Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Stakende Dembélé mag na statement Liverpool blijven hopen op transfer’

Laatste update:

Borussia Dortmund weigert vooralsnog mee te werken aan een transfer van Ousmane Dembélé naar Barcelona en dat zint de twintigjarige vleugelaanvaller allerminst. Volgens Kicker is Dembélé in staking en vermijdt hij ieder mogelijk contact met het personeel van de Duitse topclub.

Nadat Dembélé donderdag in afwachting van zijn transfer naar Spanje ontbrak op de training van Dortmund, besloot de club hem tot na het weekeinde te schorsen. De Frans international voegt zich normaliter maandag weer bij de spelersgroep van Peter Bosz, maar het is de vraag of hij daar ook daadwerkelijk gehoor aan zal geven. Dembélé zou nog altijd buiten zinnen zijn, nadat Dortmund een bod van 85 miljoen euro plus 20 miljoen euro aan bonussen afwees.

Hoewel Dembélé een transfer eerder deze week geblokkeerd zag worden door Dortmund, is de overgang nog niet helemaal van de baan, nu Liverpool in een officieel statement te kennen heeft gegeven Philippe Coutinho hoe dan ook niet naar Barcelona te laten vertrekken. De houding van Liverpool zou die Borussen in de kaart spelen: een sterk verbeterd bod uit Barcelona zal niet lang op zich laten wachten. Dortmund mikt naar verluidt op een transfervergoeding van 150 miljoen euro.

Denk jij dat Ousmane Dembélé alsnog naar Barcelona vertrekt deze zomer?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het moet niet meer gekker worden... Op 150 mikken voor een jonge speler die 1 seizoen iets bewezen heeft... Cruyff-zaliger draait zich om in z'n graf (al blijft het wel een gruwelijke speler met enorm veel potentie) maar wat een houding neemt Dortmund hier aan zeg... idem dito voor Liverpool..

11 augustus 2017 om 19:25

Denk - en hoop - dat we nooit of te nimmer 150 miljoen euro zullen betalen voor deze gozer. Denk eerder dat er maximaal 100 miljoen + bonussen zal worden betaald. Uiteraard nog veel en veel te veel maar we moeten helaas mee met de absurde prijzen als we de komende jaren top willen blijven.

Trouwens zeker eens met wat je zegt over de houding van Liverpool en Dortmund. Maar aan de andere kant begrijp ik hen natuurlijk ook... Ze willen de speler het liefste niet kwijt. Als ze hem dan toch zouden verkopen willen ze natuurlijk het onderste uit de kan halen.

11 augustus 2017 om 19:28

Uiteraard het volste begrip aan deze 2 clubs toe.. het is niet leuk een topper af te staan aan de concurrentie (en wij kunnen er van meespreken na het vertrek van Neymar..) echter, het gewoonweg niet besprekelijk maken en/of manifest en systematisch weigeren en een té moeilijke houding aannemen, spierbalrollend statements publiceren (puur en alleen vanwege die 222m) vind ik dan weer een brug te ver... Nog niet zolang geleden waren deze 2 clubs (en dan doel ik vooral op Dortmund) bereid om hun speler tegen max. 80-90m te verkopen en nu mikken ze richting de 150m. Nee bedankt. Dan maar delofeu op de flank.

11 augustus 2017 om 19:36

Barcelona bleef zelfs moeilijk doen, terwijl PSG het benodigde bedrag op tafel legde om de clausule te activeren, zelfs de Spaanse bond ging zich ermee bemoeien en dan een verwijt maken naar Liverpool en Dortmund dat ze qua houding een brug te ver gaan. De Barcelona fans leven ook in een eigen wereld.

11 augustus 2017 om 19:38

Waarom zou een club een transfer bespreekbaar moeten maken? Een club hoort voetbal op de eerste plaats te hebben staan, niet handel. En dat Barcelona Neymar kwijt is geraakt is niet het probleem van de andere clubs.

11 augustus 2017 om 19:42

Wat is er verandert met vroeger behalve de bedragen, maar als er meer betaald word, word er ook meer gevraagd, dat het vroeger bij 100 miljoen was inpakken en uitzwaaien is het nu dat er gegokt kan worden op meer, mja zulke dingen gaan ook wel eens fout, volgens mij kon costa voor 100 mil naar china, alleen chelsea wou hem toen niet laten gaan, nu wel, ooit kon ronaldinho voor 100 miljoen naar ac milan, 2 jaar later ging hij voor 25 miljoen, dat zegt natuurlijk niks, net als de bedragen die gevraagd worden ten opzichte van wat er daadwerkelijk word betaald, alleen ja als je als club zelf ambitieus bent en prijzen wilt winnen moet je wel de beste spelers op je veld hebben, geld gaat daar verder niet bij helpen. (op omkoping na dan)

11 augustus 2017 om 19:43

@lfc: Barca en LFP deden moeilijk vanwege de vermeende constructies omtrent de clausule. Sterker nog, de eerste woorden van Bartomeu bij aanvang van de Neymar-soap waren letterlijk: "Que pagan la clausula" wat vrij vertaald: willen ze hem hebben, dat ze maar betalen tot de laatste cent. En uiteindelijk zit die Braziliaan daar toch maar mooi op hotel op de champs-elysees. Get your facts zou ik zo zeggen voor jij hier in de aanval gaat.

11 augustus 2017 om 19:52

Ik weet waarom ze moeilijk deden, maar dat is helemaal niet aan Barca of de LFP om zich daarmee bezig te houden, maar aan de overkoepelende organisaties, oftewel de Uefa en de Fifa. Het gaat er mij om dat het vreemd is dat je zelf een cheque weigert en alle middelen aanwendt om te voorkomen dat een van je sterspelers vertrekt, terwijl zijn clausule geactiveerd wordt en dan vervolgens clubs die hun spelers niet willen verkopen, die geen clausule hebben, veroordeelt

11 augustus 2017 om 20:00

Kameraad, voor de 83ste keer: barca heeft niets geweigerd... de heer Juan Dios de Crespo (Google hem maar even op) verklaarde letterlijk aan de pers: "Wij hebben zonet de cheque gedeponeerd bij de Spaanse bond maar deze weigert, we zullen in een later stadium bij de club zelf (barca) de cheque droppen" waarop Bartomeu hem netjes heeft aangenomen en de advocaten zelfs bedankte voor het uitstekend werk. Dit is helemaal anders dan letterlijk gewoon weigeren aan de ondehanfelingstafel te zitten en zelfs ieder bod systematisch weigeren desondanks (en nogmaals) de spelers gewoon willen vertrekken naar een niveautje hogerop.

11 augustus 2017 om 20:08

Lieve schat, wat is er dan mis met een ambitieuze club die systematisch elk bod weigert? Vond je het ook schandalig dat Leipzig alle boden op Keita weigerde of enkel als anderen het grote FC Barcelona wandelen sturen? Als blijkt dat de speler het ook echt hard speelt, zullen ze vermoedelijk wel overstag gaan maar ze zullen het onderste uit de kan hebben gehaald nu ze weten dat Barcelona toch geld zat heeft en absoluut iemand nodig heeft. Slim gedaan en mocht je geen Cule zijn, zou je hetzelfde zeggen.

11 augustus 2017 om 19:38

Belachelijke houding van die clubs inderdaad. En dat terwijl ze beide spelers ook nog eens met een pistool tegen hun hoofd gedwongen hebben om hun huidige contracten (uiteraard tegen een hongerloon) te ondertekenen.
Alle gekheid op een stokje: de transfermarkt gaat steeds meer op een hele slechte soapserie lijken. Schwalbes: nu ook buiten het veld!

11 augustus 2017 om 19:55

Er is helemaal niets mis met de houding van Liverpool en Dortmund. Omdat Barcelona aanklopt moet alles en iedereen zich maar schikken om het jullie uit spanje naar de zin te maken? Wat een onzin, als je die twee spelers wilt hebben, zul je moeten betalen wat de clubs eisen en anders heb je pech. Dat jullie genaaid zijn door Neymar betekent niet dat Dortmund en Liverpool hun sterspelers maar even moeten laten gaan omdat het o zo grote Barcelona ze nodig heeft om de achterban te paaien. Ga dat geld lekker investeren in die jeugd waar jullie groot mee zijn geworden, want de laatste jaren stelt dat echt helemaal niets meer voor.

11 augustus 2017 om 20:22

Je weet heel erg goed waarom ze op 150 miljoen mikken. Dat is precies de reden waarom Spaanse clubs transferclausules hebben. Het zijn vaak (let op: vaak, dus niet altijd) bedragen die zo hoog liggen, dat geen club het betaald; ofwel, de speler mag gewoon niet weg, tenzij er zo'n exhorbiant bedrag op tafel komt. Tel daarbij op dat Barcelona geld heeft door de verkoop van Neymar - Feyenoord had dit probleem ook bij Haps, dus het is niet alleen bij Barcelona zo - en het is logisch dat Dortmund en Liverpool zo hoog inzetten. Al jaren kaapt Barcelona de topspelers weg bij zulke clubs, maar nu het andersom is en ze zelf moeite hebben om een vervanger binnen te hengelen, is het ineens huilie huilie. De ironie 😂

Daarnaast moet Dembele gewoon niet zeiken. Hij koos bewust voor de stap naar Dortmund, tekende daar een contract voor ik meen 5 jaar en wil dan na een goed jaartje weer weg? Dikke pech heb je dan. Of gewoon nog een jaar spelen of, wanneer hij blijft staken, gewoon geen salaris meer betalen tot hij zijn werk niet meer weigert en de rest van zijn contract op de bank laten zitten.

Wat ik me als Barcelona-fan afvraag is of als Dembélé komt we de jacht op Coutinho staken en vice versa. Iemand die me hier iets meer kan over vertellen?

Ik ben namelijk van mening dat -als we toch bezig zijn- we beter meteen beiden halen ! Coutinho op de Iniesta-positie en Dembele op Ney's positie. Ben namelijk van mening dat als we enkel Coutinho of enkel Dembele halen dat we er achteruit op gaan. Neymar vervang je niet zomaar.

11 augustus 2017 om 19:24

Afhankelijk van het budget... daarom dat barca (eigenlijk) met belachelijk lage bedragen afkomt naar Dortmund en Liverpool toe... ze willen ze beiden halen maar als beide clubs 150m vragen voor hun goudhaantje wat ze (m.i. en met het grooste respect) niet waard zijn... beiden clubs willen zo een groot mogelijke hap hebben van die 222milj en dan zal barca wellicht gedwongen worden maar 1 van beiden te halen. Nu denk ik wel met de nodige weerstand en rebelie van deze 2 spelers ze wellicht uiteindelijk met 2 zullen afkomen... (afwachten de komende dagen/weken zou ik zeggen.)

11 augustus 2017 om 19:26

Dacht het wel. Echter 'belachelijk lage bedragen' ben ik het niet mee eens. Coutinho en Dembele zijn beiden MAXIMUM 100 miljoen euro elk waard imo. Ik vind zelfs dit al veel... De markt is helemaal gestoord...

11 augustus 2017 om 20:07

Ik ook niet maar in de ogen van LFC en BVB zijn het wel "belachelijk lage" bedragen. Vandaar dat ik even een kanttekening heb gemaakt.

11 augustus 2017 om 20:29

Nee, ook in hun ogen zijn het geen belachelijk lage bedragen. De spelers mogen simpelweg niet weg bij de club en dat is terecht. Coutinho wilde eerst koste wat kost bij Liverpool blijven, dus hou hem maar lekker aan z'n contract. Blijft ie rebels doen? Dan is daar de deur naar de kleedkamer van het tweede elftal. Idem dito voor Dembele. Eerst een 5-jarig contract met je volle verstand tekenen zonder clausules etc. en nu rebels weg willen? Nee, gewoon voetballen of hetzelfde verhaal: daar is de deur naar de kleedkamer van het tweede. Die clubs hebben groot gelijk en als ze dan toch over gaan op verkoop, dan voor een zo hoog mogelijk bedrag. Dat is volkomen logisch, net als dat Barcelona ze zo goedkoop mogelijk binnen wil halen. Het valt me echter enorm op dat je alleen maar met dezelfde punten komt de hele tijd en alles aan Barcelona verdedigt of de schuld naar anderen schuift. De clubs doen te moeilijk, blabla.. Had Barcelona door de jaren heen maar goede banden met clubs moeten opbouwen; dan hadden ze nu dit probleem niet. Echter is het Barcelona bestuur zo incapabel als wat, dus ik vraag me nu af waar de echte fout ligt: Neymar die vertrekt, de clubs die niet meewerken of het bestuur dat de club naar de gallemiezen helpt.

Het is wel de zomer van de stakende, met het hoofd er niet bij en een transfer eisende spelers. Benieuwd hoe de clubs zullen proberen om in de toekomst deze trends tegen te gaan.

11 augustus 2017 om 19:35

Best kans dat de spelersvakbond juist met iets komt waardoor een transfer makkelijker af te dwingen gaat zijn. Allemaal spelers die tegen hun zin worden tegengehouden om van werkgever te wisselen is natuurlijk ook niet goed voor het imago van de clubs.

11 augustus 2017 om 19:42

Denk niet dat het imago van een club er onder lijdt als de club een speler met nog een jarenlang contract aan zijn contract houdt. Als spelers makkelijker willen verkassen zullen ze voortaan met veel minder salaris genoegen moeten nemen maar dat zullen ze ook niet willen. En clubs moeten dan voortaan voordelig van spelers af kunnen die langdurig geblesseerd zijn of niet meer in vorm geraken. Zo werkt het twee kanten uit.

11 augustus 2017 om 20:01

Zeker als ze niet heel lang geleden nog een krabbel hebben gezet op een nieuw, verbeterd contract!

11 augustus 2017 om 20:06

Ik denk dan aan Europees regelen dat je die verplichte afkoopsommen hebt, zoals in Spanje. En wellicht kunnen die dan worden berekend vanuit salaris en contractduur. Dan heb je altijd een bedrag waarvoor je zeker weg kunt. En dan geen lage bedragen, dus geen invloed op normale transfers. Maar dat bijvoorbeeld Dembele een afkoopsom van 125 miljoen had ofzo. Dan kan de verkopende club daar ook op wijzen en zal de speler minder snel staken neem ik aan.

Edit: typos

11 augustus 2017 om 20:50

Als we vanuit salaris gaan beredeneren komen we er in de eredivisie slecht vanaf. Als een sanchez nu voor 40-50 miljoen te verkopen is zal dat Ivh salaris straks een stuk lager zijn aangezien er in nl geen club is die meer dan 1 miljoen aan salaris betaald

11 augustus 2017 om 20:33

Door gewoon een keihard statement te maken naar de spelers toe. Ik ben het echt niet altijd eens met de clubs, maar als je na het tekenen van een 5-jarig contract met het volle verstand na een jaar al weer weg wilt, ben je gewoon een lulletje rozenwater met een slechte zaakwaarnemer. Als je van te voren weet dat Dortmund een springplank is, laat je een clausule opnemen dat je weg mag voor 80-100 miljoen. Dat beide spelers nu 'toevallig' vieze spelletjes gaan spelen om naar Barcelona te kunnen, is ook niet voor het eerst dat dat gebeurt. Gewoon voetballen; had je zelf maar voor betere/gunstigere voorwaarden in je contract moeten zorgen.

Clubs hoeven tegenwoordig niet meer te verkopen. Geld is er genoeg. Spelers moeten enorm goed nadenken alvorens ze een transfer maken, want drie clubs binnen acht jaar tijd zit er tegenwoordig niet meer in. Clubs laten je simpelweg niet meer vertrekken als er een groter team voor de deur staat.

Ik zou mijn voet stijf houden als ik dordmund was. Puur om een signaal af te geven aan dembele en andere spelers. Als dordmund deze groep bij elkaar kan houden zijn ze over een aantal jaar de beste van Europa. Ik zou hem sws niet verkopen. En maar afwachten hoelang de staking duurt. 1 ontevreden speler in je selectie kan nog wel pas als daar meerdere van zijn kan dat het groepsproces verstoren

11 augustus 2017 om 19:43

Ga je als club uiteindelijk akkoord dan graaf je je eigen graf. Spelers weten dan dat werk weigeren loont.

11 augustus 2017 om 19:47

Ja precies niet verkopen gewoon dus. Dordmund heeft het geld ook niet nodig plus je haalt er nooit zo een goede speler met zoveel potentie voor terug.

11 augustus 2017 om 19:56

Ga je niet akkoord, dan zullen andere talenten in de toekomst wel 2x nadenken voor ze naar Dortmund vertrekken.

Als een speler absoluut weg wil, laat hem dan gaan, of er zijn alleen maar verliezers.

11 augustus 2017 om 20:37

Bon Jovi,

Dus de speler moet volgens jouw beredenering maar gewoon zijn zin krijgen? Dan maak je weer een slechte beurt bij je huidige selectie. Als dan iemand z'n zin niet krijgt, gaan ze zeuren, want dan krijgen ze hun zin wel. Dortmund moet hem gewoon wijzen op het contract voor vijf jaar dat hij met z'n volle verstand getekend heeft. Had hij maar voor minder jaar moeten tekenen of een clausule moeten laten opnemen. Eigen schuld, dikke bult. Tevens helpt dit ook niet echt voor zijn eigen reputatie, want clubs denken ook wel twee keer na voor ze een rebel binnenhalen. Wanneer hij bij Barcelona niet veel speelt of wanneer blijkt dat hij het niet aan kan en ze een nieuwe speler halen, zal hij wederom de rebel gaan uithangen om een transfer te krijgen. Alles werkt twee kanten op.

11 augustus 2017 om 20:39

denk je nu echt dat als ze dembele niet laten hij voor de rest van carrirere bij dortmund blijft ofzo hahahaha

dortmund is een verkoopclub zelfs als ze dat niet willen toegeven

ze geven het niet toe omdat ze anders niet de hoofdprijs voor spelers kunnen eisen

Ik neem inderdaad aan dat Barcelona zijn bod op Dembele voor zo'n 120 of 130 miljoen euro.
Daarnaast verwacht ik dat Dortmund dit bod wel gaat accepteren want zij zullen toch ook niet blij zijn met het gedrag van de Fransman.

Verder hoop ik dat deze transfer zo snel mogelijk rond komt. In ieder geval voor het eerste competitieduel tegen Real Betis in Camp Nou volgend weekend.

En dan nog.
Wat nou als Barca deze zomer helemaal niemand meer koopt?

Het ergste scenario is dat Barcelona dit seizoen weer naast alle hoofdprijzen gaat grijpen.
Alhoewel dat erg jammer zou zijn is dat misschien helemaal geen probleem.

Barcelona heeft namelijk ook andere projecten op het programma staan.

De verbouwing van het stadion wat deze zomer begonnen is en in het jaar 2021 af zou moeten zijn.
Voor het jaar 2020 moeten alle schulden afgelost zijn.

Dus is deze 222 miljoen euro die Barca niet uit zou geven geen ramp zodra dat in andere belangrijke projecten geinvesteerd kan worden.

Verder wacht er volgende maand een motie tegen president Bartomeu en wordt hij daadwerkelijk afgezet als president en komt er iemand die wel in staat is om de club weer omhoog te helpen.

Daarnaast is het gouden tijdperk van Barcelona bijna voorbij. Spelers als Puyol, Abidal, Xavi, Neymar, David Villa, Valdes, Henry en al die andere namen van de laatste 10 jaar zijn al lang weg of gestopt.

Wij leunen nu nog op spelers als Messi, Suarez, Pique en Busquets en inclusief Deulofeu, Mascherano en Sergi Roberto zijn er nog maar 7 spelers over van de selectie 2010/2011.

Laat Barca eerst maar die schulden wegwerken (ziet er goed uit op dit moment) en succesvol het stadion laten verbouwen.

Ondertussen moet Barca de selectie verjongen wat niet in 1 zomer opgelost gaat worden.
Daarna moet Barca aan een periode gaan werken zonder Lionel Messi, onze grootste voetballer aller tijden.

Het is allemaal een logisch proces, maar wel noodzakelijk wil Barcelona op de lange termijn om alle prijzen meedoen.

11 augustus 2017 om 20:41

Chapeau voor je reactie en dat meen ik oprecht! Eindelijk een realistische kijk op de situatie en eindelijk iemand die begrijpt dat je het geld niet moet uitgeven. Je voert als topclub zijnde niet altijd een beleid op korte termijn; soms moet je even pas op de plaats maken en denken aan over 3-5 jaar. Misschien niet het beste voorbeeld, maar United had na het vertrek van Ferguson erg magere jaren en slechte investeringen, maar nu lijken ze weer op de goede weg omdat er eindelijk een duidelijk plan op de wat langere termijn is uitgestippeld.

11 augustus 2017 om 22:21

Dank je Smk88!

Altijd fijn om een oprecht compliment te krijgen!

Het is nu voor ons Barca fans even door de zure appel heen bijten en nog genieten van spelers als Messi.

Als er eindelijk een fatsoenlijk beleid komt verwacht ik inderdaad wel dat Barcelona over een jaar of 3/4/5 weer meegaat doen om de Champions League en La Liga wetende dat de schulden afgebouwd zijn en de spelersgroep succesvol verjongt is.

Dit soort absurditeit aan biedingen moeten eens ophouden. En al helemaal voor spelers die zich amper bewezen hebben.

Ze moeten spelers net zoals in het arbeidsmarkt per schaal gaan indelen op basis van ervaring. Alleen dan houd je dit soort belachelijke biedingen tegen. Bedrijven gaan toch ook geen management salarissen uitkeren aan een junior-werknemer.

En dan zet je per schaal ook een limiet op het maximum salaris dat een speler mag gaan verdienen. Zelfde geldt voor een transfersom. Maar dan zet je een limiet op het aantal spelers en bedrag dat een club mag uitbesteden.

Het gaat weliswaar ten koste van de vrijheid van handel, maar het voetbalwereldje heeft eens te meer laten blijken dat ze met die vrijheid niet om kunnen gaan. De bedragen lopen de spuigaten er van af, en het dreigt alleen maar erger en erger te worden.

100 miljoen, 200 miljoen, daar kan je verdomme een stadion voor bouwen.

11 augustus 2017 om 20:44

Nee, bedrijven betalen geen managementsalarissen aan junior-medewerkers, maar er zijn zat managers die 'maar' 25 jaar zijn bijvoorbeeld en dat is in die wereld erg jong. Ook die krijgen het volle pond, dus je reactie klopt niet helemaal. Daarnaast vraag ik me af hoe je dit eventueel zou willen bewerkstelligen, aangezien iemand moet bepalen wie wat mag verdienen en aan welke eisen je dan moet voldoen. Die eisen zijn niet goed meetbaar, want Dembele kan voor Dortmund van onschatbare waarde zijn, terwijl hij bij Barcelona begint als broekie. Moet hij dan ineens weer inleveren of ga je dit per club bekijken? Niet haalbaar dus.

11 augustus 2017 om 20:55

Gewoon volgens de maatstaven zoals in de NBA wordt gehanteerd.

Dembele zou inderdaad, de logische opvolger van Neymar moeten worden... Maar niemand komt in de buurt van Neymar, buiten Messi(die de beste is), wat de aanval betreft, dat zei ik al in de tijd dat hij Barca speelde, als Real Madrid fan... Dit verzwakt Barcelona wel degelijk, de transferperiode dit zomer kan voor mij zo lijkt het al niet stuk...

Niet omdat ik voor dortmund ben hoor...

Maar wat een attitude van dembele. Hij tekent met z'n volle verstand voor een meerjarig contract. Laat een leuk seizoen zien en kan zich bij dortmund super doorontwikkelen en krijgt elke mogelijke kans hiervoor. Barcelona komt langs, je werkgever weigert zomaar toe te geven en je laat zulk gedrag zien?

Heel graag een grote strik er om, en wegsturen bij 100miljoen. Daar kunnen we spelers voor halen met kwaliteit die wél in dit shirt willen spelen!!

12 augustus 2017 om 06:24

En Dortmund betaald hem dan alsnog door, nieuwe speler of niet. Wat Dembele hier doet is zich tegenwerken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren