Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax laat ‘wonderkid’ voorcontract tekenen na optreden in Engeland’

Laatste update:

Aliyu Mahmoud heeft een voorcontract getekend bij Ajax. Dat meldt Own Goal Nigeria dinsdagavond. De vijftienjarige speler, die door de website wordt voorgesteld als een Nigerian wonderkid, zou pas op zijn achttiende de oversteek maken naar Amsterdam. Tot die tijd wordt Mahmoud gestald bij Ajax Cape Town.

/

Het is onduidelijk op welke positie Mahmoud uitkomt. Het talent is Ajax opgevallen tijdens een wedstrijd voor een schoolteam in Engeland. Naar verluidt heeft hij daarna ook indruk gemaakt tijdens een korte proefperiode bij Ajax, waarna de club besloot om hem een voorcontract te laten ondertekenen. In principe mogen clubs als Ajax geen minderjarige spelers van buiten de EU binnenhalen, maar dat zou dan pas op zijn achttiende officieel gebeuren.

Mahmoud is afkomstig van de Mutunchi Football Academy in Nigeria, die FC Porto-spelers Musa Yahaya en Moses John voortbracht. "Vanwege problemen met het verkrijgen van een visa zal Mahmoud het grootste deel van de tijd in Zuid-Afrika doorbrengen. Ajax zal zijn ontwikkeling volgen bij Ajax Cape Town", laat een bestuurder van de academie weten. "Hij zal ook op en neer reizen naar Amsterdam om mee te trainen met het beloftenteam. We zijn heel blij voor hem. Hij verdient deze kans echt."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Oprecht benieuwe hoeveel contractspelers Ajax nu heeft. Volgens mij alleen al 6/7 keepers. Geen slechte zaak, je kan ze nu beter halen dan als ze miljoenen kosten.

25 januari 2017 om 02:45

3 voor het eerste, waarvan 2 niet voldoen.
Dus eigenlijk 1 keeper.

Een jonge talentvolle keeper kan nooit kwaad. Zodra Onana over een paar jaar weg is, dan moet er wel weer een nieuwe goede keeper klaar staan.

25 januari 2017 om 09:11

Dat ze in jouw ogen niet voldoen betekent natuurlijk niet dat ze dan ineens niet meer onder contract staan natuurlijk.

Een wonderkid maar het is onbekend op welke positie hij speelt en heeft zelfs stage gelopen bij Ajax.. merkwaardig

25 januari 2017 om 00:55

Nee, hij is niet bekend op het internet, maar Ajax weet wel wat zijn positie is. Het is gewoon voetbalzone die schrijft dat ze niet weten wat zijn positie is.

25 januari 2017 om 12:36

Het is een nummer 10, snap niet hoe ze erbij komen dat positie nog onbekend is, de oorspronkelijke bron was namelijk vrij uitgebreid met zijn type als speler. Zou een creatieve middenvelder zijn met veel oog voor de steekpass, hoe goed hij is zal moeten blijken.

Zo, Overmars verricht echt goed werk de laatste tijd! Knap! Dit is wat Ajax fans willen zien, talenten halen gemixt met ervaring. Van zulke talenten als deze jongen en de Poolse doelman weet je dat ze het gaan maken. Niet voor niets zaten er topploegen achter deze jongens. Ajax krijgt met deze jongens, Nouri, Van Den Beek, Dijksteel, Pasquali etc krijgen ze echt een heerlijk team! Mooi om te zien dat de Nederlandse teams als Feyenoord, Ajax en PSV mooie talenten laat doorstromen. En gelukkig voor de fans en de teams, zullen veel spelers goed terechtkomen, wees daar maar zeker van. En natuurlijk ook teams als NEC, Heerenveen, AZ die ook een paar talentjes ter beschikking hebben. Mooi! En ps : als Overmars echt onsterfelijk wil worden moet ie nog die Braziliaanse talent binnen halen en Haps, Mahi als de resterende aankopen. Dan staat Ajax echt goed, en ik zie ze ook de finale halen van de Europa League. Waarom niet? Als je Celta de Vigo kan wegspelen, dan kun je heel ver komen in zo'n tornooi.

25 januari 2017 om 06:41

Jij bent niet goed wijs, Ajax is onder leiding van Overmars onderhand een ordinair handelshuis geworden waar talenten steeds sneller worden aangetrokken en nog sneller weer worden verkocht. Ondertussen spelen we in het eerste met een tiener voorhoede en moeten we het achterin rooien met lichtgewichten als Veltman, Viergever en Sinkgraven. Droom maar lekker verder met je EL winnen, het derde jaar zonder prijs is veel waarschijnlijker zeg ik met pijn in me hart.

25 januari 2017 om 07:21

De opstelling kun je Overmars niet verwijten. Voor al die achterhoede spelers zijn alternatieven waar de trainer geen gebruik van wenst te maken.

25 januari 2017 om 09:05

@willem410

De voetbalwereld is de laatste decennia naast het voetbal tot een handelsector verworden soms het grote geld uit landen als China, Rusland en uit het Midden Oosten rijkelijk vloeit. Grote Europese clubs romen de opleidingen in de kleinere landen af en halen elk bovengemiddeld talent op, dat er rondloopt, zo ook bij de Nederlandse top.

Onze topclubs staan ergens in de middenmoot qua finaciele mogelijkheden, zien de beste talenten uit de eigen opleidingen weggetrokken worden en het aantrekken vangrote Europese talenten onhaalbaar worden. In dat geweld moet Ajax mee, willen in ze de kwaliteit van de opleiding op peil houden.

Logisch dat ze jong moeten scouten en er een hoop tweede of derde keus talenten die worden gehaald vroegtijdig vertrekken. Het blijft elke keer gokken hoe zo'n talent zich gaat ontwikkelen en er daarom meer dan vroeger eerder verkocht worden.

Daarnaast willen jonge talentvolle net twintiger tegenwoordig zelf eerder de stap maken, mede door de grotere financiele vergoedingen in het buitenland.

Het is natuurlijk geen ideale situatie, maar helaas gaan onze clubs slechts mee in de vaart der volkeren.

25 januari 2017 om 09:19

@buitenspelval,

Ga nou niet doen alsof onze clubs puur en alleen meegaan omdat anderen het doen. We zijn echt niet heiliger dan de paus en haalden jaaaren geleden net zo goed jonge spelers weg uit andere landen.

25 januari 2017 om 09:42

@sammerens

Ik doe ook niet alsof onze clubs puur en alleen meegaan omdat anderen dat doen. Ik geef aan enkel dat we onderdeel zijn van een hierarchische ladder en ons hoofd ook boven water moeten houden. Onze nationale clubs doen mee, maar houden meestal rekening met de sociale begeleiding van zo'n talent en dat is al heel wat in deze tijden.

Je kunt twee dingen doen: of je conformeert je aan het systeem of je besluit om op een lager niveau te gaan uitkomen. Welke alternatieven c.q. oplossingen stel jij dan voor hoe het anders zou kunnen? Die zie ik je niet geven.

Dat we Roomser zijn dam de Paus hoor je mij niet zeggen. Ik schrijf dan ook n mijn afsluitende zin, dat het wat mij betreft een verre van ideale situatie is. Ik vind het zelf totaal niks, de huidige inrichting van het moderne voetbal als economische sector.

Dat er jaaaren ook jonge spelers als bijvoorbeeld Kanu, Leanardo of Rondaldo jong werden weggehaald, hoef je mij niet te vertellen. Dat weet ik ook wel. Dat was in de tijd dat er maar drie buitenlanders bij clubs mochten spelen. Dat gaf veel meer evenwicht en eerlijkheid. Helaas is dat niet meer zo.

De frequentie en hoeveelheden jonge voetballers die van hot naar her worden gesleept is vele malen groter dan jaaaren geleden en de intenties om jonge spelers te halen zijn anders.

Zolang die jongens niet als een soort slaaf worden gehouden en er ook rekening met de mens achter de voetballer wordt gehouden, het binnen de normen van menselijk fatsoen blijft, kan ik er gematigd begrip voor opbrengen. Ok ga er vanuit dat onze topclubs dat beseft ook hebben. Zo niet dan verfoei ik het net zo als elk weldenkend mens.

25 januari 2017 om 09:47

Ik hoef geen alternatieven te geven. Ik begrijp hoe het werkt en heb er wat dat betreft weinig problemen mee.

Wat ik echter wel zie, is dat veel supporters ontzettend verontwaardigd reageren als een grotere vis een klein beetje in ons vijvertje vist. Dan is de wereld te klein en wordt er van alles geroepen, terwijl onze clubs in de werkelijkheid niets beter of anders zijn. Dat is iets waar ik dan graag tegen ageer.

Vandaar dat ik ook op jou reageer, want met jouw laatste zin lijkt het er ontzettend sterk op dat je toch nog even naar een andere als schuldige wijst.

25 januari 2017 om 10:16

Je hoeft ook geen alternatieven te geven, het is slechts een vraag of jij ze zou weten, of zou vinden dat het anders moet. Maar daar geef je nu idd al antwoord op. Je hebt er weing problemen mee net als ik zolang het fatsoenlijk gaat. Prima.

Dat je mijn laatste zin ( uit #15?) opvat alsof ik de schuld aan anderen zou geven, is natuurlijk niet zo bedoeld. Ik bedoel er mee dat belangrijkere machten een bepaalde verandering in gang in het systeem hebben gezet, waarin je als relatief kleine partij, wil je nog een rol spelen, als het ware bescheiden in mee wordt gezogen en waarbij je een keuze moet maken om je daar wel of niet in mee te laten trekken.

Dat jij er uit opmaakt dat het er sterk op lijkt, dat ik naar andere wijs om schuldigen te zoeken, is totale onzin. Ik ben nergens op zoek naar wat wat voor schuldvraag dan ook. Het is een constatering, meer niet.

Als laatste snap ik niet zo, waarom je mij op een hoop gooit met mensen, supporters, die ongenuanceerd en verontwaardigd reageren als er talenten bij ons weg worden getrokken door vermogende grote clubs. Dat heb ik nog nooit gedaan en dat zal je mij ook never zien doen. Ik ben al jaaaren gewend dat er bij Ajax al jong spelers worden opgehaald en legde me er sinds het vertrek van Van Basten naar Milan en Bergkamp naar Inter neer bij zulke mechanismen.

Wordt mijn wereld te klein hierboven in mijn posts, dat je daarom schrijft nu juist daarom tegen mij te ageren? Ik heb me dat nergens zien schrijven of zien suggereren. Je richt je pijlen mijns inziens daarom ook op de verkeerde.

25 januari 2017 om 10:54

Dream on, zou ik zeggen. Met een kleuterklas win je geen EL, en zeker
niet op basis van een wedstrijd tegen een verkapt Celta B - toen een paar
kanonnen werden ingebracht was de 3-0 voorsprong in een handomdraai
gereduceerd tot 3-2, waarna Ajax met geluk de voorsprong vast kon houden.
Ajax mist gewoon op veel posities topspelers. De verdediging is een zorgenkindje,
met Viergever, Veltman en Sinkgraven heb je veel te weinig kwaliteit - mooi dat
Bosz afgelopen zondag Sanchez er nog even afhaalde, als hij dat nu eens
eerder doet bij echt falende spelers is hij een kerel! Middenveld is in orde, maar
de voorhoede gewoon drama. De lilliputter op links mag blijven staan, heeft al
0 keer gescoord dit seizoen, Dolberg heeft dezelfde kwaal als de meeste talenten
bij Ajax na een paar wedstrijden, namelijk een langdurige vormdip - geen probleem
volgens Bosz - en voor de veel te vaak falende El Ghazi krijgen ze gelukkig nog
een grijpstuiver. En dan verder met een zeventienjarig talent? Om de EL te winnen -
laat staan kampioen te worden? Nee, Ajax is gewoon verworden tot een ordinair
handelhuis, met de BV ver voor op de Afc. En mocht je jezelf vastklampen aan
de resultaten? Afgelopen zondag toch wel gezien dat Utrecht Ajax gewoon kon
slachten? Deze keer met geluk drie punten, maar zonder 3 of 4 echte versterkingen
win je dit seizoen geen enkele prijs. En over die versterkingen, Overmars worstelt
alweer veel te lang om er eentje binnen te halen. En dan zal het wel weer om een
speler gaan in de categorie 15-20 jaar.....een mooie investering in de toekomst,
moet je maar denken;-))).

Ik vind het altijd zo hypocriet de reacties bij dit soort topics. Wanneer clubs als City, Chelsea of PSG dit doen is de wereld te klein en vind iedereen het ordinaire koopclubs die in kinderen handelen, maar als Ajax, PSV of Feyenoord dit doet is het geoorloofd en een goeie zaak. In beide gevallen zijn het nog steeds minderjarige kinderen die op zeer jonge leeftijd worden weggeroofd bij hun ouders.

25 januari 2017 om 07:32

Waarschijnlijk gaan die ouders mee...daarnaast is het toch echt een geboden kans. Weet nagenoeg zeker dat zijn ouders dolgelukkig zijn nu. In kaapstad wonen is ook geweldig. Schitterende stad los vd town ships.

25 januari 2017 om 07:59

Daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom dat mensen het hier goedpraten als het een Nederlandse club betreft maar als Engelse, Spaanse of Franse clubs dit doen is het ineens oneerlijk en moeten deze clubs "zich schamen". Dat is toch verschrikkelijk hypocriet?

25 januari 2017 om 08:54

Hoe weet jij dat dat dezelfde mensen zijn?

25 januari 2017 om 09:31

@cyberize,

Helemaal mee eens. Er wordt hier soms verschrikkelijk met 2 maten gemeten aangaande dit onderwerp.

Onze clubs waren er simpelweg ook gewoon vroeg bij en halen ook al vele jaren jonge spelers weg uit het buitenland.

Onze clubs benaderen spelers ook al voordat ze 16 zijn.

En, hoewel sommigen graag anders geloven, hebben wij geen alleenrecht op het opleiden van spelers en kunnen anderen dat ook prima.

25 januari 2017 om 10:48

Cybersize7x,

De volgende keer even de namen van de mensen opschrijven die het nu zogenaamd goedpraten en vervolgens bij een bericht uit Engeland, Spanje, Frankrijk even checken of het dezelfde mensen zijn.
Er zitten namelijk veel mensen die reageren op deze site en die hebben allen een andere mening. Je kunt ze niet zomaar met elkaar gaan vergelijken.

Als je het goed leest komt die jongen sowieso pas wnneer hij 18 is, omdat dat volgens wetgeving niet anders mag.

25 januari 2017 om 17:30

Dat is zeker hypocriet ja, maar welke mensen zeuren wanneer united of zo dit ook doet? Niet serieus nemen hoor. Ook dat is een mooie kans.

25 januari 2017 om 09:24


Ajax spotte hem als talent en geeft hem een voorcontract en de mogelijkheid om zichzelf in de veel meer vertrouwde Afrikaanse omgeving van Zuid-Afrika door te ontwikkelen, ongetwijfeld onder begeleiding van ouders of familieleden en Ajax-vertegenwoordigers ter plekke. Ordinair wegroven van de ouders zal wel meevallen.

Er is een waarschijnlijk duidelijk en gericht stappenplan door Ajax opgemaakt en er zal ongetwijfeld rekening worden gehouden met zijn sociale ontwikkeling en zal hij waarschijnlijk ook niet op een houtje moeten bijten.

Dat jonge voetballers jong worden gescout is niet de meest gewenste situatie, maar het is goed als clubs zulke jongens op een verantwoorde manier begeleiden en helpen ontwikkelen op verschillende vlakken en het niet alleen als handelswaar zien.

25 januari 2017 om 10:40

buitenspelval, zoals ik het lees speelde deze jongen gewoon bij een Nigeriaanse voetbalschool en is hij tijdens een voetbalreisje naar Engeland door Ajax gespot.

25 januari 2017 om 11:29

Je het gelijk, ik haalde het artikelen over Dijksteel, die gescoute Nederlander van Charlton Athletic met deze jongen door elkaar... Foutje... Die eerste alinea dat hij al in Engeland zat gaat niet op dus. Ik zal deze daarom ook verwijderen. Bedankt voor de correctie

25 januari 2017 om 12:05

Zover ik het begreep was die jongen wegens studie naar Engeland gestuurd. Stond verder geen informatie over hoe lang, maar het lijkt me dat hij wel een wat langere tijd in Engeland verbleef.

25 januari 2017 om 12:50

Toch he? Dacht al zoiets gelezen te hebben. Ben toch nog even gaan googlen en stuitte op bericht dat ik eerder las over hem. Ajax blijkt hem op het spoor te zijn gekomen in Engeland, waar hij op stage was. Hij verbleef toch blijkbaar al in Engeland. Dat schooltoernooi speelde hij denk ik met de school waar hij stage liep.

25 januari 2017 om 10:33

Inderdaad, maar zover ik weet hebben Feyenoord en PSV nog nooit de regels gebroken en een kind van 15 (van buiten de EU zelfs - 18 jaar of ouder mag pas) vastgelegd. Wat houdt precies een voorcontract in? Deze jongen mag pas over 3 jaar worden vastgelegd, zelfs wanneer hij uit de EU kwam mocht hij nu nog niet vastgelegd zijn. Krijgt Ajax nu ook een transferverbod voor kinderhandel evenals Barcelona gehad heeft?

25 januari 2017 om 11:51

Een voorcontract is een intentieverklaring waarbij de club garandeert dat de speler op 18 jarige leeftijd een arbeidscontract krijgt aangeboden, op straffe van een hoge schadevergoeding die de club moet betalen als de speler geen contract krijgt aangeboden.

25 januari 2017 om 14:47

Maar tussen de regels door staat hij dan eigenlijk al onder contract, of zijn er verder geen wederdiensten (loon/werk?). En is de speler wel compleet vrij om te gaan en staan waar hij wil wanneer hij 18 wordt (of eerder al), volgen er dan geen consequenties voor de jongen?

25 januari 2017 om 10:51

@cyberize7x: Het is ook gewoon vreselijk hypocriet!

Roepen moord en brand als Engeland hier jongens weg kaapt. Maar als je ziet hoeveel de top 3 weg kaapt is dat net zo groot of nog wel meer. Kijk alleen Sparta al die in de jeugd al veel top talenten zijn kwijt geraakt voor ze in het eerste hebben gespeeld. (wijnaldum, Depay, Willems bijv.)

En ook nog eens een heel leger aan jonge spelers uit Oost Europa en Scadinaviã«. Vooral ajax heeft heel veel jeugd van buitenen NL gehaald de laatste 2 jaar. En dat is ook nodig, nu kan je een risico nemen. Maar laten we dan lekker niet zo huilenals Engeland en/of Spanje dat metonzejeugd doen dan.

25 januari 2017 om 11:18

Hij komt pas op zij. 18e naar Nederland. Q
Hoezo weggeroofd bij zijn ouders? De omstandigheden in Nigeria voor een 15 jarige zijn niet hetzelfde als voor een 15 jarige in Nederland. Die jongen heeft nu vooruitzicht op een goed leven voor hem en zijn familie.
Ja er zijn meerdere clubs die hem dat kunnen bieden, maar nu heeft Ajax hem kunnen strikken. En ja ik heb gelezen dat hij bij Ajax Cape Town in Zuid Afrika wordt gestald..

Haps en Mahi zijn in pincipe niet nodig.
We hebben Sinkgraven, Dijks en Riedewald die op de LB kan spelen, als je Haps haalt waar gaan hun dan spelen? Haps moet het eerst maar eens bewijzen bij Az.
Er worden genoeg aankopen gedaan waar achteraf gebleken is dat het niet nodig was.

Mahi is een geen speler voor Ajax, dat is hetzelfde toen met Sinkgraven van Heerenveen naar Ajax.
Ik zie het somber in zo op de 25e van Januari, nog geen buitenspeler gehaald en spits gehaald wat Ajax echt het kampioenschap gaat kosten want die hebben we nodig ook als El Ghazi vertrekt.

Ik vind het wel jammer dat we overal ter wereld talenten halen, terwijl we in Nederland zulke spelers zelf moeten opleiden ipv daarvan 1 of 2 goede aankopen zou verstandig zijn.

Ik vraag me af in hoeverre dit voorcontract rechtsgeldig is. Spelers buiten de EU mogen pas een contract tekenen vanaf hun 18de jaar. Om dit te omzeilen laten ze hem een voorcontract tekenen...

Wonderkinderen en Godenzonen de Toekomst is er mee vergeven. Als je de media moet geloven heeft Ajax in de jeugd alleen maar nieuwe Messi's Ronaldo's en Neymar's lopen, dat lijkt mij schromelijk overdreven. Elke week is er wel een artikel te vinden over een nieuwe wereldtopper in wording.
Laat dat soort knaapjes zich eerst nou eens ontwikkelen voordat er weer een onnozel stempel op gedrukt wordt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren