Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff somber gestemd: 'We denken dat het niet meer goed komt met Ajax'

Laatste update:

Johan Cruijff is tot de conclusie gekomen dat zijn afscheid bij Ajax een goed besluit is geweest, maar dat betekent niet dat de legendarische nummer veertien er blij mee is. In zijn column in De Telegraaf zegt Cruijff dat hij vreest dat het niet meer goed zal komen met zijn geliefde club.

/

Tijdens de ledenvergadering besloten de leden van Ajax om het vertrouwen in het huidige bestuur uit te spreken. Cruijff, Wim Jonk en Tscheu La Ling werden zodoende opzij gezet. “Omdat Wim, Tscheu en ik drie echte Ajacieden zijn, blijven we natuurlijk hopen dat het toch nog goed komt met onze club. Maar we denken van niet”, stelt Cruijff.

Volgens de voormalig sterspeler was het een realistisch plan om met jonge, zelf opgeleide, spelers terug te keren aan de internationale top. “Maar als ik Ajax nu zie, dan houdt het niet over. In de kwalificatie voor de Champions League werd tegen Rapid Wien een 2-0 voorsprong verspeeld, terwijl de tegenstander met tien man speelde”, moppert Cruijff.

Johan Cruijff overschat zijn inbreng

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ligt vooral aan de boer en overmars.

Bazoer is de enige die wat toevoegt na 5 jaar aan transfers.
En dat is dan niet eens overmars zijn aankoop

De boer die maar hele rare uitspraken blijft doen

28 december 2015 om 11:24

Ja, zonder Overmars en de Boer komt die aansluiting met de Europese top wel. Dat is natuurlijk helemaal geen waanidee.

28 december 2015 om 11:29

Het kan niet aan overmars liggen. Cruijff zegt met zelf opgeleide spelers de wereld veroveren.

Nu kun je je afvragen of dit realistisch is. Want ook de voorhoede van barcelona bestaat uit alleen maar gekochte spelers.

Maar zoals zo vaak spreekt cruijff ziichzelf tegen.

28 december 2015 om 11:42

Messi is toch echt wel opgeleid door barcelona, het is niet dat hij pas op zijn 17e overkwam ofoz

28 december 2015 om 11:48

Toen Barcelona Messi haalde was toch echt wel bekend dat ie meer kon als gewoon een balletje trappen hoor.... Ze haalden hem niet voor niets an de andere kant van de wereld

28 december 2015 om 11:59

Er zijn genoeg spelers die op jonge leeftijd een zeer behoorlijke technische bagage hebben, maar het komt er later toch niet helemaal uit. Messi heeft van onze lieve Heer heel veel talent meegekregen en hij is er wel gekomen. Dit mede dankzij Barcelona. Barca kan ook niet continu met alleen maar jeugdspelers Europees heersen. Dat is een utopie. .

28 december 2015 om 12:10

Robert41. Dan is 'ie nog wel opgeleid door Barca. Dat hij enorm veel talent had en heeft is/was bekend, maar het is er wel mede dankzij de jeugdopleiding van Barca eruit gekomen.

28 december 2015 om 12:17

Ik denk dat Overmars gewoon totaal geen scoutingsnetwerk heeft. Elke speler die genoemd wordt is of een ex-Ajacied, of iedereen kent hem sowieso al. Het is allemaal zo voorspelbaar dat je gaat twijfelen of er überhaupt wel gescout wordt.

Wat je zegt over Cruijf is helemaal waar. Die man verkoopt echt aan de lopende band kletspraat. Als het de afgelopen jaren toevallig goed was gegaan in Europa dan waren dit natuurlijk de gevolgen geweest van het plan Cruijf..

28 december 2015 om 12:59

Wat betreft de scouting van Ajax helemaal met je eens Bieroloog. De ex-ajacieden en goede eredivisiespelers kan iedereen met een beetje verstand van voetbal scouten, zoals Sinkgraven, Moisander, Gudelj. Echter sinds Overmars aaan het roer staat, zijn er bar weinig 'onbekende' spelers geslaagd in Amsterdam. Ik tel Poulsen en Milik, en Youness zou je eventueel nog het voordeel van de twijfel kunnen geven vooralsnog. Alle andere 'onbekenden' zijn mislukt.
Zijn transferbeleid bestaat uit het kopen van een heel groot aantal talenten, waar er altijd wel een paar van slagen, het kopen van voor de hand liggende eredivisiespelers, het terughalen van uitgerangeerde ex-ajacieden en als laatst het kopen van spelers die het niet gaan redden. Het lijkt me dat de meeste van ons dit ook wel zouden kunnen.

Oh en by the way. Messi kwam rond zijn 13e verjaardag naar Barcelona. Als dat geen eigen jeugd meer is, weet ik het ook niet meer.

28 december 2015 om 11:44

Cruijff was er zelf verantwoordelijk voor. Hij mocht iedereen neerzetten die hijwilde en Overmars is toch echt door hem daar neegezet.

En dan loopt het niet en gaat ie op anderen afgeven. Ik vind dat gewoon smerig. Hij is verantwoordelijk en niemand anders.
Wees een vent en accepteer dat ipv naar anderen te wijzen

28 december 2015 om 12:10

Inderdaad.
Niet dat ik 't oneens ben met de ideeën van Cruijff, maar je kunt niet een A4'tje kladderen, wat poppetjes neerzetten en dan zonder echt verantwoordelijkheid te nemen / erboven op te zitten verwachten dat het goed uitpakt. Dat is gewoon enorm naïef van Cruijff. Die heeft nooit echt begrepen hoe 't "echt werkt" in de zakenwereld. Want hoe je 't ook went of keert, het product is voetbal, maar de essentie om dat op topniveau te kunnen is toch geld. Met daarbij de pech dat we geen competitie op niveau hebben, dus als je geld hebt, dan komen ze nog niet.

Ik ben het ermee eens dat je je op de jeugd moet richten, zeker als Ajax zijnde met die reputatie en kennis op dat vlak - zowel om relatief meer kwaliteit te krijgen (aangezien je dat moeilijk haalt) en met name als inkomsten bron. Maar erboven moeten er ook mensen bezig zijn met sponsors, commerciële deals en goede investeringen.

Je kunt verder ook niet ontkennen dat als je een goede speler opleid en die net begint te renderen dat die weg is. Dus het is geen manier om echt weer mee te doen in de CL, maar meer een inkomsten bron.

Het is een samenwerking van voetbal en zakelijke know how. Dat is toch iets wat Cruijff nooit echt heeft begrepen heb ik 't idee.

Het moet niet overslaan naar bureaucratie, wat helaas bij Ajax wel vaak het geval is. Machtsspelletjes e.d. voeren daar toch vaak de bovenhand en dat is zonde. Dus het ligt ook niet helemaal aan Cruijff. Maar het neemt niet weg dat hij nooit de verantwoording wilde nemen voor z'n plan. Dat maakte 't gedoemd om te falen. Verder zie ik namelijk (nog steeds) veel positieve dingen in 't plan. Alleen is 't nooit echt goed uitgevoerd.

Dus hij kan 't jammer vinden, maar helaas heeft hij die gevoelens nooit echt 100 kracht bij gezet. Zoals die andere ploeg ook zegt, geen woorden, maar daden. Misschien om medische overwegingen of omdat die op die leeftijd daar geen zin meer in heeft e.d. Allemaal begrijpelijk. Maar dan kun je ook niet met zoveel overtuiging een revolutie veroorzaken, paar poppetjes neerzetten en 't daar bij laten.

Klinkt een beetje zoals Amerika dat bij landen in 't midden oosten altijd doet ... invasie, democratische poppetjes neerzetten en dan verwachten dat 't zichzelf wel op gaat lossen. In de praktijk werkt 't nooit ...

28 december 2015 om 13:13

Visie van Cruijf in een paar samenvattende zinnen: Een goede jeugdopleiding die elk jaar 3 tot 5 spelers aflevert aan het eerste elftal. Deze talenten worden aangevuld in de selectie met ervaren spelers.
Het dagelijks bestuur wordt gevormd door het liefst oud-(Ajax) spelers omdat zij weten hoe het voetbalwereldje werkt.

In alle opzichten zijn ze daarin gefaald. Aan de andere kant kan Cruijff wel een fantastisch idee hebben, maar dan moet hij niet alleen vanaf een afstand toekijken. De man is telefonisch nooit bereikbaar en antwoord zijn mail alleen wanneer het hem eens uitkomt.
Dat deze man elke week een platform krijgt om zijn gal te spuien is wel wat hypocriet.

28 december 2015 om 13:41

Visie van Cruijf in een paar samenvattende zinnen: Een goede jeugdopleiding die elk jaar 3 tot 5 spelers aflevert aan het eerste elftal.

Ieder weldenkend mens ziet wel in dat dit natuurlijk niet haalbaar is.
Als je als club ieder seizoen 1 volwaardige selectiespeler kan doorschuiven, dan doe je het al erg goed.

Ik weet dat jullie alaxcieden het niet graag horen, maar je zal gewoon moeten kopen als je iets wil bereiken

28 december 2015 om 14:12

3 tot 5 is niet eens zo heel gek. Dat er daarvan uiteindelijk maar 1, of met wat geluk 2, een vaste basisplaats afdwingt is ook niet onrealistisch.
Die anderen worden verkocht/verhuurd aan de subtoppers. Hierin valt ook een kleine winst te halen.
Het probleem zit hem meer in de aankopen. Teveel versterkingen in de breedte maar nergens een toegevoegde waarde. Gudelj kun je wel als goede aankoop betitelen, maar alleen maar omdat hij een basisplaats heeft afgedwongen. Europees gezien is er eigenlijk maar 1 speler die de benodigde ervaring heeft en dat is de doelman.
Klaassen mag dan nog zo goed zijn hij heeft nog niet de capaciteiten die ervoor zorgen dat heel het team ook slimmer gaat spelen.

28 december 2015 om 13:06

Pfffffff, wat wordt ik hier moe van.... Cruijff moet misschien zn mond houden en niet blijven zeiken en zaniken.

28 december 2015 om 18:52

Weet je... Zodra Ajax dit seizoen dreigt te verspelen roept iedere Ajacied weer om het fantastische plan Cruijff.
Ik denk dat Cruijffs plan niet goed is omdat hij een trainer als van Gaal mist in combinatie met goede scouting. De aankopen van Overmars slaan als een pik op een drumstel.

De Boer denk ik dat nog het minste probleem is. Die vier titels die hij heeft gehaald liggen echt aan zijn invulling van een matige selectie en het geluk dat de top toen FC Twente was en PSV in bestuurlijke onrust was.

Als het zo onrustig en matig blijft bij Ajax, gaan PSV en Feyenoord ze voor een hele tijd voorbij. Ajax zal dan afzakken voor een tijdje naar de 3e plaats of lager.

Ajax moet echt iets fatsoenlijks gaan doen met die dikke bankrekening van ze want dit is echt funest voor het Nederlands voetbal.

Offtopic, wat ben ik blij met de rust bij mijn favo cluppie.

28 december 2015 om 13:27

El Ghazi is ook onder Marc gehaald en Cerny, Dolberg komen er ook weer aan... Dijks, Younes, Gudelj zijn prima toevoegingen.

Daarnaast is het een verdienst van Frank, Dennis en Marc dat ze jeugdspelers een kans geven in het eerste, erg belangrijk voor ajax. Ook voor de uitstraling en het perspectief dat men toptalent kan bieden, dat is denk ik meer waard dan een paar mooie praatjes van Jonk of Cruijff. Alhoewel de combi natuurlijk ideaal is, maar die aantrekkingskracht heeft Overmars of van der Sar ook.

28 december 2015 om 13:39

Haha wat een grap. Nu komt het opeens niet meer goed.

Mag ik heel hard lachen om de chaos (al 10 jaar) bij Ajax?

28 december 2015 om 14:53

Ajax speelde met het jongste team ooit in Europa met veel eigen opgeleide spelers. Dan kan je de conclusie trekken dat de opleiding onder leiding van Jonk niet goed genoeg is voor de internationale top, als je verliest van Rapid.

Mooi dan weten we dit ook weer. Ben wel een beetje klaar met Cruijff. Altijd van zijn ivoren toren alles bepalen. Maar geen verantwoordelijkheid nemen dat is wel het makkelijkste wat er is. Altijd die nonsens voorbeelden over Jonk heeft Ajax 85 miljoen opgeleverd. Nergens onderbouwend of iets dergelijks. Volgens mij komt het nog altijd door de CL inkomsten en daarnaast een beetje transfers.

28 december 2015 om 11:22

Ik heb me verder niet verdiept in die cijfers of de situatie opzich, maar je kunt je natuurlijk wel afvragen hoe die cl dan behaald is. Daar zullen de jeugdspelers (jonk) ook een aanzienlijke rol in hebben gespeeld.

28 december 2015 om 11:33

Die waren er toen nog niet.

28 december 2015 om 11:34

Nee want het eerste jaar champions leaque werd behaald onder martin jol, en toen verloor ajax kansloos uit bij real, en zei cruiijf dat dit beter kon met jeugdspelers, waarna de revolutie kwam en dat zelfde seizoen jol werd vervangen door de boer en het dertigste kampioenschap en feit waa

28 december 2015 om 11:35

Was

28 december 2015 om 13:24

Jonk heeft die jeugdspeler niet opgeleid, die komen nu pas langzaam door..

Het gaat echt niet meer lukken om terug te komen bij de Europese top. Dat had alleen kunnen werken als we in een grote competitie spelen. Als we nu ooit een Messi, Robben, Cruijff, V Basten etc hebben rondlopen dan worden die rond hun 20e al weggekocht. Dat kan je echt niet tegenhouden. En zonder de echte toppers zul je ook nooit mee kunnen doen met de beste teams van Europa.

28 december 2015 om 11:07

Als Basel de 2e ronde CL haalt en AA Gent ook, zou het ons passen om eens niet zpo negatief te doen over onze kansen in Europa. Natuurlijk is de structurele europese top niet haalbaar. Maar als je met leuk voetbal een ker de Europa league kunt winnen pof de halve finale CL haalt, is het Ajax publiek al extreem blij hoor.

28 december 2015 om 11:47

@ Clarkkent2, de 2e ronde halen van de CL zal ook Ajax in de komende jaren wel een keer lukken. Maar Cruijff wil dat Ajax structureel meedraait met de beste teams van Europa. Dat is gewoon niet haalbaar. Als Ajax in een topcompetitie zou spelen en we niet ieder jaar onze beste spelers moesten verkopen zouden we nu gewoon een topteam hebben. Zie opstelling. Is gewoon een topteam met spelers die relatief gezien weinig gekost hebben.

Ik denk dat een Nederlandse club moeten hopen op gunstige loting en al blij moet zijn dat je bij de laatste 16 zit. Ajax heeft toevallig altijd de pech gehad dat ze indezelfde pot zaten als Barca of Real. Dat is samen met Bayern de absolute top. Dan weet je dat alleen nog maar de 2e plek overblijft om te overwinteren in de CL.
Overigens was het Ajax een paar jaar geleden ook wel gelukt als Zagreb niet was omgekocht.

Cilissen
Tete
Alderweireld
Vertonghen
Maxwell
Sneijder
N. De Jong
Eriksen
Suarez
Zlatan
Huntelaar
28 december 2015 om 11:56

Ajax is altijd een opleidingsteam geweest voor de top. Van Basten ging ook op zn 22e weg. Ik geloof ook niet dat Cruijff gelooft dat Ajax structureel bbij deeuropese top kan horen. Maar beter dan nu moet toch wel kunnen? Met leuk voetbal de Europese top af en toe laten schrikken? Als Ajax zorgt dat Tete, Riedewald en Bazoer nog 3 jaar bliven, en Nouri en vd Beek doorbreken en el Ghazi zn vorm weer hervind. Als je dan 2 spelers erbij krijgt die klasse toevoegen a la Guardado/moreno dan kun je in het 3e jaar echt wel wat potten breken in Europa hoor.
Het negatieve beeld dat jij schets dat we totaal de aansluiting zijn verloren tc, dat klopt voor nu, maar door goed beleid in NL en slecht beleid in Spanje of Engeland kan dat over 5 jaar zo weer anders zijn. Wat doet City als de sjeik uitgekeken raakt?

28 december 2015 om 12:17

Ajax heeft financieel gezien altijd moeten opboksen tegen de Europese grootmachten. Voorheen kon men door zeer innovatief te zijn nog behoorlijke potten breken in Europa met 95/96/97 als positieve uitschieter, daarna nog een keer onder Koeman twee poulefases, in één toernooi, overleefd. Hier was sprake van de ideale mix tussen de eigen opleiding en het scoutingsapparaat. Het financiële gat wordt groter, maar we zijn op dit moment (nog) niet innovatief genoeg. Grote clubs hebben in 'onze' keukens gekeken, maar zelf zijn we stil blijven staan. Ajax heeft de altijd de beste jeugdopleiding gehad, maar met de doelstelling die er nu is zal de kwaliteit omhoog moeten. Daarnaast voldoet het scoutingsapparaat op dit moment ook niet. Zlatan was destijds ook geen topper, maar een blinde kon zien dat hij kon voetballen.' Ajax moet weer zo'n mix krijgen. Daarnaast hebben ze minimaal twee zeer ervaren krachten nodig, en dan heb ik het niet over Heitinga, maar over spelers die in de basis thuis horen. Een type Rijkaard, Blind, Galasek en Litmanen. Jongens die de jonkies zoals Bazoer en El Ghazi et cetera aansturen. Dat ontbreekt nu. En wat zien we dan? Dat die jongens ver door het ijs zakken en niet bij machte zijn om zich onder de druk uit te voetballen, om met het team bezig te zijn, want ze zijn met zichzelf bezig, wat vrij normaal is. Geloof me dat Rijkaard en Blind een Kluivert en Davids et cetera bij de les hielden, dat is belangrijk. Als ze dat niet inzien gaan we de aansluiten nog verder verliezen.

28 december 2015 om 12:23

Ik vraag me af of het wel zo slim is om zo gefixeerd te zijn op de jeugdopleiding. De enige die er belang bij hebben zijn de grote clubs. Ajax zoekt ze, leidt ze op en laat ze ervaring op doen. Dan begint die speler eindelijk te renderen en komt er een grote club die dankjewel zegt. Je bent gewoon een hulpje voor de grote clubs in principe.

28 december 2015 om 11:34

Luister Ajax is gewoon slecht geleid. Als ze hun tv rechten eens apart gingen verkopen dan werd het nog wat, misschien. Porto en Benfica verkochten onlangs hun tv rechten voor 10 jaar. Opbrengsten 400 miljoen. Wij spelen ook in een kleine competitie? Ook Benfica heeft vanaf dit jaar een nieuw beleid. Alle dure buitenlanders die niet volledig eigendom zijn van de club moeten weg. Lees die bij doyen zitten, cancelo, André Gomes, helder Costa en Bernardo Silva zijn erg goed maar waren voor een gedeelte eigendom van Doyen. Dus moesten ze weg. Dat geld ook voor alle buitenlanders, gaitan zal ook gaan let maar op. Er zijn nu al mensen die markt aan het creëren zijn. Lang leve doyen en Jorge mendes. Benfica is nu eigen jeugd aan het inpassen. Het kan echt maar je moet wel een visie hebben. En doorzetten.

28 december 2015 om 11:40

In Nederland mogen clubs de uitzendrechten niet apart verkopen. De topclubs hebben water bij de wijn moeten doen om de kleine clubs meer te laten krijgen, maar ondertussen vinden de kleine clubs de verdeling van het geld oneerlijk. Ze durven echter niet te zeggen dat ze het zelf willen regelen.

28 december 2015 om 11:51

@ Benfica, ik denk dat Portugese competitie meer waarde heeft dan de Nederlandse competitie. Die competitie wordt namelijk ook in Zuidamerika (en vooral in hun ex kolonie Brazilië) ook gevolgd. Terwijl buiten Nederland er haast niemand het NL voetbal volgt.

28 december 2015 om 11:56

Nou, veel wedstrijden van Ajax en ook soms PSV worden ook uitgezonden door Sky Sports. En dat is niet het kleinste mediabedrijf.

28 december 2015 om 12:15

In Spanje worden vrij veel Nederlandse wedstrijden getoond op Canalplus, dus ook daar kunnen ze Nederlands voetbal kijken en echt niet alleen Ajax en PSV dus dat is het probleem niet.
Het probleem is dat die wedstrijden vrij slecht bekeken worden, dus vrij goedkoop zijn. Denk dat de eredivisie bv al blij mag zijn als Canalplus rond de 1 miljoen betaald voor die wedstrijden.

Cruijff strijdt tegen de bestuurders, die zijjn het allemaal schuld. Terwijl iedereen weet dat de grote tegenstelling tussen Jonk en het kamp Overmars/de Boer was. Hij had meer lef gehad als ie had gezegd: Frank de Boer en Marc bedankt voor je titels, ,aar het voetbal is nergens naar, en je koopt nietszegende spelers. Wegwezen dus!

28 december 2015 om 11:11

Wat wilt hij nou? Wat wilt Cruijff telkens en zijn zogenaamde profeten oplossingen. Hij moet eens begrijpen in de wereld. Als je iets als dit wilt opzetten dat hij ook zelf werkzaam moet wezen. En niet af en toe via zijn krant lekker makkelijk alles bekritiseren en zelf met een los advies komen.

Waarom was hij zelf geen Algemeen Directeur geworden? Of een leiding bijvoegende functie zich zelf gegeven?

28 december 2015 om 13:23

Mocht dat al de oplossing zijn (dat denk ik niet) want wat is het alternatief.. Dan was Johan er niet om dat te doen.. Kortom hij lijkt het allemaal niet zo belangrijk te vinden als hij zegt, ik vind dat hij de club behoorlijk in de steek heeft gelaten door te schitteren in afwezigheid. Hij was bij uitstek de man die de meningsverschillen kon overbruggen in het Technische Hart maar hij heeft niet eens een poging ondernomen, maar een marionet die geen vertrouwen en aanzien heeft bij de leden van het TH naar voren geschoven. Die heeft een zeer eenzijdig onderzoek gedaan, die hij overigens niet eens afgemaakt heeft. Johan had dat zelf moeten doen, Ling was al een gepaseerd station.

28 december 2015 om 13:42

ik ben het met je eens afcanats. Cruijff hoopte dat als hij een rits ex voetballers aan het roer zou zetten, zij het wel even zouden regelen. Bij barcelona was dat min of meer ook gelukt. Toen het gehele zooitje vastliep door begrek aan kwaliteiten (overmasr) of egos van de ex spelers had ie geen zin om in de modder te staan en het recht te trekken.
Maar wat me meer verbaasd is dat ie nu niet eens de ballen heeft om te zeggen waar het volgens hem echt aan schort. Want dat hele vreemde verhaald dat alles ligt aan Hennie Henrichs en de RvC dat geloof toch niemand? Die gasten in pak zijn gewoon ondersteunend, daar zit het niet verkeerd.

28 december 2015 om 15:18

Dat had Cruyff best kunnen zeggen alleen heeft hij geen macht om dat voor elkaar te krijgen.

De RVC heeft Jonk eruit gegooid, en die zijn de baas.

Okee, Johan voorop gesteld dat mijn respect voor jou oneindig ver gaat en dat ik steun in dit zware process. Wat heb je eraan om elke week jou club af te kraken? Doe dit lekker intern en niet vanuit een column. Ja er zijn verbeterpunten, ja er is interne chaos, maar dit is gewoon heel schijnheilig naschoppen.

Kap hiermee Johan! Hier wordt niemand beter van!!

28 december 2015 om 11:13

Intern zal niet meer gaan, nu hij geen bemoeienissen meer bij Ajax heeft. Dus zijn column is nu een prima podium. Laat de huidige beleidsbepalers maar aantonen, dat ze het bij het rechte eind hebben.

Verder heeft hij wel gelijk. Al was natuurlijk altijd maar de vraag of het onder de uitvoering van J.c. wel gelukt was. Maar de Europese toer van Ajax was natuurlijk dramatisch. Dat mogen de heren van het Technisch Hart zich best aanrekenen. Maar daar hoor je ze amper over...

En het voetbal van Ajax is niet des Ajax, vandaar de aanzwellende kritiek en de steeds meer wordende lege stoeltjes....

johan leeft nog in een droomwereld natuurlijk kan ajax niet meer mee doen met clubs als barcelona en bayern munchen maar ook tegen engelse laagvliegers kan ajax niet meer op omdat die zo verschikkelijk veel tv gelden krijgen ,de tv gelden daar liggen al hoger dan de hele begroting van ajax zelf degradatie kandidaten krijgen daar meer.

28 december 2015 om 11:21

Ik ben er allang klaar mee Ajax moet gewoon lekker leuk kunnen voetballen en tegenstanders verassen. Al die doelstelling Europa League winnen enzovoort of kwartfinale Champions League is onhaalbaar. Straks zit je in de poule des doods of Ajax verliest van Verwegistan 3.0

28 december 2015 om 11:24

Maar dan nog kun je met goed scouten leuke dingen doen. Ajax heeft het tegen Man City niet verkeerd gedaan in de CL en PSV won van Man United. Je hebt wat geluk nodig maar geld zegt echt niet alles. Met fatsoenlijk beleid kun je ook een eind komen. Overwinteren in de EL moet voor elke Nederlandse topclub nog steeds heel goed mogelijk zijn.

28 december 2015 om 14:01

Omdat bij Ajax het kapitaal niet op het veld staat maar naar de jeugdopleiding en naar de bank gaat. Qua salarissen voor het eerste wordt er minder van 15 miljoen uitgegeven. Dan zijn de verschillen met Rapid, Celtic en Molde helemaal niet zo groot.

Komen ze weer hoor, al die nitwits en betweters die denken meer verstand van voetbal te hebben dan de man wiens visie het moderne voetbal domineert.

Nee, Cruijff propageert niet dat Ajax het niveau van Barca kan halen. Alleen dat het voetbal, de spelopvatting en speelwijze met vleugels, dynamiek, spelers tussen de linies etc etc op die leest geschoeid moeten zijn.

Dat is het bij Ajax onder De Boer cs niet, en gaat t ook niet worden. Het is saai, dominant doch kansloos betonvoetbal van control freaks, Van Gaal stijl. Dus jullie Cruijff haters en afbrekers, de nepajacieden en successporters, gefeliciteerd. Jullie hebben al gewonnen.

Alles waar Ajax ooit voor stond is kapot, vertrokken samen met de grootste speler en voetbalvisionair die de club ooit zal kennen. Veel plezier in de Arena. Mijn stoeltje is en blijft vrij.

Cruijff staat en stond als speler zowel als coach voor innovatief, avontuurlijk en aanvallend voetbal. En dat met bijbehorende resultaten. Los van het veranderde voetballandschap, waarin geld een voorname rol speelt, is van de waarden van Cruijff niets terug te vinden in het spel en bestuur van het huidige Ajax. Logisch dat hij zijn naam niet verbonden wil zien aan een Ajax, waar leeghoofden het bestuur vormen, en een van Gaal adept de scepter zwaait over het eerste elftal. Waar dat laatste toe leidt is zichtbaar aan de steeds legere tribunes in de Arena. Een soort voetbal waar de honden geen brood van lusten. Misschien keert op termijn het gezonde verstand terug bij Ajax, maar daar heb ik een hard hoofd in....

Wordt nu wel moe van die man, het is erg wat er met hem gebeurd, maar hij moet nu niet gaan doen of Ajax een degraderende club is, ze staan pot verd.. bovenaan en hij was toch van de eigen jeugd opleiden en niet met aankopen, dit doen ze toch in de meerderheid of niet soms. Dat ze nu niet spelen als een barca of bayern team, goed, daar zijn het ook geen spelers voor. Het zijn geen messi, ronaldo, suarez en nemar of robben enz. Laat Ajax zijn gang gaan en zorg eerst voor u zelf.

Ajax is altijd een club van uitersten geweest. Daarbij zijn er in het voetbal nou altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Het probleem is dat steeds jongere spelers de kar moeten trekken. Die zijn daar te jong voor, in de eredivisie lukt het nog wel, maar internationaal zie je dat de tegenstander op dat ene foutje wacht en daarvan profiteert.
Cruyff heeft altijd problemen met bestuurders gehad, dat blijft een probleem.

Het is moeilijk om in de toekomst te kijken, maar ik denk dat Ajax gewoon doorgaat met waar ze mee bezig zijn. Internationaal hangt het van de ontwikkelingen af. We stevenen af op een voetbalwereld waarbij een klein clubje rijke mannen clubs als speelgoed gebruiken en voetbalbestuurders zo corrupt zijn dat ze het voetbal de nek om draaien. Maar wie weet, draait dat een keer om als er voor de rijken weer andere speeltjes komen.. of het publiek het zo zat is dat ze het voetbal massaal de rug toe draaien.

28 december 2015 om 13:19

Juist, bovendien zag het er qua voetbal tegen een Rapid juist prima uit, veel kansen (te weinig doelpunten) en domme fouten door onervarenheid, daardoor werden we uitgeschakeld. En dat is ons ook tegen Molde, Fener en Celtic overkomen. Kortom dat biedt juist veel perspectief en het is vrij duidelijk waar de oorzaken liggen, ervarenheid, die voor ajax niet of nauwelijks te koop is.

Hopelijk kan ajax toewerken naar de financiele middelen voor 1 of 2 goede ervaren spelers ala Nigel de Jong of Huntelaar, daarvoor moet er nog wat meer verdiend worden of minder uitgegeven. Maar dat zou de ontbrekende schakel zijn, samen met een nog betere opleiding waar hard aan gewerkt is en wordt. Qua aankoopbeleid is het logisch dat we aan talenten vast zitten, de middengroep wil cashen, daar maak ik mij geen illusies.

Je had er gewoon veel korter op moeten zitten, Johan. Anders had al dit gezeik niet plaatsgevonden.

Johan en nu moet je heel snel je mond gaan houden, niks hoor je van hem als het erom gaat, als hij de kans heeft Ajax naar zijn hand te zetten en als er problemen opduiken is meneer in een keer vertrokken. En dan nu wel via de media continue zijn verhaal doen, dat is dan schijnbaar wel de moeite waard, lekker makkelijk vanaf je ivoren toren in Barcelona schreeuwen.

Je hebt je handen er vanaf getrokken, nou doe dat dan ook via de media. De club is niet meer gebaat bij zijn kant van het verhaal, dat is verleden tijd en Ajax moet vooruit kijken. Op onsamenhangend drijfzand kun je niet bouwen, zo was het ook met plan Cruijff.

Ik denk dat het juist nu wel goed komt, talent is er, er wordt beter opgeleid er zijn betere financiele voorwaarden en er zit zo langzamer hand steeds meer ervaring in de organisatie. Al gaat dat met vallen en opstaan. Als Kreek, Ladru hetzelfde bedrag krijgen als Jonk en de koers van de individuele benadering voortzetten dan zie ik niet waarom die het minder zouden doen. Met een betere samenwerking denk ik dat ajax meer slagkracht krijgt en het aankoopbeleid bv. nog beter op het eerste elftal kan afstemmen.

28 december 2015 om 16:27

Cruijff schrijft al jaren columns voor de Telegraf. 9 van de 10 keer gaat het over Ajax. Hij deed dat al voor de fluwelen revolutie. Dat die revolutie mislukt is, houdt toch niet in dat Cruijff zijn werk bij de Telegraaf niet mag doorzetten?

Ajax en fans moeten hem gewoon links laten liggen en de woorden van de beste oude man niet meer als altijd juist beschouwen. Iets wat mensen die niet zo idolaat zijn van hem, al jaren doen. Want als Cruijffs manier de enige juiste zou zijn, dan zou elke club zijn visie wel volgen. Hopelijk is dit de laatste les geweest voor Ajax en fans omtrent Cruijff.
Ajax zelf lijkt zijn lesje overigens al geleerd te hebben door het plan Cruijff nooit volledig te volgen en ook de unanieme keuze voor de bestuursraad is een goed teken. Nu nog leren om Cruijff in hetzelfde rijtje te zetten als Van Hanegem en de broertjes Vd Kerkhof. Laat ze maar lullen, lach er zelfs wat om, maar neemt het nooit (te) serieus.

Cruijff heeft met grof geweld de boel jaren geleden omgegooid. Geheel naar eigen wens, met een technisch hart van ex-voetballers die het voor het zeggen hebben. Vervolgens hoor je jaren niets van hem...en als alles in de soep is gelopen komt ie weer langszeilen en wilt ie weer de hele boel veranderen....ja, zo werkt het natuurlijk niet he

Nou, nou dit zijn eerder woorden uit wrok dan dat ze ook maar enigzins te onderbouwen zijn. Nee Ajax, zal zeker op korte termijn niet aansluiten bij de europese top. Maar ook niet met het plan van "een nummer 14". Cruijff was een begenadigd voetballer en heeft veel voor Nederland en Ajax betekent als ook in zijn tijd in Spanje veel goeds gebracht voor Barcelona. Maar hij is niet de enige met verstand van voetbal in deze wereld. En het blijft simpel, geld bepaald het voetbal en ook met Cruijff's plan had Ajax nooit genoeg kunnen genereren om europees mee te doen. Dat gebeurt pas als er of iets in heel Nederland veranderd of nog beter in heel Europa.
En als er intern iemand voor problemen heeft gezorgd is hij het zelf wel. Ajax presteren in europa is als van cambuur vragen om kampioen te worden. En dan is dat laatste nog meer realistisch.

Nee, Cruijff is een spel aangegaan en heeft dat spelletje verloren. Dit zijn de woorden van een slechte verliezer.

Andere Ajacieden, oa van Basten en Bergkamp, laten andere geluiden horen. Dit zijn natuurlijk ook niet de minste. Het aanstellen van Tscheu La Ling om een onderzoek te laten doen , dat was natuurlijk onzin. De uitkomst lag al vast,
We zullen zien wat de toekomst ons brengen zal we kunnen in ieder geval niet zien wat het plan Cruijff ons gebracht zou hebben. Het is natuurkijk nu heel makkelijk als Ajax het weer niet redt in Europa om dan te zeggen dat ze met Cruijff hadden verder moeten gaan...

Goh het besef komt wat laat Johan.
Zolang Overmars daar blijft klungelen, wordt het niets nee

Ik denk niet dat het reëel is om in deze tijd met een elftal van alleen maar jeugdspelers de europese top te bereiken. He is al moeilijk genoeg om een goede lichting te krijgen, laat staan bij elkaar te houden en daarna ook nog eens het niveau van barcelona, real, bayern etc te halen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren