ze gewoon dezelfde speeldagen aanhouden als je eredivisie, misschien een keer extra door de week als nodig is.

12 januari 2018 om 17:48

Als Fortuna 15e had gestaan was het net zo hard competitievervalsing geweest, alleen dan waren de mogelijke gevolgen minder bepalend.

Haha! Zelf elf spelers niet beschikbaar maken voor de hervatting van de Jupiler League vanwege een paar trainingspotjes en dan hard roepen dat we in Nederland de Jupiler League niet serieus nemen. Hoe serieus kun je zo iemand nemen?

Lariekoek. Jong Ajax zonder 'eerste elftal' spelers won met 0-4 bij MVV en houdt lang stand tegen Nec. Met eerste elftal spelers gaan ze keihard onderuit bij Gae.

Ik zeg niet dat het in alle gevallen zo is, maar de toevoeging van eerste elftal spelers (mogelijk minder gemotiveerd) is niet per se een toevoeging.

12 januari 2018 om 17:51

Dat is een heel zwak argument. Het gaat er om dat het ene team een hele andere tegenstander tegenover zich krijgt dan het andere team. Overigens heeft het in dit specifieke geval niet eens zozeer te maken met het niet meedoen van "eerste elftal" spelers, maar met het missen van vaste en bepalende spelers van het beloftenelftal.

Deze discussie wordt gewoon vanuit een heel ander perspectief gevoerd. Voor de jong-teams draait het om talentontwikkeling. Hun belang is dat deze spelers zich zo goed mogelijk ontwikkelen en dat gebeurt door ze tegen tegenstanders te laten spelen die belang hebben bij de uitslag. Dat zie je aan de reactie van Reiziger die totaal wereldvreemd reageert op de onrust hierover. De andere teams uit de competitie hebben natuurlijk een heel ander belang en voor hen is het frustrerend dat deze jong-teams de competitie vervalsen.

Dat dit niet helemaal zuiver is staat als een paal boven water, maar laten we niet te moeilijk doen.

Aan het einde is NEC gewoon gepromoveerd naar de eredivisie en denkt niemand hier meer aan.

Zou trouwens wel een stunt zijn wanneer piep jong Ajax een punt zou kunnen pakken.

Wat een meningen allemaal zeg. Zullen we niet eerst even wachten tot de wedstrijd gespeeld is. Zometeen wint Ajax en dan is deze hele discussie gewoon voor niets geweest.

13 januari 2018 om 03:36

Nou, het is niet zo gelopen, wat is precies je standpunt dan?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren