Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Volgende pilaar onder Plan Cruijff trekt handen af van Ajax’

Laatste update:

In navolging van hoofd jeugdopleiding Wim Jonk is ook Ruben Jongkind vertrokken bij Ajax. Jongkind, hoofd talentontwikkeling van Ajax, legt per direct zijn taken neer, zo meldt Voetbal International. Ajax heeft het vertrek van Jongkind nog niet bevestigd via de officiële kanalen.

Samen met onder anderen Johan Cruijff en Jonk stond Jongkind aan de wieg van het Plan Cruijff; hij was een van de belangrijkste uitvoerders van het plan. Jonk heeft zijn overeenkomst met Ajax inmiddels beëindigd en Jongkind toont zich solidair aan de vertrokken oud-speler.

“Ik zie het breder: het gaat niet alleen om mij, maar vooral om de invulling en de uitvoering van het Plan Cruijff”, schreef Jonk eerder over zijn vertrek. Clubicoon Cruijff trok zijn handen ook al af van de ingezette hervormingen bij Ajax.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ajax denkt dat het nu goed gaat en dat ze deze 3 mannen en plan Cruijff niet nodig hebben. Voor je het weet is het weer een hele zooitje daar.

4 december 2015 om 15:19

Nu is het juist een zooitje door al het modder gooien heen en weer.

Het is beter zo. Ajax kan weer in alle rust verder (hopelijk want ik verwacht nog veel modder gegooi van Cruyff en de zijnen). Er zal heus niet zoveel veranderen. Als Ajax weer kampioen wordt zal de kritiek vanzelf weer een beetje verstommen.

FDB en zijn staf zijn de eind verantwoordelijken aangezien zij over het 1e elftal gaan en met 4 kampioenschappen op rij en de koppositie nu doen ze het echt niet slecht.

4 december 2015 om 15:25

@scump

Je staart je blind op kampioenschappen.
het gaat hier om de opleiding niet om het eerste. De opleiding gaat weer terug naar af en middelmaat zal de standaard worden.

4 december 2015 om 15:29

Hoezo weer terug na af? De directie die we nu hebben zit er dankzij de Fluwelen Revolutie, zij hebben niks van doen met "terug naar af".

4 december 2015 om 15:29

Het word alleen maar erger daar in het bestuur. Iedereen wil de baas zijn en voeren hun eige plannen uit kan niet goed blijven gaan.

4 december 2015 om 15:35

@scrumpti0uz

Dat zal allemaal best, maar dat was niet de inzet van de revolutie en het "plan Cruijff". De revolutie is juist ontstaan doordat Ajax op een manier speelde die niet des Ajax was. Er is sinds de komst van Frank de Boer wel enige verbetering zichtbaar, maar het is nog lang niet waar het moet zijn. Het behalen van kampioenschappen is natuurlijk belangrijk, maar dat stond in deze niet centraal. Het verstommen van de kritiek door nieuwe kampioenschappen is juist iets waar Ajax voor moet waken. Ajax moet niet te snel tevreden zijn. Het gaat erom dat de spelers binnen de jeugdopleiding een hoger niveau weten te bereiken en daardoor in eerste instantie makkelijker kunnen aanhaken bij het eerste elftal en ten tweede het spel en de prestaties van het eerste elftal zelfs kunnen verbeteren. De doorstroming hierin zorgt ervoor dat Ajax in zijn geheel uiteindelijk een hoger niveau bereikt.

4 december 2015 om 15:35

De directie die er nu zit zit er voor zichzelf! Anders was het Plan Cruijff volledig uitgevoerd. Kijk maar op catenaccio en lees het stuk maar over plan Cruijff en waarom dat mislukt is.

4 december 2015 om 15:36

barca-psv hoe kom jij tot deze conclusie als de rest gewoon solidair met elkaar is en als 1 blok achter elkaar staat?

Jonk was de stoorzender en Jongkind is vooral opgestapt uit solidariteit voor Cruyff. En deze Cruyff heeft zijn handen er alleen maar vanaf gehaald omdat het nou eenmaal makkelijker is om zelf kritiek te leveren dan een beleid te verdedigen.

4 december 2015 om 15:47

4 Kampioenschappen op rij en zo'n slaapverwekkend voetbal dat het halve stadion leeg blijft dit seizoen. Nee het gaat absoluut niet goed met Ajax. Het spel gaat elk jaar achteruit en dit jaar merk je het voor het eerst ook duidelijk in de bezoekersaantallen (de echte, niet die volgens Ajax). In de jeugd wordt er momenteel veel beter en aanvallender gevoetbald dat in het eerste, waar alles maar op zeker is en vanuit de verdediging (op de manier hoe PSV jarenlang saai kampioen is geworden).

4 december 2015 om 15:48

Rust binnen een organisatie is niet altijd Goed. Natuurlijk moet je aan het einde van de dag met z'n allen door dezelfde deur kunnen. Maar een organisatie zonder interne weerstand staat vaak stil. En dan wordt je links en rechts voorbij gestreefd door andere clubs.

Zonder de weerstand van team Cruijf kunnen met name Overmars, van de Sar, de Boer en Bergkamp vrij doen en laten wat ze willen. En uit meerdere feiten is gebleken dat zij nog lang niet het gewenste niveau hebben om een organisatie van deze magnitude te leiden.

Het gezegde luidt niet voor niets: "zonder wrijving geen glans"

Ik ben bang, dat met name op de lange termijn, dit tot grote problemen gaat leiden voor Ajax.

4 december 2015 om 15:49

Cruyff trekt zijn handen ervan af omdat hij ziet dat het beleid niet word uitgevoerd zoals het zou moeten gebeuren. Ja 4 keer kampioen leuk en aardig maar het voetbal is niet om aan te zien en geen stap dichter bij de top van Europa. Jonk en Jongkind hebben goed werk geleverd bij de jeugd alleen het technisch hart vult hun taken in zoals zij dat zelf willen en dan snap ik dat deze 3 mensen hun handen van Ajax af trekken. De boer en co kunnen nu profiteren van alles wat er aan komt vanuit de jeugd maar wanneer dat eenmaal voorbij is zul je zien dat alleen weer in elkaar gaat vallen en dat Ajax een club word zonder visie.

4 december 2015 om 16:10

Vier kampioenschappen die niet behaalt zijn omdat wij zo goed waren. De concurrentie was slecht. Wij zijn net zo wen slechte ploeg al Celtic. Echt triest

4 december 2015 om 16:13

Waanzinnig om te zien dat er nog daadwerkelijk ajax supporters zijn die proberen het anti cruiff kamp te goed te praten. Ik als ajax supporter vind het beschamend. Je bent dus straks weer terug bij af

4 december 2015 om 18:54

@scrumptiouz: verdiep je er eens meer in, lees de columns van Cruijff eens echt en lees het rapport Ling voordat je dit soort onzin roept. Plan Cruijff wordt Niet uitgevoerd, dat lijkt mij wel duidelijk. En dat mag, maar misbruik de naam Cruijff niet, Ajax = Cruijff en niet andersom. Ik als ajacied (fan geworden door Cruijff) schaam mij dood dat er zo met hem wordt omgegaan en ik irriteer mij aan mede ajacieden (ik ga er even vanuit dat jij dat ook bent) hier gewoon akkoord mee gaan. Deze directie zegt dat ze plan Cruijff uitvoeren maar doen wat anders, dat is achterbaks en daar kan ik niet achter staan.

4 december 2015 om 19:33

Van de beurs af, dat maakt het allemaal veel makkelijker, nu bemoeien zich er veel te veel mensen mee.

4 december 2015 om 16:13

Het is al een zooitje. Heel Ajax stort straks als een kaartenhuis in elkaar

Wat een triest nieuws... straks gaan er nog meer jeugdtrainers weg... wat is dit bestuur toch allemaal aan het doen. Wat heeft dit allemaal voor nut... Ze maken alles kapot om zelf maar te kunnen blijven zitten.

4 december 2015 om 15:23

Jonk en Jongkind hebben Kreek, Ladru, Trustfull, Bryan Roy etc. eruit gewerkt dus dat zal dan niks nieuws zijn. Jeugdtrainers waren al vertrokken omdat Jonk in de jeugd coaches wou rouleren.

Cruyff en zijn "university" hebben er flink op verdient na de Fluwelen Revolutie en hij heeft sindsdien zijn hoofd amper laten zien. Jonk wou meer geld en ging dwars doen omdat hij het niet kreeg.

Ik begrijp niet waarom er zoveel doemscenario's worden geschreven. Er gaat echt niet veel veranderen. Een mannetje wou niet mee vergaderen omdat hij de anderen niet meer lief vindt en nu is dat mannetje weg.

4 december 2015 om 15:29

weet je ook waarom ze er zijn uitgewerkt? Juist omdat ze het niet in cruijff's visie zagen zitten. en diezelfde gasten hebben jarenlang de opleiding verwaarloosd tot middelmaat.

4 december 2015 om 15:34

Precies, en de beste jeugdspelers zijn trouwens toch de jeugd aankopen. El Ghazi, Bazoer en Cerny zijn allemaal aangekocht door Overmars. Maar heel zelden komt er een topper uit de eigen E-tjes.

4 december 2015 om 15:39

Walski dat is onjuist. Kreek werd bij Almere City g e s t a l d door Jonk. Hij vertrok niet uit zichzelf.

Het is niet voor niets dat Kreek nu als opvolger van Jonk wordt gezien.

4 december 2015 om 15:44

Waar zeg ik dat zelf hij vertrok? hij wilde niet meegaan in plan Cruijff dus terecht weg gestuurd.

4 december 2015 om 15:44

De E-tjes misschien niet maar toch lopen spelers als Klaassen, Tete, Riedewald, Nouri, vd Beek en straks ook nog Sanniez, Eiting, Castillo, Dekker, De Ligt etc al aardig wat jaartjes op de Toekomst rond, vd Beek, Nouri maar ook Cerny zitten net op die grens van het veranderen van het opleiden. Eiting, De Ligt, Castillo etc zijn de spelers die echt toe te schrijven zijn aan de hervorming van de jeugdopleiding. Ik vind het meer dan jammer dat Jonk en Jongkind weg zijn maar het was niet meer te redden, het is nu te hopen dat ze niet Kreek weer terug halen want dan ga je het wel voelen denk ik.

4 december 2015 om 15:46

Tete riedewad veltman klaassen vd beek, allemaal vanaf de e'tjes

4 december 2015 om 17:35

Kom op zeg, Klaasen zit al jaren bij het eerste, die is niet door Jonk opgeleid. De spelers uit de veranderde opleiding gaan we pas over jaren zien, die spelen nu nog niet in het eerste. Als ze al bij het eerste komen, want velen vertrekken ook al eerder uit de opleiding naar een opleiding van een Europese topclub.

4 december 2015 om 19:32

Ik zou de E-tjes van 4 a 5 jaar geleden nog niet opstellen😉 beetje vroeg vind je niet?

4 december 2015 om 19:34

Ja laten we Kreek halen, pfff word wakker

4 december 2015 om 22:53

Srumpti0uz
Niet waar. Kreek werd overgeplaatst omdat hij niet volgens het "plan-Cruijff" wilde werken.
Dat hij als opvolger van Jonk wordt gezien, tekent het "anti plan-Cruijff" beleid binnen Ajax..

Alle grondleggers van het Plan Cruijff zijn hiermee inmiddels vertrokken, maar ondertussen houdt de directie stug vol het plan Cruijff te blijven hanteren. Voor mij heeft de geloofwaardigheid van die uitspraken inmiddels wel het nulpunt bereikt. Het is helaas een kwestie van tijd voordat er weer op de oude manier wordt voortgeborduurd...

4 december 2015 om 15:27

Alleen Fdb, Overmars, Vds, Bergkamp, Stam, Trustfull etc. waren zelf door Cruyff aangesteld en hebben niet zoveel te maken met "de oude manier" dus ik snap niet hoe men tot deze conclusie komt. Zij zijn namelijk zelf ook betrokken geweest bij de Fluwelen Revolutie.

Er wordt allemaal onzin verteld over Plan Cruyff, maar het verhaal is heel simpel. Jonk en Jongkind hebben Kreek, Ladru, Trustfull en andere belangrijke pilaren eruit gewerkt en dachten "het rijk" voor zichzelf alleen te hebben.

Daarna vroegen ze meer geld (ondanks dat ze De Toekomst hadden uitgedunt en spelers pas op hun 17e een contract wouden geven) waar terecht vraagtekens bij werden gesteld en sindsdien zijn ze niet meer komen opdagen op vergaderingen want men was boos "boe-hoe waarom krijg ik niet meer geld, Cruyff is er toch ook rijker op geworden met minimale inzet".

En nu zijn ze weg. The end.

4 december 2015 om 15:39

Jouw reacties zijn van een bizar slecht niveau alles wat jij zegt is feitelijk onjuist je zet mensen die het doel hebben Ajax beter te maken maak je zwart met de reden dat ze het voor het geld en vervolgens verdedig je de mensen die het meeste geld maken aan deze situatie

4 december 2015 om 15:44

Jouw gebruik van punctuatie is bizar slecht.

4 december 2015 om 15:46

Moet je nagaan hoe slecht je berichten zijn ik ga er slecht van typen

4 december 2015 om 15:59

Ik heb je berichten gelezen. Dat komt niet door mij.

4 december 2015 om 17:14

Jij bent zeker de leukste thuis

En dat was dan de laatste... Dat Wijers op de aandeelhoudersvergadering opriep de rust te bewaren klonk nobel, maar de commissaris heeft de onrust zelf veroorzaakt met zijn onnavolgbare bestuursstructuur. Het Plan Cruijff heeft zichzelf ten gronde gericht: de pijler van de ex-voetballers die besluiten nemen op basis van een democratisch besluitprincipe is misbruikt als slagwapen om de andere pijlers omver te meppen. Het ironische is dat de mensen die hiervoor verantwoordelijk zijn allemaal zijn binnengekomen op de golven van de Cruijff-revolutie. Door de nieuwe organisatiestructuur is er van Plan Cruijff niet meer over dan een theekransje voor oud-spelers. Dat het bestuur en technisch hart nu meldt dat ze doorgaan met het plan Cruyff is een farce en staat lijnrecht tegenover hetgeen ooit bedoeld was met de fluwelen revolutie.... zucht...

4 december 2015 om 15:34

Jonk had als excuus dat het "plan Cruyff" niet werd nageleefd. De anderen houden stug vol dat het wel zo is.

Toen Jonk uitleg werd gevraagd wat hij ermee bedoelde antwoordde hij dat iedereen met hem meekeek en hij minder verantwoordelijkheid had, ondanks dat hij o.a. Kreek en Ladru eruit werkte. Hij benoemde zichzelf notabene A1 coach omdat Trustfull vertrok nadat men besloot coaches te rouleren, alleen toen Jonk A1 coach werd was er opeens geen sprake meer van gerouleer.

Het begon allemaal toen Jonk geen extra geld kreeg. Daar schuilt de ware reden en dus niet zoiets vaags als "zij leven Plan Cruyff niet na".

4 december 2015 om 15:38

Plan Cruijff wordt niet nageleefd. Kijk maar naar de aankopen gedaan door Overmars.
Deze gast neemt zijn scouting niet eens serieus. Gaat dwars tegen het advies van de scouting in en wat krijg je? precies middelmaat en geen directe versterkingen.

4 december 2015 om 15:50

Bazoer en Milik zijn geen directe versterkingen? Je weet dat El Ghazi en Cerny ook pas na hun 16e zijn aangetrokken? Dijks terughalen was geen schot in de roos?

Sinkgraven, Zivkovic, Andersen etc. zijn stuk voor stuk spelers waar we volgend seizoen veel plezier aan beleven, daar ben ik van overtuigd.

4 december 2015 om 15:54

sinkgraven en milik zijn geen versterkingen dat is wel gebleken zivkovic haal het amper bij Willem 2

4 december 2015 om 15:55

Jonk benoemde zichzelf juist tot A1-coach omdat er geen extra geld beschikbaar kwam voor o.a. nieuwe jeugdtrainers. De jeugdopleiding had de hele begroting al rond, waren in gesprek met aansprekende jeugdtrainers, maar door de vele aarzelingen bij de directie zijn vrijwel al die gesprekken op niets uitgelopen. Kortom: het rouleersysteem was niet mogelijk door een tekort aan trainers. Daarnaast heeft Overmars er zelf nog eigenhandig voor gezorgd dat de verhoudingen op de toekomst verstoord raakten door functioneringsgesprekken te voeren met mensen waarvan hij de naam niet eens wist. Jonk heeft aangedragen zelf de functioneringsgesprekken te willen doen als directe leidinggevende, maar daar wou de leiding bij Ajax niet aan. Dat noem ik dus professionaliteit ten top (not).

Tot slot is het gewoon een feit dat het plan Cruijff niet wordt nageleefd want er ligt al lang een ander plan klaar dat is opgesteld door de huidige leiding bij Ajax. Ik heb de inhoud van dit plan niet gezien, maar als Jonk beweert dat dit plan tegen de principes ingaat van het plan Cruijff dan zal daar vast een kern van waarheid inzitten.

4 december 2015 om 16:00

Blijf maar dromen.
Bazoer is als directe versterking gehaald hoe kom je erbij?
Cerny is niet als directe versterking gehaald evenmin als El Ghazi

Dijks eerst verkopen en dan terughalen is dat logisch?
Sinkgraven voor 8 a9 miljoen gekocht als directe versterking? waarom staat in dan niet in de basis?
Zivkovic is geen zekerheid. Is een counterspits en zal niet uit de verf komen.
Andersen speelt nu redelijk goed bij Willem 2 maar is ook afwachten.
Milik is een goede spits maar wordt verkeerd gebruikt dus niet goed gescout.

4 december 2015 om 17:38

Kan jij mij uitleggen waarom er niet gerouleerd kan worden als er voor elk team een trainer is? Bedoel je te zeggen dat sommige trainers meerdere teams trainden vanwege te weinig coaches? Maar ook dan kan er gerouleerd worden. Of had Jonk zelf eigenlijk geen zin om na rouleren bij de é-'tjes terecht te komen?

4 december 2015 om 17:39

Edit: e-tjes

4 december 2015 om 20:31

@walski

Inderdaad, Bazoer is niet gehaald als directe versterking maar als belofte voor de toekomst, net zoals Cerny en El Ghazi.. Toch ben ik heelerg blij dat Overmars ze gehaald heeft en zich niet liet blokkeren door het hoofd opleidingen. Ben blij dat hij er zondag weer bij is, kan ik echt van genieten.

En wederom al dat gezeur over gescout, Milik was het best haalbare met een budget van 2,5 miljoen. Noem jij eens even drie spitsen van 2,5 miljoen die beter zijn dan Milik. Ik ben benieuwd...

Zat eraan te komen , logisch gevolg van het ontslag van Jonk ! Jongkind is geen voetbal man , maar had wel een duidelijke visie, en dacht tenminste na over ontwikkelingen op de lange termijn. Iets wat vrij uitzonderlijk is in de opportunistische korte termijn wereld van het voetbal, waar vooral de waan van de dag bepaald. Al met al een droevige ontwikkeling bij Ajax , benieuwd welke spreekpop het nu mag gaan doen.

4 december 2015 om 15:44

Ik gok op een vriend van de directie die waarschijnlijk traint in een pak

Fluwelen revolutie: het opstellen van alleen 18 jarige talenten want jeugd gaat alleen voor en dat je jaar in jaar uit niks bereikt in Europa door jonge jongens maakt niet uit want plan Cruyff is heilig en als 1 iemand niet mee doet ligt het aan de anderen.

De teams in Europa lachen zich kapot net als Rapid Wien begin seizoen toen ze tegenover een 18 jarige en Veltman stonden, die aanvallers hadden de tijd van hun leven.

Jammer dat er zo weinig kennis op Voetbalzone rond loopt

4 december 2015 om 15:41

@wicked

Bullshit wat je verkondigd. Het eerste hoort een aantal ervaren goede spelers te bevatten aangevuld met jeugdspelers. Alleen kan Overmars niet een fatsoenlijke speler kopen omdat meneer zijn eigen scouting niet serieus neemt.

4 december 2015 om 15:51

Al die jeugdspelers spelen al die matige oude spelers uit de basis

4 december 2015 om 20:33

Ervaren eigen opgeleidde spelers? Man dat kan helemaal niet, spelers vertrekken naar een paar jaar. En betere oudere spelers dan nu in de selectie kopen is niet mogelijk.

Het ligt niet aan de scouting, het komt omdat jij niet begrijpt hoe de hedendaagse voetbalwereld in elkaar zit.

4 december 2015 om 16:03

Het opstellen van enkel en alleen jeugdspelers is niet de essentie van het plan Cruijff. Jonk heeft al meerdere keren aangegeven niets tegen aankopen te hebben zolang het maar gaat om directe versterkingen (mogen ook spelers zijn met leeftijd en ervaring). Dat zijn dus geen spelers als Van der Hoorn, Viergever, Sana, Duarte, Sanogo en noem ze allemaal maar op. Het is eigenlijk te triest voor woorden dat de lijst aan (vrijwel) mislukte spelers in een paar jaar al zo lang is geworden.

4 december 2015 om 19:39

@wickedman; je hebt gelijk, jammer dat er zo weinig kennis is op voetbalzone, tel jezelf daar maar bij;-)

Dood en dood zonde, al die kennis weg en het blijft hier niet bij. Let maar op, deze trainers gaan naar een andere club en nemen al hun opgedane kennis met zich me. Plus zeer talentvolle spelers van B jeugd worden zeker weggekaapt door de nieuwe werkgevers van deze twee trainers. Schrijf de namen van de spelers onder 16 maar vast op en let maar op waar die gaan spelen. Kosteloos lopen ze straks de deur uit van de toekomst. Heb nu al ouders gehoord die hun kinderen er weg willen halen.

4 december 2015 om 15:56

Haha alsof Mink Peeters, Donyell Malen, Javairo Dilrosun en Timothy Fosu-Mensah al niet kosteloos de deur uit zijn gegaan omdat men besloot pas op hun 17e een contract te willen geven?

De spelers die nu in de A1 en A2 zitten zijn loyaal aan Trustfull. Je weet wel de coach die al eerder met de B1 en de A1 kampioen werd en ook de Future Cup won. Hij ging weg omdat Jonk alle coaches in de jeugd wou rouleren en toen Trustfull vertrok wees Jonk zichzelf lekker aan als A1 coach zonder gerouleer. Dezelfde Trustfull die door Frank de Boer weer naar Ajax werd gehaald als assistent bij het 1e. Overmars die daarna Bryan Roy weer aanstelde als techniek trainer nadat hij zelf vertrok als jeugdcoach vanwege Jonk.

Wim Jonk heeft een heleboel conflicten gehad binnen Ajax en dus is het beter dat hij weg is. Men weer hiet blijkbaar weinig van.

4 december 2015 om 18:49

U praat over het verleden. Ik heb het over het heden en de toekomst.
Overigens grappig dat u zegt dat ik niet weet wat er op de toekomst is gebeurt. Heheheee.

4 december 2015 om 15:58

Ik ben benieuwd op welke spelers jij doelt, in de B-jeugd lopen wat aardige spelers rond en een enkeling met bovenmatig veel talent. De grootste talenten zitten al in de A ( Nunnely en De Ligt ) en in de B1 zit Familia Castillo die in potentie de beste is, Noa Lang is ook een goede alleen wil nog iets langer aanzien hoe hij terug komt van zijn blessure. Antonucci is aangetrokken en heb ik nog te min zien spelen om te oordelen, El Azrak is zich geweldig aan het ontwikkelen in fysiek opzicht en Lopes en Redan zijn talentvolle spitsen en Ekkelenkamp kan een aardige verdedigee worden. De enige spelers die hier voor geen goud van mogen vertrekken zijn De Ligt en Juan Familia Castillo, ook Nunnely zou een zwaar gemis kunnen worden. De andere zou jammer zijn maar is net als het vertrek van Malen, Peeters en onze vriend bij Man City -wiens naam ik even kwijt ben- niet onoverkomelijk. TFM is wel een enorm gemis en is nogsteeds dood en doodzonde dat hij nu bij United zit, had perfect een centrum kunnen vormen met de Ligt.

Zo de revolutie is mors dood, nu weer op naar de Coronel jaren. Man man man wat is Ajax verpauperd zeg, ik heb er eigenlijk geen woorden meer voor, al was het te verwachten dat Jongkind solidair zou zijn. Ik kan hem ook geen ongelijk geven. De enige hoop die Ajax in mijn ogen nog heeft is dat de ledenraad de vloer aanveegt met de verraders binnen de club.

4 december 2015 om 19:27

daar geloof ik ook niet meer in, we zullen het moeten accepteren ben ik bang. Zolang Ajax op de beurs blijft en de club gerund wordt als een bedrijf blijf je dit soort mensen houden. Je kunt deze mensen wegsturen maar daar komen er dus gewoon weer een paar van terug.

4 december 2015 om 19:34

Ben er ook bang voor. Zo snel mogelijk van de beurs. Gewoon weer een echte voetbal club worden

4 december 2015 om 20:35

Dus meer dan 100 miljoen teruggeven aan de aandeelhouders, is bijna al het geld weer op. En dan weer jaren aanmodderen zonder titels. Klinkt als een goed plan.

4 december 2015 om 21:54

Aanmodderen? Ajax is 4x kampioen geworden zonder al te veel geld te investeren. Wat wil jij dan? 100 miljoen aan spelers gaan kopen? Ajax heeft kapitaal op t veld staan plus goede jeugd wat er aan zit te komen en talentvolle spelers die verhuurd zijn. Je hebt die 100 miljoen niet nodig, ja voor de bonussen van die gasten.

Ik ben er wel uit. Cruijff's filosofie is niet meer van deze tijd. Het voetbal is veranderd. Daarnaast vind ik ook Overmars en Van de Sar langzaam veranderen in machtsbeluste mannetjes - om maar te zwijgen over het huidige, risicoloze beleid - en kan ik me niet (meer) identificeren met het in mijn ogen te verdedigende voetbal onder De Boer. Vier kampioenschappen is prima, de financiële situatie is erg goed en er staan wat interessante spelers op het veld (ook veel oninteressante) maar van mij mogen alle eerder genoemde mensen eruit en mag Cruijff's filosofie richting een museum. Laten we wel wezen, Ajax is onder de huidige technische staf alleen maar verder afgegleden in Europa en juist het tegenovergestelde was het doel, de missie.

Ajax moet evolueren, doorontwikkelen en niet stilstaan en teruggrijpen naar het verleden. Bundel de passie, emotie, kwaliteit en bravoure tot iets nieuws. Vind het voetbal nog eens opnieuw uit. Neem risico's en speel bijvoorbeeld elke wedstrijd vol op de aanval, experimenteer met spelers en systemen. Speel bijvoorbeeld 3-3-4 en speel overal 1 op 1. Dan loop je af en toe maar een keer in een scherpe counter of tegen een ondertal situatie, that's part of the game, maar een team valt ook minder snel aan als het weet dat het bij balverlies afgeslacht wordt omdat zij dan diegene zijn in ondertal. Risico loont, dat zie je overal. Doe eens gek, onconventioneel. Degelijkheid is degelijkheid. Een vlakke lijn. Geen diepe dalen maar ook geen hoge pieken. Lekker veilig. Oninteressant dus en op lange termijn verlies je daarmee de strijd. Ajax lijkt wel een Microsoft of Apple. Een grote organisatie die puur teert op het verleden en een gerelateerd incidenteel succes en daar vervolgens krampachtig aan vast houdt of zegt 'zie je wel', die blind is voor trends en ontwikkelingen. Misplaatste arrogantie die zorgt voor een compleet gebrek aan visie en innovatie terwijl het spel zich doorontwikkeld.

En voor de voorstanders van Cruijff's manier van voetballen: Barca en Bayern kunnen zich dat echt alleen maar permitteren vanwege het gigantische budget dat ze ter beschikking hebben. Dan kun je de beste voetballers kopen passend voor het systeem. Alleen de Messi's van deze wereld kunnen deze speelstijl in leven houden. De rest wordt afgetroefd door modernere, meer innovatievere spelontwikkelingen. En ik ben daar ondertussen ook wel klaar mee. Die twee clubs zijn emotieloze machines geworden die elke wedstrijd hetzelfde trucje laten zien. Er is een tijd van komen en gaan. In plaats van op 'stage' te gaan bij Bayern of te luisteren naar Cruijff kan de directie van Ajax beter eens afrijzen naar een bedrijf zoals Tesla of een andere innovatieve startup die een oude vastgeroeste branche op z'n kop aan het zetten is om daar inspiratie op te doen.

5 december 2015 om 09:20

Vraagje, wat is precies de filosofie van Cruijff dan die jij ouderwets vindt en nu niet meer kan?

5 december 2015 om 09:42

Ik help je wel. Wat Cruijff ook iedere keer in z'n column (die lees jij vast niet) aanhaalt is de basistechniek, juiste snelheid inspelen, op juiste been, niet breed (of keeper) maar naar voren spelen, positiespel speel je op t middenveld niet achterin etc etc dat is trainbaar, daar hoef je geen Messi voor te zijn. Niet alleen voor Ajax maar voor t hele Nederlandse voetbal. En niet van deze tijd? We spelen nog steeds 11 tegen 11, de velden zijn nog steeds even groot. Het is fysiek en qua snelheid veranderd maar de basis van voetbal zal nooit veranderen, sterker nog, doordat iedereen fysiek sterker wordt kun je t nog beter uitvoeren. Dus hou op met dat t een oude filosofie is, het is de meest simpele die er is maar als jij die al niet begrijpt...jij wil weer naar kopen terwijl we daar juist nooit meer mee kunnen concurreren? Ik begrijp mensen zoals jij echt niet. Je zou t oneens kunnen zijn over de doelstelling, Europese top, dat is nog de vraag of we die ooit weer gaan halen maar er is maar 1 manier om nog een beetje mee te doen en dat moet toch iedereen wel snappen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren