Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Ajax had eerder moeten ingrijpen en het niet zover moeten laten komen'

Laatste update:

Johan Cruijff stopt als adviseur bij Ajax. De oud-voetballer schrijft maandag in zijn column in De Telegraaf dat hij het gevoel heeft dat hij bij de uitvoering van zijn plan-Cruijff wordt tegengewerkt. Bovendien heeft hij amper vertrouwen in de bestuurders van de club.

/

Cruijff trekt daarom ook zijn naam af van het plan. De supportersvereniging betreurt de beslissing van Cruijff en hekelt de leiding van Ajax. "Die had veel eerder moeten ingrijpen en het niet zover moeten laten komen'', zegt voorzitter Daniel Dekker in gesprek met het ANP. Dekker vindt het jammer dat Cruijff nu afstand neemt van Ajax. "Wij als supporters wilden hem destijds graag weer bij de club hebben en hebben zijn bemoeienis toegejuicht."

"Het past helaas bij de gebeurtenissen van de afgelopen weken. Er is te veel onrust op de club'', zo erkent Dekker. Het besluit van Cruijff volgt een week na de intentie van Ajax om afscheid te nemen van Wim Jonk als hoofd jeugdopleiding. Het hervormen van de jeugdopleiding was de kern van het plan-Cruijff. Cruijff had vorige week al gezegd dat met Jonks afscheid een bom was gelegd onder de samenwerking.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Er hadden hardere afspraken gemaakt moeten worden over het plan Cruijff. Er is teveel ruimte gelaten voor mensen met hun eigen ideeën. Ze zijn nu 180 graden gedraaid van het plan Cruijff.

16 november 2015 om 12:15

Ja klopt! Er is destijds 1 pannekoek weggegaan. Er zijn er velen teruggekomen. Ze maken er een bbende van.
Ik stop ook.
Het deed al zeer aan de ogen dat voetbal. Nu willen ze alles kapot maken.
Ga je gang ik besteed er geen minuut meer aan.
Wat zal ik met m'n vrije tijd gaan doen?
eens kijken......

16 november 2015 om 13:04

Het meest trieste is dat de mensen waarover de meeste twijfels bestaan (overmars en vd Sar) gewoon hun werk mogen blijven doen. Vd Sar mag denk ik nog wel een jaar of 4 meelopen, omdat hij zijn functie nog niet zelf beheerst en Overmars mag de verdiende miljoenen uitgeven aan types als Zimling, vd Hoorn en Duarte. Als de RvC (inclusief Theo van Duivenbode) achter die nietsnutten van de directie blijft staan, en de enige die volgens het plan van Cruijfff te werk gaat, wil elimineren, tja dan kan ik me voorstellen dat de grootste Ajacied aller tijden ermee stopt. Dat mensen als Collee en Wijers belangrijker voor de club worden geacht dan Cruijff, geeft te denken.

Het blijft triest dat het steeds slechter gaat met ons clubje. Het spel van het eerste team is ronduit bedroevend en de scouting (waarvan Bergkamp de verantwoordelijke is, blijkt nu) zou nog geen Messi kunnen scouten.

Triest!

16 november 2015 om 14:18

Ajax is 1 en al drama. Van trainer tot fysiotherapeut... Hoop dat Cruijf PSV of Feyenoord gaat steunen met z'n ideeën. Dan mag Ajax lekker toekijken!

16 november 2015 om 20:03

@ajaxied

Dat ben ik niet met je eens, Ajax speelt met ontzettend veel eigen jeugd. Alleen hebben ze de gaten die vielen aangevuld met enkele aankopen.

@mr, Neutral

Bij PSV gaat het momenteel uitstekend en die werken compleet anders dan in het plan Cruyff. PSV koopt goede spelers en vult de selectie alleen aan met de allergrootste eigen talenten. Alles is bij PSV gericht op presteren. Vandaar er gewoon Liestenne, Perreiro en Propper aangetrokken werden terwijl je vanuit de jeugd Hendrix en Bergwijn daardoor minder zullen spelen.

Ik hoop dat ze nu slim genoeg zijn om in te zien dat er iemand aangesteld moet worden die eindelijk leiding gaat geven aan dit zootje ego's. "plan Cruijff" wat dat ook moge zijn, heeft de club in een chaos gebracht waarin nu eindelijk orde op zaken moet worden gesteld.

Cruijff heeft de kans gekregen. Hij heeft die helaas niet gegrepen. Zo af en toe iets roepen vanuit Barcelona heeft niet gewerkt. Nu is het de beurt aan iemand anders.

16 november 2015 om 11:38

@Robert41

Cruijff was adviseur, samen met hem is een tijd terug een plan gemaakt met een aantal doelstellingen. Om deze te verwezenlijken zijn er afspraken gemaakt over structuur en organisatie. Als een aantal mensen besluiten om wat voor reden ook anders te doen, hoe kan je dat Cruijff aanrekenen? Hij was er slechts in een adviserende rol, wat niet zo gek was gezien zijn leeftijd en medische historie. Je kan toch moeilijk verwachten dat zo'n iemand als een soort schoolmeester gaat rondlopen. Puur omdat die volwassen kindertjes niet kunnen samenspelen.

Het is veel te makkelijk om Cruijff hierop af te rekenen. Vraag jezelf eerder af waar passanten zoals overmars en de boer en vooral van der sar mee bezig zijn.

16 november 2015 om 11:55

Hoe kan hij iets adviseren als hij in spanje de hele tijd zit het was zijn plan en hij heeft de personen neergezet die er nu zitten dus had hij er ook voor moeten zorgen de het plan in goede banen werd geleid maar daar had hij geen zin in

16 november 2015 om 12:04

Doelstellingen, leuk, maar dat is niet genoeg. Een plan bestaat uit meer dan alleen doelstellingen, haalbaarheid is hierin een belangrijke.

Er zijn afspraken gemaakt over structuur, organisatie eeeehhh volgens mij weet men het nog steeds niet, sterker nog dat is het probleem. Kortom de vraag is wat ze dan exact anders doen? In mijn ogen is het gewoon dat de afspraken niet helder zijn of niet haalbaar zijn.

Als Cruijff het medisch niet kon en qua leeftijd niet, dan moet hij het niet doen of hij moet medestanders vinden die het voor hem doen. En dan bedoel ik vooral in de dagelijkse ondersteuning van het bestuur, daar schiet hij namelijk ernstig tekort. De bestuurders moeten het toch van iemand leren? Er had gewoon een technisch geweten moeten zijn, mensen die de jonge bestuurders konden ondersteunen en een stem hadden bij het doorhakken van knopen.

De boer, Overmars en van der Sar willen duidelijkheid. Die willen het plan volgen, echter zijn dat de mensen die dagelijks door de realiteit ingehaald worden. Een enorm gat in de salarismogelijkheden bv., spelers die te vroeg vertrekken, zaakwaarnemers die de boel op z'n kop zetten, jeugdspelers die (nog) niet voldoen (andersen bv.), financiële puinzooi die hiervoor is achter gelaten etc. Staat daar iets over in plan Cruijff?

16 november 2015 om 12:07

Nou, je zegt het zelf al; Adviseur.! het is toch te gek voor woorden dat een adviseur van een miljoenenonderneming zelf zijn mannetjes op de belangrijke plaatsen mag zetten. Dat er dan 5 jaar lang blindelings zijn visie gevolgd moet worden door diezelfde mannetjes. Het voetbal er echt niet beter op is geworden en de doelstellingen niet worden gehaald. Diezelfde mannetjes blijkbaar niet meer met elkaar aan de tafel te willen zitten.... en als er dan 1 van die types die dat "aan de tafel zitten" weigert buiten word geknikkerd, mijnheer zijn handen van "het plan" aftrekt en zijn naam niet meer verbonden dient te zien worden aan datzelfde plan.
Moet je eens tegen een raad van commissarissen zeggen van een bedrijf in de zelfde orde van grootte. Het is toch een lachertje.
Jullie moeten verdomme blij zijn dat ie weg is. Hij heeft op alle avdelingen de foute mensen gezet, want ze vallen hem nou allemaal af ( behalve Jonk dan en de rest van die jeugdtrainertjes) Net niet goed genoeg voor het eerste, maar we mogen bij Ajax de jeugd gaan trainen van Cruijff en krijgen er nog geld voor ook. Natuurlijk zijn ze solidair met Jonk, want ze zijn allemaal bang om hun baantje te verliezen. Werkelijk niemand heeft het over de sportieve prestaties van het eerste als referentie punt. Cruijff praat alleen maar over zijn plan, of dat wel of niet goed uitgevoerd wordt en over de inkomsten. We zijn hofleverancier in Europa van jonge jongens, verdienen veel geld en dat allemaal door de revolutie. ......uhmmm.....en hoe zit hetnou eigenlijk met het eerste elftal? Ja, dat is de fout van Overmars en Frank de Boer en niet de mijne..... Wat een klucht

16 november 2015 om 14:50

- Ingehaald door de realiteit?

Volgens mij was het juist diezelfde realiteit (niet de financiële mogelijkheden om mee te doen met de koopclubs) die voor plan Cruijf heeft gezorgd. Die realiteit was de hoofdreden dat alle focus weer op de jeugd zou liggen.

- De Boer, Overmars en van der Sar willen duidelijkheid?

Er waren duidelijke richtlijnen

- Alle elftallen hetzelfde spelen. (aanvallend, om het publiek te vermaken)
- Alleen aankopen die aantoonbaar iets toevoegen. (kwaliteit of ervaring)
- Alle focus (en dus financiële middelen) naar de jeugd.

Ook lijkt het mij vrij 'duidelijk' dat een directeur 'speler'beleid zich met 'spelers' bezig houdt, en niet met het aanstellen/ontslaan van jeugdtrainers. De naam zegt het zelfs al, hoe duidelijk moet het worden?

- De Boer, Overmars en van der Sar willen het plan volgen?

Hebben de Boer en Overmars zich óóit aan de basisbeginselen van het plan gehouden? Daar is maar één antwoord op? Aantoonbaar Nee.

- Was het plan haalbaar? (volgens jou erg belangrijk)

Het was prima mogelijk om het plan uit te voeren binnen de financiele mogelijkheden. Dit is dus weer een gevalletje punt maken dat er niet is.

Omdat ook jij heus wel weet dat wat je recht aan het praten heel krom is!

Kan me voorstellen dat Cruijff hier geen zin meer in heeft. Hij heeft destijds een visie opgesteld en mensen die dit zouden uitvoeren hebben hem teleurgesteld. Op dit moment heeft hij wel wat anders aan zn hoofd.

16 november 2015 om 11:31

Je zou haast denken dat er nog steeds Ten Have en Vd. Boog adepten binnen Ajax zitten. Die puur uit rancune alles van het plan Cruijff tegen werken. Ze denken helemaal niet aan het clubbelang.

16 november 2015 om 20:04

Ze denken juist wel aan het clubbelang. Ajax speelt al met heel veel eigen jeugd. Nog meer eigen jeugd vind het technisch hart onverantwoord omdat je dan geen kampioen meer kan worden. PSV is je voorbij gegaan met uitstekende aankopen.

Het wordt tijd dat er mensen aangepakt worden teveel vriendjes politiek, eerst beginnen met Overmars.

Kijk even naar de laatste periode waar Ajax internationaal echt succes heeft gehad.
Als ik me niet vergis tussen 1994 - 1998 ?
Maar bemoeide Cruijff zich er toen ook mee ? Volgens mij niet, dus je kunt je afvragen tussen deze hele puinhoop door, of zijn terugtrekking in de dagelijkse praktijk wel zo erg is.

16 november 2015 om 12:04

Maar die successen zijn destijds wel
Behaald door oa een ijzersterk beleid wat gericht was op de opleiding. Eenzelfde visie als Cruijff pretendeert. Ik als ajax supporter schaam me echt dood voor wat er nu allemaal gebeurd binnen de club en vraag me serieus af of een overmars, vd sar en zelfs frank de boer wel
Het beste met de club voor hebben en niet puur bezig zijn de club volgens een soort dictatuur te gaan leiden waar iedereen afgeschoten word die een andere mening of plan heeft dan zij zelf

16 november 2015 om 20:07

@elsjorro

Juist niet, dat succes werd behaald met een mix van eigen jeugd, spelers die al jarne bij Ajax speelde ingekochte spelers en een ervaren wereldster die terug kwam.

Echter na het Bosman arrest was het niet meer mogelijk goede spelers jarenlang vast te houden. Dus meot je vaker spelers vervangen.

16 november 2015 om 14:22

Ik kan me vergissen maar volgens mij was hij tijdens een groot deel van de door jou genoemde periode trainer van Barcelona. Moet hij zich dan ook nog met Ajax bezighouden?

16 november 2015 om 16:34

Precies, dat wilde ik er ook mee zeggen.
Ik denk dat men in de praktijk er niet rouwig om moet zijn dat Cruijff zich nu terugtrekt.
Destijds zijn er successen behaald zonder de inbreng van hem....

Dan wordt het tijd dat Daniel Dekker nu ook eens een actie gaat ondernemen !

Van alles roepen en niets doen, brengt je ook niets !

Ik draai het probleem om, Johan had eerder in moeten grijpen, sterker nog hij had het moeten voorkomen door helderder te zijn in taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden. Dat had al vanaf het begin moeten gebeuren, dan was het voor iedereen duidelijker geweest waaraan iedereen zich moest conformeren. Want het zijn natuurlijk niet alleen even een paar taken die je neerzet, je moet ook de haalbaarheid bekijken, als je bv. had opgesteld dat er oud-top spelers gehaald moeten worden, had je geconcludeerd dat die met het salaris van Ajax niet haalbaar zijn, dan moet duidelijk zijn wat plan B is.

Het is bv. te makkelijk dat soort 'afspraken' te maken, je hebt altijd met de realiteit te maken. Een voorbeeld daarvan is dat Eriksen op 21 jarige leeftijd vertrekt, eigenlijk lag er een prima plan qua doorstroom: Eriksen - Andersen - Nouri. Maar Eriksen gaat te vroeg weg en dan moet je dus de markt op.

Om exact zijn plannen te volgen is er teveel ruimte gelaten voor onduidelijkheid en kun je dat de bestuurders niet kwalijk nemen. Ook omdat hij het bestuur niet ondersteunde en de gaten niet dichte, Cruijff was teveel afwezig in mijn ogen. Zeker met zulke jonge bestuurders aan het roer, die kun je kneden, maar dan moet je daar wel de juiste voorwaarden voor scheppen.

16 november 2015 om 12:06

Ze hebben daar gewoon geen (bestuurskundige) leider, maar voetballers en liefhebbers. Communicatie en organisatiekunde zijn nou niet bepaald zaken waar die mannen aan het roer in uitblinken (ook Cruijff niet). Dus je kan ze eigenlijk niet verwijten dat ze geen heldere Tbv's hebben opgesteld, want volgens mij hebben ze daar ook nooit echt over nagedacht.

Die mannen hebben een strategische visie, maar geen praktische skills om het in zon organisatie te implementeren. Logisch dat het misgaat dan toch?

16 november 2015 om 12:34

Eens, maar dat is nu wel het probleem, geen tbv's, dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn als je dat soort mensen aan je zijde hebt en ze erbij betrekt. Op zich zijn Wijers, Collee, Kinsbergen en van Wijk prima mannen daarvoor, leiden al jaren grote bedrijven of groepen.

Alleen deze mensen lopen ook tegen het orakel aan en dat komt omdat sommige van zijn afspraken gewoon niet haalbaar zijn, hoe graag ze dat ook willen. Ik denk dat het plan om Overmars en van der Sar op te leiden prima is. In principe kun je dan de optimale situatie creëren van een combinatie van voetbalverstand en bestuurlijk verstand.

Ja ik vind het logisch dat het zo gegaan is en ook logisch dat Collee (ervaren bestuurder) nu de impasse wilt doorbreken. Ze moeten nu zorgen dat de tbv's duidelijk worden, waarbij je het plan van Cruijff gewoon in grote lijnen kan omarmen ten aanzien van individuele benadering en het belangrijk maken van de opleiding.

16 november 2015 om 13:01

Laat ze nou eerst maar eens beginnen om (smart) te omschrijven wat eigen willen bereiken. Korte termijn visie en lange termijn visie. Want wat ze nu hebben (betekenisvolle rol spelen in Europa) is niet smart (niet realistisch). Die doelen veranderen ook elke vijf jaar, dan kan je nergens goed naartoe werken. Aan die doelen kun je vervolgens wel weer mensen hangen ja (de tbv's).

Maar dan nog schieten ze (ajax) er pas wat mee op, als die organisatie maar een paar jaar blijft staan. Want bij het eerste slechte seizoen, moet iedereen weer ontslagen worden en begint het gezeik opnieuw

16 november 2015 om 14:14

Inderdaad dat is nog beter. Overigens is met de ambitie niks mis om een rol te spelen in europa, maar inderdaad dan moet je formuleren wat je uberhaupt de te verwachten rol inhoudt. Een club die met jeugdspelers tegen de grote sterren strijdt is bv. ook een rol. En dat ook echt als ambitie houden niet als doelstelling.

Continuiteit is een sleutelwoord, dat vind ik al jaren, wat je ook doet, hou de boel eens bij elkaar en gaat niet bij het eerste beetje tegengas een andere route varen. Ik vind bv. dat supporters hier ook realistischer in moeten zijn, daar moet zelfs een plan voor komen vind ik. Veel van mijn mede supporters staan ver van de realiteit als je kijkt naar fin. mogelijkheden.

Could have, should have, would have.

Achteraf praten heeft geen enkele zin, ze moete vooruit.

16 november 2015 om 14:55

En vooruit gaan we nu dus met de schuldigen aan het niet nakomen van gemaakte afspraken?

Volgens deze mensen gaan we vooruit met een visie. Een visie die diezelfde mensen (aantoonbaar) nooit nageleefd hebben.

We moeten vooruit, maar gaan deze mensen in de juiste richting? Ik heb niet het gevoel dat de fans (waarvoor er uiteindelijk toch gevoetbald wordt) het er mee eens zijn..

16 november 2015 om 20:09

Welke afspraken zijn dan niet nagekomen? Hoeveel eigen jeugd is er afgelopen jaren onder Frank de Boer wel niet ingestroomd?

17 november 2015 om 12:52

Ik zag je elders zeggen dat 'het verlagen van de leeftijd niet heeft gewerkt'.

Daarbij vergeet je even de reden van de revolutie: Er was een (financiële) puinhoop van gemaakt. Dat betekent dat je dus sowieso niveau moest inleveren,(of dat nou in kwaliteit, of in leeftijd zou zijn) en meer spelers moest verkopen dan je zou willen. Dat is dus geen gevolg van het plan Cruijf, maar van het wanbeleid daarvóór. Hou dat even in gedachten bij het doorlezen van het volgende;

Dan de afspraken:

1. Overal in de organisatie dezelfde spelwijze. Attractief spel, met durf en lef.
- In het eerste regeert een risicoloze invulling van 4-3-3.

Maar ok, klein punt en gezien het spelersmateriaal op dit moment nog enigzins te verklaren. Wamaar des Ajax? Volgens de afspraken? Absoluut niet.

2. Geen grote risico's (a la Sulejmani) met aankopen, maar zeker geen breedte aankopen. Alle pijlen op de jeugd, en het doorstromen daarvan.

- Daarbij was ingecalculeerd dat er soms een jeugdspeler minuten zou maken die het misschien niet ging halen. Beter dat dan (extra) geld uitgeven aan aanwinsten.
- Als ik zelf een lijstje opstel zijn er van de 15 aankopen voor het eerste hooguit 1 of 2 een toegevoegde waarde geweest. Dan kan je nog zoveel jeugdspelers opnoemen, maar dat neemt echt niet weg dat er een hoop breedte aankopen gedaan zijn. Dus volgens de afspraken? Absoluut niet.

3. Alles op doorstroming van de jeugd. (1. Dezelfde spelwijze 2. Jong Ajax deel van de jeugd 3. Alle pijlen op de jeugd 4. Nieuwe werkwijze 5. Bergkamp als verbindende factor)

Antwoorden: 1. Nee. 2. Nee. 3. Geen extra investeringen, Nee 4. Overmars als directeur 'spelers'beleid (wat zegt de naam van zijn functie al?) houdt alles tegen. Maar ok, ze beslissen samen. Dat kan dus blijkbaar. Ja/nee Don't know.. 5. Bergkamp is assistent en techniek trainer, verder is compleet onduidelijk welke 'verbindende factor' hij speelt. Dus Ja/nee geen idee. 3x Nee, 2x Niet duidelijk. 0x Ja.

Dat zijn 3 hoofdlijnen van het beleid. Daarvan kan je zeer duidelijk zien dat de uitvoerende personen zich er niet aan gehouden hebben. Dan kan je zeggen 'onduidelijkheid over de invulling', dan kan je zeggen 'fouten kunnen gemaakt worden'.

Fouten kunnen inderdaad gemaakt worden, maar:

- Jonk en rapport Ling hebben om die duidelijkheid gevraagd. Zeker toen Overmars jeugdtrainers begon te ontslaan/aannemen die Jonk eigenlijk al aangenomen/ontslagen had. Met die verzoeken om duidelijkheid zijn ze niet akkoord gegaan. Dat diezelfde personen nu dus oproepen tot meer duidelijkheid is gewoon hypocriet.

- De aankopen van Overmars waren absoluut geen 'foutjes'. De scouting is bewust genegeerd (of niet geraadpleegd) door de Boer en Overmars. (die vonden zichzelf gewéldige scouts)

Dat is dus gewoon gokken met geld van supporters. Het verschil tussen doodslag/dood door schuld/ moord met/zonder voorbedachte rade. Als je het zo snapt; dit maakt het bewust. Dat kan toch niet?

Eindconclusie: Dat ze beweren nog achter het plan te staan, en het te willen volgen: Een een al hypocriet en onwaar. Ze doen namelijk gewoon wat ze zelf willen, en dat is iets compleet anders dan het Cruijf beleid. Jonk zal heus niet alles goed gedaan hebben, maar hij heeft alle redenen om boos te zijn.

afcanata

Wat is er nu zo moeilijk? Er worden Geen aankopen gedaan voor
de breedte, alleen als ze een absolute meerwaarde hebben voor
het eerste elftal. Zullen we de miskopen eens op een rijtje zetten?
Dat had dus nooit mogen gebeuren. Uit alles blijkt dat ze Cruijff liever
kwijt zijn dan rijk......zeg dat dan en prober niet op deze geraffineerde
wijze hem buitenspel te zetten

Ik verwacht oorlog van de supporters nu. Laat ze maar eens een aantal
wedstrijden spelen zonder publiek....gewoon wegblijven

16 november 2015 om 12:38

Wat er moeilijk aan is, is dat je ook wilt dat je je posities dubbel bezet. Spelers die een positie dubbel bezetten maar iemand voor zich hebben die veel beter is, zijn daarmee breedte spelers, maar ik zou niet zeggen dat ze onbelangrijk zijn.

Want die betere speler raakt geschorst of geblesseerd, zijn vervanger is dan beter, dan het alternatief, namelijk niks of 16-18 jarige talenten die je te vroeg onder laat sneeuwen. Dat is niet altijd zo, soms kun je een talent als back up hebben, maar als je naar van der Hoorn of Viergever kijkt stond daar geen jeugdspeler achter.

Ik vind dit dus versterkingen voor de breedte weliswaar. Er is niks geraffineerd aan, ze lopen al 1,5 jaar te klungelen en proberen hopeloos zijn onduidelijke afspraken te volgen.

Als iedereen wegblijft, voor mij een reden om weer eens een lange reis te wagen. Ik steun de club gewoon, want dit zijn net zo goed clubmensen die het beste met ajax voor hebben.

18 november 2015 om 13:17

En weer geen reactie, jammer hoor. Geeft wel weer aan dat je punt niet zo goed te verdedigen is.

16 november 2015 om 12:38

Dan pak je ook de spelers die kunnen hier niks aan doen het in de leiding

16 november 2015 om 20:11

En zonder Sinkgraven, Gudelj, Yoeness en Milik dacht je dat het dan beter ging? Dat Ajax nu dan bovenaan stond?

Denk nou gewoon eens goed na wat er gebeurt zou zijn als die vier vervangen zouden worden door nogeens vier jeugdspelers? Als je met elf jeugdspelers gaat spelen?

17 november 2015 om 13:03

Er zouden wel aankopen gedaan worden, maar geen breedte aankopen. Het gaat niet alleen om dit jaar, maar de afgelopen 4/5 jaar. Daarbij kan je stellen dat als er ipv 15 matige spelers 5 betere (zal nog uitleggen wat ik bedoel) had gehaald, je veel verder was geweest.

Onder 'betere' versta ik:

- Geen spelers die bij andere clubs al geen uitblinker waren (zoals Viergever die in Europese wedstrijden van AZ standaard door de mand viel)
- Geen spelers die niet bij de speelwijze van Ajax/de Boer passen. Milik is een goede spits, maar wie heeft de conclusie getrokken dat die aanspeelpunt/voetballende spits zou zijn? Of dat vd Hoorn wel kon voetballen/opbouwen..
- Geen spelers met negatieve/ scoutingsverslagen (zo'n beetje alle spelers die er gehaald zijn, behalve Sinkgraven en Bojan)
- Geen spelers op aanraden van één persoon (natuurlijk zegt Wenger dat Sanogo talent heeft, natuurlijk zeggen Schöne en Fischer dat Zimling een goede speler is)
Zeker als die personen eigen belangen hebben of niet extern/objectief zijn.

In alle gevallen is goedkoop = duurkoop waar geweest, zeker omdat Overmars ook niet echt goed lijkt te zijn in onderhandelen..

17 november 2015 om 13:06

In ieder geval: Je bank zou niet vol moeten zitten met aankopen, je aankopen horen bij de besten in de basis te horen.

Dit kun je het bestuur en Overmars zeer kwalijk nemen. Lekker je eigen gang gaan en Cruijf negeren. Cruijf notabene bij mening ajax supporters een god waar iedereen uit zijn hand gingen eten. Er is nog nooit een voetballer geweest die een god was die 10 keer beter dan Pele en Maradona en die laten ze gewoon gaan. Overmars met zijn flutaankopen mag ook de laan uitgestuurd worden inclusief de Boer. En dan is dat figuur nog blij om Bazoer te halen. Het is al te triest voor woorden dat Ajax niet eens zelf topspelers kan scouten en opleiden. Het wordt tijd voor een nieuwe revolutie bij Ajax. Weg titel, weg beker, weg europees avontuur. Het seizoen is toch al lang afgelopen. Dat we 2de staan is gewoon puur mazzel maar 1ste worden we zeker niet met die waardeloze aankopen die we gedaan hebben. Dan geef ik PSV en Feyenoord nog meer kans. We mogen blij zijn als we 3de worden. Overmars bedankt!

16 november 2015 om 20:13

Topspelers scouten die niets mogen kosten en maximaal een miljoen mogen verdienen? Hoe zie je het voor je?

Onder Frank de Boer is er ongelofelijk veel jeugd ingestroomt. Precies zoals Cruyff dat wilde. Er is echter een grens van wat je met eigen jeugd aan aanvullen, jaarlijks vertrekken namelijk je oudste en beste spelers. Dan zal je af en toe een aankoop moeten doen.

17 november 2015 om 13:07

Liever één geschikte speler, dan drie matige. Kost ongeveer hetzelfde..

17 november 2015 om 19:03

Het gaat niet omdat de jeugdspelers die doorbreken dan ook meteen een opwaardering willen van vele miljoenen. Wat als je een nieuwe Luque, Suljemani of El hamdaoui binnenhaald met een salaris van 2,5 miljoen en die voldoet niet? Wat denk je dat Klaasen of Bazoer dan voor een salaris gaan vragen?

Als je wilt groeien, zullen de salarissen over de hele breedte gaan stijgen. En dan kan je net zoals eerder gebeurt is met een paar miskopen of een paar mindere seizoenen ineens je hele vermogen er doorheen draaien.

18 november 2015 om 16:35

Dus Luuk de Jong en Guardado verdienen 2,5 miljoen bij Psv? I don't think so..

Suarez en Huntelaar waren al wekelijks uitblinkers van de eredivisie toen ze kwamen. De spelers die nu gekomen zijn waren allemaal gokjes waarvan je wist dat ze eerst eens moesten wennen aan het niveau en dus vooral met zichzelf bezig zouden zijn.

Je hebt spelers nodig die dat stadium voorbij zijn. Nergens zeg ik dat we 3 miljoen salaris hadden moeten betalen..

En zoals ik zei, ipv 15 breedteaankopen hadden er 3/4 goede spelers kunnen komen, en de rest dan uit jeugd. Dat was toch de afspraak? Mooi voorbeeld van goedkoop = duurkoop wat er nu gedaan is door Marc en Frank.

En als die spelers van 2 miljoen nou uitvoerig gescout zouden zijn dan was tenminste nog onderbouwing. Maar die was er niet. Puur wanbeleid dus qua transfers.

18 november 2015 om 20:59

Om een Luuk de Jong of een Guardado succescol te kopen zijn er ook diverse missers gekocht die het niet redden zoals Schaars, Narsingh, Maher etcetera.

Juist dit soort spelers zijn breedte aankopen die goed kunnen uitpakken, zoals bij PSV gebeurt is, maar net zo goed verkeerd kunnen uitpakken. Ze waren tenslotte makkelijk op te pikken omdat hun club niet tevreden over hen waren.

Grotere spelers dan Ajax nu heeft kosten je miljoenen aan salaris, zo zijn tegenwoordig de verhoudingen in het internationale voetbal. Alleen talent en breedte aankopen kan je in het huidge salarishuis aantrekken.

Tja aan de andere kant als je als adviseur je naam ergens aan vast maakt, mag er toch ook van je verwacht worden dat als het fout gaat je ingrijpt.

Cruijf is nauwelijk bij Ajax geweest om bij te sturen te adviezeren en keuzes te maken, en nu achteraf klagen dat alles fout gegaan is.

Cruijf moet lekker van zijn oude dag genieten en zal de komende tijd al zijn energie in zijn gezondheid moeten steken.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren