Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax-icoon voorspelt: ‘De grote explosie gaat binnenkort plaatsvinden’

Laatste update:

Het rommelt binnen Ajax en Piet Keizer denkt dat de bom binnenkort zal gaan barsten. Er zijn de laatste tijd wat zaken geweest die de aandacht van de media en de buitenwereld trokken en er is sprake van rumoer rond de Amsterdamse club. Keizer zegt dat de revolutie die Johan Cruijff een paar jaar geleden inzette nooit echt van de grond is gekomen.

/

Michael Kinsbergen werd recent als algemeen directeur vervangen door Dolf Collee, nadat hij zijn hand overspeelde in de onderhandelingen met Ajax. Marc Overmars werd dinsdagmorgen in de Volkskrant aangehaald als directeur die zijn eigen zwager voordroeg als kandidaat voor een bouwproject en in de ochtenduren maakte Ajax zelf bekend dat Wim Jonk per direct weggaat vanwege een langer durend meningsverschil.

Daarnaast is er al langere tijd kritiek op de manier waarop Ajax voetbalt, vooral afkomstig van de eigen supporters. Het clubgebouw van de fanatieke fans brandde af en diezelfde fans, verenigd in Vak 410, weigeren Ajax nog vocaal te ondersteunen tijdens de thuis- en uitwedstrijden. Er gebeurt dus meer dan genoeg in en rond de club en Piet Keizer spreekt zich uit in Voetbal International. Voor hem komt alle vuile was niet als een verrassing, zegt hij in het weekblad.

“De Cruijff-revolutie is niet gelukt of mislukt. Het heeft nooit een kans gekregen, omdat de uitvoerders hun eigen gang gingen”, aldus Keizer. Hij schoof recent met Mark Geestman, die in het verleden in meerdere klankbordgroepen van Ajax zitting had, aan in Amsterdam om zijn visie te geven op wat er gaande is bij de club. Keizer zegt dat er nog meer aan zit te komen dan nu te zien is. “De grote explosie gaat binnenkort plaatsvinden.”

Denk jij dat Ajax in sportief opzicht de rust zal bewaren, in de competitie en Europa League?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Veel heeft de 4 titels op rij gemaskeerd. Denk dat minimaal 2 er toe te schrijven zijn van echt falen van de concurrentie (met name psv die meestal sterkere selectie had). Nu blijkt pas echt niet het rommelt. Teveel mensen met eigenbelang in de organisatie.

10 november 2015 om 15:44

@ricking08 Maar de 4 kampioensjaren van Ajax was niet omdat Ajax die tijd domineerde. Juist omdat de rest het nog slechter deed dan Ajax.

PSV werd afgelopen jaar kampioen met 88 punten. Ajax de 4 jaar ervoor met: 71, 76, 76 en 73.
Ajax haalde afgelopen seizoen 71 punten, ongeveer gelijk dus aan de 4 jaren ervoor, maar opeens konden ze er niks meer van? Dus Ajax was wel degelijk kampioen door het falen van de rest.

10 november 2015 om 15:46

@ Jimi: er zijn maar weinig kampioenen die niet geprofiteerd hebben van het falen van de tegenstander. Als de tegenstander niet faalt, heb je namelijk evenveel punten als jij dat ook niet doet. Dit is gewoon een typisch reactie van concurrenten. Ajax faalde vorig seizoen ook op meerdere vlakken en daarom is PSV kampioen. Faalde Ajax niet, dan hadden ze 102 punten behaald en waren ze ruimschoots kampioen geworden.

10 november 2015 om 16:02

Zijn punt is nou juist dat Ajax het vorig jaar even goed heeft gedaan als de jaren daarvoor (vandaar de 71 punten), maar dat PSV het gewoon veel beter deed met 88 punten.

71 punten zou gewoon te weinig moeten zijn om kampioen te worden.

10 november 2015 om 16:16

Wie Ajax het afgelopen jaar net zo goed vond dan de jaren daarvoor ziet ze vliegen.
Alleen qua cijfers maar cijfers alleen zeggen niet alles. Je bent toch wel met mij eens dat Ajax afgelopen seizoen het slechtst van alle seizoenen was. De enige reden dat Ajax nog dezelfde punten haalde is omdat alle ploegen hard achteruit waren gegaan en Psv licht vooruit. Iedereen faalde dus waar Psv goed van kon profiteren.

10 november 2015 om 16:34

@echtgras

Luister jongen, het probleem is nou echt dat soort mensen als jij. Denken dat ze het de afgelopen 4 jaar voor elkaar hadden en dat de hele "revolutie" zijn vruchten afwierp. Niks is minder waar. Het voetbal werd slechter en slechter, het werd meer en meer opgehemeld door de pers, want ze deden het met eigen jeugd en de bankrekening ging omhoog. De kwaliteit is zo ontzettend omlaag gegaan de laatste jaren, niet normaal gewoon. Het erg van dit alles is, dat andere clubs als koopclub werden betiteld en belachelijk werden gemaakt en daardoor geforceerd mee gingen doen met deze "talentenhype"zie PSV 2 jaar geleden) Door dat hele eigen jeugd gedoe is er geen enkele kwaliteits impuls naar Nederland gekomen en staan die jonge mannetjes stil in hun ontwikkeling. Zie het geweldige resultaat van het Nlse elftal als gevolg. Hopen dat Ajax zijn selectie bij elkaar houdt is dan ook te belachelijk voor woorden als er geen kwaliteitspelers bij komen, want er is niemand waar ze ook maar iets van kunnen leren op het veld. Iets nastreven wat geen enkele ploeg ter wereld wil, namelijk een opleidingsland worden is dan ook te gek voor woorden. Dat is korte termijn denken, want over 3 jaar is de kwaliteit van het Nlse voetbal zo gedaald dat er niemand nog een voetballer uit de eredivisie wil.

10 november 2015 om 16:51

@ Asroma8 :Ja dat is een leuk punt , maar in de jaren dat Ajax kampioen werd was de concurrentie ook groter dan verleden jaar. Fc Twente had een topselectie en ook AZ en Vitesse waren beter. Hoe groter de concurrentie hoe meer puntenverlies.
Appels en peren vergelijken dus!

10 november 2015 om 16:53

Het mag dan ook wel gezegd worden dat PSV puntsgewijs de beste kampioen is sinds Ajax in 95. Gemiddeld haalt een kampioen in Nederland zon 80 punten. Dan kan je wel stellen dat Ajax een slechte kampioen was.

10 november 2015 om 17:08

@ lennonturbo: De concurrentie verleden jaar was dramatisch.

Toen Ajax kampioen werd hadden ploegen als AZ , Heerenveen , FC Twente en Vitesse veel betere selecties.er was dus ook meer kans om puntenverlies te lijden.

10 november 2015 om 17:34

@pukkie, lees mijn comment hieronder maar. Ik kraak juist het huidige beleid en de zogenaamde euforie na 4 landstitels. Wat ik hierboven aangaf is dat een club altijd kampioen wordt omdat een ander team faalt. Ik ben het namelijk beu dat mensen de titels van Ajax toeschrijven aan het falen van de tegenstander. Feitelijk is dat juist, maar dat geld voor alle titels van alle clubs en dat wordt dan voor het gemak even vergeten. Soort van verzonnen stok om mee te slaan (als je niets anders hebt).

Mensen zoals jij... Haha. Wat ik een probleem vind: mensen die maar wat lullen zonder echt geïnformeerd te zijn of verder kijken dan hun neus lang is en vooral ook graag meteen een stempel op iemand anders willen zetten. Mensen zoals, precies, jij.

10 november 2015 om 19:06

Of door de kracht van FC Twenre, Vitesse en AZ, die toendertijd nog wat voorstelden. Nu is er weer een traditionele topdrie en zijn er een paar ploegen die meedoen om de plaatsen daaronder.

11 november 2015 om 08:39

Dus? Als je met zoveel punten kampioen wordt, ben je gewoon een stuk beter dan de rest. De verhouding met de rest van de competitie blijft gelijk, de verhouding met de rest van Europa is alleen veranderd.

10 november 2015 om 15:35

Bij elke titel komt falen van de concurrentie kijken, als ze namelijk succesvol waren werd je geen kampioen.

10 november 2015 om 15:44

Er zijn maar weinig kampioenen die niet geprofiteerd hebben van het falen van de tegenstander. Als de tegenstander niet faalt, heb je namelijk evenveel punten als jij dat ook niet doet.

10 november 2015 om 16:28

Daar gaat het hier helemaal niet over!

Ajax is Ajax niet meer. Het Nederlands voetbal heeft uitsluitend op zo'n hoog nivo kunnen spelen, doordat het vernieuwend was. Steeds was het uitgangspunt: Speelse slimme nieuwigheden. Zelfs de allergrootste in het voetbal, Duitsland probeert dit nu te doen, Niet zonder succes!

Vaak lag de bakermat van die nieuwe dingen, zoals in beginjaren 70, bij Ajax. Praktisch alle wedstrijden werden door een geperfectioneerde buitenspelval beslist. Later het totaal voetbal, in 95 tot in der perfectie uitgevoerd door van Gaal met een discipline, die in duitsland altijd al de maatstaf was.

Ajax is helemaal van dit pad af. Uitsluitend korte termijn denken. Geen visie, geen beleving en het ergst van alles: Het lijkt heilig verklaard geen risico's te nemen. En de voorheen bejubelde Amsterdamse bluf is verbannen!

10 november 2015 om 16:41

@echtgras

We hebben het natuurlijk niet over falen in de letterlijke zin van het woord, maar over ondermaats presteren van de concurrentie.

Objectief en historisch bezien (pak em beet de laatste 20 jaar met invoeren nieuwe puntensystem) kan je je er toch wel een beetje over verbazen dat je met "zo weinig" punten, 4 jaar op rij kampioen kan worden.

Overigens zou ik niet kiezen voor een term als "kampioen van de armoede". Dat vind ik ook overdreven, maar je kan als Ajacied heel kortzichtig zeggen we worden kampioen dus het is goed, of je kan kijken naar de manier waarop je kampioen wordt en kijken naar het spelpeil van je ploeg.

Als je dan naar het spelpeil van Ajax kijkt, kan je los van de kampioenschappen stellen dat het nog niet top is. Al zeg ik als Feyenoorder dat Ajax in mijn ogen wel qua spel het meeste potentie toont, maar dat het er niet echt uit komt. Meer potentie dan Feyenoord, maar toch ook wel meer dan Psv, als is dat laatste misschien meer een kwestie van smaak.

10 november 2015 om 17:15

Dat is meer omdat we altijd maar een top 3 hadden. In de jaren dat Ajax kampioen werd hadden we bijna een top 6. Az en Fc Twente waren kampioen geworden en hadden goede selecties. Vitesse stond zelfs een tijden bovenaan. En ook Heerenveen was top.

Nu is alles weer bij het oude. AZ en FC Twente zijn ver teruggevallen. Heerenveen is ook niet meer zo goed. Alleen Vitesse is redelijk.

Alles is dus goed te verklaren en heeft dus maar weinig te maken met een goede kampioen

10 november 2015 om 17:33

Wat maakt het gvd uit hoe ze wel of niet kampioen zijn geworden. Daar gaat dit bericht toch niet over. Wat een randdebielen hier. Het heeft eigenlijk helemaal geen zin meer om op dit topic te reageren met al die betweters hier!!!!

10 november 2015 om 15:44

Die titels zijn gewoon toe te schrijven aan de begroting, wie het meeste te besteden heeft, die eindigt doorgaans het hoogst.

10 november 2015 om 15:50

@ Baardgrasmus

Dat terwijl Ajax de minst spenderende ploeg was relatief gezien terwijl de concurrentie en dan met name PSV grote bedragen in de selectie pompte. Oftewel het toeschrijven aan de begroting is onzin.

10 november 2015 om 15:57

Ajax had een begroting van 65 miljoen in het laatste jaar dat ze kampioen waren, dat was 30 miljoen meer dan Feyenoord, maar slechts 3 miljoen meer dan Psv. PSV presteerde dat seizoen ondermaats, Ajax deed wat je mocht verwachten op basis van hun begroting en Feyenoord presteerde bovenmaats. Er is een mooi onderzoekje hiernaar gedaan, kan m je wel als pb sturen (laat maar weten). Hierin zie je duidelijk een correlatie tussen begroting en eindklassering.

En hoe bedoel je precies minst spenderende ploeg relatief gezien? Of kijk je alleen naar de transfersommen die zijn betaald?

10 november 2015 om 16:05

@D-Bergkamp

Ajax struint met een portemonnee van zo'n 10 miljoen jaarlijks de velden af naar nieuw talent om deze voor forse bedragen weg te kopen bij andere clubs. Niets mis mee maar het is natuurlijk niet zo dat Ajax niet investeert in de selectie als men een jaar wat minder aankopen voor de bühne doet.

10 november 2015 om 16:38

Je word altijd kampioen door het falen van de concurrentie dat was vorig jaar met PSV precies hetzelfde ze speelden goed maar als Ajax gedaan had wat het had moeten doen dan waren ze misschien ook kampioen geworden. Als je tenminste begrijpt wat ik bedoel. En die titels waren gewoon terecht op basis van de krachten na de winterstop.

10 november 2015 om 17:19

Inderdaad echt geweldig dit. Dan is dus volgens bovenstaande mensen een kampioen nooit terecht haha! Kampioen worden is het meeste punten halen zo simpel is het. Als dan een ander team met een betere selectie geen kampioen wordt ben je nog steeds verdient kampioen en dat komt door een heel eenvoudig iets: het beste TEAM wint en iedereen weet als het goed is dat het beste TEAM niet altijd de beste spelers van de comp. Hoeft te hebben. Al dat gehuil over dat je kampioen wordt doordat de andere het laat liggen is dus gewoon super kort door de bocht want je hebt een team nodig en niet 3 beter spelers dan de tegenstander...

Dit riep ik weken geleden ook. Iedereen is maar een eigen versie van het plan gaan uitvoeren en Cruijff zat er te ver vandaan om adequaat in te grijpen. Nu zijn gezondheid hem in de steek laat, veracht ik nog meer afstand van Cruijff.

Het probleem van Ajax is dat het Technisch Hart Ajax nog steeds ziet als het Ajax ten tijde van De Meer. Maar sinds Van Praag is er de Arena en enkele Nv's. Kortom, RvC vs. Technisch Hart.

Winnaar is altijd de Rvc, tenzij de mensen die nu allemaal ruzie maken geld bijeenbrengen om Ajax van de beurs te halen. Tot die tijd moet het Technisch Hart beseffen dat ze amper bevoegdheid hebben en dat het gewoon de beslissingen van de RvC moet uitvoeren.

Jonk roept al lang dat er bevoegdheden op papier gezet moeten worden dus ik voorzie een leuke juridische strijd.

Dat zal tijd worden. Ik ben het huidige, laffe beleid, ondanks de 4 titels, meer dan beu. Ajax heeft onder De Boer, hoe vervelend ik die constatering ook vind, nauwelijks een stap vooruit gezet. Zeker op Europees gebied niet. Ja, je rolt Barca of City een keer op om vervolgens de deksel van een of andere Oost-Europese club op je neus te krijgen. Het spel is daarnaast niet om aan te zien. Een gemiddelde wedstrijd is een marteling, hopend op het herleven van oude tijden kijk je de wedstrijd uit. Tevergeefs. Wanneer is het de laatste keer (los van een paar weken terug tegen Roda) dat Ajax de tegenstander echt heeft weggevaagd met een nulletje of 6-7?

Er is toptalent genoeg in het eerste, maar de mentaliteit, manier van spelen en ambitie zijn in mijn ogen verkeerd en niet des Ajax. Kortom: tijd voor een nieuwe trainer, gesteund door een nieuw technisch hart waar onderdelen van de filosofie van Cruijff en Van Gaal zijn gemixt met moderne spelopvattingen en lef.

10 november 2015 om 16:05

Het gaat steeds beter, ik ben het niet beu maar wellicht moet je einde van het jaar zorgen voor verfrissing. Sowieso moet je hem er niet per direct uit knikkeren maar rustig een opvolger klaar stomen en via de voordeur eruit. Als hij deze lijn doorzet in positieve zin, mag hij van mij ook nog een jaar blijven.

Dat het europees niet loopt is pijnlijk, maar het is ook lastig met zo'n jonge groep. Met name was het dit jaar frustrerend omdat je het team bij elkaar houdt, je veelal beter bent maar het telkens zo makkelijk weggeeft.

Ik ben altijd al voorstander van een drie tal ervaren toppers, maar in het huidige klimaat is dat niet haalbaar. Zelfs van der Vaart wil niet komen die toch echt al op zijn retour is. Ajax kan gewoon weg niet voldoende salaris neerleggen en ook nog in de opleiding investeren, dat wordt geleidelijk wel beter maar het is een langdurig proces.

Overmars en van der Sar moet je juist nu houden, beide worden ze steeds beter in hun vak. Bergkamp is ook een geweldige vakman, rustige man, maar hij is waardevol. Een Rijkaard zou perfect zijn en wellicht een Adriaanse die in het verleden de opleiding onder van Gaal al heeft geleid. Graag zie ik daarboven een Hiddink en van Praag die de directie ondersteunt naast dat ze die moeten beoordelen, Rvc: Hiddink, van Praag, van Duijvenbode, van Wijk, Ligthard

Adriaanse, Rijkaard, Bergkamp, Overmars, van der Sar dat zou een prima technisch hart zijn. Ook een betere mix van ervaring en jeugdigheid.

10 november 2015 om 16:31

Helemaal gelijk , die hele revolutie is een grote komedie want we zijn totaal niet verder als 5 jaar terug, financieel wel maar sportief totaal niet .
Ze hadden vorig seizoen al afscheid moeten nemen van Frank de Boer het is een verdedigende en laffe coach , kijk naar de wedstrijd van afgelopen zondag spits op de bank en Klaassen in de spits nou laffer kun je het niet noemen , hij stelt regelmatig spelers op en zet ze op de verkeerde plek hij weet het gewoon zelf af en toe niet , dus wordt het tijd voor een frisse wind en een coach die Ajax laat voetballen hoe ze groot zijn geworden , en niet tikkie terug tikkie breed en keeper staat vrij want dat zijn we nu spuug zat dat spelen op balbezit , het wordt tijd voor voetbal waarin de spits weer meer ballen krijgt dan de keeper .

De bom is al gebarsten, maar ik weet zeker dat de rust weer terug gaat keren nu Jonk weg is. Nu worden er weer keuzes gemaakt en er zijn veel mogelijkheden met het geld dat ajax heeft liggen.

Overmars, van der Sar, de Boer, Bergkamp hebben inmiddels de nodige ervaring (door vallen en opstaan) en hebben al een paar jaar mensen als Collee etc. rondlopen op de club met ervaring. Ze kunnen nu eindelijk een duidelijke lijn inzitten en niet op twee gedachten hinken (altijd slecht in het voetbal).

Jonk deed het goed in de opleiding, die investeringen (ook financieel) beginnen zich langzaam uit te betalen. Daar moet een vervanger voor komen die wel communiceert, Er zijn zeker mensen die hem kunnen vervangen. De lijn cruijff wil men ook doorzetten.

Frank zal ook een keer wat anders willen, voor hem moet je ook een vervanger halen. Stam kun je doorschuiven, maar ik zou Rijkaard de man bij uitstek vinden om ajax bij de hand te nemen zoals hij ook in 1995 deed.

Jammer dat het zo moet maar ik neem ook Cruijff kwalijk dat hij nauwelijks bij ajax was om de jonge bestuurders te steunen, hij was de persoon bij uitstek om knopen door te haken maar was te weinig bij Ajax. Zijn rapport was goed maar niet veel meer dan een grove uitlijning van het plan, de puntjes moest nog op de i en daar is hij te weinig bij betrokken geweest.

10 november 2015 om 17:21

@afcanats,
Ik heb je vandaag meerdere malen nadrukkelijk zien reageren op berichten van dit soort. Mij valt op dat je erg positief bent over de zittende bestuurders en over de huidige coach. Op mij wek je de indruk dat je de huidige problematiek meer toewijst aan Cruijff dan aan de huidige bestuursleden.

Ik zeg niet dat ik het niet met je eens ben, maar ik ben toch wel erg benieuwd waarom je, als één van de weinigen hier momenteel, deze mening bent toegedaan. Je geeft namelijk aan dat Overmars, van der Sar, Bergkamp en de Boer de nodig ervaring hebben opgedaan. Van de Boer kan ik mij dat voorstellen als trainer, want jarenlang werkzaam in de voetballerij leidt tot ervaring en kennis daarvan, maar ik weet niet waarop je baseerd dat van der Sar en Overmars inmiddels de nodige ervaring hebben op bestuursniveau. Ze hebben ervaring opgedaan, maar de gemiddelde bestuurder van een beursgenoteerd bedrijf heeft zijn hele leven gewijd aan het vak. Denk jij dat de huidige leiding van Ajax voldoet om het bedrijf Ajax te runnen?

Daarnaast zeg je dat men de lijn Cruijff wilt doorzetten. Wat zijn de bewijzen waardoor jij ziet dat de genoemde heren deze lijn wel willen doorzetten?

Ik ben erg benieuwd en kijk uit naar je reactie. Elke verfrissende blik vind ik interessant.

10 november 2015 om 19:07

@breathe

Nee ik wijs die volledig toe aan Jonk en denk dat Cruijff ook valt te verwijten dat hij er te weinig was, zijn rol was minimaal dat was bekend, echter het is in mijn ogen te weinig wat hij heeft gedaan. Jonk wil gewoon niet met deze mannen samenwerken, dan houdt het op.

Ja ik ben er positief over, ik realiseer mij als een van de weinige (althans in mijn ogen), dat de revolutie een lange termijn proces is. Ik geloof niet in het continu veranderen en opnieuw starten van een nieuw proces, je bent gewoon vooraf aan en doet alleen maar een stap terug. Ajax moet eens continuïteit tonen.

Overmars en van der Sar moeten Hoenes en Beckenbauer van Ajax worden, dat is nu even leergeld betalen maar op de lange termijn pluk je er de vruchten van. Ze doen het ook prima, sponsoring gaat goed en het technische beleid wordt beter en beter. Zit een duidelijk stijgende lijn in.

De kritiek die Overmars krijgt is veelal gebaseerd op onrealistisch verwachtingen (dat ervaren spelers als Nigel de Jong of Huntelaar willen komen en betaalbaar zijn bv.), onjuist informatie (dat Overmars meer kan uitgeven, dat kan helemaal niet als je geen verlies wilt draaien) en er wordt nooit een alternatief genoemd.

Overmars en van der Sar zitten er nu een paar jaar, dat leergeld heb je betaald, het is dan tijd om te oogsten en niet weer opnieuw beginnen met leergeld betalen. Beide heren zitten nu in een opleiding, die grotendeels praktijk is, daarom dat ze nu ook nog ondersteuning nodig hebben.

Al deze heren willen de lijn voort zetten, de individuele benadering bv. maar men wilt niet vast zitten aan een bepaald systeem. Kleine wijzigen moeten doorgevoerd kunnen worden en daar ben ik het wel mee eens, ik vind dat het tactisch beter staat dit jaar.

10 november 2015 om 23:17

@ afcanats

Bedankt voor je reactie.

Ook ik ben groot voorstander van continuïteit van gemaakte beslissingen, echter dan moeten die keuzes wel wijzen op verbetering. Jij geeft aan dat je die genoeg ziet, maar ik ben daar nog niet zo zeker van. Je moet overigens ook niet oppassen dat je niet te lang doorgaat, want 'beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Ik hoop voor Ajax dat het daar niet op uitdraait.

Ik ben het met je eens m.b.t. Jonk. Ik hoop voor je dat dit dik betaalde leergeld niet voor niks is geweest achteraf. Het is niet niks om een bedrijf als Ajax te runnen. Mijn respect zou uitgaan naar Overmars en van der Sar wanneer zij erin slagen om de club succesvol te runnen (lees 4 tot 5 jaar minimaal).

Wat zou Ajax in jouw ogen overigens wel anders moeten doen?

“De Cruijff-revolutie is niet gelukt of mislukt. Het heeft nooit een kans gekregen, omdat de uitvoerders hun eigen gang gingen”,

En waarom kon dat gebeuren? precies, omdat Cruijff nooit echt zelf het werk wilde doen. De legendarische nummer 14 was de aangewezen persoon om zelfs het project te leiden, maar zoals vaak nam Johan geen verantwoording. In mijn mening is Cruijff zelf nu de hoofdverantwoordelijke voor deze chaos.

10 november 2015 om 16:28

dat was aan de ene kant gepland, maar inderdaad op het punt met Jonk moest hij gewoon knopen doorhakken en het TH adviseren. Hij heeft zich wel heel weinig laten zien vind ik, er was een conflict die of door Cruijff opgelost moest Worden of op deze manier, deels zijn verantwoordelijkheid dat het nu zo loopt inderdaad.

Desondanks is zijn plan goed en moet het in hoofdlijnen gevolgd Worden.

Ik zie een periode tegemoet met chaos , verwaarlozing van opkomende jeugdspelers en miskopen met het geld wat hard verdiend was de afgelopen jaren

10 november 2015 om 21:05

Ja, want er breekt echt helemaal geen talent door bij Ajax. Van de huidige basiself zijn Tete, Veltman, Riedewald, Dijks, Klaassen, Bazoer, EL Ghazi en Fischer doorgebroken vanuit de jeugdopleiding. Hiervan is de oudste 24. En zijn 5 spelers 20 of jonger. Moeten er jongens uit de C1 in het eerste?

Wow de 1 schrijf nog meer onzin als de ander.
1 goeie spits en alle gezeik is over.
Daar ligt het probleem.
Iets meer geld op het veld en iets minder op de bank.

Er zal inderdaad nog veel meer pleuris uitbreken. Ik ben geen fan van Jonk maar hij was wel de enige die zich volledig wilde inzetten voor het oorspronkelijke plan Cruijff. Dat juist hij nu weg moet, is heel slecht nieuws voor iedereen die Ajax z'n club noemt. Volgende week zaterdag, als we thuis aantreden tegen Cambuur, zullen de supporters zich laten horen. Dit kan zo niet langer.

10 november 2015 om 21:08

Waarom? Het meningsverschil is dat Jonk niet wilde dat Ajax type spelers aantrok die er in de jeugd rondlopen en dat De Boer en Bergkamp ook spelers eillen die er direct staan. Ik weet zeker dat vrijwel iedereen in deze de lijn van De Boer zal willen volgen.

Ajax supporters krijgen het nu wel voor de kiezen. De dolk in de rug van Johan Cruijff d.m.v. het aan de kant schuiven van Wim Jonk en daarnaast dus een definitief doorzetten van de lijn de Boer, Overmars en van der Sar. Dat betekent steeds meer achteruitgang () en voortzetting van de vreselijke voetbalfilosofie van Frank en Co. Zal me benieuwen hoe lang de fans dit zullen blijven pikken. Het ergste vind ik het gekozen moment: nu de leider van de revolutie net te horen heeft gekregen een ernstige ziekte onder de leden te hebben. Dan ben je als bestuur een grote jongen! Bah!

Ben benieuwd of we over een jaar of 5 weer terug verlangen naar de tijd onder Frank de Boer. Want het was misschien vaak frustrerend, maar er werden wel prijzen gepakt. Waarschijnlijk weten veel mensen niet meer hoe het was toen we er 7 jaar naast grepen. Geen CL, geen kampioenschap, niks. En toen was het spel nog veel slechter dan onder Frank de Boer. Ik ben persoonlijk in ieder geval meer voorstander van het voetballen vanuit een goede organisatie versus de lange halen richting Huntelaar en Suarez. Ook nu staat Ajax wel gewoon 1e met een fantastisch doelsaldo. We zullen het wel zien.

Oh ja, zo gaat het weer. Toen Ajax kampioen werd, 4 keer achter elkaar, zeiden sommigen: zie je nou, dat is de fluwelen revolutie van Cruijff. Geen toeval allemaal.

Nu het duidelijk is geworden dat Ajax geen stap dichterbij de europese top is gekomen, en het binnen de club één en al zooi is, zegt men; welke revolutie? Er was nooit echt een revolutie.

Cruijff vond dat een club geleid moest worden door ex-voetballers maar Van der Sar bleek een lichtgewicht en werd geen algemene directeur. Overmars heeft geen verstand van aankopen. Jonk is weg. Dus wat is de conclusie?

10 november 2015 om 17:18

Het is ook nogal kort om te zeggen of we wel of niet dichterbij zijn gekomen, pas 3 jaar geleden werd er begonnen met verbeteringen doorvoeren op opleidingsgebied. De resultaten daarvan moeten nog wel wat langer op zich laten wachten. Wel vind ik de talenten beter worden en ze zijn er sneller klaar voor, kijk naar Tete, Bazoer, Riedewald en El Ghazi stuk voor stuk pareltjes en daar zit weer meer achter.

De A1 van ajax speelt Schalke 04 A1 goed zoek terwijl die met een hogere gem. leeftijd spelen, dat was de kampioen van Duitsland en de kampioen van Rusland (spartak Moskou) moest er ook al aan geloven. Kortom daar zit ook veel talent in, ik heb het idee dat die individuele aanpak zijn vruchten begint af te werpen.

Financieel staan we er beter voor in ieder geval, voetballend kan het beter maar er is op veel vlakken geïnvesteerd, het stadion wordt weer gemoderniseerd, voetbal school is opgezet, goede sponsorcontracten liggen er, jong ajax zit in de JL, De toekomst is daar uitgebreid. Daarnaast is er veel in mensen geïnvesteerd en dat betaald zich een keer uit.

10 november 2015 om 17:35

Ja, de A1, voordat iedereen is weggekocht. Dan kan je nog wel goede resultaten neerzetten. Maar we hebben het nu over het eerste elftal. En dat is er Europees gezien niet beter op geworden. Tegen Molde, Celtic en Fenerbahce is heel wat slechter dan nog een paar keer punten pakken tegen Dortmund, Real en City.

10 november 2015 om 19:16

Bij Ajax wordt weinig weggekocht hoor, van de Beek mogen ze halen maar die ligt wel tot 2020 vast. Europees gaat het soms beter en soms slechter, ik vind ajax dit jaar vooral ongelukkig.

10 november 2015 om 19:19

Dat vind ik dus onzin, ook Overmars en van der Sar zijn ook verantwoordelijk voor het feit dat het goed gaat met de opleiding. Exact het probleem, het kampen denken van Jonk. De opleiding en de club ajax zijn namelijk 1, Overmars en van der Sar zorgen oa. voor dat er voldoende geld is voor de opleiding door goede sponsoren aan te trekken en voorzichtig te zijn op de transfermarkt.

Bovendien is het Overmars die ze de ruimte biedt in het eerste en de Boer die talenten de kans geeft waardoor het perspectief veranderd, Bazoer is niet voor niets naar Ajax gekomen, niet alleen voor de opleiding maar ook voor het perspectief.

10 november 2015 om 21:14

@ricking08

Toch wel, dit jaar hebben ze alleen flink geïnvesteerd, verder een stuk minder dan de jaren voor de revolutie. Toen werd zonder blikken of blozen 7 miljoen voor een onbekende Cvitanich neergelegd, 5 miljoen voor Rosales, 16 miljoen van Sulejmani etc. Laat staan circus Atouba, Oleguer, Tainio, Mido, Urzaiz en weet ik veel wat voor een ellende. Als je kijkt waar Ajax vandaan komt is het hemel op aarde op dit moment qua aankopen beleid, kan altijd beter.

Ajax heeft elk jaar een flinke winst op de transfermarkt geboekt. Overmars heeft een hoop koopjes gehaald, vooral in de jeugd en wat voor jong ajax. De afschrijven zijn flink gedaald en daarmee kon ajax goede winsten bijschrijven en het eigen vermogen herstellen.

Jonk kan veel zeggen maar toen Alderweirld werd verkocht stond er een RCV klaar (veltman) en niet twee en je wilt posities toch dubbel bezetten met van der Hoorn. Vorig jaar stond er ook geen extra LCV of LB klaar waardoor Viergever kwam.

Toen Eriksen verkocht werd toen stond Andersen ook nog lang niet klaar, Duarte was in die zin wel logisch, alleen heeft het niet waargemaakt. Plus dat je die posities dubbel moet bezetten.

Nee, dat kun je niet puur op hun conto schrijven, je moet financieel wel de voorwaarden scheppen. Anders had ajax nooit zoveel per jaar in de opleiding kunnen stoppen. Je moet ook goed opleiden uiteraard, maar het is een team prestatie waar Overmars ook goed moet kijken naar wat er uit de opleiding aankomt.

Dit jaar nog moest er volgens velen een LCV bij, Overmars en Frank kozen voor Riedewald, zo moet het. Idem voor Bazoer en Tete. Het is een kunst om met zoveel geld toch niet te gaan voor een aankoop maar talent de kans te geven.

Ik vind die kritiek op het voetbal ook overdreven, het is niet alleen kommer en kwel, ja het is grillig, dat klopt maar er zitten ook vaak leuke wedstrijden tussen. Roda thuis was weer heel erg goed bv. en zo zijn er meer goede wedstrijden geweest, de eerste helft uit tegen Feyenoord was ook zeer goed. Rapid uit was ook zeer goed, maarja, dan verkloten ze het zo makkelijk.

Bennl,

Over 5 jaar zal Ajax amper CL spelen. Nederland gaat hoogstwaarschijnlijk die ene CL-plek verliezen. En dan moet kampioen voorrondes spelen. Ajax verliest daar ook de beschermde status en zal dus altijd in augustus een loeizware tegenstander loten: 3de van Spanje, 4de van Engeland, ga zo maar door.

Het toekomst ligt in de europese glorie. Helaas. Dat voorspel ik als een trouwe supporter.

Cruijff is doodziek. Nu durven ze wel de 'helden' Had dat dan tegen Cruijff gezegd een jaar geleden of zo toen hij nog gezond was. Overigens is het voor mij onverklaarbaar dat je met z'on begroting structureel m.n. Europees zo ontzettend zwak presteert. Ook nationaal is het voetbal vaak dof en mat, en is het aankoopbeleid ook niet bepaald goed te noemen. Zoveel kennis met zoveel ex-voetballers maar toch is het een chaos.

De fans moeten nu in opstand komen en eisen dat Jonk blijft. Jonk is helemaal het probleem niet maar meer de organisatorische wanorde bij Ajax. Jonk heeft juist uitstekend werk gedaan in de jeugdopleiding.

Als je Cruijff visie dit jaar niet weer terug gevolgd wordt verwacht ik niet meer dat Ajax dit jaar nog kampioen wordt. Jammer, maar helaas, het is niet anders.

Wat een verademing is het zeg om psv in de champions league te zien en geen ajax die wedstrijden altijd op balbezit probeerden te spelen

Ben benieuwd wat hier van waar is. Laten we hopen dat het gehele Technische Hart opstapt.....

Maar het zal eerder dus Ruben Jongkind en andere trainers, die door Jonk gehaald, zijn. Misschien moet Cruyff maar openlijk afstand doen van Ajax (zoals de club nu speelt en bestuurd wordt).

Triest- in triest wat er vandaag gebeurd is.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren